(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 04 تـیـر 1392 - شماره 20525

تجمع ضد آل‌سعود در لندن براي آزادي زندانيان سياسي عربستان
آغاز عمليات سراسري ارتش افغانستان عليه شبه‌نظاميان طالبان
11 سپتامبر کار پنتاگون و سيا بود
فصل تازه‌اي از دخالت کاخ سفيد عليه دولت قانوني دمشق
57 افسر آمريکايي براي آموزش تروريست‌ها وارد سوريه شدند
اعتراض‌ها به قتل فجيع4 تن از شيعيان در مصر
تظاهرات ضد طالبان در اسلام‌آباد عليه قتل 9 کوهنورد خارجي
درگيري خونين ارتش لبنان با تروريست‌هاي سلفي در شهر صيدا
درگيري با ماموران آل‌خليفه در شهرهاي بحرين
مذاکرات وزير خارجه آمريکا در دهلي‌نو براي تقويت همکاري نظامي با هند
تظاهرات گسترده عليه طرح‌هاي رياضتي در اسپانيا و ايتاليا
اردوغان: شخصا دستور سرکوب معترضان را صادر کردم
   


صدها نفر در لندن در همبستگي با زندانيان سياسي عربستان تجمع کرده و خواستار آزادي اين زندانيان شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبکه العالم، تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعارهايي عليه حکومت عربستان سعودي، با حمل پلاکارد خواستار آزادي فوري در همين حال، جوانان شهر بريده نيز با برگزاري تظاهرات و سردادن شعارهايي عليه محمد بن‌نايف وزير کشور، آزادي زنان زنداني را خواستار شدند. جوانان خشمگين از مردم خواستند که به ياري اين زنان زنداني بشتابند.مقامات عربستان سعودي ده‌ها نفر از جمله چندين زن و کودک را در جريان سلسله تجمع‌هايي که در چند شهر به منظور درخواست براي آزادي زندانيان انجام شد، زنداني کرده‌اند.

 


نيروهاي مسلح افغانستان عمليات نظامي سراسري موسوم به «عقاب» را عليه شبه‌نظاميان آغاز کرده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ژنرال «شيرمحمد کريمي» رئيس ستاد مشترک ارتش افغانستان به خبرنگاران گفت، نيروهاي تحت فرمان وي عمليات بزرگ «عقاب» عليه شبه‌نظاميان را آغاز کرده است. به گفته اين فرمانده، عمليات فوق از استان «ننگرهار» در شرق افغانستان آغاز شده است و کم‌کم سراسر اين کشور را فرا مي‌گيرد. ژنرال کريمي هرچند به حضور داشتن ناتو در اين عمليات اشاره‌اي نکرد، ولي اين نخستين عملياتي است که فرماندهي آن را فرماندهان افغان برعهده دارند. خبر ديگر از افغانستان اينکه نيروهاي دولتي اين کشور توانستند 20 عضو طالبان را در مناطق جنوبي اين کشور بکشند.

 


نويسنده آمريکايي تصريح کرد حملات 11 سپتامبر با طراحي مشترک پنتاگون و سيا و با هدف راه‌اندازي مسئله «جنگ با تروريسم» صورت گرفت.
«رئالف شوئمن» نويسنده کتاب «تاريخ پنهان صهيونيسم» طي مصاحبه با شبکه تلويزيوني «پرس‌تي‌وي» از يافته‌هاي خود درباره پشت پرده حادثه 11 سپتامبر سخن گفت. «شوئمن» گفت: «روايت رسمي دولت آمريکا درباره اين حادثه غيرواقعي و تخيلي است. دولت آمريکا هرگز براي شناسايي قربانيان اين حادثه اقدامي صورت نداد و همه اجساد را در يک مکان دفن کرد. علت اين اقدام به ماهيت حادثه مربوط است.
اين نويسنده آمريکايي در ادامه افزود: دولت آمريکا مي‌گويد قربانيان اين حادثه به علت آتش و انفجار سوخت کربني - هيدروژني ناشي از برخورد هواپيماها به برج‌هاي دو قلوي نيويورک و فرو ريختن ساختمان سازمان تجارت جهاني جانشان را از دست داده‌اند که اين اظهارات دروغ محض است چرا که اصولا حريق ناشي از سوخت هيدروژني نمي‌تواند ساختمان‌هاي محکم ساخته شده‌ از فولاد و بتن را منهدم و آن را ويران کند. به گفته «شوئمن» در حادثه 11 سپتامبر ميلگردهاي بتني به کار رفته در ساختمان به علت انفجار، ذوب و بتن به کار رفته در بنا به پودر تبديل شد. هرگز آتش هيدروژني نمي‌‌تواند چنين تاثيري برجا بگذارد و اين امر، با قوانين فيزيکي و علمي انطباق دارد. واقعيت اين است که روز 11 سپتامبر، چندين انفجار در داخل ساختمان رخ داد و گزارش‌ها و تصاوير اين مسئله نيز موجود است. وي در ادامه افزود: «برجهاي دو قلو بر اثر اصابت هواپيماهاي ربوده شده منهدم نشدند بلکه انهدام اين ساختمان کنترل شده و به علت مواد منفجره کارگذاشته شده از قبل بود دولت آمريکا اجازه نداده است اجساد قربانيان 11 سپتامبر تعيين هويت شوند زيرا از آن بيم داشته است که اين کار سبب کشف آثاري از ماهيت واقعي اين انفجارها شود. واقعيت اين است که درباره ماجراي 11 سپتامبر، خيانتي آشکار به ملت آمريکا در سطح مقامات بلندپايه کشور انجام شده است.
واقعيت اين است که انفجارهاي 11 سپتامبر با طراحي مشترک پنتاگون و سيا و براي زمينه سازي «جنگ با تروريسم» صورت گرفت. آمريکا با اين اقدام به دنبال توجيه اقدامات بعدي خود بود!
گفتني است تاکنون کارشناسان بين‌المللي زيادي در ارتباط با حملات 11 سپتامبر موضع اين‌چنيني گرفته‌اند حتي برخي براي اثبات اين که حملات 11 سپتامبر کار خود آمريکايي‌هاست، اقدام به ساخت فيلم‌هاي مستند کرده‌اند.
آنچه در مستندات اين کارشناسان بيش از هر چيز توجه را جلب مي‌کند طرح ده‌ها سوال مهم و تامل برانگيز است که تاکنون دولتمردان آمريکايي حاضر به پاسخ دادن به آنها نشده‌اند.»

 


در پي توافق کشورهاي حامي تروريست‌ها در نشست دو روزه به اصطلاح دوستان سوريه در دوحه براي ارسال کمک‌هاي بيشتر به مخالفان سوري 57 افسر بازنشسته ارتش آمريکا وارد سوريه شدند.
به گزارش شبکه خبر، در نشست دو روزه دوستان سوريه در دوحه آمريکا و برخي کشورهاي غربي به همراه ترکيه، قطر و عربستان متعهد شده‌اند که ميزان کمک‌هاي خود را به مخالفان مسلح در سوريه و گروهک تروريستي وابسته به جريان القاعده افزايش دهند.
در همين رابطه 57 افسر بازنشسته ارتش آمريکا با يک فروند هواپيماي «سي 130» آمريکا در استان‌ هاتاي ترکيه فرود آمده و براي فرماندهي عمليات تروريست‌ها از طريق ريحانلي در ترکيه وارد سوريه شدند اين هواپيما همچنين حامل يک سري تجهيزات مخابراتي براي کمک به تروريست‌ها بوده است.
منابع آگاه خبري در اين رابطه اعلام کردند طي هفته‌هاي گذشته چندين بار ديدارهايي بين مخالفان سوري با هيئت آمريکايي متشکل از افسران و فرماندهان نظامي آمريکا در اردن برگزار شده و در اين نشست‌ها نظاميان آمريکايي از فرماندهان گروه‌هاي تروريستي مسلح در سوريه خواسته‌اند تا نقشه دقيق پراکندگي مناطق شهري، شهرک‌ها و روستاهاي سوريه را در اختيار آنان قرار دهند و همچنين مناطقي را که تروريست‌ها بر آنها تسلط دارند مشخص سازند. اين منابع افزودند، هيئت مخالفان سوري متشکل از افسران جدا شده از ارتش سوريه و برخي از فرماندهان گروه‌هاي مسلح سوري نقشه نظامي را در اختيار فرماندهان آمريکايي قرار داده‌اند.
آنها همچنين نقشه برخي از پايگاه‌ها و نقاط نظامي ارتش سوريه را ارائه داده و از افسران آمريکايي خواسته‌اند تا جنگنده‌هاي ناتو اين مناطق را بمباران کنند.
کارشناسان نظامي سوريه اعلام کردند ورود افسران آمريکايي به سوريه براي کمک به تروريست‌ها به مثابه دخالت نظامي مستقيم در امور سوريه و اعلان جنگ به اين کشور است.
اين کارشناسان اظهار داشتند که رزمايش اخير آمريکا و اردن در مرزهاي سوريه و انتقال تجهيزات نظامي پيشرفته به مرزها، آموزش تروريست‌ها در ترکيه و اردن توسط نظاميان آمريکايي و چراغ سبز باراک اوباما براي ارسال سلاح بيشتر به تروريست‌ها مؤيد اين حقيقت است که برخلاف ادعاي مقامات آمريکايي غربي‌ها در تدارک حمله نظامي گسترده به سوريه هستند.
اين در حالي است که ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه طي سخناني هشدار داد که کشورهاي غربي نبايد تصميم عجولانه‌اي درباره ارسال تجهيزات نظامي براي گروه‌هاي مخالف مسلح در سوريه اتخاذ کنند. همزمان روزنامه فلسطيني المنار فاش کرد اسرائيل به درخواست آمريکا براي مخالفان حکومت سوريه سلاح‌هاي سنگين ارسال کرده است.
به گزارش فارس، المنار فلسطين افزود: طرح تسليح مخالفان سوري با هماهنگي کامل ميان تل‌آويو-واشنگتن و فرماندهان سازمان اطلاعات ترکيه صورت گرفته و موشک‌هاي ضد تانک و ميا‌ن‌برد و سلاح‌هاي سبک از جمله تفنگ‌هاي دوربين‌دار با کيفيت و دقت بالا به سوريه ارسال شده است.
اين روزنامه همچنين به نقل ازمنابع آگاه تاکيد کرد که تعدادي از کشورهاي عربي با همکاري واشنگتن براي تروريست‌هاي مستقر در سوريه خودروهاي زرهي سبک ارسال خواهند کرد که از طريق مرز ترکيه وارد سوريه خواهد شد.يک تروريست کويتي نيز از اجراي مرحله اول اعزام 12 هزار تروريست اهل کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج‌فارس به سوريه خبر داد. وي افزود، اين افراد با حمايت مالي قطر سازماندهي و از طريق خاک ترکيه به سوريه اعزام مي‌شوند.
عمليات ارتش در مناطق مختلف سوريه
ارتش سوريه پس از به کنترل در آوردن مرکز تجمع گروه‌هاي مسلح در حومه دمشق به سمت محله تشرين پيشروي کرد و پس از درگيري با تروريست‌ها تعدادي از آنان را به هلاکت رساند و يامجروح کرد.
نيروهاي ارتش همچنين محل تجمع تروريست‌ها و دو انبار اسلحه و مهمات را در حومه شهر حمص منهدم و تعدادي موشک‌هاي ضدزره و مقاديري مواد منفجره را مصادره کردند.
ارتش موفق شد ده‌ها تروريستي را که داخل اين دو انبار بودند به هلاکت برسانند.
يگان ديگري از نيروهاي ارتش نيز دو مخفيگاه تروريست‌ها و اسلحه و مهمات آنها از جمله تيربارهاي سنگين را در روستاي ضبعه در حومه شهر تدمر در استان حمص منهدم کردند.
ارتش سوريه فرمانده عربستاني جبهه النصره در شهر حلب و پنج نفر از همراهانش را بازداشت کرد. دو تن از اين افراد قطري و يک تن مصري و فرد ديگر از اتباع ترکيه است.
اين فرمانده عربستاني چند روز پيش دستور اعدام نوجوان 15 ساله سوري را به اتهام واهي توهين به پيامبر در مقابل چشمان والدينش صادر کرد. در حالي که اين نوجوان سوري صرفا مخالفتش را با اجراي دستورات تروريست‌ها ابراز داشته بود.
همچنين بر اثر يک حمله انتحاري که روز يکشنبه در دمشق رخ داد دست‌کم 5 تن کشته و 10 نفر ديگر مجروح شدند.
وائل الحلقي نخست‌وزير سوريه با محکوم کردن اين انفجارها آن را نتيجه شکست و ناکامي گروه‌‌هاي تروريستي در سوريه دانست.
ساير رويدادها
* يکي از مفتي‌هاي وهابي دستور تخريب قبر حضرت زينب(س) را صادر کرد.
* نخست‌وزير اردن مدعي شد آمريکايي‌ها براي آموزش نيروهاي اردني در اين کشور مي‌مانند.
* شماري از افراد مسلح به همراه سلاح خود راتسليم مقامات سوري کردند.
* نخست‌وزير عراق گفت، بغداد تاکنون اجازه نداده حتي يک قبضه سلاح از مرز اين کشور وارد سوريه شود.

 


تندروهاي سلفي در مصر، با حمله به يک روستاي شيعه‌نشين يک روحاني برجسته شيعه و سه تن از همراهان وي را به شهادت رساندند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، در حمله افراطي‌هاي سلفي در روستايي در استان «الجيزه» مصر دست کم چهار تن از شيعيان از جمله «حسن شحاته» از علماي سرشناس و رهبر شيعيان مصر را شهيد و هشت تن ديگر را زخمي کردند.
در اين حمله که عصر روز يکشنبه انجام گرفت صدها تن از اهالي روستاي ابومسلم در استان الجيزه منزل رهبر شيعيان مصر را محاصره کردند و وي را به همراه سه تن ديگر از همراهانش به قتل رساندند.
بنا بر گفته منابع وزارت بهداشت مصر، شهادت اين شيعيان به دليل ضربات چماق و سنگ و ضرب و شتم شديد روي داده است.
منابع امنيتي نيز گزارش دادند که اين حمله پس از آن صورت گرفت که اهالي روستاي مذکور «شحاته» را تهديد کردند که اگر تا پيش از عصر روز يکشنبه اين روستاها را ترک نکند منزلش را به آتش خواهند کشيد.
گفته مي‌شود در روستاي ابومسلم در استان الجيزه صدها شيعه زندگي مي‌کنند که منازل مهمترين شخصيت‌هاي شيعي مصر از جمله «حسن شحاته» در اين روستا قرار دارد.
پس از وقوع جنايت هولناک کشتار شيعيان، شخصيت‌هاي سياسي مطرح مصر ضمن محکوم کردن اين جنايت «محمد مرسي» را مسئول آن دانسته و خواستار واکنش در مقابل آن شدند.
«محمد البرادعي»، «عمرو موسي»، «جهاد الحداد» سخنگوي تبليغاتي اخوان‌المسلمين «عبدالرحمان فارس» عضو دفتر سياسي حزب جريان مصر از جمله شخصيت‌هايي هستند که کشتار شيعيان را محکوم کردند.
همچنين «محمد الدريني» موسس جمعيت آل‌البيت نيز قتل چهار شهروند شيعه در روستاي «زاويه ابومسلم» را محکوم کرد.

 


هزاران نفر از مردم پاکستان در اعتراض به قتل 9 کوهنورد خارجي به دست شبه‌نظاميان طالبان در ارتفاعات شمال اين کشور تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ديروز هزاران نفر در اسلام‌آباد عليه جنايت تازه طالبان در شمال پاکستان تظاهرات کردند و بر ضد اين گروه تروريستي شعار دادند. بر روي پلاکاردهاي تظاهرکنندگان نوشته شده بود: «تروريسم کشورم را قبضه کرده است» و «به طالبان نه مي‌گوئيم».
سه روز قبل عوامل طالبان در منطقه کوهستاني و دور افتاده «ديامر» واقع در شمال پاکستان، کوهنوردان را با سلاح گرم هدف قرار دادند.
مهاجمان در اين حمله لباس نظاميان پاکستان را به تن کرده بودند. در اين عمليات تروريستي 9 نفر از مليت‌هاي چيني، نپالي و اوکرايني جان خود را از دست داده و دو شهروند خارجي ديگر نيز زخمي شده‌اند.
اجساد اين افراد ديروز از ارتفاعات به فرودگاه نظامي «نورخان» پاکستان منتقل شد. در اين حال، دولت چين و دبيرکل سازمان ملل از اسلام‌آباد خواستند اين مسئله را مورد بررسي قرار دهد.
مقامات اسلام‌آباد نيز با ابراز تاسف از اين واقعه،‌ قول داده‌اند که موضوع را پيگيري کنند.
نيروهاي دولتي در منطقه «خيبر پختونخواه» نيز يک کاميون مملو از مواد منفجره را کشف کردند.
از شهر پيشاور هم گزارش رسيد افراد مسلح وابسته به طالبان مشاور فرمانده پليس راهنمايي و رانندگي پاکستان و راننده‌اش را کشتند.
شريف - مشرف
«نواز شريف» نخست‌وزير پاکستان رسما خواستار محاکمه «پرويز مشرف» رئيس‌جمهور سابق اين کشور شد. وي گفت،‌ مشرف در قتل‌هاي متعدد دست داشته و از قدرت سوء‌استفاده کرده است. مشرف در پي کودتا عليه نواز شريف به قدرت رسيده بود. او سپس به تبعيد خود خواسته رفت و قبل از انتخابات پارلماني 22 ارديبهشت به کشور بازگشت.
با توجه به اينکه نواز شريف اتهام «خيانت بزرگ» را متوجه مشرف کرده است، احتمال مي‌رود که براي وي و همدستانش احکام سنگين در نظر گرفته شود.

 


در پي تيراندازي چند تن از سلفي‌هاي مورد حمايت قطر و عربستان به سوي نيروهاي ارتش لبنان، احمدالاسير مفتي سلفي‌ها در درگيري با ارتش به شدت مجروح شد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، با شليک طرفداران احمدالاسير به سوي نيروهاي ارتش، در شهر صيدا، ارتش مرکز تجمع سلفي‌ها در مسجدبلال رباح صيدا را محاصره کرد و پس از درگيري با تروريست‌ها مفتي مورد حمايت قطر و عربستان را مجروح کرد.
در اين درگيري 21 تن از نيروهاي ارتش کشته و 100 نفر ديگر زخمي شدند، از طرفداران سلفي نيز 13 تن کشته و 35 نفر ديگر زخمي شدند. نيروهاي الاسير براي مقابله با ارتش از نيروهاي تک‌تيرانداز و نيز بمب‌گذاري در ساختمان‌ها استفاده مي‌کنند و به همين دليل شمار کشته‌هاي ارتش افزايش يافته است.
همچنين سلفي‌ها از مردم غيرنظامي به عنوان سپر انساني استفاده مي‌کنند تا ارتش نتواند به وظايف خود عمل کند.
از سوي ديگر،‌درگيري‌هاي شديدي ميان سلفي‌هاي طرفدار الاسير با نيروهاي ارتش در اطراف اردوگاه آوارگان فلسطيني عين‌الحلوه در جريان است و نيروهاي گروهک موسوم به جندي الشام و فتح‌الاسلام به سوي نيروهاي لبناني تيراندازي مي‌کنند.
شاهدان عيني مي‌گويند شدت درگيري‌ها در اطراف اين اردوگاه به حدي است که جنازه‌ها روي زمين قرار دارند و به علت شدت درگيري‌ها نتوانسته‌اند آنان را از صحنه درگيري خارج کنند.
به محض آن که تيم اورژانس براي برداشتن جنازه به منطقه نزديک مي‌شود شليک گلوله از سوي عناصر گروه جندالشام و عناصر گروه فتح‌الاسلام شدت مي‌گيرد.
در منطقه عبرا هم درگيري‌هاي شديدي ميان ارتش و افراد مسلح الاسير جريان دارد و در اين درگيري‌ها از سلاح‌هاي نيمه سنگين، راکت‌انداز و حتي سلاح سنگين استفاده مي‌شود.
شبکه تلويزيوني الميادين با انتشار گزارشي از درگيري‌ها ميان طرفداران الاسير و ارتش اعلام کرد در ميان کشته شده‌ها افراد سوري هم هستند اين در حالي است که ارتش لبنان اعلام کرده عمليات نظامي خود را تا کنترل کامل ناآرامي‌ها ادامه خواهد داد.
ارتش لبنان با صدور بيانيه‌اي تأکيد کرد، ارتش ديگر در برابر تجاوزهاي نظامي و سياسي عليه خود سکوت نمي‌کند.
ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان خواستار تشکيل جلسه امنيتي اضطراري براي بررسي اوضاع در صيدا شد و تمام سلام نخست‌وزير لبنان از تمام گروه‌هاي سياسي خواست با پشتيباني از ارتش به درگيري‌هاي ايجاد شده پايان دهند.
کارشناسان براين باورند که گروهک‌هاي مسلح ساخته شده توسط دستگاه‌هاي اطلاعاتي عربي و غربي تلاش دارند شهر صيدا که به نوعي پايتخت جنوبي لبنان به حساب مي‌آيد را همانند شهر طرابلس در شمال اين کشور به عرصه ناآرامي تبديل کنند؛ اين استراتژي در راستاي مشغول کردن مقاومت به تحولات داخلي براي آزادي عمل تروريست‌ها در داخل سوريه است.
آخرين اخبار رسيده از لبنان حاکي از اين است که به مناسبت کشته و زخمي شدن ده‌ها تن از نيروهاي ارتش، دولت اين کشور امروز را عزاي عمومي اعلام کرد.

 


صدها بحريني در اعتراض به بازداشت فعالان سياسي و خشونت‌هاي نظاميان آل‌خليفه در مناطق مختلف اين کشور تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، در اين تظاهرات که در مناطق مختلف از جمله الدراز، البلاد قديم و ستره صورت گرفت، معترضان خواستار براندازي رژيم آل‌خليفه و خروج نيروهاي اشغالگر عربستان از بحرين شدند.
تظاهرکنندگان ضمن سردادن شعار «مرگ بر آل‌خليفه» بر ادامه راه شهداي بحرين تاکيد کردند.
در برخي از مناطق تظاهرات مسالمت‌آميز مردم بحرين با يورش نظاميان آل‌خليفه و پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌اي به خشونت کشيده شد.
جمعيت الوفاق بحرين با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد مناطق مختلف بحرين طي سه روز گذشته شاهد تظاهرات معترضان بحريني بوده است و به دليل پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله ساچمه‌اي چندين نفر مجروح شدند.
اين در حالي است که عده‌اي از سلفي‌هاي تکفيري بحرين با کمک و حمايت نيروهاي آل‌خليفه روز شنبه مسجد «ابوذر غفاري» در منطقه «النوريدارت» را محاصره کرده و مردم را از اقامه نماز بازداشتند.
اين مسجد که مختص شيعيان اين منطقه است در سال 2011 به دست ارتش بحرين و نيروهاي اشغالگر عربستاني تخريب شده است.

 


وزير خارجه آمريکا هنگام ورود به دهلي‌نو با وزير خارجه هند درباره تحکيم مناسبات دفاعي و امنيتي و انعقاد قراردادهاي تسليحاتي مذاکره کرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، جان کري وزير خارجه آمريکا در سفر سه روزه خود به دهلي‌نو درباره تنش‌زدايي در روابط دو کشور و همچنين سرمايه‌گذاري در هند با مقامات هند تبادل نظر خواهد کرد.
روزنامه فايننشال‌تايمز درباره سفر جان کري نوشت: وزير خارجه آمريکا قرار است يک قرارداد فروش تسليحات نظامي با هند امضا کند.
هند که طي 3 سال گذشته بيش از 40 ميليارد دلار صرف تجهيزات نظامي و دفاعي خود کرده است قصد دارد به منظور نوسازي ارتش، 100 ميليارد دلار ديگر هزينه کند.
واشنگتن به هند به عنوان يک بازار بزرگ فروش تسليحات نظامي خود نگاه مي‌کند.
براساس اين گزارش، هند قرار است ميلياردها دلار تجهيزات نظامي شامل هلي‌کوپتر نظامي، خمپاره‌انداز، سيستم‌هاي تسليحاتي و سيستم‌هاي الکترونيکي تسليحاتي از آمريکا بخرد. انتظار مي‌رود اين قراردادها تا پايان امسال نهايي شود.

 


هزاران نفر از مردم اسپانيا و ايتاليا به دنبال تشديد بحران اقتصادي تظاهرات ضددولتي برگزار کردند.
کارکنان مراکز درماني مادريد روز يکشنبه درخيابان‌هاي اين شهر عليه تشديد بحران اقتصادي و افزايش اجراي سياست‌هاي رياضتي تظاهرات کردند. دولت اسپانيا براي جبران بخشي از کسري شديد بودجه قوانين جديدي را در بخش درماني به تصويب رسانده که فشارها به مردم وحتي کارکنان بخش‌هاي دولتي فعال در اين حوزه را دو چندان مي‌کند. دولت همچنين با آغاز طرح خصوصي‌سازي بيمارستان‌ها و مراکز درماني، اين فشارها را تشديد کرده‌اند.
معترضان خواستار توقف اجراي سياست‌هاي رياضتي با هدف کاستن از فشارها به اقشار متوسط به پايين جامعه هستند.
ايتاليايي‌هاي ساکن شهر «رم» نيز که چند روزي است با فراخوان اتحاديه‌هاي کارگري عليه اوضاع وخيم اقتصادي در خيابان‌ها تظاهرات مي‌کنند، روز گذشته نيز تجمعات و اعتراض‌ها عليه دولت را برگزار کردند.کارگران و کارمندان، به عنوان بخش اصلي معترضان با تجمع در ميدان اصلي شهر «رم» خواستار توقف فوري اجراي سياست‌هاي رياضتي هستند. دولت‌هاي بحران‌زده اروپايي براي اينکه بتوانند از تروئيکاي اروپايي وام دريافت کنند، موظف به اجراي برخي سياست‌هاي رياضت اقتصادي هستند تا بدين ترتيب از «جيب مردم»، بخشي از اين کسري بودجه جبران شود.
صندوق بين‌المللي پول، بانک جهاني و اتحاديه اروپا مي‌گويد تنها در صورت اجراي چنين سياست‌هايي مي‌توانند به پرداخت وام به اين کشورها بينديشند. اين موضع‌گيري باعث افزايش نفرت عمومي از اتحاديه اروپا و در نتيجه افزايش تقاضا براي خروج از اتحاديه اروپا شده است. موضوعي که به اندازه بحران اقتصادي، باعث نگراني سردمداران اين اتحاديه شده است! افزايش «فساد» آن هم در بين دولتمردان اروپايي، معضل ديگري است که بحران اقتصادي براي اروپايي‌ها به ارمغان آورده است. به عنوان مثال چند هفته‌اي است کشور فقير بلغارستان شاهد برپايي اعتراض‌هاي مردمي عليه «فساد» دولتي است. اين کشور تا همين يکماه پيش نيز شاهد وقوع شورش‌هاي گسترده اجتماعي عليه اجراي سياست‌هاي رياضتي بود.
شورش‌هايي که سرانجام باعث سقوط دولت اين کشور و به دنبال آن ورود صوفيه به بحران سياسي شد. گفتني است تاکنون مقامات اتحاديه اروپا با وجود گذشت چندين سال از اين اوضاع نتوانسته‌اند راهي براي برون‌رفت بيابند. برخي کارشناسان مي‌گويند اين بحران‌ها سرانجام باعث فروپاشي اتحاديه اروپا خواهد شد.

 


نخست‌وزير ترکيه گفت که شخصا دستور اخراج معترضان از پارک «گزي» و ميدان «تقسيم» اسلامبول را صادر کرده است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «رجب طيب اردوغان» گفت: مخالفان بارها سؤال کرده‌اند که چه کسي دستور بيرون راندن معترضان از ميدان «تقسيم» اسلامبول را صادر کرده است؟ من نيز اعلام مي‌کنم که اين دستور را شخصا صادر کرده‌ام!
وي در ادامه افزود: در نتيجه اين رخدادها ترکيه چيزي به دست نياورد ولي صنعت گردشگري ترکيه هزينه بسياري را پرداخت.
اردوغان اعتراضات در ترکيه را با اعتراضات جاري در برزيل مشابه دانست و گفت که جوانان ترکيه نبايد آلت دست دشمنان واقع شوند.
در همين حال، «محمت سيمسک» وزير دارايي ترکيه خطاب به مخالفان گفت: دولت ترکيه طرفداران بسياري دارد و در انتخابات پي‌در‌پي برنده بوده است. وي درباره انحراف تظاهرات به سمت خرابکاري افراطيون هشدار داد.
از آلمان نيز خبرگزاري ايسنا گزارش داد، ده‌ها هزار نفر از اتباع ترکيه در همبستگي با اعتراضات داخلي اين کشور، در شهر «کلن» تظاهرات کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10