(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29 خرداد 1392 - شماره 20521

نخست‌وزير لبنان نسبت به خطر درگيري‌هاي مذهبي هشدار داد
ارتش افغانستان مسئوليت تامين امنيت کشور را از ناتو تحويل گرفت
رژيم‌سعودي تروريست‌ها را در سوريه به موشک‌هاي استينگر مجهز کرد
در مصاحبه با يک روزنامه آلماني بشار اسد: غربي‌ها تاوان کمک به تروريست‌ها را خواهند پرداخت
درگيري خياباني با ماموران آل‌خليفه در چند شهر بحرين
اعتراض جهاني به رسوايي جاسوسي انگليس
هشدار دولت آنکارا به معترضان خيابان‌ها را ترک نکنيد ارتش وارد عمل مي‌شود
تجمع مخالفان نظام سرمايه‌داري همزمان با نشست گروه 8 در ايرلند شمالي
تظاهرات ضدآمريکايي آلماني‌ها همزمان با سفر اوباما به برلين
تغيير 17 استاندار در مصر
يورش پليس به تظاهرکنندگان در شهرهاي بزرگ برزيل
   


نخست‌وزير لبنان از مردم خواست از درگيري‌هاي طايفه‌اي بپرهيزند و نسبت به خطرات فتنه‌انگيزي ميان شيعيان و اهل سنت هوشيار باشند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «تمام سلام» نخست‌وزير لبنان مردم را به خويشتنداري فراخواند و نسبت به فتنه‌انگيزي ميان اهل تسنن و شيعيان هشدار داد.وي نسبت به کشته شدن چهار تن در منطقه «وادي رافق» ابراز تاسف کرد و از خانواده و نزديکان اين قربانيان خواست تا خويشتنداري کرده و نسبت به خطرات اين فتنه آگاه باشند و اجازه دهند دستگاه‌هاي قضايي و امنيتي به وظيفه خود در تعقيب عاملان اين جنايت عمل کنند.ميشل سليمان رئيس‌جمهور لبنان نيز تاکيد کرد که عاملان اين کشتار تحت تعقيب قرار خواهند گرفت.

 


ناتو طي مراسمي در کابل مسئوليت امنيتي کل افغانستان را به نيروهاي مسلح اين کشور واگذار کرد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، نيروهاي افغان ديروز طي مراسمي در کابل، مسئوليت امنيتي کل افغانستان را از ناتو تحويل گرفتند.«آندرس فوگ راسموسن» دبيرکل ناتو که در اين مراسم حضور داشت، گفت: اين رويدادي بسيار مهم است. اين رويداد زمينه را براي عقب‌نشيني کامل نيروهاي خارجي از افغانستان تا 18 ماه آينده فراهم مي‌کند. به گفته راسموسن، ماموريت رزمي ناتو به پايان رسيده است و از اين پس ناتو نقش پشتيباني را برعهده خواهد داشت.نيروهاي اشغالگر در حالي افغانستان را به نيروهاي افغان تحويل مي‌دهند که نتوانستند پس از 12سال امنيت اين کشور را تامين کنند.

 


دولت عربستان در ادامه اقدامات مداخله‌جويانه‌اش در سوريه کمک موشکي به مخالفان سوري را آغاز کرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، در پي کمک نظامي آمريکا به تروريست‌ها عربستان ارسال موشک‌هاي زمين به هوا از نوع دوش پرتاب (استينگر) که ساخت اروپا است به مخالفان مسلح سوريه را آغاز کرده است.
اين موشک‌ها قادرند هواپيماهايي که در ارتفاعات کم پرواز مي‌کنند از جمله هلي‌کوپترها را هدف قرار دهند.
مجله آلماني اشپيگل ضمن تاييد اين خبر نوشت که هنوز هيچ واکنش رسمي از سوي وزارت خارجه عربستان نسبت به اين خبر صورت نگرفته است.
از سوي ديگر، شبکه خبري الجزيره اعلام کرد کابينه عربستان در نشست هفتگي خود که به رياست ملک عبدالله‌بن عبدالعزيز پادشاه اين کشور برگزار شد از کشورهاي ديگر خواست مانع تجهيز ارتش سوريه به سلاح و تجهيزات جنگي شوند.
شبکه خبري راشاتودي نيز به نقل از يکي از رهبران ارتش آزاد سوريه فاش کرد يکي از کشورهاي منطقه 250 موشک پيشرفته به تروريست‌ها در سوريه داده است.
وي تصريح کرد، موشک‌هاي کونکورس از قبل در اختيار مخالفان مسلح قرار نداشته و اين تجهيزات طي روزهاي اخير وارد زرادخانه‌هاي مخالفان شده است.
اين عضو ارتش آزاد سوريه همچنين گفت، اين موشک‌ها از طريق مرز ترکيه وارد سوريه شده و 100 فروند آن در اختيار جنبش آزادگان شام قرار گرفته که بزرگترين گروه مخالف نظام سوريه به حساب مي‌آيد و ساير موشک‌ها ميان گروه‌هاي ديگر توزيع شده است.
خبرگزاري رويترز در اين باره اعلام کرد که عربستان سعودي از دو ماه پيش اقدام به ارسال سلاح براي شورشيان سوري کرده است و هزينه اين سلاح‌ها از طريق فرانسه و بلژيک تأمين شده است.
از سوي ديگر يک منبع امنيتي اردن فاش کرد شش جنگنده آمريکايي با نقض حريم هوايي سوريه وارد آسمان اين کشور شدند.
اين جنگنده‌ها از نوع اف16 بودند و راس ساعت 18 روز دوشنبه به وقت دمشق، وارد حريم هوايي سوريه شده و در مسافتي به طول پنج کيلومتر در حريم هوايي اين کشور پرواز کردند.
وي افزود: شش هواپيماي آمريکايي بلافاصله پس از نقض حريم هوايي سوريه به سرعت از حريم هوايي سوريه خارج شدند و تمامي مدت اين عمليات تنها يک دقيقه به طول انجاميد.
اين منبع اردني مدعي شد: ورود هواپيماهاي آمريکايي به حريم هوايي سوريه به صورت عمدي و هدفمند نبوده بلکه احتمالاً به اشتباه صورت گرفته و خلبانان آمريکايي فوراً مسير خود را تصحيح کرده و به سمت مرزهاي اردن تغيير جهت دادند.
بنا به گفته اين منبع، هواپيماهاي سوري پس از ورود جنگنده‌هاي آمريکايي به آسمان سوريه، بر فراز مناطقي از استان‌ درعا در نزديکي مرز با اردن به پرواز درآمدند.
از زمان آغاز بحران سوريه اين اولين باري است که هواپيماهاي اف16 آمريکايي وارد حريم هوايي سوريه مي‌شوند.
جنگنده‌هاي آمريکايي براي شرکت در يک مانور نظامي به اردن اعزام شده‌اند اما واشنگتن اخيراً اعلام کرده که حتي پس از پايان مانور نيز اين هواپيماها به همراه سامانه‌هاي موشکي پاتريوت در اردن باقي خواهند ماند.
نقض حريم هوايي سوريه توسط جنگنده‌هاي آمريکايي در شرايطي صورت مي‌گيرد که روزنامه العرب چاپ لندن به نقل از رسانه‌هاي يمني نوشت، شمار قابل توجهي از تفنگداران نيروي دريايي آمريکا اخيراً و براي ماموريتي مبهم و فاش نشده وارد يمن شدند و به احتمال زياد خود را براي شرکت در رويداد نظامي بزرگ در منطقه آماده مي‌کنند.
اين روزنامه افزود، آمريکايي‌ها اين مسئله را پنهان نگه مي‌دارند و به مقام‌هاي يمني دقيقاً نمي‌‌گويند چه تعداد سرباز و چه مقدار تجهيزات نظامي وارد يمن کرده‌اند اما براساس اطلاعات موجود شمار آنان در پايگاه نظامي «العند» واقع در استان لحج در جنوب يمن به 5800 سرباز مي‌رسد.
تحليلگران معتقدند که علت حضور نيروهاي نظامي آمريکا در منطقه به ويژه در کشورهاي اردن، يمن، ترکيه، عربستان احتمال درگيري آنان در سوريه است.
خبر ديگر اينکه آمريکا به بهانه کمک به حل بحران سوريه 300ميليون دلار کمک مي‌کند.

 


رئيس‌جمهور سوريه ضمن هشدار به غربي‌ها تاکيد کرد، اگر اروپا بخواهد به گروه‌هاي تروريست کمک تسليحاتي کند بهاي اين اقدامش را خواهد پرداخت.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران بشار اسد، در مصاحبه با روزنامه آلماني فرانکفورتر آلگماينه سايتونگ، اظهار داشت، در صورتي که اروپا بخواهد به گروه‌هاي مسلح مخالف کمک تسليحاتي کند بهاي اين اقدامشان را خواهند پرداخت.
اسد همچنين اقدام کشورهاي اروپايي درباره افزايش کمک تسليحاتي به مخالفان مسلح سوري را صادر کردن مستقيم تروريسم دانسته و اعلام کرد: تروريسم زماني که بر سوريه سلطه يابد ديگر به هيچ وجه متوقف نخواهد شد بلکه پيام تروريستي‌اش را به سراسر اروپا نيز خواهد برد چه از طريق مهاجرت غيرقانوني تروريست‌ها و چه بازگشت تروريست‌هاي اروپايي به کشورهايشان، اما در نهايت تروريست‌ها به اروپا رفته و ايدئولوژي افراطي خود را چندين برابر بدتر در اروپا اجرا مي‌کنند.
رئيس‌جمهور سوريه درباره اظهارات برخي رسانه‌ها مبني بر دخالت‌هاي روسيه و ايران در حوادث داخلي سوريه گفت، روابط ميان سوريه با روسيه و ايران و کشورهايي که حامي سوريه است روابطي است که براساس توافقنامه و قوانين بين‌المللي بوده و از نوع همکاري دوجانبه است اما ساير کشورها هدفشان از پرداختن به امور سوريه دخالت در امور داخلي ماست.
اسد درباره حضور نيروهاي حزب‌الله در سوريه نيز گفت، در رسانه‌ها درباره اين مسئله مبالغه شده است به ويژه در مورد شهر القصير زياده‌روي شد چرا که شمار زيادي از گروه‌هاي مسلح با تجهيزات جنگي‌شان به روستاهاي حاميان حزب‌الله در مرزهاي سوريه با لبنان حمله کردند لذا حزب‌الله چاره‌اي نداشت جز اينکه براي آرام‌تر کردن وضعيت در مرزها به کمک ارتش سوريه بيايد.
وي خاطرنشان کرد: حزب‌الله تنها به ارتش سوريه در پاکسازي مرزهاي لبنان کمک کرد و ارتش سوريه تقريبا به تنهايي در برابر گروه‌هاي تروريستي در سوريه مبارزه مي‌کند. هيچ‌يک از گردان‌هاي حزب‌الله لبنان در سوريه حضور ندارند مگر شماري از اعضاي اين حزب که آن هم در نواحي مرزي و مرزهاي شهر القصير که گروه‌هاي تروريستي در آنجا فعاليت مي‌کنند حضور دارند.
رئيس‌جمهور سوريه همچنين ادعاهاي اخير برخي از کشورهاي غربي و در راس آنها آمريکا درباره استفاده نظام سوريه از سلاح شيميايي در درگيري‌هاي داخلي گفت: همه آنچه درباره استفاده ما از سلاح‌هاي شيميايي گفته مي‌شود بخشي از سلسله دروغ‌ها و ادعاهاي نادرست آمريکا و غرب درباره اوضاع سوريه است.
اسد درباره صحت اظهارات مقامات آمريکايي و کشورهاي غربي درباره استفاده نظام سوريه از سلاح شيميايي ترديد کرده و گفت: آيا به عقيده شما اگر آنها حتي يک سند و مدرک در اين باره داشتند آن را در برابر افکار عمومي جهان قرار نمي‌دادند. پس اين اسناد و مدارکي که باعث شده آنها به اين نتيجه برسند که سوريه از سلاح شيميايي استفاده کرده است کجاست؟ اينها چيزي جز اظهاراتي مسخره و خنده‌دار نيست.
رئيس‌جمهور سوريه درباره امکان موفقيت کنفرانس بين‌المللي ژنو2 در خصوص سوريه نيز عنوان داشت: عملا حل و فصل سياسي بحران سوريه به متوقف شدن قاچاق گروه‌هاي مسلح و سلاح به سوريه بستگي دارد.
مصر توضيح دهد
اقدام اخير محمد مرسي رئيس‌جمهور مصر مبني بر قطع کامل روابط ديپلماتيک با سوريه با واکنش جدي مقامات روسي مواجه شده است.
سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام کرد که کشورش از مقامات مصري خواسته است تا درباره تصميم اخيرشان براي قطع روابط کامل با سوريه توضيح دهد.
الکساندر لوکا شويچ در اين باره گفت، در حالي که همه براي برگزاري نشست ژنو2 تلاش مي‌کنند اقدام مصر براي قطع روابط با سوريه بسيار غافلگيرکننده و تعجب‌آور است.
وي افزود، اين تصميم مصر بدون شک مانع از آن مي‌شود که نقش مصر در تلاش‌هاي منطقه‌اي براي حل بحران سوريه مثبت ارزيابي شود.
از سوي ديگر منابع آگاه نزديک به نشست سران گروه8 در ايرلند شمالي از احتمال تصويب بيانيه‌اي در مورد سوريه از سوي 7 کشور عضو اين گروه بدون امضاي روسيه در زير اين سند خبر دادند.
به گفته اين منابع اگر ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه حاضر به امضاي بيانيه مورد نظر نشود 7 کشور ديگر بدون روسيه اين سند را مورد تصويب قرار خواهند داد.
در همين رابطه، رئيس‌جمهور روسيه پس از گفت‌وگو با همتاي آمريکايي خود در حاشيه اجلاس گروه 8 اعلام کرد، واشنگتن و مسکو همچنان به برگزاري نشست صلح درباره سوريه اميدوار هستند.
رئيس‌جمهور روسيه گفت که کشورش و آمريکا طرح برگزاري نشست صلح ژنو درباره سوريه را کنار نگذاشته‌اند.
پوتين گفت: مطمئنا ما اختلاف نظر داريم اما همه ما براي پايان دادن به خشونت‌ها در سوريه مصمم هستيم.
اوباما نيز در اين زمينه گفت که بين دو طرف اختلاف نظر وجود دارد اما درباره ضرورت کاهش خشونت‌ها در سوريه توافق دارند.
ساير رويدادها
* نخست‌وزير عراق در ديدار با کاترين اشتون هماهنگ‌کننده اتحاديه اروپا بر ضرورت حل بحران سوريه از طريق سياسي تاکيد کرد.
* شبکه خبري المنار لبنان گزارش داد از زمان آغاز بحران سوريه بيش از 3000 شبه نظامي خارجي از جمله 35 آمريکايي در اين کشور کشته شده‌اند.
* يک نظرسنجي انجام شده در آمريکا نشان داد که بيش از دوسوم آمريکايي‌ها با طرح رئيس‌جمهور اين کشور براي ارسال سلاح به سوريه مخالفند.
* کميته بين‌المللي صليب سرخ اعلام کرد، مدرک موثقي دال بر استفاده دولت سوريه از تسليحات شيميايي وجود ندارد.

 


سرويس خارجي -
مردم مناطق مختلف بحرين با برگزاري تظاهرات خواستار سرنگوني رژيم آل‌خليفه شدند و بر ادامه راه انقلاب تاکيد کردند.
هزاران نفر از مردم منامه پايتخت بحرين و همچنين شهرها و روستاهاي مختلف اين کشور روز گذشته نيز همچون روزهاي قبل به خيابان‌ها آمدند و يکپارچه و متحد سقوط نظام بحرين را فرياد زدند.
تظاهرکنندگان در حالي که پرچم بحرين را در دست داشتند شعار «مرگ بر آل‌خليفه» «مرگ بر ديکتاتور» سر مي‌دادند و بر ادامه راه انقلاب تا تحقق کامل خواسته‌هايشان تاکيد مي‌کردند.
مردم جزيره ستره در تظاهرات خود خواستار محاکمه سران رژيم حاکم شدند که در قتل شهروندان و شکنجه زندانيان دست دارند.
تظاهرات مردم انقلابي بحرين در شرايطي برگزار شد که نيروهاي امنيتي آل‌خليفه با استفاده از گازهاي اشک‌آور و سمي و همچنين پرتاب گلوله‌هاي ساچمه‌اي به طرف تظاهرکنندگان حمله و تعدادي را مجروح کردند.نظاميان رژيم بحرين با هدف سرکوب اعتراض‌ها جست‌وجوي خانه به خانه را آغاز کرد. ماموران آل‌خليفه در اين عمليات 14 نفر را بازداشت و 20 نفر را زخمي کردند.
در ميان بازداشت شدگان دو کودک و چندين زن هم حضور داشتند.نيروهاي آل‌خليفه طي روزهاي اخير با جست‌وجوي خانه به خانه ده‌ها تن از معترضان را بازداشت و به نقاط نامعلومي منتقل کرده‌اند اين در حالي است که وزير حقوق‌بشر بحرين تاکيد کرد در بحرين هيچ زنداني سياسي وجود ندارد و فقط در زندان‌ها زندانيان داراي پرونده جنايي حضور دارند!
از سوي ديگر انجمن حقوق‌بشر بحرين اعلام کرد بازداشت سياسي زنان روز‌به‌روز در بحرين افزايش مي يابد و تعداد زيادي از زنان به جرم شرکت در تظاهرات مسالمت‌آميز در زندان‌ها هستند.

 


افشاي جاسوسي انگليس از مقامات گروه 20 در اجلاس سال 2009 لندن با اعتراض روسيه، چين، ترکيه و آفريقاي جنوبي مواجه شده است.
يک روز پس از اينکه روزنامه گاردين فاش کرد سازمان‌هاي جاسوسي انگليس هنگام برگزاري اجلاس گروه 20 در لندن اقدام به شنود مکالمات تلفني ميهمانان و کنترل ارتباطات رايانه‌اي آنها کرده‌اند، ترکيه کاردار سفارت انگليس را احضار کرده است.
پايگاه خبري المنار به نقل از يک ديپلمات ترک در اين باره نوشت: دولت ترکيه با احضار کاردار سفارت انگليس از وي درباره جاسوسي از وزير دارايي اين کشور در سال 2009 و در جريان برگزاري اجلاس گروه 20 در لندن توضيح خواسته است.
اين ديپلمات که خواست نامش فاش نشود گفت: در غياب سفير انگليس در ترکيه، کاردار اين سفارتخانه براي ارائه پاره‌اي توضيحات فراخوانده شد و به او اعلام گرديد که دولت ترکيه درباره ادعاهاي طرح شده در روزنامه گاردين نگران بوده و منتظر توضيحات رسمي و رضايت‌بخش از سوي لندن است.
وزارت‌خانه آفريقاي جنوبي نيز با صدور بيانيه‌اي ضمن انتقاد شديد از جاسوسي انگليسي‌ها خواستار مجازات عاملان اين رسوايي شد. در اين بيانيه آمده: انتشار خبر جاسوسي از مقامات بلند‌پايه کشورهاي جهان در نشست گروه 20 بسيار نگران‌کننده است ... ما هنوز از جزئيات مربوط به اين موضوع اطلاعي نداريم اما هرگونه تعرض به مسائل خصوصي و حقوق بشر را محکوم مي‌کنيم به ويژه اينکه اين مسئله از سوي کشوري صورت گرفته که ادعاي دموکراسي را هم دارد.
روسيه نيز در واکنش به اين خبر آن را «رسوايي» خواند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) يک سياستمدار عالي‌رتبه روس ضمن ابراز تاسف اين اقدام لندن را «رسوايي» خواند. سخنگوي وزارت‌خانه چين نيز ضمن محکوم کردن اين اقدام، خواستار توضيح دولتمردان انگليسي شد.
ديويد کامرون، نخست‌وزير انگليس تاکنون نسبت به اين رسوايي اظهار‌نظري نکرده است.
اين گزارش‌ها همزمان با برگزاري اجلاس سران هشت کشور صنعتي جهان در ايرلند شمالي منتشر شده است. تمام کشورهايي که در اجلاس گروه 8 امسال شرکت دارند، سال 2009 نيز در اجلاس گروه 20 لندن نيز حاضر بودند!
گفتني است روزنامه انگليسي گاردين چندي پيش با استناد به اسنادي که از سوي «ادوارد اسنودان» مامور سابق سيا به دست آورده اقدام به افشاي جاسوسي دولتمردان انگليس کرد.
«اسنوان» 29 ساله پيش از نيز اسناد جاسوسي سيا از شهروندان آمريکايي و مردم بسياري از کشورهاي جهان را به گاردين رسانده بود که سروصداي زيادي به پا کرد. براساس اين اسناد، سازمان جاسوسي آمريکا تمام مکالمات تلفني شهروندان خود و ساير کشورها را ضبط مي‌کند و سايت‌هايي را که مردم به آنها سر مي زنند، رصد مي‌کند.

 


دولت آنکارا به معترضان هشدار داد در صورتي که خيابان‌ها را ترک نکنند، براي سرکوب آنها از نيروهاي ارتش استفاده مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «بولنت آرينچ» معاون نخست‌وزير ترکيه گفت: پليس از همه توان خود براي خاتمه دادن به ناآرامي‌ها استفاده مي‌کند و اگر اين کافي نباشد، دولت از ارتش و نيروهاي مسلح در شهرها استفاده خواهد کرد.
اين اولين بار است که دولت «رجب طيب اردوغان» از احتمال به کارگيري ارتش عليه معترضان سخن مي‌گويد.
آرينچ در گفت‌وگو با شبکه دولتي ترکيه افزود: اعتراضات سالم که 20 روز پيش آغاز شده، کاملا پايان يافته است و هرگونه اعتراض بيشتر فورا سرکوب خواهد شد.
اردوغان اخيرا گفته بود: تک‌تک کساني که خيابان‌ها را ناامن کرده‌اند، شناسايي خواهند شد. در پي اين تهديد خيابان‌هاي اسلامبول و آنکارا به صحنه تظاهرات و درگيري معترضان با پليس تبديل شده بود و طي يکشنبه و دوشنبه گذشته حدود 600 نفر دستگير شده‌اند.
همزمان با اين اعتراضات، اعضاي دو اتحاديه بزرگ کارگري هم از دوشنبه اعتصاب‌هاي خود را آغاز کرده‌اند. در همين حال، «معمر گولر» وزير کشور ترکيه کارمندان را تهديد کرد که به اين اعتصاب نپيوندند. وي گفت: کارمندان و کارگراني که در اين اعتصابات شرکت کنند، بايد پذيراي پيامدهاي آن باشند.
از اسلامبول نيز خبر رسيد نيروهاي امنيتي ترکيه در حين تعقيب معترضان، به حداقل دو هتل اين شهر حمله و شماري را بازداشت کردند. تعدادي پزشک که متهم به معالجه معترضان هستند نيز بازداشت شدند.

 


مخالفان نظام سرمايه‌داري همزمان با آغاز نشست دو روزه گروه 8 در ايرلند شمالي به خيابان‌ها ريختند.
به گزارش «بلفاست تلگراف» صدها نفر از مخالفان نظام سرمايه‌داري همزمان با آغاز نشست گروه 8 در ايرلند شمالي،‌ در «انيسکيلن» تظاهرات کردند.
به نوشته روزنامه انگليسي گاردين با وجود صرف هزينه‌اي بالغ بر 50 ميليون پوند براي تامين امنيت اين نشست، تظاهرات مخالفان گروه 8، به آرامي برگزار شد.
8000 نيروي امنيتي مسئوليت تامين امنيت نشست دو روزه گروه 8 در ايرلند شمالي را برعهده دارند. با اين حال خبرهايي از وقوع درگيري بين مخالفان و پليس ضدشورش و دستگيري شماري از معترضان منتشر شده است.
نشست گروه 8 امسال تحت تاثير تحولات سوريه و بحران عميق اقتصادي آغاز شده که کارشناسان نسبت به نتيجه رسيدن رايزني‌ها در اين دو مقوله ترديد دارند. گروه 8 شامل 8 کشور صنعتي آلمان، ايتاليا، روسيه، ژاپن، آمريکا، انگليس، فرانسه و کانادا است.

 


در آستانه سفر رئيس‌جمهور آمريکا به آلمان مردم برلين تظاهرات ضدآمريکايي برگزار کردند.
هزاران نفر از اعضا و طرفداران يکصد تشکل حقوق بشري، صلح‌طلب و ضدجنگ آلمان عصر روز دوشنبه و در آستانه سفر باراک اوباما به اين کشور در خيابان‌‌هاي برلين عليه «سياست‌هاي جنگ‌طلبانه واشنگتن» تظاهرات کردند.
به گزارش ايرنا،‌ در اين تجمع اعتراض‌آميز که دو روز قبل از ورود باراک اوباما به آلمان برگزار شد، معترضان عليه جنگ در افغانستان، سياست‌هاي کاخ سفيد در خاورميانه، دخالت اين کشور در سوريه، حمايت از سياست‌هاي جنگ‌طلبانه رژيم صهيونيستي و همچنين جاسوسي اينترنتي نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي آمريکا در آلمان و ديگر کشورها شعار دادند.
براساس اين گزارش محکوميت استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين آمريکايي در پاکستان، يمن و ديگر کشورها از ديگر محورهاي اعتراضي مردم آلمان عليه دولت باراک اوباما بود.
سخنگوي معترضان با اعلام مخالفت مردم آلمان با استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين،‌ گفت: رئيس‌جمهور آمريکا به صورت گسترده از پهپادها در ماموريت‌هاي جنگي برون‌مرزي استفاده مي‌کند که اين اقدام نمونه بارزي از نقض قوانين بين‌المللي است.
تعطيلي زندان مخوف گوانتانامو، يکي ديگر از درخواست‌هاي معترضان آلماني را تشکيل مي‌داد، گفتني است اوباما امروز پس از ورود به آلمان در «برندبرگ‌گيت» در ميان 4000 آلماني و مقامات اين کشور به سخنراني خواهد پرداخت.
گفتني است، تعطيلي زندان گوانتانامو جزو نخستين وعده‌هاي اوباما در دور نخست مبارزات انتخاباتي‌اش بود که تاکنون محقق نشده است.
در همين ارتباط خبر مي‌رسد آخرين نظرسنجي‌هايي که در آمريکا صورت گرفته نشان مي‌دهد ميزان محبوبيت اوباما به زير 50 درصد رسيده است.
خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از خبرگزاري فرانسه نوشت: نتايج يک نظرسنجي نشان داد که در 19 ماه گذشته اعتماد آمريکايي‌ها به اوباما به پايين‌ترين حد خود و به کمتر از 50 درصد تنزل يافته است.

 


رئيس‌جمهور مصر تعداد زيادي از استانداران کشور را تغيير داد.
به گزارش ايرنا، محمد مرسي 17 استاندار از مجموع 27 استاندار مصر را تغيير داد.
منابع خبري داخلي در مصر نيز با واکنش به اين خبر اعلام کردند که مرسي تعداد زيادي از اعضاي اخوان‌المسلمين، نظاميان و يکي از مقامات يکي از گروه‌‌هاي اسلامگرا را به عنوان استانداران جديد منصوب کرده است.
مرسي استانداران اسکندريه و پورت سعيد را که در ماه‌هاي اخير شاهد آشوب و ناآرامي‌هاي گسترده بوده است را نيز تغيير داده است.
به نوشته روزنامه المصري اليوم هفت استاندار جديد عضو اخوان‌المسلمين و 6 تن ديگر از نظاميان هستند.
مرسي سابق بر اين نيز 6 استاندار را تغيير داده و پنج اسلامگرا را به سمت‌هاي کليدي منصوب کرده بود.

 


هزاران برزيلي در شهرهاي بزرگ اين کشور عليه خشونت پليس، فساد دولتي و خدمات عمومي ضعيف تظاهرات کردند.
به گزارش ايسنا در اين تظاهرات که بيش از 200 هزار برزيلي شرکت کرده بودند، در برازيليا پايتخت معترضان در پي حمله به ساختمان کنگره با پليس ضد شورش درگير شدند.
در ريودوژانيرو نيز معترضان به سمت نيروهاي پليس که براي متفرق کردن آنها اعزام شده بودند سنگ پرتاب کرده و يک خودروي پارک شده را به آتش کشيدند و يک ساختمان دولتي را تخريب کردند. علاوه بر اين معترضان اقدام به انهدام اموال عمومي در شهري واقع در جنوب برزيل کردند.
معترضان در حالي که پرچم برزيل را در دست داشتند شعارهايي چون «مردم بيدار شده‌اند» سر دادند.
مرکز اصلي تظاهرات روز دوشنبه در برزيل از سائوپائولو و با حضور 65 هزار تن آغاز و به ريودوژانيرو کشيده شد.
اين تظاهرات گسترده اولين بار پس از يک دهه رشد اقتصادي در اين کشور انجام مي‌شود.
تظاهرکنندگان در حالي دست به اين تظاهرات زدند که برزيل قرار است سال آتي ميزبان جام جهاني فوتبال باشد.
علاوه بر اين برزيل خود را براي ورود پاپ فرانسيس رهبر کاتوليک‌هاي جهان که قرار است ماه آينده ميلادي به اين کشور سفر کند آماده مي‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10