(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 28 خرداد 1392 - شماره 20520

ارتش لبنان براي مهار ناآرامي‌ها در منطقه بقاع مستقر شد
آل‌خليفه حضور نظامي آمريکا را براي ثبات خليج‌فارس ضروري خواند !
درگيري مسلحانه در مصر ميان طرفداران و مخالفان مرسي
نخستين محموله سلاح‌هاي آمريکا به دست تروريست‌ها در سوريه رسيد
واکنش تند دمشق به قطع رابطه مصر با سوريه
چامسکي: کاخ سفيد حامي سلفي‌ها در منطقه است
اعتصاب سراسري در ترکيه به حمايت از معترضان ميدان تقسيم
15 شهيد و 35 مجروح در عمليات تروريستي عراق
اشغالگران زمين!
دستگاه قضايي کويت با ابطال انتخابات ، پارلمان را منحل کرد
اعتراض گسترده ضد دولتي در 28 شهر اسپانيا
در ميان تدابير شديد امنيتي
اجلاس 8 کشور صنعتي در بلفاست آغاز به کار کرد
   


در پي کشته شدن چهار لبناني شيعه در منطقه عرسال در شمال لبنان و بالا گرفتن درگيري‌ها، نيروهاي ارتش به حال آماده‌باش کامل درآمدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از راديو لبنان، يکي از مسئولان امنيتي لبنان اعلام کرد روز يکشنبه تنش‌هاي طايفه‌اي ميان ساکنان سني و شيعه در منطقه عرسال در استان بقاع بالا گرفت و در پي کمين افراد ناشناس چهار لبناني شيعه به قتل رسيدند.
در اين حادثه در منطقه سني‌نشين بقاع افراد مسلح برخي راه‌هاي منتهي به شهر عرسال را مسدود کردند و درگيري ميان ساکنان سني و شيعه اين شهر بالا گرفت.ارتش لبنان با استقرار در منطقه و ايجاد مراکز ايست و بازرسي کنترل اوضاع را به دست گرفت.

 


شاه بحرين از حضور آمريکا در منطقه خليج‌فارس قدرداني کرد و آن را در راستاي حفظ ثبات و امنيت اين منطقه دانست!
به گزارش خبرگزاري‌ها، حمد بن عيسي آل‌خليفه در ديدار با سفير آمريکا در بحرين و همچنين فرمانده نيروهاي دريايي آمريکا در منطقه از حضور آمريکا ستايش کرد و خواستار توسعه روابط دوجانبه با واشنگتن در همه زمينه‌ها شد.در اين ديدار تحولات سياسي منطقه‌اي و بين‌المللي مورد بررسي طرفين قرار گرفت.سفير آمريکا نيز در اين ديدار ضمن ابراز خرسندي از سفر اخير وليعهد و جانشين فرمانده کل نيروهاي مسلح به واشنگتن بر حمايت آمريکا از بحرين تاکيد کرد.ستايش شاه بحرين از آمريکا و خرسندي وي مبني بر حضور اين کشور در منطقه در شرايطي صورت مي‌گيرد که آل‌خليفه براي سرکوب معترضان از حمايت‌هاي نظامي مقامات کاخ سفيد برخوردار است و شهروندان بي‌گناه اين کشور توسط سلاح‌هاي آمريکايي سرکوب مي‌شوند.

 


منابع پزشکي مصر اعلام کردند در درگيري‌هاي مسلحانه ميان طرفداران و مخالفان رئيس جمهور اين کشور چند نفر به شدت زخمي شده‌اند.
به گزارش ايسنا در اين درگيري که عصر روز يکشنبه در شهرک الفيوم در جنوب قاهره رخ داد دست کم 37 تن زخمي شدند. اين درگيري‌ها ميان طرفداران و مخالفان محمد مرسي رئيس‌جمهوري مصر صورت گرفت.
درگيري ميان افراد وابسته به اخوان‌المسلمين و اعضاي جنبش موسوم به «تمرد» که خواهان برکناري مرسي هستند رخ داد.
منابع پزشکي مصر اعلام کردند: بيشتر کساني که به مراکز بيمارستاني منتقل شده‌اند به دليل اصابت گلوله زخمي شده‌اند و حال برخي از آنها وخيم است.
براساس گزارش‌هاي مطبوهاتي مصر، درگيري‌ها زماني آغاز شد که مسير تظاهرات حاميان مرسي به محل تجمع اعضاي جنبش تمرد در مرکز شهر الفيوم رسيد و با گسترش ناآرامي‌ها، درگيري تا مقر اخوان‌المسلمين در الفيوم و حزب آزادي و عدالت، شاخه سياسي گروه اخوان‌المسلمين نيز کشيده شد.
اين در حالي است که نيروهاي امنيتي مصر به منظور متوقف کردن درگيري‌ها در دو منطقه مذکور، حضور گسترده داشتند.
جنبش تمرد که به دنبال جمع‌آوري امضا به منظور برکناري مرسي است اعلام کرده است که روز سي‌ام ماه جاري ميلادي تظاهرات گسترده‌اي را عليه اخوان‌المسلمين برگزار خواهد کرد.

 


نخستين محموله کمک‌هاي تسليحاتي آمريکا براي تروريست‌هاي سوري در منطقه‌اي در مرزهاي ترکيه با سوريه تخليه و در اختيار گروه‌هاي مسلح قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از دمشق، منابع سوري اعلام کردند که اين محموله تسليحاتي که روز شنبه از سوي آمريکا براي تروريست‌‌هاي مسلح ارسال شد شامل سلاح‌هاي سنگين پيشرفته و موشک‌هاي حرارتي است که با همکاري و همدستي دولت رجب طيب اردوغان در اختيار تروريست‌ها قرار گرفته است.
اين منابع افزودند، يگان‌‌هايي از ارتش ترکيه با حمايت زره‌پوش‌ها و خودروهاي نظامي وارد روستاي ملاخليل در منطقه مرزي سوريه و ترکيه شدند و کمک‌هاي تسليحاتي را در اختيار گروه‌هاي تروريستي قرار دادند.
روزنامه شرق‌الاوسط وابسته به عربستان نيز اعتراف کرد که سازمان سيا کمک‌هاي تسليحاتي به عناصر مسلح ضد نظام سوريه را از طريق پايگاه‌هاي سري آمريکا در ترکيه و اردن ارسال مي‌کند.
در همين رابطه گروه تروريستي ارتش آزاد سوريه اعلام کرد در جلسه آينده گروه‌هاي مسلح در ترکيه درخواست چندين فروند تانک و جت جنگنده را با نمايندگان آمريکا و غرب مطرح خواهد کرد. اين گروه تروريستي تاکيد کرد،‌ جامعه بين‌المللي بايد از همه توان خود براي کمک به ما استفاده کند زيرا ما به کمک نياز داريم.
از سوي ديگر يک افسر اتريشي از کمک‌هاي نظامي و پزشکي رژيم صهيونيستي به گروه‌‌هاي تروريستي پرده برداشت.
اين در حالي است که ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در کنفرانس خبري مشترک با نخست‌وزير انگليس در لندن اظهار داشت، آيا غرب مي‌خواهد به کساني در سوريه سلاح بدهد که گوشت انسان‌هاي ديگر را مي‌خورند.
وي با حمايت از بشار اسد رئيس‌جمهور سوريه، غرب را به دليل مسلح کردن مخالفان سوري سرزنش کرد.
وي درباره کنفرانس صلح سوريه نيز تصريح کرد: مسئله برگزاري نشست ژنو 2 همچنان پابرجاست، چرا که برگزاري اين نشست اقدامي مورد قبول در جهت حل و فصل مشکلات به شمار مي‌آيد.
رئيس‌جمهور روسيه با بيان اينکه «گمان نمي‌کنيم فرصت براي برگزاري اين نشست از دست رفته باشد»، گفت: من کاملا با سخنان نخست‌وزير انگليس مبني بر اينکه برگزاري اين نشست منطقي‌ترين و عقلاني‌ترين اقدام براي حل و فصل مسئله سوريه است، موافق هستم.
در همين رابطه رئيس کميسيون سياست خارجي پارلمان اروپا با انتقاد شديد از تصميم آمريکا مبني بر ارسال سلاح براي شورشيان در سوريه تصريح کرد که چنين اقدامي کمکي به حل بحران در اين کشور نمي‌کند.
منابع امنيتي دولت قطر نيز فاش کردند که «عفيف شاويت» هماهنگ‌کننده رژيم صهيونيستي در امور سوريه براي ديدار با مقامات قطري به منظور ارسال سلاح براي مخالفان سوري به انگليس رفته است.
اين منابع افزودند، قرار است اسرائيل سلاح‌هاي مورد نياز تروريست‌ها در سوريه را فراهم کند و طرف قطري هزينه سلاح‌هاي خريداري شده را بپردازد.
«فيصل مقداد» معاون وزير خارجه سوريه نيز درباره کمک‌هاي نظامي غرب به مخالفان سوري گفت، اين کشورها خواستار ادامه جنگ در سوريه هستند و نمي‌خواهند بحران سوريه از طريق مسالمت‌آميز حل و فصل شود بلکه خواستار کشتار، خونريزي و خشونت در سوريه هستند.
وي افزود، ما به عنوان مردم سوريه به کنفرانس ژنو 2 مي‌رويم و هدفمان يافتن راهکاري مسالمت‌آميز است، اگر ديگران در فکر اهداف ديگري هستند در برابر وجدانشان و ملت سوريه مسئولند.
آخرين اخبار رسيده از سوريه حاکي از اين است که ارتش سوريه در عملياتي عليه افراد مسلح در نزديکي مقر گردان 17 رقه در شرق سوريه موفق شد «احمد الجراد» سرکرده گروه تروريستي موسوم به گردان اسلامي رقه به همراه 36 نفر از اعضاي گروهش را به هلاکت برساند.
همچنين عمليات ارتش در محور شمالي استان حلب به کشته شدن بيش از 120 فرد مسلح منجر شد.
اين در حالي است که انهدام يک مرکز آموزش افراد مسلح در کفر حمرا کشته شدن 20 فرد مسلح را موجب شد که اکثر آنها داراي تابعيت سعودي هستند.
ساير رويدادها
* به دنبال انفجار دو خودروي بمب‌گذاري شده در نزديکي فرودگاه دمشق 12 تن کشته و شماري زخمي شدند.
* با هدف گفت‌وگو درباره بحران سوريه و نشست بين‌المللي ژنو 2 اخضر ابراهيمي فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب عازم فرانسه شد.
* رهبر کاتوليک‌هاي جهان از سران گروه هشت خواست که تمام تلاش خود را براي پايان دادن به خشونت‌ها در سوريه به کار گيرند.

 


وزارت خارجه سوريه به تصميم مسئولان مصري براي قطع روابط ديپلماتيک با دمشق و بستن سفارت سوريه در قاهره را غيرمسئولانه خواند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از يک روزنامه اماراتي، وزارت خارجه سوريه با انتشار بيانيه‌اي تصميم دولت مصر مبني بر قطع روابط ديپلماتيک با سوريه را اقدامي غيرمسئولانه خواند و اعلام کرد، اين اقدام به خاطر پيروزي‌هاي پي‌درپي ارتش سوريه صورت گرفته است.
در اين بيانيه آمده است: محمد مرسي رئيس‌جمهور مصربايد به جاي اين اقدام سفارت اسرائيل در قاهره را مي‌بست.
خبرگزاري سانا به نقل از يکي از مسئولان سوريه اعلام کرد اين موضع غيرمسئولانه نشان‌دهنده تلاش مرسي براي اجراي دستورات اخوان‌المسلمين است.
مقام‌هاي سوريه همچنين تأکيد کردند رئيس‌جمهور مصر با اين اقدامش نشان داد به توطئه‌گراني پيوسته که آمريکا و اسرائيل آنها را عليه سوريه تشويق مي‌کند. اين تصميم مرسي با واکنش‌هايي همراه شده است.
عمرو موسي، وزير اسبق خارجه و از رهبران جبهه نجات ملي مصر نيز در اين‌باره گفت: واقعاً از تصميم قطع روابط کامل با سوريه در زمان کنوني تعجب کرده است.حمدين صباحي، موسس يکي از احزاب مردمي مصر نيز تصميم محمد مرسي را در اين‌باره محکوم و اعلام کرد: مرسي با اين اقدام، خود را يکي از طرفين درگير سوري قرار داد و اين موضع در حقيقت خدمت به منافع آمريکا و صهيونيست‌ها درخصوص سوريه است.صباحي نسبت به توانايي مرسي در بستن سفارت سوريه و دعوت براي جنگ آن هم بدون اينکه قادر باشد اقدامي مشابه آن درباره سفارت اسرائيل در قاهره انجام دهد، ابراز تعجب کرد.
يکي از استادان دانشگاه الازهر نيز قطع رابطه با سوريه را به منزله شعله‌ور کردن آتش فتنه و ريختن خون‌ها از سوي رئيس‌جمهور مصر عنوان کرد و گفت، مرسي بهتر بود روابط با اسرائيل را قطع و مردم را به اتحاد براي آزادسازي مسجدالاقصي دعوت مي‌کرد.وي اين اقدام را اهانت و تجاوز به شريعت توصيف کرد و افزود اگر فتنه و درگيري مسلحانه‌اي در مصر رخ دهد آيا ما راضي مي‌شويم که از خارج در امور داخلي ما دخالت کرده و براي مبارزه به مصر بيايند؟ در همين رابطه روزنامه سعودي شرق‌الاوسط فاش کرد يوسف‌القرضاوي و هيئت‌هاي سلفي با اعمال فشار بر محمد مرسي وي را به اتخاذ تصميم درباره قطع روابط قاهره و دمشق وادار کرده‌اند.اين روزنامه نوشت که قرضاوي در اين ديدار با مرسي درباره ضرورت ايستادن مرسي در کنار ملت سوريه صحبت کرد و از وي خواست تا روابط رسمي و ديپلماتيک بين قاهره و دمشق را قطع و براي ارائه کمک‌هاي بيشتر به آنچه «انقلاب سوريه» ناميد، تلاش کند.قرضاوي از مرسي خواست تا مصر با قدرت بيشتري در موضوع سوريه دخالت کند.مرسي روز شنبه در سخنراني که در کنفرانس موسوم به امت مصر براي حمايت از انقلاب سوريه انجام داد، اعلام کرد که قاهره تمام مناسبات خود را با سوريه به صورت کامل قطع کرده است.
خبرگزاري چيني شين‌هوا نيز تصميم مرسي مبني بر قطع مناسبات ديپلماتيک با سوريه را پيروي از سياست‌هاي غرب دانست.
شين‌هوا افزود، آمريکا در برابر حکومت سوريه چالش ايجاد مي‌کند و مصر سناريوهاي اين کشور را در منطقه به اجرا مي‌گذارد.

 


تحليلگر و زبان‌شناس مشهور آمريکايي با اشاره به تحولات منطقه نتيجه گرفت واشنگتن حامي سلفي‌ها در منطقه است.
به گزارش فارس، «نوآم چامسکي» تحليلگر آمريکايي در گفت‌وگو با روزنامه السفير لبنان با اشاره به سياست‌هاي آمريکا در مواجهه با خيزش‌هاي عربي گفت: اين همان سياست معمول آمريکاست که به دنبال تسلط بر کشورهاي نفتي است؛ اين موضوع براي آمريکا مهم‌ترين اولويت را دارد.
وي در ادامه با اشاره به تحولات سوريه گفت: در مورد سوريه نيز آمريکا هرگز با اين کشور دوست نبوده، بنابراين چيزي تغيير نمي‌کند، اما يک دولت در منطقه وجود دارد که آمريکا آن را از دست داده و آن عراق است. اين شکست براي آمريکا بسيار بزرگ است.
وي با اشاره به هم‌پيماني آمريکا با جريان‌هاي تند اسلامي و سلفي در منطقه گفت: آمريکا هرگز با اسلام راديکال، مخالفت نکرده است، به عنوان مثال عربستان سعودي هم‌پيمان اساسي آمريکاست و به نظر مي‌رسد انگليس نيز در اين راه قدم برمي‌دارد.
وي تأکيد کرد که آمريکا همواره از جريان غالب حمايت مي‌کند، آنهم جرياني که منافع آمريکا را در منطقه تأمين کند، آنها تا لحظات آخر از ديکتاتورهاي برتر حمايت مي‌کنند و درباره هم پيمانان جديد آمريکا نيز اين امر صادق است.
«چامسکي» با تأکيد بر اينکه آمريکا با هر حرکت دموکراتيک در جهان مخالف است، افزود: علت اين است که آمريکا تمايلي به ايجاد نظام‌هاي دموکراتيک مخالف با سياست‌هاي خود ندارد، آمريکا به علت سياست‌هايي که اتخاذ کرده در سرتاسر جهان دشمناني دارد بنابراين طبيعي است که از وجود نظام‌هاي دموکراتيک که به دنبال آراء مردمي است،‌وحشت داشته باشد.
وي افزود: هنگامي که آمريکا از رژيم‌هاي دموکراتيک سخن مي‌گويد، منظورش آن رژيم‌هايي است که از وي حمايت مي‌کنند، اما اگر در همين کشورها انتخاباتي برگزار شود و دولتي با رويکرد مخالف آمريکا روي کار بيايد، واشنگتن اين انتخابات را دموکراتيک نخواهد خواند، به عنوان مثال اين اتفاقي بود که در انتخابات فلسطين در سال 2006 روي داد و جنبش حماس در جريان آن پيروز انتخابات شد.
وي در مورد تمايل آمريکا براي ادامه درگيري‌ها در سوريه گفت: آمريکايي‌ها مانعي براي ادامه درگيري‌ها نمي‌بينند؛ البته شايد به عمد دنبال اين موضوع نيستند، اما جلوي آن را نمي‌گيرند. صحبت‌ها در مورد عدم دخالت مستقيم آمريکا در بحران سوريه نيز گمراه کننده است. البته اگر آمريکا بخواهد موازنه قوا را در سوريه به نفع مخالفان پايان دهد، مي‌تواند؛ اما به نظر مي‌رسد اسرائيل و آمريکا نمي‌خواهند هيچ کس در سوريه پيروز شود!

 


در پي تروريست خواندن معترضان توسط «رجب طيب اردوغان»، پايتخت و شهر اسلامبول ترکيه بارديگر ناآرام شد و هزاران معترض در آنکارا درگيري با پليس را به اطراف سفارت آمريکا کشاندند و کارگران در حمايت از آنها اعتصاب کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، نخست‌وزير ترکيه در جمع بيش از 100 هزار نفر از طرفداران خود در اسلامبول گفت: وظيفه من است تا دستور سرکوب معترضان در پارک «گزي» اسلامبول را صادر کنم.
اردوغان در ادامه، رسانه‌هاي غربي مثل
سي.ان.ان، بي‌بي‌سي و رويتر را به دروغ‌پراکني در مورد تحولات ترکيه متهم کرد و خطاب به معترضان گفت: آنها (رسانه‌هاي غربي) مي‌خواهند که شما در ميدان «تقسيم» (اسلامبول) جمع شويد، اي مردم در اين تله نيفتيد. وي افزود: ما همه کساني که در خيابان‌ها ترس و وحشت ايجاد کرده‌اند، را شناسايي خواهيم کرد. ما با استفاده از مدارک و نوارهاي ويدئويي ضبط شده و رسانه‌هاي جمعي عاملان اين حوادث را پيدا خواهيم کرد. اردوغان همچنين، مخالفان را تروريست خواند.
در پي اين اظهارات که عصر يکشنبه صورت گرفت، ديروز شهرهاي اسلامبول و آنکارا ناآرام شد. در آنکارا معترضان اطراف سفارت آمريکا اجتماع کردند و در مقابل نيروهاي امنيتي ايستادند و به سوي آنها سنگ پرتاب کردند. برخي تظاهرکنندگان نيز نور ليزر را به سمت چهره‌هاي رانندگان ماشين‌هاي آب‌پاش نشانه مي‌رفتند.
نيروهاي پليس نيز نارنجک‌هاي دودزا و اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان پرتاب مي‌کردند.
در مناطق مختلف شهر اسلامبول نيز مردم معترض با نيروهاي پليس درگير شدند.
علاوه بر دو شهر فوق، ديگر شهرها نيز در سراسر ترکيه ناآرام است. شمار دستگيرشدگان 48 ساعت اخير حدود 600 نفر اعلام شده است.
ناآرامي‌هاي ترکيه در پي تخريب پارک «گزي» حدود چهار هفته قبل آغاز شده است و هنوز ادامه دارد. اين اعتراضات پنج کشته و 5000 زخمي بر جاي گذاشته است.
خبر ديگر اينکه اعضاي پنج اتحاديه کارگري ترکيه از ديروز اعتصاب سراسري خود را آغاز کردند. در مورد اينکه اين اعتصاب چند روز طول مي‌کشد، گزارشي نرسيده است.
خبرهاي تکميلي نيز حاکي است، نيروهاي دولتي از آب‌هاي آلوده به ماده شيميايي «جنيکس» در ماشين‌هاي آب‌پاش استفاده کرده‌اند. در مورد اثرات اين ماده شيميايي گزارشي نرسيده است.

 


حملات تروريستي در دو شهر عراق 15 شهيد و حدود 35 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز فردي ناشناس با انفجار کمربند انفجاري خود در ميان نيروهاي پليس شهر فلوجه، سه نيروي پليس را شهيد و 19 نفر ديگر را مجروح کرد و خود هم به هلاکت رسيد.
در شهر ناآرام موصل نيز عمليات مشابه جان سه پليس را گرفت و 9 نفر ديگر را زخمي کرد. دو انفجار ديگر در بغداد هم 9 شهيد و 7 زخمي برجاي گذاشت. آخرين آمار حملات تروريستي شنبه گذشته عراق 52 شهيد و 125 زخمي اعلام شد.

 


تازه‌ترين آمار و ارقام نشان مي‌دهد که فلسطيني‌ها امروز فقط 8درصد از سرزميني که «فلسطين تاريخي» شناخته مي‌شود، در اختيار دارند!
«مرکز تحقيقات زمين» وابسته به «انجمن مطالعات عربي» در «بيت‌المقدس» که اين ارقام را ارائه داده است، در کتابي که به موارد نقض حقوق فلسطينيان در ارتباط با زمين‌ها و خانه‌هايشان از سوي اسرائيلي‌ها اختصاص يافته، سال 2012 را «سال شهرک‌نشين‌هاي صهيونيست» اعلام کرده است که به افزايش انبوه شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين توسط مقامات اشغالگر اشاره دارد. اين مرکز با استناد به عکس‌ها، گرافيک‌ها و نقشه‌هاي موجود نشان مي‌دهد که مساحت «فلسطين تاريخي» که به فلسطينيان تعلق دارد، از زمان حضور انگليسي‌ها در اين سرزمين تا سال گذشته پيوسته کاهش يافته است، و اين روند از پاکسازي نژادي فلسطينيان توسط رژيم صهيونيستي، اخراج آنها، تصرف زمين‌هايشان و سپس، گسترش شهرک‌هاي صهيونيست‌نشين سرچشمه مي‌گيرد. در اين کتاب که به زبان‌هاي عربي و انگليسي انتشار يافته است، مي‌خوانيم: نيروهاي اشغالگر در سال 2012 تعداد 189 خانه را ويران ساخته و سبب گرديده‌اند تا حدود 1215 فلسطيني ساکن اين خانه‌ها آواره شوند. اشغالگران همچنين 415 محل تجاري و اموال کشاورزي، از جمله چاه‌هاي آب، را ويران ساخته‌اند، 772 خانه را به ويراني تهديد کرده و احداث 590 بناي ديگر را متوقف ساخته‌اند. در اين‌حال،شهري که بيشتر زير تهديد قرار دارد «نابلس» است، و سپس «بيت‌المقدس» اشغالي.
داده‌ها همچنين نشان مي‌دهند که اشغالگران اسرائيلي 64هزار اصله درخت از جمله 53122 درخت زيتون را در سرزمين‌هاي فلسطينيان ريشه‌کن کرده يا سوزانده‌اند. اين درحالي است که، تعداد مراکز ثابت بازرسي در سرزمين‌هاي اشغالي تا پايان سال2012 به 240 پست رسيده است، که اين رقم به مراکز موجود در شهر قديمي «الخليل» و سرزمين‌هاي اشغال شده در سال 1948 افزوده مي‌شود. از اين تعداد، 46 مرکز فقط در سال 2012 داير شده است. در اين حال، 14 جاده سال گذشته مخصوص شهرک‌نشين‌ها احداث گرديده تا شهرک‌هاي غيرقانوني را با کرانه باختري اشغالي مرتبط سازد.
در اين کتاب همچنين مي‌خوانيم که، حملات شهرک‌نشين‌ها عليه فلسطينيان غالباً شامل حملاتي مي‌گردد که عليه اماکن مذهبي و يا مقدس انجام مي‌پذيرد، به‌گونه‌اي که از 110 حمله ثبت شده توسط «مرکز تحقيقات زمين»، 86 فقره عليه مساجد و 24 حمله ديگر عليه کليساها صورت گرفته است. مرکز مزبور خواستار شکايت بين‌المللي عليه تجاوزات اسرائيلي و تحريم اين رژيم گرديده و توصيه کرده است اقداماتي در راستاي حساس کردن افکار عمومي نسبت به سياست و فعاليت‌هاي غيرقانوني و غيراخلاقي رژيم صهيونيستي انجام پذيرد.
* سرويس خارجي کيهان

 


در پي افزايش اعتراضات مردمي نسبت به ترکيب پارلمان کويت، دادگاه قانون‌اساسي اين کشور پارلمان را منحل کرد و خواستار برگزاري انتخابات جديد شد.
به گزارش پرس‌تي‌وي، دادگاه قانون‌اساسي کويت پارلمان سلطنت‌طلب (طرفدار اميرکويت) را منحل کرد و خواستار برگزاري انتخابات جديد شد.
در انتخابات پارلماني قبلي که اول دسامبر 2012 (11آذر1391) برگزار شده بود، مخالفان شرکت نکرده بودند. از آن زمان به بعد مخالفان دولت براي انحلال پارلمان تظاهرات برگزار مي‌کردند.
اين دومين‌بار طي 12 ماه اخير است که پارلمان کويت منحل مي‌شود.
از سال 1962 تاکنون کويت داراي پارلمان است. با اين حال، خاندان حاکم (الصباح) پست‌هاي کليدي را همچنان در دست دارد.
مخالفان دولت قبلا شرکت در انتخابات پارلماني را به دليل تصويب قانون «تک‌رأيي» تحريم کرده بودند. طبق اين قانون هر فرد واجد شرايط فقط مي‌تواند به يک کانديداي مجلس رأي بدهد. قبل از اين قانون هر رأي‌دهنده اجازه داشت به چهار نامزد نمايندگي پارلمان رأي بدهد. دادگاه قانون‌اساسي قانوني جنجالي تک‌رأيي را شنبه گذشته تأييد کرده است.

 


ده‌ها هزار نفر از مردم 28 شهر اسپانيا در اعتراض به «بحران اقتصادي» و رشد بي‌سابقه نرخ بيکاري تظاهرات ضددولتي برگزار کردند.
مردم بارسلونا و مادريد به همراه 26 شهر ديگر اسپانيا روز يکشنبه در اعتراض به ادامه «سياست‌هاي رياضت اقتصادي» دولت و افزايش نرخ بيکاري تظاهرات گسترده ضد دولتي برگزار کردند.
آنطور که خبرگزاري «فرانس 24» گفته، معترضان از «ماريانو راخوي»، نخست‌وزير کشورشان خواستند براي خارج کردن اسپانيا از بحران، بر «کارآفريني» تمرکز کند. «خذف فرصت‌هاي شغلي» يکي از مهمترين گزينه‌هاي دولت اسپانيا و ساير دول اروپايي براي مقابله با بحران مالي بوده است. دولت «راخوي» مي‌گويد به دنبال صرفه‌جويي 150 ميليارد يورويي در بودجه دولت تا سال 2014 است، بنابراين چاره‌اي جز قرباني کردن اقشار متوسط به پايين جامعه را ندارد!
آخرين نرخ بيکاري اسپانيا 2/27 درصد اعلام شده است.
اجراي سياست‌هاي رياضتي براي غلبه بر بحران اقتصادي چند سالي است که در دستور کار کشورهاي بحران‌زده اروپايي قرار گرفته است. اين مسئله باعث ايجاد نارضايتي‌هاي گسترده مردمي و در نتيجه ايجاد بحران‌هاي اجتماعي و حتي سياسي براي برخي از اين کشورها شده است.
بلغارستان، يکي از کشورهايي است که اين روزها همزمان با بحران اقتصادي، دچار يک بحران بي‌پايان سياسي هم شده است!
در همين رابطه خبر مي‌رسد،‌انتصاب يکي از ثروتمندان و صاحبان بزرگ رسانه، به عنوان «رئيس سازمان امنيت ملي» اين کشور، باعث خشم و اعتراض بلغاري‌ها شده است.
اين کشور که چند هفته‌اي بود از ناآرامي‌هاي حاصل از اجراي سياست‌هاي رياضت اقتصادي رها شده بود، مدتي است در اعتراض به «نفوذ لابي‌هاي قدرت» در بدنه سياسي کشور شاهد اعتراض‌هاي گسترده ضددولتي است. به نوشته خبرگزاري فرانسه،‌روز يکشنبه 15 هزار نفر از مردم «صوفيه» مقابل مقر دولت تجمع کردند و خواستار استعفاي «پلامن اورشا رسکي»، نخست‌وزير خود شدند. «اورشا رسکي» در واکنش به اين اعتراض‌ها گفت نه قصد برکنار کردن «دلان پيوسکي» 32 ساله از پست رياست سازمان امنيت کشور را دارد و نه تصميمي براي استعفا گرفته است. با توجه به اتخاذ چنين رويکردي پيش‌بيني مي‌شود اعتراض‌هاي بلغارستان همچنان ادامه يافته و با توجه به وجود زمينه‌هاي لازم و اوضاع وخيم اقتصادي) اين کشور با بحران‌هاي سياسي و امنيتي بيشتري رو به رو شود. به گفته «اورشا رسکي» ادامه اين اعتراض‌ها مي‌تواند اتحاديه اروپا را نسبت به ارائه کمک‌هاي ما به صوفيه منصرف کند که اين مسئله به نوبه خود به تشديد بحران مالي اين کشور منجر خواهد شد.

 


نشست دو روزه 8 کشور صنعتي روز گذشته در ميان تدابير شديد امنيتي در ايرلند شمالي آغاز به کار کرد.
به گزارش شبکه خبري «يورو نيوز»، نشست دو روزه و سالانه 8 کشور صنعتي موسوم به «گروه 8» از ديروز با حضور 3600 نيروي امنيتي انگليس و 4000 نيروي امنيتي ايرلند شمالي آغاز شد.
هزاران نفر از مخالفان نظام سرمايه‌داري نيز از يک هفته مانده به آغاز اين نشست در کنار طرفداران محيط زيست و مخالفان سياست‌هاي رياضتي عليه گروه 8 تظاهرات کردند. آن طور که گزارش شده در آخرين تظاهرات مردمي، شمار نيروهاي امنيتي در برخي مناطق مثل «بلفاست» از شمار معترضان نيز بيشتر بود.
اجلاس گروه هشت، متشکل از سران کشورهاي آمريکا، فرانسه، آلمان، انگليس، کانادا، ايتاليا، ژاپن و روسيه ديروز در شهر کوچک «انيسکيلن» واقع در 130 کيلومتري غرب بلفاست آغاز به کار کرد.
بحران سوريه و بحران اقتصادي اروپا و مبارزه با پولشويي از موضوعات مورد بحث در نشست امسال است.
خبرگزاري «ريانوستي» در اين باره نوشت: راه‌حل‌هاي حل و فصل مناقشه سوريه اصلي‌ترين محور مذاکرات جاري در اجلاس بلفاست است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10