(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 خرداد 1392 - شماره 20512

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ماهيت اعتراضات در ترکيه (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
معاونت اقوام ! (گفت و شنود)
رسانه‌هاي خارجي: آخرين مناظره نامزدها داغ و جدي بود
از سوي رئيس‌جمهور تقديم مجلس شد
لايحه موافقتنامه همکاري‌هاي امنيتي بين ايران و پاکستان
براي رفع ايرادات شوراي نگهبان به لايحه بودجه
کميسيون تلفيق بانک مرکزي را مسئول تعيين نرخ ارز کرد
روايت سولانا از نقش آمريکا در به هم خوردن توافق ايران و اروپا (خبر ويژه)
هاشمي و کارگزاران با روحاني بستند (خبر ويژه)
«سازمان مجاهدين» تحريم کرد سلطنت‌طلبان صدآفرين گفتند (خبر ويژه)
 


دامنه اعتراضات به دولت اردوغان اينک به 67 استان ترکيه به خصوص استان‌هاي مرکزي، شمالي و جنوبي رسيده است. اين اعتراضات اگر چه ابتدا دفاع از محيط‌زيست تلقي گرديد، اما به سرعت سياسي شد و پاي مخالفان سنتي حزب عدالت و توسعه را به ميدان کشيد و در عين حال هنوز در هيچ رسانه‌اي تصوير شفافي از ماهيت و اهداف و رويکرد مردمي که در «ميدان تقسيم» استانبول و خيابانهاي آنکارا، ازمير، هاتاي و ... دست به اعتراض زده‌اند، ارائه نشده است.
روز سه شنبه 7 خرداد يک گروه در اعتراض به قطع درختان پارک گزي‌(گردش) واقع در نزديکي ميدان تقسيم استانبول در اين ميدان تجمع کرده و خواستار از بين بردن واحدهاي تجاري ساخته شده در اين پارک شدند. پليس براي پايان دادن به اين تجمع وارد ميدان شد ولي بکارگيري زور نتوانست به اين اعتراضات پايان دهد. فرداي آن روز يک جريان شناخته شده چپ وارد ماجرا شد و عملاً رهبري اعتراضات را به دست گرفت و موضوع از يک بحث محيط زيستي به يک بحث فراگير سياسي تبديل گرديد و تا امروز اکثريت قاطع استان‌هاي ترکيه را در برگرفته است.
کساني که در اين تظاهرات شرکت کرده‌اند از يک سو سياست‌هاي داخلي حزب عدالت و توسعه را نشانه رفته و شخص اردوغان نخست‌وزير را متهم به ديکتاتوري کرده‌اند و از سوي ديگر رويکردهاي امنيتي ترکيه درباره علويان و کردها را به باد انتقاد گرفته‌اند. رسانه‌هاي غربي از همان آغاز، تحولات ترکيه را داخلي و معطوف به درخواست اصلاحات داخلي دانستند. رسانه‌هاي انگليسي آشکارا از تحولات جاري به عنوان «بهار ترکيه» و در ادامه تحولات منطقه عربي ارزيابي کردند و زيرکانه وانمود کردند که شهروندان ترکيه با رويکردهاي ديني دولت اردوغان مخالفند و خواهان پايان دادن به نقش دين در عرصه اجتماعي شده‌اند و حال آنکه براي اين ادعا هيچ دليلي ارائه نکرده‌اند و واقعاً هم در ميدان تقسيم و خيابانهاي ترکيه نشانه‌اي از مخالفت با نقش‌آفريني دين و يا رويکردهاي ديني وجود ندارد. کما اينکه دولت هم رويکرد ديني ندارد. در عين حال اردوغان هم به طور ضمني وانمود کرد، که تجمع‌کنندگان در تغيير با رويکرد به دين مشکل دارند که به نظر مي‌آيد چنين موضوعي مي تواند دعوت ضمني از نيروهاي مذهبي براي مقابله با تجمع‌کنندگان باشد و دولت اردوغان تهديد کرده است که براي جمع کردن اعتراضات هواداران اسلام‌گراي خود را به خيابان مي‌آورد!
«چپ‌گراها» در ترکيه بطور سنتي نيروي قدرتمندي به حساب مي‌آيند. حزب کارگران کرد- P.K.K يعني بزرگترين و با سابقه‌ترين جريان سياسي کردي ترکيه چپ مي‌باشد. کردها، دست‌کم 19 ميليون نفر از جمعيت 80 ميليوني ترکيه را به خود اختصاص مي‌دهند. علاوه بر اين‌ها جريان «جبهه خلق» و شاخه جوانان اين حزب، چپ‌گرا مي‌باشند اين‌ها نزديک به 25 درصد از نيروهاي فعال سياسي ترکيه را در خود جاي داده‌اند کما اينکه در حال حاضر 140 کرسي از 550 کرسي‌هاي پارلمان را در اختيار دارند. علاوه بر اين‌ها يک جريان چپ‌گرا هم در استان‌هاي علوي‌نشين به خصوص استان جنوبي «هاتا» قرار دارند که از سياست‌هاي ترکيه نسبت به متحد خود در سوريه ناراضي هستند. جريان چپ‌گراي پ.ک.ک اگر چه دخالت خود در اين تظاهرات را رد کرده‌ و نيز «دميرتاش» رهبر حزب صلح و دمکراسي (b.d.p) رهبران تظاهرات را به ارتباط با ارتش متهم کرده و آنان را فاشيست لقب داده اما واقعيت اين است که پ.ک.ک و حزب کردي صلح و دمکراسي اگر در راه‌اندازي اين برنامه دخالت نداشته‌اند اما به گواهي تصاوير فراوان اوجالان که در دست‌هاي تظاهرات‌کنندگان قرار گرفته، مشارکت دارند.
در نقطه مقابل چپ‌گراها، گروه‌هاي راست از اردوغان حمايت کرده و به موضعگيري عليه رهبران تظاهرات روي آورده‌اند. «فتح‌اله گولن» رهبر يک جريان غرب‌گراي اجتماعي فرهنگي مقيم آمريکا حمايت خود را از اردوغان اعلام کرده است و حزب راست‌گراي افراطي b.H.p مخالفت خود را با تظاهرات اعلام کرده و در برابر تمايل هوادارانش به مشارکت در تظاهرات ضد اردوغان ايستاده است. «دولت باغچه‌لي» رهبر اين حزب گفته است از اعضاي ما هر کس مي‌خواهد مي‌تواند به تظاهرات برود ولي پيش از آن بايد از عضويت حزب استعفا دهد. احمد ترک‌رهبر کنگره جامع دمکراتيک که يک جريان کردي است هم گفته است ما مدافع تجمع‌کنندگان «تقسيم» نيستيم و از آن حمايت نمي‌کنيم.
غرب در اينکه پشت تظاهر‌کنندگان قرار بگيرد، ترديدي به خود راه نداد. آمريکايي‌ها بدون فوت وقت از اردوغان خواستند که «خشونت عليه معترضين را پايان دهد و به حقوق‌بشر احترام بگذارد» و محافل انگليسي بلافاصله از آن بعنوان يک تحول مثبت حمايت کردند و به آن نام «بهار ترکيه» دادند. اين موضعگيري سريع نشان مي‌دهد که تظاهرات به احتمال زياد در يک بسته توافق شده بين‌المللي به وقوع پيوسته است. البته در عين حال اين درس را در متن خود دارد که اعتماد اردوغان به غرب و بخصوص خوش‌خدمتي‌هاي او طي دو سال اخير به ويژه در موضوع سوريه تا چه ميزان براي غرب بي‌مزد مانده است.
تحولات اخير ترکيه، حزب حاکم را دچار دودستگي نمود. عبدالله گل رئيس‌جمهور در پيامي اعلام کرد که صداي مخالفان را شنيده و براي رفع مشکلات تلاش مي‌کند او در واقع بطور غيررسمي از رهبران تظاهرات پوزش خواست. موضع رئيس‌جمهور، رهبر حزب حاکم را به اعتراض کشاند. رجب طيب اردوغان نخست‌وزير و رهبر حزب عدالت و توسعه که در حين اظهارات گل در «مراکش» بسر مي‌برد گفت: «من نمي‌دانم رئيس‌جمهور از چه حرف مي‌زند اما من مقابل اين جريان خواهم ايستاد و پليس وظيفه دارد تا من به ترکيه باز مي‌گردم به اين موضوع پايان دهد.»
اردوغان از موضع حزب، روند کنوني را يک اقدام دنباله‌دار با هدف مخدوش کردن مشروعيت حزب ارزيابي مي‌کند در حاليکه گل آن را حاصل اشتباه دولت در ناديده گرفتن علايق و احساسات مردم مي‌داند. کمااينکه وقتي اردوغان يک پل مهم را به نام «سلطان‌سليم عثماني» کرد، گل آن را تحريک‌آميز دانست که اينجور هم شد. علوي‌ها که خاطرات تلخي از کشتار هم‌کيشان خود بدست سلطان سليم داشتند به ميدان آمده و خواستار تغيير اين نامگذاري شدند.
در مورد علل و انگيزه‌هاي اعتراضات کنوني احتمالاتي وجود دارد که به بعضي از آنها اشاره مي‌نمائيم:
1- تظاهرات کنوني، اقدامي چپ‌گرايانه‌ و در ادامه احياي طيف‌هاي سوسياليست در اروپا طي سالهاي اخير مي‌باشد. شواهد اين احتمال، ميدان‌داري گروههاي ترک، کرد و علوي چپ مي‌باشد.
2- در تظاهرات کنوني اگرچه چپ‌ها برجسته‌‌تر ديده مي‌شوند ولي نظاميان و بخصوص بازنشستگان ارتش ترکيه در پشت آن قرار دارند و هدف آن ضربه زدن به موقعيت حزب‌عدالت و توسعه و بازگرداندن دولت و پارلمان به شرايط پيش از روي کار آمدن اين حزب مي‌باشد.
3- اين جريان ماهيت نژادي دارد و دو گروه کردها و علوي‌ها که طي دهها سال اخير منزوي شده بودند براي بازيابي نقش تاريخي خود و پايان دادن به سيطره «ترک‌هاي سني» به ميدان آمده‌اند. مهمترين شاهد اين ادعا تصاوير برجسته رهبران کردي و علوي در تظاهرات ميدان تقسيم اسلامبول و... است.
4- اين يک جريان غربي است که با هدف محو جريان اسلام‌گرايي و زدن ريشه‌هاي آن به قصد تسلط بر قيام‌هاي عربي در منطقه بخصوص در مصر صورت مي‌گيرد. مهمترين شاهد آن تعبير و تفسيرهايي است که در شبکه بي‌بي‌سي و... درج شده‌اند.
5- جريان به وجود آمده يک جريان اجتماعي است که ترکيبي از انواع خواسته‌هاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي،اقتصادي و... را در خود جاي داده است و هدف در آن بهبود شرايط اجتماعي و سياسي ترکيه است. وجود رهبران سنتي ترکيه در پيشاني اين اعتراضات مهمترين قرينه‌ اين تحليل مي‌باشد.
در يک جمعبندي ‌بايد گفت براي تحليل دقيق آنچه در ترکيه مي‌گذرد به زمان بيشتر و اطلاعات جامع‌تري نياز است. در اين ميان ترکيه اگر چه همواره وانمود کرده که يک جامعه باز است اما بشدت از علني شدن آنچه در درون آن مي‌گذرد، پرهيز داده شده است کمااينکه وقتي حزب عدالت و توسعه سرکار آمد خيلي‌ها پرسيدند اين‌ها از کجا پيدا شدند. البته مدت زمان زيادي طول نمي‌کشد تا تحليل‌گر بتواند به پستوي تحولات ترکيه راه پيدا کند. و اما در اين ميان نمي‌توان نقش دخالت ترکيه در بحران سوريه و همراهي با آمريکا، اسرائيل و قطر و عربستان در ارسال سلاح و تروريست به سوريه را ناديده گرفت. شورش و اعتراضات اخير در ترکيه به نوشته برخي از تحليلگران منطقه آتشي است که اردوغان در سوريه برپا کرده بود و اکنون همان آتش به جان دولت او افتاده است.
سعدالله زارعي

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* آنچه در شرايط فعلي مي‌تواند مشت محکمي بر دهان دشمنان بزند حضور پرشور مردم پاي صندوقهاي راي در 24 خرداد است. الان دشمنان منتظرند تا بهانه‌اي به دست آورند. پس وعده ما با هم 24 خرداد پاي صندوقهاي راي.
8761---0912
*در روز 24خرداد امسال ملت با بصيرت ايران مانند 9دي سال 88 به کوتاه فکراني که رابطه با آمريکا و چند کشور اروپايي را افتخار مي‌دانند پاسخ خواهند داد و بار ديگر دست رد بر سينه آنان خواهند زد.
3656---0935
* کسي که مدعي است مي‌خواهد سکان قوه مجريه را به دست بگيرد و با مشکلات دست و پنجه نرم کند خصوصا وقتي در کسوت مقدسي است بايد از سعه‌صدر و حلم و بردباري زيادي برخوردار باشد. چرا برخي از نامزدها تاب تحمل حرف بحق مخالف خود را ندارند و با بداخلاقي و پرخاشگري سخن مي‌گويند.
يک خانم خواننده کيهان
* شناسايي يک شبکه تروريستي وابسته به کشور قطر توسط نيروهاي گمنام وزارت اطلاعات که قصد عمليات تروريستي و ايجاد ناآرامي در داخل کشور داشتند نشان دهنده برنامه کشورهاي استکباري براي تأثيرگذاري روي انتخابات ايران است.
6406---0912
* از نامزدهاي رياست‌جمهوري خواهشمنديم به تبليغات و وعده‌هايي که مي‌دهند مطمئن باشند که تحقق مي‌يابد در غير اين صورت ايجاد انتظارات کاذب ظلمي بزرگ در حق ملت خواهد بود.
يک شهروند
*در مناظره سوم کانديداها متاسفانه باز هم صداي طلبکاري قشري نسبت به مردم ايران شنيده شد و گاه تمام آن مسائلي که در سال 88 پيش آمد کتمان شد و در بحث سياست خارجي از آنان سخني جز تسليم به گوش نرسيد. ان‌شاءالله مردم درست تصميم‌گيري کنند.
يک شهروند
* برخورد تعدادي از نامزدها با مسئول ارشد جمهوري اسلامي در مذاکرات هسته‌اي در مناظره تلويزيوني اخير در موضوع هسته‌اي به گونه‌اي بود که گويا اصلا زورگويي آمريکا درکار نيست و هرچه مشکلات پيش مي‌آيد ناشي از خود ما ايراني‌ها مي‌باشد! واقعا تلاش براي رسيدن به يک جايگاه هر قدر هم که بزرگ باشد به اين بي‌انصافي‌ها مي‌ارزد؟
يک شهروند
* قلب ما از تفرق نامزدهاي اصولگرا در فشار است و اگر به اجماع نرسند و ائتلاف نکنند مديون امت حزب‌ا... هستند.
5349---0912
* از صداوسيما تقديرو تشکر مي‌کنم که با برنامه بسيار خوب مناظره‌ها شرايطي را فراهم کرد که کانديداها به راحتي براي مردم قابل شناسايي باشند و آنها نيز نيازي به تبليغات نجومي نداشته باشند.
اصغر کردبچه
* با توجه به رهنمودهاي روشنگر رهبرمعظم انقلاب در حرم حضرت امام خميني(ره) درباره رقابت انتخاباتي خطاب به 8 نامزد احراز صلاحيت شده که پشت ميز مناظره تلويزيوني قرار مي‌گيرند بنويسيد اين فرصت و تريبون امروز که در اختيارشان قرار گرفت براي متقاعد کردن مخاطبين به راهکارهاي آنان بود نه اينکه به روي يکديگر شمشير کشيده و اقدام به سياه‌نمايي کنند.
محمودي
* وقتي مي‌توانيم با کشورهاي آمريکاي لاتين که مستقل از آمريکا عمل مي‌کنند رابطه داشته باشيم و از حمايت‌هاي آنان در سازمان‌هاي بين‌المللي برخوردار بشويم و داد و ستد اقتصادي کنيم چرا برخي از نامزدهاي رياست‌جمهوري اظهار مي‌کنند رابطه داشتن با اين کشورها لزومي ندارد.
0767---0912
* اگر نامزدها قصد خدمت دارند تا فرصت باقي است دست به کار شوند و به قصد خدمت به کشور و نظام به نفع فرد اصلح کنار روند.
1900---0917
* با توجه به اينکه در احاديث زيادي آمده است وقتي فتنه شما را فرا گرفت به قرآن پناه ببريد، چرا مسئولان به اين الگوي قرآني تمسک نمي‌جويند و آن را به جوانان عرضه نمي‌‌کنند؟ از گزارش مهدهاي کودک قرآني که در هفته گذشته چاپ شد، تشکر مي‌کنم. چاپ اين گزارش‌ها در ترويج الگوهاي موفق موثر است.
يک شهروند
* گرماي ناشي از تابش آفتاب در صحن‌هاي روباز حرم امام رضا(ع) غيرقابل تحمل است. تقاضا داريم براي رعايت حال زائرين حضرت از سايه‌بان‌هاي متحرک استفاده بکنند.
1995---0912
* 18 سال است که خانه 40 متري ما در شهرک وليعصر واقع در منطقه 18 شهرداري در طرح قرار گرفته است. نه اجازه بازسازي مي‌دهند و نه طرح را اجرا مي‌کنند. اين بلاتکليفي نه تنها ما را از زندگي عقب انداخته بلکه به طور کلي از حيات ساقط کرده است.
عبدالله عروجي
* دو سال است که کمک هزينه ازدواج خاص فرزندان فرهنگيان پرداخت نمي‌شود. به همين دليل در به خانه بخت فرستادن فرزندان آماده ازدواج خويش مشکل پيدا کرده‌ايم و دستمان به جايي نمي‌رسد. مگر شما مطبوعات براي رفع اين مشکل قدمي برداريد.
1979---0917
* شربت مترونيدازول مدتي است ناياب شده است و گفته مي‌شود اين کار براي گران کردن صورت مي‌گيرد. اگر چنين چيزي صحت دارد هرچه زودتر قيمت جديد را مشخص و اعلام کنند بلکه دارو در دسترس بيماران قرار بگيرد!
3082---0916
* مادرم به همراه برادرم که ازدواج کرده ولي به بيماري رواني شديدي دچار شده هر سه تحت پوشش بهزيستي پاکدشت هستند ولي فقط به برادرم که در منزل بستري است ماهيانه 40 هزار تومان مستمري پرداخت مي‌کنند و مي‌گويند به مادرم و همسر برادرم چيزي تعلق نمي‌گيرد. بايد کار کنند و خودشان مشکلشان را حل نمايند! آيا اين پاسخ قانوني است و آيا راه حلي براي رفع اين مشکل وجود ندارد؟
ولي‌خاني
* ما سرابي‌ها 25 سال است که در انتظار راه‌اندازي کارخانه نفلين سنيت و چهاربانده شدن محور بستان‌آباد به سراب هستيم ولي متاسفانه هر يک از روساي جمهور آمدند و به عهد خود وفا نکردند. باز هم به تبعيت از بيانات رهبر معظم انقلاب در مقابل دشمن قسم خورده، حماسه سياسي خلق خواهيم کرد. ولي از رئيس‌جمهور آينده انتظار داريم به وعده‌هاي خود وفا کند.
رضا سرابي
* سه تن از نامزدهاي محترم از ابتداي شکل‌گيري ائتلاف خود اعلام کردند که نزديک به روز انتخابات دو نفر به نفع يک نفر کنار مي‌کشند. چرا به قول و وعده‌ خويش عمل نمي‌کنند؟
معين‌فر
* در شهرستان چايپاره هر کجا که مي‌روي مردم از نبود يا گراني دارو حرف مي‌زنند و عدم رسيدگي به اين مشکل و تهيه داروهاي ارزان‌قيمت باعث مختل شدن زندگي خواهد شد. داروخانه‌ها اظهار مي‌دارند روزانه چندين نفر به علت گراني داروها، نسخه‌ها را به خانه خود برمي‌گردانند. جا دارد مسئولين در اين مورد اقدام عاجل صورت دهند تا اين مشکل به زودي زود حل گردد.
پاشايي- قره‌ضياءالدين

 


گفت: برخي از نامزدها در مناظره تلويزيوني اعلام کردند که در صورت پيروزي اقدام به تشکيل «معاونت اقوام» خواهند کرد.
گفتم: ولي در کشور ما همه اقوام صرفنظر از سنت‌هاي قومي خود به عنوان يک ملت يعني ملت ايران شناخته مي‌شوند. يعني اين آقايان مي‌خواهند مليت ايراني را از آنها بگيرند؟! اين که اهانت به اقوام مختلف ايراني است!
گفت: اتفاقا آقاي دکتر حداد در پرسش عالمانه‌اي از کانديداي مورد نظر پرسيد؛ آيا براي قوم فارس هم يک معاونت تشکيل مي‌دهيد؟! يعني اگر قوم فارس را ناديده بگيريد، معاونت اقوام شما ناقص است و اگر قوم فارس را هم در آن معاونت جاي بدهيد که مي‌شود همان ملت ايران.
گفتم: چه عرض کنم؟! شخصي با آجر يک ديوار ساخته و فانوسي با شيشه قرمز را روي آن گذاشته بود. پرسيدند فانوس براي چيست؟ گفت؛ براي اين که ماشين‌هاي عبوري با ديوار برخورد نکنند! پرسيدند؛ خب! ديوار را براي چه ساخته‌اي؟ گفت؛ براي اين که فانوس را روي آن بگذارم!

 


سومين و آخرين مناظره تلويزيوني کانديداهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري که جمعه گذشته به مدت بيش از 4ساعت برگزار شد، بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌هاي خارجي داشت.
راديو فرانسه در گزارشي اعلام کرد: سومين و آخرين مناظره تلويزيوني ميان هشت کانديداي رياست‌جمهوري ايران، عصر جمعه 17 خرداد برگزار شد که در اين مناظره، کانديداهاي انتخابات به بيان مواضع خود درباره سياست خارجي، پرونده هسته‌اي و موضوع دانشجويان و کوي دانشگاه پرداختند.
بنگاه سخن‌پراکني‌ بي‌بي‌سي نيز که تهيه‌کنندگانش پس از اين مناظره مبهوت شده بودند چاره‌اي جز اعتراف به اهميت اين انتخابات نداشت.
اين رسانه انگليسي درباره مناظره سوم نامزدهاي انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري ايران و ارزيابي آن گفت: بطور کلي بحث در ميان نامزدهاي اين دوره خيلي داغ و جدي بود.
بي‌بي‌سي افزود: در مناظره نامزدهاي رياست‌جمهوري که موضوعش سياست بود، برخلاف دو مناظره اول اين‌بار مباحث آن پررنگتر شد.
خبرنگار اين شبکه افزود: واقعا انتظار نداشتم که در اين مناظره اين موضوع تا به اين اندازه جدي مطرح شود. به معنايي بي‌سابقه به نظر مي‌رسد. بخصوص اينکه در مقايسه با انتخابات دوره‌هاي گذشته، حرف‌ها به همان حد شايد جدي‌تر از آن باشد اما آن گستاخي‌هاي شخصي که درگذشته ديديم و شاهدش بوديم حتي مثلا درگيري‌هاي شخصي که آن زمان بوجود مي‌آمد الان کمتر ديده مي‌شود، به جايش اين محتواست که بيشتر مطرح مي‌شود.
راديو فردا وابسته به سيا در گزارش خود از سومين مناظره کانديداهاي رياست‌جمهوري گفت: اگر براي مباحث و صحبت‌هاي مطرح شده نامزدها محوريتي قائل شويم، به طور کلي در چارچوب مسايل مختلف و حول دو محور سياست داخلي و سياست خارجي دور مي‌زند.
اين رسانه آمريکايي افزود: بطورکلي در اين چارچوب زير مقوله‌هاي سياست داخلي راجع به بحث آزادي، بحث استفاده از جناحها و برخورد آنها با هم بوده است. در مورد سياست خارجي هم مقولاتي نظير ديپلماسي کشور و مذاکرات هسته‌اي مدنظر بوده که در اين مرحله از مناظره‌ها درباره اين مسايل بين نامزدها مباحث زيادي رد و بدل شد.
برخي ديگر از رسانه‌هاي غربي به پررنگ کردن اختلاف‌نظرها ميان کانديداها بر سر مذاکرات هسته‌اي پرداختند.
خبرگزاري رويترز در خبري با عنوان «کانديداهاي انتخاباتي در زمينه مسير سياست خارجي ايران با يکديگر اختلاف‌نظر داشتند» به اظهارات حسن روحاني و سعيد جليلي درباره سياست خارجي ايران در سال‌هاي گذشته و حال حاضر اشاره کرد و نوشت که رئيس‌جمهور ايران به طور کلي مسئوليت امور داخلي به ويژه اقتصاد را برعهده دارد و مي‌تواند مستقيما روي تصميمات سياست خارجي تاثير بگذارد.
خبرگزاري فرانسه نيز در خبري با عنوان «کانديداهاي انتخاباتي از تاکتيک‌هاي مذاکرات هسته‌اي ايران خرده گرفتند» نوشت که کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري ايران روز جمعه در يک مناظره داغ تلويزيوني درباره مذاکرات هسته‌اي با قدرت‌هاي جهاني از برخي سياست‌هاي مذاکره‌کننده هسته‌اي ارشد ايران انتقاد کردند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي با عنوان «کانديداهاي رياست‌جمهوري ايران درباره مذاکرات هسته‌اي مناظره کردند» گزارش داد که هشت کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري ايران در زمينه چگونگي مديريت مذاکرات هسته‌اي در گفت‌وگو با کشورهاي 1+5 با يکديگر اختلاف‌نظر داشتند.
اين خبرگزاري گزارش داد که اين هشت کانديدا ديدگاه‌هايشان را در سومين و آخرين مناظره تلويزيوني در روز جمعه مطرح کردند و اين مناظره چهارساعته به سياست خارجي و مسائل داخلي معطوف بود.
شبکه تلويزيوني بلومبرگ نيز در گزارشي با عنوان «کانديداهاي ايران از ديپلماسي هسته‌اي اين کشور انتقاد کردند» گزارش داد که مناظره روز جمعه بين کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري ايران به بحث‌هاي غيرمنتظره‌اي کشيده شد.
اين شبکه تلويزيوني با اشاره به قسمت‌هايي از اظهارات برخي از کانديداها، گزارش داد که ايران در زمينه موضوع هسته‌اي‌اش با غرب مناقشه دارد.
روزنامه فايننشال تايمز نيز در گزارشي به مناظره تلويزيوني روز جمعه پرداخت و مدعي شد که اين مناظره داغ گوشه‌اي از اختلاف‌نظرهاي مقامات عاليرتبه ايران را در زمينه‌ برنامه هسته‌اي‌اش به نمايش گذاشت.
اين روزنامه نوشت که جليلي در اين مناظره از سوابقش دفاع کرد و تاکيد کرد که سياست «مقاومت» در برابر کشورهاي غربي موفقيت‌تر از سياست مذاکره‌کنندگان ميانه‌روتر بود.
روزنامه ديلي استار نيز در گزارشي با عنوان «کانديداهاي انتخاباتي در زمينه سياست خارجي ايران با يکديگر مناظره کردند» به پوشش خبري مناظره روز جمعه و انعکاس بخشي از اظهارات برخي از کانديداها پرداخت.
روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشي به پوشش مناظره روز جمعه بين کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري ايران پرداخت و در ادامه گوشه‌هايي از بحث‌هايي را که بين تعدادي از کانديداها مطرح شد، منعکس کرد.
خاطر نشان مي‌شود؛ رهبرمعظم انقلاب چند روز پيش تاکيد فرمودند که اين دور از انتخابات از اهميت مضاعف برخوردار است، چرا که تمام اتاق‌هاي فکر دنيا در حال رصد اين انتخابات هستند. بنابراين طبيعي است که رسانه‌هاي غربي با اغراض سياسي خاص به پوشش خبري اخبار اين انتخابات بپردازند.

 


لايحه موافقتنامه ‌همکاري‌هاي امنيتي بين ايران و پاکستان از سوي رئيس‌جمهور تقديم مجلس شد.
لايحه«موافقتنامه همکاري‌هاي امنيتي بين‌ ايران و پاکستان» که بنا به پيشنهاد وزارت کشور به تصويب هيئت وزيران رسيده است، از سوي رئيس‌جمهور براي طي تشريفات قانوني تقديم مجلس شد.
در مقدمه توجيهي اين لايحه آمده است: با عنايت به روابط دوستانه بين دو کشور ايران و پاکستان و اهميت مسائل امنيتي و با اعتقاد به لزوم برقراري همکاري‌هاي امنيتي متقابل و درک فوايد ناشي از آن و با آگاهي از نقش موثر دو کشور در تحکيم امنيت و ثبات منطقه‌اي و با عنايت به آسيب‌پذيري کشورها در خصوص جرايم سازمان يافته فراملي و خدشه‌دار کردن نظم و امنيت عمومي و جان و رفاه شهروندان به واسطه ارتکاب جرايم ياد شده و به منظور توسعه ارتقاي سطح مناسبات بين دو دولت، لايحه «موافقتنامه همکاري‌هاي امنيتي بين ايران و پاکستان» براي طي تشريفات قانوني تقديم مجلس مي‌شود.
براساس ماده واحده اين لايحه، موافقتنامه همکاري‌هاي امنيتي بين ايران و پاکستان تصويب و اجازه مبادله اسناد داده مي‌شود.

 


سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه گفت: اين کميسيون براي رفع ايرادات شوراي نگهبان جلسه تشکيل داده و مقرر کرد، بانک مرکزي مسئوليت تعيين نرخ ارز را برعهده بگيرد.
جعفر قادري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: کميسيون تلفيق در جلسه صبح شنبه که با حضور عليزاده عضو حقوقدان شوراي نگهبان برگزار شد، يازده ايراد از نوزده ايراد شورا به بودجه را مورد بررسي قرار داد.
وي اضافه کرد: در يکي از مصوبات به جاي شوراي پول و اعتبار که مجلس آن را متولي تعيين قيمت ارز کرده بود، بانک مرکزي جايگزين شد و مقرر شد که بانک مرکز سياست‌هاي ارزي و تعيين نرخ ارز را به عهده بگيرد.
گفتني است مجلس روز يکشنبه [امروز] براي رفع ايرادات شوراي نگهبان از لايحه بودجه 92 در دو نوبت صبح و بعدازظهر تشکيل جلسه مي‌دهد.

 


مرور سخنان دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي نشان مي‌دهد برخلاف برخي اظهارنظرهاي انتخاباتي، آمريکايي‌ها عامل کارشکني در مذاکرات هسته‌اي بوده‌اند.
پيش از اين علي لاريجاني دست کم در 2 مصاحبه به موضوع به هم خوردن توافقات نهايي شده با خاوير سولانا مسئول وقت سياست خارجي اروپا پرداخته است. وي 14 ارديبهشت سال 1388 در ديدار با جمعي از سردبيران و خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي جمهوري چک درباره علت به سرانجام نرسيدن مذاکرات گفت: مذاکرات با اروپا چند مقطع داشته، يک مقطعي سه وزير اروپايي، آلمان و انگليس و فرانسه، به ايران آمدند و تفاهمنامه‌اي در سعدآباد امضا شد. آنجا سه وزير اروپايي گفتند، شما UCF اصفهان و غني‌سازي نطنز را متوقف کنيد، ما ظرف چند هفته مساله را حل مي‌کنيم، بعد شما کارتان را ادامه دهيد. اما فکر مي‌کنم درست حرف زده نشده چون بعدها به من گفتند که مقصد ما تعطيلي هميشگي بود و اين يک بي‌اعتمادي در ايران به وجود آورد. مخصوصاً يک حوادثي هم در اين بين رخ داد. مثلاً آقاي بلر در همين فاصله زماني از سربازان خودش در بصره سان ديد و آنجا گفت، ما ميوه اشغال عراق را در تهران چيديم. فکر مي‌کنم يک اشتباه محاسباتي رخ داد، تصور ايران اين بود که ما مي‌خواهيم اعتمادسازي کنيم ولي آنها موضوع را طور ديگر فهميدند. بعد از مذاکرات بروکسل و پاريس از ايران خواستند همه فعاليت‌هاي اتمي را تعطيل کند تا ظرف چند ماه به يک اوبجکتيو گارانتي (Objective guarantee)، برسيم. در مرحله بعد ظرف اين چند ماه هيچ پيشنهادي به عنوان اوبجکتيو گارانتي به ما ندادند. اين در حالي بود که همه تأسيسات اتمي ما تعطيل شده بود.
لاريجاني همچنين گفته بود: بعد ما يک پيشنهاد به آنها داديم، ظرف چند ماه به ما پاسخ منفي دادند. مرحله سوم ايران به اين نتيجه رسيد که از اين مسير به نتيجه‌اي نمي‌رسيم لذا ما به آژانس گفتيم، ما فعاليت اتمي خود را زير نظر آژانس آغاز مي‌کنيم و ضمناً مذاکره مي‌کنيم براي اينکه به يک نتيجه هم برسيم. آنها رفتند به سمت اينکه عليه ايران قطعنامه صادر کردند. اما در سال 2006 مذاکرات را آغاز کردند، ما در مذاکرات فعال و جدي وارد شديم، حداقل در سه مرحله نزديک شديم به يک تفاهم، اما عوامل ديگري اين را به هم مي‌زد.
وي در توضيح ماجرا گفت: مثلاً ما با آقاي سولانا داشتيم مذاکره مي‌کرديم که حادثه حمله اسرائيل به لبنان رخ داد. آنجا کسينجر مقاله‌اي نوشت که در همين شلوغي يک قطعنامه عليه ايران بدهيم. آنها مذاکرات را قطع کردند و ظرف 48 ساعت قطعنامه صادر کردند. آقاي سولانا به من زنگ زد و گفت، «متأسفم که خرابکاران کار خودشان را کردند.» بنابراين مسأله هسته‌اي نبود، عامل بيروني بود. من آنچه که مي‌توانم بعد از سال‌ها مذاکره به شما بگويم، مسأله آنها ذاتاً به مسأله هسته‌اي برنمي‌گردد. بارها به من گفتند که ما مي‌دانيم شما بمب اتمي نداريد، ولي شما يک کشور تأثيرگذار در منطقه هستيد و موازنه را در منطقه داريد به هم مي‌زنيد.
دبير پيشين شوراي عالي امنيت ملي همچنين 14 خرداد امسال در برنامه شناسنامه رسماً تصريح کرد: آنها [مقامات اروپايي] اذعان داشتند که شما چند هفته‌اي تعليق هسته‌اي داشته باشيد و ما نيز مسائل آژانس را طوري پيش مي‌بريم که شما داراي دانش هسته‌اي شويد. بحث‌ها ادامه پيدا کرد و سرانجام آن شد که جريان به تعليق کامل رسيده بود، UCF اصفهان تعطيل شده و زنجيره‌اي براي توليد وجود نداشت. اينها تمام شرايطي بود که بنده در هنگام قبول مسئوليت پرونده هسته‌اي با آن روبرو شدم.
لاريجاني افزود: کشور به صورت موقتي دچار تعليق هسته‌اي شد اما آنها به تعهدات خود عمل نکرده و خلاف عهد کردند به طوري که پس از اولين ملاقاتي که بنده با چند وزير خارجه اروپايي در نيويورک داشتم، نماينده وزير خارجه آلمان اعلام کرد که ما نگفتيم شما تعليق کنيد بلکه خواهان تعطيل کردن برنامه هسته‌اي بوديم و شما نبايد غني‌سازي داشته باشيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اظهار کرد: کشورهاي اروپايي دقيقاً در زمان جنگ 33 روزه اسرائيل عليه لبنان، خواهان حاد کردن شرايط هسته‌اي و فشار آوردن به کشور ما بودند به طوري که با شروع جنگ 33 روزه، کسينجر مقاله‌اي نوشت و اعلام کرد که الان زمان صادر کردن قطعنامه عليه ايران است، ما نيز در جواب گفتيم که جنگ 33 روزه چه ربطي به کشور ما دارد؟ ما در حال بحث اتمي هستيم.
وي تصريح کرد: آن زمان آقاي سولانا به بنده تلفن کرد و بيان داشت که خرابکارها کارشان را انجام داده‌اند و من از شما عذرخواهي مي‌کنم. بنابراين معلوم شد که اروپايي‌ها به خاطر مشکلات و مسائل ديگر خواهان فشار وارد کردن به ايران بودند.
با اين اوصاف به نظر مي‌رسد بي‌دقتي در اظهارنظرهاي تبليغاتي -ولو خلاف ميل گويندگان باشد- مي‌تواند موجب تبرئه دشمنان ملت ايران و انداختن توپ در زمين خودي شود.

 


کش و قوس ميان کارگزاران و اصلاح‌طلبان بر سر حذف محمدرضا عارف يا حسن روحاني از رقابت‌هاي انتخاباتي ادامه دارد.
روز گذشته محمدعلي نجفي از اعضاي حزب کارگزاران اعلام کرد تلاشهايي براي ائتلاف با آقايان عارف و روحاني داشته‌ايم و اين دو بزرگوار ائتلاف را پذيرفته‌اند. به گفته وي قرار است نتيجه اين رايزني به زودي اعلام شود. همزمان حسن دهباشي سازنده فيلم تبليغاتي حسن روحاني از قطعي شدن حمايت هاشمي نسبت به حسن روحاني خبر داد. او ديروز در صفحه شخصي خود نوشت: قرار است خورشيد که بالا آمد برويم نزد آقاي هاشمي و ايشان در برابر دوربين دومين مستند ما از کانديداتوري رفيقمان که در اصل رفيق شفيق و همفکر چهل ساله خودش است، اعلام حمايت کند. آنچنان که يک وجب روغن نباتي و... اينها!
پيش از اين نيز در اولين مراسم اعلام نامزدي حسن روحاني، ياسر و مهدي هاشمي حضور به هم رسانده بودند.
اما در ديگر سو برخي اصلاح‌طلبان بر لزوم حمايت از عارف تأکيد دارند. به همين دليل گروهي از اعضاي جبهه اصلاح‌طلبان با عارف ملاقات کردند. به گزارش ايسنا، عارف در ملاقات با اين طيف با اشاره به برخي بي‌اخلاقي‌هاي انتخاباتي خاطرنشان کرد: بسياري پيش از اين که آقاي هاشمي ثبت‌نام کنند، ستادهايشان را فعال کرده بودند، اما ما تا زمان رد صلاحيت ايشان، هيچ فعاليت ستادي انجام نداديم؛ چرا که منش ما اخلاقي است.
در اين نشست محمدجواد حق‌شناس به نمايندگي از جبهه اصلاح‌طلبان به بيان ديدگاه‌هاي اين گروه پرداخت و با تاکيد بر حمايت اين جريان از محمدرضا عارف خاطرنشان کرد: ما شما را نامزد اصلاح‌طلبان مي‌دانيم.
گفته مي‌شود شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات به دنبال برگزاري جلسه‌اي با حسن روحاني است و اين در حالي است که طبق برخي اخبار- از جمله سايت پايگاه جامع انتخاباتي ايران- شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با قاطعيت آرا از عارف حمايت کرده است.
سيد هادي خامنه‌اي از اعضاي مجمع روحانيون و دبير گروه موسوم به مجمع نيروهاي خط امام(ره) اخيرا در مراسم افتتاح ستاد انتخاباتي عارف در چناران گفته بود: اصلاحات در اين دوره از انتخابات يک کانديدا دارد، نماينده تمام اصلاح‌طلبان عارف است، خود حسن روحاني نيز بارها گفته که اصلاح‌طلب نيست و مستقل به ميدان آمده است.
وي با اشاره به اين نکته که در جبهه اصلاح‌طلبان هيچ فرد و يا گروهي مجبور به کاري نيست افزود: اصلاح‌طلبان نبايد فعاليت خود را منوط به اظهارنظر خاتمي کنند، شوراي جبهه هماهنگي اصلاح‌طلبان کشور حامي عارف هستند.
عارف نيز طي روزهاي گذشته چندبار در جمع خبرنگاران در مشهد و کرمانشاه اعلام کرده «تا روز آخر در انتخابات مي‌مانم و به نفع هيچ کس کنار نمي‌روم» و «من آقاي روحاني را اصلاح‌طلب نمي‌دانم».
قائم مقام ستاد جوانان و دانشگاهي عارف در خراسان‌رضوي نيز گفت: عارف در بهترين شرايط 15 ميليون و در بدترين شرايط 5 ميليون رأي دارد.
به گزارش مهر، مصطفي توفيقي در نشست جوانان اصلاح‌طلب ستاد عارف اظهار کرد: به احتمال زياد روحاني تا يکشنبه هفته آينده به نفع عارف کنار مي‌کشد.
وي با بيان اين مطلب که روحاني خود را اصولگراي متعادل معرفي مي‌کند، ادامه داد: حتي اگر روحاني کنار نکشد با موج اعتراضات رو به رو خواهد شد و از رديف اصلاح‌طلبان خارج مي‌شود.

 


سازمان مجاهدين (انقلاب) شاخه خارج کشور رسما با صدور بيانيه‌اي خواستار تحريم انتخابات رياست‌جمهوري شد. اين موضع عجيب بلافاصله با استقبال گروهک‌هاي سلطنت‌طلب که پيشاپيش به تحريم انتخابات پرداخته بودند مواجه شد.
در بيانيه صادره آمده است: «اصلاح‌طلبان و فعالان جنبش سبز از ماه‌ها قبل بحث درباره انتخابات را آغاز کرده بودند و دو راهبرد وجود داشت. يکي راهبرد مبتني بر جنبش سبز و اصلاح‌طلبي با منطق آرماني و حداکثري و مشروط کردن شرکت در انتخابات به تحقق مطالبات جنبش نظير آزادي زندانيان و رفع حبس خانگي سران جنبش بر پايه اين منطق مي‌بايست شرايط براي ورود نامزدهاي اصلي جنبش يعني آقايان موسوي، کروبي و خاتمي فراهم شود. دوم، راهبرد حداقلي با منطق مصلحت عمل‌گرايانه براساس اجماع همه نيروهاي سياسي وفادار به انقلاب و پايبند به قانون‌اساسي، آقاي هاشمي مناسب‌ترين نامزد براي اين راهبرد به شمار مي‌آمد».
«سازمان» در پايان تأکيد مي‌کند: مشارکت در انتخابات ناصواب بوده و سازمان نه تنها از هيچ نامزدي حمايت نمي‌کند بلکه مشروعيتي براي اين انتخابات قائل نيست. سازمان به احزاب و چهره‌هاي اصلاح‌طلب پيشنهاد مي‌کند از ورود به انتخابات و حمايت و معرفي نامزد اجتناب کنند. نتيجه اين انتخابات از هم‌اکنون روشن است. ما اعلام مي‌کنيم حمايت از يکي از نامزدهاي متفاوت موجود در انتخابات، حاکميت را در ادامه رويه‌هاي خود مصرتر و مصمم‌تر خواهد کرد.
در واکنش به اين بيانيه، «سامانه پادشاهي» که از سوي حاميان رضا ربع‌پهلوي حمايت مي‌شود، در تحليلي با عنوان «تقدير از شوراي هماهنگي راه‌سبز و سازمان مجاهدين انقلاب» نوشت: از قديم گفته‌اند حرف خوب از زبان هر کس شنيده شد بايد پذيرفت. و عمل خوب را هم هر کس انجام داد بايد تقدير کرد. در خبرها ديديم و شنيديم که شوراي هماهنگي راه سبز اميد و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در يک اقدام ملي و ميهني انتصابات نمايشي رژيم را تحريم کردند. براي ما که سالهاست اقدامات سازمان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب را دنبال مي‌کنيم اين اقدام مهم محسوب مي‌شد و لازم ديديم که حرکت را ارج نهاده و تقدير کنيم.
پايگاه اينترنتي نداي سبز نيز در تحليلي به قلم رجب مزروعي نوشت: پس از مهندسي انتخابات دو نامزدي که به اقتدارگرايان تعلق ندارند در ميان نامزدها باقي مانده‌اند. حضور اين دو باعث رخداد نوعي دوگانگي تحليلي در ميان اصلاح‌طلبان در مورد شرکت يا عدم شرکت دراين‌ بازي شده است، و هر چند من اين رخداد را يکي از هدفهاي اصلي «مهندسي انتخابات» مي‌دانم. وي مي‌افزايد استدلال مي‌شود که درصد قابل توجهي از مردم بهر دليل در انتخابات شرکت مي‌کنند ( با توجه به همزماني انتخابات شوراها برخي اين رقم شرکت را تا 70 درصد بالا مي‌برند و البته رسانه‌هاي اقتدارگرا هم هر روز روي اين عدد مانور مي‌دهند!)، و ما بايد با مردم همراهي نمائيم، حتي اگر بپذيريم که اينگونه باشد اصلاح‌طلبان هيچگونه ابزاري براي جلوگيري از«مهندسي انتخابات» و تقلب و حتي راستي‌آزمايي اين ميزان مشارکت در انتخابات ندارند.
از سوي ديگر ارگان گروهک ملي-مذهبي از قول يکي از فتنه‌گران فراري (حسن فرشتيان روحاني‌نماي مقيم پاريس) مدعي شد: انتخابات ديگر زمين بازي تحول‌خواهان و اصلاح‌طلبان نيست حتي اگر آقايان هاشمي و يا خاتمي پشت سر يکي از اين آقايان بروند، با توجه به مهندسي ايجاد شده، اندک آرايي که اعلام مي‌شود به رخ آنها کشيده خواهد شد و گفته خواهد شد اين هم کانديداي شما که با همه حمايت‌ها و بسيج‌تان مجموعه آراي شما، مثلا يک دهم افراد واجد شرايط راي‌ دادن است.
در همين حال راديو فردا در گزارشي تصريح کرد: «با رد صلاحيت هاشمي واقع‌گرايي اپوزيسيون دمکرات ايران به پايان خود مي‌رسد. کانديداهاي تحمل شده اصلاح‌طلب نه سابقه، نه قابليت، نه قصد، نه امکان و نه جسارت فرستادن پيام تغيير به مخاطبين بالقوه خود را دارند. فرو رفتن اپوزيسيون از اين مرز برابر است با از دست دادن هويت و حرمت خود و عملا معني‌اش بازي در زمين مين‌گذاري شده رژيم ايران است. رفتن به راه تبليغ بر بديل بودن دو شخص «اصلاح‌طلب» و «نيمه اصلاح‌طلب» در خيل از صافي گذشتگان، گام نهادن در راهي بن‌بست است که انتهايش به تبليغ برگزيدن بدتر در برابر بدترين، مي‌انجامد. توهم جايز نيست. پيامد شرکت اپوزيسيون، مخدوش شدن انتخابات است و در محاق کشيدن اختلاف ميان انتخابات آزاد و فرمايشي است. پيامدش بي‌هويت کردن اپوزيسيون و نااميد و منفعل کردن حاملين بالقوه دمکراسي، است. رفتن به چنين راهي معني‌اش نه واقع‌گرايي که «دريوزگي سياسي» است. سزاوار نيست که اپوزيسيون و همرهان جنبش سبز، آلت دست جمهوري اسلامي قرار گيرند و اعتبار خود را در ميان مخاطبان بالقوه‌شان خدشه‌دار کنند.
از سوي ديگر راديو فرانسه در تحليلي گفت: «تحول‌خواهان شرکت در انتخابات و حمايت از يکي از دو نامزد اصلاح‌طلب را با توجه به مهندسي انتخابات گل زدن به دروازه خودي و به نفع حريف توصيف مي‌کنند. بيژن حکمت مي‌گويد حاميان حکومت مي‌خواهند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند، تنور انتخابات را گرم کنند و با مقداري رأي براي عارف و روحاني اينطور گفته شود که اين انتخابات واقعي بوده است. اين بزرگترين اشتباه تاريخي اصلاح‌طلبان خواهد بود اگر بعد از تحليل‌هايي که تاکنون از اوضاع عرضه کرده‌اند و بعد از برخوردهايي که حاکميت با آنها کرده، دوباره بخواهند وارد يک بازي انتخاباتي بشوند که غير واقعي است. آنها در صورت چنين کاري، در حقيقت به يک شبح انتخاباتي جان خواهند بخشيد و طوري وانمود خواهد شد که اين انتخابات واقعي است».
عبدالرضا تاجيک از اعضاي گروهک ملي مذهبي و از همکاران متواري نشريات زنجيره‌اي هم به راديو فرانسه گفت: در حال حاضر بخش عمده‌اي از اصلاح طلبان و چهره‌هاي شاخص آنان به اين تمايل دارند که کانديدايي را حمايت نکنند.
گفتني است پيش از اين گروهک شوراي هماهنگي سبز (وابسته به امير ارجمند) و برخي از اعضاي حزب منحله مشارکت از تحريم انتخابات حمايت کرده‌اند و اين در حالي است که پيوستن به چند تحريم، تير خلاص را به ادعاي اصلاح‌طلبي و وفاداري به جمهوري اسلامي خواهد زد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10