(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29 خرداد 1392 - شماره 20521

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
قربانيان و معرکه‌آرايان واقعي (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
کوپه (گفت و شنود)
تقدير معاون اول قوه قضائيه از قانونمداري کانديداها
اصحاب رسانه و هواداران در انتخابات
بررسي تطبيقي نتيجه آرا در انتخابات رياست جمهوري و شوراها
رأي اصلاح‌طلبان حداکثر 10 درصد است
سيد حسن نصرالله بار ديگر موازنه قدرت را در منطقه به هم زد(خبر ويژه)
چرا خاتمي حاضر نيست
به منتخب مردم تبريک بگويد؟(خبر ويژه)
ماجراي تقابل ديرين روحاني با افراطيون مدعي اصلاحات(خبر ويژه)
تقلب نتانياهو در قضاوت درباره رئيس جمهور جديد ايران(خبر ويژه)
متاسفانه مردم به يک روحاني مضاعف راي دادند!(خبر ويژه)
 


تحولات منطقه که ريشه‌هاي مشخصي دارد و عوامل اصلي انگيزشي آن که اسلام‌خواهي و استيلاستيزي است، کاملا روشن است، اين روزها با تشديد فعاليت‌هاي تروريستي که متاسفانه به نام دين انجام مي‌شود و باعث درگيري‌هاي شديد ميان مسلمانان شده، با ابهامات و پرسش‌هاي جدي مواجه گرديده است.
واقعيت اين است که در منطقه شمال آفريقا و خاورميانه، غرب منفورترين مجموعه به حساب مي‌آيد که بنام تمدن و توسعه، دارايي‌ها و حتي شخصيت مردم در اين منطقه را تاراج کرده است. بر اين اساس همه افکارسنجي‌هايي که طي دو دهه گذشته از سوي موسسات معتبري نظير «پيو» و «زاگبي» انجام شده از بالا بودن ميزان نفرت مردم از غرب حکايت داشته به گونه‌اي که دولت آمريکا را وادار کرد که از شعار دروغين «توسعه دمکراسي» در جهان اسلام دست بردارد و کاستن از نفرت مردم عليه غرب را در دستور کار خود قرار دهد.
از سوي ديگر در اين منطقه که اسلام مشترک‌ترين و عام‌ترين عنصر فرهنگي و تمدني آن است، هيچ‌چيز به اندازه «دين» از اهميت و اولويت برخوردار نيست. مردم در مصر، تونس، ليبي، سودان، عربستان، يمن، ترکيه و در هر نقطه ديگر اسلام را اصلي‌ترين هويت فرهنگي خود دانسته و به گواهي اسناد فراوان هيچ‌چيز به اندازه اسلام، آنان را به حرکت درنمي‌آورد. در مصر اسلام بعنوان تنها عنصر حرکت‌دهنده و معنادهنده به حرکت مطرح است به گونه‌اي که حتي حکومت‌هاي شديدا مخالف دين سعي کرده‌اند که با گروهي از متدينين تعامل داشته و خود را با دين‌گرايان همراه نشان دهند مثلا انورسادات زماني که روي کار آمد در کنار اقدامات فاجعه‌باري که بخصوص در مورد رها کردن مبارزه با رژيم صهيونيستي طراحي نمود، وانمود کرد که برخلاف «عبدالناصر» به گروههاي اسلام‌گرا اجازه فعاليت مي‌دهد در عمل هم با گروهي از سلفي‌ها وارد تعامل شد. در اين دوره هم غرب وانمود مي‌کند که نه تنها با اخوان‌المسلمين بعنوان يک گروه اسلام‌گرا مشکلي ندارد بلکه حاضر است به آنان کمک هم برساند. اما واقعيت اين است که غرب نمي‌تواند به صورتي اعلام شده از سد اسلام‌گرايان عبور کند بلکه راه موفقيت را در وانمود کردن موافقت با اسلام‌گراها مي‌داند.
اسلام‌گرايي در مصر يک پديده طبيعي است و وجه غالب آن هم استقلال‌خواهي و تکيه بر فرهنگ و تمدن خودي است اما غرب تلاش مي‌کند معناي ديگري از اسلام‌گرايي ارائه کند! در مصر مسلمانان عمدتا روحيه‌اي عرفاني دارند و ستيز با هم‌کيشان را برنمي‌تابند و در طول صدها سال، اين مهمترين خصلت مردم در اين سرزمين بوده است. اما امروز مي‌بينيم که به نام اسلام‌ گروهي عليه گروه ديگر وارد ميدان مي‌شود اين يک تغيير طبيعي به حساب نمي‌آيد. نشانه آن اين است در گذشته حکومت‌هاي سادات و مبارک که وابستگي شديد‌شان به آمريکا بسيار آشکار بود، گروه‌هاي خاصي را که اين روزها آتش درگيري برافروخته‌اند، کنترل مي‌کردند و غرب هم به اين کنترل تاکيد داشت. در حالي که امروز، اين‌ها آزاد شده و با بکارگيري انواع امکانات و تجهيزات در حال برهم زدن معادله‌هاي مدني و قرارهاي مشترک نظير انتخابات و قانون اساسي مي باشند و در عمل هم با گروه‌هاي لائيک غرب‌گرا در اين راه در يک جبهه مشترک قرار گرفته‌اند با اين وصف درگيري‌هاي کنوني را نمي‌توان برخاسته از اختلاف افکار دانست. نکته جالب ديگر اين است که دامنه اين مباحث از حوزه ملي فراتر مي‌رود. 5-4 روز قبل در مصر گردهمايي بزرگي توسط تکفيري‌ها و عناصر سابق اطلاعاتي مصر در اعتراض به دولت سوريه برگزار شد و در آن قطع رابطه ديپلماتيک مصر و سوريه درخواست شد و بلافاصله از سوي مرسي رئيس‌جمهور اخواني مصر مورد حمايت قرار گرفته و به اجرا گذاشته شد. در اين گردهمايي مسئله اختلافات شيعه و سني در کانون اصلي بحث همه سخنران‌ها قرار گرفت در حالي که به اندازه يک سطر عليه رژيم صهيونيستي موضع نگرفتند. اين به خوبي نشان مي‌دهد که مانور مخالفت با شيعه و گسترش تضاد با ايران و جبهه مقاومت اگرچه ظاهري «سني» دارد ولي جداي از ماهيت و نتيجه، به وسيله غرب و در يک برنامه‌ريزي چند‌وجهي دنبال مي‌شود.
در کنار اين مسئله بايد به يک موضوع کانوني ديگر که تاکنون عامل اصلي وحدت بين شيعيان و اهل سنت بوده، اشاره کرد. فلسطين در طول 7 دهه گذشته مهمترين عنصر ميداني وحدت بين طوايف مختلف مسلمانان بوده است. در طول سه دهه گذشته اين موضوع علاوه بر ايفاي نقش وحدت بين مسلمانان، مهمترين عنصر مشخصه «جبهه مقاومت» نيز بوده است و اساسا اگر فلسطين از جبهه مقاومت جدا شود، اين جبهه موضوعيت خود را از دست مي‌دهد.
در طول هفته‌ها و ماه‌هاي اخير تلاش زيادي شد تا اين کانون وحدت‌بخش به حاشيه رفته و حتي به ضد خود تبديل گردد. اين موضوع ابتدا در درگيري اردوگاه اليرموک دمشق خود را نشان داد. درگيري سوري-فلسطيني با حمله يک گروه تندرو به ماموران ارتش در اين اردوگاه آغاز شد و بسيار عجيب بود چرا که طي 45 سال گذشته يعني از زمان آغاز شکل‌گيري اين اردوگاه سابقه نداشت. هر چند در اين ماجرا، خود فلسطيني‌ها و پليس تحت امر حماس وارد شده و با اين عناصر درگير شدند و مناقشه‌اي که در ادامه، فلسطيني-فلسطيني شده بود، مهار گرديد.
اين حرکت در ادامه به تخريب رابطه حماس-حزب‌الله به عنوان دو رکن اصلي ميداني مقاومت که ضمنا معرف هر دو بخش اسلام-يعني شيعيان و اهل سنت-مي‌باشند، منجر شد. در اين ميان، «سوريه» و درگيري ارتش با تروريست‌ها با تغيير عنوان و تبديل شدن به درگيري «اسد با مردم» خميرمايه اين اختلاف‌آفريني شد. حماس اگر چه تاکنون هم بيانيه‌اي عليه دولت سوريه صادر نکرده و شخصيت‌هاي اصلي حماس موضع‌گيري حادي عليه سوريه نداشته‌اند ولي بخشي از تعاملات خود را به سمت کشوري نظير قطر برده که دشمن و پادوي دشمنان جبهه مقاومت به حساب مي‌آيد. در عين حال اين ميزان از اختلاف در هر جا يافت مي‌شود و جدي تلقي نمي‌گردد. اما در بحث ايجاد اختلاف ميان اضلاع و اجزاء جبهه مقاومت که نقش آمريکا و رژيم‌هاي وابسته عربستان و قطر در آن کاملا آشکار است، موضوع فراتر از اختلاف بين گروهي از فلسطيني‌ها با يک بخش از سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران است. در واقع در اين بحث، تمرکز نفاق‌آميز آمريکا و وابستگان منطقه‌اي آن روي موضوعي است که اساس مسئله مقاومت را تشکيل مي‌دهد. جمهوري اسلامي بعنوان قلب جهان اسلام مهمترين احياگر فلسطين و مهمترين مانع هضم اين قطعه مقدس در پيکره رژيم صهيونيستي است و اگر ايراني‌ها و نظام سياسي آنان باور کند که جايگاهي در معادله فلسطين ندارند و بايد بحث درباره آن را به قطر و عربستان واگذار نمايند، در واقع بايد براي هميشه از قرار داشتن در کانون يک جبهه مؤثر بين‌المللي و منطقه‌اي چشم بپوشند و از آنجا که در اين صورت عمق امنيتي و سياسي خود در منطقه را از دست مي‌دهند بايد هر لحظه منتظر حادثه بمانند. براين اساس بحث اختلاف افکني در جبهه مقاومت يک اقدام امنيتي با نتايج زيانبار است و همه بايد به آن توجه داشته باشند.
نتيجه اختلاف‌افکني ميان شيعيان و اهل سنت ايجاد درگيري‌هايي است که بطور يکسان و هم‌زمان منافع هر دو مذهب اسلامي را تهديد مي‌نمايد. دو روز پيش روزنامه صهيونيستي هاآرتص در سرمقاله خود با خوشحالي و صراحت نوشت: «با درگيري‌هاي کنوني شيعيان و اهل سنت در حوزه عربي، بحث مخالفت با اسرائيل کاملاً به حاشيه رفته و اين يک فرصت مهم تجديدناپذير براي تثبيت هميشگي اسرائيل و ابطال نظريه دو دولت- يعني استقرار دولت صهيونيستي و دولت فلسطيني در سرزمين فلسطين- مي‌باشد.»
اهل سنت و شيعيان به ايجاد کانونهاي وحدت‌گرا احتياج دارند. علماي اهل سنت و علماي شيعه بايد در درون خود و نيز در نشست‌هاي مشترک وضعيت خطرناک کنوني که قطعاً هيچ نفعي براي اسلام و مسلمانان ندارد و آينده آنان را تباه مي‌کند، مورد بحث و بررسي جدي قرار دهند. اگر اين اتفاق نيفتد دامنه نزاع-همانگونه که نشانه‌هاي آن ديده مي‌شود- فراتر از وضع کنوني است و خداي نخواسته بايد منتظر روزي باشيم که درگيري سني-سني که امروز فقط در بخشي از کشورهاي با اکثريت اهل سنت ديده مي‌شود، همه کشورهاي سني را دربر بگيرد و در نهايت خون بزرگان سني بر زمين بريزد! مگر نه اين است که امروز در حلب و رقه و ديرالزور جبهه‌النصره که به دروغ خود را فدايي اهل سنت به حساب مي‌آورد، علما و غيرعلماي سني را در اين مناطق به رگبار مي‌بندد و آنان را مهدورالدم معرفي مي‌نمايد.
بزرگان اسلام نبايد اجازه دهند، کساني که اساساً هيچ نسبتي با دين ندارند و در محضر هيچ عالم و روحاني عاليرتبه‌اي تلمذ نکرده‌اند، بر کرسي فتوا نشسته و قتل زنان و کودکان مسلمان را صادر نموده و در ميان مسلمانان جوي خون راه بياندازند. آيا غير از اين است که امروز غرب و بخصوص آمريکا که بشدت در تنگنا قرار گرفته و در معرض انتقام مسلمانان هستند، صحنه‌آراي چنين معرکه‌هاي خونين و شرم‌آوري هستند؟
سعدالله زارعي

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* آمريکايي‌ها بي‌جهت قند در دلشان آب نشود رئيس‌جمهور منتخب از اعضاي جامعه روحانيت مبارز است که به عنوان سربازان اسلام و ولايت و نظام از منافع ملي ايران دفاع مي‌کنند. مطمئن باشند که در اين دوره رياست جمهوري هم آبي براي آنان گرم نخواهد شد. چرا که پشتيبان واقعي رئيس‌جمهور جديد نيز از نسل 22 بهمن 57 هستند و تا آخر ايستاده‌اند.
3472---0938
* نظام اسلامي ما نظام مظلومي است که 4 سال پيش به آن تهمت ثابت نشده جابجايي 11 ميليون راي زدند ولي همين نظام امروز پاي 250 هزار راي بيشتر از 50درصد نامزد پيروز ايستاده است.
3541---0911
* امت حزب‌الله همانند آن‌هايي نيست که در سال 88 جمهوريت را فداي اشرافيت کردند . اصلاح‌طلبان توجه داشته باشند که آقاي حسن روحاني از صندوق نظام و دولتي بيرون آمد که به تقلب متهمش کردند. خوشحاليم که زير سايه ولايت طعم پيروزي را مي‌چشند.
4174---0914
* با تبريک به رئيس‌جمهور منتخب از ايشان انتظار داريم ضمن تلاش براي حل مشکلات معيشتي مردم با درايت و بدون تخطي از اصول انقلاب در جهت حفظ منافع ملي و دفاع از حقوق کشورمان گام بردارد. يادآوري مي‌کنيم توقعات و اشتهاي بيگانگان سيري ناپذير است و دادن امتياز به آنان دردي را درمان نخواهد کرد.
0767---0912
* به آقايي که گفته اين انتخابات دمکراتيک‌ترين انتخابات است بفرماييد چهار سال گذشته هم همين دولت انتخابات رياست جمهوري سال 88 را برگزار کرد و همين شوراي نگهبان بر آن نظارت کرد ولي چون نامزد مورد نظر ايشان پيروز نشد تهمت تقلب به نظام زدند. خداوند هرگز از سر تقصيرات اين جماعت نخواهد گذشت. اين چه مرام و مسلکي است که اگر نامزد مورد نظر ما پيروز نشود تقلب شده و اگر پيروز بشود دمکراتيک‌ترين انتخاب صورت گرفته است.
1750---0917
* در روزي که نتيجه انتخابات به نفع ما نبود نه کسي کشته شد، نه مسجدي، نه اتوبوسي نه بانکي نه سطل زباله‌اي آتش گرفت و نه اردوکشي خياباني صورت گرفت. ما به هموطنان لبخند زديم و تبريک گفتيم اين يعني تمدن و قانون‌مداري حزب‌الله.
مرتضايي
* خطاب به اصلاح‌طلبان بنويسيد روزي که نتيجه به نفع ما نبود نه خانه‌اي نه اتوبوسي و نه بانکي آتش زده نشد ولي آنان نشان دادند که اگر نامزدي مخالف نظر و خواسته آنان از صندوق بيرون بيايد به هر نوع خشونت و جنايت حتي آتش زدن مسجد و کتاب خدا متوسل مي‌شوند.
6590---0916
* انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري مهر باطلي به ياوه گويي‌هاي ياوه‌گويان در مورد انتخابات سال 88 بود. بعضي از شخصيت‌ها بايد ياد بگيرند که فقط در صورت بيرون آمدن نامزد مورد نظر آنان از صندوق‌ها انتخابات را تاييد نکنند. بلکه اخلاق تحمل شکست را هم داشته باشند.
4778---0914
* حال که براي ديرفهم‌ترين افراد هم مشخص شد که نظام اسلامي اهل تقلب نيست وقت آن است که به حکم عدالت سران فتنه به خاطر آن ظلم بزرگ به اين نظام مظلوم محاکمه بشوند.
4170---0919
* پيروزي آقاي حسن روحاني تو دهني بزرگي به دهان کساني بود که مرتب القا مي‌کردند انتخابات و راي‌گيري در کشور بي‌معنا است و راي دادن ملت تأثيري ندارد و نظام گزينه خودش را از داخل صندوق بيرون مي‌آورد. خدا خواست آقاي حسن روحاني پيروز بشود تا اين جماعت براي هميشه رسوا گردند.
0659---0935
* به اعتقاد بنده پيروزي آقاي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري از ابعاد مختلف به نفع نظام و کشور مي‌باشد. چه بسيار حرف و حديث‌هايي که ممکن بود گفته شود ولي اين حادثه همه آنها را شکست و کنار گذاشت و دهان خيلي از دشمنان داخلي و خارجي را به طور کامل بست.
3292---0918
*‌ پيشنهاد مي‌شود بعد از هر انتخابات پرشور کشور يک جشن ملي تحت عنوان حماسه حضور با شرکت تمام نامزدها در يکي از ورزشگاه‌ها برگزار شود تا مزاحمتي براي شهروندان به وجود نيايد.
4540---0912
* از مسئولين وزارت نفت خواهشمندم در مورد نتايج آزمون شرکت نفت پي‌گير باشند.
اميدواري
* مديرعامل تامين اجتماعي در تاريخ 19/3/92 اعلام نمود افزايش حقوق بازنشستگان تا پايان خرداد اعمال مي‌شود. پس چرا خبري نشد؟
ميرزايي
* شرکت ايرانسل اعلام کرده که قيمت هر پيامک فارسي 10 تومان ولي براي هر پيامک 16 تومان کسر مي‌‌کند چرا؟
7084---0935
* انتظار داريم سنت تبليغ احاديث چهارده معصوم(ع) که مدتي است به طرق گوناگون در ايستگاه‌هاي مترو باب شده همچنان تداوم پيدا کند تا مردم بيشتر از آن بهره مند گردند.
6263---0938
* در شهر نقده که يک شهر مرزي است قيمت گوشت کيلويي 28 هزار تومان شده و برنج با قيمت 5500 تومان به فروش مي‌رسد. چرا مسئولين در اين خصوص اقدام درخور توجهي انجام نمي‌دهند.
7510---0914
* رئيس‌جمهور مصر با درخواست ايجاد منطقه پرواز ممنوع در سوريه حقيقتا وامداري خود را به غرب تاييد مي‌کند.
1375---0916
* سهام حکمت ايرانيان که اخيرا به کارکنان ارتش واگذار شده در شهرستان اروميه قابل خريد و فروش نيست. در ضمن دارندگان اين نوع سهام را بلاتکليف نگه داشته‌اند. از مسئولين امر درخواست رسيدگي داريم.
7510---0914
* بي‌اعتنايي مطلق به حضور و پرسش‌هاي خبرنگار با ظاهر خبرنگار بي‌بي‌سي نشانه اين واقعيت است که مردم برنامه‌هاي ضداسلامي و ضدايراني آنها را نوعي اتلاف وقت بي‌ثمر به شمار مي‌آورند.
بلغار
* فرزندم در آزمون استخدامي استانداري آذربايجان‌شرقي که در اسفند 91 برگزار شد قبول شده ولي دعوت به مصاحبه نشده است. لطفا توضيح بدهند.
8886---0914

 


گفت: راديو آمريکا گفته است؛ کنفرانس خبري روحاني رئيس‌جمهور جديد ايران نااميدکننده بود.
گفتم: مگر انتظار داشتند براي آنها اميدآفرين باشد؟!
گفت: مي‌گويد دکتر روحاني در مصاحبه خود همان حرف‌ها و نظرات آيت‌الله خامنه‌اي را تکرار کرد و نشان داد که سياست‌هاي ايران تغييري نکرده است.
گفتم: مگر قرار بود تغيير کند؟!
گفت: اعلام کرده که انتظار داشتيم روحاني طرفدار جنبش سبز باشد ولي حالا معلوم شده يکي ديگر از طرفداران وضع موجود ايران است.
گفتم: يارو توي کوپه قطار از کسي که در صندلي روبرو نشسته بود پرسيد؛ مي‌بينم که شما داريد به سلامتي برمي‌گرديد؟!

 


معاون اول قوه قضاييه با بيان اينکه حماسه سياسي منتهي به انتخاب رئيس‌جمهور منتخب شد تاکيد کرد قانون‌مداري کانديداها، اصحاب رسانه و مردم موجب شد تا پرونده‌اي در دستگاه قضايي به عنوان تخلفات انتخاباتي در سراسرکشور گزارش نشود.
به گزارش خبرنگار کيهان، حجت‌الاسلام والمسلمين «سيد ابراهيم رئيسي» در نشست خبري خود که در ساختمان قوه قضاييه برگزار شد، با اشاره به نامگذاري سال جاري به حماسه سياسي و حماسه اقتصادي اظهار داشت: حضور بيش از 70 درصدي مردم و زمان‌شناسي و دشمن‌شناسي اين عزيزان خلق حماسه سياسي را بوجود آورد لذا بايد سر بر آستان ربوبي ساييد و شکرگزار خداوند باشيم.
معاون اول قوه قضاييه با بيان اينکه حماسه سياسي منتهي به انتخاب رئيس‌جمهور منتخب شد گفت: قرار است حجت‌الاسلام روحاني 4 سال سکان‌دار دستگاه اجرايي باشد و قوه قضاييه نيز آمادگي لازم براي همکاري جهت انجام وظايف اين نهاد اجرايي را خواهد داشت.
وي با بيان اينکه حماسه سياسي زمينه‌اي براي خلق حماسه اقتصادي است، تصريح کرد: در پرتو همکاري همه اجزاي نظام و در راس آن سران سه قوه اين مهم برآورده مي‌شود. در آغاز سال قوه قضاييه براي محقق شدن اين شعار با تشکيل دادن کار گروهي سهم قوه قضاييه را در خلق حماسه سياسي و اقتصادي بررسي کرد.
رئيسي با اشاره به موضوعاتي که در خلق حماسه اقتصادي نقش مهمي دارند اظهار داشت: حمايت از سرمايه‌گذاري و کارآفريني در دادگستري‌هاي استان‌هاي سراسر کشور بايد توسط روساي کل دادگستري و بخش‌هاي نقش‌آفرين فعال شود همچنين با فعال شدن دفتري تحت عنوان سرمايه‌گذاري در سازمان بازرسي کل کشور مي‌توان موانع را برطرف کرد.
معاون اول قوه قضاييه با اشاره به مسئله کمبود نيروي انساني در اين دستگاه خاطرنشان کرد: در سال جاري 1000 قاضي را در دستگاه قضايي جذب خواهيم کرد و اين فرصتي براي رفع کمبودهاي نيروي انساني و رسيدگي به برنامه سريعتر در اين حيطه است.
وي با اشاره به نامگذاري يکي از روزهاي هفته قوه قضاييه به نام قانون‌مداري و توجه به قانون افزود: امروز توجه به قانون مورد تاکيد همگان است همچنين انتخابات خوب و کاهش آمار تخلفات جدي حاکي از توجه به قانون و البته فعال شدن بخش‌هاي پيشگيري از تخلفات انتخاباتي بوده است.
معاون اول قوه قضاييه اظهار داشت: قانون‌مداري کانديداها، اصحاب رسانه و مردم موجب شد تا پرونده‌اي در دستگاه قضايي به عنوان تخلفات انتخاباتي در سراسر کشور گزارش نشود، بنابراين هرچه توجه به قانون در کشور بيشتر باشد شاهد کاهش ورودي پرونده‌ها به دستگاه قضا خواهيم بود.
وي ادامه داد: رعايت حقوق شهروندان نيز يکي ديگر از محورهاي مورد تاکيد دستگاه قضا است چرا که با توجه به اين عامل شاهد کاهش تخلفات خواهيم بود.
رئيسي به سامانه خدمات الکترونيکي (سخا) اشاره و تصريح کرد: اين شبکه تسريع رسيدگي به پرونده‌هاي قضايي را محقق مي‌کند، امروزه بيشتر از 70درصد دادخواست‌ها به صورت الکترونيکي انجام شده و با يک کد رهگيري کار شروع مي‌شود.
وي اظهار داشت: در سال جاري سامانه ثبت دادخواست‌ها (سخا) برنامه‌ريزي شده تا از طريق يک کد رهگيري تمامي کارها به صورت الکترونيکي در سراسر کشور انجام شود و مردم بهتر و بيشتر بتوانند در جريان تشکيل دستگاه قضايي و کارهايشان قرار گيرند.
رئيسي با بيان اينکه يکي از دغدغه‌هاي رئيس دستگاه قضا کمبود بودجه و اعتبارات است افزود: ما در يک بخش حاکميتي در جامعه کار مي‌کنيم و فعاليت درآمدي نداريم لذا مي‌بايست بودجه قوه قضاييه بصورت واقعي ديده شود تا مشکلات بخش‌هاي مختلف مرتفع شود.
معاون اول قوه قضاييه در پايان اين نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار کيهان درباره اقدامات دستگاه قضايي در سال حماسه اقتصادي و سياسي خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله اين قوه به سهم خود و با يک اراده مصمم در خلق حماسه اقتصادي چه در بخش‌هاي نظارتي و چه قضاوتي سهم بسزايي را ايفا مي‌کند.

 


پايگاه رأي واقعي اصلاح‌طلبان براساس نتايج انتخابات مجلس شوراي اسلامي، رياست‌جمهوري و شوراي اسلامي شهر تهران چه‌قدر است؟
اين سوال از آن جهت اهميت دارد که افراطيون‌ مدعي اصلاح‌طلبي با مصادره آراي ريخته شده به نام حجت‌الاسلام و‌المسلمين حسن روحاني چنين القا مي‌کنند که در ميان مردم حائز اکثريت هستند.
برخلاف اين ادعا اولا مقايسه ميزان مشارکت عمومي مردم در انتخابات مجلس نهم (اسفند 1390) و رياست جمهوري يازدهم (خرداد 92) کاملاً گوياست. اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس در اسفند 90 را تحريم کردند اما همين انتخابات با مشارکت 65درصدي مردم مواجه شد که سومين رکورد بالاي مشارکت در ميان 9 دوره انتخابات مجلس بود. حال اگر اين رقم را با انتخابات رياست‌جمهوري اخير که 73درصد مردم در آن شرکت کردند مقايسه کنيم، تنها تفاوت 8درصدي مشاهده مي‌شود ضمن اينکه در همه ادوار، ميزان مشارکت مردم در انتخابات رياست‌جمهوري 10 تا 15درصد بيش از انتخابات مجلس بوده است.
در واقع همان‌گونه که عباس عبدي نيز تصريح کرد حتي اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نمي‌کردند لااقل 65درصد مردم شرکت مي‌کردند و البته براساس نظرسنجي‌هاي انجام گرفته در 2ماهه قبل از انتخابات، مشارکت 70درصدي مردم- فارغ از تصميم اصلاح‌طلبان تحريم يا شرکت در آن- مسجل شده بود. درواقع به گفته عضو مستعفي مشارکت، مردم حضور در انتخابات رابه اصلاح‌طلبان تحميل کردند ضمن اينکه آقاي روحاني هرگز خود را اصلاح‌طلب معرفي نکرده و اعتدالگرا و فراجناحي توصيف کرده است. نامزد اصلاح‌طلبان محمدرضا عارف بود که طيفي از نشريات اصلاح طلب به وي تمايل بيشتري نشان مي‌دادند. او زماني عضو حزب مشارکت بود و معاون اول دولت اصلاحات به شمار مي‌رفت. با احترام به شخص آقاي عارف بايد گفت آخرين نظرسنجي‌ها در 4-5روز مانده به روز اخذ رأي نشان مي‌داد وي حداکثر نظر 7درصد شهروندان را به خود جلب کرده است. به همين دليل نيز اصلاح‌طلبان، نظر خود را عوض کرده و مدعي حمايت يکسويه از آقاي روحاني شدند.
نکته مهم ديگر در مقايسه آراي داده شده به آقاي روحاني در تهران و نفر اول فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران (آقاي مسجد جامعي) معلوم مي‌شود. 2 ميليون و 862 هزار شهروند تهراني در انتخابات رياست جمهوري و 2 ميليون و 786 هزار تهراني در انتخابات شوراي شهر، راي خود را به صندوق انداخته‌اند. آقاي روحاني در اين ميان راي 1 ميليون و 326 هزار شهروند تهراني (47 درصد آرا) را حائز شده و حال آن که آقاي مسجد جامعي 281 هزار راي را به دست آورده، يعني تقريبا يک پنجم آراي آقاي روحاني يا 20درصد آراي وي. در مقابل آقاي مهدي چمران به عنوان منتخب اول مردم تهران، حائز 566 هزار رأي (دو برابر آراي آقاي مسجد جامعي) شده است. نفرات آخر اصلاح‌طلبي که وارد شوراي شهر شده‌اند (13 نفر از مجموع 31 نفر) مانند آقاي سرخو حائز 118 هزار راي شده‌اند درحالي که او هم داراي صبغه کارگري مستقل است. آراي آقاي مسجد جامعي در قياس با 2 ميليون و 786 هزار راي ريخته شده به صندوق‌ها در انتخابات شوراي شهر تهران، نسبت يک به 10 يا 10درصدي را نشان مي‌دهد. يعني از هر 10 شهروندي که در انتخابات شوراي شهر و رياست جمهوري در تهران شرکت کرده‌اند، 9 نفر حاضر نشده‌اند به نفر اول فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر راي بدهند. تازه اين راي- بي‌رايي! - اصلاح‌طلبان در تهران است و طبيعتا اين رقم در شهرها و مناطق ديگر کشور به مراتب بدتر است.
نکته قابل تامل ديگر تحرکات تبليغاتي طيفي از نشريات زنجيره‌اي- با منطق راه بيندازو جا بينداز و دروغ هر چه بزرگ، باورپذيرتر!- است که با کسب 13 کرسي از مجموع 31 کرسي، تيترهاي خلاف واقع زده‌اند از جمله؛ «آفتاب يزد: پيروزي بزرگ اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراي شهر تهران» و «بهار:کليد شوراي شهر در دست اصلاح‌طلبان»!!

 


«پيروزي ارتش سوريه در القصير به کمک حزب‌الله تأثير قابل توجهي در سراسر خاورميانه و موازنه قدرت آن خواهد داشت».
راديو آمريکايي فردا، با انتشار اين تحليل اعلام کرد: اتحاد راهبردي طرفداران بشار اسد در يک ژئوپولتيک پيچيده،‌از عوامل راهگشا در جنگ سوريه است. نقش کنوني سيدحسن نصرالله که يک بازيگر غيردولتي در کسوت يک مبارز برجسته و شخصيت سياسي است، جنگ سوريه را به يک مرحله جديد وارد کرده است. از جمله دلايل بسيار مهم پيروزي نتيجه‌بخش حزب‌الله در شهر غربي قصير و همچنين شکست شورشيان، را بايد موج اخير حمايت عمومي از سيد حسن نصرالله- همچنين نظاميان، نيروهاي اطلاعاتي،‌و مشاوران امنيتي- او دانست. پيروزي حزب‌الله در جنگ قصير، باعث برجسته شدن عوامل سياسي شد که درگيري‌هاي سوريه را به مرحله‌اي نامتعارف و متمايز وارد کرده است.
راديو فردا افزود: حزب‌الله را مي‌توان به عنوان قوي‌ترين بازيگر و سازمان غير دولتي در خاورميانه، بخاطر نيروي نظامي و چشم‌انداز رو به رشد آن بشمار آورد. اين مي‌تواند تأثير قابل توجهي در تغيير موازنه قدرت نه تنها در داخل سوريه، ‌بلکه در سراسر خاورميانه نيز داشته باشد. نمونه بارز اين ادعا، به دست آوردن يکي از استراتژيک‌ترين شهرها يعني قصير است. براي ماه‌ها، نيروهاي نظامي بشار اسد اين شهر را محاصره کرده بودند و به گلوله‌باران و بمباران محله‌هاي اين شهر دست مي‌زدند؛ شورشيان نيز طي اين مدت ثابت کردند که قدرت مقاومت و مبارزه با نيروهاي نظامي اسد را دارند؛ اما با ورود نيروهاي کارآزموده حزب‌الله به درگيري‌هاي قصير موازنه قدرت به سرعت تغيير يافت.
اين راديو گفت: به زودي پس از شکست استراتژيک خود، شورشيان اعلام کردند که عقب‌نشيني آنها به علت درگيري مستقيم مبارزان حزب‌الله بوده است. آنان در يک بيانيه عمومي،‌ علت شکست خود را چنين بيان کردند: «مواجهه با زرادخانه بزرگ حزب‌الله.»
راديو فردا تصريح کرد: حزب‌الله با حمايت سپاه قدس، نيروي برون‌مرزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران،‌و نيروهاي اطلاعاتي اين کشور، به سازماني با سطح آموزش نظامي بسيار بالا تبديل شده است. اين سطوح نظامي، راهبردي و تاکتيکي، حزب‌الله را قادر ساخت که چندين جنگ عليه اسرائيل تدارک ببيند. براي نمونه، مي‌توان از جنگ ميان حزب‌الله و اسرائيل در سال 2006 نام برد. همچنين حزب‌الله اسرائيل را از جنوب لبنان در سال 2000 بيرون راند و برتري نظامي خود را در چند سال گذشته در بيروت نشان داده است. علاوه بر اين، حزب‌الله اين گروه سياسي شيعه در طي روند پيشرفت و تکاملش ثابت کرده است که هر زمان که رهبران اين گروه عزم خود را جزم کنند که به حمايت از يک نهاد سياسي يا نظامي بپردازند و يا عليه يک دولت يا نهاد غيردولتي مبارزه کنند، نيروهاي پشتيبان آن سرسختانه و بي‌کم و کاست تا رسيدن به هدف، ‌هر نوع حمايتي را از حزب‌الله انجام مي‌دهند.
اين راديوي آمريکا در ادامه گزارش خود تأکيد کرد: از لحاظ ايدئولوژيک و مذهبي که نگاه کنيم، جمهوري اسلامي ايران و حزب‌الله براي چندين دهه موضع عربستان سعودي را از طريق معرفي خودشان به عنوان حاميان واقعي ارزش‌هاي اسلامي، در خاورميانه به چالش کشيده‌اند.

 


با سپري شدن 5 روز از اعلام نتيجه نهايي انتخابات رياست‌جمهوري و پيروزي حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني، دبيرکل و رئيس‌شوراي مرکزي مجمع روحانيون دراين‌باره سکوت کرده و حاضر نيستند پيام تبريک خطاب به رئيس‌جمهور منتخب صادر کنند.
موسوي خوئيني‌ها پيش از انتخابات علنا خواستار تحريم اين جشن‌ ملي شد و سکوت او طبيعي است اما خاتمي که از عارف حمايت مي‌کرد، سرانجام مجبور شده بود به اعتبار آراي پايين نامزد اصلاح‌طلبان در نظرسنجي‌ها و با توصيه مشاوران خود از روحاني اعلام حمايت کند. با اين حال اکنون که 5 روز از اعلام نتيجه انتخابات مي‌گذرد، محمد خاتمي حاضر نشده پيروزي حسن روحاني را به وي تبريک بگويد. اين در حالي است که همه رقباي انتخاباتي روحاني، پيروزي وي در انتخابات و جلب اعتماد اکثريت مردم را تبريک گفتند. آقاي روحاني در اولين کنفرانس مطبوعاتي خود تصريح کرد که روحاني رئيس‌جمهور همه ملت است و نه گروه‌ها و اشخاص خاص.
خاتمي ديروز در پيامي درگذشت جليل شهناز از اساتيد موسيقي را تسليت گفت.
شايان ذکر است رجب مزروعي عضو خارج‌نشين حزب مشارکت پيش از انتخابات در مصاحبه با راديو فردا گفته بود: اگر روحاني شکست بخورد، مصيبتي براي اصلاح‌طلبان نيست چرا که آنها نيروي اجتماعي خود را دارند.

 


نوع تعامل جريان‌هاي افراط‌گرا با نامزد پيروز انتخابات داستان جالبي دارد.
حسن روحاني در حالي نامزد انتخابات شد که افراطيون مدعي اصلاحات به دلايل برخي سوابق در گذشته، روي خوشي به او نشان نمي‌دادند. وي در سال 1378 آشوبگران خياباني را «اوباش» و «حقيرتر و پست‌تر از آن که بتوانند براندازي کنند» توصيف کرده بود. او همچنين چند روز بعد از فتنه‌انگيزي فتنه‌گران در 25 بهمن 1389 ضمن سخناني در نشست مجلس خبرگان رهبري تصريح کرد: اقدام فتنه‌گران در روز 25 بهمن به بهانه حمايت از مردم تونس و مصر اقدامي خطرناک و حساب شده براي سوءاستفاده دشمنان بود که توسط رهبري معظم و با حضور حماسي مردم خنثي شد.
وي با اشاره به خيزش اسلامي در سراسر منطقه شمال آفريقا و خاورميانه و جرقه اين خيزش از کشور تونس گفته بود: بيداري اسلامي که ريشه در قرن نوزدهم و بيستم دارد و ايران پيشتاز اين حرکت بوده است، قطعا از عوامل اصلي اين خيزش است. آمريکا و کشورهاي غربي مي‌خواهند با جايگزين کردن مدل‌هاي حکومتي مورد حمايت خود، خيزش‌هاي مردمي را منحرف کنند و الگوهاي حکومتي کاذب براي آنها بسازند و از طرف ديگر آنها را از الگوي انقلاب ايران دور کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني اسفند سال گذشته نيز در ديدار جمعي از دانشجويان و در پاسخ به اين سؤال که «نظرتان درباره وقايع پس از انتخابات سال 88 چيست؟» اظهار کرد: اعتراض اوليه بخشي از مردم پس از انتخابات و برخي از انتقادها طبيعي بود. گرچه هر حرکتي بايد از مسير قانوني‌اش انجام شود. اما بعد از اين که مقام معظم رهبري نظرشان را در نماز جمعه به صراحت اعلام کردند که هرگونه اعتراضي بايد در چارچوب قانون ادامه پيدا مي‌کرد مي‌بايست اعتراض‌ها شکل قانوني به خود مي‌گرفت. من معتقدم مشکلات در خيابان حل و فصل نمي‌شود.
وجه ديگر انتقاد روحاني از تندروي مربوط به سوابق عملکرد مدعيان اصلاح‌طلبي است که خواستار حمايت از صدام در برابر آمريکا بودند. وي خرداد سال 1390 در مصاحبه با يکي از نشريات و در بيان تندروي‌هاي جريان موسوم به چپ در مجلس سوم گفت: در همين مجلس سوم که اکثريت در دست جناح چپ بود، وقتي شوراي عالي امنيت ملي تصميم گرفت در ائتلاف غرب عليه عراق بي‌طرف باشد، تندروها در مجلس شلوغ کردند و داد و فرياد به پا کردند که چرا شورايعالي چنين تصميمي گرفته است و ما بايد از صدام طرفداري کنيم، زيرا مي‌خواهد با آمريکا بجنگد. حتي يکي از نمايندگان مجلس او را با خالد بن وليد مقايسه کرد. اتفاقاً من در آن جلسه حاضر بودم و عصباني شدم و گفتم اتوبوس دم در آماده است؛ هر کس مي‌خواهد به صدام کمک کند، به بغداد برود!
وي اضافه کرد: «آنها مي‌گفتند از صدام که آنقدر در جنگ با ايران مرتکب جنايت شده است و به کويت هم حمله کرده است، حمايت کنيم. در حالي که او اگر در کويت باقي مي‌ماند و جلويش گرفته نمي‌شد، خطر بزرگي براي ما بود. اصلاً هم فکر نمي‌کردند که در صورت اعمال اين سياست، بايد با 30 کشور مي‌جنگيديم».
اين جريان (از جمله برخي سران سازمان مجاهدين انقلاب و حزب مشارکت) در دوره اصلاحات خواستار حمايت از طالبان مقابل آمريکا بودند.
احتمالا به اعتبار همين سوابق بود اصلاح‌طلبان تا هفته آخر قبل از انتخابات 92 با نامزدي روحاني مخالف بودند و تاکيد مي‌کردند او مطلقا اصلاح‌طلب نيست. اين تعبير را بسياري از زعماي حزب مشارکت و مجمع روحانيون و حتي کساني مانند عارف مکررا تکرار کردند که روحاني را اصلاح‌طلب نمي‌دانند. عارف 15 ارديبهشت تأکيد کرده بود روحاني اصولگراست و نمي‌تواند محل اجماع اصلاح‌طلبان باشد.
همين تعبير را محمد سلامتي دبيرکل سازمان (منحله) مجاهدين انقلاب مرداد سال 1387 و هنگامي که روحاني به نامزدي ابراز تمايل کرد، عنوان نمود و گفت: نامزد جبهه اصلاحات بايد تفکر اصلاح‌طلبي داشته باشد و روحاني اصلاح‌طلب نيست.
نکته جالب اينکه فردي با مختصات زيباکلام نيز 24 فروردين امسال اعلام کرد: روحاني اصلاح‌طلب نيست و اگر نامزد شود بيش از 2 ميليون راي نخواهد آورد.
او 12 خردادماه نيز به روزنامه آرمان گفته بود: ايده‌آل من نه تنها آقاي روحاني نيست بلکه حتي عارف و خود رئيس دولت اصلاحات هم نيست. ايده‌آل من واسلاو هاول، آنگ سان سوچي، مهدي بازرگان و نلسون ماندلا است.
با اين همه زيباکلام در فيلم تبليغاتي دوم حسن روحاني حضور داشت!
حمايت اجباري اصلاح‌طلبان از روحاني پس از آن صورت گرفت که در نظرسنجي‌ها معلوم شد عارف بيش از 7 درصد آرا را ندارد.

 


نخست‌وزير اسرائيل براي چندمين بار گفت نبايد خود را گول بزنيم و تحت تأثير اين ادعا قرار گيريم که رئيس جمهور جديد ايران ميانه‌رو است.
به گزارش جروزالم‌پست نتانياهو بعد از جلسه کابينه اين رژيم گفته است: من تحت تأثير واژه‌ ميانه‌رو قرار نمي‌گيرم. حسن روحاني نيز اسرائيل را «شيطان بزرگ صهيونيستي» مي‌خواند. غرب نبايد خيال باطل داشته باشد.
وي اظهار داشت: ما خودمان را فريب نمي‌دهيم. بايد به ياد داشته باشيم که ابتدا نامزدهايي که با ديدگاه‌هاي حاکميت موافق نبودند، رد صلاحيت شدند و از ميان کساني که صلاحيت‌شان تأييد شد، يک نفر انتخاب شد. ما همچنان در مورد شخصي صحبت مي‌کنيم که اسرائيل را «شيطان صهيونيستي بزرگ» مي‌خواند. نتانياهو خاطرنشان کرد: رهبر عالي ايران است که در مورد سياست هسته‌اي اين کشور تصميم‌گيري مي‌کند.
نتانياهو با اشاره به «محمد خاتمي» گفت: وي نيز از طرف غرب فردي ميانه‌رو در نظر گرفته مي‌شد، اما هيچ تغييري در سياست‌هاي تهاجمي ايران اعمال نکرد.
نتانياهو البته در اظهارات خود مطلب خلاف واقعي نيز گفته و اصطلاحاً وسط دعوا نرخ تعيين کرد. آنجا که ادعا مي‌کند آقاي روحاني اسرائيل را شيطان «بزرگ» صهيونيستي مي‌داند. اين در حالي است که اسرائيل در ادبيات مقامات ايراني به عنوان شيطانک، رژيم کودک‌کش، و سگ‌زنجيري آمريکا و نه بيشتر قلمداد مي‌شود.
در همين حال يوتال اشتاينتس وزيرامور استراتژيک رژيم صهيونيستي گفت مادام که ما تغيير ملموسي پس از انتخاب روحاني به عنوان رئيس جمهوري جديد ايران نبينيم بايد بپذيريم سياست‌هاي ايران درباره برنامه هسته‌اي تغييري نکرده است.
به گزارش روزنامه «النشره» چاپ لبنان، «اشتاينتس» گفت: بهتر است پيشاپيش انتخاب روحاني به رياست جمهوري ايران را جشن نگيريم. او از نامزدهاي ديگر،‌ميانه روتر بود اما شخص اصلاح‌طلبي نيست و غرب نبايد چنين توهمي را در سر بپروراند. بايد تحريم‌ها را تشديد کرد و به تهديد نظامي ادامه داد.
شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي نيز به آسوشيتدپرس گفته است: روحاني ميانه‌روترين نامزدهاست و انتخاب او براي تغيير بود اما او را بايد با کارهايش در آينده محک زد و سنجيد.
يادآور مي‌شود تروريست‌هاي قاتل دانشمندان هسته‌اي ايران از سوي سرويس جاسوسي موساد آموزش ديده و براي ارتکاب جنايت گسيل شده بودند.

 


يک پادوي خياباني فتنه سبز مي‌گويد: انتخاب روحاني به نفع حاکميت بود و مردم يک بار ديگر به يک آخوند راي دادند.
«محمد-ن» از عناصر فيلمسازي است که با بند‌بازي‌هاي متعدد پول‌هاي هنگفتي را از بيت‌المال بالا کشيد و سپس در فتنه سبز به خيال اينکه ريل عوض شود، ماهيت منافق خود را بيرون ريخت. او با وجود تقلاي فراوان براي به چشم آمدن و احيانا بازداشت شدن، از سوي مراجع امنيتي و قضايي جدي گرفته نمي‌شود. آقاي «ن» به دويچه‌وله گفته است: انتخاب روحاني يک خون تازه براي نظام بود[!] و متاسفانه در شرايطي که نظام در بن‌بست بود، مردم مجددا به احياي نظام راي دادند و يک‌بار ديگر به يک آخوند و به يک روحاني مضاعف راي دادند.
وي اين را هم گفته که «اصلاح‌طلبان مطلقا به اين سمت نخواهند رفت که مطالبات راديکال و تند و تيز از آقاي روحاني داشته باشند. شيوه خاتمي در اين 4 سال که سعي کرد خود را در داخل نظام جاي دهد، شاهد است. فقط مي‌ماند فضاي مجازي که خواسته‌هاي بسيار جلوتري از اصلاح‌طلبان دارند. آقاي روحاني و دوستانشان مطلقا وارد مقوله ولايت‌فقيه نخواهند شد. اين چيزي نيست که بتوان از او توقع داشت».

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10