(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 04 تـیـر 1392 - شماره 20525

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مظلوميت قضا و فرهنگ قضايي! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
ده شاهي ! (گفت و شنود)
براساس ابلاغ دستورالعمل قوه قضائيه مجازات‌هاي ديگر جايگزين زندان مي‌شود
تورنتواستار:انتخابات ايران نشان داد
دولت کانادا تندروست
المانيتور: کنگره آمريکا طرفدار تحريم‌هاست نه تنش‌زدايي(خبر ويژه)
رهبر هوشمند ايران بزرگترين برنده انتخابات بود (خبر ويژه)
عربستان سعودي از روند تحولات در سوريه به هراس افتاده است(خبر ويژه)
اصلاح‌طلبان موسوي را به بيرون نظام پرت کردند(خبر ويژه)
 


اين روزها و در هفته قوه قضائيه، اخبار و گزارش‌هايي پيرامون عملکرد دستگاه قضايي در رسانه‌ها و مطبوعات منعکس مي‌شود و به موازات آن مسئولان و مديران قوه قضائيه تلاش مي‌کنند تا دستاوردهاي اين قوه را براي مردم تشريح نمايند. واقعيت آن است که کار قضايي و تلاش فشرده براي «احقاق حق» از دشوارترين و ظريف‌ترين کارهاست که با حساسيت‌ها و دقايق خاصي گره خورده است.
مقوله «قضا» و «عدالت» انتظارات از قوه قضائيه را بحق بالا برده است و نگاه مردم به دستگاه قضايي با تمام نهادها و ارگان‌هاي ديگر متفاوت است؛ چون متوقع هستند که اينجا بايد مأمني و پناهگاهي باشد براي کساني که به نحوي از انحاء ظلمي برآنها رفته يا حقي از ايشان ضايع گشته است و اکنون با «اعتماد» به قوه قضائيه در مقام دادخواهي برآمده‌اند.
از سوي ديگر؛ در برابر «اعتماد» افکار عمومي و مردم به دستگاه قضايي که بزرگ‌ترين سرمايه براي قوه قضائيه محسوب مي‌شود يک انتظار بحق وجود دارد و آن «اقتدار» اين قوه است که بتواند حق مظلومي را بازپس بگيرد و به گونه‌اي عمل نمايد که مجرمان و متجاوزان هيچ حاشيه امني نداشته باشند.
براي همين است که رسالت کار قضاوت و پاسداري از عدالت به گونه‌اي است که در آموزه‌هاي اسلامي از آن به عنوان جوهره حکومت اسلامي ياد مي‌شود.
به عنوان نمونه در متون فقهي و روايي در بسياري از موارد به جاي «قضاوت» از واژه «حکومت» استفاده شده است که دليل آن به نظر اهل فن اين است که اساس و مبناي «حکومت»، احقاق حق- قضاوت- مي‌باشد.
نکته ديگري که بايد يادآور شد اين است که در فرهنگ اسلامي، «قضاوت» شغل نيست و شأن قاضي شأن نبي و وصي است و از همين روي؛ در متون فقهي، «قضاوت» يک «منصب» به حساب مي‌آيد که رسالت احقاق حق و عدالت را عهده‌دار است.
اين در حالي است که هر سال در هفته قوه قضائيه آنچه که مورد تمرکز رسانه‌ها و مطبوعات است و به موازات آن مسئولان قضايي نيز بدان مي‌پردازند يکسري موضوعات و مشکلات ديرينه است که علت‌العلل آن کمتر مورد واکاوي قرار مي‌گيرد.
پرداختن به موضوعات راهبردي قوه قضائيه و تلاش براي رفع مشکلات و از سوي ديگر ارائه عملکرد دستگاه قضايي و تشريح دستاوردها بسيار خوب است و اقدامي ضروري و حياتي به حساب مي‌آيد اما موضوع اصلي اين يادداشت توجه به نکته مغفولي است که حتي به بهانه هفته قوه قضائيه مورد توجه ويژه رسانه‌ها و صاحبنظران و مسئولان قضايي نيست يا کمتر بدان پرداخته مي‌شود و بسيار کمرنگ است.
برخي از موضوعات مهم و امهات مسائل قضايي در شرايط کنوني را مي‌توان بدين گونه ليست کرد؛
1- ترديدي وجود ندارد که آفتي به نام «اطاله دادرسي» به عنوان دغدغه بسياري از مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضايي بايد درمان شود.
2- تأمين نيروي انساني با توجه به حجم بالاي پرونده‌هاي قضايي بايد به عنوان اقدامي اضطراري در دستور کار باشد.
3- مشکلات بودجه و امکانات مالي و تجهيزاتي دستگاه قضا بايد برطرف شود.
4- اتقان آراي قضايي از سوي دادگاه‌ها و محاکم بايد به گونه‌اي باشد که فاصله‌ها با دادگستري استاندارد را کم نمايد.
5- سلامت سيستم اداري و قضايي بايد آنچنان باشد که اعتماد عمومي را خدشه‌دار ننمايد.
6- خط قرمز دستگاه قضايي فقط «قانون» باشد و هيچ مصلحتي را بر مر قانون ترجيح ندهد.
و بسياري از موارد ديگر که هرکدام مي‌تواند در جاي خود سوژه يک يادداشت و گزارش باشد.
ولي سوال کليدي اين است که اگر قوه قضائيه در همه مسائل ياد شده کارنامه موفقي داشته باشد ولي کماکان با افزايش جرايم و به تبع آن افزايش ورودي پرونده‌ها به قوه قضائيه مواجه باشيم آيا مي‌توان به دادگستري استاندارد و منطبق بر آرمان‌ها اميدوار بود؟ يا اينکه اين روند اخلال در کار قضا خواهد بود و فاصله‌ها را تا نقطه مطلوب کم نخواهد کرد؟
بنابراين آنچه که به روشني از فضاي موجود استخراج مي‌شود و اولويت دستگاه قضايي بايد باشد موضوع «پيشگيري از جرم» است.
گفتني است؛ در تازه‌ترين گزارش منتشره از سوي مقامات قضايي، در سال گذشته بيش از 6 ميليون پرونده وارد دادگاه‌هاي کشور شده است که بطور روزانه اين رقم برابر با 16هزار پرونده است.
آيا با اين حجم از پرونده‌ها که متأسفانه آمارها نشان مي‌دهد با افزايش ورودي پرونده‌ها به دادسرا‌ها، دادگاه‌ها و محاکم نيز مواجه هستيم مي‌توان اميدوار بود که مشکلات دستگاه قضا در زمينه‌هايي چون اطاله دادرسي، اتقان آراء، رضايت و اعتماد افکارعمومي و ... برطرف شود؟ خاطرنشان مي‌شود؛ قوه قضائيه در سال‌هاي اخير و با مديريت آيت‌الله آملي لاريجاني توفيقات و دستاوردهاي ارزشمندي داشته است.
تأسيس معاونت پيشگيري از جرايم، تاسيس معاونت راهبردي، رويکرد جدي در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي، رسيدگي قاطعانه به پرونده فساد بزرگ بانکي (موسوم به پرونده 3هزار ميليارد توماني)، موفقيت‌هاي پي در پي در عرصه مفاسد اجتماعي و بازداشت و دستگيري اشرار و سلب‌کنندگان امنيت اجتماعي، حرکت پرشتاب به سوي خدمات الکترونيکي قضايي و استفاده از فناوري‌هاي تکنولوژيک، قاطعيت در برخورد با دانه‌درشت‌ها و ... از جمله اين اقدامات و ابتکارات است.
اما کماکان به نظر مي‌رسد علت العلل مشکلات قضايي پابرجاست و کمتر بدان پرداخته مي‌شود.
علت‌العلل مسائل قضايي و ورود ميليون‌ها پرونده در هر سال به قوه قضائيه، به «فرهنگ قضايي و حقوقي» در جامعه بازمي‌گردد.
متأسفانه فرهنگ قضايي و حقوقي در دو سطح دچار مشکل و آسيب جدي است؛ 1- در سطح افکارعمومي و مردم 2- در سطح نهادها و ارگان‌ها.
در سطح نخست، مسئله ساده است ولي در عين حال يک عارضه کهنه و باسابقه است.
معمولا نگاه مردم در جامعه ما به مسائل قضايي و حقوقي، نگاه همه‌جانبه و صحيحي نيست و علت شکل‌گيري بسياري از دعاوي و پرونده‌هاي قضايي ناشي از بي‌توجهي به امور حقوقي است.
دقيقا يک لايه اصلي پيشگيري از جرايم مي‌تواند در همين جا عملي و اجرايي شود به شرط اينکه مردم نگاه جدي به امور قضايي و حقوقي داشته باشند. مشاوره و مشورت با اهل فن و متخصصين مسائل قضايي بايد به فرهنگ عامه مردم تبديل شود.
امروزه بسياري از افراد به نوعي با مسائل قضايي و حقوقي درگير هستند ولي متأسفانه به موازات پيشرفت‌ها و استفاده از فناوري‌ها، آگاهي حقوقي ميان آحاد جامعه نهادينه نشده است.
نکته گفتني اين است که نقش دولت در نهادينه کردن آگاهي حقوقي و جلوگيري از معضلات قضايي غيرقابل انکار است.
اما در سطح دوم يعني نهادها و ارگان‌ها نيز فرهنگ قضايي و حقوقي مظلوم واقع شده است.
درست است که طبق قانون اساسي مسئول پيشگيري از جرايم «قوه قضائيه» است و وظيفه اين قوه بايد تلاش همه‌جانبه در اين راستا باشد ولي نقش نهادها و ديگر قوا چه مي‌شود؟
آيا قوه قضائيه مي‌تواند به تنهايي فرهنگ حقوقي و قضايي را در لايه‌هاي اجتماعي جامعه حاکم کند و ورودي پرونده‌ها را کاهش بدهد؟ به عنوان نمونه در پرونده‌اي به ابعاد پرونده 3هزار ميليارد توماني که بالغ بر 20 هزار صفحه بود؛ دستگاه‌هاي دولتي، بازرسي، نظارتي و اطلاعاتي در جلوگيري از موارد اينچنيني نقش نداشتند؟
بنابراين بايد از نهادينه شدن فرهنگ حقوقي و قضايي و پيشگيري از جرايم در همه لايه‌ها از سوي همه مردم و نهادها شروع کرد که البته عزمي ملي و فراقوه‌اي مي‌طلبد. به راستي نقش رسانه‌ها بخصوص رسانه‌ ملي در اين ميان قابل توجه است. اين مظلوميت دستگاه قضاست که هم بايد عهده‌‌دار رسالت خطيري چون عدالت و احقاق حق باشد و هم بايد پاسخگوي افزايش ورودي‌ پرونده‌ها باشد در حاليکه ديگران به تماشا نشسته‌اند.
حسام‌الدين برومند

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* از قول اين جانباز شيميايي خطاب به آقاي حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب کشور بنويسيد نوع چيدمان کابينه جديد اولين رمزگشايي از کليد تبليغاتي ايشان مي‌باشد. بايد منتظر ماند و ديد چه اتفاقي مي‌افتد - اميدواريم در کابينه جديد اثري از فتنه‌گران و ساکتين فتنه ديده نشود.
فخرالساعه
* ضمن تبريک به رئيس‌جمهور منتخب از ايشان درخواست مي‌شود نسبت به موارد زير اهتمام جدي نمايند. 1- کاهش تورم و گراني لجام گسيخته 2- اشتغال جوانان 3- مسکن جوانان 4-ازدواج جوانان
بابازاده
* برخي نشريات زنجيره‌اي چنان از نتيجه انتخابات سرمست شده‌اند که گويي کانديداي آن جريان راي آورده است در صورتي که مردم عملکرد سياه آنها را هيچ‌گاه فراموش نمي‌کنند پس بي‌جهت سعي در مصادره آراي مردم نکنند.
1049---0915
* با دستور رئيس‌جمهور مبني بر تغيير وضعيت استخدامي نيروهاي شرکتي اميد آن را داشتيم که در زندگي ما کارکنان شرکتي توانير گشايشي بوجود بيايد. ولي مسئولين اين شرکت به بهانه‌هاي مختلف در اجراي بخشنامه دولت کارشکني مي‌‌کنند و بطور کلي نااميد شده‌ايم.
57313---0937
* بايد تاسف خورد که يک عده تمام خدمات ارزشمند دولت را به خاطر چند کار اشتباه ناديده مي‌گيرند. بنويسيد انصاف هم خوب چيزي است ولي بعضي‌ها ذره‌اي انصاف در وجودشان نيست.
8654---0913
* انگليس خبيث فقط در اشغال باغ قلهک به ما ظلم نکرده است بلکه در طول تاريخ ظلم‌هاي بسياري را در حق ملت ما روا داشته است از جمله مي‌توان به زماني اشاره کرد که هند مستعمره آنها بود و بسياري از مناطق شرقي کشور را اشغال کرد که امروزه جزء افغانستان شده است.‌ آن‌ها دهها سال منابع نفتي خوزستان ما را سرقت کردند و پيشقراول ممانعت از حق هسته‌اي ما هستند.
7902---0919
* براي تشخيص ناصواب بودن عملکرد برخي از افراد همين بس که امثال فتنه‌گران 88 و همکاران بي‌بي‌سي و لابي صهيونيستي مثل مهاجراني براي آقايان دلسوزي مي‌کنند و پيشنهاد مسئوليت مي‌دهند.
علي مرداني
* دولتمردان ترکيه پاسخ دهند اگر کشورهاي ديگر، مخالفين آنها را مسلح کنند چه به حال و روز کشورشان خواهد آمد؟
محمودي
* به‌کارگيري سلاح‌هاي جديدي که آمريکا قصد ارسال آن را به تروريست‌هاي سوريه دارد حداقل نياز به چند ماه آموزش دارد. لذا به نظر مي‌رسد اين کار قبلا توسط کشورهاي مرتجع منطقه و ترکيه صورت گرفته است.
1709---0918
* آمريکا اگر واقعا مدعي دموکراسي و حقوق بشر است چرا با ديکتاتورهايي مثل آل‌خليفه و آل‌سعود که مردم اين دو کشور را به ستوه آورده‌اند مبارزه نمي‌کند؟
6263---0938
* مگر قرار نبود مدارس موقع ثبت نام شهريه نگيرند و در مدارس روپوش فروخته نشود پس چه شد؟ از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
1047---0912
* در اربعين سال گذشته قصد اعزام به عتبات را با ... داشتم ولي به دلايلي انصراف داده و به صورت انفرادي از شهر ديگري غير از تهران اعزام شدم. با وجود گذشت بيش از 6 ماه و تماس‌هاي مکرر و قول بازپرداخت هزينه وديعه پرداخت شده به اين شرکت متاسفانه به بهانه‌هاي مختلف از پرداخت يک ميليون و هفتصدهزار تومان ما سرباز مي‌زنند. از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
حيدري
* اينکه مسئولين محترم تصميم به پرداخت وام با شرايط آسان گرفته‌اند جاي تقدير و تشکر دارد چرا که با اين کار قشر جوان با رغبت تمام در راه پيشرفت زندگي خود و کشور گام خواهند برداشت.
6263---0938
* بعضي از کارکنان قطارهاي مسافربري فراموش مي کنند که مسافرين را براي نماز صبح خبر کنند. از مسئولين بالاتر مي‌خواهيم که در اين مورد تدبيري بينديشند که نماز يک عده قضا نشود.
2365---0916
* در داخل اتوبوس‌هاي شهري بعضي از خانم‌ها صندلي قسمت آقايان را اشغال مي‌کنند و در صورت اعتراض يک چيز هم طلبکار مي‌شوند. با اين حساب قانون تفکيک جنسيتي داخل اتوبوس‌هاي شهري معنا و مفهوم خودش را از دست داده است.
7902---0919
* با وجود کسر حقوق بيمه تکميلي از حقوق ما بازنشستگان اين بيمه را مراکز درماني قبول نمي‌کنند. علت چيست؟
يک بازنشسته
* چرا حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي با گذشت سه ماه پرداخت نمي‌شود،لطفا رسيدگي شود.
فوادکاسب
* حدود 10 کيلومتر از جاده تکاب به ديواندره خاکي است و آسفالت نيست لطفا براي بهبود اين جاده و آسايش مسافران و مردم اين منطقه اقدام شود.
صلاح‌الدين خاسمي
* در ورودي شهر همدان نزديک فرودگاه پارک بزرگي به نام بوستان شهروند ساخته‌اند که متاسفانه در آن نه سرويس بهداشتي وجود دارد و نه محلي براي اقامه نماز مسافران. مردم و مسافران زيادي به اين پارک براي استراحت مراجعه مي‌کنند ولي در کمال ناباوري شير‌هاي آب سرويس بهداشتي قطع مي‌باشد و مردم مجبورند از آب‌معدني براي شست‌وشو و وضو استفاده کنند. اين شرايط بهداشت و سلامت پارک و مردم را شديدا به خطر مي‌اندازد. از مسئولان و شهرداري شهر همدان تقاضاي رسيدگي به اين وضعيت را داريم.
4702---0912
* چرا شرکت واحد اتوبوسراني در اوج آفتاب تابستان پرده کوتاه درون اتوبوس‌ها را جمع کرده است؟
5530---0936

* از رياست جمهور منتخب تقاضا دارم با سوءاستفاده‌کنندگان از فضاي انتخابات براي بالا بردن نامعقول قيمت‌ها بويژه قيمت خودرو برخورد نمايند و دل ملت را شاد کنند.
2599---0912
* فردا يک راز است، نگران نباش، ديروز يک خاطره بود، حسرتش را نخور و امروز يک هديه است قدرش را بدان.
1480---0938
* حضرت علي(ع) مي‌فرمايند: ديندار کسي است که در کشاکش بلاها و جوسازيها ديندار بماند. رحماني
* حوادث اخير ترکيه ناشي از ناديده گرفتن افکار مردم مسلمان آن کشور توسط دولت و سرسپردگي مسئولين اين کشور به جنايتکاراني مثل آمريکايي‌ها و صهيونيست‌ها مي‌باشد. نمي‌دانيم چرا تاريخ موجب عبرت يک عده نمي‌شود.
5790---0913
* آقاي اردوغان بايد مي‌فهميد که آتش‌بازي در سوريه عوارض دارد خيلي راحت پيش‌بيني مي‌شد که اين آتش‌افروزي ترکيه عليه مردم مظلوم سوريه روزي دامن خودش را هم مي‌گيرد و ديديم که چه زود گرفت.
1347---0912
* برخي تلفن‌هاي همراه آهنگ پيشواز صلوات بدون «آل محمد» تبليغ مي‌کنند از مسئولين امر درخواست مي‌شود با اين تخلفات برخورد نمايند.
7150---0935
* پيامبر اعظم(ص): هر کس آرامش داشته باشد به مطلوب خويش مي‌رسد و هر کس شتابزده عمل کند به خطا مي‌رود.
(کنزالعمال)
6263---0938
* پسري 12 ساله هستم. مدت 3 ماه است که پدرمان را از دست داده‌ايم. در يک پرونده قضايي شاکي برادرم فقط با گرفتن پول رضايت مي‌دهد. لطفا بنويسيد مشکل مالي داريم و از ترس اينکه برادرم را به زندان ببرند آرامش نداريم. از افراد نيکوکار تقاضا مي‌کنيم به ما کمک کنند.
7916---0930
* شهرونداني که پول سفر هوايي يا با ماشين شخصي را ندارند مجبورند از زاهدان با اتوبوس به مشهد مقدس سفر کنند اما هفت ايستگاه بازرسي طول مسير خواب و آسايش را بر آنان حرام مي‌سازد هنوز از ايستگاه بازرسي قبلي دور نشده بايد براي بازرسي ايستگاه بعد آماده بشوند.
3316---0915
* امروز به خاطر خلق حماسه سياسي خيلي خوشحال هستيم و اگر اصولگرايان اتحاد خوبي داشتند و ائتلاف خوبي انجام مي‌شد امروز بيشتر خوشحال مي‌شديم.
محمد زارعي- اصفهان
* بيش از 12 سال است که در فاز 2 شهرک شهيد بروجردي واقع در بلوار بعثت به ما خانه‌اي واگذار شده ولي از تحويل سند آن خبري نيست. تقاضاي رسيدگي داريم.
4124---0912
* کساني که موقع ثبت‌نام براي نامزدي رياست جمهوري طي هماهنگي با دانه‌درشت‌هاي بازار، قيمت دلار و سکه را به صورت موقت پايين آوردند چرا در طول اين چند سال اجازه ندادند قيمت‌ها پايين بيايد تا مردم به زحمت و سختي نيفتند.
2071---0938
* باز هم بنازم به جوانمردي آقاي شريعتمداري که يک جايي از احمدي‌نژاد دفاع کرد و ثابت کرد مثل خيلي‌ها چشمان خود را روي واقعيت‌ها نمي‌بندد.
0199-0913
* قطع رابطه مصر با سوريه آن هم به دستور آمريکا و رژيم کودک‌کش اسرائيل نشان دهنده وامداري مرسي رئيس‌جمهور اين کشور به آنها است. مسئولين کشورمان بايد هوشيار باشند و به اين دسته از دولتمردان خارجي چند چهره اعتماد نکنند.
3287-0918
* از دست‌اندرکاران عزيز و مؤمن شبکه جهاني قرآن و معارف سيما به خاطر نوشتن مکرر و دائم احاديث گهربار ائمه‌اطهار (ع) به صورت زيرنويس و يا در هر نوبت معرفي برنامه‌هاي اين شبکه مفيد و بي‌نظير، نهايت تشکر و قدرداني را دارم. اجرکم عندالله
6263---0938
* جوان 30 ساله‌اي هستم که شغلم کارگر خدماتي است. مدت 2 سال است که با دختري کم‌بضاعت اما مؤمن پيمان ازدواج بسته‌ام، اما مشکل مادي شديد که داريم مانع برگزاري مراسم عروسي شده است از خيرين درخواست مساعدت دارم.
0263---0933
* راهبرد دشمن امروز براي فتنه ديگر از متن پيامکهاي من و توست. بيا با بصيرت خود مانع نشر و ترويج خواست دشمن شويم و چهره عظيم حماسه سياسي ملت بصير ايران اسلامي را مخدوش نسازيم.
7213---0912
* حضرت امام هادي(ع) مي‌فرمايند: ادب زيباترين نيکي‌هاست.
(مستدرک‌الوسايل)
6263---0938
* رياست محترم جمهور منتخب توجه داشته باشند که برخي گفتارها و حرکات ناصواب و خلاف اخلاق ، ظاهرا از قبل سازماندهي شده بود و در جشن پايکوبي حضور مردم در انتخابات به چشم مي‌خورد. اين اندک کم‌خردان از دالان تاريکي بيرون آمده‌اند و قصد داشتند هم ارزشهاي حضور مردم را به نفع خود رقم زنند و هم حاشيه‌سازي نمايند. هر چند کسوت روحانيت شما اجازه نخواهد داد که ارزشهاي ديني و پاسداشت خون شهدا و امام راحل(ره) اسير اين تمايلات گردد. ولي کمترين انتظار مردم منتظر به رفع مشکلات اين است که اجازه ندهيد چنين افرادي از اعتماد شما سوءاستفاده کرده و در بدنه دولت آينده جاسازي شوند و آنچه که بر سر دولت قبل در دور دوم آمد از حالا بر امور کشور سايه اندازد. موفق و پيروز و ولايتمدار باشيد.
طالعي
* در نشست خبري رئيس‌جمهور منتخب خبرنگار زن روزنامه شرق با پوشش بسيار بد ظاهر شد. انتظار داشتيم آقاي حسن روحاني به عنوان يک فرد که ملبس به لباس مقدس روحانيت است در مورد رعايت حجاب حداقلي به ايشان تذکر دهد و سپس به جواب سؤال بپردازد.
عليمرداني
* شناسنامه بنده که متولد تهران هستم مفقود شده بود و تقاضاي صدور المثني داده بودم. سازمان ثبت احوال ما به روز نيست. چرا براي صدور شناسنامه جديد و المثني بايد 90 روز صبر کنيم مگر اين کار چقدر زمان مي‌برد؟ همين سهل‌انگاري باعث شده بود بنده و خيلي‌ها مثل من نتوانيم در انتخابات شرکت کنيم. در حالي که از مدتها قبل براي اين زمان لحظه‌شماري مي‌کرديم ولي متأسفانه علي‌رغم آرزوي قبلي و قلبي نتوانستم به پاي صندوق رأي بيايم.
بازنشسته وزارت نفت
* به مدعيان تقلب و انتخابات مهندسي شده مي‌گويم از اصولگرايان درس اخلاق ياد بگيرند که اگر در دوره‌هاي بعدي مطلوب شما رأي نياورد به سطل زباله‌ها روي نياوريد.
مرداني
* آيا حکومتي که فتنه‌گران در سال 88 ادعا مي‌کردند 11 ميليون رأي را جابه‌جا کرده نمي‌توانست 270 هزار رأي بيشتر از پنجاه درصد آقاي حسن روحاني را نخواند تا انتخابات به مرحله دوم کشيده شود؟ آن آقايي که اين انتخابات را دموکراتيک‌ترين انتخاب دنيا دانسته که چنين نيز هست چرا در سال 88 با مدعيان تقلب همراهي کرد تا آن فتنه به‌وجود بيايد؟
5628-0912
* ما ملت ايران هميشه پشت سر رهبرمان هستيم و ايشان را هيچ‌وقت تنها نمي‌گذاريم. ان‌شاءالله به حق ائمه اطهار(ع) و خون شهيدان رئيس‌جمهور منتخب بتواند فقط در راه اعتلاي نظام جمهوري اسلامي قدم بردارد.
يک شهروند
* آقاي هاشمي!هر وقت انتخابات به نفع شما باشد درست است و اگر به نفع شما نباشد تقلب صورت گرفته است شما لباس پيامبر(ص) را بر تن داريد. چگونه مي‌خواهيد در پيشگاه پروردگار پاسخگو باشيد؟
ميري
* احضار احمدي‌نژاد به دادگاه با توجه به اظهارات دادستان مبني بر کج‌سليقگي اقدام‌کنندگان، يک فتنه برنامه‌ريزي شده بعد از پيروزي بزرگ ملت ايران در خلق حماسه سياسي است. کساني که اين کار را کرده‌اند قصد دارند شيريني پيروزي مردم در انتخابات را تلخ کنند و زير سؤال ببرند.
8267-0916
* آقاي حسن روحاني که در انتخابات اخير به رياست جمهوري انتخاب شده از گسترش خرافات انتقاد کرده ولي در بحث فرهنگ مردم از سيزده‌بدر که مراجع تقليد به صراحت آن را خرافي دانسته‌اند به خوبي ياد مي‌کند و آن را کنار فرهنگ عاشورا ذکر مي‌کند. اينها نيازمند توضيح است.
4144-0910
* به فتنه‌گران آمريکايي 88 مي‌گويم آيا صحيح بود اگر ما نيز همانند شما نتيجه انتخابات را نمي‌پذيرفتيم و با رمز عمليات «تقلب» به خيابانها مي‌ريختيم و به قلع و قمع طرفداران شما مبادرت مي‌کرديم؟
يک هموطن
* از نظر بعضي ها اگر نتيجه انتخابات به نفعشان تمام شود دموکراتيک‌ترين انتخابات برگزار شده ولي اگر نتيجه مخالف خواسته آنان شود بايد به خيابان‌ها بريزند و سطل‌هاي زباله را آتش بزنند. دعا مي‌کنيم خداوند به اين جماعت قدري انصاف بدهد.
2066-0939
* از مطلب آقاي شريعتمداري درباره احضار رئيس‌جمهور به دادگاه تشکر مي‌کنم. واقعا اين کاري ناجوانمردانه است که وقتي رئيس‌جمهور در زمان خدمت است و در قدرت است با تمام قدرت از او حمايت مي‌کنيم و در روزهاي آخر خدمتش سعي مي‌کنيم با تحقير او را کنار گذاريم. اميد است از برخوردهاي سليقه‌اي در قوه قضائيه جلوگيري شود.
محمد بيگي
* تحقق حماسه بزرگ مدنظر مقام معظم رهبري را به ملت بزرگ ايران تبريک عرض مي‌کنم و زحمات شما عزيزان و بويژه رفتار هوشمندانه و مدبرانه کيهان را در افزايش مشارکت عمومي تحسين مي‌کنم. خدا قوت و عزت زياد.
6396-0912
* در مظلوميت نظام اسلامي همين بس که 4 سال پيش به اتهام تقلب با اختلاف آراي 11 ميليوني و فتنه آمريکايي- اسرائيلي را رقم زدند ولي در انتخابات 92 با تفاضل آراي حدود 270 هزاري آقاي روحاني از دور دوم عبور کردند آيا اگر آن ادعاي جابه‌جايي 11 ميليون رأي صحت داشت اين نظام نمي‌توانست 270 هزار رأي را جابه‌جا کند؟
0347-0912
* سرلشکر شهيد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر: «بچه‌ها! اگر شهر سقوط کرد نگران نباشيد دوباره فتح مي‌کنيم، مراقب باشيد ايمانتان سقوط نکند.»
نثار روحش صلوات
8516-0919
* شکايت از رئيس‌جمهوري که اين همه براي ملت زحمت کشيده است کار هر کس و هر گروهي که باشد در اين برهه از زمان جايز و روا نيست اميدواريم خداوند کشور را از دست و زبان و رفتار معاندان به نظام نجات دهد.
يک شهروند
* ملت بزرگ ايران با حضور پرشور خود پاي صندوقهاي رأي نشان دادند که حامي انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي هستند آن‌ها با خلق حماسه سياسي سيلي بزرگي به گوش بدخواهان زدند. ضمن تبريک به آقاي روحاني به عنوان رئيس‌جمهور منتخب، از ايشان مي‌خواهيم در راستاي بهبود روابط خارجي با کشورها با حفظ منافع جمهوري اسلامي و بهبود وضعيت اقتصادي و رفع بيکاري اهتمام ويژه داشته باشند.
احمدرضا ايرانشاهي
* پيام تبريک نامزدهاي اصولگرا به آقاي روحاني نشان از سعه ‌صدر و صداقت آنها دارد. در اين شرايط که همه چشمها به ايران اسلامي دوخته شده تنها راه پيروزي، وحدت همه گروه‌هاست. بهتر است رئيس‌جمهور از کانديداهاي محترم نيز در کابينه خود استفاده کند.
0912-8934
* اينکه مردم به خاطر خلق حماسه سياسي به خيابانها بريزند و شادي کنند، ايرادي ندارد ولي متأسفانه برخي فرصت‌طلب و سودجو از هر موقعيتي دنبال بهانه دادن به دست دشمن هستند. رفتار برخي از جوانان در خيابانهاي شهر پس از اعلام نتايج به هيچ وجه شايسته جوان ايراني نبود.
يک شهروند
* از دولت اميد و تدبير درخواست مي‌شود نسبت به اصلاح تقسيمات کشوري که يادگار رژيم طاغوت است اقدام نمايد.
0919-7902
* ما آموخته‌ايم که به اصلح رأي دهيم حتي اگر هفتاد و دو نفر باشيم.
0911-1752
* نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري پيروزي امت و امام است. دشمنان داخلي و خارجي بي‌جهت ذوق نکنند.
0912-8856
* آقاي روحاني در کنفرانس مطبوعاتي خويش اظهار داشت مردم اميد را بازگرداندند. به ايشان عرض مي‌کنم در ميان مردم اميد وجود داشت بايد جلوي کساني را که سياه‌نمايي مي‌کنند و تخم نااميدي مي‌پاشند، گرفت.
0912-7610
* برايت دعا مي‌کنم تا خدا از تو بگيرد، هر آنچه که خدا را از تو مي‌گيرد.
«دکترعلي شريعتي»
دکتر علي‌اصغر جوادي
* انتخابات هچيرود چالوس با حضور 7هزار نفر بومي و 4هزار نفر افراد غيربومي برگزار شد. اين گلايه را کردم که مسئولين امر رسيدگي کنند.
0911-1368
* شهرداري اراک چند سال است ملک ما را در ميدان انقلاب تصرف کرده بدون آنکه به خودش زحمت مذاکره با مالکان آن را داده باشد. بنده مستأجرم و دو جوان دانشجو دارم.
صارمي
* من از تبار مردان تاريخ سازم، من از تبار مردان حماسه‌سازم، من از تبار ستارخان و باقرخان، ميرزا کوچک‌خان، نواب، مدرس، طيب و همت، من از حماسه و خالق حماسه‌ام، اي تاريخ حماسه 24خرداد 92 را هم ثبت کن.
0919-4514
* مردم هيچ احتياجي به مذاکره با آمريکا ندارند همچنين همه بدانند تحريمي که غربي‌ها و آمريکا‌يي‌ها دائم از آن دم مي‌زنند مختص کشور خودشان است نه ايران. اگر خيلي راست مي‌گويند بهتر است مشکلات کشورهاي خود را که ناشي از همين تحريم است حل کنند. اتفاقاً تحريم باعث پيشرفت در کشور ما مي‌شود.
همه بدانند و آقايان فتنه‌گران در گوش خود فرو کنند که ملت ذره‌اي از حق مسلم هسته‌اي خود کوتاه نخواهند آمد.
سعيدي
* تمام تهديدها، فشارها و تحريم‌ها عليه ايران به خاطر پايداري ملت روي اصول و ارزشهاي انقلاب است. اينکه بعضي‌ها آدرس غلط مي‌دهند جز اين نيست که به چرب و شيرين دنيا دلبستگي پيدا کرده‌اند.
0912-3345
* ما مرد نبرد نابرابر هستيم
شاگرد کلاس درس رهبر هستيم
از فرقه فتنه‌گر مرا باکي نيست
چون بر سر سفره ولايت هستيم
0912-6406
* برگ برنده‌اي که در توشه ماست
سيدعلي حسيني خامنه‌اي است
0912-2995
* با اين تورم و گراني صله ارحام ما قشر متوسط به پايين خلاصه شده به تلفن و پيامک اگر گراني به تلفن هم سرايت کند صله ارحام ما هم قطع خواهد شد و به راحتي گناه کبيره در پرونده اعمال ما ثبت مي‌شود. از مسئولين انتظار مي‌رود حداقل قيمت مکالمات تلفن را اگر پايين نمي‌آورند افزايش ندهند.
0917-6346
* به مسئولين عزيز پيام امام راحل(ره) را گوشزد مي‌کنم که فرمود: «اگر روزي دشمن از ما تعريف کرد آن روز بايد به عملکردمان شک کنيم.»
0919-7174
* چرا سربازان غايب و فراري را جلب نمي‌کنند تا از فشاربه سربازان درحال خدمت کاسته شود؟ چرا تنها پسرم با ليسانس حقوق بايد سر مرز تايباد باشد درحالي که پدرش هم بازنشسته است. آن وقت خانم‌هاي تحصيل‌کرده پيشاپيش شغلشان تضمين شده است.
0915-5560

 


گفت: بالاخره مدعيان اصلاحات ناچار به اعتراف شدند که در پيروزي روحاني نقشي نداشته‌اند.
گفتم: اگر احساس مي‌کردند رأي دارند که عارف را مجبور به کناره‌گيري نمي‌کردند.
گفت: روزنامه اعتماد نوشته است اگر 7 درصد رأي اصلاح‌طلبان نبود رأي روحاني به 7/50 درصد نمي‌رسيد. و نتيجه گرفته که بنابراين اصلاح‌طلبان در پيروزي او نقش داشته‌اند!
گفتم: يعني اعتراف کرده که مجموعه آراي مدعيان اصلاحات فقط 7 درصد است.
گفت: با اين حساب چرا خودشان را از روحاني طلبکار مي‌دانند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! يارو به حاکم شهر گفت؛ من و تو، هر دو فرزند آدم و حوا(عليهماالسلام) هستيم يعني با هم برادريم. حالا سهم مرا از بيت‌المال بده! حاکم ده‌شاهي جلوي طرف انداخت. يارو با عصبانيت پرسيد؛ همين؟! و حاکم گفت؛ هيس! اگر بقيه خواهر و برادران باخبر شوند همين ده‌شاهي هم به تو نمي‌رسد!

 


رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه سياست کلي ما اين است که از زندان استفاده نکنيم تاکيد کرد دستورالعمل استفاده از مجازات‌هاي بديل از زندان ابلاغ شده است.
آيت‌الله صادق آملي لاريجاني رئيس‌قوه قضاييه به مناسبت آغاز هفته گراميداشت قوه قضائيه، با حضور در شبکه يک سيما دستاوردهاي دستگاه قضايي را در سال گذشته تشريح کرد.
آملي لاريجاني در اين گفت‌وگوي تلويزيوني ضمن گراميداشت هفته قوه قضاييه و تبريک اين ايام به رهبرمعظم انقلاب در خصوص تعامل دستگاه قضايي با دولت يازدهم گفت: من اميدوارم که بتوانيم در همه مراحل بادولت تعامل خوبي داشته باشيم چرا که تعامل قوا با يکديگر در چارچوب نظام جمهوري اسلامي امري واجب است.
استخدام 4هزار قاضي
آملي لاريجاني با تأکيد بر حضور قضات کارآمد و نيروهاي فعال در عرصه دستگاه قضايي گفت: قوه قضاييه همچنان با کمبود نيروي انساني مواجه است به همين جهت موظف شده تا نيروي انساني را بازسازي کند.
وي افزود: در سال گذشته حدود 650 نفر قاضي به بدنه دستگاه قضايي اضافه شد و در سالجاري حدود هزار نفر به دستگاه قضايي اضافه مي‌شود که طبق برنامه پنجم مجوز استخدام 4هزار قاضي داده شده است.
رئيس قوه قضاييه درخصوص موضوع آموزش در قوه قضاييه گفت: در دو سه سال اخير نخبه‌گزيني در دستگاه قضايي مدنظر بوده است و نخبه‌هاي حوزه‌ و دانشگاه گزينش شده‌اند.
وي افزود: در سال 90 با فراخواني که توسط قوه قضاييه منتشر شد بيش از 30 هزار نفر ثبت‌نام کردند و در فراخوان نخبه‌گزيني‌حدود 4 هزار نخبه از حوزه و دانشگاه درخواست استخدام در قوه قضاييه را داشته‌اند که خود نخبه‌گزيني يک مرحله کار را در حوزه آموزش جلو مي‌برد.
آملي لاريجاني اظهار داشت: همچنين معاونت آموزش برنامه‌هايي درخصوص آموزش قضات و کارکنان جديد و حين خدمت ارائه مي‌کند که امر آموزش در مراحل مختلف ادامه‌دار است و علاوه بر اين ورودي‌ها را طوري گزينش کرده‌ايم که سطح علمي و آموزش آنها بالا باشد.
نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان
وي در ادامه اين برنامه تلويزيوني درباره تعيين بازرس ويژه و نظارت بر محاکم قضايي گفت: بحث نظارت در قوه قضاييه فراتر از تصوير يک بازرس ويژه است و بازرس ويژه تنها براي بازرسي موردي‌ها گرفته مي‌شود و در قوه قضاييه نظارت‌هاي عمومي، نوبه‌اي و مستمر انجام مي‌گيرد.
آملي لاريجاني افزود: همچنين حفاظت و اطلاعات قوه قضاييه نظارت کاملي بر عملکرد قضات و کارکنان دارد و اگر کارمندي هم تخلف کند آن را کشف و به آن رسيدگي مي‌کند و نظارت بر قوه قضاييه امري نيست که به آساني بتوان از کنار آن گذشت که ما اين مسئله را تشديد نيز کرديم.
کارنامه دستگاه قضا
در برخورد با مفاسد کلان
آملي لاريجاني درخصوص مبارزه با باندهاي فساد اقتصادي گفت: کارنامه قوه قضاييه در برخورد با مفاسد کلان کارنامه قابل قبولي است و در بحث فساد 3هزار ميليارد توماني که پرونده بزرگي بود به طور قابل قبولي عمل کرد.
وي تأکيد کرد: مهم‌تر از بحث برخورد اين است که نگذاريم فساد شکل بگيرد. درگذشته و قبل از اين پرونده خارج از نظام تبليغات اين بود که نظام و قوه قضاييه هيچگاه نمي‌توانند با فساد برخورد کنند.
آملي لاريجاني گفت: ولي قوه قضاييه با دقت در پيگيري اين پرونده و انتخاب صحيح قضات يکي از نقاط روشن را در برخورد با مفاسد اقتصادي به جاي گذاشت.
وي درخصوص برخي اظهارات محافل غربي مبني بر اينکه جرم مجازات در ايران براي جرائمي همچون قاچاق مواد مخدر و زورگيري با يکديگر همخواني ندارد تاکيد کرد: به لحاظ مصلحتي ترديد ندارم که قوه قضاييه در برخورد قاطع خود با چنين جرايمي مسير حرکت درستي دارد، شما ببينيد چه تعداد از جوانان و خانواده‌ها به دليل معضل اعتياد از بين رفته‌اند، ما بايد مصلحت را ببينيم، اگر چند نفر قاچاقچي اعدام مي‌شوند علاوه بر نص صريح قانون، به مصلحت نيز است.
آملي لاريجاني گفت: متأسفانه افرادي انسان‌هاي زيادي را به کام مرگ فرستادند و کساني هم که به دليل اعتياد در گوشه خيابان‌ها هستند وضعيت‌شان تفاوتي با مرگ ندارد. اعتياد استعداد زيادي از جوانان ما را سوزانده است بنابراين مصلحت کشور در برخورد قاطع است.
وي خاطرنشان کرد:‌ مصلحت براي ما کل جامعه است و فکر مي‌کنم کار قوه قضائيه در برخورد با اشرار و قاچاقچيان کاملا قابل دفاع باشد.
اطاله دادرسي
رئيس قوه قضائيه افزايش نيروي انساني را سبب بهبود وضعيت کاري در دستگاه قضايي دانست و خاطرنشان کرد: بحث اطاله دادرسي، اتقان آرا در محاکم و تکريم ارباب رجوع تا حدي متاثر از وضعيت نيروي انساني در قوه قضائيه است. وي افزود: به همين جهت اگر بتوانيم نيرو را به بدنه دستگاه اضافه کنيم مي‌توانيم از فشار کاري قضات بکاهيم و بدون شک در بحث اطاله دادرسي و تسهيل در مراجعه مردم به دستگاه قضايي تغييرات محسوسي را شاهد خواهيم بود.
لايحه پيشگيري از وقوع جرم
آيت‌الله آملي لاريجاني در ادامه گفت‌وگوي خود در شبکه اول سيما در خصوص لايحه پيشگيري از وقوع جرم گفت: اين لايحه چند سالي است که مطرح شده و در حال حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام است و فکر مي‌کنم به زودي نتيجه آن اعلام شود.
وي افزود: اين لايحه ظرفيت‌هاي کاري دستگاه قضايي در پيش‌گيري از جرم را بالا خواهد برد اما قوه قضائيه منتظر اين لايحه نمانده است.
رئيس قوه قضائيه تصريح کرد: ما در بدو ورود ممانعت پيش‌گيري از وقوع جرم را تاسيس کرديم و اقدامات خوبي در اين معاونت صورت گرفت اما از آنجايي که اين کار فراقوه‌اي است نيازمند تعامل نهادها و سازمان‌هاي مختلف از جمله نيروي انتظامي، استانداري و فرمانداري بوده‌ايم.
سيستم مديريت قضايي
آملي لاريجاني در خصوص استفاده قوه قضائيه از فناوري اطلاعات گفت: در قوه قضائيه شاهد توسعه کمي و کيفي استفاده از فناوري‌هاي نوين هستيم، هم‌اکنون بخشي از زيرساخت‌ها صورت گرفته است و کارهاي مهمي درخصوص زيرساخت‌هاي مربوط به سيستم سي‌ام‌اس يا سيستم مديريت قضايي صورت گرفته که 98 درصد از کل کشور را به هم وصل مي‌کند به نحوي که مديريت پرونده‌هاي قضايي در تمام نقاط کشور قابل دسترسي است و کارهاي بزرگي در اين خصوص انجام گرفته شده است.
وي افزود: تلاش مي‌شود ثبت دادخواست‌ها و ابلاغ‌هاي قضايي در سيستم‌هاي نوين انجام شود، در تهران اقداماتي دراين خصوص صورت گرفته و با شناسايي و رفع مشکلات اين سيستم به کل کشور تعميم داده خواهد شد که اگر شخصي شکايتي داشت مي‌تواند از منزل خودش اين شکايت را ثبت کند.رئيس قوه قضائيه در ادامه گفت: البته بحث امنيت، احراز هويت و امضاي الکترونيکي بحث‌هاي مهمي در خصوص ثبت اين دادخواست‌ها وجود دارد که در بخش فناوري‌هاي قوه قضائيه تمهيداتي براي آن در نظر گرفته شده که در حال انجام و اجرا است.

کمبود بودجه دستگاه قضايي
آملي لاريجاني در خصوص کمبود بودجه قوه قضائيه گفت: ‌در دو سه سال اخير دولت و قوه مقننه هماهنگي‌هاي خوبي را انجام داده‌اند اما هنوز مسئله کمبود بودجه براي ما وجود دارد.
وي افزود: دستگاه‌هاي مختلفي مانند سازمان زندان‌ها، سازمان بازرسي کل کشور، سازمان نيروهاي مسلح، سازمان‌هاي ديگري خانواده قوه قضائيه را تشکيل مي‌دهند که هر کدام از آنها رديف بودجه مشخص و جداگانه‌اي دارند.
رئيس قوه قضائيه گفت: البته ما هم انتظار فوق‌العاده‌اي نداريم و تنها خواستار اين هستيم که همسو با ديگر سازمان‌هاي دولتي به قوه قضائيه عنايت خاصي در خصوص تامين بودجه بشود.
ابلاغ دستورالعمل مجازات جايگزين زندان
وي در خصوص بهبود وضع زندان‌ها و زندانيان گفت: در بحث زندان‌ها هم موضوع اداره زندان مطرح است هم مسائلي که زنداني نسبت به خانواده‌هايشان دارند براي ما مورد توجه است.
وي تصريح کرد: سياست کلي ما اين است که از مجازات زندان استفاده نکنيم و در جاهايي که امکان استفاده از مجازات‌هاي بديل وجود دارد مانند مجازات‌هاي مهريه و ديه‌هاي غير عمد شخص به زندان نرود.
آملي لاريجاني با اشاره به آزادي 7 هزار زنداني مالي گفت: بايد سياست‌هايي پيش گرفت که آثار زندان بر جرائم غير عمد کمتر شود و دستورالعملي نيز در اين خصوص براي استفاده از مجازات‌هاي بديل ابلاغ شده است.
احضار رئيس‌جمهور به دادگاه
وي در خصوص صدور احضاريه براي رئيس‌جمهور گفت: سخنگوي قوه قضائيه در اين خصوص توضيحات کافي را به رسانه‌ها ارائه کرده که متاسفانه اين توضيحات توسط صداوسيما به صورت کافي منعکس نشد.
آملي لاريجاني گفت: اما ما معتقديم که قاضي بايد در خصوص صدور چنين احضاريه‌اي تدبير مي‌کرد و در آن زمان احضاريه را نبايد ارسال مي‌کرد البته برخي از رسانه‌ها نيز شيطنت مي‌کنند و مسئله را سياسي جلوه مي‌دهند که ابن بحث يک مسئله با شاکي خصوصي است و به اشتباه اعلام شده بود که رئيس مجلس شاکي اين پرونده است.
وي در ادامه افزود: اصل احضار رئيس‌جمهور و ساير مقامات به دادگاه اشکالي ندارد و اين جزو نقاط قوت قوه قضائيه است که هرکس شکايتي دارد مي‌تواند به ما مراجعه کند و به شکايت آن رسيدگي مي‌شود.
رئيس قوه قضائيه افزود: البته در اين موضوع تصوير نادرستي ارائه شده است که اگر مسئولي به دادگاه احضار شود کسر شأن او است.
برخورد دوگانه غرب با حقوق‌بشر
رئيس قوه‌قضائيه همچنين درباره بحث حقوق‌بشر و برخوردهاي دوگانه غربي‌ها نسبت به کشورمان گفت: بحث حقوق‌بشر از دو جنبه تئوري و اجرايي داراي بحث‌ها و مناقشاتي است.
وي گفت: در انتخاباتي که در 24 خرداد در کشورمان برگزار شد به خوبي نشان داده شد که کشور ما تا چه اندازه بر آراي مردم استوار است و در کمال بي‌طرفي نظام انتخاباتي صحيح را برگزار مي‌کند حال آنکه در کشورهاي اطراف ما مردم خواب برگزاري انتخابات را مي‌بينند.
آملي لاريجاني به گزارش‌هاي نوشته شده توسط احمد شهيد گزارشگر ويژه اشاره کرد و گفت: اين فرد به جاي آنکه خودش تحليل کند و براساس تحليلش گزارش بنويسد همان حرف‌هاي ضد انقلاب را که ما با آنها مخالفت داريم زيرا جوانان ما را به خاک و خون کشيده‌اند تکرار کرده و در قالب گزارش ارائه مي‌کند.
نحوه تماس مستقيم مردم با دستگاه قضا
رئيس قوه‌قضائيه در ادامه در خصوص ارتباط مردم با حوزه‌هاي مختلف دستگاه قضايي گفت: ما در اين زمينه تلاش‌هاي بسياري داشته‌ايم و در طي دو سه سال گذشته مجرايي را براي مراجعه مستقيم مردم از طريق پيامک و تلفن قرار داديم سامانه تلفني 129 براي تماس مستقيم مردم است اما هنوز به دليل تراکم مراجعين محدوديت‌هايي وجود دارد.

 


يک روزنامه کانادايي در گزارشي موضع‌گيري وزير امور خارجه کانادا درخصوص انتخابات رياست‌جمهوري ايران را تندروانه خواند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه کانادايي «تورنتو استار» در گزارشي به قلم «توني برمن»، مدير سابق شبکه الجزيره انگليسي نوشت: واکنش غالب دولت‌هاي غربي به نتيجه دراماتيک انتخابات ايران محتاط اما اميدوارانه بود. حتي برخي اين نگاه را دارند که ممکن است انتخابات ايران به حل مساله هسته‌اي ايران بينجامد.
در مقايسه با اين واکنش‌ها، واکنش دولت کانادا بي‌معني خواندن راي ايرانيان و اهانت به منتخب ايرانيان بود که بايد آن را تندروانه دانست.
اين نبايد تعجب‌برانگيز باشد که «جان بيرد»، پس از صدور اين بيانيه به بيت‌المقدس سفر کرد و شروع به گوش دادن به سخنان نتانياهو کرد که همين حرف‌ها را تکرار مي‌کرد. در خاورميانه قطب‌بندي شده، وقتي کانادا و اسرائيل مشترکا با چيزي مخالف‌اند، حتما اتفاقي در حال افتادن است.
اين گزارش تصريح کرده است که اگرچه در ايران تصميم‌نهايي با رهبر عالي اين کشور است اما بخش اعظم ادبيات سياست خارجي توسط رئيس‌جمهور تنظيم مي‌شود و وي همچنين از اختيارات فراواني در عرصه داخلي برخوردار است.
برمن تاکيد کرده که اگرچه در ايران هرگز توقف برنامه هسته‌اي پذيرفته نمي‌شود اما حسن روحاني مي‌تواند در قانع کردن جهان نسبت به اهداف صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران نقشي به سزا داشته باشد.
بسياري از ناظران بر اين باورند که اکنون گام بعدي را در خصوص حل بن‌بست هسته‌اي آمريکا و غرب بايد بردارد و در برابر دريافت امتياز از ايران، تحريم‌هاي قابل توجهي را لغو کنند.
نويسنده گزارش همچنين تاکيد کرده است که با انتخاب روحاني و ارائه چهره‌اي معتدل از ايران، احتمال عمليات نظامي عليه ايران کاهش يافته است.
گفتني است، دولت کانادا در چند روز گذشته بابت بيانيه مزبور از ملت ايران عذرخواهي کرد اما در همين بيانيه، باز هم اهانت‌هايي را به نظام اسلامي ايران روا داشت.

 


«پيروزي حسن روحاني در انتخابات ايران نظر کنگره آمريکا را تغيير نداده و آنها همچنان طرفدار تشديد فشار بر ايران هستند.»
پايگاه اينترنتي المانيتور با انتشار اين خبر به قلم باربارا اسلاوين (عضو شوراي آتلانتيک)نوشت: پيروزي غيرمنتظره حسن روحاني مذاکره‌کننده هسته‌اي سابق ايران که فردي عملگراست، نظر تعداد اندکي از اعضاي کنگره را تغيير داد. در جلسه زير کميته روابط خارجي مجلس نمايندگان در امور خاورميانه و آفريقا که در روز 18 ژوئن تشکيل گرديد تعداد زيادي از متخصصين که نظر خود را درباره تأثير انتخاب روحاني به کنگره ارائه کردند جملگي معتقد بودند که بايد قبل از اعمال مجازات‌هاي جديد به او وقت داده شود تا روند موضوع هسته‌اي را در ايران تغيير دهد. اما هيچيک از اعضاي کميته مزبور که مسئوليت تحريم‌هاي فزاينده بر روي ايران با آنان است، حاضر نشدند استدلالات متخصصان را بپذيرند.
در پايان جلسه، نماينده جمهوريخواه ايلنا راس- لتينن از ايالت فلوريدا، که رياست زير کميته مزبور را بر عهده دارد در پاسخ به اين سؤال که آيا ديدگاه‌هاي ارائه شده توسط متخصصان توانسته نظر او را تغيير دهد به المانيتور گفت‌«به هيچ وجه. ما مي‌بايست سياست‌هاي تحريمي خود را ادامه دهيم و هم‌چنين به متحدانمان کمک کنيم که اين واقعيت را درک کنند که يک ايران هسته‌اي آمريکا و اسرائيل را ويران خواهد کرد.»
يک عضو دموکرات زير کميته مزبور، تد داچ از ايالت فلوريدا، با آنکه از ديگر همکار خود که تصويري از روز قيامت را در مورد اهداف هسته‌اي ايران به دست مي‌داد ملايمتر بود، معذلک او نيز معتقد بود که مجلس نمايندگان بايد با تصويب لايحه‌اي جديد اوباما را ملزم کند که صادرات نفت ايران را از بازارهاي نفت حذف نمايد.
تد واچ به المانيتور گفت: «اما من فکر نمي‌کنم تناقضي داشته باشد که ما تحريم‌ها را هم‌چنان ادامه داده و پيش برويم و در همان حال منتظر بمانيم ببينيم آيا از سوي رئيس‌جمهور جديد حرکتي ديده مي‌شود يا نه.»
تحليلگر المانيتور مي‌نويسد: به نظر مي‌رسد که در کنگره هم جمهوري‌خواهان و هم دموکرات‌ها خريدار حرف‌هاي روحاني درباره تنش‌زدايي نبوده‌اند. سناتور جمهوري‌خواه مارک کرک که از طراحان چند لايحه تحريمي عليه ايران است بلافاصله پس از پيروزي روحاني در صفحه توئيتر خود نوشت که مذاکره‌کننده سابق هسته‌اي ايران فردي است «دست چين شده توسط رهبري ايران و شوراي نگهبان». کرک گفت‌«سوابق فريب‌دهنده او در ارتباط با مسئله هسته‌اي روشن است. در حالي که زمان رو به اتمام است سنا بايد به سمت شديدترين تحريم‌هاي ممکن پيش برود. تظاهر به تسليم ديگر گزينه کارسازي نيست.»
المانيتور اضافه مي‌کند: تعداد زيادي از افراد زيرکميته معتقد بودند اين واقعيت که روحاني توانسته بر رقباي محافظه‌کار و حامي رژيم پيروز شود نشان مي‌دهد که تحريم‌هاي آمريکا و نيز تحريم‌هاي چند جانبه مؤثر واقع شده‌اند و به اين ترتيب تحريم‌هاي بيشتر ايران را وادار خواهد کرد که حتي تاسيسات هسته‌اي‌اش را برچيند.
تد داچ اظهار داشت: «فشارهاي آمريکا در حال نتيجه بخشي است. ما نبايد دست از اعمال فشار برداريم».
در ادامه اين تحليل آمده است: يکي از اعضاي پارلماني کاخ سفيد گفت اعضاي کنگره درباره تشديد تحريم‌ها اتفاق نظر دارند.
يادآور مي‌شود دولت آمريکا غالباً تابع و تسليم کنگره است.

 


«نظام جمهوري اسلامي، ستاد انتخابات و رهبري برندگان قطعي انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم بودند.»
پايگاه اينترنتي گويانيوز وابسته به گروهک‌هاي ضد جمهوري اسلامي ضمن درج اين مطلب، از قول رشيد-الف (از اعضاي سابق دفتر تحکيم) نوشت: نظام جمهوري اسلامي برنده انتخابات بود. برگزاري انتخاباتي سالم و بي‌مسئله که همه جناح‌ها نسبت به سلامت آن معترفند نه تنها بار ديگر اعتماد مردم به «نهاد انتخابات در جمهوري اسلامي» را احيا کرد بلکه بر ذخيره مشروعيت دموکراتيک نظام جمهوري اسلامي به نحوي محسوس و کم‌سابقه افزود: اين انتخابات شکست مطلق «پروژه مشروعيت‌زدايي از جمهوري اسلامي» بود که به خصوص طي سال‌هاي اخير از سوي بخشي از اپوزيسيون دنبال مي‌شد. انتخاب حسن روحاني هم بر مشروعيت داخلي و بين‌المللي نظام خواهد افزود و هم از شکاف بين دولت- ملت خواهد کاست و اين همه در درجه اول به پايايي و ماندگاري نظام جمهوري اسلامي و شکوفايي اقتصادي و سياسي کشور کمک خواهد کرد. نويسنده مي‌افزايد به جد معتقدم نظام جمهوري اسلامي دستاوردهاي به دست آمده در اين انتخابات را بيش از هر چيز مديون تدبير رهبري نظام است. عملکرد و اراده مقام رهبري نقش مهمي در تضمين سلامت اين انتخابات داشت.
مهدي جامي سردبير اخراجي راديو زمانه نيز با تاکيد بر اينکه «من ترديد ندارم و به اين سخن [آيت‌الله] خامنه‌اي باور دارم که چندين بار گفت راي مرا کسي نمي‌داند و کسي هم نخواهد دانست»، مي‌نويسد: او [رهبري] رسانه‌هاي خارج از کشور را منفعل و تا حدي مضحکه کرده است که نتوانستند دست او را بخوانند. مردم را اميدوار کرده ترديدهاي بسياري از مردم را زدوده است. اختلاف احتمالي بين مسئولان را که مي‌توانست با انتخاب هر نامزد اصولگرايي بالا بگيرد حل کرده است و اختلافات دولت با باقي نظام را کاملا دفن کرده است. به کشور ثبات و آرامش بخشيده و انتخاباتي آرام برگزار کرده است. او وضعيتي درست کرده که حتي هاشمي بگويد انتخابات بي‌شبهه بوده است.
وي در وب سايت خود تصريح مي‌کند: اين نتيجه يکي از بهترين مهندسي‌هاي انتخاباتي در سال‌هاي پس از 76 است. کاري با نمره 20. در اين مهندسي هيچ جايي براي غافلگيري وجود ندارد. نکته اصلي هم همين است که خامنه‌اي اصلا و ابدا از نتيجه انتخابات غافلگير نشد. او درست همان نامزد را مي‌خواست که انتخاب شد و با دست مردم تاس خود را ريخت.
وي اين را هم نوشته که «رهبر جمهوري اسلامي فردي بسيار هوشمند و تماما سياسي و يک ژنرال کارآمد است. او از دانش روز و کاملا مدرن در علوم سياسي و از مشورت بهترين تحليلگران سياسي و جامعه‌شناسان استفاده مي‌کند. هر نوع دست کم گرفتن او صددرصد خطاست.»

 


رويترز در گزارشي نوشت: زماني «شاهزاده مقرن» وزير سابق اطلاعات عربستان سعودي به ديپلمات‌هاي آمريکايي گفته بود که هرچه نفوذ ايران در منطقه به اصطلاح هلال شيعه خاورميانه بيشتر مي‌شود اين هلال بيشتر به سمت ماه کامل شدن ميل مي‌کند. گرچه هراس اين شاهزاده سعودي در اطلاعات منتشر شده سال 2009 توسط ويکي ليکس نيز بخوبي مشهود بود ولي اين هراس اين بار در خصوص بحران سوريه بخوبي رخ نموده است، زيرا نيروهاي بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه مورد حمايت ايران با کمک جنگاوران حزب‌الله در مقابل شورشيان تحت حمايت عربستان سعودي به پيروزي‌هاي بزرگي دست يافتند.
اين گزارش مي‌افزايد: رياض به جنگ داخلي سوريه به عنوان يک اهرم مبارزه ژئوپولتيکي گسترده‌تر عليه ايران مي‌نگرد از اينرو چنانچه دولت سوريه در اين جنگ موفق شود، براي ديگر کشورها محرز خواهد شد که ايران بخوبي مي‌تواند از هم‌پيمانان خود درمنطقه حمايت کند.
به اعتقاد «عبدالعزيز الصقر» رئيس مرکز مطالعات خليج‌فارس مستقر در جده، همين امر موجب تضعيف ائتلاف غربي و همپيمانان عربي آنها خواهد شد.
به اعتقاد تحليلگر رويترز، عربستان سعودي در خلال اين شورش‌ها واهمه دارد از اينکه جنگ‌هايي مشابه آنچه که در عراق و افغانستان اتفاق افتاده بود بار ديگر در سوريه تکرار شود، چون بيم آن مي‌رود تعداد کثيري از سعودي‌هايي که با احساس تکليف جهاد به سوريه رفته و مي‌روند روزي به ميهنشان بازگشته و عليه حکومت خودشان دست به اسلحه ببرند.
رويتر مي‌نويسد: ديپلمات‌ها معتقدند دولت عربستان به سبب ضعف توانايي‌هايش قادر به جنگ مستقيم در سوريه نيست ضمن اينکه اين امر با لقب خادم حرمين شريفين تناقض دارد. نيروهاي سعودي حتي در يمن نيز نتوانستند شورشيان منطقه مرزي را سرکوب کنند.
در پايان اين تحليل آمده است: مقامات رياض به خوبي واقفند که شورشيان در سوريه به شدت از هم گسيخته شده‌اند.

 


سردبير نشريه توقيف شده آدينه مي‌گويد: سران متوهم جنبش سبز که به حاشيه پرتاب شده بودند، با انتخابات اخير موضوعيت خود را کاملاً از دست داده‌اند.
فرج سرکوهي همکار بي‌بي‌سي و دويچه‌وله که اکنون در آلمان اقامت دارد، درباره وضعيت فتنه سبز و سران آن پس از انتخابات اخير گفته است: آقاي موسوي بااين توهم که با تظاهرات خياباني محدود به تهران و محدود به لايه‌هاي مشخصي از جامعه مي‌توان خواست خود رابه حکومت تحميل کرد، با همراهي با اعتراض‌هاي خياباني و با اميد توهمي به وادار کردن جمهوري اسلامي به عقب‌نشيني، ناخواسته و به تدريج از درون نظام و از بافت قدرت به بيرون از نظام پرتاب شد.
وي اضافه مي‌کند: جنبش سبز در اعتراض به تقلب در انتخابات برپا شد و با انتخاباتي بدون تقلب و با شرکت فعال مردم دليل وجودي خود را از دست داد.
وي همچنين با هجو مواضع برخي حاميان ويژه فتنه سبز گفته است: بخشي از اين افراد در شعارهاي جشن شادي، خيال آقاي موسوي را راحت کردند و پس از پيروزي تيم ملي فوتبال ايران بر کره جنوبي با شعار «ميرحسين، روحاني، رفتيم جام جهاني» از موسوي دستکم تا پايان مسابقه‌هاي جام جهاني برزيل، خداحافظي کردند. آقاي روحاني «اصول‌گراي معتدل» است و زندان آقايان موسوي و کروبي را به تلويزيون، گيرنده و ديش ماهواره‌اي مجهز خواهد کرد و اين دو نيز، که قرار بود در جنبش هواداران «وفادار» خود آزاد شوند، در پرتو فتح بزرگ همين هواداران پابرجا، مسابقه‌هاي فوتبال جام جهاني برزيل را، زنده از فرستنده‌هاي ماهواره‌اي خواهند ديد. در شعار جام جهاني، جاي «شيخ سابق اصلاحات»، آقاي کروبي، خالي است اما به ياري نقش معجزه‌آساي «قافيه»، مشکل حل شدني است. اگر در انتخابات 88 به آقاي کروبي رأي داديد، مي‌توانيد نام او را نيز به اين شعار اضافه کنيد و خيالتان راحت باشد که به دليل شمار هجاها و حرف آخر در سه واژه کروبي و جهاني و روحاني، ‌قافيه شعار به هم نمي‌خورد، مبارک است!

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10