(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 خرداد 1392 - شماره 20519

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در اولين قدم براي همکاري مجلس و دولت انجام شد
ديدار و رايزني روحاني و لاريجاني
توصيه فعالان سياسي به رئيس جمهور منتخب مردم انتخاب همکاران بر اساس تدين و کارآمدي باشد
درمکتب امام
تجديد ميثاق رئيس جمهور منتخب با آرمان‌هاي امام خميني(ره)
معادلات منطقه اي در خاورميانه به نفع ايران است
در پيام‌هاي جداگانه صورت گرفت
تبريک رؤساي قوا، مسئولين و نهادها به رئيس‌جمهور منتخب مردم
پيام تبريک انتخاباتي آيت الله نوري همداني به رهبر معظم انقلاب
ولايتي: حماسه سياسي مدنظر رهبري در انتخابات محقق شد
سعيد جليلي: حرفم براي کمک به دولت آينده تعارف نيست
توسط کميسيون تحقيق اعتبارنامه 4 نماينده ميان‌دوره‌اي هفته آينده بررسي مي‌شود
انتخاب نمايندگان مجلس و خبرگان رهبري در 3 حوزه انتخابيه
سخنگوي وزارت خارجه مطرح کرد
ارتقاي جايگاه ايران در منطقه و عرصه بين‌الملل با حضور پرشکوه مردم در انتخابات اخير
رسيدگي به اتهامات 3 نماينده سابق مجلس در پرونده فساد بزرگ بانکي
اذعان سفير آلمان به حضور گسترده‌ مردم ايران در انتخابات
   


رئيس‌جمهور منتخب و رئيس مجلس شوراي اسلامي در راستاي همکاري آتي هرچه بيشتر ميان دو قوه ديدار و گفت‌وگو کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب مردم در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در حاشيه ديدار با رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه ما ديدارهاي فراواني در گذشته با آقاي لاريجاني داشته‌ايم، «به خانه ملت» گفت: امروز اولين قدم را براي همکاري دو قوه برداشتيم تا در آينده نزديک همکاري بين دو قوه آغاز شود.
وي افزود: در اين جلسه نکات مهمي که در کشور با آن مواجهيم، به ويژه درخصوص همکاري‌هاي دولت و مجلس بحث و گفت‌وگو شد.
رئيس‌جمهور منتخب مردم با بيان اينکه مردم ما با شادي شب گذشته خود نشان دادند که ملتي اميدوار نسبت به آينده هستند، ادامه داد: احساس همه ملت اين است که اخلاق و تعادل در کشور مستحکم‌تر خواهد شد و با مشورت با افراد صاحب‌نظر مشکلات کشور حل و فصل شود.
روحاني خاطر نشان کرد: البته مشکلات يک شبه حل نمي‌شود و بايد به تدريج و با مشورت صاحب‌نظران اين اتفاق رخ دهد.
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز با بيان اينکه در اين جلسه علاوه بر عرض تبريک، به دليل دوستي قديمي علاقه‌مند ديدار حضوري با ايشان بودم، گفت: در اين جلسه درخصوص شرايط کشور به ويژه ضروريات کشور مثل کنترل تورم و مشکلات بيکاري بحث و گفت‌وگو شد.
لاريجاني افزود: همچنين در اين جلسه رايزني‌هايي درخصوص کابينه دولت آينده صورت گرفت.

 


فعالان سياسي به رئيس‌جمهور منتخب توصيه کردند در دولت آينده از تمام ظرفيت‌هاي کشور استفاده کرده و در انتخاب همکارانش تدين و کارآمدي را ملاک قرار دهد.
احمد توکلي نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: دولت يازدهم با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي ممکن بايد نقاط قوت گذشتگان را افزايش و ضعف‌هاي سال‌هاي قبل را نيز با سرعت بيشتري جبران کند و با شناختي که من از فضاي مجلس دارم قوه مقننه از دولت حمايت جدي خواهد داشت.
وي با بيان اينکه من اميدوارم که دولت جديد دولتي مقتدر، دانا و کاردان باشد و همه نيروها را در پي داشته باشد افزود: با تصويري که از آينده دولت در ذهن من است همه گروه‌ها، احزاب و نهادها از دولت حمايت مي‌کنند که اين حمايت از سوي قوه قضائيه تبلور بيشتري خواهد داشت.
عضو کميسيون بودجه مجلس اظهار داشت: رئيس‌جمهور منتخب بايد در مدت زمان باقي‌مانده در مرحله اول به انتخاب همکاران خود بپردازد و ضمن برگزاري جلسات با اين افراد برنامه اجرايي خود را در ذيل برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز آماده کند.
رفاقت به جاي رقابت
محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران و نايب‌رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز، با اشاره به پيام مقام معظم رهبري بعد از خلق حماسه‌سياسي توسط مردم، گفت: پيام مقام‌ معظم رهبري حامل يک توصيه کلان به کانديداهاي پيروز نشده و نامزد منتخب مردم داشت.
وي افزود: پيام رهبر معظم انقلاب اين بود که همه بايد اخلاق رقابت را رعايت کنند، کانديداهايي که پيروز نشدند بايد با احترام به راي مردم، رئيس‌جمهور منتخب را ياري کنند و از طرفي فرد منتخب نيز نبايد اين‌طور فکر کند که تا آخر در اين مسئوليت قرار دارد.
باهنر با بيان اينکه نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بايد برنامه‌هاي پيشنهادي خود را به حجت‌الاسلام روحاني بدهند، تاکيد کرد: اينکه مقام معظم رهبري فرمودند رقابت‌ها بايد جايش را به رفاقت بدهد به اين معناست که هيچ نامزدي نبايد به آقاي روحاني به عنوان رقيب نگاه کند.
باهنر افزود: آقاي دکتر روحاني نيز نگاه رقيب به ديگر نامزدها نبايد داشته باشد چرا که اکنون رقابت تمام شده و فضاي اداره کشور حاکم است و در اين مرحله، رقابت معني ندارد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به فارس گفت: بايد مشکل حذف رقبا به پايان برسد، در گذشته اين مشکل وجود داشته که وقتي فردي به قدرت مي‌رسيد شروع به حذف رقبا مي‌کرد، اين روش به کشور آسيب زد و نبايد تکرار شود.
انتخاب همکاران بر اساس تدين
و کارآمدي
محسن کوهکن نيز در اين مورد گفت: دکتر روحاني را اصلاح طلب نمي‌دانيم و معتقديم وي براي خود يک مشي خاص دارد که از همه جناح‌ها و به طور معتدل استفاده مي‌کند نبايد فراموش کرد وي سال‌هاي سال نماينده رهبري در شوراي عالي امنيت ملي بود.
وي افزود: در اين انتخابات افرادي با سلايق مختلف از وي حمايت کرده و به او راي دادند که باعث شد آقاي روحاني رئيس‌جمهور شود ما هم براي وي آرزوي موفقيت مي‌کنيم و او را نقطه مقابل اصولگرايان نمي‌دانيم؛ بسياري از کساني‌که در مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام کار مي‌کنند، بارها عنوان کردند که وي فردي مومن، معتقد و انقلابي است.
کوهکن با بيان اينکه اينطور نيست که وي از جرگه اصولگراها نباشد، ادامه داد: آقاي روحاني در مجلس چهارم نايب رئيس بودند و مجلس را اداره مي‌کردند، اما گاهي افراد با سلايق مختلف بين خود و جريان‌هاي ديگر خط‌کشي مي‌کنند که اين کار معقول نيست.
کوهکن در پاسخ به اينکه از رئيس جمهور چه انتظاراتي مي‌رود، به مهر گفت: آقاي روحاني در انتخاب همکارانش اصل را بر تدين، انقلابي‌گري و کارآمدي قرار دهد، ان‌شاءالله نگاه وي سياسي نيست، زيرا پيش از اين هم گفته بود که از معتدل‌ها در هر دو جناح استفاده مي‌کند، همين مسئله تعارضات و گفتگوهاي بيهوده را برطرف خواهد کرد.
اين فعال سياسي اصولگرا همچنين خاطر‌نشان کرد: از آنجا که دکتر روحاني چند دوره در مجلس حضور داشته است، راحت‌تر مي‌تواند با مجلسيان کار کند، پيش‌بيني ما اين است تنشي که موجب رنجش مردم شود، بين مجلس و دولت وجود نخواهد داشت.
نوبت حماسه اقتصادي
حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي هم در اين مورد گفت: حسن روحاني بايد همان‌گونه که در برنامه خود ارائه داده در انتخاب کابينه‌اش با مشورت و برنامه‌ريزي عمل کند.
وي ادامه داد: بايد افرادي کارآمد و متخصص انتخاب شوند و در ضمن افراد معتدل اصولگرا و اصلاح‌طلب باشند و استفاده از افراد تندروي اصلاح‌طلب مورد انتظار نيست.
فولادگر بيان داشت: هيئت دولت بايد با مشورت و با استفاده از افراد صاحب فکر انتخاب شوند.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود تاکيد کرد: رئيس‌جمهور آينده بايد همان‌گونه که در برنامه خود ارائه کرده است حال که حماسه سياسي مردم تحقق پيدا کرد حماسه اقتصادي برپا کند.
فولادگر ادامه داد: رفع مشکلات اقتصادي و رونق‌بخشي به بازار کسب و کار و اجراي اصل 44 از مسائلي است که بايد دنبال شود.

 


برخورد ما، برخورد مکتبي است
ما بايد در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنيم و تفکر اينکه ما انقلابمان را صادر نمي‌کنيم کنار بگذاريم، زيرا اسلام بين کشورهاي مسلمان فرقي قائل نمي‌باشد و پشتيبان تمام مستضعفين جهان است از طرفي ديگر تمام قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها کمر به نابودي‌مان بسته‌اند و اگر ما در محيطي در بسته بمانيم قطعا با شکست مواجه خواهيم شد. ما بايد حسابمان را صريحا با قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها يکسره کنيم و به آنها نشان دهيم که با تمام گرفتاري‌هاي مشقت‌باري که داريم، با جهان برخوردي مکتبي مي‌نمائيم.
صحيفه نور - ج 12 - ص 19

 


حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس جمهور منتخب ملت ايران با حضور در حرم امام خميني(ره) با آرمان هاي امام و انقلاب تجديد ميثاق کرد.
 در اين مراسم حجت‌الاسلام سيدحسن خميني توليت آستان مقدس حضرت امام خميني(ره)، حسن روحاني رئيس جمهور منتخب ملت ايران را همراهي کرد.  
 حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب ملت در اين مراسم طي سخناني گفت: پس از اعلام رسمي نتيجه انتخابات و سرور و خوشحالي همه مردم در سراسر کشور، به خاطر دستيابي ملت به هدف بلند سياسي و اجتماعي خودشان که موفق به خلق حماسه سياسي در اين مقطع مهم شدند، بنده نيز روز يکشنبه به محضر رهبر انقلاب رفتم و اين پيروزي و شادماني ملت را به ايشان تبريک گفتم.
وي افزود: ‌البته راجع به مسائل مختلف، ايشان رهنمودهايي داشتند و من هم نکات و عرايضي داشتم که آنجا مطرح شد.
رئيس‌جمهور منتخب ايران ادامه داد: پس از ديدار با مقام معظم رهبري به حرم حضرت امام (ره) آمدم؛ حرمي که همه دلها به اين حرم و اين مرقد وابسته‌اند. امامي که آورنده عزت و سربلندي براي ملت ما بود و من احترام به اين مرقد و تعظيم در برابر آن را به عنوان يک وظيفه مي‌دانم.
حجت‌الاسلام روحاني ادامه داد: من به خاطر اين توفيق خدا را سپاسگزارم و اميدوارم امروز به عنوان آغازي پر برکت براي فصل جديدي از کشور ما باشد.
همچنين وي در پاسخ به سؤالي درباره حضور پرشور مردم در انتخابات و  مهمترين برنامه خود براي خلق حماسه اقتصادي، گفت: من بايد در برابر حماسه بزرگي که ملت ايران آفريدند، سر تعظيم فرود بياورم.
وي افزود: واقعاً‌ هيجان و شور ملت ايران در پاي صندوق‌ها به گونه‌اي بوده که تقريباً‌همه دنيا و رسانه‌هاي جهان و تمام سياسيون در برابر عظمت ملت ايران سر فرود آوردند و اين نشانه عظمت ملت و حرکت مردم براي دستيابي به اهداف مهم ملي خواهد بود.
روحاني خاطرنشان کرد: انشاء الله اين حرکت آغازي خواهد بود براي تغيير و تحولي که مورد خواست مردم است که هم البته تحول مسائل اقتصادي و همچنين تحول در مسائل فرهنگي، اجتماعي و سياسي خواهد بود.

 


«پيتر وهنر» در مقاله اي تحت عنوان «شکست هاي مضاعف اوباما در عرصه سياست خارجي» که در نشريه «کامنتري مگزين» منتشر شده است با اذعان به شکست سياست خارجي اوباما معترف است که معادلات منطقه اي به نفع ايران در حال تغيير هستند.
نويسنده نشريه کامنتري مگزين با اشاره به سخنراني سال 2007 «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا و با انتقاد از ناکارآمدي وي در تحقق وعده هايش مي افزايد: در ماه آوريل سال 2007 ميلادي باراک اوباما که در آن زمان يک سناتور و نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريکا بود طي يک سخنراني اظهار داشت؛ تا زماني که ما رويکردمان در قبال عراق را تغيير ندهيم مشکلات ما در مورد تمرکز مجدد بر چالش هاي موجود در منطقه از جمله بر تحولات منطقه، جنبش «حزب‌الله» لبنان، جنبش حماس و برنامه هسته اي ايران افزايش خواهد يافت. جنگ در افغانستان و عراق باعث افزايش چالش هاي ما مي شود.
با اين حال بايد اکنون پرسيد که آيا دولت اوباما به وعده‌هاي خود عمل کرده است؟ بحران سوريه نشان مي دهد که نيروهاي ارتش دولتي سوريه موفق شده اند تا کنترل شهر کوچک اما استراتژيک «القصير» را بازپس گيرند.  ايران با واقعيتي آشکار مواجه شده است: معادلات منطقه اي و توازن قوا در خاورميانه به نفع جمهوري اسلامي در حال تغيير است.
‌نويسنده در ادامه با اذعان به ناکارآمدي دولت اوباما در مديريت صحيح خاورميانه مي افزايد: «سياست هاي نادرست اوباما در منطقه سبب افزايش بي ثباتي در کشورهاي مختلف متحد و نزديک به آمريکا از جمله لبنان و اردن شده است. در مصر و سرتاسر شمال آفريقا نيز اخوان المسلمين در حال قدرت گيري هستند. از زمان رياست جمهوري اوباما ميزان نزاع و خشونت هاي فرقه اي در عراق افزايش يافته است. جنگ در افغانستان از سوي دولت آمريکا به بدي پيش مي‌رود و روابط «حامد کرزاي» رئيس جمهور افغانستان با دولت آمريکا سرد شده است. در مورد وضعيت مذاکرات صلح رژيم صهيونيستي و فلسطينيان نيز مي توان گفت که دولت آمريکا از نقش آفريني مثبت در اين رابطه ناکام بوده است. عليرغم ادعاهاي اوباما القاعده هنوز هم در شمال آفريقا حضور دارند.» 
وي در ادامه مي افزايد: «اگر علت تمامي اين بحران ها را ناکارآمدي اوباما بدانيم ، واقعيت آن‌است که مديريت نادرست وي بخشي از علت اصلي ايجاد اين مسائل بوده و دولت اوباما بايد مسئوليت آن را بپذيرد. شکست هاي اوباما در عرصه بين المللي به طرز مضاعفي در حال افزايش است. بايد به‌طور واضح گفت که سياست هاي رئيس جمهور کنوني آمريکا کاملا شکست خورده‌اند. آثار اين شکست را مي توان در گفتار، کردار و در وعده هاي تحقق نيافته وي مشاهده کرد.» 
نويسنده اين گزارش که باشگاه خبرنگاران آن را نقل کرده است؛ در نهايت مي افزايد: «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا بايد بداند که عرصه سياست خارجي و مديريت صحيح آن دشوارتر از صرف نقد نمودن اشباهات ديگران است. سخن هيچ گاه نمي تواند جاي عمل را بگيرد. پس از گذشت هشت سال اينک شکست هاي اوباما به وضعيت تحمل ناپذيري رسيده است. 

 


رؤساي قوه مقننه و قضائيه، رئيس مجلس خبرگان رهبري و ساير مقامات و نهادها و ارگان‌ها در پيام‌هاي جداگانه‌اي انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به‌عنوان رئيس‌جمهور منتخب مردم در 24 خرداد را تبريک گفتند.
علي لاريجاني رئيس مجلس در پيام تبريکي به مناسبت پيروزي حسن روحاني در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، گفت: شکوه و عظمت انتخابات اخير پشتوانه‌اي ارزشمند براي بهبود شرايط کشور به خصوص در زمينه حل مشکلات گراني و بيکاري خواهد بود.
آيت‌الله آملي‌لاريجاني رئيس قوه قضائيه نيز با صدور پيامي پيروزي حسن روحاني را در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تبريک گفت و اظهار داشت: بدون ترديد حضور حماسي و پرمعناي مردم در دفاع از ارزش‌هاي الهي انقلاب اسلامي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري که در پرتو عنايت الهي و در رقابتي سالم و توأم با آرامش، متانت و اخلاق اسلامي به دست آمده مايه مباهات است.
همچنين آيت‌الله مهدوي‌کني رئيس مجلس خبرگان رهبري ضمن تبريک به رئيس‌جمهور منتخب مردم تصريح کرد: براين باوريم که جنابعالي به عنوان رئيس‌جمهور منتخب، مجري قانون اساسي و حافظ دين و مذهب رسمي کشور، و همچنين عزت و شرافت جمهوري اسلامي ايران است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام هم با صدور بيانيه‌ا‌ي به مناسبت حماسه سياسي انتخابات 24 خرداد، پيروزي حجت‌الاسلام حسن روحاني را به وي تبريک گفت.
وي در بيانيه خود آورده است ؛ اينجانب يک‌بار ديگر به آحاد مردم عزيز ايران «دست‌مريزاد» مي‌گويم و از دست‌اندرکاران برگزاري انتخابات که از ماهها پيش زمينه‌هاي خلق اين حماسه سياسي را فراهم کردند، تشکر مي‌‌نمايم و اميدوارم جناب آقاي دکتر روحاني، در پايان رقابت‌ها و آغاز فصل رفاقت‌ها، در راه رسيدن به «حماسه اقتصادي» که وعده‌اش را در تبليغات انتخاباتي داده بودند، از ظرفيت‌هاي مديريتي وکارشناسي استفاده نمايند.
آيت‌الله احمد جنتي دبير شوراي نگهبان نيز در پيامي پيروزي حجت‌الاسلام حسن روحاني را در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم تبريک گفت.
همچنين آيت‌الله هاشمي‌شاهرودي رئيس هيئت عالي حل اختلاف و تنظيم روابط قواي سه‌گانه طي پيامي انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحاني را به عنوان رئيس‌جمهور منتخب ايران در دور يازدهم انتخابات رياست جمهوري به وي تبريک گفت.
لازم به ذکر است محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور کشورمان در روز شنبه به حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب ايران تبريک گفته بود.
آمادگي براي تعامل و همکاري
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي ملت ايران را پيروز اصلي ميدان انتخابات معرفي و با سپاس از حضور حماسي و باشکوه آنان براي اثبات وفاداري به نظام جمهوري اسلامي تأکيد کرده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تبريک اين پيروزي بزرگ و تاريخ‌ساز به رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي، ملت شريف ايران و رئيس‌جمهور محترم و منتخب مردم جناب حجت‌الاسلام دکتر حسن روحاني، آمادگي همه جانبه خود را براي تعامل و همکاري با دولت آينده در چارچوب مأموريت‌ها و وظايف قانوني محوله اعلام مي‌دارد.
همچنين ارتش جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي با تجليل از حضور حماسي مردم و خلق حماسه سياسي، انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحاني را به عنوان رئيس‌جمهور منتخب ملت تبريک گفت.
در همين راستا، نيروي انتظامي طي اطلاعيه‌اي با تبريک به حجت‌الاسلام حسن روحاني براي همکاري با دولت منتخب اعلام آمادگي کرد.
همچنين سازمان صدا و سيما، سازمان تبليغات اسلامي، جامعه مدرسين حوزه علميه قم، شوراي ائتلاف بزرگ اعتدال‌گرايان، جمعيت فدائيان اسلام شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، جبهه حاميان انقلاب اسلامي، شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي، جامعه روزنامه‌نگاران جوان ايران در پيام‌هاي جداگانه‌اي به حجت‌الاسلام حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور منتخب مردم تبريک گفتند.

 


آيت الله نوري همداني در پيامي به رهبر معظم انقلاب خلق حماسه حضور سياسي مردم در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را به ايشان تبريک گفت و از ملت ايران به عنوان حماسه آفرينان 24 خرداد تقدير کرد.
در پيام اين مرجع تقليد به رهبر معظم انقلاب آمده است؛ حضور پرشور مردم متعهد ايران اسلامي كه به دعوت حضرتعالي لبيك گفته و حماسه سياسي پرشكوهي ايجاد كردند را به محضر مباركتان تبريك عرض نموده و از مردم متعهد ايران كه از آغاز انقلاب اسلامي در زير پرچم امام «رضوان الله عليه» در تمام عرصه ها با حضور ولايتمدارانه رشد سياسي خود را نشان دادند نيز تقدير مي نمائيم.
در ادامه اين پيام تبريک، آيت الله نوري همداني خاطر نشان کرد: به جناب حجت الاسلام و المسلمين آقاي دكتر حسن روحاني رئيس جمهور منتخب نيز تبريك گفته و اميدواريم كه إن شاء الله با پيروي از منويات حضرتعالي در عرصه حفظ ارزشهاي اسلامي و رفع مشكلات مردم و ايجاد حماسه اقتصادي موفق باشند و در راه نشان دادن عظمت و اقتدار اسلامي در همه عرصه ها در برابر دشمنان اسلام موفق و باعث سربلندي ايران اسلامي باشد.

 


علي‌اکبر ولايتي تاکيد کرد در اين انتخابات ملت ما توانست آرمان مورد نظر رهبري يعني حماسه سياسي را محقق کند.
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين‌الملل در مراسم يادواره شهداي حزب مؤتلفه با اشاره به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم اظهارکرد: اين انتخابات يک مصرع حماسه سياسي بود که با انفاس قدسي رهبري و پيروي مردم، آن جوش و خروش لازم ايجاد شد و مردم پاي صندوق رأي آمدند و باعث خوشحالي ما شد.
وي با تبريک به رئيس‌جمهور منتخب تصريح کرد: بعد از برگزاري انتخابات در رقابت‌هاي مشروع و با متانت، رئيس‌جمهور جديد را همه بايد کمک کنند؛ وظيفه مردم نيز علاوه بر رأي دادن حمايت کردن نيز هست.
ولايتي در ادامه سخنان خود پيرامون حضور مردم در انتخابات گفت: مهمترين سلاح بازدارنده براي طمع بيگانگان به جمهوري اسلامي همين اتحاد و انسجام مردم است. در واقع ضد موشک جمهوري اسلامي، اجتماع و اتحاد مردم است.
وي افزود: دشمنان بر اين موضوع بيشتر تکيه مي‌کنند که مردم با حضورشان پاي صندوق‌هاي رأي در حقيقت نداي رهبري را پاسخ گفتند و ما نيز از اين بابت خوشحاليم.
ولايتي در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران گفت: در اين انتخابات ملت ما پيروز شد و آرماني که مورد نظر رهبري بود يعني حماسه سياسي محقق شد.
وي افزود: همين که مردم به نداي رهبري پاسخ گفتند و با شور پاي صندوق‌هاي رأي آمدند ما اين را پيروزي جمهوري اسلامي ايران و آرمان امام خميني(ره) و کل ملت ايران مي‌دانيم.

 


کانديداي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري تاکيد کرد درخواستم از حاميانم براي کمک به آقاي روحاني يک تعارف نبود بلکه واقعا حالا همه ما بايد هر آنچه در توان داريم براي کمک به دولت آينده در جهت گفتمان امام و انقلاب به‌کار گيريم.
سعيد جليلي پس از اعلام نتيجه نهايي شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري در جمع اعضاي ستاد انتخاباتي خود با ابراز خرسندي از ايجاد فرصتي بزرگ براي انسجام نيروهاي با انگيزه و بي توقع براي شروع يک فعاليت ادامه‌دار که مي‌تواند از اين پس، منشأ حرکت‌هاي تأثيرگذار باشد، اظهار داشت: ويژگي افرادي که در اين مدت در ستاد انتخاباتي ما فعال بودند، اين است که براي رسيدن به هدف‌شان از هر روشي استفاده نمي‌کنند و به اصول و اخلاق حتي در فعاليت انتخاباتي پايبندند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: فقط در انتخابات است که يک نفر، تابلوي کار مي‌شود و در بسياري از فعاليت‌هاي ديگر به تابلو نيازي نيست و افراد مي‌توانند بر مبناي گفتمان مشترکشان در جهت اصول و ارزش‌هاي‌شان کار کنند.
جليلي با بيان اينکه در اين انتخابات، با کساني مواجه شدم که به اخلاصشان غبطه خوردم، گفت:به جز خراسان، مسئولان و فعالان ستادهاي انتخاباتي استاني را هرگز نمي‌شناختم، در آنها انگيزه‌ها و اخلاصي ديدم که مثال زدني است؛ هم باعث خجالت بود و هم افتخار، که کساني بدون داشتن هيچگونه پشتوان? مالي و انگيز? مادي با از خود گذشتگي براي اهداف‌شان فعاليت مي‌کردند.
وي همچنين درباره نتيجه انتخابات گفت: اين ضعف ما بوده که نتوانستيم درباره کارآمدي گفتمان انقلاب و مقاومت، کار اقناعي کنيم و اکثريت مردم را به اين کارآمدي متقاعد کنيم.
جليلي افزود: اينکه از حاميانم خواستم به آقاي روحاني کمک کنند، يک تعارف نبود بلکه واقعا حالا همه ما بايد هرآنچه در توان داريم براي کمک به دولت آينده در جهت گفتمان امام و انقلاب به‌کار گيريم.

 


نايب‌رئيس کميسيون تحقيق گفت: اعتبارنامه 4 نماينده ميان‌دوره‌اي مجلس هفته آينده توسط اين کميسيون بررسي خواهد شد.
محمدعلي اسفناني نماينده فريدن و فريدون‌شهر و نايب‌رئيس کميسيون تحقيق در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران به بررسي اعتبارنامه 4 نماينده ميان‌دوره‌اي مجلس اشاره کرد و گفت: در پي برگزاري انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس در 4 حوزه انتخابيه، اعتبارنامه نمايندگان انتخاب شده توسط کميسيون تحقيق بررسي خواهد شد. وي افزود: پس از تاييد صحت انتخابات اين 4 حوزه توسط شوراي نگهبان، اعتبارنامه آنها به کميسيون تحقيق ارجاع و بررسي خواهد شد. نايب‌رئيس کميسيون تحقيق خاطرنشان کرد: به دليل طي مراحل قانوني احتمالا اعتبارنامه 4 نماينده ميان‌دوره‌اي مجلس هفته آينده بررسي خواهد شد.

 


در جريان انتخابات 24 خرداد نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري و دو تن از نمايندگان مردم تويسرکان و حوزه انتخابيه تنکابن، رامسر و عباس‌آباد در مجلس شوراي اسلامي انتخاب شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه، مردم مناطق مختلف آذربايجان غربي جمعه گذشته آيت‌الله عسکر ديرباز را به عنوان نماينده خود در مجلس خبرگان رهبري برگزيدند.
پيش از اين آيت‌الله علي‌اکبر قريشي و آيت‌الله اکبر قره‌باغي به عنوان نمايندگان مردم آذربايجان‌غربي در مجلس خبرگان رهبري حضور داشتند اما آيت‌الله علي‌اکبر قره‌باغي نوروز 91 دار فاني را وداع گفت. به همين دليل، انتخابات مياندوره‌اي مجلس خبرگان رهبري در استان آذربايجان‌ غربي برگزار شد.
آيت‌الله عسکر ديرباز در سال 1338 در يکي از روستاهاي اطراف ميانه و در خانواده‌اي مذهبي و متدين متولد شد، سپس همراه خانواده خود به شهر قم مهاجرت کرد و در محضر آيت‌الله فاضل لنکراني، آيت‌الله تبريزي، آيت‌الله حسن‌زاده آملي و آيت‌الله جوادي آملي به کسب علم و معرفت پرداخت.
وي تاليفاتي در زمينه تجرد در ادراک حکمت متعاليه، نقد امکان در فلسفه کانت از منظر ملاصدرا، مباني اقتصاد خرد در جامعه اسلامي، توسعه پايدار در پرتو تعاليم اسلامي و مباحثي در فلسفه اقتصاد دارد.
عضو منتخب مردم در مجلس خبرگان رهبري در حال حاضر رئيس دانشگاه جامع دولتي قم است و مدتي نيز به عنوان نماينده وزير علوم و تحقيقات در هيئت نظارت بر تشکل‌هاي دانشجويي، رئيس دانشکده الهيات و عضو شوراي نظارت بر نشريات دانشجويي فعاليت کرده است.
به گزارش ايرنا از تويسرکان، فرماندار تويسرکان با اشاره به برگزاري انتخابات مياندوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در اين شهر گفت: محمدمهدي مفتح با کسب 14 هزار و 8 راي به عنوان منتخب مردم تويسرکان به مجلس شوراي اسلامي راه يافت. حسين علي شرکايي افزود: علي اشرف پيري با 12 هزار و 719 راي و سيدحسين کيايي با 11 هزار و 979 راي در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند.
براساس همين گزارش، معاون سياسي و امنيتي استانداري مازندران گفت: شمس‌‌الله شريعت‌نژاد با کسب بيشترين آراء به عنوان نماينده حوزه انتخابيه تنکابن، رامسر وعباس‌آباد در مجلس شوراي اسلامي انتخاب شد. هادي ابراهيمي افزود: کل آراي مأخو‌ذه در انتخابات مياندوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در اين حوزه انتخابيه 148 هزار و 698 راي بود که شمس‌الله شريعت‌نژاد بيشترين راي را کسب کرد و غلامرضا مشايخ با 41 هزار و 376 راي در رتبه بعدي قرار گرفت.

 


سيد عباس عراقچي گفت: آنچه در روز جمعه شاهد بوديم در حقيقت اقتدار و صلابت جمهوري اسلامي ايران بود که با يک پشتوانه عظيم در قالب مشارکت سياسي فعال و حضور با نشاط مردم براي جهانيان به نمايش گذاشته شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان درباره برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و مشارکت بالاي مردم در انتخابات و تأثير آن در عرصه بين‌الملل با تبريک اين حماسه شکوهمند، به حسن روحاني به عنوان منتخب مردم نيز تبريک گفت. وي افزود: آنچه ما در روز جمعه شاهد بوديم در حقيقت اقتدار و صلابت جمهوري اسلامي ايران بود که با يک پشتوانه عظيم در قالب مشارکت سياسي فعال و حضور با نشاط مردم براي جهانيان به نمايش گذاشته شد.
عراقچي در گفت‌وگو با مهر تصريح کرد: اين پشتوانه مردمي و مردم‌سالاري گسترده باعث ارتقاي نقش ايران در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي خواهد شد و يک انرژي بسيار قوي براي سياست خارجي است.
عراقچي درباره پيام‌هاي تبريک که از سوي مقامات کشورهاي مختلف به رئيس‌جمهور منتخب ارسال شده است نيز بيان کرد: به هر حال پيام تبريک بين کشورها ناشي از روابط دوستانه بين آنهاست لذا اين پيام‌هاي گسترده که از ديروز شروع شده و ادامه دارد نشان دهنده روابط گسترده ايران با کشورهاست.
وي ادامه داد: از سوي ديگر اين پيام‌ها تأکيد دوباره بر مشروعيت جمهوري اسلامي ايران در منطقه و عرصه بين‌الملل است که از جهات مختلف از سوي کشورهاي مختلف وجود داشته و ادامه دارد.
سخنگوي وزارت امور‌خارجه اظهار داشت: پيام‌هاي تبريک از سوي کشورهاي اروپايي، آسيايي، عربي و دبير کل سازمان‌ملل ارسال شده و همچنان نيز ادامه دارد.

 


دادگاه رسيدگي به پرونده سه نماينده مجلس هشتم شوراي اسلامي در خصوص اتهامات مربوط به پرونده فساد بزرگ بانکي کشور خاتمه يافت.
رسيدگي به پرونده سه نماينده مجلس هشتم شوراي اسلامي که در شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران و به رياست قاضي سيامک مديرخراساني مفتوح و در حال رسيدگي بود، خاتمه يافته است و قضات براي صدور حکم وارد شور شده‌اند.
به گزارش تسنيم اين سه نماينده مجلس، در رابطه با پرونده فساد بزرگ مالي موسوم به اختلاس 3 هزار ميليارد توماني با اتهاماتي روبه‌رو شده بودند که پرونده آنها براي رسيدگي به دادگاه کيفري استان تهران ارسال شد و جلسات رسيدگي به پرونده اين افراد به صورت غيرعلني مورد رسيدگي قرار گرفت. گفتني است؛ براساس تبصره ماده 4 قانون تشکيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب اصلاحي 81، تنها دادگاه کيفري استان تهران صلاحيت رسيدگي به جرائم برخي از مقامات از جمله نمايندگان مجلس را دارد.

 


سفير آلمان در تهران در ديدار با رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس تاکيدکرد: برخي فکر مي‌کردند مردم ايران به دليل تحريم‌ها و مشکلات در انتخابات شرکت نمي‌کنند اما برعکس اين پيش‌بيني‌ها، مردم ايران با اشتياق فراوان به طور گسترده‌تري در انتخابات شرکت کردند.
«برند اربل» سفير آلمان در تهران با کاظم جلالي رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در محل اين مرکز ديدار و گفت‌وگو کرد.
کاظم جلالي در اين ديدار با تشريح ساختار مرکز پژوهش‌هاي مجلس، اظهار داشت: به دنبال اين هستيم تا با مراکز پژوهشي حکومتي و پارلماني آلمان و کشورهاي اروپايي ارتباط برقرار کنيم و از تجربيات اين مراکز پژوهش در حوزه پژوهش پارلماني و حکومتي استفاده کرده و تجربيات خود را در اختيار اين مراکز قرار دهيم.
وي همکاري‌هاي پژوهشي را در گسترش مناسبات دو جانبه ايران و آلمان مؤثر خواند و افزود: ديپلماسي علمي، پژوهشي و فرهنگي عرصه خوبي براي همکاري دوجانبه است که مي‌توان در اين زمينه فعاليت‌ها به طور مستمر ادامه داشته باشد.
رئيس مرکز پژوهش‌هاي مجلس همچنين با اشاره به برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي ايران در روز جمعه ( 24 خردادماه)، تصريح کرد: انتخابات 24 خرداد تبلور خواست مردم و تحقق دموکراسي در ايران بود.
اين عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش ديگري از سخنانش تأکيد کرد: در ايران مشارکت و حضور مردم در انتخابات بالاست و در انتخابات روز جمعه هم مشاهده کرديم که بيش از 70 درصد واجدين شرايط در انتخابات شرکت کردند.
وي اضافه کرد: مردم ايران با حضور خود در انتخابات روز جمعه بلوغ تمدن ايراني–اسلامي را به نمايش گذاشتند.
به گزارش خانه ملت، «برند اربل» نيز در اين ديدار حضور در ايران را بهترين دوران خدمت خود خواند و گفت: تصويري که مطبوعات و رسانه‌هاي دنيا از ايران منعکس مي‌کنند با تصويري که در ايران وجود دارد متفاوت است و من تلاش مي‌کنم تا تصويري واقعي از ايران را به دنيا منتقل کنم.
سفير آلمان در تهران متذکر شد: بدون استثنا با هر شخصي که در ايران برخورد داشتم، برخوردي مثبت و خوشحال کننده بود و از همين رو مي‌توانم بگويم که هيچ ملتي در دنيا مانند ملت ايران به ويژه در زمينه مهمان‌نوازي نيست.
وي با اشاره به انتخابات روز جمعه ايران، تأکيد کرد: جمعه براي ايران روز خوبي بود و تحولي انجام شد که انتظار آن را نداشتيم و شادي مردم هم پس از انتخابات بسيار زيبا بود.
«برند اربل» انتخابات روز جمعه را براي هويت ملي ايران عالي خواند و يادآور شد: محتواي سياست مهم نيست بلکه مهم‌تر از آن پردازش سياست است.
وي افزود: برخي فکر مي‌کردند مردم ايران به دليل تحريم‌ها و مشکلات در انتخابات شرکت نمي‌کنند اما برعکس اين پيش‌بيني‌ها، مردم ايران با اشتياق فراوان به طور گسترده‌تري در انتخابات شرکت کردند.
«برند اربل» ادامه داد: اميدوارم انتخابات اخير به گسترش روابط ايران با ساير کشورها کمک کند.
سفير آلمان در تهران خاطرنشان کرد: انتخابات روز جمعه نشان داد که دولت و مردم در کنار يکديگر و به طور مشتاقانه در انتخابات حاضر شده‌اند، که اين بيانگر بلوغ فکري ملت ايران است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10