(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 28 خرداد 1392 - شماره 20520

گزارشي از نبرد ايران و کره که قدمت 55 ساله دارد
تلاش براي رسيدن به يازدهمين پيروزي
جام كنفدراسيون ها؛پيش درآمدي براي جام جهاني 2014
قدرت نمايي اسپانيا در برزيل
ديدار ايران و كره جنوبي تحت تاثير جنگ لفظي مربيان
   


تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و کره‌جنوبي درحالي امروز براي بيست و هفتمين بار در تاريخ برابر هم صف‌آرايي مي‌کنند که ايراني‌ها در انديشه رسيدن به يازدهمين پيروزي و صعودي فراموش نشدني به جام جهاني 2014 هستند.
بهترين نتيجه ايران در 55 سال رقابت پيروزي با 6 گل برابر کره بوده و در بدترين نتيجه هم 5 گل از حريف دريافت کرده است.
تيم‌هاي ملي فوتبال ايران و کره‌جنوبي دو قدرت مطرح شرق و غرب آسيا، در بسيار‌ي از تورنمنت‌هاي مهم فوتبال قاره کهن به عنوان رقيب همديگر خصوصا در سال‌هاي اخير بوده‌اند. آنها تا به امروز شش مرتبه در مسابقات فوتبال انتخابي جام جهاني به مصاف هم رفته‌اند که سهم هر کدام از دو تيم يک پيروزي بوده و چهار مسابقه ديگر با تساوي به پايان رسيده است.
اين دو تيم مطرح در سال 2010 هم در يک گروه قرار داشتند که شاگردان آن زمان افشين قطبي، در بازي آخر در سئول با از دست دادن پيروزي، از صعود به جام جهاني بازمانند و تيم‌ کره‌شمالي به همراه کره‌جنوبي مستقيما راهي جام‌جهاني آفريقاي جنوبي شد و عربستان هم از آن گروه به بازي پلي‌آف رسيد.
حالا پس از گذشت 4 سال و يک روز از آن تساوي تلخ، سه‌شنبه 28 خردادماه بار ديگر تکليف صعود به جام جهاني به بازي رودروي کره‌جنوبي و ايران در زمين کره‌ بستگي دارد، مسابقه‌اي که برنده آن مستقيما به جام جهاني صعود خواهد کرد و در صورت کسب نتيجه مساوي و يا باخت هر کدام از دو تيم، نتيجه بازي ازبکستان با قطر تکليف تيم‌هاي صعود کننده از اين گروه را مشخص مي‌کند.
اما پيشينه نبردهاي ايران و کره‌جنوبي به بيش از 55 سال پيش بازمي‌گردد. ايران در چارچوب مسابقات فوتبال بازي‌هاي آسيايي 1958 توکيو به مصاف کره‌جنوبي رفت و با نتيجه 5 بر صفر مقابل اين تيم تن به شکست داد که اين تلخ‌ترين و سنگين‌‌ترين باخت تيم ملي فوتبال کشورمان برابر اين تيم شرق آسيا بوده است. آخرين رقابت رودروي دو تيم هم به بازي رفت از مرحله نهايي انتخابي جام جهاني 2014 برزيل باز مي‌گردد، ديداري که روز 25 مهرماه سال گذشته در تهران برگزار شد و با گل جواد نکونام، ايران 3 امتياز ارزشمند از کره‌اي‌ها گرفت.
از سال 1958 تا به امروز دو تيم ايران و کره‌جنوبي 26 مرتبه در چارچوب مسابقات مختلف به مصاف هم رفته‌اند که 10 پيروزي، 5 تساوي، 11 شکست، 29 گل زده و 32 گل خورده در کارنامه مردان ملي‌پوش کشورمان ايران ثبت شده است. البته در اين بين دو بازي دو تيم در پايان وقت‌هاي قانوني و اضافه برنده نداشت و ضيافت پنالتي‌ها راي به برتري کره‌جنوبي داد که اين شکست‌ها در آمار باخت‌هاي ايران برابر کره ثبت شده است. ضمن اينکه اگر گل‌هاي زده و خورده در اين پنالتي‌ها را هم حساب کنيم 35 گل زده و 41 گل خورده براي ايران ثبت خواهد شد.
باخت 5 بر صفر برابر کره‌جنوبي در نخستين رويارويي دو تيم، بدترين باخت ايراني‌ها برابر پرافتخارترين تيم آسيا در صعود به جام جهاني است اما پيروزي 6 بر 2 در يک‌چهارم نهايي جام ملت‌هاي 1996 آسيا، بهترين و شيرين‌ترين برد ايران مقابل اين تيم بود.
علي دايي با 4 گل زده، برترين گل‌زن ايران مقابل کره‌جنوبي است، گل‌هايي که همگي در بازي معروف 6 بر 2 به ثمر رسيد و علي کريمي هم در بازي فراموش نشدني يک‌چهارم نهايي جام ملت‌هاي 2004 آسيا هت‌تريک کرد و با 3 گل زده بعد از دايي قرار دارد.
غلامحسين مظلومي، حسن روشن، کريم باقري، مسعود شجاعي و جواد نکونام هر کدام دو مرتبه و عليرضا خورشيدي، علي جباري، حسين کلاني، حميد درخشان، کريم باوي، سيروس قايقران، خداداد عزيزي، وحيد هاشميان، غلامرضا عنايتي و حسين بادامکي هر کدام يک مرتبه دروازه کره‌جنوبي را در اين سال‌ها باز کرده‌اند. ضمن اينکه "هو کيم اين" هم در سال 1971 که نخستين پيروزي ايران برابر کره رقم خورد، به اشتباه دروازه تيم خود را باز کرد.

 


مسابقات جام كنفدراسيون ها كه همواره يك سال پيش از جام جهاني در كشور ميزبان جام جهاني برگزار مي شود، پيش درآمدي براي مهمترين رويداد فوتبال دنيا است.
هر چند تيم كشور برزيل كه ميزباني مسابقات امسال را بر عهده دارد تا كنون سه بار قهرماني در اين رقابت ها را در سال هاي 1997، 2005 و 2007 به دست آورده و به دنبال چهارمين قهرماني است ،اما اسپانيا يکي از تيم‌هاي حاضر و مدعي اين جام است. شاگردان ويسنته دل‌بوسکه با قهرماني در جام ملت‌هاي اروپا يکي از مدعيان قهرماني در جام کنفدراسيون‌ها هستند. تيمي که سال‌ها به حذف از رويدادهاي مهم عادت کرده بود، در سال‌هاي اخير دق دلي‌اش را خالي کرد و با قهرماني در زنجيره يورو - جام جهاني - يورو بر بام فوتبال جهان ايستاد. با اين تيم در زير آشنا مي‌شويم.
تاريخچه
فوتبال در اسپانيا پيشينه غني دارد. با اين حال تمامي قهرماني‌ها و افتخارات ماتادورها در فوتبال جهان در همين چند سال اخير به دست آمده است. کسب قهرماني در جام جهاني 2010 و دو بار قهرماني در جام ملت‌هاي اروپا در فاصله سال‌هاي 2008 تا 2012 اتفاقي بود که کمتر اسپانيايي آن را پيش‌بيني مي‌کرد. با اين حال طعنه‌آميز است که دوران شکوه فوتبال اسپانيا از جايي شروع شد که دوران بازيگري رائول اسطوره آن‌ها به پايان رسيد. اسپانيا به مدد بازيکنان بارسلونا به تيمي کاملا شکست ناپذير در فوتبال جهان تبديل شده است به طوري که آن‌ها مدت‌هاست رتبه يک رده‌بندي فيفا را به نام خود قبضه کرده‌اند و شانس اصلي قهرماني در جام کنفدراسيون‌ها 2013 و جام جهاني 2014 برزيل محسوب مي‌شوند.
سرمربي
ويسنته دل بوسکه مربي 62 ساله اسپانيايي‌ها با قرمز‌ها فاتح جام جهاني و يورو 2012 شده است ولي کارنامه اين سرمربي هنوز جام کنفدراسيون‌ها را در خود نمي‌بيند. دل‌بوسکه اميدوار است با قهرماني در جام کنفدراسيون‌ها ضمن ادامه روند رو به رشد اين کشور در تورنمنت‌هاي مختلف خود نيز به اولين قهرماني در جام کنفدراسيون‌ها برسد.
ستاره‌ها
بي‌شک انتخاب ستاره و بهترين بازيکن در تيم ملي اسپانيا کاري سخت است. به عبارتي مي‌توان تمام يازده بازيکن اين تيم را جزو ستاره‌هاي جام کنفدراسيون‌ها ناميد. اما سرآمد تمام بازيکنان اسپانيا آندرس اينيستا يا همان پيکاسوي ماتادورها و خوان ماتا است که فصل درخشاني را در چلسي سپري کرد. در کنار اين دو بايد از ايکر کاسياس نام برد که خيلي انگيزه دارد تا خودش را به بعضي‌ها نشان دهد! ژاوي ديگر ستاره‌هاي احتمالي اسپانيا خواهد بود. ويا بهترين گلزن تاريخ فوتبال اسپانيا نيز هميشه بار گلزني تيم را بر دوش کشيده، هر چند در بارسا فصل موفقي را پشت سر نگذاشت، اما باز هم مي‌توان براي گلزني روي او حساب کرد.
حقايقي جالب درباره فوتبال اسپانيا
*در جام جهاني 1998 خاوير کلمنته سرمربي اهل باسک بيشتر بازيکنان تيم ملي را از منطقه باسک به تيم ملي اسپانيا دعوت کرد تا علاقه خود را به شهر خود اينچنين نشان دهد.
*اسپانيايي‌ها در جام جهاني 2002 با داوري ضعيف با شکست در پنالتي برابر کره جنوبي حذف شدند.
حقايقي درباره کشور اسپانيا
*مردم اسپانيا بيشترين علاقه‌مندان به شنيدن راديو در اروپا هستند.
*اسپانيا در سال 2006 جزو اولين کشورهايي بود که استعمال دخانيات را در اماکن عمومي و رستوران‌ها ممنوع اعلام کرد.
*هر ساله جشنواره‌هاي متعددي از جمله جنگ مسرفانه گوجه فرنگي و گاو‌بازي در اسپانيا برگزار مي‌شود. اسپانيا پس از آمريکا و برزيل بيشترين آمار عمل جراحي پلاستيک را در جهان دارد.
*اسپانيايي‌ها بيشترين مصرف کوکائين را در جهان دارند.
آنها چگونه به اين مسابقه‌ها رسيدند؟
اسپانيا موفق شد با قهرماني در يورو 2012 برابر ايتاليا، جواز حضور در جام جهاني کوچک را به دست آورد. در اين جام نيز يکي از تيم‌هاي مدعي اين جام است.

 


خبرگزاري رويترز در گزارشي در آستانه ديدار تيم هاي ملي فوتبال ايران و كره جنوبي در مقدماتي جام جهاني ???? نوشت: جنگ لفظي بين مربيان دو تيم حساسيت اين ديدار را بيشتر كرده است.
اين دو تيم درگروه نخست آسيا دررقابت هاي مقدماتي جام جهاني ????براي كسب سهميه صعود مستقيم به اين مسابقات امروز در اولسان به مصاف هم خواهند رفت.
درديگربازي اين گروه ازبكستان در حالي ميزبان قطر است كه تلاش مي كند با كسب يك پيروزي بزرگ بتواند جاي ايران را در رده بندي گروه بگيرد و به جام جهاني صعود كند.
هم اكنون كره جنوبي با ??امتياز شانس زيادي براي كسب يكي از دوسهميه صعود خودكار به جام جهاني از گروه نخست را دارد حتي اگر به ايران ببازد اما ايران كه سه شنبه گذشته لبنان را با برد پر گل ? برصفر از پيش رو برداشت، اكنون ?? امتيازي است و با دو امتياز اختلاف نسبت به ازبكستان، در مكان دوم گروه قرار دارد.
با وجود اين چوي كانگ هي بعد از بازي با ازبكستان در اظهاراتي، خشم همتاي خود در تيم ايران را برانگيخت.وي بعد از پيروزي تيمش مقابل ازبكستان گفت كه ايراني ها درجريان مسابقه سال گذشته دو تيم در تهران رفتار خوبي با آنها نداشته اند و اكنون كره جنوبي به دنبال گرفتن انتقام آن بازي است.
اظهارات سرمربي كره جنوبي به قدري كارلوس كي روش را ناراحت كرد كه اين مربي پرتغالي خواستار عذرخواهي او شد.وي در بدو ورود به سئول به خبرنگاران گفت: چوي بايد از مردم ايران عذرخواهي كند.
بنابراين گزارش،جنگ لفظي بين دو مربي از آنجا آغاز شد كه كي روش تيم كره را متهم كرد، براي كسب نتيجه بهتردرمقابل ازبكستان زياد تلاش نكرده است وگفت كه يك پيراهن تيم ازبكستان را به عنوان هديه براي چوي مي خرد.
رويترز در ادامه آورده است، با وجود همه اين تنش ها، يك تساوي در اولسان كافي است تا دو تيم سهميه صعود خودكار به جام جهاني را بگيرند.از سوي ديگر ازبكستان در صورتي مي تواند يكي از دو سهميه را صاحب شود كه قطر را شكست داده و اميدوار باشد كه كره هم ايران را شكست بدهد.
ميرجلال كاسيموف سرمربي تيم ازبكستان در اين باره گفته است: هنوز چيزي تمام نشده است. ما هنوز هم شانس داريم.وي تصريح كرده است: واقعا فكر مي كنم كره تيم ايران را مي برد و ما هم بازي خوبي را با قطر انجام خواهيم داد و سپس به جام جهاني صعود مي كنيم.

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10