(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 02 تـیـر 1392 - شماره 20524

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
غرب و پيروزي انتخاباتي روحاني (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
اتوبوس ( گفت و شنود )
در پي تحليل غلط از انتخابات رياست جمهوري
وزير خارجه کانادا از مردم ايران پوزش خواست
لاوروف: 1+5 بعد از تحليف روحاني به ايران پيشنهاد مذاکره مي‌دهد
اعلام حمايت مجلس خبرگان و حوزه‌هاي علميه از رئيس جمهور منتخب
مبارزه پاي منقل به روايت شبکه بالاترين ( خبر ويژه)
هدف غرب مذاکره نيست مقابله با ايران است (خبر ويژه)
واشنگتن پست: روحاني يک خودي در جمهوري اسلامي است (خبر ويژه)
انجمن صنفي روزنامه‌نگاران يا پادوهاي کاسه‌ليس دشمن (خبر ويژه)
پهلوان پنبه‌هايي که آبرو براي دولت نگذاشتند
 


با پيروزي «روحاني» در انتخابات رياست‌جمهوري اخير، غرب با بن‌بست در «تحليل» و «راهبرد» مواجه شد به‌گونه‌اي که عليرغم آنکه هفت روز از اعلام نتايج اين انتخابات گذشته، هنوز نتوانسته است مواجهه منسجمي از خود بروز دهد. بعضي از شخصيت‌هاي سياسي اروپا و آمريکا با صراحت اذعان کرده‌اند که انتخابات 24 خرداد واقعاً آزاد بوده و راي مردم هم همين بوده است اما در عين حال مي‌گويند غرب بايد به تحريم‌ها عليه ايران ادامه دهد تا روحاني پذيرش راي جامعه بين‌المللي را رسماً اعلام نمايد.
مواجهه غرب با انتخاب روحاني نشان داد که غرب به هيچ وجه تمايل ندارد که مردم ايران، سياست مستقلانه خود را در عرصه منطقه‌اي و نيز عرصه بين‌المللي دنبال نمايد. آنان مي‌دانند که راي دهندگان به روحاني حتي اگر دنبال فضاي بازتر و درون‌گرايانه‌تري هستند، تمايلي به کوتاه آمدن در برابر غرب را ندارند و لذا نبايد از روحاني انتظار داشته باشند که آنچه را در سعد‌آباد و پاريس به تروئيکاي اروپا ارائه کرد، تکرار نمايد. يک نشريه معتبر اروپايي سه روز پيش نوشت: «زمان به عقب‌ بازنمي‌گردد و روحاني برنامه هسته‌اي ايران را متوقف نمي‌‌کند و از اين رو نبايد درباره روحاني به خطا رفت» در عين حال غرب اگر بخواهد روي اين موضوع که پيروزي روحاني، اتفاق جديدي در ايران نيست مانور کند، پاسخي براي اين سؤال ندارد که پس چرا در دوره انتخابات رياست جمهوري ايران، اصولگراها، جليلي و احمدي‌نژاد را عامل اصلي تحريم‌ها عليه ايران معرفي کرده است. روحاني هيچ تمايلي ندارد که خود را در مقابل ميليونها راي دهنده‌اش قرار دهد که صيانت از دستاوردهاي هسته‌اي را از دولت طلب مي‌نمايند. از اين رو وقتي او در اولين مصاحبه راديو تلويزيوني گفت:‌ «تعليق به گذشته تعلق دارد» غرب فهميد که راي به روحاني، رأي به تعليق نيست. در عين اينکه دکتر روحاني نمي‌خواهد روند هسته‌اي را تغيير دهد در عين حال به خوبي هم مي‌داند که اين و موضوعاتي از اين قبيل از دايره اختيارات رئيس‌جمهور فراتر است و از يک سو به ملت و از سوي ديگر به شوراهاي فرادستي تعلق داشته و در نهايت به تأييد رهبري نيازمند مي‌باشد و همه مي‌دانند که ملت و رهبري با سستي در برنامه هسته‌اي کشور مخالف هستند.
غرب در مواجهه با روحاني نمي‌داند خود را تسلي بدهد و يا به خود تبريک بگويد چرا که از يک طرف طي 8 سال گذشته بر اهميت بازگشت به تکنوکراسي و مديران غرب باور تأکيد کرده و اطرافيان حجت‌الاسلام هاشمي‌رفسنجاني و از جمله دکتر روحاني را تکنوکرات معرفي کرده است و از اين رو مخاطب توقع دارد با پيروزي‌ روحاني در انتخابات، غرب از شادي در پوست خود نگنجد ولي در همان حال تصاوير عبوسانه و عبارات محتاطانه سران آمريکا، فرانسه، انگليس و اتحاديه اروپا نشان مي‌دهد که غرب واقعاً عزادار است و نتايج انتخابات را براي خود يک تهديد تلقي مي‌نمايد! چرا؟ پاسخ اين موضوع چندان دشوار نيست. غرب از يک طرف ناچار است اعتراف کند که در ايران انتخابات واقعي وجود دارد و نمي‌توان در درستي آن ترديد کرد. ويکلي استاندارد دو روز پيش در تحليلي نوشت: «انتخابات رياست جمهوري در ايران کاملاً آزاد برگزار شده و نمونه آن را در هيچ کشور ديگر منطقه خاورميانه نمي‌توان يافت.» از سوي ديگر غرب به تجربه آموخته است که رؤساي جمهور از هر سليقه سياسي که باشند قادر به تغيير روند، سياست‌ها و ساختار نظام و اصول برخاسته از انقلاب اسلامي نيستند و در نهايت در چارچوب همان سياست‌ها به ايفاي نقش مي‌پردازند و سود آنان براي نظام چند بار از زيان آنان بيشتر است کما اينکه متقابلاً از چنين انتخاباتي آنچه براي غرب به جاي مي‌ماند يک سياهه از بدهکاري‌هايي است که نزد ملت ايران روي دستشان مي‌ماند بنابراين غرب مي‌داند که فقط مي‌تواند در عرصه رسانه‌اي تا حدي خود را تسلي بدهد ولي در صحنه واقعي، عزادار انتخابات و نتايج آن است. وقتي در ايران انتخابات برگزار شود و در داخل کشور بگو مگوهايي مبني بر ناعادلانه بودن انتخابات به وجود آيد، آمريکا و کشورهاي وابسته‌اي نظير فرانسه و انگليس بهانه مناسبي براي چالش با جمهوري اسلامي و سياه‌نمايي از آينده ايران پيدا مي‌کنند و از آن در حوزه‌هاي مختلف از جمله در حوزه‌هاي حساس امنيتي بهره مي‌برند. اگر نگاهي ولو گذرا به مواضع اعلام شده اين کشورها طي 4 سال گذشته بيندازيد مي‌بينيد که «تهديد به حمله نظامي» و سخن گفتن کنايي از اينکه «همه گزينه‌ها روي ميز است» مکرر مطرح شده و حتي در چندين مورد زمان اين حمله را هم به دروغ مشخص کرده بودند. در يک مورد آمريکايي‌ها -در تير 1388- به گمان آنکه شدت اختلافات، بنيه دفاعي ايران را آسيب‌زده است، يگانهايي از نيروي نظامي خود که در عراق مستقر بود را به سمت مرزهاي غربي ايران به حرکت درآوردند حالا در اين فضا غرب نمي‌تواند ايران را به اقدام نظامي تهديد کند و استدلال آوردن از اينکه تهديدات زمينه جدا شدن مردم از نظام را فراهم مي‌کند، خريدار ندارد.
در اين فضا که انتخابات برگزار شده، بدون آنکه در روز رأي‌گيري نزاعي در گرفته باشد و بدون آنکه در اعلام نتايج ترديد يا تاخيري روي داده باشد و بدون آنکه کانديداها و يا هواداران آنها به نتايج اعلام شده، اعتراضي داشته باشند- و حال آنکه در همه دنيا اعتراض به نتايج‌آرايي که با ابطال چند صندوق نتيجه کاملا تغيير مي‌کند، پديده‌اي طبيعي است-غرب نمي‌تواند اهداف خود را پيگيري کند. در واقع از عجائب دنياست که يک انتخابات پر مشارکت بدون درگيري گروهي با گروه ديگر برگزار شود و نتايج هم به گونه‌اي باشد که به آساني بتوان درباره آن بحث کرد اما هيچ بحثي صورت نگيرد و همه آن را بپذيرند. غرب با چنين نظام و مردمي نمي‌تواند مواجهه‌اي جدي داشته باشد. غرب در مواجهه با اين انتخابات روي مشارکت گسترده مردم حرفي نزد و اوباما در يک اظهارنظر مرعوبانه گفت «نتايج انتخابات ايران را مي‌پذيرد و در انتظار تغيير سياست‌هاي ايران مي‌ماند» و مقامات انگليسي گفتند روحاني را رئيس‌جمهور آينده ايران مي‌شناسند و در انتظار راه‌حل‌هاي او براي بهبود پرونده‌ هسته‌اي مي‌مانند.»
غرب روحاني را در مجموع براي خود يک «مشکل» مي‌داند و به موازات آن و بطور طبيعي براي ايران يک فرصت مهم به حساب مي‌آورد از نظر غرب از اين نظر که روحاني سياست‌هاي خارجي و سياست هسته‌اي خود را تغيير نمي‌دهد يک مشکل مهم به حساب مي‌آيد و از اين نظر که با يک انتخابات آرام و منطبق با استاندارد روي کار‌آمده و به اصول و سياست‌هاي بنيادي نظام جمهوري اسلامي کاملا اعتقاد دارد يک فرصت مهم براي جمهوري اسلامي به حساب مي‌آيد. از نظر غرب، ايران يک فرصت جديد 4 ساله پيدا کرده تا با ديالوگ جديد روي اصول و موازين خود حرکت کند و اهداف سياست خارجي ايران را محقق گرداند.
از منظر غرب، روي کارآمدن روحاني، ائتلاف ضدايراني غرب را دچار بحران جديد مي‌کند چرا که پيش از روي کار آمدن رئيس‌جمهور جديد هم اکثر کشورهاي عضو ائتلاف غرب ناراحتي خود را از سياستهاي يک جانبه غرب عليه ايران ابراز مي‌داشتند، حالا که روحاني در ايران به قدرت رسيده است تمايل اين کشورها براي جدا کردن راه خود از آمريکا و انگليس بيشتر مي‌شود و اين، تاکيد بيشتر ايران بر سياست مستقلانه خود را افزايش مي‌دهد که براي غرب تلخ خواهد بود.
پيروزي روحاني در شرايط جديد منطقه‌اي نيز يک رکن نگراني غرب است. روحاني در ايران بعنوان عضو ارشد يک جريان ميانه‌رو به حساب آمده است و اين در حالي است که رژيم‌هاي عربي منطقه طي سالهاي گذشته، دولت ايران را دولتي تندرو معرفي کرده و توانسته‌اند يک تقابل عربي ايراني را شکل بدهند. حالا روحاني بر سر کار آمده که در تبليغات آنان نسبتي با تندروي ندارد و از اين پس بايد با فردي در مسايل منطقه‌اي تعامل نمايند که او در عين ميانه‌رو خوانده شدن، عليه اقدامات بي‌ثبات‌کننده و تروريزم، در عراق، سوريه، لبنان، پاکستان، افغانستان و... خواهد ايستاد و از آنجا که همين رژيم‌هاي عربي- نظير عربستان- عامل اصلي‌تروريزم در اين کشورها به حساب مي‌آيند با روحاني به چالش جدي مي‌رسند.
بنابراين مي‌توان گفت پيروزي روحاني در ايران برخلاف آنچه تصور مي‌شد يک مشکل کليدي براي غرب محسوب مي‌شود کما اينکه براي ايران يک فرصت طلايي و راهبردي محسوب مي‌شود. انقلاب ايران با وجود ولايت‌فقيه و نهادهاي قدرتمند آن و هواداري اکثريت قاطع مردم دچار انحراف نمي‌شود و به دليل اقتدار فراوان آن مي‌تواند از فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کند.
سعدالله زارعي




 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* چيست اين دلشوره‌هاي بيکران
پشت کاشي‌هاي سبز جمکران
کشتي اميد در گل تا به کي؟
بانگ اللهم عجل ... تا به کي؟
تا به کي از داغ هجران تو صبر
جلوه کن اي آفتاب پشت ابر
8773---0937
* باد هم کم نکند سوز دل صحرا را
قطره اي عشق به آتش بکشد صحرا را
اين ترک‌خورده دلم وحشت آن را دارد
که بميرد و نبيند پسر زهرا(س) را.
تولد حضرت امام زمان(عج) را تبريک عرض مي‌کنم.
0478---0913
*شهيد دکتر مصطفي چمران؛ خدايا تو را شکر مي‌کنم که از پوچي‌ها، خوشي‌ها و قيد و بندها آزادم کردي و مرا در طوفانهاي خطرناک حوادث رها ننمودي و به من فهماندي که سعادت فقط در مبارزه با کفر و ظلم و بالاخره در شهادت است.
روحش شاد و يادش گرامي باد
9155---0916
* براي آقاي روحاني افتخاري بزرگ‌تر از اين نمي‌شود که به رياست‌جمهوري کشوري اسلامي و مستقل و قدرتمند و ابرقدرت منطقه‌اي انتخاب شده است اکنون ديگر کشورهاي بيدار شده از يوغ استعمار و استکبار جهاني نيز به خاطر مردم‌سالاري واقعي و پيشرفتهاي صنايع دفاعي و نظامي و سلولهاي بنيادي و انرژي هسته‌اي... کشور عزيزمان را الگوي خويش قرار خواهند داد.
رضا سرابي
* فتنه‌گران سال 88 در ايام تبليغات انتخاباتي به جامعه القاء مي‌کردند جمهوري اسلامي نام قاليباف يا جليلي را از داخل صندوق‌هاي راي بيرون مي‌آورد ولي خداخواست با پيروزي حسن روحاني اين جماعت يک بارديگر رسوا بشوند و توطئه آنان خنثي گردد.
5524---0917
* اولين خير و برکت انتخابات رياست‌جمهوري 92 اثبات دروغ بودن ادعاي تقلب در انتخابات 88 بود. بر افراد مريض القلب هم ثابت گرديد که جمهوري اسلامي اهل خيانت در آراء مردم نيست. روسياهي، خفت و ذلت براي کساني ماند که سال 88 نظام را متهم به تقلب در انتخابات کردند و عجيب اينکه با همين ادعا در انتخابات 92 مشارکت فعال داشتند!
5165---0919
* در سخنراني اخيرخاتمي مواضع و حرفهايي شنيديم که به سختي مي‌توان به صداقت آن‌ها اعتماد کرد. خاتمي حرف از مردم و حق‌الناس زده است. آيا راي 25 ميليوني مردم 4 سال قبل حق‌الناس نبود؟ آيا تخريب اموال عمومي و زيرپا گذاشتن ارزشهاي ديني مردم پايمال کردن حق‌الناس نبود؟ وي مي‌گويد ميزان راي ملت است. چهار سال قبل هم ميزان رأي ملت بود لذا به سختي مي‌توان صداقت اين صحبتها را باور کرد.
يک شهروند
* آقاي روحاني بزودي خواهند فهميد که غربي‌ها که ادعاي سکولار بودنشان گوش فلک را کر کرده است دروغ مي‌گويند و سرتا پا صليبي هستند و جز مسلمين با هيچ‌کسي دشمني ندارند و مسئله‌ هسته‌اي براي جهان اسلام مسئله مرگ و زندگي است.
جعفر پيشه
* در حماسه سياسي انتخابات الحق و الانصاف صداوسيما نقش بسزايي داشت اميدواريم در خلق حماسه اقتصادي نيز رسانه ملي کشور پا جلو بگذارد و خصوصا به موضوع سبک زندگي بپردازد.
7322---0912
* صعود تيم ملي کشورمان به جام‌جهاني فوتبال برزيل را تبريک مي‌گويم. قطعا اين شايسته سپاس است و دولت نفري 50 ميليون تومان به آنها جايزه داد. اما چقدر خوب است دولت به تمام نخبگان، قهرمانان و کساني که فشارکار زيادي بر دوش آنهاست به روالي يکسان از آنها تقدير شود. همچنين مجوز واردات خودروهاي خارجي را به بازيکنان داده‌اند، اين کار با شعار و منطق-عدالت همخواني ندارد. همين الان يک بازيکن کم سن و سال ثروت قارون دارد. ديگر اين همه از بيت‌المال بذل و بخشش کردن جايز نيست.
مسعود اخوان
* کاهش ارزش پول ملي مشکلات زيادي را براي مردم و کشور به وجود آورده است انتظار داريم در دولت جديد بانک مرکزي مستقل باشد تا تورم‌زا نباشد و مشکلات اقتصادي و توليد مرتفع شود ضمن اينکه بانک مرکزي بتواند زيرنظر سه قوه و با درايت عمل کند.
ميرزاخاني
* از مسئولان نيروي انتظامي تقاضا داريم با توجه به آغاز فصل تابستان به رعايت حجاب در جامعه بيشتر توجه کنند و با زنان و مردان بدحجاب و بدپوشش برخورد کنند و البته مردم و دستگاه‌هاي ديگر هم نبايد نيروي انتظامي را تنها بگذارند.
2876---0912
* از مسئولان کشور تقاضا داريم فکري اساسي براي مبارزه با ريزگردهاي کشورهاي همسايه در مناطق غربي کشور بنمايند. واقعا زندگي در اين مناطق دشوار است.
هموطن ساکن در استان‌هاي غرب کشور
* بنده چون به عارضه پسوريازيس مبتلا هستم بايد تا آخر عمر شامپو ضدشوره ايروکس استفاده کنم. اين شامپو محصول شرکت ايران آوندفر است سال 88 اين محصول با قيمت 1900تومان بود و الان قيمت آن به 7هزار تومان رسيده است. نوبتي نبوده که با افزايش قيمت اين شامپو رو‌به رو نشوم اين شامپو که محصول داخل کشور است چرا بايد اين همه افزايش قيمت داشته باشد؟ (بخصوص در يک سال گذشته) چرا نظارتي بر قيمت اين محصولات نيست.
يک شهروند
* دو ماه قبل هيئت محترم وزيران مصوب نمود حقوق بازنشستگان لشکري و کشوري و تامين اجتماعي 25 درصد افزايش يابد. اين مصوبه در مورد بازنشستگان لشکري و کشوري در فروردين ماه 92 اجرا گرديد ليکن متاسفانه مديرعامل سازمان تامين اجتماعي تا امروز (28/3/92) از اجراي افزايش حقوق يک ميليون و هشتصد هزار بازنشسته خودداري مي‌نمايد. از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
محمد برکت‌چي
* از خبرنگاران صدا و سيما درخواست مي‌شود به تک تک روستاهاي کشور سفر کنند و از جاذبه‌ها و ظرفيت‌هاي حال و گذشته و مشکلاتشان گزارش تهيه و منعکس نمايند. اين کمک بزرگي به شناخت دولت جديد از شرايط خواهد بود.
2773---0913
* از سازمان نظام وظيفه عمومي درخواست مي‌شود براي معافيت سربازان متاهل فکري بکند.
3090---0917

 


گفت: روزنامه زنجيره‌اي بهار از دکتر روحاني خواسته است در کابينه خود از اصلاح‌طلبان استفاده کند.
گفتم: مگر اصلاح‌طلبان چقدر راي داشته‌اند که حالا ادعاي شرکت در دولت را مي‌کنند؟ آنها اگر راي داشتند نامزد خودشان را وادار به انصراف نمي‌کردند.
گفت: تازه، مگر همين‌ها نبودند که مي‌گفتند روحاني نامزد ما نيست و بعد از انصراف عارف گفته بودند، به عنوان اعتراض راي سفيد مي‌دهند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! يارو بي‌بليت سوار اتوبوس شده بود، راننده گفت؛ بليت! و يارو گفت؛ من ايستگاه قبلي سوار شده بودم! راننده گفت؛ مرد حسابي! ما ايستگاه قبلي توقف نکرده بوديم و يارو با عصبانيت گفت؛ چرا توقف نکرديد، من مي‌خواستم سوار شوم!

 


وزيرخارجه کانادا که هفته گذشته انتخابات رياست جمهوري کشورمان و مشارکت مردم در اين انتخابات را «بي‌معنا» خوانده بود در يک نامه سرگشاده از مواضع وقيحانه خود عقب نشست و از مردم ايران عذرخواهي کرد.
به گزارش روزنامه «گلوب اند ميل»، «جان برد» در نامه‌اي سرگشاده به مردم ايران از موضع هفته پيش خود درباره انتخابات رياست‌جمهوري ايران عذرخواهي کرد.
«برد» پس از پيروزي حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر «حسن روحاني» در انتخابات رياست‌جمهوري ايران، مشارکت و نتيجه 14 ژوئن را به دليل آنچه که او «آزاد نبودن فضاي سياسي ايران» خوانده بود، «بي‌معني» دانست.!
وي در نامه خود اينگونه نوشت: کانادا به صداهاي آنهايي که داخل ايران به اميد و آينده روشن‌تر در انتخابات رياست‌جمهوري ايران رأي دادند گوش مي‌دهد. تنها مردم ايران مي‌توانند مفهوم انتخابات را تعيين کنند. من به آنها تبريک مي‌گويم.
وزيرخارجه کانادا در نامه سرگشاده خود که روز جمعه منتشر شد؛ حضور چشمگير مردم در پاي صندوق‌هاي رأي را تحسين کرد و به آنها تبريک گفت و متعهد شد که صداي همه مردم ايران، چه آنها که رأي داده و چه آنها که رأي نداده‌اند را بشنود.
«برد» در بخشي از نامه خود از رئيس‌جمهور منتخب ايران و همچنين رهبر ايران خواست تا حقوق مردم ايران را رعايت کنند و همچنين از مقامات ايراني نيز درخواست کرد در مذاکرات هسته‌اي با جامعه بين‌المللي همکاري کنند.
بنابراين گزارش وزيرخارجه کانادا پس از انتقادات گسترده سريع ايرانيان مقيم کانادا از ادعاهاي هفته گذشته وي مبني بر بي‌معني خواندن انتخابات در ايران، ناچار به عقب‌نشيني شد و انتخاب رئيس‌جمهور جديد را به مردم ايران تبريک گفت.
«پاول دوار»، يکي از اعضاي پارلمان کانادا نيز اظهارات اوليه وزيرخارجه اين کشور مبني بر بي‌معني بودن انتخابات ايران را توهين‌آميز خواند و در ادامه خواستار تغيير در ادبيات وي شده بود.
گفتني است؛ جان‌برد وزير خارجه کانادا که عملکرد دستگاه تحت مسئوليتش مانع انجام را‌ي‌گيري از دهها هزار ايراني مقيم اين کشور در انتخابات رياست‌جمهوري ايران شده است.در حالي در نامه سرگشاده خود مدعي شده است که فقط مردم ايران هستند که معنا و محتواي انتخابات را تعيين مي‌کنند که جمهوري اسلامي در عمر 35 ساله خود به گونه‌ ميانگين شاهد برگزاري يک انتخابات در هر سال بوده است که در اروپا نيز جمهوري اسلامي به عنوان آزادترين کشور در منطقه شناخته مي‌شود، در حاليکه برخي کشورهاي خاورميانه‌اي با مستبدترين حکومت‌ها، متحد نظامي و سياسي آمريکا، کانادا، انگليس و فرانسه به شمار مي‌روند.
در همين حال، سخنگوي کميسيون امنيت‌ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اين که عقب‌نشيني دولت کانادا از مواضع منفي عليه ايران نقطه مثبتي در روابط ايران و کشورهاي غربي است گفت: غربي‌ها بايد بدانند آنچه که در مردم‌سالاري ديني ما اتفاق مي‌افتد کاملا مبتني بر اصول دموکراتيک بوده و اگر اين کشورها به اين واقعيت پي ببرند قطعا دليلي براي مخدوش شدن روابط وجود ندارد.
سيد «حسين نقوي‌حسيني» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب که اميدواريم دولت‌هاي غربي در مواجهه با واقعيات جمهوري اسلامي ايران از اشتباهات گذشته خود درس بگيرند تاکيد کرد: غربي‌ها بايد بدانند آن‌چه که در مردم سالاري ديني ما اتفاق مي‌افتد کاملا مبتني بر اصول دموکراتيک بوده و حق تعيين سرنوشت با ملت است و مردم هر شخصي را که انتخاب کنند منتخب ملت محسوب مي‌شود.

 


وزير امور خارجه روسيه گفت: کشورهاي 1+5 پس از برگزاري مراسم تحليف رئيس‌جمهور جديد ايران به اين کشور پيشنهاد مذاکره مي‌دهند.
«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد که گروه‌ کشورهاي «1+5» که در حال مذاکره با ايران در خصوص برنامه هسته‌اي اين کشور هستند، بلافاصله بعد از مراسم تحليف «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري منتخب ايران پيشنهاد برگزاري دور بعدي مذاکرات را به مقامات تهران مطرح خواهند کرد.
لاوروف روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس و بلومبرگ در اين رابطه گفت: اعلام آمادگي ايران براي بررسي امکان توقف غني‌سازي اورانيوم تا 20 درصد مدت‌ها قبل از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در جمهوري اسلامي صورت گرفته بود و گروه 1+5 قصد دارد تا بلافاصله بعد از آغاز به کار دولت جديد آقاي روحاني، پيشنهاد برگزاري دور جديد مذاکرات را به منظور بررسي مسائل مطرح سازد.
وزير خارجه روسيه روز پنجشنبه نيز در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «راسيا-24» با تاکيد بر لزوم هرچه سريعتر برگزاري دور بعدي مذاکرات گروه 1+5 با ايران گفته بود: ما اميدواريم که اين موضوع (حل و فصل مسئله هسته‌اي ايران) به تعويق نيفتد. ما خواستار آن هستيم که در زماني هرچه زودتر بعد از آغاز به کار رئيس‌جمهوري جديد ايران دور بعدي مذاکرات طرفين برگزار شود.
همچنين جرالد آراد و مارک ليال گرانت سفراي فرانسه و انگليس در سازمان ملل در گفت‌وگو با ايرنا از انتخاب حسن روحاني به عنوان يک فرصت ياد کردند تا چالش‌هاي پيش روي حل و فصل نهايي شود.
ويتالي چورکين نماينده دائم روسيه در سازمان ملل هم گفت: اعضاي دائم شوراي امنيت که هسته اصلي مذاکره هسته‌اي با ايران را تشکيل مي‌دهند، نسبت به ادامه مذاکرات با تهران اميدوارند.
اما سوزان رايس نماينده آمريکا در سازمان ملل که طي روزهاي آينده قرار است در سمت مشاور امنيت ملي باراک اوباما به کار ادامه دهد، در پاسخ، تنها به يک لبخند و گفتن در اين خصوص نظري ندارم بسنده کرد.
جرالد آراد نماينده دائم فرانسه نيز ضمن استقبال از مواضع اخير رئيس‌جمهوري منتخب ايران درباره سابقه مذاکرات هسته‌اي با ژاک شيراک رئيس‌جمهوري وقت فرانسه، افزود: اظهارات اخير آقاي روحاني مي‌تواند طرحي بسيار خوب براي گفت‌وگوهاي هسته‌اي باشد.
مارک ليال گرانت نماينده دائم انگليس در سازمان ملل نيز از نتيجه انتخابات ايران به عنوان يک فرصت ياد کرد و گفت لندن منتظر جهت‌گيري ايران در موضوع هسته‌اي خواهد بود.
ويتالي چورکين نماينده دائم روسيه نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: نتيجه انتخابات تحولي مثبت و براي روند گفت‌وگوهاي هسته‌اي اميدوارکننده است.
نماينده پاکستان در سازمان ملل که هم‌اکنون کشورش عضو غيردائم شوراي امنيت است نيز در گفت‌وگو با ايرنا، برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران و پيروزي روحاني را تبريک گفت و تصريح کرد: نتيجه انتخابات تحولي مثبت به شمار مي‌رود و مي‌تواند چشم‌اندازي تازه در پيشبرد گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و غرب به وجود آورد.

 


آيت‌الله موحدي کرماني، مجتهدشبستري و حسيني بوشهري به نمايندگي از اعضاي مجلس خبرگان با رئيس جمهور منتخب ديدار کردند.
به گزارش ايسنا در اين ديدار نمايندگان مجلس خبرگان مراتب تبريک اين مجلس را به اطلاع حجت‌الاسلام روحاني رئيس جمهور منتخب مردم ايران رساندند و براي وي آرزوي موفقيت کردند.
اعلام حمايت مجلس خبرگان از رئيس جمهور منتخب از ديگر بخش‌هاي اين ديدار بود.
همچنين آيت‌الله حسيني‌بوشهري مديرحوزه علميه کشور نيز در اين ديدار مراتب تبريک و اعلام حمايت پشتيباني از اين حوزه را به اطلاع رئيس جمهور منتخب کشورمان رساند.

 


يک شبکه اينترنتي وابسته به محافل صهيونيستي از گروه‌هاي اپوزيسيون خواست توهم سي و چهار ساله درباره انقلاب اسلامي را کنار بگذارند و واقع‌بين باشند.
شبکه بالاترين در اين باره نوشت: گاه براي همه داشته‌ها و نداشته‌هايمان دلتنگ مي‌شويم. گاه افسوس مي‌خوريم و گاه با غرور از کنار هم مي‌گذريم. اين مشکل اپوزيسيون پوشالي ايران است که عده‌اي نشستند و غرق در خاطرات خودشان هستند و چنان ديوار محکمي به دور خود چيده‌اند که با هيچ چيزي قابل شکستن نيست. اين من من‌هاي اپوزيسيون پوشکي[!] 33 سال است ادامه داشته و هيچ ثمره‌اي به همراه نياورده است.
بالاترين مي‌افزايد: بدبختي ما وجود افراد خودفريفته است. استاد فولادوند هميشه مي‌گفت اين تلويزيون‌هاي لس‌آنجلسي اگر شش ماه برنامه‌هاي خود را قطع کنند مملکت آزاد مي‌شود. منظور استاد متوجه اپوزيسيوني بود که هر روز هخاسازي مي‌کرد و مي‌خواست و مي‌خواهد با گرسنگي و تحصن جلوي سفارت‌خانه‌هاي ايران‌رو اون هم با عده‌اي قليل که تازه‌ اون هم بيشتر به مجادله کشيده مي‌شد را آزاد کنند، متأسفانه به صراحت بگويم ما نادان هستيم.
اين شبکه ضدانقلابي در ادامه مي‌نويسد: اپوزيسيون متوهم نشسته و خيالبافي براي خود مي‌کند که چنين و چنان و در هر تجمعي به چند تا عکس با پرچم شير و خورشيد اکتفا مي‌کنند. نه اين روش مبارزه نيست شما متوهمان پوشالي اگر خود را مبارز مي‌دانيد اگر کمي فقط کمي خود را ايران خواه مي‌دانيد بهتر هست وافورهاي خود را زمين بگذاريد تا از نئشگي 33 ساله بيرون بيائيد و توهمات ذهني روکنار بگذاريد و آنچه که بايسته هست عمل کنيد. اگر چيزي غير از اين باشد بهتر است سياست و سياسي بودن را کنار بگذاريد چون بنا بر نوع ترياک‌تان (که جنس خوب باشد يا بد) تصميم‌تان عوض مي‌شود(!)
نويسنده بالاترين در پايان خاطرنشان کرده است: آيا 33 سال در به دري و بي‌وطني کافي نيست؟ به خود بياييد و از خود به در آييد... هر چند که مي‌دانم اين سخنان ياسين خواندن در گوش شماست ولي من گفتم.

 


استراتژيست و رئيس انجمن «دموکراسي‌ها» در فرانسه گفت: هدف گروه 1+5 مذاکره با ايران نبوده بلکه تلاشي براي مقابله با اين کشور است.
ژنرال هانري پاريس، طي مقاله‌اي با عنوان «استراتژي اتمي ايران» که در محل مجلس ملي فرانسه و در حضور جمعي از کارشناسان، تحليلگران سياسي، اقتصادي، چهره‌هاي سياسي و فعالان فرهنگي ارائه شد، تاکيد کرد: ما غربي‌ها به سخنان ايراني‌ها شک داريم و قول‌هاي آنها را با ترديد نگاه مي‌کنيم، در حالي که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، غني‌سازي اورانيوم براي مقاصد صلح‌آميز را براي کشورها مجاز شمرده است.
وي در بخش ديگري از مقاله خود نوشت: ايران مي‌خواهد يک قدرت منطقه‌اي باشد و اين حق طبيعي اين کشور است، ولي حکومت‌هاي سلطنتي عرب منطقه و آمريکا با اين نقش‌آفريني ايران مخالف هستند.
ژنرال فرانسوي همچنين در بخشي از مقاله خود به بررسي اخلاقي موضوع فعاليت‌هاي هسته‌اي کشورها پرداخت و اين سوال را مطرح کرد که آيا مي‌توانيم بگوييم که ما فرانسوي‌ها و آمريکايي‌ها به چه حقي خود را محق به در اختيار داشتن بمب اتمي مي‌دانيم، ولي ايران نبايد اين حق را داشته باشد. پس اين بحث سياسي است و نه اخلاقي.

 


محافل رسانه‌اي غرب معتقدند رئيس جمهور جديد ايران در استراتژي کلي جمهوري اسلامي حرکت خواهد کرد.
روزنامه واشنگتن پست در اين باره نوشت: حسن روحاني يک خودي براي جمهوري اسلامي است و او نه يک اصلاح‌طلب بلکه چهره‌اي محتاط است. پيروزي او شگفتي‌ساز شد. او خود را حافظ حقوق ملت ايران معرفي کرده است.
اين روزنامه افزود: سابقه زندگي سياسي روحاني که در گذشته صاحب مناصب مهم در مراکز حساس و مهم ايران بوده و 20 سال هم سابقه نمايندگي مجلس را دارد و سرپرست تيم مذاکرات هسته‌اي بوده، همه خبر از يک واقعيت مي‌دهد؛ اينکه روحاني هم يک خودي براي نظام است. بلافاصله بعد از پيروز شدن روحاني در انتخابات، آيت‌الله «علي خامنه‌اي» رهبر عالي ايران که کلام آخر را در حاکميت مي‌زند در ديدار با روحاني، رهنمودهاي لازم را ارائه کرد.
روزنامه فرانسوي لوفيگارو نيز با اشاره به اينکه برگزاري انتخابات در ايران نشانگر تناوب و دست به دست شدن قدرت در ميان گروه‌هاي سياسي است، افزود: اين علامت دموکراسي است.
فيگارو مي‌افزايد: روحاني شکاف در نظام انقلابي را نمي‌خواهد و به خاطر زندانيان در مقابل حاکميت قرار نخواهد گرفت و منطبق با حاکميت است.
وبسايت شبکه فاکس‌نيوز در عين حال مدعي شد انتخاب روحاني بخشي از راهبرد هسته‌اي پيچيده ايران است. هر چند ممکن است انتخاب حسن روحاني خوش‌بيني‌هايي را در غرب برانگيخته باشد، اما نگاهي دقيق‌تر به سابقه کاري حسن روحاني،‌نشان مي‌دهد وي همواره در راستاي پيشبرد اهداف حاکميت حرکت کرده است.
«مارک والاس»، مدير اجرايي گروه متحد عليه ايران هسته‌اي، معتقد است: آنچه ما از روحاني از اين به بعد خواهيم ديد اين است که وي در انظار دم از سخنان آشتي جويانه مي‌زند در حالي که برنامه هسته‌اي را ادامه خواهد داد.
مارک فيتز پاتريک از تحليل‌گران مؤسسه مطالعات راهبردي لندن نيز معتقد است: روحاني يکي از افراد درون رژيم است و بطور کامل از برنامه هسته‌اي حمايت مي‌کند. او مانند همه سياستمداران ايراني، برنامه هسته‌اي را جلوه‌اي از دستاوردهاي فني و حاکميت ملي ايران مي‌داند. ديپلمات‌هاي انگليسي، فرانسوي و آلماني که در سال‌هاي 2003 تا 2005 درباره مسأله هسته‌اي با او مذاکره کردند دريافتند که او محکم و غيرقابل دستيابي است. تنها زماني که بعداً در برابر جليلي سازش‌ناپذير نشستند دريافتند که اوضاع در زمان روحاني چقدر خوب بوده است.(!)
عليرضا نادر تحليلگر انديشکده آمريکايي رند نيز گفته است: انتخاب روحاني مي‌تواند دليلي براي خوش‌بيني باشد اما نه اميدواري زياد. او عملگراست. اما در عين حال دلايلي براي احتياط وجود دارد. او در برخي از عالي‌ترين منصب‌ها در ايران از جمله در نيروهاي نظامي و تشکيلات امنيت ملي بوده است. حسن روحاني اصلاح‌طلب نيست و رژيم مايل به پذيرش او در انتخابات بود.

 


انجمني که با سوءاستفاده از صنف روزنامه‌نگاران به حلقه واسط شبکه براندازي تبديل شده بود نمي‌تواند براي سوءاستفاده سياسي بازسازي شود.
به گزارش جهان‌نيوز، رضا مقدسي با اشاره به اظهارات خبرنگار يکي از نشريات زنجيره‌اي در اولين مصاحبه مطبوعاتي حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني نوشت: روحاني در اين مصاحبه خيلي خوب ظاهر شد و خود را رئيس جمهور تمام مردم ايران دانست که از حقوق آنان در تمام عرصه‌هاي داخلي و خارجي صيانت خواهد کرد. مسئله اما در نوع سؤال يکي، دو روزنامه اصلاح‌طلب بود که در ميان همه مسائل و مشکلات ريز و درشت کشور، دغدغه سياسي خود را در احياي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران جستجو مي‌کردند.
وي مي‌افزايد: بهره‌مندي روزنامه‌نگاران از يک انجمن حقيقتاً صنفي که پيگير مطالبات شغلي آنان باشد البته خواسته صحيح و بحقي است که جاي خالي آن به خوبي احساس مي‌شود اما آنچه در پس منظور روزنامه‌نگاران درخواست کننده احياي انجمن صنفي روزنامه‌نگاران نهفته است نه دغدغه‌هاي صنفي بلکه عمدتاً مقاصد سياسي اصلاح‌طلبانه با ظاهري صنفي است. دغدغه براي احياي انجمن صنفي که امروز دبيرکل سابقش و برخي از عناصر شاخص آن عروسک‌هاي خيمه‌شب‌بازي رسانه‌هاي آمريکايي و اروپايي براي حمله به ملت ايران شده‌اند و اسفبارتر اينکه در ايام انتخابات خط تحريم و مقابله با نظام اسلامي را دنبال مي‌کردند. انجمني که متأسفانه در سالهاي پاياني عمرش به حلقه واسط شبکه براندازي نرم تبديل شده بود و برخي از روزنامه‌نگاران را در آن سالها تحت آموزش‌هاي خاص قرار دادند و متعاقب آن بسياري از آنها مجبور به جلاي وطن و جستجوي روياهاي وهم‌آلود براي براندازي نظام در رسانه‌هاي دشمن شدند.
اتفاق‌هاي ناخوشايند و تأسف‌باري که در پوشش انجمن صنفي روزنامه‌نگاران در آن سالها صورت گرفت متأسفانه تاکنون از جانب وزارت اطلاعات و مراکز ذيربط براي اهالي رسانه و مردم کشورمان شفاف‌سازي نشده است.
در آينده لازم است با هدف واگذار کردن امور مردم به خودشان بسياري از نهادهاي مردمي و انجمن‌ها ايجاد و يا احيا شوند و در اين رويکرد واگذاردن بسياري از امور رسانه‌ها به متوليان سالم و بي‌غرض امري پسنديده و لازم است اما اين ضرورت نبايد به سوءاستفاده سياسي در پوشش فعاليت‌هاي صنفي تبديل شود.
گفتني است بسياري از مسئولان انجمن صنفي روزنامه‌نگاران نظير رجب مزروعي، حسين باستاني و... به خارج کشور گريخته و هم اکنون با اخذ پناهندگي از کشورهاي اروپايي به طور آشکار در خدمت رسانه‌ها و سرويس‌هاي اطلاعاتي اين کشورها هستند.

 


ارائه تحليل‌هاي سست و توام با لغزخواني روزنامه‌هاي دولتي در حالي است که فهرست حاميان دولت در انتخابات شوراها يکي از بدترين نتايج ممکنه را کسب کرد.
روزنامه‌هاي شهروند (ارگان هلال احمر)، خورشيد و ايران، خط تبليغاتي مشترکي را قبل و بعد از انتخابات رياست جمهوري در پيش گرفته بودند. مضمون اين تبليغات بر محور حضور نامزد حلقه انحرافي در انتخابات دور مي‌زند. برخي از تحليل‌هاي اين رسانه‌ها هم‌پوشاني مشترکي با جريان فتنه داشت و خطوط عملياتي و تبليغاتي آنها را با هدف اثبات خود- با حمايت از فتنه- دنبال مي‌کرد. پس از انتخابات اين خط پررنگ‌تر شده است.
ادعاهاي رسانه‌اي حلقه انحرافي مدعي حمايت از دولت در حالي است که فهرست مورد حمايت دولت در انتخابات شورا با کمترين اقبال عمومي در انتخابات شوراي شهر تهران مواجه شد و اعضاي فهرست چوب حلقه انحرافي را خوردند. در حالي که اصولگرايان 14 کرسي و اصلاح‌‌طلبان 11 کرسي را در شوراي شهر تهران از آن خود کردند، فهرست حاميان دولت نتوانست حتي يک نفر را نيز به شورا بفرستد. در اين فهرست، عبدالرضا شيخ‌الاسلامي وزير کار برکنار شده، با 50 هزار و 179 رأي در رتبه 81 ايستاده، پروين احمدي‌نژاد با 35339 رأي نفر نود و هفتم شد، کرد زنگنه با 26 هزار رأي در جايگاه 105 قرار گرفت، هما فلاح همسر مرتضوي در رتبه 114 ايستاد و... نفرات آخر اين فهرست با 3 يا 4 هزار رأي در رتبه‌هاي 326، 339 و 444 قرار گرفتند.
يادآور مي‌شود برخي رسانه‌هاي وابسته به حلقه انحرافي يک سال گذشته عملا در نقش دستگاه تقويت امواج جريان فتنه عمل مي‌کردند و اکنون که باعث بي‌اعتمادي مردم به حاميان ويژه دولت شده‌اند، مجددا با وقاحت براي خود نوشابه باز مي‌کنند و از کرامات حلقه انحرافي مي‌نويسند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10