(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 02 تـیـر 1392 - شماره 20524

کره شمالي: تا تهديد هست تسليحات هسته‌اي را کنار نمي‌گذاريم
ابراز نگراني آلمان و هند از گشايش دفتر طالبان در دوحه
نوجوان 19 ساله با گلوله ماموران آل سعود کشته شد
عشاير شمال و شرق سوريه براي شکست تروريست‌ها به ارتش پيوستند
مردم بحرين: آل‌خليفه بايد محاکمه شود
همزمان با درگيري‌ها در آنکارا و اسلامبول
اردوغان: نمي‌گذاريم اقليت خواسته خود را به ما تحميل کند
جاسوسي از مراکز مذهبي در آمريکا خشم مسلمانان را برانگيخت
تظاهرات در خيابان‌هاي پيشاور عليه حمله تروريستي به نمازگزاران شيعه
ادامه اعتراض‌هاي مردمي عليه دولت در شهرهاي بزرگ برزيل
افشاي توطئه مشترک آمريکا و سودان جنوبي عليه دولت خارطوم
نماينده آيت‌الله سيستاني نسبت به وقوع درگيري‌هاي طايفه‌اي در عراق هشدار داد
مردم بلغارستان عليه فساد دولتي به خيابان‌ها ريختند
   


نماينده کره شمالي در سازمان ملل تاکيد کرد اين کشور در شرايط موجود تسليحات هسته‌اي خود را کنار نمي‌گذارد.
«سين سون هو» در يک کنفرانس خبري در سازمان ملل گفت: پيونگ‌يانگ هرگز بازدارندگي هسته‌اي خود را کنار نمي‌گذارد مگر آن که آمريکا به شکلي قطعي سياست‌هاي خصمانه و تهديدات هسته‌اي خود را عليه کره شمالي کنار بگذارد. وي افزود: اين تنها کشور آمريکا است که مانع امضاي پيمان صلح بين دو کره است و در صورتي که چنين پيماني امضا شود پيونگ‌يانگ تسليحات هسته‌اي خود را کنار مي‌گذارد.کره شمالي هفته گذشته پيشنهاد کرده بود که درباره خلع سلاح هسته‌اي مستقيما با آمريکا وارد گفت‌وگو شود. اين پيشنهاد با واکنش سرد آمريکا رو به‌رو شده است.

 


دولت‌هاي آلمان و هند نسبت به بازگشايي دفتر طالبان در دوحه قطر ابراز نگراني کردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزارت خارجه هند در واکنش به افتتاح دفتر طالبان در دوحه اعلام کرد: گشايش دفتر سياسي طالبان در دوحه قطر نبايد سبب مشروعيت گروه‌هاي شورشي شود و نبايد از خطوط قرمز بين المللي عبور کرد. وزير دفاع آلمان نيز ضمن مخالفت با گشايش دفتر طالبان در دوحه گفت: طالبان دشمن ما است. وي افزود: ما در 11 سال گذشته با طالبان مبارزه کرده‌ايم و در اين نبرد، بسياري از نيروهاي خود را از دست داده‌ايم.
آلمان دولت افغانستان را همکار خود مي‌داند و تنها آن را به رسميت مي‌شناسد.

 


نيروهاي رژيم سعودي در جريان سرکوب تظاهرات ضد دولتي در استان «القطيف» به روي مردم آتش گشودند که در جريان آن يک نوجوان 19 ساله کشته شد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، نيروهاي سعودي با يورش به اعتراضات شهروندان در منطقه «طوبي» در استان القطيف، يک نوجوان 19 ساله را از ناحيه سر و کتف هدف گلوله قرار دادند. اين نوجوان که «علي حسن محروس» نام داشت، براثر شدت جراحات به شهادت رسيد. القطيف طي دو سال اخير ناآرام بوده است.
منبع مذکور از زندان‌هاي عربستان نيز گزارش داد، 120 زنداني سياسي در اعتراض به شرايط نامساعد زندان و اقدامات غيرانساني زندانبانان سعودي، دست به اعتصاب غذا زدند. فعالان حقوق بشر اعلام کردند اعتصاب غذاي زندانيان دست کم به مدت پنج هفته ادامه خواهد يافت. برخي زندانيان بيش از 16 سال است که بدون محاکمه در بازداشت به‌سر مي‌برند.
در همين حال، دادگاه جنايي شهر «جده» عربستان يک فعال برجسته حقوقي را به حبس، ممنوعيت سفر و حتي ممنوعيت نوشتن محکوم کرد. اين فعال که «مخلف بن دهام الشمري» نام دارد، بايد پنج سال را در زندان بگذراند و 10 سال نيز حق سفر ندارد.

 


شماري از عشاير عرب در شمال و شرق سوريه براي مقابله با گروه‌هاي تروريستي به ارتش سوريه پيوستند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از راشاتودي، تعدادي از عشاير عرب در شمال و شرق سوريه تحت يگان ارتش دفاع ملي به ارتش سوريه پيوستند و اعلام کردند تا نابودي تمام تروريست‌ها از کشور ارتش را ترک نخواهند کرد.
عشاير سوري همچنين اظهار داشتند که مردم پشتيبان نظام سوريه و ارتش هستند و اجازه دخالت به کسي را نمي‌دهند.
در همين رابطه مردم شهر الرقه سوريه نيز عليه تروريست‌ها و دخالت کشورهاي حامي تروريست‌ها دست به تظاهرات زدند.
شرکت‌کنندگان در اين تظاهرات جبهه النصره وابسته به القاعده را به شکنجه و قتل مردم بي‌گناه متهم کردند و خواستار خروج اين تروريست‌ها از سوريه شدند.
در اين تظاهرات خانواده‌هاي بازداشت‌شدگان و اسيران توسط جبهه النصره حضور داشتند و خواستار آزادي گروگان‌هاي خود شدند.
تظاهرات مردم سوريه عليه تروريست‌ها در شرايطي صورت مي‌گيرد که کشورهاي حامي عناصر مسلح و شورشيان همچنان به حمايت‌هاي مالي و تسليحاتي خود ادامه مي‌دهند.
در همين رابطه ارتش آزاد سوريه اعلام کرد به سامانه‌هاي ضدهوايي از نوع سام 8 از طريق يکي از کشورها دست پيدا کرده است.
سامانه ضدهوايي سام 8 که ارتش آزاد به آن دسترسي پيدا کرده است، و سامانه دفاع‌موشکي زمين به هوا با قابليت جابه‌جايي آسان، کم ارتفاع و موشک‌هاي کوتاه‌برد است که در دهه 1960 توسط ارتش سرخ ساخته شد.
اين سامانه مي‌تواند هواپيماهاي مهاجم را توسط رادار اختصاصي خود يا ديگر سامانه‌هاي رادار تشخيص دهد و پرنده مهاجم را هدف قرار دهد. يکي از ويژگي‌هاي اين سيستم آن است که سامانه موشکي و رادار آن تنها بر روي يک نفر بر سوار مي شود.
نمونه‌هاي اوليه اين سامانه در سال 1980 در آلمان استفاده شد و بعدها توسعه يافت. اين سامانه قابل شليک همزمان دو موشک است و در پنج دقيقه مي‌توان آن را مسلح کرد.
هنوز مشخص نيست که عربستان و قطر اين سيستم موشکي را از کدام کشور اروپايي براي شورشيان سوريه خريداري کرده و آن را از طريق ترکيه وارد سوريه کرده‌اند.
باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا نيز اعلام کرد با به اتمام رسيدن رزمايش مشترک واشنگتن -امان 700 نظامي آمريکايي علاوه بر تجهيزات نظامي اين کشور در اردن باقي خواهند ماند.
اوباما تصريح کرد که سامانه‌هاي موشک پاتريوت،‌ هواپيماهاي جنگنده، پرسنل و سامانه‌هاي ارتباطي، کنترل و فرماندهي بعد از پايان رزمايش،‌ در اردن باقي خواهند ماند.
پنتاگون هفته گذشته اعلام کرد که آمريکا سکوهاي پرتاب موشک پاتريوت و جنگنده‌هاي «اف 16» خود را در اردن حفظ مي‌کند.
روزنامه لس‌آنجلس تايمز نيز گزارش داد که سازمان سيا و نيروهاي عمليات ويژه آمريکا چندين ماه است که شورشيان سوري را آموزش مي‌دهند اقدامي که مدت‌ها پيش از اعلام مسلح کردن مخالفان از سوي اوباما آغاز شده بود.
اين در حالي است که رئيس کميته تحقيق در موارد نقض حقوق‌بشر سازمان ملل درباره پيامدهاي ارسال سلاح به سوريه هشدار داد.
وي اظهار داشت،‌ افزايش ارسال سلاح به سوريه موجب تشديد جنايت‌هاي جنگي در اين کشور مي‌شود.
پيروزي‌هاي ارتش
نيروهاي ارتش سوريه موفق شدند با به هلاکت رساندن 200 تروريست بزرگراه ادلب، لازقيه را بازگشايي کنند.
در ميان کشته‌شدگان تروريست‌هاي معروف نيز مشاهده مي‌شود و ارتش موفق شد پس از 24 ساعت درگيري اين بزرگراه را تحت کنترل خود درآورد.
نيروهاي ارتش همچنين با گسترش عمليات خود در اطراف دمشق به گروه‌هاي مسلح در اطراف شهر حلب حمله کردند و تعدادي از افراد مسلح کشته شدند.
يگان‌هاي ارتش سوريه چندين مرکز تجمع افراد مسلح در منطقه دوما در اطراف دمشق را هدف قرار دادند که در نتيجه آن بيش از 20 فرد مسلح کشته شدند.
در ديگر مناطق سوريه نيز نيروهاي ارتش به گشت زني و پاکسازي ادامه دادند و پس از درگيري با تروريست‌ها تعداد زيادي را کشته و انبار تجهيزات نظامي آنان را کشف و ضبط کردند.
ساير رويدادها
* کارشناسان مسائل نظامي سوريه تاکيد کردند اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه سراسر منطقه را به آتش مي‌کشد.
* وزيران خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا فردا در نشستي با مشارکت دبيرکل ناتو مسئله سوريه و ارسال کمک نظامي براي مخالفان اين کشور را بررسي مي‌کنند.
* وزيرخارجه روسيه گفت، گروه تروريستي جبهه النصره در ژنو 2 جايي ندارد.
* يک تحليلگر سياسي انگليسي تاکيد کرد، دخالت نظامي اوباما در سوريه کمر وي را خواهد شکست.
* رهبر شيعيان پاکستان گفت، حملات تروريستي در پاکستان نتيجه شکست تروريست‌ها در سوريه است.
* وزيرخارجه آمريکا براي شرکت در نشست کشورهاي به اصطلاح دوستان سوريه به قطر رفت.

 


هزاران نفر از مردم بحرين در تجمع ضددولتي خواستار سرنگوني رژيم آل‌خليفه و محاکمه مزدوران اين رژيم شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، تظاهرکنندگان با سر دادن شعار «مرگ بر آل‌خليفه»، «مرگ بر ديکتاتور» خواستار تشکيل يک دولت دموکراتيک و منتخب شدند.
مردم بحرين همچنين خواستار آزادي زندانيان سياسي و محاکمه مزدوران رژيم آل‌خليفه شدند. معترضان رژيم آل‌خليفه را مقصر اصلي کشتار و دستگيري معترضان از زمان آغاز خيزش مردمي در اين کشور دانستند. شيخ عيسي قاسم روحاني برجسته شيعه بحرين در خطبه‌هاي نمازجمعه گفت‌وگوي آل‌خليفه با مخالفان را نمايشي خواند و گفت، نتيجه اين نوع گفت‌وگوها دست يافتن به اصلاحات واقعي نيست.
وي تاکيد کرد، آل‌خليفه به سمت پيچيده‌تر و بدتر کردن اوضاع سياسي، تشديد مشکلات و ايجاد مانع در برابر راهکارهاي خروج کشور از تنگنا حرکت مي‌کند.
شيخ عيسي قاسم اظهار داشت، اگر به گزارش‌ها و ادعاهاي حکومت درباره کشف توطئه‌ها، سازمان‌ها و گروه‌هاي تروريستي و برنامه‌ريزي براي انفجارهاي خطرناک توجه کنيم، حتما به اين نتيجه خواهيم رسيد که بحرين از بزرگترين مراکز پرورش تروريسم در جهان است.

 


علي‌رغم عقب‌نشيني نخست‌وزير ترکيه در مورد تخريب پارک «گزي»، تظاهرات ضددولتي در آنکارا و اسلامبول همچنان ادامه دارد و اردوغان تأکيد کرد نمي‌گذارد اقليت خواسته خود را به ما تحميل کند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «رجب‌طيب اردوغان» جمعه گذشته در جمع حاميان خود گفت: پروژه‌اي براي از بين بردن پارک «گزي» وجود ندارد. وي اتهاماتي را که مخالفان به دولت در ارتباط با محيط‌زيست وارد مي‌کنند را ناعادلانه خواند. اردوغان گفت: ما حامي حکومت مستبدانه اکثريت براقليت نيستيم، در عين حال نمي‌توانيم بپذيريم که اقليت خواسته خود را براکثريت تحميل کند.
نخست‌وزير ترکيه پيش از اين بر تخريب پارک گزي شهر اسلامبول و احداث يک مرکز خريد در اين محل تأکيد مي‌کرده است.
علي‌رغم وعده اردوغان در مورد تخريب نکردن پارک گزي،‌اعتراضات ديروز نيز در اسلامبول و آنکارا ادامه داشت. اين درگيري‌ها مثل روزهاي قبل با زد و خورد ميان معترضان و پليس همراه بود و نيروهاي امنيتي از خودروهاي آب‌پاش و گاز اشک‌اور استفاده کردند. اين زد و خوردها شماري زخمي بر جاي گذاشت. به گفته منابع ترک، پليس طي روزهاي اخير 36 هزار گلوله گاز اشک‌اور عليه تظاهرکنندگان استفاده کرده است. طي اين مدت، شش نفر جان خود را از دست داده‌اند و بيش از 5000 نفر نيز زخمي شده‌اند. شمار دستگيرشدگان توسط پليس نيز 3000 نفر اعلام شده است. بيشتر اين افراد بعداً آزاد شده‌اند. طي دو روز اخير نيز ده‌ها تن در آنکارا و اسلامبول دستگير شده‌اند.
در همين حال، حمايت دولت برلين از تظاهرکنندگان،‌واکنش تند آنکارا را به همراه داشت، تا جايي که وزير خارجه ترکيه سفير آلمان را به وزارت خارجه فراخواند و خواستار توضيح در اين مورد شد. ديروز نيز شهر کلن آلمان شاهد تظاهرات ده‌ها تن در حمايت از معترضان ترکيه بود.
خبر ديگر از ترکيه اينکه، «صلاح‌الدين دميرتاش» نماينده استان کردنشين «حکاري» در مجلس ترکيه گفت، آخرين دور مذاکرات ميان آنکارا و حزب کارگران کردستان ترکيه (پ.پ.ک) چندان اميدوارکننده نبوده است.
طي مذاکرات قبلي ميان طرفين، مقرر شده بود که عناصر مسلح پ.ک.ک خاک ترکيه راترک کنند. ناآرامي‌هاي داخلي ترکيه ظاهراً بر روند مذاکرات فوق تأثير منفي گذاشته است. خبرهاي تکميلي حاکي است عناصر پ.ک.ک در استان حکاري به سمت يک فروند هلي‌کوپتر حامل مقامات امنيتي ترک موشک پرتاب کردند. اين موشک به هلي‌کوپتر اصابت نکرده است. حمله موشکي فوق نشان مي‌دهد که درگيري ميان طرفين از سر گرفته شده است.

 


مسلمانان نيويورک در اعتراض به «جاسوسي پليس» از مساجد و مسلمانان تظاهرات کردند.
صدها تن از مسلمانان «منتهن» نيويورک روز جمعه براي چندمين بار براي نشان دادن اعتراض خود عليه جاسوسي پليس از زندگي شخصي و مساجد به خيابان‌ها ريختند.
برخي گزارش‌ها حاکي است، معترضان در حالي که دست‌نوشته‌هايي در محکوميت فشارها و تبعيض‌هاي پليس بر دست داشتند، مقابل يکي از دفاتر مرکزي پليس شهر تجمع کردند.
به اعتقاد معترضان، باورهاي غلطي درباره مسلمانان به خورد پليس داده‌ شده که عميقاً نياز به بازنگري دارد و جاسوسي از زندگي خصوصي مسلمانان نقض حقوق ابتدايي آنهاست.
اعتراض‌ها عليه جاسوسي پليس آمريکا پس از آن از سوي مسلمانان اين کشور آغاز شد که يک مرکز فعال در حوزه آزادي‌هاي مدني از برنامه جاسوسي گسترده پليس نيويورک پرده برداشت. در گزارش اين مرکز آمده بود: نقض حقوق مسلمانان در نيويورک توسط پليس غيرقابل قصور بوده و زنگ خطر را نه تنها براي جامعه مسلمانان بلکه براي همه شهروندان آمريکا به صدا درآمده است.
نکته جالب اينجاست که پس از اين هشدار يکي از کارکنان سابق سيا در اقدامي کم سابقه اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندي شده‌اي از جاسوسي گسترده کاخ سفيد افشا کرد که نشان مي‌داد دولتمردان اين کشور نه تنها از تک‌تک شهروندان آمريکايي بلکه از مردم تمام کشورهاي دنيا جاسوسي مي‌کنند.
«ادوارد اسنودان» که مدتي است با افشاگري‌هاي خود به چهره خبري تمام رسانه‌هاي دنيا تبديل شده با اسنادي که در اختيار روزنامه گاردين گذاشت نشان داد، تمام مطالعات تلفني مردم از سوي سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا شنود مي‌شود. از طرفي سايت‌هايي که مردم به آنها وارد مي‌شوند نيز در کنترل سازمان‌هاي جاسوسي آمريکاست. اين افشاگري‌ها نه تنها موجي از اعتراض‌هاي مردمي بلکه اعتراض‌هاي دولتمردان کشورهاي مختلف دنيا مثل چين، روسيه،‌ آفريقاي جنوبي، ترکيه و اتحاديه اروپا را به همراه داشت. با بالا گرفتن اعتراض‌ها مقامات بلندپايه آمريکايي از جمله شخص اوباما نيز مجبور به واکنش شد. اوباما گفت: براي حفظ امنيت بايد اين اقدامات صورت مي‌گرفت!

 


ده‌ها هزار نفر از مردم پيشاور پاکستان با برپايي تظاهرات، حملات تروريستي عليه شيعيان را محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز ده‌ها هزار نفر در خيابان‌هاي پيشاور تظاهرات کردند. در اين تظاهرات حمله خونين به يک مسجد شيعيان اين شهر که جمعه گذشته رخ داد محکوم شد. در حمله مذکور 18 نمازگزار شهيد و 40 تن ديگر مجروح شدند.
تظاهرکنندگان از دولت خواستند جلوي حملات تروريستي عليه مردم در شهرهاي مختلف را بگيرد. در پاکستان شيعيان بيشتر از ديگران هدف حمله قرار مي‌گيرند.
«نواز شريف» نخست‌وزير پاکستان نيز عمليات تروريستي در پيشاور را محکوم کرد.
در همين حال، شهر کراچي بار ديگر ناآرام شد و طي تازه‌ترين درگيري‌ها 18 نفر جان خود را از دست دادند. در اين حملات از انواع نارنجک و بمب‌هاي دست ساز استفاده شده است.
در کراچي معمولا رهبران و اعضاي حزب «جنبش متحد قومي» هدف حملات مخالفان اين حزب قرار مي‌گيرند.

 


رئيس‌جمهور برزيل بعد از گذشت سه هفته از شروع ناآرامي‌هاي اين کشور و با هدف فرو نشاندن خشم مردم اعلام کرد که قصد مذاکره با معترضان را دارد.
به گزارش خبرگزاري‌ها «ديلما روسف» جمعه شب در يک نطق راديو تلويزيوني با اعلام اين که قصد دارد با رهبران معترضان مذاکره کند گفت: از فرمانداران و شهرداران شهرهاي مهم کشور خواهد خواست تا در جهت بهبود کيفيت خدمات عمومي در کشور تلاش کنند.
وي اعلام کرد با رهبران تظاهرات ميليوني روز پنجشنبه، نمايندگان سازمان‌هاي جوانان، اتحاديه‌ها و جنبش‌هاي کارگري ديدار مي‌کند.
روسف در ادامه هرگونه خشونت و اقدامات خرابکارانه را محکوم و تاکيد کرد در مقابل خشونت و بي‌نظمي کوتاه نخواهد آمد. وي همچنين وعده داد به حق و آزادي افراد براي برگزاري تظاهرات احترام مي‌گذارد. رئيس‌جمهور برزيل افزود: برزيل نيازمند احياي نظام سياسي خود و يافتن سازوکارهايي است که از طريق آن بتواند نهادهاي کشور را شفاف‌تر و در قبال انحراف مقاوم‌تر سازد. روسف که از زمان رسيدن به قدرت در سال 2011 ميلادي هفت وزير خود را که متهم به فساد بوده‌اند از کار برکنار کرده است افزود ما نيازمند راهکارهايي موثر در زمينه مبارزه با فساد هستيم. وي همچنين از هزينه‌هايي که براي برگزاري جام جهاني فوتبال 2014 مي‌شود و با انتقاد بسياري از تظاهرکنندگان مواجه شده است دفاع کرد.
همزمان با سخنراني روسف شهرهاي مختلف اين کشور شاهد برگزاري تظاهرات مردمي گسترده بود و فقط در شهر «سائوپائولو» معترضان به مدت چند ساعت جاده منتهي به فرودگاه بين‌المللي اين شهر را مسدود کردند.
تظاهرات در برزيل وارد سومين هفته خود شده است و مردم در اين کشور عليه فساد دولتي، کاهش خدمات عمومي و هزينه‌هاي زياد ميزباني برزيل در جام جهاني سال 2014 معترض هستند.

 


دولت خارطوم از توطئه مشترک آمريکا و سودان جنوبي پرده برداشت.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اليوم‌السابع، حزب کنگره ملي حاکم بر سودان گفته است که آمريکا و سودان جنوبي در يک توطئه مشترک قصد دارند منطقه نفت‌خيز «ابيي» را ضميمه سودان جنوبي کنند.
حزب حاکم تاکيد کرده که اجازه نمي‌دهد اين توطئه مشترک عليه سودان به اجرا درآيد.
سودان جنوبي در نظر دارد اکتبر آينده يک همه‌پرسي درباره اين منطقه نفت‌خيز انجام دهد که خارطوم اين اقدام را به کارگيري زور عليه سودان خوانده است.
وي با تاکيد بر اينکه سودان با برگزاري همه‌پرسي در اکتبر مخالف است گفت: سودان جنوبي تلاش مي‌کند با اسکان شهرونداني در منطقه ابيي که اهل اين منطقه نيستند در همه‌پرسي به نفع سودان جنوبي مشارکت دهد.
با اين حال خارطوم آمادگي خود را براي گفت‌و‌گو با دولت سودان جنوبي براي حل اختلاف‌ها اعلام کرده است.

 


نماينده آيت‌الله «سيدعلي سيستاني» در مورد وقوع درگيري‌هاي طايفه‌اي و قومي در عراق هشدار داد.
به گزارش ايسنا، آيت‌الله «احمد الصافي» نماينده آيت‌الله سيستاني مرجع عالي شيعيان عراق به سياستمداران و مقامات اين کشور در مورد وقوع درگيري‌هاي گسترده قومي هشدار داد.
آيت‌الله الصافي داشتن اختلاف‌نظر در ميان رهبران و مقامات را امري طبيعي و درست دانست، اما گفت: اين اختلاف‌نظرها نبايد به درگيري‌هاي خونين تبديل شود.
وي افزود که مشکلات سياسي نبايد شکاف‌هاي طايفه‌اي را بازتاب دهد. نماينده آيت‌الله سيستاني در مورد انتقال ناآرامي‌ها و حوادث منطقه به داخل عراق نيز به مقامات سياسي هشدار داد.
نماز وحدت
مردم عراق جمعه در شماري از استان‌هاي اين کشور نماز وحدت برگزار کردند. در نماز وحدت، شيعيان و سني‌ها پهلو به پهلوي هم کنار يکديگر ايستادند و به امام جماعت واحد اقتدا کردند تا علاوه بر اداي فريضه به جهانيان بگويند که مردم شيعه و سني عراق با يکديگر برادر هستند و اختلافات امري وارداتي از عربستان و آمريکا است.
اين نماز در حالي برگزار شد که برخي از شهرهاي غربي و شمالي عراق شاهد تظاهرات ضددولتي بود. اين اعتراضات معمولا توسط بعثي‌هاي سابق و عناصر القاعده سازماندهي و هدايت مي‌شوند. اين شهرها طي ماه‌هاي اخير شاهد تيراندازي از درون تظاهرکنندگان به سمت نيروهاي امنيتي بوده است. طي حملات پراکنده تروريستي روز جمعه عراق نيز پنج نفر شهيد و 12 تن ديگر زخمي شدند.
خبر ديگر اينکه، «نوري مالکي» نخست‌وزير عراق طي نامه اي به «جلال طالباني» رئيس‌جمهور اين کشور، براي وي آرزوي سلامتي کرد و گفت که اميدوار است او به زودي به وطن بازگردد. طالباني هم‌اکنون دوران نقاهت خود را در بيمارستان‌هاي آلمان مي‌گذراند.

 


مردم بلغارستان عليه «فساد دولتي» تظاهرات کردند و خواستار استعفاي دولت سوسياليستي اين کشور شدند.
هزاران نفر از ساکنان «صوفيه» پايتخت بلغارستان روز جمعه براي چندمين بار به خيابان‌ها ريختند و خواستار استعفاي «دولت فاسد» اين کشور شدند.
آنطور که شبکه تلويزيوني «يورو نيوز» اعلام کرده،‌دور تازه ناآرامي‌ها در بلغارستان از حدود يک هفته قبل و پس از انتشار اخباري درباره «فساد مسئولان حاکم» آغاز شده است.
ماجرا اين بار مربوط به انتخاب جواني براي پست حساس «رياست آژانس امنيت ملي» بلغارستان بود. به اعتقاد مخالفان انتخاب اين جوان 32 ساله که داراي نفوذ و ثروت زيادي در اين کشور است، نشان مي‌دهد دولت با مراکز ثروت به اصطلاح «لابي» کرده است.
هر چند با بالا گرفتن اين اعتراض‌ها نخست‌وزير بلغارستان روز چهارشنبه گذشته مجبور به برکناري اين فرد شده اما،‌معترضان مي‌گويند راه حل ريشه‌کن کردن فساد، در حذف اين فرد خلاصه نمي‌شود و کل دولت بايد استعفا دهد.
بلغارستان فقيرترين کشور اروپايي است و طي ماه‌هاي گذشته به دليل اجراي برخي سياست‌هاي رياضت اقتصادي شاهد برپايي اعتراض‌هاي گسترده ضد دولتي بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10