(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 19 خرداد 1392 - شماره 20512

کوتاه اقتصادي
معاون وزير نفت اعلام کرد
تامين بنزين سفرهاي تابستاني
با حضور رئيس‌جمهور انجام شد
بهره‌برداري از تونل ريلي راه‌آهن تهران- تبريز
پرداخت‌افزايش حقوق بازنشستگان تامين‌اجتماعي تا پايان خرداد
شرايط بيمه کارگران ساختماني اعلام شد
وزير صنعت پيش‌بيني کرد
10 ميليارد دلار صادرات خدمات فني و مهندسي در سال جاري
معاون وزير صنعت و تجارت: دولت هيچ برنامه‌اي براي تغيير قيمت گندم، آرد و نان ندارد
عضو هيئت مديره انجمن کشتيراني مطرح کرد
سياست يک بام و دو هواي سازمان بنادر براي دريافت تعرفه ارزي
رئيس هيئت مديره خانه صنعت و معدن اعلام کرد
تعطيلي 40 درصد از فعاليت‌هاي توليدي
يک مسئول اقتصادي: بورس بهترين راهکار تأمين مالي واحدهاي توليدي است
وزير نفت نواز شريف: دولت جديد پاکستان پروژه خط لوله گاز ايران را ادامه مي‌دهد
   


*عليرغم کاهش سرانه اسکناس در کشور هنوز فاصله زيادي با استانداردها داريم به همين دليل يکي از برنامه‌هاي ما چاپ و توزيع اسکناس‌هاي درشت‌تر است. بهزاد قياسوند مديرکل نشر و ريالي بانک مرکزي در پاسخ به اين سوال که چرا در خودپردازها تاکيد بيشتر بر روي ارائه اسکناس‌هاي درشت‌تر است؟ گفت: ميزان خدمات‌دهي خودپردازها زياد است بنابراين از اسکناس‌هاي درشت‌تر استفاده مي‌شود. وي گفت: اگر خودپردازها اسکناس‌ريزتري ارائه دهند تعداد شارژ اين دستگاهها بيشتر شده و باعث مي‌شود در مواقعي از روز خالي شوند.
* رئيس هيئت‌مديره و مديرعامل شرکت مخابرات استان تهران انتخاب شدند.به گزارش روابط عمومي شرکت مخابرات استان تهران براساس تصميمات هيئت‌مديره مهندس علي‌رضا صيدي به سمت مديرعاملي و دکتر علي بقايي به سمت رئيس‌هيئت‌مديره و مهندس غلامرضا شيدايي با عنوان
نايب رئيس شرکت مخابرات استان تهران تعيين شدند.
* تازه‌ترين گزارش واحد اطلاعات اکونوميست نشان مي‌دهد که از سال آينده رشد اقتصادي ايران روند صعودي به خود خواهد گرفت. واحد اطلاعات اکونوميست در گزارش ماه آوريل 2013 خود اعلام کرد که در سال جاري رشد توليد ناخالص داخلي واقعي ايران معادل منفي 3/1درصد خواهد بود که نسبت به رشد منفي سه درصدي در سال گذشته بهبود نشان مي‌دهد. اکونوميست همچنين پيش‌بيني کرده است که رشد اقتصادي ايران در سال آينده به 8/0درصد افزايش يابد.
* در بازارهاي فرابورس 2 ميليارد و 805 ميليون سهم و اوراق به ارزش 11 هزار و 622 ميليارد و 349 هزار ريال توسط خريداران معامله شد. در حالي سرمايه‌گذاران ديروز در بازارهاي فرابورس 2 ميليارد و 805 ميليون سهم و اوراق را در 7هزار و 619 نوبت معامله کردند که حجم عمده اين معاملات به عرضه بلوکي سهام شرکت پتروشيمي تبريز اختصاص داشت.از سوي ديگر در ميان ساير بازارهاي فرابورس، شرکت سرمايه‌گذاري پارس آرين و در بازار پايه با معامله 1/15 ميليون سهم بيشترين حجم مبادلات را داشت و کمترين حجم معاملات به خريد و فروش 100 سهم بيمه ميهن تعلق گرفت و هر سهم آن با رشد 4/0 درصد به نرخ 1145 ريال رسيد.
* در معاملات روز شنبه بورس اوراق بهادار تهران 237 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 110 ميليارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در پايان معاملات ديروز شاخص کل با 101 واحد کاهش در رقم 45هزار و 488 واحد متوقف شد. شاخص صنعت با 114 واحد کاهش به رقم 39 هزار و 530 واحد رسيد و شاخص آزاد شناور با 216 واحد کاهش عدد 51هزار و 937 واحد را تجربه کرد. همچنين شاخص بازار اول با 137 واحد کاهش به رقم 34هزار و 302 واحد رسيد اما شاخص بازار دوم با 114واحد افزايش رقم 85 هزار و 249واحد را به ثبت رساند.

 


معاون وزير نفت از تامين کامل بنزين سفرهاي تابستاني توسط پالايشگاه‌هاي داخل کشور خبر داد.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر با اشاره به زمان‌بندي توقف توليد بنزين در مجتمع‌هاي پتروشيمي، گفت: از سال گذشته تاکنون با بهره‌برداري از سه طرح جديد بنزين‌سازي مجموع ظرفيت توليد بنزين ايران از 44 ميليون ليتر ابتداي برنامه چهارم به حدود 4/66 ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اعلام اينکه تا اواسط تابستان سه طرح جديد بنزين‌سازي و توسعه پالايشگاه‌هاي نفت در مدار بهره‌برداري قرار خواهند گرفت، تصريح کرد: در حال حاضر مراحل ساختمان و نصب سه طرح بنزين سازي پالايشگاه اصفهان، تبريز و طرح توسعه پالايشگاه لاوان به پايان رسيده است.
معاون وزير نفت با يادآوري اينکه با راه‌اندازي اين سه طرح و تثبيت توليد ديگر نيازي به توليد بنزين در مجتمع‌هاي پتروشيمي نيست، تاکيد کرد: بر اين اساس با توجه به متوسط مصرف 65 تا 68 ميليون ليتري در فصل تابستان، تمامي نيازهاي بنزيني داخل کشور به طور کامل توسط پالايشگاه‌هاي نفت تامين خواهد شد.
اين عضو هيات مديره شرکت ملي نفت با بيان اينکه همزمان با افزايش ظرفيت توليد بنزين و ساير فرآورده‌هاي نفتي چندين طرح ساخت و توسعه انبارهاي نفتي هم در مدار بهره‌برداري قرار مي‌گيرد، تبيين کرد: از اين رو علاوه بر تامين نيازهاي داخلي امکان افزايش ظرفيت ذخيره‌سازي اين فرآورده نفتي هم فراهم مي‌شود.
اين مقام مسئول در پايان با اشاره به برنامه‌ريزي به منظور افزايش سه ميليارد ليتري ظرفيت ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي کشور تا پايان برنامه پنجم توسعه، خاطرنشان کرد: از اين رو ظرفيت ذخاير سوخت استراتژيک کشور به بيش از 5/14ميليارد ليتر افزايش مي‌يابد.

 


تونل ريلي زيرزميني راه‌آهن تهران-تبريز در مناطق 17 و 18 تهران با حضور رئيس جمهور افتتاح شد.
عمليات انتقال خط ‌آهن تهران- تبريز در منطقه 17 و 18 تهران به زيرزمين، به عنوان يکي از پروژه‌هاي مهر ماندگار دولت، چندي پيش به اتمام رسيد و اين پروژه ديروز با حضور وزير راه و شهرسازي و مديرعامل راه‌آهن مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
عمليات اجرايي اين پروژه از مهرماه سال 1387 آغاز شد تا با اجراي آن خط آهن محور تهران- تبريز از پل نواب (تقاطع قلعه‌مرغي) تا بازار آهن شادآباد به زيرزمين منتقل شود بدين ترتيب با بهره‌برداري از آن موجبات کاهش ترافيک و آلودگي صوتي و زيست‌محيطي براي ساکنان مناطق 17 و 18 تهران فراهم شد.
اين مسير ريلي در منطقه 17 و 18 در راستاي کاهش توليد آلاينده‌هاي زيست محيطي و صداهاي ناهنجار به تونل زيرزميني انتقال داده شد.
عدم برخورد عابران با قطار، کاهش ترافيک شهري و کاهش بافت فرسوده، از اهداف اجرايي اين طرح است؛ به دليل عبور خط آهن و تردد قطارها در مناطق 17و 18، مردم ساکن اين منطقه با مشکلاتي مواجه بودند؛ آلودگي‌هاي صوتي، آلودگي‌هاي بصري، ترافيک بين دو منطقه، وجود خيابان‌هاي کم عرض و آلودگي‌هاي زيست محيطي از دلايلي بود که موجب شد شرکت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران به دستور رئيس جمهور مسير قطار در اين دو منطقه را به زيرزمين منتقل کند.
در اين پروژه مسير از نظر اندازه ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) طوري طراحي شده که هم براي قطارهاي معمولي و هم براي قطارهاي برقي قابليت استفاده را دارد.
همچنين سيستم‌هاي اضطراري مربوط به آتش‌سوزي، تهويه، ‌پلکان اضطراري و از اين قبيل در اين تونل مطابق با استانداردهاي روز تعبيه شده است.
اين پروژه طوري طراحي شده است که از لحاظ مشخصات فني مي‌تواند 4 خط قطار از خود عبور دهد.
در اين پروژه قطار در دو باند رفت و دو باند برگشت از تونل استفاده مي‌کند، ضمن اينکه عرض تمام شده تونل 23 متر و ارتفاع آن 20/7 متر است و علاوه بر اين مشخصات امکان استفاده از قطار برقي هم در اين تونل وجود دارد؛ در واقع 40 کيلومتر خط‌آهن در قالب 4 خط 10 کيلومتري (2 خط رفت و 2 خط برگشت)، توسط پيمانکاران ايراني (قرارگاه خاتم‌الانبياء) در تونل زيرزميني راه‌آهن در مناطق 17 و 18 تهران احداث شد.
بنا به گفته مديرعامل راه‌آهن فضاي باز ايجاد شده بعد از انتقال ريل به زيرزمين در اين مناطق، به افزايش فضاي سبز و مبلمان شهري و بازارهاي اقتصادي منطقه، اختصاص مي‌يابد که به ارزش اقتصادي و توسعه منطقه مي‌افزايد.
عبدالعلي صاحب محمدي گفت: پس از به زير زمين رفتن خط آهن تهران- تبريز در مناطق 17 و 18 تهران، 30 هکتار زمين استحصال مي‌شود و منطقه‌اي که منشأ ناهنجاري‌هاي اجتماعي بود با اتمام اين پروژه به منطقه‌اي سالم براي گذراندن اوقات فراعت با منازل شهري زيبا تبديل مي‌شود.
بنا به گفته وي 4 کيلومتر پارکينگ در طول مسير تونل استحصال مي‌شود، همچنين طراحي زيباي 30 هکتار اراضي استحصال شده با نگاه تأمين نيازهاي شهري شهروندان در مناطق 17 و 18 انجام خواهد شد.
صاحب محمدي تأکيد کرد: کاهش چشم‌اندازهاي نامناسب شهري در حاشيه خطوط راه‌آهن، ارتقاي کيفي راه‌آهن موجود، امکان توسعه حمل و نقل ريلي خط ‌آهن تهران- تبريز در آينده و کاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي از مزاياي عمده اين طرح است.
اظهارات رئيس جمهور
دکتر محمود احمدي نژاد پيش از ظهر ديروز در مراسم بهره برداري از طرح انتقال راه آهن تهران – تبريز به زيرزمين در مناطق 17 و 18 تهران با بيان اينکه يک ملت و دولت برآمده از ملت براي اينکه بتواند ادامه حيات داده، از حقوق خود دفاع کرده و در معادلات جهاني به نفع آرمانهاي خود تاثير گذار باشد بايد در همه زمينه هاي علم و فناوري، اقتصاد، فرهنگ، اخلاق و زير ساخت ها و عمران پيشرفته باشد، گفت ما بايد ايران را بسازيم و اين مستلزم انجام کاري همگاني است که همگان بايد در اين مسير مشارکت کنند.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه خوشبختانه در طول سالهاي پس از انقلاب اسلامي بويژه در دولت نهم و دهم کارهاي کم نظير و بي نظيري در کشور اجرا شده است، اظهار داشت: بيش از 30 عنوان کار بزرگ و تعيين‌کننده در دولت نهم و دهم وجود دارد که براي اولين بار به انجام رسيده که دستيابي به پيشرفتهاي هسته اي و فرستادن ماهواره به فضا از جمله آنهاست.
دکتر احمدي نژاد با اشاره به اينکه بدخواهان ملت با پيشرفت ايران مخالف هستند، تصريح کرد: آنها بهانه هاي گوناگوني را در مقابله با ملت به کار مي‌گيرند اما انگيزه اصلي آنها مخالفت با پيشرفت ملت ايران است چرا که به يکباره مشاهده کرده‌اند که ملت ايران بطور جهشي در حال طي کردن عرصه هاي مختلف پيشرفت است.
رئيس جمهور با اشاره به پيشرفت‌هاي صورت گرفته در بخش‌هاي مختلف از جمله افزايش ظرفيت توليد برق در کشور از 38هزار مگاوات به 70 هزار مگاوات و افزايش توليد سيمان از 32 ميليون تن در سال به 80 ميليون تن و اجراي طرح‌هاي بزرگ اقتصادي، خاطرنشان کرد: دشمنان ملت ايران زماني که اين پيشرفت ها را مشاهده کرده اند طراحي‌ها و توطئه‌هاي خود را تشديد کرده و به مقابله با ملت ايران برخاستند و متاسفانه عده اي در داخل نيز آنها را همراهي کرده و به کارها و بهانه هاي سياسي پست دست مي زنند.
دکتر احمدي نژاد با بيان اينکه در مباحث اخير در کشور مشاهده شد که کسي ساده زيستي دولت را به تمسخر گرفته است، گفت: ساده زيستي دولت چندين معني دارد؛ اول اينکه مسئولين نبايد از امکانات بيت المال براي خود اشرافيت ايجاد کنند و بواسطه قدرت خود دفاتر و دکورهاي مجلل براي خود ايجاد کنند.
رئيس جمهور افزود: معناي ديگر ساده زيستي دولت اين است که مديريت جامعه بايد براي مردم کم‌خرج باشد و ديگر اينکه ساده زيستي به اين معناست که قدرت تسلط بر منابع و اختيارات مسئول نبايد به طعمه اي تبديل شود که کسي پس از کسب قدرت، وضعيتي متفاوت با روز اول خود داشته و به ثروتي رسيده باشد.

 


مديرعامل سازمان تامين‌اجتماعي گفت: بسياري از مشکلات اين سازمان در يک سال و چند ماهه گذشته به شوراي شهر و شهرداري مربوط مي‌شود.
سعيد مرتضوي در مراسم افتتاح جبهه متعهد کارگران ايران اسلامي که با حضور تشکل‌هاي کارگري و مديران سازمان تامين‌اجتماعي و نيز نامزدهاي جبهه متعهد کارگري برگزار شد، گفت: بسياري از گره‌هاي سازمان تامين‌اجتماعي مي‌تواند با تعامل مناسب با شوراي شهر و شهرداري برطرف شود.
وي با اشاره به ساختماني که در جنب يادگار امام(ره) قرار دارد، اظهار کرد: ساختماني 21 طبقه که جواز آن توسط شهرداري به سازمان تامين‌اجتماعي داده شده هم‌اکنون با مشکل توقيف عمليات اجرايي مواجه است.
مرتضوي افزود: در قبال اين سازمان، شهرداري زمين‌هاي تامين‌اجتماعي در جنب برج ميلاد را نيز گرفته که پس از آن سازمان آغاز به ساخت و ساز کرد، اما فردي پيدا شد که ادعاي مالکيت زمين‌ها را داشت و هم‌اکنون قرار توقيف عمليات اجرايي آن را گرفته است.
به گفته وي، چند سال است به دليل مشکلات شهرداري و شوراي شهر، ساخت‌وساز اين ساختمان معلق و بلاتکليف مانده است.
مديرعامل سازمان تامين‌اجتماعي همچنين به بحث رايتل و دکل‌هاي رايتل اشاره کرد و گفت: اين موضوع نيز نيازمند پروانه شهرداري است و بايد با همکاري شوراي شهر و شهرداري به آن توجه شود.
مرتضوي در ادامه با بيان اينکه يک زمين 100 هکتاري در سوهانک که 13 هکتار آن باغ است نيز بايد با تعامل شهرداري و شوراي شهر ساخت و سازش به پايان برسد، افزود: قصد داريم اين زمين را به عنوان بوستان طبيعت تامين‌اجتماعي احيا کنيم.
وي ادامه داد: اين مساحت در نظر گرفته شده مجموعه‌اي مناسب براي مباحث ورزشي و کوهنوردي است که در بهترين نقطه شهر قرار دارد، اما شهرداري به بهانه‌هاي مختلف، وسايل ساخت‌وساز را توقيف مي‌کند و در اين حالي است که کم‌کم درصدد حل کردن اين مشکل هستيم.
در ادامه اين مراسم معاون اجتماعي رياست‌جمهوري با اشاره به جلساتي که اخيرا با حضور مديرعامل و رئيس کانون عالي بازنشستگان برگزار شده، گفت: در اين جلسات موضوع پرداخت افزايش حقوق بازنشستگان مطرح شد و طبق قولي که مديرعامل اين سازمان داده است، تا پايان خردادماه افزايش حقوق کليه بازنشستگان تحت پوشش اين سازمان پرداخت مي‌شود.
عبدالرضا شيخ‌الاسلامي کارگران را جزو قشر نخبه و پيشرو جامعه دانست و گفت: اين قشر در همه دوران‌ها در زمان انقلاب، دوران دفاع‌مقدس و دوران سازندگي بهترين آزمون‌ها را داده‌اند و بالاترين نمرات را کسب کرده‌اند.
وي با بيان اينکه با ايجاد تشکل، بايد به نحو جدي‌تر و برنامه‌ريزي شده‌تر موضوع مربوط به کارگران پيگيري شود، خاطرنشان کرد: هفته آينده انتخاب بسيار مهم رياست‌جمهوري و انتخابات اعضاي شوراي اسلامي شهرها راپيش‌رو داريم.
شيخ‌الاسلامي، شورا و شهرداري را از جمله نهادهايي دانست که گستره خدماتش، طيف وسيعي را در برمي‌گيرد و بايد در جايگاهي بالاتر از آنچه تاکنون بوده، به آن نگاه
شود.
وزير سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اينکه يکي از نقاط ضعف عملکرد شوراي شهرها اين است که مثابه شوراهاي شهرداري‌ها درآمده‌اند، اظهار کرد: اگرچه شوراي شهر در ذيل شهرداري‌ها قرار دارند، اما وظايف و ماموريت‌هاي شوراي شهر بسيار بيشتر از آن است که هم‌اکنون مشاهده مي‌کنيم.

 


دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کارگران ساختماني کشور شرط بيمه کارگران ساختماني را داشتن کارت مهارت فني و حرفه‌اي ذکر و پيشنهاد کرد تا در کنار الزام کارت مهارت، شرايط احراز اشتغال کارگر هم مدنظر قرار بگيرد.
علي يارمحمدي درگفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: براساس قانون کارگران ساختماني براي معرفي به سازمان تامين‌اجتماعي تنها بايد کارت مهارت داشته و آزمون مهارت فني و حرفه‌اي را گذرانده باشند.
وي با بيان اينکه نمي‌توان به صرف داشتن کارت مهارت براي افراد مجوز استفاده از سهميه کارگران ساختماني را صادر کرد، ادامه داد: سازمان فني و حرفه‌اي تنها براي متقاضياني که بتوانند در مراحل آزمون قبول شوند، کارت مهارت صادر مي‌کند و وظيفه‌اي براي شناسايي کارگر واقعي از غير را ندارد.
يارمحمدي افزود: در لايحه بيمه‌هاي اجتماعي مصوب سال 85 مجلس، مرکز پژوهش‌هاي مجلس نسبت به اين مسئله که داشتن کارت مهارت شرط بيمه کارگران ساختماني باشد اعلام موضع کرد که در آنجا پيشنهاد شد احراز اشتغال به جاي کارت مهارت جايگزين شود.
دبير کانون انجمن‌هاي صنفي کارگران ساختماني کشور اضافه کرد: متاسفانه درحال حاضر روند بيمه کارگران ساختماني به گونه‌اي پيش مي‌رود که هر فرد متقاضي که آزمون فني و حرفه‌اي را بگذراند و نمره قبولي کسب کند، کارت مهارت مي‌گيرد و به سازمان تامين‌اجتماعي معرفي مي‌شود در حالي که با اين کار هم ترافيک عظيمي در سازمان ايجاد مي‌شود و هم افراد مستحق به دليل اتمام سهميه از بيمه باز مي‌مانند.به اعتقاد وي اگر در کنار صدور کارت مهارت، متقاضي بيمه دوره آموزشي لازم را ديده و احراز اشتغال او به تاييد انجمنهاي صنفي رسيده باشد مي‌تواند به عنوان کارگر واقعي ساختمان بيمه شود.يارمحمدي در عين حال با اشاره به ابلاغ بخشنامه بيمه کارگران ساختماني به تمام استانها، درباره شناسايي کارگران واقعي ساختمان، گفت: خوشبختانه طي مذاکرات اوليه با مسئولان امر قرار است تا موضوع بازرسي و شناسايي کارگران واقعي ساختمان به انجمنهاي صنفي واگذار شود که با توجه به نظر مساعد سازمان تامين اجتماعي در صورت تاييد نهايي به زودي ابلاغ خواهد شد.

 


وزير صنعت، معدن و تجارت حداقل صادرات خدمات فني و مهندسي در سال جاري را 10 ميليارد دلار پيش‌بيني کرد و گفت: توانمندي ايران در توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي بالاتر از اين رقم است.
مهدي غضنفري در حاشيه نشستي باحضور دست‌اندرکاران حوزه تجارت خارجي در سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسشي درباره نقش مناطق آزاد در افزايش ميزان صادرات خدمات فني و مهندسي گفت: به طور قطع مناطق آزاد يکي از مراکز اصلي ارايه خدمات با رويکرد ارز آوري به شمار مي‌آيند.
وي با بيان اينکه مناطق آزاد نقش مهمي در استقلال ارزي و رونق توليد دارند، افزود: اين مناطق مي‌توانند در ارايه خدمات گوناگون از جمله توسعه صادرات خدمات فعال شوند.
وزير صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: مناطق آزاد از چند جنبه مي‌تواند در فرايند سرمايه‌گذاري تا صادرات موثر واقع شود، بنابراين حلقه مکملي براي ادغام بازرگاني و صنايع معادن محسوب مي‌شوند.
از نظر غضنفري، مناطق آزاد ضمن جذب سرمايه‌گذاري خارجي، توانمندي ايجاد برخي واحدهاي توليدي با شرايط مناسب را ايجاد کرده و محلي براي تامين مواد اوليه حوزه توليد به شمار مي‌رود.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين پرسش که توليدکنندگان چگونه مي‌توانند از مناطق آزاد در مقايسه با ساير شهرها استفاده مناسب‌تري کنند، گفت: آنها مي‌توانند فعاليت تجاري خود نظير تامين مواد اوليه و قطعات واسطه‌اي را در اين مناطق انجام دهند.
وي در عين حال گفت: اين مناطق مي‌توانند به محل پردازش صادرات تبديل شده و تسهيلاتي را براي توليد صادرات‌گرا و صادرات اين محصولات فراهم کنند.
غضنفري با تاکيد بر اين که مناطق آزاد تاثير به سزايي در تحقق استقلال ارزي دارند، افزود: با شرايطي که در اين مناطق ايجاد مي‌شود، از يک سو زمينه کمک به کاهش ارزبري ايجاد و از ديگر سو امکان ارز‌آوري فراهم مي‌شود.

 


شايعات در خصوص کمبود آرد را تکذيب مي‌کنم، ضمن آنکه هيچ برنامه‌اي براي تغيير قيمت گندم، آرد و نان نداريم.
عباس قبادي معاون وزير صنعت و تجارت در گفت‌وگو با فارس در خصوص تغيير قيمت گندم، آرد و نان گفت: اين مسائل مربوط به سياستهاي دولت است و ما هيچ برنامه‌اي براي تغيير قيمت گندم، آرد و نان نداريم.
وي افزود: شايعاتي که در خصوص تامين آرد مطرح است را به شدت تکذيب مي‌کنم چرا که شرايط موجودي گندم و آرد کشور عادي است و تنها به دليل اختلاف قيمتي که وجود دارد، تقاضا روند فزوني دارد.
قبادي در ادامه و در پاسخ به اين سوال که خبرگزاري رويترز خبري مبني بر خريد 600 هزار تن گندم از منطقه درياي بالتيک و آلمان توسط ايران درج کرده اظهار داشت: خبر خريد گندم از اين منطقه درست است اما ما چگونگي و دليل خريد را اعلام نمي‌کنيم.
وي افزود: ما به دنبال آن هستيم تا ذخاير استراتژيک را در سطح بالايي حفظ کنيم و طبيعتا در اين راستا خريدهايي انجام مي‌دهيم.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران در واکنش به اين سوال که برنامه شما و همچنين پيش‌بيني‌تان براي خريد تضميني گندم در سال جاري چقدر است، گفت: تمام تلاشمان را مي‌کنيم تا حداکثر ميزان خريد تضميني گندم را در داخل کشور داشته باشيم.
معاون وزير صنعت گفت: تاکنون يک ميليون و 400 هزار تن گندم خريداري شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 18 درصدي داشته است. بنابراين گزارش: رويترز روز گذشته طي گزارشي نوشت: با وجود تحريم‌ها و مشکلات پرداخت پول براي محصولات وارداتي ايران، از آنجايي که پيش‌بيني‌ها از ميزان محصول برداشتي گندم ايران کاهش يافته اين کشور با خريد بيش از نيم ميليون تن گندم براي پر کردن سيلوهاي خود، دوباره به بازارهاي بين‌المللي غلات بازگشته است.
به گفته تاجران غلات، ايران در 2 هفته گذشته، حدود 600 هزار تن گندم از منطقه درياي بالتيک و آلمان خريداري کرده است.

 


دريافت تعرفه‌هاي بندري بصورت ارز از خطوط کشتيراني با توجه به تحريم‌ها و محدوديت نقل و انتقال ارز از سوي سازمان بنادر و دريانوردي اقدامي نسنجيده و مشکل‌آفرين است.
اميد ملک عضو هيئت مديره انجمن کشتيراني و خدمات وابسته در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رساني جامعه دريايي (مانا) با بيان مطلب فوق و در واکنش به اظهارات مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي درباره تخلف ارزي نمايندگان خطوط کشتيراني، آن را اتهامي عليه اين شرکت‌ها اعلام کرد.
وي گفت: سازمان بنادر در اقدامي نسنجيده از بهمن ماه گذشته از نمايندگان خطوط کشتيراني خواست به منظور پرداخت عوارض بندري ارز با منشا خارجي را از بازار آزاد تهيه و به حساب اين سازمان واريز کنند در غير اين صورت از پهلودهي و خروج شناورهاي خارجي خودداري خواهد کرد.
وي افزود: با آنکه طبق قانون، سازمان بنادر و دريانوردي مي‌بايستي عوارض بندري کشتيهاي با پرچم غيرايراني را به ارز دريافت نمايد ولي از سال 87 با توجه به محدوديت‌هاي اعمال شده بر نظام بانکي، اين سازمان براساس استعلامي که از بانک مرکزي انجام داد شرکت‌ها را مجاز به پرداخت معادل ريالي صورت حسابهاي ارزي با نرخ واريز نامه‌اي کرد که در اين سالها برخي به ريال و برخي هم به دلار و يا حتي يورو صورت حسابها را تسويه کردند اما از اواخر تابستان 90 که ارتباط بانکي بين بانکهاي ايراني و بانکهاي مستقر در امارات محدود و مسدود شد همزمان افزايش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملي نيز رقم خورد.
وي ادامه داد: مع‌الوصف تسويه صورت حسابهاي حقوق و عوارض بندري کشتيها به روال سابق تا اواسط زمستان سال 91 انجام مي‌شد اما پس از آن سازمان بنادر و دريانوردي بدون ارائه دستورالعمل روشن و اجرايي از نمايندگان خطوط تقاضاي ارز با منشأ خارجي و يا دلار درخواست کرد که اولي قابل دستيابي نيست و دومي نيز خود با دو اشکال اساسي روبرو است، اولا محمل قانون ندارد و ثانيا از لحاظ عملياتي و امنيتي دچار اشکال جدي است.
ملک با بيان اينکه با توجه به بالا بودن حجم ارز مورد نياز، امکان تهيه کردن آن در بازار آزاد غيرممکن و غيرقانوني است گفت: مضافا اينکه عملکرد شبکه بانکي نيز باعث بي‌اعتمادي شرکتهاي دريايي به اين مجموعه شده است.وي با ذکر اين نکته که سازمان بنادر و دريانوردي مصر به دريافت نقدي دلار است گفت: اين در شرايطي است که طبق مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بانک مرکزي نقل و انتقال مبالغ کلان در داخل کشور جرم است و در شبکه بانکي نيز نمي‌توان بيش از 15 ميليون تومان در روز دريافت نقدي انجام داد.عضو هيئت مديره انجمن کشتيراني و خدمات وابسته با بيان اينکه سازمان بنادر و دريانوردي به پيشنهادات پاسخي نداده است گفت: سازمان بنادر و دريانوردي از شرکتها خواسته است ارز با منشأ خارجي را نقدي يا از طريق شعب منتخب به اين سازمان پرداخت کند اين در حالي است که بانک از جمله بانک ملت در نامه‌اي به اين سازمان اعلام کرده معادل ريالي ارز واريزي نمايندگان خطوط و مالکان کشتي را به حساب اين سازمان واريز مي‌کند و سازمان مذکور نيز بايد براي تامين نياز ارزي خود با بانک مرکزي هماهنگ کند.
ملک افزود: نکته جالب اينجاست که سازمان بنادر چند سال پيش در بخشنامه‌اي به شرکتها اعلام کرد که امکان صدور صورت حساب با ارزهايي مانند دلار، يورو، درهم و ريال هم وجود دارد بنابراين بسياري از صورت‌حسابها به ريال صادر شده که بيشتر شرکتها هم تسويه حساب کردند اما در حال حاضر شاهد بازگشت به عقب هستيم و اين کم‌لطفي سازمان بنادر است که نمايندگي خطوط را به فروش دلار دربازار آزاد متهم مي‌کند در حاليکه شرکتهاي فعال در اين حوزه بدليل تحريم‌ها فشار چند برابري را براي نقل و انتقال دريايي کالا تحمل مي‌کنند.
ملک گفت: البته در رابطه با اين اقدام سازمان بنادر برخي از خطوط به مراجع قضايي شکايت کرده‌اند ضمن اينکه مکاتباتي نيز با رياست‌جمهوري براي رسيدگي فوري به اين موضوع انجام شده چرا که ما معتقديم تبعات آن دامن‌گير بنادر کشور، جريان واردات و صادرات کالا خواهد شد.

 


رئيس انجمن مديران صنايع گفت: کشور در حال حاضر با يک تضاد روبروست که ادامه اين تضاد در نهايت به ضرر نيروهاي فعال در کشور و اقتصاد تمام خواهد شد.
محسن خليلي عراقي ديروز در نشستي به مناسبت دهه توليد ملي گفت: بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد که در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا کشورهايي که داراي حاکميت خوب هستند رشد اقتصادي بيشتري نسبت به ساير کشورها دارند.
وي افزود: شوراي بخش خصوصي قبل از انتخابات سال 1384 طي بيانيه‌اي راهکارهاي پيشرفت کشور را اعلام کرد که متاسفانه دولتي که روي کار آمد به هيچ يک از توصيه‌ها و پيشنهادات ما عمل نکرد.
او با اشاره به اينکه سهم صنعت در توليد ناخالص داخلي کشور از 8/0 به 22 درصد رسيده افزود: متاسفانه تفاهم‌نامه‌هايي که براي تامين نقدينگي واحدهاي توليدي با وزارت صنعت داشتيم به مرحله اجرا نرسيد و بايد بگويم که سياستگذاري و تصميم‌گيري در حوزه اقتصاد کشور يکپارچه نبوده و جزيره‌اي است.
رئيس هيئت مديره خانه صنعت و معدن ايران نيز در اين نشست با اشاره به اينکه در حال حاضر 40 درصد فعاليت‌هاي توليدي در کشور تعطيل شده و در پي آن اشتغال موجود در اين فعاليت‌ها نيز از بين رفته گفت: بعد از افزايش شديد نرخ ارز در سال قبل تعطيلي واحدهاي توليدي نيز بيشتر شد.
به گفته هادي غنيمي‌فرد بانک‌هاي عامل از پرداخت بيشتر تسهيلاتي که از صندوق توسعه ملي به واحدهاي توليدي اختصاص يافته خودداري مي‌کنند.
او با بيان اينکه عده‌اي در کشور درباره مبارزه با قاچاق اهمال کاري و فرافکني مي‌کنند، گفت: دولت نمي‌تواند جلوي قاچاق را بگيرد، نرخ ارز را بالا مي‌برد تا صرفه اقتصادي قاچاق کاهش يابد و اين کار غلط در نهايت به ضرر توليد تمام مي‌شود. عده‌اي منافع ميلياردي در قاچاق کالا دارند. چرا ما مي‌توانيم جلوي قاچاق اسلحه را بگيريم اما نمي‌توانيم جلوي قاچاق ساير کالاها را بگيريم؟
در نشست خبري ديروز برخلاف اعلام قبلي روابط ‌عمومي وزارت صنعت، معدن و تجارت عليرضا شجاعي، معاون برنامه‌ريزي اين وزارتخانه حضور نداشت.

 


مديرعامل شرکت فرابورس ايران، بازار سرمايه را بهترين راهکار تأمين مالي واحدهاي توليدي دانست.
امير هاموني گفت: تأمين مالي از طريق بازار سرمايه مي‌تواند مشکل «معوقات بانکي» را برطرف کند. يکي از بهترين راهکارهاي تأمين مالي از طريق بازار سرمايه، افزايش سرمايه از طريق صرف سهام است.
مديرعامل فرابورس اظهار داشت: در اين روش شرکت، سهام خود را به مبلغي بيش از قيمت اسمي و از طريق پذيره‌نويسي به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قيمت فروش و قيمت اسمي سهام را به حساب اندوخته منتقل يا در ازاي آن سهام جديد به سهامداران قبلي مي‌دهد.
وي تصريح کرد: البته همه شرکت‌ها نمي‌توانند از اين روش استفاده کنند بلکه بايد ساختار شرکت بر مبناي سودآوري باشد، علاوه بر اينکه اندازه شرکت نيز مهم است.
هاموني، روش ديگر تأمين مالي در بورس را انتشار اوراق بدهي دانست و گفت: تأمين مالي معمولا در بازار سرمايه زمان‌بر است و بايد با برگزاري مجمع، رضايت سهامداران، مجوزهاي لازم، گزارش توجيهي و غيره همراه باشد اما مزيت مهم آن اين است که ريسک نکول، در اين روش به حداقل مي‌رسد.
به گفته وي، درحال حاضر دو هزار و 200ميليارد تومان اوراق براي تأمين مالي در فرابورس منتشر شده که بين سه تا چهار برابر گردش داشته اما تاکنون نکول نداشته است. وي معتقد است اگر همکاري دو بازار پول و سرمايه افزايش يابد مشکل تأمين مالي شرکت‌ها و بنگاه‌هاي بزرگ در کشور برطرف خواهد شد.
مديرعامل فرابورس تأکيد کرد: کشوري با بيش از 500هزار ميليارد تومان نقدينگي در جريان نبايد براي تأمين مالي بنگاه‌هاي توليدي خود با مشکل مواجه باشد. هاموني با اشاره به اينکه بانک‌ها به‌طور قطع رکن اساسي در تامين مالي هستند افزود: بانک‌ها بايد ضامن و اعتبار دهنده باشند اما تأمين مالي از طريق بازار سرمايه شفافيت بيشتري دارد علاوه بر اينکه با افزايش تأمين مالي در بازار سرمايه بانک‌ها نيز با پديده‌اي به نام معوقات بانکي يا بدهي‌هاي مشکوک‌الوصول روبه‌رو نخواهند شد.

 


وزير نفت دولت جديد پاکستان شايعات اخير درباره احتمال کنار کشيدن دولت نوازشريف از طرح خط لوله گاز ايران را رد کرد.
به گزارش فارس شاهد خاقان عباسي وزير جديد نفت و منابع طبيعي پاکستان، شايعات اخير درباره احتمال کنار کشيدن دولت نواز شريف از پروژه خط لوله گاز را رد کرد و گفت: دولت جديد پاکستان از اين پروژه دست برنخواهد داشت.
وزير نفت پاکستان که پس از مراسم تحليف با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌کرد، افزود: پاکستان براي تامين انرژي مورد نياز خود به شدت نيازمند گاز است و ما نمي‌توانيم اين پروژه مهم را ناديده بگيريم.وي اعلام کرد: اولويت‌هاي مصرف گاز در پاکستان، ابتدا توليد برق و سپس مشترکان خانگي مي‌باشند.
پس از روي کار آمدن دولت جديد حزب «مسلم ليگ نواز» به رهبري نواز شريف در پاکستان، برخي رسانه‌ها از احتمال تجديد نظر شريف در اين پروژه عظيم گازي خبر دادند.
اين در حالي است که مقامات تهران و اسلام‌آباد اسفند سال گذشته، طرح تکميل پروژه خط لوله گاز «صلح» در خاک پاکستان را پس از کش‌وقوس‌هاي فراوان و به رغم فشارهاي شديد آمريکا به امضا رساندند.
پروژه خط لوله صلح، خط لوله‌اي به طول 2700 کيلومتر است که قرار است گاز ايران را به پاکستان و هند صادر کند.
در اين پروژه پيش‌بيني شده است که 1100 کيلومتر از اين خط لوله در ايران، 1000 کيلومتر در پاکستان و 600 کيلومتر آن نيز در هند احداث شود.هم‌اکنون اين طرح در خاک ايران تقريبا به اتمام رسيده و کار ساخت آن در خاک پاکستان نيز به رغم فشارهاي آمريکا، با همکاري شرکت‌هاي ايراني و پاکستاني در حال انجام است.
با تکميل اين طرح، روزانه 150 ميليون متر مکعب گاز ايران به هند وپاکستان صادر مي‌شود که 90 ميليون متر مکعب آن براي هند و 60 ميليون متر مکعب آن براي پاکستان در نظر گرفته شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10