(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 05 تـیـر 1392 - شماره 20526

با ابلاغ شوراي اسلامي شهر تهران بليط اتوبوس و مترو 20درصد گران شد
اعمال قانون 18 هزار و 979 راننده متخلف در تهران
معاون وزير ورزش و جوانان: پرداخت وام ازدواج از محل وقف هنوز در حد پيشنهاد است
جزئيات معافيت کفالت خواهر
10 هزار تن کيسه پلاستيک مصرف سالانه تهراني‌ها
مرگ مرد گيلاني در جريان خاموش کردن آتش‌سوزي خانه همسايه
سخنگوي شهرداري تهران: هر دو گروه در شوراي چهارم بر ابقاي قاليباف اجماع دارند
اجراي يک ميليون و 125 هزار طرح اشتغال و خودکفايي
قطع 160 اصله درخت شهر باغ موقوفه در سمنان
با گذشت يک ماه از فضاي انتخاباتي
شوراي شهر تهران همچنان تعطيل است!
اجراي طرح ضربتي برخورد با متکديان پايتخت
حوادث کوتاه از کشور
بنياد بيماري‌هاي نادر برگزار مي‌کند
جشن صداي بال پروانه‌ها
براتي سده : مراکز منطقه‌اي ترک الکل در کشور ايجاد مي‌شود
اسيدپاشي به هنرپيشه پاکستاني
بندبازي در ارتفاع 457 متري
تجارت کثيف شاخ کرگدن
   


شوراي اسلامي شهر تهران، نرخ کليه خطوط ناوگان عمومي و خصوصي پايتخت را اعلام کرد.
بنابر مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران؛ از تاريخ چهارشنبه 5/4/92 نرخ تمامي خطوط ناوگان عمومي و خصوصي پايتخت به ميزان ميانگين 20درصد افزايش مي‌يابد.
نرخ‌هاي جديد در داخل اتوبوسهاي شرکت واحد نصب و در معرض ديد شهروندان قرار مي‌گيرد و دستگاههاي کارت‌خوان نيز بر اساس نرخ‌هاي مصوب برنامه‌ريزي شده‌اند.
گفتني است نرخ اعلام شده شامل بليط مترو نيز مي‌شود.

 


رئيس پليس راهور پايتخت از اعمال قانون 18 هزار و 979 دستگاه خودرو و 2 هزار و 177 دستگاه موتورسيکلت متخلف در سطح تهران بزرگ خبر داد.
سردار حسين رحيمي گفت: در راستاي اجراي بند 8 قانون رسيدگي به تخلفات رانندگي طي 24 ساعت گذشته با تشديد اقدامات کنترلي 30 دستگاه خودرو که خلافي بيش از يک ميليون تومان داشتند شناسايي و از ادامه تردد آن‌ها در محورهاي مواصلاتي پايتخت جلوگيري شد.
وي با اشاره به اينکه يک درصد توقيف خودروها مربوط به خودروهاي سنگين وکاميون‌هاست، اظهار داشت، طبق قانون در صورتي که مبلغ جريمه خودرويي به 10 ميليون ريال برسد پليس راهنمايي و رانندگي مراتب را به مالک خودرو اعلام و چنانچه ظرف مدت يک ماه از تاريخ ابلاغ مالک خودرو نسبت به پرداخت جريمه اقدام نکند خودروي وي توقيف خواهد شد.
اين مقام مسئول در پليس پايتخت در ادامه به بروز يک فقره تصادف فوتي که باعث کشته شدن دو تن از شهروندان تهراني در بزرگراه ياسيني شد، اشاره کرد و اظهار داشت: 36 مورد تصادف جرحي و 68 مورد تصادف خسارتي در شبانه روز گذشته در سطح تهران بزرگ به وقوع پيوسته است، تصريح کرد: يکي از علل مهم وقوع تصادفات و تلفات ناشي از آن بي‌احتياطي رانندگان است که اميدواريم با اجراي دقيق قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي از سوي رانندگان وسايل نقليه، ميزان تصادفات تا اندازه قابل توجهي کاهش يابد.سردار رحيمي تصريح کرد: به منظور ايجاد انضباط ترافيکي و تسهيل در عبور و مرور درون شهري 18 هزار و 979 دستگاه خودرو و 2 هزار و 177 دستگاه موتورسيکلت متخلف در سطح تهران بزرگ طي شبانه‌روز گذشته اعمال قانون شدند.
رحيمي با اشاره به اينکه 910 راننده نيز در ستادهاي ترخيص خودرو پليس راهور فرماندهي انتظامي تهران بزرگ مورد آموزش قرار گرفته‌اند به ضرورت استمرار آموزش به رانندگان در زمينه افزايش دقت و مهارت تاکيد کرد و اظهار داشت: رانندگي صحيح همراه با رعايت دقيق قوانين راهنمايي و رانندگي يک مهارت است که همواره نياز به استمرار و افزايش تجربه دارد و صرف‌نظر از سابقه طولاني افراد در استفاده از اتومبيل،‌ مي‌بايست، ارائه آموزش‌ها به رانندگان استمرار بايد و بر همين اساس رانندگاني که براي رفع توقيف خودروهايشان به ستادهاي ترخيص مراجعه مي‌کنند، ضمن نمايش اسلايدهاي آموزشي و ارائه مطالب آموزشي مورد آموزش قرار گرفته و پس از طي کردن اين کلاس براي ترخيص خودروهايشان اقدام مي‌کنند.
رئيس پليس راهور پايتخت در پايان از اجراي طرح انضباط ترافيکي و تشديد برخورد با رانندگان و موتورسيکلت سواران متخلف خبر داد و خاطرنشان کرد: ماموران راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اجراي طرح برخورد با مخلان نظم و امنيت موفق شدند 186 دستگاه خودروي متخلف که راننده‌هايشان مرتکب تخلفاتي چون حرکت خلاف جهت، به همراه نداشتن گواهينامه، نقص فني، مخدوش بودن پلاک، سرعت، سبقت غيرمجاز و تخلفات حادثه‌ساز شده بودند را توقيف و به پارکينگ منتقل کنند.

 


معاون فرهنگي و امور تربيتي وزارت ورزش و جوانان گفت: پيشنهاد تشکيل حساب سپرده ازدواج جوانان از محل وقف تقديم بانک مرکزي شده است و مراحل حقوقي خود را طي مي‌کند.
سيد باقر پيشنمازي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: بر پيشنهادي که وزارت ورزش و جوانان اواخر سال 91 تقديم بانک مرکزي کرد، قرار است پس از موافقت با اين پيشنهاد حسابي با عنوان سپرده ازدواج جوانان ايجاد شود تا سود حاصل از اين سپرده‌گذاري وقف امور حمايتي ازدواج جوانان شود و به عبارت ديگر خانواده‌هايي که فرزند در آستانه ازدواج دارند، مردم عادي، خيرين و حتي موسساتي که براي حفظ حساب‌هاي مالي خودشان نيازمند سپرده‌گذاري هستند تا بتوانند با قرار دادن وجوه خود در اين حساب در امر اخروي شرکت کنند.

 


مشمول متقاضي کفالت خواهر، بايد تنها برادر تني بالاي 18 سال و سالم خواهر و فاقد غيبت باشد.
سازمان وظيفه عمومي طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد: در معافيت کفالت خواهر، نداشتن پدر، همسر و فرزند سالم از شرايط اصلي اين نوع معافيت بوده و همچنين خواهر مشمول بايد مجرد يا در صورت ازدواج، همسرش فوت کرده يا از وي طلاق گرفته باشد و سن خواهر نيز تاثيري در اين نوع معافيت ندارد.
مشمول متقاضي کفالت خواهر، بايد فاقد غيبت و تنها برادر تني بالاي 18 سال و سالم خواهر باشد.
منظور از برادر تني برادري است که از پدر و مادر با خواهر يکي باشد لذا بر همين اساس برادر ناتني نمي‌تواند از اين نوع معافيت بهره‌مند شود.
همچنين در مواردي که خواهر داراي فرزند پسر بالاي 18 سال بوده که به تشخيص شوراي پزشکي وظيفه عمومي و به دليل بيماري و يا نقص عضو قادر به نگهداري از مادر خود نيست تنها برادر بالاي 18 سال و سالم وي مي‌تواند از اين معافيت استفاده کند.
تکليف سربازي مشمولان دو تابعيتي
سردار موسي کمالي در رابطه با نحوه خدمت سربازي مشمولان دو تابعيتي، گفت: اين افراد اگر در گذشته در کشور ديگر به سربازي رفته يا معاف شده‌اند، همان قبول است و نيازي به سربازي رفتن در ايران وجود ندارد.
وي ادامه داد: اگر اين افراد در آن کشور به سربازي نرفته يا آن کشور داراي سرباز حرفه‌اي بوده و اين افراد به سربازي اعزام نشده‌اند، بايد زماني که تابعيت ايران رامي‌گيرد، در اين کشور به سربازي بروند.به گفته جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح، غيبت از خدمت براي اين افراد محاسبه نخواهد شد و در صورتي که آنان داراي شرايط معافيت باشند نيز مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

 


رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار گفت: تهراني‌ها سالانه با خريد از فروشگاه‌ها و مغازه‌ها بيش از 10 هزار تن کيسه پلاستيک مصرف مي‌کنند.
به گزارش ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار، محمدهادي حيدرزاده گفت:‌21 تير ماه مصادف با روز بدون نايلکس و شعار امسال اين روز هر روز يک کيسه پلاستيکي کمتر است.
وي افزود: امسال دومين سال برگزاري اين روز است و تلاش کرده‌ايم تا علاوه بر تهران برنامه‌هاي اين روز در ديگر کلان شهرها اجرا شود.
حيدرزاده خاطرنشان کرد: بايد با آموزش، فرهنگ سازي و اجراي برنامه‌هاي متنوع تلاش کنيم تا مصرف نايلکس در کشور کاهش يابد.
وي همچنين از پيشنهاد تشکيل باشگاه مشتريان دوستدار محيط زيست در فروشگاه‌هاي بزرگ خبر داد و گفت: پيشنهاد شده است که ضمن ايجاد اين باشگاه‌ها، به افرادي که براي خريد با کيسه‌هاي پارچه‌اي اقدام مي‌کنند، تحفيف داده شود.
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار افزود: ظروف پلاستيکي و يک بار مصرف علاوه بر معضلات زيست محيطي، معضلات بهداشتي نيز ايجاد مي‌کند و بيماري‌هاي زيادي از طريق ظروف پلاستيکي غيراستاندارد که براي توزيع مواد غذايي گرم مورد استفاده قرار مي‌گيرند، شهروندان را تهديد مي‌کند.
وي با تأکيد بر اينکه بايد فرهنگ استفاده از کيسه‌هاي پلاستيکي تغيير کند، گفت: در اين خصوص بايد آموزش و اطلاع رساني صورت گيرد.
حيدرزاده يادآور شد: اکنون توليد ظروف گياهي و پلاستيک‌هاي تجزيه‌پذير در مقابل ظروف پلاستيکي موجود توجيهي اقتصادي ندارد که اميدوارم دولت لايحه‌اي را به مجلس در اين زمينه ارايه کند تا سياست‌هاي تشويقي و تنبيهي در خصوص مصرف ظروف پلاستيکي در نظر گرفته شود.

 


رشت- خبرنگار کيهان:
مردي که هنگام خاموش کردن آتش خانه همسايه‌اش دچار سوختگي شديد شده بود پس از تحمل 15 روز درد سوختگي جان سپرد.
شکرالله بي‌غم 43 ساله ساکن روستاي سکوکلايه کياشهر وقتي خانه همسايه‌اش را در شعله‌هاي آتش ديد براي کمک به همسايه در خاموش کردن حريق شتافت که بر اثر ريختن آوار سقف خانه در آتش گرفتار شد.
اين مرد فداکار که بر اثر اين حادثه دچار سوختگي شديد شده بود سرانجام پس از تحمل 15 روز درد و رنج در بيمارستان سوانح سوختگي ولايت رشت، جان به جان‌آفرين تسليم کرد. گفتني است پيکر شکرالله بي‌غم در ميان حزن و اندوه اهالي روستاي سکوکلايه کياشهر به خاک سپرده شد.

 

 سخنگوي شهرداري تهران گفت: در مورد هزينه‌هاي صورت گرفته و روند اقدامات تبليغاتي، گزارشي تهيه شده و به موقع آن را براي شورا عرضه مي‌کنيم، اما تاکنون از سوي شوراي شهر سؤالي در اين رابطه مطرح نشده است.
سيدمحمدهادي ايازي در گفت وگو با ايسنا تأکيد کرد: اگرچه موضوع تبليغات انتخاباتي مسئله کاملاً شخصي و بيرون از حيطه کار قاليباف در شهرداري است اما تيم سياسي وي گزارشي را در اين رابطه براي شوراي شهر ارسال خواهد کرد. اما تاکنون طرح سؤالي از شوراي شهر در اين رابطه صورت گرفته نشده است.
وي در پاسخ به اين سؤال که آيا شهردار تهران به‌عنوان شهردار مورد نظر شوراي چهارم هم خواهد بود گفت: خوشبختانه هر دو گروه حاضر در شوراي چهارم نسبت به پيشنهاد براي ادامه حضور قاليباف در شهرداري اجماع دارند.ايازي در عين حال خاطرنشان کرد: البته اينکه آقاي قاليباف در شهرداري بماند يا نماند، تصميم شخص وي است و من اطلاع دقيقي از اين تصميم ندارم.وي اضافه کرد: هنوز مذاکره جدي در مورد انتخاب شهردار تهران نداشته‌ايم، اما برداشتم اين است که اعضاي جديد اين موضوع را به صورت جدي در دستور کار خود قرار داده و هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا آن را دنبال مي‌کنند و به نظر مي‌رسد اين موضوع فارغ‌ از مسائل سياسي خواهد بود.

 


مديرکل طرح‌هاي اقتصادي و خودکفايي کميته امداد امام‌خميني(ره) گفت: کميته امداد امام‌خميني(ره) بيش از يک ميليون و 125 هزار طرح اشتغال و خودکفايي در اين زمينه اجرا کرده است که حدود 37درصد آن را طرح‌هاي کشاورزي و دامپروري تشکيل مي‌دهد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و اطلاع‌رساني کميته امداد امام‌خميني(ره)، منوچهر رزمجو با اشاره به توانمندسازي اقتصادي مددجويان تحت حمايت در جهت کسب درآمد و خودکفايي اين افراد گفت: اين نهاد علاوه بر ارائه آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي و کارآفريني به مددجويان تحت حمايت و فرزندان آنان، به اجراي طرح‌هاي اشتغال و خودکفايي و ايجاد فرصت‌هاي شغلي در قالب مشاغل خانگي و خوداشتغالي اقدام کرده است که با توجه به نظارت‌هاي فني و تخصصي و ارائه مشاوره‌هاي چهره به چهره توانسته است ثبات و پايداري اين مشاغل را به نحو چشمگيري افزايش دهد.
وي با اشاره به اينکه 355 هزار طرح دامپروري تاکنون اجرا شده است، ادامه داد: تعداد طرح‌هاي پرورش دام سنگين 132 هزار طرح شامل 520 هزار راس دام يعني معادل 6 درصد از دام‌هاي کل کشور است.
مديرکل طرح‌هاي اقتصادي و خودکفايي کميته امداد امام‌خميني(ره) تعداد طرح‌هاي پرورش دام سبک را 185 هزار طرح، شامل 5 ميليون و 800 هزار راس دام يعني معادل 3/7درصد از دام‌هاي کل کشور عنوان کرد و يادآور شد: تعداد 38 هزار طرح ساير طرح‌هاي دامپروري شامل: پرورش شترمرغ، شتر، زنبور عسل و پرورش طيور را شامل مي‌شود.
رزمجو تعداد طرح‌هاي کشاورزي را برابر با 57 هزار و 500 طرح با سطح زيرکشت بيش از 133 هزار و 863 هکتار عنوان کرد و گفت: اين طرح شامل 35 طرح زراعي با سطح زير کشت 91 هزار و 392 هکتار، 21هزار طرح باغي برابر با سطح زير کشت 42 هزار و 151 هکتار و 1 هزار و 500 طرح با سطح زير کشت 320 هکتار است.
وي به تعداد 6 هزار طرح صيادي و آبزيان در زمينه صيادي و پرورش ماهيان گرمابي و سردابي اشاره و خاطرنشان کرد: طرح توليد کود ارگانيک ورمي کمپوست و توليد حشرات بيولوژيک از جمله برنامه‌هاي در حال اجراي اين نهاد است.

 


سمنان-خبرنگار کيهان:
فردي در سمنان در اقدامي سودجويانه شبانه 160 اصله درخت مثمر يک باغ موقوفه را قطع و بناي مسکوني داخل آن را تخريب کرد.
يکي از وراث مرحوم حاج محمد عبدوس واقف باغ مذکور در اين مورد به خبرنگار کيهان گفت: واقف سال 1301 عوايد اين باغ ميوه دو هزار و 200 متري را که داراي بيش از 200 درخت مثمر بوده وقف عزاداري سيدالشهداء در منزل خودش يا حسينيه‌ها و تکايا کرده بود که متأسفانه اخيراً متوجه قطع درختان و تخريب بناي 160 متري داخل آن شديم.
وي افزود: در پي اين حادثه به مراجع قضايي مراجعه و خوشبختانه جلوي ادامه تخريب گرفته شد اما مجرم که مدعي نفوذ در دستگاههاي دولتي است همچنان درصدد ادامه اين تخلف است.
کارگران قطع کننده درخت نيز با تأييد اين موضوع گفتند: آقاي ... در مقابل اجرت از ما خواست که درختان را قطع و پس از جدا کردن شاخه‌ها، تنه درختان را به محل ديگري منتقل کنيم.
آنان افزودند: ما اگر مي‌دانستيم که اين باغ موقوفه حضرت سيدالشهداء عليه‌السلام است هرگز بدانجا وارد نمي‌شديم.
يکي از وراث اين موقوفه با نشان دادن حکم محکوميت فرد مذکور که چند سال پيش نيز قصد تملک آن را داشت گفت: متأسفانه علي‌رغم گذشت چند روز از اين اتفاق، دستگاههاي متولي از جمله جهاد کشاورزي با اينکه خودشان طي نامه‌اي به تاريخ دوازدهم آبان ماه سال 90 بر وجود درختان مثمر از جمله انار،‌انجير، گلابي، توت و بادام تأکيد کرد، اما در مقابل اين اتفاق سکوت کرده‌اند.
وي افزود: از ناچاري با استاندار و نيز رئيس کل دادگستري مکاتبه کردم و آن دو نيز پس‌از رؤيت استنادات شخصاً به مسئولين مربوطه کتبي و تلفني دستور پيگيري داده‌اند اما هنوز اقدام مؤثري صورت نگرفته است.

 


شوراي شهر تهران از دو هفته قبل از برگزاري انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري و بنا بر درخواست تعدادي از اعضا به تعطيلات رفت، تعطيلاتي که تا امروز نيز ادامه دارد.
آخرين جلسه رسمي شوراي شهر 7 خردادماه تشکيل شد و طي آن تعدادي از اعضا به نمايندگي عليرضا دبير درخواست مرخصي و تعطيلات زودهنگام شورا را با مهدي چمران مطرح کردند و در نهايت با تعطيلي 2 هفته‌اي شورا موافقت شد.اما با گذشت حدود دو هفته از انتخابات، جلسات شوراي سومي‌ها که جزو آخرين جلسات اين دوره نيز محسوب مي‌شود، نه تنها هفته گذشته برگزار نشد بلکه اين هفته نيز تشکيل نشد.خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر تهران هم ديروز در گفت‌وگو با ايسنا، با اعلام اينکه جلسه غيرعلني روز يکشنبه با حضور هفت تن به حد نصاب نرسيد و تشکيل نشد، افزود: جلسه علني امروز سه‌شنبه نيز به دليل اعلام قبلي تعدادي از اعضا مبني بر عدم امکان حضور در جلسه، برگزار نشده است.مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران نيز هفته گذشته در خصوص جلسه مشترک اعضاي شوراي سوم و منتخبان شوراي چهارم صحبت و اعلام کرده بود که اين جلسه در هفته آينده (اين هفته) برگزار مي‌شود اما از اين جلسه نيز هنوز خبري نيست.

 


سرپرست مديريت ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي شهرداري تهران از آغاز اجراي طرح ضربتي شناسايي و جذب متکديان پايتخت خبر داد.
سعيد شاهمير با اعلام اين خبر گفت: از 25 خرداد به مدت يک ماه اين طرح در سطح مناطق 22گانه به‌ويژه مناطق پرآسيب آغاز شده است.
وي در مورد چگونگي شناسايي مناطق پرآسيب هم اظهار کرد سعي کرديم با کمک تماسهاي مردمي با سامانه مديريت پيام، شکايتهاي 1888 و گزارشهاي ناظران و مددکاران، مناطق پرآسيب را احصا کنيم.بر اين اساس برنامه‌اي تدوين کرديم که در آن به صورت ستادي و مرحله‌اي اين مناطق و حتي محل تردد و فعاليت متکديان (معابر، تقاطعها و خيابانها) به صورت جزء در آن لحاظ شده است.سرپرست مديريت ساماندهي آسيبهاي اجتماعي درباره شيفتهاي کاري گشتهاي فوريتي در اين مناطق يادآور شد: برنامه شناسايي و جذب در 2 شيفت کاري (8 تا 14 و 14 تا 22) متمرکز شده و ما سعي کرديم که نسبت به GIS مناطق مورد نظر‌مان در پهنه‌هاي شرق و غرب، از ساير گشتهاي مناطق ديگر به طور متمرکز استفاده کنيم.شاهمير در مورد اهداف اين طرح نيز اظهار کرد: 3 هدف در اين طرح دنبال مي‌شود؛ نخستين هدف شناسايي و جذب مددجويان جامعه هدف است. ناامن‌سازي محيط و افزايش کمي و کيفي فعاليتهاي گشتهاي فوريتي هم از ساير اهداف اين طرح است.وي اضافه کرد: همچنين سعي کرديم در اين طرح، مراکز نگهداري و غربالگري را در حالت آماده‌باش قرار دهيم. ما با اين طرح سعي کرديم بر ظرفيت و توان مديريت شهري هم مانور دهيم.

 


مرگ در اثر برق‌گرفتگي
کاشان- خبرنگارکيهان: حسين شائمي جوان 22ساله‌اي در شهر برزک از توابع شهرستان کاشان در حالي که مشغول آذين‌بندي ريسه‌هاي لامپ براي جشن نيمه شعبان بود، بر اثر برق‌گرفتگي و متعاقب آن سقوط از ارتفاع جان خود را از دست داد.
خزر باز هم قرباني گرفت
فارس- ساري: دو برادر شاهرودي که براي شنا در درياي خزر به حاشيه درياي فرح‌آباد ساري رفته بودند به دليل عدم آشنايي کافي به فنون شنا و نبود نجات غريق در اين نقطه حادثه‌خيز جان خود را از دست دادند.
کشف سوخت قاچاق
اهواز- خبرنگارکيهان: نيروهاي مرزباني استان خوزستان در راستاي طرح بستن مرز و مقابله با هرگونه قاچاق با ايجاد گشت‌هاي مستمر دريايي در آب‌هاي ساحلي پايگاه درياباني آبادان و ماهشهر با تنگ کردن عرصه فعاليت قاچاقچيان موفق به کشف بيش از 36 هزار و 300 ليتر سوخت قاچاق شدند. ارزش اين محموله بيش از 693 ميليون ريال برآورد شده است.

 


جشن «صداي بال پروانه‌ها» در تاريخ ششم تيرماه مصادف با سالروز ولادت حضرت رقيه(س) از سوي بنياد بيماري‌هاي نادر برگزار مي‌شود.
بنابر اخبار رسيده اين جشن روز پنج‌شنبه با حضور تعدادي از بيماران نادر و مسئولان جهت همدلي با بيماران مبتلا به بيماري‌هاي نادر در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار مي‌شود.

 


سرويس اجتماعي-
به زودي در سه منطقه کشور مراکز اقامتي و کوتاه‌مدت ترک الکل راه‌اندازي مي‌شود.
کاظم نظم‌ده در نشست خبري ديروز خود که به مناسبت روز جهاني مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، گفت: طي سال‌هاي گذشته اقدامات مفيدي در حوزه پيشگيري از اعتياد در سازمان بهزيستي انجام شده است به گونه‌اي که در سال 90 و 91 به ترتيب 6 و 10 ميليون نفر از مباحث آگاه‌سازي و پيشگيري اعتياد بهره‌مند شدند و اين روند همچنان ادامه دارد.
وي افزود: از جمع 10 ميليون نفري که سال 91 از خدمات پيشگيرانه سازمان استفاده کرده‌اند حدود 9 ميليون نفر ساکن محلات شهري و روستايي بوده‌اند و يک ميليون نفر نيز در محيط کار از اين خدمات بهره برده‌اند.نظم‌ده در ادامه صحبت‌هايش ضمن اشاره به موضوع تعرفه‌هاي درماني اظهار کرد: امسال تعرفه‌هاي در نظر گرفته شده براي مراکز درماني اعتياد (کمپ‌ها) 400 هزار تومان براي 28 روز است و رقم در نظر گرفته شده براي مراکز TC، حدود 800 هزار تومان براي سه ماه درمان مي‌باشد.
در ادامه اين نشست فريد براتي‌سده، مديرکل پيشگيري و درمان اعتياد بهزيستي با بيان اينکه الکل بيشترين ماده روانگردان مصرفي کشور است، گفت: از اين پس مجوز مراکز اقامتي کوتاه‌مدت و ميان‌مدت (بستري و کمپ‌ها) ترک الکل ارائه مي‌شود.
وي با اشاره به اين که الکل نه تنها در کشور ما بلکه در تمامي کشورها به يک معضل تبديل شده است، عنوان کرد: قصد داريم به صورت منطقه‌اي مراکز ترک الکل را در کشور ايجاد کنيم، به اين صورت که در مناطقي مانند غرب، جنوب و يا در تهران يک يا 2 مرکز افتتاح شود، هر چند گروه الکليک‌هاي ناشناس در خراسان رضوي هم‌اکنون نيز در حال فعاليت هستند و درخواست صدور مجوزي را در اين زمينه داشته‌اند.

 


يک هنرپيشه زن پاکستاني روز شنبه بر اثر حمله با اسيد در شمال غربي پاکستان دچار سوختگي شد و اکنون تصوير وي بر خروجي‌هاي سايت‌ها قرار گرفته است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين هنرپيشه 18 ساله که «بوشرا» نام دارد به خاطر نقش‌هايي که در فيلم‌هاي تلويزيون و تئاتر بازي کرده از شهرت بسياري برخوردار است.
وي زماني که در خواب بود در خانه خود در شهر نوشهره در 148 کيلومتري شمال غربي پاکستان هدف حمله قرار گرفت.
«پرويزخان»، برادر بوشرا گفت: مردي بامداد شنبه از ديوار خانه ما بالا آمد و اسيد را بر روي خواهر من پاشيد و فرار کرد.
سلطان‌خان از مسئولان پليس محلي نيز اين حمله را تاييد کرد.
بوشرا فورا به بيمارستان منتقل شد.
صورت و شانه وي دچار سوختگي 33 درصدي شده ولي در سلامت به سر مي‌برد.

 


يک مرد ماجراجوي آمريکايي موفق شد با راه رفتن از روي طنابي در ارتفاع 457 متري از روي دره عميق «گرند کنيون» عبور کند.
«نيک والندا»، بندباز آمريکايي به عنوان نخستين فرد در تاريخ موفق شد از روي دره «گرند کنيون» با راه رفتن از روي يک طناب عبور کند.
اين ورزشکار 34 ساله توانست در مدت 22 دقيقه و 54 ثانيه بدون استفاده از تسمه‌هاي ايمني با موفقيت از روي طنابي به طول 426 متر و در ارتفاع 457 متري رد شود.
«نيک والندا» براي انجام اين اقدام مخاطره‌آميز و خطرناک که نزديک به 23 دقيقه طول کشيد با شبکه ديسکاوري آمريکا قرارداد بسته بود.والندا بدون اشاره به مبلغ اين قرارداد آن را «بسيار سودآور» خواند و اضافه کرد که با عقد اين قرارداد هزينه تحصيل سه فرزندش تامين شده و او مي‌تواند براي دوران بازنشستگي‌اش نيز مبلغي را پس‌انداز کند.
همسر و فرزندان اين بندباز روز يکشنبه نظاره‌گر اين ماجراجويي بودند.پيش از اين قرار بود نيک والندا هنگام عبور از روي طناب به طور همزمان به پرسش‌هاي خبرنگاران نيز پاسخ دهد اما اين اقدام به دليل وزش شديد باد منتفي شد.
بندبازي در خانواده والندا در هفت نسل پيش ريشه دارد. پدر بزرگ او در سال 1978 ميلادي هنگام اجراي يک برنامه نمايشي عبور با طناب از ميان دو آسمان‌خراش سقوط کرد و درگذشت.
در ماه ژوئن سال گذشته ميلادي (2012) نيز «نيک والندا» دهانه آبشار نياگارا در مرز ميان آمريکا و کانادا را با راه رفتن روي يک طناب طي کرد.

 


سالانه صدها کرگدن براي استفاده از شاخ اين حيوانات بدست شکارچيان غيرقانوني کشتار مي‌شوند که اين روند در آفريقا بويژه در آفريقاي‌جنوبي بسيار نگران‌کننده است.
اين روزها اکثر مردم کشورهاي جنوب شرق آسيا بر اين باورند که شاخ کرگدن خاصيت دارويي دارد و براي تسکين درد و حتي درمان سرطان معده موثر است. به همين منظور شمار زيادي از کرگدن‌ها در مناطق مختلف آفريقا به دست شکارچيان قرباني مي‌شوند.
به گفته «فرد ريدوز»، دامپزشک متخصص پاتولوژي در انگليس، شکارچيان به دو روش اقدام به صيد اين حيوانات مي‌کنند. يک روش، تيراندازي با اسلحه است. در اين شيوه بدن کرگدن مجروح به حدي بي‌جان مي‌شود که بريدن يا قطع کردن شاخ آن آسان‌تر است. دومين روش تيراندازي با کمان است که بخشي از بدن حيوان را بي‌حس مي‌کند. دامپزشکان و فعالان حامي حيات وحش در مورد دوم تلاش مي‌کنند که کرگدن‌هاي صدمه ديده را تحت معالجه قرار دهند و با رسيدگي مداوم، زندگي را به آنها بازگردانند.
فولدز از دامپزشکان فعال در آفريقاي جنوبي با انجام تحقيقاتي روي کرگدن‌هاي اين منطقه دريافته است که تنها در سال جاري ميلادي (2013) به طور متوسط روزانه بيش از دو کرگدن در اين کشور ناپديد شده‌اند و بيشتر اين کشتارها در پارک ملي «کروگر» در نواحي شمالي اين کشور اتفاق افتاده است.
به گزارش ايسنا به نقل از ساينس ديلي، از آنجا که توليد مثل و پرورش اين پستاندار در معرض خطر انقراض در آفريقاي‌جنوبي امکان‌پذيرتر است، دامپزشکان در اين کشور به نجات و درمان کرگدن آسيب ديده و مجروح مشغول هستند.
اين دامپزشکان و فعالان حفاظت از حيات‌وحش که در تلاش براي نجات کرگدن‌هاي آفريقايي هستند مي‌گويند: با وجود تمام تلاش‌هاي ما، گاهي شدت جراحات کرگدن‌هايي که به خاطر شاخ‌شان سلاخي شده‌اند به قدري زياد است که به هيچ‌وجه نمي‌توان حيوان بيچاره را نجات داد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10