(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 29 خرداد 1392 - شماره 20521

کوتاه اقتصادي
روسيه مشتري نفت ايران شد
با اعتبار 200 ميليارد تومان خط آهن گرمسار- ساري برقي مي‌شود
به دنبال ممنوعيت ثبت سفارش صورت مي‌گيرد
واردات قطعات لوازم خانگي و مونتاژ در داخل
از ماه آينده املاک در بورس معامله مي‌شود
در نامه‌اي به دکتر روحاني مطرح شد
خواسته‌هاي جامعه کارگري از رئيس‌جمهور منتخب
ايران رياست کميسيون تجارت و توسعه سازمان ملل‌را برعهده گرفت
با ورود محصول بهاره قيمت سيب‌زميني کاهش مي‌يابد
سازمان جهاني کار اعلام کرد
افزايش بيکاران در اقتصادهاي پيشرفته به 13 ميليون نفر
وزير ارتباطات: 10 هزار روستا داراي شبکه ارتباطي مي‌شود
   


* بيست‌ويکمين نمايشگاه بين‌المللي کاشي، سراميک و چيني بهداشتي و پنجمين نمايشگاه بين‌المللي سنگ، ماشين‌آلات و تجهيزات مربوطه در تهران شروع به کار کرد. در بيست‌ويکمين نمايشگاه بين‌المللي کاشي، سراميک و چيني بهداشتي 161 شرکت داخلي و 24 شرکت خارجي از کشورهاي بلغارستان، آفريقايي جنوبي، کره‌جنوبي، چين، امارات متحده عربي آخرين دستاوردها و فن‌آوري‌هاي خود در زمينه انواع کاشي سراميک، چيني بهداشتي، رنگ و لعاب، ماشين‌‌آلات و مواد اوليه را به معرض نمايش گذاشته‌اند. همچنين در پنجمين نمايشگاه بين‌المللي سنگ، ماشين‌آلات و تجهيزات مربوطه بيش از 122 شرکت داخلي و هفت شرکت خارجي از کشورهاي ايتاليا، ترکيه، آلمان آخرين دستاوردها و تکنولوژي‌ها‌ي خود در زمينه انواع سنگهاي خام، فراوري سنگ خام، ماشين‌آلات، ابزارآلات و تجهيزات را به نمايش مي‌گذارند.
* مديرعامل سازمان صنايع کوچک و شهرکهاي صنعتي ايران از حضور 50 هزار بنگاه خرد و کوچک توليدي تحت حمايت خوشه کسب وکار خبر داد و گفت: پيوستن اين واحدهاي توليدي به شبکه خوشه‌هاي صنعتي در کاهش هزينه تمام‌ شده توليد و افزايش صادرات، نقش تعيين‌کننده‌اي داشته است. فخراله مولايي با بيان اينکه برنامه توسعه‌اي 71 خوشه کسب و کار از ميان 202 خوشه صنعتي شناسايي شده، آغاز شده است، گفت: با پياده‌سازي اين برنامه ضمن تثبيت اشتغال قبلي حدود 60 هزار شغل جديد در بنگاه‌‌هاي تحت حمايت برنامه توسعه خوشه‌اي ايجاد شده است.
* حجم ذخاير آبي کشور در پشت سدها با 5/2 ميليارد متر مکعب افزايش به 27 ميليارد متر مکعب رسيد، با اين حال ميزان آب خروجي از سدها نيز 13 درصد در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش يافته است. در حال حاضر 4/56 درصد از حجم مخازن سدهاي کشور از آب پر بوده و مجموع ظرفيت مخازن سدهاي کشور در زمان فعلي 47 ميليارد متر مکعب گزارش شده است.
* مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها با بيان اينکه هم‌اکنون 250ميليارد تومان از ايرلاينهاي داخلي طلب داريم، سه شرکت ماهان، ايران اير و آسمان را بدهکارترين عنوان کرد و گفت: دست به دامن نيکزاد شده‌ايم تا براي وصول مطالبات به تفاهماتي برسيم.
* مديرعامل صندوق ضمانت صادرات ايران از ابلاغ افزايش سرمايه 200 ميليون دلاري صندوق ضمانت صادرات ايران خبر داد. طاهر شه‌حامد اظهار داشت: سرمايه صندوق ضمانت صادرات ايران به موجب قانون بودجه سال 1392 به ميزان 200 ميليون دلار افزايش مي‌يابد.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2228، 2229، 2610، 2613، 2280 الي 2283، 8830، 8832، 8834، 8886، و 8881 الي 8884 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* رئيس‌ مجمع هماهنگي تشکل‌هاي کشاورزي با تشريح ويژگي‌هاي وزير جهاد کشاورزي دولت يازدهم گفت: رئيس‌جمهور منتخب در انتخاب وزير جهاد کشاورزي نظر بخش خصوصي را نيز جويا شود. مسعود اسدي اظهار داشت: انتظار تشکل‌هاي کشاورزي اين است، رئيس‌جمهور دولت يازدهم به وعده‌هايي که در زمان تبليغات در بخش کشاورزي دادند عمل کند.

 


روسيه مذاکراتي را براي خريد نفت ايران آغاز کرده است.
به گزارش مهر، پس از تحريم نفتي ايران توسط اتحاديه اروپا، روسيه اخيرا علاقه خود به واردات نفت از ايران را اعلام کرده و حتي مذاکرات مشترک نفتي بين تهران- مسکو براي فروش نفت به اين کشور آغاز شده است.
در اين بين مقامات روسيه به ايران پيشنهاد کرده‌اند که خط لوله سوآپ معکوس نفت را راه‌اندازي کنند به‌طوري که امکان انتقال نفت از ميادين جنوبي ايران به حاشيه درياي خزر فراهم شود تا از طريق نفتکش‌ها اين نفت به پايانه‌هاي نفتي روسيه در حاشيه درياي خزر منتقل شود.
در همين حال اخيرا شرکت ملي نفت ايران لايروبي پايانه نفتي نکا را آغاز کرده است تا امکان افزايش عمق آبخور و پهلوگيري نفتکش‌هاي غول‌ پيکرتر در اين پايانه نفتي در حاشيه جنوبي درياي خزر فراهم شود.
تحليلگران معتقدند که علت اصلي اين پيشنهاد نفتي روسيه به ايران، بازار خوب و موجود در اروپا براي نفت اورال است و عامل دوم افزايش اختلاف قيمت نفت اورال نسبت به نفت خام‌هاي حوزه درياي خزر است.
بنابراين چنانچه بازار نفت خام اورال در اروپا حفظ شده و افزايش يابد، پيش‌بيني مي‌شود که روسيه واردات نفت خام خود را از کشورهاي حوزه درياي خزر افزايش دهد.

 


مجري طرح برقي کردن راه‌آهن با بيان اينکه براي افزايش ظرفيت خط آهن گرگان-اينچه‌برون، بايد راه‌آهن گرمسار-ساري برقي شود، هزينه اجراي اين پروژه را 200 ميليارد تومان عنوان کرد.
نورالله بيرانوند در گفت‌وگو با فارس درباره خط آهن گرمسار- ساري و برقي شدن اين مسير ريلي، اظهار داشت: با توجه به ساخت و تکميل خط آهن گرگان- اينچه‌برون، بايد اتصالات اين مسير ريلي تکميل شود.
وي ادامه داد: گلوگاه افزايش ظرفيت اين محور ريلي، خط آهن گرمسار- ساري است که بايد دو پروژه فني در اين خط آهن عملياتي شود.
بيرانوند تأکيد کرد: در گام اول لازم است تونل‌ها اصلاح و سپس در گام دوم بايد مسير برقي شود.
مجري طرح برقي کردن راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران افزود: تونل‌هاي طولاني و شيب‌هاي تند در اين محور ريلي وجود دارد که برقي کردن آن را توجيه مي‌کند تا قطار در اين مسير امکان حرکت با شيب تند را داشته باشد.
مشاور مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه مطالعات برقي شدن مسير انجام شده اضافه کرد: مذاکره انجام مطالعات را با يک شرکت داخلي و يک شرکت روسي پيش برده‌ايم، در اين راستا با مشاور داخلي به تفاهم رسيده و قرارداد را منعقد کرديم اما همزمان روس‌ها نيز براي انجام مطالعه در کنار اجراي پروژه اعلام آمادگي کرده‌اند.
مشاور مديرعامل راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران با بيان اينکه اين خط آهن از گرمسار شروع شده و تا ساري براي برقي شدن ادامه مي‌يابد، تصريح کرد: هزينه برقي شدن اين مسير ريلي حدود 200 ميليارد تومان پيش‌بيني مي‌شود.
مدير کل تدارکات راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران همچنين اضافه کرد: در حال حاضر محور لرستان حدفاصل دورود تا انديمشک نيز از محورهاي ريلي است که لازم است برقي شود.

 


رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي ايران گفت: برخي از واردکنندگان با استفاده از رانت‌‌هاي خاص نسبت به واردات قطعات لوازم خانگي در حجم وسيع به صورت قطعات منفصله اقدام کردند و اين امر قاچاق نويني است که در حال گسترش مي‌باشد.
محمدرضا دياني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: حدود 1200 کانتينر قطعات لوازم خانگي به صورت س.کي.دي در حال ورود به کشور است، اين قطعات به سه بخش تقسيم شده و در مناطق ويژه اقتصادي چون سيرجان و سلفچگان مونتاژ مي‌شود.
وي با بيان اينکه واردکنندگان با واردات قطعات لوازم خانگي از تعرفه پايين واردات استفاده مي‌کنند اظهار داشت: اگر واردات به صورت cbu باشد واردکنندگان مجبورند تعرفه بالاي گمرگي را بپردازند لذا با واردات به صورت سي.کي.دي ضمن استفاده از ارز مبادله‌اي مي‌توانند از تعرفه پايين گمرکي براي توليدکنندگان بهره‌مند شوند و متاسفانه در زمره توليدکنندگان هم قرار گيرند.
رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي ايران گفت: واردات قطعات و مونتاژ آن در مناطق ويژه اقتصادي، قاچاق نوين و بزرگي است که برخي از واردکنندگان انجام مي‌دهند و اين امر ضربه جبران‌ناپذيري را بر صنعت کشور مي‌گذارد، توليدکنندگان با مشقت و مشکلات فراوان به توليد مي‌پردازند و واردکنندگان بدون هيچ دردسري تنها با مونتاژ قطعات، لوازم خانگي خارجي را وارد بازار کشورمان مي‌کنند.
وي با بيان اينکه از سال گذشته ثبت سفارش لوازم خانگي ممنوع شد و در ليست دهم قرار گرفت، افزود: از آنجا که واردکنندگان خاص نتوانستند لوازم خانگي را وارد کشور کنند اقدام به واردات قطعات در حجم‌هاي بالا کردند و اين امر ضمن دور زدن قانون باعث بر هم خوردن روند توليد ملي مي‌شود.
دياني خاطرنشان کرد: طي سال‌هاي اخيربرخي از واردکنندگان براي آنکه سود بالاتري از واردات ببرند قطعات لوازم خانگي را وارد و در مناطق ويژه اقتصادي تنها مونتاژ مي‌کردند اما اخيرا واردکنندگان بي‌پرده اقدام به واردات قطعات کردند.
وي با بيان اينکه واردات قطعات لوازم خانگي به صورت سي.کي.دي به صورت سنگين در حال انجام است تصريح کرد: با ممنوعيت ثبت سفارش لوازم خانگي، توليدکنندگان اين بخش با تمام ظرفيت خود نسبت به توليد اقدام کردند و توانستند نياز بازار را پاسخگو باشند و اکنون مازاد عرضه وجود دارد لذا واردات لوازم خانگي توجيه ندارد.رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي ايران از دولت خواست که موضوع واردات قطعات پيگيري شود تا واردکنندگان خاص از تعرفه پايين واردات بهره‌‌مند نشوند لذا مراجع نظارتي بايد وضعيت پيش آمده را رصد کنند تا واردکنندگان از خلأ قانون به نفع خود استفاده نکنند.
وي با بيان اينکه توليدکنندگان واقعي براي ادامه حيات خود نياز به ارز دارند، تصريح کرد: با خروج ارز بدين شکل مونتاژ‌کاران تقويت و توليد ملي بيش از گذشته صدمه مي‌بيند.
دياني اذعان کرد: حدود 20 روز است که مرکز مبادلات ارزي به توليدکنندگان ارز پرداخت نمي‌کند لذا توليدکنندگان با چالش مواجه شدند از اين رو واردکنندگان در حالي که کشور کمبود ارز دارد از ارز مرکز مبادلات ارزي استفاده و قطعات لوازم خانگي را وارد مي‌کنند.
وي با بيان اينکه تعداد محدود واردکننده کلان قانون را دور مي‌زنند، تصريح کرد: سازمان‌هاي نظارتي بايد وارد عمل شوند و مشکل پيش آمده را با هدف حمايت از توليد داخلي و با توجه به شعار سال جاري حماسه سياسي و حماسه اقتصادي حل کنند.

 


رئيس سازمان بورس از امکان معاملات املاک و اموال غيرمنقول در بورس کالا خبر داد.
علي صالح‌آبادي با اشاره به راه‌اندازي تابلوي فرعي در بورس کالا اظهار داشت: نخستين هدف از راه‌اندازي تابلوي فرعي در بورس کالا اين است که کالاهايي که شرايط پذيرش در تابلوي اصلي بورس کالا را از دست مي‌دهند، بتوانند در تابلوي فرعي بمانند و در يک مهلت شش ماهه شرايط لازم را مجدداً اخذ کنند تا دوباره به تابلوي اصلي برگردند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دومين هدف از راه‌اندازي تابلوي فرعي تصريح کرد: امکان معاملات املاک و اموال غيرمنقول در اين تابلو فراهم مي‌شود. در حال حاضر دولت، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌هاي اجرايي و نهادهاي عمومي و همچنين اشخاص و شرکت‌هاي خصوصي، ساختمان‌هاي زيادي دارند و مي‌توانند اين ساختمان‌ها را در بورس کالا به مزايده بگذارند تا اين ساختمان‌ها، در بورس با شفافيت بالا و قيمت مناسب خريداري شود. اين تابلو در تيرماه امسال راه‌اندازي مي‌شود.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه اقدامات زيادي در بورس اوراق بهادار به منظور جذب سرمايه‌هاي سرگردان انجام شده است، ابراز داشت: افزايش سرمايه شرکت‌ها، انتشار اوراق مشارکت، اجاره و مرابحه، عرضه سهام و عرضه‌هاي دولتي موجب شده تا سرمايه‌هاي زيادي جذب اين بازار شوند.
صالح‌آبادي گفت: اين در حالي است که سال گذشته شرکت‌ها به طور مستقيم توانسته‌اند 33 هزار ميليارد تومان از طريق بورس تأمين مالي کنند که اميدواريم اين مبلغ امسال به طور قابل توجهي افزايش يابد. در بورس کالا هم با انجام معاملات سلف، بنگاه‌ها مي‌توانند تامين سرمايه در گردش کنند که سال گذشته 18 هزار ميليارد تومان از اين محل تامين مالي شده است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين با اشاره به راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس گفت: صندوق‌ها با اين هدف راه‌اندازي مي‌شوند که سرمايه‌گذاران غيرحرفه‌اي جذب بازار سهام شوند، زيرا گروهي از سرمايه‌گذاران تمايل به حضور در بورس اوراق بهادار دارند، اما اطلاعات، فرصت و شناخت کافي نسبت به بورس اوراق بهادار ندارند و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري گزينه مناسبي براي اين گروه است.
وي تأکيد کرد: راه‌اندازي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترک تجربه موفقي بود، به طوري که هم‌اکنون نزديک به 100 صندوق در بازار سرمايه راه‌اندازي شده است. اما صندوق‌هاي قابل معامله در بورس نوع پيشرفته‌تر صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري موجود است.
صالح‌آبادي افزود: در صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري موجود، چنانچه فردي بخواهد واحد سرمايه‌گذاري صندوق را خريداري کند، بايد به يک کارگزار يا مدير صندوق مراجعه و اوراق را بخرد. براي فروش نيز بايد به همان جا مراجعه و پولش را دريافت کند؛ اين در حالي است که واحدهاي سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي قابل معامله در بورس در بازار سهام قابل خريد و فروش است و سرمايه‌گذاران به صورت اينترنتي و از طريق معاملات برخط (آنلاين)، مي‌توانند نسبت به خريد و فروش اوراق اقدام کنند. بنابراين ديگر نيازي به مراجعه به کارگزاري يا مدير صندوق نيست.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينکه اين صندوق‌هاي جديد دسترسي مردم را به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري گسترده‌تر مي‌کنند، گفت: مقدمات لازم از سال پيش انجام شده و اميدواريم معاملات اين صندوق‌ها هم از تيرماه آغاز شود.

 


نمايندگان کارگران در نامه‌اي 8 بندي به رئيس‌جمهور منتخب مردم ايران، خواسته‌هاي جامعه کارگري کشور را مطرح کردند. حل اختلاف 15درصدي دستمزد، حذف شرکت‌هاي تامين نيروي انساني، برقراري امنيت شغلي و همسان‌سازي پرداخت ماليات کارگران و کارمندان از مهمترين بندهاي درخواست کارگران از رئيس دولت تدبير و اميد است.
نمايندگان کارگران عضو شوراهاي اسلامي کار استان تهران در نامه‌اي به رئيس‌جمهور منتخب مردم ايران، مطالبات جامعه کارگري را در 8 بخش مطرح و از وي خواستند درباره موارد مطرح شده تصميمات موثري را اتخاذ کند.
در متن نامه کارگران به رئيس‌جمهور منتخب آمده است:
ضمن عرض تبريک و آرزوي توفيق جنابعالي به عنوان رئيس‌جمهور برگزيده مردم و به ملت عزيز ايران، کانون شوراهاي اسلامي کار استان تهران بر خود وظيفه مي‌داند به عنوان يک تشکل قانوني موضوع اصل 104 قانون اساسي پيگير مطالبات به حق قشر عظيم کارگران که در خلق حماسه سياسي نقش اصلي و محوري داشتند، باشد.
به همين منظور اهم مطالبات را به شرح ذيل اعلام داشته و اميدواريم در تحقق آنها اقدام جدي به عمل آوريد و حماسه اقتصادي مورد نظر مقام معظم رهبري که کارگران را ستون فقرات جامعه مي‌دانند تحقق يابد.
1- تفاوت 15درصدي تورم و دستمزد کارگران در سال 92 که وعده داده بوديد را عملي کنيد. توضيح: حداقل دستمزد سال 92 کارگران کشور کمتر از نرخ تورم و سبد معيشت موضوع ماده 41 قانون کار به تصويب رسيد و شوراي اسلامي کار استان تهران به عنوان اعتراض اقدام به شکايت در ديوان عدالت اداري نمود، 2- پياده کردن ظرفيت‌هاي قانون کار که معطل مانده و در صورت نياز به ايجاد تغييرات و اصلاح در قانون کار بايد سمت و سوي آن در جهت حمايت از نيروي کارباشد، 3- استقلال تشکل‌هاي کارگري و عدم دخالت دولت و کارفرمايان در تشکيل و ادامه فعاليت تشکل‌هاي کارگري، 4- محو پديده شوم شرکت‌هاي پيمانکاري يا آدم فروش، 5- برقراري امنيت شغلي و اقتصادي جهت کارگران قراردادي دائم و موقت، 6- استقلال سازمان تامين اجتماعي و اداره آن توسط شرکاي اجتماعي کارگران و کارفرمايان و نقش نظارتي دولت، 7- همسان‌سازي پرداخت ماليات حقوق کارگران با کارکنان دولت چرا که کارکنان دولت پس از اعمال معافيت، به صورت ثابت 10درصد ماليات پرداخت مي‌کنند و پرداخت ماليات توسط کارگران پس از اعمال معافيت به صورت پلکاني از 10 تا 30 درصد است و 8- پرداخت عيدي کارگران دستگاه‌هاي دولتي به مانند کارگران شاغل در کارگاه‌هاي مشمول قانون کار.
توضيح: عيدي کارگران مشمول قانون کار براساس ماده واحده سال 1370 به ميزان دو ماه حقوق است در حالي که متاسفانه کارگران دستگاه‌هاي دولتي با استناد به ماده واحده سال 1374 با وجود اينکه مشمول قانون کار هستند به مانند کارکنان دولت عيدي دريافت مي‌کنند که رقم آن به مراتب کمتر از عيدي کارگران کارگاه‌هاي مشمول قانون کار است ضمن آنکه کارگران دستگاه‌هاي دولتي از ساير مزاياي دستگاه‌هاي اجرايي نيز محروم هستند.

  


ايران به عنوان رئيس کميسيون تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) انتخاب شد.
رضا نجفي، معاون مدير کل امور سياسي بين‌المللي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پنجمين نشست کميسيون تجارت و توسعه آنکتاد که از دوشنبه 27 خرداد سال جاري در ژنو آغاز به کار کرد، به رياست اين کميسيون انتخاب شد.
در اين نشست که به مدت يک هفته ادامه خواهد داشت، گروه 77 و چين، گروه کشورهاي آمريکاي لاتين، گروه آفريقا، گروه آسيا، اتحاديه اروپا و ديگر کشورهاي عضو در سخناني رياست کشورمان را بر کميسيون تبريک گفته و اظهار اطمينان کردند رياست ايران بر اين کميته باعث موفقيت کميسيون خواهد شد.
جمهوري اسلامي ايران رياست گروه آسيا را برعهده دارد و نجفي در سخناني از طرف گروه‌آسيا در اين نشست گفت: اقتصاد جهاني امروز به هم پيوسته و يکپارچه شده است، بنابراين براي بررسي تاثير تجارت بر توسعه پايدار از جمله رفع فقر و ايجاد اشتغال بايد ابتدا تاثير اقتصاد جهاني را بر تجارت بررسي کنيم.
به خاطر بحران مالي،‌اقتصاد جهاني در وضعيت خوبي به سر نمي‌برد و تا زماني که بازارهاي مالي جهاني اصلاح نشوند و يک مديريت صحيح مالي و جهاني بر اقتصاد جهان حاکم نشود، نمي‌توان انتظار داشت تجارت بين‌المللي به توسعه پايدار بيانجامد.
او ادامه داد: گروه آسيا هم‌چنين خواستار ايجاد يک نظام تجاري بين‌المللي عادلانه و متوازن است و معتقد است اقداماتي مانند اقدامات يک‌جانبه اقتصادي، مالي و تجاري بين‌المللي خلاف حقوق بين‌المللي بوده و مانع توسعه پايدار کشورهاي در حال توسعه هستند و بايد متوقف شوند.
کميسيون تجارت و توسعه آنکتاد هر سال يک بار در ژنو برگزار مي‌شود و نقش تجارت را در توسعه کشورها به‌ويژه کشورهاي در حال توسعه بررسي مي‌کند.

 


رئيس هيئت مديره انجمن ملي سيب‌زميني ايران گفت: با برداشت محصول سيب‌زميني بهاره در استان همدان، کاهش قيمت اين محصول در بازار مصرف پيش‌بيني مي‌شود.
محمدرحيم نيازي در گفت‌وگو با ايرنا افزود: برداشت محصول سيب‌زميني بهاره از 10 تيرماه آغاز و تا 15 شهريور ماه سالجاري ادامه دارد و عرضه اين محصول مي‌تواند موجب تعادل قيمت در بازار مصرف شود.
وي دليل افزايش قيمت سيب‌زميني در بازار مصرف را قابل برداشت نبودن اين محصول در مناطق گرمسيري خوزستان به دليل بارندگي‌هاي اخير عنوان کرد که به دنبال آن محصول کمتري به بازار عرضه شد.
نيازي علاوه بر افزايش هزينه‌هاي تمام شده توليد، حضور دلالان را از ديگر دلايل افزايش قيمت محصول سيب‌زميني در هفته‌هاي اخير عنوان کرد.
رئيس هيئت مديره انجمن ملي سيب‌زميني از دولت خواست تا با افزايش نرخ تضميني خريد سيب‌زميني کشاورزان را در توليد اين محصول حمايت کند، همچنين با استمرار نظارت خود از حضور دلالان و واسطه‌گران در عرصه توليد تا مصرف جلوگيري کند.
به گفته نيازي، در سال 1391 بيش از 5 ميليون تن محصول سيب‌زميني در 160 هزار هکتار از اراضي کشور توليد شد که 650 هزار تن آن به کشورهاي منطقه صادر شده است.
وي افزود: در حال حاضر هر کيلوگرم سيب‌زميني بين 1200 تا 1500 تومان از کشاورزان خريداري مي‌شود.

 


سازمان جهاني کار اعلام کرد: نيمي از جمعيت اقتصادي کشورهاي اسپانيا و يونان راجوانان بيکار تشکيل مي‌دهد و پيش‌بيني مي‌شود تعداد بيکاران در اقتصادهاي پيشرفته به 13 ميليون نفر افزايش يابد.
سازمان جهاني کار در تازه‌ترين گزارش خود درباره روند جهاني اشتغال جوانان اعلام کرد: تأثير بلندمدت بحران اشتغال جوانان مي‌تواند براي چند دهه احساس شود و افراد رنج کسري کار مناسب و معقول را در سراسر زندگي خود لمس کنند.
با وجود برخي از تفاوتهاي منطقه‌اي، نرخ بيکاري جوانان همچنان رو به افزايش است. حدود 4/73 ميليون نفر جوان هم اکنون بيکار هستند و انتظار مي‌رود نرخ بيکاري جوانان در سال جاري ميلادي به 6/12 درصد برسد که اين ميزان به نرخ بيکاري اوج بحران اقتصادي در سال 2009 نزديک است.
در فاصله سالهاي 2007 تا 2013 تعداد 3 ميليون و 500 هزار نفر به تعداد بيکاران جوان افزوده شده است. نرخ بيکاري جوانان در اوايل سال 2012 به ميزان 7/12 درصد تخمين زده شده بود که اين ميزان در رقم 4/12 درصد قرار گرفت، با اين حال اين نرخ همچنان رو به بالا ماند.
در شمال آفريقا نرخ بيکاري جوانان در سال 2012 بسيار بالا و به ميزان 7/23 درصد بود و هم اکنون نرخ بيکاري زنان در خاورميانه به ميزان 6/42 درصد است. اين نرخ در شمال آفريقا به ميزان 37 درصد است.
پايين‌ترين نرخ بيکاري در سال 2012 براي شرق آسيا به ميزان 5/9 درصد و آسياي جنوبي به ميزان 3/9 درصد بوده است. نرخ بيکاري جوانان در اقتصادهاي پيشرفته طي سال 2012 به ميزان 1/18 درصد بود و اين احتمال وجود دارد تا سال 2015 در بالاي 17 درصد باقي بماند، اما در 2016 اين نرخ به کمتر از 17 درصد خواهد رسيد.
در يونان و اسپانيا بيش از نيمي از جمعيت اقتصادي فعال را جوانان بيکار تشکيل مي‌دهد. پيش‌بيني شده که تعداد جوانان بيکار و يا دلسرد شده از پيدا شدن کار در اقتصادهاي پيشرفته به 13 ميليون نفر افزايش يابد در حالي که اين تعداد در 2012 تعداد 10 ميليون و 700 هزار نفر بوده است.
سازمان جهاني کار توصيه مي‌کند که دولتها يک اقدام فوري و هدفمند براي مقابله با بحران اشتغال جوانان ترتيب دهند. ايجاد شغل مناسب و معقول از طريق سياستهاي کلان اقتصادي، سياست‌هاي بازار کار و توسعه کارآفريني جوانان بايد مورد تأکيد قرار گيرد.

 


10 هزار روستا تا پايان ماه آينده داراي ارتباط تلفن ثابت و همراه خواهد شد.
محمدحسن نامي وزير ارتباطات در مراسم امضاي تفاهم‌نامه ميان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و جهاد دانشگاهي اظهار داشت: زيرساخت‌هاي ارتباطي ايران در سطح منطقه عالي است و با اجراي قانون برنامه پنجم مي‌توانيم به سطح بالاتري ارتقا يابيم.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: در حال حاضر در اينترنت وضعيت نسبتا خوبي داريم که با عبور خط EPEG که فاز اول آن به بهره‌برداري رسيد، وضعيت بهبود خواهد يافت.
وي گفت: ظرفيت فاز دوم EPEG براي ترانزيت ترافيک از فاز اول بيشتر خواهد بود.وي گفت: ايران وارد بهره‌برداري از نسل 3 تلفن همراه شده و در آينده نزديک نيز از نسل 4 تلفن همراه بهره‌برداري خواهد کرد که ظرفيت قابل توجهي براي صنعت ICT ايجاد مي‌شود.
نامي در بخش ديگري از سخنان خود افزود: به زودي در 6 هزار و 222 روستاي ديگر دفتر خدمات ارتباطي (دفتر ICT روستايي) ايجاد خواهد شد و در اين مرحله از سازمان‌هاي ديگر نيز دعوت شده تا طرح‌هاي خود را براي رونق هرچه بيشتر دفاتر ارائه کنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: ايران داراي 64 هزار و 73 روستا است که در 44 هزار روستا پوشش تلفن ثابت، تلفن همراه و اينترنت وجود دارد.نامي ادامه داد: باقي اين تعداد، روستاهاي با کمتر از 20 خانوار سکنه هستند که احتمالا ماه آينده 10 هزار روستاي ديگر به اين طرح اضافه خواهند شد و به اين ترتيب اکثر روستاهاي کشور داراي ارتباط مي‌شوند. همچنين وزير ارتباطات در مراسم بهره‌برداري از ظرفيت 10هزار دفتر خدمات ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات روستايي به عنوان دفاتر اطلاع‌رساني گردشگري گفت: يکي از پروژه‌هاي مهم توسعه ارتباطات روستايي است که در اين ميان با ايجاد دفاتر ICT روستايي مي‌توان خدمات مختلفي به روستاييان ارائه کرد.
وي با بيان اين که در برنامه پنجم توسعه بحث تکميل خدمات دولت الکترونيک مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: در اين زمينه وضعيت خوبي داريم و تقريبا از برنامه جلوتر هستيم اما اگر زماني اين برنامه به طور کامل اجرا شود شاهد نوعي مهاجرت معکوس از شهر به روستاها خواهيم بود چرا که اگر براي افراد شرايطي فراهم شود که بتوانند خدمات مختلف را در شهر خود مورد استفاده قرار دهند ديگر انگيزه‌اي براي سکونت در شهرهاي شلوغ باقي نخواهد ماند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10