(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 خرداد 1392 - شماره 20518

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مجلس به جاي يک‌شنبه فردا جلسه علني دارد
شگفتي رسانه‌هاي جهان از حضور حماسي مردم ايران در انتخابات 24 خرداد
درمکتب امام
صالحي: مسئولان کانادايي با عقلانيت رفتار کنند
راه پيروزي در جنگ نابرابر با شيطان
ناجا: انتخابات نمايش عيني «مردم‌سالاري ديني» است
آمانو:رئيس جمهور بعدي ايران هر کسي باشد ما به مذاکرات هسته‌اي ادامه خواهيم داد
کارشناس سابق سيا:اقدامات اوباما عليه برنامه هسته‌اي ايران و دولت سوريه نتيجه معکوس داشته است
لاريجاني: غرب حساسيت موضوع هسته‌اي ايران را درک نکرد
اخبار ضد و نقيض درباره مرگ مبارک در زندان
سرلشکر فيروزآبادي با اشاره به حوادث سوريه:اوباما دچار خطرناک‌ترين اشتباه خود در تاريخ آمريکا شده است
وزير جنگ رژيم صهيونيستي: انتخابات ايران هيچ تغييري در سياست‌هاي تهران ايجاد نمي‌کند
امير عبداللهيان: تروريست‌ها در سوريه از گازهاي شيميايي استفاده مي‌کنند
سفير ايران در جمهوري آذربايجان: روابط تهران - باکو استراتژيک است
   


سخنگوي هيئت رئيسه مجلس گفت: مجلس به جاي يک‌شنبه روز دوشنبه جلسه علني دارد.
عبدالرضا مصري نماينده مردم کرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي درگفت و گو با فارس با اشاره به جلسه علني مجلس در هفته جاري اظهار داشت: از آنجا که حدود 90 نفر از نمايندگان جزو ناظران انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا هستند و هنوز شمارش آرا در اين زمينه ادامه دارد، مجلس نمي‌تواند فردا جلسه علني برگزار کند.
وي با بيان اينکه بعيد است شمارش آراي انتخابات شوراي اسلامي شهر و روستاها امروز به پايان برسد، افزود: شمارش آرا تا فردا نيز ادامه دارد و مجلس، روز دوشنبه به جاي روز يکشنبه جلسه علني خواهد داشت.
سخنگوي هيئت رئيسه مجلس ادامه داد: همچنين مجلس شوراي اسلامي در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه نيز جلسه علني تشکيل خواهد داد.
خبر ديگر اينکه اعضاي کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه هفته آينده تشکيل جلسه دهند و در اين جلسات قرار است پس از بررسي گزارش عملکرد يک ساله، انتخابات هيئت رئيسه جديد کميسيون برگزار شده و سپس شش نفر از اعضاي کميسيون براي عضويت در کميسيون مشترک طرح تشکيل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادي انتخاب شوند.
بررسي طرح ممنوعيت تصدي بيش از يک شغل، رسيدگي به طرح تشکيل سازمان ملي مهارت و فناوري، انتخاب اعضاي هيئت تحقيق و تفحص از بنياد شهيد و امور ايثارگران و بررسي طرح حمايت از کودکان و نوجوانان بي‌سرپرست و بدسرپرست اعاده شده از شوراي نگهبان، در دستور کار جلسات اين هفته کميسيون اجتماعي قرار دارد.

 


سرويس سياسي-
حضور حماسي ملت ايران در انتخابات 24 خرداد، همچنان در صدر اخبار رسانه‌هاي خارجي قرار دارد.
«سوزان مالوني» نويسنده مقاله «ايران بار ديگر شگفتي‌ساز شد» که در انديشکده «بروکينگز» منتشر شده است با اذعان به حيرت‌انگيز بودن انتخابات ايران براي جهانيان اذعان مي‌کند انتخابات ايران در سلامت کامل و به دور از تخلف برگزار شده است.
روزنامه واشنگتن‌پست هم ديروز در گزارشي نوشت: در حالي که مردم ايران بيش از حد انتظار ما پاي صندوق‌هاي راي حضور يافتند، صبح امروز اعلام شد که «حسن روحاني» با کسب آراي بيشتري پيشتاز اين انتخابات است.
روزنامه «گاردين» نيز در مقاله‌اي با اذعان به حضور ميليوني ملت ايران در پاي صندوق راي اذعان کرده که اکثر تحليلگران غربي نيز معترف‌اند که انتخابات ايران در نهايت سلامت برگزار شده است.
روزنامه هافينگتون‌پست هم در گزارشي تحت عنوان «حضور ميليوني ايرانيان در انتخابات سال 2013» با اذعان به حضور پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستاي کشورمان اين سطح از مشارکت عمومي را «خيره‌کننده» دانستند.
يک شبکه خبري آلماني نيز با اذعان به آرام برگزار شدن انتخابات رياست جمهوري ايران، به حضور گسترده مردم در انتخابات اشاره کرد.
«دويچه‌وله»، در اين باره نوشت: مردم ايران روز گذشته به صورت گسترده در انتخابات رياست جمهوري شرکت کردند.
رسانه‌هاي کوبا نيز با اشاره به انتخابات رياست جمهوري در ايران نوشتند: دموکراسي در ايران در اوج است و رشد و بلوغ سياسي در ايران بسيار فراتر از کشورهاي مدعي دموکراسي است. شور و نشاط انتخابات در ايران براي دوستداران ايران بسيار دلگرم‌کننده و موجب ناراحتي شديد دشمنان است. ايران به آمريکا درس مردم‌سالاري واقعي مي‌دهد.
روزنامه نيويورک تايمز در پايگاه اينترنتي خود گزارش داد که انتخابات رياست جمهوري ايران با حضور مردمي گسترده برگزار شد و بالا بودن ميزان شرکت‌کنندگان در اين انتخابات موجب شد تا زمان اخذ راي چندين بار تمديد شود.
نيويورک تايمز همچنين گزارش داد: اغلب شرکت‌کنندگان در اين انتخابات به دنبال گزينه‌هايي بوده‌اند که بتوانند مشکلات اقتصادي کشور را حل کنند.
خبرگزاري رويترز در گزارشي نوشت: روز جمعه ميليون‌ها ايراني براي راي دادن به پاي صندوق‌هاي راي آمدند و زمان را‌ي‌گيري نيز چند ساعت تمديد شد.
رويترز در ادامه گزارش داد که نتيجه انتخابات نمي‌تواند روابط بين ايران و غرب را تغيير قابل توجهي دهد، ولي ممکن است از شدت آنچه اين خبرگزاري رويکرد تهاجمي دولت ايران خواند بکاهد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي نوشت: بسياري از مردم در گرماي شديد روز جمعه در صف طولاني مراکز راي‌‌گيري در تهران و شهرهاي ديگر منتظر ماندند تا راي خود را در صندوق‌ها بياندازند و به همين دليل زمان راي‌گيري تا 5 ساعت تمديد شد.
اين خبرگزاري در ادامه گزارش خود نوشت که حضور چشمگير مردم در انتخابات که در داخل ايران 75 درصد تخمين زده شده است نشان مي‌دهد که بسياري از اصلاح‌طلبان و ساير کساني که قصد تحريم انتخابات را داشتند از اين تصميم صرف‌نظر کردند.
بازتاب گسترده انتخابات در رسانه‌هاي منطقه‌اي
حضور پرشور مردم در انتخابات روز جمعه بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌‌هاي منطقه‌اي نيز داشته است.
روزنامه فرامنطقه‌اي «الحيات» در گزارشي با عنوان «استقبال گسترده مردمي، رقابت‌ها را داغ‌تر مي‌کند» به استقبال بسيار گسترده مردم ايران از انتخابات رياست جمهوري اشاره و پيش‌بيني کرد که ميزان مشارکت فراتر از 80 درصد بوده است. اين روزنامه اين ميزان مشارکت را دليلي بر عزم مردم ايران در تعيين سرنوشت کشور خود براي چهار سال آينده دانست و تاکيد کرد که اين استقبال گسترده رقابت‌هاي اين دور از انتخابات در ايران را داغ‌تر و گرم‌تر کرده است.
روزنامه لبناني «السفير» نيز با اشاره به حضور گسترده مردم ايران در انتخابات رياست جمهوري ايران تاکيد کرد که شعب اخذ راي تا آخرين دقايق راي‌گيري که دو بار تمديد شد، مملو از راي‌دهنده ايراني بود. السفير ميزان مشارکت مردم ايران را فراتر از 70 درصد برآورد کرده است.
روزنامه فرامنطقه‌اي «الشرق الاوسط» نيز در گزارشي از انتخابات رياست جمهوري در ايران اگرچه تلاش کرد، فضاي انتخاباتي را در ايران ملتهب جلوه دهد و به اين نکته اشاره کرد که کانديداها از هواداران خود خواسته‌اند به خيابان‌ها نريزند و بيم و هراس‌هايي در ميان برخي از آنها درباره تقلب در انتخابات وجود داشت، با اين حال نتوانست حضور گسترده مردم ايران پاي صندوقهاي راي را انکار کند.
شبکه قطري «الجزيره» نيز با اشاره به نتايج اوليه انتخابات رياست جمهوري در ايران از حضور بيش از 70 درصدي مردم ايران پاي صندوق‌هاي راي سخن گفت. روزنامه مصري «الاهرام» هم در گزارشي از انتخابات رياست جمهوري ايران نوشت که ميليون‌ها ايراني روز گذشته در برابر مراکز اخذ راي صف کشيده بودند تا آراي خود را به صندوق‌هاي راي بياندازند. اين روزنامه استقبال ايراني‌ها از انتخابات ايران را بسيار بالا و غير قابل پيش‌بيني بيان کرد. الاهرام با اين حال پيش‌بيني کرد که انتخابات ايران به دور دوم کشيده شود.
شبکه لبناني «المنار» نيز با اشاره به حضور گسترده مردم ايران پاي صندوق‌هاي راي اين حضور را نشانه حمايت گسترده مردم ايران از نظام حاکم بر اين کشور دانست.
روزنامه فرامنطقه‌اي «القدس العربي» استقبال مردم از انتخابات را بالاتر از پيش‌بيني‌هاي مورد انتظار اعلام کرد و گزارش داد که ديروز صف‌هاي طولاني را در مراکز اخذ راي به خصوص در مناطق جنوبي و شرق پايتخت ايران شاهد بوديم.
القدس العربي به نقل از کارشناسان نوشت که کارشناسان حضور مردم در انتخابات با توجه به حوادث 1388 را ضعيف ارزيابي مي‌کردند ولي استقبال مردمي بيش از پيش‌بيني‌ها بود.

 


وظيفه بسيار بزرگ ما
بنابراين ما يک وظيفه بسيار بزرگ در عهده داريم. نه ما تنها، همه مسلمان‌ها و نه شما تنها، همه قشرهائي که در ايران و در خارج ايران هستند و متعهد به اسلام هستند، وظيفه بزرگي داريم و آن اينکه اسلام را آنطوري که هست، آنطوري که خداي تبارک و تعالي فرموده است، آنطوري که در روايات و در قرآن ما هست، آنطور به مردم ارائه بدهيم و به دنيا ارائه بدهيم و همين خودش از هزارها توپ و تانک بيشتر مي‌تواند مؤثر باشد. آن چيزي که با ارشاد حاصل بشود، قلب مردم را برمي‌گرداند و اين کار، اين هنر از اسلام مي‌آيد و اين هنر از احکام اسلام مي‌آيد، نه با يک توپ و تانک بخواهد کار بکند.
صحيفه نور - ج18 - ص242

 


وزير امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات مداخله‌جويانه همتاي کانادايي‌اش درباره انتخابات رياست جمهوري در ايران، مسئولان کانادايي را به عقلانيت و حکمت دعوت کرد.
علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان در گفت و گو با فارس در خصوص اظهارات وزير خارجه کانادا درباره انتخابات رياست جمهوري در ايران، خاطرنشان کرد: من تعجب مي‌کنم چه اتفاقي افتاده است. من مسئولان کانادايي را به عقلانيت و حکمت نصيحت مي‌کنم.
وي با بيان اينکه دشمني‌هاي مقامات کانادايي در قبال ايران هيچ پايه و دليلي ندارد، افزود: اميدواريم آنها به عقلانيت برسند، ما مي‌خواهيم بهترين رابطه را با کانادا داشته باشيم. ما مي‌توانيم دو کشور مکمل يکديگر بوده و همواره رابطه خوبي داشته باشيم و اگر سوءتفاهمي وجود دارد با گفت‌وگو حل کنيم.
رئيس دستگاه ديپلماسي از اقدام کانادا در ايجاد مانع براي حضور ايرانيان در اين دور از انتخابات، ابراز تأسف کرد.

 


همه ما در كنار سفره قرآن و عترتيم و هر لحظه نيازمند موعظه و هدايت اين خاندان مقدّسيم. سرّ نيازمندي ما هر لحظه آن است كه دشمن نه مي‌خوابد، نه غفلت مي كند و نه ما را رها مي‌كند. ما، هم دشمن دروني داريم، هم دشمن بيروني؛ هم نفس و هوس از درون مثل يك ويروس مشغول خوردن ماست و هم ابليس.پس ما دشمن داريم، دشمن دروني داريم، دشمن بيروني داريم؛ خوابي ندارد، غفلتي ندارد، سهو و نِسياني ندارد و دندانش را هم تيز كرده است و در خواب هم مزاحم ماست. اينكه خيلي‌ها توفيق خواب خوب هم ندارند، براي اين است كه در خواب هم مزاحم است. مگر خواب خوب نصيب هر كس مي شود؟! رؤياي صادقه نصيب هر كس نخواهد شد!
امكان تعليم انسان در كلاس درس (خواب)
مرحوم كليني (ره) نقل مي كند كه وجود مبارك پيامبر أعظم (ص) روز از شاگردانش مي پرسيد كه ديشب چه كار كرديد؟ بعضي‌ها شب مي‌خوابند، واقعاً مي خوابند؛ مثل ماها ! بعضي‌ها شب بيدارند، كلاس درس است. كلاس درس گاهي در دانشگاه است، گاه در حوزه است، گاهي در رختخواب! آن خواب‌هاي خوبي كه وجود مبارك ابراهيم مي بيند، وجود مبارك يوسف مي بيند، خيلي از صُلحاء مي بينند؛ اين كلاس درس است.مطمئن باشيد اين را ارزان به كسي نمي دهند! خواب خوب مثل دوره چندين ساله شركت در حوزه است. وجود مبارك حضرت به شاگردانش مي فرمود: هَلْ مِنْ مُبَشِّرات(1)، ديشب چه رؤياي مبشّري ديديد! آن كه پر خوري مي‌كند، رو به قبله هم نمي خوابد، بي وضو هم مي خوابد؛ او ديگر توفيق ندارد كه آينده اش را ببيند ! خيلي خواب است، او را اوّل بايد بيدار كرد؛ او بايد بيدار بشود، مدتها تلاش و كوشش بكند، مواظب خواب و خوراك و دهان و گوشش باشد، مواظب حلال و حرام باشد، چندين سال زحمت بكشد تا يك خواب خوبي نصيبش بشود؛ چون خواب،علم به غيب است ! خواب خوب كه چه اتفاق مي‌افتد، چه خواهد شد؛ اينها نصيب هر كس نمي‌شود ! بنابراين دشمن در خواب با ما هست، در بيداري هم با ما هست؛ اين اصل اوّل.
مراد از شراكت شيطان در فرزند از نگاه قرآن كريم
اصل دوّم اين است كه خودش را شريك ما مي داند. نه تنها شريك مال، شريك فرزند هم مي داند: وَ شارِكهُمْ فِي الاَموالِ وَ الاُولاد (2). نطفه چه جور پيدا مي شود، از كدام غذا نطفه پيدا مي شود، چگونه فرزند به دنيا مي‌آيد؛ كسي كه نامحرمي را روز مي بيند، شب با همسرش در كنار يك رختخواب مي خوابد، آن فرزند با شركت شيطان به دنيا مي آيد!ديگر كسي نبايد توقع داشته باشد آن بچه نماز شب خوان بشود يا حرف او را گوش بدهد! حالا بايد ببينيم چه كار بايد بكنيم با اين شيطان ! بعد هم مي رسيم به اين شيطان خارجي، صهيونيست‌ها و اينها، بالأخره اينها شيطاني‌اند؛ شيطان آب و خاكند، شيطان بدنند. اينها را مي شود خفه كرد، چه اينکه حزب‌الله دارد آنها را خفه مي كند؛ اينها وسيله است. امّا آن عدوّ مُبيني كه خفه شونده نيست، آن سخت است!
مطلب سوّم آن است كه اين خطر از آن جهت مهم است كه او ما را مي بيند، ما او را نمي بينيم؛ اين مي‌شود جنگ نا برابر! در سوره مباركه اعراف، در بخش هاي ديگر فرمود: خطر دشمن جان و ايمان شما اين است كه: اِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبيلُهُ مِنْ حيثُ لا تَرُونَهُم(3). فرمود: اين جنگ، جنگ نا برابر است. شيطان و باند شيطان و حزب شيطان كاملاً شما را مي بينند، امّا شما آنها را نمي بينيد؛ چون آنها ديدني نيستند! جن براي ما ديدني نيست، از راهي نفوذ مي كند كه ما نمي فهميم.
ما مأمور به جهاديم. اين كه مي گويند موعظه، مسجد، سخنراني، نماز جماعت، نماز جمعه؛ هر روز و هر شب باشد، براي اينكه دشمن هر روز و هر شب دارد حمله مي‌كند. اينطور نيست كه دشمن وقت بشناسد!آن دشمن هر لحظه تير در دست اوست و ما هم هر لحظه بايد مجاهدت كنيم.
رمز پيروزي انسان در جهاد با شيطان
براي اينكه ما بدانيم چگونه اين مبارزات را به مقصد برسانيم، چگونه اين جنگ نابرابر را به سود خود نابرابر كنيم، چگونه ما به جائي برسيم كه دشمنمان را ببينيم، او ما را نبيند؛ اين راه دارد. فرمود: در شرائط كنوني دشمن شما شيطان است، شيطان جن است، او شما را مي بيند، شما او را نمي بينيد؛ ولي يك راه دارد كه جنگ به سود شما نا برابر بشود، شما او را ببينيد، او شما را نبيند؛ آنوقت اگر شما او را ديديد، او شما را نديد؛ كاملاً پيروز مي شويد! چه كار بكنيم؟
وسوسه شيطان يعني او حمله را شروع كرده، آژير خطر شروع شده. همين كه انسان وسوسه در دلش پيدا شد، من اين نامحرم را نگاه بكنم يا نه، آن ربا را بگيرم يا نه، آن چك را امضاء بكنم يا نه، فلان جا بروم يا نه؛ خودش مي داند بد است، مي داند حرام است؛ امّا اين در دلش پيدا شده. همين كه در دلش پيدا شده، اين معلوم مي‌شود كه شيطان مي خواهد بيايد.
مرحوم ابن طاوس (ره) يك رساله اي نوشتند كه در آخر اين مُهَجُّ الدَّعوات چاپ شده، جداگانه هم اين رساله چاپ شده. مرحوم ابن طاوس (ره) چون اهل سير و سلوك و اين معارف بودند، گفتند:خداي سبحان در قرآن به ما وعده داد، فرمود: هر وقت فشاري ديدي... همين كه احساس خطر كردي، برو در قلعه الهي: فَاِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشِّيطانِ نَزغٌ فَاستَعِذْ بِالله(4)،قبلاً اين دامدارها براي اينكه حيوان برود، يك سيخي به آن مي زدند؛ اين سيخ را مي گويند: « نَزغ ». فرمود: هر وقت سيخي احساس كردي، فوراً برو در قلعه. شيطان هم گفت من سيخ مي زنم، من سواري مي گيرم، من حَنَك و تحت حَنَك اينها را در اختيار مي گيرم. اين را در سوره مباركه اسراء فرمود: لَاَحتَنِكَنَّ ذرّيَّتَهُ(5)، من اِحتِناك مي‌كنم. « اِحتِناك» يعني اينکه اَفسار اسب، دهنه اسب، حَنَك اسب در اختيار سواركار است؛ هر جا بخواهد ببرد، مي‌برد. شيطان گفت: من سوار مي شوم، سواري مي گيرم، حَنَك و تحت حَنَك اينها در اختيار من است؛ هر جا بخواهم مي برم، هر جور بخواهم مي‌برم؛ من اين كارها را مي كنم و ذات أقدس إله هم نفرمود تو اين قدرت را نداري. فرمود: بله، اگر كسي به دنبال تو راه بيفتد، اين كار را مي تواني بكني؛ امّا مُخلَصين را نمي تواني، براي اينكه آنها به دنبال تو راه نمي افتند.
چگونگي دوري از وسوسه هاي شيطان
پس اين خطرها هست. ما اين خطرها را هم احساس مي‌كنيم، چكار بكنيم كه نجات پيدا كنيم؟ فرمود:‌ راه خيلي آسان است. همين كه شما احساس وسوسه كردي، فوراً برو در پناهگاه. پناهگاه هم كنار دست ماست، در دلت است، در سرت است، همان اعتماد به خدا و توجه و اِنابه به خداست. فَاِمّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشِّيطانِ نَزغٌ فَاستَعِذْ بِالله،فوراً به خدا پناه ببر، نه يعني بگو اَعُوذ بِاللهِ مِنَ الشِّيطانِ الرَّجيم ! اين اِستعاذه لفظي است؛ البتّه خوب است، ثواب دارد.وقتي كه در ايام دفاع مقدس به مناطق مسكوني حمله مي كردند، آژير خطر را مي زدند، به ما مي گفتند: فوراً برويد به پناهگاه! هر وقت آژير خطر مي‌شنيديم، مي رفتيم پناهگاه؛ اين دستور بود!اگر مسئولان گفته باشند هر وقت آژير خطر را شنيديد، برويد پناهگاه. يك كسي آژير خطر را بشنود؛ در خيابان بايستد، بگويد من مي‌خواهم بروم به پناهگاه. اين كه او را از بمب نجات نمي دهد! اگر كسي وسوسه در دلش پيدا شد، بگويد: أعُوذ بِاللهِ مِنَ الشِّيطانِ الرَّجيم، اين مثل همان است که در خيابان ايستاده، مي گويد من مي خواهم بروم پناهگاه. اين يك عبادت لفظي است، اين يك ذكر لفظي است، اين مشكل را حل نمي كند !چطور وقتي آژير خطر مي شنيديم، مي گفتيم خطر نزديك است؛ اگر كسي درد دين دارد؛ همين كه وسوسه پيدا شد يا طرف آمده، پيشنهاد رشوه داده، رانت خواري داده؛ اين چون احساس درد مي كند فوراً مي گويد خدايا به داد من برس. اين را مي گويند اِستعاذه، يعني به پناهگاه پناه بردن. أعُوذ بِالله يعني پناه مي برم به خدا، يعني مي‌روم در پناهگاه.مهمترين راهش هم اين است كه انسان بگويد: خدايا ! من را نجات بده.
نتيجه پناهندگي انسان به خداي سبحان
آن رساله مرحوم ابن طاوس اين است: وقتي انسان به خدا پناهنده شد، يعني وحشت زده گفت: خدايا ! به سوي تو آمدم و جداً به خدا پناهنده شد، خداي سبحان او را پناه مي دهد.در پناهگاه كه رفت، حالا او شيطان را مي بيند و شيطان او را نمي بيند؛ دفعتاً مي بيند گم شده، چرا؟ چون خدا حافظ اوست، ناصر اوست، پشتوانه اوست و شيطان كه خدا بين نيست، مردان الهي را هم كه نمي بيند، مواعظ الهي را هم كه نمي بيند؛ او فقط خودش را مي بيند. مگر شيطان، خدا را مي بيند، مسجد را مي بيند؟او فقط مراكز فساد را به خوبي مي بيند.
آدم اگربا خدا رابطه داشته باشد، دل را مي كشد. آنوقت آدم راحت است؛ به راحتي و به آساني كار خير انجام مي دهد. الآن يك كسي از كنار سطل زباله مي گذرد، مگر براي او سخت است كه دست به زباله دان نزند، يا به آساني رد مي شود؟ واقع ربا همين است، واقع رشوه همين است، واقع رانت خواري همين است، واقع هر مال بيت المال همين است.وقتي آدم به خدا پناه ببرد براي او روشن مي شود که اين ربا ورشوه زباله است.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه) در ديدار با جمعي از طلاب و روحانيون، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ دماوند ؛ مرداد 1385
_____________________________________
(1) الكافي/ 8/ 90 (2) اسراء/ 64 (3) اعراف/ 27
(4) اعراف/ 200 و فصّلت/ 36 (5) اسراء/ 62
خوان حکمت روزهاي يکشنبه منتشر مي‌شود.

 


نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در اطلاعيه‌اي تاکيد کرد: انتخابات افزون بر آن که موجب نمايش عيني «مردم‌سالاري ديني» شده است، به زمينه و بستري براي مضاعف شدن انسجام عمومي تبديل شده است.
در اطلاعيه ناجا به مناسبت حضور بي‌سابقه مردم در پاي صندوق‌هاي راي آمده است: يکي از شگفتي‌هاي بي‌بديل انقلاب اسلامي، «بازتعريف» فرايندها، پديده‌ها و مفاهيم اجتماعي است.
به عنوان مثال، پديده «انتخابات» که در گفتمان غالب جهان به فرايند برگزيده شدن رجال مدني و سياسي براي مناصب مختلف حکومت اطلاق مي‌گردد و در همان سطح محدود مي‌ماند، در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران معنا و مفهومي بسيط‌تر يافته است.
در ادامه آمده است به دنبال برگزاري هر انتخاباتي در ايران، دشمنان کشور چندين گام عقب نشسته‌اند و تصريحا يا تلويحا شکست اقدامات رواني - رسانه‌اي و سياسي - ديپلماتيک خود را اعتراف کرده‌اند.
انتخابات 24 خرداد نيز نه تنها از اين قاعده تحکيم شده مستثني نيست بلکه حتي پيامدهاي فزون‌تر و نيکوتري نيز در پي دارد.
انتخابات 24 خرداد آشکار ساخت که با وجود تلاش مستمر دشمنان داخلي و خارجي نظام و انقلاب براي ايجاد شکاف بين ملت و دولت و عمق بخشي روزافزون آن شکاف «اعتماد» ملت بزرگ ايران به نظام و رهبري معظم انقلاب اسلامي به سطح حداکثري رسيده است و از اين پس هيچ عامل و مانعي نمي‌تواند خللي در آن پديد آورد.
اين انتخابات همانند تمام کنش‌هاي اجتماعي و مردمي ديگر، نشان داد که پليس و مردم با همراهي و همکاري يکديگر مي‌توانند آن‌چنان سطح امنيت عمومي را تعالي بخشند که همگان بدون هيچ دغدغه و بيم ‌و هراسي، تکليف خود را به سامان برسانند و از حق خويش آنگونه که دوست دارند استفاده نمايند.
خلاف نظر و باور دشمنان، انتخابات 24 خرداد از يک سو به صحنه نمايش صلابت نظام جمهوري اسلامي ايران تبديل شد و از ديگر سو به همگان نشان داد که سرمايه اجتماعي نظام و ميزان اعتماد مردم به آن نه تنها کاهش نيافته بلکه از يک رشد فزاينده و غيرقابل تصور آنان برخوردار شده است.

 


مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جديدترين اظهارنظر خود اعلام کرده است که رئيس جمهور بعدي ايران هر کسي که باشد آن نهاد بين‌المللي به مذاکرات هسته‌اي خود با جمهوري اسلامي ايران ادامه خواهد داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه، وي در اين باره افزوده است «نمي‌توانم در مورد نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران گمانه‌زني کنم با اين حال از ديدگاه آژانس مي‌توانم بگويم که ما مايل به مذاکرات سازنده با جمهوري اسلامي ايران براي رسيدن به نتيجه‌اي مطلوب هستيم.»
وي همچنين اظهار داشت که زمان دور بعدي مذاکرات آژانس با نمايندگان هسته‌اي کشورمان مشخص نيست.

 


پائول پيلار کارشناس پيشين سيا در مقاله‌اي به خطاي دولت اوباما در سياست تهاجمي در قبال بحران سوريه و برنامه هسته اي ايران تاکيد کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري کنسرسيوم نيوز ؛ نويسنده با انتقاد از سياست‌هاي نابخردانه دولت آمريکا در قبال بحران سوريه مي افزايد: پس از آنکه دولت سوريه با حضور در کنفرانس «ژنو 2» به منظور مذاکره در مورد بحران سوريه موافقت خود را اعلام کرد و تروريست‌هاي سوري در تقابل با اين موضوع مخالفت کردند . دولت «باراک اوباما» رييس جمهور آمريکا اعلام کرد که با اعزام کشتي حامل اسلحه براي تروريست هاي سوري مطابق آنچه نومحافظه کاران آمريکايي خواستار آن بوده اند موافقت مي کند. با اين حال بايد گفت که اين موضوع به افزايش خونريزي ها و نه کاهش آن مي انجامد.
نويسنده ضمن هشدار به دولت آمريکا در مورد مواضعش در قبال ايران مي افزايد: در موردي مشابه مي توان به افکار بيماري اشاره کرد که در عرصه سياست آمريکا از تجاوز نظامي عليه ايران حمايت مي کنند. اين دسته از افراد معتقدند که مي توان در گام نخست ايران را تهديد به استفاده از گزينه نظامي نمود. در گام دوم اين افراد مدعي مي شوند که اعتبار دولت آمريکا کاهش يافته و براي ارتقاي آن مي بايستي حمله را آغاز نمايد.
در مورد ايران و برنامه هسته اي آن کشور به سختي مي توان متوجه شد که در افکار دروني «باراک اوباما» رييس جمهور آمريکا چه مي گذرد. با اين حال وي اين گونه وانمود کرده است که خواستار جنگ با ايران نيست. با اين حال اوباما با فشار لابي رژيم صهيونيستي و ساير گروهها نيز مواجه است. دولت آمريکا در حال خريد وقت است. وي در اين باره ادعا مي کند که مي تواند جلوي پيشرفت برنامه هسته اي ايران را بگيرد و در اين باره دائما گفته است که تمام گزينه ها بر روي ميز قرار دارند. در حال حاضر خطرات زيادي براي اوباما وجود دارد چرا که در صورتي که وي نتواند به وعده هاي خود عمل کند اين مسئله تاثير منفي شديدي بر اعتبار و وجهه دولت آمريکا خواهد گذاشت."
نويسنده در ادامه با انتقاد از توصيه تحليلگران نومحافظه کار آمريکايي به مداخله نظامي در سوريه مي افزايد: اوباما خود را در مخصمه اي مشابه قرار داده است. «باراک اوباما» رييس جمهور آمريکا براي دولت «بشار اسد» رييس جمهور سوريه «خط قرمز» تعيين کرده است . در اين باره برخي از تحليلگران نومحافظه کار آمريکايي به دولت اوباما توصيه هاي نامناسبي را ارايه داده اند.
نويسنده در ادامه مي افزايد: سينگ در مقاله‌اي اظهار مي دارد که دولت آمريکا در مقابل سوريه شکست خورده است. وي همچنين در ادامه افزوده است که وجهه غرب در سوريه بشدت در معرض خطر قرار گرفته است. توصيه تحليلگر در اين مورد آن است که دولت آمريکا نخست مي بايستي از ديپلماسي حمايت کند.
نويسنده در ادامه با انتقاد از موضع دولت اوباما در قبال بحران سوريه و استفاده ابزاري از آن در مورد برنامه هسته اي کشورمان مي افزايد: تحليل هاي عمده‌اي که از برخي تحليلگران آمريکايي مي شنويم آنست که دولت آمريکا مي بايستي از بحران سوريه به منظور متقاعد نمودن دولت ايران در مورد برنامه هسته اي اش استفاده نمايد با اين حال واقعيت آنست که چنين اقدامي نتيجه اي معکوس خواهد داشت و باعث ايجاد تغيير در انگيزه هاي ايران خواهد شد. در اين صورت دولت ايران اين گونه تصور خواهد کرد که دولت آمريکا تنها هدفش تغيير نظام در ايران و مقابله با پيشرفت برنامه هسته اي آن کشور است.
نويسنده در پايان با اشاره به مخرب بودن پيگيري سياست کنوني دولت اوباما براي کشور آمريکا مي‌افزايد: رويکرد تهاجمي کنوني دولت آمريکا در قبال تحولات منطقه اي سبب مي شود تا رهبران و مقامات ارشد مسئول آن کشور در موقعيت دشواري قرار گيرند.

 


رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد که در ايران يک اجماع ملي درباره برنامه هسته اي وجود دارد.
علي لاريجاني در گفت وگو با شبکه تلويزيوني الميادين گفت: غرب در خصوص پرونده هسته اي ايران دچار اشتباه شد زيرا درک نکرد که روي اين پرونده اجماعي ملي وجود دارد.
وي افزود: همانطور که مي دانيد موضوع پرونده هسته اي ؛ موضوعي بسيار حساس در ايران است و همه طيف ها و قشرهاي مردم روي آن اتفاق نظر دارند و غربي ها درخصوص پرونده هسته اي ايران مرتکب اشتباهي راهبردي شدند زيرا درنيافتند که اين موضوع داراي اجماع و توافقي ملي است.
لاريجاني افزود: غربي ها متاسفانه درخصوص پرونده هسته اي ايران سياست تقابل را درپيش گرفتند و اين مساله به شيوه و رويکرد آنها بر مي گردد.
رئيس مجلس شوراي اسلا مي تاکيد کرد: همانطور که مي دانيد در خصوص پرونده هسته‌اي ايران مواضع مفصل و دقيقي وجود دارد .

 


برخي منابع مصري از مرگ «حسني مبارک» ديکتاتور مخلوع مصر در بيمارستان زندان طره خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از «کل الوطن»، برخي منابع مصري گزارش دادند که مبارک در بيمارستان زندان طره مُرده و روز يکشنبه آينده اين خبر به طور رسمي اعلام خواهد شد.
تعدادي از فعالان سايت‌هاي اجتماعي اين خبر را ذکر و اشاره کردند که مبارک ساعاتي قبل مُرده است.
«طارق العوضي» عضو حزب مصر دموکراتيک در صفحه شخصي خود در فيس‌بوک نوشت: اخبار موثق درباره مرگ مبارک در زندان طره وجود دارد و طي ساعات آينده خبر مرگ وي اعلام خواهد شد.
از سوي ديگر سايت «أنا آسف ياريس» بزرگ‌ترين سايت طرفدار مبارک در فيس‌بوک خبر مرگ مبارک را رد کرد.
در اين سايت آمده است: ما تاکيد مي‌کنيم که مبارک در صحت کامل بسر مي‌برد و از کاربران محترم مي‌خواهيم که از منبع اطلاعاتي که درباره مبارک در سايت‌هاي اينترنت و سايت‌هاي اجتماعي منتشر مي‌شود، اطمينان حاصل کنند.

 


رئيس‌ستاد کل نيروهاي مسلح بااشاره به ناپايداري‌مواضع غربي ها در قبال سوريه، بروز عجيب ترين اختلاف مواضع بين آنان را حيرت آور خواند.
سرلشکر سيدحسن فيروزآبادي رييس ستاد کل نيروهاي مسلح در واکنش به اتخاذ مواضع ناپايدار و متضاد غربي ها در قبال سوريه اظهار داشت: بسيار عجيب است که مقامات فرانسوي براي ارتش ملي سوريه تعيين تکليف کنند که نبايد سرزمين اشغال شده کشور خود را از دست تروريست ها آزاد کنند.
وي با بيان اينکه ما همه جور موضع عجيب از غربي ها ديده بوديم و امروز با عجيب ترين نوع آن مواجه هستيم، خاطرنشان کرد:
همانگونه که در زمان جنگ تحميلي ارتش بعث عراق عليه ايران، غربي ها به عراق سلاح شيميايي دادند و ايران را متهم به استفاده از سلاح شيميايي کردند، امروز نيز تروريست هاي القاعده و وهابي با سلاح هاي شيميايي اهدايي غرب به مردم مظلوم سوريـه حمله مي‌کنند و با منبع قراردادن ژنرال‌هـاي صهيونيست و آمريکايي ها دولت سوريه را به استفاده از سلاح شيميايي متهم و محکوم مي‌کنند.
رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح در ادامه گفت: امروز آقاي اوباما دچار خطرناک ترين اشتباه خود در تاريخ رياست جمهوري ايالات متحده آمريکا شده است که با فريب اسراييلي ها، دستور ارسال سلاح به تروريست هاي خونخوار در سوريه را صادر مي‌کند.
سرلشکر فيروزآبادي تصريح کرد: امروز ارسال سلاح براي تروريست هاي سوريه چاره ساز نخواهد بود زيرا ملت سوريه با ارتش ملي آن کشور، آنها را به عقب رانده است و تا آخرين خانه و آخرين نقطه مرزي کشور اسلامي سوريه، مزدوران اسراييلي را مجبور به عقب نشيني و فرار خواهند کرد.

 


وزير جنگ رژيم صهيونيستي در ديدار با وزير دفاع آمريکا در واکنش به انتخابات ايران اعلام کرد که انتخابات تغييري در سياست‌هاي تهران ايجاد نمي‌کند.
«موشه يعلون» روز شنبه در واکنش به انتخابات رياست جمهوري ايران تصريح کرد که انتخابات ايران هيچ تغييري در سياست‌هاي تهران ايجاد نمي‌کند.
وزير جنگ رژيم صهيونيستي در ديدار با «چاک هيگل» وزير دفاع آمريکا در دفتر پنتاگون در واشنگتن تصريح کرد: ما بسيار از پيشرفت‌هاي پروژه هسته‌اي ايران نگران هستيم و از آنچه که نمي‌دانيم نگرانيم.
يعلون تصريح کرد که جامعه بين‌الملل بايد هم از نظر ديپلماتيک و هم از نظر تحريم‌ها در قبال ايران سخت‌تر عمل کنند و به ايران به وضوح بگويند که گزينه نظامي روي ميز قرار دارد.
همچنين نبيل العربي در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن در پاسخ به اين سوال که آيا به نظر شما نتايج انتخابات رياست جمهوري در ايران مي‌تواند موجب تغيير سياست‌هاي اين کشور در قبال کشورهاي منطقه شود، گفت: معتقدم کسي نمي‌تواند پاسخ اين سوال را بدهد. اين مسئله به شخصيت فردي که انتخاب خواهد شد و سياستي که در پيش خواهد گرفت، بر خواهد گشت از اين رو نمي‌خواهم درخصوص چيزي که هنوز مشخص نيست، صحبت کنم.
او ادامه داد: به واسطه پيگيري‌ها بر اين باورم که سياست ايران، دستور کار مشخصي دارد. سياست ايران از سوي رهبر عالي آن تعيين مي‌شود. فکر نمي‌کنم که وجود رئيس‌جمهور جديد بتواند تمام سياست‌هاي ايران را با تغيير مواجه کند اما چه بسا که تنها برخي مسايل با تغيير مواجه شود.

 


معاون عربي و آفريقايي وزارت خارجه کشورمان تصريح کرد تروريست‌ها در سوريه از گازهاي شيميايي استفاده مي‌کنند.
حسين امير عبداللهيان در گفت‌وگو با تسنيم، در واکنش به اتهام استفاده سوريه از سلاح شيميايي گفت: ما اطمينان داريم که حکومت سوريه از سلاح شيميايي استفاده نکرده اما برخي تروريست‌ها در سوريه از گازهاي شيميايي برخوردار هستند.
وي تصريح کرد: اظهارات برخي مقامات آمريکايي در مورد کمک نظامي به تروريست‌ها و گروه‌هاي مسلح بي‌مسئوليت ناامني را در سوريه و منطقه افزايش مي‌دهد و زمان آن فرا رسيده است که آمريکا روند خطاي خود در سوريه را متوقف کند.

 


سفير ايران در جمهوري آذربايجان گفت: روابط ايران و آذربايجان استراتژيک است و رئيس‌جمهور جديد ايران نيز به توسعه روابط با اين کشور دوست و همسايه توجه خواهد داشت.
به گزارش فارس به نقل از «آپا»، محسن پاک آيين سفير ايران در جمهوري آذربايجان روز جمعه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: کشوري که تنها با يکي از کشورهاي آذربايجان و ارمنستان ارتباط  داشته باشد، نمي‌تواند به حل‌و‌فصل مناقشه قره‌باغ کمک کند.
وي گفت: مزيت سياست خارجي ايران اين است که با هر دو کشور رابطه دارد و مي‌تواند در استقرار صلح و امنيت در منطقه کمک کند.
سفير ايران در آذربايجان با بيان اينکه برقراري صلح نه تنها براي آذربايجان و ارمنستان، بلکه براي تمامي منطقه، از جمله براي ايران، به دليل داشتن مرز مشترک با مناطق درگيري، مفيد است و به همين دليل معتقديم مناقشه قره باغ بايد در کوتاه مدت و از روش‌هاي صلح‌آميز حل شود.
پاک آيين گفت: رياست ايران بر جنبش عدم تعهد و عضويت در سازمان همکاري‌هاي اسلامي ظرفيت مهم کشورمان براي کمک به حل مناقشه قره‌باغ است و روابط نزديک ايران با آذربايجان و ارمنستان اين امکان را ايجاد مي‌کند که به حل و فصل اين مناقشه کمک کند.
سفير ايران در پاسخ به سؤالي در مورد تاثير انتخابات ايران در آينده روابط ايران و جمهوري آذربايجان گفت: روابط 2 کشور استراتژيک است و رئيس جمهور جديد نيز به توسعه روابط با اين کشور دوست و همسايه توجه خواهد داشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10