(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 خرداد 1392 - شماره 20519

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
همراهان ناهمراه ! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
نوک (گفت و شنود)
نتيجه نهايي انتخابات شوراها فردا مشخص مي‌شود
تقدير رئيس‌جمهور از وزير کشور و دست‌اندرکاران اجراي انتخابات
اولين پيام تلويزيوني رئيس‌جمهور منتخب دست همه اعتدال‌گرايان، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان را به گرمي مي‌فشارم
قاضي‌سراج: در تبليغات انتخاباتي شاهد هيچ تخلفي نبوده‌ايم
اينديپندنت: اشتباه نکنيد
روحاني به جمهوري اسلامي وفادار است(خبر ويژه)
جمهوري اسلامي توهم جنبش سبز را به خاک سپرد(خبر ويژه)
عبدي: اکثر تحليلگران باختند
پيروز بزرگ، نظام و رهبري بود(خبر ويژه)
اسرائيل: بايد بر ايراني‌ها سخت گرفت
انتخابات چيزي را عوض نمي‌کند(خبر ويژه)
حاکميت و مردم سالهاست اپوزيسيون را دنبال خود مي‌دوانند(خبر ويژه)
 


پيروزي آقاي دکتر حسن روحاني در انتخابات پرشور و حماسي اخير، بلافاصله بعد از اعلام نتيجه انتخابات با تحليل‌ها و گمانه‌زني‌هاي فراوان و متفاوتي در داخل و خارج کشور روبرو شد. بيشترين حجم اين تفسيرها به دو موضوع؛ «احتمال تغييرات جدي در سياست‌هاي کلان نظام» و «نقش و تاثير اين انتخاب بر آرايش سياسي احزاب و جريانات داخلي» اختصاص داشت که هنوز هم ادامه دارد. يادداشت پيش روي اشاره‌اي گذرا به نکات ياد شده دارد.
1- آقاي روحاني که در انتخابات حماسي 24 خرداد با کسب اکثريت آراي مردم به رياست جمهوري اسلامي ايران انتخاب شده‌اند، اگرچه اعلام کرده‌اند در اداره امور اجرايي کشور سليقه‌اي متفاوت با اصولگرايان و ساير نامزدها دارند ولي اين سليقه سياسي متفاوت در چارچوب سليقه‌هاي درون نظام تعريف شده و احراز صلاحيت ايشان از سوي شوراي نگهبان را در پي داشته است بنابراين، تنها رخداد تازه‌اي که اين روزها، با انتخاب آقاي روحاني اتفاق افتاده- و اتفاق مهمي نيز هست- جابه‌جايي مسئوليت امور اجرايي کشور از يک سليقه سياسي به سليقه سياسي ديگري در چارچوب و بستر تعريف شده نظام است. رخدادي که در عمر سي‌و چند ساله نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بارها اتفاق افتاده است. اين جابه‌جايي نشان مي‌دهد که اولا؛ نگاه مردم براي حل مشکلات و از جمله مشکلات اقتصادي به درون نظام است و به قول حضرت آقا؛ «نظر دشمنان براي ملت ايران اهميتي ندارد» و ثانيا؛ برخلاف آنچه دشمنان بيروني ادعا مي‌کنند، «حلقه‌مديريت» در نظام اسلامي بسته نيست و مسئوليت‌ها مي‌تواند با انتخاب مردم در ميان سليقه‌هاي مختلف درون نظام جابه‌جا شود.
2- تعيين سياست‌هاي کلي و کلان نظام مطابق اصل 110 قانون اساسي از اختيارات رهبري است. بنابراين برخلاف هياهوي دشمنان بيروني و دنباله‌هاي داخلي آنها، با انتخاب آقاي دکتر روحاني، سياست‌هاي کلان نظام تغييري نکرده و نخواهد کرد. آقاي روحاني سال‌هاي متمادي دبير شوراي عالي امنيت ملي و يکي از نمايندگان رهبر معظم انقلاب در اين شورا بوده- و هنوز هم هستند- و مي‌دانند که علاوه بر اختيار قانوني رهبري در تعيين سياست‌هاي کلي نظام- ولايت مطلقه فقيه- بسياري از سياست‌هاي کلان با ارجاع رهبر انقلاب، در اين شورا مورد بحث و بررسي قرار گرفته و نهايتاً در صورت تأييد ايشان به اجرا درمي‌آيد. اعضاي اين شورا مطابق اصل 176 قانون اساسي عبارتند از؛ رؤساي سه قوه، رئيس ستاد فرماندهي کل نيروهاي مسلح، مسئول امور برنامه و بودجه، دو نماينده به انتخاب مقام‌رهبري، وزراي امور خارجه، کشور و اطلاعات و برحسب موضوع، وزير مربوطه و عالي‌ترين مقام‌هاي ارتش و سپاه. با توجه به نکته ياد شده، با حضور آقاي دکتر روحاني در رأس قوه اجرايي کشور، هم نگراني بعضي‌ها و هم انتظار برخي ديگر درباره تغيير سياست‌هاي کلان نظام بي‌اساس و نشدني است و البته ايشان نيز تاکنون چنين ادعايي را مطرح نکرده‌اند.
3- همزمان با انتخاب آقاي روحاني، سه جريان جبهه اصلاحات، اطرافيان آقاي هاشمي رفسنجاني و اصحاب فتنه تلاش گسترده و از قبل پيش‌بيني شده‌اي را براي مصادره آراي ايشان به نفع خود آغاز کردند. اين تلاش با استناد به حمايت آقايان هاشمي رفسنجاني و محمد خاتمي از آقاي روحاني صورت گرفته و ادامه دارد. جريانات ياد شده در تبليغات و اظهارنظرهاي خود به طور زيرکانه‌اي موقعيت آقاي دکتر روحاني را تضعيف کرده و ادعا مي‌کنند چنانچه هاشمي و خاتمي از وي حمايت نکرده بودند نمي‌توانست اکثريت آراء مردم را به دست آورد! اين عمليات رواني گسترده و پرحجم براي مصادره آراي آقاي دکتر روحاني در حالي است که؛
الف: مدعيان اصلاحات در همان اوايل کار متوجه شدند نامزد اختصاصي آنها، آقاي عارف کمترين شانسي براي پيروزي ندارد و تمامي نظرسنجي‌ها از پايين‌ترين رده مقبوليت ايشان در ميان 8 نامزد رياست جمهوري يازدهم حکايت مي‌کند. اصرار آقاي عارف که نامزد اصلاح‌طلبان است آراء ايشان را کمتر و کمتر مي‌کرد و نهايتا تصميم به حذف ايشان گرفته شد و با وجود مخالفت‌ها و مقاومت‌هاي فراوان آقاي عارف، او را وادار به انصراف کردند و اين در حالي بود که حلقه‌هاي دوم و سوم جبهه اصلاحات- که معمولاً در جريان تصميم‌هاي اصلي نيستند- به شدت اعتراض مي‌کردند که چرا نامزد اصلاح‌طلبان را حذف مي‌کنيد و از روحاني که هيچ قرابتي با اصلاحات ندارد حمايت مي‌شود؟!
ب: درباره حمايت گروه‌ها و جريانات اپوزيسيون از کانديداتوري آقاي دکتر روحاني، قبل از همه بايد از هوشمندي ايشان قدرداني کرد که برخلاف خاتمي و موسوي و کروبي، نه فقط روي خوشي به اين جرثومه‌هاي فساد و تباهي نشان نداد بلکه با اظهارات خود در مناظره‌هاي تلويزيوني و تأکيد بر آموزه‌هاي نظام و انقلاب- ولو با سليقه و بياني متفاوت- راه سوءاستفاده آنها را در مقياس قابل توجهي سد کرد.
4- اگرچه مدعيان اصلاحات با سر و صدا و هياهو و تيترهاي اول روزنامه‌ها و نشريات تحت مديريت خود اصرار داشته و دارند که انتخاب آقاي دکتر روحاني را پيروزي اصلاح‌طلبان قلمداد کنند و ايشان را وامدار و مديون خود بدانند! ولي با توجه به نکته ياد شده؛
الف: آقاي روحاني نه فقط مديون آنها نيست، بلکه مدعيان اصلاحات به ايشان بدهکار هستند، چرا که آنان در پوشش حمايت از نامزدي آقاي روحاني فرصت حضور و خودنمايي در عرصه سياسي کشور را يافته بودند.
ب: اصحاب فتنه و برخي از مدعيان اصلاحات- تاکيد مي‌شود که برخي و نه همه آنها- بعد از وطن‌فروشي در فتنه آمريکايي- اسرائيلي 88 که با ادعاي تقلب در انتخابات کليد خورده بود، در پي آن بودند که از يکسو پشيماني خود از جناياتي که مرتکب شده بودند را نشان بدهند و از سوي ديگر براي اين شرمندگي و رسوايي پوششي دست و پا کنند. اعلام حمايت آنان از نامزدي آقاي روحاني اگرچه نمي‌تواند مانع مجازات آنها باشد ولي پوشش مورد اشاره را در اختيارشان گذارده است. از اين روي با جرأت مي‌توان گفت که نه فقط آقاي روحاني وامدار مدعيان اصلاحات نيست، بلکه آنها به آقاي دکتر روحاني بدهکار هستند، اگرچه پُز طلبکارانه گرفته‌اند.
5- به اعتقاد نگارنده که با شواهد قابل ارائه فراواني نيز همراه است، آراي آقاي دکتر روحاني قبل از آن که خاستگاه گروهي و حزبي داشته باشد، خاستگاه مردمي داشته است و عوامل زير را مي‌توان در کسب آراي ايشان موثر دانست.
الف: روحاني بودن که در ميان مردم از اعتبار و اعتماد ويژه برخوردار است. اين ويژگي از قضا در ميان حلقه‌هاي اول و دوم جبهه اصلاحات منفي تلقي مي‌شود! يکي از همين طيف طي مصاحبه‌اي درباره آقاي خاتمي- مصاحبه وي موجود است- گفته بود «گروه خوني ايشان به علت آن که روحاني است، با اصلاحات سازگار نيست!»
ب: تعدد نامزدهاي اصولگرا که نهايتا هيچکدام از آنها حاضر نشدند به نفع يکي از ميان خود انصراف بدهند. ممکن است گفته شود مجموعه آراء آنها نيز کمتر از آراء آقاي روحاني بود که در پاسخ بايد گفت؛ مردم با مشاهده تعدد آنها و مخصوصا موضع‌گيري برخي از آنان عليه يکديگر در مناظره‌هاي تلويزيوني، بيم آن داشتند که اين تفاوت نظرها و کنار نرفتن به نفع ديگري رويه و روشي باشد که هنگام رياست بر قوه مجريه نيز ادامه يابد و همانند آنچه در دولت دهم شاهد بودند برخي از تنش‌هاي آسيب‌رسان را در پي داشته باشد.
ج: شرايط ناهنجار اقتصادي کشور و مخصوصا گراني‌هاي لگام‌گسيخته و افزايش جهشي قيمت‌ها، همراه با سياه‌نمايي‌هاي گسترده عليه دولت کنوني و ناديده گرفتن خدمات برجسته و بعضا کم‌نظير آن از يکسو و پرداختن دولت به مسائل حاشيه‌اي و بي‌توجهي غيرقابل توجيه به مشکلات معيشتي مردم از سوي ديگر نقش فراواني در جلب آراء به سمت آقاي روحاني داشت. از اين روي جناب دکتر روحاني قبل از آن که از حمايت کارگزاران و مدعيان اصلاحات تشکر کنند بايستي خود را مديون حلقه انحرافي نفوذي در دولت بدانند!
د: تاکيد آقاي روحاني بر پيروي از رهبر معظم انقلاب، دو دهه نمايندگي حضرت آقا در شوراي عالي امنيت ملي و... از جمله عوامل ديگري است که در همپوشاني با ساير عوامل ياد شده در کسب اکثريت آراي مردم نقش داشته است.
6- اين روزها مدعيان اصلاحات و اصحاب فتنه در هماهنگي با رسانه‌ها و مراکز بيروني، اصرار دارند انتخاب آقاي روحاني را با مشخصاتي که خود براي ايشان ترسيم نموده‌اند، نشانه تضعيف اصولگرايي و تفکر بسيجي در اين مرز و بوم قلمداد کرده و سرخوردگي آنان را دنبال کنند، و حال آن که اقتدار نظام و جايگاه برجسته کنوني آن در منطقه و جهان مديون فداکاري بسيجيان و حزب‌الله پاکباخته است و اين جريان الهي و انقلابي در همه عرصه‌هاي داخلي و خارجي کشور حرف اول را مي‌زند... و شرح بيشتر در اين باره را به زمان ديگري موکول مي‌کنيم.
7- و بالاخره، اکنون آقاي روحاني رئيس جمهور همه ملت هستند و به قول حکيمانه رهبر معظم انقلاب، بايد رقابت‌ها تبديل به رفاقت شود و همگان براي تحقق آنچه رئيس جمهور منتخب وعده داده است به کمک ايشان بشتابند.

حسين شريعتمداري

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* حضور حداکثري پشتوانه مستحکمي شد براي شناخت حداکثري در مورد دشمنان ايران اسلامي و خدا را شکر که دشمنان اين ملت احمقند.
عبدا... درخشنده
* دست مريزاد بر اين عزم و اراده و حضور پرشور ملت. مردم در روز جمعه 24 خرداد بار ديگر ثابت کردند که همواره گوش به فرمان ولي‌امر خود هستند.
8721---0912
* خلق حماسه سياسي در 24 خرداد يک پيروزي تاريخي و ماندگار براي نظام مقدس اسلامي شد. اين پيروزي را به ساحت مقدس امام‌زمان(عج)، رهبرمعظم انقلاب اسلامي و تمام ملت و مسئولان مومن و فهيم جمهوري اسلامي تبريک و تهنيت عرض مي‌کنم و جا دارد در اين شرايط پيروزي ياد تمام کساني را که در اين نظام نقش اساسي ايفا نموده و الان در جمع ما نيستند (از جمله امام راحل(ره) و شهداي والامقام) گرامي بداريم.
سليمان بلغار
* حضور چشمگير مردم در پاي صندوقهاي راي را که باعث خلق حماسه‌اي بزرگ شد، به همه بخصوص به محضر مقام معظم ولايت تبريک مي‌گوييم. اکنون طرفداران همه کانديداها برنده هستند چون مردم با حضور در پاي صندوقهاي راي مشتي محکم بر دهان آمريکا و همدستانش زدند.
مومني
* شهيد علي‌زند جمعي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي و اهل شهرري در تاريخ دهم مهرماه 60 به هنگام حمل صندوق راي در محور مريوان منطقه دزلي نوشت، «رياست‌جمهوري سيدعلي خامنه‌اي را بايد با خون تضمين کرد.» ساعتي نگذشت که توسط گروهک‌هاي آمريکايي به شهادت رسيد. ياد آن شهيد را گرامي مي‌داريم.
4788---0912
* رهبرا و مقتدا يک‌بار ديگر ملت ايران علي‌رغم دل‌خستگي‌ها و نگراني‌ها بنا به فرمانت پا در عرصه حضور گذارد و حماسه‌اي به ياد ماندني خلق کرد و نشان داد هيچ‌چيز بالاتر از نظام اسلامي و عزت و سرافرازي کشور نيست و پاسداشت خون شهدا و انقلاب اسلامي ارجح بر تمامي امور است. اکنون منتخب ملت بنا به تعهدات و گفتار و خواست مردم و بر مبناي قانون و ميثاق با ولايت بايد به تعهداتش عمل کند و مردم را از تمامي نگراني‌ها خلاص نمايد. مردم نيز چون کوه استوار تابع ولي‌امر و رهبر و مقتداي خود، از هيچ‌گونه همراهي دريغ نخواهند کرد و رهبر را تنها نخواهند گذاشت. خدا با ماست.
طالعي
* الان وظيفه رئيس‌جمهور منتخب، آقاي روحاني حل مشکلات اقتصادي مردم و رفع بيکاري در جامعه است. الان وقت آن رسيده که وعده‌ها تحقق يابد و جامه عمل بپوشد.
کريم قوامي
*اجراي دقيق قانون و احکام اسلامي عين عدالت و اعتدال است. بايد همگي تن به اسلام و قوانين آن بدهيم تا رفاه و امنيت پيدا کنيم در غير اين صورت به بي‌راهه رفته‌ايم.
9005---0913
* به مسئولين سازمان بسيج پيشنهاد مي‌کنم يک واحد و کار گروه ويژه مختص جذب و هدايت جواناني که مورد هدف ناتوي فرهنگي دشمن قرار گرفته‌اند ايجاد کنند.
يک جانباز جنگ نرم
* يقين داريم به مدد خداوند، رسول اعظم(ص) و ائمه معصومين (عليهم‌السلام) و خون شهدا در سايه قيام و استقامت مردم سوريه دشمنان اين کشور و ملت رسوا خواهند شد و در آينده‌اي نزديک مردم سوريه جشن پيروزي بر عوامل آمريکا و صهيونيسم را خواهند گرفت.
2539---0919
* از آقاي محمدرضا خلعتبري بازيکن تيم‌ملي فوتبال که به خاطر تغيير نام خليج‌فارس در نامگذاري ليگ امارات از بازي در باشگاه ‌اين کشور نوکيسه خودداري کرد سپاسگزارم.
1177---0935
* براي طي کردن پله‌هاي پيشرفت و ترقي در تمام مناطق روستايي بايد خانه‌هاي سوادآموزي به صورت فعال داير شود و معلمان به صورت شبانه‌روزي در روستاها حضور داشته باشند. اين خطر بزرگي است که هنوز تعدادي بيسواد در روستاهاي کشورمان زندگي مي‌کنند. هم و غم مسئولان در امر ريشه‌کني بيسوادي خيلي بيش از اين بايد باشد.
2872---0938
* کساني که در جنگ به دفاع از کشور و نظام پرداختند امروز مي‌بايستي در استراحت باشند ولي فشار زندگي برخي از آنان به حدي رسيده که نه تنها استراحت ندارند بلکه در چند جا بايد شاغل باشند. بلکه بتوانند زندگي خويش را بگذرانند.
9804---0917
* اگر به درمانگاه شهيد صنيع‌خاني در تهرانسر غربي براي معاينه چشم برويد بايد پول دو ويزيت را پرداخت کنيد، يعني معاينه با تابلو علائم يک قيمت دارد و با دستگاه الکترونيکي قيمت ديگري چرا؟
4886---0935
* تب انتخابات باعث شد که خودروسازان از اين موضوع سوء استفاده کنند و قيمت خودرو را طبق نظر خود به فروش برسانند. پس قيمت‌هاي اعلام شده شوراي رقابت چه شد؟ از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
0769---0912
* پل رودخانه کن جاده قديم کرج که سال 91 در اثر سيل فرو ريخت بدون تعمير رها شده است. از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
0401---0912
* از مسئولين دانشکده شهيد رجايي لاهيجان درخواست مي‌شود نسبت به بازسازي و تعمير و مرمت ساختمان دانشکده که کاملاً فرسوده است اقدام نمايند.
2495---0937
* با اينکه اسفند ماه سال گذشته با ارز 1226 تومان مقدار زيادي برنج وارد کشور شده ولي گويا قصد دارند در آستانه ماه مبارک رمضان به چندين برابر قيمت بفروشند. مسئولين امر جلوي اين حرام‌خوري را بگيرند.
8853---0912
* به تأسيس کارگاههاي فني-حرفه‌اي در بخش‌هاي کشور توجه لازم نشده فلذا اکثر جوانان روستاهاي کشور چه دختر و چه پسر از مهارت‌هاي زندگي محروم هستند. درخواست داريم به اين مهم توجه بشود و سرمايه‌گذاري لازم در آن صورت بگيرد.
2148---0937
* مديران سازمان تأمين اجتماعي پاسخ دهند پرداخت مطالبات مستمري‌بگيران اين سازمان بابت طرح همسان‌سازي پرداخت‌ها که قرار بود از اول سال 92 اجرايي بشود چه شد و به کجا انجاميد؟
8516---0919
* گراني بيداد مي‌کند. چرا بايد حقوق و درآمد با ريال و مخارج زندگي به دلار باشد.
2148---0937
* 18 سال است که خانه‌هاي شهرک نور فرهنگيان به گروهي از معلمان واگذار شده است. در حال حاضر ساکنين براي اخذ سند اقدام کرده‌اند ولي همچنان بين آموزش و پرورش، بنياد شهيد و شهرداري تهران در رفت و آمد هستند و نتيجه لازم را نمي‌گيرند.
5456---0912

 


گفت: يکي از مدعيان اصلاحات که به انگليس پناهنده شده است در وبلاگ شخصي خود نوشته است، حمايت اصلاح‌طلبان از دکتر روحاني به معناي مرگ اصلاحات است.
گفتم: چرا؟! منظورش چيست؟
گفت: نوشته است؛ اگر بخواهيم مخالفت‌هاي حسن روحاني با اصلاح‌طلبان را فهرست کنيم، به اندازه سي صفحه جا لازم دارد... و به چند نمونه از آنها نظير سخنراني عليه اصلاح‌طلبان در 23 تير 78، مخالفت با آشوبگران بعد از سخنراني رهبر انقلاب و... اشاره کرده است.
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: نتيجه گرفته است که حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني اعتراف به مرگ جبهه اصلاحات است و نشان مي‌دهد از اصلاحات فقط يک پوست باقي مانده است.
گفتم: يارو مي‌گفت؛ اون چيه که چشم داره ولي نمي‌بينه، بال داره ولي پرواز نمي‌کنه، نوک داره ولي غذا نمي‌خوره؟ پرسيدند چيه؟ گفت؛ پرنده مرده!

 


رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراها از اعلام نتيجه نهايي اين انتخابات در روز سه‌شنبه خبر داد و افزود: نتيجه شمارش آرا توسط فرمانداري‌ها و بخشداري‌ها اعلام مي‌شود.
محمدجواد کوليوند با اشاره به اينکه شمارش آراء در 35 هزار و 837 روستا به اتمام رسيده است، اظهار داشت: اين نتايج توسط بخشداري‌ها به کانديداها اعلام شده است.
وي افزود: اگر کسي به اين نتايج اعتراض و شکايتي دارد دو روز فرصت اعتراض به هيئت نظارت بخش مربوطه را دارد که طبق قانون هيئت اجرايي 15 روز موظف به بررسي شکايات و اعلام نتايج به کانديداهاي معترض است.
وي درخصوص روند بررسي اعتراضات کانديداها گفت: کانديداهاي معترض اسناد و مدارک خود را به هيئت نظارت مربوطه ارائه کرده و نظارت اين مدارک را به هيئت اجرايي مي‌دهد که در نهايت اين دو هيئت توامان در جلسه‌اي نسبت به اين شکايات تصميم‌گيري مي‌کنند.
رئيس هيئت نظارت مرکزي بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا افزود: اگر شکايات اين کانديداها وارد باشد طبيعتا صندوق مورد نظر مجددا بررسي شده و ليست و تعداد آراء مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد، حتي اگر لازم باشد آن صندوق بازشماري مي‌شود.
کوليوند تاکيد کرد: هيچ کانديداي معترضي نبايد شکايت خود را به هيئت مرکزي ارائه دهد چون قانون اجازه بررسي شکايات به هيئت مرکزي نداده است و آنها بايد به هيئت عالي استان و شهرستان مراجعه کنند.
رئيس هيئت نظارت مرکزي بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا همچنين با بيان اينکه نتايج شمارش آرا 60 درصد از روستاهاي تا هزار نفر جمعيت به اتمام رسيده است، گفت: شمارش آراء براي ساير شهرها وکلان‌شهرها تا امروز به اتمام مي‌رسد و بعد از تجميع آراء حداکثر تا سه‌شنبه 28 خرداد به کانديداها اعلام خواهد شد.
همچنين هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي کشور در اطلاعيه شماره 12 اعلام کرد شمارش آرا در 35 هزار و 837 روستا و تعداد زيادي از شهرهاي با جمعيت کمتر از 100 هزار نفر به پايان رسيده است؛ اما در تهران و ساير کلان‌شهرها تا نيمه هفته جاري شمارش آرا ادامه خواهد داشت و نتايج پس از آن اعلام مي‌شود.
حسين طلا، رئيس هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستا هم در مورد آخرين وضعيت شمارش آراء اين انتخابات گفت: با توجه به اين که تمام شب بعد از انتخابات، شعبه‌ها مشغول شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري بوده‌اند، نمي‌توان انتظار داشت که نتايج نهايي انتخابات شوراها به اين سرعت اعلام شود.
وي افزود: معمول اين است که بعد از پايان شمارش آرا در شعبه‌ها، شمارش در ستاد انتخابات جمع‌بندي مي‌شود، نتايج با فرمانداري چک مي‌شود و بعد نتايج نهايي به اطلاع مردم مي‌رسد.
از سوي ديگر، سعيد احمدي شهرکي رئيس ستاد انتخابات شهرستان تهران با بيان اينکه اخباري که در برخي سايت‌ها مبني بر اعلام نتايج و مشخص شدن و نام بردن از منتخبين انتخابات شوراهاي شهر و روستا منتشر مي‌شود، فقط گمانه‌زني است، اظهار داشت: اخبار رسمي تنها از فرمانداري تهران اعلام مي‌شود.
وي افزود: فرمانداري تهران تلاش مي‌کند که نتايج آرا را جمع‌بندي و آن را اعلام کند و تاکنون هيچگونه اخبار رسمي درباره منتخبين شوراها از سوي فرمانداري تهران اعلام نشده است.

 


رئيس‌جمهور در پيامي از زحمات و تلاش‌هاي وزيرکشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و همه دست‌اندرکاران برگزاري انتخابات در داخل و خارج تشکر کرد.
در اين پيام محمود احمدي‌نژاد خاطر نشان کرد: جا دارد که از تلاش‌هاي ارزشمند و شبانه‌روزي جنابعالي، معاونين محترم، استانداران، فرمانداران، بخشداران و کليه کارکنان وزارت کشور و همچنين کليه عوامل دست‌اندرکار اجراي انتخابات در سراسر کشور و خارج از کشور صميمانه تقدير و تشکر نمايم.
همچنين، وزير کشور در پيامي از تلاش‌هاي پرسنل وزارت کشور، ستاد انتخابات کشور، استانداران، فرمانداران، بخشداران و همه دست‌اندرکاران يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و نيز آحاد مردم تقدير و تشکر کرد.

 


حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب مردم در پيام تقدير خود از ملت ايران که از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد، از رهبر معظم انقلاب و آحاد مردم ايران براي کمک به خلق حماسه سياسي قدرداني کرد.
وي در پيام خود آورده است؛ حماسه حضور و مشارکت موثر و معنادارتان در انتخابات در راه انجام وظايف ديني و ملي و در پاسخ به نداي رهبري معظم انقلاب بر شما مبارک باد.
بي‌ترديد پيروز اين انتخابات شماييد و آگاه و آرام و اميدوار و با اعتقاد به حق و اعتماد به نظام مردم‌سالار ديني، گامي بلند و استوار در راه عزت و منافع ملي و مديريت برپايه اعتدال و اصلاح و تدبير برداشتيد.
روحاني در ادامه پيام تقدير خود افزود: اين پيروزي افتخارآفرين را به يکايک شما ملت بزرگوار و شريف از مرد و زن، پير و جوان در داخل و خارج کشور و همه اقوام و پيروان اديان و مذاهب تبريک و سپاس مي‌گويم.
ياد امام راحل(ره) و شهيدان والامقام انقلاب اسلامي و دفاع مقدس را گرامي مي‌دارم.
سپاس ويژه اين فرزند کوچک حوزه و دانشگاه ارزاني رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقليد، روحانيت معزز و استادان فرهيخته کشور باد که با درايت و شجاعت روح اميد را در مردم دميدند.
رئيس‌جمهور منتخب با تقدير از مجريان و ناظران يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري خاطرنشان کرد: تلاش همه دست‌اندرکاران انتخابات در شوراي محترم نگهبان، قواي سه‌گانه نظام، وزارت کشور، ستادهاي اجرايي و نظارت و نيروهاي نظامي و انتظامي را ارج مي‌نهم و سپاس مي‌گويم.
ملت ايران من به عهدي که با شما مردم بسته‌ام وفادار خواهم بود و با اتکا به دعاي خير و استمرار حضور و حمايت شما تا پايان اين راه پرافتخار از پاي نخواهم نشست.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است؛ من در اين راه دست همه اعتدال‌گرايان، اصلاح‌طلبان و اصولگرايان را به گرمي مي‌فشارم و از همه کساني که اين بنده کوچک را شايسته اعتماد خود دانستند درخواست کمک و همکاري در ادامه راه دارم و از ديگر نامزدهاي محترم که با حضور و رقابت خويش به خلق حماسه سياسي و شفافيت ديدگاه‌ها کمک کردند تشکر مي‌کنم و مساعدت آنها را در راه خدمت به ملت انتظار دارم.
اميدوارم همه آنان که به ديگر نامزدهاي محترم راي داده‌اند نيز اين بنده را خدمتگزار مخلص خود بدانند زيرا که من خود را پاسدار حقوق همه ملت ايران مي‌دانم.
نشست خبري رئيس‌جمهور منتخب
حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران امروز طي نشست خبري که در مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام برگزار مي‌شود، با خبرنگاران گفت‌وگو خواهد کرد.

 


معاون امنيت دادستان کل کشور اعلام کرد در ايام تبليغات انتخاباتي هيچ‌گونه تخلفي را از سوي کانديداها و ستادهاي تبليغاتي آنها شاهد نبوديم.
قاضي ناصر سراج با اشاره به حضور حداکثري مردم در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: خوشبختانه در ايام تبليغات انتخاباتي هيچ‌گونه تخلفي را از سوي کانديداها و ستادهاي تبليغاتي آنها شاهد نبوديم.
در انتخابات 24 خرداد همه خبرنگاران خارجي حضور داشتند و اگر قدري انصاف داشته باشند مردم‌سالاري ديني در ايران را تاييد مي‌کنند.
قاضي سراج در گفت‌وگو با فارس تاکيد کرد: بدون شک برگزاري انتخابات يازدهم با آزادي صد درصدي و مشارکت بي‌نظير مردم برگزار شده و همين امر باعث يأس غرب و شکست تلاش‌هاي آنها در جهت تحريم انتخابات شده است.

 


«ليبرال‌ها در نهايت ممکن است از حسن روحاني سرخورده شوند».
اين مطلب را بي‌بي‌سي از قول روزنامه اينديپندنت نوشت و افزود: منتخب مردم وفادار به حکومت است و اين ممکن است در نهايت ليبرال‌ها را سرخورده کند.
روزنامه انگليسي مي‌افزايد: حضور روحاني در فهرست نامزدهاي تاييد شده نشانه آن است که او از سوي حاکميت کسي تلقي نمي‌شود که بخواهد اوضاع را به هم بريزد.
از سوي ديگر آسوشيتدپرس از قول يکي از مخالفان (رسول نفيسي) نوشت: روحاني يک غريبه در حاکميت نيست و پيروزي وي به معناي تضعيف نظام يا ايجاد شکاف جدي تلقي نخواهد شد. نظام خاطرجمع است که وي و ديگر نامزدها، پايه‌ها را به چالش نمي‌گيرند.

 


شبکه اينترنتي بالاترين که از نقش‌آفرينان اصلي در فتنه سال 88 بود ضمن درج اين مطلب نوشت: گروه‌هايي که مدعي جنبش بودند با شرکت در انتخابات و پذيرش صحت و سلامت آن- آن هم با 976 هزار رأي که قابل جا به جايي بود [7/50 درصد آراي برنده انتخابات]- جنبش سبز را با دستان خود به خاک سپردند و دفن کردند.
بالاترين در مطلب ديگري با بيان اينکه که «کسي متوهم نشود، شخص عوض شده و نه سيستم سياسي» افزود: روحاني نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي است.
از سوي ديگر گويانيوز ديگر وبسايت اينترنتي وابسته به محافل ضدانقلاب معتقد است: جمهوري اسلامي اين‌بار هم حماسه‌اي خلق کرد که بازيگرانش شامل طيف گسترده‌تري از اپوزيسيون بود که در زمين جمهوري اسلامي به بازي پرداختند تا اوامر و خواستهاي جمهوري اسلامي براي مشارکت حداکثري فراهم شود. بنابراين ترديدي نيست که [آيت‌الله] خامنه‌اي پيروز بزرگ اين انتخابات است. اين به منزله همه‌پرسي براي مشروعيت نظام بود.
از سوي ديگر پايگاه اينترنتي خودنويس وابسته به اپوزيسيون معتقد است: تحريم‌کنندگان انتخابات شکست سنگيني خوردند و با وجود تلاش و فعاليت آنان، مردم در ايران پاي صندوق‌هاي رأي رفتند. البته به گفته هنريک ايبسن نروژي، اکثريت همواره اشتباه مي‌کنند(!) با اين وجود واقعيت اين است که خط تحريم انتخابات شکست خورد.
خودنويس در مطلب ديگري نوشت: حاکميت اندکي هم زحمت به خود نداد که آراي جليلي را بالا ببرد. اگر از مدتي پيشتر غبار اوهام خودانگيخته را مي‌نشانديم، روشن شده بود خيال اين که رهبر در نظر دارد جليلي را از صندوق بيرون بياورد، صرفا پرداخته ذهن ما بوده است. در شمارش آرا حتي بخود زحمت ندادند که آراي جليلي را اندکي بالاتر گزارش کنند.
خودنويس اضافه مي‌کند: حماسه سياسي که درباره انتخابات گفته شد، از جمله مهر پايان به جنبش سبز و شعار رأي من کو بود. با توجه به اينکه اکنون افکار عمومي و بخصوص راي‌دهندگان به آقاي روحاني بر اين باور هستند که در شمارش آرا تقلبي صورت نگرفته، اين پرسش جدي مطرح شده که آيا ادعاي مخالفين نظام براي تقلب در انتخابات چهارسال پيش صحيح بوده است؛ و چرا اين‌بار مخالفين چنين ادعايي را مطرح نمي‌کنند؟
خودنويس در ادامه نوشت: حسن روحاني در طول شانزده سالي که از عمر سياسي اصلاح‌طلبي مي‌گذرد، نه تنها هيچ‌گونه تمايلي به اين جريان سياسي نشان نداده بود، بلکه در بعضي موارد در مقابل اصلاح‌طلبان نيز موضع‌گيري کرده بود. اما شرايط انتخابات به سمتي رفت که اصلاح‌طلبان ترجيح دادند تا از نامزد خود عارف بخواهند که وي به نفع روحاني کناره‌گيري کند. کناره‌گيري عارف نشان داد که اصلاح‌طلبان فاقد انسجام و توان سياسي براي حضور در قدرت هستند. بنابراين حمايت اصلاح‌طلبان از آقاي روحاني در ديد وي نه به معني يک ائتلاف سياسي بلکه به خاطر نياز آنان ديده شد.
در همين حال راديو اسرائيل در تحليل خود تصريح کرد: اغلب تحليل‌گران در ارزيابي‌هاي خود درباره انتخابات ايران متحمل شکست سخت و ضربات جدي شدند. آنها خيال مي‌کردند حکومت جليلي يا قاليباف را به رياست‌جمهوري مي‌رساند.

 


عضو مستعفي حزب مشارکت معتقد است برگزاري انتخابات با مشارکت 73درصدي مردم، پيروزي عظيم براي نظام است و حتي اگر اصلاح‌طلبان وارد ميدان نمي‌شدند، رقم مشارکت به 60 تا 65 درصد مي‌رسيد.
عباس عبدي در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: من وقتي با اکثر تحليلگران صحبت مي‌کنم، نخستين حس‌شان اين است که در برابر رفتار مردم باخته‌اند. اين انتخابات نشان داد که مردم در امور مهم خود نه تحت تاثير رسانه‌هاي خارجي و فضاي مجازي هستند و نه تحت تاثير جو مايوس و نااميدکننده برخي از نيروهاي سياسي داخل کشور. مردم با وجود همه انتقادها، به سيستم يک اعتماد نسبي دارند که باعث مي‌شود راه انتخابات را کم‌هزينه‌ترين و در عين حال پردستاوردترين راه بدانند.
وي اضافه کرد: طرف ديگر قضيه حکومت است. رفتار حکومت بسيار عاقلانه و درست بود. من شخصا معتقدم که رهبري نظام در اين قضيه بيشترين نقش را داشت. وقتي حکومتي چهار سال تحت فشار تبليغاتي درباره مسائلي نظير کودتاي انتخاباتي قرار دارد، اما در نهايت انتخاباتي را برگزار کند که بيش از 70درصد مردم در آن شرکت کنند و بسيار آرام و قابل اعتماد براي همه طرف‌ها، اين انتخابات برگزار شود، اين يک پيروزي عظيم براي حکومت و کشور و مصداق واقعي حماسه سياسي است.
وي با بيان اينکه «شرکت در انتخابات را مردم به اصلاح‌طلبان تحميل کردند» افزود: اگر اصلاح‌طلبان شرکت نمي‌کردند، اصل مشارکت شايد مقداري کمتر از الان مي‌شد و شايد به 60 تا 65 درصد مي‌رسيد.
عبدي درباره فضاسازي‌هاي راديکال در فضاي مجازي مبني بر رفع حصر موسوي و کروبي و آزادي زندانيان حوادث سال 88 هم گفت: «اين همان اشتباهي است که بايد از آن پرهيز کرد. اين مسائل تحت تاثير فضاي مجازي است. نخستين کاري که بايد دولت جديد و اصلاح‌طلبان انجام دهند اين است که دور اين فضاي مجازي يک خط قرمز بکشند. اين فضا به معناي واقعي «مجازي» است. اگر اين فضا واقعي بود الان هيچ‌کس نبايد در انتخابات شرکت مي‌کرد. آنهايي که تحت تاثير اين فضاي غيرمسئول مجازي هستند، هيچ کاري نمي‌توانند بکنند. افرادي که تحت تاثير اين فضا بودند تا دو ماه پيش اگر درباره انتخابات حرفي مي‌زديم آنقدر انتقاد مي‌کردند که حد نداشت. بنابراين نخستين کار اين است که تحت تاثير فضاي مجازي نباشند و در فضاي واقعي تصميم‌گيري کنند. آنهايي که در فضاي مجازي مطالبات را تعيين مي‌کنند، همان‌هايي هستند که تا قبل از اين تحريمي بودند... اين کارها حصر را طولاني‌تر مي‌کند همچنان که تاکنون کرده است.»

 


يک مقام رژيم صهيونيستي گفت انتخابات ايران اهميتي براي اسرائيل ندارد.
موشه يعلون وزير دفاع رژيم صهيونيستي در واشنگتن گفته است: نتيجه انتخابات ايران هيچ تغييري در پي نخواهد داشت و براي ما بي‌اهميت است. اين رهبر ايران است که رئيس جمهور را تعيين مي‌کند[!؟]
ژنرال موشه يعلون در واکنش به انتخابات ايران گفت: «بايد از اين پس نيز در برابر ايراني‌ها سخت‌تر بايستيم؛ هم از نظر ديپلماتيک و هم از نظر لزوم برقراري مجازات‌هاي سخت‌تر.»
وي افرود: «بايد به ايراني‌ها نشان داد که گزينه نظامي هنوز بر روي ميز است.»
موشه يعلون عضو حزب حاکم ليکود به رهبري بنيامين نتانياهو نخست‌وزير اين کشور است. نتانياهو نيز اخيرا تصريح کرده بود انتخابات ايران براي وي بي اهميت است چرا که سياست خارجي اين کشور را تغيير نمي‌دهد.
شايان ذکر است راديو اسرائيل که توسط منوشه امير اداره مي‌شود، غروب روز جمعه با وجود استقبال چشمگير ملت ايران از انتخابات و ازدحام کم‌سابقه پاي صندوق‌هاي راي گفته بود: هيچ اغتشاشي ديده نمي‌شود. به گزارش خبرنگاران خارجي، درصد رأي‌دهندگان پايين است، علي‌رغم اين که قرار بوده ساعت 6 بعدازظهر انتخابات تمام شود، مقامات حکومتي به تمديد ساعت رأي‌گيري پرداخته‌اند. حکومت بيشترين تلاش خود را به عمل آورده که شمار رأي‌دهندگان تا آنجا که ممکن است بالا باشد. در گزارش‌ها گفته شده بود از آنجا که هيچ يک از شش کانديداي رياست جمهوري شخصيتي نيست که اميد کوچکترين تغييري را با خود به همراه داشته باشد، بسياري از مردم هيچگونه اشتياقي به شرکت در انتخابات نشان نداده‌اند.
راديو اسرائيل پيشگويي کرده بود اعلام شکست حسن روحاني با 13 درصد آرا قطعي است و آگاهان سياسي مي‌گويند مسلم است که شکست او اعلام خواهد شد.(!)

 


برگزاري باشکوه و حماسي انتخابات، محافل اپوزيسيون مدعي تقلب و طرفدار تحريم انتخابات را دچار آشفتگي کرده است.
پايگاه اينترنتي اپوزيسيون دراين‌باره از قول يکي از عناصر اپوزيسيون (کاظم علمداري) تصريح کرد که شرکت گسترده مردم ايران در انتخابات باعث انفعال و سرگرداني اپوزيسيون شده است.
وي مي‌نويسد: چرا اپوزيسيون در انتخابات در «دقيقه نود» تصميم مي‌گيرد، نظرياتش را عوض کند و فکر مي‌کند که نظرات امروزش درست‌تر از نظرات دو روز پيش، دو هفته پيش، و دو ماه پيش او است و مي‌تواند او را به مطالباتش نزديک‌تر کند؟ به دليل اينکه او برنامه‌ريز جامعه و سياست‌هاي خود نيست. او تشکلي ندارد که با بدنه جامعه در تماس مستقيم باشد، افکارعمومي را بسنجد و بر‌ آن اساس برنامه‌ريزي کند و يا بتواند نقش تعيين‌کننده‌اي بر رفتار انتخاباتي مردم داشته باشد. به عبارت ديگر، اپوزيسيون سرگردان است. او براي جامعه برنامه‌ريزي و سياست‌ورزي نمي‌کند و جامعه او را به دنبال خود مي‌کشاند.
وي اضافه کرد: مي‌توان پرسيد که چرا مردم به فکر مي‌افتند که در انتخابات شرکت کنند؟ زيرا، يا حکومت بطور غيرواقعي(!) در مردم اميد بهبود ايجاد مي‌کند. حکومت خواستار مشارکت وسيع مردم است.
«ايران امروز» با ابراز تحليلي از مشارکت حماسي مردم با وجود پيش‌بيني اپوزيسيون مبني بر کم‌رونق بودن انتخابات، اين موضوع را به فضاسازي و استقبال نظام نسبت مي‌دهد و مي‌نويسد: اين‌چنين است که در چند روز باقي مانده به برگزاري انتخابات موج جديدي راه مي‌افتد که مي‌تواند بخشي از اپوزيسيون را با خود همراه کند و بسياري از نظريه‌پردازان براي سومين‌بار در توجيه آنچه رخ مي‌دهد نظرات خود را تغيير مي‌دهند تا با تغييرات روزانه جامعه منطبق شوند. اين وضعيتي است که سياستمداران اپوزيسيون را به جاي برنامه‌ريزي و سازماندهي براي دگرگوني‌هاي سياسي و اجتماعي و پي‌گيري مطالبات مردم، تابع فضاهاي ايجاد شده در جامعه مي‌کند.
گويانيوز ديگر وبسايت ضدانقلابي نيز در تحليلي آميخته به آشفتگي مدعي شد جمهوري اسلامي همان‌گونه که قصد کرده بود انتخاباتي بدون تقلب را به جهان نشان داد تا تقلب [؟!] انتخابات پيشين را به ادعايي غيرقابل اثبات تبديل کند. اين‌بار نامزدها را با عبور از فيلتر شوراي نگهبان دست‌چين کردند [!] جمهوري اسلامي بدين ترتيب ادعاي تقلب را به توهم تبديل کرد. [آيت‌الله] خامنه‌اي با رئيس‌جمهور کردن [!] روحاني به اپوزيسيون فهماند که به رغم سياه کردن خروارها کاغذ، مسائل حاکميت را نمي‌فهمد و اغراق مي‌کند.
گويانيوز افزود: برنده بزرگ انتخابات [آيت‌الله] خامنه‌اي است و بازنده‌ترين بازيگر در اين ميان مانند هميشه گروه‌هاي اپوزيسيون هستند که سرگردان يافتن برادرزاده‌هاي کوچک و در تب و تاب هستند اکنون شايد حاکميت ديگر حتي نيازي به حصر موسوي و کروبي هم نداشته باشد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10