(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 23 خرداد 1392 - شماره 20516

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
دعوت نهادها و سازمان‌ها از اقشار مردم براي خلق حماسه سياسي
درمکتب امام
توسط رئيس‌جمهور صورت گرفت
اعطاي نشان دولتي به 12 نفر از وزراء و مديران قوه مجريه
کالبدشکافي‌مساله«ولايت» (1)
با حضور رئيس‌جمهور انجام شد
افتتاح طرح آبرساني به شهر بجنورد از سد شيرين دره
توزيع کارت کنکور سراسري از 2 تير
رئيس رسانه ملي: 85 درصد مردم معتقد به بي‌طرفي رسانه ملي در تبليغات انتخاباتي هستند
ايفاي نقش سازمان گزارشگران بدون مرز در قامت سرويس‌هاي جاسوسي!
روزنامه آمريکايي: تل‌آويو با نگراني نظاره‌گر انتخابات ايران است
   


تکذيب بيانيه مشترک عارف و روحاني
دفتر محمدرضا عارف، کانديداي سابق يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري که دو روز پيش با فشار برخي چهره‌هاي اصلاح‌طلب مجبور به انصراف از ادامه رقابت شد، در اطلاعيه‌اي انتشار هرگونه بيانيه مشترک با ستاد روحاني را تکذيب کرد.
روابط عمومي دفتر محمدرضا عارف دراين‌باره تاکيد کرد: انتشار هرگونه بيانيه‌اي با مضمون عضو ستاد دکتر عارف فاقد وجاهت قانوني است و بار ديگر تاکيد مي‌شود ستادهاي انتخاباتي دکتر محمدرضا عارف تعطيل شده است و هرگونه اطلاعيه‌اي با مضمون ستاد انتخاباتي ايشان فاقد اعتبار است.
در بيانيه دفتر عارف آمده است: در پي انتشار خبري در يکي از خبرگزاري‌هاي رسمي کشور مبني بر «بيانيه مشترک ستاد انتخاباتي عارف و روحاني» به اطلاع مي‌رساند همانگونه که روز سه‌شنبه از سوي دکتر جعفر توفيقي رئيس ستاد مرکزي انتخاباتي دکتر محمدرضا عارف اعلام شد به دنبال انصراف دکتر عارف از حضور در عرصه انتخابات کليه ستادهاي انتخاباتي ايشان تعطيل شده است و تعطيلي ستادهاي مذکور به اطلاع وزارت کشور نيز رسانده شده است لذا انتشار هرگونه بيانيه‌اي با مضمون عضو ستاد دکتر عارف فاقد وجاهت قانوني است و بار ديگر تاکيد مي‌شود ستادهاي انتخاباتي دکتر محمدرضا عارف تعطيل شده است و هرگونه اطلاعيه‌اي با مضمون ستاد انتخاباتي ايشان فاقد اعتبار است.
برگزاري انتخابات رياست جمهوري ايران در 96 کشور
انتخابات رياست جمهوري ايران در 96 کشور و در 128 نمايندگي و 290 شعبه اخذ رأي و همزمان با داخل کشور روز جمعه 24 خرداد ماه برگزار مي‌شود.
در همين رابطه، محمد خزاعي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد اعلام کرد تلاش کرده‌ايم زمينه مشارکت حداکثري هموطنان فراهم شود و بر همين اساس از دفتر حفاظت منافع در واشنگتن خواسته شد که هماهنگي‌هاي لازم را انجام دهد و براين اساس توانسته‌ايم در مناطق مختلف آمريکا،‌حدود 20 شعبه اخذ رأي ايجاد کنيم تا در روز جمعه هموطنان به شعبه‌هاي اخذ رأي مراجعه کنند.
در آلمان هم نزديک به 200 هزار ايراني مقيم آن کشور همچون ساير هموطنان خارج از کشور روز جمعه 24 خرداد با حضور در شعب اخذ رأي که در شهرهاي برلين، هامبورگ، فرانکفورت، مونيخ و بن در محل سفارت و کنسولگري‌هاي جمهوري اسلامي ايران تدارک ديده شده است، رئيس جمهور آينده خود را انتخاب خواهند کرد.
همچنين آمار نشان مي‌دهد حدود هشت هزار ايراني در ژاپن مقيم هستند و سه شعبه اخذ رأي در شهرهاي توکيو، ناگويا و اوساکا براي هموطنان در نظر گرفته شده است.
در همين رابطه، با توجه به ناآرامي‌هاي اخير در ترکيه و درگيري‌ها در سوريه وزارت امور خارجه اعلام کرد برگزاري يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در اين کشورها در محل سفارتخانه‌ها و کنسولگري‌ها صورت مي‌گيرد.گفتني است؛ نحوه اخذ رأي در اين شعب همچون ديگر کشورها است و انتخابات در شرايط مناسب و با امنيت کامل برگزار مي‌شود.
ممنوعيت تبليغات انتخاباتي
هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور در اطلاعيه شماره 10 خود اعلام کرد که از ساعت 8 صبح امروز هرگونه تبليغات انتخاباتي ممنوع است و پيگرد قانوني دارد.
در اطلاعيه هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها آمده است؛ طبق ماده 61 از آيين‌نامه اجرايي انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و ماده 62 از آيين‌نامه اجرايي انتخابات شوراهاي اسلامي روستا، از ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه مورخ 23 خردادماه هرگونه تبليغات انتخاباتي ممنوع است و پيگرد قانوني دارد.
در اين قانون آمده است: مدت فعاليت تبليغات انتخاباتي براي کليه نامزدها يکسان است و هشت روز قبل از روز اخذ راي آغاز مي‌گردد و تا 24 ساعت قبل از روز اخذ راي ادامه خواهد داشت.
استقرار 30 درصد صندوق‌هاي اخذ رأي در مدارس
رئيس مرکز اطلاع‌رساني و روابط عمومي آموزش و پرورش اعلام کرد بيش از 30 درصد صندوق‌هاي اخذ رأي در مدارس مستقر است.
علي فرهادي، با اعلام اين مطلب افزود: وزير آموزش و پرورش در جلساتي که طي چند ماه گذشته با اعضاي شوراي معاونين و مديران کل آموزش و پرورش استان‌ها برگزار شد، ضمن تأکيد بر اينکه هرگونه استفاده از امکانات دولتي به نفع هر کانديدايي غيرقانوني است، به همان اندازه تأکيد کردند که آموزش و پرورش بايد در ايجاد حماسه و مشارکت مردم در انتخابات 24 خرداد بسيج شود.
وي با اشاره به اينکه مسئولان آموزش و پرورش به هيئت‌هاي اجرايي انتخابات کمک مي‌کنند، گفت: به عنوان مثال در شهر تهران روساي مناطق، رئيس ستاد اجرايي انتخابات همان منطقه هستند و تجربه نشان داده است که در برگزاري انتخابات موفق‌ترين قشر، فرهنگيان هستند.
حضور 5350 دقيقه‌اي نامزدها
در شبکه‌هاي تلويزيوني
در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، 5350 دقيقه توليد و پخش شبکه‌هاي سيما در اختيار تبليغات سياسي، اقتصادي و فرهنگي هشت نامزد اين دوره از انتخابات قرار داده شد.
پس از اعلام اسامي نامزدهاي نهايي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري، توليد و پخش برنامه‌هاي انتخاباتي نامزدها در تمامي شبکه‌هاي سيما آغاز شد. در اين ميان سهم معاونت سيما در توليد برنامه‌هاي خاص تبليغات نامزدها 5350 دقيقه برنامه است.
براساس اين گزارش روابط عمومي معاونت سيما، شبکه يک سيما با پخش هشت برنامه با دوربين (240 دقيقه)، 16 مستند 30 دقيقه‌اي (مجموعا 480 دقيقه) و پخش سه مناظره چهار ساعته ميان نامزدها (1440 دقيقه)؛ از نامزدهاي اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري دعوت کرد به طور مستقيم ميهمان خانه‌هاي مردم کشورمان باشند و بدون واسطه از دغدغه‌ها و برنامه‌هاي دولت احتمالي آينده خود سخن گويند.

 


در حالي که کم‌تر از 24 ساعت ديگر مردم ايران اسلامي براي خلق حماسه سياسي پاي صندوق‌هاي رأي مي‌روند، نهادها و سازمان‌هاي مختلف با صدور بيانيه‌هاي جداگانه‌اي از مردم براي حضور گسترده در اين انتخابات دعوت به عمل آوردند.
ستاد کل نيروهاي مسلح در بيانيه‌اي با دعوت از اقشار و آحاد ملت ايران براي شرکت در انتخابات 24 خرداد، تحقق حماسه سياسي را ضامن تداوم انقلاب اسلامي، تحکيم، امنيت پايدار ملي و فراهم شدن بسترهاي خلق حماسه اقتصادي و جهش در روند پيشرفت و تعالي کشور دانست.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: اهميت راهبردي و جايگاه ممتاز منطقه‌اي و بين‌المللي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، ظرفيت الهام‌بخشي انقلاب اسلامي در مقياس جهاني و تأثير برگزاري انتخاباتي پرشور و حداکثري در افزايش اقتدار ملي و ارتقاي موقعيت فراملي کشور سبب شده است برغم حوادث و فتنه‌هاي انتخابات گذشته و تلاش‌هاي جبهه معاندين نظام در کاهش مشارکت بالاي مردم، انتخابات 92 از اهميت مضاعفي برخوردار و در تراز «حماسه سياسي» مورد تأکيد رهبر معظم انقلاب اسلامي واقع شود.
اين بيانيه با اشاره به راهبردها و سناريوهاي پيچيده و خطرناک دشمن از جمله برجسته‌سازي پروژه تحريم‌ها و فشارهاي بين‌المللي که براي ملتهب‌سازي فضاي جامعه کليد خورده است، تصريح مي‌کند: دشمنان ملت ايران با طراحي و اجراي سناريوهاي فريبنده عمليات رواني و هجمه‌هاي رسانه‌اي درصدد ايجاد شکاف بين نظام و مردم و فروپاشي ديواره‌هاي اعتماد مردمي و بطور مشخص نااميدسازي و کاهش مشارکت مردمي هستند.
شوراي هماهنگي و تبليغات اسلامي نيز با صدور بيانيه‌اي، ضمن دعوت گسترده از ملت بزرگ و هميشه در صحنه ايران اسلامي به منظور حضور در پاي صندوق‌هاي اخذ رأي از همه اقشار، گروه‌ها و طوايف مختلف و وفادار به انقلاب اسلامي خواست تا با حضور گسترده، پرشور، انقلابي و آگاهانه خود، در انتخابات 24 خرداد و انتخاب نامزد اصلح بار ديگر به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران رأي آري داده و با حضور پرشور و معنادار خود به آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي و انديشه‌هاي تابناک حضرت امام خميني(رحمه‌الله عليه) مهر تأييدي دوباره زنند.
دانشگاه آزاد اسلامي نيز با صدور بيانيه‌اي خواستار حضور حماسي مردم در انتخابات 24 خرداد (فردا) شد.
مجمع فرزندان شاهد ايران اسلامي با صدور بيانيه‌اي، مردم شهيدپرور ايران اسلامي را به حضور گسترده در انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا کشور فراخواند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: حضور هوشمند و هدفمند مردم فهيم و آزمون پس داده ايران اسلامي در انتخابات، سرآغاز مبارکي براي نيل به سمت حل مشکلات مردم و کشور و تحقق اهداف کوتاه و بلند مدت توسعه و پيشرفت ايران از جمله سند چشم‌انداز بيست ساله خواهد بود.
اعضاء مجمع فرزندان شاهد ايران اسلامي ضمن شرکت در انتخابات و حضور گسترده در محل صندوق‌هاي اخذ رأي از همه مردم شهيدپرور ايران اسلامي مي‌خواهد که با حضور با شکوه در محل شعب اخذ رأي، حماسه سياسي مدنظر مقام معظم رهبري را خلق نمايند. انشاءالله.
جبهه جانبازان انقلاب اسلامي هم در بيانيه‌اي آورده است: در آستانه خلق حماسه ماندگار سياسي ملت بزرگ ايران در انتخابات 24 خرداد، جبهه جانبازان انقلاب اسلامي با عنايت به ارزيابي همه‌جانبه شرايط داخلي و بين‌المللي طي يک ماه گذشته و خصوصاً تحولات چند روز اخير در فضاي رقابت‌هاي انتخاباتي، ضمن دعوت از عموم مردم رشيد و شريف ايران اسلامي براي حضور حماسي و پرشور در انتخابات روز جمعه، اعلام مي‌دارد. وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي، آحاد ملت شريف و فهيم ايران اسلامي را به حضور گسترده در يازدهمين انتخابات رياست جمهوري دعوت کرد و تحقق حماسه سياسي مورد تأکيد مقام معظم رهبري را مايه همبستگي، انسجام داخلي، عزت، سربلندي و اقتدار ملي نظام جمهوري اسلامي ايران در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي دانست.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم،جبهه زنان انقلاب اسلامي، رئيس مجلس، آيت‌الله علوي گرگاني و... از ديگر نهادها و شخصيت‌هايي بودند که مردم را به حضور گسترده در انتخابات دعوت کردند.

 


ما در برابر باج‌خواهي آمريکا مي‌ايستيم!
ما با تمام وجود از گسترش باج‌خواهي و مصونيت کارگزاران آمريکايي- حتي اگر با مبارزه قهرآميز هم شده باشد- جلوگيري مي‌کنيم. انشاءالله ما نخواهيم گذاشت از کعبه و حج، اين منبر بزرگي که بر بلنداي بام انسانيت بايد صداي مظلومان را به همه عالم منعکس سازد و آواي توحيد را طنين اندازد، صداي سازش با آمريکا و شوروي و کفر و شرک نواخته شود. و از خدا مي‌خواهيم که اين قدرت را به ما ارزاني دارد که نه تنها از کعبه مسلمين که از کليساهاي جهان نيز ناقوس مرگ آمريکا و شوروي را به صدا درآوريم.
صحيفه نور- ج 20 -ص 232

 


صبح ديروز و در نهاد رياست‌جمهوري، محمود احمدي‌نژاد به 12 نفر از وزراء و مديران قوه مجريه نشان دولتي اعطا کرد.
به گزارش پايگاه‌ اطلاع‌رساني رياست‌جمهوري، محمود احمدي‌نژاد صبح ديروز در مراسم اعطاي نشان دولتي، به وزرا و مديران ارشد قوه مجريه گفت: اگر به صورت لحظه اي و روزانه موقعيت خود را نسبت به قله‌هاي آرماني مورد سنجش قرار ندهيم، حتما دچار رکود شده و يا از مسير قله منحرف خواهيم شد.
رئيس‌جمهور خاطرنشان کرد: باور دارم مجموعه‌اي که در دو دولت نهم و دهم گردهم جمع شدند، کساني بودند که انگيزه‌هاي اصلي حرکت، زندگي و مسئوليت پذيريشان تلاش در راه آرمان‌ها بوده است.
احمدي‌نژاد ابراز داشت: تيم اقتصادي دولت در سال‌هاي اخير به صورت ميلي‌متري در جبهه گسترده نبرد اقتصادي درگير بوده است و اگر کسي آرماني نباشد، نمي‌تواند دوام بياورد؛ بخصوص در اين دولت که عنوان و مقام در آن معنايي ندارد و همه خود را خادم ملت مي‌دانند و از اين منظر نيز اين دولت مکتبي‌ترين دولت تاريخ کشور است.
وي دولت نهم و دهم را پاک‌ترين دولت تاريخ کشور خواند و گفت: برخي مراکز، احزاب و شخصيت‌هاي برجسته سياسي، تلاش کردند تا لکه‌اي به اين دولت وارد کنند، اما همه مشاهده کردند که نتوانستند آن را اثبات کنند.
وي به گسترش و افزايش تقويت بخش توليد در سال‌هاي گذشته اشاره کرد و گفت: به رغم همه حرف‌هاي سياسي و غيرسياسي که به صورت دانسته يا نادانسته در خصوص عدم توجه دولت به توليد مطرح مي شود، اقداماتي که در اين دوره در بخش توليد انجام شده بي‌نظير است.
وي تصريح کرد: همدلي، همبستگي، کار براي خدا و خدمت براي خدا، در ذات خود پيروزي به دنبال دارد و دولت در اين مسير در حرکت بوده است.
وي خاطرنشان کرد: دولت سعي دارد در 51 روز باقيمانده از همه کساني که در سطوح بالاي مديريت قوه‌مجريه تلاش و فداکاري کرده‌اند، تجليل کند.
لازم به ذکر است، در اين مراسم محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور نشان خدمت، علي نيکزاد وزير راه و شهرسازي نشان سازندگي، علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه نشان خدمت، حميدرضا حاجي‌بابايي وزير آموزش و پرورش نشان تعليم و تربيت، رستم قاسمي وزير نفت نشان خدمت، مهدي غضنفري وزير صنعت، معدن و تجارت نشان خدمت، سيدشمس‌الدين حسيني وزير امور اقتصاد و دارايي نشان خدمت، نسرين سلطان‌خواه معاون علمي و فن‌آوري رئيس‌جمهور نشان خدمت و مديريت، بهروز مرادي معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور نشان لياقت و مديريت، علي‌اکبر محرابيان دستيار ويژه رئيس‌جمهور نشان سازندگي، محمدرضا فرزين رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي نشان خدمت و محسن خليلي عراقي از پيشکسوتان عرصه صنعت نشان کار و توليد را از دستان رئيس‌جمهور دريافت کردند.

 


واژه ولايت در فرهنگ شيعي و روايات جايگاه خاصي دارد. بحمدالله به برکت امام راحل (ره)، اين واژه و شعارهاي ولايي و فرهنگ ولايتمداري بار ديگر در جامعه ما احيا شد و توجه مردم به مفهوم ولايت و جايگاهش در فرهنگ اسلامي و شيعي بيشتر جلب شد. اما حقيقت اين است که در اطراف اين تعبير و کاربردهايش ابهام‌هايي وجود دارد که جا دارد روي آن بيشتر کار شود، به‌گونه‌اي که برخورد با آن سطحي و احساسي نباشد بلکه عمق علمي بيشتري پيدا کند. واقعا ببينيم در اسلام منظور از ولايت چيست؟ و جايگاهش کجاست؟ مثلا در قرآن، «اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ» ولايت‌الله را اثبات مي‌کند، و «وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ» ولايت رسول خدا را مطرح مي‌سازد، اما در روايات بيشتر ولايت اميرالمؤمنين و ولايت اهل‌بيت مطرح است. يک سؤال اين است که اينها چه ارتباطي با هم دارند؟ آيا همه يکي هستند يا متفاوتند؟ در ذهن خيلي اين سؤالات وجود دارد ولي به دليل حسن ظني که دارند و قداستي که با واژه ولايت همراه است، خيلي به خودشان اجازه نمي‌دهند که در آنها تشکيک و يا تحقيق کنند ولي اين سؤال هست که اين ولايت يعني‌چه؟
مخصوصا در بعضي روايات تعبيرات غلاظ و شدادي درباره ولايت به کار رفته از قبيل روايات معروفي که همه ما بارها شنيده يا خوانده‌ايم و شايد براي ديگران هم نقل کرده باشيم که اگر کسي عمري بين صفا و مروه يا بين باب و حجر يا نظير اينها، شب‌ها را به عبادت بگذراند و روزها را روزه بگيرد تا مثل مشک خشکيده بشود، اگر ولايت نداشته باشد او را به رو در جهنم مي‌اندازند. اين روايت يعني چه؟ چرا اگر کسي يک عمري زحمت بکشد، رياضت بکشد، شب تا صبح عبادت بکند و احيا بگيرد، ذکر بگويد، نماز بخواند و سجده کند و روزها براي خدا روزه بگيرد و اين همه عبادت بکند، فقط به‌خاطر اينکه ولايت ندارد چرا او را به رو در جهنم مي‌اندازند؟ اگر ثوابش نمي‌دهند چرا ديگر جهنم برود؟ اين چيزها در اذهان خلجان مي‌کند که سرّش چيست و واقعا مشکل از کجاست؟ از طرف ديگر، پذيرش اين مطالب چگونه با آن همه آيات و روايات و مطالب عقلي مي‌سازد که درباره رحمت واسعه الهي هست و اينکه خداي متعال به اندک چيزي از ديگران مي‌گذرد و گناهانشان را مي‌آمرزد؟ به‌علاوه، از ميان همه خلايق، از اول خلقت حضرت آدم تا به ‌حال، ولايت حضرت امير عليه‌السلام چه خصوصيتي دارد که اين‌گونه با آن برخورد مي‌شود؟ بهتر است کمي در اين باره تحقيق کنيم و عمقش را درک کنيم. بالاخره خدا به ما عقل داده تا بفهميم و درک کنيم که اين‌گونه مسائل را چگونه مي‌شود توجيه کرد و اينقدر تأکيد ائمه اطهار سرّش چيست؟ در اين باره روايت‌هاي معتبر صحيح‌السند در اصول کافي و کتاب‌هاي ديگر نقل شده است که: «بني الاسلام علي خمس ... و ما نودي بشيء کما نودي بالولاية» اين روايات نقل شده سرش چيست؟
کفر ابليس
به نظر بنده اين مسأله ريشه در يک اصل اعتقادي خيلي عميق‌تري دارد. شبيه اين سؤال درباره ابليس هم مطرح مي‌شود که به تصريح امام علي (ع) در نهج‌البلاغه: «وقد عبد الله ستة آلاف سنة، لا يدري أمن سني الدنيا ام من سني الآخرة». ابليس شش هزار سال قبل از خلقت آدم خدا را عبادت کرد. از تعبير بعدي حضرت معلوم مي‌شود مسأله خيلي عميق‌تر است،‌ چون مي‌فرمايد: اين‌که مي‌گوييم شش هزار سال، معلوم نيست چه سالي، آيا سال‌هاي آخرتي است (که اگر هر سالش هزار سال باشد، يعني شش ميليون سال) يا از سال‌هاي دنيايي است. حتي اگر از همان سال‌هاي دنيايي بوده باشد، دست‌کم يک مخلوقي شش هزار سال عبادت خدا کرده است. حضرت نفرمود اين عبادت ريايي بود. ظاهرا شش هزار سال براي خدا عبادت کرده است و در عين حال مطرود دستگاه الهي شد: «وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ»؛ چرا؟ تنها به‌خاطر يک نکته وآن اينکه: خدا امر کرد براي آدم سجده کن، گفت نه: «لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ». اين يک واقعيتي است که نص قرآن و فرمايشات اميرالمؤمنين به آن تصريح کرده است. در همين جا سؤال مطرح مي‌شود که خدا چرا شش هزار سال عبادت بنده‌اي را به خاطر اينکه يک سجده در مقابل آدم نکرد، بر باد بدهد و آتش بزند، به‌خصوص که شيطان شش هزار سال براي خود خدا سجده کرده بود. اصلا سجده براي غير از خدا کردن جاي سؤال دارد! سؤال قبلي ريشه‌اش در اين سؤال است که ارتباطش را در ادامه عرض مي‌کنم.
توحيد در خالقيت، ربوبيت تکويني و ربوبيت تشريعي
راه حل قضيه اين است که ملاک سعادت و قبولي اعمال، ايمان است. ايمان يعني پذيرفتن اين‌ حقيقت که خدا خالق است، خدا رب تکويني انسان است و همه نيازهاي تکويني‌اش را برطرف مي‌کند، و رب تشريعي انسان است، يعني هر چه او دستور مي‌دهد بايد عمل کرد، چون اختياردار انسان است. اگر اين سه تا باشد، ايمان است و اگر نباشد لاايمان است. مجموع اين سه عنصر مؤثر است، نه اينکه هر کدامش جدا جدا ثلث اثر را داشته باشد؛ مثل دارويي است که از سه عنصر تشکيل مي‌شود و از آنها معجوني ساخته مي‌شود تا اثر خاصي ببخشد. تک‌تک آن عناصر چنين اثري ندارد و شايد اثر ضد اين هم داشته باشد. اگر اين سه تا با هم ترکيب و دارو استفاده شد نتيجه مي‌دهد،‌ ولي اگر يک عنصرش نبود ممکن است نه‌تنها فايده نداشته باشد، بلکه ضرر هم بزند. ايماني که باعث سعادت انسان مي‌شود، ايماني است که واجد سه عنصر خالقيت الهي، ربوبيت تکويني الهي و ربوبيت تشريعي الهي را داشته باشد. هر کدام از اينها نباشد، اين ايمان پذيرفته نيست و کفر است.
هيچ شکي نيست که ابليس خدا را خالق مي‌دانست، يعني تا آخر هم مي‌گفت: «خَلَقْتَنِي مِن نَّارٍ وَخَلَقْتَهُ مِن طِينٍ»؛ مي‌گفت تو هم خالق مني و هم خالق آدم هستي. پس در ايمان به خالقيت خدا هيچ مشکلي نداشت. در ربوبيت تکويني‌اش هم مشکلي نداشت،‌ چون گفت: «رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي» يا «رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ». خدا را با عنوان‌ «رب من» خطاب کرد، پس ربوبيت خدا را قبول داشت. قيامت را هم قبول داشت و گفت: «رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ». پس مشکل در کجا بود؟ مشکل در ربوبيت تشريعي بود که لازمه آن اين است که تو هر چه مي‌گويي من بايد بگويم چشم. امر و نهي هم مال توست و هر چه تو امر کني ما بايد قبول کنيم؛ در مقابل امر و نهي تو چون و چرا معني ندارد، چون تو مالک و رب مايي و هر چه داريم از توست. ابليس در اينجا مشکل داشت و اين را قبول نداشت که هر چه خدا مي‌گويد بايد عمل کرد. اين عدم ايمان به ربوبيت تشريعي ته دلش بود، ولي ظهوري نداشت، تا وقتي که خدا امرش کرد که سجده بر آدم کن. گفت: نه، نمي‌کنم! پس معلوم شد که قبول نداشت خدا هرچه امر مي‌کند بايد قبول کرد، يعني ايمانش به ربوبيت تشريعي خداوند مي‌لنگيد. وقتي يک عنصر ايمان از بين رفت، ايمانش بي‌اثر بود: «وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ». اديبان مي‌گويند اينجا «کان» به معناي «صار» است، ولي ظاهرا لزومي ندارد اين را فرض کنيم. بلکه از اول ته دلش کفر بود، ولي ظهوري نداشت چون موقعيتي پيش نيامده بود که خدا امري بکند و او بگويد نه. اولين امري که خدا کرد که بايد اطاعت کند، سجده بر آدم بود که وقتي امر کرد، ابليس گفت: نه، نمي‌کنم؛ پس«كَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ»، يعني از اول کافر بوده زيرا از اول هم ايمان به اين نداشت که خدا هر چه مي‌گويد بايد قبول کرد.
 اين مسأله در شئون مختلف، در دوران‌هاي مختلف و در اديان و شرايع مختلف ظهورهايي داشته است، يعني هر کسي و هر امتي يک امتحان جدي داشته تا معلوم شود آيا هر چه خدا مي‌گويد قبول مي‌کنند يا نه. در امت اسلامي، مظهر اين امتحان، ولايت اميرالمؤمنين (ع) است.
سخنراني آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته)
در جمع طلاب مؤسسه امير بيان - 15/1/1392
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي‌شود.

 


با حضور رئيس‌جمهور طرح آبرساني به شهر بجنورد از سد شيرين دره افتتاح و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
محمود احمدي‌نژاد با حضور در تصفيه خانه بجنورد طرح آبرساني به اين شهر از سد شيرين دره با انتقال سالانه 20 ميليون و 500 هزار مترمکعب آب شرب را افتتاح کرد.
اين طرح با هدف تامين بخشي از نياز آبي شهر بجنورد تا افق سال 1410 و تامين نياز آبي تعدادي از روستاهاي واقع در مسير خط انتقال اجرا شده است. در اين طرح حدود 48 کيلومتر خط انتقال با ظرفيت 950 ليتر بر ثانيه و 4 ايستگاه پمپاژ به همراه مخازن مکش 3 هزار متر مکعبي و مخزن فشارشکن با تصفيه‌خانه‌اي به ظرفيت 950 ليتر بر ثانيه قرار دارد. مجموع اعتبار هزينه شده طرح آبرساني به بجنورد از سد شيرين دره در حدود 1250 ميليارد ريال است.
رييس جمهور از بخش‌هاي مختلف تصفيه خانه بجنورد بازديد و با توضيحات مسئولان در جريان چگونگي فعاليت‌هاي انجام شده قرار گرفت.

 


مشاور عالي سازمان سنجش گفت: کارت ورود به جلسه آزمون‌هاي سراسري 92 از دوم تير منتشر مي‌شود.
حسين توکلي در اين باره گفت: کارت شرکت در آزمون سراسري سال 92 طي روزهاي 2 تا 5 تير از طريق سامانه سازمان سنجش به نشاني www.sanjesh.org توزيع مي‌شود و داوطلباني که در دو يا سه گروه آزمايشي شرکت کرده‌اند لازم است کارت‌هاي شرکت در آزمون را حتما دريافت کنند.
وي با بيان اينکه دفترچه راهنماي شرکت در آزمون سراسري به همراه توزيع کارت‌ها منتشر مي‌شود، خاطرنشان کرد: در اين دفترچه به تمام اطلاعات لازم مربوط به برگزاري آزمون، نحوه پاسخگويي به سوالات، آشنايي با پرسشنامه و چند مورد ديگر اشاره مي‌شود.
به گفته مشاور عالي سازمان سنجش، فهرست رشته‌هاي داراي شرايط خاص، شرايط و ضوابط هر رشته که به روش متمرکز در آزمون سراسري سال 92 دانشجو مي‌پذيرند به طور جداگانه و همزمان با توزيع کارت روي سايت سازمان قرار داده مي‌شود.
آزمون سراسري 92 ششم، هفتم و هشتم تير برگزار مي‌شود.

 


رئيس رسانه ملي گفت: در نظر سنجي ملي صدا و سيما در تاريخ 21 خرداد بيش از 85 درصد معتقد به بي‌طرفي رسانه ملي در تبليغات انتخاباتي هستند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئيس سازمان صدا و سيما در بازديد خود از معاونت صدا از دست اندر‌کاران توليد و پخش برنامه‌هاي انتخاباتي نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در راديو قدر‌داني کرد.
مهندس ضرغامي با تاکيد بر اينکه امسال يکي از کم هزينه‌ترين و پرشورترين انتخابات را خواهيم داشت، گفت: در اين دوره از انتخابات صدا و سيما با برنامه‌ريزي مطلوب توانست فضاي خوب و اثر‌گذاري براي همه نامزدهاي رياست جمهوري فراهم کند به نحوي که آنها از هزينه‌هاي اضافي براي تبليغات به ديگر شيوه‌ها بي‌نياز شدند.
رئيس رسانه ملي افزود: اين اقدام صدا و سيما مورد توجه مردم نيز قرار گرفت به نحوي که بر اساس نظر سنجي‌هاي انجام شده فقط مناظره‌هاي تلويزيوني رسانه ملي که از راديو هم پخش مي‌شد، 73.5 درصد مخاطب داشت که از اين تعداد 74.7 درصد آنها بعد از ديدن مناظره‌ها نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مورد نظرشان را انتخاب کرده‌اند.
ضرغامي با اشاره به سياست بي‌طرفي رسانه ملي و فراهم کردن فرصت عادلانه براي همه نامزدها گفت: در نظر‌سنجي‌ ملي ديگري که از مراکز استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها صورت گرفت، 85.1 درصد مخاطبان اعلام کردند صدا و سيما در ارائه برنامه انتخاباتي کاملا بي‌طرف بوده است.
وي تصريح کرد: اين اعتماد، سرمايه بزرگي براي صدا و سيماي جمهوري اسلامي است که با تلاش متعهدان همکاران رسانه ملي در همه پخش‌ها به دست آمده است.
ضرغامي با بيان اينکه نامزدهاي انتخاباتي امسال چهار ساعت و 15 دقيقه ضبط صدا شدند که مورد توجه مخاطبان و ستادهاي تبليغاتي نامزدها نيز واقع شد.
وي گفت: رسانه ملي امروز به مدل جديد و موفقي در برگزاري تبليغات انتخاباتي به ويژه جلسات مناظره همزمان نامزدهاي متعدد، دست يافته است و اين تجربه براي دوره‌هاي بعدي انتخابات نيز الگو خواهد بود.

 


يک مقام آگاه امنيتي: برخي خبرنگاران با دريافت دستورالعمل‌هاي جاسوسي و امنيتي وارد ايران شده‌اند.
يک مقام آگاه امنيتي از ارائه دستورالعمل‌هاي فوق امنيتي و اطلاعاتي سازمان خبرنگاران بدون مرز به برخي از خبرنگاران اعزامي براي پوشش اخبار انتخابات ايران در روز 24 خرداد خبر داد.
اين مقام آگاه امنيتي در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران با اشاره به برگزاري انتخابات 24 خرداد ماه و اعزام خبرنگاران از رسانه‌هاي مختلف جهان براي پوشش رخدادهاي اين حماسه ملي گفت: سازمان خبرنگاران بدون مرز پيش از اعزام خبرنگاران به ايران به برخي از آن‌ها دستورالعمل‌هاي فوق امنيتي، اطلاعاتي و جاسوسي داده است.
وي در ادامه در خصوص توصيه‌هاي فوق امنيتي اين سازمان به خبرنگاران اعزامي گفت: در حقيقت سازمان خبرنگاران بدون مرز دستورالعمل‌هاي اطلاعاتي و امنيتي ارائه شده را از سوي برخي از سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي که در اين مرحله از انتخابات براي حضور در ايران ناکام مانده‌اند اعلام کرده است.
اين مقام آگاه امنيتي در ادامه افزود: از آنجا که در اين دوره از انتخابات دستگاه اطلاعاتي کشور با اقدامات پيشگيرانه مانع از حضور عناصر مشکوک و اطلاعاتي که در دوره‌هاي قبل با پوشش خبرنگاري وارد ايران مي‌شدند، شده است اين سازمان با دادن مأموريت به برخي از خبرنگاران درصدد بهره‌برداري جاسوسي و اطلاعاتي از آن‌ها است.
وي در ادامه با اشاره به نقش عناصر مشکوک و اطلاعاتي که در دوره‌هاي قبل انتخاباتي ايران با پوشش خبرنگار حاضر مي‌شدند، گفت: اين افراد (عناصر مشکوک و اطلاعاتي) در تحريک، آشوب، اغتشاش و ايجاد ناامني فعال بودند که با هوشمندي دستگاه اطلاعاتي کشور و انجام اقدامات پيشگيرانه اين افراد شناسايي و به آن‌ها مجوز ورود به ايران داده نشد و به همين خاطر برخي از خبرنگاران در پوشش خبرنگاران بدون مرز در يک اقدام غيرحرفه‌اي دستورهاي امنيتي و جاسوسي دريافت کردند.
اين مقام آگاه امنيتي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به دستورالعمل‌هاي اطلاعاتي و امنيتي سازمان خبرنگاران بدون مرز گفت: اگر يک خبرنگار براي کار حرفه‌اي رسمي و آشکار وارد کشور مي‌شود، توصيه به مخفي کاري، خاموش کردن ردياب در هنگام رفتن به سر قرارهاي حساس، نصب برنامه رمز بر روي لپ تاپ و موبايل چه مفهومي دارد؟
گفتني است تاکنون خبرنگاراني از 27 کشور و 83 رسانه (خبرگزاري، راديو، تلويزيون، جرايد) وارد کشور شده‌اند و در چارچوب کار حرفه‌اي خبرنگاري در تهران و ديگر استان‌هاي کشور مشغول به فعاليت هستند و تعدادي ديگر نيز تا زمان آغاز انتخابات وارد ايران خواهند شد.

 


واشنگتن‌پست اذعان کرد، انتخابات تغييري در مقاومت هسته‌اي ايران ايجاد نمي‌‌کند و تل‌آويو نگران اين موضوع است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن‌پست، «ويليام بوث» در اين مقاله با اذعان به رصد انتخابات کشورمان از سوي مقامات رژيم صهيونيستي و نگراني آنان از نتيجه «حماسه سياسي» مي‌افزايد «رهبران اسرائيل در حال نظاره انتخابات رياست جمهوري پيش روي ايران هستند. آنان از ادامه روند پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران نگران هستند.» نويسنده مقاله در ادامه با اشاره به اذعان اخير «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به پيشرفت‌هاي چشمگير هسته‌اي کشورمان مي‌افزايد «اکثر مقامات تل‌آويو بر اين عقيده هستند که انتخاب رئيس‌جمهور ايران تغييري در مواضع هسته‌اي آن کشور ايجاد نخواهد کرد و اظهار داشته‌اند که جمهوري اسلامي ايران از مواضع هسته‌اي خود عقب‌نشيني نخواهد کرد. نتانياهو اخيرا با اذعان به پيشرفت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران اظهار داشته که نتيجه انتخابات هيچ‌گونه تاثيري بر خط مشي هسته‌اي ايران نخواهد داشت.»
نويسنده مقاله در ادامه با اذعان به همدستي سناتورهاي آمريکايي با رژيم صهيونيستي براي اعمال تحريم‌هاي ضد ايراني بيشتر مي‌افزايد «مقامات اطلاعاتي اسرائيل در مورد پيشرفت برنامه‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران مستقيما به کاخ سفيد هشدار داده‌اند. مقامات اسرائيل بطور علني از آمريکا به دليل تشديد تحريم‌هاي اقتصادي اعمال شده عليه ايران قدرداني نمودند. اسرائيل همواره مصرانه از اتحاديه اروپا و آمريکا خواسته تا تحريم‌هاي ضد‌ايراني را تشديد نمايند. «يوال اشتانيتز» وزير امور بين‌الملل اسرائيل نيز در هفته اخير در مورد پيشرفت برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران هشدار داد.»
نويسنده با اذعان به وجود نشاط و پويايي انتخاباتي و ديدگاه‌هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي نامزدها مي‌افزايد «شش نامزد انتخابات رياست جمهوري اسلامي ايران ديدگاه‌‌هاي متفاوتي در زمينه مسائل اقتصادي و اجتماعي دارند اما تمامي آنان در مورد برنامه هسته‌اي ايران متفق‌القول از انرژي «صلح‌آميز» هسته‌اي حمايت مي‌کنند. تمامي نامزدها اظهار داشته‌اند که به ادامه روند پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران متعهد خواهند بود. مدت کوتاهي پس از پايان مناظره نامزدهاي رياست جمهوري اسلامي ايران «علي اکبر صالحي» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت که نتيجه انتخابات هيچ‌گونه تغييري در روند مذاکرات ايجاد نخواهد کرد.»
نويسنده واشنگتن‌پست در ادامه به اذعان وزير امور بين‌الملل رژيم صهيونيستي به ناکامي تحريم‌هاي اعمال شده ضد ايراني از سوي کشورهاي غربي مي‌پردازد و مي‌افزايد «اشتاينيتز اخيرا با اذعان به بي‌تاثير بودن تحريم‌هاي اعمال شده از سوي دولت آمريکا و کشورهاي غربي بر جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت که تحريم‌ها بي‌تاثير بوده‌اند چرا که پيشرفت‌‌هاي هسته‌اي ايران روز به روز بيشتر مي‌شود.»
تحليلگر «واشنگتن‌پست» با اشاره به نگراني مقامات صهيونيست از نتيجه انتخابات کشورمان مي‌افزايد «يوزي ربي» مدير مرکز مطالعات خاورميانه و آفريقا و «موشه‌ دايان» در دانشگاه «تل‌آويو» در مورد هشدار وزير و نخست‌وزير اسرائيل به دولت آمريکا گفته‌اند «پيام غير مستقيم اسرائيلي ها به دولت آمريکا اين است که انتظار دولت آمريکا براي دوره پس از انتخابات ايران و تصميم‌گيري در آن زمان تنها هدر دادن وقت است. وي در اين باره افزوده است «اکنون بازي جديدي در مورد برنامه هسته‌اي ايران به راه افتاده است. روسيه در حال پيش‌روي است. آمريکا ترديدهايي در تصميم‌گيري دارد. اسرائيل سر در گم است و ايران قدرتمندتر از هميشه است.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10