(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29 خرداد 1392 - شماره 20521

يادداشت خبرنگار
طلاي کثيف بلاي جان طبيعت مازندران شد
گزارش: محمدرضا فرجي- خبرنگار کيهان در ساري
ايران در کيهان
موفقيت تيم قرآني سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان در مسابقات ايران و عمان
راه‌اندازي آزمايشگاه تکميلي آب‌شناسي استخر در اهواز
80 درصد کاربري‌هاي مشهد فاقد استانداردهاي ايمني لازم هستند
در اجراي طرح ملي تربيت حافظان قرآن
استان مرکزي 4هزار حافظ قرآن تربيت مي‌کند
پاي صحبت مردم
اهداي کمک‌هاي نقدي و غيرنقدي به خانواده زندانيان در چهارمحال و بختياري
حضور اعضاي کميسيون صنعت و معدن مجلس در فيروزآباد
براي اولين بار در زنجان صورت گرفت
انتشار کتاب آموزشي براي بيماران جراحي قلب در ايران
مراسم جشن تکليف دانش‌آموزان دختر گنبدي برگزار شد
جاده‌هاي محدوده مدارس مازندران ايمن‌سازي مي‌شود
فرماندار بناب: بيمارستان بدون اورژانس، بيمارستان نيست!
   


آرزوهايي که بر باد رفت...
صحبت از برگزاري و شرکت در سمينار و همايش‌هاي اداري که در قاين مي‌شد عده‌اي از دوستان آن را به تمسخر گرفته و مي‌خنديدند و ما متعجب از اين نگاه کوتاه آنان به فعاليت‌هاي علمي، زيربنايي و به اصطلاح اساسي بوديم و اميدوار به آينده.
به برگزاري همايش‌هاي توسعه قاينات، توسعه شهري و روستايي، توسعه دانشگاهي، جشنواره‌هاي ملي سالانه و طلاي سرخ و... اميدهاي زيادي به آينده و جايگاه شهرستان در استان و کشور در شهروندان به‌وجود آورد و دوستداران قاينات همپاي مديران و برگزارکنندگان اين همايش‌ها تلاش مي‌کردند و باز هم به اميد آينده.
آينده‌هايي که آمد و رفت اما هيچ نشاني از توسعه، آباداني و حتي حفظ شأن و منزلت فرهنگي- اجتماعي و جايگاه صنعت، کشاورزي و ميراث تاريخي شهرستان که روزگاري مرکز قهستان بزرگ و مورد افتخار دليرمردان، صنعتگران و جنگاوران قاينات بود باقي نماند.
صنعت آن در يک شهرک صنعتي خلاصه شد که با وجود سابقه بيش از دو دهه، کمتر از انگشتان دست واحد صنعتي و توليدي فعال دارد و هيچ اعتبار و اطميناني به اشتغالزايي، توليدات و اشتغال پايدار در آن وجود ندارد. کشاورزي و دامداري آن در سايه بي‌توجهي طولاني‌مدت مسئولين امر و دل‌خوش کردن به جشنواره‌ها و جلسات و قول‌هاي بدون پشتوانه و بعضا عوام فريبانه و نيز خشکيدن چشمه‌ها و قنوات در سال‌هاي طولاني خشکسالي، از مسير اصلي توليد خارج شد و وابستگي به ميادين بار و واردات محصولات کشاورزي گندم و جو و... و جايگزيني فرآورده‌هاي لبني صنعتي وارداتي، جاي آن را گرفت و اشتغال اين بخش نيز به سمت واسطه‌گري و دلالي و بيکاري پيش رفت تا جايي که امروز به اذعان نماينده عالي دولت در شهرستان، کمترين سطح درآمدي در کشور متعلق به شهروندان قايني است.
ميراث تاريخي و فرهنگي غني قاينات که مفاخر و آثاري کهن، از دل تپه‌ها و روستاها تا مرکز شهرستان را در خود دارد نقوش، کتيبه‌ها و موجودي چند هزار ساله آن در اثر گذر زمان و غفلت ناآگاهانه مسئولين امر به باد رفته و بايد سراغ آنها را در کتب تاريخي و تصاوير موزه‌ها جست‌وجو کرد.
اما آنچه باعث جريحه‌دار شدن بيشتر منطقه در اثر اين بي‌توجهي‌هاست سخنان غيرکارشناسي سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در يونسکو در همايش ملي باستان‌شناسي ايران «دستاوردها، فرصت‌ها و آسيب‌ها» بود که همايش را به عنوان حرکتي شايسته براي معرفي قابليت‌هاي فرهنگي، تمدني و تاريخي استان نوپاي خراسان جنوبي معرفي کرد.
گويا دکتر محمدرضا مجيدي آثار فرهنگي- تاريخي منطقه گردشگري قاينات، مساجد جامع قاين و افين، قلاع مختلف روبه نابودي و قلعه آرتاگوانا، غار خونيک، مقبره بوذرجمهر و ابوالمفاخر، گمانه شهر قديم قاين و ده‌ها اثر از اين دست را نديده است که در حال تخريب و از بين رفتن است و يا مرمت آنها به حدي کند است که هر سال فقط بازسازي مجدد سال گذشته يا دوره مرمت قبل، بازسازي و مرمت مي‌شود و چگونه در اين تدبير و مديريت، خراسان جنوبي خواهد توانست قطب باستان‌شناسي شرق کشور باشد که ايشان ادعا مي‌کند.
باورم شد که هنوز با وجود اهميت حياتي منابع مادي و معنوي براي کشور، همايش‌ها و سمينارهايي از باب خالي نبودن عريضه و با دست خالي اطلاعاتي و بدون طرح و برنامه مشخص برگزار مي‌شوند و سخنرانان، حضار را دل‌خوش مي‌دارند و دوستان هم حق دارند به اين همايش‌ها و سخنان اعتماد نکنند.
با برگزاري اين همايش و مدال قطبي جديد، که آن هم ارزاني مرکز استان باشد ما هم معناي همايش‌ها را فهميديم و فکر مي‌کنم اين يکي از مهم ترين دستاوردهاي اين همايش باشد.
همايشي که در آن گردشگران و ميهمانان، شفاها و طي يک سخنراني به مخروبه‌هايي بنام آثار باقي‌مانده از توانايي‌ها، تاريخ، فرهنگ و تمدن گذشتگان دعوت مي‌شوند و چه خوش‌باوراني که گردشگراني به اين خرابه‌ها که البته روزي عمارت و هويت ملي و فرهنگي مردم منطقه بودند قدم خواهند گذاشت و ضمن پر کردن جاي خالي رونق و آباداني و اشتغال، نظاره‌گر از بين رفتن بيشتر قابليت‌هاي فرهنگي- تاريخي بالقوه اين مرز و بوم خواهند بود و تنها شب حضور خود را در زير آسمان پرستاره کوير و هتل‌هاي پرستاره‌اي که زخم چندين کلنگ احداث را بر تن دارند استراحت خواهند کرد.
قاين- خبرنگار کيهان

 


با وجود آنکه استان مازندران بيش از هر صنعت ديگري، قابليت گردشگري دارد اما اکنون اين صنعت به دليل نبود برنامه‌ريزي صحيح و کارآمد به معضل لاينحلي در اين استان تبديل شده است به طوري که سراسر طبيعت زيباي مازندران از زباله‌ها و پسماندهاي گردشگران پوشيده شده است.
علاوه بر اين، زباله‌هاي شهري و خانگي به اين معضل دامن زده است، کمبود زمين و بالا بودن سطح آب‌هاي تحت الارضي در استان‌هاي شمالي سبب ايجاد مشکل دفع و امحاي زباله در تمامي شهرهاي اين استان‌ها شده به طوري که در بابلسر معضل جمع‌آوري زباله از شدت بيشتري برخوردار است و زباله‌ها در اطراف دريا و رودخانه‌ها به چشم مي‌خورد.
مشکل از جايي ناشي مي‌شود که بيشتر مناطق مازندران از شمال به دريا و از جنوب به جنگل منتهي مي‌شوند و سطح خاک اين مناطق بسيار مرطوب و جلگه‌اي است. به همين علت جايي براي دفن زباله‌ها باقي نمانده و بايد از جنگل براي دفن زباله استفاده کرد که از طرفي انباشت زباله‌هاي تر در اين مناطق موجب مي‌شود شيرآبه‌هاي توليدي به سطح رودخانه‌ها و سفره‌هاي آب زيرزميني وارد شود و از طرف ديگر باعث آسيب به پوشش گياهي جنگل شده و بوي تعفن آزاردهنده‌اي را به دنبال دارد.
ورود ميليوني مسافران به شمال کشور در طول سال و به دنبال آن توليد زباله در حد بسيار انبوه، عدم جمع‌آوري به موقع، دفع غيربهداشتي آنها و در نهايت انباشت زباله در سواحل و مراتع و عرصه‌هاي جنگلي، ورود فاضلاب‌هاي خانگي به رودخانه‌هاي حاشيه شهرها، حتي ورود فاضلاب‌هاي خانگي مستقر در سواحل به دريا دست به دست هم داده‌اند تا شرايط زيست‌محيطي در اين استان با تهديدات جدي روبه‌رو شود.
به گفته کارشناسان محيط‌زيست ايجاد کارخانه‌هاي کمپوست يکي از روش‌هاي بازيافت زباله است که مراحل تفکيک زباله و تبديل شدن به مواد آلي را شامل مي‌شود و با فرهنگ جداسازي زباله ارتباط مستقيم دارد. کارشناسان معتقدند که نفوذ شيرآبه‌هاي ناشي از زباله به سفره‌هاي زيرزميني که آب شرب شهروندان را تأمين مي‌کنند به مراتب خطرناک‌تر از فاضلاب است.
گفتني است در مازندران به طور تقريبي روزانه بيش از 753 هزار ليتر شيرابه توليد مي‌شود. شيرابه حاصل از زباله‌ها مي‌تواند با در برگرفتن آلودگي‌هاي ديگري که در اطرافش قرار دارد به کانون قابل توجهي از باکتري‌ها و ساير ميکروب‌هاي مضر تبديل شود، در حالي که با اعمال مديريت مطلوب و استاندارد در جمع‌آوري و دفن بهداشتي زباله مي‌توان 40 درصد از ميزان توليد شيرابه را کاهش داد و علاوه بر کم شدن جرم حجمي زباله، از انتشار آلودگي در محل‌هاي دفع زباله جلوگيري کرد.
فرماندار شهرستان نور در کارگروه پسماند مازندران با بيان اينکه در حال حاضر زباله به معضل اساسي در شهر نور تبديل شده است، گفت: احداث کارخانه کمپوست زباله جزو مصوبات سفرهاي دوره اول دولت به استان بوده است که با گذشت چند سال از مصوبه هنوز اجرايي نشده است.
وي به احداث سوله ميلياردي براي کارخانه کمپوست نور اشاره کرد و گفت: با توجه به هزينه‌هاي هنگفتي که براي احداث سوله کارخانه صورت گرفته با رانش زمين اطراف سوله امکان ريزش کارخانه کمپوست وجود دارد که همچنان معضل زباله در بلاتکليفي به سر مي‌برد.
معاون عمراني استانداري مازندران در اين جلسه با بيان اينکه مشکل زباله مازندران از شرايط بحراني عبور کرده است، گفت: با احداث نيروگاه زباله‌سوز در استان مي‌توان مشکل زباله شهرهاي مختلف را رفع کرد.
هاشمي از تفويض اختيار کردن کارگروه پسماند شهرستان نور، از شهرداري به فرمانداري اين شهر خبر داد و گفت: فرماندار نور با برگزاري جلسه پسماند، نسبت به برطرف کردن معضل زباله و شيرابه اين شهر تصميمات لازم را اتخاذ و به کارگروه استان اعلام کند.
گرچه در مازندران خبر از ساخت کارخانه‌هاي کمپوست در بسياري از شهرها داده مي‌شود اما همچنان اين استان با انباشت زباله در تمام نقاط مواجه است و چنانچه اين وضعيت ادامه يابد ديگر زيبايي جنگل، کوه و دريا در مازندران به چشم نخواهد آمد.

 


اردبيل- خبرنگار کيهان: برداشت گندم از مزارع شهرستان بيله‌سوار مغان آغاز شد. بيک‌زاده رئيس اداره تعاون بيله‌سوار مغان گفت: با آغاز برداشت گندم و در راستاي تامين رفاه زارعان گندم کار و خريد به موقع گندم مازاد بر نياز کشاورزان، پنج مرکز خريد در سطح اين شهرستان داير شد. وي قيمت خريد هر کيلوگرم گندم از کشاورزان را 7228 ريال اعلام کرد.
مشکين‌شهر- خبرنگار کيهان: مديرکل راه و شهرسازي استان اردبيل گفت: امسال قطعه اول آزادراه مشکين شهر به اردبيل به طول 15 کيلومتر حدفاصل مشکين شهر تا سه‌راهي مغان به بهره‌برداري مي‌رسد. نماينده مشکين‌شهر نيز در بازديد از اين پروژه گفت: مبلغ 40 ميليارد ريال براي ادامه عمليات اين بزرگراه در نظر گرفته شده است.
دامغان- خبرنگار کيهان: اردوگاه دانش‌آموزي شهيد صدوقي دامغان از استاني به ملي ارتقاء يافت. مديرکل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: در اجراي منويات مقام معظم رهبري به منظور توسعه مراکز و فضاهاي پرورشي به ويژه اردوگاهها و با توجه به احراز شرايط و ضوابط و پيگيري اداره کل آموزش و پرورش سمنان اين مهم تحقق يافت.
اردبيل- خبرنگار کيهان: کمبود بارندگي به بيش از 50 درصد از اراضي کشاورزي شهرستان بيله‌سوار مغان خسارت وارد کرده است. شارعي مدير جهاد کشاورزي بيله‌سوار مغان گفت: از اول سال جاري ميزان بارندگي در اين منطقه 165 ميلي‌متر بوده است که اين مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش نشان مي‌دهد.
آوج- خبرنگارکيهان: شهرستان آوج از ايستگاه تلويزيوني ديجيتال بهره‌مند شد. استاندار قزوين گفت: پيش از اين شهرستان آوج از هفت شبکه ملي بهره‌مند بود که با افتتاح اين تعداد به 20 شبکه تلويزيوني و 20 خط راديويي افزايش پيدا کرد. وي افزود: اين گيرنده در روستاي گرمک از توابع شهرستان رزن نصب شده است.
اردبيل- خبرنگار کيهان: سامانه ديجيتال صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران در پارس‌آباد مغان مورد بهره‌برداري قرار گرفت. عبدالله مددي مديرکل صداوسيماي استان اردبيل گفت: پارس‌آباد مغان به لحاظ قرار گرفتن در منطقه مرزي و قرار گرفتن در خط مقدم حملات فرهنگي بيگانگان در اولويت راه‌اندازي فرستنده‌هاي ديجيتال تلويزيوني بود. وي گفت: با بهره‌برداري از اين فرستنده در پارس‌آباد مغان 20 شبکه تلويزيوني داخلي به صورت ديجيتال قابل دريافت هستند.
اهواز- خبرنگار کيهان: به مناسبت هفته جهاد کشاورزي 4 هزار و 904 پروژه توليدي، اشتغالزايي، عمراني سازمان جهاد کشاورزي خوزستان مورد بهره‌برداري قرار گرفت. رئيس سازمان جهاد کشاورزي خوزستان گفت:اين پروژه‌ها شامل 3 هزار و 221 پروژه دام و طيور، يک هزار و 500 پروژه توليدات گياهي، 79 پروژه دامپزشکي، 70 پروژه آب و خاک و 11 پروژه روستايي است.
انديمشک- خبرنگار کيهان: همايش نقش بانوان در تجلي حماسه سياسي و اقتصادي در تالار فرهنگ انديمشک برگزار شد. در اين همايش امام جمعه انديمشک گفت: بانوان ايران اسلامي در همه عرصه‌ها با حفظ ارزش‌هاي اسلامي حضوري حماسي داشته‌اند. وي افزود: حضور آگاهانه و حداکثري بانوان مي‌تواند توطئه‌هاي دشمنان و تبليغات دروغين آنها را نقش بر آب کند و دشمنان را در رسيدن به اهداف شومشان مأيوس کند.
جاسک- خبرنگار کيهان: مراسم کرسي تلاوت قرآن با همکاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و کانون فرهنگي ختم‌الرسل مسجد جامع بونجي برگزار شد. شيخ افضل شنبهي در اين مراسم گفت: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري برنامه‌هاي قرآني بايد در اولويت قرار بگيرد و يکي از برنامه‌ها ايجاد کرسي تلاوت در مساجد و اماکن فرهنگي است.
قشم- خبرنگار کيهان: منطقه آزاد قشم روزهاي پنجشنبه را تعطيل اعلام کرد. به گزارش خبرنگار کيهان در نشستي که مديرعامل سازمان با معاونين سازمان منطقه آزاد قشم داشت در جهت يکسان‌سازي و هماهنگي با ادارات دولتي فعال در جزيره قشم موافقت خود را با تعطيلي روزهاي پنجشنبه معاونت‌ها و مديريت‌هاي زيرمجموعه اعلام کرد.

 


اصفهان- خبرنگار کيهان:
تيم قرآني سپاه صاحب‌الزمان(عج) اصفهان توانستند رتبه‌هاي برتر را در سطح مسابقات قرآن نيروهاي مسلح و مسابقات قرآن مشترک ايران و عمان کسب کنند.
به گزارش روابط عمومي سپاه صاحب‌الزمان(عج)، عمار نمازي در رشته حفظ 5 جزء موفق به کسب مقام دوم و فرشيد توکلي در رشته مفاهيم سطح 2 موفق به کسب مقام سوم در مسابقات قرآن دوجانبه جمهوري اسلامي ايران و کشور عمان شدند. همچنين زهرا محمدي در سطح مسابقات قرآن نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در رشته حفظ 20 جزء موفق به کسب مقام سوم شد.
بنابراين گزارش، در مجموع در مسابقات قرآني خواهران شاغل سپاه، تيم اعزامي سپاه استان اصفهان موفق به کسب مقام سوم تيمي در بين رده‌هاي سپاه کل کشور شد.
مسابقات قرآن سپاه هر ساله در رده‌هاي مختلف سپاه برگزار مي‌شود و برگزيدگان در مرحله نهايي در مسابقات رده‌هاي کل سپاه و سپس مسابقات قرآن نيروهاي مسلح و برندگان اين مرحله به مسابقات دوجانبه قرآن ايران و عمان راه خواهند يافت.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
با آغاز فصل گرما آزمايشگاه تکميلي آب‌شناسي براي اندازه‌گيري عوامل ميکروبي آب استخرها در اهواز راه‌اندازي شد.
مدير گروه بهداشت محيط و حرفه‌اي مرکز بهداشت استان خوزستان با اعلام اين خبر گفت: با توجه به اينکه در آزمايشگاه آب‌شناسي مرکز بهداشت به صورت مستمر عوامل مختلف آب استخرها اندازه‌گيري مي‌شود، اين آزمايشگاه به صورت مکمل، عوامل ميکروبي بيماري‌زا را اندازه‌گيري مي‌کند.
مهران معلم راه‌اندازي اين آزمايشگاه را براي کنترل عوامل بيماري‌زا در خوزستان لازم و ضروري دانست و اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گرما و افزايش ميل و رغبت جوانان براي شنا در استخرها، رعايت نظافت و بهداشتي بودن آب استخرها ضروري است.
وي بر ضرورت نظارت کامل، بر بهداشتي بودن آب استخرها تاکيد کرد و گفت: مديران استخرها بايد مقررات بهداشتي را رعايت کرده و بر سلامت مراجعه‌کنندگان به استخر، نظارت کامل داشته باشند.
معلم با بيان اينکه در صورت وجود آلودگي در استخر، بيماري‌هاي عفوني زيادي در شناگران به وجود مي‌آيد اذعان کرد: بيماري‌هاي انگلي مانند تب تيفوئيد، ديسانتري، لپتوسپيروزيس، عفونت‌هاي پوستي، بيماري‌هاي خارش شناگران، عفونت سينوسي و عفونت گوش از جمله بيماري‌هايي هستند که از طريق آب آلوده استخر ايجاد مي‌شوند.
وي تصريح کرد: ميزان کلر آب بايد در حد 5/1 تا 3 p pm و PH آن در حد 2/7 تا 8 باشد و در غير اين صورت موجب سوزش چشم و خارش پوست شناگران مي‌شود.
معلم اظهار کرد: در شهرهاي تابعه دانشگاه علوم پزشکي اهواز 39 استخر شنا وجود دارد که در سال 483 بار از اين استخرها بازديد صورت گرفت.
وي افزود: در اين بازديدها 189 مورد کلرسنجي و 471 مورد نمونه‌برداري ميکروبي انجام شده است.

 


مشهد- خبرنگار کيهان:
مديرعامل سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد گفت: در حال حاضر در بيش از 80 درصد کاربري‌هاي مشهد اعم از بازارها، انبارها، اماکن اقامتي،...، ضوابط و استانداردهاي ايمني لازم به کار نرفته است.
حسن جعفري در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به آتش‌سوزي اخير کاروانسراي شاهرودي‌هاي مشهد، که طي آن انبار کالا و انبارهاي مجاور آن طعمه حريق شد گفت: با توجه به گستردگي آتش‌سوزي اين انبار، 60 ماشين‌ آتش‌نشاني (ويژه حمل آب) کار اطفاء را برعهده داشتند.
وي با بيان اينکه، متاسفانه در حال حاضر در کشور احکام قانوني لازم جهت برخورد با اماکن ناامن وجود ندارد و سازمان آتش‌نشاني تنها نقش نظارتي و پيشگيرانه را در اين زمينه عهده‌دار است، اظهار داشت: در همين راستا، سال گذشته بيش از 29هزار بازديد پيشگيرانه و نظارتي از سوي سازمان آتش‌نشاني مشهد صورت گرفت.
جعفري با اشاره به اينکه، طي هر سال رقم بروز حريق در کشور 15درصد افزايش مي‌يابد، گفت: اين رقم طي سالهاي 80 تا 85 به طور ميانگين در مشهد 12 درصد بوده که خوشبختانه طي سالهاي 86 تا 91، به 4درصد رسيده است.
گفتني است؛ طبق آتش‌سوزي کاروانسراي شاهرودي‌هاي مشهد، که در مجاورت بسياري از انبارهاي اين شهر واقع شده، حريق گسترده‌اي صورت گرفت و بسياري از کالاهاي موجود در آن اعم از چرم، پتو، مواداوليه ريسندگي، حبوبات و... در آتش‌ سوختند و خسارت‌هاي مالي زيادي به صاحبان اين اجناس وارد شد.
علت اصلي بروز و انتشار آتش نيز فرسوده بودن اين کاروان‌سرا است که با توجه به قدمت 200 ساله آن، به عنوان انبار کالا به ‌کار گرفته مي‌شده و فاقد هرگونه سيستم اطفاي حريق بوده است.
همچنين به گفته مسئولان آتش‌نشاني، زمان بروز حريق با تاخير به اين سازمان اعلام شده است.

 


اراک- خبرنگار کيهان:
در اجراي مرحله دوم طرح ملي تربيت حافظان قرآن کريم در استان مرکزي پيش‌بيني مي‌شود 4هزار نفر حافظ قرآن تربيت شوند.
مديرکل اوقاف و امور خيريه استان مرکزي با اعلام اين خبر گفت: اين طرح بين گروه‌هاي سني کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان از اول تيرماه اجرا مي‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين عباسيان افزود: نونهالان، بين سنين 7 تا 12سال اقدام به حفظ سوره‌هاي کوتاه قرآن کريم، نوجوانان 12 تا 18 سال جزء اول و جزء آخر و افراد 19 سال به بالا 2جزء اول به همراه جزء آخر قرآن کريم را حفظ خواهند کرد.
وي با اشاره به آغاز ثبت نام مرحله دوم اظهار کرد: طرح تربيت حافظان و قاريان قرآن کريم با همکاري، مسئولان بقاع متبرکه، موسسات قرآني و مراکز قرآني وابسته به اوقاف در استان مرکزي اجرا خواهد شد.

 


هنوز مشکلات عديده‌اي داريم
کلان‌شهر اهواز با جمعيتي بالغ بر يک ميليون نفر هنوز با مشکلات عديده‌اي دست و پنجه نرم مي‌کند که نبايد مسئولين از کنار آن با بي‌تفاوتي عبور کنند. يکي از شهروندان با مراجعه به دفتر سرپرستي کيهان گفت: در منطقه سليم‌آباد با جمعيتي بالغ بر 1500 نفر واقع در سه راهي اهواز- خرمشهر و همچنين کوي السادات با جمعيتي بالغ بر 1000 نفر روبه‌روي کوي 22 بهمن که اکثرا از اقشار آسيب‌پذير جامعه‌اند فاقد امکانات اوليه زندگي همچون فاضلاب شهري، آسفالت معابر، خانه بهداشت و روشنايي خيابان‌ها هستند.
وي در ادامه به نبود دبستان دخترانه و پسرانه در اين مناطق اشاره کرد و گفت: تاکنون اهالي اين مناطق مراجعات و پيگيري‌هاي زيادي براي رفع اين معضلات به استانداري، شهرداري، فرمانداري، بهداشت و درمان و اداره نوسازي مدارس داشته‌اند اما هيچ گونه اقدامي در اين رابطه از سوي مسئولين صورت نگرفته است.
پيرو اظهارات اين شهروند، خبرنگار ما با حضور در اين مناطق از نزديک ضمن گفت‌وگو با شهروندان و صحت و سقم مطالب مطرح شده از دريچه دوربين عکاسي‌اش تعدادي عکس از عمق محروميت‌هاي اين مناطق گرفت تا مستندات اين گزارش باشد.
اميدواريم انعکاس اين مطلب تلنگري بر مسئولين محترم استان و شهر اهواز باشد که گاه ديدگان خود را بر حقايق غيرقابل انکار شهرمان مي‌بندند و با ارائه آمارهاي بلند و بالا از ياد مي‌برند که هنوز در اهواز مناطقي وجود دارد که فاقد امکانات اوليه زندگي است.
اهواز- خبرنگار کيهان

 


شهرکرد- خبرنگارکيهان:
به مناسبت 5خرداد روز نسيم مهر و با برگزاري همايش اين روز مبلغ 65ميليون ريال به خانواده‌هاي زندانيان چهارمحال‌وبختياري اهدا شد.
مديرعامل انجمن حمايت از زندانيان استان افزود: پرداخت مبلغ فوق براي رفع نيازهاي خانواده زندانيان صورت گرفته است.
همايون گنجي با اشاره به اينکه 550 خانواده زنداني تحت پوشش حمايت هاي اين انجمن قرار دارد اضافه کرد: سال گذشته يک ميليارد ريال به صورت نقدي و غيرنقدي به آنها کمک شده است.
وي ادامه داد: پرداخت کمک‌هاي نقدي به خانواده‌هاي زندانيان به صورت‌ ماهانه و کمک‌هاي غيرنقدي شامل سبد غذايي، بن کالا و پوشاک به مناسبت‌هاي مختلف انجام مي‌شود.

 


فيروزآباد- خبرنگار کيهان:
اعضاي کميسيون صنعت و معدن مجلس شوراي اسلامي به همراه فرماندار و نماينده مردم فيروزآباد در مجلس شوراي اسلامي از پروژه در حال احداث گروه صنعتي کربنات سديم کاوه بازديد کردند.
مهندس عسکريان يکي از اعضاي هيئت مديره اين پروژه گزارشي از روند احداث و پيشرفت فيزيکي و محصولات توليدي کارخانه کربنات سديم کاوه ارائه کرد.
جهانبخش بهمني، فرماندار شهرستان فيروزآباد اشتغال را يکي از مباحث اصلي فيروزآباد ذکر کرد و گفت: ايجاد اشتغال بايد درپي توسعه ظرفيتهاي موجود با هزينه کمتر و سرعت بيشتر صورت پذيرد. وي بر اجراي طرح توسعه گروه صنعتي کربنات سديم کاوه تاکيد و گفت: همه دستگاههاي اجرايي شهرستان بايد با جديت و برنامه‌ريزي اصولي زمينه تحقق اين مهم را فراهم سازند. عسکريان از نمايندگان عضو کميسيون صنعت و معدن تقاضا کرد که با تامين اعتبار لازم براي بررسي و آمايش صنعتي و معادن، اين شهرستان را ياري کنند.

 


زنجان-خبرنگار کيهان:
نخستين کتاب آموزشي ويژه بيماران قلبي توسط گروه جراحي قلب بيمارستان آيت‌الله موسوي زنجاني منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي زنجان، در اين کتاب آنچه بيماران جراحي قلب بايد بدانند توسط دکتر عنايت‌الله کريميان فوق‌تخصص جراحي قلب و عضو انجمن جراحان قلب اروپا تأليف شده است و به‌عنوان اولين کتاب مرجع فارسي راهنماي بيماران جراحي قلب با آموزش نکات و مراقبت‌هاي لازم قبل و بعد از عمل، شرايط روحي و جسمي مناسبي را براي بيماران جراحي قلب فراهم مي‌آورد.
در اين کتاب تمام رنگي، علاوه بر تشريح و توصيف ساختمان قلب، بيماري‌هاي قلبي، روش‌هاي تشخيص بيماري‌هاي قلبي، مراقبت‌هاي لازم قبل از عمل، شرايط بيمار در حين و بعد از عمل و همچنين مراقبت‌هاي لازم بعد از عمل به زبان ساده و کاملاً قابل فهم براي بيماران و اطرافيان بيمار توصيف شده است. روش‌هاي بازتواني قلبي و همچنين رژيم‌هاي غذايي مناسب بيماران قلبي و داروهاي لازم و علائم هشدار بيماري‌هاي قلبي و روش‌هاي پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي در اين مجموعه بي‌نظير گنجانده شده است.
براساس اين گزارش براي فهم بيشتر مسائل، همراه با شرح و توضيح، عکس‌هاي رنگي به شکل کاملاً قابل فهم براي عموم گنجانده شده، به طوري که جوابگوي بسياري از سؤالات بيماران قلبي است.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کيهان:
مراسم جشن تکليف دانش‌آموزان دختر پايه سوم ابتدايي گنبدکاووس به صورت متمرکز در امامزاده يحيي بن‌زيد(ع) اين شهرستان برگزار شد.
دراين مراسم حدود 150 دانش‌آموز شرکت کننده رسيدن به سن تکليف خود را جشن گرفتند.
ابراهيم زارعي معاون پرورشي آموزش و پرورش گنبدکاووس با تبريک رسيدن به سن تکليف به دانش‌آموزان از آنان خواست که در انجام فرامين ديني خود ثابت قدم باشند.

 


ساري- خبرنگارکيهان:
مديرکل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي مازندران از اجراي طرح ايمن‌سازي جاده‌هاي محدوده مدارس اين استان خبر داد.
مجيد نصرالله‌نژاد گفت: اجراي طرح ايمن‌سازي جاده‌هاي محدوده مدارس مازندران با هدف جلوگيري از بروز حوادث و تلفات احتمالي ادامه خواهد يافت.
وي افزود: سال گذشته در 15مدرسه غرب مازندران اين طرح اجرا شد که موجب اثربخشي فراوان شد.
مديرکل حمل‌ونقل و پايانه‌هاي مازندران گفت: امسال و در اولين قدم براي تداوم ايمن‌سازي در محدوده مدارس، دو مدرسه در محور منطقه دودانگه و شهيد زارع‌ساري ايمن‌سازي شدند.
نصرالله‌نژاد افزود: در اجراي اين طرح‌ها، در محدوده مدارس نوارهاي لرزاننده، گل ميخ عرضي و نوشتار سمبل عبور اطفال و مدرسه نصب شد.

 


بناب- خبرنگارکيهان: فرماندار بناب خواستار تعامل و هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي براي حفظ سلامت مردم و جلوگيري از شيوع بيماري‌ها شد.
سعيد برقي در جلسه کارگروه سلامت و امنيت غذايي شهرستان بناب با اشاره به اينکه بازرسي‌هاي بهداشتي از مراکز عرضه مواد غذايي بايد مرتب و پيوسته انجام شود؛ گفت: فروشندگان مواد غذايي و توليدکنندگان مواد غذايي بايد از لحاظ بهداشتي کنترل شوند تا از بروز بيماري و آلودگي در سطح جامعه جلوگيري شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به مشکلات بيمارستان شهداي بناب اظهار کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکي استان آذربايجان شرقي بايد تکليف اين بيمارستان را روشن کنند. چون بيمارستاني که فاقد اورژانس باشد، نمي‌شود به آن بيمارستان گفت.
عضو سازمان نظام پزشکي بناب نيز در اين نشست با اشاره به کمبود پزشک در اين بيمارستان گفت: در بيمارستان بناب صرفاً از ساعت 8صبح الي 11 مي‌توان پزشک ديد و اگر غير از اين ساعات مريضي به اين بيمارستان مراجعه کند، با نبود پزشک مواجه خواهد شد.
دکتر مهين اشرفيان افزود: اين بيمارستان تنها با پرستار اداره مي‌شود و پاسخگوي خيل مراجعان نيست!
وي خاطرنشان کرد: بيمارستان شهدا علي‌رغم اينکه دو سال از افتتاح آن مي‌گذرد، تنها نام يک بيمارستان را يدک مي‌کشد و جا دارد مسئولان امر تدابير لازم را در زمينه تأمين پزشک مورد نياز انجام دهند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10