(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 27 خرداد 1392 - شماره 20519

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
گزارش خبري کيهان
بازتاب انتخاب روحاني در رسانه‌ها و محافل سياسي جهان
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
ديدار رئيس جمهور منتخب مردم با رهبر معظم انقلاب
آيت‌الله يوسف ‌مدني ‌تبريزي به ‌رحمت ايزدي پيوست
براساس گزارش سالانه بريتيش پتروليوم ايران در جايگاه دوم اوپک باقي ماند
پايان دوره تفسير قرآن پس از 15 سال
در پالايشگاه لاوان صورت مي گيرد
افزايش توليد روزانه سه ميليون ليتر بنزين يورو4
نماينده مردم بناب در مجلس: شهرک صنعتي شماره 2 بناب همچنان بلاتکليف است
فرودگاه شهرکرد آماده پذيرش مسافر است
پروژه آبرساني ابهر و خرم‌دره نيازمند اعتبار فوري است
گردش مالي 305 ميليارد ريالي پرورش ميگو در هرمزگان
راه‌اندازي کانون تجارت پسته زعفران و کشمش در بردسکن
درخشش دبير خوزستاني در جشنواره کشوري
پيش بيني توليد 8 هزار تن پنبه طي سال جاري در خراسان شمالي
سعيد جليلي: حرفم براي کمک به دولت آينده تعارف نيست
ستاد انتخابات کشور منتشر کرد
جزئيات ارائه شکايت نسبت به نحوه برگزاري انتخابات
   


رهبر معظم انقلاب : مردم سالاري در کشور ما يک مردم‌سالاري حقيقي متکي به ايمان است ، مردم از روي احساس وظيفه ديني است که در عرصه انتخابات وارد مي شوند.

 


سرويس سياسي-
در پي اعلام نتيجه رسمي انتخابات رياست‌جمهوري در کشورمان و انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به عنوان منتخب مردم، اين موضوع در صدر رسانه‌ها و محافل سياسي جهان بازتاب گسترده‌اي به دنبال داشت.
بان‌کي‌مون دبير کل سازمان ملل طي بيانيه‌اي با اشاره به استقبال پرشور و گسترده مردم ايران در انتخابات اخير و تبريک به حسن روحاني تأکيد کرد که قصد دارد همچنان با مقامات ايران و رئيس‌جمهور منتخب درباره مسايل مهم مورد نظر جامعه بين‌المللي و رفاه ملت ايران در تعامل باشد.
بان‌کي مون افزود که همچنان ايران را به ايفاي نقش سازنده در امور منطقه‌اي و بين‌المللي ترغيب خواهد کرد.
کاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در بيانيه‌اي به انتخابات اخير ايران و برگزيده شدن حسن روحاني پرداخت که بازتاب وسيعي در رسانه‌هاي خارجي پيدا کرد.
اشتون با تبريک به حسن روحاني و آرزوي موفقيت در تشکيل کابينه جديد تصريح کرد: من همچنان قاطعانه به کار کردن با رئيس‌جمهور جديد ايران در جهت يافتن يک راه‌حل ديپلماتيک براي برنامه هسته اي ايران متعهد هستم.
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه هم در پيام تبريکي به حسن روحاني بر تقويت بيشتر روابط ميان مسکو و تهران تأکيد کرد.
بنا بر گزارش صداي روسيه و خبرگزاري اينترفکس، در اين پيام آمده است که رئيس‌جمهور روسيه «بر آمادگي براي توسعه پايدار همکاري سودمند دو جانبه با ايران در حوزه‌هاي مختلف در جهت امنيت منطقه‌اي و ثبات بين‌المللي تأکيد مي‌کند.»
بشار اسد رئيس جمهور سوريه هم با ارسال پيام تبريکي پيروزي «حسن روحاني» در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري را تبريک گفت.
اسد در پيام تبريک خود آورده است؛ به نام خود و به نام ملت سوريه صميمانه ترين تبريک‌هاي خود و بهترين آرزوها براي موفقيت رئيس جمهور منتخب که موفق شده است اعتماد ميليون‌ها ايراني را به دست آورد اعلام مي‌کنم.
رئيس جمهور سوريه بر عزم سوريه براي ادامه تقويت روابط دوستانه و همکاري ميان دو کشور در همه زمينه‌ها از جمله رويارويي با توطئه‌هاي جنگ، سلطه‌ جويي و تجاوز به حاکميت ملي در منطقه تأکيد کرد و افزود که اين مسئله تأثيري مثبت بر ملت دو کشور دوست و مردم منطقه و جهان خواهد گذاشت.
«عبدالله بن عبدالعزيز آل سعود» پادشاه عربستان هم پيروزي «حسن روحاني» در يازدهمين انتخابات رياست جمهوري ايران را تبريک گفت.
جمهوري اسلامي
حامي مستضعفان جهان
سيدحسن نصرالله دبير کل حزب‌الله لبنان هم در پيامي به رئيس‌جمهور منتخب کشورمان، انتخاب وي را در حماسه سياسي و تاريخي ملت ايران تبريک گفت.
به گزارش شبکه تلويزيوني المنار، سيدحسن نصرالله، دبير کل حزب‌الله لبنان در اين پيام آورده است: جناب آقاي روحاني، به شما به خاطر اينکه توانستيد در حماسه‌اي سياسي و تاريخي اطمينان ملت ايران را جلب کنيد و به رياست جمهوري انتخاب شويد، تبريک مي‌گويم.
در اين پيام آمده است: حماسه سياسي و تاريخي ملت ايران با انتخاب جنابعالي، آمال و آرزوهاي ملت ايران را زنده نگه داشت.
وي اعلام کرد: ملت‌هاي اسلامي، عرب و مستضعف امروز شما را محقق کننده آمال و آرزوهاي خود مي‌دانند.
در اين پيام تبريک آمده است: ما در حزب‌الله لبنان به همراه تمام مجاهدان و رهروان مقاومت در سراسر جهان به شما به خاطر به دست آوردن اعتماد ملت بزرگ ايران تبريک مي‌گوييم؛ ملتي که به نداي رهبر عظيم‌الشان انقلاب اسلامي، امام خامنه‌اي، لبيک گفت و حماسه سياسي و تاريخي بي‌نظيري خلق کرد.
سيدحسن نصرالله در ادامه آورده است: انتخاب شما به عنوان رياست جمهوري ايران اميدها را در دل دوستان و محبان ايران در کشورهاي عربي و اسلامي و نيز مستضعفان جهان زنده کرد؛ کساني که همواره جمهوري اسلامي را حامي مظلومان و ستوني براي مقاومت و جهاد در راه خدا مي‌بينند همگي آنان اکنون شما را محقق‌کننده اين آرزوها مي‌دانند.
برنامه هسته‌اي ايران تغيير نمي‌يابد
رسانه‌هاي خارجي با انعکاس و بازتاب انتخاب حسن روحاني به‌عنوان منتخب مردم در انتخابات اخير رياست جمهوري کشورمان تصريح کردند که سياست‌هاي اصلي جمهوري اسلامي تغيير نخواهد کرد.
در همين حال خبرگزاري رويترز در گزارش خود درباره پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري کشورمان عنوان داشت: انتظار نمي‌رود پيروزي روحاني تغييري اساسي در روابط ايران با ساير کشورها ايجاد کند.
رويترز همچنين گزارش داد: پيروزي اين اصلاح طلب، سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در قبال برنامه‌هاي هسته‌اي‌اش دچار تغيير آن‌چناني نخواهد کرد. با اين حال رويترز در گزارش خود به اين مسئله اشاره کرد که روحاني پيشتر اعلام کرده بود در صورت پيروزي در انتخابات سياست خارجي خود را بر مبناي تعامل سازنده با جهان پيگيري خواهد کرد.
روزنامه آمريکايي واشنگتن‌پست نيز همين خط را بازتاب داد.
در همين راستا، هفته‌نامه آلماني اشپيگل به تحليل پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران پرداخت.
اشپيگل تصريح کرد: حسن روحاني با رويکردي عملگرايانه امکان از سرگيري گفت و گوهاي بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران را بيشتر کرده است.
سي‌ان‌ان نيز در گزارشي با اشاره به انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور منتخب اذعان کرد مواضع ايران در قبال سوريه داراي زمينه‌‌هايي است که با تغيير رئيس‌جمهور تغيير نمي‌کند.
واکنش کاخ سفيد و رژيم صهيونيستي
دفتر رسانه‌اي کاخ سفيد طي بيانيه‌اي با اعلام اين که راي مردم ايران را محترم مي‌شمارد تاکيد کرد که براي تعامل مستقيم با ايران درباره برنامه هسته‌اي اين کشور آمادگي دارد.
در اين بيانيه همچنين ادعا شده است: اين تعامل در راستاي رسيدن به راه حلي ديپلماتيک که نگراني‌هاي جامعه بين‌المللي درباره برنامه هسته اي ايران را به طور کامل برطرف کند، انجام خواهد شد.
کاخ سفيد در ادامه و مانند گذشته به رويکرد مداخله‌‌گرانه خود در امور ايران ادامه داده و تاکيد کرد: آمريکا اميدوار است ايران با در پيش گرفتن سياست‌هاي مسئولانه آينده بهتري براي همه شهروندان اين کشور فراهم کند.
جان کري وزير خارجه آمريکا هم همزمان با انتشار بيانيه کاخ سفيد به نتيجه انتخابات ايران واکنش نشان داد. وي با تکرار ادعاهايي واهي عليه کشورمان خطاب به رئيس‌جمهور منتخب آورده است: «آقاي روحاني، رئيس‌جمهور منتخب، به دفعات در کارزارهاي انتخاباتي خود از بسط آزادي براي همه ايرانيان سخن گفت. در ماههاي آينده او اين فرصت را خواهد داشت که به عهد خود نسبت به مردم ايران وفا کند.»
وزارت امور خارجه انگليس نيز همانند کاخ سفيد در اظهارنظري مداخله‌جويانه و در عين حال تکراري اعلام کرد از روحاني مي‌خواهيم از فرصت به دست آمده براي قرار دادن ايران در يک مسير متفاوت براي آينده استفاده کند.
در ادامه اين بيانيه مداخله‌جويانه آمده است: رئيس‌جمهور جديد بايد به آن چه «نگراني‌‌هاي بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران» خوانده شده بپردازد، رابطه‌اي سازنده را با جامعه بين‌المللي به پيش ببرد و وضعيت سياسي و حقوق بشر براي ملت ايران را بهبود ببخشد!
از سوي ديگر؛ وزير خارجه فرانسه نيز در بيانيه‌اي اعلام کرد که آماده همکاري با رئيس‌جمهوري منتخب ايران در موارد گوناگوني از برنامه هسته‌اي اين کشور گرفته تا مسايل سوريه است.
از سوي ديگر؛ «گيلاد ايردان» وزير دفاع شهري رژيم صهيونيستي در واکنش به انتخابات اخير و انتخاب حسن روحاني به عنوان منتخب مردم گفت که انتخاب روحاني به عنوان رئيس جمهور ايران نتايج منفي براي اسرائيل به همراه خواهد داشت زيرا فشارهاي بين‌المللي بر برنامه هسته‌اي ايران را کاهش خواهد داد.
اين وزير صهيونيست که از نزديکان به «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم صهيونيستي است، در مصاحبه با کانال دهم تلويزيون اين رژيم تصريح کرد که انتخاب روحاني کاهش فشارها و تحريم‌ها عليه ايران را به دنبال خواهد داشت.
«شائول موفاز» رئيس سابق حزب کاديما و وزير جنگ سابق اين رژيم نيز گفت از ديدگاه اسرائيل هرگز تغيير مهمي رخ نخواهد داد نه در عرصه برنامه هسته‌اي نه حمايت از حزب‌الله و نه سياست ايران در قبال بحران سوريه.
همچنين موشه يعلون وزير جنگ اسرائيل در موضعي عجزآلود گفت: نتيجه انتخابات ايران هرچه باشد تحريم‌ها عليه جمهوري اسلامي بايد افزايش پيدا کند.
خاطرنشان مي‌شود مقامات کشورهاي مختلف در پيام‌هاي جداگانه‌اي انتخاب حسن روحاني را به عنوان منتخب ملت ايران تبريک گفتند.
هراس از الگوي دموکراسي ايران
مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌المللي لبنان با اشاره به انتخابات رياست جمهوري در ايران تأکيد کرد که انتخابات رياست جمهوري و برقراري دموکراسي در ايران به شدت کشورهاي استبدادي حوزه خليج فارس را نگران کرده است.
«غالب قنديل» مدير مرکز مطالعات عربي و بين‌المللي لبنان به انتخابات رياست جمهوري ايران که 24 خرداد برگزار شد، اشاره کرد و گفت: انتخابات رياست جمهوري ايران تبديل به عرصه و صحنه‌اي براي رقابت و مسابقه‌اي باز براي گزينه‌ها و طرح‌هاي اقتصادي شد، بويژه آنکه چهره جمهوري اسلامي ايران در منطقه توسط شبکه‌هاي رسانه‌اي بزرگ مورد حمله قرار گرفته و اين شبکه‌ها که حکومت عربستان سعودي و شرکاي غربي و کشورهاي خليج فارس ميلياردها دلار صرف آنها مي‌کنند، عليه ايران همه را تحريک مي‌کنند.
قنديل علت دشمني و عداوت حکومت‌هاي حوزه خليج فارس با ايران را برقراري دموکراسي در ايران دانست و تأکيد کرد: حکومت‌هاي حوزه خليج فارس از دموکراسي ايراني به شدت نگران هستند و اين دموکراسي يکي از عوامل نگراني آنها به شمار مي‌رود و آنها نسبت به الگوي ايراني احساس خطر مي‌کنند. آنها بيم آن دارند که موج دموکراسي ايراني به آنها برسد. اين خود يکي از مهمترين عوامل تبليغات کينه‌توزانه و دشمني عليه ايران است. اين نظام‌ها خود نظام‌هايي متحجر و استبدادي هستند و نظام شاه را همپيمان مطمئن و الگو در روابط با رژيم صهيونيستي و غرب و مهارت‌هاي سرکوبي‌گري‌اش مي‌دانستند.

 


هيچوقت از رحمت خدا
نا اميد نشويد
قرآن کريم:
(اي پيامبر! به مردم) بگو:
اي بندگان من که به خود اسراف و ستم کرده‌ايد! از رحمت خداوند نااميد نشويد زيرا خدا همه گناهان را مي‌آمرزد که او بسيار آمرزنده و مهربان است.
سوره زمر - آيه 53

 


بازيگر فيلم ضدايراني گلاب
خواستار دستمزد بيشتر شد
«گائل گارسيا برنال» که به عنوان بازيگر نقش اول فيلم ضدايراني «گلاب» انتخاب شده بود، براي بازي در اين نقش دستمزد بيشتري مطالبه کرده است.
در حالي‌که هاليوود کمتر از چند هفته ديگر پروژه ضد ايراني «گلاب» را در خاورميانه کليد مي‌زند، «گائل‌گارسيا برنال»، بازيگر 34 ساله هاليوود که قرار بود نقش اول اين فيلم را بازي کند، در قبال اين نقش دستمزد بيشتري مطالبه کرده است.
«جان استوارت»، مجري شوي تلويزيوني «ديلي شو» به منظور ساخت اين فيلم، به طور موقت از اجراي اين برنامه استعفا داده است. اين اولين تجربه کارگرداني «استوارت» است.
خبرها حاکي از آن است که بودجه اين فيلم 10 ميليون دلار خواهد بود، اين در حالي است که بودجه‌ ساخت فيلم ضد ايراني و برنده اسکار «آرگو» 44 ميليون 500 هزار دلار بود.
يکي از عوامل فيلم «گلاب» در تفاوت اين فيلم با فيلم «آرگو» گفت: در پروژه آرگو شما شاهد حضور اسم‌هاي بزرگي چون «آلن آرکين» و «جان گودمن» هستيد ولي در فيلم «گلاب» از ستاره‌‌ها خبري نيست.
«گلاب» داستان شبه‌روزنامه‌نگاري ايراني به نام «مازيار بهاري» است که در جريان آشوب‌هاي انتخابات رياست جمهوري ايران در سال 88 به جرم توطئه عليه نظام، دستگير و زنداني شد.
به گزارش هاليوود ريپورتر، ساخت فيلم «گلاب» از اواسط جولاي در اردن آغاز خواهد شد و تمام صحنه‌هاي مربوط به ايران نيز در اين کشور فيلمبرداري خواهد شد.
ساخت مستندي درباره شهيد فتنه
مستند «خيابان شهادت» فيلمي درباره زندگي شهيد حسين غلام کبيري از شهداي فتنه 88 است.
فيلم مستند «خيابان شهادت» به کارگرداني سيد محسن اسلام‌زاده نگاهي دارد به زندگي شهيد حسين غلام کبيري جوان 18 ساله‌اي که در جريان اغتشاشات فتنه سال 88 به شهادت رسيد.
اين مستند توسط گروه مستندسازي ديده‌بان توليد شده است و در آن در صحبت با خانواده آن شهيد و اهالي محل به تشريح ويژگي‌هاي اخلاقي اين شهيد و نحوه شهادت او پرداخته شده است.
«نورالدين، پسر ايران»
به چاپ شصتم رسيد
کتاب «نور‌الدين پسر ايران» در کمتر از ?? ماه به چاپ شصتم رسيد.
به گزارش فارس، سيد نورالدين عافي درباره انگيزه خود در خصوص بازگويي خاطرات جنگ در اين کتاب گفت: واقعا نمي‌دانستم اين کتاب تا چه حد مي‌تواند تاثيرگذار باشد. سال 1373 يک شب خواب ديدم مقام معظم رهبري ورقه‌هايي در دست دارد که مي‌خواند و گريه مي‌کند. کسي گفت اين‌ها خاطرات يک جانباز 70 درصد است.
وي ادامه داد: اين خواب فکرم را مشغول کرده بود. لذا تمايل پيدا کردم تا خاطرات را در يک کتاب بيان کنم. خاطره‌ها مربوط به هشت سال زندگي در جنگ است.
عافي با اشاره به اينکه معصومه سپهري زحمات زيادي را براي تدوين کتاب کشيده است، گفت: تدوين اين کتاب حدود 15 سال طول کشيد. من با همسر خانم سپهري در جبهه همرزم بوديم و رفت و آمد زيادي داشتيم. اگر زحمات خانم سپهري نبود امروز کتاب نورالدين پسر ايران شکل نمي گرفت.
اين راوي در ادامه به ديدار خود با مقام معظم رهبري اشاره کرد و افزود: در ديداري که با مقام معظم رهبري داشتم ايشان دست‌هايش را بلند کرد و خطاب به من فرمود: «سلام پسر ايران؛ با اين کتاب من را شاد کردي». مقام معظم رهبري در خصوص اين کتاب به من فرمودند: گاهي با اين کتاب خنديدم و گاهي نيز گريستم.

 


حجت الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب مردم عصر يکشنبه با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر رهبر معظم انقلاب ،در اين ديدار كه پس از اعلام نتيجه قطعي آراي مردم در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري صورت گرفت، مقام معظم رهبري با آرزوي توفيق براي حجت الاسلام و المسلمين روحاني، رهنمودهاي لازم را ارائه كردند.

 


آيت‌الله مدني تبريزي از اساتيد حوزه علميه قم به ديار باقي شتافت.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله يوسف‌ ‌مدني‌تبريزي از اساتيد حوزه علميه قم صبح يک‌شنبه دارفاني را وداع گفت.
اين استاد حوزه چند روز پيش به علت بيماري در بيمارستان شهيد بهشتي قم بستري بود.
آيت‌الله يوسف‌مدني‌تبريزي سال 1307 در شهر تبريز متولد شد. پدر او که از ثروتمندان بازار بود، او را روانه مدرسه دولتي کرد. وي در 16 سالگي با حمايت و راهنمايي پدرش وارد حوزه علميه تبريز شد و هشت سال را با جديت به يادگيري ادبيات عرب پرداخت تا اينکه خود مدرس ادبيات عرب شد. وي علوم فقه و اصول را تا حد کفايهًْ الاصول در شهر تبريز نزد اساتيد معروف و نامي آن عصر فرا گرفت و به عنوان استاد ادبيات شاگرداني را نيز تربيت کرد.
آيت‌الله مدني‌تبريزي سپس براي ادامه تحصيلات ديني خود عازم شهر قم شد و در جوار کريمه اهل بيت‌(س) تحصيلات خود را ادامه داد.
وي با شروع تحصيل در قم از سطوح عالي در محضر اساتيد معروف به تدريس ادامه داد و در رشته‌هاي مختلف علوم ديني شاگرداني را تربيت کرد. او در همان ايام جواني شرح مطولي را بر مطول مي‌نويسد که مورد استقبال علما و اساتيد قرار گرفت.
آيت‌الله مدني‌تبريزي در محضر مراجعي همچون آيات عظام بروجردي، محقق داماد و امام‌خميني به تحصيل مدارج بالاي علوم ديني پرداخت و با جديت مشغول تحصيل، تدريس و تاليف شد.
وي از دوران جواني مشغول تدريس و نوشتن بوده و بيش از 60 سال را در شهرمقدس قم در جوار کريمه اهل بيت حضرت معصومه(س) به تدريس و تاليف کتاب‌هاي متعدد پرداخت.
آيت‌الله مدني‌تبريزي از اوائل طلبگي تاليفات مختلفي در موضوعات مختلف علمي و اخلاقي داشته است. يکي از ويژگي‌هاي بارز او اين بود که با توجه به مشغول بودن در حوزه فتوا و امور تحقيق اندکي از تأليف باز نماند. امتياز آثار علمي او، ابتکار در قواعد علمي و تفهيم علوم است.
از جمله کتاب‌هاي برجسته او کتاب‌هاي قواعدالاصول، الفوائدالقميه، درالفوائد في شرح الفرائد و منهاج‌الاحکام بوده است. همچنين برخي از کتاب‌هاي او نيز تاکنون به چاپ نرسيده است.
کتاب قواعدالاصول يکي از آثار برگزيده اوست که در آن 115 قاعده اصولي در مباحث عقليه بررسي شده است. کتاب الفوائدالقميه که در اطراف مسائل عبادي سخن گفته است و منبع خوبي براي محصلين علوم ديني است. کتاب منهاج‌الاحکام؛ احکام نکاح و طلاق را مورد بررسي قرار داده است و پنج مرتبه تجديد چاپ شده است. اين کتاب با توجه به اينکه يک کتاب استدلالي محکم در فقه اسلامي است به عنوان يک کتاب درسي در برخي از حوزه‌هاي علميه تدريس مي‌شود.

 


بريتيش پتروليوم در گزارش سالانه خود از حفظ جايگاه دومي ايران در اوپک به رغم تحريم‌ها و با وجود ادعاي برخي از رسانه‌هاي غربي مبني بر نزول ايران به جايگاه پنجمي اين سازمان خبر داد.
به گزارش فارس، بريتيش پتروليوم در شصت و دومين گزارش سالانه خود با عنوان «مرور آماري انرژي جهان» به بررسي آماري انرژي در سطح جهان پرداخته است.
براساس آمارهاي ارائه شده در اين گزارش که از گزارش‌هاي معتبر انرژي در جهان است، ايران در سال 2012 با وجود تحريم‌هاي غرب، جايگاه خود به عنوان دومين توليد‌کننده اوپک را حفظ کرده است.
اين در حالي است که برخي رسانه‌هاي غربي مدعي شده بودند که ايران به جايگاه پنجم اوپک در سايه تحريم‌هاي غرب نزول کرده است.
بر اين اساس، ايران در سال 2012 (نخستين سال اعمال تحريم‌ها عليه ايران) روزانه 3 ميليون و 680 هزار بشکه نفت توليد کرده که نسبت به سال پيش از آن تنها 678 هزار بشکه يا 2/16 درصد کاهش يافته، ايران سال 2011 معادل 4 ميليون و 358 هزار بشکه نفت توليد کرده است.
عربستان نيز در مدت مشابه با توليد روزانه 11 ميليون و 530 هزار بشکه نفت، جايگاه نخست در اوپک را در اختيار دارد و ايران در رتبه دوم قرار گرفته است. توليد نفت عربستان سال 2012 نسبت به سال پيش از آن 7/3 درصد افزايش يافته است.
جايگاه سوم اوپک به امارات با توليد روزانه 3 ميليون و 380 هزار بشکه نفت اختصاص دارد. توليد نفت امارات نيز در اين مدت شاهد افزايش 6/1 درصدي نسبت به مدت مشابه سال پيش از آن بوده است.
4/9 درصد ذخاير نفت جهان در ايران
بريتيش پتروليوم در ادامه گزارش خود با برآورد ذخاير نفتي ايران معادل 157 هزار ميليون بشکه نفت، اعلام کرد: ايران 4/9 درصد کل ذخاير نفتي جهان و 4/19 درصد کل ذخاير نفتي خاورميانه را در اختيار دارد.
براساس گزارش سالانه شرکت انگليسي بريتيش پتروليوم کل ذخاير نفتي خاورميانه 7/807 هزار ميليون بشکه برابر با 4/48 درصد کل ذخاير نفتي جهان و همچنين 4/19 درصد کل ذخاير نفتي خاورميانه از آن ايران است.
براساس اين گزارش: آمريکا با ذخاير 35 هزار ميليون بشکه اي 1/2 درصد کل ذخاير جهان را در اختيار دارد.
چين نيز با دارا بودن ذخايري برابر با 3/‍17 هزار ميليون بشکه نفت، يک درصد ذخاير نفتي جهان را به خود اختصاص داده است.

 


سمنان- خبرنگار کيهان:
دوره تفسير قرآن ويژه کارکنان جهاد کشاورزي استان سمنان پس از 15 سال با تفسير سوره ناس پايان يافت.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي استان سمنان اين جلسه تفسير از سال 77 در محل نمازخانه آن سازمان توسط حجت‌الاسلام والمسلمين عبدوس مدير حوزه علميه صادقيه سمنان آغاز شده بود که روز 13 خردادماه جاري پايان يافت.
در آخرين جلسه اين دوره مسئول برگزاري آن گفت: اين دوره آموزشي از سال 77 و با هفته‌اي يک جلسه آغاز شده بود به طوري که هر 6 ماه يک جزء قرآن تفسير مي‌شد.
محمد کديوري افزود: با تفسير آخرين آيه سوره ناس اين دوره پايان يافت و با اهدا لوح سپاس از حجت‌الاسلام والمسلمين عبدوس تقدير شد.
وي با اشاره به برکات اين دوره گفت: سري دوم اين دوره بنا به درخواست شرکت‌کنندگان از نيمه دوم خرداد آغاز مي‌شود.

 


همگام با بهره‌برداري از طرح افزايش ظرفيت و بهبود کيفيت فرآورده‌هاي نفتي در پالايشگاه لاوان، توليد روزانه بنزين کشور با استاندارد يورو ? و ? به ميزان سه ميليون ليتر افزايش مي‌يابد.
به گزارش خبرگزاري فارس طرح افزايش ظرفيت و بهبود کيفيت فرآورده هاي پالايشگاه لاوان يکي از چندين طرح افزايش ظرفيت است که با بهره برداري از اين طرح روزانه 2 ميليون 800 هزار ليتر به توليد بنزين کشور افزوده مي شود.
در حال حاضر تمامي مراحل ساختمان و نصب واحدهاي مختلف فرآيندي به پايان رسيده است و آخرين مراحل پيش راه اندازي و راه اندازي آغاز شده است.
در ادامه اين گزارش جزئيات اقدامات و فعاليتهايي که در اين پالايشگاه انجام شد، مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
بايد گفت براساس فعاليت هاي انجام شده ظرفيت افزايش توليد بنزين با استاندارد يورو پنج در اين واحد پالايشگاهي حدود 1.5 ميليون ليتر در روز است که در مجموع با بهره برداري اين طرح ظرفيت توليد بنزين يورو 4 و 5 پالايشگاه لاوان تا مرز سه ميليون ليتر در روز افزايش مي يابد.
همچنين در خصوص ارتقا کيفيت گازوئيل توليدي اين پالايشگاه بايد گفت هم اکنون 3.2 ميليون ليتر در روز گازوئيل 8 هزار ppm گوگرد توليد مي شود که تا پايان سال جاري اين مقدار به 1.7 ميليون ليتر گازوئيل 50 ppm گوگرد تبديل خواهد شد و با افزايش توليد گوگرد استحصال شده از گازوئيل توليدي به ميزان 30 تن در روز اين گوگرد براي صادرات بسته بندي مي شود.
با اجراي طرح بهبود فرآيند و بهينه‌‌سازي ظرفيت در اين پالايشگاه توليد نفت کوره نصف شده و بيشتر محصولات باکيفيت توليد مي شود به طوري که با راه‌اندازي واحدهاي جديد پالايشگاه لاوان سود اين پالايشگاه از هر بشکه نفت خام به 1.8 دلار خواهد رسيد.
اين گزارش تصريح مي کند سرمايه گذاري ارزي و ريالي اين طرح 650 ميليارد ريال است که 30 درصد تأمين اعتبارات طرح توسط شرکت ملي پالايش و پخش، 60 درصد استقراض بانکي و 10 درصد (معادل 100 ميليون دلار) از صندوق توسعه ملي انجام شده است.
در نهايت بايد گفت در حال حاضر ظرفيت توليد بنزين ايران به بيش از 66 ميليون ليتر در روز رسيده است که بايد اين ظرفيت تا پايان سال جاري با بهره برداري از چهار طرح جديد از مرز 70 ميليون ليتر در روز عبور کند.
همزمان با افزايش ظرفيت توليد بنزين به عنوان يک محصول نفتي پرطرفدار در داخل کشور، ارتقاي عدد اکتان، درجه آرام سوزي، حذف ترکيبات حلقوي همچون آروماتيک ها و کاهش گوگرد يکي از برنامه‌هاي کلان صنعت نفت در سال جاري است.
بر اين اساس بايد کيفيت بيش از 70 درصد بنزين توليدي پالايشگاه‌ها به استاندارد يورو 4 و 5 اتحاديه اروپا افزايش يابد که در اين صورت در سال جاري بايد دست کم روزانه 35 تا 50 ميليون ليتر بنزين توليدي با استاندارد يورو 4 و 5 در جايگاه‌هاي سوخت عرضه شود.

 


بناب- خبرنگار کيهان:
نماينده مردم بناب در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين شهرستان از لحاظ بهداشتي و درماني با مشکلات زيادي روبروست.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمد باقري بنابي در جمع مسئولان و قشرهاي مختلف مردم بناب در مسجد مهرآباد اين شهرستان با بيان اينکه شبکه بهداشت بناب از شبکه‌هاي مريض بود، اظهار کرد: شبکه نزديک به 70 ميليارد ريال بدهي داشت که با پيگيري‌هاي صورت گرفته و عنايت وزير وقت بهداشت و درمان تا حدودي اين مشکل برطرف شد، ولي تلاش زيادي مي‌خواهد که چنين مشکلاتي حل شوند.
وي گفت: از 170 کيلومتر طول شبکه فاضلاب شهري بناب تاکنون 100 کيلومتر آن اجرا شده ولي 70 کيلومتر ديگر همچنان باقي است که براي تکميل آن 50 ميليارد ريال اعتبار مورد نياز است.
باقري بنابي سپس اجراي شهرک صنعتي شماره 2 بناب را منتفي دانست و گفت: ضعف مديريت مسئولان شهرستان و استان باعث شد تا اين طرح تحقق نيابد ولي به جهت پيگيري‌هاي متقاضيان ايجاد واحدهاي توليدي و صنعتي، درصدد توسعه شهرک صنعتي فعلي هستيم.

 


فرودگاه شهرکرد براي نشست و برخاست هواپيما و اعزام و پذيرش مسافر هيچ‌ مشکلي ندارد و در صورت استقبال مسافران و حضور ايرلاين‌ها خدمات ارائه خواهد کرد.
به گزارش ايسنا، چندي پيش سيد سعيد زمانيان دهکردي - نماينده مردم شهرکرد در مجلس شوراي اسلامي - ضمن انتقاد از لغو و کم شدن تعداد پروازهاي فرودگاه چهارمحال و بختياري، اين مساله را به سوء‌مديريت در بخشي از مجموعه‌هاي تصميم‌گير نسبت داده بود.
با اين حال فرودگاه چهارمحال و بختياري به لحاظ بهره‌مندي از تجهيزات، نيروي متخصص و شرايط نشست و برخاست هواپيما و اعزام و پذيرش مسافر از وضعيت مطلوبي برخوردارست و براي ارائه سرويس‌هاي هوانوردي مشکلي ندارد.
محمدرضا عبدالرحيمي - معاون برنامه‌ريزي و نظارت شرکت فرودگاه‌هاي کشور - در اين باره با اشاره به تقاضاي سفرهاي هوايي به عنوان مؤلفه اصلي تصميم‌گيري ايرلاين‌ها جهت برقراري پرواز گفت: فرودگاه شهرکرد مشکلي ندارد بلکه اين ايرلاين‌ها هستند که به دليل کمبود تقاضا اقدام به انجام پرواز در اين فرودگاه نمي‌کنند.يادآور مي‌شود: فرودگاه شهرکرد در سال 1378 به بهره‌برداري رسيده است.

 


زنجان- خبرنگار کيهان:
طرح آب‌رساني به شهرستان‌هاي ابهر و خرمدره براي ادامه روند پيشرفت طرح نيازمند اعتبار فوري بيش از 180 ميليارد ريال است.
مديرعامل آب و فاضلاب شهري استان زنجان با اعلام اين خبر گفت: اين پروژه به عنوان تنها طرح مهر ماندگار آب و فاضلاب استان براي تامين آب شرب در اين 2 شهرستان براي جمعيت 250 هزار نفري و به ميزان 12 ميليون مترمکعب در سال به مرحله اجرا درآمد.
مهندس مسلم پورنصرت با اعلام اينکه زمان شروع اجراي اين طرح سال 88 بود، افزود: اين طرح با برنامه‌ريزي صورت گرفته امسال به پايان مي‌رسد.
به گفته اين مقام مسئول، تصفيه‌خانه اين طرح 400 ليتر در ثانيه، 5 مخزن به ظرفيت کل 23 هزار مترمکعب و خطوط انتقال اصلي آن 26 کيلومتر است.
پورنصرت با اعلام اينکه احداث خطوط جمع‌آوري اين طرح 32 کيلومتر بوده، افزود: اعتبار کل اين طرح 454 ميليارد ريال بوده که از اين ميزان 100 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي با بيان اينکه هم اکنون اين طرح 35 درصد پيشرفت فيزيکي دارد، اظهار کرد: ادامه طرح آبفاي استان نيازمند بيش از 350 ميليارد ريال اعتبار است.

 


معاون آبزي‌پروري اداره شيلات استان هرمزگان از گردش مالي 305 ميليارد ريالي تکثير و پرورش ميگو در سال گذشته خبر داد.
به گزارش ايسنا علي کريمي با اشاره به اهميت بالاي صنعت تکثير و پرورش ميگو در چرخه اقتصاد کشور اظهار کرد: صادرات ميگوي پرورشي استان هرمزگان به کشورهاي امارات عربي، اسپانبا، مصر، ويتنام و... نقش بسزايي در ارزآوري داشته است.
وي با اشاره به فعاليت 98 مزرعه پرورشي و 9 مرکز تکثير ميگو در استان هرمزگان گفت: در زمينه فرآوري ميگو استان هرمزگان با 17 کارخانه فرآوري در جايگاه مطلوبي قرار دارد و صنايع فرآوري ميگو در مسير ارتقاي خوبي قرار دارند.
معاون آبزي‌پروري اداره کل شيلات هرمزگان افزود: اين اداره از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در صنايع شيلاتي به ويژه آبزي‌پروي استقبال مي‌کند و متقاضيان فعاليت در اين عرصه مي‌توانند از تسهيلات بانکي بهره‌مند شوند.
وي خاطر نشان کرد: متقاضيان تسهيلات براي سرمايه‌گذاري در صنعت آبزي‌پروري پس از بررسي درخواست و ظرفيت‌سنجي، مجوزهاي لازم را دريافت مي کنند و جهت دريافت تسهيلات اعتباري به بانک‌ها معرفي مي‌شوند.

 


بردسکن- خبرنگار کيهان:
نماينده مردم بردسکن بر راه‌اندازي کانون تجارت محصول پسته، زعفران و کشمش در اين شهرستان تاکيد کرد.
دکتر محمد اسماعيل‌نيا گفت: با توجه به اينکه شهرستان بردسکن در بحث توليد محصول پسته، زعفران و کشمش در سطح استان از جايگاه بالايي برخوردار است نياز است براي صادرات اين محصولات در خود منطقه يک کانون تجارت پسته، زعفران و کشمش راه‌اندازي شود تا محصولات شهرستان بدون واسطه و دلال‌بازي به خارج از کشور صادر شود.
نماينده مردم بردسکن همچنين از راه‌اندازي 6 خط توليد در حوزه کشاورزي در شهرک صنعتي بردسکن خبر داد و گفت: واحد بسته‌بندي کشمش که ظرفيت اين را دارد که روزانه 200 تن انگور را تبديل به کشمش کند، واحد توليد کنسانتره انگور و انار وتوسعه کارخانه نساجي مدرس را از مهمترين اقدامات انجام شده عنوان کرد وگفت: با حرکت‌هاي خوبي که درمنطقه صورت گرفته، زمينه جذب سرمايه‌گذاران در منطقه فراهم شده است و در آينده نزديک بردسکن به عنوان يک کارگاه سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مختلف تبديل خواهد شد.

 


اهواز- خبرنگارکيهان:
دبير خوزستاني حائز رتبه برتر کشوري در جشنواره روش‌هاي فعال ياددهي- يادگيري درس تاريخ راهنمايي شد.
ناهيد رئوفي‌نژاد دبير مدارس راهنمايي ناحيه يک اهواز در جشنواره روش‌هاي فعال ياددهي- يادگيري درس تاريخ موفق به کسب رتبه برتر کشوري در اين جشنواره شد.
گفتني است: اين جشنواره در سه مرحله منطقه‌اي، استاني و کشوري برگزار شد و آثار برگزيده از استان به پايگاه کشوري کيفيت‌بخشي به فرآيند دروس راهنمايي، مستقر در استان مرکزي، ارسال شد.

 


رييس سازمان جهاد کشاورزي خراسان شمالي از پيش بيني توليد هشت هزار تن پنبه طي سال جاري در اين استان خبر داد.
ابوالفضل ياوري در گفت و گو با ايسنا در مورد منطقه خراسان شمالي افزود: طي سال گذشته شش هزار تن پنبه از مزارع اين استان جمع آوري شد.
وي با اشاره به اينکه خراسان شمالي يکي از استان هايي است که ظرفيت فراواني براي توليد اين محصول دارد، ادامه داد: اين استان طي سال گذشته رتبه پنجم کشوري براي توليد اين محصول را کسب کرد.
ياوري در پاسخ به اين سو‌ال که عدم وجود مکانيزاسيون مجهز همچون کمباين يکي از عوامل اصلي در کاهش توليد اين محصول است‌، اظهار کرد: طي سال گذشته اولين کمباين پيشرفته پنبه وارد اين استان شد و براي سال جاري نيز مجوز ورود يک دستگاه نيز صادر شده است.
وي بيان کرد:علاوه بر آن به افراد متقاضي خريد اين دستگاه‌ها نيز از محل صندوق توسعه بخش کشاورزي تسهيلات ارائه مي‌شود.

 


کانديداي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري تاکيد کرد درخواستم از حاميانم براي کمک به آقاي روحاني يک تعارف نبود بلکه واقعا حالا همه ما بايد هر آنچه در توان داريم براي کمک به دولت آينده در جهت گفتمان امام و انقلاب به‌کار گيريم.
سعيد جليلي پس از اعلام نتيجه نهايي شمارش آراي انتخابات رياست جمهوري در جمع اعضاي ستاد انتخاباتي خود با ابراز خرسندي از ايجاد فرصتي بزرگ براي انسجام نيروهاي با انگيزه و بي توقع براي شروع يک فعاليت ادامه‌دار که مي‌تواند از اين پس، منشأ حرکت‌هاي تأثيرگذار باشد، اظهار داشت: ويژگي افرادي که در اين مدت در ستاد انتخاباتي ما فعال بودند، اين است که براي رسيدن به هدف‌شان از هر روشي استفاده نمي‌کنند و به اصول و اخلاق حتي در فعاليت انتخاباتي پايبندند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: فقط در انتخابات است که يک نفر، تابلوي کار مي‌شود و در بسياري از فعاليت‌هاي ديگر به تابلو نيازي نيست و افراد مي‌توانند بر مبناي گفتمان مشترکشان در جهت اصول و ارزش‌هاي‌شان کار کنند. جليلي با بيان اينکه در اين انتخابات، با کساني مواجه شدم که به اخلاصشان غبطه خوردم، گفت:به جز خراسان، مسئولان و فعالان ستادهاي انتخاباتي استاني را هرگز نمي‌شناختم، در آنها انگيزه‌ها و اخلاصي ديدم که مثال زدني است؛ هم باعث خجالت بود و هم افتخار، که کساني بدون داشتن هيچگونه پشتوان? مالي و انگيز? مادي با از خود گذشتگي براي اهداف‌شان فعاليت مي‌کردند. وي همچنين درباره نتيجه انتخابات گفت: اين ضعف ما بوده که نتوانستيم درباره کارآمدي گفتمان انقلاب و مقاومت، کار اقناعي کنيم و اکثريت مردم را به اين کارآمدي متقاعد سازيم.
جليلي افزود: اينکه از حاميانم خواستم به آقاي روحاني کمک کنند، يک تعارف نبود بلکه واقعا حالا همه ما بايد هرآنچه در توان داريم براي کمک به دولت آينده در جهت گفتمان امام و انقلاب به‌کار گيريم.

 


ستاد انتخابات کشور در خصوص چگونگي شکايت از نحوه برگزاري انتخابات اطلاعيه‌اي را صادر کرد.
در اطلاعيه شماره 31 ستاد انتخابات کشور آمده است؛ براساس ماده 80 قانون انتخابات کساني که از نحوه برگزاري انتخابات رياست جمهوري شکايت دارند، مي‌توانند تا روز دوشنبه مورخ 92/3/27 شکايت مستند خود را به هيئت‌هاي اجرايي يا نظارت شهرستان‌هاي مربوطه مستقر در فرمانداري‌ها يا دبيرخانه شوراي نگهبان تسليم نمايند تا مورد رسيدگي قرار گيرد.
نکته قابل توجه آنکه برابر تبصره 2 ماده 80 قانون شکاياتي قابل رسيدگي خواهد بود که مشخصات شاکي يا شاکيان شامل نام و نام‌خانوادگي، شغل، نشاني کامل و اصل امضاي شاکي را داشته باشد.
همچنين هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات اولين ميان‌دوره‌اي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در اطلاعيه شماره (3) خود از کساني که نسبت به انتخابات شکايتي دارند دعوت کرد، شکوائيه خود را تسليم شوراي نگهبان کنند.
هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات چهارمين ميان‌دوره‌اي چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري نيز در اطلاعيه شماره (2) خود از کساني که نسبت به انتخابات شکايتي دارند دعوت کرد، شکوائيه خود را تسليم شوراي نگهبان نمايند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10