(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 خرداد 1392 - شماره 20519

کوتاه اقتصادي
خريد 1/5 ميليون تن گندم کشاورزان به نرخ تضميني
رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي: ايران توانايي توليد مواد غذايي براي 300 ميليون نفر را دارد
دستور رئيس‌جمهور به 2 وزير اقتصادي براي بهبود زيرساخت‌هاي تجارت خارجي
رکورد مصرف برق در کشور شکسته شد
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات: مخابرات مصوبه افزايش تعرفه پالس را اجرا نکرد
تقدير رئيس صندوق بين‌المللي پول از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها در ايران
از سوي وزير صنعت ابلاغ شد
10 اولويت توليد، خدمات و صادرات
بلومبرگ: بورس تهران پربازده‌ترين در جهان شد
در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی مطرح شد
اعلام آمادگی بخش خصوصی برای کمک به تحقق حماسه اقتصادی
   


* رئيس کل گمرک ايران با اعلام اينکه مبادلات اسناد تجاري در گمرک الکترونيکي مي‌شود و حذف فيزيکي آن در دستور کار قرار دارد، گفت: ايجاد پنجره واحد در گمرکات اجرايي مي‌شود. عباس معمارنژاد با اشاره به برگزاري جلسه کميته اقتصاد مقاومتي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از دو سال قبل موضوع بهبود شاخص‌هاي تجاري فرامرزي در گمرک ايران آغاز شده و با الکترونيکي شدن مبادله اسناد و حذف فيزيکي آن و ايجاد پنجره واحد در گمرکات اجرايي کشور که در مصوبه هيات دولت احکام ماموريتي آن ابلاغ شده، مرحله اول بهبود شاخص‌ها محقق مي‌شود.
* بازار فرابورس ديروز شاهد معامله بيش از 75 ميليون سهم و اوراق به ارزش 4/816 ميليارد ريال از سوي سهامداران بود در حالي که بيش از 75 ميليون سهم و اوراق در 15 هزارو548 نوبت در ميان بازارهاي فرابورس معامله شد؛ شاخص فرابورس با 32/1 درصد رشد به رقم 4/555 واحد رسيد. اين در حالي است که هلدينگ صنايع معدني خاورميانه با معامله 6/15 ميليون سهم بيشترين حجم و ارزش معاملات را در ميان شرکت‌‌هاي فرابورس به خود اختصاص داد و با رشد 9/4 درصدي قيمت هر سهم به 6651 ريال رسيد.در عين حال بيمه ميهن با معامله 100 سهم کمترين حجم و ارزش معاملات را داشت؛ هرچند در پايان معاملات قيمت هر سهم با رشد 3/2 درصدي روبرو شد و به نرخ 1148 ريال رسيد.
* در 2 ماهه نخست امسال، توليد فولاد خام توسط بخش دولتي و خصوصي با رشد يک درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 2 ميليون و 608 هزار تن رسيد. در ارديبهشت ماه سال جاري توليد فولاد خام با رشد 3/4 درصدي نسبت به ارديبهشت ماه سال 91 به يک ميليون و 321 هزار تن رسيد. همچنين در 2 ماهه نخست سال جاري، ميزان توليد محصولات فولادي توسط بخش دولتي و خصوصي به 2 ميليون و 881 هزار تن رسيد. در ارديبهشت ماه امسال توليد محصولات فولادي توسط بخش دولتي و خصوصي به يک ميليون و 414 هزار تن رسيد.
* دبير انجمن صنايع لبني گفت: 5 هزار تن کره ترخيص شده از گمرک در بازار توزيع شد. رضا باکري گفت: 5000 تن کره ترخيص شده از گمرک در بازار توزيع شد که بدون تغيير قيمت قبل نياز بازار را تامين مي‌کند. دبير انجمن صنايع لبني افزود: اين کره‌ها پس از فرآوري و بسته‌بندي شدن در کارخانه‌ها در کشور توزيع شد.
* مدير کل راه و شهرسازي استان تهران با اشاره به افتتاح 5 هزار و 154 واحد مسکن مهر در استان گفت: تاکنون يک هزار و 888 ميليارد ريال تسهيلات دولتي کم‌بهره بانکي مسکن مهر در شرق استان تهران پرداخت شده است. فريبرز واحدي با اشاره به افتتاح 5 هزار و 154 واحد مسکن مهر در استان تهران، اظهار داشت: صبح امروز با حضور مسئولين، تعدادي از واحدهاي مسکن مهر در دماوند به بهره‌برداري مي‌رسد.
* با اجراي عمليات کابل‌برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 7711، 7712، 7714، 7739، 7778، 7779، 7796 و 7732 الي 7735 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* شوراي رقابت در آخرين جلسه خود از خودروسازان درخواست کرد تا عملکرد خود را در اجراي مصوبه شورا در مورد موارد فروش، پيش‌فروش، تحويل، کيفيت خودروهاي تحويلي، فسخ قراردادها، دريافت‌ها و استردادهاي واقعي وجوه به مرکز ملي رقابت به طور مستند اعلام کنند.

 


مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي با تاکيد بر اينکه 1100ميليارد تومان براي خريد تضميني 1/5 ميليون تن گندم پرداخت شده گفت: علاقه‌اي به واردات نداريم، ولي نمي‌توان امنيت غذايي مردم را با آمار غلط به خطر انداخت.
عباس قبادي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: تاکنون 1/5 ميليون تن گندم مازاد بر نياز کشاورزان به نرخ تضميني خريداري شده و بهاي آن هم به موقع و سر ساعت پرداخت شده است.
وي افزود: تا امروز 1100 ميليارد تومان پول نقد بابت خريد تضميني گندم به کشاورزان داده‌ايم و در کمتر از يک ساعت پول خريد تضميني گندم پرداخت شده است.
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: در خريد ساير کالاهاي کشاورزي اگر دقت کنيم، چنين اتفاقي نيفتاده به طوري که کشاورزاني که سال گذشته چاي توليدي خود را فروخته‌اند، هنوز موفق به دريافت پولشان نشده‌اند، اما کمتر از يک ساعت پول کشاورز را مي‌دهيم و اين در تاريخ کشور بي‌نظير بوده است.
وي با بيان اينکه بعضي افراد گفته‌اند، خريد تضميني به خوبي صورت نگرفته گفت: اينکه توليد گندم چقدر است، يا اينکه کشاورز به ما گندم نمي‌فروشد، بحث ديگري است، اما من از همين تريبون اعلام مي‌کنم، در هر نقطه‌اي از کشور که وزارت جهاد کشاورزي، استانداري‌ها و سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت اعلام کنند، گندم وجود دارد، ما مرکز خريد مي‌زنيم.
قبادي گفت: خريد گندم از داخل به نفع ما است، ما جان به لب مي‌شويم، تا يک کشتي گندم وارد کشور شود، در حالي که اگر از داخل کشور گندم خريد کنيم خيلي به نفع ما است.
وي افزود: تمام استانداري‌ها را بسيج کرده‌ايم تا در هر جاي کشور که گندمي وجود دارد خريداري شود و اگر وزارت جهاد آدرس بدهد که در کجا گندمي وجود دارد و ما نخريده‌ايم، همين امروز ماشين و پول مي‌فرستيم و گندم مي‌خريم. اينکه مي‌گويند گندم وجود دارد، اما دولت نمي‌خرد نادرست است.
معاون وزير صنعت گفت: من مسئول امنيت غذايي مردم در بخش گندم هستم و نمي‌توانم براساس آمار نادرست امنيت غذايي کشور را به خطر بيندازم،‌ هرکسي ادعا مي‌کند ما گندم نخريده‌ايم، آدرس بدهد.
وي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت هيچ علاقه به واردات ندارد، ما براي آنکه گندم از کشورهاي ديگر وارد کنيم، بايد بجنگيم تا از بانک مرکزي ارز بگيريم، خريد خارجي سختي‌ها و دشواري‌هاي خودش را دارد.
قبادي گفت: وقتي کشور نياز داشته باشد ما بايد وارد کنيم، سال گذشته در واردات کنجاله تاخير به وجود آمد و اگر وارد نمي‌کرديم، چه اتفاقي مي‌افتاد؟ مگر کشور را مي‌توان با آمار غلط اداره کرد؟
مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران در پاسخ به اين سوال که تاکنون چقدر گندم وارد کشور شده است؟ گفت: تا اين لحظه 700 هزار تن گندم وارد کشور شده است.
وي افزود: عمده خريد گندم از کشورهاي اروپايي و آسيايي صورت گرفته است.
قبادي در پاسخ به اين که برخي مديران جهاد کشاورزي اعلام کرده‌اند خريد تضميني گندم 2/5 ميليون تن بوده است، گفت: اين آمارها را تکذيب مي‌کنم و از اول سال تاکنون فقط 1/5 ميليون تن گندم کشاورزان ايراني به نرخ تضميني خريداري شده است.

 


رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي گفت: تحقق اهداف حماسه اقتصادي در بخش کشاورزي نيازمند فرهنگ، حرکت و مديريت جهادي است.
غلامرضا مصباحي مقدم در همايش ملي فرهنگ و مديريت جهادي در وزارت جهاد کشاورزي افزود: در اين راستا جهاد کشاورزي وظيفه‌ شناسايي ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي موجود و بکارگيري آنان در توليد با بيشترين بازدهي و کمترين هزينه را بر عهده دارد.
وي اظهار کرد: مردم با حضور خود پشتيباني از نظام و انقلاب را رقم زدند و حال زمان آن رسيده که حماسه اقتصادي کشور رقم خورد.
مصباحي‌مقدم به شرايط فعلي کشور و تشديد تحريم‌ها عليه ايران اشاره کرد و افزود: طي چند سال اخير مردم کشور با اقتدار و قاطعيت توانسته‌اند تحريم‌ها را پشت سر گذاشته و دشمنان را در رسيدن به نقشه‌ها و توطئه‌هايشان ناکام بگذارند.
مصباحي‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر منابع طبيعي بالقوه و منابع انساني بالفعل در تمامي ابعاد اقتصادي کشور موجود است که بايد اين مهم به شکل صحيح بکار گرفته شود.
وي ظرفيت‌هاي بخش کشاورزي را بالا عنوان کرد و گفت: طبق تحقيقات کارشناسي، ايران ظرفيت توليد و تأمين مواد غذايي براي 300 ميليون نفر جمعيت و اشتغالزايي 3 ميليون نفر ديگر را نيز دارد.
رئيس سابق کميسيون اقتصادي مجلس تصريح کرد: هم‌اکنون 90 درصد آب موجود در کشور صرف بخش کشاورزي و تنها 10 درصد آن صرف بخش صنعت و شرب مي‌شود.
وي تأکيد کرد: در صورت مديريت بهينه در مصرف آب مي‌توانيم در کوتاه‌ترين زمان به 2 تا 3 برابر افزايش بهره‌وري دست پيدا کنيم.
وي اظهار کرد: آب استحصال نشده در کشور زياد است به طوري که بخش عمده آب‌هاي مرزي به دشت‌هاي کشورهاي همسايه سرريز مي‌شود، بنابراين تا سال 2015 بايد آبهاي زيرزميني توسط سدسازي و روش‌هاي نوين عمراني ذخيره‌سازي و براي مصرف کشاورزي و صنعتي و توليد برق بکار گرفته شود.
وي اضافه کرد: علاوه بر اين امروز بايد استفاده از منابع آبي با روش‌هاي جديد و فناوري‌‌هاي نوين امکان‌پذير شود.
رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس، صادرات بخش کشاورزي را موفق دانست و گفت: کشور امکان افزايش ظرفيت صادرات محصولات کشاورزي را دارد به طوري که سال گذشته صادرات محصولات باغي کشور به دليل طعم و مزه از افزايش مطلوبي برخوردار بوده است.
مصباحي‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر کشورهاي همسايه به طور غالب مصرف‌کننده هستند، بنابراين ما بايد زمينه افزايش محصولات صادراتي به اين کشورها را بيش از گذشته توسعه بدهيم.
وي گفت: در گذشته انواع محصولات لبني ايران در فروشگاه‌هاي کشور عراق ديده مي‌شد، اما هم‌اکنون اکثر محصولات لبني موجود در اين کشور مربوط به يکي از کشورهاي اطراف است که ما بايد با مديريت صحيح بازارهاي منطقه را بدست بگيريم.رئيس سابق کميسيون اقتصادي درباره بخش مسکن نيز افزود: طي دو سال اخير توسعه مسکن مهر از وضعيت مطلوبي برخوردار بوده به طوري که کشور را در امر توليد مسکن به نقطه سر به سر رساند.
مصباحي‌مقدم گفت: متأسفانه تاکنون مسکن ساخته شده براي فروش و اجاره عرضه نشده و به‌عنوان سرمايه استفاده مي‌شود.
وي افزود: قيمت خريد، فروش و اجاره مسکن مطابق نرخ تورم رشد نداشته و بيش از نرخ تورم بوده که نياز به تدبير و مديريت دولتي است.

 


رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تلاش دولت براي بهبود زيرساخت‌هاي تجارت فرامرزي خبر داد.
فداحسين مالکي در گفت‌و‌گو با مهر گفت: با توجه به تاثير مستقيم تسريع و کاهش هزينه تجارت قانوني بر کاهش حجم قاچاق کالا و ارز و اهميت بهبود شاخص‌هاي تجارت فرامرزي در توسعه اقتصاد کشور اين موضوع از اواخر سال 91 در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفت.
رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بر اين اساس موضوع در جلسه اصلي ستاد مطرح و آخرين وضعيت شاخص‌هاي فضاي کسب و کار و تجارت فرامرزي با گزارش گمرک ايران و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران مورد بررسي قرار گرفت.
نماينده ويژه رئيس‌جمهور تصريح کرد: برابر تصميمات اتخاذ شده در جلسه اصلي ستاد مقرر شد، اولا موضوع در دستور کار کميته اقتصاد مقاومتي ستاد مرکب از اساتيد دانشگاه‌ها و روساي سازمان‌هاي مربوطه قرار گيرد و ثانيا کارگروه ويژه‌اي در ستاد تشکيل تا موانع و مشکلات تجاري فرامرزي بررسي و راهکارهاي عملي براي کاهش زمان، هزينه و اسناد در صادرات و واردات براي طرح در جلسه اصلي ستاد ارائه شود.
وي گفت: برابر بررسي‌هايي که تاکنون صورت گرفته کاهش هر سه شاخص عمده شامل کاهش تعداد اسناد، زمان و هزينه امکان‌پذير است، لذا گزارش جامعي از وضعيت موجود به همراه راهکارهاي پيشنهادي تهيه و به رئيس‌جمهورو وزراي اقتصادي و دارايي و صنعت و معدن و تجارت تقديم شد.
رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکيد کرد: در جلسه کارگروه ويژه ستاد همه دستگاه‌ها تاکيد کردند ايجاد پنجره واحد در گمرکات اجرايي، الکترونيکي شدن اسناد و مدارک و تسريع در اجرايي شدن سامانه‌اي که با مديريت ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز براساس مصوبات شهريور سال 90 هيئت‌دولت در دست تهيه است مي‌تواند شاخص‌هاي فوق را در سال 92 به دوسوم کاهش دهد.
مالکي اظهار داشت: جايگاه شاخص تجارت فرامرزي کشور، با کشورهاي منطقه و کانون هاي مهم تجاري دنيا زيبنده نظام جمهوري اسلامي نيست چرا که با وضعيت مطلوب فاصله زيادي وجود دارد.
وي با اشاره به اين که زمان واردات کالا در ايران 32 روز و براي صادرات 25 روز است اما نرم جهاني به ترتيب 15 و 10 روز است، گفت: با توجه به نامگذاري سال 92 از سوي رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي، ستاد بطور جدي اين موضوع را از ابتداي سال جاري به عنوان يکي از اولويت‌ها در دستور کار خود قرار داده و زمينه لازم براي تبادل الکترونيکي اسناد در فضاي مجازي با کمک دستگاه‌هاي مسئول را فراهم کرده تا بخش مهمي از کار به انجام برسد.
رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: براساس گزارشي که ستاد در اين ارتباط ارائه کرد، رئيس‌جمهور به وزراي اقتصاد و صنعت و معدن ماموريت داده تا نسبت به بهبود شاخص‌هاي تجارت فرامرزي که در واقع بهبود زيرساخت‌هاي اقتصادي در اين بخش است، سريعا اقدام کنند.

 


يک مقام مسئول در وزارت نيرو با اشاره به ثبت يک رکورد جديد مصرف برق در آستانه فصل تابستان از احتمال افزايش مصرف برق به 47 هزار مگاوات در فصل تابستان خبر داد.
غلامرضا مهرداد در گفتگو با مهر درباره آخرين وضعيت توليد و مصرف برق کشور در آستانه فصل تابستان، گفت: روز شنبه رکورد مصرف برق ايران از ابتداي سال تاکنون از مرز 42 هزار و 150 مگاوات عبور کرد.
مدير کل دفتر فني توانير با اعلام اينکه پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي پيک مصرف برق تابستاني متوسط مصرف انرژي الکتريکي به 46 تا 47 هزار مگاوات افزايش يابد، تصريح کرد: بر اين اساس هم‌اکنون ظرفيت توليد برق کشور حدود 70 هزار مگاوات بوده که امکان توليد برق 49 تا 50 هزار مگاوات در روز وجود دارد.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه در حال حاضر تمامي نيروگاه‌هاي برق کشور به منظور تأمين برق تابستاني مشترکان در آمادگي کامل قرار دارند، اظهار داشت: هيچگونه نگراني بابت تأمين برق تابستاني وجود ندارد.
وي با بيان اينکه روز شنبه سه تا چهار هزار مگاوات برق ذخيره هم در کشور وجود داشت، تبيين کرد: به عبارت ديگر با وجود جهش مصرف برق اما ذخيره برق کشور حدود 3 تا 4 هزار مگاوات بوده است.
مهرداد، با بيان اينکه پيش‌بيني مي‌شود تا پيش از فرارسيدن روزهاي پيک مصرف برق تابستاني سه طرح جديد افزايش توليد برق وارد مدار بهره‌برداري شود، بيان کرد: اين احتمال وجود دارد که دو طرح گازي و بخاري نيروگاه‌هاي ايرانشهر و آبادان هر يک با ظرفيت 160 مگاوات وارد چرخه توليد برق شوند.
مديرکل دفتر فني توانير در پايان خاطرنشان کرد: همچنين پيش‌بيني مي‌شود يک واحد جديد 250 مگاواتي نيروگاه برق سياه‌بيشه هم تا پيش از فرا رسيدن روزهاي پيک مصرف برق تابستاني وارد مدار شود. بنابراين گزارش: وزارت نيرو با انتشار گزارشي اعلام کرده، پيک مصرف برق کشور روز شنبه 25 خرداد ماه در مقايسه با روز مشابه سال گذشته بيش از 2120 مگاوات افزايش يافته، صنايع کشور هم در اين روز سه هزار و 225 مگاوات برق مصرف کردند.

 


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص غيرقانوني اعلام شدن مصوبه هيئت دولت براي افزايش تعرفه پالس از سوي رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: مصوبه دولت براي افزايش تعرفه مکالمات تلفن ثابت از سوي مخابرات اصلاً اجرا نشده است.
محمدحسن نامي ديروز در حاشيه امضاي تفاهم‌نامه با دانشگاه پيام‌نور در جمع خبرنگاران در خصوص زمان برقراري مجدد تماس تصويري رايتل، اظهار داشت: پيوست فرهنگي رايتل براي ارسال تصوير، بايد پس از تهيه به شوراي عالي فضاي مجازي ارسال شود و پس از تأييد شورا، اجازه استفاده از تصوير به رايتل داده خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال که با توجه به نزديکي پايان دولت ضمانت اجرايي تفاهم‌نامه‌هايي که اخيراً ميان وزارت ارتباطات و دانشگاه‌ها منعقد مي‌شود، چيست؟ گفت: تمام اين تفاهم‌نامه با قرارداد منعقد مي‌شود و اين قرارداد ضمانت ادامه يافتن کار اجرايي است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين در خصوص غيرقانوني اعلام شدن مصوبه هيئت دولت براي افزايش تعرفه پالس از سوي رئيس مجلس شوراي اسلامي، گفت: مصوبه دولت براي افزايش تعرفه مکالمات تلفن ثابت از سوي مخابرات اصلاً اجرا نشده و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در تلاش است که هيچ‌گونه افزايشي در زمينه تعرفه‌هاي تلفن ثابت و همراه صورت نگيرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد انتقادات نامزدهاي رياست جمهوري از وضعيت اينترنت در کشور گفت: وضعيت اينترنت الان خوب است، البته اميدواريم با اجراي پروژه بزرگراه ارتباطي ايران اروپا (EPEG) پهناي باند و سرعت اينترنت افزايش يابد.
موتور جستجوي ايراني طراحي کرديم اما گوگل نشد
قائم‌مقام وزير ارتباطات گفت: در دانشگاه يزد موتور جستجوي ايراني طراحي کرديم اما نتوانستيم آن را به گوگل تبديل کنيم؛ اما امروز حمايت وزارت ارتباطات را از هر دانشگاهي که قابليت تجاري‌سازي محصولات را دارد، اعلام مي‌کنيم.
مرتضي براري نيز در اين مراسم اظهار داشت: در وزارت ارتباطات معتقديم که توسعه ICT بدون دانشگاه‌ها ميسر نيست و هدف از اين تفاهم‌نامه‌، تقويت نقش دانشگاه پيام نور در حوزه ICT است.
قائم‌مقام وزير ارتباطات در فناوري و امور بين‌الملل اظهار داشت: سال گذشته از 100 رتبه اول کنکور سراسري 81 نفر رشته برق و کامپيوتر را انتخاب کردند که تاکيدي بر پتانسيل علمي بالا در اين حوزه است.
وي ادامه داد: همچنين گردش مالي 10 هزار ميليارد توماني شرکت مخابرات و 4 هزار ميليارد توماني شرکت ايرانسل، نمونه خوبي از پتانسيل درآمدزايي صنعت ICT است.
براري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بازار صنعت ICT و بازار ارزش افزوده تصريح کرد: طبق اعلام بنياد بازي‌هاي رايانه‌اي 25 ميليون ايراني خريدار بازي‌هاي رايانه‌اي هستند.قائم‌مقام وزير ارتباطات در فناوري و امور بين‌الملل، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به لزوم تجاري سازي ايده و محصولات، تصريح کرد: در دانشگاه يزد موتور جستجو طراحي کرده‌ايم اما نتوانستيم آن را به گوگل تبديل و تجاري‌سازي کنيم و منجر به ارائه سرويس شود.
وي گفت: دليل اينکه فيس‌بوک اکنون يکي از دولت‌هاي مجازي قدرتمند دنياست اين است که در طراحي آن جامعه شناسان، حقوقدانان، اقتصاددانان و بسياري از متخصصان نقش داشته‌اند تا اين شبکه با يک ميليارد و نيم عضو ايجاد شود.
براري گفت: امروز اعلام مي‌کنيم وزارت ارتباطات از هر دانشگاهي که قابليت تجاري‌سازي محصولات را دارد، حمايت مي‌کند.
قائم‌مقام وزير ارتباطات در فناوري و امور بين‌الملل ادامه داد: در برنامه پنجم دو سوم افزايش GDP از بهره‌وري تعيين شده و طبق اعلام سازمان بهره‌وري، سهم ICT در بهره‌وري 46 درصد است.
وي گفت: همچنين در برنامه پنجم توسعه بايد حداقل 20 شرکت دانش‌بنيان ايجاد شود.

 


رئيس صندوق بين‌المللي پول از اقدام جمهوري اسلامي ايران در اجراي طرح هدفمند کردن يارانه‌ها تقدير کرد.
رئيس صندوق بين‌المللي پول در نامه‌اي خطاب به جعفر مجرد مدير اجرايي کشورمان در اين صندوق، از اقدام جمهوري اسلامي ايران در اجرايي کردن طرح «هدفمندي يارانه‌ها» تقدير و از اين اقدام به عنوان الگويي مناسب براي بهره‌برداري ساير کشورها مخصوصا کشورهاي نفت‌خيز منطقه خاورميانه ياد کرده است.
متعاقب برگزاري جلسه اخير اعضاي هيات عامل بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول در منطقه «خاورميانه و شمال آفريقا» (MENA) با کريستين لاگارد، رئيس صندوق بين‌المللي پول، که در حاشيه اجلاس بهاره بانک جهاني در واشنگتن برگزار شد، مديرعامل صندوق مراتب تقدير و تشکر خود را از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها در کشورمان ابراز داشت.
لاگارد، طراحي و سياست‌هاي اجرايي، برنامه‌ها و نحوه اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها در ايران را به عنوان الگويي مناسب براي کشورهاي جهان به ويژه کشورهاي نفت‌خيز منطقه خاورميانه و شمال آفريقا برشمرده است.
رئيس صندوق بين‌المللي پول در پايان ابراز اميدواري کرد، اين صندوق بتواند ضمن همکاري با مسئولان اجرايي اين طرح در کشورمان، از تجربيات به دست آمده از اجراي فاز اول اين طرح و اقدامات آتي فازهاي بعدي آن استفاده کند.

 


10 اولويت حوزه‌هاي توليد، خدمات و صادرات با ارزش افزوده بالا براساس برنامه راهبردي صنعت، معدن و تجارت مشخص شد.
براساس اين سند که در آستانه گراميداشت روز ملي صنعت و معدن از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده، تجهيزات الکترونيکي و الکتريکي، تجهيزات و ماشين‌آلات صنعت، تجهيزات حمل‌ونقل، محصولات شيميايي، توليد حاملهاي انرژي و خدمات فني و مهندسي از اولويتها است.
همچنين خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات، خدمات آموزشي و سرگرمي، خدمات گردشگري و خدمات بيمه‌اي و مالي از جمله اولويتهايي است که در اين برنامه تاکيد شده است.
برنامه راهبردي صنعت، معدن و تجارت همچنين در برگيرنده اهداف کلان بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت در راستاي چشم‌انداز 1404 و با توجه به جايگاه اين بخش‌ها در اقتصاد کشور است.
بر اين اساس، ارزش افزوده بخش، متوسط نرخ رشد ارزش افزوده بخش، حداکثر نرخ تورم مصرف‌کننده، حداکثر نرخ تورم توليدکننده، ارزش صادرات بخش، نسبت صادرات بخش، نسبت صادرات به واردات بخش، تعداد اشتغال بخش و سهم بهره‌وري از رشد ارزش افزوده بخش، اهداف کلان تعيين شده هستند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در ابلاغيه خود بر اجراي اين برنامه با مشارکت بنگاه‌هاي خصوصي و تعاوني و به ويژه تشکل‌هاي آنها تاکيد کرده است.
به اين منظور، انجام بخشي از مسئوليت‌ها و اختيارات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پياده سازي و اجراي برنامه راهبردي به اصناف، تشکل‌هاي صنعتي و معدني واگذار مي‌شود و اين موارد توسط ستاد برنامه راهبردي تعيين مي‌شود.

 


بورس تهران پربازده‌ترين بورس جهان در سه هفته اخير شد.
به گزارش نشريه بلومبرگ رشد بورس تهران در سه هفته گذشته بالغ بر 77/6 درصد بود در حالي که تمام بازارهاي آمريکا در اين مدت با رشد منفي همراه بودند و بازارهاي اروپا، آفريقا و خاورميانه نيز يک دست قرمزپوش شدند.
اما در ميان بازارهاي آسيايي، تنها بازار پاکستان با رشد 9/5 درصدي در سه هفته گذشته همراه شد و رتبه دوم را پس از ايران در ميزان بازدهي کسب کرد.
در ادامه در ميان بازارهاي عربي، بورس ابوظبي با رشد 8/5 درصدي در سه هفته اخير در رتبه سوم قرار گرفت در حالي که پس از آن رتبه چهارم به بورس قطر با رشد 7/4 درصدي در مدت مشابه رسيد.
اين در حالي است که بورس تهران ديروز با رشد يک هزار و 194 واحدي شاخص از 47 هزار و 500 واحد فراتر رفت و پا را در مرز 47 هزار و 817 واحد گذاشت.
در اين ميان، بازدهي بورس تهران تا ابتداي امسال به بيش از 25 درصد رسيده است.
در بازار ديروز شرکت‌هاي ملي مس، هلدينگ خليج‌فارس، گل‌گهر، پالايشگاه اصفهان، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، نفت و گاز پارسيان، مخابرات، بانک پاسارگاد، سرمايه‌گذاري اميد، بانک ملت، سرمايه‌گذاري غدير، توسعه معادن و فلزات، بانک پارسيان و بانک تجارت بيشترين تاثير مثبت را در شاخص بورس گذاشتند.
همچنين در بازار روز يکشنبه پتروشيمي خارک، فولاد مبارکه، مپنا و بانک پاسارگاد از بيشترين تقاضاي خريد و صنايع شيميايي ايران، سيمان تهران، پالايش نفت اصفهان از بيشترين تقاضاي فروش برخوردار شدند.
در بازار ديروز بورس تهران بيش از 599 ميليون سهم به ارزش 247 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه به رقم بي‌سابقه 227 هزار ميليارد تومان رسيد.

 


نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن قدردانی از حضور باشکوه مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و تحقق حماسه سیاسی، از آمادگی فعالان بخش خصوصی برای کمک به تحقق حماسه اقتصادی در کشور خبر داد.
علا میرمحمدصادقی دیروز در بیست‌وسومین نشست هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان این که هم‌اکنون زمان تحقق حماسه اقتصادی فرا رسیده ابراز امیدواری کرد رئیس‌جمهوری منتخب در رسیدن به اهداف برنامه‌ای خود موفق باشد.
میر محمدصادقی، رئیس‌جمهوری منتخب را فردی معتدل، فاضل و دانشمند نام برد و گفت: شاید تقدیر این بوده که وی پرچم جمهوری اسلامی ایران را در چهار سال آینده برای کار اجرایی برعهده گیرد.
در این نشست، هوشنگ فاخر عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با بیان این که حوزه تولید نیازمند حمایت است، گفت: برخی قوانین همچون قانون چک به نفع حوزه تولید و تجارت نیست.وی با استناد به برخی آمارها گفت: در حال حاضر روزانه 75 هزار برگه چک برگشت می‌خورد که اگر حتی یک درصد آن به حوزه تولید و تجارت مربوط باشد یعنی اینکه روزانه 750 چک این بخش برگشت می‌خورد.
این فعال بخش خصوصی معتقد است که برگشت حتی یک برگ چک، کل سیستم بانکی را برای فرد قفل می‌کند و به نفع تولید و تجارت نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در زمان وزارت علی‌اکبر محرابیان در وزارت صنایع و معادن سابق بارها اعلام کردیم که واحدهای تولیدی با کمتر از ظرفیت کار می‌کنند، افزود: چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت این مسئله که 40 درصد واحدهای تولیدی با کمتر از ظرفیت کار می‌کنند را در یکی از اظهارات خود اعلام کرد.
فاخر، مشکل اساسی واحدهای تولیدی را افزایش قیمت ارز، تورم انباشته دهه 1380 به دلیل تثبیت نرخ ارز عنوان کرد و گفت: این مشکلات دست به دست هم داده و واحدهای تولیدی را با مشکل نقدینگی مواجه کرده است.وی همچنین با اشاره به اظهارات یکی از معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر این که فقط 60 هزار میلیارد تومان از یکصد هزار میلیارد تومان نیاز بخش تولید تامین شده است، تاکید کرد که رفع مشکلات تولید نیازمند تامین نقدینگی است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران در ادامه اظهارات خود فعالیت مرکز مبادلات ارزی را به چالش کشاند و گفت: هرچند که درخواست دولت برای اضافه شدن بند 34 به قانون بودجه برای مکلف شدن صادرکنندگان جهت ارايه ارز خود به مرکز مبادلات به تصویب مجلس نرسید، اما تعهداتی که هم‌اکنون از صادرکنندگان برای بازگشت ارز گرفته می شود، درست نیست.همچنین در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه مردم به گفتمان اعتدال رای دادند، اظهار داشت: برنده واقعی انتخابات مردم هستند و امیدواریم که مردم شاهد کاهش بیکاری و رفع گرانی‌ها در جامعه باشند.
محمد نهاوندیان اظهار داشت: این توفیق بزرگ را به ملت ایران و رهبری معظم انقلاب و همه دلسوزان تبریک عرض می‌کنم و مردم در این حضور و مشارکت مثال‌زدنی نشان دادند، از چه درجه رفیع آگاهی و احساس مشارکت برخوردار هستند.وی افزود: علیرغم همه دل‌آزردگی‌ها وقتی مردم احساس مسئولیت می‌کنند در مقابل دسیسه‌ها از منافع ملی حمایت کرده و حضور می‌یابند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: نفس حضور در انتخابات یک پیروزی است و اینکه در مرحله اول رئیس‌جمهور انتخاب شد، نظر قاطعی از سوی مردم است که به گفتمان عدالت نگاه قاطعانه دارند.
نهاوندیان گفت: علاوه بر صحنه سیاست داخلی شاهد مرحله نوینی در سطح مناسبات بین‌المللی هستیم و نگاه حراست از حقوق ملی در مسیر تحقق این رویکرد و همچنین اتخاذ به زبان محترمانه پرهیز از تخاصم وجود دارد که ترجیح این رویکرد از سوی مردم صحبت ما را در مناسبات و مذاکرات آینده بیشتر می‌کند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در کنار خلق حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی هم می‌تواند آغاز شود و در واقع رای مردم به گفتمان اعتدال در عرصه اقتصادی هم تایید می‌شود که معنای آن واگذاری کار به مردم و بخش خصوصی است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10