(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 26 خرداد 1392 - شماره 20518

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
پيام قدرداني نامزدهاي رياست جمهوري از حماسه‌آفريني مردم
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
بنياد تعاون در 350 نقطه از کشور براي زندانيان زمينه اشتغال ايجاد کرد
مشارکت 70 تا 107 درصدي مردم شهرهاي کشور در انتخابات
سطح ايمني دريانوردي آبراه‌ها در منطقه بندرامام افزايش يافت
امام جمعه موقت شيراز: طرح توسعه حرم حضرت احمدبن موسي(ع) مهمترين طرح عمراني شيراز است
معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد
ادامه عمليات ريل‌گذاري راه‌آهن اردبيل- ميانه
ساخت دانشکده علوم قرآني در لرستان آغاز شد
اختصاص بيش از 200 هزار جلد‌کتاب به ايستگاه‌هاي مطالعه خوزستان
امام جمعه: راه‌اندازي اورژانس هوايي ‌در طبس يک ضرورت مهم است
اهداي يک ميليارد ريال کمک‌هاي مردمي به کتابخانه‌هاي خوزستان
رهبر معظم انقلاب با تبريک به رئيس جمهور منتخب از حضور حماسي ملت تشکر و قدرداني کردند
در جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام
هاشمي: ايران دموکرات‌ترين انتخابات دنيا را برگزار کرد
کارشناسان و فعالان سياسي: حماسه سياسي ملت ايران کاخ سفيد را درهم کوبيد
   


حضرت امام خميني(ره): در انتخابات با کرامت رفتار کنند همه، چه آنهايي که نامزد مي‌شوند، چه آنهايي که طرفدار آنهايند، چه آنهايي که مخالف با بعضي از نامزدها هستند .

 


پس از حضور حماسي مردم ايران در انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري نامزدهايي که خود را در معرض انتخاب ملت قرار داده بودند، با صدور پيام‌هاي جداگانه‌اي از حماسه‌آفريني مردم قدرداني و اين مشارکت بالا را موجب تقويت نظام اسلامي دانستند.
سعيد جليلي در بيانيه‌اي آورده است: جمهوري اسلامي ايران اين ميراث بزرگ امام راحل بار ديگر در 24 خرداد 1392 جمهوريت خود را بر مبناي گفتمان اسلام ناب به رخ جهان کشيده و نمايشي پرشکوه از انتخابات آزاد را بر مبناي الگوي مردم‌سالاري ديني نشان داد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: با سپاس بيکران به درگاه الهي و با قدرداني از ملت بزرگ ايران که با حماسه‌اي ديگر پشتوانه‌اي سترگ را براي اقتدار، سربلندي و پيشرفت نظام خلق کرد و با تشکر و تبريک به رهبر فرزانه انقلاب به خاطر تمهيد اين حماسه بزرگ، براي رئيس‌جمهور منتخب مردم برادر گرامي جناب حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در جهت دفاع از آرمان‌ها و حقوق ملت ايران و اعتلاء و سرافرازي نظام مقدس جمهوري اسلامي آرزوي موفقيت مي‌کنم و به ايشان براي کسب اعتماد ملت ايران صميمانه تبريک عرض مي‌کنم. با تشکر خاضعانه از ابراز لطف همه عزيزان که اهداف و برنامه‌هاي مرا به اهداف و آرمان‌هاي انقلاب نزديک‌تر دانسته و به آن رأي دادند، تقاضا دارم با حفظ حضور هوشمندانه در صحنه انقلاب، رئيس‌جمهور منتخب را در پيشبرد گفتمان انقلاب اسلامي و اهداف عالي نظام مقدس جمهوري اسلامي و خدمت‌رساني به مردم ياري نمايند.
محسن رضايي در بيانيه‌اي ضمن قدرداني از مردم شريف ايران آورده است؛ حضور حماسه‌آفرين شما در يازدهمين انتخابات رياست جمهوري بار ديگر ثابت کرد که نظام مقدس جمهوري اسلامي، ريشه‌اي الهي و پشتوانه‌اي مردمي دارد.
تجلي غرور‌آفرين شما خواست مقام معظم رهبري را در خلق حماسه سياسي به بهترين نحو محقق کرد. اين آوردگاه حماسي عزت و سربلندي ايران اسلامي را در عرصه بين‌الملل تحکيم بخشيد.
بر فرزند ملت ايران لازم است که از بصيرت و شورآفريني شما به سهم خود، تقدير و تشکر کند و به شادي بر آستان لطف الهي سجده شکر به جاي آورد.
ستاد انتخاباتي حجت‌الاسلام حسن روحاني ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوري نيز در بيانيه‌اي تأکيد کرد: بار ديگر ملت بزرگ ايران اسلامي با حضور پرشکوه خود در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، حماسه‌اي شگفت آفريد و عظمتي نو برپا کرد.
در ادامه بيانيه ستاد انتخاباتي حسن روحاني آمده است: اين ستاد لازم مي‌داند از صميم قلب و عمق جان از همه عزيزاني که از خالقان اين شگفتي بوده‌اند، سپاسگزاري و تشکر نموده و دست تک‌تک آنان را متواضعانه بفشارد.
اين بيانيه مي‌افزايد: ايمان قلبي داريم که بر پايه اين حضور و همدلي، ايران سربلند در مسير جديد خود راه شهيدان انقلاب اسلامي و امام عظيم‌الشأن و سعادت و پيشرفت را خواهد پيمود و استوارانه در سايه اشراف مقام معظم رهبري راه تعالي را طي خواهد کرد.
محمدباقر قاليباف هم با صدور پيامي از حضور باشکوه مردم قدرداني کرد. در بخشي از اين پيام آمده است؛ حضور پرشکوه و هوشمندانه مردم مؤمن و شريف ايران اسلامي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا؛ مصداق واقعي حماسه سياسي بود و برگ زرين ديگري بر پشتوانه مستحکم نظام اسلامي شد. بر ماست که در برابر اين همه شور و شعور سر تعظيم فرود آوريم و شکرگزار خداوند متعال و قدردان حضور همه هموطنان عزيز باشيم.
اينجانب به سهم خود اين حضور غرورآفرين را که بار ديگر مايه ياس دشمنان گرديد، به حضرت بقيه‌الله الاعظم(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامي و نيز ملت سلحشور ايران تبريک گفته و ايمان دارم اين ملت بزرگ همچنان حماسه‌ساز و اميدآفرين خواهد بود.
سيدمحمد غرضي هم در پيامي اين حماسه‌آفريني ملت را موجب شادماني روح امام خميني دانست و افزود: با تشکر از ملت ايران و همه آنهايي که پاي صندوق‌هاي راي آمده و افتخار آفريدند (چه در داخل و چه در خارج از کشور).
به خواست و تشخيص ملت ايران احترام مي‌گذارم و از زحمات برگزارکنندگان انتخابات نيز قدرداني مي‌نمايم.
به رياست محترم جمهور منتخب تبريک مي‌گويم و توفيق ايشان در برآوردن خواست‌هاي ملت ايران يعني فضاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي کشور لازمه توسعه جمهوريت و اسلاميت ملت ايران است را از خداوند متعال مسئلت دارم.
علي‌اکبر ولايتي ديگر نامزد انتخابات رياست جمهوري هم در پيام تقدير خود از ملت ايران آورد؛ اينک بار ديگر در پاسخ به نداي رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي، فتح‌الفتوح آفريديد و با خلق حماسه سياسي، انسجام ملي را به نمايش گذاشتيد و همه توطئه‌هاي دشمنان را ناکام ساختيد. پيروز واقعي اين ميدان شماييد که پشتوانه اصلي انقلاب اسلامي، حاکميت و دولت به شمار مي‌رويد.
همانطورکه استحضار داريد اينجانب با هدف زمينه‌سازي براي تحقق منويات مقام معظم رهبري در حضور حداکثري ملت، فراهم کردن فرصت انتخاب و نهادينه کردن اخلاق در سياست، ظرفيت‌ها و سوابق خود را در جهت کاهش معضلات موجود در سطح داخلي و بين‌المللي به محضرتان ارائه کرد تا به فرصت‌سازي در جهت تحقق آرمان دهه چهارم انقلاب اسلامي (عدالت و پيشرفت) ياري رساند. اگر چه بار اين مسئوليت بزرگ از دوشم برداشته شد اما خوشوقتم که بضاعت خود را به پيشگاه ملت، عرضه و تکليف خود را ادا کردم.
قدرداني سازمان‌ها و نهادها
از حضور حماسي مردم در 24 خرداد
حماسه‌آفريني مردم ايران با استقبال گروه‌ها و تشکل‌هاي سياسي مختلفي در کشور همراه بوده است و نهادهايي همچون بسيج دانشجويي، ستاد کل نيروهاي مسلح و سازمان تبليغات اسلامي در بيانيه‌هاي جداگانه‌اي از حضور يکپارچه ملت ايران تقدير کردند.
در همين رابطه، بسيج دانشجويي استان تهران در بيانيه‌اي تاکيد کرد: حضور پرشور مردم قهرمان ايران اسلامي مصونيتي است در برابر چشم طمع دشمنان نظام و اين شور همراه باشعور، حاکي از زمان‌شناسي، استکبارستيزي و پايبندي به ارزش‌هاي اسلامي جمهوري اسلامي بود.
در بيانيه بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران آمده است: بار ديگر مردم هميشه در صحنه ايران اسلامي با لبيک به فرمان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالي) و جهت تجديد بيعت با آرمان‌هاي انقلاب اسلامي به صحنه آمدند تا با آراي خود که به فرموده معظم‌له راي به جمهوري اسلامي بود، مشت محکمي بر دهان استکبار به ويژه آمريکاي جنايتکار، اين شيطان بزرگ نظام بين‌الملل بزنند و حماسه ديگري از جنس سياسي خلق نمايند.
همچنين ستاد کل نيروهاي مسلح در بيانيه‌اي با تبريک پيروزي بزرگ ملت ايران در خلق حماسه سياسي، انتخابات 24 خردادماه را عرصه‌ نمايش تبعيت از رهبري و اعتماد ايرانيان به نظام مقدس جمهوري اسلامي دانست.
در بخشي از اين بيانيه آمده است؛ انتخابات روز جمعه نشان داد انقلاب اسلامي و نظام برآمده از متن اراده و رأي مردم، با صلابت و استواري بي‌نظير همچنان در صراط مستقيم به سمت دست‌يابي به اهداف و آرمان‌هاي متعالي خود شتابان‌تر از گذشته در حرکت است و جبهه دشمنان رنگارنگ جمهوري اسلامي همچنان برابر آن ناکام و ناتوان خواهد بود.
در ادامه اين بيانيه با اشاره به اعتراف خفت‌بار رسانه‌هاي وابسته به جبهه معاندين و ضد انقلاب پيرامون حضور باشکوه و گسترده ايرانيان در انتخابات؛ خطاب به ملت انقلابي و شريف ايران آمده است: آفرين بر شما ملت فهيم، بيدار و دشمن‌شناس که در لبيک به رهبر معظم انقلاب اسلامي با حضور شکوهمند و مشارکت حداکثري و خيره‌کننده خود در انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، دشمن را مات و حيرت زده و به رغم عمليات رواني و جوسازي‌هاي رسانه‌هاي وابسته به نظام سلطه و استکبار، بار ديگر اراده خود را به بدخواهان انقلاب و نظام تحميل کرديد.
سازمان تبليغات اسلامي هم با صدور اطلاعيه‌اي، پيروزي ملت شريف ايران در انتخابات پرشور روز جمعه را به محضر مقام معظم رهبري و ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي تبريک گفت.
در اين اطلاعيه آمده است؛ ايران اسلامي با گذشت 34 سال از انقلاب اسلامي همواره به مدد ايمان مستحکم و همت بلند خويش از کوران حوادث سخت و نفس‌گير، سرفراز بيرون آمده است.
سازمان تبليغات اسلامي، پيروزي ملت شريف ايران در انتخابات پرشور روز جمعه را به محضر مقام معظم رهبري و ملت هميشه در صحنه ايران اسلامي تبريک گفته و با ابراز خرسندي از سرافرازي اين مردم غيور در انتخابات اخير، از خداوند سبحان سلامتي و توفيق خدمتگزاري را براي رئيس‌جمهور منتخب ملت و منتخبان شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ديگر خادمان کوشا و صديق نظام مقدس جمهوري اسلامي در سايه عنايات حضرت حجت (عجل‌الله تعالي فرجه الشريف) و پيروي از رهنمودهاي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) مسئلت مي‌نمايد.

 


اطرافيان چپاولگر را
از دور خودت بران !
اميرالمؤمنين علي(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر:
همانا زمامداران را خواص و نزديکاني است که خودخواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ريشه ستمکاريشان را با بريدن اسباب آن بخشکان، و به هيچ‌کدام از اطرافيان و خويشاوندانت زمين را واگذار مکن، و به‌گونه‌اي با آنان رفتار کن که قراردادي به سودشان منعقد نگردد که به مردم زيان رساند، مانند آبياري مزارع، يا زراعت مشترک؛ که هزينه‌هاي آن را بر ديگران تحميل کنند، در آن صورت سودش براي آنان، و عيب و ننگش در دنيا و آخرت براي تو خواهد ماند.
نهج‌البلاغه
نامه53

 


قزوه و 5 شاعر ديگر
كانديداي نهايي جايزه قلم شدند
شش مجموعه شعر از جمله آخرين مجموعه شعر عليرضا قزوه با عنوان «صبح‌ بنارس» به عنوان كانديداي نهايي يازدهمين جايزه قلم زرين معرفي شدند.
به گزارش مهر، رضا اسماعيلي دبير يازدهمين دوره جايزه ادبي قلم زرين از مشخص شدن كانديداهاي نهايي اين جايزه ادبي در بخش شعر خبر داد و اظهار داشت: هيئت داوران اين جايزه ادبي پس از بررسي‌هاي خود در نهايت شش دفتر شعر را شايسته رسيدن به بخش نهايي اين جايزه دانست.
اسماعيلي افزود: بر اساس آراي هيئت داوران، مجموعه اشعار «صبح بنارس» سروده عليرضا قزوه، «خورشيدهاي توامان» سروده حسني محمدزاده، «سكوت كاهگلي» سروده رضا شيباني اصل، «عاشقانه‌هاي كهن‌سالي» سروده خسرو احتشامي، «گلفروش مسلمان» سروده مجيد سعدآبادي و «بي‌خبري‌ها» سروده ميلاد عرفان‌پور به عنوان كانديداهاي نهايي دريافت جايزه قلم زرين شناخته شده‌اند.
دبير يازدهمين جايزه قلم زرين افزود: به دليل مصادف شدن روز قلم با جمعه، مراسم اهداي جايزه قلم زرين امسال پانزدهم تير‌ سال جاري و در محل انجمن قلم برگزار خواهد شد.
اسماعيلي پيش از اين نيز رمان «قيدار» نوشته رضا امير‌خاني و رمان «جمجمه‌ات را قرض بده برادر» نوشته مرتضي‌كربلايي‌لو را به عنوان كانديداهاي نهايي اين دوره از جايزه ادبي قلم زرين معرفي كرده بود.
تغيير زمان برگزاري مراسم بزرگداشت امير حسين فردي
مراسم نكوداشت زنده‌ياد اميرحسين فردي با عنوان «آشيانه در دل» و رونمايي از رمان «گرگ سالي» كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار بود ساعت 17 روز 28 خرداد برگزار شود، به دليل همزماني با مسابقه تيم ملي فوتبال ايران و كره جنوبي به ساعت 14:30 موكول شد.
علي قرباني مدير مركز محافل و جشنوار‌ه‌هاي حوزه هنري در اين رابطه گفت: به دنبال همزمان شدن مراسم بزرگداشت آقاي فردي و بازي سرنوشت‌ساز تيم ملي فوتبال كشورمان در راه‌يابي به مسابقات جام جهاني فوتبال، مراسم «آشيانه در دل» ساعت 14:30 در تالار سوره حوزه هنري برگزار مي‌شود.
در مراسم نكوداشت «آشيانه در دل» كه براي مدير پيشين مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري و نويسنده پيشكسوت ادبيات انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود، از كتاب گرگ سالي (جلد دوم رمان اسماعيل) فردي رونمايي مي‌شود.
همچنين فيلم مستندي به كارگرداني ابراهيم شاكري در مراسم بزرگداشت به نمايش در مي‌آيد. اين فيلم محصول اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل حوزه هنري است.
سومين جشنواره شعر انقلاب
کليد خورد
فراخوان سومين جشنواره شعر انقلاب از سوي دفتر شعر حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي اعلام شد.
اين جشنواره براي پاسداشت و ارتقاي دستاوردهاي شعر انقلاب و همچنين کشف استعداد‌هاي برتر، در سومين دوره در قالب‌هاي «شعر نو» و «کهن» و بخش «پژوهش» برگزار مي‌شود.
بر اساس اين گزارش، بخش‌هاي مختلف سومين جشنواره سراسري شعر انقلاب «مجموعه شعر»، «تک اثر» و «پژوهش» (بررسي شعر انقلاب اسلامي) هستند که شرکت در هر بخش داراي شرايطي است و علاقه‌مندان به شرکت در اين جشنواره مي‌توانند با مراجعه به وب سايت مرکز محافل و جشنواره‌هاي حوزه هنري از مقررات شرکت در بخش‌هاي مختلف و شرايط عمومي وضع شده براي شرکت‌کنندگان مطلع شوند.
تاثيرپذيري هيتلر از سينماي هاليوود
مورخ يهودي در کتاب «ميثاق هاليوود با هيتلر» پرده از رازهاي مخوف برمي‌دارد، از حق وتوي «هيتلر» در رابطه با سانسور فيلم‌هاي هاليوودي گرفته تا سرمايه‌گذاري کمپاني‌هاي هاليوودي در کارخانجات اسلحه‌سازي حزب نازي.
به گزارش فارس، علاقه «آدولف هيتلر» به فيلم‌هاي هاليوود مطلبي است که تاکنون بارها و بارها تحت عناوين مختلف به آن اشاره شده و شايد بر کسي پوشيده نباشد ولي اينکه اين علاقه يکطرفه نبوده و هاليوود نيز ارادت خاصي به اين ديکتاتور داشته و خدمات زيادي به او و حزب نازي ارائه داده، مطلب ديگري است که «بن يوروان»، مورخ يهودي از پدر و مادري مصري- مجارستاني، در کتاب «همکاري: ميثاق هاليوود با هيتلر» به آن پرداخته است.
«هيتلر» با علاقه فراواني که به فيلم‌هاي آمريکايي داشت، هر شب حول و حوش ساعت 9، بعد از ايراد سخنراني چند ساعته براي ميهمانانش، آنها را به اتاق نمايش در خانه‌اش هدايت مي‌کرد، برق‌ها را خاموش مي‌کرد و براي آنها فيلمي از فيلم‌هاي مورد علاقه‌اش را به نمايش مي‌گذاشت و در طول نمايش فيلم خودش کاملا ساکت مي‌ماند و کسي هم حق نداشت صحبت کند.
«بن يوروان» در کتاب خود که دانشگاه هاروارد آن را منتشر کرده است، ضمن اشاره به اين مطلب، از رازهايي باورنکردني در ارتباط با همکاري نزديک نازي‌ها و تهيه‌کنندگان مهم هاليوود پرده برمي‌دارد، او در جايي از کتابش مي‌نويسد: ارتباط هيتلر با هاليوود در دهه 30 به قدري نزديک و تنگاتنگ بوده که تصور آن براي هيچ کس باورکردني نيست.
در بخش ديگري از اين کتاب مي‌خوانيم: برخي از رؤساي استوديوهاي هاليوود، با آنکه تقريبا تمامي آنها يهودي بودند، از همان دقايق اول به قدرت رسيدن هيتلر، با او همکاري صميمانه‌اي داشتند، يک همکاري که برخاسته از يک اشتياق دروني بود نه يک اجبار بيروني. آنچه که آنها خواستار آن بودند، دسترسي به مخاطبان آلماني بود و آنچه که هيتلر مي‌خواست تأثيرگذاري بر محتواي فيلم‌هاي هاليوود بود و او در واقع به اين خواسته خود دست يافت.
در ادامه اين کتاب آمده است: در طول دهه 30 «جورج گيسلينگ»، مشاور هيتلر در لس‌آنجلس، به هاليوود فرا خوانده شده بود تا پيش از نمايش فيلم‌ها، آنها را بازبيني کند و در صورتي که با هر قسمت از فيلم مورد نظر مخالفت مي‌کرد، آن قسمت از فيلم حذف مي‌شد، لُب مطلب آنکه در اين دهه نازي‌ها يک حق وتوي کامل در ارتباط با محتواي فيلم‌هاي هاليوودي داشتند.
اگر چه رابطه هاليوود و نازي‌ها مطلب چندان جديدي نيست آنچنان‌که پيش از اين مورخيني چون «توماس دوهرتي» در کتاب «هاليوود و هيتلر، 1933-1939» به آن پرداخته است ولي او به مدارکي که «يوروان» در کتابش منتشر کرده، دسترسي نداشته است.
در دهه 30 به هيچ عنوان فيلمي که نشان‌دهنده برتري‌هاي دموکراسي بر فاشيسم باشد در هاليوود ساخته نشد، چون فشار‌هاي سياسي که از سوي هيتلر بر تهيه‌کنندگان هاليوودي وارد مي‌شد، مانع چنين کاري مي‌شد، چون بازار فيلم‌هاي هاليوودي در آلمان به قدري پرسود و پرمنفعت بود که اين تهيه‌کنندگان به راحتي از ساخت چنين فيلم‌هايي مي‌گذشتند.

 


مدير عامل بنياد تعاون و حرفه‌آموزي و صنايع زندانيان کشور گفت: اين بنياد در 350 نقطه از کشور براي زندانيان زمينه اشتغال ايجاد کرده است.
به گزارش ايرنا، رحيم مطهرنژاد در جريان بازديد از مرکز اشتغال و حرفه‌آموزي پارس‌آباد مغان افزود: 90 درصد زندانيان به خاطر قوانين و مقررات جاري زنداني هستند که مي‌توان به بسياري از آنها کمک کرد تا بتوانند با اشتغال معيشت خانواده خود را تأمين و از آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از عدم تأمين مالي مصون بمانند.
وي بيان کرد: وظيفه تمام دستگاه‌هاي دولتي است که براي کمک به بازتواني و جامعه‌پذيري زندانيان تلاش کنند.
وي خانواده‌هاي زندانيان را بي‌پناه‌ترين مردم دانست و خواستار ورود جدي مسئولان براي چاره‌انديشي براي خانواده‌هاي زندانيان شد.
وي از آمادگي بنياد تعاون براي سرمايه‌گذاري در مرکز اشتغال و حرفه‌آموزي پارس‌آباد براي ايجاد سه کارگاه صنايع پوشاک کار، صنايع چوبي مورد نياز کشاورزان منطقه و صنايع فلزي خبر داد.وي گفت: اين مرکز مي‌تواند با استفاده از پتانسيل موجود در شرکت کشت و صنعت و دامپروري مغان به بنگاه اقتصادي توليدي در مسير اشتغال زندانيان و حمايت مادي از خانواده‌هاي مددجويان تبديل شود.

 


سرويس شهرستانها-
يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراي شهر در شهرهاي کشور در حالي برگزار شد که آمار شرکت کنندگان حاکي از مشارکت بيشتر مردم در اين دوره از انتخابات در مقايسه با دوره‌هاي گذشته دارد که اخبار ارسالي از خبرگزاريها حکايت از اين موضوع دارد.
در استان اصفهان 75 درصد و در استان يزد 3/86 درصد، در قوچان 92 درصد، در اليگودرز 85 درصد، در شفت 98 درصد، در قم 78 درصد، در استان فارس 72 درصد، در طارم 96 درصد و همچنين هامون 90 درصد، کاشان 73 درصد، شهرستان بن واقع در چهارمحال و بختياري 90 درصد، ماهنشان 96 درصد، مرند 83، سربيشه 95، چالوس 107، خوانسار 80، گلپايگان 90، سميرم 92، بافق 90، چهارمحال و بختياري 70، املش 99، طارم 6/95، بروجن 87، شهرضا 73، بهشهر 90، استان کرمانشاه 80، ساري 80، اردبيل 75 درصد از مردم به پاي صندوق‌هاي رأي رفته و در اين حماسه سياسي شرکت کردند.
گزارش ايرنا از ايرانشهر حاکي است، گراناز دامني پيرزن 104 ساله بلوچ در آخرين دقايق رأي‌گيري انتخابات رياست جمهوري و شوراها با حضور در شعبه 55 اخذ رأي ايرانشهر آراي خود را به صندوق انداخت.
مسن‌ترين زن ايرانشهر جمعه شب و در حالي که به کمک فرزندش و عصازنان در صندوق اخذ رأي حضور يافته بود در رابطه با انگيزه خود از حضور در انتخابات گفت: لبيک به رهبر معظم انقلاب که پيش از انقلاب و هنگام تبعيد مهمان مردم اين شهرستان جنوبي سيستان و بلوچستان بودند،‌اصلي‌ترين دليل حضورم در پاي صندوق اخذ رأي است. وي گفت: آمده‌ام تابه دشمنان ايران اسلامي نشان دهم تا زنده هستيم براي پايداري انقلاب اسلامي و ولايت فقيه آماده جان‌فشاني هستيم.
مسن‌ترين زن ايرانشهر اظهار داشت: از رئيس جمهور آينده انتظار دارم که بيش از همه چيز به معيشت مردم رسيدگي کند. دامني با بيان اينکه ما ايراني هستيم و شرکت در انتخابات را براي خودمان واجب مي‌دانيم، بيان داشت: خداوند با مردم ايران است و دشمنان بويژه آمريکا بدانند که هيچ وقت نمي‌توانند در ايران به طمع خود دست يابند.
شهرستان ايرانشهر در 320 کيلومتري جنوب زاهدان مفتخر به ميزباني از رهبر معظم انقلاب هنگام تبعيد در رژيم پهلوي بوده است.
همچنين «زرخاتون جنگي کله ديني» پيرزن اهل سراوان و داراي 113 سال سن از جمله مسن‌ترين شرکت کنندگان در اين دوره از انتخابات بود که در نمايش گذاشتن شور سياسي ايرانيان با حضور در پاي صندوق‌هاي رأي دلبستگي خود را نسبت به نظام اسلامي اعلام کرد.
اين دو مسن‌ترين رأي دهندگان سيستان و بلوچستان و دو تن از سالخوردگان بلوچ از شهرهاي سراوان و ايرانشهر هستند که در مشارکت سياسي شرکت کردند.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
امکان تردد شناورها در آبراه خورموسي با ضريب کيفي و ايمني بالاتر در منطقه ويژه اقتصادي بندر امام خميني امکان‌پذير شد.
به گزارش روابط عمومي اداره کل بندر و دريانوردي استان خوزستان، معاون دريايي و بندري اداره کل بنادر و دريانوردي خوزستان ضمن بيان اينکه در حال حاضر شاهد کاهش هشدارهاي ايمني به شناورها در آبراه خورموسي ناشي از افزايش سطح ايمني و کيفي علائم و تمهيدات ايمني‌سازي هستيم، اظهار کرد: در سال گذشته به منظور افزايش ايمني دريانوردي آبراه در بخش علائم کمک ناوبري مي‌توان به اقداماتي چون تهيه و اجراي فايل نرم‌افزاري پايش علائم کمک ناوبري حوزه استحفاظي، طراحي و ساخت جعبه محافظ باطري علائم جهت کاهش سرقت اشاره کرد.
خجسته، انتقال قايق‌نوراني از دريا به خشکي جهت انجام تعميرات و داکينگ و استقرار مجدد در دريا، تهيه بروشور آشنايي با علائم کمک ناوبري و اهميت کاربري آن جهت توزيع بين شناورهاي محلي، نصب بيکن 32 و ساخت عرشه مخصوص آن توسط شرکت پيمانکار را از ديگر اقدامات انجام شده براي افزايش ايمني عنوان کرد.
وي همچنين 129 مورد شست‌وشوي صفحه سولار و چراغ علائم، 139 مورد تعويض باطري علائم کمک ناوبري، 30 مورد نصب کامل سيستم روشنايي جديد جهت علائم دريانوردي خارج از سرويس و 44 مورد بيرون کشيدن بويه از آب براي تعميرات، خزه‌تراشي و رنگ‌آميزي را از اقدامات صورت گرفته ديگر اعلام کرد.
خجسته افزود: با اقدامات صورت گرفته ضريب ايمني در عمليات تردد و جابه‌جايي شناورها به بالاترين سطح ممکن رسيده است.

 


شيراز- خبرنگار کيهان:
با توجه به تعداد زياد زائران حرم مطهر حضرت احمدبن موسي(ع) شاهچراغ توسعه اين مکان مقدس يکي از نيازهاي شيراز است.
امام جمعه موقت شيراز در مراسم سالروز شهادت حضرت احمدبن موسي(ع) گفت: شيراز به سبب برخورداري از امامزادگان واجب‌التعظيم و در رأس آنها حرم حضرت شاهچراغ(ع) به نام سومين حرم اهل بيت نامگذاري شده است و اين نامگذاري بايد اداي تکليفي براي مسئولان فارس و شيراز ايجاد کند.حجت‌الاسلام والمسلمين «سيدابوفاضل رضوي اردکاني» اظهار داشت: اميدواريم هرچه زودتر شاهد توسعه اين حرم مطهر باشيم چرا که اين مکان مقدس مأمن زائران است و بايستي مسئولان امر همه تلاش خود را در اين زمينه به کار گيرند.گفتني است چند سالي است طرح توسعه حرم حضرت احمدبن موسي(ع) با عنوان طرح بين‌الحرمين مطرح شده است، اما بنا به گفته متولي توليت اين حرم، به سرانجام نرسيده است.

 


معاون وزير راه و شهرسازي گفت: سرعت قطارهاي مسافربري اردبيل- ميانه 160 کيلومتر و قطار باري نيز 120 کيلومتر در ساعت است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران از اردبيل، احمد صادقي اظهار داشت: راه‌آهن اردبيل- ميانه از پروژه‌هاي مهم و اولويت‌دار کشور است که حلقه اتصال به شبکه ريلي شمال‌غرب محسوب مي‌شود و در ادامه مسير اردبيل به سمت پارس‌آباد و ايميشلي به کشور آذربايجان متصل شده و مي‌تواند حمل و نقل کالا را از طريق آذربايجان به کشورهاي اروپايي فراهم کند.
وي تصريح کرد: اين شبکه ريلي مي‌تواند منبع درآمد خوبي براي کشورمان باشد و زمينه اشتغال و توسعه منطقه را بهتر و شايسته تر فراهم آورد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور در ادامه سخنان خود اضافه کرد: امروز با همراهي وزير راه و شهرسازي و استاندار اردبيل از اين پروژه بازديد کرديم. ما به طور هفتگي يا 15 روز يک بار از قطعات مختلف راه‌آهن بازديد کرده و به اين پروژه سرکشي مي‌کنيم و مسئولان ذي‌ربط نيز تمام سعي خود را به کار بستند تا اين پروژه هرچه سريع‌تر به سرانجام برسد.
وي به سنگيني اجراي اين پروژه به دليل واقع شده در منطقه کوهستاني و توپوگرافي خاص اشاره کرد و ادامه داد: از 23 کيلومتر طول اين مسير که تونل و پل‌هاي خاص است تاکنون 13 کيلومتر حفاري شده و کار نيز به خوبي پيش مي‌رود.
وي يادآور شد: ايستگاه‌ راه‌آهن اردبيل نيز از سرعت اجرايي خوبي برخوردار است به طوري که عمليات ريل‌گذاري با حل مشکلات مربوط به تحريم و قراردادهاي منعقده براي وارد کردن ريل از چند کشور در حال انجام است.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: با واريز کردن مبلغ مورد نظر براي خريد ريل از چند کشور و به محض تأمين منابع مالي اميدواريم ريل‌هاي خريداري شده حمل شود تا عمليات ريل‌گذاري بخشي از پروژه‌ راه‌آهن اردبيل نيز شروع شود.
صادقي افزود: تا آخر امسال سعي داريم اين پروژه را به يک فرجام مناسب برسانيم که انتظار مي‌رود در اين زمينه برخي از موانع و مشکلات نيز برطرف شود.

 


خرم‌آباد - خبرنگارکيهان:
رئيس دانشکده معارف و علوم قرآني کشور در مراسم کلنگ‌زني دانشکده علوم قرآني لرستان درخرم‌آباد گفت: در دنياي امروز قدرت نرم، تعيين‌کننده سرنوشت جنگ‌ها شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين احمد عابدي افزود: قدرت نرم به عنوان نسل چهارم جنگ‌ها در دنيا جايگزين نسل‌هاي اول، دوم و سوم که سلاح، حرف اول را مي‌زد شده است که نمونه آن در حمله آمريکا به عراق، يمن و سوريه را شاهد هستيم.
وي گفت: در جنگ‌هاي اول، دوم و سوم طرف براي جنگ با دشمن با هزينه سنگين جاسوس و سلاح تهيه مي‌کرد اما در جنگ چهارم که امروز قدرت نرم ناميده مي‌شود با هجمه تبليغي کاري مي‌کنند که طرف مفت و مجاني برايشان کار کند و در اين عرصه هر طرفي که عالمتر، اعتماد به نفس بيشتر، عزم ملي قويتر در ميان مردمش ايجاد کرده باشد مي‌تواند دست بالا را داشته باشد.
دکتر عابدي ادامه داد: همانگونه که توليدکنندگان هر وسيله و ماشين کتابچه‌اي براي استفاده درست از آن در کنارش قرار داده‌اند، کتابچه راهنماي انسان نيز قرآن است و اگر مي‌خواهد درست کار کند و به هدف برسد راه و مسير آن جاري و ساري کردن دستورات قرآن در زندگي است.
وي ايجاد دانشکده‌هاي علوم قرآني را بستر رسيدن انسان به کمال برشمرد و گفت: دکتر دهمرده استاندار پرتلاش، با تدبير و خستگي‌ناپذير لرستان، در گسترش دانشکده‌هاي علوم قرآني کشور پيشگام بوده که مايه افتخار کشور است، وي در ساير استانهاي محل خدمتش اقدامات مؤثري به عمل آورده و در لرستان نيز باني تأسيس دانشکده علوم قرآني شده است.
عابدي گفت: دانشکده‌هاي علوم قرآني کشور با هشت هزار دانشجو در 23استان کشور فعاليت دارند که براي تأمين کمبود حدود 120 استاد موردنياز مبادرت به جذب نيرو در خارج از کشور کرده‌ايم.
رئيس دانشکده علوم قرآني کشور گفت: لرستان بيشترين دانشجوي قرآني، بيشترين دانشجوي ممتاز و بيشترين استقبال از کلاس‌هاي قرآن را در کشور دارد که از دکتر دهمرده استاندار لرستان و دکتر صلاح رئيس دانشکده علوم قرآني لرستان بخاطر اهتمام در ايجاد دانشکده علوم قرآني و تأمين فضاي مناسب با شأن عزيزان دانشجو قدرداني مي‌کنيم.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
مديرکل کتابخانه‌هاي عمومي استان خوزستان از اختصاص بيش از 249 هزار جلد کتاب جديد به ايستگاه‌هاي مطالعه استان خبر داد.
لفته منصوري، با بيان اين که ايستگاه‌هاي مطالعه به صورت ماهيانه با عنواني جديد از پرمخاطب‌ترين کتاب‌ها به روزرساني مي‌شوند، گفت: در مرحله اول 123 هزار جلد کتاب جديد به ايستگاه‌هاي مطالعه استان اختصاص يافت.
وي، با بيان اين که سهميه اختصاص يافته کنوني مربوط به هفت ايستگاه مطالعه مستقر در سطح شهرستان اهواز است، تاکيد کرد: کتاب‌هاي ارسالي شامل 15 عنوان در موضوعات دين، ادبيات، علوم و فنون، رمان و داستان ايراني، تاريخ و کودکان است.
منصوري، با بيان اين که در انتخاب کتاب‌هاي ايستگاه‌هاي مطالعه نياز تمامي رده‌هاي سني در نظر گرفته شده است، گفت: 2 عنوان از 15 عنوان کتاب اين ايستگاه‌ها ويژه نوسوادان است.وي خاطرنشان کرد: تاکنون از مجموع هفت ايستگاه مطالعه اهواز در حدود 90 هزار کتاب در ايستگاه‌ها قرار داده شده که در حدود 60 هزار جلد آن برده شده و برگشت داده نشده است.به گفته اين مقام مسئول در مرحله دوم نيز 126400 جلد کتاب دريافت شده که در 15 عنوان جديد است و از هفته‌هاي آينده در ايستگاه‌هاي مطالعه قرار داده خواهند شد و با کتاب‌هايي که از مرحله اول باقي مانده‌اند ايستگاه‌هاي جديد راه‌اندازي خواهند شد.منصوري افزود: در مجموع در 2 مرحله تعداد 249400 جلد کتاب براي ايستگاه‌هاي مطالعه استان خوزستان دريافت شده است و طي روزهاي آينده پنج ايستگاه مطالعه جديد راه‌اندازي خواهد شد.گفتني است در حال حاضر استان خوزستان پس از استان تهران از نظر تعداد ايستگاه‌هاي مطالعه و تعداد کتاب‌هاي تزريق شده رتبه دوم در کشور را داراست.

 


طبس- خبرنگار کيهان:
امام جمعه طبس در ديدار پرسنل و فعالان هلال‌احمر اين شهرستان راه‌اندازي اورژانس هوايي و ارتقاي جمعيت هلال‌احمر در طبس را يک ضرورت مهم دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم مهاجريان گفت: راه‌اندازي اورژانس هوايي و ارتقاي جمعيت هلال احمر طبس به دليل گستردگي و زلزله‌خيز و معدني بودن اين شهرستان يک ضرورت مهم به شمار مي‌رود.وي افزود: شهرستان طبس به دليل گستردگي زياد و واقع شدن در مسير رفت‌وآمد استان‌هاي متعدد معمولا محل وقوع حوادث جاده‌اي است که اين امر هم بر ضرورت راه‌اندازي اورژانس هوايي مي‌افزايد: رئيس جمعيت هلال‌احمر طبس در اين ديدار گفت: شهرستان طبس 10هزار عضو داوطلب دارد که بيش از 50درصد از داوطلبين را جوانان تشکيل مي‌دهند.حسينعلي فخاري اضافه کرد: درحال حاضر در سطح شهرستان طبس 3 پايگاه امداد و نجات هلال‌احمر در ديهوک و مسجد شکر و تپه‌ طاق مجهز به آمبولانس و سه ست کامل نجات در جاده وجود دارد و براي ايجاد سه پايگاه ديگر نيز موافقت‌هاي اوليه صورت گرفته است.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
مدير کل کتابخانه‌هاي عمومي خوزستان، اظهار کرد: بيش از يک ميليارد ريال کمک‌هاي مردمي و 35 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌هاي استان اهدا شد.
لفته منصوري با بيان اينکه در حال حاضر کتابخواني در کشور و استان در موقعيتي است که مي‌توان به واسطه آن رنسانس فرهنگي و تجديد حيات فرهنگي را محقق کرد، افزود: امروز، بدون کتاب و کتابخواني نمي‌توان در هيچ حوزه‌اي موفق شويم و با وجود سرمايه‌گزاري‌هايي که در اين زمينه مي‌شود وضعيت مطالعه چندان مطلوب نيست.
وي با اشاره به اينکه در بخش مشارکت‌هاي مردمي و اهداي کتاب، با 35 هزار جلد، 879 درصد و در جذب کمک‌هاي مردمي و تجهيزاتي نيز با يک ميليارد و 90 ميليون ريال، 9 درصد رشد داشتيم، تاکيد کرد:‌در ميزان اعتبار مصوب تملک دارايي با 63 ميليارد و 350 ميليون ريال 28 درصد رشد اما در تخصيص اين اعتبارات 50 درصد و هزينه اعتبارات تملک دارايي 61 درصدکاهش داشتيم.
منصوري تصريح کرد: دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي کشور در مطالعه‌اي تحت عنوان شاخص‌هاي فرهنگي 17 هزار نمونه را در 31 استان کشور انتخاب کرده که در زمينه مطالعه کتاب‌هاي غيردرسي چاپي، ميانگين کشوري در سال 90، 12 دقيقه و 56 ثانيه بوده که خوزستان در اين بخش با 15 دقيقه و 54 ثانيه از متوسط کشوري بالاتر و رتبه سوم را بعد از تهران و قزوين به دست آورده است.
وي با بيان اينکه ساخت مدارس، درمانگاه، بيمارستان و... متولي خاص دارد ولي براي ساخت کتابخانه متولي خاصي نداريم، خاطرنشان کرد: گستره فعاليت کتابخانه‌ها همه اقشار جامعه بوده و خانواده محور هستند و بيش از 60 درصد کتابخانه‌هاي خوزستان به صورت دوشيفته خدمات رساني مي‌کنند.
منصوري از اعلام آمادگي براي دريافت کمک‌هاي خيرين کتابخانه‌ساز در همه بخش‌ها از جمله پرداخت هزينه کتاب، مسابقات فرهنگي، نقد کتاب و غيره خبر داد.
گفتني است: دفتر دبيرخانه انجمن کتابخانه‌هاي عمومي خوزستان با حضور مديرکل مشارکتها و شهرداريهاي نهاد کشور و خيرين افتتاح شد.

 


در پي حماسه با شکوه و تاريخي ملت در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، حضرت آيت الله العظمي خامنه‌اي با تبريک به حجت‌الاسلام آقاي حاج شيخ حسن روحاني ، پيام تشکر و قدرداني خطاب به مردم ايران صادر کردند.
رهبر معظم انقلاب در اين پيام با اشاره به حضور متراکم و خيره کننده ايرانيان مومن و غيور در صحنه حماسي انتخابات، اين حضور عظيم را نشان‌دهنده رشد فزاينده سياسي و پاي فشردن بر مردم‌سالاري ديني صادقانه و باطل‌السحر بافته‌ها و گزافه‌هاي دشمنان حسود خواندند و تأکيد کردند: پيروزِ حقيقي انتخابات، ملت بزرگ ايران است که به حول‌و قوه الهي توانست گامي استوار بردارد و گوهر نفوذناپذير و چهره پر نشاط و مصمّم و دل سرشار از اميد و ايمان خود را به نمايش بگذارد.
متن کامل پيام رهبر معظم انقلاب به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت عزيز ايران!
صحنه حماسي و پرشور انتخابات در روز جمعه 24 خرداد، آزمون خيره کننده ديگري بود که چهره مصمم و پر اميد ايران اسلامي را در معرض نگاه دوستان و دشمنان نهاد.
رشد فزاينده سياسي و پاي فشردن بر مردم سالاري ديني صادقانه، حقيقت تابناکي است که با حضور متراکم شما در پاي صندوق‌هاي رأي، يک بار ديگر در عمل به اثبات رسيد و باطل‌السحر بافته ها و گزافه هاي دشمنان و حسودان و طمع ورزان شد.
حماسه حضور شما پيوند مستحکم ايران و ايراني را با نظام اسلامي به رخ همه بدخواهاني کشيد که با صد ترفند سياسي و اقتصادي و امنيتي در پي گسستن يا سست کردن اين اعتماد و پيوند مقدس اند.
ايرانيِ مومن و غيور در انتخابات ديروز، ظرفيت عظيم خود را در مواجهه متين و خردمندانه با جنگ رواني بازيگران سلطه و استکبار، با زيبايي و چيره دستي هر چه تمام تر به تصوير کشيد و کشور خود و منافع ملي خود و آينده پر تلاش و اميدوارانه خود را بيمه کرد.
پيروز حقيقي انتخابات ملت بزرگ ايران است که به حول و قوه الهي توانست گامي استوار بردارد و گوهر نفوذ ناپذير و چهره پرنشاط و مصمم و دل سرشار از  اميد و ايمان خود را به نمايش بگذارد.
اينجانب با خشوع و خاکساري در برابر لطف و رحمت خداوند حکيم و عليم، جبهه سپاس بر زمين مي سايم و خود و شما را به ذکر و شکر و قدرشناسي اين نعمت بزرگ فرا مي‌خوانم و با سلام و عرض اخلاص به حضرت ولي الله الاعظم روحي فداه و تبريک به ملت عزيز و به رئيس جمهور منتخب جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ حسن روحاني نکاتي را به ايشان و همه آحاد ملت عرض مي‌کنم:
1- اکنون که حماسه سياسي و نقطه اوج آن در جمعه بيست‌و‌چهارم خرداد با پيروزي ملت ايران و نظام جمهوري اسلامي به سرانجام رسيده است، هيجان و التهاب روزها و هفته هاي رقابت، بايد جاي خود را به همکاري و رفاقت داده و طرفداران نامزدهاي رقيب در آزمون بردباري و متانت و دانايي نيز جايگاه شايسته خود را به  دست آورند. هيچ احساسي، چه شادماني و چه ناشادماني، نبايد کسي را به رفتار و گفتاري دور از شأنِ خردمندي و فرزانگي وادار کند. نگذاريد بدخواهان، احساسات مردم را ابزار خواسته‌هاي پليد خويش کنند. وحدت ملي و رفق و مدارا پشتوانه‌ امنيت کشور و خنثي‌کننده‌ ترفندهاي دشمنان است.
2- رئيس جمهور منتخب، رئيس‌جمهور همه‌ ملت است. همه بايد براي دست يافتن به آرمانهاي بزرگي که رئيس‌جمهور و همکاران وي در دولت، متعهد و مسئول تحقق آنند، به آنان کمک و با آنان همکاري صميمانه کنند.
3- اکنون پس از هفته‌ها گفتن و شنودن، نوبت کار و اقدام است. رئيس‌جمهور منتخب، تا روز پذيرش رسمي مسئوليت، داراي فرصت ارزشمندي است که شايسته است بيشترين بهره از آن برده شود و کارهايي که شروع مسئوليت خطير رياست جمهوري، بدان نيازمند است، بي درنگ آغاز گردد.
4- تحقق حماسه‌ انتخابات، بدون شرکت و رقابت و تلاش ديگر نامزدهاي رياست جمهوري امکان‌پذير نبود. لازم مي‌دانم از همه شخصيت هاي محترمي که پاي در اين ميدان نهاده و با تلاش خستگي‌ناپذير خود، صحنه مسابقه‌اي شور انگيز را آفريدند، صميمانه تشکر کنم و آنان را باز هم به نقش آفريني در عرصه هاي گوناگون انقلاب و نظام اسلامي فرا بخوانم.
5- و نيز لازم مي‌دانم از همه آحاد ملت که اين بار نيز حادثه اي ماندگار خلق کردند، بويژه از حضرات مراجع معظّم و علماي اعلام و نخبگان دانشگاهي و سياسي و فرهنگي که در ترغيب به مشارکت، نقش هاي ارزنده ايفا کردند، و نيز از دست اندرکاران برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي شهر و روستا بويژه وزارت کشور و شوراي محترم نگهبان که زحمات طاقت فرساي اين هفته هاي پرکار را صبورانه تحمل کردند و با امانت کامل، اين بار سنگين را به سرمنزل رساندند، و نيز از مأموران پر تلاشي که امنيت اين پديده حساس را در کشوري با اين وسعت، تا اقصي نقاط آن، تضمين کردند و همچنين از همه دستگاههاي همکار آنان، صميمانه تشکر کنم و اجر وافر الهي را براي آنان مسئلت نمايم.
6-لازم مي‌دانم به شکل ويژه از رسانه ملي و دست اندرکاران محترم آن که شور انتخابات را رهين تلاش هنرمندانه و مبتکرانه خود ساختند و راوي صادق و صريح گرايش ها و انديشه ها و هدفهاي نامزدان رياست جمهوري شدند و چگونگي دست بدست شدن قدرت در نظام جمهوري اسلامي را، به شکل آشکار در برابر چشم جهانيان گذاشتند، تشکري بسزا و بليغ کرده، اجر و توفيق آنان را از خداوند مسئلت نمايم.
در پايان بار ديگر با خشوع و ابتهال، نعمت هاي بزرگ الهي را سپاس گفته و با تکريم ياد امام بزرگوار و شهيدان و ايثارگران عالي‌مقام، آينده ئي هر چه بهتر را براي اين کشور و اين ملت آرزو و مسئلت مي‌کنم.
والسّلام عليکم و رحمه الله
سيّدعلي خامنه‌اي
25 خرداد ماه 1392

 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر دشمنان جمهوري اسلامي ايران ذره‌اي انصاف داشته باشند، بايد بپذيرند که ايران دموکرات‌ترين انتخابات دنيا را برگزار کرد و هيچ شبهه‌اي نمي‌توانند به آن وارد کنند.
در ابتداي جلسه ديروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با تشکر و قدرداني از حضور حماسي و پرشور آحاد مردم در داخل و خارج کشور در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: در مرحله اول، بايد از الطاف خداوند شکر و سپاسگزاري کنيم که مردم ايران را، مردمي فهيم، هوشيار، موقعيت و زمان‌شناس قرار داد که با رصد کردن شرايط کشور و وقوف کامل به مسائل روز کشور، با حضور خيره‌کننده و پرشور خود در پاي صندوق‌هاي راي، حماسه سياسي مورد نظر رهبري را به بهترين شکل ممکن تحقق بخشيدند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از دست‌اندرکاران انتخابات که اين حماسه ملي را در کمال آرامش و امنيت کامل و با توجه به تعدد نامزدها و همزماني دو انتخابات برگزار کردند، گفت: مردم وفادار و فهيم و متدين جمهوري اسلامي ايران در روز 24 خرداد ماه به دنيا ثابت کردند که به هيچ‌وجه تحت تاثير تبليغات سوء داخلي و خارجي قرار نگرفتند و براساس درک و فهم بالا، به تکليف خود عمل کردند.
وي افزود: اگر دشمنان جمهوري اسلامي ايران ذره‌اي انصاف داشته باشند، بايد بپذيرند که ايران دموکرات‌ترين انتخابات دنيا را برگزار کرد و هيچ شبهه‌اي نمي‌توانند به آن وارد کنند.
هاشمي رفسنجاني همچنين با قدرداني از همه نامزدهاي حاضر با سلايق مختلف در عرصه انتخابات رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا که موجبات حضور حماسي مردم در پاي صندوق‌هاي راي را فراهم آورده‌اند، اظهار کرد: اميدواريم هر يک از نامزدهاي محترم رياست جمهوري که در مصدر کار قرار مي‌گيرد، به شکرانه حضور پرشور و حماسي مردم خوب کشورمان، تمامي مساعي و تلاش و توان خود را براي تحقق وعده‌هاي داده شده و حل مشکلات مردم که حقيقتا به‌ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي، در سختي قرار دارند، به کار بندد و بتواند مشکلات داخلي و روابط خارجي را براساس مصالح و منافع کشور و خواست اکثريت قاطع مردم حل و فصل کند.
براساس اين گزارش، در جلسه ديروز مجمع که اکثريت اعضا و رؤساي قواي مقننه و قضائيه حضور داشتند، موضوع لايحه تشکيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري که به دليل مغايرت با اصول قانون اساسي مورد ايراد شوراي نگهبان قرار گرفته بود، در دستور کار قرار گرفت و با حضور نمايندگاني از فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان، رئيس ديوان عدالت اداري، رئيس کميسيون قضايي حقوقي مجلس شوراي اسلامي و معاون وزير دادگستري مورد بحث و بررسي قرار گرفت و ماده 12 و تبصره آن با اصلاحاتي به شرح ذيل به تصويب رسيد:
ماده 12- حدود صلاحيت و وظايف هيات عمومي ديوان به شرح زير است:
1- رسيدگي به شکايات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقيقي يا حقوقي از آيين‌نامه‌ها و ساير نظامات و مقررات دولتي و شهرداري‌ها و موسسات عمومي غيردولتي در مواردي که مقررات مذکور به علت مغايرت با شرع يا قانون و يا عدم صلاحيت مرجع مربوط يا تجاوز يا سوءاستفاده از اختيارات يا تخلف در اجراي قوانين و مقررات يا خودداري از انجام وظايفي که موجب تضييع حقوق اشخاص مي‌شود.
2- صدور راي وحدت رويه در موارد مشابه که آراي متعارض از شعب ديوان صادر شده باشد.
3- صدور راي ايجاد رويه که در موضوع واحد، آراي مشابه متعدد از شعب ديوان صادر شده باشد.
تبصره: رسيدگي به تصميمات قضايي قوه‌قضائيه و صرفا آيين‌‌نامه‌ها و بخشنامه‌هاي رئيس قوه قضائيه و مصوبات و تصميمات شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس خبرگان و شوراي عالي امنيت ملي از شمول اين ماده خارج است.
يک ماده به شرح ذيل به عنوان ماده 94 به مصوبه مجلس شوراي اسلامي الحاق مي‌گردد:
ماده 94- در صورتي که آراي هيأت عمومي ديوان از سوي رئيس قوه قضائيه خلاف موازين شرع تشخيص داده شود، هيئت عمومي با توجه به نظر رئيس قوه قضائيه تجديدنظر مي‌نمايد.

 


فعالان و کارشناسان سياسي با تشکر از حضور حماسي ملت ايران پاي صندوق‌هاي راي تاکيد کردند حماسه سياسي ملت ايران کاخ سفيد را درهم کوبيد.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين در نشست انديشه ولايت که در سالن جلسات اين سازمان برگزار شد اظهار داشت: تنها ولايت فقيه است که مي‌تواند در حساس‌ترين نقطه دنيا که همه اطرافش جنگ و خونريزي است نظامي در اوج امنيت و اقتدار را با صفا و صميميت مردمسالارانه با موفقيت روزافزون پيش برد.
وي در ادامه يادآور شد: در ميان چشمان از حدقه درآمده مدعيان دموکراسي که حتي يک مشارکت 70 درصدي در کارنامه سياسي‌شان ندارند و اين سالها ميزان مشارکت مردمشان در انتخابات به پايين‌تر از 50 درصد رسيده است و حضور قريب به 85 درصدي ملت در انتخابات 88 بسيار کوبنده بوده و ادعاي دموکراسي آنان را به چالش مي‌کشيد از اين رو ظرف اين چهار سال يکسره در انبوه رسانه‌هاي کذايي‌شان دميدند که نظام ايران اهل تقلب است و به آراي مردم احترام نمي‌گذارد تا شايد بتوانند مردم را از مشارکت‌هاي بعدي دلسرد کنند.
سردار نقدي با اشاره به حضور آحاد ملت در پاي صندوق‌هاي راي افزود: سونامي عظيم ملت ايران کاخ سفيد را درهم کوبيد و نشان داد هجوم سنگين رسانه‌هاي غرب بسيار ضعيف‌تر از آن است که بتواند ملت ايران را خانه‌نشين و دلسرد کند.
بازنمايي اعتماد کامل
به نظام
عضو مجلس خبرگان رهبري نيز با تشکر از آحاد ملت ايران به خاطر حضور گسترده و تاريخي در انتخابات رياست‌جمهوري 92 گفت: پيام انتخابات يازدهمين دوره رياست‌جمهوري بازنمايي اعتماد کامل ملت ايران به نظام مقدس جمهوري اسلامي بود.
آيت‌الله کعبي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: فتنه 88 با اين حضور و راي ملت در انتخابات 92 به گورستان تاريخ سپرده شد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درخصوص سلامت نظام انتخاباتي کشورمان، تصريح کرد: همه کساني که مي‌گفتند برخي مردم به دليل تقلب، با نظام قهر هستند روز جمعه ديدند که سلايق متنوعي با حضور در انتخابات اعتماد کامل خود را به سازوکار انتخاباتي در ايران نشان دادند.
وي با تاکيد بر اينکه در اين انتخابات قانون‌گرايي غالب بود، افزود: پس از اعلام رسمي و نهايي نتيجه انتخابات، حل مشکلات و انجام وعده‌هاي انتخاباتي بايد بدون معطلي و فوت وقت در دستور کار منتخب مردم قرار گيرد.
برهم‌زننده معادله
بدخواهان
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: حضور حداکثري مردم پاي صندوق‌هاي راي معادلات بدخواهان را برهم زد.
مهدي عيسي‌زاده اظهار داشت: حضور گسترده مردم برگ برنده‌اي براي نظام جمهوري اسلامي در عرصه‌هاي مختلف بين‌المللي است.
همچنين حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئيس مجمع نمايندگان خراسان رضوي با تاکيد بر اينکه مردم با شرکت در انتخابات به دعوت و اعلام حضور رهبر معظم انقلاب لبيک گفتند گفت: گزينه‌هايي که انتخاب مي‌شوند در مسير خواسته‌ها و رهنمودهاي رهبري حرکت کنند.
حجت‌الاسلام سيد يعقوب موسوي امام‌جمعه موقت زنجان نيز با بيان اينکه مردم پيروز نهايي ميدان هستند اظهار داشت: رئيس‌جمهور منتخب بايد مطيع ولايت فقيه و رهبري باشد.
اسماعيل کوثري نماينده مردم تهران و عضو کميسيون امنيت ملي نيز گفت: حضور بسيار باشکوه و پرنشاط مردمي با گستردگي عالي قطعا حلال بسياري از مشکلات خواهد بود که از جمله آنها بحث سياست خارجي است.
حجت‌الاسلام سيدعلي طاهري سخنگوي کميسيون فرهنگي مجلس نيز در گفت‌وگو با فارس تاکيد کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات نشان‌دهنده علاقه از جان و دل به نظام مقدس جمهوري اسلامي و لبيک ديگري به نداي رهبري معظم انقلاب بود.
محمدرضا طلايي‌نيک کارشناس سياسي نيز گفت: ملت ايران با خلق حماسه سياسي در انتخابات 24 خرداد قدرت چانه‌زني و پيشبرد سياست خارجي نظام براي منافع ملي را افزايش داد.
همچنين ناصر سراج معاون امنيت دادستان کل کشور در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در انتخابات 24 خرداد خبرنگاران بسياري حضور داشتند و اگر قدري انصاف داشته باشند مردم‌سالاري ديني در ايران را تاييد مي‌کنند.
حجت‌الاسلام عبدالله حاجي‌صادقي نماينده ولي فقيه در سپاه نيز با اشاره به اينکه انتخابات خود آمريکايي‌ها مشکل دارد خاطرنشان کرد: سخنان کوبنده رهبري شکستن پوسته دروغيني بود که آمريکايي‌ها براي خود ايجاد کرده بودند.
وي ادامه داد: مهمترين جلوه انتخابات رياست‌جمهوري لبيک‌گويي به امر ولايت و مشت محکم و جواب قاطع به دشمن بود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10