(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 28 خرداد 1392 - شماره 20520

مزاحمان تلفني
ريزگردي دگرآمد چه کنيم؟
عقد اجاره‌نامه در دفترخانه
   


تلفن، يکي از کارآمدترين وسايل ارتباطي است که متاسفانه گاهي از سوي برخي افراد، آگاهانه و يا ناآگاهانه، به وسيله‌اي براي ايجاد مزاحمت تبديل شده است، ايجاد هرگونه مزاحمت عمدي يا سهوي به وسيله تلفن از طريق هر فرد يا گروه و يا در هر رده سني براي مشترکان ديگر، مزاحمت تلفني است.
مخابرات استان تهران به مشترکان تلفن ثابت توصيه کرده که بهترين روش برخورد با مزاحمان تلفني آن است که با مزاحمان تلفني گفت‌وگو و پرخاش نکنيد، فقط گوشي را روي تلفن بگذاريد و ارتباط را قطع کنيد.
از آنجايي که تشخيص مزاحمت با شرکت مخابرات است، لذا مشاهده شماره مخاطب در نمايشگر تلفن به معني کشف مزاحم تلفني نمي‌شود.
در صورت وجود مزاحمت تلفني به هيچ وجه با آن شماره تماس نگيريد و ضمن مراجعه به مرکز مخابراتي محل خود و يا يکي از چند مکان درج شده در گزارش زير، با ارائه آخرين قبض پرداختي تلفن يا کارت شناسايي معتبر، درخواست کشف مزاحمت کنيد. ضمنا در خصوص استعلامات قضايي انتظامي و همچنين شکايات مربوط به مشترکان، مراکز ذيل پاسخگو هستند.
1-اتوبان بعثت، جنب ترمينال جنوب، مرکز مخابرات بعثت، نماينده دفتر بازرسي، ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات.
2-خيابان پيروزي، سه راه سليمانيه، مرکز مخابرات پيروزي، نماينده دفتر بازرسي، ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات.
3-خيابان آزادي، بعد از استاد معين، نرسيده به ميدان آزادي، مرکز مخابرات شهيد فرداسدي، نماينده دفتر بازرسي، ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات.
4-خيابان وليعصر(عج)، بين شهيد مطهري و شهيد بهشتي، جنب بيمارستان 503 ارتش، مرکز مخابرات شهيد مطهري، نماينده دفتر بازرسي، ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات.
استعلام قضايي جهت دريافت پرينت مکالمات (اعم از ورودي و خروجي) صرفا از طريق حفاظت اطلاعات قوه قضاييه اقدام مي‌شود ريز مکالمات تلفن ثابت به ثابت در سيستم ثبت نمي‌شود.
مجازات‌هاي مزاحمت تلفني
صاحب امتياز هر خط تلفن، از نظر قانون مسئول سوءاستفاده‌هاي احتمالي از تلفن است و آگاهي نداشتن او از بهره‌برداري افراد ديگر از خط تلفن براي ايجاد مزاحمت، مسئوليت او را نفي نخواهد کرد.
بنابراين توصيه جدي شرکت مخابرات استان تهران به همه مشترکان تلفن ثابت، اين است که به افراد ناآشنا و غيرمعتمد اجازه بهره‌برداري از تلفن خود را ندهند و علاوه بر اين به اعضاي خانواده و به ويژه کودکان و نوجوانان، شيوه استفاده درست از اين امکان ارتباطي را آموزش دهند.
اما در قانون مجازات‌ها براي افراد که مزاحمت تلفني براي مشترکان ديگر ايجاد مي‌کنند، مواردي پيش‌بيني شده که به شرح زير است:
براساس قانون اصلاح تبصره دو ماده 14 قانون تاسيس شرکت مخابرات ايران، هر کس وسيله مخابراتي در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگري قرار دهد، يا به عمد و سوءنيت ارتباط ديگري را مختل کند، براي بار اول پس از کشف، ارتباط تلفني او به مدت يک هفته همراه با اخطار کتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوط خواهد بود.
براي بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفني او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوي مشترک و پرداخت هزينه‌هاي مربوط خواهد بود و براي بار سوم شرکت ارتباط تلفني وي را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوري منصوبات تلفني کرده و وديعه مربوط به مشترک را پس از تسويه حساب مسترد خواهد کرد.
طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامي هرگاه کسي به وسيله تلفن يا دستگاه‌هاي مخابراتي ديگر براي اشخاص ايجاد مزاحمت کند، بنا به راي مراجع قضايي علاوه بر اجراي مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از يک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
روش صحيح استفاده از سرويس کشف مزاحم توسط کارشناس مرکز مربوط بوسيله تماس تلفني به شماره آموزش داده مي‌شود. توجه داشته باشيد که شرکت مخابرات، شماره تلفن فرد مزاحم را به هيچ‌وجه در اختيار شاکي قرار نمي‌دهد و در صورت لزوم، مي‌توانيد با مراجعه به مراجع قضايي در خصوص شناسايي فرد مزاحم اقدام نماييد.
در صورت تماس افراد ناشناس براي دريافت اطلاعاتي مانند نام، نشاني و... تحت عنوان‌هاي مامور مخابرات و غيره از ارائه هرگونه اطلاعات خودداري کنيد.
در صورت شماره‌گيري اشتباه، تلفن خود را با عذرخواهي قطع کنيد. سکوت و قطع کردن تلفن، ضمن اين که عملي غيراخلاقي است، ممکن است سبب شود تا در سيستم مزاحم‌يابي مخابرات، تماس شما به عنوان مزاحمت تلقي شود.
از طريق سايت شرکت www.tct.ir و با بهره‌گيري از طرح خدمات الکترونيک نيز مي‌توانيد درخواست کشف مزاحمت کنيد.
براي جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي به افراد ناآشنا و غيرمعتمد، اجازه استفاده از تلفن خود را ندهيد.
در خصوص مزاحمت‌هاي تلفن همراه از داخل شبکه همراه اول 9990 و خارج از شبکه همراه اول و تلفن ثابت 09129990 واحد ارتباط مردمي شرکت مخابرات ايران تماس بگيريد.
کليه مشترکين شرکت ايرانسل مي‌توانند جهت طرح شکايت مزاحمت تلفني و يا شکايت از پيامک‌هاي کلاهبرداري از روش‌هاي زير اقدام کنند:
1- در صورتي که سيم‌کارت مشترک و سيم‌‌کارتي که از طريق آن ايجاد مزاحمت شده و يا پيامک کلاهبرداري ارسال شده است هر دو متعلق به ايرانسل باشند، مشترک مي‌تواند حسب مورد پس از تکميل اصل فرم مربوط به مزاحمت تلفني و يا فرم مربوط به پيامک کلاهبرداري که امضاء و اثر انگشت خود را بر آن ثبت نموده است، به يکي از نمايندگان حقوقي اين شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.
2- درصورتي که سيم‌کارت مشترک متعلق به ايرانسل باشد اما شماره‌اي که از طريق آن ايجاد مزاحمت شده و يا پيامک کلاهبرداري ارسال شده است اعم از (شماره تلفن همراه و يا تلفن ثابت) متعلق به اپراتوري ديگر باشد، مانند مورد اول، ضرورت دارد تا مشترک پس از تکميل اصل فرم مربوط که امضاء و اثر انگشت خود را بر آن ثبت نموده است، به يکي از نمايندگان حقوقي اين شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.
توجه: در صورتي که مشترک تلفن ثابت و يا تلفن همراه اپراتوري به غير از ايرانسل قصد شکايت از يکي از شماره‌هاي متعلق به ايرانسل تحت عنوان مزاحمت تلفني را داشته باشد، ضرورت دارد موضوع را از طريق دفاتر حقوقي اپراتور مربوط به خود پيگيري کند. در اين صورت موضوع از طريق همکاري دفتر حقوقي اپراتور مذکور و شرکت ايرانسل پيگيري خواهد شد.
هشدار براي جلوگيري ازسوءاستفاده احتمالي از تلفن
از آنجا که برخي افراد متخلف و سودجو با اجاره تلفن با مبالغ بالا از مالکان تلفن و منازل، مبادرت به برقراري ارتباطات بين‌المللي به صورت غيرقانوني و قاچاق مي‌کنند، لازم است شهروندان نسبت به واگذاري منازل و تلفن خود، دقت لازم را داشته باشند زيرا درنهايت عواقب حقوقي و قضايي اين امر متوجه مالک خواهد شد. صاحب امتياز هر تلفن، مسئول سوءاستفاده‌هاي احتمالي از آن است.

 


مهندس رامين اميني‌
ديگر به‌نظر مي‌رسد ريزگرد گاه و بيگاه پديده‌اي معمول شده است که ريه‌هاي هم‌ميهنان ما را در بسياري از نقاط کشور از غرب و جنوب تا شمال و تهران نه مورد نوازش که تازش قرار مي‌دهد، از پنجره اتاق کار يا خانه هم که نگاهي به بيرون بيفکن ي گهگاه غباري دژم‌گون را مي‌بيني که خوشايند نيست چه رسد به گرفتاري‌هاي کشاورزان سخت‌کوش ما که از تنفس آنان در فضاي کشت‌زارها گرفته تا تلقيح گياهان و توليد عسل را تحت تأثير قرار مي‌دهد.
ريزگرد چيست؟
ريزگرد يا گرد و غبار (Haze) توده‌اي از ذرات جامد ريزغبار و گاه دود و... است که در جو پخش شده و ديد افقي را ميان 1و 2کيلومتر يا کمتر محدود مي‌کند. سرچشمه اصلي ريزگرد در ايران باد شمال است. اين باد که از نزديکي خرداد تا شهريور فعال است، در شمال خاورميانه شکل مي‌گيرد و با گذر از کوه‌هاي ترکيه و شمال عراق، مانند قيفي به بيابان‌هاي عراق و سوريه سرازير مي‌شود و تا خليج‌فارس و رسيدن به آب‌هاي آزاد پيش مي‌رود.
جريان‌هاي خشک هواي عربستان و بي‌توجهي به محيط‌زيست و بيابان‌زدايي در عراق باعث خشک شدن بسياري از باتلاق‌هاي عراق و ايجاد نواحي غبارساز شده است. در گذشته سه کشور ايران، عراق و عربستان به صورت مشترک هزينه‌هاي مالچ‌پاشي اين زمين‌ها را تأمين مي‌کردند و تمام زمين‌ها در فصل خاصي از سال مالچ‌پاشي مي‌شدند.
تغيير رويه اين دولت‌ها در دهه نخست هزاره دوم ميلادي سبب فراموشي اين کار و در نتيجه افزايش ريزگرد در خوزستان، غرب ايران و سرانجام تقريباً در سراسر ايران شد. وضعيت اخير آب و هوايي همسايه غربي، سبب بيشترين ميزان ريزگرد در سه دهه اخير ايران شد و ترکيب غبار با آلاينده‌هاي شهري ريزگرد خطرناکي را توليد کرد که خداي نکرده صدها شهروند را به بيمارستان مي‌کشاند.
شايد بتوان منشأريزگرد را در انحراف آب از سرچشمه‌هاي دامنه آرارات جست وجو کرد که سدها مجال رسيدن به خليج‌فارس را به آنان نمي‌دهند و تا مي‌آيند ترنمي رودوار کنند خود را در دستان سدها در همان مبدأ گرفتار مي يابند!
اگرچه در کنار همه آنچه گفته شد مباحث ريشه‌اي همچون گرمايش زمين و تغييرات الگوهاي آب و هوايي نيز نقشي اساسي در فرود آمدن اين ميهمان ناخوانده از آسمان دارد.
چه مي‌شود کرد؟
اگرچه همواره خود را آموخته‌ام که واقعيت‌ها را از پنجره خوش‌بيني نگاه کنم اما جفاي ريزگرد رابه کودکان ايراني که تنفس هواي پاک نخستين حق آنان است برنمي‌تابم، باري درمورد راه‌حل و درمان اين پديده طبيعي به نظر مي‌رسد کار بسيار مؤثري از دست بشر باتوجه به گستره زيست محيطي و عرصه پهناور حيات طبيعي ساخته نيست اما مي‌توان براي کاهش اثرات زيانبار آن به اقدامات ذيل اشاره نمود:
1‌- احياي تالاب‌ها و آبگيرهاي کشور همسايه غربي
2‌- افزايش آبگذر رودهاي آن
3‌- حفظ و افزايش پوشش گياهي در کانون‌هاي توليد ريزگرد
4‌- کشت و توسعه گونه‌هاي مقاوم به خشکي پس از مطالعات دقيق کارشناسي
5‌- تقويت مراکز پايش غلظت و کيفيت ريزگردها و تجهيز به امکانات رصد ماهواره‌اي که پيش آگهي ريزگردها را ممکن مي‌سازد.
6. تشکيل يک سازمان مردم نهاد منسجم و چابک مورد حمايت دولت مرکب از متخصصين مديريت مناطق بياباني و ديگر تخصص‌ها براي رهيافتي موثر در برون‌رفت از شرايط کنوني اقليمي
7. تنظيم راهبردي مبتني بر مديريت ريسک جايگزين مديريت بحران در عرصه منابع طبيعي
8. آن طور که دکتر پرويز کردواني مي‌گويد عمليات بيولوژيک در مهار گرد و غبار بايد در اولويت اول قرار داشته باشد و تنها در صورتي بايد از مالچ‌پاشي استفاده شود که امکان عمليات بيولوژيک نباشد زيرا مالچ‌پاشي اثرات نامطلوب زيست‌محيطي دارد. البته انجام عمليات بيولوژيک در يک ميليون هکتار، کاري دشوار و تقريبا نشدني است ضمن آنکه بسيار هزينه‌بر است و سال‌ها طول مي‌کشد تا گياهان در تثبيت گرد و غبار موثر واقع شوند. شايد بتوانيم يکي از بهترين راهکارها براي مقابله با گرد و غبار را استفاده از خود طبيعت در نظر آوريم به گونه‌اي که در نواحي خشک و بياباني که پوشيده از ريگ است نيازي به مالچ‌پاشي و گياه‌کاري نيست چون شديدترين باد و باران هم نمي‌تواند در اين مناطق فرسايشي ايجاد کند. اطراف سد پيشين در جنوب شرق بلوچستان نمونه‌اي از اين بيابان‌هاست که کمتر فرسايش دارد به همين دليل براي تثبيت گرد وغبار بايد از پوشش ريگ و شن(نه ماسه) استفاده شود.
دکتر پرويز کردواني که نظرياتش گهگاه با برخي کارشناسان متفاوت است بر اين نظر است که با توجه به اينکه در شرق و غرب عراق رودخانه زياد است مي‌توان از مخروط افکنه‌هاي اين رودخانه‌ها استفاده کرد. اين کار در مقايسه با مالچ‌پاشي و عمليات بيولوژيک بسيار کم‌هزينه و در عين حال کارساز است و باعث تثبيت هميشگي مي‌شود.
با استفاده از بيل مکانيکي و کمپرسي مي‌توان کانون‌هاي مورد نظر در عراق را با ريگ و شن پوشاند و برخلاف مالچ نفتي که نبايد روي آن راه رفت مي‌توان آن را با غلتک تسطيح کرد و در مقاطع مختلف با درختکاري و با ريگ فرش کردن، منطقه را مورد پوشش قرار داد.
9. بهره‌گيري از تجربيات ديگر کشورها و نيز هماهنگي‌هاي بيشتر منطقه‌اي و بين‌المللي نيز مي‌تواند موثر باشد.
10. معاونت محترم علمي و فناوري رياست جمهوري مي‌تواند با پويايي و چابکي که برخوردار است پژوهشگران هم رشته اينجانب را گرد هم فراخوانده و با ترتيب سفرهاي تجربه‌آموزي در کشورهاي پيشرو و موفق و بومي‌سازي آنها گامي موثر در کاهش اثرات زيانبار ريزگردها بردارد.
به اميد روزي که آسمان همواره آبي و بي‌غبار باشد.

 


بيش از يک‌ ماه از تصويب طرح تنظيم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمي مي‌گذرد و طي اين مدت مزايا و معايب اين طرح از سوي کارشناسان و دست‌اندرکاران مسکن مطرح شده است.
طبيعتا مشاوران املاک که تاکنون به تنهايي وظيفه تنظيم و عقد قراردادهاي اجاره خانه را برعهده داشتند، با اجراي اين طرح مخالف هستند و دفاتر اسناد رسمي را رقيبي براي خود مي‌بينند و نگران کاهش درآمدشان هستند اما برخي ديگر از کارشناسان اين بخش معتقدند عقد قراردادهاي اجاره در دفاتر اسناد رسمي قانونمندتر است.
پيش از تصويب اين طرح براي تنظيم اسناد رسمي اجاره در دفاتر اسناد رسمي اخذ مفاصاحساب دارايي و استعلام‌هاي متعدد به موجب قانون، آئين‌نامه يا بخشنامه الزامي بود که پس از تصويب اين طرح، رييس کانون سردفتران و دفترياران گفت: ‌از اين پس مردم مي‌توانند از مزاياي متعدد تنظيم و ثبت آسان و مطمئن اسناد رسمي اجاره ملکشان در دفترخانه‌ها برخوردار شوند.
اما تصويب اين طرح انتقادات و مخالفت‌هايي را از سوي مشاوران املاک به همراه داشت تا آنجاکه رئيس اتحاديه کشوري مشاوران املاک تاکيد کرد: اين طرح ادامه نخواهد داشت.
قلي‌خسروي که همواره بر دريافت کد رهگيري پس از انجام معاملات مسکن تاکيد دارد، درباره اعطاي کد رهگيري از سوي دفاتر اسناد رسمي مي گويد: پس از تصويب اين طرح و تنظيم قرار‌داد اجاره خانه در دفاتر اسناد رسمي پيگيري شد که دفترخانه‌ها کد رهگيري صادر کنند اما مشاهده شد سامانه‌اي که بدين منظور در دفترخانه‌ها ايجاد شده هنوز کد رهگيري صادر نمي‌کند.
به گفته وي بايد وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازي با اتحاديه مشاوران املاک مذاکره کنند تا دراين باره به اتفاق نظر برسند.
برخي صاحب‌نظران نيز ضمن طبيعي خواندن گلايه مشاوران املاک از کاهش معاملاتشان، معتقدند تنظيم اجاره‌نامه در دفاتر اسناد رسمي راهي براي قانونمندتر شدن معاملات است اما مردم طي سال‌هاي اخير با دفاتر مشاور املاک آشنايي بيشتري پيدا کرده‌اند و اين دفاتر هم براي تنظيم و عقد قراردادهاي اجاره‌ مسکن تجربه بيشتري دارند. از سوي ديگر برخي دفاتر اسناد رسمي رغبت چنداني نسبت به تنظيم معاملات مسکن ندارند.
در اين ميان برخي کارشناسان براين باورند که اين طرح مزيت و عيب ويژه‌اي ندارد بلکه صحت عقد قرارداد و ارائه کد رهگيري به عنوان سلامت معامله مورد نظر است و براي مردم نيز اولويت بازار مسکن وتعادل قيمت‌هاست.
آنچه کارشناسان بر آن تاکيد دارند اين است که بايد تعرفه‌هاي عقد قرارداد اجاره در دفاتر اسناد رسمي نيز مشخص شود تا در حق معامله‌کنندگان اجحاف نشود البته به نظر نمي‌رسد کميسيون يا تعرفه عقد قراردادها افزايش چنداني داشته باشد و در بازار اجاره‌ نيز تاثيرگذار باشد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10