(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 04 تـیـر 1392 - شماره 20525

گلايه از مصاحبه هاي تخريبي ملي پوشان سابق
سرمربي تيم ملي تکواندو: اعتماد به نفس تيم را پايين نياوريد
نگاهي به رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي و تفاوت هايي که ميان آزاد کاران و فرنگي کاران وجود دارد
خداحافظي قهرمانان المپيک با تيم ملي کشتي فرنگي
ناراحتي مسي از قهرمان نشدن در جام جهاني
ژاپن زاکروني،همان اسپانياي آسياست
انتقاد تند فرديناند از فوتبال جزيره تيم ملي انگليس فاقد هويت است
   


سرمربي تيم ملي تکواندو از مصاحبه‌هاي برخي از ملي‌پوشان سابق تيم ملي در رابطه با انتقاد از کنار گذاشته شدن عليرضا نصر آزاداني و تصميمات کادر فني ابراز ناراحتي کرد.
مرتضي کريمي گفت: از مصاحبه‌هاي تخريبي که برخي از دوستان ما داشتند ناراحتم. مصاحبه‌هاي ملي‌پوشان سابق تيم ملي، روحيه جوانان را خراب مي‌کند. ما در اين زمان نياز به حمايت آنها داريم. من قبل از شروع اردوها و در اين مدت برگزاري اردوها بارها از اين دوستان خواستم که کنار تيم بيايند و به ما کمک کنند، اما نيامدند. اين طور مصاحبه ها و حرف‌ها اعتماد به نفس ملي‌پوشان جوان تيم ملي را پايين مي‌آورد و براي تيم ضرر دارد. براي اين دوستان عزيز متاسفم که اين روش را در پيش گرفته‌اند.
سرمربي تيم ملي تکواندو با اشاره به اين که شرايط فعلي ملي‌پوشان بسيار خوب است، يادآور شد: طي روزهاي گذشته جوانان تيم ملي مصاحبه‌هاي انجام شده و حرف‌هاي ملي‌پوشان سابق تيم ملي را شنيده و ديده‌اند، اما صحبتي با آنها داشتم و شرايط را برايشان توضيح دادم. خدا را شکر شرايط همه آنها خوب است و مشکلي وجود ندارد. کريمي با تاکيد بر اين که پاسخگوي تمام نتايج تيم ملي در مسابقات قهرماني جهان است، ادامه داد: به جواناني که انتخاب کرده‌ام و خودشان را نشان داده‌اند، اطمينان کامل دارم. اين ملي‌پوشان زحمت زيادي کشيده‌اند و همه چيز را تحمل مي‌کنند. من بايد از آنها حمايت کنم. وي در پاسخ به اين سوال که بعد از جدايي يوسف کرمي و عليرضا نصر که به ترتيب کاپيتان‌هاي اول و دوم تيم ملي بودند، حالا چه کسي کاپيتان تيم ملي است؟ گفت: مسعود حجي زواره نسبت به بقيه ملي‌پوشان تجربه بيشتري دارد و او کاپيتان تيم در مسابقات قهرماني جهان خواهد بود.
سرمربي تيم ملي تکواندوي بزرگسالان ايران با اشاره به اين که طبق برنامه‌ريزي انجام شده، تنها 16 روز مفيد تا قبل از اعزام به مسابقات قهرماني جهان فرصت وجود دارد، اظهار کرد: سعي داريم در اين فرصت اندک باقي مانده، کارهاي سرعتي و چابکي انجام دهيم و روي کارهاي تخصصي، تمرکز خواهيم داشت. ان‌شاءالله در مدت باقي مانده، ملي‌پوشان به مرز آمادگي لازم مي‌رسند. خدا را شکر فدراسيون تکواندو در اين هفته‌هاي اخير توجه ويژه‌تري داشته و علي‌رغم مشکلات مالي که دارد به مشکلات ما مي‌رسد که همين براي ما کافي است.

 


رقابتهاي انتخابي تيم هاي ملي کشتي آزاد و فرنگي در حالي به صورت همزمان در سالن شهداي هفتم تير تهران برگزار شد که دستاوردهاي فني اين دو رشته به هيچ وجه شباهتي با هم نداشت. به نظر مي‌رسد که وضعيت آزادکاران مثل گذشته بهتر از فرنگي‌کاران است و حضور چهره‌هاي نامدار در اين رقابت‌ها نيز حکايت از همين اتفاق دارد.
حوزه مديريت تيم‌هاي ملي کشتي با توجه به برنامه‌هاي مدون و محدوديت زمان تا رقابتهاي جهاني 2013 مجارستان تصميم گرفت، فرصت باقيمانده را از دست ندهد و مرحله نهايي رقابتهاي انتخابي کشتي آزاد و فرنگي را بصورت همزمان طي روزهاي 30 و 31 خرداد به ميزباني پيرترين سالن کشتي پايتخت برگزار کند. به هر حال اين پيکارها طبق برنامه با حضور اکثر مدعيان کشور برگزار شد، اما اتفاقات و دستاوردهاي کشتي آزاد و فرنگي به هيچ عنوان با يکديگر يکسان و همسو نبود. به طوري‌که در کشتي آزاد تمامي مدعيان حتي المپيکي ها هم با تمام توان به ميدان آمدند و کشتي هاي زيبا و جذابي را به نمايش گذاشتند، اما در کشتي فرنگي خبري از نامداران و المپيکي ها نبود و جدال مدعيان با ابهامات و اما و اگرهاي فراواني به پايان رسيد.
ابهامات از جايي آغاز شد که پس از مراسم وزن کشي مدعيان اوزان هفتگانه کشتي فرنگي، نام مردان طلايي المپيک يعني حميد سوريان، اميد نوروزي و قاسم رضايي ديده نشد و حتي از المپيکي‌هاي ديگر همچون سعيد عبدولي،حبيب‌اله اخلاقي و بشيرباباجانزاده هم خبري نبود. غيبت مدعيان و بزرگان کشتي فرنگي در حالي در رقابتهاي انتخابي تيم ملي براي حضور در رقابتهاي جهاني 2013 مجارستان به چشم آمد که پيش از اين اعضاي کادر فني تيم ملي، نويد حضور تمامي مدعيان را داده و بارها در پاسخ به سوالاتي در اين خصوص، روزهاي درخشان و بدون حاشيه اي را در کشتي فرنگي پيش بيني کرده بودند. هرچند غيبت بزرگان کشتي فرنگي باعث جولان و تاخت و تاز جوانان با انگيزه و مدعي تيم ملي شده بود، اما بايد قبول کرد عدم حضور اين بزرگان در ترکيب تيم ملي اعزامي به رقابتهاي جهاني مي تواند تبعات زيادي را داشته باشد. البته برخي از متوليان فدراسيون کشتي و اعضاي کادر فني با بي توجهي ظاهري به اين موضوع، متفق القول اعلام کردند از تمامي مدعيان دعوت به عمل آمده بود و غيبت اين نفرات نيز براي آنها بسيار گران تمام خواهد شد!
حسن رنگرز نايب رئيس فدراسيون کشتي در مواجهه با اين سوال که چرا خبري از المپيکي ها در رقابتهاي انتخابي نبود گفت: ما همه را دعوت کرديم و مطمئنا شوراي فني کشتي فرنگي تصميم عاجل و قاطعي را در اين خصوص اتخاذ خواهد کرد. اظهارات نايب رئيس جوان فدراسيون بسيار جدي بود و مي شد استنباط کرد که غيبت بزرگان المپيکي حتي مي تواند به حذف طولاني مدت آنان از ترکيب تيم ملي تمام شود. عبداله چمن گلي مربي ارشد تيم ملي کشتي فرنگي نيز در پاسخ به اين سوال که تکليف المپيکي هاي غايب در رقابتهاي انتخابي چيست، صراحتا اعلام کرد: مطمئنا اين نفرات جايي در ترکيب تيم ملي نخواهند داشت و شما در عمل هم خواهيد ديد تيمي که به رقابتهاي جهاني 2013 مجارستان مي رود از همين مدعيان رقابتهاي انتخابي تشکيل خواهد شد. چمن گلي وعده يک تحول اساسي و بنيادي را در ترکيب تيم ملي کشتي فرنگي داد و رسما اعلام کرد غائبين رقابتهاي انتخابي، ديگر جاي مشخص و مطمئني در تيم او ندارند.
بدين ترتيب پايان رقابتهاي انتخابي تيم ملي کشتي فرنگي و غيبت المپيکي ها نشان دهنده يک خانه تکاني اساسي براي رقابتهاي جهاني مجارستان است که حدود سه ماه ديگر در بوداپست برگزار خواهد شد. ضمنا حاشيه هاي کشتي فرنگي در حالي رخ داد که کشتي آزاد همچون گذشته روال طبيعي و معمولي خود را طي کرد و تمامي مدعيان در رقابتهاي انتخابي به ميدان رفتند. در کشتي آزاد همان طور که پيش بيني مي شد شاهد حضور مردان المپيکي همچون حسن رحيمي، مسعود اسماعيل پور، احسان لشگري و کميل قاسمي بوديم و غيبت سه المپيکي ديگر هم با توجيه منطقي و هماهنگي‌هاي لازم رخ داده بود. مهدي تقوي به دليل از دست دادن مادرش در شرايط روحي مناسبي قرار نداشت و رضا يزداني هم به دليل مصدوميت از ناحيه زانو و گذراندن دوران درمان ترجيح داد در رقابتهاي انتخابي به ميدان نرود. صادق گودرزي هم با توجه به نارضايتي از شرايط موجود و عدم رسيدگي به مشکلاتش از مدتها پيش با عرصه ملي خداحافظي کرده بود و حتي با غيبت در اردوهاي آماده سازي قبلي، تيم ايران در رقابتهاي دوستانه با امريکا را نيز همراهي نکرد.
آنچه مسلم است مرحله نهايي رقابتهاي انتخابي تيم هاي ملي کشتي آزاد و فرنگي براي حضور در رقابتهاي جهاني 2013 مجارستان نشان داد کشتي ايران بايد به زودي منتظر اتفاقات و حواشي زيادي باشد. به ويژه آنکه تکليف مجمع عمومي و انتخاب رئيس فدراسيون نيز هنوز مشخص نشده و کشتي ايران راهي را طي مي کند که فعلا نه مدير دائمي و قانوني در راس امور قرار دارد و نه منابع مالي مطمئني در اختيار فدراسيون است.

 


مهاجم آرژانتيني بارسلونا نداشتن افتخار در جام‌جهاني را بزرگ‌ترين ناراحتي‌ خود در دنياي فوتبال توصيف کرد.
ليونل مسي که اين روزها سرگرم پرونده‌ مالياتي خود است، موفقيت در جام جهاني را بزرگ‌ترين آرزوي فوتبالي خود توصيف کرد. او که چهار بار پياپي بهترين بازيکن جهان شده است، بزرگ‌ترين آرزوي خود را قهرماني با آرژانتين در جام‌جهاني اعلام کرد.مسي در گفت‌وگو با روزنامه‌ "کوريره دلاسرا" عنوان کرد: بين کسب پنجمين توپ طلاي فيفا و قهرماني با آرژانتين در جام‌جهاني بي‌شک قهرماني با آرژانتين را انتخاب مي‌کنم.
اين ستاره آرژانتيني در ادامه با بيان اين که فوتبال در زندگي شخصي او هيچ نقشي ندارد و همسرش به هيچ وجه به فوتبال او اهميت نمي‌دهد، گفت: در خانه هيچ وقت فوتبال نمي‌بينم، زيرا همسرم حوصله ديدن فوتبال را ندارد. وقتي به خانه مي‌روم و به او مي‌گويم که دو يا سه گل به ثمر رسانده‌ام، اصلا به حرف‌هاي من توجهي نمي‌کند.

 


زاکروني عملکرد تيم ملي اسپانيا و باشگاه بارسلونا را الگوي مناسبي براي تيمش مي داند
تيم ملي ژاپن به عنوان قهرمان قاره آسيا در رقابت هاي جام کنفدراسيون هاي سال 2013 برزيل شرکت کرد و با وجود دو باخت مقابل برزيل و ايتاليا و حذف زودهنگام از گردونه اين رقابتهادرمرحله گروهي، اين تيم نشان داد که مي تواند يکي از قدرت هاي فوتبال دنيا باشد و قطعا از سامورايي هاي آبي به عنوان يکي از پديده هاي جام کنفدراسيون ها ياد خواهد شد.
بازي ژاپن مقابل ايتاليا ،بازي اي متکي به پاسکاري هاي مدام بازيکنان ژاپن بود و شاگردان زاکروني در آن بازي کار را براي آتزوري ها واقعا سخت کرده و به آساني سه امتياز اين بازي را به شاگردان پراندلي ندادند. بازي تيکي تاکاي ژاپن در مصاف با ايتاليا تعجب مردم سرتاسردنيا را به همراه داشت و يادآور سبک بازي اسپانيا در سالهاي اخير بود. البته اين اصلا تصادفي نيست.زاکروني سرمربي ايتاليايي ژاپن که در سال 2010 کارش را با سامورائي‌هاي آبي آغاز کرد در طول اين 3 سال تلاش کرد تاسبک کاري تيم ملي اسپانيا را به عنوان الگوي کاري براي شاگردانش تعريف کند.ميگل رودريگو،سرمربي تيم ملي فوتسال ژاپن که بارها با زاکروني گفت وگو کرده و ساعتها با او به همکاري مشترک پرداخته، در صحبت هايي درتوصيف زاکروني گفته:« او ايتاليايي نيست. او شيفته سبک کاري اسپانيا، با دراختيار گرفتن مالکيت توپ و فشار رو به جلو است. او چندين پيشنهاد کاري از اسپانيا داشت و واقعا خوشحال مي شود که روزي بتواند در اسپانيا مربيگري کند.»بعد از باخت 0-4 ژاپن مقابل برزيل در ديداري دوستانه در ورشو، انتقادات زيادي به تيم زاکروني وارد شد و خيلي ها حتي اين بازي دوستانه را مصاف «بچه ها با بزرگ ترها» خواندند ولي شاگردان زاکروني در جام کنفدراسيون ها نشان دادند که حرفهاي زيادي براي گفتن دارند ودرمسير مناسبي حرکت مي کنند. زاکروني مي داند که بايد همين مسير را دنبال کرد و بازيهاي دوستانه مقابل تيم هاي بزرگ را در مسيرکاري اش قرار داده. سرمربي تيم فوتسال ژاپن ادامه داد:«‌در فدراسيون ژاپن همه متفق النظر معتقدند که بايد در همين مسير به حرکت ادامه داد. برد بارسلونا مقابل سانتوس، در فينال جام باشگاه هاي جهان، تاثيرگذاري زيادي در ژاپن داشت. دراينجا پايه هاي قوي اي در مسائل تکنيکي وجود دارد.هدف تعريف شده درژاپن اين است که تيم ملي اين کشور بتواند به مرحله يک چهارم نهايي رقابت هاي جام جهاني 2014 برزيل برسد.در جام جهاني فوتسال، زاکروني کمک زيادي به ما کرد. من خيلي با اعضاي کادر فني تيم ملي فوتبال ژاپن صحبت مي کنم تا بتوانيم تمرينات مناسبي براي تيممان طراحي کنيم.»

 


مدافع پيشين تيم‌ ملي فوتبال انگليس، عملکرد اين تيم را مورد انتقاد قرار داد.
به دنبال عملکرد ضعيف تيم زير 21 ساله‌هاي انگليس در مسابقات قهرماني اروپا، ريو فرديناند، مدافع منچستريونايتد تاکيد کرد، تيم ملي فوتبال انگليس هويت خود را از دست داده و اميدي به آينده اين تيم که 47 سال است جام مهمي را به دست نياورده، ندارد.فرديناند در گفت‌و‌گو با شبکه تلويزيوني «اسکاي اسپورت» گفت: اگر شما بازي تيم‌هاي ايتاليا، اسپانيا و يا آلمان را نگاه کنيد بدون اينکه توجهي به رنگ لباس‌هاي آنها داشته باشيد از سبک بازي‌شان، تيم‌ها را تشخيص مي‌دهيد. اين تيم‌ها هويت خاص خود را دارند ولي تيم ما فاقد چنين هويتي است.ما در سال 1966 در جام جهاني قهرمان شديم، چون خودمان بوديم و از کسي کپي‌برداري نمي‌کرديم. ما به سبک انگليسي‌ها بازي مي‌کرديم و آن سبک بازي ما و هويت فوتبال‌مان بود. آيا ما هويت‌مان را حفظ کرديم؟ فکر نمي‌کنم اينطور بوده باشد.
مدافع پيشين تيم ملي انگليس تصريح کرد: درست است که ما تعدادي از بهترين بازيکنان دنيا را در اختيار داريم ولي بايد با يک سيستم کاربردي و درست در کنار هم قرار بگيرند. مدافع 34 ساله شياطين سرخ که 81 بازي ملي در کارنامه‌اش دارد، خاطر نشان کرد: پرسش من از اين مربيان اين است که چرا از بازيکنان جوان‌تر مي‌خواهند که در ميدان مسابقه توپ را به بازيکنان باتجربه‌تر پاس بدهند؟ آيا اين مربيان با خود نمي‌گويند که بازيکنان جوان بايد ياد بگيرند که چگونه در اين شرايط عمل کنند؟ بايد به جوانان تيم‌هاي اسپانيا، هلند، ايتاليا و آلمان نگاه کنيم که تا زماني که بازيکن موردنظر را پيدا نکرده‌اند، توپ را در اختيار خود دارند. آنها از در اختيار داشتن توپ هراسي ندارند و همين باعث رشدشان شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10