(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 04 تـیـر 1392 - شماره 20525

کوتاه اقتصادي
توسط سازمان هواپيمايي انجام شد
تعليق 42 مجوز دفاتر خدمات مسافرت هوايي در3ماهه امسال
ادامه‌کاهش قيمت سکه و ارز در بازار
امروز با حضور رئيس‌جمهور انجام مي‌شود
افتتاح 14 طرح جديد نفتي در لاوان
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خبر داد
کاهش قيمت خودروهاي داخلي بين 2 تا 6 ميليون تومان در بازار
معاون وزير صنعت و تجارت: ظرفيت توليد فولاد ايران از مرز 24 ميليون تن عبور مي‌کند
اقتصاددان نشريه فوربس: نقض تحريم ايران توسط بانک‌ها نشان از تضعيف موقعيت آمريکا دارد
از سوي اتحاديه و شرکت پشتيباني امور دام قيمت گوشت قرمز تازه و منجمد اعلام شد
معاون وزير راه و شهرسازي: سيستم پيش‌فروش بليت اتوبوس هميشگي و مستمر شد
با بهره‌برداري از بزرگترين طرح ذخيره‌سازي ايران از واردات گاز ترکمنستان بي‌نياز مي‌شود
   


* سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو با اعلام اجراي 4 طرح بزرگ آبي با همکاري کشورهاي ارمنستان، آذربايجان و جمهوري خودمختار نخجوان گفت: ايران با 27 کشور جهان همکاري آبي دارد.
عليرضا دايمي گفت: هم‌اکنون در استان آذربايجان‌شرقي در حال اجراي 4 طرح بزرگ با همکاري کشورهاي ارمنستان، آذربايجان و جمهوري خودمختار نخجوان هستيم.
* معاملات مسکن در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 75 هزار مورد افزايش يافته که بيشترين سهم افزايش معاملات مربوط به خريد و فروش است.
در فصل بهار امسال نزديک به نيم ميليون قرارداد مسکن در کشور ثبت شده که نسبت به سال گذشته افزايش يافته که از اين ميزان افزايش 44 هزار قرارداد مربوط به خريد و فروش است و نزديک به 30 هزار قرارداد در بخش اجاره منعقد شده است.
* واردات ايران از آمريکا در دو ماهه نخست سال جاري با افزايش نزديک به 125درصدي به حدود 4000 تن رسيد. براساس جديدترين آمار گمرک ايران در دو ماهه نخست سال 1392 ارزش واردات ايران از آمريکا با افزايش نزديک به 11درصدي به بيش از 6/18ميليون دلار رسيد. همچنين در همين مدت ايران تنها 42 تن کالا به ارزش تقريبي 106 هزار دلار به آمريکا صادرات داشت.
عمده‌ترين محصولات وارداتي ايران از آمريکا شامل کره بسته‌بندي شده، مکمل‌هاي دارويي و غذايي، خمير چوب، دستگاه‌هاي محرک ماهيچه قلب، ورق آلياژي، تخم سبزيجات، آنتي‌ بيوتيک و برخي تجهيزات و ابزارهاي پزشکي بود.
اين در حالي است که در همين مدت ايران تنها مقدار ناچيزي کشمش، زعفران و فرش به آمريکا صادر کرد.
* توليد شيشه جام طي دو ماهه نخست سال جاري به 167 هزار تن رسيد که نسبت به دو ماهه نخست سال 91 رشد 7/3درصدي را نشان مي‌دهد. ميزان توليد شيشه جام در ارديبهشت ماه سال جاري به مرز 89 هزار تن رسيد که سهم بيش از 53 درصد از عملکرد دو ماهه را داشت.
علاوه بر اين، طي دو ماهه نخست امسال 70 هزار و 600 تن ظروف شيشه‌اي، 12هزار و 700 تن چيني بهداشتي و شش هزار و 700 تن ظروف چيني توليد شد.
* معاون سازمان توسعه تجارت از رشد 7/15درصدي صادرات لوازم خانگي در سال 91 خبر داد و گفت: رقم اين توليدات 288 ميليون دلار شد که با وزني معادل 3/82 هزارتن، نسبت به سال 90، 14/9 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
کيومرث فتح‌الله کرمانشاهي عنوان کرد: عراق، افغانستان، ايتاليا، امارات متحده عربي و قزاقستان پنج کشور نخست هدف بازار لوازم خانگي ايران به شمار مي‌آيند و در اين سال 72درصد از کل لوازم خانگي کشور به عراق صادر شده است.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش شماره‌هاي 2270 الي 2275، 2220، 2221، 2223، 2224، 2239 و 2267 الي 2269 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


مسئول دبيرخانه کميته فني سازمان هواپيمايي کشوري از تعليق 42 مجوز دفتر خدمات مسافرت هوايي طي 3 ماه ابتداي امسال خبر داد.
محمدحسين اکبري در اين باره اظهار داشت: براساس بند الف از ماده يک آئين‌نامه نظارت بر تاسيس و فعاليت دفاتر خدمات مسافرت هوايي، جهانگردي و زيارتي طي 3 ماه ابتداي سال جاري در مجموع 41 مجوز صادر شد که از اين تعداد 6 مجوز مربوط به تهران و 35 مجوز مربوط به شهرستان‌ها بوده است.
وي تعداد مجوزهاي لغو شده در مدت مذکور را 12 فقره اعلام کرد و افزود: همچنين براساس بازرسي‌هاي به عمل آمده از 25 دفتر خدمات مسافرت هوايي در کل کشور توسط بازرسان کميته‌فني سازمان هواپيمايي کشوري طي همين مدت 42 مجوز به دليل عدم رعايت قوانين و تطبيق با آئين‌نامه دفاتر خدمات مسافرت هوايي تعليق و 19 مجوز به جهت رفع مشکلات آئين‌نامه‌اي در بازرسي‌هاي کارشناسان کميته فني و رضايت شاکيان پرونده‌هاي مطرح شده رفع تعليق شده است.
مسئول دبيرخانه کميته فني سازمان هواپيمايي کشوري با اشاره به اختصاص 7 مجوز به ايثارگران در 3 ماه گذشته تصريح کرد: از ابتدا تاکنون 2438 دفتر خدمات مسافرت هوايي تشکيل شده که 993 دفتر در تهران و 1445 دفتر در شهرستان تاسيس شده است.

 


با ادامه روندکاهش قيمت طي هفته گذشته، اين کاهش کماکان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار کيهان روز يکشنبه هر قطعه سکه طرح قديم 980 هزار تومان، نيم سکه 520 هزار تومان، ربع سکه 350 هزار تومان و سکه گرمي 240 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز شنبه به ترتيب 30، 70، 30 و 30 هزار تومان کاهش داشتند.
اين گزارش مي‌افزايد: روز يکشنبه هر دلار آمريکا 2 هزار و 950 تومان، يورو 3 هزار و 950 تومان و پوند انگليس 4 هزار و 800 تومان فروخته شد که نسبت به روز شنبه به ترتيب 240، 250 و 350 تومان کاهش قيمت را نشان مي‌دهد.
دلايل افت قيمت ارز و سکه در بازار
عضو شوراي پول و اعتبار پيش‌بيني عدم تحقق سود مورد انتظار، تحولات سياسي اخير و کاهش تقاضا براي واردات کالا را از عوامل اصلي کاهش قيمت ارز عنوان کرد و گفت: قطعا اين پديده را نمي‌توان به اقدام چند دلال مرتبط دانست.
کوروش پرويزيان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به روند کاهشي قيمت ارز و سکه در بازار اظهار داشت: علائمي که هم‌اکنون در بازار وجود دارد روند را به صورت کاهشي نشان مي‌دهد مگر اينکه متغير ديگري وارد شده و موجب توقف يا افزايش قيمت‌ها شود.
وي افزود: به نظر مي‌رسد در چند روز گذشته تقاضاي واسطه‌گري و دلالي کاهش يافته که علت اصلي اين اتفاق پيش‌بيني تحقق مورد انتظار در اين بازارها است.
عضو شوراي پول و اعتبار تصريح کرد: دليل اين پيش‌بيني تحولات سياسي و تغييرات ديدگاه در ارتباطات بين‌الملل است و از طرف ديگر کاهش ميزان تقاضا به واسطه واردات کالا است به طوري که در چند ماه اخير فشار تقاضا براي واردات کاهش يافته و همين مسئله موجب افت نياز واردکنندگان به ارز است.
وي با اشاره به نتيجه فروش ارز در بازار مبادله‌اي، گفت: از زمان شکل‌گيري اين بازار تاکنون حجم تقاضاي پوشش داده شده در مقايسه با سال‌هاي قبل کمتر است؛ بنابراين، اين عوامل بر کاهش قيمت ارز در بازار آزاد موثر بوده است.
رئيس موسسه عالي بانکداري افزود: در کوتاه‌مدت روند کاهشي قيمت‌ها وجود دارد اما در بلندمدت به عوامل متعددي بستگي دارد و بايد براساس برآوردها در اين زمينه اظهارنظر کرد؛ هم‌اکنون قيمت اونس در بازار جهاني کاهش يافته و اين پديده به کاهش نرخ‌ها در بازار سکه و حتي ساير بازارها تاثيرگذار بوده است.
وي با بيان اينکه اميدواريم قيمت‌ها به سمت تعادلي و متناسب با رشد اقتصادي کشور حرکت کند، گفت: قطعا اين پديده را نمي‌توان به اقدام چنددلال و واسطه‌گر در بازار مرتبط دانست؛ البته همه عوامل در بازار تاثيرگذار هستند.
وي در پاسخ به اين سوال که آيا رسيدن قيمت ارز و سکه به اين ارقام ماندگار خواهد بود و مجددا به قيمت‌هاي يک ماه گذشته برنمي‌گردد، اظهار داشت: به صورت برآوردي مي‌توان تحليل‌هايي در اين زمينه داشت اما اينکه بدانيم در آينده چه تحولاتي در بازار ارز روي خواهد داد، به طور دقيق نمي‌توان پيش‌بيني کرد؛ اما براي سال جاري اميدواريم شاهد نوسان در بازار ارز نباشيم.
وي در مورد قيمت واقعي ارز در بازار گفت: اگر روند گذشته طي مي‌شد قيمت ارز حدود 2 هزار تومان برآورد مي شد اما برخي مسائل و تصميمات موجب افزايش نرخ ارز شد؛ اما با توجه به گزارش ارائه شده توسط رئيس کل بانک مرکزي ذخاير ارزي پاسخگوي نيازهاي کشور خواهد بود.

 


14 طرح جديد نفتي با هدف افزايش ظرفيت توليد بنزين، گازوئيل و سوخت هواپيما با استاندارد يورو 4 از اتحاديه اروپا توسط رئيس‌جمهوري به طور رسمي در پالايشگاه نفت لاوان افتتاح خواهد شد.
محمدعلي دادور در گفت‌وگو با مهر با بيان اينکه امروز با حضور رئيس‌جمهور طرح توسعه و بهينه‌سازي و 14 طرح جديد نفتي در پالايشگاه نفت لاوان به طور رسمي افتتاح و به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: هم اکنون توليد بنزين با استاندارد يورو 4 اتحاديه اروپا در اين واحد پالايشگاهي آغاز شده است.
مديرعامل پالايشگاه لاوان با اعلام اينکه با راه‌اندازي اين طرح روزانه 8/2 ميليون ليتر بنزين و حدود 4 ميليون ليتر به ظرفيت توليد محصولات نفتي با استاندارد يورو 4 کشور افزوده مي‌شود، علاوه بر اين افزايش توليد گاز مايع به بيش از 200 تن، بنزين هواپيما به يک ميليون ليتر، نفت کوره به 2 ميليون ليتر و گوگرد گرانول به 30 تن در روز از ديگر اهداف راه‌اندازي واحدهاي جديد پالايشگاهي در لاوان است.
اين مقام مسئول با يادآوري اينکه خرداد ماه سال جاري هم ظرفيت پالايش نفت پالايشگاه لاوان با افزايشي حدود 20 درصدي به 60 هزار بشکه در روز رسيده اظهار داشت: همزمان با افزايش ظرفيت پالايش نفت و توليد بنزين و گازوئيل سهم نفت کوره در اين واحد پالايشي کاهش يافته از اين رو سهم نفت کوره در سبد پالايش نفت از 37 به 20 درصد کاهش يافته است.
دادور در تشريح راه‌اندازي 14 طرح جديد در پالايشگاه نفت لاوان، توضيح داد: راه‌اندازي واحد تصفيه هيدروژني، تبديل کاتاليستي نفتاي سنگين و واحد تقطير در خلأ اين پالايشگاه نفت با هدف استحصال گازوئيل مرغوب از ته‌مانده‌هاي برج تقطير همچون «وکيوم باتوم» امروز رسما وارد مدار بهره‌برداري مي‌شود.
وي ظرفيت توليد اين واحد جديد را حدود 300 هزار ليتر گازوئيل کم گوگرد در روز عنوان کرد و افزود: براي نخستين بار با بهره‌برداري از اين پروژه امکان استحصال گازوئيل مرغوب از وکيوم باتوم و قير فراهم شده است.
مديرعامل پالايشگاه لاوان همچنين با اشاره به نصب و راه‌اندازي 12 دستگاه مخازن جديد ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي از راه‌اندازي شبکه توليد و توزيع جديد برق خبر داد و يادآور شد: ساخت و بهره‌برداري از واحد جديد آب شيرين کني، حوضچه بخار، آب مقطر و واحد جديد سبک‌سازي آب صنعتي از ديگر طرح‌هاي آماده افتتاح و راه‌اندازي است.
مديرعامل پالايشگاه نفت لاوان با بيان اينکه واحد جديد هواي فشرده و شبکه برداشت آب از دريا هم‌ راه‌اندازي شده تبيين کرد: ساخت و بهره‌برداري از شبکه جديد جمع‌آوري گازهاي مشعل، مخازن جديد ذخيره‌سازي آب و تاسيسات جديد نفتي و مخابراتي و آزمايشگاه‌هاي مرجع فرآورده‌هاي نفتي از ديگر پروژه‌هاي جديد اين شرکت پالايشگاهي است.
وي درخصوص راه‌اندازي 12 دستگاه مخزن جديد ذخيره‌سازي فرآورده نفتي در جزيره لاوان، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازي اين تعداد مخزن حدود 240 ميليون ليتر به ظرفيت ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي کشور به‌ويژه بنزين و گازوئيل افزوده شده است.
پيشرفت طرح‌هاي پالايشي
در غياب خارجي‌ها
معاون وزير نفت با اعلام اين که در تابستان امسال 3 طرح پالايشي به بهره‌برداري مي‌رسد گفت: ايران به دليل عدم پايبندي شرکت‌هاي اروپايي و آمريکايي طرف قرارداد با ايران در اجراي طرح‌هاي پالايشي از آنها شکايت خواهد کرد.
علي‌رضا ضيغمي با بيان اين که ايران از جوامع بين‌المللي به‌ويژه کشورهاي اروپايي و آمريکايي شاکي است، گفت: در حالي که اين شرکت‌ها به دليل تحريم به قرارداد خود پايبند نبودند که بيشتر اين قراردادها با پالايشگاه‌هاي خصوصي بسته شده بود.
به گفته وي به غير از 2 پالايشگاه آبادان و امام خميني(ره) شازند-اراک 7 پالايشگاه ديگر به بخش خصوصي واگذار شده است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران افزود: از سوي ديگر با وجود اين که طرح‌هاي پالايشي ايران جهت توليد فرآورده‌هايي متناسب با استانداردهاي بين‌المللي و در جهت حفظ محيط زيست اجرا مي‌شود اما شرکتهاي غربي از اجراي تعهدات خود سرباز زدند.
ضيغمي با اظهار اين که با وجود تحريم‌ها برخي از طرح هاي پالايشي به تدريج تکميل و به بهره‌برداري رسيده است و تا تابستان امسال 3 طرح جديد ديگر افزايش توليد بنزين با استاندارد يورو 4 راه‌اندازي مي‌شود گفت: هم‌اکنون آخرين مراحل راه‌اندازي و پيش‌راه‌اندازي طرح‌هاي بنزين‌سازي پالايشگاه تبريز، اصفهان و طرح توسعه پالايشگاه لاوان در حال انجام است.
ضيغمي در مورد پروژه بنزين‌سازي پالايشگاه اصفهان نيز با اعلام اين که اين طرح در حال راه‌اندازي است گفت: پيش از اين براي تامين کاتاليست‌هاي اين پالايشگاه مجبور به واردات بوديم که مشکلاتي در اين زمينه ايجاد شده بود اما اکنون با بومي شدن توليد اين نوع کاتاليست‌ها برطرف شد و در حال حاضر پالايشگاه اصفهان در شرف راه‌اندازي است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به اين که کل نيازهاي کاتاليستي توسط مراکز پژوهشگاهي و دانشگاهي بومي‌سازي شده گفت: هم‌اکنون 10 کاتاليست در کشور بومي شده است و در حال حاضر کاتاليست‌هاي پالايشگاه لاوان و اصفهان توسط سازندگان داخلي ساخته مي‌شود.
وي همچنين با تاکيد بر اينکه کشور در ساخت ماشين‌آلات دوار و سنگين طي دو سال آينده خودکفا خواهد شد گفت: پيش از اين ماشين‌آلات دوار از خارج تهيه مي‌شد اما اکنون توسط متخصصان داخلي کشور ساخته مي‌شود و برنامه‌ريزي گسترده‌اي براي بومي کردن ماشين‌آلات سنگين صورت گرفته است.

 


کاهش شديد نرخ ارز به ريزش قيمت‌ها در بازار آزاد خودروهاي داخلي منجر شده است.
حسن زماني افشار رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي کشور در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار کرد: در يک هفته اخير با کاهش نرخ دلار قيمت بسياري از خودروهاي داخلي کاهش يافته است.
وي با بيان اين که بيشترين کاهش قيمت را در محصولات ايران خودرو شاهد بوده‌ايم، اظهار کرد: در يک هفته اخير قيمت پژو پارس از 38 به 32 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. قيمت پژو 405 نيز از 29 ميليون تومان به 27 ميليون تومان کاهش يافته است.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي کشور ادامه داد: قيمت سمند EF7 نيز از 28 به 26 ميليون و 500 هزار تومان و 206 تيپ 5 نيز از 42 به 40 ميليون تومان رسيده است.
وي افزود: در اين مدت قيمت محصولات سايپا نيز کاهش يافته است به گونه‌اي که قيمت تندر 90 مدل E2 پارس خودرو از 37 به 33 ميليون و 500 هزار تومان و تيبا از 22 به 21 ميليون و 500 هزار تومان رسيده است. قيمت پرايد فول نيز از 17 ميليون و 300 هزار تومان به 17 ميليون تومان کاهش يافته است.
زماني افشار درباره ميزان کاهش قيمت خودروهاي وارداتي، اظهار کرد: خودروهاي خارجي در چند وقت اخير افزايش قيمت زيادي نداشته‌اند به همين دليل هم‌اکنون نيز کاهش قيمت آنها قابل توجه نبوده است. البته در حال حاضر خريد و فروشي در اين بازار صورت نمي‌گيرد.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران و فروشندگان خودروي کشور اظهار کرد: در صورت ادامه يافتن روند کاهشي نرخ ارز پيش‌بيني مي‌کنيم قيمت خودروهاي داخلي و خارجي بيش از اين کاهش يابد.

 


معاون وزير صنعت، معدن وتجارت با بيان اينکه ظرفيت کشور در توليد فولاد امسال به بيش از 24ميليون تن مي‌رسد، پيش‌بيني کرد سال جاري 5 ميليون و700 هزار تن به ظرفيت سيمان اضافه شود.
وجيه‌الله جعفري درگفتگو با مهر با بيان اينکه سال گذشته توليد فولاد خام در بخش خصوصي و دولتي به حدود 14 ميليون و 890 هزار تن رسيد، گفت: ظرفيت ما نزديک به 20 ميليون تن است که با افزايش چند مجموعه جديد چون فولاد پاسارگاد در استان فارس، فولاد خزر در گيلان و فولاد نطنز در کاشان، 4ميليون تن به ظرفيت کشور اضافه مي‌شود، بنابراين اميدواريم که ظرفيت ما به بيش از 24 ميليون تن برسد.
وي افزود: ظرفيت محصولات فولادي الان حدود 30ميليون تن است و توليد ما نيز در سال گذشته 5/17ميليون تن بود که توليد مشابه در ارديبهشت ماه در فولاد خام و محصولات فولادي نسبتا مثبت بوده اما در برخي واحدها کاهش داشتيم که دليل اوليه آن، کاهش واردات شمش در سال گذشته است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص توليد سيمان در کشور اظهار داشت: توليد کلينکر تا پايان ارديبهشت نسبت به مدت مشابه 9/5 درصد و در دو ماهه ابتداي سال حدود 4 درصد رشد داشته همچنين توليد سيمان در ارديبهشت ماه 5/10 درصد و دو ماه ابتداي امسال حدود 5 درصد افزايش را تجربه کرده است.
جعفري با بيان اينکه صادرات سيمان طي 2 ماه با 48 درصد رشد همراه بوده افزود: در دو ماهه امسال حدود 27 ميليون و 600 هزار تن سيمان صادر شده، اين در حالي است که اين رقم در مدت مشابه سال قبل 18 ميليون و 700 هزار تن بوده ضمن اينکه صادرات کلينکر امسال با 46 درصد رشد مواجه شده است.
وي با اشاره به سرانه ظرفيت اسمي توليد ومصرف سيمان در کشور، گفت: سال 85 سرانه ظرفيت اسمي حدود 510 کيلوگرم بود که امروز به 1018 کيلوگرم رسيده است. در همين حال، سرانه توليد سال 85، 501 کيلوگرم بود که در پايان سال گذشته به 936 کيلوگرم رسيد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه سرانه مصرف سيمان سال 85، 510 کيلوگرم و سال 91، 732 کيلوگرم بوده گفت: پيش‌بيني ما براي سال اين است که 5 ميليون و 700 هزار کيلوگرم به ظرفيت ما اضافه شود که با افزايش 4 طرح جديد (يک طرح توسعه در استانهاي مازندران، البرز، خراسان رضوي، زنجان و فارس) اين ظرفيت افزوده شود.

 


اقتصاددان نشريه اقتصادي فوربس در يادداشتي نوشت: نقض تحريم ايران توسط بانک‌هاي جهان نشان‌دهنده تضعيف موقعيت آمريکاست؛ موقعيتي که تکان‌دهنده‌ترين شواهد زوال آن تحت لواي جريان‌هاي رسانه‌‌اي پنهان مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، ايمون فينگلتون کارشناس مسائل اقتصادي و سردبير پيشين فوربس و فايننشال تايمز در يادداشتي در نشريه اقتصادي فوربس نوشت: همان‌طور که در يادداشت‌هاي پيشين خود در اين نشريه خاطرنشان کرده بودم، اين روزها تکان‌دهنده‌ترين شواهد تضعيف موقعيت آمريکا در جهان در جريان‌هاي رسانه‌اي پنهان شده است.
به عنوان مثال، هفته گذشته زماني که مشخص شد، يک بانک ژاپني به طور فاحش تحريم‌هاي مالي آمريکا عليه ايران را نقض کرده شاهد نمونه ديگري بر اين ادعا بوديم.
گفته مي‌شود، اين بانک که شعبه‌اي از گروه مالي «ميتسوبيشي يواف‌جي» ژاپن است، 28 هزار مبادله به ارزش 100 ميليارد دلار را به نفع ايران و ديگر کشورهاي تحت تحريم آمريکا انجام داده است.
در اوايل قرن کنوني، چنين اتفاقي در شبکه‌هاي خبري پخش و در صفحه نخست تمام روزنامه‌ها منعکس مي‌شد، اما در حال حاضر چنين خبري تقريبا به آرامي و بدون سر و صدا پخش مي‌شود.
اغراق در اين مسئله مشکل به نظر مي‌رسد، ژاپن به علت داشتن مقررات و قوانين کنوني خود شناخته شده است و احتمالا هيچ صنعتي در اين کشور بيش از بانکداري به دقت مورد کنترل و بازبيني قرار نمي‌گيرد.
اين به آن معنا است که حقيقتا هر اقدامي در بانکداري ژاپن در ابتدا بايد براي وزارت دارايي اين کشور شفاف باشد.
به علاوه، وزارت دارايي ژاپن نه تنها در بانک «ميتسوبيشي يواف‌جي» بلکه در تمامي بانک‌هاي بزرگ اين کشور، افراد خود را مستقر کرده است.
در اين بانک نيز «تويو گويتن» يکي از افراد با سابقه ارشد اين وزارتخانه به عنوان مشاور ارشد فعاليت مي‌کند.
اين اقدام، کار بزرگي است که در ژاپن صورت گرفته و برخلاف منطق غرب که نخستين وظيفه چنين فردي لابي کردن با وزارتخانه به نفع بانک است، وظيفه چنين فردي در سيستم بانکداري ژاپن، اطمينان از نوع عملکرد بانک در راستاي اهداف وزارت دارايي توکيو است.
يعني اگر بخواهيم بر پياز داغ ماجرا بيفزاييم،‌ براي مردم ژاپن، اين وزارتخانه پرابهت‌ترين نماينده قدرت ژاپن است؛ در نتيجه، بي‌خبر بودن اين وزارتخانه از آنچه انجام شده باورکردني نيست، البته، بانک «ميتسوبيشي يواف‌جي» تنها بانکي نيست که تحريم‌ها را ناديده گرفته، ناظران نيويورک از 2 شعبه بانک‌هاي «اچ‌اس‌بي‌سي» و «استاندارد چارترد» در لندن نيز به عنوان بانک‌هايي که تحريم‌ها را نقض کرده‌اند، نام برده‌اند.
به هرحال، سيستم نظارتي انگليس در چند دهه اخير در ميان کشورهاي توسعه يافته از سهل‌انگارترين آنها بوده، اگرچه هر 2 بانک «اچ‌اس‌بي‌سي» و «استاندارد چارترد» مدت مديدي است که براي موفقيت مرموز خود در آسيا به شهرت رسيده‌اند، اما احتمالا بانک مرکزي انگليس در مورد مبادلات آنها با ايران هيچ نمي‌دانسته است. افرادي که حافظه خوبي دارند، مورد توشيبا در سال 1987 را به ياد مي‌آورند؛ در آن مورد، شعبه‌اي از توشيبا در توکيو، تحريم‌هاي آمريکا در مورد فروش ابزارآلات ماشيني دقيق به شوروي را به جنگ طلبيد، اين نقض تحريم‌ها، هفته‌ها در صفحه نخست نشريات قرار داشت و روابط آمريکا و ژاپن به تيرگي گراييد.
در حال حاضر، اين روند نشان‌دهنده بازتاب جالبي از ميزان قدرت نفوذ ژاپن در پشت صحنه‌اي است که به نظر مي‌رسد، هيچ‌کس در واشنگتن شجاعت جنگ با اين کشور را ندارد.
واضح است که وزارت خزانه‌داري آمريکا مدت زيادي است که از فعاليت‌هاي غيرقانوني بانک «ميتسوبيشي يواف‌جي» آگاهي دارد اما سياست ميانه‌رويي را اتخاذ کرده است.
مشکل اينجاست که وزارت خزانه‌داري آمريکا منبع تمام کشمکش‌ها بر سر منافع است چرا که اين وزارتخانه به ژاپن براي خريد اوراق قرضه آمريکا براي تامين سرمايه يک سوم کسري عظيم تراز حساب جاري اين کشور نيازمند است. گفته مي‌شود، چنين خريدهايي تحت کنترل وزارت دارايي توکيو قرار دارد؛ به علاوه، «ميتسوبيشي يواف‌جي» از قدرت پرابهت ديگري در سيستم بانکداري آمريکا بهره مي‌برد، از جمله مالکيت اين بانک در «يونيون بانک» يکي از بزرگترين بانک‌هاي کاليفرنيا و برخورداري از يک پنجم سهام مورگان استنلي است.

 


مديرعامل اتحاديه مرکزي دامداران از کاهش يک درصدي قيمت گوشت قرمز در هفته گذشته خبر داد و گفت: قيمت منطقي براي هر کيلوگرم گوشت قرمز در ماه رمضان 24هزار تومان است.
سعيد سلطاني در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: ميزان مصرف گوشت قرمز در ماه‌هاي سال حدود 80هزار تن است که در ماه‌هايي مانند ماه رمضان به حدود 90هزار تن مي‌رسد که مشکلي براي تأمين اين ميزان مصرف وجود ندارد.
وي افزود: باتوجه به اين که اخيراً از خروج غيرقانوني دام زنده از مرزها جلوگيري شده است به نظر نمي‌رسد نيازي به واردات گوشت قرمز براي تأمين نياز مصرف‌کنندگان در ماه رمضان داشته باشيم.
مديرعامل اتحاديه مرکزي دامداران اظهار کرد: قيمت خريد هر کيلوگرم لاشه گوسفند و گوساله از دامداران حدود 20هزار تا 20هزار و 700تومان است. هم‌چنين هر کيلوگرم دام زنده نيز حدود 10هزار تومان از دامداران خريداري مي‌شود که باتوجه به حاشيه سود منطقي از توليد تا مصرف، قيمت منطقي براي هر کيلوگرم گوشت قرمز در بازار حدود 24هزار تومان است. همچنين شرکت پشتيباني امور دام اعلام کرد: گوشت قرمز منجمد گاوي از در سردخانه به قيمت 16هزار تومان به فروش مي‌رسد.
سناريوي افزايش قيمت مرغ
باتوجه به در پيش‌ بودن ماه رمضان قيمت هر کيلو مرغ گرم در بازار آزاد رو به افزايش رفته و درحال حاضر قيمت اين کالا در خرده‌فروشي‌ها نزديک به 6500 تا 7100تومان است.
علي‌رغم اين که ستاد تنظيم بازار اعلام کرده است که در آستانه ماه رمضان در نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت هر کيلو مرغ منجمد را در استان تهران 5150 و در شهرستان‌ها 5200 تومان به فروش مي‌رساند، ولي قيمت اين کالا در بازار آزاد و خرده‌فروشي‌ها رو به افزايش گذاشته است.
اين درحالي است که براساس آخرين تصميمات ستاد تنظيم بازار قيمت هر کيلو گوشت مرغ نبايد بيش از 5700تومان باشد.
مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي نيز اعلام کرده که هر کيلوگرم گوشت مرغ در ماه رمضان نبايد بيش از 6000تومان به دست مصرف‌کننده برسد.
به گفته مقدم‌نيا باتوجه به کافي بودن ميزان ذخيره گوشت‌ مرغ و جوجه‌ريزي در ماه‌هاي گذشته مشکلي در تأمين گوشت مرغ ماه رمضان وجود ندارد و باتوجه به اين‌که درحال حاضر مرغداران هر کيلوگرم مرغ زنده را 3900 تا 4000 تومان مي‌فروشند اين فرآورده پروتئيني نبايد در ماه رمضان بيش از کيلويي 6000تومان به دست مصرف‌کننده برسد.
درحالي شاهد اظهارات فوق و برنامه‌ريزي ستاد تنظيم بازار براي جلوگيري از ايجاد تنش در بازار مرغ هستيم که تنها 15 روز بيشتر به آغاز ماه مبارک رمضان باقي نمانده و قيمت اين کالا در بازار و خرده‌فروشي‌ها روبه افزايش است.
اين درحالي است که پيش از آغاز سال جاري و در آستانه تعطيلات نوروز بازار مرغ دچار تنش شد و قيمت مرغ تا مرز 9000تومان نيز پيش رفت.
افزايش 2برابري ذخيره‌سازي تخم‌مرغ
مديرعامل اتحاديه مرغداران مرغ تخمگذار از صادرات 32هزار تن تخم‌مرغ از اسفند ماه سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: باتوجه به کاهش مصرف تخم‌مرغ در ماه رمضان بايد ميزان ذخيره‌سازي اين محصول به 10هزار تن افزايش پيدا کند.
هدايت اصغري اظهار کرد: ذخيره‌سازي 5000تني تخم‌مرغ به عنوان ذخيره چرخشي ماهانه به تصويب رسيده است که در انتظار ابلاغ مصوبه و تخصيص نهاده مدت‌دار از سوي شرکت پشتيباني امور دام براي آغاز ذخيره‌سازي است.
وي با تأکيد بر تأمين هرچه سريع‌تر نهاده‌هاي مرغداران براي ذخيره‌سازي تخم‌مرغ افزود: در سال جاري به صورت متوسط ماهانه بيش از 80هزار تن تخم‌مرغ توليد شده که بايد براي ذخيره‌سازي و صادرات 10هزار تن آن که مازاد بر مصرف است، برنامه ريزي کرد.

 


رئيس سازمان راهداري با بيان اينکه فروش بليت اتوبوس هم‌اکنون از طريق 2 پايگاه اينترنتي و 1100 دفتر فروش انجام مي‌شود، گفت: از اين پس پيش‌فروش بليت اتوبوس به صورت مستمر و هميشگي خواهد بود.
شهريار افندي‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در حال حاضر 27 شرکت حمل و نقلي عمومي جاده‌اي داراي سايت اينترنتي فروش بليت هستند.
وي ادامه داد: همچنين برخي از شرکت‌هاي تعاوني علاوه بر پيش‌فروش اينترنتي، به طريق پيامکي و تلفني نيز پيش‌فروش بليت را انجام مي‌دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصريح کرد: پايگاه اينترنتي www.mosaferyar.ir و www.payane.ir براي پيش‌فروش اينترنتي بليت اتوبوس در خدمت مسافران حمل و نقل عمومي جاده‌اي بوده که کمک بسزايي براي تهيه بليت بدون انجام سفر شهري است ضمن آنکه پيش‌فروش بليت از طريق ساير آدرس‌هاي اينترنتي اختصاصي شرکت‌هاي تعاوني حمل و نقل مسافر نيز انجام مي‌شود.
معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: طبق هماهنگي با کانون‌ها و انجمن‌هاي حمل و نقلي جاده‌اي مسافري، تلاش شد از اين پس فروش اينترنتي بليت اتوبوس هر چه مسنجم‌تر انجام شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تصريح کرد: با تلاش وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، از اين پس مردم مي‌توانند در هر زماني بليت‌هاي اتوبوس را به صورت پيش‌خريد دريافت کنند؛ سيستم پيش‌فروش بليت اتوبوس از اين پس به صورت مستمر و هميشگي نظير شرکت‌هاي هواپيمايي در شرکت‌هاي تعاوني اتوبوس‌راني جاده‌اي فعال است.
افندي‌زاده تأکيد کرد: اميدواريم از اين پس مسافران اتوبوس وقت خود را براي خريد بليت در خيابان‌ها هدر ندهند و به راحتي از طريق اينترنت، پيامک و تلفن بليت تهيه کنند.
معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه در فصل تابستان 1100 دفتر در پايانه‌ها و مراکز شهري، به مسافران خدمات ارائه مي‌دهند، تصريح کرد: از مردم مي‌خواهيم با برنامه‌ريزي سفر، بليت خود را از محل‌ پيش‌فروش اينترنتي و حضوري تهيه کنند تا شرکت‌هاي تعاوني بتوانند به اندازه کافي در اين ايام ناوگان در اختيار مردم قرار دهند.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي تأکيد کرد: از اين پس تلاش مي‌کنيم اطلاع‌رساني مناسبي در مورد نحوه فروش بليت اينترنتي و غيراينترنتي (حضوري) در سيستم حمل و نقل عمومي جاده‌اي مسافري، ارائه شود تا مردم با آگاهي کامل براي سفرهاي خود برنامه‌ريزي کنند.
معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: پيش فروش حضوري بليت اتوبوس در محل پايانه‌هاي عمومي مسافر و همچنين دفاتر مرکزي و دفتر فروش بليت سطح شهر شرکت‌هاي مسافربري براي سرويس‌هاي هر شرکت تعاوني مسافري انجام مي‌شود.

 


مشعل پالايشگاه گاز ثامن‌الحجج بعنوان بزرگترين طرح ذخيره‌سازي گاز کشور در منطقه شوريجه استان خراسان رضوي روشن شد.
مسعود سامي‌وند مديرعامل شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي در جمع خبرنگاران گفت: پس از راه‌اندازي مخزن ذخيره‌سازي گاز در سراجه قم، مخزن ذخيره‌سازي شوريجه که به نام ثامن‌الحجج(ع) مزين شده است، به عنوان دومين طرح ذخيره‌سازي در کشور و بزرگترين طرح ذخيره‌سازي در خاورميانه مطرح است که خوشبختانه شاهد روشن شدن پالايشگاه اين مخزن ذخيره‌سازي هستيم.
وي ادامه داد: گاز مورد نياز براي اين مخزن از طريق خط لوله ترکمنستان و همچنين بخشي از آن از طريق پالايشگاه شهيد هاشمي‌نژاد تامين مي‌شود، به طوري که در مرحله اول روزانه 10 ميليون مترمکعب گاز به اين پالايشگاه تزريق خواهد شد که مي‌توان در فاز اول 20 ميليون مترمکعب گاز برداشت کرد، اما در فاز دوم و با افزايش دو برابري ظرفيت تزريق گاز، ميزان برداشت از اين مخزن نيز دو برابر مي‌شود که بر اين اساس مي‌توان گفت، با راه‌اندازي کامل مخزن ذخيره‌سازي گاز شوريجه، ايران از واردات گاز ترکمنستان بي‌نياز مي‌شود.
مديرعامل شرکت ذخيره‌سازي گاز طبيعي با اعلام اينکه از مردادماه سال جاري تزريق گاز به مخزن شوريجه خراسان آغاز خواهد شد، تصريح کرد: در مجموع با راه‌اندازي فاز اول اين پروژه پيش‌بيني مي‌شود در فصول سرد سال امکان برداشت روزانه 10 ميليون مترمکعب گاز فراهم شود.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه حدود 45 تا 60 روز آينده پالايشگاه اين طرح ذخيره‌سازي گاز راه‌اندازي خواهد شد، اظهار داشت: يکي از مهمترين اهداف راه‌اندازي اين طرح جديد ذخيره‌سازي گاز، افزايش پايداري و تامين گاز مطمئن 6 استان حاشيه درياي خزر و شمال‌شرقي کشور است. بنابراين گزارش: ظرفيت مخزن ذخيره‌سازي شوريجه 8/4 ميليارد مترمکعب است که با افتتاح نخستين مخزن ذخيره‌سازي گاز طبيعي در سراجه قم، در بين 33 کشور داراي اين تکنولوژي ايران در جايگاه 19 جهان قرار گرفت و با اجراي ساير طرح‌ها تا پايان برنامه پنج ساله پنجم توسعه به رتبه برتر کشورهاي داراي تکنولوژي ذخيره‌سازي توسعه گاز طبيعي خواهد رسيد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10