(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 05 تـیـر 1392 - شماره 20526

يادداشت يک خبرنگار
وقتي همچنان شرمنده شهدا هستيم
مديرکل تبليغات اسلامي استان: 53 خانه قرآن روستايي در يزد راه اندازي شد
پژواک
محدوديت خروج گندم و آرد از استان مرکزي
برپايي همايش مطالعات باستان‌شناختي غرب ايران در همدان
راه‌اندازي مرکز زمين‌شناسي گيلان در رشت
مردم کرمانشاه در مصرف آب صرفه‌جويي کنند
مديرکل پزشکي قانوني استان اعلام کرد
21 تا 30 ساله‌ها بيشترين قربانيان حوادث رانندگي در زنجان
فرماندار بناب: سطح کيفي کلاس‌هاي تقويتي تابستاني افزايش يابد
آغاز عمليات برداشت گندم از اراضي پارس‌آباد مغان
ايران در کيهان
در کردستان شاخص رشد بيمه‌شدگان در سال 91 به 10/5 درصد رسيد
مديرعامل شرکت آبفاي استان: همداني‌ها حتما در مصرف آب صرفه‌جويي کنند
در شهر ما
کمبود آب زراعي در بابل
کم توجهي مسئولان به عوارض سيل ارديبهشت خوزستان
   


علي رغم گذشت حدود يک سال از تدفين سه شهيد گمنام در شهرستان بناب هنوز از ساخت يادمان و مقبره‌اي در خور شان اين شهيدان عزيز خبري نيست.
همان شهداي عزيز و غريبي که به جهت اعتراض امت حزب‌الله، خانواده‌هاي معظم شهدا و رزمندگان جان بر کف دوران دفاع مقدس، به محل تدفين آن ياران کوچ کرده، آن هم با پنچ روز تاخير، نهايتا در آغوش خاک پارک فدک اين شهرستان آرام گرفتند. خاکي که اکنون عطرآگين و معطر از وجود متبرک آن سه آلاله در خون غلطيده است.
حال هرچه از زمان مي‌گذرد، غربت اين شهيدان نازنين نيز بيشتر و بيشتر مي‌شود. اگر زمان دفن اين عزيران و اتفاقات مربوط به محل دفن سه شهيد دفاع مقدس را مرور کنيم، خواهيم ديد که تعصب و غيرت ما نيز نسبت به اين مسئله روز به روز کمتر و کمتر شده است. چرا که علي‌رغم گذشت حدود يک سال از دفن اين گل‌هاي فاطمي هيچ اتفاق خاصي براي ساماندهي مزار ايشان نيفتاده است. شهدايي که عموم مردم شهرستان به ويژه نسل جوان منطقه براي حضور شهداي گمنام در اين وادي لحظه‌شماري مي‌کردند.
اگرچه جسته و گريخته مراسم متعددي به صورت خودجوش و مردمي توسط بعضي از هيئت‌هاي مذهبي و مجموعه‌هاي فرهنگي در زمان‌هاي مختلف در آن مکان مقدس ترتيب داده مي‌شوند، با اين حال خواسته بسياري از شرکت‌کنندگان اين برنامه‌ها از مسئولان ساخت بناي يادمان و مقبره‌اي در خور شان اين شهيدان عزيز و غريب است که هنوز هم اين اتفاق نيفتاده است!
حال اين سوال در اذهان مردم و يادگاران هشت سال دفاع مقدس تداعي مي‌شود که چرا براي برگزاري مراسم بي‌اساس چون تجليل از خادمين سفرهاي نوروزي، ميلياردها ريال از بيت‌المال اين مملکت هزينه مي‌شود، ولي براي احداث يک يادمان هر چند ساده براي شهدا- شهدايي که هست و نيست‌مان مديون آنهاست- با نداشتن اعتبار و... مواجه مي‌شويم و نوبت ساخت يادمان شهدا که مي‌شود، بايد به کسري بودجه برخورد کنيم؟!

 


يزد- خبرنگار کيهان:
مديرکل سازمان تبليغات اسلامي استان يزد گفت: در استان يزد تاکنون در 53 روستا خانه‌هاي قرآن و يکصد خانه عالم احداث و راه‌اندازي شده است.
حجت‌الاسلام سيد محمدشريف حسيني گفت: اين سازمان توانسته با برگزاري 425 جلسه گفتمان ديني با همکاري 85 نفر از اساتيد در دانشگاه‌ها، مدارس، مساجد، تشکل هاي ديني و هيئت مذهبي به سؤالات و شبهات مردم پاسخ دهد.
حسيني به فعاليت‌هاي اين اداره کل در خصوص آموزشهاي قرآني اشاره کرد و افزود: در حوزه قرآني در دو بخش روخواني و روان خواني قرآن‌کريم براي عموم و بويژه کارکنان دولت در قالب آموزش‌هاي ضمن خدمت اقدام کرده‌ايم، که تاکنون بيش از 15هزار گواهينامه رسمي آموزش قرآن‌کريم براي آنها صادر شده است.
وي کمبود داور قرآني در استان يزد را يادآور شد و خاطرنشان کرد: به همين دليل در مدت سه سال با برگزاري دوره آموزش تربيت داور با حضور بهترين اساتيد کشور تعدادي داور برجسته در استان تربيت کرديم که در حال حاضر در مسابقات کشوري نيز داوري مي‌کنند.
حسيني با اشاره به برکات سفر رهبر معظم انقلاب به استان يزد از تشکيل دبيرستان معارف در شهرستان‌هاي بافق، ابرکوه، خاتم و طبس خبر داد و گفت: علاوه بر تشکيل دبيرستان معارف در اين شهرستان‌ها، در شهرستان‌هاي اردکان، ميبد، صدوق، خاتم، بافق، مهريز و تفت نيز مجتمع ديني و فرهنگي ساخته شده است.

 


برگزاري محفل شعر
گنبدکاووس- خبرنگار کيهان: محفل شعر امام و آيينه‌ها با همکاري انجمن‌هاي شعر و ادب حافظ و ميراث ترکمني گنبدکاووس برگزار شد. در اين محفل تعدادي از شاعران فارسي زبان و ترکمن به قرائت اشعار خود در وصف شخصيت و فضائل امام خميني پرداختند.
راه‌اندازي سينماي ديجيتال
قاين- خبرنگار کيهان: نخستين سينماي ديجيتال خراسان جنوبي با هزينه‌اي بالغ بر 47 ميليون تومان و در باغ ملي قاين راه‌اندازي شد. در سينماي ديجيتال قاين فيلم‌هاي روز سينما همزمان با تهران اکران مي‌شود.
برپايي نمايشگاه کتاب
اراک- خبرنگار کيهان: به همت سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري اراک، نمايشگاه کتاب در فرهنگسراي شهر، در کوي صنعتي برپا شد.در اين نمايشگاه پنج‌هزار عنوان کتاب از 150 ناشر کشوري مورد بازديد مردم قرار گرفت.
خريداران کتاب از تخفيف 40 درصدي برخوردار شدند.
درخشش تئاتر چناران
چناران- خبرنگار کيهان: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان چناران رتبه برتر تئاتر را در ميان ادارات فرهنگ ارشاد و اسلامي استان خراسان رضوي کسب کرد و در مراسمي از اين اداره تجليل شد. در اين مراسم مهران سليماني پاک و امير بهادر اورعي به عنوان کارگردان و بازيگر برگزيده استاني در نمايش کسوف معرفي شدند.
معرفي آثارهنري برتر
اراک- خبرنگار کيهان: نمايشگاه آثار برتر دانش‌آموزان هنرستانهاي فني و حرفه‌اي کار و دانش استان مرکزي، در اداره کل آموزش و پرورش اين استان در اراک برگزار شد.
در اين نمايشگاه 31 اثر از هنرجويان 16 هنرستان در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفت.
تجليل از خوشنويسان
بناب- خبرنگار کيهان: طي مراسمي از اساتيد شرکت‌کننده در نمايشگاه خوشنويسي بناب تجليل شد.
اين مراسم، با حضور اساتيد شرکت‌کننده در نمايشگاه خوشنويسي بناب از شهرستان‌هاي بناب، آذرشهر، عجب شير، مراغه، ملکان و مياندوآب برگزار شده بود.

 


اراک- خبرنگارکيهان:
خروج آرد و گندم از استان مرکزي بدون هماهنگي با دستگاه‌هاي مرتبط ممنوع است.
استاندار مرکزي، در جلسه ستاد اجرايي توسعه بخش کشاورزي استان مرکزي، گفت: خروج آرد و گندم از اين استان بدون هماهنگي با دستگاه‌هاي ذي ربط ممنوع است.
شعباني‌فرد افزود: پيش‌بيني برآورد توليد گندم در سال جاري 400هزار تن است که از اين ميزان 250هزار تن براي مصرف داخلي استان و بقيه هم براي ذخيره تأمين نياز ديگر استانها است.
در اين جلسه، مصوب شد در دو شهرستان اراک و ساوه دو صندوق حمايت از بخش کشاورزي با سرمايه‌گذاري اوليه 10ميليارد تومان تشکيل شود.

 


همدان- خبرنگار کيهان:
همايش ملي مطالعات باستان شناختي غرب ايران طي 2 روز در دانشگاه آزاد اسلامي همدان برگزار شد.
در اين همايش، مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به اهميت مطالعات باستان‌شناسي، گفت: امروز نسل جوان ما با پرسش‌هايي در زمينه هويت و پيشينه تاريخي خود و افتخارآميز بودن يا نبودن آن روبه روست.
عليرضا ايزدي افزود: باستان‌شناسي و مطالعات و نتايج مربوط به آن، مي‌تواند به نوعي پاسخگوي اين گونه پرسش‌ها باشد که اميدواريم در آينده فرصت بيشتري براي استفاده از اين علم فراهم شود.
وي ادامه داد: توجه به 4 رکن همبستگي، پيوستگي، دلبستگي و شايستگي ميان ملت‌ها، رسيدن به توسعه پايدار را در جامعه ممکن مي‌سازد و باستان‌شناسي، علمي است که مي‌تواند در ايجاد هر 4 ويژگي نقش اساسي ايفا کند.
ايزدي تاکيد کرد: براي تاثيرگذاري مباحثي مانند تاريخ و باستان‌شناسي بر نسل جوان، بايد فاصله‌اي که بين ميراث فرهنگي و دانشگاه ايجاد شده از بين برود.
وي يادآور شد: ايجاد پژوهشگاه در دانشگاه آزاد فرصت مناسبي براي برقراري اين ارتباط خواهد بود و اداره کل ميراث فرهنگي نيز آمادگي دارد تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌اي، محوطه‌ها و تپه‌هاي باستاني و تاريخي را در اختيار دانشجويان رشته باستان‌شناسي قرار دهد.
در اين همايش 2روزه که اساتيد و اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي تهران، بوعلي سينا و آزاد اسلامي همدان حضور داشتند، از 40 مقاله رسيده به دبيرخانه، 11 عنوان مقاله از سوي صاحب‌نظران ارائه شد.

 


رشت- خبرنگارکيهان:
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت گيلان از راه‌اندازي مرکز زمين‌شناسي منطقه‌اي کشور در اين استان خبر داد.
علي منتظري گفت: باتوجه به اهميت فعاليت‌هاي معدني، مرکز زمين‌شناسي دريايي انزلي که تا پيش از اين در حوزه محدودي در استان فعاليت مي‌کرد به مرکز زمين‌شناسي منطقه‌اي گيلان ارتقاء يافته و به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز کرده است.
وي محل استقرار اين مرکز را رشت عنوان کرد و افزود: مأموريت اصلي اين مرکز فعاليت در زمينه اکتشاف مواد معدني و پژوهش‌هاي مربوط به زمين‌شناسي در استان گيلان است.

 


کرمانشاه- خبرنگار کيهان:
در صورت همکاري مردم، تابستان امسال در شهر کرمانشاه کمبود آب نخواهيم داشت.
سرپرست آبفاي شهر کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار کيهان تصريح کرد: با توجه به بارندگي‌هاي اخير و اقدامات صورت گرفته، در صورت همکاري مردم در مصرف بهينه آب در فصل گرما با مشکل کمبود آب مواجه نخواهيم بود.
برومند فخاري در بخشي از سخنانش در خصوص بارندگي‌هاي اخير و تاثير آن بر ذخاير آبي کرمانشاه اظهار داشت: به لطف خدا در طي ماه‌هاي اخير در استان کرمانشاه بارندگي‌هاي خوبي را پشت سر گذاشته‌ايم و در حال حاضر وضعيت آب‌رساني مطلوبي را داريم لذا توصيه مي‌شود که شهروندان در مصرف آب نهايت صرفه‌جويي را به عمل آورند. وي در ادامه در خصوص سد گاوشان و نقش آن در آبرساني به شهر کرمانشاه گفت: سال گذشته آب خام سد گاوشان به سمت کرمانشاه و تصفيه‌خانه شهيد نظري که قدمت آن تقريبا 50 سال است هدايت مي‌شد و ما تمام تلاش خود را به کار برده‌ايم که اين تصفيه‌خانه بازسازي و در مواقع ضروري از آب آن براي شهروندان استفاده کنيم.

 


زنجان - خبرنگار کيهان:
بيشترين فراواني تلفات حوادث رانندگي استان در سنين 21 تا 30 سال روي مي‌دهد، که سن فعال جامعه را شامل مي‌شود.
مديرکل پز شکي قانوني زنجان ضمن بيان مطلب فوق در جمع خبرنگاران با اشاره به اينکه بيشترين فراواني تلفات حوادث رانندگي در سطح استان در سنين 21 تا 30 سال روي مي‌دهد، افزود: 67 نفر از 326 تلفات رانندگي در اين سن بوده است که سن مولد و فعال جامعه را شامل مي‌شود.
دکتر مهدي فروزش با اشاره به افزايش 5/11 درصدي پرونده‌هاي رسيدگي در پزشکي قانوني استان زنجان گفت: طي سال گذشته 29 هزار و 697 پرونده مورد رسيدگي قرار گرفته است.
وي معاينات انجام شده در پزشکي قانوني را شامل نزاع و مصدومان ناشي از تصادفات دانست و افزود: در سال گذشته معاينات ناشي از تصادفات با افزايش 2/9 درصدي به 4 هزار و 830 مورد رسيد.

 


بناب- خبرنگار کيهان:
فرماندار بناب ضرورت ارتقاي سطح کيفي کلاس‌هاي تقويتي در ايام تابستان را مورد تاکيد قرار داد.
سعيد برقي در نشست کار گروه امور اجتماعي و فرهنگي بناب با اشاره به ضرورت برگزاري برنامه‌هاي جذاب و شادي‌بخش براي پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان افزود: دستگاه‌هاي فرهنگي شهرستان ضمن پرهيز از موازي کاري در ارائه آمارهاي خود نيز دقت کنند.
وي همچنين با انتقاد از عدم واگذاري امکانات سالن‌هاي ورزشي به بانوان خواستار اختصاص وقت بيشتري از اين سالن‌ها براي استفاده خانم‌ها شد.
معاون خدمات شهري بناب نيز در اين نشست با اظهار نگراني از افزايش قهوه خانه‌ها و گرايش جوانان به استفاده از قليان گفت: بايد تا حد امکان از سوق يافتن جوانان به مصرف قليان جلوگيري شود!
علي اصغري با اشاره به بازسازي و احياي سالن‌هاي ورزشي شهرداري، از آمادگي اين نهاد براي واگذاري امکانات استخر و سونا براي استفاده دانش‌آموزان در اوقات فراغت خبر داد.

 


پارس‌آباد مغان- خبرنگار کيهان:
مدير جهاد کشاورزي پارس‌آباد مغان از آغاز عمليات برداشت محصول گندم از اراضي حاصلخيز اين منطقه خبر داد.
حسن روحي افزود: در سال زراعي جاري بيش از 18هزار هکتار از اراضي ديم و آبي منطقه به زراعت گندم اختصاص يافته و پيش‌بيني مي‌شود بالغ بر 90 هزار تن گندم برداشت شود.
وي گفت: در سال زراعي جاري سطح زير کشت گندم در منطقه نسبت به سال گذشته 40درصد کاهش يافته که دليل اين امر افزايش سطح زير کشت برخي از محصولات رقيب از جمله کلزاست، اعلام شده است.
وي افزود: ظرفيت انبارهاي نگهداري گندم اين شهرستان حدود 16هزار و 500 تن است که براي رفع اين کمبود، احداث سيلوي 100 هزار تني در دستور کار قرار گرفته و با تکميل و بهره‌برداري از آن مشکل کمبود فضاي انباري و ذخيره‌سازي گندم در منطقه برطرف خواهد شد.

 


يزد- خبرنگار کيهان: دبيرخانه کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان يزد در اجراي برنامه‌هاي قرآني در سطح کشور برتر شد. اجراي جشنواره قرآني مدهامتان با حضور 200 جوان و نوجوان قرآني استان يزد، اجراي موفق طرح قرآني 1446 و اجراي طرح قرآني شبي در محضر ثقلين گوشه‌اي از برنامه‌هاي قرآني کانون‌هاي فرهنگي مساجد استان يزد است.
رشت- خبرنگارکيهان: جايگاه توريسم سلامت گيلان در بيمارستان ولايت رشت افتتاح شد. رئيس دانشگاه علوم پزشکي گيلان گفت: اين پايگاه در راستاي تشکيل مرکز گردشگري سلامت راه‌اندازي شده و در حال حاضر در 12 کشور حوزه آسيايي مرکزي، قفقاز و خاورميانه نمايندگي دارد. دکتر بهبودي افزود: تا 2 سال آينده سرانه تخت بيمارستاني نسبت به جمعيت گيلان يک تخت در ازاي 700 نفر مي‌رسد که بالاترين حد استاندارد در عرصه بين‌المللي است.
اراک- خبرنگار کيهان: کلينيک شنواشناسي و توانبخشي اراک گشايش يافت. اين مرکز با تعرفه دولتي همه روزه آماده انجام ارزيابي‌هاي شنوايي نوزادان و کودکان و ارائه خدمات توانبخشي شنيداري ويژه کم‌شنوايان است. براي راه‌اندازي فاز اول اين مرکز بيش از يک ميليارد تومان هزينه شده است.
گنبدکاووس- خبرنگار کيهان: فرماندار شهرستان گنبدکاووس گفت: رفع مشکل سرمايه‌گذاران بخشهاي مختلف از اولويت برخوردار است و مسئولان بايد در اين خصوص تلاش کنند. نوراللهي افزود: بيش از 900 درصد واحدهاي صنعتي در شهرستان گنبدکاووس فعال هستند و لازم است خدمات بيشتري به شهرک صنعتي اين شهرستان ارائه شود.
نيشابور- خبرنگار کيهان: گردهمايي مرغداران شهرستان نيشابور به همراه رئيس اداره توليدات دامي جهاد کشاورزي برگزار شد. جعفر مسلمي رئيس اين اداره گفت: اين گردهمايي در راستاي نيل به اهداف کشاورزي مقاومتي برگزار گرديد وي همچنين به اهميت و نقش اتوماسيون در مديريت افزايش بهره‌وري و کيفيت توليد در واحدهاي مرغداري اشاره کرد.
بردسکن- خبرنگار کيهان: به طور ميانگين هر ماه 65 پرونده مشکلات خانوادگي به مراجع قضايي ارجاع مي‌شود. رئيس اداره بهزيستي برداسکن گفت: مهم ترين عامل مشکلات خانوادگي اعتياد و بيکاري در اين شهرستان است. محمدپور افزود: به همين منظور 3 کلينيک ترک اعتياد تحت نظارت اين اداره براي رفع مشکل اعتياد فعاليت دارند.
اراک- خبرنگارکيهان: با برنامه‌ريزي صورت گرفته انشعابات غيرمجاز در مناطق مختلف اراک شناسايي و 279فقره انشعاب غيرمجاز خانگي و تجاري در سطح شهر اراک به مجاز تبديل شد.
مدير امور آب و فاضلاب اراک گفت: استفاده از انشعاب غيرمجاز پيگرد قانوني دارد و اين شرکت اين مسأله را با جديت پيگيري مي‌کند.
بهاباد يزد- خبرنگارکيهان: نشست مديرعامل شبکه فعالين ازدواج استان يزد با سرپرست فرمانداري بهاباد برگزار شد. علي پارسانيا مدير مؤسسه شفا گفت: ارائه تسهيلات ازدواج آسان، پرداخت وام قرض‌الحسنه، اعزام ماهيانه زوج‌هاي جوان به تور ماه‌عسل عتبات عاليات و مشهد مقدس از فعاليت‌هاي شبکه فعالين ازدواج است.
اهواز- خبرنگارکيهان: رئيس سازمان جهادکشاورزي استان خوزستان گفت: ميزان 660-هزار تن محصول گندم از کشاورزان خوزستاني توسط دولت خريداري شد که اين رقم نسبت به سال گذشته 35درصد افزايش يافته است. جنگلوايي گفت: قيمت خريد هر کيلو گندم مخصوص نان 720تومان و گندم دورم 750تومان است.
سبزوار- خبرنگارکيهان: هر شهروند سبزواري روزانه 650گرم زباله توليد مي‌کند. مسئول اداره بازيافت سبزوار افزود: روزانه درسبزوار بين 140 تا 150تن زباله توليد مي‌شود که 32درصد زباله‌ها خشک و 25درصد بازيافت و برگشت مجدد به چرخه توليد است.
يزد- خبرنگارکيهان: مديرکل آموزش فني و حرفه‌اي استان يزد از صدور بيش از يک هزار مجوز مشاغل خانگي خبر دارد. حبيب‌الله کارگر گفت: از ابتداي اجراي طرح و قانون حمايت و ساماندهي مشاغل خانگي، يک هزار و 49مجوز در حرفه‌هاي مصوب اين اداره کل صادر شده است.
زرين‌شهر- خبرنگارکيهان: فرماندار شهرستان لنجان گفت: پيشرفت‌هاي علمي کشور از جمله سفينه‌هاي فضايي و فرستادن موجود زنده به فضا، نانو فناوري، انرژي هسته‌اي در شرايط تحريم قابل تقدير و درخور توجه است. وي با اشاره به حضور پررنگ ملت در مراسماتي همچون راه‌پيمايي 22بهمن و انتخابات، حضور مردم را نشانه مقبوليت نظام دربين مردم دانست.

 


سنندج- خبرنگار کيهان:
با زير پوشش قرار گرفتن بيش از يک سوم جمعيت کردستان در تامين اجتماعي شاخص رشد بيمه‌شدگان در سال 91 به 10/5 درصد رسيد.
مديرکل تامين اجتماعي استان با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران استان گفت: در سال 90 بيمه شده اصلي تحت پوشش استان 165 هزار نفر بود که در سال 91 به 185 هزار و 808نفر افزايش يافت. فريدون خدابنده‌لو از تحت پوشش بودن 700 هزار نفر بيمه شده و مستمري‌بگيران اصلي و تبعي در استان خبر داد و گفت: 2هزار و 364 نفر نيز از مقرري بيمه بيکاري برخوردار هستند.
مديرکل تامين اجتماعي کردستان همچنين تعداد مستمري‌بگيران استان را در سال 91، 18هزار و 231 نفر اعلام کرد.

 


همدان- خبرنگار کيهان:
متوسط بارندگي استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با کاهش 44درصدي مواجه شده است.
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در حالي که پارسال در چنين ايامي 32 ميليون مترمکعب آب پشت سد اکباتان همدان ذخيره داشتيم، امسال اين ميزان به 12 ميليون مترمکعب کاهش يافته است.
مهندس مرتضي عزالدين ادامه داد: اين ميزان کاهش ذخيره آب ناشي از پايين بودن ميزان بارش طي پاييز و زمستان سال گذشته و بهار امسال است و باعث شده تا هم اکنون وضعيت آب در استان همدان به مرز هشدار برسد.
وي يادآور شد: شهرستانهاي همدان، بهار و فامنين با بيشترين کاهش بارش مواجه شده و بدترين وضعيت را دارند.
عزالدين تاکيد کرد: براي مقابله با عوارض ناشي از کاهش 44 درصدي بارش‌ها و کمبود آب در سال جاري، بايد مردم استان به طور جدي به صرفه‌جويي بپردازند و فقط در صورت همکاري اهالي استان است که مي‌توانيم تابستان گرم تر 92 را بدون قطعي آب سپري کنيم.
وي خاطرنشان ساخت: براي حل مشکل آب شرب همدان، علاوه بر اميدواري به خوب شدن وضعيت بارش‌ها در پاييز و زمستان امسال، لازم است تا تکليف پروژه آب‌رساني از سد تالوار هر چه زودتر مشخص شده و با تامين اعتبارات مورد نياز به اجرا دربيايد، چرا که در غير اين صورت به علت محدوديت منابع آبي، در آينده با کمبود بيشتر آب مواجه خواهيم شد.
مديرعامل شرکت آبفاي استان با اشاره به لزوم رعايت الگوي مصرف آب، اظهار داشت: الگوي مصرف آب در استان براي هر خانواده چهار نفره، ماهانه 18 مترمکعب و براي هر نفر روزانه 150 ليتر است که 72 درصد مشترکان اين ميزان را رعايت مي‌کنند.

 


شهرستان بابل 47 هزار و 685 هکتار اراضي شاليزاري دارد که حدود 50 درصد آن به کشت ارقام پرمحصول برنج اختصاص يافته است.
برنج‌کاران بابل به دليل بارش کم در فصل زمستان و بهار با کمبود آب براي آماده‌سازي زمين زراعي خود مواجه شدند و اين کمبود، بيشتر در زمين‌هاي کشاورزي غرب شهرستان بابل به چشم مي‌خورد. در اينجا بايد به اين نکته اشاره کرد که حقآبه بابل از آب رودخانه هراز 5 به 7 است يعني سهم آب بابل 5 و آمل و محمودآباد 7 است. البته از اين سهم به خاطر مصرف آب در بالا دست رودخانه، آب کمتري به بابل مي‌رسد. کارشناسان معتقدند به منظور پيشگيري از بروز خشکسالي احتمالي بايد اعتبار لازم از طريق ستاد توسعه بخش کشاورزي اختصاص يابد تا چاه‌هاي مورد نياز در مناطق استوس حفر شود. اگر اين روند به سرعت صورت اجرايي به خود نگيرد شاهد بروز مشکلات فراواني در توليد و توزيع برنج خواهيم بود.
بابل- خبرنگار کيهان

 


گزارش از: مهتاب عياشي -خبرنگار کيهان در اهواز
بلاياي طبيعي که تحت عنوان حوادث غيرمترقبه از آنها نام مي‌برند سالانه خسارت جاني و مالي فراواني در جهان از خود به جا مي‌گذارند.
کشور ما نيز مستثني از اين حوادث و بلاياي طبيعي نيست، استان خوزستان و شهرستان اهواز در ارديبهشت سال جاري شاهد بارندگي و باد شديد بي‌سابقه در اين فصل از سال بود که خسارت فراواني به کشاورزان وارد کرد.
عضونظام صنفي کشاورزي و شوراي بخش مرکزي اهواز با بيان واردآمدن خسارت به مزارع کشاورزي اين شهرستان اظهار کرد: هنگام برداشت محصول گندم، باران و باد شديدي صورت گرفت و 30 تا 100 درصدبه مزارع خسارت وارد شد، به ويژه زمين‌هايي که در مجاورت رودخانه قرار داشتند با توجه به طغيان رودخانه به طور صد در صد متحمل خسارت شدند.
جواد الباجي افزود: دولت هر ساله بودجه‌اي را به حوادث غيرمترقبه اختصاص مي‌دهد اما با وجود مکاتبات صورت گرفته هيچ‌گونه کمکي از سوي ستاد حوادث غيرمترقبه، به جهاد کشاورزي صورت نگرفت.
وي تصريح کرد: اداره جهاد کشاورزي اهواز از ما ليست اسامي کشاورزاني که زمين‌هاي آنها دچار خسارت شدند را خواستار شد تا خود پيگير شوند اما متاسفانه هيچ نتيجه‌اي از پيگيري آنها حاصل نشد.
الباجي از بي‌اعتنايي نمايندگان مجلس نسبت به ماجرا اظهار نارضايتي کرد و گفت: از بلاتکليفي و نتيجه‌نگرفتن، دست به دامن نمايندگان مجلس شديم اما هيچ کدام از نمايندگان، حاضر به همکاري با ما نشدند به طوري که هيچ کس از نمايندگان از زمين‌هاي کشاورزان بازديدي انجام ندادند.
در ادامه گزارش، رئيس جهاد کشاورزي شهرستان اهواز در اين باره ضمن پاسخ به خبرنگار کيهان اظهار کرد: در ارديبهشت سال جاري، بارندگي 47 تا 67 ميليمتري در اهواز و شهرستانهاي اطراف را شاهد بوديم که اين بارندگي همراه با باد شديد بود، بطوري که رودخانه کرخه طغيان کرد و به مزارع اطراف خسارت فراواني وارد شد.
عبدالرضا نيسي افزود: از 90 هزار هکتار زمين‌هاي کشاورزي که دچار خسارت شدند، فقط 21 هکتار از زمين‌ها بيمه هستند که بيمه خود به تنهايي جوابگوي خسارت کشاورزان نيست.
نيسي ضمن اعلام خسارت 42 ميليارد توماني خاطرنشان کرد: به همراه معاون رئيس جهاد کشاورزي استان از زمين‌هاي کشاورزان بازديدي به عمل آورديم و گزارش به فرمانداري و ستاد حوادث غيرمترقبه براي هرگونه اقدام ارائه شد.
مدير ستاد حوادث غيرمترقبه استان خوزستان نيز در اين باره به خبرنگار کيهان گفت: براساس قانون، مزارع گندم بيمه هستند و کشاورزان با مراجعه به بيمه و تعيين خسارت توسط کارشناسان بيمه، مي‌توانند خسارت خود را دريافت کنند هرچند که هزينه پرداختي به کشاورزان از طريق بيمه، 5 ميليون ريال است که خود جوابگوي خسارت کشاورزان نيست، اما تاکنون هيچ‌گونه بودجه‌اي براي پرداخت خسارت به کشاورزان تعيين نشده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10