(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29 خرداد 1392 - شماره 20521

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
روزنامه السفير: روحاني پايبند به اصول و مباني انقلاب ايران است
با مصوبه مجلس فعاليت سازمان مديريت و برنامه‌ريزي از سر گرفته مي‌شود
درمکتب امام
خارج از دستور
توضيحات سخنگوي قوه قضاييه درباره خبر احضار رئيس جمهور به دادگاه
تقدير از 30 جوان برگزيده بخش اجتماعي جشنواره حضرت ‌علي‌اکبر(ع)
ولايتي پس از ديدار با رئيس جمهور منتخب: روحاني مي‌تواند امور کشور را به خوبي پيش ببرد
ادامه پيام‌هاي تبريک مقامات منطقه‌اي و بين‌المللي به رئيس‌جمهور منتخب
چامسکي: ادعاهاي اوباما در مورد برنامه هسته‌اي ايران بزرگترين تهديد عليه صلح بين‌المللي است
سخنگوي وزارت خارجه: مذاکره با 5+1 موکول به تشکيل دولت جديد است
بيانيه 4 تشکل بزرگ دانشجويي کشور خطاب به رئيس جمهور منتخب
رعايت اصل شايسته‌سالاري از الزامات اداره کشور است
ابراز اميدواري چين به گسترش‌روابط با ايران در دولت روحاني
واکنش متناقض سران آمريکا و روسيه در حاشيه نشست جي8
اوباما: تحريم‌ها عليه ايران ادامه مي‌يابد
پوتين: آماده کمک به دولت جديد ايران هستيم
   


روزنامه لبناني السفير نوشت: اگرچه پيروزي روحاني در انتخابات رياست جمهوري نويددهنده تغيير بسياري از سياست‌ها به‌ويژه سياست خارجي در دولت آينده است اما اين هيچ‌گاه به معناي عدول وي از اصول و مباني انقلاب نخواهد بود.
به گزارش فارس، روزنامه لبناني «السفير» در مقاله‌اي به قلم «مصطفي اللباد» با عنوان «ايران بعد از پيروزي روحاني: تجديد نه انقلاب» مي‌نويسد: جامعه بين‌المللي از پيروزي «حسن روحاني» در انتخابات رياست جمهوري ايران استقبال بسياري به عمل آورد و واکنش‌هاي بين‌المللي اثبات‌کننده اين مدعاست.
پيروزي «حسن روحاني» در دور اول انتخابات رياست جمهوري براي بسياري غافلگيري بزرگي بود، چون اين پيروزي تنها معناي يک موفقيت را به همراه نداشت، بلکه به معناي تاييد وي بود.
نتايج انتخابات ايران به اين حقيقت نيز اشاره مي‌‌کند که پيش‌بيني‌ها و برآوردهاي غربي و بين‌المللي درباره ايران پس از انقلاب هيچ‌گاه درست و يا حتي نزديک به درست و دقيق نبوده و دليل اين امر پيش‌بيني‌هاي مراکز تحقيقاتي و رسانه‌‌هاي بزرگ آمريکا پيش از آغاز رقابت‌هاي انتخاباتي بود که نشان مي‌داد يکي از نامزدهاي اصولگرايان پيروز اين دور از انتخابات رياست جمهوري است.
اما پس از آنکه «حسن روحاني» توانست نگاه‌ها را به خود جلب کند، رسانه‌هاي غربي پيش‌بيني کردند که پيروزي «حسن روحاني» در انتخابات رياست جمهوري «انقلابي» عليه جمهوري اسلامي و اصول و مبادي آن خواهد بود. در حالي که اين برآورد و پيش‌بيني اين واقعيت را ناديده مي‌گيرد که نتيجه اين انتخابات بيانگر کثرت‌گرايي در جامعه ايراني است و حدود نيمي از آرا نيز به صندوق اصولگرايان ريخته شده است.
همچنين اين پيش‌بيني و برآورد اين موضوع را هم ناديده مي‌گيرد که «حسن روحاني» نيز نماينده آيت‌الله «علي خامنه‌اي» در شوراي عالي امنيت ملي ايران است و در همان حال عضو تشخيص مصلحت نظام و رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک وابسته به اين شورا است.
همچنين بر کسي پوشيده نيست که «حسن روحاني» از سوي «شوراي نگهبان» براي کانديداتوري در انتخابات مورد تاييد قرار گرفت و اين موضوعي است که بار ديگر بر عدم دقت پيش‌بيني‌ها و برآوردهاي غربي تاکيد مي‌کند.
«حسن روحاني» اگرچه سيمايي خوش‌برخورد و خندان دارد و فردي نشان مي‌دهد که مي‌توان با وي به راحتي گفت‌وگو و مذاکره کرد، اما در عين حال وي هيچ‌گاه از اهدافش چشم‌پوشي نمي‌کند و در اين ميان به نظر مي‌رسد که «اسرائيل» بزرگ‌ترين بازنده از پيروزي «حسن روحاني» است، چون توانايي و قدرت وي بي‌ترديد وجهه ايران را در عرصه بين‌‌المللي تغيير خواهد داد و اين چيزي نيست که اسرائيل خواهان آن باشد.

 


سازمان مديريت و برنامه‌ريزي که با دستور رئيس‌جمهور منحل شده بود با تصويب فوريت يک طرح در مجلس احيا مي‌شود.
اين سازمان با دستور محمود احمدي‌نژاد در 18 تير ماه سال 1386 منحل و وظايف آن به دو معاونت رئيس‌جمهور تحت عناوين معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني واگذار شده بود.
سابقه تشکيل اين سازمان به حدود 60 سال پيش باز مي‌گردد، در آن برهه دولت تصميم گرفت براي هماهنگ کردن برنامه‌هاي عمراني هيئتي به نام هيئت عالي برنامه تشکيل دهد.
ديروز نمايندگان مجلس از يک فوريت طرح تشکيل سازمان مديريت، برنامه‌ريزي و بهره‌وري موافقت کردند که در صورت تصويب نهايي اين سازمان که در دولت نهم منحل شده بود احيا مي‌شود.
محسن عليمرداني نماينده زنجان و طارم در جريان رسيدگي به اين طرح اظهار داشت: اکثر اقتصاددانان و متخصصين باور و اعتقاد جدي دارند که سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نبايد منحل مي‌شد چرا که انحلال آن پيامدهاي ناگواري بر اقتصاد ايران و برنامه‌هاي توسعه‌اي کشور وارد کرد.
وي افزود: اکنون به نظر مي‌رسد عقلاي دلسوز کشور فارغ از هر ديدگاه اقتصادي و سياسي به تبعات انحلال سازمان پي برده‌‌اند و اثرات ناخوشايند آن بر اقتصاد و ساير حوزه‌هاي توسعه‌اي ايران را تجربه کرده‌‌اند از همين رو احياي سازمان به يک مطالبه عمومي تبديل شده است.
نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه نيز در مخالفت با پيشنهاد اين طرح به استناد اصل 126 قانون اساسي گفت: براساس اين اصل رئيس‌جمهور مسئوليت امور برنامه و بودجه و اداري و استخدامي کشور را مستقيما بر عهده دارد و مي‌تواند اداره آن را به ديگري نيز واگذار کند، لذا معتقدم مجلس شوراي اسلامي سازمان مديريت را منحل نکرد بلکه آقاي احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهور به استناد اين اصل آن را منحل کرد بنابراين احياي مجدد آن نيز بايد توسط رئيس‌جمهور صورت گيرد.
موسي‌الرضا ثروتي نماينده مردم بجنورد نيز در موافقت با پيشنهاد اين طرح گفت: همه متخصصين و اقتصاددانان معتقد هستند که انحلال سازمان مديريت اشتباه محض بوده است و طي اين سال‌ها مشاهده کرديم که سازمان فراوزارتخانه‌اي وجود ندارد که برنامه دستگاه‌ها را نظارت و ارزيابي کند لذا بايد اين موضوع تبديل به يک قانون دائمي شود که قابل تغيير هم نباشد.
وي تاکيد کرد که انحلال سازمان مديريت اشتباهي بود که همه به آن اذعان کرده‌اند و اکنون فرصت خوبي است که اين موضوع تبديل به يک قانون شود.
گفتني است يک فوريت تشکيل سازمان مديريت، برنامه‌ريزي و بهره‌وري به راي گذاشته شد که با 127 راي موافق به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.
تصويب کليات اصلاح قانون نظام صنفي
نمايندگان مجلس کليات لايحه اصلاح قانون نظام صنفي کشور را به تصويب رساندند.
نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در مخالفت با کليات لايحه اصلاح قانون نظام صنفي گفت: اين لايحه تنها در کميسيون اقتصادي بررسي شده و ايرادات اساسي به آن وارد است.
وي با بيان اينکه بايد در بحث اصلاح قانون نظام صنفي، کار کارشناسي صورت گيرد، افزود: با توجه به اينکه قانون نظام صنفي با بحث اقتصاد و مسائل صنفي کشور مرتبط است ما نمي‌توانيم به صورت عجولانه اين لايحه را تصويب کنيم.
نماينده مردم اروميه با بيان اينکه کميسيون اقتصادي موادي را به لايحه اصلاح قانون نظام صنفي اضافه کرده است اين اقدام را غيرقانوني خواند و از نمايندگان خواست با کليات اين لايحه به دليل تبعات منفي اقتصادي آن مخالفت کنند.
محمدحسين آصفري نماينده مردم اراک در مخالفت با کليات لايحه اصلاح قانون نظام صنفي گفت: در مجلس مباحثي درباره اين لايحه مطرح شد لذا صلاح نيست ما مدام يک قانون را تغيير دهيم چرا که تبعات بدي براي کشور دارد.
ايرج نديمي نماينده لاهيجان نيز به عنوان اولين موافق کليات لايحه اصلاح قانون نظام صنفي کشور گفت: اتاق بازرگاني ربطي به اتاق صنفي ندارد چون کار اتاق بازرگاني بيشتر تمرکز بر روي واردات و صادرات است.
وي افزود: از طرف ديگر به نظر مي‌رسد مسئول درست و حسابي اتاق صنفي ندارد که بايد براي نظام صنفي مسئولي پاسخ‌گو بگذاريم تا مشکلات به وجود نيايد.
اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبري و تمرکز در حل مشکلات اقتصادي کشور، بايد مجلس در اين راستا گامهاي موثري را بردارد چون در حال حاضر يک مرتبه قيمت‌ها نوسان پيدا مي‌کند که اين رويه مردم را آزرده خاطر مي‌کند.
ابراهيمي نماينده دولت نيز در توضيحاتي ضمن قدرداني از نمايندگان عضو کميسيون اقتصادي، در برگزاري جلسات با نمايندگان دولت، اصناف، اتحاديه‌ها نمايندگان تعزيرات و قوه قضائيه در بررسي اين لايحه گفت: اين لايحه فعاليتهاي صنفي را نظام‌مند مي‌کند و تغييرات را متناسب با محتويات بازار اعمال مي‌نمايد.
وي گفت: صدور پروانه کسب در حال حاضر با مشکلاتي مواجه است که اين لايحه آن را حل کرده و همچنين اخذ ماليات از صنوف را نظام‌مند مي‌کند به طوريکه ماليات متناسب با درآمد اخذ مي‌شود.
نمايندگان مجلس بعد از استماع نظرات مخالفان، موافقان، نماينده دولت و سخنگوي کميسيون اقتصادي، با 139 راي موافق، 37 راي مخالف، 17 راي ممتنع از مجموع 230 راي با کليات لايحه اصلاح قانون نظام صنفي کشور موافقت کردند.
گفتني است مجلس در جريان رسيدگي به جزئيات قانون نظام صنفي کشور مصوب کرد که از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين قانون نام شوراي اصناف کشور به اتاق اصناف ايران تغيير يابد.
لايحه جامع منابع طبيعي
به دولت مسترد شد
لايحه جامع منابع طبيعي با درخواست دولت در صحن علني مجلس به قوه مجريه پس داده شد.
دولت به دليل اعمال تغييرات گسترده و از بين رفتن انسجام و ضرورت‌هاي اجرايي لايحه جامع خاک تقاضاي استرداد اين لايحه را به مجلس ارائه داده که در جلسه علني ديروز خانه ملت اعلام وصول شد.
پاسخ‌هاي قانع‌کننده وزير به سوال يک نماينده
نماينده تاکستان از پاسخ‌هاي وزير آموزش و پرورش درباره نحوه گسترش و پذيرش دانشجو در سطح کشور، عدم پرداخت پاداش و معوقات فرهنگيان و... قانع شد.
حميدرضا حاج‌بابايي در توضيحاتي گفت: دانشجويان پذيرفته شده در دانشگاه فرهنگيان از طريق آزمون سراسري و مصاحبه اختصاصي انتخاب و وارد دانشگاه شدند، از 25 هزار نفري که در دانشگاه فرهنگيان قبول شدند 79 درصد داراي معدل بالاي 17 و بقيه داراي معدل بالاي 14 هستند، شش هزار نفر از آنها نيز معدل 20 داشتند و در واقع از دانش‌آموزان نخبه بودند.
وي افزود: ما موفق شديم از روز اول اين دانشجويان را بورسيه و آنها را استخدام کنيم، از مجلس هم به خاطر اعتبار قابل توجهي که در بودجه به اين دانشگاه اختصاص داد تشکر مي‌کنم، از اين به بعد دانشگاه فرهنگيان در هر سال 25 هزار نيرو مي‌گيرد و هر چهار سال 100 هزار نفر در آن تحصيل خواهند کرد، ضمن اينکه به ازاي 25 هزار نفري که به آن وارد مي‌شوند 25 هزار نفر هم از اين دانشگاه خارج مي‌شوند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه کسي بدون ضابطه وارد دانشگاه فرهنگيان نشده، گفت: ما همچنين بحث حق‌التدريسي‌ها و شرکتي‌ها را نيز پيگيري کرده‌ايم.
حاجي‌بابايي با بيان اينکه قوانين مصوب مجلس در حوزه آموزش و پرورش صددرصد به اجرا درآمده است، گفت: ما در حال حاضر يک نفر حق‌التدريسي، شرکتي و آموزشيار در کشور نداريم و اگر موردي در جايي وجود داشت نماينده آن شهرستان به من بگويد تا مشکلش را حل کنم.
وي با اشاره به مصوبه مجلس درمورد مربيان پيش‌دبستاني، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه مجلس، طي دو سال آموزش و پرورش بايد آزموني را برگزار کند و براساس تخصص، جنسيت و منطقه، نيروهاي مورد نياز را بگيرد، در حال حاضر تنها هفت ماه از تصويب اين قانون گذشته و ما اقداماتي را در اين مسير دنبال مي‌کنيم و بايد اعتبار آن را تامين کنيم، نهايتا سعي مي‌کنيم در زماني که قانون مشخص کرده اين کار انجام شود.
وزير آموزش و پرورش درباره پاداش پايان خدمت بازنشستگان نيز گفت: در بودجه رديفي تحت اين عنوان وجود ندارد، البته امسال يک رديف دويست ميليارد توماني آن هم از محل فروش اموال پيش‌بيني شده که با مشکلاتي روبروست؛ در سال گذشته 800 ميليارد تومان پاداش پايان خدمت مي‌شد که 600 ميليارد تومان آن را در نوروز پرداخت کرديم و مابقي آن ابلاغ شده است بنابراين همه استان‌ها اين مبلغ را دريافت کرده‌اند.
حاجي‌بابايي درباره حق معلمين مناطق محروم نيز گفت: به ما مي‌گوييد حق معلمين مناطق محروم را که 10 درصد اضافه حقوق است نمي‌دهيم اما دولت و وزارت کشور دهستان‌ها و شهرستان‌هاي استان‌هاي مرزي را نيز جزء مناطق محروم حساب کرده‌اند در حاليکه مناطق مرزي خودشان طبق قانون 10 درصد اضافه حقوق دريافت مي‌کنند بنابراين اين اضافه حقوق در قالب ديگري پرداخت شده است.
وي با اشاره به پيگيري‌هاي وزارت آموزش و پرورش براي تامين بيمه طلايي فرهنگيان، تصريح کرد: ما فرهنگياني را داشته‌ايم که در بيمارستان بستري شده‌اند و مبالغي از جمله 76 ميليون به عنوان هزينه جراحي آنها از محل بيمه طلايي استفاده شده است زيرا معتقديم نبايد کسي در اين زمينه بلاتکليف باقي بماند.
رجب رحماني نماينده تاکستان در پايان سخنان وزير اعلام کرد که از پاسخ‌هاي حاجي‌بابايي قانع شده است و ابراز اميدواري کرد که وي تلاش خود را در اين زمينه‌ها بيشتر کند.

 


رفتار آمريکا با ما خصمانه است
بايد ببينيم آمريکا خودش در آينده چه نقش دارد. اگر آمريکا بخواهد همانطور که حالا با ملت ايران معامله مي‌کند با ما رفتار کند، نقش ما با او خصمانه است و اگر چنانچه آمريکا به دولت ايران احترام بگذارد، ما هم با همان احترام متقابل عمل مي‌کنيم و با او به طور عادلانه که نه به او ظلم کنيم و نه به ما ظلم کند، رفتار خواهيم کرد و اشکالي پيش نمي‌آيد.
صحيفه نور - ج 3 - ص 33

 


بنده شکايت شخصي ندارم
رئيس مجلس در پاسخ به تذکر نماينده تهران تأکيد کرد: خبر شکايت بنده از احمدي‌نژاد خلاف واقع است و بنده شکايت شخصي ندارم.
مهدي کوچک‌زاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني صبح خانه ملت در تذکري آئين‌نامه‌اي اظهار داشت: روز گذشته نامه‌اي با بيش از 200 امضا به عنوان تبريک به منتخب مردم در انتخابات رياست‌جمهوري و اعلام آمادگي براي هرگونه همکاري با دولت جديد، از سوي نمايندگان مجلس در صحن قرائت شد.
وي با خطاب قرار دادن لاريجاني گفت: شما هم ديداري با آقاي روحاني داشتيد و هرگونه همکاري مجلس با دولت تأکيد کرديد اما متأسفانه برخي رسانه‌ها روز گذشته شيطنتي کردند و نوشتند که رئيس‌جمهور فعلي با شکايت رئيس کميسيون اصل 90 به دادگاه احضار شده است.
کوچک‌زاده با تأکيد بر اينکه بنده به عنوان عضو کميسيون اصل 90، هيچ اطلاعي از اين موضوع ندارم، آقاي پورمختار به عنوان رئيس کميسيون اصل 90 هم طي مصاحبه‌اي گفته بود که اطلاعي از اين موضوع ندارد لذا به نظر مي‌رسد اين مسئله شيطنت برخي رسانه‌ها بود که روز گذشته انجام شد که اگر هم راست است، دليلي نداشت مطرح شود.
در ادامه علي لاريجاني رئيس‌مجلس در پاسخ به تذکر کوچک‌زاده گفت: تذکر شما به جاست، اين موضوع را به گونه‌اي برخي رسانه‌ها منعکس کردند گويا شکايت رئيس مجلس بوده است، ما شکايت شخصي نداريم.
وي افزود: ممکن است کميسيون اصل 90 تخلفي را ملاحظه کرده و به دستگاه قضا ارجاع داده باشد. يا ممکن است جزء مواردي باشد که ماده 226 آئين‌نامه داخلي، وقتي کميسيون تخلفي را ملاحظه کند، مجلس به آن رأي مي‌دهد طبق آئين‌نامه به طور روتين به دادگاه منعکس مي‌شود.
محمدعلي پورمختار رئيس کميسيون اصل90 مجلس نيز با استناد به اصول 90، 122 و 140 قانون‌اساسي در اخطاري توضيحاتي راجع به موضوع شکايت مجلس از رئيس‌جمهور مطرح کرد.
به گفته وي، عدم معرفي به موقع وزير ورزش و جوانان، عدم پرداخت بودجه مترو به رغم مصوبه مجلس و عدم ارسال اساسنامه وزارت نفت جهت تصويب در مجلس سه موردي است که با تاييد مجلس از سوي رئيس‌جمهور تخلف صورت گرفته است.
رئيس کميسيون اصل 90 خاطر نشان کرد: از اين موارد دو مورد در صحن علني مجلس بررسي و طبق ماده 236 آيين‌نامه مجلس تخلف را تاييد کرده و آن را براي بررسي به دستگاه قضايي فرستاده است. اين مصوبه مجلس بوده و ربطي به رئيس‌مجلس ندارد. شکايتي از سوي شخص رئيس مجلس صورت نگرفته است.
وي افزود: متاسفانه چنين وانمود مي‌شود که اين شکايت به موضوع اتفاقات جلسه استيضاح وزير کار و حضور رئيس‌جمهور در آن جلسه برمي‌گردد در صورتي که چنين موضوعي مطرح نيست و ربطي به شکايت رئيس‌مجلس ندارد.
رئيس کميسيون اصل 90 تاکيد کرد: وقتي در مجلس تخلفي اثبات شده و به تصويب مي‌رسد به تبع آن به قوه قضاييه شکايت ارسال مي‌شود طبيعتا همه مجلس نمي‌تواند پاي اين شکايت را امضا کند و آن شکايت با امضاي رئيس مجلس ارسال مي‌شود لذا موضوع شکايت شخصي از سوي رئيس مجلس نيست.
تحليف روحاني 13 مرداد
برگزار مي‌شود
يک عضو هيئت رئيسه مجلس گفت: بعد از برگزاري مراسم تنفيذ حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب احتمالا مراسم تحليف در مجلس روز 13 مرداد برگزار مي‌شود.
محمد دهقان در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: 12 مرداد سالروز انتقال دولت است که مراسم تنفيذ در محضر مقام معظم رهبري برگزار مي‌شود.
وي درخصوص زمان برگزاري مراسم تحليف نيز گفت: احتمالا يکشنبه 13 مرداد مراسم تحليف در مجلس برگزار مي‌شود و بعد از آن رئيس‌جمهور موظف است ظرف يک هفته کابينه خود را به مجلس معرفي کند.
دهقان گفت: نحوه برگزاري مراسم تحليف در آيين‌نامه قيد شده است در اين مراسم رئيس‌جمهور فعلي حضور خواهد داشت و وزير کشور نيز گزارشي از روند برگزاري انتخابات مي‌دهد.‌وي ادامه داد: در اين مراسم که با حضور رئيس‌ قوه قضائيه برگزار مي‌شود آقاي روحاني طبق اصل 121 سوگند‌نامه‌اي را قرائت مي‌کند و سپس آن را امضا مي‌نمايد.

 


سخنگوي قوه قضائيه با ابراز بي اطلاعي از روند احضار رئيس جمهور به دادگاه توضيحاتي دراين باره ارائه کرد
به گزارش اداره‌كل روابط‌عمومي و تشريفات قوه قضاييه، غلامحسين محسني‌اژه اي درباره خبر مربوط به احضار رئيس جمهور به دادگاه گفت: براي مسئولان عالي رتبه نظام در قانون اساسي و در قانون موضوعه پيش بيني شده است كه اگر احياناً تخلفي كردند و يا مرتكب جرمي شدند چگونه رسيدگي شود. وي افزود: در خصوص رياست محترم جمهور مثل خيلي از مسئولان ديگر شكاياتي از سوي چند مقام حقوقي و هم چند فرد خصوصي صورت گرفته است.
سخنگوي قوه قضاييه گفت: از جمله كميسيون اصل 90 و هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي و هم از طرف اشخاص شكايت شخصي شده است.
وي افزود: شعبه 76 كيفري استان براي چند ماه ديگر احضاريه داده است. اينجانب در جريان موضوع نبوده ام و از روي سايت هاي خبري، چنين خبري را مشاهده كرده ام، همچنين رياست محترم قوه قضاييه در جريان نبوده‌اند كه پس از پرسش از اين موضوع مطلع شده اند. همچنين رئيس كل دادگستري استان نيز در جريان اين احضاريه نبوده‌اند طبيعي است كه امري به اين مهمي را حتماً لازم بود با هماهنگي، زمان احضاريه تنظيم شود.
سخنگوي قوه قضاييه گفت: در خصوص اين پرونده نوعي كج سليقگي هم مشاهده مي‌شود . الان كه مردم حماسه سياسي بي‌نظيري در اين مقطع زماني آفريده‌اند و ممكن است موجب سوء استفاده شود، براي تنظيم اين احضاريه و ارسال بايد تدبير بيشتري مي‌شد. وي اظهار كرد: به نظرم قاضي محترم شايد از لحاظ قانوني توجيه داشته باشد و لكن به هر تقدير كج سليقگي انجام شده است. دادستان كل كشور در خصوص شكات اين پرونده گفت: در اين پرونده از ناحيه مجلس به عنوان يك شخص خاص شكايت نشده است نه رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي شاكي خصوصي بوده‌اند و نه فرد خاصي شكايت داشته‌اند اما به عنوان شخصيت حقوقي هم كميسيون اصل نود و هم از سوي هيئت رئيسه، شكايت ارسال شده است.
گفتني است ، کيهان در ستون نکته ديروز خود با عنوان « احضاريه !» به همين کج سليقگي انتقاد کرده و نسبت به اينگونه اقدامات نسنجيده و آسيب‌رسان هشدار داده بود.

 


30 جوان فعال در عرصه اجتماعي گوي سبقت را از رقيبان خود در جشنواره حضرت علي‌اکبر(ع) ربودند.
فرهادي عضو ستاد جشنواره اجتماعي حضرت علي‌اکبر(ع) در مراسم اختتاميه اين بخش از جشنواره در محل لانه جاسوسي گفت: هدف جشنواره اجتماعي حضرت‌علي‌اکبر(ع) شناسايي چهره‌هاي برتر جوانان در فعاليت‌هاي اجتماعي که به صورت داوطلبانه و بسيجي براي الگوسازي و ترويج فعاليت‌هاي جهادي و فرهنگي خدمت داوطلبانه و پيشرفت و تعالي کشور و جوانان عزيز است.
وي افزود: اين جوانان در رشته‌هاي فعاليت‌هاي اجتماعي امداد و نجات، گروه‌هاي بسيج و سازندگي سازمان مردم نهاد، عفاف و حجاب و تحکيم خانواده، تشکل‌هاي دانش‌آموزي، تشکل‌هاي دانشجويي، امر به معروف و نهي از منکر، امور خيريه و عام‌المنفعه فعاليت‌هاي جوانان در هيئت‌هاي مذهبي شناسايي شدند.
فرهادي گفت: در مجموع 2 هزار نفر از جوانان واجد شرايط در استان‌ها معرفي شدند که 160 داور استاني در مراکز استان و 300 نفر واجد شرايط را انتخاب و در نهايت 100 نفر به مرکز فرستاده شدند که از ميان آن‌ها نيز 30 نفر مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند.
محمد عباسي وزير ورزش و جوانان نيز گفت: اختتاميه جشنواره نهايي حضرت‌علي‌اکبر(ع) با هدف تقدير از جوانان برتر در پانزده بخش دوم تيرماه برگزار مي‌شود. وي که با باشگاه خبرنگاران گفت‌وگو مي‌کرد افزود: جشنواره حضرت علي‌اکبر(ع) در پانزده موضوع به شکل تخصصي در دستگاه‌هاي مربوطه اجرا مي‌شود که تا به حال برکات خوبي داشته و اميدواريم بتوانيم اين راه خوب را با همکاري دستگاه‌هاي مسئول در امور جوانان و مسئولان وزارت ورزش و جوانان در ستاد مرکزي و استان‌ها ادامه دهيم.
وي افزود: هفته جوان از 28 خرداد آغاز شده و جشنواره حضرت علي‌اکبر(ع) جشنواره سرلوحه برنامه‌هاي هفته جوانان است.
وحيد موسي‌زاده مديرکل طرح‌هاي ملي وزارت ورزش و جوانان هم تاکيد کرد: تاريخ برگزاري چهار جشنواره موضوعي حضرت علي‌اکبر(ع) قطعي شده است و طي چند روز آينده نيز سايت جشنواره راه‌اندازي خواهد شد.

 


علي‌اکبر ولايتي صبح ديروزپس از ديدار با حسن روحاني که در محل مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام انجام شد، گفت: آقاي روحاني با تجاربي که در حوزه‌هاي مختلف دارند مي‌توانند امور کشور را به خوبي با کمک مردم به پيش ببرند.
ولايتي در جمع خبرنگاران ادامه داد: با توجه به انتخاب آقاي روحاني به عنوان رييس‌جمهور منتخب از سوي مردم، لازم بود که با ايشان ديداري داشته باشيم. در اين ديدار براي ايشان آرزوي موفقيت کرديم و با توجه به تجربه‌اي که ايشان در حوزه‌هاي مختلف دارند اين اميد وجود دارد که بتوانند با کمک مردم امور را به پيش ببرند. وي افزود: از مردم اين توقع مي‌رود که به دولت کمک کنند. مردم بايد بدانند که در اينجا کار خاتمه نيافته است و بايد به دولت در پيشبرد امور کمک کنند، همان‌طور که با مشارکت گسترده خود در انتخابات حماسه سياسي را ايجاد کردند.

 


پيام‌هاي تبريک روساي کشورهاي مختلف و مقامات منطقه‌اي و بين‌المللي در پي انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران ادامه دارد.
در همين رابطه، سيدعمار حکيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، روز دوشنبه در پيامي به محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‌الله خامنه‌اي موفقيت جمهوري اسلامي ايران در برگزاري انتخابات را به ايشان تبريک گفت.
همچنين وي در پيامي خطاب به دکتر حسن روحاني، رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران در انتخابات رياست‌جمهوري، انتخاب وي به اين مقام را تبريک گفت و ابراز اميدواري کرد که اين انتخاب به گسترش بيش از پيش روابط دو کشور در راستاي مصالح مشترک ملتها بيانجامد.
«اکمل‌الدين احسان اوغلو» دبيرکل سازمان همکاري‌هاي اسلامي نيز با ارسال نامه‌اي کتبي، پيروزي دکتر روحاني به عنوان رئيس‌جمهوري اسلامي ايران را تبريک گفته و مشارکت گسترده مردم در انتخابات را نشانه روشن اعتماد مردم به دکتر روحاني و برنامه‌هاي ايشان دانسته است.
همچنين وزارت امور خارجه فلسطين در پيامي به رئيس‌جمهور منتخب ايران ضمن تقدير از مواضع حاميانه جمهوري اسلامي ايران در قبال ملت فلسطين، ابراز اميدواري کرد که ايران در دوره رياست‌جمهوري حسن روحاني مسير رشد و شکوفايي و ترقي خود را در راستاي حمايت از مقاومت ملت‌ها عليه ظلم و استبداد ادامه دهد.
نوري مالکي نخست‌وزير عراق نيز در تماس تلفني با دکتر حسن روحاني انتخاب وي به رياست‌جمهوري اسلامي ايران را تبريک گفت.
در اين گفت‌وگوي تلفني، دو طرف با اشاره به عمق روابط ميان ملت‌هاي دو کشور بر توسعه روابط في‌مابين تاکيد کردند. نوري مالکي همچنين بر آمادگي بغداد براي تعميق هرچه بيشتر مناسبات دو جانبه تاکيد کرد.
گفتني است، پيش از اين نيز سران و مقامات بلندپايه بين‌المللي با ارسال پيام‌هاي جداگانه‌اي پيروزي حجت‌الاسلام حسن روحاني را در انتخابات رياست‌جمهوري تبريک گفتند.

 


نوام چامسکي موضع‌گيري خصمانه دولت آمريکا در قبال برنامه هسته‌اي کشورمان را بزرگترين تهديد براي صلح بين‌المللي دانست.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه؛ چامسکي در اين باره و در ادامه انتقادات خود از نظام حکومتي آمريکا افزوده است «در آمريکا طبق قاعده نظام سياسي قدرت مي‌بايستي در دست مردم ثروتمند باشد. آناني که پول بيشتري دارند و داراي ملک هستند. در واقع، نظام سياسي آمريکا مبتني بر حراست از حقوق اقليت است و به اکثريت شهروندان توجهي ندارد.»
اين تحليلگر آمريکايي همچنين هشدار داد که تک قطبي شدن و «انحصار» قدرت جهاني در دست دولت آمريکا تهديدي براي هر فردي است که در کره خاکي زندگي مي‌کند و سبب مي‌شود تا دولت آمريکا به اقدامات غيرمنطقي خود ادامه دهد. وي در اين باره افزوده است «آمريکا تهديدي بزرگ براي تخريب جهان است.»
چامسکي در اين جلسه به برنامه «صلح‌آميز» هسته‌اي کشورمان نيز اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که تکرار ادعاهاي واهي «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمريکا در مورد برنامه هسته‌اي کشورمان بزرگترين تهديد براي «صلح بين‌المللي» است و در اين باره افزوده است «تنها آمريکا و متحدانش هستند که گمان مي‌کنند برنامه هسته‌اي ايران يک تهديد است. ساير کشورهاي جهان چنين عقيده‌اي ندارند و معتقدند که دولت آمريکا بزرگترين تهديد جهاني محسوب مي‌شود.»
وي در اين باره افزوده است«دولت آمريکا با طرح اين ادعا عليه برنامه هسته‌اي ايران تصميم دارد تا از حربه تهديد عليه کشورهاي ديگر استفاده نمايد.»

 


سخنگوي وزارت خارجه کشورمان مذاکرات جديد ميان ايران و 5+1 را موکول به تشکيل دولت جديد دانست.
سيدعباس عراقچي در نشست هفتگي با خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه در برخي اخبار شنيده مي‌شود که 5+1 آماده از سرگيري مذاکرات با ايران در مرداد ماه است ابراز داشت: خبرها درباره ادامه مذاکرات ميان ايران و 5+1 را ما هم از رسانه‌ها شنيديم و خبر رسمي در اين باره وجود ندارد. طبيعي است مذاکرات جديد ميان ايران و 5+1 موکول به تشکيل دولت جديد است و مذاکرات رسمي با دولت‌هاي رسمي صورت خواهد گرفت.
در همين حال، کاترين اشتون رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در بغداد گفت: ما اکنون منتظر برقراري دولت جديد ايران خواهيم ماند و من به تلاش‌هايم براي درخواست از ايران به منظور همکاري نزديک با من و جامعه اروپايي با هدف اعتمادسازي نسبت به ماهيت برنامه هسته‌اي‌شان ادامه خواهم داد.
وي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينکه در خبرها شنيده شده است که زمان مذاکرات بعدي ايران و آژانس در پاييز خواهد بود، گفت: هيچ تاريخ جديدي به اين منظور هنوز قطعي نشده است در عين حال که ما آماده مذاکره با آژانس هستيم و اگر نياز باشد به سؤال و ابهامي فراتر از تعهداتمان پاسخ دهيم ما نيازمند يک چارچوب جديد براي همکاري هستيم.
عراقچي درباره رد ادعاي رژيم صهيونيستي در پرونده آميا از سوي رئيس‌جمهور آرژانتين و درخواست او براي محاکمه رئيس اتحاديه سازمان‌هاي صهيونيستي گفت: ما هم اين خبر را از طريق رسانه‌ها شنيديم. اين خبر صحت دارد و خوشحاليم که روند روابط ايران و آرژانتين روند معقولي را طي مي‌کند.
وي در پاسخ به‌ اظهارات اخير يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر اينکه ايران با آژانس همکاري نمي‌‌کند و فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران برخلاف قطعنامه‌هاي بين‌المللي همچنان ادامه دارد، گفت: انتظار ما از آقاي آمانو به عنوان يک کارشناس فني در صحنه بين‌المللي و مسئول يک نهاد فني اين است که از برخوردهاي سياسي اجتناب کنند و در چارچوب وظايفش عمل کند.
عراقچي درباره واکنش وزير خارجه کانادا نسبت به انتخابات ايران با بيان اينکه براي اظهارات سخيف اين مقام کانادايي ارزشي قائل نيستم، گفت: چندان ضرورت نمي‌بينم که نسبت به اين اظهارات واکنش نشان دهم. اين قبيل اظهارات از سوي وزير خارجه کانادا چندين بار تکرار شده است و بنده به تدريج به اين نتيجه رسيدم که بايد در شعور سياسي او (وزير خارجه کانادا) ترديدکرد.
به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالي مبني بر اينکه دو تن از نمايندگان کميسيون امنيت ملي مجلس خواستار سلب مصونيت ديپلماتيک ديپلمات سعودي خاطي که در ايران منجر به يک تصادف و مرگ يک شهروند ايراني شده است، گفت: ما حادثه و تبعات به وجود آمده ناشي از اقدام ديپلمات سعودي در کشورمان را در چارچوب کنوانسيون وين و رايزني‌ها با مقامات دولت عربستان پيگيري مي‌کنيم. طبق کنوانسيون‌هاي مربوطه مي‌شود از يک ديپلمات سلب مصونيت ديپلماتيک کرد و او را براي بازجويي فراخواند. در عين حال ما تلاش خود را براي تأمين رضايت اولياي دم اين حادثه و حل اين مسئله انجام مي‌دهيم.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگري که از وي پرسيد ارزيابي‌تان درباره اظهارات احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق‌بشر سازمان ملل درباره ايران چيست؟ گفت:‌ اظهارات احمد شهيد تعبيرات نادرستي را در خود دارد و ظاهراً اين اظهارات مربوط به قبل از انتخابات ايران بوده است.
عراقچي ادامه داد: يکي از برکات انتخابات رياست جمهوري ايران اين بود که بسياري از توهمات و ادعاها درباره نظام مردم‌سالار اشتباه است و به طور کلي باطل السحر ادعاها درباره ايران را ثابت کرد. ما اميدواريم آقاي احمد شهيد تحليل غلط خود را بعد از انتخابات و مشارکت گسترده مردم درک کرده باشد. اگر او مي‌پذيرد که اشتباه بزرگي درباره ايران کرده است بايد در ساير ادعاهايش درباره ايران هم تجديدنظر کند.
گفتني است سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان با تبريک به حسن روحاني منتخب ملت ايران، گفت: اميدواريم آقاي روحاني با استمداد از عنايات الهي و به پشتوانه حضور گسترده مردم و توصيه‌هاي داهيانه مقام معظم رهبري بتوانند به اهداف و برنامه‌هاي خود عمل کنند و ايران را يک مرحله به سمت پيشرفت و تعالي جلو ببرند.

 


4 تشکل دانشجويي کشور با صدور بيانيه‌اي تاکيد کردند: يکي از الزامات هميشگي در اداره کشور، رعايت اصل شايسته سالاري در انتخاب مديران و مسئولان کشور و استفاده از تمامي ظرفيت‌ها و نيروهاي دلسوز انقلاب است.
4 تشکل اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل،بسيج دانشجويي، جنبش عدالتخواه دانشجويي و اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسر کشور با صدور بيانيه‌اي حضور ملت و خلق حماسه سياسي توسط آنان و انتخاب حجت‌الاسلام روحاني را به عنوان منتخب ملت تبريک گفتند.
در ابتداي اين بيانيه آمده است: خوشحال و خرسنديم که ملت ايران با حضور گسترده خويش پاي صندوق‌هاي رأي، مردم سالاري ديني در نظام جمهوري اسلامي ايران را به رخ دشمنان انقلاب اسلامي کشيدند و زمينه لازم را براي حرکت رو به جلو نظام اسلامي در راستاي اهداف و آرمان هاي انقلاب فراهم نمودند.
4 تشکل دانشجويي کشور خطاب به رئيس جمهور منتخب تصريح کردند: يکي از الزامات هميشگي در اداره کشور، رعايت اصل شايسته سالاري در انتخاب مديران و مسئولان کشور است. ملت ايران که شما را به عنوان رئيس جمهور خويش برگزيده‌اند، از شما انتظار دارند امور کشور را به بهترين شکل ممکن سامان دهيد و براي رفع مشکلات، تمام توان کشور را به کار گيريد.
به گزارش فارس ، در پايان بيانيه آمده است: بهترين راه براي دستيابي به چنين اهدافي، رعايت اصل شايسته سالاري و استفاده از تمامي ظرفيت‌ها و نيروهاي دلسوز انقلاب است. شايسته است شما هدف حقيقي خويش را حرکت رو به جلوي کشور قرار داده و از همه نگاه‌ها و سلايق گوناگون بهره گيريد و اولين قدم در اين مسير را برگزاري جشن ملي پيروزي جبهه انقلاب در انتخابات با حضور همه نامزدها و حاميانشان ميدانيم.

 


سخنگوي وزارت خارجه چين انتخاب حسن روحاني به سمت رياست جمهوري ايران را تبريک گفت و اعلام کرد: اميدوار است مناسبات دوستانه با ايران در عرصه‌هاي مختلف در آينده نيز توسعه پيدا کند.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري «نووستي» گزارش داد: هوا چون يينگ، سخنگوي وزارت امور خارجه چين روز دوشنبه در نشست خبري خود در پکن وضعيت فعلي روابط چين و ايران را عالي ارزيابي کرد و گفت: چين همواره به گسترش مناسبات با ايران توجه زياد داشته است. ما اميدواريم که پس از انتخاب روحاني به سمت رياست جمهوري ايران نيز مناسبات دوستي و همکاري بين دو کشور گسترش يابد.

 


سران آمريکا و روسيه در حاشيه نشست گروه جي 8 در ايرلند شمالي واکنش‌هاي متفاوتي به نتيجه انتخابات رياست جمهوري ايران نشان دادند.
به گزارش روزنامه جروزالم پست، «باراک اوباما» در اولين واکنش خود درباره انتخابات ايران گفت: انتخابات ايران و پيروزي يک ميانه‌رو نشانه اين است که ايرانيان به دنبال دستور کار متفاوتي هستند. وي افزود: اما هنوز مشخص نيست که آيا پيشرفتي در موضوع هسته‌اي ايران حاصل مي‌شود يا نه.
اوباما همچنين در گفت‌وگويي با شبکه «پي‌بي‌اس» آمريکا مدعي شد: دولت آمريکا براي ايجاد گشايش در مذاکرات هسته‌اي ايران با قدرتهاي غربي تلاش خواهد کرد با اين حال وي با تکرار مواضع خصمانه پيشين‌اش در مورد کشورمان خاطرنشان ساخت که کشورهاي خاورميانه مي‌بايستي تحريم‌هاي اقتصادي وضع شده عليه ملت ايران را به رسميت بشناسند. وي با طرح ادعاي واهي مجدد در مورد ماهيت برنامه هسته‌اي کشورمان مدعي شد که تنها در صورت برداشتن گامي مؤثر از سوي ايران امکان رفع تحريم‌ها وجود خواهد داشت. اوباما در اين باره مدعي شد «ما تمام تلاش خود را براي عادي‌سازي روابط با ايران و تمام کشورهاي جهان بکار خواهيم گرفت با اين حال اين مسئله در صورتي عملي خواهد شد که آنان نيز مايل به پاسخ مثبت به اين پيشنهاد باشند.»
در همين رابطه، وزارت خارجه آمريکا نيز مدعي شد که دولت اوباما پيشنهاد جديدي به ايران ارائه نخواهد کرد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد: جنيفرپساگي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که آمريکا از گفت‌وگوهاي هسته‌اي جديد با ايران استقبال مي‌کند، اما واشنگتن و شرکاي بين‌المللي‌اش ابتدا پاسخ ايران به پيشنهادشان در ماه آوريل براي لغو تحريم‌ها در ازاي مصالحه هسته‌اي ايران را خواستارند.
پساگي گفت که آمريکا پيشنهاد هسته‌اي قبلي که به ايران ارائه شده را تغييري نمي‌دهد.
پس از گفت‌وگوي دو ساعته سران آمريکا و روسيه در حاشيه نشست جي8، پوتين نيز در جمع خبرنگاران از آمادگي کشورش براي کمک به دولت جديد ايران جهت حل برنامه هسته‌اي اين کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري نووستي، پوتين در اين رابطه به خبرنگاران گفت: من اميدوارم که بعد از انتخابات رياست جمهوري در ايران، امکان تازه‌اي براي حل و فصل مسئله هسته‌اي اين کشور پيدا شده باشد و رئيس جمهوري منتخب ايران اکنون مي‌تواند به حل اين مشکل کمک کند.
رئيس جمهوري روسيه همچنين تأکيد کرد که در اين رابطه مسکو هم قصد دارد نهايت تلاش خود را بکار ببرد تا چه در سطح دوجانبه و چه در چارچوب جريانات بين‌المللي به رفع مشکلات در اين زمينه کمک کند.
در همين رابطه «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه تأکيد کرد: بايد از طرح‌هايي که به افزايش تحريم‌ها عليه ايران منجر مي‌شود عدول کرد و اقدامات لازم براي کاهش تدريجي تحريم‌ها عليه اين کشور آغاز شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10