(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 30 خرداد 1392 - شماره 20522

نماينده پارلمان اسرائيل: فقط حزب‌الله مي‌تواند جلوي ما ايستادگي کند
سلفي‌هاي لبنان شهر صيدا را به آشوب کشيدند
نگاه قطر و انتقال آرام قدرت
در پايان اجلاس گروه 8 روسيه تصميم غربي‌ها عليه سوريه را ناکام گذاشت
عمليات تروريستي در بغداد32 شهيد و 58 مجروح برجاي گذاشت
فراسوي رويدادها
تظاهرات ضد آل‌سعود در چند شهر عربستان
موافقان و مخالفان مرسي در مصر به جان هم افتادند
ادامه اعتراض‌هاي ضد دولتي در شهرهاي بزرگ برزيل
معترضان در ترکيه روش اعتراض خود را تغيير دادند
تظاهرات ضد‌آمريکايي آلماني‌ها با ورود اوباما به اوج خود رسيد
آغاز دور تازه مذاکرات آمريکا و طالبان در پايتخت قطر
   


يکي از اعضاي کنست رژيم صهيونيستي اذعان کرد حزب‌الله تنها ارتشي است که مي‌تواند جلوي اسرائيل بايستد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از هفته‌نامه فلسطيني المنار «حسون» عضو کنست (پارلمان) رژيم صهيونيستي که پيشتر منصب رياست دستگاه اطلاعات داخلي اين رژيم را برعهده داشت در يک مصاحبه مطبوعاتي تاکيد کرد ارتش حزب‌الله تنها ارتشي است که مي‌تواند با اسرائيل مقابله کند.وي افزود: در شرايط کنوني که ارتش سوريه مشغول مبارزه با گروه‌هاي مسلح است، ارتش عراق و ارتش مصر تفکيک شده و چندان قدرتي براي مقابله با اسرائيل ندارند تنها حزب‌الله است که مي‌تواند مقاومت کند و خطر بزرگي براي اسرائيل به حساب مي‌آيد.حسون احتمال انتفاضه فلسطيني‌ها در شرايط کنوني را ناممکن دانست.

 


در پي آغاز درگيري‌هاي مسلحانه بين نيروهاي سلفي با طرفداران حزب‌الله در شهر صيدا، ارتش لبنان در اين شهر مستقر شد تا از گسترش درگيري‌ها جلوگيري کند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اين درگيري‌ها زماني آغاز شد که نيروهاي سلفي وابسته به شيخ احمد الاسير يکي از راه‌هاي اصلي بين صيدا و جنوب لبنان را در داخل شهر مسدود کردند و به سوي منازل شهروندان طرفدار حزب‌الله آتش گشودند.در اين درگيري‌هاي مسلحانه که از گلوله‌هاي آرپي‌جي و خمپاره استفاده شد يک نفر کشته شد. در جريان اين درگيري تعدادي نيز زخمي شدند.ارتش لبنان بلافاصله نيروهاي خود را به اين شهر روانه و اعلام کرد که هرگز اجازه ناامني نخواهد داد و به هر فرد مسلحي که اقدام به تيراندازي کند پاسخ مناسب را خواهد داد.

 


امير خداداد همداني
از زماني که «شيخ‌حمد‌بن آل‌ثاني» در سال 1995 از فرصت سفر پدرش به اروپا استفاده کرد و طي يک کودتاي سفيد به قدرت رسيد؛ وحدت و يکپارچگي خاندان پرجمعيت آل‌ثاني در قطر در هم شکست و کار تا جايي پيش رفت که اخيرا حدود 65 تن از اين خانواده و ديگر خانواده‌هاي قدرتمند قطري در بيانيه‌اي با اشاره به اقدامات سرکوب‌گرايانه رژيم قطر عليه مردم اين کشور، سياست‌هاي پادشاه‌ و همسرش را در اداره کشور خجالت‌آور دانسته‌اند.
شايد «شيخه موزه» همسر امير قطر اين اختلافات خاندان آل‌ثاني را مدنظر داشته است که قصد دارد «شيخ‌تميم‌بن حمد» 31 ساله دومين فرزند ذکورش را در زمان حيات اميرقطر به مسند پادشاهي بنشاند تا هم از مشکلات بعدي انتقال قدرت در امان باشد و هم «تميم» بتواند با کمک پدرش بر مشکلات پيش رو فائق آيد.
از جمله افرادي که در دربار قطر خطرش به چشم مي‌آيد؛ «حمد بن جاسم» است که پست نخست‌وزيري را بر عهده دارد و ممکن است با استفاده از موقعيت‌هايي اقدام به کودتا نموده و حکومت قطر را در دست گيرد. اينچنين بود که «موزه»، «شيخ‌حمد» را وادار کرد تا با ارسال‌ نامه‌هاي جداگانه به سران کشورهاي عرب اعلام کند، نخست‌وزير اين کشور نماينده وي نيست تا با اين وسيله راه را براي هرگونه کودتا بر «حمدبن‌جاسم» ببندد.
يکي از نکاتي که در کناره‌گيري پادشاه قطر مطرح شده است، وضعيت جسمي اين امير کشور کوچک سواحل خليج‌فارس است.
برخي از منابع از بيماري پادشاه 61 ساله قطر خبر داده و تاکيد دارند که يکي از کليه‌هاي اين شيخ خليج‌فارس از کار افتاده است؛ اما به نظر مي‌رسد طرح موضوع سلامت جسمي بهانه‌اي باشد براي اينکه انتقال قدرت در اين کشور با سهولت بيشتري انجام گيرد.
در اين بين «ايالات متحده» که دخالت در امور داخلي قطر و ديگر کشورهاي عربي راهبرد ثابت آن است، از اين فرصت استفاده کرده و با فرستادن يک مقام نظامي به دوحه، دستور مسئولان بلندپايه کاخ‌سفيد و سازمان سيا در خصوص کناره‌گيري پادشاه قطر از سلطنت را به وي ابلاغ کرده است.
در مورد علت اين رويکرد واشنگتن، مقامات آمريکايي توضيحي نداده‌اند. با اين وجود، فاش کرده‌اند که «شيخ حمد» در بسياري از مواقع از وظايف تعيين شده چه در ارتباط با اوضاع سوريه و چه در خصوص اوضاع داخلي قطر پا را از گليم خود فراتر نهاده است.
شايد آمريکا به دليل حساسيت منافع نفتي و استراتژيک خود در سرزمين قطر، درصدد است تا انتقال حکومت در اين کشور آرام و بدون هيچ‌گونه درگيري در خانواده آل‌ثاني صورت گيرد.
پس بايد منتظر ماند و در روزهاي آينده تاجگذاري «شيخ تميم» 31 ساله را شاهد بود؛ فردي که فرماندهي نيروهاي مسلح قطر را هم برعهده دارد و تحصيلات نظامي و آکادميک خود را زير نظر استادان آمريکايي و انگليسي در لندن و واشنگتن گذرانده است. به هر حال، جانشين «شيخ‌حمد» کسي است که بر مناسبات و منافع مشترک قطر و آمريکا تاکيد دارد و در مذاکرات خصوصي‌اش با ديپلمات‌هاي ‌آمريکايي، تمايل خود را براي حل موضوع درگيري‌هاي رژيم صهيونيستي و فلسطين ابراز داشته و براساس اسناد «ويکي ليکس» در سال 2007 به «آلن بويد»، نماينده جمهوريخواه آمريکا گفته بود که پيشرفت در روند صلح مستلزم روابط با اسرائيل است. به نظر «شيخ‌ تميم»، کشورهاي منطقه چه با اسرائيل موافق باشند چه مخالف، بايد همگي با اين رژيم مذاکره کنند.

 


رئيس جمهور روسيه به کشورهاي غربي درباره تصميم عجولانه براي ارسال سلاح به تروريست‌ها در سوريه هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در سخنراني خود در پايان نشست سران گروه 8 تأکيد کرد کشورهاي غربي نبايد تصميم عجولانه‌اي درباره ارسال تجهيزات نظامي براي گروه‌هاي مخالف مسلح در سوريه اتخاذ کنند و قبل از هر نوع تصميم‌گيري درباره آن فکر کنند چرا که اين اقدام بسيار خطرناک است.
وي افزود، ممکن است اين سلاح‌ها به دست جنايتکاراني بيفتد که مرتکب قتل‌هاي فجيع شده‌اند بنابراين آيا اروپائيان مي‌توانند پيامدهاي اين فاجعه را کنترل کنند؟ پوتين تأکيد کرد ارسال سلاح روسيه به دمشق با اين قضيه کاملاً متفاوت است چرا که مسکو تنها براساس قراردادهاي قانوني امضا شده با دولت سوريه سلاح به دمشق مي‌دهد و اگر چنين قراردادهايي با مقامات دمشق امضا شود باز هم به اين کشور تسليحات تدافعي تحويل داده خواهد شد.
رئيس جمهور روسيه گفت، هر تصميمي براي تسليح مخالفان سوريه اوضاع منطقه را بي‌ثبات‌تر مي‌کند. وي تأکيد کرد، تنها از طريق راه حل‌هاي سياسي مي‌توان از خونريزي در سوريه جلوگيري کرد.
گفتني است رهبران کشورهاي گروه 8 در شرايطي بيانيه پاياني اين نشست را امضا کردند که با پيشنهاد روسيه مبني بر استعفا نکردن بشار اسد موافقت شد و اين مسئله در مفاد اين بيانيه گنجانده نشد. پس از دو روز گفت‌وگو بين سران کشورهاي گروه 8 که محور اصلي آن سوريه بود ديويد کامرون نخست‌وزير انگليس گفت، با اينکه نظرهاي متفاوتي در اين نشست وجود داشت اما همه در يک مورد اساسي توافق داشتند و آن پايان درگيري‌ها در سوريه و توقف خونريزي‌ها است.
در همين رابطه تحليلگران سياسي منطقه معتقدند اجلاس گروه 8 در ايرلند شمالي در شرايطي به کار خود پايان داد که سايه سنگين اختلافات همچنان بر اين اجلاس وجود داشت و به رغم اينکه رهبران 8 کشور صنعتي جهان بيانيه پاياني را امضا کردند اما نتوانستند روسيه را متقاعد سازند تا با استعفاي بشار اسد رئيس جمهور سوريه موافقت کند.
اين در حالي است که نماينده مجلس سوريه نيز تأکيد کرد بيانيه پاياني اجلاس گروه 8 نشانه عقب‌نشيني کشورهاي غربي از مواضع قبلي‌شان عليه سوريه است.
«شريف شعاره» گفت، حتي اگر اجلاس گروه 8 در دمشق برگزار مي‌شد بهتر از اين نمي‌توانست به نفع دولت سوريه تصميم بگيرد.
وي افزود، اين مسئله ثابت مي‌کند که غربي‌ها درک کرده‌اند که گروه‌هاي تروريستي فعاليت گسترده‌اي در سوريه دارند.
نماينده مجلس سوريه تأکيد کرد، در اين بيانيه به سرنوشت بشار اسد رئيس جمهور سوريه هم اشاره‌اي نشده است که اين مسئله به معناي آن است که ملت سوريه خود بايد در مورد سرنوشت اسد تصميم بگيرد. وي همچنين اظهار داشت، غربي‌ها پيش از اين از تشکيل دولت انتقالي در سوريه سخن مي‌گفتند اما بيانيه اجلاس گروه 8 به تشکيل دولت توافقي اشاره مي‌کند.
تنگ‌تر شدن حلقه محاصره تروريست‌ها
منابع سوري از چند عمليات همزمان نيروهاي ارتش سوريه در حومه دمشق و تنگ شدن حلقه محاصره گروه‌هاي تکفيري تروريستي به ويژه در جنوب منطقه سيده زينب(س) خبر دادند.
ارتش سوريه همچنين موفق شد دو روستا در نزديکي فرودگاه نظامي استان ادلب را به کنترل خود درآورد و مرکز تجمع افراد مسلح وابسته به گروه جبهه النصره در شهر نبش از توابع استان ادلب را هدف قرار داده و منهدم کند.
درجريان اين حمله ده‌ها تروريست کشته يا زخمي شدند.
در استان لاذقيه نيز ارتش سوريه موفق شد با انجام عملياتي عليه عناصر وابسته به سازمان القاعده شماري از آنها را به قتل برساند.
پيروزي‌هاي پي در پي ارتش سوريه در شرايطي صورت مي‌گيرد که کشورهاي حامي تروريست‌ها همچنان به ارسال سلاح به مخالفان سوري اقدام مي‌کنند و اخيراً يک پايگاه خبري وابسته به موساد اعلام کرد که 27 فروند هواپيماي حاوي سلاح از ليبي و چند پايتخت اروپايي از طريق مرز ترکيه به تروريست‌هاي مسلح سلاح ارسال کردند.
از سوي ديگر طي هفته‌هاي اخير نشست‌هاي متعددي ميان مخالفان سوري و نظاميان آمريکايي در اردن و ترکيه برگزار شده تا اوضاع ميداني سوريه را بررسي کنند.
خبر ديگر اينکه براثر انفجار مواد منفجره در داخل انبار تسليحاتي دانشکده مهندسي ارتش سوريه در روستاي البص واقع در استان لاذقيه در غرب سوريه خسارات مادي به بار آمد ليکن تلفات جاني نداشت و تنها موجب زخمي شدن چند نيروي ارتش مستقر در محل شد.
ساير رويدادها
* سوريه 43 تونسي را که توسط گروه‌هاي سلفي براي جنگ وارد سوريه شده بودند به مقامات تونس تحويل داد.
* نيروهاي امنيتي ارتش يک انبار ذخاير تسليحات نظامي افراد مسلح را در شهر بانياس از توابع استان طرطوس در غرب سوريه کشف کردند که حاوي سلاح‌هاي اسرائيلي بود.
* يک روزنامه الجزايري فاش کرد سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) با فريب جوانان الجزايري آنها را به سوريه اعزام مي‌کند.
* سخنگوي دبير کل سازمان ملل اعلام کرد بان‌کي‌مون با هرگونه نظامي کردن بحران سوريه مخالف است.
* توني بلر نخست‌وزير پيشين انگليس اظهار داشت، جامعه جهاني بايد مسئله اسکان ايجاد منطقه پرواز ممنوع را برفراز آسمان سوريه بررسي کند.

 


حمله انتحاري به حسينيه‌اي در شمال پايتخت عراق 32 شهيد و 58 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري مهر، عصر سه‌شنبه فردي ناشناس در حسينيه «حبيب بن مظاهر» بغداد دست به عمليات انتحاري زد. اين مهاجم که از عناصر وهابي بود، با انفجار خود جان 32 نفر را گرفت و 58 تن ديگر را نيز زخمي کرد. تندروهاي وهابي و سلفي معمولا از عربستان به عراق اعزام مي‌شوند. شهرهاي بعقوبه و موصل نيز طي 48 ساعت شاهد انفجار بمب بود، شمار شهداي اين حملات چهار تن و مجروحان نيز 12 نفر اعلام شد. در انفجار موصل يک نماينده پارلمان عراق نيز به شهادت رسيد.
خبر ديگر از عراق اينکه «بان‌کي‌مون» دبير کل سازمان ملل، از شوراي امنيت خواست به تحريم‌ها عليه عراق پايان دهد. اين تحريم‌ها در پي تجاوز عراق به کويت در سال 1990، بر بغداد اعمال شد و همچنان ادامه دارد.

 


بهترين دفاع ضد هوايي!
آيا مي‌دانيد بهترين دفاع ضدهوايي در مقابل «اف-16»‌هاي مخوف آمريکايي کدام است؟ پرواز دادن پرنده‌ها!
تعريف مي‌کنند که چند وقت پيش، يک هواپيماي «اف-16» ارتش بلژيک با پرنده‌اي برخورد کرد، طوري که خلبانش ناچار شد بيرون بپرد و هواپيما هم سقوط کرد. حالا، اين پرنده زبان بسته يک «تروريست انتحاري» بوده يا «مسافري» که از آن طرف‌ها رد مي‌شده، هرچه که بوده مي‌تواند به هر صورت به خودش ببالد که توانسته يک خسارت 38 ميليون يورويي (50 ميليون دلار)- يعني قيمت متوسط يک «اف-16)- به ارتش بلژيک وارد کند!
به هر شکل، مسلماً يکي از نقاط قوت ارتش‌هاي آمريکا و ناتو برتري هوايي‌شان است که به آنها اجازه مي‌دهد آسمان کشورهاي «هدف» را به لطف «بمباران‌هاي بشردوستانه»شان به راحتي تصرف کنند.
اما، همان نقطه قوت هم براي خودش يک «پاشنه آشيل» دارد، که آن هم پيشرفته بودن تکنيکي زيادي‌شان است که باعث مي‌شود حتي يک «پرنده» زبان بسته خيلي مطمئن‌تر از يک موشک زمين به هوا هواپيماها را به زمين بکوبد!
* سرويس خارجي کيهان

 


همزمان با ادامه خشونت‌ها و سرکوب‌هاي آل‌سعود خبر مي‌رسد زنان و مردان عربستاني در شهرهاي مختلف اين کشور دست به تحصن و تظاهرات ضدسعودي زده‌‌اند.
شبکه خبري «العالم» روز چهارشنبه گزارش داد، در پي شدت گرفتن سرکوب‌‌ها و ادامه بازداشت‌ها جمعيت سياسي «حسم» با صدور بيانيه‌اي خواستار برکناري «محمد بن نايف»، وزير کشور و «محمد بن فهد عبدالله» رئيس اداره تحقيقات و دادستاني کل عربستان شده است.
همزمان، جوانان انقلابي اين کشور نيز در «رياض» خيابان «عبدالرحمن الغافقي» را به نشانه اعتراض به بازداشت زنان بسته‌اند.
شهر «بريده»‌ نيز چند روزي است به صحنه اعتراض‌هاي مردمي عليه «برخورد خشونت‌آميز با زنان» تبديل شده و مردم براي آزادي زنان در بند، تحصن کرده‌اند. گزارش‌هاي رسيده نشان مي‌دهد اين تحصن در منزل يکي از فعالان سياسي با نام «عبدالله ‌بن عبدالکريم» برقرار است.
در شهر «تعصيم»‌نيز گروهي از جوانان با برپايي تظاهرات خياباني ضرب و شتم زنان به دست نيروهاي آل‌سعود را محکوم کردند. شهر «جوف» نيز ناآرام است.

 


در درگيري‌ ميان طرفداران و مخالفان رئيس‌جمهور مصر در شهرهاي مختلف اين کشور که در اعتراض به تعيين استانداران جديد روي داد، ده‌‌ها تن زخمي شدند.
به گزارش ايسنا اين درگيري‌ها روز سه‌شنبه پس از آن آغاز شد که دفتر رئيس‌جمهور مصر اعلام کرد محمد مرسي 17 استاندار را از جمع 27 استاندار اين کشور تغيير داده و اکثرا افراد وابسته به حزب اسلامگراي اخوان‌‌المسلمين را به جاي افراد سابق منصوب کرده است.
خبرگزاري فرانسه نيز اعلام کرد مقر اخوان‌المسلمين در درگيري‌هاي شهر طنطا، مرکز استان الغربيه به آتش کشيده شده است.
به گزارش اين خبرگزاري، درگيري‌ها هنگامي در گرفت که احمد البيلي، استاندار اين استان قصد داشت وارد دفتر کار خود شود که مخالفان به ساختمان استانداري حمله کردند. برخي از اعضاي اخوان‌المسلمين نيز به جمع مخالفان استاندار جديد حمله کرده و درگيري‌هايي بين دو طرف رخ داد.
به گفته شاهدان عيني در اين درگيري‌ها از سلاح گرم، کوکتل مولوتف، چماق و سنگ استفاده شد.
تظاهرکنندگان ويترين‌هاي مغازه‌هاي اعضاي اخوان‌المسلمين يا طرفداران آنها را نيز شکستند.
به گفته منابع امنيتي، پليس براي جدا کردن دو طرف درگير با استفاده از گاز اشک‌آور وارد ميدان شد که در اين درگيري‌ها ده‌ها نفر زخمي شدند.
در همين حال اليوم السابع گزارش داد: وزارت بهداشت مصر شمار زخمي‌‌ها در اطراف استانداري الغربيه را بالغ بر 19 نفر اعلام کرده است.
صدور حکم جديد
براي ديکتاتور مصر
دادگاهي در شمال قاهره به دليل پايان مدت حبس موقت 45 روزه مبارک با آزادي وي موافقت کرد. اما ديکتاتور مصر همچنان درباره اتهام کسب ثروت نامشروع و درآمدهاي غيرقانوني تحت بازپرسي خواهد بود.
براساس حکم اتاق رايزني در دادگاه استيناف در شمال قاهره،‌حسني مبارک اگر به اتهام ديگري در حبس به سر نبرد يا تحت پيگرد نباشد با تضمين اينکه در محل اقامتش تحت نظر باشد، آزاد است.
دادگاه قاهره درخصوص دلايل اتخاذ اين حکم اعلام کرد که حبس موقت مبارک يک اقدام استثنايي بوده و اين متهم نمي‌تواند به دليل انجام مراحل قضايي مدت زمان بيشتري را در حبس موقت به سر برد و دادگاه بر اين باور است که توجيهاتي براي ادامه حبس موقت وي وجود ندارد.
با وجود اينکه دستور آزادي مبارک صادر شده است اما وي به اتهام کشتار تظاهرکنندگان انقلاب مصر همچنان در حبس به سر خواهد برد تا مجددا محاکمه شود. دادگاه کيفري قاهره در ماه جاري تصميم گرفت محاکمه مبارک را به اتهام کشتار انقلابيون مصري و ضرر به اموال عمومي به ششم ماه آينده ميلادي موکول کند.

 


نزديک به 200 هزار برزيلي براي ششمين شب متوالي در برخي از شهرهاي اين کشور از جمله سائوپائولو و ريودوژانيرو تظاهرات کردند.
به گزارش پرس‌تي‌وي اعتراضات در ريودوژانيرو پس از آن که معترضان به سوي نيروهاي پليس کوکتل مولوتف پرتاب کردند و خودروها را آتش زدند به خشونت گراييد. در درگيري‌هاي مشابه در سائوپائولو نيز يک واحد سيار خبري آتش زده شد و يک پاسگاه پليس نيز هدف حمله قرار گرفت.
معترضان در سائوپائولو وعده دادند تا زماني که افزايش 10درصدي نرخ کرايه حمل و نقل کاهش نيابد، به اعتراضات ادامه خواهند داد.
معترضان برزيلي همچنين خشم خود را از پايين بودن خدمات بهداشتي، آموزشي و هزينه‌هاي گزافي که صرف مقدمات ميزباني جام جهاني براي سال آينده مي‌شود ابراز داشتند. معترضان مي‌گويند دولت بايد اين بودجه را در جهت ارتقاي خدمات بهداشت و درمان و ديگر خدمات عمومي هزينه کند.
حدود 240 هزار نفر از مردم با شرکت در تظاهراتي که روز دوشنبه در سراسر برزيل برگزار شد اين تظاهرات را به بزرگترين حرکت اعتراضي در 20 سال اخير در اين کشور تبديل کرد.
در اين رابطه دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌اي از دولت برزيل خواست که از کاربرد زور و خشونت عليه معترضان خودداري کند.
گفتني است اعتراضات در برزيل زماني برگزار شد که مقام‌هاي دولتي در اوايل ماه جاري از برنامه خود براي افزايش بهاي حمل و نقل خبر دادند. اين اعتراضات پس از آن شدت يافت که پليس براي متفرق کردن معترضان به شليک گلوله‌هاي پلاستيکي و اسپري فلفل متوسل شد.

 


معترضان ترک در ابتکاري تازه،‌ درگيري خياباني با نيروهاي امنيتي را به اعتراضات ايستاده و خاموش تبديل کردند.
پليس ترکيه ده‌‌ها معترض را در سراسر اين کشور دستگير کرد.
به گزارش شبکه العالم، پس از گذشت 20 روز از آغاز اعتراضات ضددولتي در ترکيه که تاکنون پنج کشته و بيش از 5000 زخمي بر جاي گذاشته است، معترضان از سه‌شنبه تاکتيک خود را عوض کردند؛ در اين شيوه تازه معترضان در آنکارا، اسلامبول و ديگر شهرها يکجا مي‌ايستند و در وضعيت ايستاده، سکوت مي‌کنند.
جالب است که همزمان با معترضان، ساير شهروندان ترکيه نيز در ميدان‌‌ها، مراکز عمومي، فروشگاه‌ها و ديگر مراکز بي‌حرکت و بي‌صدا در جاي خود مي‌ايستند.
هرچند اين روش اعتراض، هرگونه بهانه را از نيروهاي امنيتي براي سرکوب مي‌گيرد، ولي پليس آنها را دستگير مي‌کند. تعداد بازداشتي‌هاي آنکارا 25 نفر اعلام شده و ده‌ها نفر ديگر در اسلامبول و ساير شهرها دستگير شدند.
معترضان اردوغان را ديکتاتور مي‌خوانند و خواستار استعفاي او هستند.
اين در حالي است که با پيوستن پزشکان، مهندسان و دندانپزشکان ترکيه به کارگران اعتصابي که از روز دوشنبه اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند، اعتصاب سراسري ابعاد تازه‌اي گرفت. در ارتباط با مدت اين اعتصاب گزارشي نرسيده است.
خبر ديگر اينکه، «اسماعيل هنيه» نخست‌وزير دولت حماس در غزه و «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي اين جنبش شب چهارشنبه وارد آنکارا شدند. ظاهرا اين بخشي از سفر دوره‌اي رهبران حماس در منطقه است.

 


هزاران نفر از ساکنان برلين بار ديگر در جريان سفر رئيس‌جمهور آمريکا به کشورشان تظاهرات ضدآمريکايي برگزار کردند.
سياست‌هاي جنگ‌طلبانه آمريکا و جاسوسي اين کشور از شهروندان خود و مردم سرتاسر جهان کافي بود تا روز سه‌شنبه نيز ساکنان برلين با ريختن به خيابان‌ها و حمل تصاوير «باراک اوباما»، يک تظاهرات ضد آمريکايي تمام عيار برپا کنند.
«زندان گوانتانامو را ببنديد، تمام اطلاعات شخصي شما متعلق به من است، من يک هواپيماي بدون سرنشين دارم، ما به زندگي خصوصي شما سرک مي‌کشيم و...» از جمله عناوين دست‌نوشته‌هاي معترضان آلماني را تشکيل مي‌داد که در کنار تصاوير اوباما به صورت انبوه در دستان معترضان به گردش در‌ مي‌آمد.
طي روزهاي گذشته انتشار خبر شنود مکالمات تلفني مردم سرتاسر جهان از سوي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا، ادامه کشتار غيرنظاميان از سوي هواپيماهاي بدون سرنشين اين کشور در کنار شکنجه اعتصابيون زندان مخوف گوانتانامو فشارها به دولتمردان آمريکايي را به اوج خود رسانده است، اما با وجود اين، چند روز پس از دفاع محکم اوباما از رسوايي جاسوسي و شنود مکالمات تلفني، «کيت الکساندر» مدير سازمان امنيت ملي آمريکا (ان.اس.اي) نيز از اين اقدام دفاع کرد و مدعي شد، با اين کار به دنبال تامين امنيت کشور بوده‌اند.
از اعتصابيون گوانتانامو نيز خبر مي‌رسد با وجود گذشت نزديک به 3 ماه از اعتصاب غذاي زندانيان، دولتمردان آمريکايي هنوز اجازه بازديد از اين زندان را به کسي نمي‌دهند.
شبکه تلويزيوني «پرس‌تي‌وي» در اين باره اعلام کرد، حدود 150 پزشک و کارکنان بيمارستاني درخواست بازديد از گوانتانامو براي بررسي شرايط جسماني 130 زنداني اعتصابي را مطرح کرده‌اند. اين زندانيان در اعتراض به شرايط بد زندان و نامشخص بودن مدت زمان بازداشت و رفتارهاي زننده زندانبانان دست به اعتصاب غذا زده‌اند. نماينده سازمان ملل در امور حقوق‌بشر چندي پيش آمريکا را به «نقض حقوق‌بشر» و «جنايت» در زندان گوانتانامو محکوم کرد.
به گفته اين مقام، آمريکايي‌ها به زور و از طريق بيني به اعتصابيون غذا مي‌خورانند!
گفتني است اوباما پس از شرکت در نشست گروه 8 در ايرلند شمالي براي ديدار با مقامات آلمان وارد اين کشور شده است. وي مذاکره با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را آغاز کرده است. تحکيم روابط دو کشور، بحران اقتصادي کنوني در اروپا و بحران سوريه محورهاي مهم اين مذاکرات را تشکيل مي‌دهد.

 


در پي بازگشايي دفتر گروه طالبان در پايتخت قطر، آمريکا و طالبان دور جديد مذاکرات خود را از امروز آغاز مي‌کنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، طالبان دفتر خود در دوحه را يکبار ديگر فعال کرد. «ذبيح‌الله مجاهد» سخنگوي طالبان هدف از اين بازگشايي را آغاز مذاکرات بين طالبان و کشورهاي جهان اعلام کرد. در همين حال، يک مقام آمريکايي اظهار داشت نمايندگان دولت آمريکا و طالبان مذاکرات خود را از امروز در دوحه آغاز مي‌کنند. پيش از اين دفتر طالبان در دوحه فعال بوده و بعدا تعطيل شده است.
«حامد کرزاي» رئيس‌جمهور افغانستان که قبلا با فعاليت مجدد دفتر طالبان چندان موافق نبود، اخيرا به اين مسئله رضايت داده است. کرزاي از اين مي‌ترسيد که آمريکا و طالبان با هم توافقاتي بکنند و در اين ميان، دولت کابل به حاشيه رانده شود.
«اعزاز احمد چودري» سخنگوي وزارت‌خارجه پاکستان در بيانيه‌اي اعلام کرد: پاکستان از بازگشايي دفتر طالبان در دوحه با هدف ايجاد صلح در افغانستان استقبال مي‌کند.
اين مذاکرات در حالي آغاز مي‌شود که سه‌شنبه گذشته طي مراسمي در کابل، مسئوليت‌هاي امنيتي افغانستان از ناتو به نيروهاي مسلح دولت کابل منتقل شده است.
در صورتي که طالبان در خاک افغانستان غيرفعال شود، طالبان پاکستان نيز مجبور است از روش‌هاي تروريستي فاصله بگيرد. اما فعلا در هر دو کشور اين حملات ادامه دارد.
در افغانستان شش نيروي پليس دولت کابل به شبه‌نظاميان طالبان پيوستند و نيروهاي دولتي نيز يک فرمانده معروف طالبان را در استان «فراه» کشتند. در شمال افغانستان هم حمله موشکي و خمپاره‌اي طالبان به پايگاه بگرام،‌ مرگ چهار نظامي آمريکايي را در پي داشت.
از پاکستان نيز خبر رسيد، يک فرد انتحاري با انفجار جليقه انفجاري همراه خود در مراسم تشييع جنازه شهر «مردان» 34 نفر را کشت و 90 تن ديگر را مجروح کرد. «عمران مهند» يک نماينده مجلس ايالتي نيز در اين حمله کشته شد. ناآرامي‌هاي شهر کراچي هم دوشنبه گذشته 11 و سه‌شنبه پنج کشته به همراه داشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10