(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 خرداد 1392 - شماره 20512

شیخ عیسی قاسم: مردم بحرین در سرنگونی رژیم آل‌خلیفه جدی هستند
تجمع ضدحکومتی در امان دولت اردن باید برکنار شود
حملات تروریستی در عراق 4 شهید و 30 زخمی برجای گذاشت
به دنبال پیروزی‌های پی‌در‌پی ارتش سوریه پنتاگون تحرکات نظامی در مرز اردن _ سوریه را افزایش داد
چهار سوی پنج قاره
سران آمریکا و چین راه‌های گسترش همکاری‌ها را بررسی کردند
زد و خورد با نظامیان صهیونیست در سالگرد اشغال قدس شرقی
ادامه اعتراض‌ها در اسلامبول و آنکارا
مردم ترکیه: اردوغان دیکتاتور است ، باید استعفا دهد
مفتی اخوان‌المسلمین: فروپاشی اسرائیل قریب‌الوقوع است
حکم نهایی حسنی مبارک فردا اعلام می‌شود
در پی افشای رسوایی استراق‌سمع اوباما جاسوسی از شهروندان آمریکایی را ضروری دانست
سرباز افغان نظامیان آمریکایی رابه رگبار بست
مردم حلب آزادی شهر القصیر را جشن گرفتند
   


روحانی برجسته بحرینی تاکید کرد، حرکت مردم بحرین حرکتی خودجوش و خواسته آنان برای تغییر رژیم جدی است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، شیخ عیسی قاسم در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد امام صادق(ع) در منطقه الدراز اظهار داشت، حرکت مردم بحرین خودجوش و برخاسته از ظلم شدید آل‌خلیفه، اوضاع آشفته سیاسی، تبعیض و بی‌توجهی به خواسته‌های مردم است.وی خاطرنشان کرد، مردم تا زمانی که مطالبات برحق خود را به دست نیاورند صحنه را خالی نخواهند کرد و به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.گفتنی است مناطق مختلف بحرین به ویژه منامه پایتخت این کشور روز جمعه نیز صحنه تظاهرات و اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم بود که تا نیمه‌های شب ادامه داشت.نیروهای آل‌خلیفه در چند نقطه با یورش به تظاهرکنندگان و استفاده از گلوله‌های ساچمه‌ای تعدادی از آنان را مجروح کردند.

 


مردم اردن با برگزاری تظاهرات ضمن انتقاد از اقدامات دولت در سرکوب معترضان خواستار استعفای نخست‌وزیر شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، جمعی از مردم اردن با برگزاری تظاهرات در مرکز امان پایتخت این کشور از سرکوب ناآرامی‌های اخیر در شهر جنوبی معان انتقاد کردند و خواستار استعفای عبدالله النسور نخست‌وزیر این کشور شدند.همچنین شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که تحت عنوان «عزت ملی 4» و در مقابل مسجد‌الحسینی برگزار شد خواستار تحقق اصلاحات واقعی در کشورشان شدند.
شرکت‌کنندگان همچنین با سردادن شعارهایی بازنگری در تصمیم دولت برای افزایش قیمت کالاهای ضروری و سوخت را خواستار شدند. آنها همچنین خواستار آن شدند که پارلمان هم منحل شود.

 


عملیات تروریستی در پایتخت و موصل عراق چهار شهید و 30 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری مهر، صبح دیروز یک خودروی بمب‌گذاری شده در شرق بغداد منفجر شد. این انفجار در مجاورت یک مرکز بهداشت رخ داد و به شهادت چهار غیرنظامی و جراحت 19 نفر دیگر انجامید.
در شهر موصل نیز تروریست‌ها با یک بمب دست‌ساز گشتی نیروهای ارتش عراق را هدف قرار دادند. در این عملیات تروریستی هم 11 سرباز عراقی زخمی شدند.
دو روز قبل نیز دو اتوبوس حامل زائران ایرانی در منطقه «هارونیه» استان دیالی عراق هدف عملیات انتحاری با خودروی بمب‌گذاری شده قرار گرفته بود. در این حمله تروریستی 16 هموطن ما جان باخته و 44 تن دیگر زخمی شده‌اند.
جمعه گذشته مناطق سنی‌نشین عراق شاهد تظاهرات ضد دولتی بود. در همین حال، «اسامه النجیفی» رئیس مجلس عراق خواستار محاکمه نظامیانی شد که طی ماه‌های اخیر به سمت تظاهرکنندگان در مناطق سنی‌نشین تیراندازی کرده‌اند. گفتنی است النجیفی متهم است به تظاهرات ضد دولتی در مناطق سنی نشین دامن می‌زند و معمولا به جای اینکه گروه‌های تروریستی را محکوم کند، دولت بغداد را متهم می‌کند.

 


سرویس خارجی -
همزمان با پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه در شهر القصیر و مناطق دیگر تفنگداران آمریکایی به مرزهای سوریه-اردن انتقال داده شدند.
در پی پیروزی‌های ارتش سوریه در مقابله با تروریست‌ها و باز پس‌گیری شهر استراتژیک القصیر، نظامیان آمریکایی پس از پیاده شدن در بندر عقبه اردن واقع در دریای سرخ به سوی شمال و مرزهای سوریه حرکت کردند.
روزنامه معاریو چاپ اسرائیل با اعلام این خبر نوشت، تفنگداران آمریکایی به همراه نیروهای امنیتی اردن با اتوبوس به امان منتقل شدند و پس از آن از طریق جاده‌های کوهستانی به سوی مرزهای سوریه انتقال داده شدند.
معاریو به نقل از منابع اردنی تاکید کرد، اردوگاه‌هایی در چند منطقه این کشور نزدیک مرزهای سوریه برای آموزش نیروهای خارجی و عناصر مسلح سوری وجود دارد.
روزنامه معاریو همچنین نوشت، تحرکات تفنگداران در بندر عقبه غیرطبیعی است.
ساکنان عقبه نیز از فرود هواپیماهای کشورهای خارجی در فرودگاه این شهر خبر دادند.
از سوی دیگر، روزنامه فرانسوی فیگارو اعلام کرد، نیروهای ویژه فرانسه در اواخر این ماه برای شرکت در مانور بین‌المللی به اردن اعزام می‌شوند.
این مانور قرار است با حضور 15 هزار سرباز از 18 کشور در اردن برگزار شود.
این در حالی است که ارتش سوریه پس از پیروزی در باز پس‌گیری شهر القصیر مناطق اطراف این شهر را نیز از اشغال تروریست‌ها خارج کرد و کنترل اوضاع را به دست گرفت.
نیروهای ارتش همچنین بدون هیچ مقاومتی کنترل مناطق البوبضه، الشرقیه، الضبعه، المسعودیه و الصالحیه واقع در حومه القصیر را به دست گرفتند.
افراد مسلح در این مناطق با رها کردن خودروهای خود با استفاده از تونل به دیگر مناطق فرار کردند.
منابع سوری از کشته شدن سرکرده گروه التوحید به همراه 300 تروریست در این درگیری‌ها خبر دادند.
نیروهای ارتش سوریه همچنین با گروه‌های مسلح مستقر در روستاها و شهرهای «الحصان» و «البوعمر» و «الموحسن» و «المریعیه» در استان دیرالزور درگیر شده و ده‌ها فرد مسلح را به قتل رسانده و زخمی کردند.
از استان «الحسکه» در شرق سوریه نیز گزارش شده است که یگان‌های ارتش سوریه دو مرکز تجمع افراد مسلح در این استان که اقدام به غارت و چپاول محصولات زراعی اهالی این استان می‌کردند را منهدم کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس اعضای کمیته‌های مردمی کردهای سوریه ساکن روستای «الزیاره» در شمال حلب نیز حمله شماری از عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» برای نفوذ به این روستا را دفع کردند.
درجریان درگیری این کمیته‌های مردمی با عناصر وابسته به گروه تروریستی «ارتش آزاد سوریه» بیش از 50 نفر از این عناصر کشته و زخمی شدند.
یگان‌های ارتش سوریه چندین مرکز تجمع افراد مسلح در نزدیکی مناطق «الهجرهًْ» و «الجوازات القدیم» در شهر دیرالزور را هدف قرار داده و منهدم کردند.
در جریان انهدام این مراکز تجمع افراد مسلح بیش از 40 تروریست کشته و زخمی شدند که در میان آنها «محمود خلیل عیسی» از تروریست‌های معروف گروه تروریستی «صقور علی» شناسایی شد.
ارتش سوریه چندین کانون استقرار تک تیراندازان وابسته به گروه‌های تروریستی در شهر بنش از توابع استان ادلب در شمال غربی سوریه را نیز هدف قرار دادند.
از سوی دیگر با قطعی شدن خروج نیروهای اتریشی از بلندی‌های جولان رئیس‌جمهور روسیه اعلام آمادگی کرد تا نیروهای روسی جایگزین اتریشی‌ها در این منطقه شوند پیشنهادی که با استقبال سوریه و مخالفت سازمان ملل همراه شد.
در همین رابطه وزیر خارجه روسیه پیشنهاد اعزام صلح‌بانان روس به بلندی‌های جولان را برای دبیر کل سازمان ملل توضیح داد در حالی که سخنگوی بان‌کی‌مون این مسئله را مغایر با مأموریت نیروهای حافظ صلح در منطقه دانست.
بنا به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که مقامات سوریه از نقش اتریش در منطقه جولان تقدیر کرده و از اظهارات ولادیمیر پوتین در خصوص آمادگی کشورش برای اعزام نیرو استقبال می‌کنند.
همچنین مقامات سوریه اعلام کردند، آماده اند تا با نیروهای روسی همکاری کامل داشته باشند.
پیشتر دولت اتریش اعلام کرده بود که تصمیم نهایی برای خروج نیروهایش از صلح‌بانان سازمان‌ملل در بلندی‌های جولان را اتخاذ کرده است. این تصمیم مقامات اتریش در پی درگیری میان نیروهای ارتش با مخالفان سوریه در گذرگاه القنیطره به عنوان تنها گذرگاه میان سوریه با اراضی اشغالی صورت گرفت.
رژیم صهیونیستی نیز با ابراز تأسف نسبت به این تصمیم از احتمال افزایش ناآرامی‌ها در منطقه به دنبال این تصمیمات مقامات اتریشی ابراز نگرانی کرد.
سایر رویدادها
* رئیس‌جمهور لبنان تأکید کرد، بیروت مخالف هرگونه دخالت در بحران سوریه است.
* استاد برجسته دانشگاه آمریکا گفت، پیروزی ارتش سوریه در القصیر معادلات منطقه را تغییر داد.
* شورای امنیت سازمان ملل متحد از سوریه خواست تا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به القصیر را بدهد.
* فرمانده ارشد ناتو تأکید کرد ناتو در خاک سوریه دخالت نظامی نخواهد کرد.
* دولت سوریه اعلام کرد در مقابل ارسال کمک‌ ها به مردم سوریه مانع‌تراشی نمی‌کند.
* مشاور سیاسی بشار اسد: کنفرانس ژنو2 با نظارت روسیه، آمریکا و سازمان ملل برگزار خواهد شد نه کشورهای عربی.
* شبکه خبری العالم از بازگشت ساکنان شهر القصیر پس از پاکسازی کامل این شهر از وجود گروه‌های تروریستی خبر داد.
* سفیر چین در مسکو در دیدار با نماینده رئیس‌جمهور روسیه در امور خاورمیانه خواستار حل و فصل بحران سوریه از طریق سیاسی شد.

 


7 کشته در حمله پهپاد آمریکایی
حمله پهپاد آمریکایی به روستای «منگورانی» وزیرستان شمالی مرگ هفت غیرنظامی و جراحت سه تن دیگر را در پی داشت.
این اتفاق دو روز پس از مراسم سوگند «نواز شریف» نخست‌وزیر جدید پاکستان رخ داد.
140 هزار مسلمان آواره در میانمار
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد، 140 هزار مسلمان اهل میانمار آواره هستند. این نهاد از دولت میانمار خواست شرایط را برای بازگشت این آوارگان فراهم کند.
خودسوزی در مغرب
یک شهروند مغربی به دلیل ظلمی که در حق وی شده بود، در سالن انتظار دادگاه شهر «سلا» خود را به آتش کشید.
منابع بیمارستانی حال این شهروند را وخیم اعلام کردند. این چندمین بار است که در مغرب افراد دست به خودسوزی می‌زنند.
پنجمین سفر جان کری به رام‌الله
«جان کری» وزیر خارجه آمریکا به زودی به رام‌الله و تل‌آویو می‌رود تا زمینه‌های از سرگیری گفت‌و‌گوهای سازش را فراهم کند. این پنجمین بار است که جان کری طی دو ماه گذشته به فلسطین اشغالی می‌رود.

 


رؤسای جمهور چین و آمریکا در کالیفرنیا دیدار و درباره «لزوم افزایش همکاری‌ها» با «رویکردی جدید» تأکید کردند.
باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه (هفدهم خرداد) با «شی‌جینپینگ» همتای چینی خود در تفرجگاه صحرایی «سانی‌لندز» دیدار کرد تا به قول خبرگزاری فرانسه «پایه‌گذار یک الگوی جدید همکاری میان کشورها براساس احترام متقابل و منافع دوجانبه» باشد.
رئیس جمهور آمریکا در این دیدار در خصوص اتهام مکرر پکن به آمریکا در رابطه با پیگیری راهبرد تغییر توازن قدرت‌ها در آسیا به همتای چینی خود اطمینان داد دیگر قصد ندارد چین را محدود کند.
اوباما همچنین گفت به نفع آمریکا است که چین به راه موفقیت خود ادامه دهد زیرا واشنگتن معتقد است یک چین آرام و با ثبات نه فقط برای چینی‌ها بلکه برای آمریکا و جهان نیز خوب خواهد بود.
اما اوباما به یکی از مسائل اصلی مورد اختلاف میان آمریکا و چین یعنی اتهام جاسوسی سایبری علیه اسرار نظامی و تجاری و مالکیت معنوی آمریکا اشاره کرد.
رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد دو طرف باید با یکدیگر بر سر مسائلی نظیر امنیت سایبری، برنامه هسته‌ای کره شمالی و تغییرات آب و هوایی همکاری کنند. وی همچنین متعهد شد که کشورش مسئله حقوق بشر را که یکی از مسائل مطرح شده از سوی قانونگذاران آمریکایی و فعالان حقوق بشر علیه رفتار سختگیرانه چین با گروه‌های مذهبی و حامیان دموکراسی است، مطرح خواهد کرد.
رئیس جمهوری چین نیز تأکید کرد: اقیانوس بزرگ آرام جای کافی برای هر دو کشور بزرگ همچون آمریکا و چین وجود دارد.
شی جینپینگ خاطرنشان ساخت: «ما امروز در اینجا یکدیگر را ملاقات کردیم تا آینده روابط آمریکا و چین و همچنین طرح کلی برای این روابط را مشخص کنیم.» به گزارش خبرگزاری ایسنا، انتظار نمی‌رفت آنها پیش از نشست گروه 20 در ماه سپتامبر در روسیه دیداری داشته باشند اما دو طرف با احساس اینکه روابط دشوار و پیچیده آنها دستخوش بی‌اطمینانی شده،‌ مصلحت دانستند که زودتر یکدیگر را ملاقات کنند.
اوباما گفت: تصمیم ما برای آنکه زودهنگام نشستی داشته باشیم از نظر من به معنای اهمیت روابط آمریکا و چین است. این نه فقط برای موفقیت کشورهای ما و امنیت کشورهای ما بلکه برای منطقه آسیا- اقیانوسیه و برای جهان مهم است.
در عین حال چین این را هم عنوان کرد که خود یکی از قربانیان «جاسوسی سایبری» است!

 


تظاهرات فلسطینی‌ها در سالگرد اشغال قدس شرقی با دخالت نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی به خشونت کشیده شد.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از المیادین، این تظاهرات در اطراف مسجد‌الاقصی و پس از نماز جمعه برگزار شد و نیروهای صهیونیستی از گاز اشک‌آور و گلوله‌ برای برخورد با نمازگزاران فلسطینی استفاده کردند.
همزمان با این تظاهرات هزاران فلسطینی دیگر در کرانه باختری و نوار غزه با برگزاری تظاهرات خواستار آزادی قدس شریف شدند.
ماموران امنیتی اسرائیل در منطقه «نعلین» در کرانه باختری نیز با حمله به معترضان تعدادی از فلسطینی‌ها را دستگیر کردند. این تظاهرات همزمان با تظاهرات در 40 کشور جهان در سالگرد اشغال قدس شرقی برگزار شد.
ارتش رژیم صهیونیستی در سال 1967 بخش شرقی بیت‌المقدس را بعد از اشغال بخش غربی در سال 1948 اشغال کرد و پس از آن اعلام کرد بیت‌المقدس پایتخت اسرائیل خواهد بود.

 


مردم ترکیه با رد درخواست نخست‌وزیر برای پایان دادن به اعتراضات، در خیابان‌های آنکارا و اسلامبول راهپیمایی کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، اعتراضات ضد دولتی مردم ترکیه جمعه شب نیز ادامه یافت و معترضان با نیروهای پلیس که سعی می‌کردند آنها را متفرق کنند درگیر شدند و به سمت آنها کوکتل مولوتف پرتاب کردند. تظاهرکنندگان با اجتماع در میدان «تقسیم» علیه «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر شعار دادند و خواستار استعفای او شدند.
دو هفته قبل در پی تخریب پارک «گزی» به دست عوامل شهرداری اسلامبول، درگیری میان نیروهای دولتی و معترضان آغاز شده بود.
در آنکارا نیز جمعه شب هزاران نفر از مردم ترکیه علیه اردوغان تظاهرات کردند. شمار شرکت‌کنندگان در این تظاهرات حدود 10 هزار نفر اعلام شده است. معترضان بر طبل می‌کوبیدند و علیه دولت شعار می‌دادند.
طبق یک نظرسنجی به عمل آمده، حدود 92 درصد معترضان ترک سیاست‌های مستبدانه و رفتار خودپسندانه اردوغان را علت اعتراض خود ذکر کرده‌اند.
اردوغان نیز پس از اینکه احساس کرد مواضع قاطع او در مورد تظاهرکنندگان نتیجه معکوس دارد، به مواضع دوپهلو روی آورد؛ وی دیروز گفت حاضر است به مطالبات دموکراتیک گوش فرا دهد و در همان حال، گفت که مخالفان در اعتراضات‌شان صادق نیستند. همسویی اردوغان با آمریکا و ناتو به خصوص در ارتباط با تحولات سوریه، مردم ترکیه را علیه وی و دولتش قرار داد.
در همین حال، نخست‌وزیر ترکیه علیه انگلیس، آمریکا و کشورهای اروپایی نیز موضع گرفت و مواضع این کشورها را در مورد تحولات ترکیه دوگانه دانست.
او گفت آنها در کشورهای خود از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده می‌کنند، ولی به کشورهای دیگر اعتراض می‌کنند.
سایر رویدادها
* عبدالله اوجالان رهبر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) که در زندان به سر می‌برد، از اعتراضات ضد دولتی در ترکیه حمایت کرد.
* بروکسل اعلام کرد حوادث اسلامبول تاثیری در مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا ندارد.

 


مفتی اخوان‌المسلمین تاکید کرد، رژیم صهیونیستی بین سال‌های 2017 تا 2020 نابود می‌شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «عبدالرحمن البر» مفتی اخوان‌المسلمین مصر تاکید کرد مطالعات پژوهشگران غرب و شرق، سرنگونی رژیم صهیونیستی بین سال‌های 2017 تا 2020 را تایید می‌کند.
وی با اشاره به اینکه امت اسلامی بیش از هر زمان دیگری به پیروزی نزدیک است اظهار داشت، بیداری اسلامی روح تازه‌ای در کشورها ایجاد کرده و رژیم صهیونیستی در حال تضعیف است.
مفتی اخوان‌المسلمین گفت، اوضاع کنونی جهان نشان می‌دهد که ما در برابر دو طرح قرار داریم، یک طرح رژیم صهیونیستی است که رو به افول است و دوم طرح عربی اسلامی که روز به روز قدرتمندتر می‌شود.
وی با یادآوری سالروز اشغال بیت‌المقدس توسط صهیونیست‌ها تاکید کرد، مسجدالاقصی زمانی به دست صهیونیست‌ها افتاد که امت در خواب عمیق فرو رفته بود اما اکنون ملت‌های مسلمان بیدار شده و اشغالگران را از سرزمین‌های فلسطینی اخراج خواهند کرد.

 


اعلام حکم نهایی مبارک و پسرانش که قرار بود روز شنبه در آخرین جلسه محاکمه وی اعلام شود به فردا موکول شد.
اولین جلسه دادگاه تجدید نظر حسنی مبارک و پسران وی در خصوص کشتار تظاهرکنندگان مصری در جریان انقلاب این کشور، 21 اردیبهشت برگزار شد که رئیس دادگاه جلسه قرائت حکم را به روز شنبه موکول کرده بود.
بنا به گفته یک منبع وزارت کشور مصر تنها برای تامین امنیت جلسه محاکمه مبارک که در آکادمی پلیس قاهره برگزار می شود، سه هزار نیروی پلیس و 30 خودروی زرهی به کار گرفته تا بدین وسیله بتواند امنیت جانی متهمان را هنگام خروج از زندان و زمان بازگشت از دادگاه تامین کند.
خبر دیگر اینکه وزارت کشور مصر اعلام کرد در جریان تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در قاهره 25 نفر را دستگیر کرده است.
به گزارش فارس یک منبع امنیتی مسئول در وزارت کشور مصر اعلام کرد نیروهای امنیتی 25 نفر از تظاهرکنندگان را مقابل سفارت آمریکا دستگیر کرده و آنها را تحویل دادستانی مصر داده‌اند.
در این تظاهرات معترضان سنگ و کوکتل مولوتف به سمت سفارت آمریکا پرتاب کردند و با بستن خیابان‌های اطراف جلوی تردد خودروها را گرفتند.

 


رئيس‌جمهور آمریکا از جمع‌آوری اطلاعات شخصی شهروندان آمریکایی از سوی آژانس امنیت ملی این کشور دفاع کرد و آن را برای ایجاد امنیت لازم دانست.
چند روز پس از افشای خبر رسوایی شنود مکالمات تلفنی و کنترل اینترنتی شهروندان آمریکایی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا که سروصدای زیادی در این کشور به پا کرد، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا از این موضوع دفاع کرد.
«اوباما» تصریح کرد،‌ جمع‌آوری اطلاعات با نظارت کنگره و دادگاه‌های این کشور صورت گرفته و دولتش در ایجاد امنیت و رعایت حقوق شهروندی تعادل را رعایت کرده است!آنطور که شبکه خبری بی‌بی‌سی به نقل از «گاردین» نوشته، آژانس امنیت ملی آمریکا از شرکت خدمات تلفن و اینترنتی «ورایزون» خواسته، اطلاعات تلفنی و اینترنتی کاربران خود را جمع‌آوری کرده و در اختیار این آژانس قرار دهد.
پس از آن هم جزییات جدیدی از دسترسی آژانس امنیت ملی آمریکا به سرورهای 9 شرکت اینترنتی منتشر شد.این شرکت‌ها شامل «فیس‌بوک»، «گوگل»، «مایکروسافت» و «یاهو» هستند که آژانس امنیت ملی آمریکا با استفاده از سیستمی به نام «پریسم» مکالمات آنلاین کاربران را در آنها رصد می‌کرده است.
باراک اوباما که در «سن خوزه» سخنرانی می‌کرد خاطرنشان کرد، زمانی که به ریاست‌جمهوری انتخاب شد، «نگرانی‌هایی» درباره این روند داشته است، اما پس از بررسی و اتخاذ تدابیر ایمنی تصمیم گرفت آنها ادامه یابند.
به گفته رئیس‌جمهور آمریکا جمع‌آوری اطلاعات برای «تامین امنیت» بیشتر شهروندان آمریکایی بوده و برای داشتن امنیت باید بهای آن را پرداخت کرد.اوباما خطاب به خبرنگارانی که در هتل «فومونت» سن خوزه جمع شده بودند تا درباره اجرای طرح خدمات درمانی او در ایالت کالیفرنیا آگاه شوند، گفت: وقتی صدارت را به دست گرفتم، دو تعهدی را اعلام کردم که از دیگر تعهدات من بیشتر اهمیت داشت، یکی از آنها این بود که امنیت مردم آمریکا را حفظ کنم و دوم این که از قانون اساسی حمایت کنم. شما نمی‌توانید هم 100 درصد امنیت و در عین حال 100 درصد حریم خصوصی داشته باشید.
یادآور می‌شود، نخستین بار، روز پنجشنبه گذشته روزنامه‌های گاردین و واشنگتن‌پست از «جاسوسی گسترده و بی سابقه» دولت آمریکا از صدها میلیون شهروند آمریکایی پرده برداشت.
گفته می‌شود اسناد مربوط به این اقدام توسط یک افسر اطلاعاتی فاش شده است. وی این اطلاعات را در اختیار مطبوعات قرار داده است.این طرح نه تنها در آمریکا بلکه در انگلیس هم اجرا شده است.
درحالی که اتهامات گسترده‌ای در این زمینه به دولت آمریکا وارد شده و افکار عمومی خواستار دریافت توضیحات قانع‌کننده‌ای در این زمینه است آژانس امنیت ملی آمریکا از ارائه هرگونه توضیحات در این مورد خودداری کرده است.در مقابل گروه‌های مدنی این اقدام را نقض حقوق شهروندی و قانون‌اساسی ایالات‌متحده دانسته و تصریح کرده‌اند دولت حق ندارد در این ابعاد تکان‌دهنده از شهروندان خود جاسوسی کند.
در همین حال، «جولیان آسانژ»، موسس پایگاه اینترنتی «ویکی لیکس» روز جمعه «نظام دادگستری آمریکا» را به شدت مورد انتقاد قرار داد وگفت این نظام دچار «فروپاشی فاجعه‌بار» شده است.
وی که در محل سفارت اکوادور در لندن و با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو می‌کرد «جاسوسی دولتمردان آمریکایی از مردم» را به «تلاش برای پولشویی» تشبیه کرد و افزود: «دولت آمریکا سوابق مکالمات تلفنی همه شهروندان آمریکایی را دارد و در چارچوب توافقی مخفیانه این اطلاعات را به صورت روزانه از آژانس امنیت ملی دریافت می‌کند. این چیزی است که فاش شده است.»

 


سرباز افغان نظامیان آمریکایی را در استان «پکتیا» به رگبار بست و سه نفر از آنها را به هلاکت رساند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز نظامیان اشغالگر در شرق و غرب افغانستان هدف حمله قرار گرفتند؛ در استان پکتیا یک سرباز افغان نظامیان آمریکایی را به رگبار مسلسل بست و سه نفر از آنها را به هلاکت رساند. در ارتباط با سرنوشت این سرباز افغان و شمار زخمی‌های نیروهای اشغالگر گزارشی نرسید.
در همین حال، ستاد ارتش ایتالیا اعلام کرد، نیروهای این کشور در غرب افغانستان هدف حمله افراد مسلح قرار گرفتند. طبق گزارش منبع فوق، یک نظامی ایتالیایی در این حمله کشته شد و سه نظامی ایتالیایی نیز زخمی شدند.
جمعه گذشته نیز عملیات علیه اشغالگران در استان هلمند افغانستان، مرگ شش نظامی گرجستانی و جراحت 9 نفر دیگر از آنها را در پی داشت.
نیروهای دولتی نیز با کمک ناتو توانستند 50 شبه نظامی طالبان در مناطق مختلف افغانستان را بکشند.

 


مردم شهر حلب در حمایت از ارتش و دولت این کشور تظاهرات کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، شرکت کنندگان در این تظاهرات در حالی که تصاویری از بشار اسد رئیس جمهور سوریه را در دست داشتند همبستگی خود را به مردم ترکیه در اعتراضات علیه دولت رجب‌طیب اردوغان اعلام کردند.
مردم شهر حلب در این تظاهرات اقدامات سرکوبگرانه دولت اردوغان در ترکیه را محکوم کردند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت، ما امروز پیروزی ارتش سوریه در القصیر را جشن گرفته‌ایم و آن را مقدمه پیروزی کامل در سراسر سوریه می‌دانیم.وی افزود، ما از اردوغان می‌خواهیم که براساس خواست ملت سوریه از قدرت‌کناره‌گیری کند.
یکی دیگر از شهروندان سوری اظهار داشت، ما از هم اکنون جنگ با سوریه را پایان یافته می‌دانیم.یکی از دانشجویان شرکت کننده در این تظاهرات گفت، من به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه حلب و مردم این شهر به ارتش سوریه درود می‌فرستم و مطمئن هستم با یاری خداوند پرچم پیروزی در سراسر سوریه برافراشته خواهد شد.هزاران مصری نیز در حمایت از سوریه و حزب‌الله در قاهره تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان شعارهایی در حمایت از ارتش سوریه و حزب‌الله سر دادند و همچنین همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کردند.فعالان اسلامگرای مصری تأکید کردند مردم فلسطین حق بازگشت به سرزمین‌های اشغال شده را دارند و سیاست‌های یهودی‌سازی بیت‌المقدس محکوم است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10