(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 16 خرداد 1392 - شماره 20510

واکنش تند مسکو به استقرار موشک‌هاي پاتريوت آمريکا در اردن
حزب‌الله لبنان: دست متجاوزان عليه مقاومت را قطع مي‌کنيم
کاظمين در سالروز شهادت امام موسي کاظم(ع) ميزبان 7 ميليون زائر بود
پس از دو هفته نبرد سنگين شهر استراتژيک القصير به کنترل کامل ارتش سوريه درآمد
در اعتراض به شرايط بد اقتصادي اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي آلمان، ايتاليا و صربستان را فرا گرفت
رسانه‌هاي عربي: آتش سوريه به دامن اردوغان افتاده است
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف اعلام کرد
قرضاوي عامل مؤثر براي ايجاد اختلافات مذهبي
نوازشريف به عنوان نخست‌وزير پاکستان سوگند خورد
منابع آگاه اعلام کردند
امير قطر قدرت را به فرزندش واگذار کرد
   


مسکو استقرار موشک‌هاي پاتريوت در اردن را غيرقابل قبول خواند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «الکساندر لوگاشويچ» سخنگوي وزارت خارجه روسيه در بيانيه‌اي استقرار موشک‌هاي رهگير آمريکايي پاتريوت در اردن را غيرقابل قبول خواند.در اين بيانيه آمده است، روسيه تصميم آمريکا براي استقرار دائمي سيستم‌هاي موشکي پدافند هوايي پاتريوت در اردن را به منزله ارسال تسليحات خارجي به يک منطقه خارجي ارزيابي مي‌کند و با آن مخالف است.در بيانيه وزارت خارجه روسيه اين اقدام تلاش غرب براي شعله‌ور کردن آتش جنگ داخلي در سوريه ارزيابي شده است.گفتني است سخنگوي وزارت خارجه آمريکا از احتمال باقي ماندن موشک‌هاي پاتريوت و جنگنده‌هاي اف 16 در اردن پس از تمرين‌هاي نظامي مشترک در اين کشور خبر داد.

 


حزب‌الله لبنان اعلام کرد که دست متجاوزان عليه مقاومت را قطع خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «‌محمد رعد» رئيس فراکسيون حزب‌الله در مجلس لبنان طي سخناني اظهار داشت، حزب‌الله دست متجاوزان عليه مقاومت را در مناطق لبنان و سوريه قطع مي‌کند.وي افزود، مقاومت همچنان سلاح خود را به سوي رژيم‌صهيونيستي نشانه گرفته است.رعد در پاسخ به اظهارات مغرضانه برخي عليه مقاومت گفت، حزب‌الله در امور داخلي سوريه دخالت نمي‌کند بلکه فقط براي دفاع و حمايت از مقاومت لبنان وارد کارزار مي‌شود.وي با تأکيد بر ايجاد تفاهم و همبستگي ميان همه جناح‌ها و جريان‌هاي سياسي حامي مقاومت افزود، افزايش همبستگي و تفاهم ميان گروه‌هاي حامي مقاومت ضروري است.رعد همچنين گفت، مبارزه حزب‌الله عليه گروه‌هاي تروريستي در مناطق مرزي سوريه و لبنان ادامه خواهد يافت.

 


حدود هفت ميليون عاشق اهل‌بيت(ع) در سالروز شهادت امام موسي کاظم(ع) در شهر کاظمين عزاداري کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ديروز همزمان با سالروز شهادت مظلومانه امام موسي‌کاظم(ع)، حدود هفت ميليون زائر در جوار حرم اين امام مظلوم جمع شدند و به نوحه‌سرايي پرداختند.
بسياري از اين زائران با پاي پياده از بغداد و ساير مناطق عراق به اين ميعادگاه آمده بودند و خوشبختانه در سايه تدابير امنيتي نيروهاي دولتي، تروريست‌ها نتوانستند شيعيان عزادار را هدف حملات تروريستي خود قرار دهند.
سخنگوي رسمي کميته‌هاي آماده‌سازي کاظمين اعلام کرد، شمار زائران احتمالاً به هفت ميليون نفر مي‌رسد.
علاوه بر نهادهاي رسمي، مردم عراق نيز به طور خودجوش مراکزي را براي استراحت و صرف غذاي زائران در طول مسيرهاي منتهي به کاظمين ايجاد کردند.
خبر ديگر از عراق اينکه،‌«مقتدا صدر» رهبر جريان «صدر» به «جو بايدن» معاون رئيس‌جمهور آمريکا در مورد طرح‌هايي که براي تجزيه عراق کشيده است، هشدار داد: بايدن اخيراً مدعي شده بود که عراق بايد به سه منطقه سني‌نشين، شيعه‌نشين و کردنشين تجزيه شود.

 


با بازپس‌گيري کامل شهر القصير نيروهاي سوري پرچم اين کشور را بار ديگر بر فراز اين شهر به اهتزاز درآوردند تا پيروزي خود را تثبيت کنند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ارتش سوريه پرچم اين کشور را بر فراز ساختمان شهرداري شهر القصير برافراشت تا پيروزي قطعي خود بر تروريست‌ها را اعلام کند.
شهر استراتژيک القصير از 8 ماه قبل به کنترل مخالفان مسلح درآمده و به اصلي‌ترين پايگاه تروريست‌هاي جبهه النصره تبديل شده بود.
ارتش سوريه در ساعت 3 صبح روز گذشته عمليات نهايي خود عليه مخالفان مسلح را آغاز کرد و تروريست‌ها را غافلگير کرد. گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است بسياري از تروريست‌ها به هلاکت رسيده، تعداد زيادي نيز بازداشت شده‌اند و بقيه شورشيان نيز فرار کردند.
شبکه‌هاي خبري سوريه از روز گذشته اقدام به پخش تصاويري از تصرف کامل شهر القصير و هلاکت تروريست‌ها کردند. آخرين خبرها حاکي است ارتش سوريه در حال پاکسازي و مين‌روبي مناطق اشغالي بعد از فرار تروريست‌ها در اين شهر است.
ارتش سوريه همچنين از ساکنان القصير خواست به خانه‌هاي خود در اين شهر بازگردند چرا که همه مناطق آن امن اعلام شده است.
انبار مهمات، سلاح و سنگرها و تونل‌هايي که مخفي‌گاه تروريست‌ها بود تحت کنترل ارتش درآمده و نيروهاي ارتش توانستند ده‌‌ها بمب را که تروريست‌ها در خانه‌هاي شهروندان سوري و معابر عمومي کار گذاشته بودند خنثي کنند.
بسياري از کارشناسان سياسي کنترل شهر القصير به دست ارتش سوريه را عملياتي بي‌سابقه و ضربه سنگيني بر تروريست‌ها مي‌دانند که از حمايت مالي و تسليحاتي کشورهاي عربي منطقه و غرب برخوردارند.
اين پيروزي در القصير برگ برنده دمشق در مذاکرات ژنو 2 است که قرار است در ماه جولاي (تيرماه) در سوئيس برگزار شود.
تروريست‌هاي سوري با اعتراف به شکست سنگين خود در القصير اعلام کردند که از اين شهر عقب‌نشيني کرده‌اند.
رسانه‌هاي خبري جهان با نشان دادن تصاويري از بازپس‌گيري اين شهر مهم و استراتژيک اعلام کردند که کنترل شهر القصير باعث مي‌شود که مهم‌ترين منطقه تدارکاتي و تامين سلاح افراد مسلح از لبنان قطع شود.
شبکه تلويزيوني الميادين نيز اعلام کرد، نيروهاي ارتش در پاکسازي شهر القصير به اسناد مهمي دست يافتند که دخالت افراد خارجي را ثابت مي‌کند.
ارتش اسرائيل شماري از مجروحان تروريست را که در جريان آزادسازي شهر القصير مجروح شده بودند به بيمارستان‌هاي سرزمين‌هاي اشغالي منتقل کرده است.
همزمان با پيروزي بي‌سابقه ارتش سوريه در شهر القصير نيروهاي ارتش موفق شدند تروريست‌ها را در مناطق ديگر اين کشور از جمله اطراف دمشق، حلب و درعا نيز با شکست سنگين مواجه کنند و ضربات سنگيني بر آنها وارد کنند. بشاراسد چندي پيش اعلام کرده بود که جنگ القصير، جنگ سرنوشت ساز است.
واکنش‌ها
آزادي شهر القصير که يکي از مناطق بسيار مهم به شمار مي‌رود سبب به وجود آمدن موجي از شادي و شعف در لبنان شد.
رسانه‌هاي خبري با پخش تصاويري از شادي مردم لبنان اعلام کردند که اين پيروزي يک دستاورد نظامي بزرگ است که ظرف چند ساعت حاصل شد. در اين تصاوير مردم لبنان اقدام به پخش شيريني به رهگذران کردند. مردم سوريه نيز با شنيدن خبر باز پس‌گيري شهر القصير از تروريست‌هاي جبهه النصره به خيابان‌ها آمدند و با پخش گل و شيريني اين پيروزي را جشن گرفتند.
کانال دوم تلويزيون رژيم‌صهيونيستي نيز با اشاره به تسلط کامل ارتش سوريه بر القصير گزارش داد، تحولات القصير نشان‌دهنده سيطره بشار اسد بر منطقه‌اي استراتژيک است.
شبکه روسي راشاتودي نيز اعلام کرد، ارتش سوريه به طور کامل بر شهر القصير و نواحي آن مسلط شده است.
شبکه‌هاي خبري سوريه گزارشي دادند که پيروزي ارتش سوريه نه تنها تروريست‌ها بلکه حاميان آنها را غافلگير کرد چرا که آنها روي شهر استراتژيک القصير حساب ويژه‌اي باز کرده بودند.
خبرگزاري‌هاي خارجي نيز اعترافات افراد مسلح را درباره عقب‌نشيني از القصير پخش کردند.
اين خبرگزاري‌ها با اشاره به اهميت شهر القصير اذعان کردند که آزادسازي اين شهر، بسياري از محاسبات و مواضع کشورهاي ديگر درباره سوريه را تغيير خواهد داد.
شبکه الميادين از نشست سه‌گانه آمريکا، روسيه و سازمان ملل در ژنو درباره تحولات سوريه خبر داد.
اين شبکه افزود، گروه‌هاي مسلح انتظار حمله برق‌آساي ارتش سوريه را نداشتند.
بازتاب وسيع پيروزي ارتش سوريه در شهر القصير از سوي رسانه‌هاي خبري جهان در حالي صورت مي‌گيرد که آمريکا از تحولات صورت گرفته در اين شهر ابراز نگراني کرد و اتحاديه عرب نيز نشست فوق‌العاده برگزار کرد.
ساير رويدادها
* معاون وزير خارجه روسيه از تغيير مواضع کشورهاي غربي پس از گذشت بيش از دو سال از بحران سوريه خبر داد.
* مقادير زيادي اسلحه، مهمات و مواد غذ‌ايي آمريکايي و سعودي و توليد ترکيه که براي گروه‌هاي تروريستي مسلح فرستاده شده است در شهر حماه کشف و ضبط شد.
* تروريست‌ها در سوريه مناطق نزديک سفارت روسيه در دمشق را با خمپاره هدف قرار دادند.
* ولاديمير پوتين در نشستي با سران اتحاديه اروپا تأکيد کرد، راهکار نظامي براي حل بحران سوريه نتيجه‌اي نخواهد داشت.
* دبير کل سازمان ملل متحد نسبت به کشيده شدن ناآرامي‌ها از سوريه به لبنان هشدار داد.
* منابع آگاه اعلام کردند که رهبر جبهه النصره در استان حسکه سوريه توسط ارتش سوريه به هلاکت رسيد.
* روسيه با انتقاد از پيش‌نويس قطعنامه شوراي حقوق‌بشر عليه سوريه تأکيد کرد، هدف اين قطعنامه کارشکني در نشست ژنو 2 است.
* يک مرکز تحقيقات خصوصي در آمريکا اعلام کرد که براساس بررسي‌هاي به عمل‌آمده درباره هويت تروريست‌ها در سوريه مشخص شد که بيشتر اعضاي خارجي گروه‌هاي مسلح در سوريه ليبيايي هستند.
* رئيس اتحاديه اروپا بر حل و فصل مسالمت‌آميز بحران سوريه از طريق گفت وگو تأکيد کرد.

 


هزاران نفر از مردم ايتاليا، آلمان و صربستان در اعتراض به شرايط «نامساعد اقتصادي» و سياست‌هاي اقتصادي دولت‌هايشان تظاهرات و اعتصاب کردند.
هزاران نفر از کارگران ايتاليايي در شهر «پالرمو» با ريختن به خيابان‌ها، عليه سياست‌هاي رياضت اقتصادي دولت شعار سردادند.
معترضان که با فراخوان اتـحـاديه‌هـاي‌کـارگـري «سي‌جي‌آي‌ال، «سي‌آي‌اس‌ال» و «يوآي‌ال» در اين تظاهرات شرکت کرده بودند خواستار بهبود شرايط حقوق و دستمزد و لغو افزايش ماليات‌ها شدند.
ايتاليايي‌هاي خشمگين شعارهايي نيز عليه مقامات کشورشان سر دادند.
کشاورزان در «برلين» آلمان نيز در اعتراض به مخالفت دولت با افزايش قيمت محصولات کشاورزي به ويژه لبنيات، مقابل ساختمان دفتر صدراعظم اين کشور تجمع کردند.
گزارش‌هاي منتشر شده حاکي است، در جريان برگزاري اين اعتراض‌ها پليس آلمان اقدام به سرکوب و بازداشت شماري از کشاورزان کرد.
طي روزهاي گذشته هزاران تن از مخالفان نظام سرمايه‌داري نيز در شهر فرانکفورت آلمان تظاهرات ضد دولتي برگزار کردند که پليس اين کشور آنها را نيز به شدت سرکوب کرد.
معلمان در صربستان نيز روز سه‌شنبه در اعتراض به شرايط نامساعد کاري و بي‌توجهي دولتمردانشان به اعتراض‌ها، دست از کار کشيدند.
به گزارش ايرنا، در حالي «ژارکو اوبرادوويچ» وزير آموزش و پرورش و علوم صربستان تعداد مدارسي که معلمان آن دست به اعتصاب زدند را 135 مدرسه عنوان کرده است که «ميودراگ سکروبونيا» نماينده اتحاديه آموزگاران در جمع خبرنگاران گفت، 239 مدرسه در اين اعتصاب شرکت کردند.
آموزگاران اتحاديه معلمان چندي پيش نيز براي هشدار به دولتمردان، در سراسر صربستان دست از کار کشيدند.
«دراگان ماتيويچ» رئيس اتحاديه آموزگاران صربستان دليل اعتصاب آموزگاران را عدم توافق با مسئولان وزارت آموزش و پرورش بعد از ساعت‌ها مذاکره درباره برآورده شدن خواسته‌هاي اتحاديه عنوان کرد.
وي افزود: آموزگاران در نوبت‌هاي صبح و عصر در برخي از مدارس بطور کامل دست از کار کشيدند اما برخي معلمان ساعت‌هاي تدريس را کاهش دادند.
از انگليس، ديگر عضو مهم اتحاديه اروپا نيز خبر مي‌رسد، اکثر مردم اين کشور ديگر تمايلي به ادامه حضور کشورشان در اتحاديه اروپا ندارند.
نتايج نظرسنجي موسسه افکارسنجي «سارويشن» که براي تلويزيون اسکاي‌نيوز انجام شده، حکايت از اين دارد که اگر همه‌پرسي وعده داده شده در مورد اتحاديه اروپا برگزار شود، حداقل 51 درصد مردم انگليس به خروج کشورشان از اين اتحاديه راي خواهند داد.
تلويزيون اسکاي‌نيوز سه‌شنبه شب گفت: بزرگترين نگراني مخالفان ادامه عضويت انگليس در اتحاديه اروپا، موضوع مهاجران خارجي است که دولت قدرت کنترل آن را ندارد. در حال حاضر اتباع کشورهاي اتحاديه اروپا آزادانه و بدون نياز به ويزا مي‌توانند به ديگر کشورها سفر کنند و يا در آنها اقامت گزينند.

 


رسانه‌هاي عربي با اشاره به انفجار اعتراضات کنوني عليه دولت ترکيه، مي‌گويند که آتش سوريه دامن «رجب طيب اردوغان» را گرفته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالباري عطوان» مدير مسئول روزنامه «القدس العربي» طي تحليلي اعتراضات گسترده کنوني در ترکيه را مورد بررسي قرار داد. اين تحليلگر برجسته جهان عرب نوشت، اکنون کشورهاي زيادي درخاک سوريه به طور مستقيم و غيرمستقيم با يکديگر مي‌جنگند که به طور قطع در بين آنها دولت ترکيه قرار دارد. اين کشور از مخالفان سوري حمايت مي‌کند و سلاح و پول به جنگجويان مخالف در خاک سوريه مي‌رساند. وي ادامه داد که به همين خاطر، آتش بحران سوريه دامن اردوغان را گرفت.
عطوان تصريح کرد: ما بارها هشدار داده‌بوديم که بحران سوريه دير يا زود به کشورهاي همجوار کشيده خواهد شد؛ الان لبنان در آستانه جنگ داخلي قرار دارد و ترکيه که مستحکم‌ترين کشور (به زعم رهبران آن) بوده زبانه‌هاي آتش سوريه به نحوي به آن مي‌رسد ومعتقد نيستيم که کشورهاي عرب حوزه خليج‌فارس نيز در امان خواهند ماند و همين امر را مي‌توان در مورد اردن نيز ديد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، اسلامبول که خاستگاه اوليه قيام کنوني عليه دولت «رجب طيب اردوغان» است، ديروز نيز صحنه جنگ و گريز ميان معترضان و پليس بود. نيروهاي امنيتي براي آرام کردن اوضاع، ده‌ها نفر را بازداشت کردند و با ماشين‌هاي آب‌پاش و گاز اشک‌آور به مقابله با معترضان پرداختند. مردم معترض نيز نام «ميدان تقسيم» را به ميدان «التحرير» تغيير دادند و حتي پرچم مصر را در اين ميدان برافراشتند.
هدف معترضان از اين اقدام، دادن پيام به دولت اردوغان است مبني بر اينکه وي نيز بايد مثل «حسني مبارک» رئيس جمهور برکنار شده مصر، از قدرت کناره‌گيري کند. شهرهاي آنکارا، ازمير، تونجلي و ديگر شهرهاي ترکيه نيز ديروز مثل اسلامبول شاهد تظاهرات و درگيري ميان نيروهاي دولتي و مردم بود. در آنکارا و تونجلي پليس علاوه بر ماشين‌هاي آب‌پاش از گاز فلفل نيز استفاده کرد. تونجلي که در شرق ترکيه واقع است شاهد حمله مردم به يک پاسگاه پليس بود. معترضان در اين حمله از کوکتل مولوتوف استفاده کردند.
شمار کشته‌هاي روزهاي اخير پنج نفر و زخمي‌ها نيز بيش از 1300 تن اعلام شده است. در اين مدت هفت روزه پليس نيز بيش از 3300 تن را بازداشت کرد. بسياري از اين بازداشت‌شدگان آزادشده حال بسياري از زخمي‌ها نيز وخيم اعلام شده است.
در همين حال، اردوغان بدون توجه به اعتراضات گسترده ضددولتي، ترکيه را به قصد شمال آفريقا ترک کرد. وي ابتدا وارد مغرب شد و سپس به الجزاير رفت. اين در حالي است که مردم اصرار دارند که او از قدرت کناره بگيرد. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، دخالت‌هاي ترکيه در امور داخلي سوريه و حمايت آنکارا از تروريست‌ها، شهروندان ترک را به شدت خشمگين کرده است.
تخريب يک پارک در شهر اسلامبول بهانه اوليه اعتراضات کنوني است؛ ابتدا شماري از شهروندان به احداث مرکز خريد در پارک مذکور اعتراض کردند. اما با مداخله پليس که جمعه گذشته رخ داد، شمار بيشتري از مردم دست به اعتراض زدند و کم‌کم اعتراضات شکل سياسي به خود گرفت.
مردم تظاهرکننده اردوغان را ديکتاتور خطاب مي‌کنند و از وي مي‌خواهند که استعفا دهد. «بولنت آرينچ» معاون نخست‌وزير ترکيه براي آرام کردن اوضاع، از مردم عذرخواهي کرد، اما معترضان برخواسته خود پافشاري مي‌کنند و به چيزي کمتر از استعفاي اردوغان راضي نيستند.
ساير رويدادها
* ده‌ها نفر در فرانسه و انگليس عليه خشونت‌هاي پليس ترکيه نسبت به تظاهر‌کنندگان تظاهرات کردند.
* جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا از دولت آنکارا خواست به حقوق مخالفان احترام بگذارد. اين در حالي است که کاخ سفيد مشوق اصلي ترکيه براي مداخله در سوريه است.
* با کشيده‌شدن اعتراضات مردم به شهرهاي توريستي، شمار گردشگران خارجي در ترکيه کاهش يافت. برخي منابع از زيان 3/3 ميليارد ليري ترکيه در جريان ناآرامي اين کشور تنها در روز نخست خبر مي‌دهند. ارزش بورس اين کشورنيز با افت 551 ميليارد ليري مواجه شده است.
* اعضاي اتحاديه‌هاي کارگري و کارمندي ترکيه اعلام کردند، در حمايت از معترضان، به زودي اعتصاب خود را آغاز خواهند کرد.
* ايميل‌هاي دفتر نخست‌وزير ترکيه نيز از سوي گروهي ناشناس هک شد.

 


يک روزنامه انگليسي اعلام کرد اظهارات تحريک‌آميز شيخ يوسف قرضاوي باعث ايجاد تنش فرقه‌اي و مذهبي در سراسر خاورميانه مي‌شود.
به گزارش العالم روزنامه ديلي‌تلگراف در مطلبي نوشت: اين مبلغ افراطي مصري و رهبر معنوي اخوان‌المسلمين که در قطر زندگي مي‌کند در سخناني سرشار از تعصب و تنفر، علوي‌ها را کافرتر از يهوديان و مسيحيان دانسته و از همه مسلمانان خواسته در صورت توان ]براي جنگيدن عليه دولت دمشق[ به سوريه بروند.
اين روزنامه انگليسي مي‌افزايد: قرضاوي حتي در هنگام سخن گفتن درباره علوي‌ها، و مقايسه آنها با پيروان ساير اديان و فرقه‌ها، به طور عمدي به جاي استفاده از واژه مسيحيان، از کلمه مهجور «نصاري» بهره گرفته است. اين در حالي است که چنين کلمه‌اي از ديرباز کمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
شيخ يوسف قرضاوي اخيراً در اظهاراتي بسيار تند و اهانت‌آميز شيعيان را بدتر از يهوديان و مسيحيان خوانده و فتواي کفر آنها را صادر کرد.
قرضاوي در خطبه‌هايش از هرگونه اشاره به جنايات تروريست‌هايي که از کشورهاي مختلف با هدف جنگ با ارتش و مردم سوريه وارد اين کشور شده و مرتکب جنايات گسترده شده‌اند، خودداري کرد.
حملات تند اين مفتي قطري به سوريه و مقاومت در حالي است که وي هيچگاه اعتراضي به اقدامات جنايتکاران رژيم‌صهيونيستي ضد مردم فلسطين و لبنان نداشته و حتي اخيراً در اظهاراتي، نگراني واشنگتن درباره رژيم‌صهيونيستي را بي‌مورد دانسته و گفته است، «مخالفان سوريه براي اسرائيل خطر ندارند»!
از سوي ديگر اتحاديه علماي سوريه با صدور بيانيه‌اي فتواهاي تکفيري قرضاوي و حمايت وي از تروريست‌هاي جگرخوار سوري را محکوم کرد.

 


«محمد‌‌نوازشريف» به‌عنوان بيست و ششمين نخست‌وزير پاکستان در مجلس اين کشور سوگند ياد کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نوازشريف عصر ديروز به‌عنوان نخست‌وزير جديد پاکستان سوگند ياد کرد. وي که رياست حزب «مسلم ليگ» شاخه «نواز» را بر عهده دارد، پيش از اين دو بار در دهه 1990 نخست‌وزير و هر دو بار برکنار شد.
در مراسم سوگند ديروز «آصف علي زرداري» رئيس جمهور پاکستان حضور داشت.
شريف با شعارهاي ضد آمريکايي مثل جلوگيري از حملات پهپادها به قدرت رسيد، اما تحليلگران مي‌گويند که وي توان رنجاندن آمريکا را ندارد. شريف همچنين به مردم پاکستان قول داده است که به تروريسم در اين کشور پايان مي‌دهد.

 


منابع آگاه اعلام کردند، امير قطر به طور غيررسمي از قدرت کناره‌گيري و قدرت را به فرزندش واگذار کرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، منابع آگاه در قطر اعلام کردند، شيخ «حمد بن خليفه آل ثاني» امير قطر که قصد داشت در سال 2016 قدرت را به وليعهد و فرزند خود «تميم» واگذار کند، اکنون به طور غيررسمي به او واگذار کرده است.
به گفته اين منابع، شيخ حمد در حال حاضر امور تشريفاتي را بر عهده دارد.
ظاهرا «حمد بن جاسم بن جير» نخست‌وزير قطر مخالف انتقال قدرت به «تميم» است و سعي مي‌کند که تمامي اختيارات را خودش در دست داشته باشد.
«شيخ موزه» همسر امير قطر ديد خوبي نسبت به شيخ جاسم ندارد و نگران است که فرزندش (تميم) در نبود پدر، نتواند جاسم را تحت کنترل داشته باشد.
اخيرا روزنامه «الوطن» خبرهايي را در مورد انتقال قدرت از امير قطر به فرزند وي در سال 2016 چاپ کرده بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10