(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 16 خرداد 1392 - شماره 20510

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
رهبر معظم انقلاب تبيين فرمودند
نقشه راه امام در اقتصاد،فرهنگ و سياست
چشم به راه سپیده
اخبار ادبي و هنري
با حضور اقشار مختلف صورت گرفت
برگزاري باشکوه مراسم 14 خرداد در حرم مطهر امام(ره)
نايب رئيس کميسيون کشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي: قيمت تضميني گندم مورد رضايت نمايندگان نيست
مردم قم و ورامين سالروز قيام خونين 15 خردادرا با انجام راهپيمايي گرامي داشتند
رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس خبر داد
بيمه گل محمدي در فارس
   


رهبر معظم انقلاب: وقتی ما همه با هم برادریم، وقتی دشمن مشترک جلوی روی ما هست، وقتی توطئه را می‌بینیم، چه کار باید بکنیم؟ تا امروز مسئولین در مقابل توطئه‌های دشمن همیشه کنار هم ایستاده‌اند، حالا هم باید همین جور باشد.

 


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع انبوه و پرشمار مردم مومن و انقلابي از سراسر کشور، در حرم مطهر امام خميني(رض)، سخنان مهمي را ايراد فرمودند.
متن کامل سخنان معظم له به اين شرح است:
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم‌
و الحمد لله ربّ العالمين و الصّلاهًْ و السّلام على سيّدنا و نبيّنا ابى‌القاسم المصطفى محمّد و على ءاله الأطيبين الأطهرين المنتجبين الهداهًْ المهديّين المعصومين سيّما بقيّه‌ًْالله فى الأرضين.
خداوند متعال را سپاسگزاريم كه يك نوبت ديگر به ما فرصت داد، مجال داد، عمر داد تا بتوانيم در يك چنين روزى از امام عزيزمان تجليل كنيم و به آن بزرگوار عرض ارادت و اخلاص كنيم. اگرچه ياد امام در ميان ملت ما همواره زنده است، ولى روز چهاردهم خرداد مظهر دلبستگى ملت ايران به امام بزرگوار است. امسال اين روزها مصادف است با سالگرد شهادت جد بزرگوار اماممان، حضرت امام موسى‌بن‌جعفر (عليه الصّلاهًْ و السّلام)؛ همچنين امسال مصادف است با پنجاهمين سال حادثه تعيين كننده و مهم پانزده خرداد در سال ????. مسئله ‌پانزده خرداد، مسئله‌ مهم و مقطع مهمى است. من مختصراً در اين باره عرايضى عرض مي‌كنم تا برسيم به مطالب اصلى و لازم.
تحليلي بر 15 خرداد
پانزده خرداد مبدأ نهضت بزرگ روحانيت و مردم نيست. قبل از پانزده خرداد، در سال ???? و آغاز سال ????، قضاياى مهمى اتفاق افتاد: در دوم فروردين ??، حادثه مدرسه فيضيه پيش آمد و ضرب و جرح طلاب علوم دينى و اهانت به مرجع عاليقدر مرحوم آيت‌الله گلپايگانى. قبل از آن، در اواخر سال ????، قضاياى تظاهرات مردم در بازار تهران پيش آمد و در آنجا هم اهانت به مرجع عاليقدر مرحوم آيت‌الله حاج سيد احمد خوانسارى. اينها نشان‌دهنده اين است كه نهضت روحانيت در سال ?? و آغاز سال ?? به آنچنان اوج و نشاطى رسيده بود كه پليس دستگاه جبار و دستگاه‌هاى امنيتى برخوردهاى خشنى با علما و طلاب و حتّى مراجع تقليد داشتند. ولى با اين همه، پانزدهم خرداد سال ?? يك مقطع بسيار مهمى است. علت اين است كه در روز ?? خرداد ?? حادثه‌اى كه اتفاق افتاد، پيوند مردم با روحانيت را در اين سطح خطرناك و حساس نشان داد. در روز عاشوراى آن سال - كه روز سيزدهم خرداد بود - امام بزرگوار در مدرسه فيضيه يك سخنرانى تاريخىِ تعيين‌كننده‌اى كردند. بعد كه امام را دستگير كردند، در روز پانزده خرداد عمدتاً در تهران، همچنين در قم و در بعضى از شهرهاى ديگر، يك موج حركت عظيم مردمى به راه افتاد و رژيم طاغوت با همه وجود، با ارتش خود، با پليس خود، با دستگاه‌هاى امنيتى خود، دست به سركوب اين حركت مردمى زد. در پانزده خرداد يك قيام مردمى به وجود آمد. اين نشان‌دهنده اين بود كه آحاد ملت ايران، با روحانيت، با مرجعيت - كه مظهر آن، امام بزرگوار بود - يك چنين پيوند مستحكمى دارند. و نكته اينجاست كه همين پيوند است كه ضامن پيشرفت نهضت، اوج نهضت و پيروزى نهضت مي‌شود. هر جا يك حركتى، يك نهضتى به مردم متكى بود و مردم با آن همراه شدند، اين نهضت قابل ادامه است؛ اما اگر مردم با يك حركت اعتراضى پيوند نخوردند، ناكام خواهد ماند؛ كما اينكه بعد از حادثه مشروطه در ايران قضايايى اتفاق افتاد، مبارزاتى شروع شد، هم از طرف گروه‌هاى چپ، هم از طرف گروه‌هاى ملى، اما همه اينها در طول تاريخ نهضت‌هاى ايران، سرنوشتشان شكست و ناكامى بود؛ چون مردم با اينها نبودند. وقتى مردم وارد ميدان مي‌شوند و پشتوانه يك نهضت، احساسات مردم، انديشه مردم و حضور مردم مي‌شود، آن نهضت قابل ادامه است و پيروزى براى آن نهضت رقم مي‌خورد؛ حادثه پانزده خرداد اين مطلب را نشان داد؛ نشان داد كه مردم پشت سر روحانيتند. با دستگيرى امام بزرگوار آنچنان قيامتى در تهران و در برخى از شهرستانهاى ديگر به راه افتاد كه دستگاه را وارد ميدان كرد و سركوب وحشيانه‌اى كردند؛ تعداد نامعلومى - بسيار زياد - از مردم كشته شدند؛ خيابانهاى تهران با خون بندگان خدا و مؤمنان و جوانان سلحشور اين ملت، رنگين شد. در پانزده خرداد، چهره خشن ديكتاتور، چهره بي‌رحم رژيم طاغوت، كاملاً خود را نشان داد.
اتهام افراطي بودن به مبارزين
اما نكته ديگرى كه در قضيه پانزده خرداد وجود داشت - كه جوانهاى ما، مردم عزيز ما بايد به اين نكات توجه كنند؛ اينها مهم است - اين بود كه در مقابل اين كشتار بي‌رحمانه‌اى كه در تهران و برخى نقاط ديگر به وجود آمد، هيچ نهادى از نهادهاى دنيا، از اين سازمانهاى به‌اصطلاح حقوق بشر، زبان به اعتراض نگشودند؛ هيچ كس اعتراض نكرد. مردم و روحانيت، در صحنه تنها ماندند. ماركسيستها و دولتهاى چپ و گروههاى چپ، حتّى حركت مردم در پانزده خرداد را محكوم كردند؛ گفتند اين يك حركت فئوداليستى بود! ملى‌گراهايى كه دم از مبارزه مي‌زدند، آنها هم اين حركت را محكوم كردند؛ گفتند يك حركت كور و بى‌هدف بود، يك حركت افراطى بود! هر جايى كه مردمان عافيت‌طلب و راحت‌طلب، در وسط ميدان مبارزه، جايى براى خود باز نمي‌كنند و خطرپذيرى نمي‌كنند، انسانهاى مؤمن و مبارز را به تندى و افراطى‌گرى متهم مي‌كنند؛ گفتند اينها افراطى بودند؛ حركت، حركت افراطى بود. امام به پشتوانه اين مردم، تنها ماند در ميدان؛ اما به معناى حقيقى كلمه، يك رهبر آسمانى و معنوىِ قاطع و مصمم را در چهره خود به همه مردم و به تاريخ نشان داد.
سه باور امام
سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت، كه همين سه باور به او قاطعيت مي‌داد، شجاعت مي‌داد و استقامت مي‌داد: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود. اين سه باور، در وجود امام، در تصميم امام، در همه حركتهاى امام، خود را به معناى واقعى كلمه نشان داد. امام با دل خود با مردم حرف زد، مردم هم با جان خود به او لبيك گفتند، به وسط ميدان آمدند و مردانه ايستادند و حركتى كه از هيچ نقطه‌اى از دنيا نسبت به آن، نگاه محبت‌آميزى وجود نداشت و دست كمكى دراز نشد، به تدريج به سمت پيروزى حركت كرد و در نهايت به پيروزى رسيد.
من اين سه باورى را كه در امام وجود داشت، اندكى باز كنم. اينها مطالب مهمى است كه اگر چنانچه در دل ما جايى باز كند، مسير حركت ما را روشن خواهد كرد.
در باور به خدا، امام مصداق اين آيه شريفه بود: «الّذين قال لهم النّاس انّ النّاس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا و قالوا حسبنا الله و نعم الوكيل».(?) «حسبنا الله و نعم الوكيل» را امام با همه وجود ادا مي‌كرد و از بن دندان به آن معتقد بود. امام به خداى متعال اعتماد داشت، به وعده الهى يقين داشت، براى خدا حركت كرد و كار كرد و حرف زد و اقدام كرد و مي‌دانست كه «ان تنصروا الله ينصركم»(?) وعده الهى است و حتمى و تخلف‌ناپذير است.
در باور به مردم، امام بزرگوار، ملت ايران را به معناى حقيقى كلمه مي‌شناخت. امام اعتقاد داشت كه اين ملت، ملتى است با ايمان عميق، باهوش و شجاع؛ كه اگر پيشوايان لايقى در ميان آنها پيدا شوند، اين ملت مي‌تواند مثل خورشيد در ميدانهاى مختلف بدرخشد؛ امام اين را قبول داشت. اگر يك روز عنصر نالايقى مثل شاه سلطان حسين موجب شد كه ملت ايران در لاك خود فرو بروند، اما در روز ديگرى، مرد شجاعى مثل نادرقلى - بدون آن القاب و عناوين - وقتى در ميان مردم ظاهر مي‌شود و با شجاعت، پيشوايى مردم را به عهده مي‌گيرد، اين ملت مي‌تواند ميدان حركت افتخارآميز خود را از دهلى تا درياى سياه گسترش دهد؛ اين را امام در تاريخ ديده بود، نظاير آن را مشاهده كرده بود و اعتقاد و ايمان به اين مطلب داشت؛ ملت ايران را مي‌شناخت، به ملت ايران اعتماد داشت. ايمان عميق مردم كه در زير اندودهاى ساخته و پرداخته دنياطلبان مخفى و پنهان شده بود، امام بزرگوار اين ايمان عميقِ تغييرناپذير را شكوفا كرد؛ غيرت دينى مردم را برانگيخت و ملت ايران الگوى استقامت و بصيرت شد. مردم در چشم امام بزرگوار، عزيزترين بودند؛ دشمنان مردم، منفورترين بودند. اينكه شما ملاحظه مي‌كنيد كه امام در مقابله با قدرتهاى سلطه‌گر لحظه‌اى از پا ننشست، عمدتاً به‌خاطر همين بود كه قدرتهاى سلطه‌گر، دشمن سعادت مردم بودند و امام دشمن مردم را دشمن مي‌داشت.
ما مي‌توانيم
در باور به خود - اعتماد به نفس - امام به مردم ايران «ما مي‌توانيم» را تعليم داد. امام قبل از آنكه «ما مي‌توانيم» را به مردم ايران تلقين كند و تعليم دهد، «ما مي‌توانيم» را در وجود خود زنده كرد؛ اعتقاد خود را به توانايى شخصيتى خود، به معناى حقيقى كلمه، به مظهر بروز و ظهور رساند. در روز عاشوراى سال ?? امام در عين غربت، در ميان طلاب و مردم قم در مدرسه فيضيه، محمدرضا شاه را كه با اتكاى آمريكا و قدرتهاى خارجى، به طور بى‌قيد و شرط و بى‌مهارى بر كشور حكومت مي‌كرد، تهديد كرد كه اگر اين‌جور حركت كنى، اين راه را ادامه دهى، من به مردم ايران خواهم گفت تو را از ايران بيرون كنند! اين را چه كسى مي‌گويد؟ يك روحانى ساكن در قم، بدون سلاح، بدون تجهيزات، بدون پول، بدون پشتوانه بين‌المللى؛ فقط به اتكاي ايمان به خدا و اعتماد به نفس، كه مي‌تواند در اين ميدان بايستد. آن روزى كه امام از تبعيد برگشت، در همين بهشت زهرا دولت بختيار را تهديد كرد و با صداى بلند گفت: من توى دهن دولت بختيار مي‌زنم، من دولت تعيين ‌مي‌كنم. اين، اعتماد به نفس بود. امام به خود و به نيروى خود و به توانايى‌هاى خود ايمان و باور داشت. همين باور به خود، در عمل امام، در گفتار امام، به ملت ايران منتقل شد. عزيزان من! صد سال به ما ملت ايران تلقين كرده بودند كه شما نمي‌توانيد؛ نمي‌توانيد كشورتان را اداره كنيد، نمي‌توانيد عزت به دست بياوريد، نمي‌توانيد ساخت‌وساز كنيد، نمي‌توانيد در ميدان علم حركت كنيد، نمي‌توانيد، نمي‌توانيد؛ ما هم باورمان شده بود.
يكى از ابزارهاى مؤثر دشمنان براى تسلط بر ملتها، همين تلقين «نمي‌توانيد» است؛ كه ملتها مأيوس شوند، بگويند ما كه نمي‌توانيم كارى بكنيم. با اين ترفند، صد سال ملت ايران در ميدانهاى سياست، علم، اقتصاد و همه ميدانهاى زندگى عقب افتاد. امام مطلب را برگرداند، اين ابزار تسلط ابرقدرتها را از دست آنها گرفت، به ملت ايران گفت «شما مي‌توانيد»؛ شجاعت را به ما برگرداند، تصميم و قاطعيت را به ما برگرداند، اعتماد به نفس را به ما برگرداند، ما ملت ايران احساس كرديم مي‌توانيم؛ حركت كرديم، اقدام كرديم؛ لذا ملت ايران در همه ميدانها - كه حالا اشاره‌اى خواهم كرد - در اين سى و چند سال پيروز شده است.
اين سه باور در امام - يعنى باور به خدا، باور به مردم، باور به خود - محور همه تصميم‌گيرى‌هاى او، همه اقدامهاى او و همه سياستهاى او شد. در آغاز نهضت، همين سه باور به امام قدرت داد؛ در دوران تبعيد، همين جور؛ در وقتى كه امام به پاريس حركت كرد، همين جور؛ در وقتى كه به ايران آمد، همين سه باور به امام اين قدرت را داد كه در آن شرايط وارد تهران شود؛ در حوادث بهمن ??، در فتنه‌هاى داخلى، در اعلام نظام جمهورى اسلامى، در ايستادگى صريح در مقابل نظم ظالمانه جهانى، در اعلام «نه شرقى، نه غربى»، در جنگ تحميلى، و در همه قضاياى آن ده سالِ پرحادثه زندگى امام، همين سه باور در امام متجلى بود. منشأ تصميم امام، منشأ اقدام امام، منشأ سياستهاى امام، همين سه باور بود.
انقلابي‌تر از سال 42
تا روزهاى آخر زندگى، هيچ كس در حرف و عمل امام بزرگوار ما، نشانى از افسردگى و ترديد و خستگى و وادادگى و تسليم‌طلبى پيدا نكرد. بسيارى از انقلابى‌هاى دنيا وقتى كه از دوران جوانى خارج مي‌شوند و به پيرى مي‌رسند، دچار ترديد مي‌شوند، دچار محافظه‌كارى مي‌شوند؛ حتّى گاهى حرفهاى اصلى خودشان را هم پس مي‌گيرند. بيانيه‌هاى امام در سالهاى آخر عمر، حتّى از سخنان سال ?? ايشان گاهى انقلابى‌تر بود، تندتر بود، قوى‌تر بود؛ پير مي‌شد، اما دل او جوان بود، روح او زنده بود؛ اين همان استقامتى است كه در قرآن كريم مي‌فرمايد: «و ان لو استقاموا على الطّريقة لاسقيناهم ماء غدقا».(?) در آيه ديگر مي‌فرمايد: «انّ الّذين قالوا ربّنا الله ثمّ استقاموا تتنزّل عليهم الملائكه».(?) اين سه باور، امام را زنده نگه داشت؛ جوان نگه داشت؛ فكر امام و راه امام و طريقه امام را براى اين ملت، ماندگار و ثابت كرد؛ آن وقت همين سه باور به تدريج در مردم ما، در جوانان ما، در قشرهاى گوناگون، همگانى شد؛ اميد پيدا شد، اعتماد به نفس پيدا شد، توكل به خدا پيدا شد؛ اينها جاى يأس را گرفت، جاى تاريك‌نمايى را گرفت، جاى بدبينى را گرفت؛ مردم ايران روحيات خودشان را تغيير دادند، خداى متعال هم وضع آنها را تغيير داد: «انّ الله لايغيّر ما بقوم حتّى يغيّروا ما بانفسهم»؛(?) ملت ايران راه خود را، حركت خود را، انگيزه‌هاى خود را اصلاح كردند، خداى متعال هم به آنها كمك كرد، به آنها نصرت داد و پشتيبانى كرد. نتيجه چه شد؟ نتيجه اين شد كه ايرانِ وابسته تبديل شد به ايران مستقل.
وابستگي شرم‌آور
از وابستگى رژيم طاغوتى پهلوى - كه بدتر از رژيم مرتجعِ روسياهِ قاجار بودند - به انگليس و بعد به آمريكا، چيزهاى زيادى هست كه جوانهاى عزيز ما بايد بدانند. وابستگى اينها به حالت شرم‌آور رسيده بود. بعد از انقلاب، يكى از ديپلماتهاى برجسته آمريكا اين را گفت و نوشت؛ گفت ما بوديم كه به شاه مي‌گفتيم شما به فلان چيز احتياج داريد، به فلان چيز احتياج نداريد! آنها بودند كه مي‌گفتند اين رابطه را بايد برقرار كنيد، اين رابطه را بايد قطع كنيد؛ نفت را اين مقدار توليد كنيد، اين مقدار بفروشيد؛ به كى بفروشيد و به كى نفروشيد! كشور با سياست آمريكا، با نقشه آمريكا، و پيش از آن با سياست و نقشه انگليس اداره مي‌شد. اين كشور وابسته تبديل شد به ايران مستقل، ايران سرافراز. سران فاسد و خائن و پول‌پرست و غرق در شهوات و لذتهاى مادى و حيوانى، بر اين كشور حكمرانى مي‌كردند؛ اين تبديل شد به نمايندگان مردم؛ جاى خود را دادند به زمامدارانى كه نمايندگان مردم بودند. در اين سى و چند سال كسانى بر اين كشور فرمانروايى كردند، قدرت را در دست گرفتند، سياست و اقتصاد را در دست گرفتند كه نماينده مردم بودند. با همه ضعفها و با همه قوّتهايى كه در اشخاص مختلف وجود داشت، اين خصوصيت همه بود كه اينها نماينده‌هاى مردم بودند؛ كسانى بودند كه كيسه‌اى براى خود ندوخته بودند - البته يكى ضعيف‌تر است، يكى قوى‌تر است - اين خيلى مسئله مهمى است. آن سياستمداران خبيثِ وابسته طماعِ پستِ فرودست در مقابل دشمنان و خشمگين در مقابل مردم، تبديل شدند به نمايندگان مردم.
افتخار علمي
كشور عقب‌مانده ما از لحاظ علمى، تبديل شد به يك كشور پيشرفته علمى. ما قبل از انقلاب هيچ افتخار علمى در كشور نداشتيم. امروز ديگران درباره ما مي‌گويند، مراكز سنجش جهانى درباره ايران قضاوت مي‌كنند كه رشد و شتاب پيشرفت علمى، يازده برابرِ متوسط دنيا است. اين چيز كمى است؟ مراكز سنجش علمى پيش‌بينى مي‌كنند كه تا چند سال ديگر - تا سال ???? - ايران در رتبه چهارم علمى دنيا قرار مي‌گيرد. اين چيز كوچكى است؟ آن كشورى كه از لحاظ علمى هيچ افتخارى نداشت، تبديل شد به اين.
ما كشورى بوديم كه اگر مي‌خواستيم يك جاده، يك بزرگراه، يك سد، يك كارخانه بسازيم، بايد به سمت بيگانگان دست دراز مي‌كرديم تا مهندسان خارجى بيايند براى ما سد درست كنند، جاده درست كنند، كارخانه احداث كنند. امروز جوانان اين ملت، بدون كمترين اعتنايى به بيگانگان، هزاران كارخانه، صدها سد و پل و راه و بزرگراه در كشور ايجاد مي‌كنند. امروز رشد علمى و فنى و توانايى‌هاى سازندگى در كشور به اين نقطه از اوج رسيده است؛ آيا شايسته است كه ما اينها را نبينيم؟
در زمينه بهداشت و درمان، براى يك جراحىِ اندكى پيچيده، بيمار ما بايد مي‌رفت در بيمارستانهاى اروپا سرگردان مي‌شد، اگر پول داشت؛ و اگر پول نداشت، بايد مي‌مرد. امروز در كشور ما پيچيده‌ترين جراحى‌هاى بزرگ - پيوند كبد، پيوند ريه، كارهاى مهم در زمينه جراحى و پزشكى - انجام مي‌گيرد؛ نه فقط در تهران، در بسيارى از شهرهاى دوردست. اين توانايى‌ها امروز وجود دارد. ملت ايران در اين زمينه احتياجى به بيگانگان ندارد؛ در اين زمينه بسيار مهم و حياتى، به استقلال و خودكفايى رسيده است.
برکات انقلاب
بسيارى از نقاط اين كشور، فراموش‌شده بود - بنده در دوران پيش از انقلاب، به شهرستانهاى مختلف و جاهاى گوناگون زياد سفر مي‌كردم - كمترين نگاهى به مناطق دوردست كشور نمي‌شد؛ اما امروز خدمات گوناگون در سرتاسر كشور گسترده است؛ در شهرهاى دوردست، در روستاهاى گوناگون. امروز معنا ندارد كه كسى بگويد فلان جا از نيروى برق يا فرضاً از زيرساختهاى جاده و امثال اينها محروم مانده است. آن روز اگر يك نقطه‌اى در نقاط دوردست برخوردار بود، مايه تعجب بود؛ امروز عكسش مايه تعجب است. آن روز در جمعيت سى و پنج ميليونى كشور، قبل از انقلاب، صد و پنجاه هزار دانشجو بود؛ امروز جمعيت شده است دو برابر، تعداد دانشجو شده است بيست برابر، بلكه سى برابر؛ اين يعنى توجه به علم. كثرت دانشجويان، كثرت اساتيد، كثرت دانشگاه، قابل توجه است. در هر شهر دورافتاده‌اى، يكى، دو تا، پنج تا، گاهى ده تا دانشگاه وجود دارد. آن روز استانهايي وجود داشت كه تعداد دبيرستانهايش به عدد انگشتان دو دست نمي‌رسيد؛ امروز در همان استانها، در هر شهرش، چند دانشگاه، گاهى چندين دانشگاه وجود دارد. اين، حركت عظيم ملت ايران است كه به بركت انقلاب و با همت جوانان و همت مسئولان، در طول اين سى و چند سال اتفاق افتاده است؛ اينها حوادث مهمى است. به بركت انقلاب، زيربناهاى فراوان در اين كشور ساخته شد؛ هزاران كارخانه در اين كشور احداث شد؛ كارخانه‌هاى مادر در اين كشور به وجود آمد؛ محصولاتى كه با منت بايد ذره ذره از بيگانگان مي‌خريديم و تهيه مي‌كرديم، امروز به‌وفور در كشور توليد مي‌شود؛ اينها را بايد ديد؛ اينها همه به بركت همان سه باورى است كه امام در اين ملت تزريق كرد و اين باورها را در آنها برانگيخت: باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود.
راه طولاني است
ما اين حرفها را نمي‌زنيم براى اينكه غرور كاذب به وجود بيايد؛ شاد شويم، خوشحال شويم كه خب الحمدلله به پيروزى رسيديم، تمام شد؛ نه، ما هنوز خيلى راه در پيش داريم. من به شما عرض كنم؛ ما اگر خودمان را با ايران دوران طاغوت مقايسه كنيم، اين برجستگى‌ها به چشم مى‌آيد؛ اما اگر خودمان را با ايران اسلامىِ مطلوب مقايسه كنيم - كشورى كه اسلام براى ما خواسته است، جامعه‌اى كه اسلام براى ما خواسته است؛ جامعه‌اى كه در آن، عزت دنيا هست، رفاه دنيا هست، ايمان و اخلاق و معنويت هم در آن هست؛ همه به حد وفور - راه طولانى‌اى در پيش داريم. من اين عرايض را مي‌كنم براى اينكه جوانان عزيز ما و ملت شجاع ما بدانند كه ادامه اين راه را هم با همين سه باور مي‌توانند در پيش بگيرند و پيش بروند. بدانيد راه، طولانى است؛ اما شما تواناييد، شما قدرت داريد، شما امكان داريد؛ مي‌توانيد اين راه طولانى را تا رسيدن به قله‌ها، با توانايى كامل، با سرعت و شتاب لازم ادامه دهيد. اين حرفها براى اين است كه اگر دشمنان مي‌خواهند در دل ما يأس به وجود بياورند، بدانيد كه آنها دارند دشمنى مي‌كنند؛ همه چيز براى ما نمايشگر اميد است.
اصول امام؛ نقشه راه
نقشه راه هم در مقابل ما است. ما نقشه راه داريم. نقشه راه ما چيست؟ نقشه راه ما همان اصول امام بزرگوار ما است؛ آن اصولى كه با تكيه بر آن توانست آن ملت عقب‌افتاده سرافكنده را تبديل كند به اين ملت پيشرو و سرافراز. اين اصول، اصولى است كه در ادامه راه هم به درد ما مي‌خورد و نقشه راه ما را تشكيل مي‌دهد. اصول امام، اصول روشنى است. خوشبختانه بيانات امام، نوشته‌جات امام در بيست و چند جلد در اختيار مردم است؛ خلاصه آنها در وصيتنامه جاودانه امام منعكس است؛ همه مي‌توانند مراجعه كنند. ما مفيد نمي‌دانيم كه به اسم امام تمسك كنيم، اما اصول امام را به فراموشى بسپريم؛ اين غلط است. اسم امام و ياد امام به‌تنهايى كافى نيست؛ امام با اصولش، با مبانى‌اش، با نقشه راهش براى ملت ايران يك موجود جاودانه است. نقشه راه در اختيار امام است و آن را به ما عرضه كرده است؛ اصول امام مشخص است.
در سياست داخلى، اصول امام عبارت است از تكيه به رأى مردم؛ تأمين اتحاد و يكپارچگى ملت؛ مردمى بودن و غير اشرافى بودن حكمرانان و زمامداران؛ دلبسته بودن مسئولان به مصالح ملت؛ كار و تلاش همگانى براى پيشرفت كشور. در سياست خارجى، اصول امام عبارت است از ايستادگى در مقابل سياستهاى مداخله‌گر و سلطه‌طلب؛ برادرى با ملتهاى مسلمان؛ ارتباط برابر با همه كشورها، بجز كشورهايى كه تيغ را بر روى ملت ايران كشيده‌اند و دشمنى مي‌كنند؛ مبارزه با صهيونيسم؛ مبارزه براى آزادى كشور فلسطين؛ كمك به مظلومين عالم و ايستادگى در برابر ظالمان. وصيتنامه امام جلوى چشم ما است. نوشته‌هاى امام، فرمايشات امام، در كتابهايى كه متن كلمات آن بزرگوار را درج كرده‌اند، موجود است.
در عرصه فرهنگ، اصول امام عبارت است از نفى فرهنگ اباحه‌گرى غربى؛ نفى جمود و تحجر و نفى رياكارى در تمسك به دين؛ دفاع قاطع از اخلاق و احكام اسلام؛ مبارزه با ترويج فحشا و فساد در جامعه.
در اقتصاد، اصول امام تكيه به اقتصاد ملى است؛ تكيه به خودكفايى است؛ عدالت اقتصادى در توليد و توزيع است؛ دفاع از طبقات محروم است؛ مقابله با فرهنگ سرمايه‌دارى و احترام به مالكيت است - اينها در كنار هم - امام فرهنگ ظالمانه سرمايه‌دارى را رد مي‌كند، اما احترام به مالكيت، احترام به سرمايه، احترام به كار را مورد تأكيد قرار مي‌دهد؛ همچنين هضم نشدن در اقتصاد جهانى؛ استقلال در اقتصاد ملى؛ اينها اصول امام در زمينه اقتصاد است؛ اينها چيزهايى است كه در فرمايشات امام واضح است.
توقع امام از مسئولين كشور هميشه اين بود كه با اقتدار، با مديريت، با اداره عاقلانه و مدبرانه بتوانند اين اصول را اجرايى كنند و پيش ببرند. اين، نقشه راه امام بزرگوار است. ملت ايران با همتش، با جوانانش، با اين نقشه راه، با ايمانى كه در دل او راسخ است، با ياد امامش، مي‌تواند فاصله كنونى را با آن وضع مطلوب پر كند. ملت ايران مي‌تواند پيش برود. ملت ايران با توانايى‌هايى كه دارد، با استعدادهايى كه دارد، با انسانهاى برجسته‌اى كه بحمدالله در ميان كشور حضور دارند، مي‌تواند راه طى‌شده‌اى را كه تجربه سى و چند ساله انقلاب است، با قدرت بيشتر و با همت جازم‌تر ادامه دهد و ان‌شاءالله به صورت الگوى حقيقى و واقعى براى ملتهاى مسلمان در بيايد.
انتخابات مظهر مردم‌باوري
و اما درباره انتخابات كه مسئله حساس و زنده اين روزهاى ما است. برادران و خواهران عزيزم! ملت عزيز ايران! انتخابات مظهر هر سه باورى است كه در امام وجود داشت و بايد در ما وجود داشته باشد: مظهر خداباورى است، چون تكليف است. وظيفه ما است، تكليف ما است كه در سرنوشت كشور دخالت كنيم؛ تك‌تك آحاد ملت اين تكليف را دارند. مظهر مردم‌باورى است، چون انتخابات مظهر اراده آحاد مردم است؛ مردمند كه مسئولان كشور را به اين وسيله انتخاب مي‌كنند. و مظهر خودباورى است، چون هر كسى كه رأى در صندوق مى‌اندازد، احساس مي‌كند كه به سهم خود در سرنوشت كشور دخالت كرده است، به سهم خود تعيين كرده است؛ اين خيلى چيز مهمى است. پس انتخابات هم مظهر خداباورى است، هم مظهر مردم‌باورى است، هم مظهر خودباورى است.
معناي هر راي
اصل مطلب در مسئله انتخابات، ايجاد حماسه سياسى است؛ حضور حماسى مردم در پاى صندوقها است. حماسه يعنى چه؟ حماسه يعنى آن كار افتخارآفرينى كه با شور و هيجان انجام مي‌گيرد. هر رأيى كه شما به يكى از اين نامزدهاى محترم بدهيد - اين هشت نفر آقايان محترمى كه در صحنه هستند - رأى به جمهورى اسلامى داده‌ايد. رأى به هر نامزدى، رأى به جمهورى اسلامى است؛ رأى اعتماد به نظام و سازوكار انتخابات است. اينكه شما وارد عرصه انتخابات مي‌شويد؛ چه آن كسى كه نامزد رياست جمهورى است، چه آن كسى كه انتخاب مي‌كند - مثل من و شما - نفْس ورود در اين ميدان، به معناى اعتماد به جمهورى اسلامى و اعتماد به سازوكار انتخابات است؛ در درجه دوم هم، رأى به كسى است كه يا شما، يا آن برادر و خواهر ديگر، يا بنده حقير تشخيص داده‌ايم كه براى آينده كشور مفيدتر از ديگران است.
دشمنان ما را نمي‌شناسند
دشمنان ما در خارج، بيچاره‌ها در فكر اينند كه از اين انتخابات تهديدى درست كنند عليه نظام اسلامى؛ در حالى كه انتخابات فرصت بزرگ نظام اسلامى است. آنها اميد دارند كه انتخابات يا سرد باشد، تا بتوانند بگويند مردم به نظام اسلامى علاقه‌اى ندارند؛ يا دنبال انتخابات، فتنه به وجود بياورند؛ كما اينكه در سال ?? به دنبال آن انتخابات پرشور، فتنه درست كردند. دشمنان اين ملت، دنبال اين چيزهايند. اما آنها اشتباه مي‌كنند، مردم ما را نشناخته‌اند. دشمنان اين ملت، روز نهم دى را فراموش كرده‌اند. آن كسانى كه فكر مي‌كنند در اين كشور يك اكثريتى خاموش و مخالف با نظام جمهورى اسلامى‌اند، يادشان رفته است كه سى و چهار سال است كه هر سال در بيست و دوم بهمن، در همه شهرهاى اين كشور، جمعيتهاى عظيم به دفاع از نظام جمهورى اسلامى بيرون مى‌آيند و «مرگ بر آمريكا» مي‌گويند. براى اينكه فضاى انتخابات را سرد كنند، هيئتهاى فكرى‌شان پشت سر رسانه‌ها و سخنگويان سياسى مى‌نشينند، مرتب حرف درست مي‌كنند و تحويل رسانه‌ها مي‌دهند. يك روز مي‌گويند انتخابات مهندسى‌شده است، يك روز مي‌گويند انتخابات آزاد نيست، يك روز مي‌گويند انتخابات از نظر مردم مشروع نيست. نه مردمِ ما را مى‌شناسند، نه انتخابات ما را مى‌شناسند، نه نظام جمهورى اسلامى را مى‌شناسند؛ آنجايى هم كه مى‌شناسند، بى‌انصافى مي‌كنند و ابايى هم ندارند از اين بى‌انصافى.
انتخابات و سرمايه‌داري
در كجاى دنيا - هر كس سراغ دارد، بيايد بگويد - به نامزدهاى گوناگون، از آن چهره‌هاى معروف تا چهره‌هاى گمنام، اجازه داده مي‌شود كه به طور مساوى از رسانه‌هاى ملى و دولتى كشور استفاده كنند؟ كجاى دنيا چنين چيزى هست؟ در آمريكا هست؟ در كشورهاى سرمايه‌دارى هست؟ در كشورهاى سرمايه‌دارى اگر چنانچه عضو اين دو حزب يا سه حزب بودند و پشتيبانى سرمايه‌دارها و كارخانه‌دارها و پولدارها و مافياهاى ثروت و قدرت را با خودشان داشتند، مي‌توانند تبليغات كنند؛ اما اگر نداشتند، اصلاً نمي‌توانند تبليغات كنند. هر كسى كه انتخابات آمريكا را دنبال كرده باشد - بنده دنبال كرده‌ام - اين را تصديق مي‌كند. افرادى بوده‌اند كه مورد حمايت صهيونيستها نبوده‌اند، مورد حمايت شبكه سرمايه‌دارىِ خونخوارِ بين‌المللى نبوده‌اند، هر كارى كردند، نتوانستند وارد ميدان انتخابات شوند؛ نه رسانه‌اى در اختيار آنها بوده، نه تلويزيونى در اختيار آنها بوده؛ براى هر ثانيه بايد چقدرها خرج كنند. در كشور ما نامزدهاى نمايندگى به طور مساوى و برابر، بدون خرج كردن يك ريال، مى‌نشينند آنجا، ساعتهاى متمادى، با برنامه‌هاى گوناگون، با مردم حرف مي‌زنند؛ كجا چنين چيزى در دنيا وجود دارد؟
براى وارد شدن در عرصه انتخابات، تنها چيزى كه حاكم است، قانون است؛ بر طبق قانون يك عده‌اى مي‌توانند بيايند، يك عده‌اى نمي‌توانند بيايند؛ قانون معين كرده شرايط چيست، صلاحيتها چيست؛ كسانى كه تشخيص صلاحيت مي‌دهند، چه كسانى‌اند؛ اينها همه‌اش بر طبق قانون دارد انجام مي‌گيرد. آن دشمن بيرونى مى‌نشيند، بر همه اين واقعيتها چشم مي‌بندد، حرفى مي‌زند، و - همان طور كه بار ديگرى هم گفتم - متأسفانه حنجره‌هاى بى‌تقوا و زبانهاى بى‌تقوا هم همانها را تكرار مي‌كنند. اما ملت ايران به توفيق الهى، با حضور خود، با ايستادگى و عزم راسخ خود، به همه اين ترفندها پاسخ خواهد گفت؛ و پاسخ ملت ايران، پاسخ كوبنده و قاطعى خواهد بود.
به هيچ كس نظر ندارم
يك جمله هم خطاب به نامزدهاى محترم عرض مي‌كنيم. نامزدهاى محترم در اين برنامه‌هاى عمومى، خب زبان به نقد و انتقاد باز مي‌كنند؛ اين حق آنها است؛ مي‌توانند از هر چيزى كه مورد انتقاد آنها است، انتقاد كنند؛ منتها توجه كنند كه انتقاد بايد به معنى عزم و نيت براى پيمودن آينده پرتلاش و افتخارآميز باشد، نه به معناى سياه‌نمايى و منفى‌بافى و بى‌انصافى؛ به اين نكته توجه كنند. من به هيچ كس نظر ندارم. از همين ساعت، رسانه‌هاى بيگانه با غيظ و غرض‌ورزى خواهند گفت: فلانى نظر به زيد يا به عمرو يا به بكر يا به خالد داشت. اين، خلاف واقع است؛ من به هيچ كس نظر ندارم؛ من حقايق را عرض مي‌كنم. من به برادرانى كه مي‌خواهند اطمينان اين مردم را به سمت خودشان جلب كنند، نصيحت مي‌كنم كه منصفانه حرف بزنند؛ انتقاد كنند، ليكن انتقاد به معناى سياه‌نمايى نباشد؛ به معناى انكار كارهاى بسيار برجسته‌اى نباشد كه چه در اين دولت، چه در دولتهاى قبلى انجام گرفته است و كسانى مثل خود آنها سر كار آمده‌اند و شب و روز تلاش كرده‌اند و آن كارها را انجام داده‌اند. انتقاد به معناى انكار جهات مثبت نيست؛ انتقاد اين است كه انسان كار مثبت را بگويد، نقص و ضعف را هم بگويد. امروز در كشور ما اگر كسى سر كار بيايد، احتياج ندارد كه از صفر شروع كند؛ هزاران كارِ برجسته انجام گرفته است. در سالهاى طولانى، در دوره مسئوليتهاى مختلف دولتها، هزاران زيرساخت اساسى براى اين كشور به وجود آمده است؛ علم پيشرفت كرده است، صنعت پيشرفت كرده است، كارهاى زيربنا‌يى پيشرفت كرده است، امور بسيار مهم در زمينه‌هاى مختلف برنامه‌ريزى و اجرا شده است؛ اينها را نبايد از دست بدهند؛ هر كارى مي‌كنند، بايد از اينجا به بعد باشد. اين همه كار را نمي‌شود فقط به بهانه اين كه امروز مشكلات اقتصادى داريم، گرانى و تورم داريم، انكار كنيم؛ اين كه درست نيست. بله، مشكلات اقتصادى هست، تورم هست؛ ان‌شاءالله آن كسى كه بعداً خواهد آمد، بتواند حلاّل اين مشكلات باشد، اين گره‌ها را هم باز كند؛ اين كه آرزوى ملت ايران است؛ اما اين معنايش اين نباشد كه اگر ما يك راه حلى براى مشكلات در نظر خودمان داريم، همه آنچه را كه امروز انجام گرفته است و وجود دارد، انكار كنيم. بعد هم وعده‌هاى نشدنى ندهند.
اين‌طور وعده بدهيد
من به نامزدهاى گوناگون عرض مي‌كنم جورى حرف بزنيد كه اگر در خرداد سال آينده نوار امروز شما را جلوى خودتان گذاشتند يا پخش كردند، شرمنده نشويد؛ جورى وعده بدهيد كه اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما كشيدند، مجبور نباشيد تقصير را گردن اين و آن بگذاريد كه نگذاشتند، نشد. كارى را كه مي‌توانيد انجام دهيد، وعده بدهيد.
رئيس جمهور در كشور ما و طبق قانون اساسى ما، امكانات فوق‌العاده زيادى در اختيار دارد. رئيس جمهور امكاناتش در قانون اساسى، امكانات وسيعى است؛ رئيس جمهور بودجه كشور را در اختيار دارد، همه اركان اجرايى كشور را در اختيار دارد، ترتيب اجراى قوانين را در اختيار دارد، توانايى استفاده از همه افراد صاحبنظر را در سراسر كشور در اختيار دارد؛ رئيس جمهور در همه مسائل گوناگون دستش باز است. تنها محدوديتى كه براى رئيس جمهور در كشور ما وجود دارد، محدوديت قانون است؛ قانون فقط به او محدوديت مي‌دهد، كه اين هم محدوديت نيست؛ قانون، هدايت‌كننده است؛ محدودكننده نيست. قانون، راه را نشان مي‌دهد كه چگونه حركت كنيم.
منشأ عصبانيت دشمن چيست؟
آن كسانى كه امروز با مردم حرف مي‌زنند، آنچه كه توانايى انجام آن را دارند و مردم به آن احتياج دارند، آن را با مردم در ميان بگذارند؛ قول بدهند با عقل و درايت عمل خواهند كرد؛ اگر برنامه‌اى در هر موردى از مسائل دارند، آن برنامه را براى مردم ارائه كنند؛ قول بدهند كه با پشتكار و ثبات قدم در اين ميدان پيش خواهند رفت؛ قول بدهند كه از همه ظرفيتهاى قانون اساسى براى اجراى وظيفه بزرگِ خودشان استفاده خواهند كرد؛ قول بدهند كه به مديريت اوضاع كشور خواهند پرداخت؛ قول بدهند كه به مسئله اقتصاد - كه امروز ميدان چالش تحميلى بر ملت ايران از سوى بيگانگان است - به خوبى خواهند پرداخت؛ قول بدهند حاشيه‌سازى نمي‌كنند؛ قول بدهند دست كسان و اطرافيان خود را باز نخواهند گذاشت؛ قول بدهند كه به منافع بيگانگان، به بهانه‌هاى گوناگون، بيش از منافع ملت ايران اهميت نخواهند داد. بعضى با اين تحليل غلط كه به دشمنان امتياز بدهيم تا عصبانيت آنها را نسبت به خودمان كم كنيم، عملاً منافع آنها را بر منافع ملت ترجيح مي‌دهند؛ اين اشتباه است. عصبانيت آنها ناشى از اين است كه شما هستيد، ناشى از اين است كه جمهورى اسلامى هست، ناشى از اين است كه امام در اذهان مردم و در برنامه‌هاى اين كشور زنده است، ناشى از اين است كه روز ?? خرداد - روز رحلت امام - مردم در سرتاسر كشور به جوش و خروش مى‌آيند؛ عصبانيت آنها مربوط به اين چيزها است. عصبانيت دشمن را بايد با اقتدار ملى علاج و جبران كرد.
مسئله اصلي کشور
اگر ملت مقتدر باشد، توانا باشد، نياز خود را كم كند، مشكلات خود را برطرف كند، و امروز كه مسئله اقتصاد مسئله اصلى است، بتواند اقتصاد خود را روبه‌راه كند، دشمن در مقابله با ملت ايران بى‌دفاع خواهد ماند. به ‌هرحال آنچه كه مهم است، عزم و اراده، باور به خدا، باور به مردم، و باور به خود، هم براى نامزدهاى انتخابات، هم براى آحاد مردم است. ده روز ديگر برادران من! عزيزان من! عرصه يك امتحان بزرگى است و اميدواريم ان‌شاءالله در اين امتحان بزرگ، حماسه‌اى پربركت و داراى نتايج درخشانى براى اين ملت از سوى پروردگار رقم بخورد. «و لا حول و لا قوّهًْ الّا بالله العلىّ العظيم».
والسّلام عليكم و رحمه‌ًْالله و بركاته‌
?) آل عمران: ???
?) محمد: ?
?) جن: ??
?) فصلت: ??
?) رعد: ??

 


SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر که با سالروز بزرگترین رخداد عالم یعنی بعثت رسول خدا(ص) همزمان است، با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
چله‌نشین تو
سبیح اشک‌های سحر بی‌نتیجه نیست
در گریه دیده‌ایم اثر، بی‌نتیجه نیست
باور کنید آه جگر بی‌نتیجه نیست
اینقدر باز ماندن در بی‌نتیجه نیست
از انتظار پنجره‌ها کور میشوند
بی‌نور چشم تو گره‌ها کور میشوند
تقویم‌هایمان همه زارند، خسته اند
این ابرها چگونه ببارند، خسته‌اند
کارم غروب جمعه به اشکال خورده شد
دیدی هزار و سیصدمان سال خورده شد؟
نام تو میبریم اگر قند میخوریم
پس ما به رد پای تو پیوند میخوریم
وقتی که ما به جان تو سوگند میخوریم
یعنی به درد لطف خداوند میخوریم
مرحمتش گرفت، گرفتار تو شدیم
چله‌نشین لحظه‌ی دیدار تو شدیم
***
ما را دریاب
ای چشمه دین‌ناب، ما را دریاب
فرزند ابوتراب، ما را دریاب
خورشید عزیز فاطمه، مهدی جان
بر عالم ما بتاب، ما را دریاب
***
سهم‌ ما
در کار عشق دو روی هجران به ما رسید
یوسف که رفت غصه کنعان به ما رسید
ما، سال‌ها به پای وصالت گریستیم
یعقوب‌وار، دیده گریان به ما رسید
جواد پرچمی
***
نیاز همه
ناز تو و نیاز همه، سخت
افتاده در میان مثل‌ها
کنعان پیر، چشم به راه است
ای پیرهن بیا به بغل‌ها
حسین قربانچه
***
تکرار در تکرار
دلداده باید بود و از دلدار باید خواند
مانند مرغی دور از گلزار باید خواند
از گفتن یک‌بار نام تو هزاران حیف
یعنی تو را تکرار در تکرار باید خواند
محمد بیابانی
***
بگو چگونه؟
بگو چگونه بیایم، چگونه آقاجان
به جستجوی تو و خیمه و بیابانت
به که قسم بخورم، بی‌تو من کم آوردم
بس است این همه دوری، بس است هجرانت
مهرداد مهرابی

 


طرح قرآني 1447
در شبکه‌هاي مختلف سيما برگزار مي‌شود
طرح قرآني 1447 ويژه حفظ جزء 29 قرآن کريم برگزار مي‌شود. اين طرح از 30 خرداد همزمان با ولادت حضرت علي اکبر (ع) و روز جوان در شبکه‌هاي مختلف سيما آغاز مي‌شود.
به گزارش خبرنگار کيهان، حسن گروسي مدير شبکه قرآن و معارف سيما در نشستي خبري به سابقه برگزاري اين طرح در شبکه قرآن پرداخت و اظهار داشت: طرح‌هاي قرآني شبکه قرآن با طرح موفق 1441 آغاز شد. اين طرح در چارچوب طرح موفق 1446 در سال گذشته با محوريت جزء سي‌ام قرآن کريم و جذب بيش از پنج ميليون مخاطب اجرا مي‌شود.
وي درباره پخش برنامه‌هاي مربوط به اين طرح توضيح داد: هشت شبکه تلويزيوني شامل شبکه‌هاي قرآن و معارف سيما ، يک، دو، سه، چهار، تهران ، ‌آموزش و جام جم و دو شبکه راديويي به طور روزانه از ساعت 9 تا 19 برنامه‌هايي با محوريت آموزش‌هاي روخواني و فصيح‌خواني ، حفظ و شيوه‌هاي آن ، تفسير و پيام‌هاي جزء بيست و نهم را پخش خواهند کرد.
مدير شبکه قرآن سيما ادامه داد: در اين طرح مسابقه‌هاي مختلف حضوري و غيرحضوري از طريق رسانه‌هاي مختلف و مطبوعات و همچنين آموزش از طريق مراکز فرهنگي ـ قرآني به ويژه مساجد و دارالقران‌ها اجرا مي‌شود. لازم به ذكر است كه تمركز بيشتر برنامه‌ها به روي حفظ آيات متمركز است، اما در برخي مواقع نيز تفسير خواهيم داشت.
گروسي اضافه کرد: علاوه بر استوديوهاي اصلي كه براي برگزاري اين برنامه در نظر گرفته شده، در بوستان‌ها، امام‌زاده‌ها و برخي مساجد نيز شاهد برگزاري اين رويداد عظيم قرآني خواهيم بود. در ضمن به صورت تلفني و غير حضوري نيز اين مسابقه از طريق 30 خط برگزار مي‌شود.
وي با بيان اينكه در اين برنامه قرآني مسابقه نقاشي هم برگزار مي‌شود خاطرنشان كرد: بخشي ويژه در اين برنامه قرآن وجود دارد كه به واسطه آن كودكان مي‌توانند نقاشي‌هاي خود را با محوريت جزء 29 قرآن به شبكه قرآن ارسال كنند تا در اين بخش كه جوايزه ويژه براي آن در نظر گرفته شده حضور داشته باشند.
وي افزود: اختتاميه اين طرح همزمان با شب ولادت حضرت معصومه (س) است که در آن پنج هزار نفر معرفي خواهند شد که به آنها کمک هزينه سفر به عتبات عاليات تعلق خواهد گرفت.
گروسي همچنين از برگزاري طرح بزرگ ختم قرآن از سوي شبکه قرآن سيما خبر داد و گفت: اين طرح به نيت تعجيل در ظهور و سلامتي امام زمان (عج) از عيد مبعث تا نيمه شعبان برگزار خواهد شد.
خبرگزاري دولت: سوغات مسئولان
از بازار کن «هيچ» است!
يک خبرگزاري دولتي گزارش داد: سوغات مسئولان سينمايي از بازار جشنواره فيلم کن «هيچ» است!
خبرگزاري ايرنا گزارش داد: ساليان متمادي از حضور دست اندركاران و فعالان حوزه توزيع و امور بين‌الملل سينما در رويدادها و مجامع جهاني نظير بازار كن مي‌گذرد، اما كمتر دستاوردي از اين آمد و رفت به گوش مي‌رسد. اين عده كه با هزينه و امكانات رسمي ‌ مي‌بايست براي تحقق مطالبات و رويكردهاي فرهنگي دولت در قالب حضور در اين مجامع تلاش كنند و دستاورد كاري خود را به صورت شفاف و ملموس در سينما ارايه كنند، عموما خود را فارغ از اين رويكرد مي‌دانند و صرفا با يكسري كلي‌گويي و ارجاع ثمره سفر خود به گذر زمان، همه چيز را بايگاني مي‌كنند.
در ادامه اين گزارش آمده است: چتر سينماي ايران سال‌هاست در بازار جشنواره‌هاي متعدد همچون كن و برلين گسترده شده و گروه‌هاي متعددي از مديران در اين رويدادها حضور يافته‌اند و همواره پرسش‌هاي بسياري درباره عملكرد آنان وجود داشته است. همواره وقتي سخن از عملكرد مديران سينمايي درباره دستاوردهاي حضور در بازار جشنواره كن به ميان مي‌آيد آنان اعلام مي‌كنند كه دستاوردهاي حضور در اين دوره كن در سال بعد مشخص مي‌شود و اين سخن بهانه‌اي براي ارائه نكردن آماري شفاف درباره سرنوشت بودجه‌هاي هزينه شده براي حضور مسئولان و دست‌اندركاران در بازار فيلم كن شده است. به عبارتي، مديران مربوطه همواره دستاوردهاي امسال حضور در بازار فيلم كن را به سال آينده موكول مي‌كنند و در معدود نشست‌هايي كه در اين باره با اصحاب رسانه برگزار مي‌كنند، حرفي از دستاورد حضور خود در بازار فيلم كن در سال پيش از آن نمي‌زنند. پربي‌راه نيست اگر بگوييم دستاورد سينماي ايران از حضور در بازارهاي جشنواره‌هاي سينمايي گنگ است و هيچكدام از فيلمسازان كشور دقيقا نمي‌دانند در بازارهاي جهاني همچون كن دقيقا چه اتفاقي براي سينماي ايران رخ مي‌دهد؟
براساس اين گزارش، ارائه آمار كلي مبني بر فروش به طور نمونه ?? اثر سينمايي در جشنواره فيلم كن سال گذشته بدون ارائه آمار دقيق نام فيلم‌ها و در عين حال ميزان فروش اين آثار و قياس اين درآمد با هزينه حداقل ??? هزار يورويي حضور مديران در جشنواره فيلم كن، دردي را از سينماي ايران دوا نمي‌كند و در سال‌هاي اخير همواره اين كلي‌گويي‌ها از سوي مديران و دست‌اندركاراني كه سال‌هاست در جشنواره‌هاي جهاني حضور داشته‌اند مطرح شده است.
جسد حلق‌آويز شده ستاره سينماي هند پيدا شد!
جسد جيا خان بازيگر جوان هندي در حالي در خانه‌اش در بمبئي کشف شد که حلق‌آويز شده بود.
به گزارش مهر، جسد "جيا خان" بازيگر مطرح باليوود در بمبئي و در آپارتمانش پيدا شد. به گفته پليس هيچ يادداشتي مبني بر خودکشي به دست نيامده و آنها در حال به دست آوردن اطلاعاتي از همسايه‌ها هستند.
جسد "جيا خان" که نام اصلي‌اش نفيسه خان بود، در حالي که حلق آويز شده بود، توسط مادرش پيدا شد. او متولد نيويورک بوده و مدتي در لندن زندگي کرد، وي سپس براي بازي در باليوود راهي هندوستان شد.
مرگ اين بازيگر شوک بزرگي به جامعه فيلمسازي هند وارد کرد و در شبکه‌هاي اجتماعي خبرهاي زيادي از اين واقعه منتشر شد. برخي معتقدند به دليل اين که وي سه سال اخير در فيلمي بازي نکرده بود، از آينده خود نگران بوده است.
فرح‌خان فيلمساز مشهور هندي در اين باره نوشت: نمي‌توانم تصوير کنم وي ديگر نيست...همکاري با او در «خانه پر جمعيت» و روح زيبايي که او داشت، تجربه خوبي بود. او براي رفتن خيلي جوان بود.
در وب سايت «جيا خان» نوشته شده که «جيا خان» از 17 سالگي در نيويورک به آموزش بازيگري «متد» و اجراي آثار شکسپير پرداخته بود. وي سپس به انجمن‌هاي دفاع از حقوق حيوانات پيوست.
اعتراض انجمن والدين
به تخريب اخلاق در تلويزيون آمريکا
انجمن والدين آمريکا با انتشار گزارشي سريال‌هاي تلويزيوني اين کشور را تهديدي براي اخلاق دانست و نسبت به اين مسئله شکايت کرد.
به گزارش منابع خبري، در اين گزارش که هفته‌نامه ورايتي آن را منتشر کرده، هشدار داده شده که نمايش برهنگي در ساعات اوج پخش برنامه‌هاي تلويزيوني درآمريکا افزايش يافته است به طوري که اين مسئله درحال تبديل شدن به يک روند عادي است. طبق پژوهشي که انجمن تلويزيون والدين آمريکا انجام داده ?? درصد سريال‌هاي رده TV-PG (که بايد براي بچه‌ها مناسب باشند) چنين صحنه‌هايي دارند.
طبق اين گزارش شبکه‌هايي مثل NBC و ABC بيشتر از بقيه در اين قضيه نقش دارند و ?? درصد برهنگي نمايش داده شده در ساعات اوج پخش برنامه در شبکه آن‌ها ديده مي‌شود.
شکايت اصلي انجمن والدين به تخلف اين شبکه‌ها از قوانين درجه‌بندي برنامه‌هاي تلويزيوني وارد است. والدين مي‌گويند برنامه‌اي که مثلاً اعلام شده براي بچه‌ها مناسب است، صحنه‌هاي برهنگي دارد، گيرم سانسور شده. آن‌ها مي‌گويند ديگر نمي‌دانند چطور بايد نوع برنامه‌هايي که فرزندانشان تماشا مي‌کنند را کنترل کنند.

 


مراسم بيست و چهارمين سالگرد ارتحال بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران، حضرت امام خميني(ره) روز سه‌شنبه (14خرداد) با حضور گسترده اقشار مختلف مردم، سران قوا، مقامات لشکري و کشوري، سفرا و مهمانان خارجي در حرم‌مطهر ايشان برگزار شد.
اين مراسم از ساعت 9:30 با سخنراني حجت‌الاسلام سيدحسن خميني نوه امام آغاز شد و مقام معظم رهبري در ساعت 10 با حضور در اين مراسم، به بيان رهنمودهايشان پرداختند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و دبير و برخي اعضاي شوراي نگهبان و اکثر کانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نيز از ديگر مهمانان اين مراسم بودند.
حجت‌الاسلام سيدحسن خميني طي سخناني در اين مراسم با بيان اينکه اميد به خدا در تمام پيام‌ها و سخنان امام(ره) موج مي‌زند اظهار داشت: در تمام فراز و فرودها آنچه که امام(ره) را در نفس خود مطمئن مي‌کند، اميد به فردا و خداست. درس امام(ره)، اميد به خداست.
وي خاطر نشان کرد: انسان فراز و فرودهايي دارد، آنچه که انسان را در لحظات سخت و شاد، در مدار اعتدال نگه مي‌دارد اميد به خدا و فرداست.
سيدحسن خميني همچنين با اشاره به انتخابات آتي رياست‌جمهوري گفت: ما در اين ماه انتخابات رياست‌جمهوري را نيز در پيش داريم که اميدواريم با لطف و قوه الهي به مسئوليت خودمان در اين امر خطير عمل کنيم.
خوش‌وبش ‌هاشمي و احمدي‌نژاد يکي از سوژه‌هايي بود که از ديد دوربين‌ها پنهان نماند و آنها به صورت گسترده آن را منعکس کردند.

 


خليل‌آباد- خبرنگار کيهان:
نماينده مردم خليل‌آباد، بردسکن و کاشمر گفت: پيشنهاد نمايندگان در بحث قيمت گندم، قيمت بالاي 800 تومان بود و قرار شد اين قيمت ظرف يک هفته نهايي شودکه به خاطر سفرهاي استاني دولت اين مهم عملياتي نشد.
دکتر محمد اسماعيل‌نيا در جمع مردم خليل‌آباد اظهار کرد: قيمتي که اعلام شده به صورت علي‌الحساب به کشاورزان گندم‌کار پرداخت مي‌شود.
نائب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي افزود: يکي از نگراني‌هاي دولت در اين رابطه بحث افزايش نرخ نان بود که مجلس آمادگي خود را براي هرگونه همکاري با دولت اعلام کرد.
اسماعيل‌نيا افزود: در همين راستا دولت لايحه‌اي را براي حل اين مشکل به مجلس ارائه داد که مورد تصويب قرار گرفت.
وي در ادامه اظهار داشت: نمايندگان مجلس با قيمت بالاي 800 تومان گندم موافق بودند که در اين رابطه نتوانستند قيمت مدنظر و پيشنهادي خود را نهايي کنند.

 


همزمان با سالروز قيام خونين 15 خرداد سال 42، اقشار مختلف مردم قم با حضور در راهپيمايي اين روز، ياد و خاطره شهداي اين قيام را زنده نگه داشتند.
به گزارش خبرنگار مهر، مردم شهيد پرور و ولايتمدار قم قبل از ظهر ديروز در پنجاهمين سالگرد قيامشان در 15 خرداد سال 1342 که به دنبال سخنراني تاريخي امام‌خميني(ره) در مدرسه فيضيه قم عليه رژيم منحوس ستمشاهي صورت گرفت، بار ديگر به صحنه آمدند و با برپايي راهپيمايي، ياد و خاطره بنيانگذار انقلاب اسلامي ايران و شهداي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي را گرامي داشتند.
در اين راهپيمايي که مقارن با سالروز شهادت امام هفتم شيعيان امام موسي‌کاظم(ع) برگزار شده بود، اقشار مختلف مردم به خصوص هيئت‌هاي مذهبي شهر قم با تجمع خود در ميدان روح‌الله راهپيمايي اين روز تاريخي را آغاز و در ادامه با طي مسير ميدان شهدا و خيابان ارم، به شبستان امام‌خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) رفتند.
راهپيمايان با در دست داشتن پلاکاردهايي که بر روي آن شعارهاي انقلابي نقش بسته بود و با سر دادن شعارهاي «مرگ بر آمريکا» «مرگ بر اسرائيل» در طول مسير با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و امام‌خميني تجديد ميثاق کردند.
در طول مسير نيز راهپيمايان با سر دادن شعارهايي از کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري مي‌خواستند تا در ادامه راه و خط امام‌خميني، رهبر معظم انقلاب و شهدا ثابت قدم باشند.
محکوميت استکبار جهاني مبني بر دست داشتن آنها در جناياتي عليه مسلمانان در کشورهايي چون سوريه، عراق، افغانستان، بحرين، پاکستان از ديگر شعارهاي راهپيمايان در اين روز بود مسئولان استان نيز هم پاي اقشار مردم ولايي قم در اين مراسم که همه ساله به مناسبت قيام خونين 15 خرداد رخ مي‌دهد حضور داشتند.قرائت بيانيه و همچنين برگزاري مراسم عزاداري و سينه‌زني از ديگر برنامه‌هاي اين راهپيمايي بود که در شبستان امام‌خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدابراهيم رئيسي معاون اول قوه قضائيه سخنران ويژه اين مراسم بود که در سخناني به موضوعاتي همانند ويژگي‌هاي قيام امام‌خميني، نقش روحانيت در پيروزي انقلاب اسلامي و انتخابات رياست‌جمهوري اشاره کرد.
همچنين در پنجاهمين سالروز بزرگداشت قيام 15خرداد در ورامين، قتلگاه شهداي اين قيام در اين شهر گلباران شد و مردم اين منطقه با انجام راهپيمايي اين روز را گرامي داشتند.
به گزارش خبرنگارکيهان ازورامين در اين مراسم که با حضور مسئولان و مردم ورامين در محل پل‌باقرآباد برگزار شد امام‌جمعه ورامين گفت: شهداي 15 خرداد شاگردان مکتب سيدالشهدا بودند. آنان در راه دفاع از اسلام از جان خود گذشتند و نشان دادند پيرو اسلام و ولايت هستند. حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحسن محمودي افزود: آناني که در ميدان انتخابات 92 وارد شده‌اند بايد بدانند اين مردم به کسي راي مي‌دهند که در خط ولايت‌فقيه و خدمت به مردم و ستيز با دشمنان انقلاب اسلامي باشد.
در پايان اين مراسم از تنديس پنجاهمين سالروز قيام 15خرداد پرده‌برداري شد. براساس همين گزارش، مردم ورامين، پيشوا و جوادآباد به مناسبت پنجاهمين سالروز قيام 15خرداد صبح ديروز کفن پوشيدند و در خيابان هاي اين شهرها راهپيمايي کردند.
در پايان راهپيمايي مردم ورامين، آيت‌الله سيداحمد خاتمي امام‌جمعه موقت تهران سخنراني کرد. وي گفت: هرکس در هر مقامي که باشد لحظه‌اي از ولايت‌فقيه دور شود طرد خواهد شد. امام‌جمعه موقت تهران تصريح کرد: اين مردم با حضور 20هزار کفن‌پوش در 9دي حماسه‌اي ديگر آفريدند. وي افزود: مردم با راهنمايي‌هاي رهبرمعظم انقلاب بايد به فردي راي بدهند که در بين راه منحرف نشود.وي گفت: دشمنان قصد لطمه‌زدن به ولايت‌فقيه را دارند که بايد اين آرزو را به گور ببرند.
به گزارش خبرنگار ما، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع راهپيمايان پيشوا گفت: مردمي که در پنجاه سال پيش با کفن از ولايت‌فقيه حمايت کردند و در فتنه 88 پرونده خواص و منحرفين را در هم پيچيدند در انتخابات 92 هم با بصيرت به اصلح راي مي‌دهند.
سيدمحمد حسيني افزود: رهبري ولي‌فقيه امروز منحصر به فرد است و امروز تدبير و مديريت معظم‌له زبانزد همه سياست‌مداران کل جهان است.
شايان ذکر است راهپيمايي قيام کفن‌پوشان در جوادآباد با شکوه خاصي برگزار شد.

 


رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس گفت:‌ امسال توسعه بيمه گل‌محمدي براي نخستين بار در کشور از اين استان آغاز شد.
مهرزاد خرد در شيراز گفت: اين موضوع در راستاي افزايش اطمينان خاطر کشاورزان شاغل در اين زمينه انجام شد.
وي اضافه کرد:‌بيمه گلستان‌هاي گل‌محمدي شامل تأمين و جبران خسارت‌هاي وارده به گلستان‌هاي گل محمدي در مقطع زماني معين براساس قرارداد منعقد شده است که حوادثي مانند سرما، تگرگ، توفان، سيل، زلزله، صاعقه و خشکسالي را پوشش مي‌دهد.
به گفته رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس،‌امسال 651 هزار هکتار از محصولات زراعي و بيش از 79 هزار هکتار از محصولات باغي فارس زيرپوشش بيمه کشاورزي قرار گرفت.
اين مسئول خاطرنشان کرد: فارس با 6 هزار و 170 هکتار کشت گل‌محمدي، رتبه نخست کشور را در کاشت و برداشت گل‌محمدي دارد که از اين ميزان 5 هزار هکتار به صورت ديم و بقيه به صورت آبي کشت مي‌شود.
به گزارش فارس رئيس سازمان جهاد کشاورزي فارس بيان کرد: شهرستان داراب نيز با 5 هزار هکتار سطح زيرکشت و توليد بيش از 6 هزار تن گل‌محمدي بزرگترين باغ‌گل ديم و ارگانيک جهان را دارد، که دو روستاي لايزنگان و نوايگان از عمده توليدکنندگان گل در اين شهرستان هستند.
وي با بيان اينکه از 5 هزار هکتار باغ گل داراب 4هزار و 700 هکتار به صورت ديم است، اذعان داشت: 90 درصد گل‌هاي توليدي اين شهرستان به کشورهاي آلمان، فرانسه، ايتاليا، روسيه و کشورهاي حوزه خليج‌فارس ارسال مي‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10