(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 12 اردیبهشت 1392 - شماره 20508

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
با حضور رئيس جمهور 21 طرح عمراني و صنعتي در چهارمحال و بختياري افتتاح شد
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
فارين پاليسي:ايران بازيگري عاقل در عرصه سياست خارجه است
مديرکل دفتر طيور وزارت جهاد کشاورزي خبر داد
ذخيره 70 هزار تن گوشت مرغ در کشور
زائران حرم امام خميني(ره) آماده حرکت مي‌شوند
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري: برخي مي‌خواهند چهره استکبار را بزک کنند
درخشش خوزستان در چهارمين المپياد دانش‌آموزي علوم و فناوري
با حضور معاون اول رئيس‌جمهور
284 پروژه عمراني و توليدي در اردبيل مورد بهره‌برداري قرار گرفت
برداشت 36 هزار تن برگ سبز چاي توسط چايکاران شمال
ميانگين توليد مقالات علمي کشور 11 برابر شد
نماينده مردم گرمسار در مجلس: ميانگين افزايش نرخ بنزين امسال800 تومان است
مدير عامل شرکت آب و فاضلاب کشور خبر داد
اجراي طرح فاضلاب در 110 روستاي کشور
افتتاح سي‌امين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن کريم با حضور رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب
جان کري: محاسبات هسته‌اي ايران با انتخابات تغيير نمي‌کند
راي «ممتنع»
آغاز ثبت‌نام انتقال و مهماني دانشگاه آزاد از پنج‌شنبه
سلطانيه: بيانيه نم در حمايت از برنامه هسته‌اي ايران تصويب شد
در ادامه اقدامات خصمانه عليه ملت ايران
آمريکا 8 شرکت پتروشيمي ايران را تحريم کرد
شيباني : هيئت 14 نفره نمايندگان احزاب مخالف و موافق سوري به تهران مي‌آيند
   


حضرت امام خميني(ره): شما براي اسلام قيام کرديد و پشتيبان شما اسلام است و کسي که پشتيبان او قرآن و اسلام است، پيروز است.

 


شهرکرد-خبرنگار کيهان:
رئيس‌جمهور در جريان سفر يک روزه به استان چهارمحال و بختياري 21 طرح بزرگ عمراني و صنعتي را افتتاح کرد.
اين طرح‌ها شامل طرح‌هاي کشاورزي، خدماتي، گازرساني، راه سازي، مسکن مهر، مراکز بهداشتي و درماني‌، آب‌رساني و ورزشي است.
دکتر محمود احمدي‌نژاد در اين سفر 17 هزار و 500 واحد مسکوني مسکن مهر شهري و روستايي، تونل دوم رخ و مجتمع بزرگ توليد شيرخشک نوزادان را افتتاح کرد.
رئيس‌جمهور با ابراز خرسندي از افتتاح 21 طرح ياد شده گفت: براي اين طرح‌‌ها مبلغ 11 هزار 575 ميليارد ريال هزينه شده است.
همچنين با حضور رئيس‌جمهور و هيئت همراه و مسئولان دستگاه‌هاي اجرايي، عمليات منطقه ويژه اقتصادي استان و عمليات احداث ورزشگاه 15 هزار نفري شهرکرد آغاز شد.
احمدي‌نژاد در سخنانش در جمع مديران استان در شهرکرد با اشاره به اينکه با بهره برداري از مجتمع بزرگ توليد شيرخشک نوزادان سالانه 10 هزار تن شيرخشک توليد و به بازار عرضه مي‌شود، افزود: اين مجتمع مي‌تواند به تنهايي شيرخشک مورد نياز نوزادان کشور را تأمين کند.
وي اظهار اميدواري کرد که با بهره‌برداري از مجتمع شيرخشک ياد شده از اين پس نيازي به واردات اين نوع محصول غذايي نوزادان نداشته باشيم.
رئيس‌جمهور درباره مسکن مهر گفت: احداث واحدهاي مسکوني در قالب طرح مسکن مهر يکي از مهمترين و اساسي‌ترين طرح‌هايي بود که در سطح کشور اجرا و با اين طرح، افراد زيادي در کشور صاحب سرپناه شدند.
وي ادامه داد: مسکن محل زندگي و تربيت و آرامش روحي و رواني مردم است و ان‌شاءالله روزي فرا برسد که هر نفر ايراني يک واحد مسکوني از خود داشته باشد.
وي با تاکيد بر اين مطلب که دشمنان نمي‌خواهند ايران اسلامي به رشد و تعالي در زمينه‌هاي گوناگون نائل شود اظهار کرد: بايد همه مردم عزير و مسئولان تلاش کنيم که کشورمان با توجه به استعدادها و ظرفيت‌هاي فراواني که دارد به توسعه و پيشرفت پايدار برسد.
احمدي‌نژاد درباره عدالت گفت: عدالت يعني اينکه همه به حساب بيايند و ديده شوند.
وي گفت: در مرحله عدالت نبايد فقط زبان‌درازها و صدا بلندها به حساب بيايند.
رئيس‌جمهور در ادامه يادآور شد؛ استقرار و تحقق عدالت سخت ترين مرحله است اما بايد به گونه‌اي رفتار شود که آحاد مردم به يک ميزان از امکانات در همه ابعاد بهره‌مند شوند.
وي در ادامه گفت: در طول 8 سال دولت‌هاي نهم و دهم رياست جمهوري، خدمات زيادي در زمينه‌هاي عمراني، کشاورزي، صنعتي، علمي و آموزشي در سراسر کشور و به ويژه در روستاهاي محروم ارائه شده است.
در حاشيه افتتاح 21 طرح عمراني فوق در استان چهارمحال و بختياري، رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در گفت وگو با خبرنگار کيهان اظهار کرد: براي ايجاد مجتمع توليد شيرخشک در شهرکرد 600 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري شده است.
مهندس رحمان کرمي افزود: با بهره‌برداري از اين مجتمع، زمينه اشتغال مستقيم 240 نفر فراهم شده است.
همچنين به گزارش ايرنا بهره‌برداري از 23 پروژه گازرساني به روستاهاي چهارمحال و بختياري با حضور رئيس‌جمهوري به صورت ويدئو کنفرانس آغاز شد.
مديرعامل شرکت گاز چهارمحال‌وبختياري اظهار کرد: براي اجراي اين پروژه‌ها 98 هزار و 692 متر خط تغذيه بين روستايي، 16 هزار و 452 متر شبکه داخلي، 640 انشعاب و هشت ايستگاه تقليل فشار گاز نصب و اجرا شده است.
«اسماعيل هيبتيان» افزود: براي اجراي اين پروژه 114 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
وي گفت: از 23 روستاي قرار گرفته در طرح گازرساني روستايي 16 روستا در منطقه ديناران شهرستان اردل، شش روستا در شهرستان لردگان و يک روستا نيز در شهرستان کوهرنگ قرار دارد.
هيبتيان در پايان گفت: با بهره برداري از اين طرح، سه هزار و 120 خانوار با جمعيتي بيش از 12 هزار و 140 نفر زير پوشش خدمات شرکت گاز قرار گرفتند.
بهره برداري از تونل دوم گردنه رخ در مسير اصفهان به شهرکرد نيز آغاز شد.
به گزارش ايرنا، مديرکل راه و شهرسازي چهارمحال و بختياري گفت: اين تونل يکهزار و 375 متر طول و ‍11 متر عرض دارد و عمليات اجرايي آن از سال 1388 آغاز شده است.
«علي عليخاني» در آيين افتتاح اين طرح افزود: براي اجراي اين طرح 150 ميليارد ريال اعتبار هزينه و آسان شدن رفت و آمد خودروها، رفع 110 نقطه حادثه‌خيز، کاهش زمان سفر، صرفه‌جويي در مصرف سوخت و آسان‌سازي ارتباط فلات مرکزي با بندرهاي جنوب از جمله مهم‌ترين مزيت‌هاي احداث اين تونل است.
وي گفت: در سفر رئيس‌جمهوري به چهارمحال و بختياري آسفالت راه روستايي، بيمارستان 24 تختخوابي چلگرد، مرکز بهداشتي درماني شبانه‌روزي شلمزار، مرکز بهداشتي درماني شبانه‌روزي بن نيز بهره‌برداري شد. همچنين به گزارش خبرگزاري مهر، سد خاکي سورک در چهارمحال و بختياري با حضور نمايندگان رئيس‌جمهور و شهرکرد مسئولان استاني و محلي چهارمحال و بختياري آبگيري شد.
با بهره‌برداري از سد سورک در سال آينده، آب مورد نياز دو هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي منطقه کيار شرقي تامين مي‌شود.
عمليات اجرايي طرح سد سورک از سال 1383 آغاز شده و اين سد يکي از طرح‌هاي ملي در استان چهارمحال و بختياري است که مي‌تواند سالانه 25 ميليون متر مکعب از آب‌هاي روان منطقه را در خود ذخيره کند.
سد سورک بر روي رودخانه کيار در نزديکي روستاي سورک در فاصله 25 کيلومتري جنوب شرقي شهرکرد قرار دارد.
شهردار شهر هفشجان نيز در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: تصفيه خانه فاضلاب شهر هفشجان با حضور مسئولان شهرکرد و مسئولان شرکت آب و فاضلاب به نمايندگي از رئيس‌جمهور افتتاح شد.
لقمان سلطاني اظهار کرد: تصفيه‌خانه فاضلاب شهر هفشجان در شهرستان شهرکرد واقع شده و اين پروژه توسط نمايندگان رئيس‌جمهور و با حضور مسئولان شهرستان و استان و مسئولان محلي افتتاح شد.
وي ادامه داد: اين پروژه نقش بسزايي در هدر رفتن آب دارد و نقش مهمي در توسعه کشاورزي در اين منطقه ايفا مي‌کند.
تصفيه‌خانه فاضلاب شهر هفشجان در زميني به مساحت هشت هزار متر مربع ساخته شده است و با اعتباري بيش از 5/5 ميليارد ريال ساخته شده است.

 


گناهي که کيفر الهي را نزديک
و مجازات را بزرگ مي‌کند
اميرالمؤمنين علي(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر:
از خونريزي بپرهيز، و از خون ناحق پروا کن، که هيچ چيز همانند خون ناحق کيفر الهي را نزديک و مجازات را بزرگ نمي‌کند و نابودي نعمت‌ها را سرعت نمي‌بخشد و زوال حکومت را نزديک نمي‌گرداند، و روز قيامت خداي سبحان قبل از رسيدگي اعمال بندگان، نسبت به خون‌هاي ناحق ريخته شده داوري خواهد کرد، پس با ريختن خوني حرام، حکومت خود را تقويت مکن. زيرا خون ناحق، پايه‌هاي حکومت را سست، و پست مي‌کند و بنياد آن را برکنده به ديگري منتقل سازد، و تو، نه در نزد من، و نه در پيشگاه خداوند، عذري در خون ناحق نخواهي داشت چرا که کيفر آن قصاص است و از آن گريزي نيست. اگر به خطا خون کسي ريختي، يا تازيانه يا شمشير، يا دستت دچار تندروي شد،- که گاه مشتي سبب کشتن کسي مي‌گردد، چه رسد به بيش از آن- مبادا غرور قدرت تو را از پرداخت خونبها به بازماندگان مقتول بازدارد!
نهج‌البلاغه
نامه 53

 


تجديد ميثاق اهالي فرهنگ و هنر
با امام خميني(ره)
مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از اهالي فرهنگ، هنر و رسانه روز گذشته با حضور در حسينيه جماران با آرمان‌هاي امام راحل تجديد ميثاق کردند.
در اين مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني از امام (ره) به عنوان نماد تحقق آرزوي ايرانيان ياد کرد و گفت: حضرت امام مکلف به انجام وظيفه بود‌ند و براي اين‌که مورد توجه قرار بگيرند‌، کار نمي‌کردند. براي رضاي خدا کار مي‌کردند و از اثرات آن حرکت بزرگ و انقلابي همين است که بعد از گذشت 24 سال از ارتحال حضرت امام (ره)، ياد ايشان در دل‌هاي مردم و دوستداران انقلاب است. در اين مراسم همچنين سيد محمدحسيني وزير ارشاد متني را در رثاي حضرت امام قرائت کرد.
تصويربرداري فيلم «حضرت محمد» (ص)
به پايان رسيد
فيلمبرداري فيلم سينمايي محمد (ص) جديدترين ساخته مجيد مجيدي در آفريقا به پايان رسيد.
گروه فيلمبرداري صحنه‌هاي مربوط به حمله ابرهه را در آفريقا پس از 10 روز فيلمبرداري به پايان رساندند. فيلمبرداري «محمد(ص)» در شهرهاي مختلفي از جمله کرمان، عسلويه و حوالي شهر قم جلوي دوربين رفت . داستان فيلم سينمايي«محمد(ص)» به کودکي پيامبر اکرم(ص) و دوران جاهليت اشاره دارد. توليد اين فيلم که از اهميت خاصي برخوردار است از دو سال گذشته آغاز شد و به تازگي به پايان رسيده است.
28 خرداد گرگ سالي مي‌آيد
مراسم نكوداشت زنده ياد اميرحسين فردي نويسنده انقلاب و مديرمسئول «کيهان بچه ها» با عنوان "آشيانه در دل" 28 خرداد در تالار مهر حوزه هنري برگزار مي شود.
در اين مراسم از كتاب گرگ سالي (جلد دوم رمان اسماعيل و آخرين کتاب مرحوم فردي) رونمايي مي شود.
اميرحسين فردي رمان "گرگ سالي" را در واپسين روزهاي عمر خود براي انتشار آماده كرده بود. اين رمان ادامه‌اي است بر رمان موفق اسماعيل و با مضموني ضد استعماري به نگارش درآمده است. گرگ سالي پيش از انقلاب اسلامي را روايت مي‌كند كه آمريكايي‌ها و اسرائيلي‌ها در اطراف مجتمع اقتصادي كشاورزي مغان دست به اصلاح نژاد گرگ‌ها مي‌زنند، اما اين گرگ‌هاي اصلاح نژادي توسط آمريكايي‌ها مبدل به گرگ‌هاي آدمخوار مي‌شوند و زندگي را بر مردم منطقه تنگ مي‌كنند.
همچنين فيلم مستندي به كارگرداني ابراهيم شاكري در مراسم بزرگداشت به نمايش در مي‌آيد. اين فيلم محصول اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل حوزه هنري است.در فيلم مستند اميرحسين فردي سعي شده شناختنامه‌‌اي بر شخصيت، آثار و تاثير اين نويسنده بر هنر و ادبيات انقلاب اسلامي نمايش داده شود.
پخش برنامه‌هاي شبکه پرس‌ تي‌وي
از سوي فرانسه قطع شد
شرکت خدمات ماهواره‌اي فرانسوي يوتل‌ست از روز پنجشنبه با ارسال پارازيت روي سيگنال‌هاي شبکه خبري انگليسي زبان ايران (پرس تي‌وي) و در اقدامي متناقض با ادعاي آزادي بيان خود، حملات عليه اين شبکه را افزايش داد.
اين نخستين باري نيست که رسانه‌هاي ايران هدف حملات کشورهاي غربي قرار مي‌گيرند.
بنا بر اين گزارش، "ميشل د روزن" مدير اسراييلي-فرانسوي يوتل‌ست در ماه‌هاي اخير با اعمال فشار بر شرکت‌هاي خدمات ماهواره‌اي اروپا و آسيا براي قطع کردن صداي رسانه‌هاي ايراني، تلاش‌هاي خود را افزايش داده است.
وزيري که مخفيانه «يوسف‌پيامبر(ع)» مي‌ديد
تماشاي سريال «يوسف پيامبر(ع)» در کشور قطر ممنوع بود، اما يکي از وزراي قطر، اين سريال ايراني را به صورت مخفيانه تماشا مي‌کرد!
محمدرضا عباسيان، مستندساز در گفت وگويي از علاقه وزير فرهنگ قطر به تماشاي «يوسف پيامبر(ع)» به کارگرداني فرج الله سلحشور خبر داد.
وي در گفت وگو با تسنيم اظهار داشت: ما سريال يوسف پيامبر(ع) را ساختيم و حتي در کشورهايي که پخش آن ممنوع بوده است، مثل قطر وزير فرهنگ‌شان مخفيانه آن را تماشا کرده است. من خودم از زبان وزير فرهنگ اين کشور شنيدم و اين همان تأثيرگذاري سينماي ايران است.
152 شکايت جديد از «بي بي سي»
شبکه تلويزيوني بي بي سي به دنبال افشاي فساد اخلاقي «جيمي سويل» از طرح 152 پرونده مرتبط ديگر با رسوايي‌هاي اخلاقي و شکايت جنسي طرح شده عليه کارمندان سابق و فعلي خود خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، شبکه تلويزيوني «بي بي سي» جمعه از طرح 152 پرونده ديگر در ارتباط با سوء استفاده جنسي از زمان افشاي رسوايي فساد اخلاقي «جيمي سويل» مجري سابق خود در پائيز سال گذشته ميلادي خبر داد. اين شبکه تلويزيوني گزارش داد که پرونده هاي طرح شده در رابطه با تجاوزهاي جنسي صورت گرفته عليه 81 نفر از کارمندان و همکاران سابق و فعلي بي بي سي و حتي آن افرادي که مرده‌اند، مطرح شده است.
بر اساس اعلام اين شبکه تلويزيوني، 25 پرونده طرح شده در اين زمينه براي اجراي تحقيقات بيشتر به پليس گزارش شده است.
اين خبر در شرايطي گزارش مي شود که انتشار گزارش هاي مربوط به سوء استفاده گسترده سويل در طول دوران فعاليت طولاني اش در بي‌بي سي، تحقيقاتي را در پي داشت که منجر به خجالت زدگي بي بي سي شده است.
سويل در سال 2011 ميلادي در سن 84 سالگي مرد و از آن زمان تاکنون، صدها جنايت جنسي عليه وي مطرح شده است.
پرونده فساد اخلاقي سويل بعد از مرگ وي برملا شد. اين مجري سابق بي بي سي به سوءاستفاده جنسي از ده‌ها کودک و نوجوان و جوان در طول دهه‌هاي 70 و 80 فعاليتش در بي‌بي‌سي متهم شده است.
توصيفات هاليوودي کيارستمي
درباره ايران
عباس کيارستمي که مدعي واقع‌گرايي و سينماي مستقل است، براي توصيف شرايط امروز ايران به بيگانگان به روش‌‌هاي هاليوودي دست‌برد زد!
اين فيلمساز که مدت‌هاست به دليل ساخت آثار سطح پايين با بي‌توجهي جشنواره‌هاي خارجي مواجه شده اين بار براي جلب توجه غربي‌ها به تحريف واقعيت‌هاي کشورمان پرداخت. کيارستمي درگفت و گويي که با سايت آمريکايي هاليوود ريپورتر انجام داده گفته است: اين روزها اوضاع در ايران خيلي وخيم است(!) وي که بيشتر اوقات خود را در خارج از کشور به سر مي‌برد و کمتر در ميان مردم ايران حضور دارد همچنين گفت: اوضاع اقتصاد ايران طوري است که مردم براي بقاي خود در تلاش هستند.
کيارستمي در اظهار نظر غيرواقعي ديگري نيز بيان کرد: اوضاع در ايران هيچ وقت به اين تاريکي نبوده است. ما اکنون علامت سؤال‌هاي بسياري راپيش رو داريم. براي نجات ملت بايد معجزه‌هايي رخ دهد.
کيارستمي در حالي اظهارات کذب و سخيف خود را با يک سايت آمريکايي در ميان گذاشته است که اساساً مردم ايران هيچ‌گاه روي خوشي به فيلم‌هاي ضعيف او نداشته‌اند. آخرين فيلم اکران شده کيارستمي در ايران به نام «شيرين»، به دنبال خشم مخاطبان نسبت به اتلاف وقت و هزينه توسط اين به اصطلاح فيلم، پايين کشيده شد. يکي از منتقدان سينما- مسعود فراستي- قبلاً به کيارستمي توصيه کرده بود که حتماً به کلاس فيلم‌سازي برود. سال گذشته نيز کيارستمي در حاشيه يک جشنواره ضد ايراني يکي از شيخ نشين‌هاي بدوي خليج فارس، به عنوان مدرس ظاهر شده بود!

 


نشريه آمريکايي فارين پاليسي طي گزارشي تأکيد کرد سياست‌هاي اعلاني و اعلامي ايران نشان داده است که بازيگري کاملاً عقلايي و عملگرا در عرصه سياست بين‌المللي است.
به گزارش تسنيم، فارين پاليسي در خصوص رفتار ايران در عرصه منطقه‌اي و جهاني خاطرنشان کرد: ايران به مثابه بازيگري مهم در منطقه و نيز عرصه جهاني است که به هر حال براساس منافع و چالش‌هاي پيش روي خود تصميم سازي مي‌کند و هرگز نمي‌کوشد با تصميم سازي غيرعقلايي، منافع خود را در معرض خطر قرار دهد.
در ادامه اين گزارش با اشاره به نقش رهبري ايران در قبال مسائل منطقه آمده است: مثل روز روشن است که جمهوري اسلامي اهداف و مقاصدي را در خاورميانه دنبال مي‌کند که اين کشور را در تقابل با ايالات متحده قرار مي‌دهد. ايران مثلاً با ]رژيم[ اسرائيل به عنوان يک دولت صهيونيستي مخالفت و با پادشاهي‌هاي عربي محافظه‌کار خليج ]فارس[ به منظور کسب نفوذ منطقه‌اي رقابت مي‌کند. اما اين بدان معنا نيست که ايران بازيگري غيرعقلايي است: در مقابل، رهبران برجسته اين کشور از جمله آيت‌الله علي خامنه‌اي رهبر ارشد ايران بسيار محاسبه‌گر و با تدبير است.
نويسنده گزارش درباره دشمني ايران با رژيم صهيونيستي تصريح کرد: نفرت جمهوري اسلامي ايران از اسرائيل واقعي است.
از سوي ديگر نشريه‌ فارين پاليسي برخلاف مواضع روشن جمهوري اسلامي ايران در خصوص دستيابي به برنامه صلح‌آميز هسته‌اي مدعي است: ايران مجهز به سلاح هسته‌اي به لحاظ اقتصادي در هر حال همچنان به کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس وابسته باقي خواهد ماند. عربستان‌سعودي قدرت‌مندترين بازيگر در اوپک است، در مقابل جايگاه ايران در سال‌‌هاي اخير تنزل يافته است. رياض صادرات انرژي خود به مشتريان سنتي ايران را افزايش داده است که عمده آنها از ميان کشورهاي آسيايي هستند و همين مسئله اين امکان را براي آمريکا فراهم کرده است تا تحريم‌ها بر ضد ايران را بدون آنکه قيمت‌هاي نفت تغييرات بنياديني راتجربه کند، تحميل کند.

 


مديرکل دفتر طيور، کرم ابريشم و زنبور عسل وزارت جهادکشاورزي گفت: در دو ماهه اخير 30 هزار تن مرغ توليدي مازاد ذخيره شده که هم‌اکنون ذخيره فعلي گوشت مرغ درکشور به 70 هزار تن مي‌رسد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران احمد ترکاشوند در جلسه شوراي معاونان و مديران سازمان جهاد کشاورزي خراسان رضوي اظهار کرد: توليد گوشت مرغ در شش ماه دوم سال گذشته به گونه‌اي بود که ضمن متعادل شدن قيمت‌ها سبب افزايش توليد آن نيز شد.
مديرکل دفتر طيور، کرم ابريشم و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزي افزود: از شهريور تا بهمن‌ماه سال گذشته بيش از 80 هزار تن گوشت مرغ جمع‌آوري و ذخيره شد که با احتساب واردات در انتهاي سال گذشته بيش از 110 هزار تن مرغ ذخيره شده است.
ترکاشوند تصريح کرد: براي نخستين بار در سال گذشته 25 هزار تن گوشت مرغ و 45 هزار تن تخم‌مرغ صادر شد.
وي خاطرنشان کرد: امسال از نظر تامين نهاده‌ها جهت توليد مرغ نگراني وجود ندارد و نهاده‌ها به اندازه کافي در شش ماه نخست امسال تامين شده و آرامشي در صنعت توليد مرغ به وجود آمده است.
مديرکل دفتر طيور، کرم ابريشم و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزي بيان کرد: در دو ماهه اخير 30 هزار تن مرغ توليدي مازاد ذخيره شده که هم‌اکنون ذخيره فعلي گوشت مرغ در کشور به 70 هزار تن مي‌رسد.
ترکاشوند ادامه داد: مديريت توليد مرغ بايد کشوري باشد و استان‌ها بايد از مديريت منطقه‌اي توليد که سبب بروز آثار منفي بر تعادل کل کشور مي‌شود و دلسردي توليدکنندگان را در پي دارد، اجتناب کنند.

 


سرويس شهرستان‌ها-
با نزديک شدن بيست و چهارمين سالگرد ارتحال امام خميني، مردم نقاط مختلف کشور خود را براي بزرگداشت اين مناسبت آماده مي‌کنند.
به گزارش خبرنگار کيهان از همدان، فرمانده سپاه ناحيه همدان اعلام کرد: به مناسبت بيست و چهارمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني(ره)، تعداد 3500 نفر زائر از شهرستان همدان به مرقد مطهر اعزام مي‌شوند.
سرهنگ محمدرضا غلامي پاک در گفتگو با خبرنگاران افزود: کاروان زائران، روز 13 خرداد پس از اقامه نماز مغرب و عشاء حرکت کرده و در مراسم روز ارتحال در 14 خرداد حضور مي‌يابند.
وي ادامه داد: تعداد کل زائران مرقد امام خميني(ره) از استان، 18 هزار نفر بوده که 3 هزار و 500 نفر متعلق به شهرستان همدان است.
غلامي پاک يادآور شد: علاوه بر اعزام کاروان، حدود 100 برنامه ديگر در روزهاي 14 و 15 خرداد توسط پايگاه‌هاي مقاومت محلات و مساجد به اجرا درمي‌آيد.
وي اضافه کرد: همچنين حرکت دستجات عزاداري هيأت بسيجيان شهرستان در سطح شهر از جمله برنامه‌هاي شاخص اين ايام به شمار مي‌آيد که در نوع خود در کشور بي‌نظير است و هر سال با شرکت اقشار مختلف مردم برگزار مي‌شود.
وي خاطرنشان ساخت: برگزاري مراسم ويژه بزرگداشت 15 خرداد در ميدان باباطاهر، برپايي ايستگاه‌هاي صلواتي، اجراي برنامه‌هاي فرهنگي، توزيع بروشور و سي‌دي حاوي زندگي‌نامه حضرت امام خميني از ديگر برنامه‌هاي ما به شمار مي‌رود.
براساس گزارش خبرنگار کيهان در شهرکرد، به مناسبت ايام شهادت حضرت امام موسي بن جعفر(ع) و بيست و چهارمين سالگرد ارتحال ملکوتي امام خميني و بزرگداشت پنجاهمين سال قيام 15 خرداد 313 برنامه محوري در چهارمحال و بختياري برگزار مي‌شود.
رئيس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان در گفتگو با خبرنگاران افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين ذوالنوري به مناسبت ايام ياد شده روز 15 خرداد ماه ساعت 11 صبح در مصلاي بزرگ امام خميني شهرکرد به سخنراني مي‌پردازد.
علي گرجي افزود: 7 هزار و 600 نفر از اقشار مختلف مردم، خانواده‌هاي معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و بسيجيان استان براي شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني و گرامي‌داشت 15 خرداد به تهران اعزام مي‌شوند.
خبرنگار کيهان در نيشابور نيز با اعلام اينکه بيش از يک هزار و 600 نفر از اهالي شهرستان نيشابور به حرم مطهر امام خميني اعزام مي‌شوند، در اين مورد به اظهارات مسئول کميته اعزام ستاد گرامي‌داشت رحلت امام خميني نيشابور استناد کرده است.
سرهنگ احمد عنايت خاطرنشان کرد براي رفاه زائران ثبت نام در کليه حوزه‌هاي مقاومت بسيج، قسمت اردويي ناحيه مقاومت بسيج و مؤسسه خيريه الزهرا(س) انجام مي‌شود. هزينه اياب و ذهاب 300 هزار ريال بوده و زائران از فيض زيارت قم و جمکران نيز برخوردار مي‌شوند.
همچنين به گزارش خبرنگار کيهان از رشت کاروان پياده زائران گيلاني براي شرکت در مراسم ارتحال امام خميني عازم تهران شدند.
در آستانه بست و چهارمين سالگرد امام خميني جمعي از عاشقان ولايت استان گيلان با پاي پياده عازم تهران شدند تا براي بيست و دومين بار در مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبير انقلاب شرکت کنند.
به گفته محمود رمضاني‌پور مسئول اين کاروان، امسال 500 زائر گيلاني به منظور حضور در مراسم بيست و چهارمين سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حرکت خود را از 4 خرداد ماه به طور پياده از مصلاي رشت به سوي تهران آغاز کردند.
وي اضافه کرد: اين کاروان مسير رشت تا مرقد مطهر امام خميني را در مدت 10 روز پياده طي خواهد کرد و در روز چهاردهم در جمع پرشور زائران سراسر کشور در مرقد امام حضور خواهد يافت.
گفتني است پيام کاروان پياده زائران گيلاني تجديد ميثاق با آرمانهاي حضرت امام خميني و بيعت مجدد با رهبر معظم انقلاب است.

 


سمنان-خبرنگار کيهان:
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با اشاره به سياه‌نمايي برخي نامزدهاي انتخابات گفت: اگر ايران اينقدر ورشکسته و منزوي است پس اين همه وحشت غربي‌ها از چيست؟
آيت‌الله سيداحمد خاتمي در همايش «حماسه سياسي و بصيرت علوي» که در سمنان برگزار شد، افزود: برخي مي‌خواهند با بزک کردن چهره استکبار به جامعه القا کنند ما بد بوده‌ايم که آنها اين همه مشکلات را بر ايران اسلامي وارد کرده‌اند و اگر ما بياييم آنها کوتاه خواهند آمد. اين حرف چه معنايي مي‌تواند داشته باشد؟
امام جمعه موقت تهران تصريح کرد: با کساني که کليد حل مشکلات را تعامل و سازش با غرب به سرکردگي آمريکا مي‌دانند دروغ مي‌گويند زيرا آمريکا وقتي با ما کنار خواهد آمد که از اصول دست بکشيم، آنها با ايران هسته‌اي هيچ مشکلي ندارند، درد آنها پافشاري اين ملت بر اصول است.
وي با اشاره به در پيش بودن انتخابات گفت:‌تأثيرات انتخابات رياست جمهوري ديگر منحصر به داخل کشور نيست لذا بايد به کسي راي بدهيم که بيش از سايرين بر اصول مورد نظر انقلاب اسلامي و امام خميني اصرار دارد. آيت‌الله سيد احمد خاتمي در پايان با اشاره به درهم شکستگي هيبت پوشالي استکبار گفت: مقاومت و اصرار بر ايستادگي و پايداري در عزم، آخرين ترفندهاي آمريکا و صهيونيسم را درهم خواهد شکست و تکميل حماسه سياسي با پيروزي تفکر مقاومت رقم خواهد خورد.

 


اهواز - خبرنگار کيهان:
دانش‌آموزان خوزستاني در مرحله اول چهارمين المپياد دانش‌آموزي علوم و فن‌آوري نانو با کسب امتيازات لازم به اردوي علمي اين المپياد دعوت شدند.
معاون آموزش متوسط سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان افزود: در اين المپياد، علي انصاري و يوسف شلاگه دانش‌آموزان عضو پژوهش سراي فرهيختگان شهرستان دزفول موفق به کسب افتخار براي استان خوزستان شده‌اند.
مسعود اکبري خاطرنشان کرد: 30 نفر از داوطلباني که در کل کشور موفق به کسب بالاترين امتياز در اين آزمون شدند به اردوي عملي المپياد دعوت مي‌شوند.
لازم به يادآوري است که المپياد مذکور در اواخر فروردين‌ماه سال جاري با حضور 20 هزار نفر از دانش‌آموزان علاقمند در 92 شهر در سراسر ايران برگزار شد.

 


اردبيل- خبرنگارکيهان:
با حضور معاون اول رئيس‌جمهور 284 پروژه عمراني و توليدي با اعتباري معادل 11 هزار و 300 ميليارد ريال در سطح استان اردبيل مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
محمدرضا رحيمي صبح روز شنبه براي افتتاح چند طرح ملي و عمراني به استان اردبيل سفر کرد. در جريان اين سفر 25 هزار واحد مسکن مهر در سطح استان به بهره‌برداري رسيد.
از اين تعداد واحد مسکن مهر، 21 هزار و 432 واحد مسکن در شهرهاي بالاي 25 هزار خانوار و 3 هزار و 500 واحد در شهرهاي کمتر از 25 هزار نفر احداث شده است. همچنين از 25 هزار واحد مسکن مهر استان تعداد 576 واحد متعلق به فرهنگيان است که در شهر اردبيل مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
تقاطع غيرهمسطح نمين در محور اردبيل- آستارا، طرح سيستم تله مترلينگ تاسيسات آب شرب اردبيل و سالن استقبال‌کنندگان فرودگاه بين‌المللي اردبيل از ديگر پروژه‌هاي افتتاح شده در استان اردبيل به شمار مي‌روند.
معاون اول رئيس‌جمهور در مراسم افتتاح مسکن مهر نمين گفت: در دولت نهم و دهم، 4 ميليون و 300 هزار واحد مسکن مهر توليد شده که اين خود يک کار بزرگ و تکرارنشدني است.
وي گفت: از اين تعداد واحد مسکن بخش مهمي در سطح کشور افتتاح و در اختيار متقاضيان قرار داده شده و قسمت ديگري نيز در دست افتتاح است که به مرور انجام خواهد شد.
رحيمي افزود: افتتاح 25 هزار واحد مسکن مهر به طور همزمان در سطح استان اردبيل يک اتفاق مبارک است.
وي در مراسم افتتاح مسکن مهر فرهنگيان اردبيل با اشاره به عملکرد دولت نهم و دهم گفت: دولت نهم و دهم با دستاني پاک وارد عرصه خدمت به ايران اسلامي شد و با دست پاک‌تر اين عرصه را ترک خواهد کرد و بدون شک اين دولت در تمامي عرصه‌ها عملکرد قابل قبول دارد که آثار آن در همه موارد قابل لمس است.
رحيمي گفت: ساخت بيش از 4 ميليون مسکن، احداث سدهاي مختلف، برق‌رساني و آبرساني به مناطق محروم و روستاها و برخورداري 95 درصد مردم از اين نعمت‌ها از جمله خدمات ماندگار دولت به حساب مي‌آيد.
معاون اول رئيس‌جمهور با انتقاد از برخي تبليغات انجام يافته بر عليه دولت گفت: نامزدهاي رياست‌جمهوري هنگام اظهارنظر در مورد عملکرد دولت بايد انصاف را رعايت کنند و تمام عملکردها و خدمات آن را زير سوال نبرند.
معاون اول رئيس‌جمهور در جلسه شوراي اداري استان اردبيل که در محل مجتمع فرهنگي هنري فدک برگزار شد گفت: دولت در طول 8 سال خدمتگزاري تمام تلاش خود را به کار بست تا بتواند مطالبات مردم را برآورده کند و در راستاي اين امر است که هر روز شاهد افتتاح پروژه‌هاي کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور بوده‌ايم.وي گفت: دل ملت با تحريک و آمارهاي غلط نرم نمي‌شود و بايد هر حرکتي براي رضاي خدا و خدمت به خلق خدا باشد.

 


رئيس سازمان چاي کشور گفت: کشاورزان چايکار استان‌هاي شمالي تاکنون 36 هزار و 510 تن برگ سبز چاي برداشت کرده‌اند.
«علي محرر» ديروز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: اين ميزان برگ سبز چاي از اول ارديبهشت ماه شروع زمان برداشت برگ سبز چاي تاکنون برداشت شده است.
وي با بيان اينکه 75 درصد اين مقدار برگ سبز چاي درجه يک بوده است، افزود: 36 هزار و 510 تن برگ سبز چاي، در کارخانه‌هاي چاي‌سازي به 8 هزار و 413 تن چاي خشک تبديل شده است.رئيس سازمان چاي کشور ارزش اقتصادي اين ميزان برگ سبز چاي را حدود 290 ميليارد ريال عنوان و خاطرنشان کرد: تاکنون 40 ميليارد ريال از بهاي برگ سبز چاي که سهم کارخانه‌هاي چاي‌سازي و دولت است، به کشاورزان پرداخت شده است.
وي ادامه داد: باقي مطالبات چايکاران نيز به تدريج و زودتر از سال گذشته به آنان پرداخت مي‌شود.
محرر با اشاره به مساعد بودن شرايط آب و هوايي اضافه کرد: چين دوم برگ سبز چاي از 20 خرداد ماه آغاز مي‌شود و چايکاران بايد براي اينکه محصول کيفيت بهتري داشته باشد، چين دوم را به موقع انجام دهند.
به گفته رئيس سازمان چاي کشور؛ هم‌ اينک روزانه حدود 160 تن برگ سبز چاي در کارخانه‌هاي چاي‌سازي گيلان و مازندران خريداري مي‌شود.
قيمت هر کيلو گرم برگ سبز چاي درجه يک در سال جاري 9 هزار ريال و برگ سبز درجه دو پنج هزار ريال تعيين شده است.
در استان‌هاي گيلان و مازندران نزديک به 60 هزار خانوار به امر چايکاري اشتغال دارند.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کيهان:
معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: هم اکنون ميانگين رشد مقالات علمي کشور طي 30 سال گذشته 11 برابر شده است.
دکتر حسين نادري‌منش در جلسه مشترک با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و روساي دانشگاه‌هاي اين استان که در دانشگاه گنبدکاووس برگزار شد، با اعلام مطلب فوق افزود: به برکت انقلاب اسلامي و تاکيدات امام خميني رهبر معظم انقلاب در توليد علم و نيز تلاش‌هاي جوانان اين مرز و بوم هم اکنون ايران اسلامي رتبه اول توليد علم در بين کشورهاي منطقه قرار دارد.
وي با بيان اينکه تعداد دانشجويان کشور هم اکنون 4 ميليون و 500 هزار نفر است که نسبت به 30 سال گذشته، رشد 25 برابري داشته است، گفت: حدود 300 هزار مقاله علمي مراکز دانشگاهي ما در بحث (نانو تکنولوژي) است.
دکتر نادري‌منش همچنين با بيان اين که توسعه و پيشرفت هر کشور در گرو علم و دانايي آن است، افزود: براي تحقق اين مهم که خواسته نظام و رهبر معظم انقلاب نيز است همه بايد تلاش کنيم اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله، سند جامع علمي و اهداف برنامه 5 توسعه کشور محقق شود.

 


سخنگوي کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اين که افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي با ابلاغ قانون بودجه مي‌تواند اجرايي شود گفت: متوسط افزايش نرخ بنزين براساس قانون بودجه امسال 800 تومان است.
«غلامرضا کاتب» روز شنبه درحاشيه نشست شوراي برنامه‌ريزي استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا افزود: با تاييد لايحه بودجه در شوراي نگهبان و ابلاغ آن که به بعد از انتخابات مي‌انجامد مي‌تواند افزايش نرخ حامل‌هاي انرژي عملياتي شود.
وي با بيان اين که مجلس در قانون بودجه پيشنهاد دولت در کسب درآمد از طريق هدفمندي يارانه را از 108 هزار ميليارد تومان به 50 هزار ميليارد تومان کاهش داد گفت: مجلس در اين لايحه ميانگين افزايش قيمت بنزين به 800 تومان، افزايش 30 درصدي نرخ سي‌ان‌جي و400 ريال قيمت گازوئيل را تصويب کرده است.
کاتب خاطرنشان ساخت: قانون اين اختيار را به دولت داده است تا براي کسب 10 هزار ميليارد تومان درآمد از محل حامل‌هاي انرژي از بنزين، سي‌ان‌جي، گازوئيل و ديگر حامل‌ها درآمد کسب کند اما منطق حکم مي‌کند که اين افزايش شامل حامل‌هايي که ارتباط مستقيم با توليد دارند، نشود و از حامل‌هايي نظير بنزين و سي‌ان‌جي اخذ شود.
وي درخصوص زمان اعلام نظر شوراي نگهبان درخصوص بودجه 92 گفت: قرار بر اين بود که نظر شوراي نگهبان پنجشنبه اعلام و شنبه نشست کميسيون تلفيق تشکيل و امروز يکشنبه در صحن علني ايرادات بررسي و رفع شود.وي گفت: شوراي نگهبان درخواست زمان 10 روزه را براي بررسي لايحه داده بود و اين امر به يکشنبه‌ هفته آينده مي‌انجامد.نماينده مردم شهرستان‌هاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي همچنين از تصويب ايجاد شهرک‌هاي کشاورزي در استان‌ها خبر داد.
کاتب گفت: براساس تصويب مجلس در شهرستان‌ها و استان‌هايي که داراي ظرفيت بالاي کشاورزي و صنايع تبديلي هستند اين شهرک‌ها ايجاد مي‌شود و در اين ارتباط در قالب دو رديف اعتباري 60 ميليارد ريال اعتبار براي مطالعه و اجراي اين شهرک‌ها اختصاص يافته است.

 


کاشان- خبرنگار کيهان:
مشاور وزير نيرو و مدير عامل شرکت آبفاي کشور از اجراي پروژه فاضلاب در 110 روستاي کشور در آينده نزديک خبر داد.
سيد مهدي ثمره هاشمي در حاشيه آغاز عمليات اجرايي بخشي از پروژه فاضلاب شهر نياسر کاشان در جمع خبرنگاران گفت: براي اولين بار در کشور با تخصيص 200 ميليون يورو توسط بانک توسعه اسلامي به شرکت آبفاي ايران،‌پروژه فاضلاب در 110 روستاي کشور اجرا مي‌شود.
وي از امضاي تفاهم‌نامه آبفاي کشور و بانک توسعه اسلامي براي اجراي پروژه فاضلاب در 6 شهر استان فارس خبر داد و افزود: بانک توسعه اسلامي براي اجراي پروژه فاضلاب در 6 شهر استان فارس 150 ميليون يورو (بيش از 600 ميليارد تومان) تسهيلات بانکي در اختيار شرکت آبفاي کشور قرار مي‌دهد.
وي يادآور شد: نمايندگان بانک توسعه اسلامي، تجربيات جمهوري اسلامي را در صنعت آب و فاضلاب و پيشرفت‌هاي چشمگير مهندسين، کارشناسان و متخصصين ايراني در اين صنعت موفقيت‌آميز اعلام کردند و خواستار انتقال تجربيات جمهوري اسلامي به 55 کشور عضو بانک توسعه اسلامي شدند.
مشاور وزير نيرو گفت: پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي در صنعت آب و فاضلاب باعث شده تا ايران در بين 55 کشور عضو بانک توسعه اسلامي رتبه اول را در صنعت آب و فاضلاب کسب کرد.
ثمره هاشمي، توانمندي مهندسين، کارشناسان و متخصصان ايراني در صنعت آب و فاضلاب را موجب اعتماد بانک توسعه اسلامي به ايران دانست و بيان داشت: براساس اين اعتماد، تفاهم نامه همکاري بانک توسعه اسلامي و شرکت آبفاي ايران به مبلغ يک و نيم ميليارد يورو، براي اجراي طرح‌هاي آب و فاضلاب به ويژه طرح‌هاي فاضلاب با بازپرداخت سه ساله امضاء شد.
عمليات اجرايي بخشي از پروژه فاضلاب شهرنياسر کاشان با حضور سيدمهدي ثمره هاشمي،‌مشاور وزيرنيرو و مديرعامل شرکت آبفاي کشور، آغاز شد.

 


سي‌امين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن‌کريم با حضور نمايندگان بيش از 75 کشور جهان در سالن اجلاس تهران آغاز به کار کرد.
در مراسم افتتاحيه اين مسابقات حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب و حجت‌الاسلام علي محمدي رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه سخنراني کردند.
در اين دوره از مسابقات، 111 قاري و حافظ بين‌المللي از 75 کشور جهان از دهم تا هفدهم خرداد ماه جاري شرکت دارند.
همچنين 9 داور خارجي و 8 داور داخلي کار قضاوت اين دوره از رقابت‌ها را برعهده دارند.
سالن اجلاس سران، هر روز از ساعت 30/16 تا 30/22 پذيراي علاقه‌مندان به نواي دلنشين کلام الله مجيد خواهد بود.
در اين دوره از مسابقات، وحيد وکيلي در رشته قرائت و هاشم سلطاني‌نژاد حافظ کل قرآن کريم، از ايران شرکت دارند.

 


وزير امور خارجه آمريکا گفت: انتظار نداريم انتخابات رياست‌جمهوري پيش روي ايران محاسبات تهران درباره برنامه هسته‌اي اين کشور را تغيير دهد.
جان کري، وزير امور خارجه آمريکا که در کنفرانس خبري مشترک با گيدو وستروله، همتاي آلماني‌اش صحبت مي‌کرد گفت که «انتظار زيادي ندارم که اين انتخابات تغييري در محاسبات بنيادين ايران ايجاد کند.»
وي افزود: اين مسئله‌اي نيست که در اختيار رئيس‌جمهور جديد يا رئيس‌جمهور ايران باشد بلکه رهبر ايران است که در نهايت تصميم‌گيري مي‌کند.
کري گفت که آمريکا به دنبال کردن راه حل مسالمت‌آميز اين مسئله ادامه مي‌دهد اما زمان رو به پايان است.
وزير امور خارجه آمريکا با اين ادعا که هر ماه که مي‌گذرد مسئله خطرناک‌تر مي‌شود، افزود: واقعيت اين است که اسرائيل (رژيم صهيونيستي)، آنچه را براي دفاع از خودش نياز باشد انجام مي‌دهد.
موافقت آمريکا با حضور ايران
در ژنو2
خبر ديگر اينکه منابع آگاه فرانسوي از موافقت آمريکا با حضور ايران در کنفرانس بين‌المللي ژنو-2 خبر دادند.
پايگاه خبري «العهد» لبنان به نقل از منابع آگاه فرانسوي گزارش داد «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا در ديدار پيشين خود با «لوران فابيوس» همتاي فرانسوي خود اظهار داشته است ايالات متحده به رغم مخالفت فرانسه با حضور ايران در کنفرانس «ژنو2» درباره سوريه با مشارکت اين کشور به عنوان ناظر در اين کنفرانس موافق است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، همچنين اين پايگاه خبري گزارش داد فرانسه موافقت خود با حضور ايران در کنفرانس «ژنو2» را منوط به امتياز دادن ايران در مذاکرات هسته‌اي خود با گروه 1+5 کرده است!
گفتني است تاکنون دو کشور فرانسه و عربستان سعودي تمام تلاش خود را براي عدم حضور ايران در کنفرانس «ژنو2» درباره سوريه که قرار است تا چند هفته ديگر برگزار شود انجام داده‌اند.

 


سيدعباس دانشگر
بسيار ديده شده است که برخي نمايندگان محترم مجلس به طرح‌ها و لوايح پيشنهادي راي «ممتنع» داده‌اند. يعني اينکه اين دسته از نمايندگان اساسا نسبت به موضوعات به راي گذاشته شده که به دليل جايگاه تصميم‌گيري مجلس همواره هم از اهميت به سزائي برخوردارند. «نظري» نداشته، نه موافق بوده‌اند و نه مخالف. و بار تصميم‌گيري را بنا به هر دليل بر دوش ديگر نمايندگان گذاشته‌اند.
فلسفه وجودي گزينش و انتخاب نمايندگان براي بزرگترين مجمع قانون‌گذاري کشور، يقين موکلان به برخوردار بودن اين افراد از تخصص و توانايي بالا، تشخيص درست و قدرت تصميم‌گيري صحيحي است که به عنوان نمايندگان برگزيده آنان، مصداق عيني «عصاره فضائل ملت» بودن را به نمايش بگذارند و با اثرگذاري شايسته خود که بنا به تشخيص، گاه در قالب «موافق» جلوه مي‌کند و گاه در قالب «مخالف»، حضوري بايسته و تاثيرگذار در سرنوشت کشور داشته باشند. ملت کساني را انتخاب کرده‌اند که زبان گوياي آنان در عالي‌ترين مرکز قانون‌گذاري کشور باشند. پذيرش و باور اين مطلب بسيار سخت است مردمي که خود صاحب‌انديشمندانه‌ترين آراء و نظرها هستند و به حساس‌ترين و پيگيرترين ملتها نسبت به سرنوشت خود و کشور شهره‌اند، نمايندگاني داشته باشند که نه تنها صاحب «نظر» و «راي» نيستند که اساسا بي‌نظر و به عبارتي «ممتنع» باشند.
اين حق قانوني هر نماينده‌اي است که وقتي اشراف کامل به موضوع به راي گذشته شده ندارد، نه نظر موافق داشته باشد و نه نظر مخالف و قانونگذار هم قطعا به همين دليل وجود «راي ممتنع» را براي نمايندگاني از اين دست پيش‌بيني کرده است! اما وقتي که مجلس مملو از کارشناسان عالي‌رتبه و برجسته در تمامي زمينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و سياسي و... است. آيا نبايد نماينده «ممتنع» با مشاوره گرفتن، رأي خود را به آنچه که صلاح کشور و ملت است تغيير دهد؟
نمايندگاني که همواره دغدغه کشور و موکلان خود را دارند قطعا نسبت به موضوعات به راي گذشته شده با هر درجه‌اي از اهميت بي‌تفاوت نخواهند نشست و در صورت عدم اطلاع و اشراف، با بهره‌گيري از انديشه و راي‌صاحبان‌نظر چه در مجلس و چه بيرون از آن، آنگونه عمل خواهند کرد که يک نماينده متعهد و مسئول مي‌کند.
ضرورت اعراض نمايندگان از راي «ممتنع» آنجا اهميت صدچنداني پيدا مي‌کند که رهبر انقلاب در ديدار روز پنجشنبه (9خرداد92) نمايندگان مجلس با ايشان، دادن راي «ممتنع» را قابل قبول ندانستند. ايشان در فرازي از سخنان خود فرمودند:
«اين موضوع حق مردم بر دوش نمايندگان است. دادن راي ممتنع در طرح‌ها و لوايح قابل قبول نيست. نماينده اگر صاحب تخصص در آن موضوع است بايد براساس اجتهاد خود عمل کند و اگر صاحب تخصص هم نيست از متخصصان مشورت بگيرد.»
نماينده واقعي نماينده‌اي است که صاحب «راي» است. نماينده بايد يا «مخالف» باشد يا «موافق». راي «ممتنع» اصلا راي نيست. و وجود نمايندگان «ممتنع» زيبنده مجلس اسلامي ما نيست.

 


معاون دانشجويي دانشگاه‌آزاد اسلامي از آغاز ثبت‌نام متقاضيان نقل و انتقال از پنج‌شنبه 16 خردادماه خبر داد و گفت: مهلت ثبت‌نام انتقالي تا 16 تير 92 ادامه دارد.
ايروان مسعودي‌اصل در نشست خبري آيين‌نامه نقل و انتقالات دانشجويي، اظهار داشت: براساس آيين‌نامه جديد، دانشجويان با کمترين دغدغه درخواست انتقالي را انجام مي‌دهند و با توجه به اينکه درگذشته در برخي مواقع مجبور بودند از شهرستان‌ها به تهران مسافرت کنند و هزينه‌هاي زيادي را بپردازند که اين مشکلات هم‌اکنون از بين رفته است.
مسعودي‌اصل افزود: در اين زمينه به واحدها اختيار کامل داديم تا دانشجويان مستقيما به واحد مبدا مراجعه و مسائل خود را براي نقل و انتقال پيگيري کنند.
وي با بيان اينکه هم‌اکنون در تمامي استان‌ها به غير از تهران و البرز مهمان شدن دانشجويان انجام مي‌شود، تصريح کرد: در صورتي که براي انتقال از تراز پايين به بالا بايد دبير هيئت امناي استاني نظر بدهد، اما اگر از تراز بالا به پايين باشد نيازي به نظر دبير هيئت امناي استاني نيست.
معاون دانشجويي دانشگاه آزاد گفت: در بدو نقل و انتقالات افرادي مانند خانواده ايثارگران شامل فرزند و همسر شهيد، جانباز 25درصد تا 70 درصد، فرزند و همسر جانباز بالاتر از 40درصد، آزاده و همسر آزاده مشمول نقل و انتقالات مي‌شوند، همچنين فرزندان اعضاي هيئت علمي دانشگاه‌ها، بيماري‌هاي خاص، مي‌توانند با رعايت قوانين از امتياز انتقالي استفاده کنند.
وي ادامه داد: براي مابقي افراد مهماني دائم و مهماني موقت را داريم که اين مسئله در تمام استان‌ها اگر واحدهاي مبدا و مقصد با هم توافق کنند با رعايت شرايطي امکانپذير است و اگر از تراز پايين به بالا باشد نظر هيئت امناي استان را نيز نياز دارد.
مسعودي‌اصل گفت: در بحث نقل و انتقالات دانشجويي عدالت مدنظر است و ما مي‌خواهيم اگر نقل و انتقال صورت مي‌گيرد، مشمول همه دانشجويان بشود.

 


نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللي انرژ‌ي اتمي از تصويب بيانيه جنبش غيرمتعهدها در آژانس در حمايت از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران خبر داد.
«علي‌اصغر سلطانيه» با اعلام اين خبر،‌ افزود: در جلسه سفراي جنبش غيرمتعهد در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي که عصر روز جمعه (10 خرداد) در مقر آژانس برگزار شد، بيانيه نم درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران تصويب شد.
سلطانيه به ايسنا گفت: اين بيانيه در نشست شوراي حکام که از روز دوشنبه (13 خرداد) به مدت يک هفته آغاز به کار مي‌کند، توسط وي که نماينده نم در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است با در دستور کار قرار گرفتن موضوع ايران در اين شورا قرائت خواهد شد.
هم‌چنين در اين رابطه، نماينده دائم کشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفته بود «جاي‌جاي اين گزارش نشان مي‌دهد؛ تمامي فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران از جمله 16 تاسيسات و 9 محل مرتبط با فعاليت‌هاي هسته‌اي همگي زير نظارت کامل آژانس هستند.»
سلطانيه ادامه داد: اين گزارش با ارقام دقيق نشان مي‌دهد که چه ميزان اورانيوم تا غناي 5 درصد و نيز با غناي 20 درصد توليد شده است و حتي دقيقا اعلام مي‌کند چند ماشين سانتريفيوژ از نسل يک و دو نصب و چند ماشين از نسل جديدتر در حال تحقيق و توسعه است. جالب اين که در اين گزارش آمده است که بخشي از اورانيوم غني شده به پودر تبديل شده و براي تهيه ميله‌هاي راکتور تهران مورد استفاده قرار گرفته است که اين راکتور راديو ايزوتوپ‌ها را توليد مي‌کند.
نماينده ايران در آژانس انرژي اتمي گفت: گزارش اين واقعيت را نشان مي‌دهد که ايران به طور کامل متعهد به ضوابط بين‌المللي است، در عين حال لحظه‌اي نسبت به احقاق حقوق غيرقابل انکار خود مصالحه نکرده است.
وي درباره طرح ادعاي همکاري نکردن ايران با آژانس تصريح کرد: اين عبارات تکراري است؛ اولا اشاره به قطعنامه‌هاي شوراي امنيت شده است که به دلايل حقوقي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت مبنا و وجاهت حقوقي نداشته و لذا قابل اجرا نيستند. به صراحت از طرف کشورمان در شوراي حکام مطرح کرده‌ام که هيچ مبنا و وجاهت حقوقي ندارد و اصولا از نظر فني نيز قابل اجرا نيست. براي مثال قطعنامه شوراي امنيت خواستار تعليق فعاليت‌هاي بازفراوري در ايران شده است در حالي که در گزارش مدير کل به صراحت آمده است که ايران هيچ‌گونه فعاليت بازفراوري ندارد. چطور مي‌توان فعاليتي که وجود ندارد را تعليق کرد؟
وي ادامه داد: اين‌گونه مواضع شوراي امنيت به اعتبار و جايگاه اين شورا لطمه وارد کرده و خواهد کرد.
سلطانيه با اشاره به بخش ديگري از اين گزارش که بر ادعاهاي بي‌اساس مربوط به ابعاد محتمل نظامي پرداخته است، گفت: اين ادعا نيز تکراري است که قبلا بارها تاکيد کرده‌ايم. جمهوري اسلامي ايران در اثبات حسن نيت و شفافيت و همچنين اثبات بي‌اساس بودن اين ادعاها مذاکراتي را با آژانس آغاز کرده است که ادامه دارد و پس از نهايي شدن و توافق بر يک چارچوب ضابطه‌مند مي‌توانيم به اين ابهامات بپردازيم.
وي تاکيد کرد: انجام اين مذاکرات نشان‌دهنده حسن نيت و عزم سياسي کشورمان در تعامل با جامعه بين‌الملل است.
گفتني است؛ گزارش يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اول خردادماه در اختيار 35 عضو شوراي حکام قرار گرفت.
مديرکل در گزارش جديد خود درباره ايران بار ديگر بر منحرف نشدن مواد هسته‌اي اعلام شده ايران از مسير صلح‌آميز تاکيد کرد.

 


دولت آمريکا در ادامه سياست‌هاي ضدايراني و خصمانه خود عليه کشورمان 8 شرکت مرتبط با صنعت پتروشيمي ايران را تحريم کرد.
خبرگزاري رويترز با اعلام اين خبر افزود: شرکت‌هاي پتروشيمي تحت مالکيت يا کنترل دولت ايران که در فهرست تحريم‌هاي وزارت خزانه‌داري آمريکا قرار دارند شامل شرکت پتروشيمي بندرامام، شرکت پتروشيمي بوعلي سينا و شرکت پتروشيمي مبين است.
رويترز ادامه داد:اين اولين باري است که واشنگتن صنعت پتروشيمي ايران را تحريم مي‌کند، اين صنعت به ادعاي يک مقام دولتي آمريکا بزرگ‌ترين منبع درآمدهاي خارجي براي برنامه هسته‌اي ايران پس از فروش نفت محسوب مي‌شود.
رويترز به نقل از اين مقام دولتي آمريکا که نخواست نامش فاش شود نوشت: شرکت‌ها بايد فورا به خريد محصولات پتروشيمي ايران پايان دهند.
اين مقام افزود: مقامات آمريکا در چندماه گذشته يک تلاش ديپلماتيک جدي را در رابطه با دولت‌ها و شرکت‌هاي سراسر جهان آغاز کرده‌اند تا براي آنها اين موضوع را روشن کنند که خريد محصولات پتروشيمي ايران تحريم‌هايي را به دنبال خواهد داشت.
رويترز افزود: در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري ايران که ماه آينده برگزار مي‌شود نشانه‌هاي اندکي از آهسته شدن برنامه هسته‌اي ايران به دليل تحريم‌ها وجود دارد.
براساس اين گزارش منتقدان تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران گفته‌اند که اين تحريم‌ها اراده تهران براي ادامه برنامه هسته‌اي خود را راسخ‌تر کرده است.
از سوي ديگر خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از جنيفر پساکي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا درخصوص تحريم جديد اعمال شده بر 8 شرکت پتروشيمي ايران مدعي شد: ايران همچنان به ناديده گرفتن تعهدات بين‌المللي هسته‌اي خود ادامه مي‌دهد و نتيجه اين اقدامات تحريم‌هاي بين‌المللي بي‌سابقه‌اي بوده است که هدف از آن متقاعد کردن ايران به تغيير رفتارش بوده است.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در ادامه اظهارات خصمانه خود گفت: هر تجارتي که به شکلي غيرمسئولانه به حمايت از بخش انرژي ايران ادامه دهد يا به تسهيل تلاش‌هاي اين کشور براي دور زدن تحريم‌ها کمک کند با پيامدهاي جدي روبرو خواهد شد.
از سوي ديگر رئيس کميسيون روابط خارجي مجلس سناي آمريکا نيز در بيانيه‌اي تهديد کرد اگر ايران مسير کنوني خود را تغيير ندهد با تحريم‌هاي بيشتري مواجه خواهد شد.

 


سفير ايران در سوريه، گفت: با هدف آماده‌سازي براي مشارکت در نشست ژنو 2 هيئتي 14نفره متشکل از نمايندگان احزاب مخالف و موافق سوريه به تهران سفر مي‌کنند.
«محمدرضا رئوف‌شيباني»، با اشاره به برگزاري اجلاس بين‌المللي تهران در مورد سوريه، خاطر نشان کرد: اجلاس بين‌المللي تهران با حضور بيش از 40 کشور برگزار شد که در مقايسه با نشست قبلي در تهران از استقبال بيشتري برخوردار بود که حاکي از اين است که نگاه ايران مبني بر ضرورت حل سياسي بحران در سوريه از طريق گفت‌وگوي بين‌ طرف‌هاي درگير در اين کشور مورد مقبوليت و پذيرش روزافزون کشورها قرار مي‌گيرد.سفير ايران در سوريه اظهار داشت: در پايان نشست تهران احزاب مخالف و موافق دولت سوريه که 9 ماه پيش با ميزباني تهران و با حضور بيش از 140 شخصيت سياسي و حزب فعال در داخل سوريه به عنوان معارضان داخلي سوري برگزار شد توافق شد کميته‌اي براي پيگيري مصوبات نشست شکل گيرد. اين کميته بنا به مسئوليتش در طول اين مدت، رايزني‌هايي را با طرف‌هاي مختلف منطقه‌اي و بين‌المللي انجام داد و هم‌چنين دومين نشست گروه‌ها و احزاب را با مشارکت بيش از 700 شخصيت و حزب سياسي در داخل سوريه در دو ماه گذشته برگزار کرد.شيباني تصريح کرد: اين گروه متشکل از 14 شخصيت سياسي و حزبي است که نمايندگي نشست اول و دوم احزاب در تهران و دمشق را برعهده دارند.
نقش ايران در سوريه سازنده‌ است
از سوي ديگر؛ «عدنان محمود»، سفير سوريه در تهران در گفت‌وگو با ايسنا درباره تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه، تاکيد کرد: ايران از زمان وقوع بحران در سوريه نقش مثبتي ايفا کرده و تلاش‌هاي اين کشور همواره سازنده بوده است. تهران هميشه تلاش مي‌کند تا از امنيت و ثبات موجود در سوريه از طريق انجام گفت‌وگوهاي فراگير ملي و راه‌حل‌هاي سياسي در اين کشور که نظام دمشق آنها را پيگيري مي‌کند، حمايت کند.محمود درباره نشست بين‌المللي دوستان سوريه در تهران که روز چهارشنبه با حضور بيش از 40 کشور برگزار شد، ادامه داد: اين نشست نقش مهمي در ادامه تلاش‌ها براي دستيابي به راهکار سياسي درخصوص مساله سوريه از طريق پايان بخشيدن به خشونت‌ها و برگزاري مذاکرات ملي بدون پيش‌شرط به رهبري نظام سوريه دارد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10