(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 05 تـیـر 1392 - شماره 20526

نگاهي دوباره به کنکور
تابستان داغ کنکوري‌ها
پدرانه
حاکميت دين در دانشگاه محيط دانشگاه، بايد محيط ديني باشد
کنکور از نگاهي ديگر
   


مثل هر سال، در گرماگرم تابستان، براي جمع زيادي از جوانان و خانواده‌هايشان کنکور ، گرمي و تب اين روزهاي داغ را بيشتر مي‌کند. خانواده‌هايي که حاصل کار و تلاش چند ساله فرزندانشان و سرمايه‌گذاري طولاني مدت خودشان در تربيت فرزند را در يک روز و يک آزمون به بوته آزمايش مي‌گذارند و همه چيز را- درست يا غلط- به نتيجه اين آزمون پيوند مي‌زنند! براي اکثر ما اين روزها تجربه شده است يا براي خودمان يا فرزندانمان و يا هر دو! در اين مجال به دنبال نقد و تحليل اين موضوع نيستيم که اين امر و اين روش درست است يا نه؟ به دنبال اين هم نيستيم که بگوييم چرا همه سرنوشت يک انسان بايد از کارنامه کنکورش مشخص شود؟ اصلا چه کسي گفته سعادت يا شقاوت آدمي به کنکور بستگي دارد؟! نه به دنبال هيچ يک از اين امور- که در جاي خود بسيار مهم و قابل پيگيري و بحث است - نيستيم فرض را بر اين گذاشته‌ايم که عده زيادي از دختران و پسران کشورمان سالهاست که خود را براي اين ماراتن نفسگير و رقابت سخت آماده کرده‌اند. اکنون که جاي هيچ حرف ديگري نيست. لذا بگوييم در اين اندک روزهاي باقي مانده چه بايد بکنند و چه نبايد. آنچه مي‌خوانيد مجموعه‌اي از اين بايدها و نبايدهاست و توصيه‌هايي که دلسوزان و کارشناسان براي چنين روزهايي به جوانان داشته‌اند توصيه هايي که ممکن است آنها را پيش از اين به صورت پراکنده خوانده باشيد.
روزهايي با طعم کنکور
بي‌دليل نيست ماجراي پرتب و تاب كنكور، سالانه فكر چندين ميليون نفر علاوه بر داوطلبان را به خود مشغول كرده است. از جمله والدين، معلمان، آموزش و پرورش، مشاوران، طراحان سوال، رسانه‌ها و...
موفقيت در كنكور، بستگي زيادي به تلاش داوطلب دارد و اين‌‌ كه چطور درس خوانده است. درس خواندن فن خاص خودش را مي‌طلبد.اگر ياد بگيريم صحيح مطالعه كنيم نتايج با ارزشي دارد.
از جمله اين‌ كه زمان مطالعه را كاهش مي‌دهد،ميزان يادگيري را افزايش مي‌دهد، مدت يادگيري مطالب در ذهنمان افزايش مي‌يابد و به خاطرسپاري اطلاعات را آسان مي‌كند.
براي موفقيت در مطالعه، يك آغاز درست همراه با برنامه‌ريزي مي‌طلبد.در اين مرحله نظم و ترتيب در اجراي برنامه‌ريزي و استفاده صحيح از زمان حرف اول را مي‌زند.
به اين موقع از سال هم كه مي‌رسي داوطلبان با توجه به تلاشي كه كرده‌اند، به نتايج مختلفي رسيده‌اند. عده‌اي اميدوارند كه قبول شوند، گروهي خسته‌اند و بعضي‌ها هم فكر مي‌كنند كه قبول نمي‌شوند. همه اين افراد در عين حال كه سر در گمند ؛ باز هم درس مي‌خوانند. زيرا اضطراب ناشي از كنكور نمي‌گذارد كه بي‌خيالش شوند.
چه كنيم كه خواندن در اين موقع سال با وجود خستگي سودمند باشد؟
مرور جامع همه دروس در اين دو ماه آخر بسيار مهم است. سراغ يادگيري مطالب جديد نرويد. مطالب ياد گرفته شده را طوري تمرين كنيد كه كاربردي شده و تبديل به مهارت شود. الان فرصت مناسب مطالعه خلاصه‌نويسي‌هاست. مطالعه خلاصه نويسي‌ها زمان مطالعه را كاهش خواهد داد.
كساني كه در طول درس خواندنشان يادداشت‌برداري مي‌كرده‌اند، مطالب بهتر در ذهنشان مانده است.
مرور با تست‌زني هم مفيد است. از منابع جديد استفاده نكنيد. از همان جزوه‌هايي كه خوانده‌‌ايد استفاده كنيد.
از جمع جدا نشويد! يعني تكروي نكنيد.امتحانات خردادماه را جدي بگيريد. سعي كنيد برنامه‌هاي آموزش و پرورش را دنبال كنيد.
ساعت‌هاي درس خواندن را افزايش ندهيد. حتي اگر ممكن بود كمي هم كاهش دهيد. تجربه نشان داده مطالعه بيش از ? ساعت در حالت عادي، كارايي خودش را از دست مي‌دهد.
همچنين مي‌توانيد در روز‌هاي آخر به تمام سوالات يك آزمون سراسري در يك نوبت پاسخ دهيد تا ببينيد در چه سطحي هستيد. سپس غلط‌ها را مرور و بررسي كنيد.
توهم فراموشي
احساس مي‌كنم ذهنم كاملا به هم ريخته و مطالب را فراموش كرده‌ام!‌ اين جمله را سال‌ها در هفته‌هاي آخر مانده به كنكور تكرار كرده‌اند و سر جلسه كنكور همه چيز در ذهنشان بوده و هيچ اتفاق بدي نيفتاده است. اما اين جمله همچنان سر جاي خودش باقي است.
اين احساس كاملا طبيعي است. سعي كنيد آن را مرتب تكرار نكنيد و انرژي منفي توليد نكنيد. هيچ اطلاعاتي از ذهن شما خارج نمي‌شود. در بدترين حالت در جايي قرار مي‌گيرد كه دسترسي به آن دشوار است.
يكي ديگر از احساس‌هاي هميشگي در زماني كه كنكور داريد، احساس اضطراب است. اضطراب روز‌هاي آخر شايد داوطلبان را به درس خواندن بيشتر ترغيب كند، اين مساله ممكن است به ضرر داوطلب باشد؛ بنابراين روز‌هاي آخر بيشتر به دنبال آرامش باشيد. البته كنكور هم مانند هر آزمون ديگري ترس و اضطراب خودش را دارد.
داوطلبان موفق مي‌دانند بي‌خوابي و شب زنده‌داري يا فشرده كاري در چند روز، تغيير زيادي در نتيجه ندارد و در آخر سعي كنيد واقع بين باشيد و تكليفتان را با خودتان روشن كنيد. با توجه به شرايطي كه داريد، آرزو كنيد...
چند نکته ساده در روزهاي باقي مانده:
1- در هر فرصتي، اين چنين تداعي کنيد که در جلسه کنکور حضور داريد و ناظرهاي جلسه، جزوات سوالها را بين داوطلبين تقسيم کرده‌اند و شما داوطلب گرامي جزوه سوالات را برداشته‌ايد و به سوالات نگاه مي‌کنيد و مي‌بينيد که سوالات آزمون، اکثراً مثل سوالات آزمونهاي قبل يا آزمونهاي آزمايشي بوده است که در طي مطالعه براي کنکور آنها را خوانده‌ايد. اين امر باعث مي‌شود که اضطراب شما در هنگام جلسه کنکور به مي‌نيمم مقدار خود برسد.
2- آنچه بايد به ذهن بسپاريد اين است که بيش از سه چهارم افرادي که در کنکور شرکت مي‌کنند سياهي لشگر مي‌باشند و شما داوطلب گرامي هيچ گونه هراس و ترسي را به خود راه ندهيدکه ساير داوطلبان بر من رجحان و برتري دارند (اين مسئله را هنگامي که يک ساعت از جلسه کنکور گذشته باشد به خوبي مي‌توان مشاهده کرد که اکثر صندلي‌هاي مربوط به داوطلبان خالي است و پاسخنامه‌ها را بدون جواب دادن تحويل داده‌اند).
3- هنگام حضور در جلسه کنکور آنچه را که نبايد از ياد برد آن است که حتماً بايد زمان کنکور را در کنترل خود داشته باشيد (تقسيم زمان براي جواب دادن به سؤالات هر مبحث)
مديريت زمان کنکور
فرض کنيد که براي کنکور بايد به 5 درس پاسخ دهيد که يکي از آنها معمولاً درس زبان است و کل زمان جهت پاسخ‌ دادن به سوالات نيز 210 دقيقه باشد.
1- پس از گرفتن جزوه آزمون، به مدت  2 تا5 دقيقه تمام سوالات کنکور (همه درسها) را مرور نمائيد. در اين2 تا 5 دقيقه لازم نيست هيچ گونه تستي زده شود (در لحظه تحويل جزوه آزمون، خود نيز اگر بخواهيد نمي‌توانيد مسلط به جوابها پاسخ بگوئيد .
پس از ارزيابي 150 سؤال، آسان يا مشکل بودن هر مبحث را براي خود مرور کنيد. پس از آنکه خويش را با نوع سوالات و محيط برگزاري کنکور وفق داديد، آماده مرحله بعدي باشيد (زمان مرحله اول 5 دقيقه)
2- در مرحله دوم زمان‌بنديهاي زير را براي دروس انتخاب نمائيد.
درس اول (زبان)10 دقيقه                درس دوم 15 دقيقه
درس سوم   15 دقيقه                      درس چهارم15 دقيقه
درس پنجم  15 دقيقه
 زمان مرحله دوم( 70 دقيقه )
در اين مرحله اول سراغ آن درسي برويد که آمادگي و تجربه بيشتري در تست زدن آن داريد، آنچه را که نبايد در هر درس از ياد برد اين است که تست زدن زياد و درست مطرح است، نه  اينکه سؤالات مشکل تر را حل کرد. همچنين لازم نيست که سؤالات آسان پشت سر هم باشند. مثلاً ممکن است 3 تست درس اول آسان باشد و يا 4 تست از درس دوم و يا 2 تست از درس سوم، در ضمن آن سؤالاتي که به جواب نهائي مي‌رسيد به برگه پاسخ نامه انتقال دهيد (مواظب باشيد مکان خودش را با قلم پر کنيد) و جلوي سؤال مورد نظر يک علامت ضرب (×) بزنيد. اين روش به خاطر آن است که در مرحله بعدي بدانيد کدام تست را جواب داده‌ايد. سپس جلوي سؤالاتي که به جواب نهائي نرسيده‌ايد يا حدس مي‌زنيد، مي‌توانيد جواب دهيد با علامت منها (-) مشخص کنيد تا در مرحله بعد سهولت بيشتري در پيدا کردن تستهاي نيمه تمام و يا احتمالاً آسان داشته باشيد.
3- در اين مرحله آنچه را که نبايد از ياد برد آن است که تست کمتر با جواب درست بهتر از آن است که تست بيشتر با جواب غلط بزنيد. بنابراين براي موقعي که بين دو گزينه شک کرده‌ايد حتماً يکي را علامت بزنيد (احتمال شانس 50 درصد است) ولي اگر بين سه گزينه شک کرديد که کدام درست است يا نادرست، از پاسخ دادن به آن تست امتناع ورزيد.
 زمان مرحله سوم (60 دقيقه )
4- در اين مرحله قطعاً از هر درس 5 يا 6 سؤالي را حل کرده‌ايد (تا اينجا خوب است و پيشرفت شما قابل تقدير است). شما حالا با احاطه‌اي که بر سوالات داريد مي‌توانيد زمانبندي به صورت زير داشته باشيد.
درس اول (زبان) 10 دقيقه           درس دوم 10 دقيقه
درس سوم   10 دقيقه                 درس چهارم  10 دقيقه
درس پنجم  10 دقيقه
 زمان مرحله چهارم (50 دقيقه)
در اين مرحله فرصت داريد تا سؤالاتي را که از مرحله دوم نيمه تمام گذاشته‌ايد يا ‌سؤالاتي را که‌حدس مي‌زنيد آسان است، جواب دهيد.
 5- هنوز تا انتهاي زمان کنکور، شما 25 دقيقه فرصت داريد. در اين زمان شما مي‌توانيد تمام سوالات را به طور کلي بازنگري کنيد يا  اينکه مي‌توانيد با توجه به گرايش انتخابي سراغ سوالات آن درس برويد و وقت بيشتري را صرف آن درس نمائيد. 
6- پايان وقت است. لطفاً برگه‌هاي پاسخنامه را تحويل دهيد.
توصيه هاي سازمان سنجش به داوطلبان
اما سازمان سنجش هم بعنوان نهاد متولي برگزاري آزمون سراسري اين روزها نکات ارزشمندي را به داوطلبان ياد آور مي شود:
سازمان سنجش به داوطلبان در روزهاي پاياني قبل از آزمون سراسري توصيه مي‌کند که به طور کلي سراغ مطالب جديد نروند، چرا که مطالعه مطالب جديد که در طول سال تحصيلي هرگز به آنها مراجعه نکرده و حتي يک بار هم آنها را نخوانده‌اند، نه تنها در اين ساعات و روزهاي ارزشمند سودمند نيست، بلکه باعث پريشاني خاطرشان شده و موجب مي‌شود که خواندن اين مطالب به آنچه پيش از اين آموخته و اندوخته‌اند نيز صدمه جبران ناپذيري وارد کند.
به گونه‌اي که در جلسه آزمون سراسري، يادآوري مطالبي که آنها را بيش از هرچيز ديگر مطالعه کرده و براي فراگيري آنها زحمت فراواني کشيده‌اند، با اشکال مواجه شده و نتوانند از آنها براي کشف گزينه صحيح که پاسخ هر پرسشي است، کمک بگيرند.
تنها به تمرين تست بپردازند
در اين روزها تنها به حل تست‌هاي درسي بپردازند، اما توجه داشته باشند اين کار در صورتي مفيد است که از تست‌هايي که به لحاظ علمي معتبر و استاندارد هستند استفاده کنند، ضمن اينکه پس از حل يک مجموعه تست در هر مبحث درسي، به تجزيه و تحليل آنها پرداخته تا پاسخ صحيح تست‌هايي را که نتوانسته‌اند به آنها جواب دهند يا به آن‌ها پاسخ اشتباه داده‌اند دريابند و از اين طريق اشتباهات و اشکالات خود در هر يک از اين پرسش‌ها را برطرف کنند.
به مرور مطالب فراموش شده بپردازند
در صورتي که مطلبي را از ياد برده‌اند يا آنکه پاسخ پرسشي را نمي‌دانند، مبحث مورد نظر را به سرعت مرور کنند، چرا که هر گاه در حين خواندن دروس، مطلبي را فراموش کرده‌اند يا آنکه نتوانسته‌اند به پاسخ صحيح پرسشي در هر يک از دروس دست يابند، سريعا مطالب مرتبط را دوره کرده و در پي کسب پاسخ صحيح پرسش‌ يا پرسش‌هايي باشند که نتوانسته‌اند آنها را حل کنند و اين کار را به زمان ديگري واگذار نکنند، ديگر هيچ زماني باقي نمانده و اين آخرين فرصت ممکن براي بهره‌برداري است.
دروس فرار را مرور کنند
بسياري از دروس هستند که به خاطر علاقه کمي که به آنها دارند يا به دليل برخي از ويژگي‌هاي اختصاصي‌شان «فرار» هستند و زود از ذهن مي‌روند و ماندگار نيستند، پس لازم است که در اين روزهاي باقي مانده تا آزمون سراسري، به مرور چندين و چند باره اين دروس بپردازند تا هنگام برخورد با آنها در جلسه کنکور، به راحتي از پس جواب دادن به آنها برآيند.
توجه به مديريت زمان در پاسخگويي به سوالات
مديريت زمان آزمون و پاسخگويي به سوالات را در نظر داشته باشند، به گونه‌اي که زمان تست زدن، بايد شرايطي مشابه با جلسه آزمون سراسري در منزل براي خود ايجاد کرد تا بتوان با درک روحي و رواني اين جلسه و عينيت بخشيدن به آن در ذهن، آزمون واقعي، يعني آزمون سراسري را با موفقيت برگزار کرد. به همين خاطر بايد ضمن ايجاد محيطي کاملا آرام و دور از جنجال و تنش، با پوشيدن لباس‌هاي رسمي همانند روز کنکور (براي دور شدن از محيط خودماني منزل) و قرار دادن خود در شرايطي مشابه با جلسه آزمون سراسري، سعي کرد که تست‌هاي هر درس را در همان زماني که به آنها در جلسه آزمون اختصاص داده مي‌شود بزنند تا بدين ترتيب، زمان پاسخگويي به پرسش‌هاي هر درس را مديريت کرد تا در جلسه اصلي کنکور دچار کمبود وقت و از دست دادن تعدادي از پرسش‌ها به خاطر همين موضوع نشوند.
وبالاخره تغذيه
يک متخصص تغذيه، با بيان اين که مواد حاوي کافئين نظير قهوه و انواع کولاها محرک مغز بوده و بايد از مصرف بي رويه آن در ايام امتحانات خودداري شود، گفت: در مقابل زنجبيل با افزايش خون‌رساني آثار مثبتي در افزايش مقاومت در قبال تنش‌هاي عصبي و خستگي و نيز افزايش قدرت تمرکز ذهني و کاهش خواب آلودگي دارد.
دکتر مظهري، ويتامين E را در اکسيژن رساني به مغز و خنثي سازي راديکال‌هاي آزاد مهاجم به مغز و اعصاب موثر برشمرد و افزود: از اين رو استفاده از جوانه گندم و افزودن آن به سالاد، ماست و يا سوپ و خوراکي‌هاي مختلف توصيه مي شود.
وي، با بيان اين که سلنيوم از مواد معدني ضد سرطان و خنثي کننده آثار سمي فلزات سنگين از جمله سرب و جيوه است، يادآور شد: اين دو فلز از طريق هواي تنفسي، آب آشاميدني، سبزي و انواع ميوه‌ وارد چرخه تغذيه‌اي بشر شده که تجمع آن آثار سويي را بر عملکرد مغز و اعصاب مي گذارد.
دکتر مظهري، در ادامه توضيح داد: سرب حتي به ميزان ناچيز عامل اختلال در امر يادگيري، ايجاد بيش فعالي و کاهش بهره هوشي است و جيوه هم به علت تمايل خاص به بافت مغز عامل مهمي در بروز افسردگي، خستگي، سردرد، فراموشي واختلال در تمرکز به شمار مي رود.
اين متخصص تغذيه، جوانه گندم، محصولات تهيه شده از غلات کامل به ويژه نان‌هاي تهيه شده از گندم و جو و حبوباتي نظير لوبيا، نخود، عدس، ماش و منابع حيواني نظير ساردين، ماهي تن، زرده تخم مرغ، جگر حيوانات جوان، سبزيجات داراي برگ سبز تيره و گوجه فرنگي را حاوي سلنيوم دانست و يادآور شد: سلنيوم از طريق اتصال به فلزات سنگين سرب و جيوه و فلزات سمي نظير آرسنيک و کادميم اين فلزات را از بدن دفع مي کند.
وي، گروه ويتامين هاي B را در افزايش يادگيري موثر دانست و افزود: گنجانيدن مواد غذايي حاوي اين ويتامين ها در تغذيه روزمره به علت نقش آن در کاهش عصبانيت، پيشگيري و درمان افسردگي، خستگي توصيه مي شود.
دکتر مظهري، از مخمر آبجو، جگر، گوشت گوساله، ماهي، مرغ، تخمه آفتابگردان، تخمه کدو، جوانه گندم، حبوبات، غلات، شير و لبنيات، گوجه فرنگي، کاهو، هويج، قارچ، انواع ميوه مختلف و دانه‌ها و مغزهاي روغني را به عنوان منابع ويتامين B ياد کرد.
اين متخصص تغذيه، با تاکيد بر ضرورت وجود 16 ماده معدني ضروري در رژيم غذايي روزمره گفت: اما مواد معدني چون کلسيم، منيزيم، آهن، روي سلنيوم نقش کليدي تري دارند. از اثرات مفيد آنها افزايش توان يادگيري و تقويت نيروي دفاعي و سرعت بخشيدن به روند رشد قوي است.
به گفته وي، گردو، ماهي، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه زده و محصولات تهيه شده از آردهاي سبوس دار حاوي اين مواد معدني هستند.
دکتر مظهري، با توصيه به دانش آموزان و داوطلبان کنکور مبني برکاهش مصرف همبرگر، سوسيس، کالباس، کله پاچه و مواد غذايي حاوي چربي هاي اشباع نشده داراي فرم ترانس گفت: استفاده مناسب از مصرف غذاهاي حاوي امگا 3 نظير ماهي، روغن هاي سويا، کنجد، تخم کتان يا بذرک و گردو يا خود آنها الزامي است.

 


نکته ديگري که من مکرر در سخنراني‌ها و در همين مراسم مختلف دانشگاهي عرض کرده‌ام و شايد اين حرف تکراري باشد، ليکن مهم است و بايد بگويم، مسئله دين در دانشگاه‌هاست. دين، به همين معناي تدين، مورد نظر است. آن تفسير غلط روشنفکري از دين و همان تصوراتي که بعضي‌ها داشتند و کجروي‌ها و کج‌فهمي‌هايي که در مسائل دين بوده، آن را نمي‌گويم. تجربه نشان داد که آن تصورات، يک پول سياه هم ارزش ندارد. من عمرم را در همين چيزها صرف کرده‌ام؛ از دور حرف نمي‌زنم. دين به معناي تدين، يعني پايبندي به احکام اسلامي، قبول، اذعان و تسليم. روايت هم دارد، قرآن هم همين است: «ان‌الدين عندالله الاسلام». ]بخشي از آيه 19 سوره آل‌عمران[ اسلام يعني چه؟ «من اسلم وجهه لله» ]بخشي از آيه 112 سوره بقره[ يعني چه؟ يعني صورتت را تسليم خدا کن. اين، دين است. مظهرش در مورد احکام شرعي، همين است ديگر. آيا دانشگاه‌هاي ما اين‌گونه‌اند؟
علتش اين است که کساني دانشگاه را بنيان‌گذاري کردند که اساس دين را، نه که قبول نداشتند - بالاتر از اين بود - مي خواستند اصلا دين را ريشه‌کن کنند. مي‌بينيد ديگر. مگر غير از اين است؟ اين، تاريخچه دانشگاه است. اين،‌تاريخچه فرهنگ اروپايي در کشور ماست. کساني که آن فرهنگ را آوردند، اعتقادشان اين بود که اينها حرف‌هاي مفتي است! روشنفکري جديد، اصلا اين طوري متولد شد؛ ضد دين و مخالف با دين و عازم بر قلع و قمع دين. دانشگاه هم که طبعا زايشگاه و پرورشگاه همين روشنفکري جديد اروپايي بود. بنابراين، فضا، فضاي غيرديني شد. اين فضا، متعلق به دانشگاه وابسته به غرب، پرداخته صنعاي غرب و ساخته شده‌ آن ديار بود؛ اما دانشگاه اسلامي چه؟
همه آن مطالبي که راجع به علم و اين حرف‌ها گفتيم، آن وقتي معنا پيدا مي‌کند که اين عالمي که شما درست مي‌کنيد، متدين باشد؛ والا اگر عالم بي‌تدين بخواهيد، هست. به آمريکا و انگليس و فرانسه برويد، اين‌قدر علماي بزرگ و دانشمندان عالي‌مقام - که حالا حالاها مانده شماها به آنها برسيد - هستند؛ اما بي‌دين، ضد دين، ضد آرمان‌ها و اهداف ما. مگر ما مي‌خواهيم آن طوري عالم درست کنيم؟ مگر جمهوري اسلامي مي‌خواهد عالم بي‌دين درست کند؟
هر کسي در دانشگاه - فرقي نمي‌کند که اين تشکيلات شما، يک تشکيلات پزشکي باشد يا غير آن - فکرش اين باشد که اين حرف‌ها را رها کنيد و حالا بگذاريد درسشان را بخوانند، اين فکر، غلط و مردود است. بايد درسشان را با تدين بخوانند. تدين، چيزي نيست که برايش زماني بگذاريم و بگوييم حالا اين مدت را درس بخواند، بعد شروع به تدين کند! تدين که اين نيست. تدين، جزو وجود و ذهن انسان است، با انسان رشد مي‌کند، شکوفايي پيدا مي‌کند و در تمام حرکات انسان اثر مي‌گذارد. دين که بيگانه از زندگي نيست. دين، در يک کلمه حرف زدن، در يک اشاره، در يک موضع‌گيري، تاثير مي‌گذارد. انساني که معتقد به دين است، مگر مي‌تواند مدتي بي‌دين زندگي کند؟
محيط دانشگاه، بايد محيط ديني باشد. بايد اين را تامين کنيم؛ و اين نمي‌شود، مگر اين که شما که رؤسا و مسئولان دستگاه‌هاي دانشگاهي کشور هستيد - بيش از همه، آقاي وزير و معاونان ايشان و بعد هم رؤساي دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها - صد در صد با تعصب ديني و انقلابي و پايبندي شديد و اصرار بر اين که بايد دين حاکميت پيدا کند و چتري بر زندگي محيط دانشگاه بزند، اين هدف را تعقيب کنيد. از کلمه تعصب نترسيد. تعصب جاهلي بد است. عصبيتي که از روي جهالت نباشد، خيلي هم خوب است. عصبيت، معنايش جهالت نيست.*
* در ديدار با وزير و مسئولان وزارت فرهنگ و آموزش عالي و رؤساي دانشگاه‌هاي سراسر کشور (23/5/1369)

 


کنکور و هر چيز ديگري را مي‌توان از منظر طنز و تفنن هم نگاه کرد! تلاش شبانه‌روزي کنکوري‌ها قابل ستايش و تقدير است اما اگر همه زندگي و هستي را در کنکور خلاصه کنيم، راه به خطا رفته‌ايم. براي بهتر شدن حال و هواي آنها که در اين فضا نفس مي‌کشند، مطلب زير تقديم مي‌شود:
توصيه به کنکوري ها
همانطور که دكتر توكلي به داوطلبان كنكور توصيه هاي مهمي كرده اند، ما نيز براي آن كه نشان دهيم چقدر به فكر داوطلبان كنكور هستيم، چند نكته مهم ديگر را بيان مي كنيم؛
1- دواطلبان عزيز ساعت شروع امتحان 7 و 30دقيقه صبح است، و يك ساعت قبل از شروع امتحان درب هاي حوزه امتحاني بسته مي شود، و شما بايد يك ساعت قبل از بسته شدن درب ها در حوزه امتحاني حضور داشته باشيد، و همچنين بايد يكي دو ساعت قبل از آني كه بايد در محل حوزه امتحاني باشيد از منزل خود به سمت حوزه امتحاني حركت كنيد تا اگر در ترافيك مانديد يا اتفاق پيش بيني نشده اي در بين راه افتاد دير به حوزه امتحاني نرسيد، پيشنهاد مي شود دو ساعت قبل از خروج از خانه از خواب بيدار شويد، نيم ساعت ورزش كنيد، يك دوش بگيريد و صبحانه بخوريد، با يك حساب سر انگشتي پيشنهاد مي شود براي به موقع رسيدن به سر جلسه امتحان ساعت يك و نيم شب (وشايد هم صبح) از خواب بيدار شويد!
2- شديداً دادن ناهار در حين آزمون را تكذيب مي نماييم، شما صرفاً به خوردن يك كيك با سانديس دعوت هستيد!
تذكر ضروري: سانديسش هم از اين صد تومني هاست، يك وقتي دبه نكنيد كه ما فكر مي كرديم از اون بزرگاست!
3- درست است كه مي گويند با لباس راحت به سر جلسه امتحان بياييد، اما جنبه هم خوب چيزي است، آخه با پِيژامه؟!... 4- از آوردن گوشي همراه، دستگاه پلي استيشن، حيوان خانگي، رايانه شخصي، گيتار، دستگاه آب ميوه گيري، كمربند لاغري، بالشت، لوازم آرايش، خوشبو كننده هوا، حشره كش، وان حمام و آفتابه به داخل حوزه امتحاني شديداً خودداري كنيد!
5- از كشيدن سيگار، اكس تركاندن، انجام حركات موزون و حتي غيرموزون در حين جلسه امتحان شديداً خودداري نماييد.
تبصره: كشيدن خميازه، چرت زدن، خوابيدن، چشمک زدن، تيك هاي عصبي، چرخاندن گردن تا 90 درجه به سمت چپ و راست اشكالي ندارد!
6- استرس زيادي نداشته باشيد، با عدم ورود به دانشگاه اتفاق خاصي براي شما نمي افتد، فقط آقا پسرها زودتر سربازي مي روند و در نتيجه زودتر به سر كار رفته و زودتر ازدواج مي كنند و دخترخانم ها هم از آنجا كه ديگر بهانه اي با عنوان «مي خوام ادامه تحصيل بدم» را ندارند زودتر به خانه بخت مي روند، مگه بده؟!
نگران نباشيد؛ مشکل از شما نيست ...
اگر داوطلبي در کنکور پذيرفته نشد، هيچ تقصيري متوجه او نيست چرا که سال فقط 365 روز دارد در حالي که در سال، 52 جمعه داريم و مي دانيد جمعه‌ها فقط براي استراحت است. به اين ترتيب 313 روز مي‌ماند. حداقل 50 روز مربوط به تعطيلات تابستاني است و چون هوا گرم است مطالعه دقيق براي يک فرد نرمال مشکل است. بنابراين 263 روز ديگر، باقي مي ماند. در هر روز 8 ساعت خواب براي بدن لازم است که جمعاً 122 روز مي شود. بنابراين 141 روز باقي مي ماند. اما سلامتي جسم و روح، روزانه يک ساعت تفريح را مي‌طلبد که جمعاً 15 روز مي شود. پس 126 روز باقي مي ماند. طبيعتاً دو ساعت در روز براي خوردن غذا اعم از صبحانه، نهار و شام لازم است که در کل 30 روز مي شود. پس 96 روز ديگر باقيست. يک ساعت در روز براي گفتگو و تبادل افکار به صورت تلفني با ديگران و البته پشتيبان ضروري است. چرا که انسان موجودي است اجتماعي، و اين خود 15 روز از کل سال است. بنابراين 81 روز از سال باقي مي ماند. روزهاي امتحان دست کم 45 روز از سال را به خود اختصاص ميدهد و نظر به حجم بالاي درس ها و خستگي ناشي از امتحان، 36 روز ديگر باقي مي ماند. تعطيلات نوروز و اعياد مختلف که دست کم 30 روز در سال است. مگر مي توان در اين اعياد وقت را به مطالعه گذراند؟ پس 6 روز باقي است. در سال حداقل 3 روز به بيماري طي مي شود و 3 روز ديگر باقي مي ماند. سينما رفتن و ساير امور شخصي هم لااقل دو روز از سال را در بر مي گيرد پس فقط يک روز ديگر باقي است يک روز باقيمانده همان روز تولد شماست، چگونه مي توان در آن روز بخصوص درس خواند. پس يک داوطلب نرمال نمي تواند اميدي براي قبولي داشته باشد.
روش هاي تست زني با ذکر مثال!
به نظر شما وقتي ، هزاران جلد کتاب و مقاله براي روش‌ها و نکته‌ها و شيوه‌هاي آشپزي و طبخ غذا وجود دارد، آيا نمي‌توان براي روش‌ها و اصول تست‌زني سر جلسه کنکور يک صفحه مطلب طنز نوشت؟ جواب ما که مثبت است. بر همين اساس، محققان ما با صرف انرژي، وقت و هزينه‌هاي سرسام‌آور و بررسي‌ ميداني روش‌هاي تست‌زني چندين هزار داوطلب، توانستند به اين نتايج برسند:
روش بچه‌ مثبتي: در اين روش، داوطلب که پسر يا دختر بسيار حرف گوش‌کن و بي‌حاشيه‌اي است و تا به حال نه تنها براي درس‌خواندن بلکه حتي براي اس. ام . اس بازي يا ديدن برنامه‌هاي ورزشي تلويزيون يا مشاهده‌ پخش مستقيم بازي‌هاي حساس ليگ اروپا هم تا ساعت 2 نصفه‌ شب بيدار نمانده، سر جلسه‌ کنکور مي‌رود. تست‌هايي را که بلد است جواب مي‌دهد و تست‌هايي را که بلد نيست، جواب نمي‌دهد و در پايان پس از خوردن کيک و آب‌ميوه‌اش، دندان‌هايش را در آب‌خوري حوزه‌ کنکورش مسواک مي‌زند و زود‌تر به سمت خانه مي‌رود تا شيري که مامان براي عصرانه‌اش گرم کرده، سرد نشود!
 روش بچه شري: در اين روش، داوطلب مورد‌نظر که در روز‌هاي معمولي از ديوار راست هم بالا مي‌رفته و به همين خاطر معلومات درسي زيادي ندارد، يک ربعه به سه – چهار تا تستي که بلد است، جواب مي‌دهد و به دليل چند ساعت پشت نيمکت نشيني، دچار تجمع انرژي مي‌شود و شروع مي‌کند به تخليه‌ انرژي از يکي از اين روش‌ها: در آوردن کفش و پيچيدن بوي جوراب در سالن، خرت خرت خوردن بيسکويت و هُرت کشيدن آب‌ميوه با سر و صداي فراوان، عطسه کردن مداوم و درآوردن اداي کسي که آنفلولانزاي خوکي (آن هم از نوع واگيردار شديدش!) دارد و پرسيدن سؤال‌هاي بي‌ربط از مراقب جلسه، مثل اين‌که: ببخشيد درسته مي‌گن اين حوزه‌ کنکوري روي گسل زلزله خيزه!
روش بچه‌ مايه‌داري: در اين روش، داوطلبي که پول آقاجونش از پارو بالا مي‌رود با راننده‌ شخصي و ماشين آخرين مدل سر جلسه‌ کنکور مي‌آيد و وقتي مي‌بيند امکان خريد تمام صندلي‌هاي حوزه‌ کنکور و قُرق آن‌جا برايش وجود ندارد، با اکراه پشت نيمکت مي‌نشيند و با مدادش که در واقع مدل لئوناردو داوينچي بوده و آقا جونش آن را در يک حراجي، هزاران دلار برايش خريده، شروع به جواب دادن به تست‌ها مي‌کند و چون با وجود ده‌ها معلم خصوصي که داشته، به زور جواب دو تا و نصفي از تست‌ها را بلد است، به لاوازيه و مندل و اينشتين بد و بيراه مي‌گويد و مي‌رود خانه و به آقا‌جونش مي‌گويد، برايش يک جزيره در اقيانوس آرام بخرد و آن‌جا يک دانشگاه بسازد و او برود آن‌جا استاد دانشگاه شود تا طراحان سؤال‌هاي کنکور بفهمند باعث فرار چه مغز متفکري شدند و از شدت عذاب وجدان، زخم معده و اثني‌عشر بگيرند!
روش شانسي يا اقبالي: اصولاً وقتي داوطلبي جواب بيش‌تر تست‌ها را نمي‌داند، ولي خيلي مي‌‌خواهد دکتر، مهندس، خلبان، قاضي يا آرشيتکت شود، به اين روش روي مي‌آورد. البته هر داوطلبي بر اساس روحياتش از روش خاصي استفاده مي‌کند که در ادامه به دو روش از زير‌مجموعه‌هاي روش شانس و يا اقبالي اشاره مي‌شود:
الف) نشانه‌شناسي: در اين روش داوطلب جواب صحيح را به صورت شانسي و پس از مشاهده‌ يک علامت يا کد آشنا در يکي از چهار جواب، انتخاب مي‌‌کند. مثلاً ممکن است داوطلبي که از اين شيوه استفاده مي‌کند، جواب يک تست رياضي را گزينه‌اي انتخاب مي‌کند که جوابش 8531 است چون بر عکس سال تولد داداش بزرگ‌ترش (1358) مي‌باشد که اتفاقاً در زندگي آدم خوش‌شانسي است! 
ب) روش وجبي: در اين روش داوطلب به جاي فاکتور کيفيت به کميت هر گزينه‌ جواب توجه مي‌کند و از ميان جواب‌هاي هر تست، يکي در ميان، کوتاه‌ترين و بلند‌ترين جواب را به عنوان پاسخ صحيح انتخاب مي‌کند!
چند نمونه سوال براي آشنايي هرچه بيشتر باکنکور!
مساحت دايره چقدر است ؟
الف) 2 متر
ب) ?/2 متر
ک) بيشتره
ش) صبر کن بپرسم
سرعت نور چقدر است ؟ 
الف) خوب است
ب) بد نيست
ک) شما چطوري ؟
ش) چه خبر ؟
فعل “خوردن” را صرف کنيد ؟
الف) چشم
ب) صرف شده
ک) ميل ندارم
ش) نوش جان
يکي از وسايل مربوط به فيزيک که در عينک ، تلسکوپ و ميکروسکوپ به کار مي رود ؟
الف) عدسي
ب) کاچي
ک) فرني
ش) لوبيا با دوغ
دانشمندي که بين بار الکتريکي و جرم الکترون ها و سرعت حرکت آنها رابطه اي نوشت ؟ 
الف) تامسون
ب) واشنگتني
ک) بمي
ش) شهسواري
شاخه اي از علم فيزيک ؟ 
الف) مکانيک
ب) باطري ساز
ک) بوسترساز
ش) کمک فنرساز
نويسنده “منطق الطير” کدام شاعر است ؟ 
الف) عطار نيشابوري
ب) نجار نيشابوري
ک) سمسار نيشابوري
ش) کوپن فروش نيشابوري
يکي از اشکال ماده ؟
الف) گاز
ب) يخچال
ک) بخاري
ش) ماشين ظرف شويي
 نام گاز سرد کننده يخچال هاي قديمي ؟
الف) فرعون
 ب) نمرود
ک) ابرهه
ش) خسرو پرويز
 نام ديگر گازهاي بي اثر مثل هليم ، نئون و … ؟
 الف) گازهاي نجيب
ب) گازهاي سر به زير
ک) گازهاي باوقار
ش) کلا بچه هاي خوبي هستن
وبالاخره براي آنها که کنکور را آخر دنيا مي دانند شعر زير تقديم مي شود تا اندکي آرام تر باشند!
اي عزيزان پشت کنکوري
تا به کي داغ و درد و رنجوري ؟
تا به کي تست چند منظوره
تا به کي التهاب و دلشوره ؟

شوخي و طعن اين و آن تا چند ؟
ترس و کابوس امتحان تا چند ؟

غرق بحر تفکريد که چي ؟
بي خودي غصه مي خوريد که چي ؟

گيرم اصلاً شما به طور مثال
کشکي، از بخت خوش، به فرض محال

زد و شايسته دخول شديد
توي کنکور هم قبول شديد

يا گرفتيد با درايت و شانس
مدرک فوق ديپلم، ليسانس

گيرم اين نحسي است، سعدش چي ؟
اصلاً اين هم گذشت، بعدش چي ؟

تازه از بعد آن گرفتاري
نوبت رخوت است و بيکاري

بعد مستي، خمار بايد بود
هي به دنبال کار بايد بود

آنچه داروي دردمندي هاست
صفحات نيازمندي هاست

گر رضايت دهي تو آخر سر
که شوي منشي فلان دفتر

به تو گويند : بعله، دفتر ما
هست محتاج آدمي دانا

آشنا با اتوکد و اکسل
فري هند و آوت لوک و کورل

بايد البته لطف هم بکند
چاي هم، بين تايپ، دم بکند

بکشد وانگهي به خوش رويي
هفته اي يک دوبار جارويي

اين که از اين، حقوق هم فعلاً
ماهيانه چهل هزار تومن!

پس بياييد و عز و جز نکنيد
بي خودي هي جلز ولز نکنيد

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10