(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 خرداد 1392 - شماره 20512

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
به دنبال شهادت زائران ايراني
ايران : از تعقيب تروريست‌ها در عراق دست برنمي‌داريم
درمکتب امام
دانشجو با اشاره به برگزاري 1800 نشست انتخاباتي در دانشگاه‌ها:
هو کشيدن، سوت زدن و آتش زدن عکس‌ها در دانشگاه نشاط انتخاباتي نيست!
ضرورت تأمين اقتصادي مردم در اسلام
سردار جزايري: مقابله سپاه با تهديدات سياسي عليه نظام ورود به قلمرو ممنوعه نيست
توکلي: مردم و نظام برنده مناظره بودند
هراس رژيم صهيونيستي از پيروزي راهبردي ايران در سوريه
جاسوس سابق سيا: آمريکا باز هم در انتخابات ايران شکست خواهد خورد
وزير کشور: در رعايت قانون با هيچ کسي رودربايستي نداريم
انتقاد پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعي از نامزدهاي رياست‌جمهوري
نبايد در مناظره‌ها بحث‌هاي سياسي بر مسائل فرهنگي غالب شود
رييس مرکز مطالعات امنيتي روسيه: مسکو به دنبال توسعه پروژه‌هاي بزرگ با تهران است
   


تصميمي براي چهارمين مناظره
گرفته نشده است
در حالي که رسانه ملي اعلام کرد که با توجه به درخواست برخي از کانديداهاي رياست جمهوري، احتمال دارد چهارمين مناظره انتخاباتي برگزار شود، نماينده دادستان کل کشور در کميسيون بررسي تبليغات يازدهمين دوره انتخابات رياست ‌جمهوري،گفت: براي برگزاري بخش چهارم مناظره‌ها هنوز تصميمي گرفته نشده است.
در اخبار سراسري ساعت 21 روز جمعه در شبکه يک بعد از پخش، بخش‌هايي از سومين مناظره انتخاباتي کانديداهاي رياست جمهوري، گوينده خبر اعلام کرد که با توجه به درخواست برخي از کانديداهاي رياست جمهوري، احتمال دارد تا مناظره انتخاباتي ديگري بعنوان چهارمين مناظره برگزار شود.
از سوي ديگر، ناصر سراج نماينده دادستان کل کشور در کميسيون بررسي تبليغات يازدهمين دوره انتخابات رياست‌ جمهوري، درباره برگزاري مناظره‌اي ديگر، ميان کانديداهاي انتخابات رياست ‌جمهوري، اظهار کرد: سازمان صدا و سيما گزارشي را درباره برگزاري بخش چهارم مناظره کانديداي رياست ‌جمهوري ارائه کرده که اين گزارش بايد در کميسيون بررسي شود.
وي تصريح کرد: در صورت بررسي، کميسيون تصميم لازم را در اين راستا اتخاذ مي‌کند که آيا مناظره ديگري برگزار شود يا خير و هنوز تصميمي در اين رابطه گرفته نشده است.
واکنش انجمن اسلامي دانشجويان مستقل
به ادعاي عارف
اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل در واکنش به سخنان محمدرضا عارف در سومين مناظره تلويزيوني، اطلاعيه‌اي صادر و سند دستور برخورد با دانشجويان که به امضاي دکتر معين وزير وقت علوم در زمان دولت اصلاحات رسيده بود را منتشر کرد.
در بخشي از اين اطلاعيه آمده است؛ جناب آقاي عارف ما دانشجويان عضو اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل به شما توصيه مي‌کنيم با طناب پوسيده دوستان اصلاح‌طلب خود به چاه نرويد.
اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل شهادت مي‌دهد آنچه در مناظره نامزدها از رسانه ملي مطرح شد واقعيتي دردناک است که در دوران اصلاحات بر دانشجويان منتقد آقاي خاتمي رفته است. جايي که آقاي معين وزير علوم تحقيقات و فناوري در نامه‌اي به آقاي سيد محمد خاتمي در اعتراض به يک تجمع دانشجويي، از رئيس‌جمهور وقت مي‌خواهد که با دانشجويان تجمع‌کننده برخورد «امنيتي، اطلاعاتي، قضايي، سياسي و حقوقي» شود.
همچنين خبر ديگر انتخاباتي از دانشگاه‌هاي کشور اين است که غلامرضا خواجه‌سروي معاون فرهنگي‌ اجتماعي وزارت علوم اعلام کرد براي برگزاري مناظرات انتخاباتي در فضاي دانشگاه‌ها، با تمام تشکل‌هاي دانشگاهي صحبت شده و خود تشکل‌ها هم با يکديگر به هماهنگي‌هاي لازم رسيده‌اند.
آمادگي وزراي اقتصادي براي مناظره
با نامزدها
دبير هيئت دولت بار ديگر بر آمادگي وزراي اقتصادي براي مناظره با کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد.
علي صدوقي با اشاره به نحوه مطرح شدن پيشنهاد مناظره با کانديداها گفت: اين پيشنهاد در جلسه هيئت دولت و با توجه به سخنان کانديداها مطرح شد تا وزراي اقتصادي بتوانند در يک فرصت مناسب به سخنان کانديداها جواب دهند.
دبير هيئت دولت افزود: در اين جلسه رئيس سازمان صدا و سيما نيز حضور داشت و قرار شد تا صدا و سيما پيشنهادات خود را براي مناظره به کانديداها ارائه دهد.
اعلام حمايت طلاب و دانشجويان
از مواضع حدادعادل در مناظرات
جمعي از طلاب و دانشجويان تهراني با صدور بيانيه‌اي از آنچه مواضع انقلابي حداد عادل در سومين مناظره تلويزيوني خواندند، حمايت کردند.
 در بيانيه جمعي از طلاب و دانشجويان تهراني آمده است: دكتر حدادعادل در مناظرات تلويزيوني مخصوصا مناظره سوم نشان داد كه هيچگاه براي كسب چند راي حاضر نيست از مواضع محكم و انقلابي خود كوتاه بيايد و براي او همانطور كه پيش از اين هم نشان داده، اصل، اسلام و گفتمان انقلاب اسلامي است.
همچنين غلامعلي حدادعادل در پاسخ به سؤالي درباره احتمال کناره‌گيري‌اش به نفع سعيد جليلي گفت: در شرايط فعلي ضرورتي براي کنار رفتن به نفع کانديداي خاصي احساس نمي‌کنم.
عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به سوال ديگري مبني بر شکست ائتلاف سه گانه اصولگرايان، اظهار داشت: ما علت ائتلاف‌مان اين بود که اصولگرايان پيروز شوند، چرا که پيروزي اصولگرايان را به نفع انقلاب مي‌دانيم ولي در شرايط فعلي، نگراني از بابت پيروزي اصولگرايان نداريم و فکر مي‌کنيم حضور هر سه نفر ما در عرصه انتخابات موجب شکست اصولگرايان نمي‌شود.
سفرهاي انتخاباتي نامزدها
پس از سومين مناظره تلويزيوني کانديداهاي رياست جمهوري که فضاي انتخابات را رقابتي‌تر و تبليغات نامزدها را حسا‌س‌تر کرد، سفرهاي استاني 8 رقيب انتخاباتي ادامه دارد.
در همين رابطه، محسن رضايي يکي از کانديداهاي رياست جمهوري در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود، روز شنبه به استان خوزستان سفر کرد.
سفر محمدباقر قاليباف نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به شهرستان‌هاي استان تهران با ورود به شهر قرچک ورامين آغاز شد.
اين سفرها در ادامه سفرهاي انتخاباتي قاليباف برگزار مي‌شود و طي آن اين نامزد انتخابات با مردم شهرهاي ورامين، اسلامشهر، شهريار و شهر قدس ديدار و گفت‌وگو کرد.
محمدرضا عارف کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود به مشهد عزيمت کرد.
همچنين تنها برنامه علي‌اکبر ولايتي در سفر به اصفهان سخنراني در جمع مردم اصفهان در مسجد سيد اصفهان بود.
سعيد جليلي هم با سفر به اردبيل با جمعي از جانبازان و ايثارگران اين شهرستان ديدار و گفت‌وگو کرد.
سيد محمد غرضي در ادامه برنامه‌هاي تبليغاتي خود در نشستي با اعضاي اتاق بازرگاني ايران به تشريح مواضع اقتصادي دولت آينده خود پرداخت.
حسن روحاني نيز روز شنبه در جمع هواداران خود در سالن شهيد افراسيابي ورزشگاه شهيد شيرودي حاضر شد و سخنراني کرد.
انتقاد چمران از صدا و سيما
درباره انتخابات شوراها
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام کرد صدا و سيما تاکنون کمتر به انتخابات چهارمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران پرداخته‌ است.
مهدي چمران درباره تبليغات کانديداهاي شوراي اسلامي شهر تهران اظهار داشت: با مسئولان صداو سيما تماس گرفته‌ام  قرار شده است که به انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران بيشتر بپردازد.
وي با بيان اينکه نبايد انتخابات رياست جمهوري بر انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران سايه اندازد گفت: رسانه‌هاي مکتوب نيز تاکنون کمتر به انتخابات شوراي شهر تهران پرداخته‌اند در صورتي که انتظار مي‌رود بيشتر در اين خصوص اقدام کنند.
چمران با تأکيد بر اينکه از 16 تا 23 خرداد  مهلت تبليغات شوراي اسلامي شهر تهران است افزود: بايد افرادي با تجربه و تخصص به شوراي شهر ورود کنند تا شهري آبادتر براي شهروندان ساخته شود.

 


به دنبال اقدام تروريستي گروه‌هاي تکفيري در استان دياله عراق که به شهادت 17 تن از هموطنان منجر شد مقامات و مسئولان کشورمان ضمن محکوميت اين حرکت ناجوانمردانه تأکيد کردند ايران حاميان تروريست‌ها را تحت تعقيب قرار مي‌دهد.
سيد عباس عراقچي سخنگوي وزارت امور خارجه ارتکاب چنين جنايتي عليه زائران مراقد اهل بيت عصمت و طهارت آن هم در روز عيد مبعث رسول مکرم اسلام را نشانه آن دانست که عاملان اين اقدامات يا مستقيماً ايادي دشمنان امت اسلامي بوده و يا به دليل گرفتار شدن در توطئه بيگانگان در مسير اهداف و برنامه‌هاي آنان حرکت مي‌کنند.
عراقچي با يادآوري مسئوليت حقوقي و نيز بين‌المللي حاميان تروريست‌ها در منطقه افزود: حق دولت و ملت ايران و نيز عراق در پيگيري قانوني و حقوقي حاميان تروريست‌ها و تجهيز کنندگان آنها محفوظ بوده و حتماً در وقت مناسب نسبت به آن اقدام خواهد شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در پايان ضمن تسليت به خانواده شهدا و آرزوي سلامتي براي مجروحين اين حادثه تروريستي، مجدداً بر مسئوليت دولت عراق در حفاظت از جان زوار ايراني تأکيد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران مجدانه اين موضوع را از مجاري ديپلماتيک با طرف‌هاي عراقي پيگيري مي‌نمايد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در پيامي به مناسبت حمله تروريستي به کاروان زائران ايراني در عراق تأکيد کرد: از دولت کشور دوست و برادر عراق مي‌خواهم ضمن تأمين امنيت زائران ايراني عتبات عاليات در برخورد قاطعانه با اشرار و گروه‌هاي تروريستي در آن کشور اقدامات و تدابير لازم را معطوف دارد.
در بخشي از پيام لاريجاني آمده است: اين نخستين بار نيست که گروه‌هاي تروريستي کوردل با اينگونه اقدامات و حملات عليه عاشقان و زائران اهل بيت آنها را به شهادت رسانده و يا مجروح مي‌کنند، اما اين دشمنان جاهل بدانند با اين رفتارهاي به دور از موازين انساني هيچ گاه در وفاداري و ارادت مشتاقان و شيفتگان خاندان عصمت و طهارت خللي وارد نمي‌شود.
رئيس مجلس ادامه داد: اينجانب از سوي خود و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن تسليت به ملت شريف ايران و خانواده‌هاي شهداي اين حادثه تروريستي و طلب علو درجات براي آنها از بارگاه حق تعالي و همچنين شفاي عاجل مصدومان از دولت کشور دوست و برادر عراق مي‌خواهم تا ضمن تأمين امنيت زائران ايراني عتبات عاليات، در برخورد قاطعانه با اشرار و گروه‌هاي تروريستي در آن کشور اقدامات و تدابير لازم را معطوف دارد.
همچنين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بيانيه‌اي عمليات تروريستي عليه زائران ايراني را محکوم و تأکيد کرد: اين گونه اقدامات تروريستي برنامه‌اي تنظيم شده از سوي آمريکايي‌ها براي ايجاد اختلاف و موج بدبيني بين مذاهب اسلامي است.
کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين بيانيه از سازمان‌ها و مراجع بين‌المللي خواست تا عوامل چنين ترورهاي زنجيره‌اي را شناسايي و محکوم و همچنين امنيت زائران ايراني در عراق را که هدفي جز زيارت عتبات عاليات ندارند؛ تأمين کنند.
اين کميسيون تصريح کرد: برنامه‌ريزي ترورهاي زنجيره‌اي در عراق با پشتيباني عوامل صهيونيستي و آمريکايي‌ها صورت مي‌گيرد و پاسخگوي اصلي شهادت زائران ايراني آمريکا است.
همچنين کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين بيانيه ضمن تسليت به خانواده‌هاي معظم شهداي زائران ايراني به آنها اطمينان داد که اين موضوع به صورت جدي پيگيري و تا حصول نتيجه از حقوق آنها دفاع کند.

 


بسيجيان جهان اسلام، خواب راحت را
از جهانخواران خواهند گرفت!
ابرقدرت‌ها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خميني يکه و تنها هم بماند به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بت‌پرستي است ادامه مي‌دهد و به ياري خدا در کنار بسيجيان جهان اسلام، اين پابرهنه‌هاي مغضوب ديکتاتورها، خواب راحت را از ديدگان جهانخواران و سرسپردگاني که به ستم و ظلم خويشتن اصرار مي‌نمايند سلب خواهد کرد. صحيفه نور - ج 20 - ص 114

 


وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به برگزاري نشست هاي کانديداها در دانشگاه ها گفت: تاکنون يک هزار و ??? نشست انتخاباتي در سطح دانشگاه هاي کشور برگزار شده که بيش از هزار مورد آن در دانشگاه هاي دولتي بوده است.
کامران دانشجو  در جريان سفر به استان کرمانشاه در مراسمي که به مناسبت رونمايي از ? داروي توليد شده توسط محققان اين دانشگاه با اشاره به انتقادهاي صورت گرفته توسط کانديداهاي رياست جمهوري به وضعيت دانشگاه ها در کشور گفت : در طي سال هاي ?? تا کنون بيش از ??? هزار سند علمي و مقاله در پايگاه استنادي ISI منتشر شده که ??? هزار مورد آن در طي هشت سال اخير بوده و اين به معناي رشد چند برابري علم در اين مدت است.
وي تصريح کرد: در واقع بيش از ?? درصد اين مقالات مربوط به ? سال اخير بوده و تنها ?? درصد در سال هاي قبل از آن توليد شده است.
دانشجو، تعداد مقالات منتشر شده ايراني در پايگاه استنادي اسکوپوس از ابتداي انقلاب تاکنون را بيش از ??? هزار سند علمي عنوان کرد و گفت: ??? هزار مورد از اين مقالات نيز مربوط به هشت سال اخير بوده و ??? هزار مورد آن مربوط به ? سال اخير است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: در صورتي که فضاي دانشگاه ها خفقان آور و بسته بود آيا امکان بروز چنين موفقيت هاي علمي اي فراهم مي شد و چنين توليدي مي داشت؟!
وي افزود: دانشگاه هم اکنون به مسيري که بايد مي بود برگشته است.
دانشجو تصريح کرد: از ابتداي انقلاب تا سال ?? حدود ??? مورد تشکل سياسي در دانشگاه هاي کشور به وجود آمده که اين رقم هم اکنون به ??? تشکل ارتقا يافته است.
وي تعداد کانون هاي فرهنگي دانشگاه ها را از ابتداي انقلاب تا سال ?? حدود ??? مورد اعلام کرد و گفت: هم چنين تعداد اين کانون ها ارتقا يافته و به سه هزار و ??? مورد رسيده است و اين رشدي ? و نيم برابري را نشان مي دهد.
دانشجو گفت: هم چنين تعداد انجمن هاي علمي دانشجويي از ابتداي انقلاب تا سال ?? رقمي معادل ??? مورد بوده که هم اکنون به ? هزار و ??? رسيده و اين رشد شش برابري اين تعداد انجمن هاي علمي را در هشت سال اخير نشان مي دهد.
وي افزود: هم چنين ازابتداي انقلاب تا سال ?? تنها دو هزا رو ??? نشريه دانشجويي منتشر مي شد که اين رقم در هشت سال اخير به ? هزار و ??? نشريه رسيده که بيش از ?? سال گذشته است.
دانشجو، با اشاره به برگزاري نشست‌هاي کانديداها در دانشگاه ها گفت: تاکنون يک هزار و ??? نشست انتخاباتي در سطح دانشگاه هاي کشور برگزار شده که بيش از هزار مورد آن در دانشگاه هاي دولتي بوده است.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: برخي از کانديداها ، هو کشيدن، سوت زدن و آتش زدن عکس‌ها در دانشگاه را نشاط دانشگاهي مي دانند اما ما اين چيزها را نشاط ندانسته بلکه نشاط دانشگاهي را در رشد علمي دانشگاه ها مي بينيم.

 


آقاياني كه در بخش گرفتن ماليات كوشش مي‌كنند، خود را جداي از آقاياني كه در اعطاي تسهيلات تلاش و كوشش مي‌كنند ندانند! اگر مسئولان دريافت ماليات بگويند وظيفه ما ماليات گرفتن است، ما چه كار داريم كه شما توليدتان تام است يا نه، تسهيلات گرفتيد يا نه، موفق شديد يا نه؛ اين يك ناهماهنگي است بين تَأديه و تسهيلِ وصول؛ قهراً يك اِنشعابي، يك شكافي در بدنه نظام پيدا مي‌شود كه هر دو از آن توفيق بازمي‌مانند. هم آن آقاياني كه مسئول اعطاي تسهيلات‌اند، هم شما آقاياني كه مسئول دريافت درآمديد، بايد نشست مشترك داشته باشيد. شوراي اداري براي آن است كه برخي‌ها مجاري ادراكي‌اند،‌ برخي‌ها مجاري تحريكي‌اند؛ با هم بايد هماهنگ باشند تا اين بدنه نظام بگردد! اگر كسي بگويد من چه كار دارم كه شما وام گرفتي يا نه، توليد كردي يا نه، من مالياتم را مي‌خواهم؛ اين موفق نيست!
تفاوت جوهري «درآمد» و «سرمايه» در نظام اقتصادي
مابين درآمد و سرمايه بايد يك فرق جوهري قائل باشيم، يعني بايد باور كنيم اين مطلب را. يك كاسب جزء كه سر گذر يك مغازه‌اي دارد، يك سرمايه‌اي دارد، يك درآمدي دارد؛ اين مسأله براي او حل شده است كه به اندازه درآمد هزينه منزل را تأمين مي‌كند و اگر يك وقتي درآمدي نداشت، كمتر هزينه مي‌كند و الگوي مصرف را رعايت مي‌كند و اگر چنانچه درآمدي نصيبش نشد، خواست از سرمايه هزينه منزل را تأمين مي‌كند؛ اين آغاز ورشكستگي اوست.
ما يك سرمايه‌اي در اين كشور داريم به نام (نفت). اگر روزي به جائي برسيم كه نفت بفروشيم، كشور را اداره كنيم؛ يعني داريم ورشكست مي‌شويم. حالا يا بعد از 8 سال يا بيشتر، نسل بعد مي‌آيد، همه نفرين‌هايش را به ما متوجه مي‌كند كه شما چرا سرمايه را فروختيد و مصرف كرديد؟! مگر آدم عاقل نفت مي‌فروشد، كشور را اداره مي‌كند؟! مثل اينكه يك آدم عاقل سرمايه‌اش را بگيرد، هزينه منزل بكند! اين معلوم مي‌شود عقل اقتصادي نيست!! ما بايد بدانيم با نفت نمي‌شود كشور را اداره كرد! براي اينكه با سرمايه نمي‌شود كشور را اداره كرد. يك وقتي ما نفت مي‌فروشيم، كارخانه مي‌آوريم؛ سرمايه به سرمايه تبديل شده. نفت مي‌فروشيم، انرژي هسته‌اي تأمين مي‌كنيم؛ سرمايه به سرمايه تبديل شده. نفت مي‌فروشيم، سد مي‌سازيم؛ سرمايه به سرمايه تبديل شده. امّا نفت مي‌فروشيم، برنج مي‌آوريم، موز مي‌آوريم؛ اين سرمايه به درآمد تبديل شده! در شوراي اداري و غير اداري بايد اين عناصر محوري اقتصاد مشخص بشود.
نفرين تكان‌دهنده امير مؤمنان (ع)
نسبت به ملّت برخوردار از مواهب طبيعي و محتاج
كشور اسلامي، تفكّر اقتصادي اش هم اسلامي خواهد بود. يك بيان نوراني از اميرالمؤمنين(ع) رسيده است كه در آن بحث هاي اقتصادي ما صبغه محوري دارد. وجود مبارك حضرت فرمود: مَنْ وَجَدَ اَرضاً وَ مَاءً فَافْتَقَر فَاَبعَدَهُ الله، اُو تُراباً وَ مَآءً فَافْتَقَر فَاَبعَدَ الله(1). ملّتي كه آب به اندازه كافي دارد، خاك به اندازه كافي دارد؛ اين بخواهد غذا وارد كند، جو وارد كند، گندم وارد كند، ميوه وارد كند؛ خدا او را از رحمت دور كرده است!
ما به اندازه كافي آب و خاك داريم؛ مديريت مي‌خواهد! جهنّم فقط مال آدم شرابخوار نيست، مال آدم بي عُرضه هم هست! اينجور نيست كه ما همه چيز داريم و همه چيز هم وارد مي‌كنيم! شما بالأخره ايراني هستيد! بايد برويد در اين گمرك‌ها، ببينيد واردات و صادرات ما چقدر است؛ شناسنامه ما آنجاست. ما همه‌اش از صادرات خبر مي‌دهيم، از واردات خبر نمي‌دهيم. ممكن است ما 21 ماه مبارك رمضان مشكي هم بپوشيم به عنوان اينكه روز شهادت حضرت امير است، ولي بايد علي بن أبيطالب را در نهج البلاغه اش جستجو كرد، در نظام اقتصادي‌اش جستجو كرد؛ اين مي‌شود ابدي! چه جور مي‌شود كه يك كشوري همه اين چيزها را دارد، مع ذلك هم مقروض است، هم وارد مي‌كند.
ضرورت فوق‌العاده تأمين اقتصادي مردم در مكتب اسلام
ممكن است بخشي در اثر حُجبشان، انفعال طبيعي‌شان، حياتشان، قناعتشان كَپرنشيني را امضاء بكنند، ولي خداي اينها، امضاء نمي كند! هنوز در ايران عدّه زيادي هستند كه كَپرنشينند! وظيفه ما اين است كه سري به اين منطقه‌ها بزنيم. اين سفر استاني از بركات اين نظام است، در اين سفر استاني آدم از نزديك مي‌رود مي‌بيند! كم نيستند عزيزان ما كه هم شهيد داده‌اند، هم جانبازند، هم كَپرنشين !! مال همين كشورند! و ما همه چيز داريم.
مرحوم كليني (ره) در جلد پنجم كافي از وجود مبارك پيغمبر (ص) نقل مي‌كند كه پيغمبر به خدا عرض كرد: اَللّهُمَّ بارِكْ لَنَا فِي الخُبزْ وَ لا تُفَرِّقْ بَينَنَا وَ بِينَ الخُبز. لُولَا الخُبزْ لَمَا صَلَّينَا وَ لَمَا صُمنَا وَ لَمَا اَدَّينَا فَرائِضَ رَبِّنَا (2)؛ حضرت به خداي سبحان عرض كرد: پروردگارا! بين ملّت ما و بين نان مملكت فاصله نينداز. منظور از نان اين نان مصطلح نيست، مقصود اقتصاد است! حضرت عرض كرد: خدايا! بين مملكت و اقتصاد مملكت جدائي نينداز كه عدّه‌اي فقير باشند، عدّه‌اي مثلاً وضع مالي‌شان خيلي خوب باشد. زيرا اگر اقتصاد مملكت آسيب ديد، مردم نماز و روزه را ترك مي‌كنند؛ دينداري‌اش بسيار سخت است! خود حضرت با اصحابشان 3 سال آن محاصره اقتصادي را تحمّل كردند، در آن درّه، گرسنگي را تحمّل كردند و گفتند: يا الله. كسي مثل آنها نيست!
تأمين اقتصاد، تضمين‌كننده اعتقاد جامعه
بنابراين اگر مشكلات در تأديه هست، اگر ماليات‌دهنده‌ها دو تا دفتر دارند، گاهي با ماليات دهنده‌ها رو در رو مي‌شويم، درگيري ايجاد مي‌شود؛ براي اينكه فرهنگ مردم را اعتقاد مردم مي‌سازد و نگهبان و دستيار اعتقاد مردم، اقتصاد مردم است. توقع نداشته باشيد كه همه‌شان مثل سلمان و اباذر باشند، يا كساني باشند كه در شعب أبيطالب آن گرسنگي را تحمل کردند! فشار اقتصادي كه آمد بخش وسيعي از همين مردم، حرف‌هاي لنين و استالين را پذيرفتند! الان به بركت رهبري امام و خونهاي پاك شهداء و امثال اينها اعتقاد آمده و كم كم دارد به جاي اقتصاد مي‌نشيند و گرنه اگر خداي ناكرده مردم فشار ببينند، دينداري مردم مشكل است!
اين روايتي كه مرحوم كليني نقل كرده، به عنوان وصف است نه دستور؛ دستور نداد اينچنين باش، دستور داد كه اعتقاد اصل است، نه اقتصاد! ولي وصف مردم اين است، مردم اينچنين‌اند؛ نه اينچنين بايد باشند! ما بخواهيم جامعه را بر اساس توقّع خودمان حل كنيم، اين قرآن فرمود: لِيسَ بِاَمانِيِّكُم(3)؛ با آرزو و آرمان و توقّع نمي‌شود كشور را اداره كرد! اگر خواستيم كشور را اداره كنيم، بايد ببينيم كه در چه فضا و فازي داريم زندگي مي‌كنيم. كسي كه زمانش و زمينش را نشناسد، مدير نيست!! با فقر نمي‌شود كشور را اداره كرد.
آشنايي به درد مردم و ارائه درمان به آنها، مولّفه يك مدير موفق
من تكرار مي‌كنم، اين سفرهاي استاني بركات فراواني دارد؛ از نزديك به درد مردم آشنا شدن، مشكل مردم را حل كردن، مشكل مردم را ديدن؛ اين غير از آن است كه آدم پشت ميز بنشيند، از مردم ماليات بخواهد. ما بايد ببينيم چه خدمت داديم؛ توليد چيست، بعد ماليات چيست! ما وقتي اين درد را داشته باشيم، اين حس را داشته باشيم كه وقتي مي‌گويند چند تا كارگر را بيكار كردند، ما دردمان بيايد؛ آنوقت مي‌شويم مدير خوب! اگر به بدن كسي سنگي زدند و او دردي احساس نكرد؛ معلوم مي‌شود يا خوابيده است يا اين عضو تخدير شده است! عضو تخدير شده را در اتاق عمل تكه تكه مي‌كنند، اصلاً احساس نمي‌كند؛ معلوم مي‌شود خواب رفته!
ماليات است كه كشور را اداره مي‌كند؛ نه 8 درصد، بلكه 100 درصد؛ نه 40 درصد، بلكه 100 درصد! اگر ما مي‌خواهيم با نفت اداره بكنيم، اين آغاز وَرشكستگي ماست؛ كشور را ماليات اداره مي‌كند، درآمد اداره مي‌كند. بنابراين ماليات و مؤسسه شما سهم تعيين كننده‌اي در اداره مملكت دارد. آن عزيزاني كه دارند اقتصاد را مي‌گردانند، بايد با شما هماهنگ باشند، شما هم بايد با آنها هماهنگ باشيد در وام دادن، در سركشي به توليد، در جلوي واردات را گرفتن، صادرات را تكميل كردن،‌ يك قدري هم با مردم سخن گفتن.
بيرون آمدن از سلطنت شكم، افتخاري براي هر انسان
كساني كه از سلطنت شكم بيرون نيامدند، اينها هرگز نمي‌توانند با استكبار مبارزه كنند! يك بيان نوراني‌اي حضرت اميرالمؤمنين (ع) در نهج البلاغه دارد از يكي از دوستان خاص خودش تعريف مي‌كند، مي‌فرمايد: مهمترين فضيلت او اين بود كه كانَ خارِجاً عَنْ سُلطانِ بَطنِه(4)، او از سلطنت شكم بيرون آمده. مردم ما هم با فرهنگ‌سازي بايد با ماليات‌دهنده‌ها، با مسئولان اقتصاد هماهنگ باشند.
شما آقايان بايد رسالت كارتان را و رسائي كارتان را با مسئولين در ميان بگذاريد كه اداره ما، يعني بخش ماليات، بايد كشور را اداره كند. شما مسئولين طوري رفتار بكنيد كه مردم توليد بكنند، درآمد داشته باشند، ما وصول بكنيم، به شما بدهيم، كشور را اداره كنيد. شما آن كار را نمي كنيد، ناچاريم كه از سرمايه كمك بگيريم و اين درست نيست! بنابراين بخش ماليات يعني بخش تأمين كننده بودجه مملكت. اگر بودجه مملکت بخواهد با نفت اداره بشود، اين اقتصادِ آسيب ديده است. وقتي دستگاه شما قوي بشود، شما بدون درگيري، ماليات را وصول مي‌كنيد، يك؛ 100 درصد مي‌گيريد يا 90 درصد مي‌گيريد، دو؛ كشور هم به خوبي اداره مي‌شود، سه؛ كسي هم از شما نگران نيست، براي اينكه همه از شما متشكرند، اين چهار.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در ديدار با رئيس سازمان امور مالياتي كشور ـ قم؛ 1388/8/13
_______________________________________
(1) وسائل الشيعه/ 17/ 41 ـ با تلخيص (2) الكافي/ 6/ 287؛ بحار الأنوار/ 63/ 270 ـ با اندكي تفاوت
(3) نساء/ 123 (4) نهج البلاغه/ حكمت 289

 


معاون ستاد کل نيروهاي مسلح تصريح کرد: ورود سپاه به عرصه مقابله با تهديدات سياسي عليه نظام که عمدتاً از ناحيه جبهه رسانه‌اي معاندين و دشمنان نظام مطرح مي‌شود، هيچگاه نمي‌تواند ورود به قلمرو ممنوعه سياسي تعبير شود.
سردار سيدمسعود جزايري معاون امور بسيج و فرهنگ دفاعي ستاد کل نيروهاي مسلح پيرامون چرايي هجمه‌هاي رسانه‌اي دشمن به سپاه و بسيج و اوج‌گيري اين تلاش شيطاني و مذبوحانه در موسم انتخابات اظهار داشت: موضوع دخالت نيروهاي مسلح به‌ويژه سپاه و بسيج در امور سياسي و انتخابات از اصلي‌ترين محورهاي عمليات رواني و جنگ تبليغاتي رسانه‌هاي وابسته به امپراتوري رسانه‌اي غربي صهيونيستي است که در روزهاي نزديک به هر انتخابات کانون توجه و محل مناقشه و جوسازي بسياري از عناصر و رسانه‌هاي معاند و ضد انقلاب قرار مي‌گيرد.
وي افزود: جبهه رسانه‌اي معاندين با خلط مباحثي نظير وظايف سياسي سپاه به‌عنوان حافظ انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن با موضوع دخالت در امور سياسي و دسته‌بندي‌هاي جناحي و گروهي درصددند اينگونه القاء کنند که سپاه حق هيچگونه ورود به قلمرو سياست را ندارد.
جزايري با اشاره به ضرورت تبيين نحوه تعامل سپاه پاسداران انقلاب با حوزه سياست، فعاليت‌هاي سياسي، احزاب، گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي، گفت: موضوع تعامل سپاه و سياست در دو حوزه و قلمرو قابل تفکيک و تعريف است اول «قلمرو غيرمجاز و ممنوعه» و دوم «قلمرو مجاز و تکليفي». در قلمرو ممنوعه بديهي است تمامي نيروهاي مسلح و از جمله سپاه‌پاسداران به واسطه بعد نظامي‌گري، حق ورود به احزاب، گروه‌هاي سياسي و فعاليت‌هاي سياسي حزبي و گروهي را ندارند.
جزايري مقابله با تهديدات سياسي را از ديگر حوزه‌هاي فعاليت سياسي مجاز براي سپاه قلمداد و تصريح کرد هرگاه تهديدي با ماهيت سياسي عليه انقلاب و نظام شکل بگيرد سازمان سپاه به‌عنوان يک مأموريت با اين تهديد به مقابله مي‌پردازد. انتشار بيانيه‌هاي حساس و راهبردي و موضع‌گيري پيرامون پديده‌اي سياسي و امنيتي ضد ايران اسلامي که طي 34 سال گذشته با هدف روشنگري آحاد جامعه صورت پذيرفته است از جمله اقدامات اين نهاد در حوزه سياست و دفاع سياسي از انقلاب به شمار مي‌رود.
معاون ستاد کل نيروهاي مسلح ترجمه وارونه اقدام سپاه در حراست از مرزهاي سياسي انقلاب اسلامي به دخالت مذموم در حوزه سياست را ظلم به اين نهاد ارزشي و انقلابي توصيف کرد و گفت: انتخابات يکي از صحنه‌هايي است که همواره دستمايه شبهه‌انگيزي و جنجال‌آفريني جبهه معاندين انقلاب و رسانه‌هاي وابسته به بلوک سلطه و صهيونيسم قرار گرفته است در حالي که گذشته تاريخي سپاه نشان مي‌دهد که اين نهاد هيچگاه از فرد و گروهي در انتخابات به صورت مصداقي حمايت نکرده است.

 


نماينده مردم تهران در مجلس مردم و نظام را برنده مناظره تلويزيوني اخير دانست.
احمد توکلي با بيان اين که برنامه مناظره سوم کانديداها نشانه انعطاف بسيار قابل تقدير صدا و سيما است، گفت: رسانه ملي در مسير اصلاح رفتار خود عمل کرد و به همين دليل مناظره دوم بهتر از مناظره اول و مناظره سوم بهتر از دو مناظره قبلي و در مجموع بسيار خوب برگزار شد.
وي افزود: خوشحال هستم و افتخار مي‌کنم که دفاع خودم را از عملکرد رسانه ملي در برگزاري اين مناظره اعلام کنم و از همه نامزدها نيز که تا اينجاي مناظره در مجموع منافع ملي را بر کسب راي خود ترجيح دادند، تشکر مي‌کنم.
توکلي با بيان اين که صحبت‌هاي روشنگرانه کانديداها راهنماي خوبي براي انتخاب کانديداي نهايي مردم است، گفت: اميدوارم صدا و سيما اين رويه را ادامه دهد و اين سعه صدر و انعطاف‌پذيري از سوي رسانه ملي ادامه‌دار باشد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه بدون شک برنده اين مناظره مردم و نظام هستند، تاکيد کرد: در بيشتر اوقات مناظره تا حدود زيادي انصاف از سوي کانديداها رعايت شد و مدل مناسبي از رعايت اخلاق و تعامل سازنده در ميان هر هشت نامزد انتخاباتي به نمايش گذاشته شد.
وي به مهر گفت: برگزاري چنين برنامه‌هايي از سوي رسانه ملي و نوع برخورد مناسب کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم باعث ارتقاء روحيه تفاهم در جامعه مي‌شود که تاثير مستقيمي بر عملکرد دولت آينده و تعامل مردم با دولتمردان خواهد داشت.
توکلي در پايان خاطرنشان کرد: حفظ چنين رويه‌اي از سوي کانديداها، مردم و رسانه ملي باعث خواهد شد تا هر کانديدايي که با راي مردم بر روي کار بيايد اگر براساس عقلانيت و تدبير عمل کند، کشور را در مسير حل مشکلات و پيشرفت سوق دهد.

 


شبكه تلويزيوني دوم رژيم صهيونيستي به اذعان به پيش روي ها و دستاوردهاي ارتش سوريه در خاك اين كشور درباره پيروزي راهبردي جمهوري اسلامي ايران در منطقه ابراز نگراني كرد.
به گزارش پايگاه خبري شبکه العالم، شبكه تلويزيوني دوم رژيم صهيونيستي نوشت: ما با خطر پيروزي راهبردي ايران با توجه به پيشروي ارتش سوريه روبرو هستيم.
اين شبكه گفت: ارتش سوريه دستاوردهاي مهمي را در صحنه عمل كسب كرده است و اگر ارتش سوريه به اينگونه پيشروي خود ادامه دهد، ما با خطر يك پيروزي راهبردي ايران در سوريه روبرو خواهيم بود.
ارتش سوريه بويژه در دو ماه اخير توانسته است بار ديگر ابتكار عمل را به طور چشمگيري در دست گرفته و بخش هاي زيادي را از اشغال گروه‌هاي مسلح در خاك اين كشور بازپس گرفته وتلفات و خسارت‌هاي زيادي به آنها وارد كند.
اين گروه هاي مسلح مورد حمايت مالي و تسليحاتي قطر، عربستان، تركيه و شماري از كشورهاي غربي بويژه انگليس، فرانسه و آمريكا هستند.

 


يکي از گروگان‌هاي آمريکايي در جريان تسخير لانه جاسوسي در آبان 1358 طي مقاله‌اي دخالت در انتخابات پيش رو در ايران را يکي ديگر از شکست‌هاي آمريکايي‌ها عنوان مي‌کند
به گزارش فارس به نقل از موسسه راهبردي «ديده‌بان»، «جان ليمبرت» يکي از گروگان‌هاي آمريکايي در جريان تسخير لانه جاسوسي در آبان 1358 طي سرمقاله‌اي، با انتقاد شديد از سياست‌هاي مداخله‌جويانه آمريکا در امور داخلي ديگر کشورها، از دولتمردان کشورش خواسته تا با پايبندي به قوانين بين‌المللي از تجاوز مکرر به حقوق حقه ملت ايران که همانا حق تعيين سرنوشت خود است اجتناب کرده و از دسيسه‌چيني براي ايجاد بي‌ثباتي و اثرگذاري بر نتايج انتخابات پيش روي در ايران دست بردارند.
وي با برشمردن موارد متعدد شکست‌هاي آمريکا در برابر ايران خطاب به سياستگذاران کاخ سفيد و کنگره مي‌گويد: آزموده را آزمودن خطاست.
ليمبرت در اين مطلب چنين مي‌آورد: ظاهراً براي واشنگتن که خود را در مسائل مرتبط با ايران غرق کرده پذيرش اين حقيقت ساده که انتخابات رياست جمهوري 14 ژوئن يک رويداد ايراني است که ربطي به ما ندارد، چندان آسان نيست، اما اگر بخواهيم اين رويداد را به خود ربط دهيم گام در راهي نهاده‌ايم که قبلاً بارها در عبور از آن با شکست مواجه شده‌ايم. به عبارت ديگر اگر فکر کنيم مي‌توانيم برنده و بازنده را در انتخابات ايران تعيين يا در امور داخلي اين کشور مداخله کنيم، به همان رويکرد بي‌حاصلي که بيش از سي سال است در پيش گرفته‌ايم ادامه خواهيم داد. در حقيقت ادامه روند فعلي و سياست‌هاي جاري در قبال ايران ما را در دامي خواهد انداخت که خودمان بر اساس فرضيه‌ها و تصميمات ناآگاهانه خودمان پهن کرده‌ايم.

 


وزير کشور در همايش بزرگ نمايندگان فرمانداران در شعب اخذ راي استان تهران بر اهميت بي‌طرفي دست‌اندرکاران برگزاري انتخابات و همچنين رعايت مر قانون تاکيد کرد.
محمد مصطفي نجار در اين مراسم گفت: اهتمام وزارت کشور و همچنين تاکيد آقاي رييس جمهور اين است که مراقبت ويژه‌اي از صحت و سلامت انتخابات انجام شود مر قانون رعايت شود و با هيچ کسي در رعايت قانون رودربايستي نداشته باشيم.
وي همچنين به شعار وزارت کشور در انتخابات پيش رو مبني بر امانتداري، عدالت‌محوري، قانون‌مداري و مشارکت گسترده مردم در انتخابات اشاره کرد و گفت: وزارت کشور براي اجراي فرآيند برگزاري انتخابات آمادگي کامل دارد.
وي خطاب به نمايندگان فرمانداران در شعب اخذ راي، تصريح کرد: شما بايد اصل بي‌طرفي را در برگزاري انتخابات رعايت کنيد مراقبت‌هاي لازم را انجام دهيد؛ چراکه شما نمايندگان فرمانداران در شعب اخذ راي هستيد و اگر خداي ناکرده عنصري خطا کند، اين به حساب وزارت کشور و استانداري نوشته شده و به حيثيت نظام لطمه وارد مي‌شود.

 


رئيس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعي با ابراز تاسف از اينکه در مناظرات نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري فضاي سياسي بر برنامه‌هاي پرورشي و آموزشي غلبه دارد از ارائه بسته پيشنهادي اين مرکز به کانديداها تحت عنوان «چالش‌ها و بايسته‌ها در تحول بنيادين آموزش و پرورش» خبر داد.
به گزارش خبرنگار کيهان حجت‌الاسلام‌ علي‌ذوعلم عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ديروز در يک نشست خبري به تبيين اين بسته پيشنهادي پرداخت و گفت: اين روزها کانديداهاي رياست‌جمهوري برنامه‌هايي براي اداره کشور ارائه مي‌دهند که فضاي سياسي آن بر برنامه‌هاي پرورشي و آموزشي غلبه دارد.
وي تاکيد کرد: به رغم اينکه مباني فکري نظام جمهوري اسلامي ايجاب مي‌کند که برنامه‌هاي آموزشي در صدر باشد اما در مباحث و مناظره‌ها کمتر به آن پرداخته شده است.
ذوعلم تصريح کرد: تلقي ما در اين مرکز اين است که حل مسائل سياسي اقتصادي و اجتماعي را بدون کمک گرفتن از تربيت و فرهنگ نمي‌توانيم به سر منزل مقصود برسانيم.
وي به ابلاغ سياست‌هاي تحول در آموزش و پرورش توسط رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: اين اقدام ايشان نشان مي‌دهد که توجه و نگاه رهبري نسبت به مسائل آموزش و پرورش چقدر عميق است.
رئيس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعي به توليد سندهاي راهبردي براي تحول در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تصويب سند نقشه جامع علمي کشور، مباني نظري تحول در آموزش و پرورش، سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش و سند برنامه درسي ملي و همچنين ابلاغ سياست‌هاي تحول در آموزش و پرورش از سوي مقام معظم رهبري، خط‌مشي رئيس‌جمهور آينده را نشان مي‌دهد.
ذوعلم تاکيد کرد: براساس اين بسته پيشنهادي هر دولتي که سر کار مي‌آيدبايد شوراي مرجع را در آموزش و پرورش فعال کند و اتاق‌هاي فکر قوي راه بيندازد و در سال اول آغاز مسئوليتش اقدام به طراحي، تدوين اسناد و برنامه‌ها و تکميل کارهايي کند که در حال انجام است.
وي با بيان اينکه براي تهيه اين بسته پيشنهادي 20 صاحب‌نظر از آموزش و پرورش، حوزه و دانشگاه همکاري کرده‌اند، افزود: نگاه ما در تدوين اين بسته، پژوهشي است و تغييرات در آموزش و پرورش به يک دوره 10، 15 ساله نياز دارد.

 


رييس مرکز مطالعات امنيتي و انرژي روسيه با تاکيد بر اين که نيروگاه بوشهر بزرگ‌ترين پروژه بعد از فروپاشي روسيه است، گفت: با وجود تمام نقص‌هاي فني در گذشته، پروژه نيروگاه هسته‌اي بوشهر به پايان مي‌رسد.
آنتوان خلاپکوف، رييس مرکز مطالعات امنيتي و انرژي روسيه در نشست روابط ايران و روسيه در حوزه انرژي که عصر شنبه توسط مرکز مطالعات ايراس برگزار شد درباره همکاري‌هاي آينده مسکو و تهران اضافه کرد: روسيه در آينده به دنبال توسعه پروژه‌هاي بزرگ و کلان در داخل و خارج با کشورهاي ديگر از جمله ايران است. در حال حاضر اين کشور 19 قرارداد ساخت راکتور هسته‌اي با کشورهاي ديگر امضا کرده است. دليلي وجود ندارد که بعد از اتمام نيروگاه هسته‌اي بوشهر، همکاري‌ها ميان دو کشور ادامه نيابد.
وي با بيان اين که تحريم‌هاي اعمالي از سوي شوراي امنيت عليه ايران تاثيري بر ساخت نيروگاه هسته‌اي بوشهر ندارد، گفت: تنها تحريم‌هاي اعمالي جذب و همکاري با کشورهاي ثالث را دشوارتر کرده است که کشورهايي مانند اوکراين و جمهوري چک به دليل فشارهاي آمريکا از تحويل تجهيزات مربوط به نيروگاه امتناع مي‌ورزند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10