(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 16 خرداد 1392 - شماره 20510

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
عبور از چالش‌ تحميلي در اقتصاد (يادداشت روز)
ستاره (گفت و شنود)
بازتاب گسترده بيانات رهبر معظم انقلاب در رسانه‌هاي خارجي
رئيس هيئت فتواي اهل سنت عراق: امام خميني الگوي سياسي قرن بيستم بود
کارشناسان تاکيد کردند
بيانات رهبر انقلاب فصل‌الخطاب کانديداها و حاميان آنها باشد
زور الکي مي‌زنيم
همه نامزدها از ولايت فقيه حمايت مي‌کنند(خبر ويژه)
بايد با ايران مذاکره کرد
آمريکا نمي‌خواهد دوباره وارد باتلاق شود(خبر ويژه)
آمريکايي‌ها از جنگ خسته‌اند
اوباما نمي‌خواهد به تله بيفتد(خبر ويژه)
شرکت در انتخابات يعني سال 88 غلط کرديم(خبر ويژه)
کيهان و خوانندگان
 


شمارش معکوس براي انتخابات 24خرداد آغاز شده است و اين روزها تبليغات انتخاباتي اوج گرفته و نامزدها هرچه در چنته دارند به صحنه مي‌آورند تا اعتماد مردم را جلب کنند.
در اين ميان موضوعي که بدون شک در صدر وعده‌ها و سخنان نامزدهاي رياست‌جمهوري مطرح مي‌شود بحث‌هاي پردامنه مسايل و مشکلات اقتصادي است.
علت اينکه مسايل اقتصادي در اولويت نامزدهاست به واقعيتي باز مي‌گردد که غيرقابل انکار است و آن مشکلات ملموسي چون تورم، گراني، اشتغال، بيکاري، کاهش ارزش پول‌ملي و مسايلي از اين دست است که اکنون خواسته بحق عموم مردم و بخصوص اقشار مستضعف به عنوان حاميان بي‌بديل انقلاب است.
از سوي ديگر؛ مقارن با اين فضا از مدتها قبل رسانه‌هاي غربي تحرکات و تکاپوي گسترده‌اي را کليد زده‌اند تا از دالان مشکلات اقتصادي در کشورمان، به ميدان انتخابات نفوذ نمايند.
مظهر بارز تلاش‌ها و توطئه‌ها و کارشکني‌هاي دشمنان نشان‌دار جمهوري اسلامي براي اينکه مشکلات اقتصادي را به عنوان چالشي در جهت تأثيرگذاري بر مسايل کلان سياسي و از جمله انتخابات 24خرداد تحميل نمايند حربه «تحريم»ها بوده است که در تمامي ماه‌هاي گذشته اين خط پيگيري و رهگيري شده است.
گفتني است؛ نمونه تازه ابزار تحريم‌ها عليه کشورمان، تحريم‌هاي اشخاص و شرکت‌هاي ايراني است که در همين چند روز گذشته دهها نفر و شرکت ايراني مورد تحريم آمريکا و غربي‌ها قرار گرفته‌اند.
موضوعي که اين يادداشت تلاش مي‌کند تا ابعادي از آن را مورد دقت و واکاوي قرار بدهد مسير مواجهه‌اي است که بايد در برابر عمليات رسانه‌اي دشمن و اقدامات دسيسه‌آميز مراکز تصميم‌گير آمريکايي و غربي در حوزه «جنگ اقتصادي» به کار بست و البته هم پدافند کرد و در برخي عرصه‌ها آفند اقتصادي.
متأسفانه آنچه که اين روزها از برخي نامزدهاي رياست‌جمهوري در بيان مشکلات اقتصادي شنيده مي‌شود تنها ليست کردن مشکلات است به اضافه قدري وعده‌هاي اقتصادي!
برخي ديگر هم به جاي ارايه برنامه واقعي يا طرح راهکاري براي مشکلات اقتصادي، فقط به سياه‌نمايي اقتصادي مي‌پردازند و طرفه آنکه گاهي اوقات ژست ناجي مشکلات را مي‌گيرند که دراين‌باره حداقل دو گزاره قطعي است؛ يکي اينکه از بستر انصاف و عدالت خارج شده‌اند و ديگر آنکه واقعيت‌ها را پيرامون مشکلات و البته خودشان به مردم نگفته‌اند.
شواهد و قرائن غيرقابل خدشه نشان مي‌دهد در شرايط کنوني راهبرد دشمن در مواجهه با جمهوري اسلامي يک جنگ تمام‌عيار اقتصادي است و ناگفته پيداست در اين مواجهه نفسگير و خطير بايد نسخه‌اي در دست داشت که «تهديد»‌ها را به «فرصت» تبديل ساخت.
از همين روي؛ مسئوليت و رسالت بزرگ نامزدهاي رياست‌جمهوري اين است که شناخت درستي از تحرکات و تکاپوي حريف در حوزه جنگ اقتصادي داشته باشند و در سوي مقابل بهترين و مطمئن‌ترين راهکار را ارايه نمايند.
رهبرمعظم انقلاب در بيانات اخيرشان در مراسم سالگرد ارتحال امام خميني(ره)، ضمن توصيه‌هاي مهم و راهبردي انتخاباتي تاکيد فرمودند که امروز مسئله اصلي کشور، «اقتصاد» است و از همه نامزدها خواستند توجه کافي به اين مسئله داشته باشند.
«آقا» در اين ميان نکته‌اي دقيق و عميق را مطرح کردند که اهميت پرداختن به اين مسئله را مضاعف مي‌کند؛ «مسئله اقتصاد به ميدان چالش تحميلي بيگانگان تبديل شده است.»
بنابراين آنچه قابل اعتناست و توجه ويژه نامزدهاي رياست‌جمهوري را در صحنه جنگ اقتصادي مي‌طلبد افقي است که بايد به مسئله اقتصاد داشته باشند و به وعده‌هاي انتخاباتي و طرح خرده‌گفتمان‌هاي اقتصادي بسنده نکنند. متاسفانه موضوعي که جاي آن خالي است و انتظار مي‌رفت نامزدهاي رياست‌جمهوري در طراز رئيس‌جمهور نظام جمهوري اسلامي در طرح مباحث اقتصادي به آن عنايت ويژه‌اي داشته باشند بحث «اقتصاد اسلامي» در قالب يک پارادايم اقتصادي است. به اذعان تحليلگران و کارشناسان دو پايه اساسي اقتصاد اسلامي، يکي «توليد و افزايش ثروت ملي» و ديگري «توزيع عادلانه ثروت» است.
رهبرمعظم انقلاب نيز بارها طي ساليان گذشته بر مقوله اقتصاد اسلامي تاکيد داشته‌اند و از جمله خاطرنشان کردند؛ «هر طرح و بحث‌ديگري که به افزايش ثروت ملي و عدالت اجتماعي بي‌توجه باشد به درد کشور و مردم نمي‌خورد.»
اکنون سوال اين است که نامزدهاي محترم رياست‌جمهوري چه برنامه‌اي براي عملياتي شدن اقتصاد اسلامي در جامعه دارند؟ آيا از گذشته و پاره‌اي از سياست‌هاي اقتصادي دولت‌هاي قبلي درس گرفته‌اند؟ تا کي مردم بايد هزينه مدل‌هاي اقتصادي وارداتي را بپردازند؟
همچنين سوال بسيار مهمي که نامزدهاي محترم رياست‌جمهوري بايد به آن پاسخ بدهند و در مباحث اقتصادي خود آن را توضيح بفرمايند اين است که اساساً نگاه اقتصادي آنها بر مبناي چه مدلي تعريف مي‌شود؟
آيا حق مردم نيست که در جامعه اسلامي، اقتصادي حاکم بشود که مبتني بر افزايش ثروت ملي و عدالت اجتماعي باشد؟ امّا نامزدهاي محترم در مباحث اقتصادي آنگونه که شايسته و بايسته است به اقتصاد اسلامي نپرداخته‌اند.
نکته ديگر اين است که مسئله اقتصاد با حوزه‌هاي «سياست» و «فرهنگ» پيوند درهم تنيده‌اي دارد و اين عرصه بر حوزه‌هاي ديگري تأثير مي‌گذارد و از آنجائيکه در جامعه اسلامي بايد بصورت منسجم و واحد به سمت اجراي آموزه‌هاي ناب اسلامي حرکت کرد؛ نمي‌شود «اقتصاد» را از «سياست» يا «فرهنگ» متمايز کرد.
اهميت مسايل اقتصادي تا آنجاست که همواره در آموزه‌هاي اسلامي مورد تاکيد قرار گرفته است.
به عنوان نمونه اگر در قرآن مي‌خوانيم؛ «ولن يجعل الله للکافرين علي‌المومنين سبيلا»- که در فقه از آن به عنوان قاعده نفي سبيل (عدم تسلط بيگانگان بر مومنان) ياد شده است- از جمله اصلي‌ترين زمينه‌هاي آن، اين است که مسلمانان خودکفا و در عرصه اقتصادي وابستگي نداشته باشند.
امروز يکي از ابزارهاي دشمن براي اين تسلط که الحمدلله تاکنون طرفي نبسته‌اند مسئله تحريم‌هاي اقتصادي است.
سوال اين است که برنامه نامزدهاي محترم رياست‌جمهوري درباره «اقتصاد بدون نفت» چيست؟
وقتي دشمن مي‌خواهد از راه فشارها و تحريم‌هاي اقتصادي بر جمهوري اسلامي سيطره پيدا کند بايسته است که از مهم‌ترين دغدغه‌هاي اصلي يک نامزد رياست‌جمهوري دفع اين تهديدها و فشارها در بستر اقتصاد اسلامي و اقتصاد مقاومتي باشد.
جواب سوال روشن است و جاي کمترين ترديدي وجود ندارد که حرکت بسوي اقتصاد مقاومتي به عنوان ترجماني از اقتصاد اسلامي در شرايط کنوني، غرب را براي اعمال فشارها به ايران خلع سلاح مي‌کند.
در ابتداي امسال نيز پاتريک کلاوسن مدير بخش پژوهش انستيتو واشنگتن در خاور نزديک اذعان کرد که دور شدن ايران از اقتصاد نفتي- بخوانيد اصلي‌ترين شاخصه اقتصاد مقاومتي- تلاش‌هاي غرب را براي فشار به ايران کمرنگ مي‌کند. از اين روي لازم است نامزدهاي محترم رياست‌جمهوري از نسخه بي‌بديل و کارساز «اقتصاد اسلامي» که ابعاد گسترده‌اي دارد بهره گرفته و اين ظرفيت بزرگ را به صحنه آورند.
حاکميت پارادايم اقتصاد اسلامي نقش بسزايي در عرصه‌هاي فرهنگي و سياسي نيز خواهد داشت. به عنوان نمونه اگر «اخلاق اقتصادي اسلام» به عنوان عامل مؤثري از اين مقوله محقق شود تاثير شگرفي در سبک زندگي جامعه به بار مي‌آورد.
مصاديق اخلاق اقتصادي اسلام، مواردي همچون تقويت روحيه‌کار، ساده‌زيستي، پرهيز از اسراف و تجمل‌گرايي، وقف کردن، اعطاء قرض، تلاش براي خشکاندن ريشه‌هاي فساد اقتصادي و... است که به موازات افزايش توليد ملي و عدالت اجتماعي جامعه‌ را به سوي آباداني دين و دنيا رهنمون مي‌سازد.
و بالاخره بايد اين سوال را اينگونه تکرار کرد که نامزدهاي محترم براي اجراي اقتصاد مقاومتي که ترجماني از اقتصاد اسلامي است چه راهکاري انديشيده‌اند؟
حسام الدين برومند

 


گفت: نامزد اصلاح‌طلبان در مناظره تلويزيوني ديروز اعتراض کرد که چرا دانشجويان را ستاره‌دار کرده بودند؟
گفتم: ولي ستاره‌دار کردن دانشجويان کار دولت اصلاحات بود و سند آن هم موجود است که امضاي آقاي خاتمي پاي آن است.
گفت: چه عرض کنم؟!
گفتم: دولت اصلاحات تصويب کرده بود که دانشجويان متخلف ستاره‌دار شوند و تاکيد شده بود که دانشجويان ستاره‌دار حق شکايت و اعتراض هم ندارند!
گفت: پس اين نامزد اصلاح‌طلبان چرا به جاي آن که از اقدام خود شرمنده باشد آن را به حساب دولت نهم مي‌نويسد؟!
گفتم: فقط اين يک مورد نيست، اصلاح‌طلبان خيلي کارهاي ديگرشان را هم عمدا فراموش کرده‌اند. يارو از رفيقش گله کرد و گفت چرا به فلاني گفته‌اي که من آدم فراموشکاري هستم؟ رفيقش پرسيد؛ به چه کسي گفته‌ام؟ و يارو گفت؛ چي را به چه کسي گفته‌اي؟!

 


بيانات رهبر معظم انقلاب در مراسم بيست‌وچهارمين سالگرد ارتحال حضرت ‌امام‌خميني(ره) و تاکيد ايشان بر پرهيز کانديداهاي رياست‌جمهوري از دادن امتياز به غرب، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي داشته است.
رسانه‌هاي خبري جهان و منطقه ضمن انعکاس فرمايشات مقام معظم رهبري در مراسم سالگرد ارتحال امام‌خميني(ره) محورهاي مهم بيانات ايشان را منتشر کردند. بخش اعظمي از اخبار اين رسانه‌ها به توصيه‌هاي رهبر انقلاب به کانديداهاي انتخابات آتي رياست‌جمهوري مبني بر عدم امتيازدهي به غرب و مرجح شمردن منافع ايران بر منافع خارجي‌ها متمرکز بودند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس ضمن اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام‌خميني(ره) نوشت: «رهبر ايران از کانديداها خواست تا به غرب امتياز ندهند.»
به نوشته اين خبرگزاري، بيانات آيت‌الله [العظمي] خامنه‌اي، رهبر ايران، پس از آن مطرح شدند که چند نفر از کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اعلام کردند بر بهبود روابط ايران با ساير کشورها متمرکز خواهند شد.
شبکه العربيه نيز مانند آسوشيتدپرس بيانات مقام معظم رهبري درباره ضرورت پرهيز از هرگونه امتيازدهي به غرب را به عنوان تيتر خبر خود برگزيد.
العربيه با اشاره به برگزاري مراسم يادبود ارتحال امام‌خميني در مرقد مطهر ايشان و نيز سخنراني مقام عظماي ولايت در اين مراسم نوشت: «آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر ايران، روز سه‌شنبه هشدار داد که رئيس‌جمهور آتي کشور بايد از امتيازدهي به غرب اجتناب کند. وي اعلام کرد اين امر باعث کاهش تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌اي تهران نخواهد شد.»
روزنامه واشنگتن‌پست نيز در کنار بسياري از رسانه‌هاي غربي به بازتاب بيانات مقام معظم رهبري در حرم حضرت امام(ره) پرداخت و نوشت: «رهبر ايران از تلاش کشورهاي خارجي براي تضعيف انتخابات اين کشور به شدت انتقاد کرد.»
اين روزنامه آمريکايي همچنين نوشت: «رهبر ايران سخنان منتقدان داخلي و خارجي را که مدعي هستند اين انتخابات مهندسي شده و يا غيرمشروع است به شدت تکذيب کرد.».
واشنگتن‌پست به نقل از مقام معظم رهبري در ادامه افزود: «راي دادن به نفع هر کدام از 8 کانديداي اين انتخابات، راي به جمهوري اسلامي و همچنين راي اعتماد به نظام و فرايند انتخابات است.»
اين روزنامه آمريکايي در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به نامزدها اشاره کرد و نوشت: «رهبر ايران از کانديداهاي اين انتخابات خواست تا وعده‌هاي غيرممکن ندهند به طوري که اگر خرداد سال آينده حرفهاي آنها را پخش کردند، شرمنده نشوند.»
خبرگزاري رويترز نيز همچون ديگر خبرگزاري‌هاي مشهور بين‌المللي، بيانات مقام معظم رهبري در مراسم سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي را بازتاب داد.
رويترز بيشتر به اين موضوع توجه کرده است که معظم‌له، تصريح فرمودند که نظري به هيچ يک از کانديداهاي 8 گانه انتخابات ندارند.
خبرگزاري بلومبرگ هم در گزارشي که به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيست‌وچهارم سالگرد رحلت حضرت امام‌خميني(ره) اختصاص داشت، نوشت: آيت‌الله علي خامنه‌اي، رهبر عالي ايران از همه ايرانيان خواست تا در انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور شرکت کرده و «حماسه سياسي» به وجود آورند.
روزنامه «تودي‌زمان» ترکيه نيز در خبري پيرامون سخنان مقام معظم رهبري به سه محور عدم امتيازدهي به غرب از سوي رئيس‌جمهوري آتي، ضرورت تقويت اقتصادي کشور و همچنين تلاش دشمنان براي تاثيرگذاري بر انتخابات در بيانات ايشان اشاره کرد.
خبرگزاري فرانسه نيز در انعکاس بيانات رهبر عالي‌قدر انقلاب اسلامي در مراسم ارتحال حضرت امام‌خميني(ره)، تصريح کرد که رئيس‌جمهور آينده ايران نبايد امتيازي به غرب بدهد.
اين خبرگزاري به نقل از حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي نوشت: «برخي اين تحليل اشتباه را دارند که دادن امتياز به دشمن باعث کاهش خشم آنان از ايران خواهد شد اما اين اشتباه است.»

 


رئيس هيئت فتواي اهل سنت عراق، بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران را يکي از الگوهاي سياسي قرن بيستم دانست که تحول بزرگي در مذهب شيعه و سياست ديني ايجاد کرد.
شيخ «مهدي الصميدعي» رئيس هيئت فتواي اهل سنت عراق در گفت‌وگو با فارس امام خميني«ره» را يکي از الگوهاي سياسي قرن بيستم دانسته که با حاکميت مذهب شيعه در ايران، در آن تحول بزرگي ايجاد کرد و نام اسلام را در اين کشور اعتلا بخشيد.
وي تصريح کرد: سياست ايران و سياست علمي که در قبال مذهب شيعه در پيش گرفت برنامه جامعي بود که امام خميني آن را بنيان نهاد و اصلاح خط سياسي مذهب شيعي را محقق ساخت.
شيخ ‌الصميدعي افزود: با اعتلاي اسلام در ايران، نام اين کشور به جمهوري اسلامي ايران تغيير يافت.
وي در ادامه گفت: روشن است که تفکر سياسي ايران برگرفته از انديشه امام خميني«ره» است از همين رو ايشان نقطه عطفي در مذهب شيعه و سياست ديني ايجاد کرد و توانست اين مذهب را در ايران قدرت بخشيده و در راس حکومت قرار دهد.
همچنين شيخ «خالد الملا» رئيس جمعيت علماي عراق با تاکيد بر اينکه آيت‌الله خامنه‌اي رهبر ايران ادامه دهنده راهي است که امام خميني«ره» آغاز کرد، اظهار داشت: ايشان نيز امت اسلام و ملت‌هاي مظلوم را مورد توجه قرار مي‌دهد.
وي تاکيد کرد: شخصيت امام خميني«ره» به گونه‌اي بود که همه مسلمانان صرف نظر از اختلافات فقهي مي‌توانند به عنوان مرجع همه گروه‌هاي امت مسلمان به ايشان مراجعه کنند.
رئيس‌ جمعيت علماي عراق تاکيد کرد: امام خميني«ره» مي‌توانست با تحقق انقلاب اسلامي در ايران آن را انقلابي شيعي بنامد اما از اين کار خودداري کرده و انقلاب خود را انقلاب اسلامي ناميد تا متعلق به همه مسلمانان باشد و به اين ترتيب ايشان رهبر امت اسلام است نه رهبر يک گروه و يا طايفه خاص.
الملا اظهار داشت: سالها از درگذشت امام خميني«ره» مي‌گذرد اما راه و مشي ايشان همچنان زنده مانده و خواهد ماند زيرا رهبر يک امت هرگز فراموش نخواهد شد چرا که آگاهي و علمي که وي به امت اسلام بخشيد فراموش‌شدني نيست.

 


نمايندگان، کارشناسان و مسئولان معتقدند زيرسؤال بردن خدمات دولت‌هاي گذشته ظلمي مبرهن است، مدعيان ولايتمداري دغدغه‌هاي رهبري را در تبليغات مدنظر داشته باشند و فرمايشات معظم‌له را فصل‌الخطاب بدانند.
تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و برخي از مسئولان در گفت‌وگوهاي جداگانه‌اي به بيان تحليلي درباره بيانات رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر امام خميني(ره) در زمينه لزوم پرهيز کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري از سياه‌نمايي و انتقاد منصفانه و همچنين تأکيد مجدد ايشان بر اين نکته که نظري نفياً يا اثباتاً بر کانديدايي در انتخابات ندارند، پرداختند.
محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران و نايب دوم رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب که مجددا بر اينکه در انتخابات يازدهم نسبت به کانديدايي نظري ندارند، تأکيد فرمودند و اظهار داشت: رهبر انقلاب از ابتداي فروردين امسال، اين نکته را بيان و در مشهد مقدس نيز تکرار کردند که رأي ايشان يکي است و تا زماني که به صندوق بياندازند، کسي متوجه نمي‌شود.
باهنر تصريح کرد: متأسفانه ما تجربه خوبي از انتخابات 88 نداريم، سال 88 گروهي گفتند که دولت احمدي‌نژاد کار نکرده است و متأسفانه آقاي احمدي‌نژاد هم اين طور القاء کرد که در گذشته هيچ کار مثبتي انجام نشده است، مجموع اين دو حرف به معناي آن است که انقلاب تاکنون هيچ کاري براي مردم انجام نداده است، در حالي که بالاخره اين همه پيشرفت و سازندگي، دانشگاه، جاده، راه و اشتغال و... در کشور وجود دارد، خيلي بي‌انصافي است که کسي بخواهد بگويد در گذشته کاري انجام نشده است.
بيژن مقدم مديرمسئول موسسه مطبوعاتي جام جم نيز در تشريح سخنان رهبري، دليل منتسب کردن کانديدا به رهبري توسط رسانه‌هاي بيگانه را تلاش آنها براي آزاد جلوه ندادن انتخابات در ايران دانست و خاطرنشان کرد: وقتي آنان کانديدايي را به رهبري منتسب مي‌کنند دو مسير را دنبال مي‌کنند، يکي اينکه اگر مردم به آن کانديدا رأي دادند مي‌گويند که اين به اراده رهبري بوده پس انتخابات آزاد نيست اگر هم رأي ندهند در ساز و سرنا مي‌کنند که مردم به کانديداي مورد حمايت رهبري رأي ندادند. بنابراين در هر دو صورت مي‌خواهند عدم کارآمدي نظام را تبليغ کنند.
وي ادامه داد: رهبري در انتخابات فقط معيارها را تبيين مي‌کند و مردم متناسب با آن معيارها به فرد مورد نظر خودشان رأي مي‌دهند.
به گزارش فارس فاطمه رهبر نماينده مردم تهران در مجلس نيز در خصوص وعده و وعيدهاي کانديداها در زمان انتخابات گفت: کانديداها فکر نکنند که الآن حرفي مي‌زنند و مردم يادشان مي‌رود. مردم سال به سال مطالبات را دنبال مي‌کنند همانطور که پيگير قول‌هاي سفرهاي استاني دولت نهم و دهم که في‌نفسه کار خوبي بود، هستند.
همچنين لطف‌الله فروزنده، معاون پارلماني رئيس‌جمهور سفرهاي استاني، رشد بخش‌هاي صنعتي، رشد توليد محصولات کشاورزي و ساخت مسکن مهر را از تلاش‌هاي گسترده دولت فعلي براي پيشرفت و سازندگي کشور دانست و تصريح کرد: ‌البته هر دولتي به طور طبيعي نقاط ضعفي نيز دارد، اما زيرسؤال بردن تمام اين خدمات، ظلمي مبرهن است.
حجت‌الاسلام والمسلمين احمد سالک نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به سخنان امروز مقام معظم رهبري مبني بر اينکه در انتخابات به هيچکس نظري ندارم، گفت: اگر افراد مدعي ولايتمداري هستند بايد به گفته ولي امر مسلمين جهان عمل کرده و از طرح و پخش شايعات خودداري کنند.

 


رابط لانه جاسوسي آمريکا با بيت سيدکاظم شريعتمداري گفت اپوزيسيون سعي مي‌کند از درون بلوک‌هاي قدرت يارگيري کند اما نامزدهاي فعلي انتخابات هيچ کدام روياروي نظام نيستند.
حسن شريعتمداري در مصاحبه با صداي آمريکا گفته است: من نديدم اين نامزدها در حمايت از خواسته‌هاي مخالفان رو در روي ولايت فقيه قرار بگيرند.
وي افزود: اپوزيسيون سعي مي‌کند يارگيري خودش را از درون بلوک‌هاي قدرت و از جامعه انجام دهد و اين کار با انتخاب يک راهبرد عاقلانه عملي مي‌شود اما نامزدها يک نفر را نمايندگي مي‌کنند که آيت‌الله خامنه‌اي است. تاکنون من از اين نامزدها نديدم در طول زندگي سياسي خود از مخالفان حمايت و رو در روي ولايت فقيه قرار گيرند.
حسن شريعتمداري همچنين در مصاحبه با وبسايت اپوزيسيون موسوم به «تقاطع» گفت: ما در انتخابات يک پروژه رقيب داشتيم که به دنبال دموکراسي‌سازي از داخل نظام بود. هدفي که ما مي‌گفتيم نتيجه ندارد و آن‌ها معتقد بودند شدني است. اين جريان ابتدا با خاتمي اين هدف را دنبال مي‌کرد که شکست خورد و بعد هم اين جريان سعي کرد با مهندس موسوي دوباره مطرح شود که به نتيجه نرسيد و در انتخابات جديد هم با آقاي هاشمي اين جريان مي‌خواست شانس خود را بيازمايد که اين اتفاق هم رخ نداد. بنابراين تحقق انتخابات رقابتي و آزاد امروز در ايران به بن‌بست رسيده است و طيف اصلاح‌طلب‌ها به نوعي از درون به بيرون اين نظام پرتاب شدند. هرچند ممکن است قبول نکنند يا طيفي تن به خواسته‌هاي حکومت دهند و باز هم در انتخابات جمهوري اسلامي شرکت کنند. بنابراين پيام ما در اين شرايط به اين طيف همکاري با اپوزيسيون است.
همچنين پايگاه گروهک ملي مذهبي از قول يکي از اعضاي اين گروهک نوشت: ردصلاحيت آقاي هاشمي توسط شوراي نگهبان کاملاً غيرمترقبه بود. ما فکرش را نمي‌کرديم. به نظر من انتخابات را نبايد تحريم کرد بلکه بايد از آن گذشت. برخي دوستان اصلاح‌طلب خيلي اصرار دارند که بالاخره هر کسي که به ميدان مي‌آيد بايد به او رأي داد و يک توجيهي هم برايش درست کرد. من با اين کار موافق نيستم. نبايد رژيم کانديداي ما را تعيين کند. اين شيوه نادرستي است که نبايد تسليم آن شد.
وي افزود: آقاي جلايي‌پور (پدر و پسر) بر آقاي روحاني بسيار اصرار مي‌ورزند. روحاني مگر مباحث و رويکردهاي جنبش اصلاح‌طلبي را قبول دارد؟ او مجموعه اين مباحث را نمي‌پذيرد. ما نيرويي را مي‌خواهيم پشت سر او ببريم که بعداً درباره خود ما مسئله‌دار خواهند شد. اگر آنها از ما سرخورده شوند پس از آن چگونه خواهند توانست به ما اعتماد کنند؟ به همين دليل من مي‌گويم بايد از خير اين انتخابات گذشت و به هيچ وجه درست نيست هواداران خود را پشت سر هر کسي که اينها اجازه مي‌دهند و مقدار کمي هم به ما نزديک است، کشاند.

 


يک انديشکده آمريکايي در گزارشي نوشت ايران دشمن آمريکاست اما کاخ سفيد مجبور است براي حل بحران سوريه از ايران براي مذاکرات ژنو دعوت کند.
انديشکده بروکينگز در اين گزارش که توسط جرمي شاپيرو (مشاور ويژه سابق دستيار وزير خارجه) به نگارش درآمده، يادآور مي‌شود: کنار گذاشتن ايران از مذاکرات ژنو نتيجه عکس مي‌دهد. منطق ديپلماتيک در بر دارنده اين مفهوم است که شما با دشمنانتان به صلح مي‌رسيد نه با دوستانتان. اما با اين حال اين حرف اغلب در بحث‌هاي داخلي آمريکا انکار مي‌شود و تمايل به مذاکره به عنوان نشانه‌اي از ضعف يا پاداش دادن در قبال رفتار نامطلوب قلمداد مي‌شود.
شاپيرو مي‌افزايد: اين پرسش که آيا بايد درصدد جلب مشارکت ايران در مذاکرات پيشنهادي ژنو درباره سوريه باشيم يا نه، نشان مي‌دهد که اين مفهوم پاداش چگونه مي‌تواند ما را به بيراهه ببرد. دليل مشارکت دادن ايران اين نيست که ايران بازيگري مطلوب در سوريه است. اين مسئله (جلب مشارکت ايران) همچنين به اين دليل نيست که مقام‌هاي آمريکايي اعتقاد دارند که توافق با ايران در مورد سوريه مي‌تواند سرآغاز دوره جديدي در دوستي آمريکا و ايران باشد. پس از بيش از 10 سال تعامل با رژيم ايران در مسئله هسته‌اي، توهم و اعتماد زيادي در دولت آمريکا در مورد ايران باقي نمانده است.
تحليلگر انديشکده بروکينگز تصريح مي‌کند: رژيم ايران، به زبان ساده، دشمن ما است. دليل مشارکت دادن ايراني‌ها اين است که صحبت کردن با اين دشمن تنها مسير قابل تصور براي رسيدن به يک راه حل سياسي در سوريه است. ما از تجربه‌هاي گذشته مي‌دانيم (يا بايد بدانيم) که جنگ‌هاي داخلي مانند جنگ سوريه تا زماني که حاميان قدرتمند خارجي با حل و فصل مناقشه مخالف باشند، به پايان نخواهند رسيد.
وي اضافه کرد: ايران اين توانايي را دارد که هرگونه توافق به دست آمده در مذاکرات ژنو را به تباهي و شکست بکشاند. اين حقيقت تلخ ما را به يک نتيجه ساده مي‌رساند و آن اينکه اگر خواهان راه حل سياسي در سوريه هستيم نيازمند رسيدن به توافقي با ايران هستيم.
وي درباره مخالفان مذاکره و حاميان سياسي جنگ نوشت: چنين جنگي سالها طول مي‌کشد و تهديد واقعي سرايت بي‌ثباتي به جانب متحدان آمريکا را به دنبال خواهد داشت. دولت اوباما به اين تصميم رسيده که مداخله عميق در يک جنگ ديگر از اين نوع در خاورميانه به منافع آمريکا لطمه مي‌زند و موجب فرسايش قدرت آمريکا مي‌شود و براي تمام طرف‌هاي درگير بهتر است که هر چه زودتر به راه حلي سياسي در سوريه برسند. اين ديدگاه است که منجر به طرفداري از يک راه حل سياسي و تبليغ براي مذاکرات ژنو شده است.
روزنامه واشنگتن پست نيز در گزارشي تصريح کرده است: جنگ‌طلبان آمريکايي که مغز متفکر و طراح جنگ‌هاي عراق و افغانستان بودند، در قبال موضوع درگيري نظامي آمريکا سکوت مي‌کنند.
اين روزنامه افزود: به‌رغم آنکه جنگ‌طلبان آمريکايي معتقدند که انفعال آمريکا در قبال سوريه بسترساز حضور قوي ايران در اين کشور شده، اما دولت «باراک اوباما» را براي مداخله نظامي در سوريه تحت فشار قرار نمي‌دهند. شايد تجربه تلخ دو جنگ عراق و افغانستان و بي‌ميلي رئيس‌جمهوري دمکرات براي افتادن به قعر باتلاقي ديگر در خاورميانه، عامل اصلي اکراه در ورود به اين آوردگاه است.

 


باراک اوباما مي‌خواهد از شيب لغزنده در جنگ سوريه پرهيز کند و در جنگي سرشار از مخاطره نيفتد. آمريکا از جنگ خسته است.
اين تحليل را کيم غطاس تحليلگر بي‌بي‌سي در واشنگتن عنوان کرد و افزود: رئيس‌جمهوري آمريکا 2 سال است که سعي مي‌کند از کشيده شدن به جنگ سوريه پرهيز کند.
وي اضافه کرد: اوباما و اطرافيانش از آن بيم دارند که هرگونه اقدام عملي، آنها را روي شيب لغزنده قرار دهد و کنترل روند حوادث از دستشان خارج شود.
اين تحليلگر معتقد است: با توجه به مخالفت روسيه و استفاده احتمالي اين کشور از حق وتو، دخالت نظامي آمريکا در سوريه، هرچند در ابعاد محدود، بايد بدون مجوز سازمان ملل انجام شود. اما تا به اينجا هيچ تلاشي براي ايجاد ائتلافي از کشورهاي اروپايي راغب به مداخله و متحدان عربي آمريکا صورت نگرفته است. از طرف ديگر، آقاي اوباما گفته که آمريکا دست به اقدام نظامي يک‌جانبه نخواهد زد.
تحليلگر بي‌بي‌سي افزود: تجربه افغانستان و عراق تأثير منفي زيادي روي مردم آمريکا گذاشته و آنها را از جنگ خسته و دلزده کرده است. باراک اوباما هم مي‌داند در کشورش تمايل اندکي براي دخالت نظامي مستقيم در سوريه وجود دارد. در روز يادبود(آخرين دوشنبه ماه مه که در آمريکا براي يادبود سربازان آمريکايي کشته شده در جنگ‌ها تعطيل عمومي است) آمريکايي‌ها ياد کساني که در جنگ‌ها کشته شده‌اند را گرامي داشتند، و در مراسمي که در واشنگتن برگزار شد، بسياري نگران دخالت احتمالي آمريکا در سوريه بودند. يک زن گفت «الان وضع اقتصادي ما هيچ خوب نيست، و نمي‌دانم ديگر چقدرمي‌توانيم از جيب خودمان بزنيم و براي مردم کشورهاي ديگر خرج کنيم.» يک زن ديگر هم گفت‌«ما سال‌هاي زيادي در عراق گرفتار بوده‌ايم. در کل خيلي از جنگ خسته شده‌ايم.»

 


«به زبان بياوريم يا نه، معناي حضور ما در انتخابات 92 اين است که ما سبزها فرداي 22خرداد 88 اشتباه کرديم که به خيابان آمديم».
اين مطلب را «اميد-ر» از نفوذي‌هاي سابق گروهک‌ها در جنبش دانشجويي عنوان کرد. وي در پايگاه اينترنتي اخبار روز مي‌نويسد: حضور در انتخابات واجد اين معناست که موسوي و حاميانش نبايد اعتراض مي‌کردند و به خيابان مي‌آمدند بلکه بايد مي‌رفتند کار قانوني و حزبي و روزنامه‌اي مي‌کردند و خود را براي انتخابات 92 آماده مي‌کردند. حضور در انتخابات اگر سوال رد ادعاي تقلب در انتخابات 4 سال پيش نباشد قطعا مغاير روش و منش خياباني است. حضور در انتخابات 92 يعني اعلام آغاز دوباره سياستي که 4 سال پيش در 25خرداد در خيابان پايانش را اعلام کرديم.
وي خاطرنشان مي‌کند: موسوي روز 22خرداد خود را برنده انتخابات کرد و غير از آن را تقلب دانست و ديگر با حاکميت هيچ حرفي نزد. مهدي کروبي هم همين‌طور. جز يک نامه به هاشمي درخصوص تجاوز به بازداشتي‌ها، ديگر هيچ‌وقت و به هيچ طريق حاکميت را در هيچ سطحي مخاطب قرار نداد. همان موقع بسيار شنيديم و خيلي‌ها- از اصلاح‌طلبان و خود سبزها تا حکومتي‌ها-گفتند که ميرحسين و حتي اگر معتقد است تقلب شده بايد دست از اعتراض بکشد و بايد هواداران و ياران خود را براي انتخابات بعدي سازمان‌دهي کند. او اما هرگز چنين نکرد. هيچ حرفي از انتخابات نزد و اساسا ديگر هرگز با حاکميت سخن نگفت. همه مي‌دانيم که او مي‌توانست کنار بکشد، مي‌توانست حزب تشکيل دهد و آماده انتخابات بعدي شود. اما او چنين نکرد. هرگز هيچ حرفي از معامله و سازش نزد.
اين نفوذي‌ گروهک‌ها ادامه مي‌دهد: خيلي از زندانيان جنبش سبز- چه آن‌ها که هنوز در زندان‌اند و چه آن‌ها که دوران محکوميتشان تمام شده-، مي‌توانستند با نوشتن چند خط به عنوان توبه‌نامه، يا اظهار پشيماني، يا با کوتاه آمدن از ادعاي تقلب، يا با برائت‌جويي از موسوي و جنبش سبز، زندان نروند (کما اين که حتي عده‌اي توانستند با نادرست خواندن سياست) خيابان، فضاي جديدي براي فعاليت سياسي آينده شان باز کنند. اما اکثريت آن‌ها چنين نکردند. بديهي است که آن‌ها مي‌دانستند براي کانديدا شدن در هر انتخاباتي در آينده، نبايد زندان رفته و نبايد محکوميت قطعي داشته باشند و... و در کنار اين واقعيات، بايد ياد خودمان هم بيفتيم. وقتي در خيابان‌ها شعار تقلب سر مي‌داديم بيشتر ما، آخرين چيزي که به آن فکر مي‌کرديم، شرکت دوباره در انتخاباتي بود که مجريان و ناظرانش همان‌ها باشند که در 88 بودند.
وي همچنين نوشت: حاميان سابق جنبش سبز، البته مي‌توانند وارد انتخابات شوند. مي‌توانند در ستادهاي انتخاباتي [...] - که صراحتا مي‌گويد اصول‌گراست و يکي از مهم‌ترين تحرکات خياباني جنبش سبز، 25 بهمن، را صراحتا محکوم کرده، و همين حالا هم، واکنشش در برابر بازداشت اعضاي ستادش، اين است که خود همين اعضا را به افراطي‌گري متهم مي‌کند- يا در ستاد [...] -که در نمازجمعه 29خرداد، وقتي رهبري صراحتا خط و نشان مي‌کشيد، اشک مي‌ريخت- فعاليت کنند و مردم را به راي دادن به اين‌ها تشويق کنند. اما بايد بپذيرند که اين حضور، اين دعوت، و اين تشويق، متضمن پذيرش شکست جنبش سبز است. به زبان بياوريم يا نه، معناي حضور در انتخابات 92، اين است که ما فرداي 22خرداد 88، اشتباه کرديم. اين يعني رد ادعاي تقلب.

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* سالروز ارتحال ملکوتي حضرت امام روح‌ا... الموسوي‌الخميني(ره) بنيانگذار نظام مقدس برآمده از خون شهيدان را به محضر امام‌زمان(عج) و رهبر معظم و معزز انقلاب اسلامي و امت خميني(ره) تسليت عرض مي‌کنم و از امت امام‌راحل(ره) مي‌خواهم به سفارش آن يار سفر کرده که فرمود: پشتيبان ولايت‌فقيه باشيد تا به کشورتان آسيبي نرسد توجه جدي نمايند و به عربده‌هاي دشمنان که در دشمني آنها با ولايت هيچ شکي نيست ترديد به خود راه ندهند که خداوند نگهدار نظام مقدس جمهوري اسلامي است. انتظار مي رود با لبيک‌گويي به نداي هميشه امام راحل(ره) و خلف صالح‌اش با حضور در انتخابات و راي به کانديداي جهادي، مومن به امام، انقلاب و آرمانهاي شهدا و خدمتگزار ملت پوزه دشمن را به خاک بمالند.
طاهري
* اکنون در بيست و چهارمين سالگرد ارتحال ملکوتي حضرت امام، چشم حضرت امام همچنان به ماست. رهبر کبير انقلاب فرمودند نگذاريد انقلاب به دست نااهلان بيفتد. از سوي ديگر کانديداها هم نبايد شعار توخالي دهند و حرفي بزنند که نتوانند به آن عمل کنند. امت حزب‌الله بايد هوشيار باشند.
اميد مصطفوي
* درست است که در زمان تبليغات انتخاباتي کانديداها هستيم ولي ضرب‌المثلي است که مي‌گويند «از هر دستي بدهي از همان دست مي‌گيري» متاسفانه برخي کانديداها از جاده انصاف خارج و فقط به سياه‌نمايي مشغولند و اين همه خدمات دولت محترم را - با وجود برخي کاستي‌ها و حاشيه‌هاي غيرقابل اغماض - ناديده مي‌گيرند شرط انصاف اين است که هم خوبي‌ها را ببينيم و هم نواقص را، هنر اين نيست که فقط نصف خالي ليوان ديده شود فردا نوبت شماست و با شما نيز چنين رفتاري خواهد شد.
سعدياني
* آمريکا با آزادسازي خريد و فروش تلفن همراه و رايانه دلسوز ايرانيان نشده بلکه از اين راه قصد استراق سمع دارد. اگر آمريکا در کارش صداقت داشت نياز بيماران صعب‌العلاج به داروهاي موردنياز خاص را برآورده مي‌ساخت و ما را در تحريم قرار نمي‌داد.
6091---0915
* حل مشکل اقتصادي کشور بدون توجه به اقتصاد مقاومتي امکان‌پذير نيست و متاسفانه کانديداهاي رياست‌جمهوري به جزء دو تن از آنان در مناظره اشاره‌اي بدان نداشتند. ضمنا يکي از اصول اساسي که بايد مورد توجه کانديداها قرار گيرد اجراي 2 اصل قرآني کاهش ربا و مبارزه با اسراف و ريخت‌وپاش چه در بخش دولتي و چه در بين مردم است.
شجاع از بوکان
* خدا را سپاسگزارم که کانديداهاي اصولگرا در برنامه مناظره 10/3/92 با بردباري و صبوري در برابر مردم ظاهر شدند و به سوالات مجري پاسخ دادند.
اصغر کردبچه
* در مناظره‌اي که برگزار شد و ما مردم از طريق تلويزيون شاهدش بوديم مشخص گرديد کساني که سعه‌صدر در پاسخگويي به چند سوال را ندارند بعيد است بتوانند بار سنگين رياست قوه‌مجريه را به دوش بکشند.
1395---0917
* از مسئولين رسانه ملي درخواست مي‌شود براي انتخابات شوراي شهر نيز همانند مناظره کانديداهاي رياست‌جمهوري بويژه براي مراکز استانها مناظره برگزار نمايند تا مردم با برنامه‌ها و ايده‌هاي کانديداهاي شوراها بيشتر آشنا شوند.
شفيعيان از اهواز
* از آنجا که برخي از مردم کشورمان اطلاعات تخصصي و کاملي از مسائل سياسي، اجتماعي و اقتصادي ندارند و از طرفي برخي کانديداهاي محترم به جهت ترميم چهره خود با سياه‌نمايي و اختلاط حق و باطل برخي از واقعيت‌ها را پنهان و برخي کلمات ناحق را به زبان مي‌آورند ضروري است براي روشن شدن حقيقت مناظره‌هاي رو‌دررو با کارشناسان در نظر گرفته شود و به جاي کلي‌گويي، از جزئيات برنامه‌ها سوال شود.
عليرضا ممتازنيا
* با چهار ساعت وقتي که پاي ديدن برنامه مناظره 8 نامزد رياست‌جمهوري گذاشتم ارزيابي بنده اين است که راضي‌کننده نبود و مي‌توانست بهتر و قدري چالشي‌تر باشد. اميد آن داريم مناظره‌هاي بعدي طوري باشد که ما را به سمت گزينش اصلح هدايت بکند.
0624‌---‌0919
* در مناظره انتخاباتي که پخش گرديد مشاهده دو چيز بنده را متأسف کرد اول اينکه چرا افرادي که بايد خود را جوابگوي مردم بدانند در همان اول کار به سؤال مجري برنامه آن هم مقابل دوربين جواب سربالا مي‌دهند دوم اينکه بعضي از آنها در تمام نوبت‌هايي که به آنان رسيد آيه يأس خواندند. گويا کشور خاکستر شده است. پس انصاف اين آقايان کجا رفته بالاخره قيامتي هم در کار است.
6975‌---‌0912
* اخيرا توسط سازمان بازنشستگي لشکري دفاتر الکترونيکي در سطح کشور بويژه در تهران و در مناطق مختلف براي سهولت امور بازنشستگان از جمله صدور دفترچه بيمه، فيش حقوقي و خدماتي از اين دست ايجاد شده است کار شايسته‌اي است ولي به دليل تازه‌کار بودن اين دفاتر و قطع مکرر ارتباط اينترنتي افراد مراجعه‌کننده که اغلب نيز افراد مسن هستند بايد زمان زيادي را با مشقت تلف نمايند و گاهي نيز به علت ازدحام جمعيت و قطع ارتباط اينترنتي دست خالي برگردند. از مسئولين امر انتظار مي‌رود که راه‌هاي بهتري براي برون‌رفت از اين مشکلات براي بازنشستگان اتخاذ کنند.
آذري
* خدا را شکر هر 8 نفر نامزد رياست‌جمهوري متوجه شده‌اند که مهم‌ترين مشکل کشور گراني و تورم است. ولي جاي تأسف دارد که مسئولين دولت هنوز متوجه اين موضوع نشده‌اند و به روي خودشان نيز نمي‌آورند.
3602‌---‌0913
* يکي از شرکت کنندگان در برنامه پايش شبکه يک چندي قبل تلويحا مردم کشورمان را مردمي تنبل قلمداد کردند به ايشان عرض مي‌کنم انصاف اين است که به همين 60 کيلومتري دشتهاي ورامين سر بزنيد و پرورش شترمرغ، گاو، صيفي‌جات، اردک، مرغداري و... و کار وتلاش جوانان 18 سال تا پيرمردان 70 سال در طول روز حداقل 16 ساعت فعاليت آنها را بنگريد و بعد به قضاوت بنشينيد.
جوان اهل پيشواي ورامين
* ضمن اينکه از صداوسيما به خاطر ايجاد امکانات مساوي براي کانديداهاي رياست‌جمهوري تشکر مي‌کنم واز کانديداها نيز که با صبر و حوصله به پاسخگويي پرداختند تقدير مي‌شود، به نظرم مناظره‌هاي جمعه 10/3/92 جايگاه رياست جمهوري را تنزل داده بود و اين شايسته مديران صداوسيما نيست. بالاخره يکي از اين 8 نفر رئيس‌جمهور خواهند شد و شايسته است که جايگاه آن‌ها حفظ شود.
بوربور از ورامين
* اگر نامزدهاي اصول‌گرا به نفع نامزد اصلح کنار نروند نتيجه‌اش اين خواهد شد که آراء طرفداران آنها پراکنده خواهند شد و امکان اينکه هيچکدام بالا نيايند وجود دارد. پس بايد به عاقبت کار انديشيد.
1‍121‌---‌0936

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10