(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 06 خرداد 1392 - شماره 20503

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
حمایت 200 نماینده مجلس و 900 فعال رسانه‌ای از شورای نگهبان
درمکتب امام
آزمایش نسل جدید سانتریفیوژها توسط ایران
حمایت 900 فعال رسانه‌ای کشور از شورای نگهبان
سردار جزایری: قرارگاه جنگ نرم به زودی مطالبات خود از رئيس‌جمهور آینده را اعلام خواهد کرد
پیام نماینده ولی فقیه در گلستان در پی شهادت 5 ایرانی در سامرا
خارج از دستور
   


دستورالعمل تبلیغات انتخابات
کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات تهران در اطلاعیه‌ای دستورالعمل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا را اعلام کرد.
در اطلاعیه ستاد انتخابات تهران آمده است؛ به منظور آشنایی هرچه بهتر نامزدهای انتخاباتی از اجرای قانون تبلیغات انتخاباتی، کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات شهرستان تهران اقدام به نصب دستورالعمل تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا کرده است و متقاضیان برای کسب اطلاع از این دستورالعمل می‌توانند به پورتال سازمانی و اطلاع‌رسانی فرمانداری تهران مراجعه کنند.
از سوی دیگر، حسنعلی نوری مدیر کل دفتر انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه اسامی تایید صلاحیت‌شدگان میان‌دوره‌ای مجلس 15 خرداد و میان‌دوره‌ای خبرگان هشتم خرداد اعلام رسمی می‌شود، گفت: تبلیغات میان‌دوره‌ای مجلس 6 خرداد و تبلیغات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری 9 خرداد آغاز می‌شود.
کدورت‌ها را کنار بگذاریم
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همه ما باید کدورت‌ها و گلایه‌مندی‌ها را کنار بگذاریم، گفت: ما باید به جای نفی و تخریب یکدیگر، گفت‌وگو و نقد سازنده و مفید را حاکم کنیم تا کشور به سمت آبادانی پیش رود.
حسن روحانی حضور در عرصه انتخابات را یکی از وظایف هر ایرانی دانست و تصریح کرد: همه ما باید برای تعیین سرنوشت خود در انتخابات شرکت کنیم، مسلم است بی‌تفاوت بودن نسبت به این مسئله و تشویق مردم به رای ندادن، هدفی است که دشمنان نظام همیشه در پی آن بوده و هستند.
وی افزود: شکایت از یکدیگر تنها می‌تواند مشکلات را افزایش دهد و مردم را مایوس و ناامید کند. وظیفه ما در شرایط کنونی امید دادن به مردم است، البته نباید وعده‌های واهی به ناامیدی منتهی شود.
3 گزينه اصلي جبهه پيروان
برای انتخابات
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرد علی‌اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی از جمله گزینه‌های مورد نظر جبهه پیروان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو هستند.
سيد کمال سجادی درباره تعیین گزینه نهایی این جبهه برای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به رویکردی که جبهه پیروان خط امام و رهبری دارد به نظر می‌رسد علی‌اکبر ولایتی گزینه اصلی این جبهه در انتخابات پیش رو باشد.
مرخصی قالیباف و جلیلی
دو نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای انجام تبلیغات خود از محل خدمتشان مرخصی گرفته‌اند.
مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهردار تهران مرخصی 20 روزه گرفته است و معاونان وی با توجه به مسئولیت‌هایی که دارند پاسخگوی نیازها و امور جاری شهر هستند.
همچنین علی باقری رئیس ستاد انتخابات سعید جلیلی اعلام کرد برای انجام کارهای انتخاباتی دکتر جلیلی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی یک ماه از شورای عالی امنیت ملی مرخصی گرفتم، هم من و هم آقای جلیلی مرخصی گرفته‌ایم، اگر غیر از این باشد خلاف قانون است.
آغاز فعالیت ستادهای استانی عارف
رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف از آغاز به کار ستادهای انتخاباتی وی در آینده نزدیک خبر داد.
جعفر توفیقی در مورد تشکیل ستادهای انتخاباتی وی در استان‌ها، گفت: ستادهای ما در استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی تشکیل شده است و در استان‌‌های دیگر هم پیگیر موضوع هستیم که تا یکی دو روز آینده اعضای آن تعیین می‌شوند.
وی در ادامه در خصوص احتمال ائتلاف عارف و روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در ستاد ما هنوز این بحث مطرح نشده است. اگر چنین حرکتی شروع شود، آمادگی داریم تا در آن مشارکت کنیم.
رئیس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در ادامه افزود: ما این مسئله را قابل پیگیری می‌دانیم البته به شرایط بستگی دارد. منتظریم تا تحولات روزهای آینده را هم دنبال کنیم.
زمان تعیین تکلیف ائتلاف پیشرفت
رئیس ستاد انتخاباتی غلامعلی حداد عادل اعلام کرد 16 یا 17 خرداد نتیجه نهایی ائتلاف 1+2 مشخص می‌شود.
حسین نجابت با بیان اینکه کار ستاد مشترک ائتلاف پیشرفت تمام شده است، گفت: با توجه به تشکیل ستادهای جداگانه برای سه کاندیدای عضو ائتلاف پیشرفت یعنی حداد عادل، قالیباف و ولایتی، دیگر کار ستاد مشترک ائتلاف تمام شده است.
همچنین بر اساس اعلام نجابت رئیس ‌ستاد انتخاباتی حداد عادل ، رحمانی‌نیا به عنوان قائم‌ مقام این ستاد، الیاس نادران رئیس کمیته اقتصادی، ایمانی رئیس کمیته تبلیغات، منوچهر محمدی رئیس سیاست خارجی، مجتبی شاکری رئیس کمیته ایثارگران، زهره الهیان رئیس کمیته بانوان، جوکار مسئول امور استان‌ها، مجتبی توانگر مسئول کمیته روابط عمومی و مهدی تاج به عنوان مسئول کمیته ورزش ستاد انتخاباتی حداد عادل منصوب شدند.
ارائه مشورت اتاق بازرگانی
به نامزدهای ریاست جمهوری
رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد اتاق دارای تجارب اجرایی است که می‌تواند در زمینه مسائل اقتصادی در اختیار نامزدهای ریاست جمهوری قرار دهد.
محمد نهاوندیان با اشاره به اینکه از منظر سازمانی اتاق ایران به عنوان شخصیت حقوقی، همانگونه که بارها اعلام کرده است قصد جانبداری از هیچ کدام از کاندیداها را ندارد، گفت: این اتاق برحسب قانون به عنوان مشاور اقتصادی نظام و کانون اقتصادی ایران وظیفه خود را ارائه نظرات و انتقادات فعالان اقتصادی می‌داند.
وی افزود: در مورد انتخابات از همه اعضای اتاق ایران دعوت شده که در این وظیفه ملی حضور فعال داشته باشند و طبیعی است که موضع فردی اعضا به عنوان شخصیت حقیقی آنها نباید به حساب اتاق گذاشته شود.
جامعتین فصل‌الخطاب هستند
كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بیان اینکه بهتر است همه اصولگرایان به يك نتيجه مشترك برسيم، گفت:‌ بايد اين مسئله را به عهده جامعتين بگذاريم و هر شخصي كه از نظر اين دو شورا اصلح شناخته شد كاملا قبول مي‌كنيم.
علي‌اكبر ولايتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا به نزديكي ائتلاف 1+2 به يكديگر خوش‌بين هستيد و با اشخاص ديگر هم ائتلاف مي‌كنيد، اظهار کرد: ‌ ما از قبل هم دنبال اين مسئله بوديم كه با افرادي مثل همين گروه 5 نفره يكي شويم و اين نشود كه به نفع يكي از كانديداها كار فيصله پيدا كند،‌ در حال حاضر هم عرض من اين است كه همه بايد با يكديگر باشيم زيرا همگي اين افراد اصولگرا هستند و بهتر است به يك نتيجه مشترك برسيم.
وی افزود: من گفتم بايد اين مسئله را به عهده جامعتين و جامعه روحانيت بگذاريم و هر شخصي كه از نظر اين دو شورا اصلح شناخته شد كاملا قبول مي‌كنيم.

 


بیش از 200 نماینده مجلس و 900 فعال رسانه‌ای کشور در بیانیه‌هایی جداگانه از اقدام قاطعانه شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری تقدیر کردند.
200 تن از نمایندگان ملت با امضای نامه‌ای از اقدام عالمانه، حکیمانه، عادلانه و قاطعانه شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری تقدیرکردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: شورای محترم نگهبان قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران که میراث بزرگ امام خمینی(ره) است، با اقدامی عالمانه، حکیمانه، عادلانه، هوشمندانه، قاطعانه و بر پایه دو رکن اساسی اسلامیت و جمهوریت نظام مقدس اسلامی نسبت به احراز صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری اقدام کرد و کسانی که آنها را در این زمان صالح برای این مسئولیت تشخیص دادند را به ملت شریف برای انتخاب معرفی نمودند و دغدغه‌های بزرگ ملت را برای جلوگیری از تکرار حوادث ناشی از فتنه 88 و حلقه انحرافی که در منطقه با آن مردم و نظام اسلامی هزینه‌های سنگینی را پرداخته بود، برطرف نمود، دل‌های مردم از این هوشیاری تاریخی شورای محترم نگهبان آرامشی الهی گرفت و آرام شد.
در ادامه این بیانیه نمایندگان تأکید کردند: قطعا این تصمیم تاریخی شورای محترم نگهبان همچون گذشته ضامن بقای نظام اسلامی و حفظ ارزش‌های الهی آن خواهد شد و حضور حماسی مردم مومن و انقلابی و ولایی را در روز 24 خرداد 92 به جهان و جهانیان عرضه خواهد نمود.
مصوبه‌ای برای کارگران مخابرات روستایی
نمایندگان ملت در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه علاوه بر الزام صندوق تأمین اجتماعی به بیمه کارگران مخابرات روستایی سه وزارتخانه را ملزم به استمرار قرارداد مستقیم با این کارگران کرد.
براساس این مصوبه، صندوق تامین اجتماعی موظف است کارگزاران و پیمانکاران حقیقی و افراد حقوقی و سایر افرادی که به عنوان کارگر یا تحت هر عنوان دیگری طرف قرارداد مخابرات روستایی می‌باشند را پس از واریز حق بیمه سهم کارگر توسط کارگزار و پیمانکار (کارگر) و تا زمان فروش سهام مدیریتی براساس قانون تامین اجتماعی و قانون کار تحت پوشش بیمه قرار دهند. حق بیمه سهم کارفرما تا سقف 2400 میلیاردریال تامین می‌شود.
همچنین نمایندگان پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن را در مورد اصلاح این بند با 178 رای موافق، 6 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 239 رای به تصویب رساندند.
طبق این مصوبه نیز وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کارو رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد ملزم به رفع مشکلات اجرایی قانون بودجه سال 91 مرتبط با کارگزاران مخابرات روستایی، شرکت متولی متعهد به استمرار بیمه و قرارداد مستقیم با کارگران، پیمانکاران و کارگزاران روستایی طبق شرایط و ضوابط مقرر در قانون کار می‌باشند.
بخشیده شدن جریمه حق بیمه
معوق کارفرمایان
نمایندگان در ادامه مصوب کردند که جریمه حق بیمه کارفرمایانی که تا پایان آذرماه جاری نسبت به پرداخت اقدام کنند مورد بخشودگی قرار می‌گیرد.
با تصویب این بند مقرر شد که به منظور تسهیل وصول مطالبات معوق (بدهی‌های قطعی تا اسفندماه 1390) به سازمان تامین اجتماعی اجازه داده می‌شود جریمه حق بیمه کارفرمایان مدیون واحدهای صنفی، صنعتی و کشاورزی مشروط به این که حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری نسبت به پرداخت یا تعیین تکلیف اصل حق بیمه اقدام نمایند مورد بخشودگی قرار دهند.
این بند از لایحه بودجه که در گزارش کمیسیون تلفیق حذف شده بود در جریان رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای مجددا توسط عبدالرضا مصری عضو کمیسیون اجتماعی پیشنهاد بازگشت لایحه دولت مطرح شد که پس از اظهارات موافق و مخالف به رای‌گیری گذاشته و با توجه به اینکه دولت در کمیسیون موافق بودند با 116 رای موافق به تصویب نمایندگان در مجلس شورای اسلامی رسید.
تعیین تکلیف مجلس
برای صندوق بازنشستگی کشوری
بهارستان‌نشین‌ها همچنین در مورد اجرای بیمه درمانی تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشکری توسط صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح برای این دو نهاد تعیین تکلیف کردند.
در جریان رسیدگی به این بند از بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه با تصویب مجلس صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شدند که به منظور اجرای بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان کشوری و لشگری عائله درجه یک تحت پوشش اقدامات لازم را انجام دهند.
همچنین هزینه‌های مربوط به نسبت برابر، توسط بیمه شده، دولت و سازمان بیمه‌گر (صندوق بازنشستگی) تأمین خواهد شد.
تأمین صددرصدی هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل
مجلسی‌ها در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 92 دستگاه‌های اجرایی را مکلف به تأمین صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل کردند.
براساس پیشنهاد مجتبی رحماندوست رئيس فراکسیون ایثارگران و تصویب مجلس دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند نسبت به تأمین صددرصد هزینه‌های درمانی ایثارگران شاغل و افراد تحت تکلف آنان از سقف اعتبارات جاری اقدام کنند.
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری در بخش مربوط به ایثارگران لایحه بودجه مقرر کردند که منظور از ایثارگران در این قانون، جامعه هدف بنیاد شهید و امور ایثارگران یعنی خانواده‌های شاهد، جانباز، آزاده و خانواد‌ه‌های آنان و رزمندگان با 6 ماه خدمت داوطلبانه و خانواده‌های آنها است.
در مصوبه دیگری مقرر شد که مبدأ پرداخت حقوق از کارافتادگی جانبازان حالت اشتغال از تاریخ تصویب قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، از کارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی براساس احکام حقوقی که از سوی سازمان ذیربط نیروهای مسلح صادر می‌شود حسب مورد توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت شود.همچنین به موجب تبصره‌ای مصوب شد برای آن دسته از جانبازانی که پس از تصویب قانون دچار حادثه شده و مشمول تعریف جانبازی شده و تحت پوشش بنیاد شهید قرار می‌گیرند، در صورت اخذ تاییدیه از کارافتادگی کلی توسط کمیسیون پزشکی بنیاد از زمان وقوع حادثه مشمول برقراری حقوق جانبازی حالت اشتغال می‌شوند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال جاری مصوب کردند مبلغ تسهیلات مسکن جانبازان 20درصد و بالاتر به ازای هر واحد مسکونی در شهرهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، 60 میلیون تومان، مراکز استان‌ها 50 میلیون تومان، سایر شهرها 40 میلیون تومان، روستاها 20 میلیون تومان و در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان و با نرخ چهار درصد با مدت بازپرداخت 20 ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود.
مصوبه مجلس برای زنان و خانواده
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بندهای هزینه‌ای لایحه بودجه به دستگاه‌های اجرایی اجازه دادند که یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای خود را در امور مربوط به زنان، خانواده و جوانان دستگاه متبوع خود هزینه نمایند.
بهارستان‌نشین‌ها همچنین مقرر کردند که هزینه‌های تحصیل ایثارگران و حافظان کل قرآن کریم مراکز آموزشی و پژوهشی غیردولتی از محل اعتبارات دستگاه‌های تحت پوشش پرداخت شود.
مجلسی‌ها در ادامه مصوب کردند که 505 میلیارد تومان برای تأمین تجهیزات و امکانات جمعیت هلال‌احمر و همچنین انجام پروژه‌های عمرانی این جمعیت هزینه شود.
بهارستان‌نشین‌ها همچنین مقرر کردند که به محکومان در شرف بازداشت و اجرای حکم نیز از تسهیلات 200 میلیارد تومانی ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان اعطا شود.
نمایندگان در ادامه بررسی لایحه بودجه 92 و در فصل حوادث غیرمترقبه مصوب کردند که 5 5 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها اختصاص یابد.
گفتنی است نمایندگان ملت در جلسه روز شنبه خود پرونده تصمیمات یارانه‌ای مجلس را بستند.
با تصویب مجلس از درآمد 50 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها، 41 هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به مردم 4 هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و 5 هزار میلیارد تومان برای حوزه سلامت هزینه خواهد شد.
در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه از 50 هزار میلیارد تومان، 22 هزار و 500 میلیارد تومان را برای یارانه نقدی در نظر گرفته بود که موجب کاهش میزان یارانه نقدی یا حذف برخی دهک‌ها از دریافت یارانه می‌شد، اما با توصیه رئیس مجلس، کمیسیون تلفیق میزان پرداختی یارانه نقدی را به 41 هزار میلیارد تومان افزایش داد تا یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی مردم کاهش پیدا نکند.
نمایندگان در تصویب بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه‌ها مصوب کردند: در اجرای این بند اختصاص و پرداخت هرگونه وجه برای اجرای قانون هدفمندی غیر از وجوه حاصل از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سایر کالاها و خدمات و یارانه‌های موضوع این قانون، ممنوع است.
همچنین رقم درآمدی حاصل از اجرای قانون برای 12ماه است و از ارقام هزینه‌ای به طور ماهانه باید یک‌دوازدهم تخصیص و هزینه شود و جابجایی ردیف‌ها ممنوع است.
اشتباه محاسباتی خود را به گردن حزب‌الله
و ایران نیندازد
رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: ترکیه اشتباه محاسباتی خود را به گردن ایران و حزب‌الله نیندازد.
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی با تسلیت فرا رسیدن سالروز رحلت حضرت زینب(س) اظهار داشت: امروز نیز حضرت زینب(س) در مصاف یزیدیان زمان آمریکا و مرتجعین مظلوم زمانه است، آفرین بر حزب‌الله و مسلمانان غیرتمند که از مظلومیت حضرت زینب(س) در معرکه سوریه دفاع می‌کنند.
وی افزود: اگر یزیدیان در گذشته به دنبال شهادت و اسارت خاندان پیامبر(ص) بودند، یزیدیان امروز حتی نسبت به پیکر بی‌جان آنها بغض دارند و با وحشیگری به دنبال تخریب مرقد خاندان پیامبر خدا هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گروه‌های افراطی که با پز مبارزه با آمریکا در صحنه منطقه حاضر شدند، چگونه است که امروز دست در دست آمریکا و مرتجعین منطقه به جنگ با خاندان رسول‌الله پرداختند.
لاریجانی تصریح کرد: سخنان اخیر وزیر امور خارجه ترکیه در اتهام زدن به ایران و حزب‌الله ناصواب و غیرواقعی است و نصیحت ما این است که ترکیه با تحلیل نادرست با سوریه ستیز کرده و می‌‌کند، اگر محاسبات شما بعد از سه سال اشتباه از کار درآمده است، هزینه آن را به گردن ایران و حزب‌الله نیندازید.

 


ما طالب صلح جهانی هستیم
امیدواریم که صلح جهانی برپایه استقلال ملت‌ها و عدم مداخله در امور یکدیگر و مراعات اصل حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه بنا گردد و هرگونه تعرضی به کشورهای دنیای سوم و اسلامی و بخصوص در این منطقه برخلاف موازین است که باید پایه و اساس درستی ما بین ملت‌ها باشد.
صحیفه نور- ج 11- ص 267

 


ایران نوع جدیدی از سانتریفیوژهای IR-5 را در کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت نصب کرده که مراحل آزمایش آن طی می‌شود.
براساس گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اول خرداد منتشر و در اختیار 35 عضو شورای حکام آژانس قرار گرفت، ایران در دو سه ماه گذشته (پس از گزارش پیشین مدیرکل آژانس درباره ایران) اقدام به نصب یک نوع سانتریفیوژ جدید IR-5 کرده است.
این ماشین در محوطه تحقیق و توسعه کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت (PFEP) نصب شده است.
ایران تاکنون نسل‌های مختلفی از سانتریفیوژها را مورد تحقیق و توسعه قرار داده است. براساس گزارش آژانس در 24 اردیبهشت (14 مه 2013)، «19 سانتریفیوژ IR-4، چهارده سانتریفیوژ IR-6، سه سانتریفیوژ IR-6s، یک سانتریفیوژ IR-5» در آبشار 2، «نوزده سانتریفیوژ IR-1، سه سانتریفیوژ IR-2m، دو سانتریفیوژ IR-1» در آبشار 3، «164 سانتریفیوژ IR-4» در آبشار 4 و «162 سانتریفیوژ IR-2m» در آبشار 5 نصب شده است.
به گزارش ایسنا، کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت جزو تاسیسات تولید اورانیوم با غنای پایین و جزو تاسیسات تحقیق وتوسعه است که نخستین بار در اکتبر 2003 راه‌اندازی شده است. این تاسیسات دارای یک سالن آبشار است که می‌تواند شش آبشار را در خود جای دهد و به دو محوطه تقسیم می‌شود که یکی برای تولید UF6 تا غنای 20 درصد U-235 (آبشارهای 1 و 6) و محوطه دیگر برای تحقیق و توسعه (آبشارهای 2، 3، 4 و 5) است.
ایران از بهمن‌ماه 1391 به نصب تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژهای نسل دوم با نام IR-2m که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است در سالن A کارخانه غنی‌سازی سوخت اقدام کرد و هم‌چنان نصب سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف‌های سانتریفیوژ خالی در سالن تولید A ادامه دارد.
براساس گزارش خردادماه آژانس، در تاریخ 25 اردیبهشت (15 مه 2013) چهار آبشار به طور کامل و یک آبشار نیمه‌کاره با سانتریفیوژهای IR-2m و غلاف‌های سانتریفیوژ خالی نصب و کارهای مقدماتی نصب 13 آبشار دیگر با سانتریفیوژهای IR-2m انجام شده است.
براساس گزارش آژانس، در حال حاضر حدود 700 سانتریفیوژ IR-2m و غلاف سانتریفیوژهای خالی در سالن A کارخانه غنی‌سازی سوخت (نطنز) نصب شده است که نسبت به گزارش قبلی مدیرکل بیش از پانصد عدد افزایش یافته است که این روند از پیشرفت فنی قابل توجه در زمینه غنی‌سازی حکایت می‌‌کند.
شایان ذکر است، تاکنون بیش از 13 هزار و پانصد سانتریفیوژ نسل اول (IR-1) در سالن ‌A تاسیسات نطنز نصب شده است.

 


بیش از 900 تن از فعالان رسانه‌ای سراسر کشور با حمایت قاطع از نظر شورای نگهبان در احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آن را تصمیمی قابل دفاع در پیشگاه خداوند متعال و ملت بزرگ ایران اعلام کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: براساس اصول مصرح در قانون اساسی، رهنمودهای حکیمانه بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در زمینه شأن و جایگاه و وظایف خطیر شورای نگهبان قانون اساسی، ما جمع کثیری از فعالان رسانه سراسر کشور همچون سایر بخش‌های جامعه به حکم پاسداری از جایگاه شورای نگهبان قانون اساسی به فقها و حقوقدانان آن شورا به مثابه امانتدارانی می‌نگریم که وظیفه مهم و سنگین احراز صلاحیت صلحای تصدی پست مهم ریاست جمهوری کشور اسلامی ایران را بر دوش می‌کشند و با اعلام حمایت قاطع از نظر شورای نگهبان آن را تصمیمی قابل دفاع در پیشگاه خداوند متعال و ملت بزرگ ایران می‌دانیم.
در ادامه این بیانیه تصریح شده است: از همگان به‌ويژه داوطلبان ریاست جمهوری و طرفدارانشان می‌خواهیم به حکم وظیفه قانونی، اسلامی و انسانی خود ضمن پذیرش نظر قانونی شورای نگهبان، همگام با ملت فهیم و انقلابی ایران برای برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و خلق حماسه سیاسی دشمن‌شکن از هیچ تلاشی دریغ ننمایند.
تشکر شورای نگهبان
از علما، ائمه جمعه و آحاد ملت
شورای نگهبان نیز طی اطلاعیه‌ای از افراد ثبت‌نام کننده در انتخابات و نیز علما، ائمه جمعه و جماعات و شخصیت‌ها و گروه‌‌ها و همچنین آحاد ملت به دلیل ابراز حمایت از اقدام این نهاد در احراز صلاحیت داوطلبان تقدیر و تشکر کرد.
در بخشی از این اطلاعیه آمده است: پس از ثبت‌نام داوطلبان اشخاص حقیقی و حقوقی با ارائه گزارش‌های مفید، صدور بیانیه و امضا طومار خواستار دقت شورای نگهبان در انجام وظیفه قانونی خویش گردیدند که این امر برای اعضای شورای نگهبان مایه دلگرمی و راهگشا بود.
در بخش دیگری از این اطلاعیه تصریح شده است: اعضای شورای نگهبان با اعلام اینکه همواره تلاش داشتند بدون ملاحظه هیچ‌کس، فقط و فقط خدار ا در نظر بگیرند، از مراجع عظام، علما اعلام، ائمه جمعه و جماعات، شخصیتها، گروهها و اقشار مختلف مردم که به هر شکلی شورای نگهبان را در انجام وظایف خطیر خود یاری کردند و با هزارها امضا و طومارها، فردی و جمعی از اقدام قاطع و بی‌طرفانه شورای نگهبان تقدیر و تشکر کردند سپاسگزاری و بار دیگر اعلام می‌دارد که از این پس نیز با عمل به وظایف قانونی خویش، جهت نظارت موثر بر انتخابات و صیانت از آرا مردم شریف ایران اسلامی از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

 


معاون ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر اهمیت طرح‌ریزی برای مقابله با جنگ نرم دشمن خاطرنشان کرد: قرارگاه جنگ نرم به زودی مطالبات خود از رئيس‌جمهور آینده را اعلام خواهد کرد.
سردار سید مسعود جزایری طی سخنانی اظهار داشت: ابر سرمایه‌داری جهان و صهیونیزم بین‌الملل در یک جنگ دراز مدت که از سالها پیش شروع کرده است تغییر باور، افکار، رفتار و ساختار جامعه ایران اسلامی را هدف قرار داده است و جمهوری اسلامی ایران در شدیدترین دوره جنگی به سر می‌برد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح همچنین گفت: در دولت‌های قبلی یا فرصت کافی، یا درک درست، یا اراده لازم و یا ساماندهی مناسب برای مقابله با این تهاجم وجود نداشته است و امیدواریم این اتفاق در دولت آینده رخ دهد و جلوی نفوذ بیگانه گرفته شود.
جزایری تأکید کرد: تصرف روح و جان بسیار بحران‌زاتر از اشغال سرزمین است و بایستی از طریق برآوردهای جامع اطلاعاتی، طرح‌ریزی‌های مناسب عملیات‌‌های مقابله‌ای صورت پذیرد.
وی در پایان تاکید کرد: سرمایه‌های فراوانی در اختیار داریم که ما را قادر می‌سازد در این نبرد بزرگ به پیروزی قاطع برسیم.

 


نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان در پیامی با محکوم کردن انفجار تروریستی عراق گفت: کشته شدگان این حادثه، شهیدان زیارت بارگاه امام حسین(ع) هستند و پاداش آنان نزد خدای عزیز و رحیم است.
آیت‌الله «سیدکاظم نورمفیدی» در این پیام ضمن محکوم کردن این اقدام خصمانه و ناجوانمردانه، شهادت پنج زائر عتبات عالیات استان گلستان را در حادثه انفجار اتوبوس در عراق تسلیت گفت.
در حادثه تروریستی سامرا که حدود ساعت هفت عصر دوشنبه هفته گذشته در سه راهی این شهر به سمت منطقه‌ای به نام «بلد» روی داد چهار زائر ایرانی شهید و 17 نفر دیگر مجروح شدند.
به گزارش ایرنا، در این حادثه «حسین طهماسبی» روحانی کاروان، «نرگس هراتی‌نژاد»، «یدالله فضل علی» و «علی محمد زردکوهی» به شهادت رسیدند.
همچنین یکی از مجروحان حادثه تروریستی سامرا به نام «فریدون مشوقی» همسر شهیده «نرگس هراتی‌نژاد» به علت شدت جراحت در بیمارستان به شهادت رسید.
در پیام نماینده گلستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به کشته و مجروح شدن برخی از شهروندان استان گلستان در اقدام تروریستی در سامرا آمده است: دست‌های پلیدی که این تروریسم کور و بی‌مهار را در عراق بنیان نهاده‌اند، بدانند که آتش، دامان خود آنان را نیز خواهد گرفت و مانند برخی دیگر از کشورهای اسلامی نیت شوم آنان بیش از همه، گلوی خودشان را خواهد فشرد.
شهدا و مجروحین این حادثه تروریستی با کاروان آژانس فدک سیر استان گلستان برای زیارت عتبات عالیات راهی کشور عراق شده بودند.

 


تشریح روند انتخاب هیئت رئیسه مجلس
یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس روند برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه در روز سه‌شنبه 7 خرداد را تشریح کرد.
محمد دهقان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه در دومین سال کاری مجلس نهم در روز سه‌شنبه هفته جاری گفت: انتخابات هیئت‌رئیسه اولین دستور روز سه‌شنبه خواهد بود که در ابتدا برای انتخاب رئیس مجلس از نمایندگان درخواست می‌شود تا در صورت تمایل کاندیداتوری خود را اعلام کنند و سپس رای‌گیری صورت می‌گیرد.
وی افزود: بعد از آن نوبت به انتخاب دو نایب رئیس مجلس می‌رسد که همچون انتخاب رئیس، نمایندگان تقاضای خود را برای کاندیداتوری مطرح می‌کنند و برای این انتخابات رای‌گیری می‌شود.
این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: سپس از نمایندگان درخواست می‌شود در صورت تمایل کاندیداتوری خود را برای ناظرین و دبیران عضو هیئت رئیسه اعلام کنند، در هیئت رئیسه شش دبیر و سه ناظر وجود دارد که برای تک‌تک ‌آنها رای‌گیری صورت می‌گیرد.
وی گفت: که در پایان اعضای منتخب هیئت‌رئیسه در دومین سال مجلس برای اجرای آئین‌نامه سوگند یاد می‌کنند که این انتخابات حدود دو ساعت طول خواهد کشید.
این عضو هیئت‌رئیسه مجلس همچنین خاطر نشان کرد: نمایندگان در روز چهارشنبه 8 خرداد به دیدار مقام معظم رهبری می‌روند.
محمدصالح جوکار عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با اشاره به جلسه صبح یکشنبه این فراکسیون برای بررسی گزینه‌های هیئت رئیسه مجلس گفت: فراکسیون اصولگرایان برای ریاست‌ مجلس کاندیدا نخواهد داشت.
پاسخ‌ سخنگوی تلفیق به انتقادات دولتی‌ها
در مورد بودجه
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 با اشاره به انتقاد دولتی‌ها مبنی بر کاهش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه 92 توسط مجلس و همچنین سخت‌تر شدن وصول این درآمدها به این انتقادات پاسخ گفت.جعفر قادری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دولت پنجاه‌هزار میلیاردتومان درآمد مالیاتی در لایحه پیش‌بینی کرده بود، گفت: این رقم در مجلس به 53هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
وی اضافه کرد: در بحث مالیات بر حقوق، سقف معافیت مالیاتی از هفت میلیون و 200 هزار به 10 میلیون تومان در سال در مجلس افزایش یافت که این قدری روی درآمدهای مالیاتی دولت اثر می‌گذارد اما مبلغ چندان زیادی نیست.
قادری ادامه داد: انتقاداتی که دولت در مورد مصوبات مالیاتی مجلس در لایحه بودجه دارد به این دلیل است که آنها می‌خواهند ضمن بودجه‌نویسی، قانونگذاری کنند و اصلاح قانون مالیات را در بودجه بگنجانند و ما به اصل این قضیه اشکال داریم و این نگاه را قبول نداریم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 92 با بیان اینکه تحول در نظام مالیاتی از محورهای اصلی طرح تحول اقتصادی بوده، تصریح کرد: دولت هشت سال گذشته را رها کرده و حالا می‌خواهد در ماه‌های آخر به صورت ضرب‌الاجلی اصلاحات قانون مالیات را در قالب بودجه بیاورد این در حالی است که ما معتقدیم لایحه بودجه باید انعکاس مالی قوانین موجود باشد و ضمن بودجه، قانونگذاری نشود، مگر اینکه از سر اضطرار و ناچاری باشد.
قادری همچنین یادآور شد: مجلس با مصوب کردن بخشودگی جرایم مالیاتی موجب می‌شود نه تنها وصول درآمدهای مالیاتی کاهش نیابد بلکه بیشتر هم شود. البته آنچه برای ما مهم‌تر از درآمد مالیاتی است موضوع رونق اقتصادی است و معتقدیم اگر لازم باشد باید درآمد مالیاتی کم شود تا تولید رونق پیدا کند زیرا این موضوع بیشتر اهمیت دارد.
روایت لاریجانی از نظر رهبری درمورد کاندیداها
یک عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت گفت که علی لاریجانی نظر رهبر معظم انقلاب در مورد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری را از قول ایشان مطرح کرد.
حجت‌‌الاسلام حبیب برومند در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جلسه صبح یکشنبه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه اعضای فراکسیون از آقای لاریجانی پرسیدند که شما با عنوان فردی که به مقام معظم رهبری دسترسی دارید آیا می‌دانید که ایشان به کاندیدای خاصی متمایل هستند یا خیر؟ چون کاندیداها در حال حاضراعلام می‌کنند که با نظر رهبری وارد صحنه شدند.
وی افزود: در این رابطه آقای لاریجانی گفت که خود از رهبری در این رابطه سوال کردند که ایشان فرمودند نه تنها از کسی حمایت نمی‌کنند بلکه کسی را نیز منع نمی‌کنند و حتی در پیش خود فعلا به کسی تمایل ندارند. هر کسی در این ارتباط حرفی بزند می‌خواهد از رهبری خرج کند که پسندیده نیست.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10