(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 30 خرداد 1392 - شماره 20522

مشاور معاون برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور: مجلس ، سازمان برنامه و بودجه را احيا کند
در صورت موافقت هيئت‌امناي سازمان تامين اجتماعي
افزايش حقوق 25 درصدي بازنشستگان پرداخت مي‌شود
وزير دولت اسلام‌آباد: پاکستان به تعهد خود در خط لوله صلح عمل نکند جريمه ميلياردي مي‌شود
کوتاه اقتصادي
سازمان حمايت: هرگونه افزايش قيمت کره تخلف است
کميسيون اقتصادي مجلس اخذ ماليات از خانه‌هاي خالي را تصويب کرد
معاون سابق بانک مرکزي: سود بانک‌ها با مصوبات شوراي پول و اعتبار مغايرت دارد
اعطاي تسهيلات 100 ميليون توماني به دارندگان وسيله نقليه سنگين فرسوده
پرونده تخلف 4 ميليارد دلاري بانک‌ها روي ميز کميسيون اصل 90
رئيس شوراي اصناف کشور خبر داد
چانه‌زني بر سر ماليات صنوف توليدي و توزيعي
بنزين يورو 4 توزيع شد
سکه 34 هزار تومان ارزان شد
توليد برق 2 درصد افزايش يافت
دادگاه عالي انگليس تحريم‌هاي بانک ملت را لغو کرد
   


مجلس به جاي احياي سازمان مديريت و برنامه ريزي، سازمان برنامه و بودجه را که ادغام آن در سال1378 ضربه اساسي به کشور بود، احيا کند.
محمد کردبچه مشاور معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور در گفت‌وگو با ايرنا، اظهار داشت: شوراي عالي اداري در روزهاي پاياني سال1378، ادغام دو سازمان امور اداري و استخدامي کشور و سازمان برنامه و بودجه و ايجاد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را تصويب کرد.
وي افزود: براساس اين مصوبه دو سازمان که وظايف آنها باهم متفاوت بود، با هم ادغام شدند و به جاي فرهنگ سازمان برنامه و بودجه، فرهنگ سازمان امور اداري و استخدامي کشور بر سازمان مديريت و برنامه‌ريزي حاکم شد.
کردبچه ضمن اشاره به تصويب طرح يک فوريتي احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در مجلس شوراي اسلامي، گفت: مجلس شوراي اسلامي چنانچه درصدد احياي اين نهاد برنامه‌ريز و سياستگذار است، بهتر است به همان سازمان برنامه و بودجه باز گردد.
وي افزود: وظايف مربوط به سازمان امور اداري و استخدامي هم‌اکنون به معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس‌جمهور محول شده و با اين معاونت هماهنگي و سنخيت بيشتري دارد و مي‌تواند به صورت مجزا به کار خود ادامه دهد و سازمان برنامه و بودجه سابق دوباره احيا شود.
وي درمورد مشکلات سيستم فعلي معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، گفت: يک اشکالي که الان وجود دارد و بايد برطرف شود، انحلال سازمان برنامه و بودجه استانها است که واگذاري بخشي از وظايف آن به استانداريها، ناهماهنگي‌هايي را ايجاد کرده است.
گفتني است که در 18 تيرماه 1386، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به دو معاونت رئيس‌جمهور تحت عناوين معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني تفکيک شد.
مجلس شوراي اسلامي نيز روز سه‌شنبه پس از 6سال و در روزهاي پاياني دولت دهم با تصويب يک طرح يک فوريتي احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي را در دستور کار خود قرار داده است.

 


مديرعامل سازمان تامين اجتماعي پرداخت افزايش 25درصدي حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي را منوط به تصويب در هيات امناي اين سازمان کرد.
سعيد مرتضوي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: موضوع افزايش حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي به ميزان 25 درصد و تعيين حداقل حقوق بازنشستگاني که به صورت کامل حق بيمه پرداخت کرده و بازنشست شده‌اند به ميزان 700 هزار تومان در فروردين سال جاري از سوي مديريت سازمان تامين اجتماعي به هيئت دولت پيشنهاد شد.
وي ادامه داد: هيئت دولت نيز همانگونه که در رسانه‌ها منعکس شد عينا تقاضاي سازمان تامين اجتماعي را تصويب کرد ولي اجرايي شدن اين امر منوط است به اينکه موضوع در هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي که در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تشکيل مي‌شود و داراي 9 عضو است به تصويب نهايي رسيده و براي اجرا ابلاغ شود.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي بيان داشت: اين امر توسط هيئت مديره سازمان نيز عينا در بودجه سال 92 ديده شده و در دستور کار هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي قرار گرفته است. ولي علي‌رغم تاکيد وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و پيگيري مستمر بنده هنوز اين موضوع به تصويب نهايي هيئت امناي سازمان نرسيده است.
وي خاطرنشان کرد: به محض اينکه اين موضوع به تصويب هيئت امناي سازمان تامين اجتماعي برسد با توجه به تدارک وجه و اعتبار اين امر بلافاصله 25 درصد افزايش حقوق بازنشستگان براي چهار ماه نخست سال 1392 به صورت يکجا پرداخت مي‌شود.
مرتضوي يادآور شد: افزايش حقوق بازنشستگان به غير از سال گذشته که 18 درصد بوده است و در سنوات قبلي حدود 6 تا 8 درصد افزايش حقوق، بازنشستگان برخوردار مي‌شدند و در مرداد و شهريور آن هم به صورت نرد‌باني ميزان افزايش حقوق آنها پرداخت مي‌شد.
وي افزود: در سال جاري علي‌رغم تاخيري که در تصويب و ابلاغ بودجه سازمان تامين اجتماعي توسط هيئت امنا صورت گرفته است، چنانچه در هفته جاري هيئت امنا بودجه سازمان تامين اجتماعي را به تصويب نهايي برساند و آن را ابلاغ کند، حدود 2 ماه زودتر از سنوات قبل اين وجه به حساب بازنشستگان واريز خواهد شد.
مرتضوي افزود: با توجه به قول مساعدي که آقاي عباسي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي داده‌اند مبني بر اينکه در هفته جاري هيئت امنا در يک جلسه فوق‌العاده بودجه سازمان تامين اجتماعي را تصويب نهايي و ابلاغ مي‌نمايد سازمان نيز بلافاصله پس از ابلاغ بودجه نسبت به پرداخت افزايش حقوق بازنشستگان سراسر کشور به ميزان 25 درصد و پرداخت حداقل حقوق به ميزان 700 هزار تومان برابر مصوبه هيئت دولت و با توجه به تدارک مالي پيش‌بيني شده اقدام خواهدکرد.
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در پايان خبر داد: با توجه به اينکه برنامه پرداخت حقوق نيز به بانک ارسال شده است در صورت ابلاغ بودجه سازمان در هفته جاري با يک ليست متمم جمع افزايش 25 درصدي حقوق بازنشستگان و مستمري‌بگيران سراسر کشور براي 4 ماه نخست سال به صورت يک‌جا به حساب آنان واريز مي‌شود.

 


يکي از وزيران پيشين دولت پاکستان در مجلس اين کشور به دولت نواز شريف هشدار داد: درصورت تأخير در تکميل پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان با پرداخت جريمه ميلياردي به ايران مواجه خواهيم شد.
به گزارش فارس به نقل از اکسپرس تريبيون، سيدنويد قمر وزير پيشين فدرال به دولت پاکستان درمورد نتايج کنار گذاشتن خط لوله صلح هشدار داد و گفت: اگر پاکستان به تعهدات خود عمل نکند، بايد ميلياردها روپيه به ايران بپردازد.
وي تأکيد کرد: دولت بايد اين پروژه را قبل از دسامبر 2014 تکميل کند، يا اينکه با پرداخت جريمه به ايران مواجه مي‌شود.
نويد قمر که در مجلس ملي پاکستان صحبت مي‌کرد، اين سؤال را مطرح کرد که آيا آمريکا جريمه‌هاي ما به ايران را مي‌پردازد؟ سپس وي به سؤال خود پاسخ داد: چنين اتفاقي رخ نخواهد داد و ما خود بايد جريمه‌هاي خود را بپردازيم.
قمر با توصيه به دولت پاکستان مبني بر پيگيري پروژه خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان، خاطرنشان کرد: اين پروژه براي پاکستان حياتي است، چرا که گمانه‌زني‌هاي زيادي در اين رابطه وجود دارد.
سيدنويد قمر افزود: دولت پاکستان بايد تصميم بگيرد که آيا مي‌خواهد آمريکا و عربستان را خشنود کند، يا پروژه خط لوله صلح را در راستاي منافع ملي تکميل مي‌کند.
محمد آصف وزير آب و برق پاکستان به مجلس اين کشور اعلام کرد: دولت پاکستان به زودي سياست خود را اعلام خواهد کرد.
دولت جديد پاکستان به رياست نواز شريف و تحت رهبري حزب مسلم ليگ اين کشور به تازگي به قدرت رسيده و تاکنون موضع‌گيري واضحي درمورد خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان انجام نداده است.

 


* مدير عامل شرکت پايانه‌هاي نفتي ايران با بيان اينکه ورود موج جديد ريزگردهاي عربي مشکلاتي در پهلوگيري نفتکش‌ها در پايانه‌هاي نفتي در خليج فارس به وجود آورده است، توقف صادرات نفت به دليل پديده گرد و غبار را رد کرد و گفت: با وجود شرايط بد جوي، صادرات نفت ايران در خليج فارس ادامه دارد.سيدپيروز موسوي درباره آخرين وضعيت صادرات نفت خام ايران همزمان با ورود موج جديد ريزگردهاي عربي به منطقه خليج فارس، گفت: با وجود گرد و غبار شديد در منطقه خليج فارس هيچگونه مشکلي در روند صادرات نفت ايران حاصل نشده است.
* مدير عامل شرکت ارتباطات سيار از توزيع سيم کارت‌هاي اعتباري جديد همراه اول در تهران خبر داده و دليل گراني کدهاي 1 و 2 را عدم عرضه آن‌ها دانست. وحيد صدوقي اظهار کرد: کدهاي 1 و 2 همراه اول 15 يا 16 سال پيش واگذار شده‌اند و اين روزها ديگر واگذاري آن‌ها صورت نمي‌گيرد. تغييراتي که در حال حاضر در قيمت اين سيم کارت‌ها ايجاد شده هم به دليل همين عدم عرضه است.
* رئيس کل بيمه مرکزي ايران بر نظارت جدي بيمه مرکزي بر عملکرد شرکت‌هاي بيمه خبر داد و با بيان اينکه با اين کار جلوي بسياري از تخلفات بيمه گرفته مي‌شود، گفت: هيچ کشوري حق تحريم صنعت بيمه را ندارد.
* جلسه هيأت مديره بورس کالاي ايران دوشنبه 27 خرداد تشکيل و سمت اعضاي حقيقي هيأت مديره اين بورس تعيين شد؛ بر اين اساس حسين پناهيان، مديرعامل بورس کالا دو سال ديگر ابقا شد. به گزارش روابط عمومي بورس کالا، ايرج پورحسين اکبريه به نمايندگي از شرکت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات به عنوان رئيس هيأت مديره و علي شريفي به نمايندگي از شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان نايب رئيس هيأت مديره بورس کالاي ايران تعيين شدند. همچنين بهمن تجلي‌زاده به نمايندگي از فولاد خوزستان، ‌فتحعلي خوشبين به نمايندگي از گروه مالي ملت، وحيد رجبيان به نمايندگي از کارگزاري بانک کشاورزي، محمدرضا سروش به نمايندگي از گروه بهمن و منصور يزدي‌زاده به نمايندگي از ذوب آهن اصفهان به عنوان اعضاي هيأت مديره بورس کالاي ايران تعيين شدند. براين اساس، حسين پناهيان در سمت مديرعامل شرکت بورس کالاي ايران به مدت دو سال ديگر ابقا شد.
* با اجراي عمليات کابل‌برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 5520 الي 5523، 3314، 3315، 3364، 3365، 3380 الي 3384، 4416، 4417، 4410 الي 4414، 2228، 2229، 2280 الي 2283، 2611، 2612، 2685، 2270 الي 2275 و 2293 الي 2298 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* در پايان معاملات روز چهارشنبه بورس اوراق بهادار تهران، ارزش بازار به 232 هزار ميليارد تومان رسيد و سهامداران تعداد يک ميليارد و 201 ميليون برگه سهم را معامله کردند. ارزش اين معاملات بالغ بر سه هزار و 552 ميليارد ريال بود. در پايان معاملات آخرين روز کاري هفته در بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل با افزايش 133 واحدي، به 49 هزار واحد نزديک‌تر شد.در معاملات روز گذشته شاخص کل با افزايش 133 واحدي در عدد 48 هزار و 916 واحد قرار گرفت. شاخص صنعت 20 واحد کاهش يافت و به 42 هزار و 86 واحد رسيد.

 


سازمان حمايت هرگونه افزايش قيمت کره و يا تغيير در وزن آن را ممنوع اعلام کرد.
در حالي که پيش از اين به دليل عدم تأمين ارز مرجع براي واردات کره، 22 هزار تن کره وارداتي درگمرکات کشور انباشته شده بود روند تدريجي توزيع اين کالا از ديروز آغاز شد.
پيش از اين رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران ترخيص 5000 تن کره با ارز مرجع و تحويل آن به کارخانجات توليد اين کالا خبر داده بود.
به گفته وي، به تدريج اين 22 هزار تن کره در سطح کشور توزيع مي‌شود.
در همين راستا سازمان حمايت توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام کرد که در قيمت کره هيچ تغييري به وجود نيامده و هرگونه تغيير قيمت و يا تغيير در وزن اين کالا تخلف به حساب آمده و با آن برخورد جدي مي‌شود.
تأمين گوشت و مرغ
معاون امور توليدات دامي وزارت جهاد کشاورزي گفت: ميزان قابل توجهي جوجه‌ريزي در فروردين و ارديبهشت ماه سال جاري صورت گرفته از اين رو پيش بيني مي‌شود در ماه مبارک رمضان در زمينه تأمين گوشت مرغ و تخم‌مرغ در بازار مشکلي نداشته باشيم.
سعادت‌الله عباسي در گفت و گو با ايرنا درباره توليد مرغ و تخم‌مرغ مورد نياز ماه مبارک رمضان افزود: در فروردين ماه امسال 86 ميليون قطعه جوجه يک روزه و در ارديبهشت ماه 91 ميليون قطعه جوجه يک روزه توليد شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (سال 91) افزايش قابل توجهي را نشان مي‌دهد.
وي وزارت جهاد کشاورزي را متولي توليد برشمرد و اظهار کرد: هم‌اکنون تنظيم بازار محصولات کشاورزي و تأمين نهاده‌ها بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
اين مقام مسئول تصريح کرد: همچون سال‌هاي گذشته مرغ و تخم‌مرغ مورد نياز مردم در ماه مبارک رمضان تأمين و محصولات با قيمت متعادل وارد بازار مصرف مي‌شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت در توسعه بازرگاني داخلي نيز گفت: قيمت‌گذاري کالاهاي اساسي و اقلامي همچون مرغ درکارگروه تنظيم بازار صورت مي‌گيرد که با توجه به عقلاني بودن قيمت‌هاي فعلي در حوزه توليد و مصرف، هيچ نوسان و افزايش قيمتي در بازار اين محصول نخواهيم داشت.
حسن رامرد افزود: در کارگروه تنظيم بازار تمامي جوانب بازار از جمله منافع توليدکننده و مصرف‌کننده در نظر گرفته مي‌شود چرا که اين کارگروه في‌نفسه وظيفه حمايت از اين دو بخش را بر عهده دارد.
وي با اشاره به برخي از اظهارنظرهاي صورت گرفته مبني بر توجيه نداشتن توليد مرغ، تأکيد کرد: در زمان حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت نهاده‌هاي ارزان و با قيمت ارز مرجع در اختيار توليدکنندگان دام و طيور قرار مي‌دهد.رامرد اين رويکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت را مصداق بارز حمايت از توليد دانست و افزود: روند توليد، ذخيره‌سازي و عرضه و تقاضا در شرايط بسيار مطلوبي قرار دارد و با هر تشکل و اتحاديه‌اي که با اظهارات خود سعي در برهم زدن نظم بازار را داشته باشد برخورد قانوني خواهد شد.
وي با انتقاد از برخي سودجويان که در راستاي تامين منافع خود دست به انتشار اطلاعات سوداگرانه مي‌زنند گفت: اين اظهارات خلاف واقع بوده و همين موضوع در نهايت به اخلال در نظم بازار و امنيت اقتصادي مردم منجر مي‌شود و از همين رو با اين افراد به شدت برخورد خواهد شد.
معاون توسعه بازرگاني داخلي وزير صنعت معدن و تجارت در ادامه با بيان اين مطلب که کارگروه تنظيم بازار با حضور نمايندگان تمام دستگاه‌هاي ذيربط تشکيل مي‌شود و اتحاديه‌ها و انجمن‌هاي بخش خصوصي نيز در آن حضور دارند، گفت: هرگونه تصميم‌گيري در رابطه با حداقل و حداکثر قيمت مرغ در اين ستاد و با در نظر گرفتن منافع توليدکننده و مصرف‌کننده اتخاذ مي‌شود.

 


عضو کميسيون اقتصادي مجلس با اشاره به بررسي لايحه ماليات‌هاي مستقيم در اين کميسيون گفت: در اين جلسه اخذ ماليات ازهمه واحدهاي مسکوني کشور تصويب شد.
عبدالکريم رجبي در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نشست کميسيون اقتصادي مجلس گفت: در جلسه ديروز بحث لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم از سرگرفته شد و موادي از آن به تصويب اعضا رسيد.
وي با بيان اينکه بررسي اين لايحه از چند ماه قبل در کميسيون اقتصادي آغاز شده، گفت: به دليل بررسي لايحه بودجه 92 کل کشور، در اين مدت بررسي لايحه ماليات‌هاي مستقيم مسکوت مانده بود.
عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي افزود: در جلسه روز سه‌شنبه بندهايي از اين لايحه بررسي شد که از مهمترين آنها اخذ ماليات از واحدهاي مسکوني بود.
وي گفت: براساس مصوبه کميسيون، همه واحدهاي مسکوني اعم از اينکه در آن مالک يا مستأجر ساکن باشد و همچنين واحدهاي خالي از سکنه ماليات پرداخت خواهند کرد.
رجبي اضافه کرد: براين اساس درصد مشخصي براي ماليات املاک مسکوني بر مبناي خوداظهاري و قيمت ملک در آن منطقه مشخص مي‌شود.
وي با بيان اينکه حدود يک ميليون واحد مسکوني خالي درکشور وجود دارد، گفت: اين کار موجب مي‌شود که از واحدهاي مسکوني استفاده شود و از مشکلات مردم بکاهد.
رجبي گفت: براساس اين طرح هرچه از زمان خالي بودن يک واحد مسکوني بگذرد، ميزان ماليات آن بيشتر خواهد شد.
وي اضافه کرد: قطعاً رقم ماليات املاکي که در آن مالک يا مستأجر سکونت دارد با خانه‌هاي خالي از سکنه متفاوت است اما درمورد عدد و رقم آن تاکنون بحثي انجام نشده است.
طرح تعزيرات اجاره مسکن اجرا نمي‌شود
رئيس اتحاديه کشوري املاک با بيان اينکه اجراي طرح تعزيرات اجاره بهاي مسکن امکان‌پذير نيست گفت: هنوز درخصوص اجراي طرح تعزيرات اجاره‌بها با اتحاديه املاک هماهنگي نشده و به‌نظر مي‌رسد امسال اين طرح اجرا نشود.
مصطفي قلي‌خسروي در پاسخ به اين سؤال که آيا جلسات برگزاري طرح برخورد تعزيراتي اجاره‌بها آغاز شده افزود: هرگز چيزي درخصوص برگزاري جلسه طرح تعزيرات اجاره‌بهاي مسکن به اطلاع اتحاديه املاک نرسيده و به‌نظر مي‌رسد اين طرح اجرايي نخواهد شد چرا که به زور نمي‌شود و همه مي‌دانيم که مالکيت محترم است.
وي با بيان اينکه براي ثبات قيمت مسکن و اجاره‌بها محکوم به ساخت مسکن هستيم افزود: در سال اول اجراي طرح تعزيرات اجاره بها نرخ 7 تا 9درصد تعيين شد و با تلويزيون و رسانه‌ها در ميان مردم حضور پيدا کردند که هر مالک يا بنگاهي از اين عدد پيروي نکند با او برخورد خواهدشد.
وي ادامه داد: مردم را با اجراي اين طرح به خلاف واداشتيم اما مردم الزامي نديدند که اين کار را انجام دهند و اتفاقاً اقدام به نوشتن مبايعه نامه‌هاي زيرميزي کردند.
واگذاري مسکن ويژه تهرانسر
وزير راه و شهرسازي از آغاز واگذاري واحدهاي مسکن ويژه سايت تهرانسر از تيرماه خبر داد و اعلام کرد: همه واحدهاي اين منطقه تا پايان سال به متقاضيان تحويل داده مي‌شوند.
علي نيکزاد طي بازديد از پروژه مسکن ويژه سايت تهرانسر اظهار کرد: زيربناي هر واحد 80 تا 105مترمربع است و هر مجتمع درپنج طبقه ساخته مي‌شود.
وي قيمت تمام شده هر واحد مسکن ويژه در سايت تهرانسر را حدود 250ميليون تومان عنوان و اظهار کرد: 2600واحد در اين منطقه درحال ساخت است.
وزير راه و شهرسازي درباره نحوه پرداخت اقساط مسکن ويژه تهران گفت: چهار قسط 20ميليون توماني هر سه ماه يکبار دريافت مي‌شود که تاکنون حدود سه قسط از ثبت‌نام‌کنندگان دريافت شده است.
وي افزود: در قسط پنجم نيز 30 درصد قيمت تمام شده (براساس نرخ اسفند91) دريافت مي‌شود و بقيه اقساط ماهانه خواهد بود.

 


معاون سابق بانک مرکزي از مغايرت سود بانک‌ها با مصوبات شوراي پول و اعتبار خبر داد.
حيدر مستخدمين حسيني در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه بانک‌ها نمي‌توانند نقدينگي لازم را براي بنگاه‌هاي اقتصادي تأمين کنند گفت: بانک مرکزي بايد راهکاري را براي بانک‌هاي تجاري پيدا کرده و سودشان را تعيين تکليف کند چون در حال حاضر سود نظام بانکي با مصوبات شوراي پول و اعتبار مغايرت دارد.
مستخدمين حسيني تأکيد کرد: موضوع مهم ديگر آن است که متأسفانه سپرده‌هايي که به عنوان يکساله، دو ساله و يا پنج ساله در بانک‌ها وجود دارد واقعي نيستند و مسئولان نمي‌توانند به اين ارقام اعتماد کرده و برنامه‌ريزي کنند؛ به عنوان مثال در دفاتر نظام بانکي سپرده‌اي با عنوان پنج ساله ثبت شده ولي در واقع يکساله است ولي سود چند ساله به آن پرداخت مي‌شود که اين موضوع مسئولان و تحليلگران حوزه اقتصادي را به انحراف مي کشاند! معاون سابق بانک مرکزي همچنين بر تغيير ساختار بانک مرکزي در دولت بعدي تأکيد کرد و اين موضوع را به رئيس‌جمهور آينده پيشنهاد داد. وي اظهار کرد: باتوجه به تعدد بانک‌هايي که ايجاد شده و شرکت‌هاي تحت پوشش نظام بانکي مثل ليزينگ‌ها، موسسات اعتباري و يا شرکت‌هاي تعاوني که درحال افزايش هستند ضرورت اين موضوع بيشتر احساس مي‌شود که با ساختار فعلي بانک مرکزي منطبق نيست.
معاون سابق بانک مرکزي با بيان اين‌که کاري که بايد دولت جديد براي نظام بانکي انجام دهد را مي‌توان به دو دسته تقسيم کرد، گفت: يک بخشي از آن به حوزه سياست‌هاي پولي مربوط مي‌شود که ارکان بانک مرکزي مثل شوراي پول و اعتبار بايد انجام دهند که اين سياست‌ها بايد با سياست‌هاي مالي همراه باشد.مستخدمين حسيني با تأکيد بر اين‌که اعمال مديريت درست باتوجه به شناخت حوزه‌هاي تخصصي اقتصادي بانکي متصور است، گفت: بهتر است برنامه‌ها در حوزه سياست‌هاي پولي براي دو دوره کوتاه مدت و ميان مدت تدوين و به مورد اجرا گذاشته شود.
وي همچنين با اشاره به ميزان مطالبات معوق نظام بانکي و با بيان اينکه براساس آخرين آمار حدود 80هزار ميليارد تومان مطالبات وجود دارد افزود: البته اين ميزان منهاي ارقامي است که استمهال شده است که بنگاه‌هاي اقتصادي با بانک‌ها به توافق رسيدند، پرداخت‌هايشان را انجام دهند.

 


مالکان وسايل نقليه سنگين با عمر بالاي 25 سال مي‌توانند براي نوسازي وسيله نقليه خود تسهيلات 100 ميليون توماني دريافت کنند.
شهرام آدم‌نژاد معاون سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي گفت: تسهيلات با مشارکت اين سازمان از طريق بانک مسکن به منظور خروج ناوگان فرسوده و نيز افزايش ايمني و بهره‌وري از ناوگان باري حمل و نقل جاده‌اي به متقاضيان اعطا مي‌شود.
وي تصريح کرد: متقاضيان مي‌توانند با مراجعه به اداره کل حمل و نقل و پايانه‌هاي استان‌ها، فرم درخواست را تکميل کنند.
وي افزود: متقاضي بايد نسبت به تهيه پيش‌فاکتور خريد کاميون يا اتوبوس از يکي از شرکت‌هاي خودروساز طرف قرارداد سازمان اقدام کرده و گواهي اسقاط کاميون يا اتوبوس فرسوده داراي کارت هوشمند ناوگان و يا ارائه برگ تعهد محضري مبني بر اسقاط وسيله نقليه فرسوده را ارائه کند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي يادآور شد: پس از ثبت‌نام اوليه، نسبت به معرفي متقاضي براي دريافت تسهيلات اقدام خواهد شد.
وي تأکيد کرد: دريافت اين تسهيلات، مغايرتي با استفاده از ساير تسهيلات مانند ستاد مديريت حمل و نقل سوخت و يا تسهيلات شرکت خودروساز ندارد و تسهيلات اعطايي از سوي سازمان و ستاد حمل و نقل سوخت نيز بيشتر از 80 درصد قيمت خودرو نخواهد بود.

 


رئيس کميسيون اصل 90 مجلس گفت: پرونده تخلف 4ميليارد دلاري ارزي بانک‌ها در دستور کار کميسيون قرار گرفت.
محمدعلي پورمختار با اشاره به نهايي شدن پرونده 4 ميليارد دلاري تخلف ارزي بانک‌ها گفت: 4 ميليارد دلار تسهيلات ارزي از سوي بانک‌ها پرداخت شده اما هيچ کالايي وارد نشده از اين رو اين موضوع در دستور کار کميسيون اصل 90 مجلس قرار گرفت.
رئيس کميسيون اصل 90 مجلس اظهار داشت: بانک‌ها بايد بر نحوه هزينه کرد تسهيلات نظارت مي‌کردند اما با کم‌کاري و نظارت کم بانک‌ها تسهيلات در محل خود خرج نشد.
وي افزود: به دليل عدم نظارت بانک‌ها بر نحوه هزينه‌کرد تسهيلات، تسهيلات گيرندگان بدهکار سيستم بانکي و بانک‌ها بدهکار بانک مرکزي شدند. رئيس کميسيون اصل نودم مجلس با اشاره به بررسي ميزان و دليل معوقات بانکي در کميسيون اصل نود مجلس افزود: آخرين مبلغ معوقات سيستم بانکي بدون احتساب جريمه تاخيري 75 هزار ميليارد تومان است که 70 درصد آن مربوط به بدهي دولت و شرکت‌هاي دولتي به بانک‌ها است.
پورمختار دليل بررسي ميزان معوقات بانکي در اين کميسيون را شکايت از سيستم بانکي به دليل عدم اقدام درست بانک‌ها در نحوه گرفتن وثيقه دانست و افزود: بانک‌ها تضمين کافي را براي بازگرداندن وام‌هاي پرداخت شده از تسهيلات گيرندگان اخذ نکرده‌اند.
اين نماينده مجلس افزود: بانک‌ها هم نسبت به برخي قوانين مانند تمديد بازپرداخت تسهيلات بانکي که موجب معوقه شدن تسهيلات شده است شکايت داشتند.

 


رئيس شوراي اصناف از چانه‌زني شوراي عالي اصناف و سازمان مالياتي بر سر ماليات بردرآمد سال ?? خبر داد و گفت: پيشنهاد سازمان مالياتي براي افزايش ماليات صنوف «توليدي» و «توزيعي» ?? و ?? درصد و شوراي اصناف ? تا ?? درصد است.
قاسم‌نوده‌فراهاني در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهارداشت: جلسات کارشناسي بين شوراي اصناف کشور و سازمان امورمالياتي کشور براي توافق بر سر ماليات بر درآمد سال ?? اصناف ديروز برگزار شد.
وي افزود: سازمان امور مالياتي، پيشنهادهايي درخصوص افزايش ماليات بر عملکرد اصناف مطرح ‌کرد که مورد پذيرش ما نبود چرا که ما معتقديم به دليل نوسانات قيمت در سال گذشته، صنوف با رکود مواجه بوده‌اند.
رئيس شوراي اصناف کشور در واکنش به اين سوال که پيشنهادات در چه حد و ميزاني بوده است، گفت: سازمان امور مالياتي معتقد است که از صنوف توليدي بايد 12 درصد افزايش ماليات نسبت به سال پيش از آن داشته باشند و همچنين صنوف توزيعي نيز با 18 درصد افزايش ماليات بايد اقدام به پرداخت مالياتهاي خود کنند.
وي افزود: ما در اين جلسه مطرح کرديم که ماليات صنوف توليدي بايد حداکثر 5 درصد افزايش و ماليات صنوف توزيعي نيز بايد حداکثر 10 درصد افزايش داشته باشد.

 


بنزين يورو4 ديروز در برخي از جايگاه‌ه‌هاي پايتخت توزيع شد.
داوود عربعلي - سخنگوي شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي ايران - در گفت‌وگو با ايسنا با اعلام اين خبر گفت: با توجه به موجودي، بنزين يورو 4، ديروز بارگيري و به برخي از جايگاه‌ها تحويل داده شد.
وي درمورد حجم بنزين يورو4 و تعداد جايگاه‌هاي توزيع کننده اين سوخت نيز گفت: رقم سوخت توزيع شده قابل اعلام شدن نيست، اما بر اساس موجودي توزيع صورت گرفته است که در صورت افزايش حجم تحويلي اين سوخت از سوي شرکت ملي پالايش و پخش فراورده‌هاي نفتي به تدريج در ساير جايگاه‌هاي تهران نيز توزيع مي‌شود.
عربعلي با بيان اين که در صورت افزايش توليد بنزين يورو4 حجم توزيع اين نوع بنزين افزايش خواهد يافت يادآورد شد: که در حال حاضر اولويت توزيع با پايتخت است و درصورت افزايش توليد بنزين يورو 4 در ساير کلان شهر‌ها نيز توزيع خواهد شد.
در مورد نام جايگاه‌هاي توزيع‌کننده بنزين يورو4 در تهران نيز اظهار کرد: فعلا به دليل اين که در تعدادي از جايگاه‌هاي پايتحت اين سوخت توزيع مي‌شود، نمي‌توان جايگاه‌هاي مورد نظر را اعلام کرد چرا که ممکن است منجر به ترافيک شود.
به گفته رييس روابط عمومي شرکت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي ايران توزيع بنزين يورو4 بيشتر در جايگاه‌هايي بوده که متقاضي بيشتر داشته است.
خبر توزيع بنزين يورو4 در حالي است که بيژن حاج‌ محمدرضا - رييس انجمن جايگاه‌داران عرضه فرآورده‌هاي نفتي گفت: بعد از اعلام خبر توزيع بنزين يورو4 در تهران افراد زيادي از وزارت‌خانه ‌ها و سفارت‌خانه با اين انجمن تماس گرفته ‌و خواستار اعلام مکان توزيع اين نوع سوخت شده‌اند.
وي گفت:‌ بر همين اساس از هر جايگاه‌داري در سطح تهران استعلام گرفته‌ام و مشخص شده که تاکنون در هيچ جايگاهي اين بنزين توزيع نشده است. بنا بر اين گزارش ، هم اکنون روزانه 22 ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو 4 و 5 در کشور توليد مي‌شود که مي‌توان تمام مصرف منطقه تهران (منطقه تهران علاوه بر شهر تهران، شامل نواحي شهرري، فيروزکوه، دماوند، شهريار، ورامين، پاکدشت، رباط کريم و اسلامشهر هم‌ مي‌شود) را که متوسط مصرف روزانه آن بين 13 تا 14 ميليون ليتر است پوشش داد.

 


قيمت انواع سکه و ارز در بازار غيررسمي کاهش يافت.
به گزارش خبرنگار کيهان، ديروز هر قطعه سکه بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و 210 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز سه‌شنبه 34 هزار تومان کاهش داشت. بنابراين گزارش: همچنين سکه تمام طرح قديم يک ميليون و 200 هزار تومان، نيم سکه 630 هزار تومان، ربع سکه 400 هزار تومان و سکه گرمي 280 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز قبل به ترتيب 25، 32، 13 و 5 هزار تومان کاهش قيمت داشت.
ديروز، نرخ هر دلار آمريکا در بازار غيررسمي 3 هزار و 390 تومان، يورو 4 هزار و 525 تومان و پوند 5 هزار و 340 تومان بود که نسبت به روز سه شنبه 60، 30 و 90 تومان کاهش داشتند.بهاي طلا در بازار جهاني با آماده شدن سرمايه‌گذاران براي پايان تدريجي برنامه محرک اقتصادي بانک مرکزي آمريکا نيز به پايين‌ترين سطح در يک ماه گذشته رسيد.
طلا براي تحويل فوري در معاملات سنگاپور 1367 دلار و براي تحويل در ماه اوت در بازار کامکس نيويورک 1365 دلار در هر اونس بود.
طلا از ابتداي سال 2013 تاکنون 18 درصد کاهش قيمت داشته است. مطرح شدن احتمال پايان زودتر از موعد سياست انبساطي پولي بانک مرکزي آمريکا به دليل احياي اقتصادي اين کشور، اعتماد سرمايه‌گذاران به اين فلز گرانبها را کاهش داده و آغاز روند نزولي آن را از ماه آوريل رقم زده است.
به گزارش بلومبرگ، قرار است پس از نشست دو روزه بانک مرکزي آمريکا، برنانکه، رئيس اين بانک يک کنفرانس مطبوعاتي برگزار کند.

 


توليد برق از ابتداي سال جاري تاکنون در مقايسه با زمان مشابه پارسال با حدود دو درصد افزايش به 60 هزار و ???،? مگاوات ساعت رسيده است.
ميزان توليد برق کشور از ابتداي امسال تاکنون به 60 هزار و 507.1 گيگاوات ساعت رسيده که اين ميزان94/ 1درصد بيش از انرژي توليدي کشور در زمان مشابه پارسال است.
بنابراين گزارش، از مجموع انرژي توليدي داخل کشور از ابتداي سال جاري تاکنون، 56هزار و 891.3 گيگاوات ساعت به واحدهاي حرارتي و سه هزار و 615.8 گيگاوات ساعت به واحدهاي برق آبي اختصاص داشته است.
در اين مدت، توليد نيروگاه‌هاي حرارتي در مقايسه با دوره مشابه پارسال 1.62 درصد افزايش و توليد نيروگاه هاي برق آبي 7.16 درصد رشد يافته است.
ميزان انرژي تامين شده نيز امسال در دوره مورد بررسي 61هزار و 480.2 گيگاوات ساعت گزارش شده است که اين ميزان 1.69 درصد در مقايسه با زمان مشابه پارسال افزايش نشان مي‌دهد.

 


دادگاه عالي انگليس با غيرعقلاني خواندن اقدام دولت انگليس مبني بر تحريم بانک ملت ايران، اين تحريم‌ها را لغو کرد
به گزارش فارس به نقل از رويترز، دادگاه عالي انگليس به اشتباه دولت اين کشور براي تحريم بانک ملت ايران در سال 2009 حکم داد.دادگاه عمومي اتحاديه اروپا در ماه ژانويه، تحريم‌هاي اين اتحاديه در سال 2010 عليه بانک ملت را لغو کرد و اين اقدام سبب شد تا اين بانک عليه انگليس ادعاي خسارت کند.بانک ملت در ماه ژانويه اعلام کرده بود، از دولت‌ انگليس براي دريافت خسارت شکايت خواهد کرد.سخنگوي بانک ملت نيز گفت: اين بانک دادخواستي به ارزش 500 ميليون پوند عليه انگليس در نظر دارد.جاناتان سامپشن قاضي دادگاه انگليس گفت: رفتار دولت انگليس در تحريم بانک ملت به عنوان بزرگ‌ترين بانک خصوصي ايران، رفتاري خودسرانه، غيرعقلاني و نامناسب بوده است.دولت انگليس تمامي بخش‌هاي مالي اين کشور را از انجام هرگونه روابط مالي با بانک ملت منع کرده بود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10