(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 16 خرداد 1392 - شماره 20510

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
در دومين مناظره تلويزيوني صورت گرفت
8 نامزد انتخابات در ميدان فرهنگ
درمکتب امام
قرب خدا؛ منشأ همه ارزش‌ها (بخش پنجم و پاياني)
قرآن و روش تربيت ارزش‌ها
پيام تسليت رهبر معظم انقلاب در پي درگذشت آيت‌الله طاهري اصفهاني
ويژگي‌هاي سياسي الهي مسئولان در خط امام- قسمت چهارم
وارثان زمين
   


ستاد غرضي کمک مردمي نمي‌پذيرد
فرزند کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به انتشار پيام‌هايي در فضاي مجازي مبني بر جمع‌آوري کمک‌هاي مردمي براي ستاد غرضي، اين مسئله را تکذيب کرد.
سيدزهير غرضي ضمن تکذيب اين مسئله اظهار داشت: اين اقدام ناشايست تکذيب مي‌شود و به نظر افراد سودجو در اين فضا به دنبال کسب منافع خود از اين طريق هستند.
زهير غرضي با تاکيد دوباره مبني بر اينکه پدرش ستاد انتخاباتي ندارد، گفت: ما براي انتخابات هزينه خاصي را نکرديم و يکسري هزينه‌هاي جزيي بوده است که از طرف اين کانديدا پرداخته شده است.
رد صلاحيت ‌نهايي محسن هاشمي
هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها ردصلاحيت قطعي محسن هاشمي را روز چهارشنبه رسما به وي ابلاغ کرد.
محسن هاشمي فرزند اکبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام پيش از اين از سوي هيئت‌هاي اجرايي و نظارت استان تهران نيز رد صلاحيت شده بود که اعتراض وي در هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات مورد بررسي قرار گرفت.
مدت رسيدگي به اعتراضات و شکايات داوطلبان رد صلاحيت شده که به دليل کثرت اعتراضات زمان آن تمديد شده بود، روز گذشته پايان يافت و اسامي تاييد و رد صلاحيت‌شدگان قطعي شد.
ليست شوراهاي پايداري نهايي شد
عضو شوراي مرکزي جبهه پايداري اعلام کرد ليست اين جبهه نهايي شده است و به زودي به اطلاع عموم خواهد رسيد.
حجت‌الاسلام قاسم روانبخش از انصراف خود از ليست‌جبهه پايداري در انتخابات شوراي شهر خبر داد و در توضيح علت اين انصراف اظهار داشت: بنده به دليل وجود نيروهاي خوبي که در ليست جبهه پايداري وجود داشت و همچنين با توجه به اينکه يکي از شروط حضور در شوراي‌شهر ساکن شدن در تهران است و بنده در قم سکونت دارم، از شرکت در اين انتخابات انصراف دادم.
روانبخش افزود: ليست 31 نفره جبهه پايداري نهايي شده است و انشاالله به زودي منتشر خواهد شد.
کشمکش ستادهاي انتخاباتي
عارف و روحاني
در حالي که جريان اصلاحات به دنبال ائتلاف دو نامزد خود در رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري است اما مسئولان ستادهاي انتخاباتي روحاني و عارف هر يک نامزد خود را مستحق اجماع مي‌دانند.
در همين رابطه، حسن رسولي قائم مقام ستاد انتخاباتي عارف، وي را تنها کانديداي اصلاح‌طلب در آرايش انتخاباتي 92 دانست و تصريح کرد: آقاي روحاني به صورت مستقل و بنا به گفته خودشان با گفتمان اعتدال‌گرايانه به انتخابات ورود يافته اند.
از سوي ديگر، غلامعلي عرب‌خدايي رئيس ستاد انتخاباتي روحاني در حزب اعتدال و توسعه درباره کناره‌گيري عارف به نفع روحاني اظهار داشت: اصلاح‌طلبان قادر نخواهند بود کشور را از پيچ تاريخي عبور دهند، پس در صورت تمايل عارف براي حضور در کنار روحاني اين موضوع براي ملت و مملکت مفيد خواهد بود.
گفتني است، عارف چندي پيش در جمع خبرنگاران در مورد ائتلاف با روحاني گفته بود که بنده هيچ نظري ندارم و تا آخر در صحنه خواهم ماند.
روحاني هم در مورد ائتلاف با عارف اينگونه واکنش نشان داده بود که بنده از ائتلاف حرفي نزدم و اين را طرفداران و هواداران من مي‌گويند.
همچنين ستاد انتخاباتي حسن روحاني در بيانيه جديد خود درخصوص حواشي نشست وي در جماران، هنجارشکنان و کساني که قانون را رعايت نکردند را با لفظ «دوست» مورد خطاب قرارداد!
اين در حالي است که ستاد انتخاباتي اين نامزد در بيانيه قبلي خود هرگونه هنجارشکني را محکوم کرده بود.
حضور خبرنگاران بين‌المللي
براي پوشش انتخابات
مديرکل انتخابات کشور اعلام کرد خبرنگاران کشورهاي مختلف مي‌توانند براي پوشش خبري از روند برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري حضور داشته باشند.
حسن علي نوري در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه آيا شما اجازه مي‌دهيد نمايندگاني از سازمان ملل و اتحاديه اروپا براي نظارت بر انتخابات حضور پيدا کنند، اظهار داشت: ضرورتي براي حضور نمايندگان مجامع بين‌المللي در انتخابات نمي‌بينيم زيرا به ساختار حاکميتي خودمان اعتماد داريم.
مديرکل انتخابات کشور با بيان اين مطلب که شعار ما نه شرقي نه غربي جمهوري اسلامي است، ادامه داد: ما نشان داده‌ايم که همواره روي پاي خود ايستاده و نيازي به نظارت بيگانگان در انتخابات خود نداريم لذا مگر مي‌شود کساني که در کشورخودشان انتخاباتي آزاد ندارند بيايند و بر انتخابات ما نظارت کنند.
سياه‌نمايي سرافرازي نمي‌آورد
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه مردم متوجه سوءاستفاده هواداران نامزدها از جايگاه رهبري مي‌شوند، گفت: سياه‌نمايي و بدگويي از ديگران موجب سرافرازي نخواهد بود.
آيت‌الله حسن ممدوحي با بيان اينکه رهبر انقلاب مسائل اخلاقي انتخابات را مطرح کردند که بايد از سوي نامزدها رعايت شود، تصريح کرد: علامت قانون‌مندي اين است که افراد از ابتدا در مسير خود، قانون را رعايت کنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاکيد کرد: نامزدها نبايد به جاي پرداختن به مسائل اساسي مردم به مسائل حاشيه‌اي و غيرمنطقي بپردازند.
راه‌اندازي ستاد پيشگيري از جرائم انتخابات کشور
دبير ستاد پيشگيري از جرائم انتخابات کشور اعلام کرد در استانهاي سراسر کشور ستاد ويژه‌اي براي پيشگيري و رسيدگي به جرائم انتخاباتي به مسئوليت رئيس کل دادگستري تشکيل شده است.
سيدمحسن صادقي در جمع اعضاي ستاد پيشگيري از جرايم انتخابات استان يزد با اعلام اين مطلب افزود: اين ستادها با حضور دادستان، مسئولان و نمايندگان نهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌هاي ذيربط قضايي تشکيل شده است.
وي ادامه داد: ستادهاي پيشگيري از جرايم انتخاباتي فعاليت‌هاي فرهنگي، قضايي و انتظامي را انجام مي‌دهد و خوشبختانه اثرات بسيار ثمربخشي را در کاهش جرايم داشته است.
مديرکل پيشگيري، امنيتي و انتظامي معاونت پيشگيري از وقوع جرم گفت: در دادگستري‌هاي استان‌ها يک شعبه ويژه براي رسيدگي به جرايم انتخاباتي فعاليت مي‌کند.

 


حواشي مناظره دوم تلويزيوني
*در دکور جديد مناظره‌ها جايگاه مجري برنامه و همچنين مهمانان همچنان به همان شکل قبلي حفظ شد اما تنها تغيير اين بود که تريبوني که نامزدها پشت آن قرار مي‌گرفتند و صحبت مي‌کردند به سمت راست استوديو انتقال پيدا کرده بود و با مهمانان فاصله داشت و به نوعي در مقابل نامزدها قرار گرفت تا نامزدها بهتر بتوانند همديگر را ببينند.
*در بخشي از برنامه حسن روحاني از مجري برنامه پرسيد که نامزدها مي توانند از وقت ديگران استفاده کنند؟
که حيدري پاسخ داد: کمسيون تبليغات انتخابات رياست جمهوري واگذاري وقت کانديداها با يکديگر را امکان پذير ندانسته است.
* از نکات مناظره دوم نامزدهاي رياست جمهوري مباحثي بود که بين حسن روحاني دبير اسبق شوراي عالي امنيت ملي و سعيد جليلي دبير فعلي اين شورا صورت گرفت، روحاني در بخشي از سخنان خود به تلاش هاي شوراي عالي امنيت ملي در سال 82 و 83 براي رفاه دانشجويان پرداخت و جليلي نيز درپاسخ گفت: پس چرا اين فضاي فرهنگي در شکل صحيحش در دوره شما شکل نگرفت؟
دومين مناظره نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري در حالي روز گذشته در رسانه ملي برگزار شد که نسبت به مناظره اول دچار تغيير و تحولاتي شده بود. پس از برگزاري مناظره اول، برخي کانديداها نسبت به شيوه برگزاري بخش دوم آن که مربوط به «سوالات کوتاه» و «پخش تصوير» بود، واکنش هايي نشان دادند، همچنين اعتراضاتي را در فضاي رسانه اي به دنبال داشت که صداوسيما تصميم گرفت با حضور نمايندگان کانديداها و اعمال نظر نمايندگان آنها تغييراتي را در شيوه برگزاري مناظرات دوم و سوم ايجاد کند.
مرتضي حيدري که اجراي مناظره دوم را نيز بر عهده داشت، درباره تغييرات صورت گرفته در مناظره گفت: در نحوه چيدمان دکور و زمان بندي ها تغييرات جزئي با هما‌‌هنگي ستادهاي کانديداها صورت گرفته است؛ نامزدها به قيد قرعه 4 دقيقه پشت تريبون قرار مي گيرند و خطوط اصلي برنامه هاي فرهنگي خود را بيان مي کنند و در ادامه کانديداهاي ديگر 2 دقيقه مي‌تواند درباره صحبت هاي نامزدي که پشت تريبون است صحبت کرده و يا برنامه خود را بيان کنند. اگر هر نامزد از 2 دقيقه خود به هر ميزان استفاده نکند، به وقت وي اضافه شده و اگر بيشتر استفاده کند از وقت کلي وي کسر خواهد شد.
تغيير رفتار مسئولان فرهنگي
محسن رضايي، نخستين نامزدي بود که در تشريح ديدگاه‌هاي خود گفت: زماني که ما از فرهنگ صحبت مي کنيم، بايد از يک طرف هم به فقر و دغدغه مردم توجه کنيم. وي افزود: دين جوانان نبايد تضعيف شود. اگر احساس خطر نبود و توانايي لازم را در خودم فراهم نکرده بودم، هيچ وقت در اين ميدان  پا نمي گذاشتم.
اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينکه رفتار مسئولان در شرايط فرهنگي مردم، موثر است، خاطرنشان کرد: معروف است که «اگر امرا خوب عمل کنند، مردم هم خوب عمل مي کنند».
به‌کارگيري اصحاب هنر
در ادامه برنامه، بر اساس قرعه، حسن روحاني در بيان رئوس برنامه‌‌هاي فرهنگي و اجتماعي خود گفت: تا زماني که فرهنگ ما دولتي است مسائل ما حل و فصل نخواهد شد. تا زماني که به جاي تعميق به ترويج بپردازيم مسائل ما حل و فصل نمي شود.
وي با بيان اينکه دولت بايد در فرهنگ سياستگذار باشد و نظارت و حمايت کند، تصريح کرد: شفافيت مقررات و فضاي امن در جامعه در اولويت است اما بايد کار را به صاحبان اصلي اش يعني اصحاب هنر واگذار کنيم.
فرهنگ و هنر بومي‌
محمدرضا عارف نامزد بعدي بود که در پشت تريبون قرار گرفت و با اشاره به ديدگاه خود در امور فرهنگي و اجتماعي گفت: امور فرهنگي و هنر بايد به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود. نگاه ما مبتني بر اعتماد است و فکر نکنيم با انتخاب يک مسئول فرهنگي مشکل فرهنگ و هنر ما حل مي شود. فرهنگ و هنر بومي‌ترين محصولات ماست که بايد استفاده کنيم. بايد در برنامه هاي توسعه مان فرهنگ و هنر و امور اجتماعي جايگاه ويژه داشته باشد.
رفتار تاثيرگذار مسئولان
در ادامه علي اکبر ولايتي در فرصت 4 دقيقه اي خود براي تشريح برنامه هاي فرهنگي دولتش، با بيان اينکه فرهنگ تجلي باورها و رفتارهاي جامعه است و انقلاب ما انقلاب فرهنگي است، اظهار داشت: هم رئيس جمهور و هم وزرا و مسئولان بايد اسوه فرهنگ اسلامي و ايراني باشند تا رفتارشان القا کند که دولت بيش از همه به باورهاي مردم عمل مي کند. وي افزود: براي اينکه جلوي مشکلات فرهنگي را بگيريم، بايد در خانواده ايجاد مصونيت کنيم، بايد ازدواج تسهيل شده و ايجاد شغل شود و خانواده ها پايدار شوند و به آموزش و پرورش توجه کامل شود.
مظلوميت فرهنگ
محمدباقر قاليباف يکي ديگر از کانديداها بود که بر اساس قرعه پشت تريبون قرار گرفت و در تبيين برنامه هايش گفت: مهمترين موضوع براي هر ملت و کشوري استقلال و عزتش است. کشوري مي‌تواند استقلالش را حفظ کند که مولد باشد. کشور نيازمند توليد قدرت است. نيازمند توليد ثروت و معرفت و منزلت است. اگر اين توليد در اين ابعاد بود و همه‌جانبه‌نگري بود استقلال حفظ مي شود. نامزد انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است. حق فرهنگي يعني نقش فرهنگ در سياست و اقتصاد و اجتماع و ... ادا نشده است. هر توليدي که لباس فاخر هنر را به تن کرد بدون شک در تاريخ ماندگار خواهد بود و اثر گذار.
فرهنگ تحميلي نيست
در ادامه محمدغرضي بعنوان ششمين کانديداي رياست جمهوري در تشريح برنامه هاي خود گفت:  فرهنگ تزريقي و تحميلي نيست و ملت ايران در طول تاريخ فرهنگ خود را ساخته است. اينکه تصور مي شود فرهنگ را مي شود با دولت ها تغيير داد و اينکه فکر شود فرهنگ مي‌تواند دستاويز قدرت سياسي يا مفعول جريانات سياسي است در تاريخ ايران نفي شده است.
احساس هويت جوانان
حدادعادل در ارائه نظرات خود در حوزه فرهنگ و اجتماع اينگونه آغاز کرد که فرهنگ مانند روح در پيکر جامعه است و به معناي شخصيت براي فرد است. هويت هر جامعه اي به فرهنگ آن است. فرهنگ ما اسلامي است و مردم ايران از ديرباز و قبل از اسلام هم خداپرست بودند.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري افزود: ما بايد فرهنگ اسلامي را اساس قرار دهيم . باور به خدا، بايد اساس کار ما باشد.  ما بايد زندگي و جامعه خود را قرآني کنيم و بر اصالت فرهنگ اسلامي و ديني تاکيد کنيم لذا من در دولت آينده تلاش مي کنم نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هويت کند.
مزيت قدرت فرهنگي
در ادامه سعيد جليلي بعنوان آخرين کانديداي رياست جمهوري در تشريح برنامه هاي خود گفت: مزيت نسبي ما فرهنگ است و امام با تکيه بر قدرت فرهنگي اين حرکت را شروع کردند و اگر عزت و پيشرفت و توليد قدرتي شد بر اساس ظرفيت فرهنگي ما بود. فرهنگ يک موضوع در کنار ساير مقولات نيست بلکه فضاي تنفسي است که بر همه موضوعات مانند سياست و اقتصاد و ... حاکم است و اگر بتوانيم از آن استفاده کنيم قدرتي که ايجاد مي کند بسيار بيشتر از مقولاتي حتي قانون است.
همان طور که در آغاز خبر هم آمده بود پس از آنکه هر نامزد در زمان 4 دقيقه اي به بيان ديدگاههاي خود پرداخت، 7 نامزد ديگر در نقد مباحث فرهنگي او در 2 دقيقه صحبت کردند.
در ادامه کانديداها به عنوان جمع‌بندي ديدگاه‌ خود در بخش اول مناظره پرداختند.
روحاني در وقت پاياني خود گفت: در بحث سلامت مردم مشکلات زيادي دارند و براي راه‌حل آن بايد در بحث بيمه، پوشش را همگاني کرده و 5 ميليون نفري که بيمه ندارند صاحب بيمه کرد و خود بيمه را رقابتي کنيم و از انحصار چند سازمان دربياوريم.
ولايتي نيز در جمع بندي اظهارات خود گفت: موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ايران غفلت شد. ستون فقرات قيام 15  خرداد هيئت هاي مذهبي و بخصوص هيئت مرحوم طيب بود. انقلاب اسلامي ايران با دست به دست هم دادن هيئت هاي مذهبي در تبعيت از علما و امام خميني، بيشترين نقش را در پيروزي داشتند. در فتنه 78 و 88 هم هيئت هاي مذهبي نقش اساسي در ايستادگي جلوي فتنه‌ها و دخالت هاي خارجي داشتند.
عارف در جمع بندي خود يکي از نگراني هاي امروز جوانان را بحث اعتياد دانست و گفت: متاسفانه سن مصرف مواد مخدر پايين آمده و درصد معتادان هم بالا رفته که من آمار نمي‌دهم چون بحث هاي امنيتي براي ما دارد. بايد فضاي مناسبي براي اوقات فراغت جوانان فراهم شده و اماکن و سرانه ورزشي در کشور افزايش يابد تا از شر اين مشکل خانمان سوز خلاص شويم.
در ادامه جليلي سه حوزه مسجد، معلم و  مادر را از موضوعات با اهميت برشمرد و افزود: بايد يک حيات طيبه شکل بگيرد يعني زندگي گوارا و دلنشين. هرچه اين زندگي قويتر محقق شود براي جامعه آنچه مورد نظر است بهتر محقق مي شود.
رضايي در وقت پاياني خود گفت: ما بايد اسلام اجتماعي را از معرفت شناسي آغاز مي کرديم و پيش مي رفتيم چرا که در غيراينصورت نمي شود اقتصاد و فرهنگ و هنر و... را درست کرد و کساني که اسلام را به اين اسلام سياسي محدود مي کنند دچار ديکتاتوري مي شوند.
در ادامه غرضي با اشاره به اينکه ايران يک مجموعه فرهنگي در طول تاريخ است، تصريح کرد: فرهنگ عظيم اسلامي توانايي پيدا کرده که علاوه بر اينکه بتواند با فرهنگ مهاجم آميزش کرده و خودش بر فرهنگ مهاجم پيروز شود.
قاليباف هم در جمع بندي خود به موضوع دولت اجتماعي پرداخت و گفت: يک دولتي است که تبلور حضور اقشار مختلف مردم است. دولت اجتماعي بايد قبل از توجه به آمار به شهود جمعي توجه کند. کارنامه من در نيروي انتظامي و شهرداري بيانگر اين بوده که رويکرد من رويکرد اجتماعي بوده است.
در پايان بخش اول حدادعادل در جمع بندي سخنان خود گفت: در هر قضيه فرهنگي ما بايد جلوي ورود سم را  گرفته و مصونيت فرهنگي ايجاد کنيم. مردمي که پاي مناظره ها نشستند از ما انتظار دارند جوري صحبت کنيم که از اظهارات ما جمع بندي داشته باشند و نبايد موزاييک وار صحبت کنيم.
پس از سه ساعت و نيم مناظره ميان هشت نامزد انتخابات رياست جمهوري، کانديداها وارد 10 دقيقه وقت استراحت شدند.
در دور دوم مناظره فرهنگي_ اجتماعي، هريک از نامزدها به سوال 2 دقيقه اي بر اساس قرعه‌کشي پاسخ دادند.
سوال اول اين بخش در موضوعاتي همچون پيوست فرهنگ با طرح هاي عمراني و اقتصادي، مقابله با جنگ نرم، تقويت صنعت گردشگري، تحقق شادي و نشاط بيشتر در جامعه، فوري ترين اقدام در زمينه سلامت، ساماندهي فضاي مجازي، وظيفه رسانه ملي در پيگيري مطالبات مردم و تحقق سبک زندگي ايراني اسلامي بود که به ترتيب غلامعلي حدادعادل، سعيد جليلي، حسن روحاني، علي‌اکبر ولايتي، سيد‌محمد غرضي، محمدرضا عارف، محسن رضايي و محمدباقرقاليباف به آنها پاسخ دادند.
سوال دوم نيز دربرگيرنده موضوعاتي مانند راهکارحل مسئله اعتياد، ترويج کرسي هاي نقد‌انديشي، راهکار تحکيم خانواده‌، حفظ حريم خصوصي شهروندان، اقدام براي گسترش ورزش، اقدام عاجل براي تسهيل ازدواج، تلاش براي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و اقدام براي گسترش فرهنگ جهاد و شهادت بود که براساس قرعه رضايي، غرضي، جليلي، روحاني، ولايتي، عارف، حدادعادل و قاليباف به آنها پاسخ دادند.
در بخش پاياني دومين مناظره تبليغاتي کانديداهاي رياست‌جمهوري به ترتيب رضايي، قاليباف، روحاني، حدادعادل، ولايتي، جليلي، عارف و غرضي هر يک به مدت دو دقيقه به جمع‌بندي نهايي صحبت‌هاي خود پرداختند.

 


ما درصدد خشکاندن ريشه صهيونيزم هستيم
ما اين واقعيت را و حقيقت را در سياست خارجي و بين‌الملل اسلامي‌مان بارها اعلام نموده‌ايم که در صدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کم کردن سلطه جهانخواران بوده و هستيم، حال اگر نوکران آمريکا نام اين سياست را توسعه طلبي و تفکر تشکيل امپراطوري بزرگ مي‌گذارند، از آن باکي نداريم و استقبال مي‌کنيم. ما در صدد خشکانيدن ريشه‌هاي فاسد صهيونيزم، سرمايه‌داري و کمونيزم در جهان هستيم.
صحيفه نور - ج 20 - ص 123

 


قرآن داستاني نقل مي‌کند که عده‌اي از بني‌اسرائيل به پيغمبرشان گفتند: اين دشمنان ما را اذيت کردند، اموالمان را گرفتند و ما را از خانه‌ها بيرون کردند. از خدا بخواه رئيسي براي ما معين کند تا برويم بجنگيم و حقوقمان را از اينها بگيريم. ببينيد در اين داستان خداوند روي چه تکيه مي‌کند؟ اول وقتي از پيغمبرشان درخواست مي‌کنند، مي‌گويد آيا اگر خدا فرماندهي برايتان تعيين کرد حرف او را گوش مي‌کنيد؟ گفتند: وَمَا لَنَا أَلاَّ نُقَاتِلَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَقَدْ أُخْرِجْنَا مِن دِيَارِنَا وَأَبْنَآئِنَا (بقره، 246)؛ ما! چرا گوش نکنيم؟! ما گرفتار هستيم، چاره‌اي نداريم. از آنها قول گرفت که وقتي خدا برايتان رئيس تعيين مي‌کند حرفش را گوش کنيد. بهانه در نياوريد که اين جوان است يا پير است و  چنين چنان يا از فلان فاميل است. اينها را کنار بگذاريد. اگر خدا برايتان تعيين کرد بگوييد بر چشم. وقتي قول گرفت، گفت: إِنَّ اللّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا (همان،‌247).حالا که قول داديد، خدا رئيس شما را طالوت تعيين کرد. در همان قدم اول گفتند: أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا؛ آقاي طالوت چه کسي باشند که بر ما حکومت کنند؟! وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ؛ يک آدم فقير آسمان‌جل مي‌خواهد رئيس ما بشود؟! از کجا ايشان حق دارد؟ گفت: مگر نگفتيد هر چه خدا تعيين کرد قبول مي‌‌کنيم؟ بالاخره درماندند و با رودربايستي پذيرفتند و بنا شد که آموزش داده بشوند و آماده بشوند و با صف‌آرايي بروند به جنگ جالوت و سپاهيان او. وقتي حرکت کردند، سر راهشان نهر آبي بود. طالوت گفت من فرمانده شما هستم، شما قول داديد اطاعت کنيد. از اين آب حق نداريد استفاده کنيد، فقط به اندازه يک مشت مي‌توانيد استفاده کنيد: إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ. آيا اين فنون نظامي است که قرآن درس مي‌دهد؟! در اين قضيه چه مي‌خواهد بگويد؟ عده قليلي از آنها که انسان‌هاي وظيفه‌شناسي بودند و مردانه سر قولشان ايستاده بودند يا اصلا آب نخوردند يا فقط يک مشت آب نوشيدند و رفتند، ولي بقيه ريختند روي نهر. گفتند اين حرف‌ها چيست؟ ما فردا مي‌خواهيم برويم بجنگيم، تشنه که نمي‌شود به جنگ رفت، اين حرف‌ها چيست که اين بنده خدا مي‌زند؟ ما گفتيم اين به درد رياست نمي‌خورد و آب را خوردند. وقتي در ميدان وارد شدند گفتند: لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنودِهِ (همان، 249)؛ ما طاقت اين سپاه عظيم را نداريم. اين ‌را آنهايي که آب خورده بودند گفتند. آن چند نفري که آب نخورده بودند، گفتند: كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللّهِ. آن خودداري از آب‌ ‌خوردن، در سايه اطاعت فرمانده‌اي که خدا تعيين کرده بود، چنين قدرت روحي به آنها داد. قرآن از بيان اين داستان چه مي‌خواهد بگويد؟ چرا از ميان اين همه انبيا و اوليا و اقوام گذشته گشته است و قصه طالوت و جالوت را براي ما آورده؟! از بين همه خصوصياتش هم اين را آورده که فقط چند نفر حاضر شدند حرف فرمانده را گوش کنند و همين‌ها پيروز شدند. ما چند بار درباره اين داستان در قرآن فکر کرده‌ايم و چه وقت آمده‌ايم از آن براي کارهايمان استفاده کنيم؟ قصه‌اي بوده که آيات آن را خوانده‌ايم، توجه هم نکرده‌ايم که اصلا چه مي‌خواهد بگويد. مثل خيلي چيزهاي ديگر. ولي اين بهترين درس سازندگي است. بهترين درس مقاومت است. قرآن دارد فرهنگ مقاومت را ريشه‌يابي مي‌کند. اگر پيروزي مي‌خواهيد بايد صبور باشيد، بايد مقاوم باشيد، بايد پا روي نفس بگذاريد؛ انساني که تابع هواي نفس شد و هر چه خواست خورد و هر کار خواست کرد و هر چه خواست گوش کرد پيروز نمي‌شود. نمونه عيني‌اش در جنگ هشت ساله خودمان، در جنگ 33 روزه لبنان و در جنگ هشت روز غزه. آنهايي پيروز شدند که اهل مقاومت بودند. اين نمونه عيني اين داستان بعد از 1400سال است. چگونه بايد اين ارزش را، ارزش مقاومت را در افراد نهادينه کرد؟ يکي از راه‌هايش همين داستان است. قرآن هم، داستان مي‌گويد. براي چه مي‌گويد؟ براي اينکه من و شما با اين ارزش‌ها تربيت بشويم، بفهميم بايد سختي کشيد تا بتوان بر دشمن پيروز شد.
نازپرورده تنعم نبرد راه به دوست     عاشقي شيوه مردان بلاکش باشد
 اگر مي‌خواهيد ترقي کنيد، اگر مي‌خواهيد به جايي برسيد، بايد خودتان را براي تحمل سختي‌ها آماده کنيد. روي تشک پر قو و بالش فلان، اين پيروزي‌ها حاصل نمي‌شود. بايد اين‌گونه تربيت بشويد تا عادت کنيد به اينکه براي خدا سختي‌ها را تحمل کنيد. آن وقت موفق مي‌شويد و الا تا يک سختي پيش آمد مي‌گوييد: نه؛ لاَ طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ؛ رختخواب نيست، پر قو آماده نيست، ما نمي‌توانيم برويم. آيا بچه‌هايي که در هشت سال دفاع مقدس پيروز شدند همين طور بودند؟! گاهي اتفاق مي‌افتاد سه شبانه روز خواب به چشمشان راه پيدا نمي‌کرد، در کوه‌‌ها، در برف و يخ، در صحراهاي سوزان براي اينها فرقي نمي‌کرد، عاشق بودند. عاشقي شيوه مردان بلاکش باشد.
خاطرات جنگ و تربيت ارزش‌ها
يکي از شيوه‌هاي درس تربيت ارزش‌‌ها همين بيان داستان‌هاست. براي ما، بيان داستان‌هاي جبهه است. اينکه مقام معظم رهبري تأکيد دارند اين داستان‌ها را بنويسيد، منتشر کنيد و فراموش نشود، براي اين است ‌که خود اينها آموزنده است. همين داستان‌هاست که انسان‌هاي نسل ديگري را مي‌سازد و مي‌‌پروراند. براي توده‌هاي مردم، بخصوص جوان‌ها، مسأله الگو بسيار نقش اساسي دارد. ولي اين مقدار کافي نيست. شما بايد استدلال‌هاي عقلي هم داشته باشيد. بايد تزکيه روح داشته باشيد. بايد اهل عبادت باشيد. رابطه‌تان را با خدا بايد تقويت کنيد. مگر نه اين بود که اصل ارزش‌ها ارتباط با خدا بود. مگر نه اين است که همه اين جنگ‌ها و کشتارها و گرفتاري‌ها براي اين است که کاري بکنيم که به خدا نزديک بشويم. آن وقت چگونه ممکن است کسي اهل اين هدف باشد ولي نماز صبحش قضا بشود؟ مگر يک چنين چيزي مي‌شود؟ چنين کسي شب تا صبح را از عبادت کردن، از قرآن خواندن، از نماز و از سجده سير نمي‌شود. انسان بايد برنامه‌هاي عبادي داشته باشد، انس خودش را با خدا بايد حفظ کند. چه کند تا آن طوري بشود؟ مقدمه‌اش بايد خداشناس بشود، بداند خدا يعني چه؟ خدا چه‌کاره است؟ چه رابطه‌اي با ما دارد؟ آيا آن خدا بالاي عرش خودش خدايي مي‌کند و ما هم براي خودمان زندگي مي‌کنيم، نه او با ما کاري دارد، نه ما با او؟ يک بار عالَم را کوک کرده و راه افتاده و عالم دارد کار خودش را مي‌کند و ديگر کاري به عالم ندارد؟ آيا خدا اين طور است يا خداي اسلام اين طور نيست: كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ (الرحمن، 290) مي‌گويد وقتي مي‌خواهي بگويي من اين کار را فردا مي‌کنم، اگر تصميمي مي‌خواهي بگيري، همان وقت در فکر داشته باش که اگر خدا بخواهد اين کار را انجام مي‌دهم و الا تصميم‌ من عملي نمي‌شود و مقدماتش فراهم نمي‌شود: لَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا * إِلَّا أَن يَشَاء اللَّه (کهف، 23-24). هر آن توجه به او داشته باش، اعتماد به او داشته باش. براي اين قبلا بايد شناختي نسبت به خدا داشته باشد، رابطه انسان با خدا برايش تعريف شده باشد. اين همه رواياتي که در فضيلت علم و معرفت و شناخت صفات خدا هست براي همين است، زيربنا اينهاست. اگر شناخت صحيحي بود و براساس آن، برنامه‌هاي خودسازي براي ارتباط با خدا بود، آن وقت اين نتايج هم بر آن  مترتب خواهد شد. نه اينکه آنها را بخواهيم براي اين نتايج. اشتباه نشود. قرآن نمي‌گويد خدا را بشناسيد، عبادت داشته باشيد، تا در جنگتان پيروز بشويد، آن وقت بنشينيد زندگي راحت داشته باشيد! در اين صورت، باز هدف زندگي شد. نه، همه اينها بشود تا انسان‌هاي روي زمين‌ کلا امکان استفاده از قرب خدا را بيشتر پيدا کنند: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ... وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا، (نور، 55). اما کار تمام نشد. هدف فقط امنيت نبود، هدف فقط رفاه نبود، بعد از آن: يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بي‌ شَيْئًا؛ آن هدف نهايي در سايه ارتباط با خدا پيدا مي‌شود. خدا عالم را نيافريد جز براي عبادت. بايد راه عبادت را برگزيد و از خدا در همه شئون زندگي و از جمله در انتخاب رهبر اطاعت کرد:  فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ (هود، 105). در زيارت آل ياسين مي‌خوانيم که «شَقِيَ مَن خالَفَکُم و سَعدَ مَن اَطاعَکُم»؛ سعادت در اطاعت شماست. اگر مي‌خواهيد به سعادت حقيقي برسيد بايد رهبر صحيحي انتخاب کنيد. بعد از اينکه فهميديد رهبري است مرضي خدا، با جان و دل از او اطاعت کنيد. اگر گفت يک مشت آب بيشتر نخوريد، بگوييد به چشم. چون دستور است، چشم. آن وقت خدا شما را کمک مي‌کند. هم خواسته‌هاي دنيايتان تأمين مي‌شود و هم در سايه اين پيروزي‌هايتان جهان بيشتر با اسلام آشنا مي‌شود. بعد کل انسانيت به سعادت اصلي که ارتباط با خداست و قرب به خداست بيشتر نائل مي‌شوند. هدف از اين‌ها باز رفاه خود شما نيست. اين رفاه شما مقدمه است براي اينکه انسانيت بيشتر با خدا آشنا بشود.
سخنراني آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در همايش تعليم و تربيت ارزش‌ها  ـ 23/9/1391
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي‌شود. 

 


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پي درگذشت آيت‌الله آقاي حاج‌سيد جلال‌الدين طاهري اصفهاني پيام تسليتي صادر کردند.
متن پيام رهبر معظم انقلاب به اين شرح است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحيم
درگذشت عالم مجاهد مرحوم مغفور آيت‌الله آقاي حاج‌سيد جلال‌الدين طاهري اصفهاني را به همه علاقه‌مندان بويژه خاندان محترم ايشان تسليت مي‌گويم.
ايشان پس از انقلاب نخستين امام جمعه اصفهان بودند که سالها در اين مسند اداي وظيفه نمودند و يکي از فرزندان ايشان به شرف شهادت نائل آمدند. از خداوند متعال مغفرت و رحمت واسعه و علو مقام براي آن مرحوم و فرزند شهيدش مسئلت مي‌نمايم.
سيدعلي خامنه‌اي
13 خرداد 1392
پيام تسليت رئيس‌جمهور
همچنين رئيس‌جمهور نيز به مناسبت درگذشت آيت‌الله طاهري پيام تسليتي صادر کرد. در پيام محمود احمدي‌نژاد آمده است؛ رحلت عالم بزرگوار آيت‌الله سيدجلال‌الدين طاهري اصفهاني، نخستين امام جمعه اصفهان را به عموم مردم مومن و انقلابي استان اصفهان و نيز حوزه‌هاي علميه و روحانيت معظم تسليت مي‌گويم.
از خداوند منان براي آن روحاني جليل‌القدر، علو درجات و محشور شدن با اجداد طاهرينش و براي بازماندگان، صبر جميل و اجر جزيل مسئلت دارم.
پيکر امام‌جمعه سابق اصفهان به خاک سپرده شد
پيکر آيت‌الله سيدجلال‌الدين طاهري در گلستان شهدا به خاک سپرده شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، آيت‌الله شبيري زنجاني بر پيکر آيت‌الله سيدجلال‌الدين طاهري نماز اقامه کرده و سپس همزمان با مراسم سالروز رحلت امام‌خميني(ره) در گلستان شهداي اصفهان به خاک سپرده شد.
در مراسم خاکسپاري آيت‌الله طاهري علما و بزرگان نيز حضور داشتند. اين مراسم از 8 صبح سه‌شنبه با حضور اقشار مردم و شخصيت‌هاي روحاني انجام شد.
آيت‌الله سيدجلال‌الدين طاهري در سن 87 سالگي درگذشت و پيکر مطهرش در گلستان شهداي اصفهان آرميد.
ديروز مجلس ختمي به همين مناسبت از ساعت 9 صبح الي 12 ظهر در مسجد سيداصفهان برگزار شد.
همچنين روز جمعه 17 خرداد نيز از ساعت 9 صبح الي 12 ظهر مجلس بزرگداشتي در مسجد اعظم حسين‌آباد اصفهان برگزار مي‌شود. دفتر آيت‌الله سيدجلال‌الدين طاهري و ستاد برگزاري مراسم ايشان در اطلاعيه‌اي از مردم خواست تا ضمن حفظ آرامش، از هر گونه کاري که مايه زحمت و آزار مردم باشد پرهيز کنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، در اين اطلاعيه آمده است: در پي ارتحال فقيه مجاهد و متقي بقيه‌السلف حضرت آيت‌الله سيدجلال‌الدين طاهري (طاب ثراه)، مردم شريف و بزرگوار اصفهان و ارادتمندان حضرت امام‌خميني (قدس سره) و شخصيت‌هاي برجسته نظام و حوزه خصوصا رهبر معظم انقلاب با پيام خودشان و همچنين اظهار همدردي و شرکت در مراسم تشييع وفاداري خود را به ارزش‌هاي الهي و انقلابي خط نوراني امام‌خميني(ره) اظهار کردند. در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: ما ضمن تسليت به مراسم عزاي هميشگي 15 خرداد، مراتب تشکر و تقدير خود را از اين همه بزرگواري اعلام کرده و بر وصيت ايشان مبني بر حفظ آرامش و پرهيز از هر کاري که مايه زحمت و آزار مردم باشد، از همه عزيزان اکيدا انتظار داريم آرامش مراسم را مدنظر داشته و از هرگونه شعاري که موجب دودستگي و در نتيجه سبب آزار و اذيت مردم شود به شدت احتراز کنند. در اين بيانيه با اشاره به برخي اتفاقات صورت گرفته در مراسم تشييع ايشان آمده است: آنچه در مراسم تشييع توسط جمع محدودي اتفاق افتاد بي‌احترامي به وصيت آن بزرگوار و برخلاف رضايت ايشان بود و مايه تاسف و تاثر شد، در نهايت لازم به يادآوري است که احتمال مي‌رود عناصر فرصت‌طلبي که از ما نيستند براي بر هم زدن مراسم به شعارهاي ساختارشکن و نامناسب مبادرت کنند که مردم عزيز بايد مراقب باشند.

 


ابراهيم حاجي‌محمدزاده
«خداوند همه ما را به طريق مستقيم انسانيت هدايت فرمايد. ما و همه مقامات جمهوري اسلامي مرهون ملت فداکار، خصوصاً قشر ضعيف و مظلوم هستيم که با جانبازي و فداکاري آنان دست جباران کوتاه و به جاي طاغوتيان حکومت مستضعفان پايه‌گذاري شد.» اين حقيقت هميشه بايد در پيش چشم همه باشد که همه خدمتگزار اين قشر باشيم و هر چه در راه اين ملت عزيز در طبق اخلاص بگذاريم از عهد شکر آنان برنخواهيم آمد و السلام علي‌عبادالله الصالحين.» (فرازي از حکم تنفيذ رياست جمهوري مقام معظم رهبري)(1)
همان گونه که در حکم رياست جمهوري مقام معظم رهبري پس از عزل بني‌صدر و انتخابات مجدد ملاحظه مي‌کنيد پس از ايمان به اسلام و احکام نوراني آن در خدمت مستضعفان بودن را مهم‌ترين وظيفه مسئولين مي‌دانند: «... شما بايد توجه به اين معنا بکنيد که ما را اينها آورده‌اند و وکيل کرده‌اند و وزير کرده‌اند، رئيس جمهور کرده‌اند. اينها ولي نعمت ما هستند ما بايد ولي نعمت خودمان را از آن قدرداني کنيم...»(2) يقيناً اگر هرکسي جز بندگان مخلصي چون روح‌الله اين سخنان را ايراد مي‌کرد شائبه حفظ قدرت و رياست وجود داشت ولي حضرت امام(ره) همواره در پي اين سخنان مبتني بر وراثت ره انبيا به نقش ويژه و بي‌بديل مستضعفان در دنياي کنوني و رسيدن به حکومت جهاني آقا و مولايمان امام زمان اشاره مي‌کنند.
«... انقلاب اسلامي ايران با تأييد خداوند منان در سطح جهان در حال گسترش است و ان‌شاءالله با گسترش آن قدرتهاي شيطاني به انزوا کشيده خواهند شد و حکومت مستضعفان برپا و زمينه براي حکومت جهاني مهدي آخرالزمان- عجل‌الله تعالي فرجه‌الشريف و ارواحنا لترب مقدمه الفداء مهيا خواهد شد. هان اي مستضعفان جهان بر مستکبران آدمخوار بشوريد و حق خود را از آنان بگيريد که خداوند با شماست و وعده او تخلف ناپذير است از خداوند قادر متعال پيروزي اسلام را خواهانم...»(3)
حضرت امام(ره) نه تنها مردم ايران بلکه در راه رسيدن به حکومت جهاني مستضعفان به دست و بازوي همه کساني که کوله‌بار مبارزه بر دوش دارند بوسه مي‌زنند.
«... امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار و جنگ پابرهنه‌ها و مرفهين بي درد شروع شده است، و من دست و بازوي همه عزيزاني که در سراسر جهان کوله‌بار مبارزه را بردوش گرفته‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلاي مسلمين را نموده‌اند مي‌بوسم و سلام و درودهاي خالصانه خود را به همه غنچه‌هاي آزادي و کمال نثار مي‌کنم.»(4)
از ديدگاه توحيدي ولايي امام(ره) تداوم انقلاب اسلامي و جهان شدن حکومت مستضعفان به رهبري حضرت ولي عصر(عج) فقط يک راه بيشتر ندارد.
«... ملت عزيز ما که مبارزان حقيقي و راستين ارزشهاي اسلامي هستند به خوبي دريافته‌اند که مبارزه با رفاه طلبي سازگار نيست، و آنها که تصور مي‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادي مستضعفان و محرومان جهان با سرمايه‌داري و رفاه‌طلبي منافات ندارد با الفباي مبارزه بيگانه‌اند و آنهايي هم که تصور مي‌کنند سرمايه‌داران و مرفهان بي‌درد با نصيحت و پند و اندرز متنبه مي‌شوند و به مبارزان راه آزادي پيوسته و يا به آنان کمک مي‌کنند آب در هاون مي‌کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمايه، بحث قيام و راحت‌طلبي بحث دنياخواهي و آخرت‌جويي دو مقوله‌اي است که هرگز با هم جمع نمي‌شوند و تنها آنهايي تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محروميت و استضعاف را چشيده باشند فقرا و متدينين بي‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعي انقلاب‌ها هستند ما بايد تمام تلاشمان را بنماييم تا به هر صورت که ممکن است خط اصولي دفاع از مستضعفين راحفظ کنيم.»(5)
منادي راه انتظار فرج حتي در شرايط دشوار روزهاي اوج‌گيري انقلاب اسلامي و نياز حياتي به وحدت تعهد به معيارهاي انبيايي همراهي مسئولان با مستضعفان را در عمل نشان مي‌دهند؛
«... وقتي در پاريس بودم عده‌اي از سرمايه‌دارها که حس کرده بودند ديگر رژيم سابق رفتني است و لذا براي اينکه در حکومت بعدي هم آنها به همان گونه باشند و زندگي کنند پيش من آمدند که مي‌خواهيم وجوه شرعي خود را پرداخت کنيم، من مقصود آنها را فهميدم و گفتم برويد اساس کارتان را درست کنيد من پولي از شما نمي‌گيرم...»(6)
حضرت امام با يادآوري خاطره عملي فوق به اعضاي شوراي نگهبان متذکر مي‌شوند «... ببينيد اين ثروت‌هاي بزرگ چگونه انباشته شده است. من احتمال اين را که اينها حقوق شرعي خود را پرداخته باشند حتي در مورد يک نفرشان هم نمي‌دهم. در مواردي اگر تمام اموالشان هم گرفته شود باز بابت حقوق شرعي بدهکارند...»(7)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) صحيفه امام ج 19 ص 372
(2) صحيفه امام ج 11 ص 25
(3) صحيفه امام ج 15 ص 348
(4) صحيفه امام ج 20 ص 85
(5) صحيفه امام ج 21 ص 86
(7) و (6) صحيفه امام ج 14 ص 303

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10