(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 خرداد 1392 - شماره 20512

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
ولي امر مسلمين در ديدار استادان، قاريان و حافظان مسابقات بين‌المللي قرآن تاکيد فرمودند
دشمنان شمشير را از رو بسته‌اند اتحاد فريضه فوري است
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
انديشکده مؤسسه واشنگتن: ايران در خنثي کردن تهديدات پيش روي خود موفق عمل کرده است
زاويه
مشاور بشار اسد تاکيد کرد
ضرورت حضور ايران در اجلاس ژنو 2
وزارت‌‌خارجه مصوبه اخير پارلمان کانادا درباره ايران را محکوم کرد
تلاش ايران و روسيه براي توافق بر سر مسئله اس-300
دواتگري خبر داد
مکاتبه با عربستان براي لغو مصونيت ديپلمات مست سعودي
اميرعبداللهيان: رويکرد آمريکا براي مذاکره با تروريست‌هاي سوريه موفقيتي ندارد
حدادعادل: مصلحت انقلاب را بر ائتلاف ترجيح مي‌دهم
ملکشاهي: دولت آينده در رسيدگي به لوايح قضايي معطل‌مانده تسريع کند
افتتاح چند طرح عمراني در دانشگاه رازي کرمانشاه توسط وزير علوم
جوابيه سازمان منطقه آزاد قشم به يک خبر و پاسخ کيهان
امام جمعه اصفهان: حضور مردم در انتخابات ضامن استقلال کشور است
رئيس ستاد انتخابات آذربايجان شرقي: صلاحيت 97 درصد داوطلبان شوراهاي اسلامي استان تأييد شد
آموزش عوامل اجرايي انتخابات در اهواز
ممبيني:ارز تک نرخي نمي‌شود
همايش طلايه‌داران حماسه سياسي در کردستان برگزار شد
خريد بيش از نيمي از گندم کشور در خوزستان
آغاز برداشت محصول توت‌فرنگي ارگانيک در مينودشت
کسب 4 جايزه طرح صالحين توسط بسيج نيشابور
تصويب 25 طرح اقتصادي در کرمانشاه
   


رهبر معظم انقلاب: بنده سه چهار سال قبل از اين در صحبت اول سال صريحاً به مردم و مسئولين گفتم که نقشه دشمنان ملت ايران از حالا به بعد، بيش از همه نقشه اقتصادي است. خب، مي‌بينيد که همين‌جور هم شد.

 


رهبرمعظم انقلاب اسلامي روز شنبه در ديدار اساتيد، قاريان و حافظان شرکت‌کننده در سي‌امين دوره مسابقات بين المللي قرآن کريم، يکي از دستورات مهم قرآن خطاب به مسلمانان را حفظ اتحاد و يکپارچگي دانستند و تأکيد کردند: امروز هر حنجره و زباني که مسلمانان را به وحدت دعوت کند، حنجره الهي است و هر حنجره و زباني که مسلمانان و مذاهب اسلامي را به دشمني با يکديگر تحريک کند، زبان شيطان است.
حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در اين ديدار با تأکيد بر لزوم انس و آشنايي بيشتر مسلمانان با قرآن و معارف سعادت بخش و عزت آفرين آن افزودند: يکي از خطاب‌هاي قرآني به مسلمانان، اتحاد حول ريسمان الهي و متفرق نشدن است که در مقابل آن، آموزش و روش استعماري قرار دارد که ايجاد اختلاف ميان امت اسلامي و تشديد تعصب هاي مذهبي، دستور کار آن است.
ايشان با اشاره به فريب خوردن برخي حکومت‌ها و دولت هاي اسلامي، و بازي آنان در زمين دشمن، خاطرنشان کردند: اتحاد و اتفاق ميان مسلمانان، يک فريضه فوري است.
رهبر انقلاب اسلامي، کشتار و خونريزي، تروريسم کور و فجايع مربوط به آن، و بوجود آمدن فرصت براي رژيم غاصب صهيونيستي را از نتايج اختلاف و تفرقه ميان امت اسلامي برشمردند و گفتند: امروز، روز امتحان براي مسلمانان و دولت‌هاي اسلامي است، و ملت هاي اسلامي بايد کاملاً هوشيار باشند.
حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي با اشاره به موج اسلام ستيزي که از جانب غرب بر ضد دنياي اسلام آغاز شده است، تأکيد کردند: دشمنان غربي، شمشير را بر ضد مسلمانان از رو بسته اند، بنابراين امت اسلامي بايد عوامل اقتدار و توانايي دروني خود را تقويت کنند که يکي از مهمترين اين عوامل، اتحاد و يکپارچگي و تمرکز بر نقاط اشتراک است.
رهبر انقلاب با اشاره به اينکه دنياي اسلام امروز تشنه حقايق قرآني است افزودند: برخلاف گذشته که برجستگان دنياي اسلام براي رساندن صداي آزادي خواهي خود شعارهاي سوسياليستي و کمونيستي سر مي‌دادند امروز از شرق تا غرب دنياي اسلام اگر کساني بخواهند شعار عدالت، استقلال، آزادي و عزت را فرياد کنند شعارهاي قرآني را سر مي‌دهند.
ايشان برگزاري جلسات و مسابقات قرآني را وسيله‌اي براي نزديک شدن بيشتر به حقيقت و روح قرآن کريم دانستند و خاطرنشان کردند: فراگرفتن معارف قرآني زمينه اي براي رسيدن به سلامت، امنيت و عزت و سامان يافتن زندگي مسلمانان در سايه تعاليم قرآن است.
در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام و‌المسلمين محمدي نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه گزارشي از تلاشهاي اين سازمان در جهت بسط معارف قرآني و همچنين برگزاري سي امين دوره مسابقات بين‌المللي قرآن کريم بيان کرد.
حجت الاسلام والمسلمين محمدي حضور قاريان، حافظان و اساتيد قرآني از 70 کشور جهان را از نقاط برجسته اين دوره از مسابقات خواند و گفت: سازمان اوقاف در يکسال گذشته به منظور توسعه و همچنين ارتقاء فعاليت‌هاي قرآني در کشور برنامه‌هاي متنوعي را در دستور کار قرار داده است.

 


پيمان‌شکن نباش!
اميرالمومنين علي(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر :
هرگز پيمان‌شکن مباش، و در عهد خود خيانت مکن، و دشمن را فريب مده، زيرا کسي جز نادان بدکار، بر خدا گستاخي روا نمي‌دارد. خداوند عهد و پيماني که با نام او شکل مي‌گيرد با رحمت خود مايه آسايش بندگان، و پناهگاه امني براي پناه‌آورندگان قرار داده است، تا همگان به حريم امن آن روي بياورند. پس فساد، خيانت، فريب، در عهد و پيمان راه ندارد. مبادا قراردادي را امضاء کني که در آن براي دغلکاري و فريب راه‌هايي وجود دارد، و پس از محکم‌کاري و دقت در قراردادنامه، دست از بهانه‌جويي بردار، مبادا مشکلات پيماني که بر عهده‌ات قرار گرفته، و خدا آن را بر گردنت نهاده، تو را به پيمان‌شکني وا دارد، زيرا شکيبايي تو در مشکلات پيمان‌ها که اميد پيروزي در آينده را به همراه دارد. بهتر از پيمان‌شکني است که از کيفر آن مي‌ترسي، و در دنيا و آخرت نمي‌تواني پاسخ‌گوي پيمان‌شکني باشي.
نامه 53
نهج‌البلاغه

 


خانه منحله سينما؛ از مديرBBC فارسي
تا سردسته حلقه انحرافي
تعجيل در بازگشايي خانه سينما نشان مي‌دهد توصيه‌اي خارج از مجموعه وزارت ارشاد بدون حل مشکلاتي که به خاطر آن خانه سينما تعطيل شد دليل نشستن طرفين پاي ميز مذاکره شده است.
فارس گزارش داد: پس از روي کار آمدن جواد شمقدري به عنوان معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهد تقابل جدي بين طيف مديران سينمايي (شمقدري و سجادپور) با مديران خانه سينما (عسگرپور و توحيدي) بوديم. جنگ و جدال کلامي که شايد هيچکدام آنها فکر نمي‌کردند دست آخر به اعلام انحلال و تعطيلي خانه سينما توسط وزير ارشاد منجر شود.
يکي از اين انتقادات نيز حضور و رفت و آمد صادق صبا مدير شبکه بي‌بي‌سي فارسي به خانه سينما (دوهفته قبل از انتخابات رياست ‌جمهوري در سال 88) و مذاکره با برخي مستندسازان براي خريد اين مستندها توسط بي‌بي‌سي فارسي و مواردي از اين قبيل بود.
با تعطيل شدن خانه سينما که حکم آن در تاريخ 13 دي 1390 به محمدمهدي عسگرپور مديرعامل وقت خانه سينما اعلام شد، مسئولان سينمايي اعلام کردند صنوف براي ادامه فعاليت خود بايد روند قانوني شدن را طي کنند، موضوعي که از همان ابتدا با واکنش شديد و تند صنوف 29 گانه خانه سينما مواجه شد، هر چند در ادامه کار 13 صنف به عنوان صنوف قانوني سينمايي توسط هيات ساماندهي صنوف به ثبت رسيدند.در زمان تعطيلي رسمي خانه سينما در تاريخ 13 دي 1390 تا امروز که نزديک به يکسال و اندي از آن مي‌گذرد بيشترين نکته‌اي که به چشم مي‌آيد سينماگراني که نه در ميان مديران خانه سينما بودند تا از مزاياي آن استفاده کنند و نه در دليل واقعي بسته شدن خانه سينما نقش داشتند و نه در بازگشايي دوباره آن نقش اصلي را ايفا مي‌کنند. گروهي معتقدند که در حال حاضر تنها 13 صنف قانوني سينمايي مي‌توانند در مجمع عمومي شرکت و اساسنامه جديد را تاييد کنند و گروهي ديگر همچنان بر سر مواضع خود هستند و عنوان مي‌کنند همه صنوف بايد در اين فرآيند نقش داشته باشند و آن 13 صنف ديگر نيز بايد توسط هيات مديره به رسميت شناخته شوند.
اما در اين معادله پيچيده خانه سينما به نظر مي‌رسد، مسئول دفتر سابق رئيس جمهور و رئيس فعلي دبيرخانه جنبش عدم تعهد نقش اصلي را ايفا مي‌کند و ظاهرا اوست که حرف نهايي را در مورد زمان بازگشايي خانه سينما مي‌زند و براساس تاکيد او بوده که در روزهاي اخير مديران سينمايي براي بازگشايي درب خانه سينما تا اين اندازه عجله دارند.
در حالي برخي افراد از دخالت مستقيم «اسفنديار رحيم مشايي» در موضوع خانه سينما خبر مي‌دهند که يکي از اصلي‌ترين موارد اختلافي بين مديران سينمايي و مديران خانه سينما همان بند التزام به ولايت فقيه و افزودن عنوان جمهوري اسلامي ايران بوده که در اساسنامه اصلاح شده توسط کميته هفت نفره پيش‌بيني شده بود و ظاهرا بر اساس توصيه‌هاي او و تاکيد وزير ارشاد به هيات بازگشايي خانه سينما شرط اضافه شدن عنوان «جمهوري اسلامي ايران» به خانه سينما قرار است ناديده گرفته شود و در اين صورت فقط نحوه برگزاري مجمع عمومي و نحوه شرکت صنوف سينمايي در آن تنها موردي است که نمايندگان سازمان سينمايي و خانه سينما بايد به توافق برسند.
به عبارت ديگر خانه سينما بنا به دلايل مشخصي بسته شد که حالا بدون مرتفع شدن اين دلايل و پس از يک سال و اندي دوباره بازگشايي مي‌شود.
به هر ترتيب امروز در شرايطي عنوان شده که قرار است مقدمات بازگشايي خانه سينما تا در روز‌هاي آينده فراهم شود که همين دو هفته قبل هيات مديره آن نامه‌اي سرگشاده خطاب به محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهور منتشر و در آن صراحتا اعلام کرد اصلا هيات بازگشايي را به رسميت نمي‌شناسد و حتي نماينده خانه سينما نيز نماينده هيات بازگشايي را به رسميت نمي‌شناسد و در چنين شرايطي تعجيل مديران بر بازگشايي خانه سينما نشان مي‌دهد توصيه‌اي خارج از مجموعه وزارت ارشاد دليل نشستن طرفين پاي ميز مذاکره شده است.
اما به هر روي، اکنون ورود جدي رحيم مشايي که اعضاي خانه سينما در گذشته چند بار غيرمستقيم براي حل معضل خانه سينما دست به دامان او شده بودند باعث شده بسياري از مواردي که تا همين چند روز قبل به عنوان موانع اصلي بر سر راه بازگشايي خانه سينما مطرح مي‌شد امروز ديگر اصلا مانع به حساب نيايد و حالا بايد ديد آيا در شرايط فعلي خانه سينما که گويا هنوز هم مديران سابقش هيات بازگشايي را به رسميت نمي‌شناسند با حمايت مشايي باز مي‌شود يا خير؟
کتاب رحيم‌پور ازغدي درباره هنر منتشر شد
دوازدهمين کتاب مجموعه گفتار «طرحي براي فردا» را با عنوان «هنر و تجربه شوريدگي» (گفتارهايي در مقوله‌ هنر) از حسن رحيم‌پور (ازغدي) منتشر شد.
«هنر و تجربه شوريدگي» شماري از گفتارهاي حسن رحيم‌پور (ازغدي) است که با هدف تبيين ماهيت و مقام هنر در منظومه فکري انقلاب اسلامي ايراد شده است. اين کتاب شامل سه گفتار با عنوان‌هاي «هنر و تجربه‌ شوريدگي»، « ادبيات اقليت، سينماي اکثريت» و «هنر و ايدئولوژي» است که در 116 صفحه توسط نشر «طرح فردا» به انتشار رسيده است.
نامه مسموم هنرپيشه زن هاليوود
براي اوباما
هنرپيشه زن سينماي آمريکا به دليل ارسال نامه حاوي مواد سمي براي رئيس جمهور آمريکا دستگير شد.
به گزارش شبکه العالم، دفتر تحقيقات فدرال (اف‌بي‌آي) اعلام کرد، «شانون راجرز» در ارتباط با پرونده ارسال نامه‌هاي حاوي ماده سمي «ريسن» به دفتر «باراک اوباما» و همچنين «مايکل بلومبرگ» شهردار نيويورک دستگير شده است.
بر اساس اين گزارش، بازرسان به اين هنرپيشه زن هاليوود مشکوک شده اند.
دفتر شبکه «سي‌ان‌ان» در بغداد بسته شد
«CNN» به عنوان آخرين شبکه تلويزيوني آمريکايي دفتر خود را در بغداد بست.
به گزارش ايسنا، پس از توقف کار شبکه «فاکس نيوز» در عراق‌، شبکه‌هاي تلويزيوني آمريکا يکي پس از ديگري کار خود را در بغداد پايان دادند.
در همين راستا «CNN» نيز به عنوان آخرين عضو اين گروه دفتر خود را در پايتخت عراق تعطيل کرد.
اقدام اين شبکه آمريکايي که از سال 1990 کار خود را در عراق آغاز کرده‌، حدود يک سال‌و‌نيم پس از خارج شدن نيروهاي آمريکايي از خاک عراق به دستور اوباما صورت گرفت.
سخنگوي شبکه خبري CNN در اين‌باره گفت: در حالي که CNN دفترش را در بغداد مي‌بندد‌، اين شبکه حضور ويراستاري خود را در اين کشور دنبال مي‌کند.

 


کارشناس مسائل ايران در مؤسسه واشنگتن گزارش مبسوطي را در مورد استراتژي ايران در قبال تهديدات پيش‌روي خود منتشر کرد و ايران را در خنثي کردن اين تهديدات موفق دانست.
به گزارش تسنيم به نقل از انديشکده مؤسسه واشنگتن، ايران پس از انقلاب اسلامي و به طور خاص پس از حمله آمريکا به افغانستان و عراق، در معرض تهديدات جدي در داخل و خارج قرار گرفته است که استراتژي تهران براي خنثي کردن اين تهديدات تاکنون کارآمد بوده است.
در ادامه اين گزارش با تأکيد بر ايستادگي ايران در قبال فشارهاي غرب در خصوص پرونده هسته‌اي خاطرنشان مي‌کند: جمهوري‌اسلامي ايران در برابر بحران‌هاي بسياري که از سال 1997 تاکنون با آنها مواجه بوده، ايستادگي کرده است؛ از جمله چالشي که با جامعه بين‌الملل در قبال برنامه هسته‌اي ايران وجود دارد؟ حکومت چگونه تهديدات پيش روي قدرت خود را خنثي مي‌کند؟ در تحليلي استراتژي‌هاي رهايي پيچيده ايران به هر دوي اين مسائل برمي‌خوريم. همانند ديگر حکومت‌هاي مشابه خود جمهوري اسلامي هم ترکيبي از تاکتيک‌ها و عوامل را براي خنثي کردن تهديدات به کار مي‌بندد، از جمله استمداد از ايدئولوژي انقلابي خود و مشروعيت مذهبي و همچنين روش‌هاي مستقيم‌تري همچون تبليغات، سياست‌هاي اجتماعي، نظارت و بررسي دقيق، قوه قهريه، سنجش چالش و همکاري.
کارشناسان مؤسسه واشنگتن با بررسي مقابله ايران در قبال تهديدات خارجي معتقد هستند: ايران در مقابله با تهديدات خارجي، حضور خود در سراسر جهان را گسترش داده است، به ويژه در حياط خلوت دشمنان شناخته شده خود که اين سياست به منظور ايجاد يک جبهه مقاومت که مي‌تواند آمريکا و اسرائيل را به چالش بکشد به کار گرفته مي‌شود. اين ابزار همچنين کشورهاي مذکور را از حمله به ايران بازمي‌دارد.
قرابت‌هاي ايدئولوژيک و انگيزه‌هاي اقتصادي از جمله مؤلفه‌هاي حکومت براي جلب حمايت‌هاي خارجي است، چه به صورت انفرادي يا در قالب شبکه‌هاي گسترده‌تري همچون حزب‌الله.
در بخش ديگري از اين گزارش با اشاره به نقش ايران در جهان اسلام تصريح مي‌کند:
تهران در برخورد با تهديدات خارجي از طريق ترکيب کردن ديپلماسي عمومي، جنگ‌هاي نامتقارن و اقدامات بازدارنده، مانع دخالت‌هاي خارجي در ايران شده است. ايران نفوذ خود را در جهان اسلام و کشورهاي در حال توسعه افزايش داده است، که در بخشي از اين تلاش‌ها به تقويت گروه‌هاي محلي که با منافع ملي ايران همخواني دارند، پرداخته است. در چند سال گذشته استراتژي تهران به ميزان قابل توجهي تهديدات داخلي و خارجي را خنثي کرده است؛ از جمله جلوگيري از کودتا، مداخله خارجي، انقلاب‌هاي رنگي و ... با اين حال بايد توجه داشت که تغيير شگرف فضاي اجتماعي سياسي ايران، مي‌تواند چالش‌هاي جدي ديگري را پيش روي جمهوري اسلامي ايران پديد آورد.

 


ع- ثقفي
اين روزها در داغي حرفهاي نامزدها و حاميانشان- ضمن اذعان بر فوايد بروز تفاوت‌ها و لزوم طرح شفاف‌ آراء- يک سردي ذات خود را در عرصه سياست کشور رونمايي مي‌کند و آن نيست جز سردي اخوتي که بايد پايه و اساس اداره کشور اسلامي باشد. عمق آسيب وقتي در اين عرصه هويدا مي‌شود که هر يک از کانديداها عليرغم تصدي مقامي در کشور، بي‌توجه به مصالح اصلي کشور در رقابت با ديگري يا ديگران از اين مصالح زاويه مي‌گيرد و نام آن را نقد گذشته ديگري يا ديگران مي‌گذارد. نکته در تمام اين ابراز نظرها اما از قضا معطوف به آينده است. آيا قرار است در آينده در صورت تصدي بالاترين مقام اجرايي کشور نيز با اصلي‌ترين مصالح انقلاب مواجهه‌اي چنين صورت گيرد؟! آيا بلوغ سياسي سياستمداران فعلي در اين حد از تدبير متوقف مانده است؟ آيا تشتت فکري آشکار در مواضعي چنين مي‌خواهد کشور را براي چهار يا هشت سال ديگر دستخوش منازعاتي از اين دست نمايد؟ و از همه مهم‌تر اين که آيا قرار است نقص اين ديدگاه‌ها بعد از تعيين يک فرد به عنوان رئيس قوه مجريه در تداوم تصدي امور از سوي صاحبان چنين تدابيري بدون آسيب شناسي درخور، همچنان در اصلي‌ترين مواضع کلان تفکر و تلاش کشور برقرار و پايدار بماند؟
عدم ريشه‌يابي صحيح آفات، دخيل دانستن فرد در آسيب‌هاي ناشي از يک جريان کلي، خود مطلق‌انگاري در تغيير کامل مسير کشور عليرغم آن که قوه اجرايي فقط بخشي از شاکله کلي کشور است، فروش مصالح در پاي‌بست خريد آراء، ناديده انگاشتن همچنان ضريب فعلي پيشرفت کشور عليرغم نص اکيد اخير نسبت به آن، عدم التفات به اصول و اولويت‌هاي متأثر از آن، پايداري در يک بعد از حقيقت در عين زاويه از بعدي ديگر، خلط مباحث و غلط‌گويي در طرح مباني اساسي و عدم جامعيت در نظر به ابعاد مختلف موضوعات، از جمله اهم نقائص بحث کانديداهاي محترم است که در آسيب‌شناسي آن ذکر سه اصل از باب رسالت تاريخي در اين مرحله ضرورت دارد:
1- آنچه گفته شد و آنچه مردم شنيدند و ديدند حکايت از يک آفت کلي دارد که سالهاست آسيب خود را به کشور اسلامي متوجه ساخته است که عبارت است از خودمحوري و زاويه مسئولين در شريانهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي در عوض توجه آنان به قانون اساسي و راهبردهاي اصلي نظام در تأمين مصالح کشور و منافع مردم.
2- در تمام بحث‌ها و اظهارنظرها آنچه به قلب مردم نشست در تطابق مواضع با اصول کلي حاکم بر کشور بود و آنچه مردم را رنجاند در زاويه‌اي بود که کانديداهاي محترم به قصد خشنود ساختن مخاطب و جلب آراء يا احياناً از سر غفلت، با قاطعيت انقلابي و مردمي از خود نشان دادند، وجهي که همين مردم سالها از آن صيانت نموده و در سپردن امانت آن به دست مسئولين، نقش انقلابي خود را به تمامي ايفا کرده‌اند.
3-‌‌ آخرين نکته و شايد اصلي‌ترين نکته اشکال در ساختار کلي انتخابات رياست جمهوري است که دست جمهور را در انتخاب اصلح فعلي با روش کنوني بسته است، که جا دارد اين نکته مثل ساير رهنمودهاي ناشنيده از سوي مسئولين مربوطه، سرانجام زماني شنيده و به کار بسته شود تا آسيب‌هاي ناشي از نقص ساختاري، کشور را با مشکلات بيشتر مواجه نسازد، که هر کجا اشکالي در مناسبات سياسي و جهاني نظام به وجود آمده است از رهزن همين غفلت و کوتاهي و به قول يکي از کانديداهاي محترم ايجاد زاويه از تدابير حاکميت اسلامي است.
قصد از بيان اين نکات در عين بازنمايي مشکل اصلي و هميشگي، در تأکيد بر تعهدي است که مي‌بايست از رئيس‌جمهور آينده در باب عدم زاويه با اصول حاکم بر کشور گرفته شود. رئيس جمهور آينده بايد بداند که راي مردم هماره مشروط بر قول تحقق تدابير حاکم اسلامي در قوه مجريه- و نه تفکرات خود- است که از سوي همين مردم از او در آينده بي‌مجامله مطالبه خواهد شد.
والسلام

 


مشاور رسانه‌اي و سياسي رئيس جمهور سوريه تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه بايد در اجلاس بين‌المللي ژنو2 حاضر شود.
خانم «بثينه شعبان» در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، با اشاره به پيروزي نيروهاي ارتش و مردمي سوريه در آزادسازي شهر راهبردي «القصير» از چنگ باندهاي تروريستي، گفت که دمشق به اسنادي دست يافته است که دخالت بيگانه به ويژه طرف‌هاي عربي در جنگ ضد سوريه را فاش مي‌کند.
وي اتحاديه عرب را در راس جنگ عليه سوريه دانست و تاکيد کرد که اعضاي اين اتحاديه بايد پاسخگوي اقدامات ضد سوري خود و حمايت از تروريست‌هاي مسلح باشند.
مشاور بشار اسد با اشاره به نقش مالي کشورهاي عربي منطقه در گسترش بحران سوريه تصريح کرد: برخي کشورهاي عربي و غربي دنيا از راه‌هاي مختلفي از مسئولان سوري مي‌خواستند در مقابل دريافت مقادير زيادي پول، مخالفت خود را با نظام سوريه اعلام کنند و به من نيز پيشنهادهاي مالي زيادي در اين خصوص شده بود.
وي با تاکيد بر حضور جمهوري اسلامي در اجلاس ژنو 2 تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه بايد در اين اجلاس شرکت کند.
همچنين يک فعال سياسي مصري با تاکيد بر اين که نقش مهم و موثر جمهوري اسلامي ايران در حل و فصل مشکلات منطقه به ويژه بحران سوريه انکارناپذير است، گفت که مقاومت و ايستادگي ايران در مقابل ابرقدرت‌ها از جمله آمريکا امروز به الگوي تحرکات و انقلاب ملت‌هاي منطقه عليه ديکتاتورها و صهيونيست‌ها تبديل شده است.
«محمد شبانه» که به همراه تعدادي از شخصيت‌هاي مصر به سوريه سفر کرده در گفت‌وگو با ايرنا در دمشق، حضور ايران در اجلاس بين‌المللي ژنو 2 براي حل بحران سوريه را ضروري دانست و افزود: مقاومت اسلامي در منطقه با توسل به راهبردهاي حضرت امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي و هدايتگري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي شکل گرفته و به مسير خود ادامه داده است و امروز با فراگيري «بيداري اسلامي» اميدها افزايش يافته است.

 


سخنگوي وزارت امورخارجه کشورمان مصوبه ضدايراني پارلمان کانادا را مضحک و ناشي از اغراض سياسي اين کشور دانست.
سيدعباس عراقچي سخنگوي وزارت امور خارجه با محکوم کردن مصوبه اخير پارلمان کانادا، آن را مضحک و ناشي از اغراض سياسي دولت کشوري دانست که با مشکل عدم مشروعيت سياسي به خاطر تقلب در انتخابات آن کشور مواجه است.
وي با بيان اينکه توجه به امور داخلي و مسائل خارجي مرتبط با منافع ملي، رويه نهادينه شده فعاليت همه پارلمان‌هاست، از مصوبه اخير پارلمان کانادا اظهار تعجب کرد و گفت: در شرايطي که دادگاه فدرال کانادا وقوع تقلب در انتخابات سراسري اين کشور را مورد تأييد قرار داده و مسائل مهم ديگري مانند نسل‌کشي بوميان کانادا به گونه‌اي که نقض حقوق‌اساسي اين اقليت توسط گزارشگران سازمان ملل متحد نيز مورد تأييد قرار گرفته همچنان بدون رسيدگي باقي مانده است، توجه جدي و رسيدگي فوري پارلمان کانادا به اينگونه امور، انتظار طبيعي افکارعمومي آن کشور مي‌باشد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اين نکته که بانيان اين اقدام صرفا بي‌اطلاعي و بي‌احترامي خود را نسبت به واقعيات جمهوري اسلامي ايران نشان داده‌اند، ابراز اميدواري کرد که پارلمان کانادا نسبت به سرنوشت صدها بومي اين کشور به ويژه زنان و دختران بومي ناپديد شده در سال‌هاي اخير واکنش فوري نشان دهد.

 


به دنبال خودداري روسيه از تحويل سامانه‌هاي موشکي اس-300 به ايران و شکايت تهران از مسکو، اکنون دو طرف به دنبال يافتن راه‌حلي توافقي براي خاتمه دادن به اين پرونده هستند.
به گزارش العالم «سرگئي گمزوف» مدير نهاد دولتي فناوري در روسيه در سخناني بر ضرورت توافق و سازش اين کشور با ايران بر سر قرارداد سامانه موشکي «اس-300» تاکيد کرد.
وي با بيان اينکه دعوي قضايي ايران از روسيه در خصوص سامانه موشکي «اس-300» هم‌اکنون در دادگاه «ژنو» مراحل خود را مي‌گذراند اذعان کرد: شانس روسيه در موفقيت در اين پرونده بسيار ضعيف است.
اين در حالي است که روز گذشته «محمودرضا سجادي» سفير ايران در روسيه اعلام کرد ايران منتظر پاسخ طرف روسي در موضوع پيشنهاد پس گرفتن دعوي قضايي خود در خصوص عدم تحويل سامانه موشکي «اس-300» از دادگاه «ژنو» است.
وي افزود: درحال حاضر اين روسيه است که بايد تصميم بگيرد و ما آماده همکاري در رابطه پرونده سيستم ضدهوايي اس 300 هستيم.
پس از اينکه روسيه به تعهدات خود در زمينه قرارداد تحويل موشک‌هاي اس 300 عمل نکرد، ايران يک شکايت 4 ميليارد دلاري عليه شرکت دولتي «روس آبارون اکسپورت» که در زمينه صادرات و واردات تسليحات و تجهيزات نظامي روسيه فعاليت مي‌کند، به دادگاه بين‌المللي حکميت در سوئيس ارائه کرد.

 


مسئول پيگيري سانحه تصادف ديپلمات مست سعودي با يک شهروند تهراني گفت: مکاتبات با دستگاه قضايي عربستان انجام شده تا نسبت به لغو مصونيت وي اقدام کند و يا رسيدگي به سانحه تصادف را در دستور کار خود قرار دهد.
مهدي دواتگري، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيگيري‌هاي صورت گرفته در رابطه با قتل يکي از شهروندان تهراني در سانحه تصادف رانندگي با يک ديپلمات مست سعودي، گفت: پرونده‌اي در اين زمينه در دادسرا تشکيل شده است اما به دليل مصونيت قضايي ديپلمات سعودي، قوه قضائيه از طريق وزارت امور خارجه کشورمان مراتب را به دستگاه قضايي عربستان ابلاغ کرده تا نسبت به سلب مصونيت قضايي ديپلمات خود و يا رسيدگي به پرونده وي اقدام کند.
وي ادامه داد: تاکنون پاسخي از سوي کشور عربستان در اين باره واصل نشده اما ما پيگيري‌هاي لازم را براي احقاق حقوق اولياي دم در اين حادثه انجام داده و مي‌دهيم.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي به فارس گفت: بايد ديه فرد مقتول و خسارت ماشين به اولياي دم پرداخت شود تا رضايت آنها در اين باره جلب شود، تاکنون پيشنهاداتي از سوي کشور عربستان براي سفر حج به خانواده مقتول مطرح شده که اينها به صورت غيررسمي و شفاهي عنوان شده است.

 


معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه کشورمان گفت: رويکرد آمريکا و برخي از کشورها که براي حل مساله سوريه به دنبال تروريست‌ها رفته‌اند و مي‌خواهند آنها را در ميز مذاکره قرار دهند هيچ موفقيتي را براي‌شان ايجاد نخواهد کرد.
حسين اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: آنچه که مربوط به تحولات منطقه و به ويژه سوريه مي‌شود ايران يکي از طرف‌هاي اصلي و تاثيرگذار در تحولات سوريه است . دنيا مواضع ما را به خوبي مي‌داند و همه طرف‌ها در جريان عملکرد ما به عنوان بخشي از راه حل در سوريه قرار دارند.
وي ادامه داد: مشکل اصلي نشست بين‌المللي که قرار است در ژنو به بررسي موضوع سوريه بپردازد اين است که طرف‌هاي مقابل نتوانستند معارضه‌اي را سازماندهي کنند و آنها را به پاي ميز مذاکره آورند.
اميرعبداللهيان افزود: راهکار در سوريه صرفا سياسي است. گفت‌وگوي ملي بين معارضه و نمايندگان حکومت بايد شکل گيرد. نمايندگان واقعي براي گفت‌وگوي ملي، معارضه معتقد به راهکار سياسي و نمايندگان آحاد مردم هستند. اشکال آمريکا و برخي از کشورها اين است که به دنبال برخي از گروه هاي مسلح و تروريست رفته‌اند و مي‌خواهند آنها را در سر ميز مذاکره قرار دهند و اين رويکرد هيچ موفقيتي را برايشان ايجاد نخواهد کرد.

 


غلامعلي حدادعادل گفت: دليل اينکه من در مناظره روزجمعه به آقاي ولايتي انتقاد کردم اين بود که مردم بدانند من مصلحت انقلاب را بر ائتلاف ترجيح مي‌دهم.
اين نامزد انتخابات رياست جمهوري در نشست خبري ديروز خود در فارس، در پاسخ به اين پرسش که "پاسخ شما به اظهارات رضايي در مورد ائتلاف پيشرفت چيست؟" گفت: من به دو دليل به آقاي رضايي پاسخ ندادم؛ اول به اين دليل که فرصت نبود و دوم به اين دليل که من مصلحت انقلاب را بر ائتلاف ترجيح مي‌دهم. آقاي رضايي تصور مي‌کند اگر من با آقاي ولايتي در يک مساله اختلاف نظر داشته باشم به دليل اينکه ما در يک ائتلاف هستيم، اين اختلاف را پنهان مي‌کنم.
وي در پاسخ به اين پرسش که "چرا تصميم گرفته شد همه اعضاي ائتلاف تا پايان حضور داشته باشند؟" اظهار کرد: علت تشکيل ائتلاف ما پيروزي اصولگرايان بود زيرا پيروزي اصولگرايان را به سود انقلاب مي‌دانيم. در شرايط فعلي نگراني از بابت پيروزي اصولگرايان نداريم و فکر مي‌کنيم وجود هر سه نفر ما موجب شکست اصولگرايان نمي‌شود، اما اگر آرايش صحنه انتخابات عوض شد، ما بر اساس آرايش جديد تصميم‌گيري مي‌کنيم. حضور من در مناظره بهتر از کناره‌گيري من بود و اين يکي از دلايل حضور من در انتخابات است.

 


رئيس کميسيون قضايي مجلس تاکيد کرد: برخي از لوايح قوه قضاييه در دولت معطل مانده، لذا انتظار ما از دولت آينده اين است که نسبت به بررسي اين لوايح تسريع کند.
«الهيار ملکشاهي» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در پاسخ به اين سوال که توقع شما از رئيس‌جمهور آينده چيست، اظهار داشت: قانون‌گرايي و قانون‌مداري يکي از لازمه‌هاي رئيس‌جمهور آينده کشور است، لذا انتظار ما اين است که وي پايبند به قانون باشد. وي ادامه داد: متاسفانه برخي از لوايح قوه‌قضاييه در دولت معطل مانده و انتظار ما از دولت آينده اين است که در بررسي اين لوايح تسريع کند، چرا که تعلل و تاخير در بررسي و تصويب برخي از لوايح بنيادي در زمينه مقررات جزايي و آيين دادرسي، روند اصلاحات قضايي را کند کرده است.

 


تعدادي از طرح‌هاي عمراني دانشگاه رازي کرمانشاه با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري و استاندار کرمانشاه به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس از کرمانشاه، صبح ديروز در سفر کامران دانشجو به استان کرمانشاه، تعدادي از پروژه‌هاي عمراني دانشگاه رازي کرمانشاه به بهره‌برداري رسيد و از محصولات دارويي اين دانشگاه رونمايي شد.
در اين مراسم وزير علوم، تحقيقات و فناوري پس از بازديد از مزار شهدا و اداي احترام، پروژه‌هاي دانشگاه رازي از قبيل سالن چند منظوره ورزشي دانشگاه با 2 هزار و 666 متر مربع مساحت که با صرف 16 هزار ميليون ريال هزينه احداث شده بود را افتتاح کرد.
در ادامه مراسم، مجموعه ورزشي زمين فوتبال و دووميداني دانشگاه رازي با زيربناي هزار متر مربع به بهره‌برداري رسيد.
مجموعه استخر و سوناي دانشگاه با اعتبار 25 هزار ميليون ريال و دانشکده تربيت‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه رازي به مساحت 5 هزار و 750 متر مربع و مجموعه ورزشي چند منظوره دبيرستان وابسته به دانشگاه از ديگر پروژه‌هاي افتتاح شده در دانشگاه رازي کرمانشاه توسط وزير علوم بود.

 


به دنبال چاپ خبري تحت عنوان «کارت ملي بياوريد زمين بگيريد» در مورخه 24 ارديبهشت ماه، روابط عمومي سازمان منطقه آزاد قشم جوابيه‌اي به دفتر روزنامه ارسال کرد که همراه با توضيحات خبرنگار کيهان در قشم از نظر خوانندگان مي‌گذرد.
در اين جوابيه آمده است: واگذاري زمين در اين جزيره تنها براي سرمايه‌گذاري و از طريق مزايده صورت مي‌پذيرد خبر انتشار يافته در روزنامه کيهان مبني بر اقدام سازمان منطقه آزاد و يک شرکت تعاوني اتحاديه مسکن براي واگذاري زمين به شهروندان در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري تکذيب مي‌شود.
براساس اين جوابيه، هيچ‌گونه نام‌نويسي از سوي سازمان منطقه آزاد براي واگذاري زمين به شهروندان قشمي صورت نگرفته است و واگذاري زمين در منطقه آزاد قشم تنها براي سرمايه‌گذاري و با رعايت ضوابط قانوني انجام مي‌شود.
جوابيه‌ مي‌افزايد: شرکت اتحاديه مسکن پرتو بناي قشم در سال 1387 مجوزي يک ساله به منظور پيمانکاري ساختمان و تأسيسات از سازمان منطقه آزاد دريافت کرد، که اين مجوز پس از پايان تاريخ اعتبار هيچ‌گاه تمديد نشد.
پس از درخواست شرکت ياد شده براي واگذاري زمين در منطقه آزاد قشم، به سبب تعاوني بودن آن، در اولين قدم به جهت انجام بررسي، بين معاونت معماري و شهرسازي سازمان و اداره تعاون قشم که نهادي بيرون از تشکيلات سازمان منطقه آزاد است، مکاتباتي صورت گرفت و در نتيجه آن، اداره تعاون در نامه‌اي به معرفي شرکت پرتو بنا پرداخت.
در ادامه اين جوابيه آمده است: سازمان منطقه آزاد، تعداد اعضاي رسمي اين شرکت را براي طي مراحل کارشناسي در مورد توانمندي و ميزان زمين مورد درخواست آن، خواستار شد اما از آنجا که «پرتو بنا» نامي براي عرضه نداشت بدون هماهنگي با سازمان و به طور مستقل و خودسرانه اقدام به عضوگيري کرد، که اين عضوگيري و يا به تعبير روزنامه کيهان «نام‌نويسي براي دريافت زمين» از طريق روزنامه رسمي و يا هيچ رسانه ديگري انجام نگرفته و البته اگر اين چنين مي‌بود، مسئوليت حقوقي آن متوجه سازمان منطقه آزاد نمي‌توانست باشد.
بر اين اساس، اگر در عضوگيري شرکت پرتو بنا نامي از سازمان منطقه آزاد قشم به ميان آمده باشد، کاري خلاف قانون انجام شده، و نيز اگر داعيه‌اي مبني بر دريافت زمين از سازمان مطرح شده، يکسره ابطال‌پذير و موهوم است.
در پايان اين جوابيه اضافه شده است:‌ برخلاف ادعاي خبرنگار کيهان، نه تنها زميني در اين رابطه به هيچ شخص يا شرکتي واگذار نشده، بلکه هيچ‌گونه «هماهنگي» بين سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت تعاوني نام برده در اين راستا اتفاق نيفتاده است.
کيهان: 1- در پاسخ به بند يک جوابيه روابط عمومي سازمان منطقه آزاد قشم بايد گفت نام‌نويسي با هماهنگي سازمان منطقه آزاد قشم جهت واگذاري زمين توسط يک شرکت اتحاديه مسکن صورت گرفته و آن شرکت اتحاديه مسکن با چراغ سبز سازمان بيش از 6 هزار نفر عضوگيري کرده است.
2-در اين جوابيه عنوان شده که شرکت اتحاديه مسکن پرتوبناي قشم در سال 87 مجوزش بعد از يکسال اعتبار به پايان رسيده و فاقد وجاهت قانوني است در صورتي که براساس اسناد موجود سازمان، جهت نام‌نويسي آن شرکت حمايت خود را اعلام کرده که اسناد آن موجود است.
3- اگر مجوز فعاليت شرکت مذکور اعتباري ندارد چرا عنوان شده پس از درخواست آن شرکت براي واگذاري زمين به سبب تعاوني بودن آن شرکت در اولين قدم جهت انجام بررسي بين معاونت معماري و شهرسازي سازمان و اداره تعاون قشم مکاتبه صورت گرفت و در نتيجه آن اداره تعاون در نامه‌اي به معرفي شرکت مذکور پرداخت.
4- براساس جوابيه سازمان منطقه آزاد قشم، نام‌نويسي آن شرکت بدون هماهنگي اين سازمان انجام شده در صورتي که شرکت مذکور مدعي است براي انجام مراحل طراحي و نقشه و کارهاي اداري مبلغ 4 ميليون ريال از اين شرکت توسط سازمان اخذ شده است. وانگهي فاصله محل ثبت‌نام شرکت مزبور تا ساختمان مرکزي سازمان منطقه آزاد قشم کمتر از يکهزار متر است حال چطور مي‌شود 6 هزار شهروند قشمي متوجه ثبت‌نام آن شرکت شده اما سازمان منطقه آزاد قشم متوجه اين موضوع نشده باشد.»
5- در جوابيه آمده که عضوگيري شرکت مذکور بدون هماهنگي با سازمان منطقه آزاد قشم و بطور مستقل و خودسرانه انجام شده است. آيا اين سازمان به مراجع قضايي مراجعه و شکايتي طرح کرده که شرکتي در اين منطقه با انگيزه احتمالاً کلاهبرداري، به نام نويسي از بيش از 6 هزار نفر مبادرت کرده است؟
6- در پايان بايد اين سؤال مطرح شود اگر زمين‌هاي تحت اختيار اين سازمان فقط جهت سرمايه‌گذاري و از طريق مزايده واگذار مي‌شوند چرا هتل بين‌المللي و بخشي از پارک هرمز در قشم و بخشي از پارک زيتون و استحصال دريا در شهر درگهان و رستوران باني و فرودگاه قديم قشم بدون مزايده در اختيار سرمايه‌گذاران قرار گرفته است؟

 


اصفهان- خبرنگار کيهان:
نماينده ولي‌فقيه در استان و امام جمعه اصفهان بر ايجاد انگيزه براي حضور در انتخابات تاکيد کرد و گفت: حضور مردم در انتخابات ضامن امنيت و استقلال کشور است.
آيت‌الله سيديوسف طباطبايي‌نژاد در ديدار با ائمه جمعه استان اصفهان با اشاره به نقش ائمه‌جمعه و روحانيون در روشنگري افراد جامعه افزود: بدون شک وظيفه خاص علما و روشنگران جامعه هدايتگري است لذا بايد با بصيرت و دلسوزي آنچه را که مردم نمي‌دانند به آنها بياموزيد و درجامعه اثرگذار باشيد.
وي اظهار داشت: رئيس جمهور آينده نبايد ضعف‌هاي دولت‌هاي قبل را تکرار کند در حالي که بايد نقاط مثبت آنها را ادامه دهد.
امام جمعه اصفهان، افزود: بهتر است 50 نفر از خبرگان و بزرگان اصولگرايان شورايي تشکيل و برنامه‌هاي کانديداها را استماع و بررسي کنند و پس از آن براساس نظرسنجي پنهان تنها کانديدايي در دور انتخابات بماند که از اين شورا بيشترين رأي را آورده باشد که در غير اينصورت اعتلاف و اجماع بين اصولگرايان غيرممکن است.
عضو مجلس خبرگان رهبري اضافه کرد: درست است که تدين شرط لازم براي رئيس‌جمهور است اما کافي نيست و بايد براي انتخاب فرد اصلح سبقه کاري کانديدا بررسي و افرادي را انتخاب کنيدکه در فعاليت‌هاي اجرائي پرونده درخشاني داشته باشند.
وي حضور مردم و پيوستگي مردم با حکومت را ضامن امنيت و استقلال کشور دانست وگفت: هنگامي که مردم در انتخابات شرکت مي‌کنند، حمايت خود از نظام اعلام و پشتوانه استقلال و امنيت کشورند و از همين طريق دست بيگانگان را از کشور کوتاه و اجازه دخالت در امور کشور را از آنها سلب مي‌کنند.
طباطبايي گفت: بر همگان واجب است در انتخابات شرکت کنند.

 


تبريز- خبرنگار کيهان:
صلاحيت 97 درصد از داوطلبان نمايندگي شوراهاي اسلامي شهر و روستا در آذربايجان شرقي مورد تأييدقرار گرفته است.
رئيس ستاد انتخابات آذربايجان شرقي با اعلام اين مطلب افزود: بيش از 6 هزار نفر در اين استان براي نمايندگي شوراها انتخاب خواهند شد و 12 هزار و 214 داوطلب واجدشرايط تشخيص داده شده‌اند.
محمدعلي نصرتي خواستار احترام به قوانين در خلال تبليغات براي شوراها از سوي افراد داوطلب شد و تاکيد کرد: در 59 شهر استان 349 نفر، و در بيش از يک هزار و 900 روستا 5 هزار و 703 نفر براي شوراهاي اسلامي انتخاب خواهند شد.
وي افزود: تبليغات براي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا از 16 خردادماه آغاز شده و 24 ساعت قبل از آغاز رأي‌‌گيري پايان خواهد يافت.
نصرتي افزود: براي اين انتخابات 12 هزار و 684 نفر نام‌نويسي کرده بودند.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
بيش از 5هزار نفر از عوامل اجرايي يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي در شهرستان اهواز آموزش مي‌بينند.
فرماندار اهواز با اعلام اين خبر گفت: اين تعداد شامل مسئولان و کاربران رايانه‌، اعضاي شعب انتخابات و نمايندگان فرماندار هستند که با 80 مورد وظيفه انتخاباتي، قانون و آئين‌نامه انتخابات آشنا مي‌شوند.
عبدالعزيز فدعمي افزود: طبق قانون انتخابات وظايفي براي اعضاي شعب و نمايندگان فرماندار قبل از گرفتن راي، در زمان شروع راي‌گيري و بعد از اتمام زمان اخذ راي تعريف شده است که در اين کلاس‌هاي آموزشي به آنها پرداخته مي‌شود.
رئيس ستاد انتخابات شهرستان اهواز گفت: کاربران رايانه شعب اخذ راي نيز در دوره‌هاي توجيهي، آموزش‌هاي لازم را در خصوص آموزش مراحل مکانيزه انتخابات فرا مي‌گيرند.
وي ادامه داد: در اين انتخابات 547 شعبه اخذ راي در شهرستان اهواز به جمع‌آوري آراء مي‌پردازند و براي شعب اخذ راي شهري دوکاربر رايانه پيش‌بيني شده است.
مهندس فدعمي با بيان اينکه امانتداري و عمل به قانون از وظايف مهم مجريان انتخابات است اظهار اميدواري کرد: با تلاش همه دست‌اندرکاران انتخابات، شاهد برگزاري انتخابات با شکوه و با حضور پرشور مردم باشيم.

 


معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور اظهارات جديدي درباره تک‌نرخي شدن ارز بيان کرد.
رحيم ممبيني در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه در شرايط فعلي عرضه و تقاضا در بازار ارز متعادل نيست و چاره‌اي جز مديريت نرخ ارز متناسب با شرايط تحريم نداريم، گفت: تا عرضه و تقاضا متعادل نشود، ارز تک نرخي نمي‌شود و نرخي که توسط حاکميت تعيين مي‌شود با نرخ ارز بازار آزاد تفاوت قابل توجهي خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا با توجه به اينکه در سال‌هاي 71 و 81 نرخ ارز دولتي افزايش يافته و به قيمت ارز بازار آزاد نزديک شد ممکن است در سال جاري نيز اين اتفاق مجددا رخ دهد، اظهار کرد: بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي بيفتد زيرا در شرايط فعلي نمي‌توانيم بگوييم که نرخ بازار آزاد واقعي و بر مبناي عرضه و تقاضا است.
ممبيني با بيان اين که در شرايط فعلي در عرضه محدوديت داريم و تقاضا بيش از ميزان عرضه است، تاکيد کرد: عرضه و تقاضا متعادل نيست و نمي‌توانيم نرخ را به چيزي که واقعي نيست نزديک کنيم.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي با اشاره به اين که بهترين سياست براي بخش ارز ادامه فعاليت مرکز مبادلات ارزي است، خاطرنشان کرد: حاکميت بايد در تعيين قيمت مرکز مبادله مداخله داشته باشد.
وي با اشاره به اين که قيمت شناور مديريت شده به معناي آن است که اختلاف آن با بازار آزاد بسيار کم باشد، تصريح کرد: در چنين شرايطي حاکميت بايد دنبال قيمتي برود که متناسب با شرايط اقتصادي کشور باشد که فعلا همان قيمت مربوط به مرکز مبادله است.
ممبيني با اشاره به اين که قيمت ارز را شوراي پول و اعتبار تعيين مي‌کند، اضافه کرد: پايش مستمر منابع ارزي کشور، اولويت‌بندي مصارف ارزي، تعيين ميزان و نحوه مداخله بانک مرکزي در بازار آزاد و نظارت بر حسن اجراي آن و همچنين تعيين نرخ ارز از وظايف شوراي پول و اعتبار است.
معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي در پايان گفت: در لايحه بودجه هم منظور از يک نرخ بودن اين بود که محاسبات دولت يک نرخ وجود داشته باشد و مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع و قيمت جديد که احتمالا قيمت مرکز مبادلات خواهد بود و به کالاهاي اساسي و دارو يارانه بدهيم.
وي تاکيد کرد: تا عرضه و تقاضا متعادل نشود و نرخ ارزي که توسط حاکميت تعيين مي‌شود با نرخ ارز بازار آزاد تفاوت قابل توجهي خواهد داشت.
ممبيني در پاسخ به اين که آيا درست است که افزايش نرخ ارز با هدف جبران کاهش درآمدهاي نفتي صورت گرفته؟ تصريح کرد: دولت چنين هدفي نداشته و هدف اصلي ايجاد شفافيت بوده و اگر چنين بود به کالاهاي اساسي و دارو يارانه پرداخت نمي‌شد.

 


سنندج- خبرنگار کيهان:
همايش طلايه‌داران حماسه سياسي اصحاب رسانه کردستان با حضور جمعي از خبرنگاران در محل سالن پرديس سينما بهمن سنندج برگزار شد.
در اين همايش رئيس بسيج رسانه سپاه کردستان بااعلام آغاز پيش فعاليت انتخاباتي اصحاب رسانه از ماه‌ها پيش اظهار داشت: ايران اسلامي امروز در جهان به عنوان يک الگو مطرح است و دوستان زيادي دارد اما نبايد از استکبار جهاني که دشمن ما و انقلاب است نيز غافل شد.
قاسمي بيان داشت: براساس نظرسنجي‌هاي انجام شده سه ويژگي مهم در راس تمام مطالب براي رئيس جمهور تعريف شده است که عبارتند از همراهي با رهبري، مديريت قوي و همچنين ارزشي بودن که اگر کانديدايي اين سه مشخصه را دارا باشد تمام معادلات دشمن به هم خواهد ريخت.
وي در ادامه با ذکر اين مطلب که سن رياست جمهوري نيز مانند سن نمايندگان مجلس بايد داراي محدوديت باشد اين سوال را مطرح کرد که آيا کسي که سنش بالاست مي‌تواند کاري انجام دهد و پاسخگوي انتظارات مردم باشد.

 


اهواز - خبرنگار کيهان:
بيش از يک ميليون و 200 هزار تن گندم در سال زراعي جاري از کشاورزان خوزستاني خريداري شد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي خوزستان با اعلام اين خبر گفت: بيش از نيمي از گندم خريداري شده کشور در سال زراعي جاري از استان خوزستان است، درحالي که تاکنون 2 ميليون تن گندم مازاد بر نياز کشاورزان کشور خريداري شده است.
محمد قاسمي‌نژاد با بيان اينکه يک سوم گندم خريداري شده در بخش دولتي طي سال گذشته نيز در استان خوزستان بوده است توضيح داد، در سال زراعي گذشته نيز 2 ميليون تن گندم در سيستم دولتي کشور خريداري شد که بيش از 640 هزار تن گندم خريداري شده آن به استان خوزستان تعلق داشت.
وي با بيان اين مطلب که خريد گندم در استان همچنان ادامه دارد، اظهار اميدواري کرد که اين نسبت در سال جاري افزايش يابد.

 


شرق گلستان- خبرنگار کيهان:
مدير جهاد کشاورزي شهرستان مينودشت گفت: برداشت توت‌فرنگي سالم و ارگانيک از مزارع کوهپايه‌اي منطقه دوزين و قلعه قافه شهرستان مينودشت آغاز شد.
عيسي قرباني مدير جهاد کشاورزي شهرستان مينودشت ضمن اعلام مطلب فوق افزود: تاکنون در مناطق کوهستاني و شيبدار شهرستان، کشت توت‌فرنگي رواج نداشت و از سال 89 کشت ترويجي در سطح کوچک آغاز شد و امسال در سطح حدود 3 هکتار در اراضي کشاورزي بخش کوهسارات دوزين توت‌فرنگي ارگانيک کشت شده است.
وي افزود: پيش‌بيني مي‌شود که از سطح 3 هکتار حدود 9 تن توت‌فرنگي برداشت شود.

 


نيشابور- خبرنگار کيهان:
چهار کمک هزينه سفر به عتبات عاليات جوايز طرح بزرگ فرهنگي تربيتي صالحين در سال جاري به علت موفقيت در اجراي طرح به 4نفر از بسيجيان شهرستان نيشابور رسيد.
جانشين فرماندهي ناحيه مقاومت بسيج نيشابور گفت: طرح بزرگ فرهنگي تربيت صالحين يکي از اقدامات بسيج در جنگ نرم است. و در اين دوره بسيج نيشابور توانست 100 جايزه کمک هزينه سفر به شيراز و 4 جايزه کمک هزينه سفر به عتبات عاليات را به دست بياورد.
ابوالفضل فتوحي اظهار داشت: در ميان بسيجيان نيشابوري سه نفر به عنوان فرمانده نمونه پايگاه مقاومت بسيج و يک نفر به عنوان مربي در سطح استان به عنوان نمونه شناخته شدند.

 


کرمانشاه- خبرنگار کيهان:
25 طرح اقتصادي با بيش از 5 ميليارد و 924 ميليون تومان اعتبار در کار گروه اشتغال و سرمايه‌گذاري استان کرمانشاه تصويب شد.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان کرمانشاه با اعلام اين خبر تصريح کرد: اعتبار اين طرح‌ها از محل تسهيلات سفر رهبر معظم انقلاب به استان و مانده اعتبارات بنگاه‌هاي اقتصادي زودبازده تامين شده و طرح‌هاي ايجادي، تکميلي و سرمايه در گردش را شامل مي‌شود. سهراب برانديشه در ادامه به ميزان طرح‌هاي انعقاد قرارداد شده اشاره کرد و گفت: تاکنون 86 طرح با اعتبار 3ميليارد و 535 ميليون تومان به مرحله انعقاد قرارداد رسيده است. وي در ادامه طرح ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي را يکي ديگر از طرح‌هاي مهم دولت در راستاي اشتغالزايي خواند و گفت: با همکاري دستگاه‌هاي اجرايي و بانک‌هاي عامل استان، تاکنون بيش از 29هزار مجوز مشاغل خانگي صادر شده و به 14 هزار و 898 طرح نيز مبلغ 53 ميليارد و 369 ميليون تومان تسهيلات پرداخت شده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10