(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 02 تـیـر 1392 - شماره 20524

کوتاه اقتصادي
بهمني : نرخ ارز باز هم کاهش مي‌يابد
غضنفري: دولت جديد براي تامين کالاهاي اساسي مشکلي ندارد
رئيس شوراي رقابت: افزايش تعرفه تلفن‌همراه غيرقانوني است
خط آهن تهران- زنجان- تبريز و بافق- بندرعباس برقي مي‌شود
مديرعامل سازمان بيمه سلامت خبر داد
پرداخت مابه‌التفاوت افزايش قيمت دارو
ادامه سير نزولي قيمت سکه در بازار
درخواست از رئيس‌جمهور منتخب ادغام صنوف توليدي و توزيعي را متوقف کنيد
عسگراولادي در مراسم روز اصناف: رياست جمهوري بعد از احمدي‌نژاد خيلي سخت است
نخستين افت تابستاني بورس
رويترز: ارزش ريال 10 درصد افزايش يافت
مرکز پژوهش‌هاي مجلس انجام داد
بررسي راهکارهاي مهار بحران ارزي
   


* براساس مصوبه شوراي پول و اعتبار به تراکنش‌هاي ناموفقي که منجر به مغايرت شده خسارت پرداخت مي‌شود که ميزان آن به نسبت مدت و مبلغ سپرده وجه التزام محاسبه شده که رقم آن 34درصد ساليانه و به صورت روزشمار خواهد بود. نحوه تأمين منابع پرداخت خسارت به مشتريان از محل هزينه تراکنش ناموفق اخذ شده از بانک‌ها است. همچنين دستورالعملي در حال تدوين است که به موجب آن، سقف مجاز تراکنش‌هاي ناموفق بانک‌ها از 5 درصد به 3 درصد در روز تقليل و در اوج ترافيک پرداخت‌هاي الکترونيکي ميزان جريمه دريافتي افزايش يابد.
* طبق آمار رسمي اعلام شده، همراه اول داراي بيشترين کاربر اينترنت همراه در ايران است. به گزارش روابط عمومي شرکت ارتباطات سيار ايران و به نقل از سازمان فناوري اطلاعات ايران، تعداد کاربران اينترنت در سال 91 برابر با 45 ميليون و 884 هزار و 144 هزار و ضريب نفوذ کاربران اينترنت در اين سال 61/06 درصد بوده است. طبق اين گزارش بيشترين دسترسي با 22 ميليون و 629 هزار و 809 کاربر مربوط به اتصال تلفن همراه بوده که از اين بين همراه اول بيشترين تعداد کاربر اينترنت را به خود اختصاص داده است. بنابراين آمار، کاربران اينترنت تلفن همراه در سال 91 نسبت به سال 90 داراي 58/69 درصد رشد مي‌باشد. همچنين اتصال ADSL داراي 80/78 درصد و WIMAX نيز داراي 133/77 درصد رشد در سال 91 بوده است. در بين استان‌هاي کشور استان تهران داراي بيشترين کاربر اينترنت و استان خراسان‌جنوبي داراي کمترين کاربر اينترنت در سال 91 بوده است. جمعيت کشور در اين آمار بنابر اعلام رسمي مرکز آمار در سال 90 تعداد 75/149/669 نفر در نظر گرفته شده است.
* به منظور سهولت دسترسي به آخرين وضعيت ترافيکي راه‌ها، نرم‌افزار نقشه گرافيکي بر خط راه‌هاي روي تلفن‌هاي همراه فعال شد. قيصر ياراحمدي معاون مرکز مديريت راه‌هاي کشور اظهار کرد: با هدف تسهيل و تسريع دستيابي به آخرين وضعيت ترافيکي راه‌هاي کشور، نرم‌افزار نقشه گرافيکي بر خط راه‌ها روي تلفن‌هاي همراه فعال شد و از اين پس افرادي که قصد سفر به نقاط مختلف کشور را دارند، مي‌توانند با فعال سازي نرم‌افزاري خط تلفن همراه از آخرين وضعيت ترافيکي جاده‌هاي کشور در لحظه مطلع شوند.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2614، 2630 الي 2632، 2230 الي 2233 و 2250 الي 2253 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


همزمان با افت شديد نرخ ارز طي روزهاي اخير رئيس کل بانک مرکزي پيش‌بيني کرد اين نرخ باز هم کاهش مي‌يابد.
محمود بهمني در گفت‌وگويي با ابراز اميدواري نسبت به ادامه سير نزولي نرخ ارز گفت: اگر برخي مسئولان و دوستان به نظرات ما توجه کنند، قطعاً نرخ ارز بيشتر از اين کاهش مي‌يابد. گفتني است نرخ دلار طي روزهاي اخيربه زير 3300تومان در بازار آزاد رسيد که کاهش بيش از 200توماني را نشان مي‌داد.
بهمني همچنين در پاسخ به سؤال فارس درمورد گزارش تفريغ بودجه 90 و اعلام اينکه بانک مرکزي مقصر کاهش ارزش پول ملي است، اظهار داشت: قطعاً به زودي به اين گزارش پاسخ مناسبي خواهيم داد.
وي تأکيد کرد: همه اقدامات بانک مرکزي در راستاي افزودن ارزش پول ملي بوده است.
رئيس کل بانک مرکزي درمورد اقدامات اين بانک براي کنترل نقدينگي، گفت: در دو ماه ابتدايي سال جاري حجم نقدينگي نسبت به اسفند سال91 کاهش يافته و ما براي کنترل تورم و نقدينگي برنامه ريزي مناسبي کرده‌ايم.
وي تصريح کرد: البته علت تورم تنها نقدينگي نيست بلکه آثار رواني و سياسي بر اين متغير دخيل هستند.
بهمني در پاسخ به اين سؤال که کنترل نقدينگي در کدام حوزه‌ها صورت گرفته است، افزود: بانک مرکزي مانع از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزي و افزايش بدهي بانک‌ها شد؛ روند کاهش بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي ادامه دارد.

 


وزير صنعت و معدن و تجارت گفت: موجودي کالاهاي اساسي در سال جاري بيش از سال گذشته است و دولت جديد مي‌تواند با آرامش مستقرشود.
به گزارش ايسنا مهدي غضنفري روز شنبه در همايش روز ملي اصناف اظهار کرد: آقاي روحاني رييس‌جمهور منتخب خواستار برگزاري جلسه‌اي با بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند تا از آخرين وضعيت موجودي کالاهاي اساسي در کشور اطلاع کافي و لازم داشته باشند.
غضنفري درمورد موجودي کالاهاي اساسي گفت: موجودي کالاهاي اساسي در سال جاري بيش از سال گذشته است و دولت جديد مي‌تواند با آرامش مستقر شود.
او با بيان اين‌که سال گذشته بزرگترين مشکل تأمين کالاهاي اساسي از جمله نبود مرغ و نهاده‌هاي دامي بود، افزود: با ورود دولت و شرکت‌هاي دولتي به موضوع شرايط ذخيره‌سازي مرغ بسيار مطلوب شد و سعي داريم نياز کشور در کالاهاي اساسي را به‌طور کامل برطرف کنيم تا دولت آينده بعد از استقرار مشکلي در تأمين کالاهاي اساسي نداشته باشد.
وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اين سؤال که در چند وقت گذشته قيمت برنج دچار افزايش شده است گفت: برنج داخلي تابع فصل برداشت است و به همين دليل قيمت آن دچار افزايش شده است اما برنج‌هاي خارجي دچار تعديل قيمت نيز شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود با عرضه برنج خارجي در نمايشگاه‌هاي ضيافت ماه رمضان کاهش قيمت بيش از اينها را شاهد باشيم.

 


رئيس شوراي رقابت با بيان اين‌که تعرفه تلفن همراه همچنان طبق دستورالعمل سال گذشته اين شورا محاسبه خواهد شد گفت‌: هرگونه افزايش قيمتي بدون هماهنگي با مرکز ملي رقابت غيرقانوني است.
جمشيد پژويان در گفت‌وگو با ايسنا به دستورالعمل سال گذشته اين شورا براي محاسبه تعرفه تلفن همراه اشاره کرد و گفت: دستورالعمل اين شورا تا پايان اسفندماه سال 91 اعتبار داشت و باتوجه به تغيير پارامترها امکان تغيير قيمت نيز وجود دارد اما براي افزايش قيمت و يا صادر شدن دستورالعمل جديد بايد رسما به شورا درخواست داده شود که هنوز در اين زمينه درخواستي به ما نرسيده است.
وي تاکيد کرد: تا زماني که همراه اول درخواست تغيير قيمت‌هاي خود را به شوراي رقابت تحويل ندهد هر گونه افزايش در تعرفه‌ها غيرقانوني خواهد بود.
پژويان در رابطه با ديگر اپراتورهاي تلفن همراه نيز گفت: شورا هنوز به اين حوزه ورود نکرده اما با توجه به انحصاري بودن بازار اپراتورهاي تلفن همراه شورا قطعا بايد در آينده‌اي نزديک به بحث قيمت‌گذاري آنها نيز ورود کرده و با تعيين دستورالعملي قيمت‌هاي جديد را مشخص کند.

 


خط آهن تهران- زنجان- تبريز و بافق- بندرعباس برقي مي‌شود.
نورالله بيرانوند معاون توسعه مديريت راه‌آهن در گفت‌وگو با فارس درباره برقي شدن خط آهن تهران- زنجان- تبريز، اظهار داشت: مطالعات اين مسير ريلي براي برقي شدن انجام شده است.
وي با اشاره به حضور کنسرسيوم در اين پروژه، تصريح کرد: هم‌اکنون کنسرسيوم، مدل مشارکتي براي اجراي پروژه ارائه داده که به صورت مشارکت 51درصدي و 49درصدي، در قالب تامين سرمايه از سوي کنسرسيوم و دولت اجرا مي‌شود.
معاون توسعه مديريت و منابع راه‌آهن ادامه داد: در حال حاضر در مرحله شروع مذاکرات با اين کنسرسيوم هستيم و هنوز به اجماع خاصي براي زمان‌بندي نرسيده‌ايم.
مجري طرح برقي کردن راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران تصريح کرد: کنسرسيوم مذکور داخلي بوده اما همکار خارجي دارد.
وي تصريح کرد: همچنين يکي ديگر از پروژه‌هايي که از اولويت‌هاي راه‌آهن براي برقي کردن است، برقي شدن دو خطه ريلي بافق- بندرعباس است.
بيرانوند گفت: دو خطه موجود بافق- بندرعباس از نظر ترانزيت حمل بار يکي از محورهاي استراتژيک و جزو کريدور شمال به جنوب محسوب مي‌شود، تکميل اين محور به صورت دوخطه، ظرفيت حمل بار را در بخش ريلي افزايش داده است.
مجري طرح برقي کردن راه‌آهن افزود: به دليل محدوديت‌هاي تکنولوژي و ديزلي کردن ناوگان ريلي کشور، مسير موجود بافق- بندرعباس پاسخگوي عبور کالاها نيست که هم‌اکنون در حال مذاکره هستيم تا مسير موجود برقي شود.
معاون توسعه مديريت و منابع راه‌آهن اضافه کرد: هم اکنون برقي شدن اين مسير ريلي نيز به صورت BOT اجرا مي‌شود؛ در حال حاضر مطالعات برقي شدن اين خط آهن به اتمام رسيده است.
مجري طرح برقي کردن راه‌آهن تصريح کرد: در آستانه انعقاد قرارداد و اجرايي شدن اين پروژه بوديم که با نوسانات اخير نرخ ارز مواجه شده و مجبور شديم در محاسبات خود تجديد نظر کنيم، در واقع نوسانات نرخ ارز موجب شد محاسبات ما درباره هزينه اجراي اين پروژه تغيير کند.
وي در تشريح روش جبران تغييرات هزينه اجراي اين پروژه توضيح داد: با توجه به مزيت‌هاي برقي شدن خطوط ريلي در کاهش توليد آلاينده‌هاي زيست محيطي و کاهش هزينه‌هاي اقتصادي و اجتماعي حمل و نقل به عنوان شاخص‌هاي ملي، به دنبال روشي هستيم که با اخذ منابعي از دولت اين طرح را به صورت مشارکتي با سرمايه‌گذار بخش خصوصي اجرايي کنيم.
معاون توسعه مديريت و منابع راه‌آهن اضافه کرد: هم‌اکنون در حال مذاکره با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري هستيم تا اين پروژه به صورت مشارکتي اجرايي شود.

 


مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران از افزايش 46 درصدي قيمت دارو خبر داد و گفت: سازمان بيمه سلامت تغييرات قيمت داروهايي را که به تاييد وزارت بهداشت رسيده و به سازمان‌هاي بيمه‌گر اعلام شده را پذيرفته و تحت پوشش قرار مي‌دهد.
محمدباقر هداوند در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين که آخرين قيمت داروها هفته گذشته توسط وزارت بهداشت به سازمان‌هاي بيمه‌گر اعلام شده اظهار کرد: قيمت جديد داروها و اسامي آنها بر روي سايت سازمان قرار گرفته و داروخانه‌ها بايد با مراجعه به سايت سازمان قيمت جديد را اعمال کنند، چرا که سازمان بيمه سلامت ايران اين افزايش قيمت‌ها را تحت پوشش قرار مي‌دهد.
وي شايعه پرداخت نکردن افزايش قيمت داروها توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر را تکذيب و اعلام کرد: تغييرات قيمت داروهاي مورد نظر وزارت بهداشت که توسط اين وزارتخانه تاييد شده را مي‌پذيريم.
هداوند با بيان اين که بيش از يکهزار قلم دارو در ليست وزارت بهداشت تغيير قيمت داشته‌اند، تاکيد کرد: ميانگين رشد قيمت داروها در سال جاري 46 درصد است.
مديرعامل سازمان بيمه سلامت ايران با اشاره به اين که در سال‌هاي گذشته قيمت داروها 20 تا 25 درصد افزايش مي‌يافت، خاطرنشان کرد: در سال جاري رقم افزايش قيمت داروها به بيش از 40 درصد رسيده و اين موضوع بار مالي مضاعفي را به سازمان‌هاي بيمه‌گر تحميل مي‌کند.
وي افزود: افزايش قيمت داروها در سال جاري پيش‌بيني نشده بود، اما نمي‌توانيم داروهايي را که تحت پوشش بيمه بوده‌اند به اين علت از تعهدات بيمه‌اي خارج کنيم، بنابراين موظف به پرداخت اين افزايش قيمت هستيم و براي تامين منابع آن بايد با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست‌جمهوري مکاتباتي داشته باشيم.
هداوند با تاکيد بر اين که سازمان بيمه سلامت افزايش قيمت داروها در سال جديد راپذيرفته و تحت پوشش قرار مي‌دهد، گفت: اين سازمان براي تمام افرادي که دفترچه بيمه سلامت ايران دارند، افزايش قيمت داروها را تحت پوشش قرار مي‌دهد.
به گفته وي، 35 ميليون بيمه شده تحت پوشش سازمان بيمه سلامت ايران هستند.
مديرعامل سازمان بيمه سلامت با اشاره به مبلغ مابه‌التفاوت افزايش قيمت دارو در بودجه امسال عنوان کرد: قرار است اين مبلغ توسط وزارت بهداشت بين سازمان‌هاي بيمه‌گر توزيع شود تا از اين طريق بتوانيم بار مالي مضاعفي که ناشي از افزايش قيمت دارو است را جبران کنيم.

 


روند کاهش قيمت سکه و ارز در بازار همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار کيهان، ديروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و 140 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه 31 هزار تومان کاهش داشت.
بنابراين گزارش: همچنين سکه طرح قديم يک ميليون و 100 هزار تومان، نيم سکه 590 هزار تومان، ربع سکه 380 هزار تومان و سکه گرمي 270 هزار تومان معامله شد که به جز ربع سکه ساير سکه‌ها به ترتيب 30، 13 و 8 هزار تومان نسبت به روز پنجشنبه افت قيمت داشتند.
گفتني است قيمت ربع سکه نسبت به روز پنجشنبه 17 هزار تومان افزايش داشت. طبق همين گزارش ديروز نرخ هر دلار آمريکا در بازار غيررسمي 3هزار و 190 تومان، يورو 4 هزار و 200 تومان و پوند 5 هزار و 150 تومان بود، که يورو و پوند نسبت به روز پنجشنبه 180 و 120 تومان کاهش را تجربه کردند. قابل ذکر است ديروز قيمت دلار نسبت به روز پنجشنبه تغييري نداشت.

 


رئيس مجمع صنوف توليدي و خدمات فني خواستار توقف طرح ادغام صنوف توليدي در صنوف توزيعي شد.
علي فاضلي گفت: درصورت اجراي اين طرح صنوف توليدي کشور به شدت تضعيف خواهند شد.
وي از مجلس شوراي اسلامي خواست تا بررسي اصلاحيه قانون نظام صنفي را متوقف کند. رئيس مجمع صنوف توليدي و خدمات فني همچنين با اعلام اينکه ديدگاه‌هاي دولت با ديدگاه‌هاي رئيس‌جمهور منتخب نسبت به گستره حضور و جايگاه تشکل‌هاي صنفي بسيار متفاوت است چرا که رئيس‌جمهور منتخب بر واگذاري امور تخصصي به تشکلهاي صنفي تأکيد دارد، تصريح کرد: اين با فضاي حاکم بر اصلاحيه قانون نظام صنفي در تعارض جدي است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه اصلاحيه قانون نظام صنفي مطابق با ديدگاه‌هاي دولت دهم روز سه‌شنبه هفته گذشته و در روزهاي پاياني دولت دهم در صحن علني مجلس شوراي اسلامي در دستور بررسي قرار گرفت، اظهار داشت: آنچه که درخصوص تعامل کميسيون اقتصادي مجلس با تشکل‌هاي صنفي و کسب نظر آنها مطرح شده غير دقيق است اظهار داشت: نقش اصناف در بررسي مشکلات قانون و اصلاحات مورد نياز آن بسيار کمرنگ و درحد ناچيز بوده است.
وي افزود: در نشست رأي‌گيري براي کليات اصلاحيه قانون، مخبر کميسيون اقتصادي مجلس و نماينده دولت هر دو بر تعامل گسترده با اتحاديه‌هاي صنفي، اتحاديه‌هاي کشوري، مجامع امور صنفي استانها و شهرستانها و شوراي اصناف سخن گفتند، تأکيد کرد: درحالي که تنها رئيس شوراي اصناف کشور و رؤساي دو اتحاديه توزيعي در عمده نشست‌هاي تخصصي کميسيون حضور داشته‌اند.
فاضلي اضافه کرد: پايگاه هر سه نماينده حاضر در نشست‌هاي بررسي اصلاح قانون نظام صنفي در کميسيون اقتصادي مجلس بخش «توزيع» است نه «توليد» اما در سال‌هايي که به نام توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني و ساختن حماسه اقتصادي نامگذاري شده، چرخش تغيير قانون و اصلاحات صورت گرفته در آن جانب توزيع را گرفت تا توليد.
رئيس اسبق شوراي اصناف کشور با يادآوري اينکه اگر اصلاحيه قانون نظام صنفي مطابق با آنچه که در گزارش کميسيون اقتصادي مجلس آمده، در صحن علني نيز تصويب شود، بايد با صنايع کوچک توليدي ازهم اينک خداحافظي کرد، گفت: مخبر کميسيون اقتصادي در گزارش اصلاحيه قانون به صحن علني مجلس گفته است که صنوف با پروانه 4ميليون واحد و صنوف بي‌پروانه 3ميليون واحد است و از تمامي تشکل‌ها نظرخواهي شده است.
به گفته وي صنوف با پروانه کسب 2ميليون واحد و صنوف فاقد پروانه 700هزار واحد است و کل شاغلين اين بخش 7ميليون و 500هزار نفر است.
فاضلي با بيان اينکه اگر از مجموع بيش از 7هزار اتحاديه و مجمع فعال در کشور تنها از يک درصد اين تعداد در دو بخش توليد و توزيع-و نه تنها توزيع- نظرخواهي شده بود، قانونگذاران درمي‌يافتند که اصلاحيه موجود نه‌تنها گره‌اي از مشکلات اصناف حل نخواهد کرد بلکه گره‌هاي کور متعددي بر مسير تعامل اصناف و دولت ايجاد خواهدکرد، اظهار داشت: اگر کساني که اصناف را در جلسات کميسيون اقتصادي نمايندگي مي‌کردند به جاي تغيير خالي از محتواي نام شوراي اصناف به اتاق اصناف، تنها اقدامشان اين بود که جاي پايي براي اصناف در شوراي گفتگوي ماده 75 برنامه توسعه باز کرده و نقش اصناف را در اين زمينه هموار نمايند، کار بزرگي کرده بودند.
رئيس مجمع صنوف توليدي و خدمات فني ادامه داد: تغيير نام در شرايطي که در عمل حوزه محل شوراي اصناف در اصلاحيه محدودتر شده، تنها هزينه‌هاي سرباري است که به تشکل‌هاي صنفي تحميل مي‌شود تا 7هزار تابلو جمع‌آوري و 7هزار تابلو جديد نصب و ميليونها نسخه اوراق اداري باطل شود. آنهم در شرايطي که تشکل‌هاي صنفي از کمبود اعتبار و منابع مالي رنج مي‌برند.
فاضلي بيان کرد: چرا مجلس در اصلاحيه قانون دولت را مکلف نکرد که از ميان 25 عضو دولتي اتاق‌هاي بازرگاني کشور يک نفر به نمايندگي از 5/7ميليون فعال صنفي در اين مجموعه حاضر شود و مطالبات اصناف را نمايندگي کند؟ چرا مجلس در اصلاحيه قانون نظام صنفي برخلاف آنچه که در قانون انتخابات مجلس و شوراهاي اسلامي آمده، حضور نخبگان صنفي در هيئت‌مديره اتحاديه‌هاي صنفي را به دو دوره محدود کرد؟ آيا اين منافع حاکميت و بخش اصناف را درپي دارد؟
وي با اعلام اينکه چرا مجلس در اصلاحيه قانون عضويت شهرداري‌ها در هيات عالي نظارت بر سازمان‌هاي صنفي وزارت صنعت لغو شده در شرايطي که بيشترين تعامل و مسئله را اصناف با شهرداري‌ها و سازمان‌هاي زير مجموع آن دارند؟ آيا اين اصلاح به حل معضلات اصناف و شهرداري‌ها کمکي مي‌کند؟ تأکيد کرد: فلسفه اصلاح قانون رفع ابهام و تجديدنظر در نقاط ناکارآمدي قانون است تا مسير اجراي قانون بيش از پيش هموار و فضاي کسب و کار تسهيل شود و تعامل جامعه هدف با حاکميت هموار گردد نه آنکه محدوديت‌ها و تضييقات گسترش پيدا کند.
فاضلي در ادامه ضمن تبريک به رئيس‌جمهوري منتخب و استقبال اصناف از ديدگاه‌هاي متعالي ايشان در واگذاري امور تخصصي به تشکل‌هاي صنفي تبيين کرد: اصلاحيه قانون نظام صنفي که دولت شما مجري آن خواهد بود، برخلاف ديدگاه‌هاي شما تنظيم شده و اجراي آن در ابتداي کار دولت شما، باعث سرخوردگي و دلزدگي اصناف نسبت به شعارهاي دولت شما که هيچ نقشي در ساز و کار و برآمدن آن نداشته، خواهد شد.
وي از رئيس‌جمهوري منتخب و رئيس و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواست تا به پاس حمايت از توليد ملي و حفظ اشتغال بخش اصناف و صنايع کوچک، مانع از تصويب ماده 32 قانون نظام صنفي شوند، خاطرنشان کرد: اين ماده به ادغام صنوف توليدي در صنوف توزيعي منجر شده و در صورت تصويب آن توليد در توزيع محو و حل خواهد شد.
رئيس مجمع صنوف توليدي و خدمات فني در پايان، تأکيد کرد: قطعاً مجلس به تأکيدات مقام معظم رهبري مبني بر تقويت توليد داخلي و جهت‌گيري‌هاي اصل44 و چشم‌انداز 20ساله اذعان دارد و مي‌داند که شعار کليدي رئيس‌جمهوري منتخب افزايش اشتغال و توجه به توليد ملي است و اين موضوع در روح اصلاحيه قانون نظام صنفي ديده نمي شود.

 


معاون اول رئيس جمهور در مراسم روز ملي اصناف گفت: ما در حالي تورم 30 درصدي داريم که قانون هدفمندي اجرا و تحريم‌ها تشديد شده است، اما در گذشته برخي دولت‌ها در شرايط عادي تورم 49 درصدي داشته‌اند.
محمدرضا رحيمي ديروز در مراسم روز ملي اصناف اظهار داشت: در مجلس دوم و سوم هر کسي که از اصناف حمايت مي‌کرد، يا حرف مي‌زد، مي‌گفتند اسلام آمريکايي است.
وي افزود: دکتر محمود احمدي‌نژاد در دولت‌هاي نهم و دهم همه راههاي بسته و نيمه‌بسته را باز کرد و قبول داريم که برخي کارها انجام نشد، اما اين غيرطبيعي نبود.
معاون اول رئيس جمهور گفت: اجراي هدفمندي يارانه‌ها به تحريم‌ها برخورد کرد، تحريم‌هايي که به زعم تحريم‌کنندگان بسيار سخت، دردآور و نفس‌گير بود.
وي افزود: اگرچه به برخي تعهدات براي اصناف نتوانستيم عمل کنيم، اما با همان پيماني که با بازار داشته‌ايم در کنار بازار هستيم و در مقابله با تحريم‌ها به اين راه ادامه مي‌دهيم.
رحيمي گفت: از وزيرکشور مي‌خواهم تا مشکل آژانس‌هاي کرايه را حل کند و در خصوص سهميه حج نامه‌اي به مسئول مستقيمش زده‌ام و در حال پيگيري است.مصطفي محمد نجار گفت: اجراي موفق هدفمندي يارانه‌ها و کنترل بازار به نحوي بوده که حماسه اقتصادي هدف قابل دسترسي براي دولت آينده است، چرا که پتانسيل‌هاي لازم در بخش اصناف،‌بخش توليدي کشور و بدنه اقتصادي کشور وجود دارد.
وي با اشاره به اينکه اصناف همواره نقش ارزشمندي در اقتصاد کشور داشته‌اند،‌گفت: بازار قلب تپنده هر شهري است و جامعه اصناف همواره نسبت به اتفاقات بي‌تفاوت نبوده‌اند.
وزير کشور گفت: براي آنکه حماسه اقتصادي منشأ اثر باشد بايد اقتصاد را مردمي کنيم و عرضه و تقاضا بايد جايگزين قيمت‌گذاري شود، تجربه نشان داده هر جا که مردم حضور داشته باشند مشکلات ما حل شده است.
وي افزود: در نظام پولي کشور بايد تجديد نظر شود تا نظام بانکي و سرمايه‌ها در بخش توليد جذب شود و از بازارهاي کاذب و سفته‌بازي خارج شود. اين گزارش حاکي است: حبيب‌الله عسگراولادي با بيان اينکه رياست جمهوري بعد از احمدي‌نژاد خيلي سخت است، از جزئيات دو نامه خود به رئيس جمهور خبر داد و گفت: اجراي هدفمندي بايد در تاريخ ثبت شود، شجاعت احمدي‌نژاد قابل ستايش است چرا که دولت‌هاي هاشمي و خاتمي جرأت نکردند آن را اجرا کنند.
حبيب‌الله عسگراولادي در مراسم روز ملي اصناف اظهار داشت: آقاي احمدي‌نژاد در 8 سال گذشته خدمات زيادي را انجام داده‌اند که اين امور مورد رضايت رهبري بوده است.
عسگراولادي گفت: من بيش از 40 سال است که دکتر روحاني را مي‌شناسم، دکتر روحاني در دوراني که نايب رئيس مجلس بود سعي‌اش اين بود تا از افراط و تفريط جلوگيري کند.
عسگراولادي گفت: اگر مي‌خواهيم حماسه اقتصادي داشته باشيم، بايد امنيت اطمينان‌آور داشته باشيم البته امنيت اطمينان‌آور آسيب‌هايي راهم دارد که بايد مراقب آن آسيب‌ها بود.
وي افزود: از رئيس جمهور محبوب و منتخب استدعا دارم که به نکات مثبت دولت‌هاي گذشته و به ويژه دولت احمدي‌نژاد توجه داشته باشند.
عسگراولادي گفت: در طول 8سال گذشته مکاتبه با احمدي‌نژاد را قطع نکردم و بگذريم از اينکه جواب دادند يا ندادند يا به صورت شفاهي گفتند، 5 روز قبل از انتخابات نيز عريضه‌اي را براي احمدي‌نژاد نوشتم و گفتم که دولت شما 11 نکته مثبت داشته و 2 يا 3 نکته منفي هم داشته و مي‌خواستم به اين نکات توجه کنم لذا لازم است تا دولت روحاني به نکات مثبت احمدي‌نژاد توجه کند.
وي افزود: دولت هاشمي هدفمندي را طراحي کرد تا لب اجرا برد اما اجرا نکرد،‌دولت خاتمي هم هدفمندي را به طرف اجرا برد اما جرأت نکرد که اجرا کند اما شجاعت احمدي‌نژاد ستودني است اگرچه نتيجه قطعي آن هنوز روشن نشده و شايد تا 10 سال ديگر به اهداف هدفمندي برسيم.
عسگراولادي گفت: بدهي به بانک‌ها و همچنين پرداخت يارانه‌ها تورم را به اين حد رسانده است، به همين دليل براي هدفمند کردن يارانه‌ها دو نامه به احمدي‌نژاد نوشتم اول اينکه گفتم سعي کنيد مردم حقوق‌بگير دولت نشوند و هدفمندي را در دهک‌هاي نيازمند نگه داريد و نظارت کنيد درست است اين پول ريختن‌ها گشايش‌هايي را ايجاد کرد اما اين پولها وارد بازار شد و کنترل تورم ميسر نشد لذا پيشنهاد دادم تا از کميته امداد و بهزيستي براي توزيع يارانه‌ها استفاده شود.
عسگراولادي گفت: زماني که احمدي‌نژاد در 5 برابر کردن يارانه‌ها صحبت کرد نامه ديگري به او نوشتم و گفتم که اگر اين کار را بکند مردم حقوق‌بگير دولت مي‌شوند و اصل هدفمندي زير سؤال مي‌رود، اما معتقدم تلاش‌هاي دولت بايد در تاريخ ثبت شود.

 


شاخص بورس تهران در نخستين روز تابستان 377 واحد افت کرد.
به گزارش ايسنا بورس اوراق بهادار تهران پس از يک هفته رشد مداوم و عبور از کانال‌هاي جديد 46، 47 و 48 هزار واحدي، در معاملات ديروز از موضع خود عقب‌نشيني کرد و به نيمه 48 هزار واحد برگشت.
به اين ترتيب بورس اوراق بهادار تهران که در هفته پاياني خردادماه و بعد از اعلام نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري شگفتي آفريده و بازدهي هفت درصدي را براي اهالي تالار شيشه‌اي به ارمغان آورده بود، در معاملات روز شنبه از موضع خود عقب‌نشيني کرد و کاهش 377 واحدي را تجربه کرد.
دماسنج بازار سرمايه که معاملات خود را ديروز با يک ساعت تاخير و از کانال 48 هزار و 916 واحد آغاز کرده بود، از همان ابتدا به راحتي وارد کانال 49 هزار واحدي شد و قله جديدي را فتح کرد تا به رکوردشکني تازه‌اي دست پيدا کند، اما دسترسي به کانال جديد دوام چنداني نداشت و بورس تهران تا انتهاي زمان معاملات روند نزولي در پيش گرفت.
روند نزولي بورس در اولين روز تابستان تا جايي ادامه پيدا کرد که شاخص بورس با افت 377 واحدي به کانال 48 هزار و 539 واحدي رسيد.
در بازار ديروز بروز اشکال در سيستم معاملاتي باعث شد تا معاملات بورس با يک ساعت تاخير از ساعت 10 صبح آغاز شود و تا ساعت 12 و 30 دقيقه ادامه يابد.
همچنين در بازار ديروز تمام شرکت‌هاي مثبت بازار منفي شد به طوري که شرکت‌هاي هلدينگ خليج‌فارس، فولاد مبارکه، ملي مس، پالايش نفت اصفهان، نفت و گاز پارسيان، چادرملو، توسعه معادن و فلزات، گل‌گهر و پتروشيمي پرديس، صنايع پتروشيمي و پتروشيمي فناوران بيشترين تاثير منفي را در شاخص بورس گذاشتند.
در مقابل نمادهاي پتروشيمي شيراز، سيمان فارس نو، سايپا ديزل و سايپا مانع از افت بيشتر شاخص بورس شدند.

 


رويترز در گزارشي از افزايش 10درصدي ارزش ريال در برابر دلار خبر داد.
در گزارش رويترز آمده است: ارزش پول ملي ايران با اميد به بهبود وضعيت اقتصادي اين کشور حدود 10 درصد افزايش يافته است و احتمالاً اين روند افزايشي ادامه خواهد داشت.
به نوشته رويترز از زمان اعلام پيروزي حسن روحاني در انتخابات 24 خرداد (14ژوئن)، ارزش ريال، حدود 10 درصد در برابر دلار افزايش يافته است. در حال حاضر، هر دلار آمريکا در برابر 33300 ريال مبادله مي‌شود در حالي که هفته گذشته، هر دلار آمريکا برابر با 36300 ريال بود.
به گزارش فارس يک دلال ارز در دبي گفت: افزايش ارزش ريال به علت انتخابات است. احتمالاً، ارزش ريال در هفته جاري نيز با رشد روبرو خواهد بود.
در حال حاضر، ارزش ريال در حدود يک سوم ارزش اين واحد پولي در اواخر سال 2011 است، زماني که آمريکا و اتحاديه اروپا تحريم‌هايي عليه بانک مرکزي اين کشور وضع کردند و تقريباً ارتباط جمهوري اسلامي ايران با سيستم بانکداري جهاني را قطع کردند.

 


مرکز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي راهکارهاي مهار بحران ارزي اخير را تحليل و بررسي کرد.
دفتر مطالعات اقتصادي مرکز پژوهش‌هاي مجلس، در قالب سلسله گزارش‌هايي که از وضعيت اقتصادي کشور تهيه مي‌کند، راهکارهاي مهار بحران ارزي کشور را بررسي کرد.
در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده است: طي سال 1391، نرخ ارز که يکي از متغيرهاي قيمتي کليدي در اقتصاد به شمار مي‌رود، نوسانات بي‌سابقه‌اي را تجربه کرد و عملکرد اقتصادي را تحت تاثير قرار داد و همين امر موجب شده که چگونگي تعيين نرخ ارز و عوامل موثر بر آن، يکي از موضوعات اصلي مباحث فعلي اقتصادي ايران باشد.
در همين حال شواهد موجود حاکي از آن است که در دهه‌هاي گذشته، نظام ارزي به معناي واقعي آن در ايران شکل نگرفته است.
منظور از نظام ارزي، نظامي است که در آن عوامل فراوان ذره‌اي هم در طرف تقاضا و هم در طرف عرضه فعال باشند و به جاي عوامل بروزن‌زاي قيمت‌گذار، نيروهاي بي‌نام قيمت‌پذير در بازار ارز فعال باشند و قيمت ارز هم در اين بازار عميق رقابتي تعيين شود. بنا به دلايل زير مي‌توان اذعان کرد که نظام ارزي در اقتصاد ايران شکل نگرفته است:
بيش از 80 درصد کل عرضه ارز در کشور توسط دولت و از ناحيه درآمدهاي ارزي صورت گرفته در حالي که اگر نظام ارزي به معناي واقعي آن وجود مي‌داشت، بايد نيروهاي بي‌نام در طرف عرضه به صورت رقابتي در اين بازار فعال مي‌شدند. در اقتصاد کشور، حتي يک دوره کوتاه مدت را نمي‌توان يافت که قيمت ارز، تعديل‌کننده عرضه و تقاضاي آن باشد و اقتصاد با مازاد يا کمبود ارز مواجه نشده باشد.
جهش‌هاي قيمتي و بي‌ثباتي‌هاي بازار ارز طي چهار دهه گذشته، نشان‌دهنده آن است که نرخ ارز در يک بازار عميق رقابتي و توسط نيروهاي ذره‌اي و بي‌نام عرضه و تقاضا تعيين نمي‌شود.
هنگامي که بازار ارز با کمبود عرضه ارز مواجه مي‌شود، ارز مجور فعاليت‌هاي سوداگرانه قرار گرفته و اين قبيل فعاليت‌ها موجب شکل‌گيري انتظارات تورمي شده و کل اقتصاد را بي‌ثبات مي‌کند، بديهي است اگر نرخ ارز در يک بازار عميق رقابتي تعيين مي‌شد نمي‌بايستي با اندک کمبودي در اين بازار، محور فعاليت‌هاي سوداگرانه قرار مي‌گرفت.
بنابراين، نظام ارزي در کشور وجود ندارد، لذا در غياب نظام‌ارزي، بايد قيمت و مقدار ارز را مديريت کرد، با توجه به کاهش درآمدهاي ارزي در پي تحريم‌هاي اقتصادي، ضرورت مديريت بازار ارز بيش از پيش اهميت خواهد داشت.
در اين شرايط، بايد نگهداري ارز براي اهداف غيرمعاملاتي و غيرتوليدي را ممنوع کرد، در راستاي حمايت از توليد و جلوگيري از افزايش سطح عمومي قيمت‌ها و دامن‌زدن به انتظارات تورمي، بايد نرخ ارزي بسيار پايين‌تر از نرخ‌هاي آزاد و مبادله‌اي وضع کرد و اين هم ادعاي باطلي است که مرکز مبادله ارزي همان بازار آزاد است و قيمت آن، قيمت درون‌زاي بازار است که دولت بايد از آن حمايت کند.
اين مرکز بايد ارز توليد، کالاهاي اساسي، مسافر و دانشجو را تامين کند و زمينه جولان معاملات سوداگرانه ارزي را به هر طريقي حذف کند. بايد مديريت بحران ارزي تشکيل داد و بعد از تثبيت نرخ ارز در قيمت مورد نظر، قيمت‌هاي داخلي را تثبيت کرد.
دولت نيز براي تامين مالي کسري بودجه با توجه به تحريم‌هاي اقتصادي راه‌هاي متعددي پيش رو دارد که براي نمونه مي‌توان به اين موارد اشاره کرد: کمک به آزادسازي بخشي از مطالبات معوقه سيستم بانکي و استقراض بخشي از آن از بانک‌ها، اخذ ماليات از نهادها و موسسات وابسته به حاکميت، تسريع فرآيند خصوصي‌سازي، اخذ تمامي ارزش مربوط به شرکت‌هاي واگذار شده به بخش خصوصي، حذف رديف‌هاي غيرضروري در هزينه‌ها، محدود نمودن دسترسي بخش نامولد به تسهيلات مالي و در عوض، پولي کردن بخشي از کسري بودجه پس از انضباط پولي مذکور، استفاده از سهم ساليانه صندوق توسعه ملي با نظارت فراقوه‌اي به عنوان يک ضرورت در شرايط خاص و فروش توام با نظارت آن به توليدکنندگان متقاضي ارز و پرهيز جدي از هرگونه شوک درماني و بالا بردن قيمت‌هاي کليدي.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10