(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 28 خرداد 1392 - شماره 20520

با عبور از کانال 48 هزار واحدي روند صعودي بورس تهران ادامه دارد
وزير اقتصاد: هيچ کجاي دنيا ارز را کنار خيابان نمي‌فروشند
اعلام آمادگي صندوق توسعه براي تامين منابع ارزي بخش خصوصي
کوتاه اقتصادي
يک مقام مسئول مطرح کرد
هشدار نسبت به واردات بي‌رويه برنج و قيمت‌هاي غيرمنطقي آن
در يک نظرسنجي اعلام شد
بهبود معيشت عمومي خواسته مردم از دولت يازدهم
با توجه به افزايش مصرف برق رخ داد
کاهش 18 درصدي تحويل گاز به نيروگاه‌ها
ادامه کاهش قيمت سکه و ارز در بازار
سال91 انجام شد
جذب 53ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي در استان تهران
مشاور اقتصادي رئيس دولت يازدهم: يارانه نقدي پردرآمدها قطع مي‌شود
   


بورس تهران در ادامه روند صعودي خود با افزايش 515 واحدي رکورد جديدي را به ثبت رساند.
به گزارش ايسنا، شاخص بورس تهران که از روز شنبه و با مشخص شدن نتيجه اوليه انتخابات، روند جهشي خود را آغاز کرد و موفق به عبور از مرزهاي 46 و 47 هزار واحدي شد، ديروز و در سومين روز متوالي به حرکت صعودي خود ادامه داد و موفق به فتح سومين قله در سومين روز هفته شد.
براين اساس دماسنج بازار سرمايه ديروز 515 واحد رشد کرد و براي نخستين بار در طول تاريخ موفق به عبور از کانال 48 هزار واحدي شد؛ با اين اتفاق شاخص بورس تهران رشد 08/1 درصدي را تجربه کرد و بازدهي بورس از 26 درصد گذشت که اين بازدهي در اين مدت بي‌سابقه است.
به اين ترتيب بورس تهران اين روزها روزهاي خوشي را تجربه کرده و با هجوم نقدينگي به سمت بورس و تشکيل صف‌هاي خريد سنگين حتي در گروه‌هاي مغفول بورس همچون گروه بانکها مواجه شده و در کنار رکود بازارهاي سکه و ارز خود را براي فتح قله‌هاي جديد در روزهاي آينده آماده کرده است.
به اعتقاد کارشناسان، استقبال سرمايه‌گذاران از سياست‌هاي اقتصادي دولت منتخب،‌آرامش سياسي را به بورس برگردانده و در مقابل افت بازارهاي سکه و طلا موجبات رونق بورس و افزايش نقدينگي را فراهم کرده است.
به اين ترتيب در بازار ديروز شرکت‌هاي چادرملو، فولاد مبارکه، گل گهر،‌ملي مس، بانک پاسارگاد، بانک ملت، مپنا، بانک‌هاي پارسيان،‌تجارت، صادرات و اقتصاد نوين بيشترين تأثير را در شاخص بورس گذاشتند و در مقابل نفت و گاز پارسيان، هلدينگ خليج فارس و غدير مانع از رشد بيشتر شاخص همانند روزهاي گذشته شدند.
رشد شاخص حبابي نيست
يک کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه رشد شاخص بورس اوراق بهادار حبابي نيست، گفت: روند صعودي بازار سهام از اين پس کندتر خواهد شد.
کامران صديقيان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اينکه بازار سرمايه نسبت به ريسک‌هاي سياسي سريعاً واکنش نشان مي‌دهد، تصريح کرد: بازار سهام واکنش سريعي نسبت به اخبار سياسي نشان مي‌دهد چرا که در هر يک از اين اخبار امکان دارد تحريم‌ها و يا توافقات جديدي اعمال شود.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا اين رشد مي‌تواند حبابي باشد، تأکيد کرد: P/E هر سهم در بازار نشان دهنده حبابي‌بودن يا نبودن آن است.
صديقيان با اشاره به رشد برخي شرکت‌ها در مقابل اينکه قبلاً در رکود بودند، گفت: تا قبل از اين برخي سهام متناسب با نرخ دلار افزايش قيمت مي‌خوردند، اما اکنون به دليل يک آينده با ثبات از روند بازار ارز اين شرکتها نيز به تأثير از اين امر رشد آنچناني ندارند.

 


وزير اقتصاد گفت: ريسک بازار غيررسمي ارز بايد افزايش يابد.
سيد شمس‌الدين حسيني در گفت‌وگويي با اشاره به محدوديت‌هاي ارزي کشور گفت: امروز ارز شناور مديريت شده آنگونه که در سال‌هاي 89 براي ما فراهم شده بود امکان استقرار ندارد ولي نمي‌خواهيم از آن خداحافظي کنيم، بنابراين سيستمي نزديک به آن را مستقر کرديم. اما در راستاي همين نگاه بايد دو دسته فعاليت انجام دهيم. يکي اين که مرکز مبادلات ارزي تا جايي که ممکن است بايد تقويت شود چون به نوعي لنگر و سنگر ارزي است. در مقابل آن بازار غيررسمي که غيرقانوني هم است تا جايي که ممکن است بايد ريسک و هزينه آن افزايش يابد. در مجموع مجموعه‌اي از سياست‌ها در سال 91 اجرا شد که در سال 92 هم ادامه مي‌يابد.
وي افزود: کليه دستگاه‌ها بايد منابع ارزي خود را به مرکز مبادلات عرضه کنند. حتي بانک مرکزي ارز مازاد دولت را نيز مي‌تواند در مرکز مبادلات عرضه کند، در مرحله بعد سراغ شرکت‌هاي ديگر نظير توانير و گاز که درآمد ارزي دارند مي‌رويم و صادرکنندگان عمده نيز بايد در مرکز مبادلات، ارز خود را عرضه کنند. با اين اقدام مرکز مبادلات ارزي تقويت خواهد شد. اين سياست در سال آينده تقويت مي‌شود. ما پيشنهاد داده‌ايم که حتي دولت در بخش صادرات کالاهاي غيرنفتي توسط بخش خصوصي هم مديريت کند. بدين ترتيب مرکز مبادلات ارزي هم از منظر دولتي و هم ساير ارزها تقويت مي‌شود. بايستي چرخه ارز در کشور شفاف شود. در سال 92 مانند 91 در واردات اولويت‌بندي داريم. در هيچ کجاي دنيا اين‌گونه نيست که ارز را در کنار خيابان بفروشند بايد عرضه و تقاضاي ارز در چارچوب مشخصي انجام شود.
حسيني در پاسخ به سوالي مبني بر ارتباط افزايش نرخ ارز با هدفمندي يارانه‌ها گفت: نوسانات ارزي در کشور به تابستان سال 89 برمي‌گردد که هنوز هدفمندي يارانه‌ها اجرا نشده بود. شکاف قيمت ارز در بازار بانکي و غيربانکي از تابستان 89 شروع شد. علت آن اين بود که يکي از کشورهايي که شريک تجاري عمده ما بود جلوي نقل و انتقال پول را گرفت و در واقع جلوي تبديل ارزهاي ديگر که متعلق به ما بود به پول خودش را گرفت. اين موضوع آغاز دونرخي شدن ارز بود. اما اين مشکل به صورت اقتصادي حل نشد و با مذاکرات فشرده اين مانع حل شد و در مهر و آبان 89 اين فشارها از بين رفت ولي تقريبا شروع دونرخي بود و شکاف به وجود آمده هيچ‌گاه از بين نرفت. به همان ميزان که ساير شوک‌هاي اقتصادي، اين‌گونه مضايق و محدوديت‌ها را افزايش دادند، نرخ ارز نيز در داخل کشور ما بيشتر شد. در مجموع سه شوک ارزي داشتيم که دليل اصلي همه آنها به محدوديت‌هاي تحريم برمي‌گردد. تمام اين مسائل قابل اثبات است.
ما تجربيات ديگري در زمان جنگ داشتيم که بر نرخ ارز اثر گذاشت؛ هرچند که در آن زمان عمده فشارهاي سياسي بود ولي در حال حاضر فشارها اقتصادي شده است. بدين ترتيب عمده دلايل نوسانات ارزي محدوديت‌هاي ارزي بود، البته اين به معناي اين نيست که ما در برابر تحريم‌ها تسليم شده‌ايم بايد در ابتدا دشمن خود را بشناسيم.
وي درباره اينکه اين محدوديت‌ها چگونه بر بازار ارز داخل تاثير گذاشت؟ گفت: بازار ارز دو سمت عرضه و تقاضا دارد. در سمت عرضه دچار چند مشکل شديم که در سال 90 بيشتر شد. يکي از اين مشکلات که همه مي‌دانند اين است که درآمدهاي نفتي ما به يک دوم کاهش يافت. دوم جابه‌جايي و استفاده از درآمدهاي نفتي گام به گام مشکل‌تر شد و سوم دسترسي به درآمدهاي قبلي يا ذخايرمان به شدت محدود شد. بنابراين عرضه ارز دچار محدوديت شد. تحريم بانک مرکزي و شرکت نفت فشارهاي سنگيني بر اقتصاد ايران وارد کرد. البته اقتصاد ايران آنقدر بزرگ است که مقابل همه اين محدوديت‌ها دفاع مي‌کند.
در بخش تقاضا، تقاضاي معاملاتي نه تنها افزايش پيدا نکرد بلکه کاهش يافت ولي در تقاضاي احتياطي و سفته‌بازي و سوداگري افزايش يافت و در مجموع باعث افزايش تقاضاي کل شد.
حسيني در ادامه گفت: قيمت ارز در حال حاضر حاصل بنيان‌هاي اقتصادي و عرضه و تقاضا نيست و همچنان بخش عمده‌اي از تقاضاي بازار ارز تقاضاي معاملاتي نيست. به طور مثال سال گذشته دخالت‌هاي سياسي باعث افزايش قيمت ارز شد ولي با اقداماتي توانستيم عرضه ارز را افزايش دهيم و تقاضا را کم کنيم. هرچند نتوانستيم آن را صفر کنيم ولي آن را کم کرديم. همچنين با راه‌اندازي مرکز مبادلات ارزي و دادن اطمينان خاطر به متقاضيان واقعي عرضه را افزايش داديم. بر اين اساس هرچند برخي پيش‌بيني مي‌کردند که در روزهاي پاياني سال دچار شوک ديگري مي‌شويم ولي با افزايش عرضه در مرکز مبادلات که به 5 برابر رسيد نه تنها قيمت‌ها افزايش نيافت بلکه شاهد روند نزولي قيمت‌ها در بازار هستيم. البته در اين بخش درد دل‌هاي زيادي وجود دارد. مثلا برخي در بازار خشکبار قاتل جانمان شدند. برخي‌ها مي‌خواهند نانشان را از محنت مردم به دست آورند. آيا دولت بايد در بازار پسته هم دخالت کند در حالي که ايران بزرگترين توليدکننده اين محصول است، در خصوص کالاهاي اساسي تئوري بدهند ولي در خصوص پسته دهن بسته. بالاخره در اين جنگ اقتصادي همه بايد به ميدان بيايند، نه اين که برخي سنگر بگيرند و به مرکز مبادله‌اي يورش ببرند و ارز بگيرند و با آب، برق و سوخت يارانه‌اي کالاهاي خود را صادر کنند و زماني که بايد ارز خود را در مرکز مبادلات عرضه کنند مي‌گويند ارز ما در بازار آزاد به دست آمده است.
وزير اقتصاد سپس با بيان اينکه اجراي اصل 44 قانون اساسي به دنبال برهم زدن انحصارات است گفت: اجراي اين قانون مي‌تواند شفافيت بين دولت و بخش غيردولتي را بيشتر کند. در حال حاضر برخي از نهادها و بخش‌ها هستند که هيچ‌گونه ارتباطي با دولت ندارند، تمام قواعد بخش خصوصي بر آنها حاکم است ولي از امکانات عمومي استفاده مي‌کنند نه دولتي. بارها من گفته‌ام آيا اين درست است که وزارت اقتصاد، بانک و بيمه خود را بفروشد و فلان نهاد بانک و بيمه تاسيس کند. در اين زمينه همه به شدت تحت فشار هستيم. اين مواردي است که بايد اصلاح شود. من معتقدم که زمان اصلاح اين معضل هم فرا مي‌رسد. همان‌طور که مقام معظم رهبري در بخش سياست‌هاي اصل 44 ابتکار عمل را در دست گرفتند، در اين بخش هم چه بسا که اقداماتي انجام دهند. تا آنجايي که به دولت مربوط مي‌شود ما سعي کرديم جلوي رشد اين معضلات را بگيريم چرا که به يکپارچگي مديريت اقتصادي کشور هم لطمه وارد مي‌کند.
حسيني در بخش ديگري از اظهاراتش تاکيد کرد طولاني شدن اجراي هدفمندي يارانه‌ها هزينه‌هاي بسياري بر اقتصاد کشور وارد مي‌کند.

 


رئيس هيئت عامل صندوق توسعه ملي تاکيد کرد: آمادگي داريم تمامي طرح‌هاي بخش خصوصي که توجيه اقتصادي مناسب دارند را تامين ارزي کنيم.
محمدرضا فرزين گفت: همچنين با توجه به اين که سال گذشته و سال جاري يکي از مشکلات بخش‌هاي توليدي تامين سرمايه در گردش است اولويت صندوق پرداخت تسهيلات براي تامين سرمايه در گردش بنگاه‌هاي توليدي در سال جاري است.
رئيس هيئت‌عامل صندوق توسعه ملي در ادامه با بيان اين‌که اين صندوق مولود خردمندي برنامه پنجم توسعه است، گفت: در اوج شرايط تحريم، دولت و مجلس براي ايجاد اين صندوق به جمع‌بندي رسيدند تا با شکل‌گيري آن بخشي از منابع کشور براي دولت و مردم ذخيره شود.
محمدرضا فرزين با اشاره به اين که تجربه ايجاد چنين صندوق‌هايي در ساير کشورها نيز وجود دارد افزود: از ابتداي شکل‌گيري صندوق تاکنون مجموع ورودي منابع صندوق به حدود 52 ميليارد دلار مي رسد که کليه اين منابع طي دو سال گذشته و در اوج شرايط تحريم وارد صندوق شده که نشان از پتانسيل بالاي اقتصاد ايران دارد.
فرزين با بيان اين‌که کليه منابع صندوق توسعه ملي متعلق به بخش خصوصي است، افزود: تاکنون 7/20 ميليادر دلار قرارداد يا پروژه ارزي پذيرفته‌ايم که شامل 347 پروژه مي‌شود و برآورد‌ها نشان مي‌دهد که ايجاد 80 هزار فرصت شغلي را در پي خواهد داشت.
وي اين طرحها را عموما متعلق به طرحهاي بزرگ و حياتي کشور از جمله 12 طرح پتروشيمي، 18 نيروگاه، سه طرح بالادستي نفت، 22 طرح سيمان و 175 طرح ديگر دانست و تصريح کرد: 6800 ميليارد تومان هم به عنوان منابع ريالي به بخش صنعت و کشاورزي با ظرفيت ايجاد 205 هزار فرصت شغلي اختصاص يافته است که جمعا با منابع ارزي و ريالي صندوق حدود 285 هزار فرصت شغلي ايجاد شده است.

 


* براساس جديدترين آمارهاي رسمي توليد انواع خودرو در ارديبهشت ماه امسال 55/8 درصد نسبت به ارديبهشت ماه سال گذشته کاهش يافته است. توليد انواع خودرو در دو ماهه نخست امسال نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد کاهش داشته است. ارديبهشت ماه امسال توليد انواع خودروهاي سواري با 56/7 درصد کاهش از 88 هزار و 939 دستگاه در ارديبهشت ماه 91 به 38 هزار و 537 دستگاه رسيده است.
* رئيس شوراي عالي قشر بسيج کارگري با تقدير و تجليل از حضور حماسه‌ساز و پرشور مردم در انتخابات رياست جمهوري 24 خرداد گفت: حضور گسترده، با بصيرت و مقتدرانه اقشار مختلف مردم در خلق حماسه سياسي و مشارکت حداکثري در انتخابات رياست جمهوري 24 خرداد ماه بيانگر انسجام و همدلي تمامي اقشار جامعه و نمادي از همگرايي و وحدت در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بود.ايراندخت عطاريان در جمع بسيجيان حوزه مقاومت صندوق بازنشستگي کشوري ضمن تبريک به مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور منتخب مردم اظهار داشت: جامعه 5 ميليوني قشر بسيج کارگري کشور که همواره در جهت صيانت و پاسداري از دستاوردهاي ارزنده و گرانسنگ نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به ويژه در بخش اقتصادي پيشتاز و پيشگام بوده است در فصل جديدي از حيات سياسي، اجتماعي و اقتصادي ايران اسلامي که با خلق حماسه سياسي مورد نظر مقام عظماي ولايت رقم زده شد تکليف و وظيفه ملي و اسلامي خود مي‌داند که رئيس‌جمهور منتخب ملت را در تمامي عرصه‌ها به ويژه در حوزه اقتصادي همه‌جانبه حمايت و پشتيباني نمايد.
* سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرد: سهام دولت در 14 شرکت به ارزش 60 هزار و 652 ميليارد ريال تا نيمه خرداد امسال واگذار شد.
60 هزار و 652 ميليارد ريال سهم 14 شرکت دولتي هم تا پايان نيمه نخست خرداد امسال واگذار شد که از اين ميزان سهام، 42 هزار و 308 ميليارد ريال سهم دولتي در بورس اوراق بهادار، 14 هزار و 518 ميليارد ريال در فرابورس و 3هزار و 826 ميليارد ريال سهم از طريق مزايده فروخته شده است.
* دوره‌هاي توانمندسازي مديران با حضور متخصصان و اساتيد دانشگاهي در فواصل معين در بانک انصار برگزار مي‌شود. به گزارش روابط عمومي بانک انصار، معاون منابع انساني و آموزش اين بانک با توجه به تأکيد مديرعامل بانک، در خصوص برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه مديران ارشد حوزه مرکزي اقدام نمود.
* رئيس اداره نظارت بازار فرابورس از گشايش نماد اوراق مشارکت شهرداري دزفول خبر داد و گفت: معاملات اين اوراق با نرخ سود علي‌الحساب سالانه 20درصد از اول تير ماه در بازار ابزارهاي نوين مالي انجام مي‌شود.افسانه اروجي افزود: در پي موافقت فرابورس با پذيرش اوراق مشارکت شهرداري دزفول در بازار ابزارهاي نوين مالي و پذيره‌نويسي 600 ميليارد ريال از طريق شعب بانک شهر در 27 اسفند سال 91، معاملات دست دوم اوراق از شنبه اول تير در اين بازار آغاز مي‌شود.وي با اشاره به با نام و قابل معامله بودن اوراق در فرابورس تصريح کرد: نرخ سود علي‌الحساب سالانه اين اوراق 20درصد است و به مدت 4 سال هر سه ماه يک بار توسط شرکت سپرده‌گذار مرکزي اوراق بهادار و تسويه وجوه پرداخت مي‌شود.

 


دبير انجمن برنج نسبت به واردات بي‌رويه برنج هشدار داد و تاکيد کرد: قيمت برنج ايراني و خارجي در بازار منطقي و عادلانه نيست و سازمان‌هاي نظارت بايد بر قيمت‌هاي کاذب نظارت کنند.
جميل عليزاده شايق در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به رشد بيش از 106 درصدي واردات برنج طي دو ماهه نخست امسال گفت: واردات 316 هزار تني طي دو ماه بي‌سابقه بوده و علي‌رغم اين که در سال گذشته حجم بسياري از برنج‌هاي وارداتي مصرف نشده امسال با ادامه بي‌رويه واردات رکورد جديدي در واردات برنج به ثبت مي‌رسد.
وي با اشاره به اين که براي تامين نياز برنج داخلي به 600 هزار تن برنج خارجي نياز است، افزود: قيمت برنج‌هاي خارجي نسبت به 6 ماه گذشته کاهش يافته به گونه‌اي که هر تن برنج 500 دلار به فروش مي‌رسد که حتي با احتساب نرخ ارز آزاد به قيمت 4000 تومان، قيمت برنج خارجي در بازار نبايد از کيلويي 2000 تومان بيشتر شود.
دبير انجمن برنج گفت: قيمت هر کيلوگرم برنج خارجي در بازار مصرف حدود 4000 تومان است که با توجه به قيمت تمام شده آن براي واردکنندگان و احتساب سود منطقي اين قيمت کاذب بوده و سازمان‌هاي نظارتي بايد کنترل بيشتري بر قيمت‌ها داشته باشند.
عليزاده شايق با اشاره به اين که خردادماه هر سال قيمت برنج به اوج خود مي‌رسد، تاکيد کرد: علي‌رغم اين که قيمت برنج در بالاترين ميزان خود قرار دارد قيمت‌هاي موجود در بازار نشان از سودجويي برخي از فرصت‌طلبان دارد چرا که هر کيلوگرم برنج درجه يک ايراني يک دست و بدون نيم دانه کيلويي 6000 تومان در مراکز توليد فروخته مي‌شود.
وي ادامه داد: در بازار مصرف قيمت برنج ايراني متفاوت است چرا که هر کيلوگرم برنج درجه يک که البته يک دست نيست حدود 8000 تومان به فروش مي‌رسد که قيمت منطقي نيست.
واردات 316 هزار تني
واردات برنج به کشور در دو ماهه نخست سال جاري با رشد شديد 24/106 درصدي به 316 هزار تن رسيد.
براساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران در دو ماهه نخست سال جاري ارزش واردات برنج به کشور نيز با افزايش 88/158 درصدي بالغ بر 359 ميليون دلار شد.
برنج سهمي معادل 31/6 درصد از کل ارزش واردات کشور در مدت زمان ياد شده را به خود اختصاص داد.
هند همچنان بزرگترين صادرکننده برنج به ايران است به طوري که در دو ماهه ابتدايي امسال 184 هزار و 411 تن برنج به صورت مستقيم از اين کشور به ايران صادرشد و سهم هند از کل واردات برنج ايران از نظر وزن و ارزش نيز به ترتيب 36/58 و 04/67 درصد رسيد.
همچنين امارات و ترکيه نيز دو مبدا مهم ديگر واردات برنج به ايران بودند. به طوري که سهم اين دو کشور از واردات برنج ايران از لحاظ وزني به ترتيب به 26/20 و 9/13درصد رسيد.
همچنين در دو ماهه اول امسال از تايلند، پاکستان و منطقه آزاد چابهار نيز مقداري برنج وارد کشور شد.

 


55درصد شرکت‌کنندگان در يک نظرسنجي تلويزيوني اعلام کردند، در بين برنامه‌هاي رئيس‌جمهور منتخب مردم، بهبود معيشت عمومي برايشان جذاب‌تر بوده و در اولويت قرار دارد.
برنامه تلويزيوني پايش با طرح 3 سؤال از مردم خواست، نظرشان را درباره معيشت عمومي، بهبود محيط کسب و کار و اجراي صحيح اصل 44 اعلام کنند.
از بين شرکت‌کنندگان در اين نظرسنجي 55/25 درصد اولويت خود را بهبود معيشت عمومي اعلام کردند، همچنين بهبود محيط کسب و کار با 30/67 درصد در رتبه دوم اولويت مردم و اجراي صحيح اصل 44 با14/08 درصد رتبه سوم را به خود اختصاص داد.
در اين برنامه که يکشنبه شب از سيماي جمهوري اسلامي ايران پخش شد، مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور منتخب نيز حضور داشت.
محمدباقر نوبخت با بيان اينکه دو اتفاق مهم بايد در زندگي مردم رخ بدهد تا احساس بهتري در پايان کار دولت يازدهم نسبت به ابتداي آن داشته باشند گفت: وضعيت معيشت مردم بايد بهتر شود، به عبارت ديگر هر خانوار ايراني در سال 96 بايد قدرت خريدش نسبت به سال 92 افزايش پيدا کند و البته اين به معناي آن نيست که درآمد مردم افزايش يابد و همگام با آن تورم نيز رشد کند، مانند اتفاقي که طي سال‌هاي 84 تا 91 رخ داد و عملاً قدرت خريد مردم کاهش يافت.

 


ميزان مصرف گاز در نيروگاه‌ها با توجه به افزايش مصرف برق افزايش يافته، اما ميزان تحويل گاز به نيروگاه‌ها کاهش دارد.
غلامرضا مهرداد درگفت‌وگو با مهر درباره آخرين وضعيت مصرف سوخت مايع و گاز طبيعي نيروگاه‌ها در آستانه تابستان، گفت: در حال حاضر با افزايش پيک مصرف برق به بيش از 42 هزار مگاوات ميزان مصرف سوخت و انرژي نيروگاه‌ها هم افزايش يافته است.
مدير کل دفتر فني توانير با اعلام اينکه در شرايط فعلي به 213 ميليون متر مکعب گاز طبيعي در نيروگاه‌ها نياز است، تصريح کرد: با اين وجود در روزهاي اخير تنها حدود 85 ميليون متر مکعب در روز گاز طبيعي تحويل نيروگاه‌هاي برق کشور شده است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه از ابتداي سال جاري تاکنون متوسط تحويل گاز طبيعي به نيروگاه‌ها در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهشي 18 درصدي داشته اظهار داشت: با اين وجود شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با کاهش گازرساني سوخت مايع بيشتري تحويل نيروگاه‌هاي کشور داده است.
وي با تقدير از عملکرد شرکت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي به دليل افزايش تحويل گازوئيل و نفت کوره بيشتر به نيروگاه‌ها، بيان کرد: در روزهاي اخير به طور متوسط روزانه 73 ميليون ليتر گازوئيل و 55 ميليون ليتر نفت کوره در نيروگاه‌ها مصرف شده است.
مهرداد، از رشد بيش از 140 درصدي مصرف گازوئيل نيروگاه‌‌ها از ابتداي سال جاري تاکنون خبر داد و افزود: همچنين در اين مدت متوسط مصرف روزانه نفت کوره هم رشدي حدود 61 درصدي را تجربه کرده است.
مدير کل دفتر فني توانير در پايان با بيان اينکه در حال حاضر 50 درصد ذخاير گازوئيل نيروگاه‌ها تکميل است، خاطرنشان کرد: همچنين حدود 70 درصد ذخاير نفت کوره واحدهاي نيروگاهي کشور تکميل شده است.
بنا بر اين گزارش: کاهش شديد توليد گاز طبيعي در بخش بالادستي صنعت نفت علاوه بر مجتمع‌هاي پتروشيمي، نيروگاه‌هاي کشور را هم با مشکلاتي روبرو کرده است.
بر اين اساس به دليل کاهش تحويل گاز از بخش بالادستي به پالايشگاه‌ها، در نهايت ميزان تحويل گاز طبيعي به نيروگاه‌هاي کشور با کاهش روبرو شده است.
مطابق با گزارش‌هاي رسمي مجموعه وزارت نفت، از ابتداي خرداد ماه سال جاري تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 350 ميليون متر مکعب گاز طبيعي در بخش‌هاي خانگي، تجاري، صنايع، نيروگاه‌ها و پتروشيمي مصرف شده است.
همچنين در اين مدت متوسط مصرف گاز در بخش خانگي، تجاري و صنايع غير عمده حدود 130 ميليون متر مکعب بوده که حتي نسبت به سال گذشته کاهشي حدود 5 تا 8 درصدي داشته است.
با وجود کاهش مصرف گاز توسط مشترکان خانگي و تجاري اما به دليل کاهش شديد توليد گاز طبيعي به‌ويژه در مناطق مرکزي ايران، ميزان تحويل گاز به نيروگاه‌ها کاهش قابل توجهي يافته است.
پيش‌بيني مي‌شود در صورتي که پيک مصرف برق تا تير و مرداد ماه سال جاري به 46 تا 47 هزار مگاوات افزايش يابد متوسط مصرف گاز نيروگاه‌ها هم از مرز 240 ميليون متر مکعب در روز عبور کند که در اين صورت احتمال سهميه‌بندي گاز نيروگاه‌ها قوت گرفته است.

 


قيمت سکه و ارز در بازار غيررسمي کاهش يافت.
به گزارش خبرنگار کيهان از بازار غيررسمي سکه و ارز، ديروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و 240هزار تومان به فروش رسيد که نسبت به روز يکشنبه 20هزار تومان کاهش داشت.
بنابراين گزارش: ديروز همچنين قيمت سکه طرح قديم يک ميليون و 230 هزارتومان، نيم‌سکه 660 هزار تومان، ربع‌سکه 410 هزار تومان و سکه گرمي 280هزارتومان بود که نسبت به روز يکشنبه سکه طرح قديم تغييري نداشت ولي نيم‌سکه 10هزارتومان، ربع 5هزار تومان و گرمي 10هزار تومان کاهش داشتند.
همچنين روز گذشته هر دلار آمريکا 3هزار و 460تومان، يورو 4هزار و 600تومان و پوند 5هزار و 450 تومان معامله شدند که به ترتيب 40، 50 و 50 تومان نسبت به روز يکشنبه کاهش قيمت را نشان مي‌دهند.
احمد وفادار، رئيس اتحاديه طلا و جواهرتهران نيز ضمن تاييد کاهش قيمت طلا و ارز در بازار گفت: هرگرم طلاي 18عيار 117هزار و 960تومان، هر مثقال طلا 511 هزار تومان و انس‌جهاني يک هزار و 387 دلار و 70 سنت ديروز قيمت‌گذاري شد.

 


رئيس سازمان امور اقتصادي و دارائي استان تهران، از جذب بالغ بر 53ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي در اين استان خبر داد.
محمدرضا تجلي‌پور گفت: بيشترين تعداد مجوزهاي سرمايه‌گذاري در استان تهران طي سال‌هاي 1373 تا پايان سال 1391 با بيش از 100 طرح و بالغ بر جذب 2611ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي که به ترتيب در بخش‌هاي صنعت با 57 طرح، خدمات 25 طرح، ساختمان 12 طرح و کشاورزي با 6طرح صادر شده است.
به گفته وي، در بين بخش‌هاي مذکور بيشترين درصد تحقق ورود سرمايه متعلق به بخش کشاورزي با 125درصد و کمترين آن متعلق به بخش خدمات با 21درصد بوده است.
تجلي‌پور مهمترين اقدامات انجام شده در راستاي افزايش جذب سرمايه‌گذاري در استان را رفع موانع مشکلات سرمايه‌گذاران و انجام بازديدهاي مستمر و متعدد طرح‌هاي سرمايه‌گذاران خارجي و برگزاري جلسات متعدد با حضور آنها دانست.
وي افزود: شناسايي و گردآوري 48 فرصت سرمايه‌گذاي با حجم سرمايه بيش از 758ميليون يورو از طريق برگزاري جلسات و انجام مکاتبات مکرر با بخش دولتي و خصوصي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري دولتي و خصوصي استان به سرمايه‌گذاران خارجي، شناسايي سرمايه‌گذاران فاقد مجوز سرمايه‌گذاري خارجي، ايجاد پورتال مرکز خدمات سرمايه‌گذاري گردآوري بانک اطلاعات سرمايه‌گذاران خارجي، شرکت در کارگاه‌ها و آموزش‌هاي مرتبط با موضوع سرمايه‌گذاري و تهيه گزارشات مستمر از وضعيت سرمايه‌گذاري در استان از ديگر اقدامات صورت گرفته است.
رئيس سازمان امور اقتصادي و دارائي استان تهران در ادامه با اشاره به مهمترين برنامه‌هاي سازمان امور اقتصادي و دارايي اين استان، گفت: درصدد هستيم در راستاي جذب و حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي در سال92، شناسايي و به روزرساني فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در استان، جذب سرمايه‌گذاري خارجي از طريق اعزام و پذيرش هيئت‌هاي سرمايه‌گذاري و شرکت در همايش‌ها و نمايشگاه‌هاي مرتبط با سرمايه‌گذاري اقدام نماييم.

 


مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور منتخب مردم تاکيد کرد: بايد کاري کنيم که وضعيت معيشت مردم در پايان کار دولت يازدهم افزايش يابد.
محمدباقر نوبخت در يک برنامه تلويزيوني با بيان اين که قانون هدفمندي يارانه‌ها با شکل فعلي ادامه مي‌يابد اظهار کرد: طبق ماده 7 قانون هدفمندي يارانه‌ها دولت مجاز است حداکثر تا 50 درصد از درآمدهاي ناشي از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي را به نسبت درآمد خانوارها تقسيم کند.
وي با بيان اين‌که متاسفانه دولت در مرحله اول اجراي اين قانون به کليه دهک‌ها يارانه يکسان پرداخت کرد، افزود: در واقع تعدادي از دهک‌هاي پر درآمد که به اين يارانه نياز نداشتند نيز اين مبلغ را دريافت کردند.
مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور منتخب مردم با بيان اين‌که بنا به آمار مرکز آمار ايران بيش از 5/3 ميليون نفر از هموطنان ما بيکار هستند گفت: مبناي اين آمار افرادي هستند که در يک هفته حتي يک ساعت هم بدون کسب درآمد کار نکرده باشند.
نوبخت با اشاره به اين که با توجه به اين تعريف باز هم 5/3 ميليون نفر بيکار داريم، اضافه کرد: در مورد دهک‌هاي بالاي جامعه که به يارانه نقدي نياز ندارند بايد به امنيت سرمايه‌گذاري و اجتماعي آن‌ها توجه کنيم.
وي افزود: دکتر روحاني معتقد است که در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها عدالت بايدرعايت شود و در واقع عدالت حکم مي‌کند به افرادي که فاقد هيچ درآمدي نيستند با همان چشمي که به اغنيا نگاه مي‌شود، نگاه کنيم.
مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور منتخب با اشاره به اين که 5/3 ميليون بيکار معادل نيم‌درصد يک دهک جامعه را به خود اختصاص مي‌دهد، خاطرنشان کرد: اگر دو دهک ثروتمند را از دريافت يارانه حذف کنيم مي‌توانيم يارانه اين 5/3 ميليون نفر را چهار برابر کنيم.
نوبخت با اشاره به اجراي طرح جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها پيش از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و مطرح شدن بحث خوشه‌بندي خاطرنشان کرد: يکي از برنامه‌هاي ما اين است که به افرادي کمک کنيم که جزواقشار کم درآمد باشند. بنابراين ايجاد يک بانک اطلاعاتي کامل توسط دولت آينده دنبال مي‌شود، در غير اين صورت اطلاعات لازم براي تخصيص بهينه منابع را در اختيار نخواهيم داشت.
وي با بيان اين که دو اتفاق مهم بايد در زندگي مردم رخ بدهد تا احساس بهتري در پايان کار دولت يازدهم نسبت به ابتداي آن داشته باشند گفت: وضعيت معيشت مردم بايد بهتر شود، به عبارت ديگر هر خانوار ايراني در سال 96 بايد قدرت خريدش نسبت به سال 92 افزايش پيدا کند البته اين به معناي آن نيست که درآمد مردم افزايش يابد و همگام با آن تورم نيز رشد کند. مانند اتفاقي که طي سال‌هاي 84 تا 91 رخ داد و عملا قدرت خريد مردم کاهش يافت.
مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور منتخب با اشاره به کاهش ارزش پول ملي به يک سوم طي اين سال‌ها تصريح کرد: قدرت خريد کارمندان و کارگران در سال 90 کاهش يافته و اگرچه درست است که با اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها وضعيت دهک‌هاي پايين را بهبود بخشيدند اما به همين نسبت دهک‌هاي ثروتمند نيز ثروتمندتر شدند.
نوبخت ادامه داد: در واقع با افزايش قدرت خريد دهک‌هاي پايين و ثروتمند شدن دهک‌هاي بالاي جامعه به دهک متوسط جامعه فشار وارد شد و در واقع سال 90 دهک‌هاي متوسط را فقيرتر کرديم.
مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور منتخب با بيان اين که در تلاشيم فاصله و شکاف درآمدي دهک‌هاي بالا و پايين جامعه را کاهش دهيم، تاکيد کرد: اين مسئله محقق نمي‌شود مگر اين که از دو راهبرد افزايش ثروت ملي و توزيع عادلانه آن در جامعه استفاده کنيم چرا که اگر ثروت ملي توليد شود درآمد هر خانوار ايراني افزايش خواهد يافت.
وي در ادامه با بيان اين که تورم مي‌تواند در ارزش پول ملي ثبات و امنيت اقتصادي، بهبود فضاي کسب و کار و توليد و اشتغال موثر باشد، تاکيد کرد: راه‌هاي مهار تورم بايد از مسيرهايي باشد که تورم تزريق مي‌شود و در واقع به ميزان تسلطي که بر اين مسير داريم مي‌توانيم تورم را مهار کنيم.
مشاور اقتصادي رئيس‌جمهور منتخب با اشاره به اين که در اقتصاد، چهار بازار اصلي پول، سرمايه، کار و کالا داريم، خاطرنشان کرد: در شرايطي که عرضه و تقاضا نامتوازن است و تقاضا بر عرضه پيشي مي‌گيرد قيمت‌ها افزايش مي‌يابد.
نوبخت، سرمايه در گردش را از مشکلات واحدهاي توليدي در کشور اعلام و خاطرنشان کرد: بخش توليد با کمبود نقدينگي روبرو است.
وي افزود: اگر در اقتصاد سياست‌هاي انبساطي که منجر به افزايش حجم پول مي‌شود به کار گرفته شود و يا تسهيلات افزايش يافته و مخارج دولت نيز افزايش يابد رشد نقدينگي رخ مي‌دهد زيرا باعث افزايش تقاضا مي‌شود بنابراين همبستگي مستقيم بين نرخ تورم و نقدينگي وجود دارد و بايد در اتخاذ سياست‌هاي پولي و حتي مخارج دولت به ظرفيت‌هاي اقتصادي توجه کنيم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10