(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 05 تـیـر 1392 - شماره 20526

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
يادتان باشدکه بدهکاريد ! (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
تير (گفت و شنود)
در همايش سراسري قوه قضائيه مطرح شد
انتقاد قاضي‌القضات از بايگاني شدن لوايح قضايي در دولت
قاضي سراج: احکام 3 نماينده دخيل در پرونده فساد بانکي صادر نشده است
تاکيد بر راهکار ديپلماتيک در قبال پرونده هسته‌اي ايران
آمانو: نيروگاه بوشهر تحت نظارت آژانس است و مشکلي ندارد
آقاي الهام!
از شما بعيد بود! (خبر ويژه)
فايننشال تايمز: روحاني قرار نيست
براي حسن‌نيت سانتريفيوژها را خاموش کند(خبر ويژه)
نتانياهو: فريب ظاهر اعتدال‌گراي روحاني را نخوريد!(خبر ويژه)
مدير خراساني خبر داد
احتمال صدور رأي متهمان کهريزک تا پايان هفته قوه قضائيه
 


زمستان سال 1361 به دعوت اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان ايراني در اروپا و براي شرکت در همايش سالانه اين اتحاديه به هامبورگ آلمان رفته بودم. دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در فرانسه که موفق به اخذ ويزا براي حضور در همايش هامبورگ نشده بودند، تصميم گرفتند نشست مشابهي در پاريس داشته باشند و نگارنده سفري دو روزه به پاريس داشتم. موضوع چند جلسه سخنراني و پرسش و پاسخ‌هاي پس از آن، آينده انقلاب اسلامي، انگيزه آمريکا و متحدانش از راه‌اندازي جنگ تحميلي، عقبه گروهک‌هاي تروريستي و مسائل ديگري از اين دست بود. بعد از اولين جلسه آقاي پروفسور «رشيد بن عيسي» - الجزايري‌الاصل- که در جلسه حاضر بود نگارنده را براي صرف شام به منزل خود دعوت کرد که به اتفاق چند تن از برادران دانشجو از جمله دکتر سليماني، دکتر ميلي ‌منفرد، دکتر معتمدي و دکتر ثنايي - که همگي در آن هنگام دانشجو بودند - به منزل ايشان رفتيم. يکي از دوستان الجزايري پروفسور رشيد بن‌ عيسي يک نسخه ويدئويي که از برنامه تفسير سياسي يکشنبه شب‌هاي تلويزيون فرانسه ضبط کرده بود را به نگارنده هديه داد. اين فيلم را در بازگشت به دفتر سياسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تحويل داده بودم و بايد در آرشيو سپاه باشد که در اين صورت تحويل آن به صدا و سيما براي پخش ضروري به نظر مي‌رسد.
مفسر سياسي تلويزيون فرانسه در اين برنامه به مقايسه انقلاب اسلامي با دولت عثماني مي‌پردازد و با نشان دادن تصاويري از گلوله‌هاي توپ ارتش عثماني که در چند ميدان شهر وين نگهداري مي‌شود، مي‌گويد؛ سلطان محمد فاتح، پادشاه عثماني تا پشت دروازه‌هاي وين پيشروي کرد ولي در مقابل ارتش اروپايي‌ها تاب مقاومت نياورده و عقب نشست. اين مفسر فرانسوي در ادامه مي‌گويد (نقل به مضمون): دولت عثماني اگرچه يک دولت اسلامي بود ولي مباني فکري و عقيدتي اين دولت سني مذهب با ايستادگي و جانفشاني در مقابل قدرت‌هاي ديگر همخواني نداشت و توضيح مي‌دهد که در نگاه بسياري از اهل سنت، اطاعت از هر کس که قدرت را در دست گرفته باشد واجب است، حتي اگر اين قدرت با زور اسلحه به دست آمده باشد. از اين روي دولت عثماني و يا هر دولت مشابه ديگر نمي‌تواند براي اروپا خطرناک تلقي شود. حاکمان در اينگونه دولت‌ها به آساني سازش‌پذير هستند زيرا از يکسو حلقه اتصال آنها با مردم سست و کم دوام است و از سوي ديگر، مردم به پذيرش حاکمان زور تن‌مي‌دهند! مفسر تلويزيون فرانسه در ادامه مي‌گويد؛ اما دولت [امام] خميني يک دولت شيعي است و شيعيان فقط حاکميت برخاسته از مباني اسلام را مي‌پذيرند و با هر قدرتي که به زور حاکم شده باشد سر جنگ و ستيز دارند. از نگاه آنها، حاکم اسلامي بايد يک اسلام‌شناس (فقيه) عادل باشد و براساس قرآن که کتاب مقدس مسلمانان است حکومت کند و... مفسر تلويزيون فرانسه مي‌گويد؛ با همين اعتقاد شيعي بود که مردم ايران رژيم قدرتمند و مورد حمايت کامل آمريکا و اروپا را شکست دادند و با همين اعتقاد است که امروزه در يک جنگ سراسري با صدام تحت حمايت غرب مقابله مي‌کنند... و من بيم آن دارم که در آينده، مردم ساير کشورهاي اسلامي نيز با الگو گرفتن از ايران خميني، رژيم‌هاي غرب‌گراي منطقه را ساقط کنند و... در اين هنگام مفسر فرانسوي در حالي که يک کيف جيبي را به دست گرفته بود خطاب به بينندگان مي‌گويد؛ شايد روزي برسد که شما و من فرانسوي مجبور باشيم با پاسپورت‌هاي اسلامي در شانزه‌ليزه قدم بزنيم!
روز يکشنبه هفته جاري تعدادي از سلفي‌ها در مصر با چوب و چماق به محل سکونت چند تن از شيعيان در جنوب قاهره حمله کردند و 4 تن از شيعيان را به طرز وحشيانه و فجيعي به شهادت رسانده و پيکر پاک و مطهر آنان را در کوچه و خيابان به روي زمين کشيدند. اين اقدام وحشيانه بلافاصله از سوي مجامع و علماي شيعه و سني در سراسر جهان اسلام به‌‌شدت محکوم شد و علاوه بر علماي الازهر، محمد مرسي رئيس جمهور، اخوان‌المسلمين- حزب حاکم- و رهبران ساير گروه‌ها و جريانات سياسي و مذهبي مصر ضمن وحشيانه خواندن اقدام سلفي‌ها خواستار دستگيري و مجازات عاملان اين جنايت شدند که واکنش آنها به جاي خود درخور تقدير است، اما، در اين ميان گفتني‌هاي ديگري نيز هست که نمي‌توان از کنار آن به آساني عبور کرد.
1- مصر، آزادي خود از اسارت آمريکا و صهيونيست‌ها را مديون ايران اسلامي است و اگر پاکبازي، خون دادن، خون دل خوردن و ايستادگي شيعيان از جان گذشته ايراني نبود، مصر بايستي هنوز زير چنگال خون‌آلود حسني مبارک‌ها و تونس و ليبي و يمن زير يوغ بن‌علي‌ها و قذافي‌ها و علي‌عبدالله‌صالح‌ها دست و پا مي‌زدند. اين واقعيت را ملت‌هاي مسلمان به‌وضوح احساس کرده و ابراز قدرداني مي‌کنند و دقيقا به همين علت است که بعد از جنايت ياد شده، حتي گروه‌هاي هم‌پيمان با سلفي‌ها نيز در هراس از يورش مردم شريف مصر، ناچار به محکوم کردن اين جنايت وحشيانه شدند.
2- در وابستگي سلفي‌ها به آمريکا و اسرائيل و مزدوري آنان براي صهيونيست‌ها جاي کمترين ترديدي نيست و آمريکا و متحدانش آشکارا بر حمايت تسليحاتي، تدارکاتي و سياسي خود از اين جرثومه‌هاي فساد و تباهي تاکيد مي‌ورزند و هيچيک از گروه‌هاي سلفي نه فقط اين مزدوري را انکار نمي‌کنند- و نمي‌توانند انکار کنند- بلکه با احساس افتخار احمقانه‌اي در کنار دولتمردان آمريکايي، اروپايي و اسرائيلي نشسته و عکس يادگاري مي‌گيرند.
جنايت فجيع روز يکشنبه به دنبال شکست مفتضحانه و حقارت‌آميز سلفي‌ها در سوريه صورت گرفته است. آمريکا به اعتراف دولتمردان اين کشور، از بحران سوريه نه فقط طرفي نبسته است، بلکه به گفته جان کري، متحدان منطقه‌اي خود نظير ترکيه، قطر و عربستان را نيز با بحران مشروعيت روبرو کرده است و در پي اين شکست است که ماموريت حمايت از تروريست‌ها در سوريه به مصر منتقل شده است و پهلوان‌پنبه‌هاي سلفي انتقام شکست اسرائيل و آمريکا در سوريه را از شيعيان مظلوم مصر گرفته‌اند!
3- اگرچه آقاي مرسي، رئيس جمهور مصر و گروه اخوان‌المسلمين، حزب حاکم اين کشور، جنايت شرم‌آور ياد شده را محکوم کرده‌اند ولي اين گلايه جدي از آنها در ميان است که دو هفته قبل در قاهره اجلاسي از سوي سلفي‌ها برپا شده بود که موضوع آن همراهي با آمريکا و اروپا براي مقابله با دولت سوريه بود. در اين اجلاس بر بحراني شدن موقعيت ترکيه و قطر و عربستان تاکيد شده و درباره جايگزيني مصر به جاي کشورهاي ياد شده بحث شده بود. نکته درخور توجه آن که آقاي مرسي و برخي از اعضاي بلندپايه اخوان‌المسلمين نيز در اين اجلاس شرکت کرده بودند! در پايان همين اجلاس مشترک بود که دولت مصر با صدور بيانيه‌اي، رسما قطع رابطه خود با دولت سوريه را اعلام کرد. آيا جناب مرسي و اخوان‌المسلمين بعد از آنهمه شعار اسلام‌خواهي، با سلفي‌هايي که رسما وابسته به آمريکا و اسرائيل هستند، به ائتلاف رسيده‌اند؟!
4- آيا اخوان‌المسلمين فراموش کرده‌اند طي 85 سالي که از تشکيل اين حزب مي‌گذرد، هيچگاه قادر به انجام اقدام درخور توجهي نبوده‌اند و در معادلات منطقه تنها نقش اپوزيسيون سرکوب شده را داشته‌اند؟
برادران عزيز اخواني حتما فراموش نکرده‌ايد که بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و ايستادگي‌هاي جانانه و فداکارانه شيعيان در مقابل فشارها و حملات سنگين آمريکا و اسرائيل بود که اخوان‌المسلمين در مصر و برخي ديگر از گروه‌هاي اسلامي در منطقه فرصت عرض اندام پيدا کردند. آيا به خاطر نداريد که هيچيک از کشورها و حکام عرب، شما را به حساب نمي‌آوردند؟ و هر جا که يکي از وابستگان حزب شما- آن هم در پي فضايي که جمهوري اسلامي ايران ايجاد کرده بود- به قدرت مي‌رسيد، تنها با حمايت ايران اسلامي قادر به ايستادن بوده است. مگر نجم‌الدين اربکان در ترکيه و سپس اردوغان و عبدالله گل در اين کشور که از اعضاي اخوان‌المسلمين بودند تنها از حمايت ايران اسلامي برخوردار نبودند؟ و يا، چنانچه حمايت ايران از عمر البشير در سودان و حماس در فلسطين نبود، موفقيت‌هاي امروزي آنها قابل پيش‌بيني بود؟! شما مديون ايران اسلامي و مردم پاکباخته اين کشور هستيد که در جهان امروز پرچم پرافتخار و پرقدرت اسلام ناب محمدي(ص) را برافراشته‌اند.
5- چندي قبل «محمد بديع» موسوم به «مرشد عام» اخوان‌المسلمين به بهانه شکست مزدوران آمريکا و اسرائيل و عربستان و قطر در «القصير» با صدور بيانيه‌اي حزب‌الله لبنان را- به خيال خود- محکوم کرد! و سؤال اين است که اگر حزب‌الله نبود و يا حمايت‌هاي مستقيم ايران اسلامي از حزب‌الله و حماس در جنگ‌هاي 33 روزه و 22 روزه و 8 روزه نبود، آيا شما برادران «اخواني» توان مقابله با اسرائيل را داشتيد؟! و آيا صهيونيست‌ها همه شما را مانند گذشته تار و مار و خانه‌نشين نکرده بودند؟!
همين ديروز اعلام شد که ارتشي از 13 کشور - که 400 نفر آنها از نظاميان آمريکايي هستند- براي مقابله با تهديدهاي احتمالي عليه اسرائيل به مصر اعزام شده‌اند! آيا براي يک حزب اسلامي چند ده ساله که امروزه حاکميت مصر را نيز برعهده دارد، حضور نيروهاي خارجي در اين کشور آن هم براي مقابله با تهديد احتمالي مردم مصر عليه اسرائيل تاسف‌آور نيست؟! و در مقابل اين اقدام زورگويانه آمريکا و متحدانش چه پاسخي براي مردم مسلمان و فرهيخته مصر داريد؟!
6- و بالاخره ترديدي نيست که دولت مصر و حزب اسلامي اخوان‌المسلمين در جنايت وحشيانه اخير سلفي‌ها عليه شيعيان مظلوم نقشي نداشته و به واقع اين جنايت فجيع سلفي‌هاي مزدور اسرائيل و آمريکا را محکوم مي‌کنند ولي آيا مواضع و اقدامات نسنجيده‌اي که فقط به چند نمونه از آن اشاره شد در جرأت بخشيدن به سلفي‌ها براي ارتکاب جنايت اخير بي‌تاثير بوده است؟!... فأين تذهبون؟!

حسين شريعتمداري

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
*وجود هزاران مسجد در کشور مي‌تواند با تدبير مسئولين امور مساجد و ساير دستگاه‌هاي فرهنگي کشور به بهترين مکان براي کارهاي فرهنگي و آموزشي تبديل شود.
8949---0912
* درصورتي آقاي دکتر روحاني موفق به اجراي قولهاي داده شده‌ از جمله کاهش تورم، رفع بيکاري و... خواهد شد که دست‌ آقازاده‌ها را از بيت‌المال کوتاه کند و رشوه‌ و دزدي را از ادارات ريشه‌کن کند.
0530---0912
* از رئيس‌جمهور منتخب مي‌خواهم که پايبندي خود را به قول‌هايي که به مردم داده‌اند در عمل ثابت کنند و با پيروي از منويات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب مانع سوء استفاده احتمالي اطرافيان خود باشند تا رئيس‌جمهور موفقي باشند.
عليمرداني
* از نمايندگان محترم مجلس درخواست مي‌شود در راي اعتماد به دولت جديد تنها به تخصص و تعهد و ولايتمداري افراد راي دهند نه قدرت و ثروت. مواظب باشند فريب شعارهاي فريبنده و نيز فشارهاي اين روزها که از سوي ساکتين و فتنه‌گران بر زبانها جاري مي‌شود را نخورند.
محمدي از اصفهان
* بهانه آمريکا و متحدانشان براي حمله به افغانستان و اشغال اين کشور مبارزه با طالبان بود. اکنون شيطان بزرگ پس از 11 سال قتل و غارت و ويراني در افغانستان در حالي امنيت کشور را به حامدکرزاي سپرد که باب گفت و گو و به رسميت شناختن علني طالبان را گشوده است. حال مردم افغانستان در معرکه جديد طالبان گير افتاده‌اند و روز از نو و روزي از نو. اين هم سرنوشت کنار آمدن با اشغالگران! وقت آن رسيده تا مردم افغانستان خود براي تعيين سرنوشتشان تصميم بگيرند البته با نگاه عميق و بهره‌مندي از تجربه‌هاي تلخ و شيرين گذشته.
محمودي
* آن مقداري که بنده مي‌دانم کشور افغانستان منابع عظيم معادن گوناگون را در خود جاي داده است. تقريباً کل جمعيت آن مسلمان و زبان آنان نيز فارسي و پشتو مي‌باشد. متأسفانه آمريکا با افزايش توليد مواد مخدر و توسعه ناامني چنين کشور با اهميتي را در کنار ما مايه نگراني ما قرار داده است. آمريکا به جز شر هيچ دستاوردي براي منطقه نداشته است.
7902---0919
* رئيس محترم دستگاه قضا مي‌فرمايند با هيچ کس مماشات نمي‌شود و طبق قانون برخورد مي‌شود پس شايسته است همان طور که براي شخص دوم کشور حکم قضايي صادر مي‌شود براي عوامل فتنه و باندهاي قدرت و ثروت و فساد نيز حکم صادر کنند تا مردم سخن‌شان را باور کنند.
يک هموطن
* مقدار زيادي داروي مازاد بر نياز شهروندان در نزد مردم وجود دارد چنانچه از سوي وزارت بهداشت تدبيري براي جمع‌آوري اين داروها بشود در شرايط فعلي اقتصاد کشور مي‌تواند بخش مهمي از مصرف دارويي جامعه را پاسخ بدهد.
8949---0912
* مردم از اقصي نقاط کشور براي بازديد از تکيه و سقاخانه فيل‌بند به روستاي «سيل‌بند از بخش بندپي غربي شهرستان بابل» مشرف مي‌شوند و به گفته ساکنين اين تکيه سالانه ميليونها تومان درآمد موقوفه نقدي دارد ولي چند سال است که اين تکيه هيچ هزينه سنگيني ندارد. از مدير کل محترم اوقاف استان مازندران تقاضاي اعزام بازرس به اين محل و رسيدگي به عملکرد مالي آن را داريم.
يکي از ساکنين فيل‌بند
* راه‌يابي تيم فوتبال کشورمان به جام‌جهاني آرزوي هر ايراني است اما حاتم‌بخشي مسئولان کنوني و آينده قوه مجريه به اين فوتباليست‌ها از کيسه بيت‌المال قابل پذيرش نيست و نخواهد بود.
2213---0918
* به راحتي به فوتباليست‌ها پنجاه ميليون پرداخت مي‌شود ولي براي ما که از سال گذشته تا به حال در صف وام ازدواج هستيم پنج ميليون تومان پول نيست! اين پولهاي پنجاه ميليوني اگر از بيت‌المال است ما راضي نيستيم.
4961---0936
* ما بازنشستگان بيش از ده سال است که منتظر مطالباتمان هستيم ولي دولتمردان به زعم خود براي خوشحالي ملت، از بيت‌المال صدها ميليون به فوتباليست‌ها بذل و بخشش مي‌کنند. براي خوشحالي کدام ملت؟ ما ملت نيستيم؟!
4359---0919
* در برخي از روستاهايي که جشن ريشه‌کني بي‌سوادي گرفته شد، هنوز برخي افراد هستند که علي‌رغم بي‌سوادي حاضر به آموختن نيستند و بايد مسئولين براي آنها فکري بکنند تا ان‌شاءا... بي‌سوادي در کشورمان به طور کامل ريشه‌کن شود.
انصاري
* دريافت برنامه از شبکه‌هاي راديويي که از موج اف‌ام پخش مي‌شوند در مسير هشترود به مراغه به شدت دچار اختلال شده و بعضا کاملا قطع مي‌شود. با توجه به اينکه اين جاده يک مسير بين‌المللي و ترانزيت مي‌باشد رفع اين مشکل بايد در اولويت قرار گيرد. اميدواريم که در اسرع وقت رسيدگي شود.
يک راننده ترانزيت
* در شهرستان اروميه با دفترچه بيمه نيروهاي مسلح به مطب يک پزشک مراجعه کردم مبلغ 40 هزار تومان پول ويزيت و 53 هزار تومان پول دارو شد. تصور بفرماييد شهروندي که تحت پوشش هيچ بيمه‌اي نيست در اين روزگار وانفسا چه مي‌کشد!
7510---0914
* حدود 218 نفر از اعضاي تعاوني مسکن مهر 11 منطقه 12 هستيم. در سال 1387 براي مسکن مهر ثبت‌نام و هرکدام بالغ بر 000/700/16 تومان به حساب بانک توسعه تعاون واريز گرديم. قرار شد تا پايان سال 90 واحدها تحويل شوند ولي متاسفانه هيچ خبري از مسکن نيست. در فروردين 92 مطلع شديم که شخصي از اعضاي هيئت مديره تعاوني کلاهبرداري نموده و اقدام به خريد ملکي در کلاردشت کرده است. وي هم‌اکنون در زندان رجايي‌شهر بازداشت مي‌باشد. حال وزارت مسکن و تعاون، کار و رفاه اجتماعي زير بار نمي‌روند و از ما درخواست واريز نفري پانزده ميليون ديگر مي‌نمايند. اکثر اعضا از قشر متوسط و مستضعف و توان تهيه اين مبلغ را ندارند. از مسئولين امر مي‌خواهيم که مانع حذف تعدادي از اعضا شوند.
رضا مقصودي، مرتضي نقيبي، ماشاءالله رمضان، فلاح خزايي و عباس فراهاني

 


گفت: روزنامه انگليسي فايننشال‌تايمز نوشته است؛ آمريکا و انگليس نبايد از رئيس جمهور جديد ايران انتظار همراهي داشته باشند.
گفتم: خب! راست ميگه، ديگه چي؟!
گفت: نوشته است؛ روحاني چه عملگرا باشد و چه نباشد، ايراني‌ها تسليم آمريکا نمي‌شوند.
گفتم: ديگه چي؟!
گفت: يک سايت ضد انقلاب هم با اشاره به تحليل فايننشال‌تايمز نوشته است، روحاني در مصاحبه خود، هم آمريکا را نااميد کرد و هم اصلاح‌طلبان را.
گفتم: بايد مدعيان اصلاحات اين بيت را خطاب به دکتر روحاني زمزمه کنند که؛
تير مژگان تو از عينک پشت
خورد به قلب بغلي، بنده رو کشت!

 


روز گذشته همايش سراسري قوه قضائيه با حضور مسئولان عالي قضايي و روساي دادگستري‌هاي کشور در سالن اجلاس سران کشورهاي اسلامي برگزار شد.
در اين همايش آيت‌الله جنتي دبير شوراي نگهبان، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدي گلپايگاني رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب و جمعي از اعضاي کميسيون قضايي مجلس نيز حضور داشتند.
آيت‌الله صادق آملي لاريجاني طي سخناني در اين همايش از بايگاني شدن لوايح قضايي از جمله لايحه پليس قضايي و لايحه جامع وکالت در دولت انتقاد کرد.
رئيس قوه قضاييه گفت: يکي از مشکلات ما لوايحي است که به دولت فرستاده مي‌شود و در دولت معطل مي‌مانند. به عنوان مثال لايحه پليس قضايي مدت زيادي است که در دولت مانده است و اخيرا با واکنش بسيار غريبي مواجه شديم مبني بر اينکه رئيس‌جمهور درباره آن گفتند که خلاف قانون اساسي است و بايد بايگاني شود.
وي با بيان اين که اين امر واقعا تعجب‌آور است افزود: مگر در کشور چند مرکز براي تشخيص خلاف قانون اساسي داريم؟ شوراي نگهبان اين مسئله را تفسير کرده است و ما واقعا از اين نحوه برخورد متاسفيم.
رئيس قوه قضاييه با اشاره به لايحه جامع وکالت نيز گفت: متاسفانه در بيرون چنين مطرح کردند که ما با استقلال وکالت مخالفيم که اين حرف خلاف است. البته ما ديديم که تاييد پروانه وکالت در جاهايي به قوه قضاييه مرتبط است و اين امر را خلاف استقلال وکالت دانستند.
آملي لاريجاني با بيان اين که «يکي از وکلاي محترم در اين زمينه به رئيس‌جمهور نامه نوشته و رئيس‌جمهور نيز با تاييد اين حرف دستور بايگاني شدن لايحه جامع وکالت را داده است» ابراز عقيده کرد: اين به يک لجبازي کودکانه بيشتر شبيه است تا کار کشوري.
رئيس دستگاه قضايي با انتقاد از لايحه افزايش اختيارات وزير دادگستري، گفت: البته ما مخلص آقاي بختياري نيز هستيم، ولي براساس اين لايحه به طور مثال دادسراها از قوه قضاييه منفک شده و سازمان‌هاي تابعه پرت و پلا شده‌اند و اين لايحه چند مورد خلاف بين قانون اساسي دارد. البته آقاي بختياري با بصيرتي که داشت اين لايحه را تاييد نکرده و هرچه تحت فشار قرار گرفت آن را امضا نکرد و رئيس‌جمهور آن را به مجلس فرستاده است.
آملي لاريجاني اظهار کرد: شوراي نگهبان نظر داده که شأن وزارت دادگستري ارتباط بين قواست؛ بنابراين در موارد متعدد شوراي نگهبان نظر داده که هرگونه اختيار فراتر از اين مسئله به وزير دادگستري خلاف قانون اساسي است.
رئيس دستگاه قضايي با بيان اينکه دادسراها بخشي از قوه قضاييه هستند و کار تعقيب مجرم را برعهده دارند، گفت: براساس اين لايحه دادسراها زيرمجموعه وزارت کشور مي‌شوند.
وي با انتقاد از اين لايحه افزود: شما اين‌ها را از افراد وارد بپرسيد لجبازي فايده ندارد.
برنامه پنج ساله سوم
قوه قضائيه
آيت‌الله آملي لاريجاني در همايش سراسري هفته قوه قضائيه با اشاره به برنامه پنج ساله سوم قوه قضائيه گفت: اين برنامه در 10 تير 91 ابلاغ شد، در اين برنامه 19 راهبرد کلي در 5 فصل و با 80 هدف و 530 برنامه اجرايي در دستور اجرا قرار گرفته است.
وي افزود: براي تدوين اين برنامه کارهاي کارشناسي زيادي صورت گرفت و در جلسه مسئولان عالي قضايي در اين خصوص بحث و بررسي شد.
وي خطاب به روساي کل قوه قضائيه گفت: اين برنامه بايد سرلوحه کار روسا قرار گيرد و آنها برنامه سالانه خود را براساس اين برنامه مطرح کند.
وي در ادامه به اتقان آراء اشاره کرد و گفت: اين موضوع وظيفه روشن دستگاه قضايي و ساير افرادي است که رأي صادر مي‌کنند.
آملي لاريجاني با اشاره به تاکيدات رهبري مبني بر اتقان آراء گفت: در فرمايشات رهبري نيز بر اين مسئله تاکيد ويژه‌اي شده است.
برخي مواد قانون مجازات اسلامي شبهه شرعي دارد
وي با اشاره به تغييرات قوانين در دستگاه قضايي گفت: هم‌اکنون با چند قانون مهم از جمله قانون حمايت از خانواده و قانون جديد مجازات اسلامي مواجه هستيم که در آن تغييرات اساسي وجود دارد که بايد به مضامين اين قوانين آگاه باشيم، براي مثال در ماده 19 مجازات‌هاي تعزيري به 8 درجه تقسيم شده و قاضي بايد در مقام بحث‌هاي کيفري و مجازات به اين نکات توجه کند.
رئيس دستگاه قضايي يکي از کارهاي ديگري در قانون مجازات اسلامي را مربوط به ماده 39 و 40 دانست و گفت: در ماده 39 در جرايم تعزيري درجه 7 و 8 به قاضي اجازه داده شده که اگر در شخصي مجرميت را تشخيص داد و او واقعا صلاحيت معافيت از کيفر را داشت( مجرم سابقه کيفري نداشته باشد، شاکي خصوصي گذشت کرده باشد) قاضي مي‌تواند حکم معافيت از کيفر صادر کند البته ما قبلا چنين چيزي نداشتيم.
وي ضمن انتقاد از شوراي نگهبان گفت: اين قانون به تصويب شوراي نگهبان رسيده و قاضي بايد به آن عمل کند اما من دو شبهه قانوني و شرعي دارم.
وي افزود: شبهه‌اي که مربوط به قانون‌اساسي مي‌شود اين است که عفو و مجازات از خصايص رهبري است و موضوع عفو بعد از محکوميت قطعي است.
وي افزود: اين موضوع هنوز به حکم قطعي نرسيده و در صورت تشخيص حکم معافيت داده مي‌شود.
آملي لاريجاني تصريح کرد: شبهه ما اين است که آيا در قانون اساسي براي قاضي منصوب چنين اختياري وجود دارد؟
وي به شبهه شرعي اشاره کرد و گفت: برخي از اين جرم‌ها تعزير مسلم و قطعي دارد، کجاي قانون قاضي حق دارد تعزير قطعي را عفو کند. اين موضوع از نگاه فقهاي شوراي نگهبان دور مانده و در صحبتي که با يکي از بزرگان آن داشتم اين موضوع را قبول کردند.
وي افزود: زماني که تعزير قطعي وجود عفو صورت نمي‌گيرد اما اين قانون عفو را براي همه تجويز کرده و شوراي نگهبان بايد به اين موضوع ايراد مي‌گرفت. البته در اين موضوع چيزي که مسئله را تسهيل مي‌کند اين است که حکم الزام نيست و قاضي اگر به شبهه شرعي برسد مي‌تواند حکم به عفو ندهد.
دوران شکوفايي قوه قضائيه
همچنين مرتضي بختياري وزير دادگستري در همايش سراسري بزرگداشت هفته قوه قضاييه، گزارشي از عملکرد دستگاه قضايي طي يک سال گذشته ارائه کرد.
وزير دادگستري با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در مورد ارتقاي قوه قضاييه، گفت: خوشبختانه اين دغدغه و آرزوي مقام عظماي ولايت به خوبي مورد توجه و تاکيد رياست محترم قوه و ديگر مسئولان عالي‌قدر در کليه حوزه‌ها و بخش‌ها قرار گرفته و بسياري از جهت‌گيري‌ها و اقدامات برجسته حوزه‌هاي مختلف قوه قضاييه در سال 91 متاثر از اين رويکرد بوده است.
وي افزود: امروز در دوران شکوفايي قوه قضاييه قرار گرفته‌ايم.
عليرضا آوايي رئيس کل دادگستري تهران نيز در حاشيه اين همايش گفت: اينکه بخواهيم به عملکرد قوه قضاييه و سازمان‌هاي تابعه نمره بدهيم، کمي سخت است؛ اما با اين حال نمره دادگستري تهران بين 14 تا 15 است.
تجليل از 34 قاضي و 52 کارمند نمونه دستگاه قضايي
آيت‌الله صادق آملي لاريجاني رئيس‌قوه قضاييه روز گذشته در حاشيه همايش سراسري دستگاه قضايي از 34 قاضي نمونه دستگاه قضايي کشور تقدير کرد.
در اين مراسم همچنين از 52 کارمند نمونه دستگاه قضايي تجليل شد.
برگزيدگان براساس معيارها و پارامترهاي مشخص ظرف مدت يک سال گذشته توسط کميسيوني از سراسر کشور انتخاب شده بودند.

 


قاضي پرونده فساد 3 هزار ميلياردي تأکيد کرد: تاکنون حکم 3 نماينده پرونده فساد بزرگ بانکي صادر نشده و رسيدگي به اين پرونده در شعبه 76 دادگاه کيفري استان ادامه دارد.
قاضي ناصر سراج در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در رابطه با صدور راي پرونده نمايندگاني که در فساد 3 هزار ميلياردي نقش داشته‌اند، اظهار داشت: تاکنون هيچ حکمي در مورد اين 3 نماينده در اين پرونده صادر نشده و رسيدگي به اين پرونده در شعبه 76 دادگاه کيفري استان ادامه دارد.
گفتني است؛ ماجراي پرونده فساد 3000 ميليارد توماني همچنان ادامه دارد؛ پرونده‌اي که همين چند روز پيش قاضي سراج به عنوان قاضي رسيدگي‌کننده به اين پرونده از سنگين‌تر شدن آن به دليل رو شدن اسناد گمرکي جديد مرتبط با شرکت امير منصور آريا خبر داد.

 


مدير کل آژانس انرژي هسته‌اي مي‌گويد به راهکار ديپلماتيک براي پرونده هسته‌اي ايران باور دارد و مطمئن است که اين راه مي‌تواند ثمربخش باشد.
«يوکيو آمانو» مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مصاحبه با خبرگزاري اسپانيايي «اي‌اف‌اي» گفت باور دارد که مي‌توان براي برنامه هسته‌اي ايران به راهکاري ديپلماتيک دست يافت. با اين حال آمانو در اين مصاحبه گفت: من در حالي خواستار انجام مذاکرات شده‌ام که مي‌دانم مذاکره کردن هدف نهايي نيست. مذاکرات بايد سازنده باشد و در عين حال نتايج مشخصي هم داشته باشد. ادامه نامحدود مذاکرات مشکلي را حل نمي‌کند.
مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با ابراز بي‌اطلاعي در مورد ميزان تاثيرات تحريم‌ها بر برنامه هسته‌اي ايران گفت: وظيفه من ارزيابي ميزان تأثير تحريم‌ها نيست... واقعيتي که ما مي‌بينيم اين است که ايران به صورت مداوم در حال افزايش ظرفيت و حجم غني‌سازي اورانيوم است.
آمانو در رد اتهام جانبداري و سياست‌زدگي آژانس هم گفت گزارش‌هايي که آژانس منتشر مي‌کند بر اساس شواهد و اطلاعاتي است که بازرسان جمع‌آوري کرده‌اند. وي افزود گزارش‌هايي وجود دارد که موجب نگراني شده است. وي گفت با اين حال «ايران در چند سال گذشته در جلب اعتماد جامعه جهاني پيشرفت‌هايي داشته است. ما نمي‌گوئيم که ايران توان هسته‌اي نداشته باشد. تمام آنچه که مي‌خواهيم اين است که از قوانين پيروي کنند و اينجاست که با آن‌ها مشکل داريم. به گزارش فارس، آمانو سپس به موضوع امنيت نيروگاه بوشهر پرداخت و گفت اين نيروگاه تحت نظارت آژانس است و مشکلي با آن وجود ندارد. با اين حال وي ادعا کرد نظارت‌هاي آژانس تنها به نيروگاه بوشهر محدود است و ايران اجازه بازرسي از ديگر سايت‌ها را به بازرسان نمي‌دهد. وي در مورد تغيير رئيس‌جمهور در ايران هم گفت درخواست‌هاي آژانس از ايران تغييري نمي‌کند و تنها دسترسي بيشتر به اسناد و تأسيسات هسته‌اي ايران را خواستار است. وي در نهايت گفت نسبت به مذاکرات با ايران خوش‌بين است و مي‌داند راهي که انتخاب شده نهايتا ثمربخش است. وي افزود: من هر شب با خيال راحت مي‌خوابم و به راهکار ديپلماتيک باور دارم.

 


اظهارات سخيف آقاي دکتر الهام در گردهمايي سوم تير که به منظور تجليل از خدمات رئيس جمهور برپا شده بود، با حيرت آميخته به تأسف در عرصه‌هاي سياسي و فرهنگي کشور روبرو شد و برخي از حاضران در جلسه ياد شده نيز که اظهارات وي را دور از انتظار تلقي مي‌کردند از اينکه دکتر الهام با اين سخنان سخيف، شخصيت و سابقه اسلامي- انقلابي خود را تخريب کرده است، ابراز تأسف مي‌کردند.
سخنگوي دولت در بخشي از اظهارات غلوآميز خود در تجليل از آقاي دکتر احمدي‌نژاد گفت؛ «احمدي‌نژاد توانست در جامعه جهاني مهدويت را معرفي کند» و در ادامه گفت «متأسفانه برخي‌ها توجه به دولت امام زمان(عج) را خرافه تعبير کردند و تمام تلاش احمدي‌نژاد در مسير استقرار حکومت علوي را تنها به يک بشقاب خالي محدود کردند و افزود؛ «انشاءالله با ظهور حضرت امام زمان(عج) احمدي‌نژاد نيز رجعتي دوباره خواهد داشت و در آن زمان به دنبال استقرار اسلام ناب خواهد بود». درباره اين اظهارات سخيف و غلو‌آميز گفتني است؛
الف: سخنگوي دولت در حالي از تلاش آقاي رئيس جمهور براي استقرار اسلام ناب سخن مي‌گويد که آقاي مشايي- يعني کسي که آقاي احمدي‌نژاد ايشان را، نسخه ديگري از شخصيت سياسي و عقيدتي خود مي‌داند- به صراحت تأکيد دارد که «دوران اسلام‌گرايي به پايان رسيده است(!) معنايش اين نيست که اسلامگرايي وجود ندارد يا رو به نضج نيست، نه، اسلام هست اما دوره‌اش به پايان رسيده است. اکنون دوره اسب‌سواري تمام شده،‌ اما اسب هست و سوارش هم هست... روند تحولات بشر اين نيست که بشريت مسلمان بشود تا به حقانيت برسد.»! حالا بايد از آقاي دکتر الهام پرسيد: آيا به عقيده جنابعالي قرار است حضرت صاحب‌الزمان(عج) - نستجيربالله- براي مقابله با اسلام بيايند؟! و اگر چنين نيست- که نيست- و حضرتش براي تشکيل حکومت عدل جهاني براساس اسلام ناب محمدي(ص) ظهور مي‌فرمايند، کساني که دوران اسلام‌گرايي را تمام شده مي‌دانند چه نسبتي با حضرت خواهند داشت که به قول شما قرار است با ظهور حضرت، رجعت کنند؟! ادعاي جايگزيني «مکتب ايراني» به جاي «مکتب اسلام» و دهها نمونه پلشت ديگر از اين دست پيشکش!
ب: دکتر الهام مي‌گويد؛ «برخي‌ها توجه به دولت امام زمان(عج) را خرافه تعبير کردند و تمام تلاش احمدي‌نژاد در مسير استقرار حکومت علوي را تنها به يک بشقاب خالي محدود کردند»! و توضيح نمي‌دهد که اولاً؛ چه کساني توجه به دولت امام زمان(عج) را خرافه تعبير کرده‌اند؟! مگر نه اين که انقلاب اسلامي در بستر اعتقاد به استقرار حکومت علوي برپا شده و مردم اين مرز و بوم، از جمله رزمندگان اسلام، همه هستي خود را بر سر اين اعتقاد مقدس به ميدان آورده و در اين راه خون داده و سختي کشيده و خون دل‌ها خورده‌اند. بنابراين بايد پرسيد کساني که دوران اسلام‌گرايي را تمام شده مي‌دانند! و کساني که چشم و گوش بسته از آنها حمايت و تقدير مي‌کنند، به مقابله با استقرار حکومت علوي برخاسته‌اند يا توده‌هاي عظيم مردمي که بارها نشان داده‌اند جان و دل در گرو حضرتش دارند؟!
ثانياً: ظاهراً سخنگوي محترم دولت فراموش کرده که اعتراض‌ها به ادعاي «هاله نور» بود که آقايان ابتدا بر آن تأکيد کردند ولي هنگامي که با اعتراض روبرو شدند، آن را تکذيب کردند و نهايتاً وقتي نوار صوتي کسي که چنين ادعاي سخيفي را مطرح کرده بود، منتشر شد، ترجيح دادند درباره آن سکوت کنند و معلوم نيست سخنگوي دولت را چه مي‌شود که از اعتراض به يک ادعاي سخيف و بي‌پايه با عنوان «بي‌توجهي به استقرار حکومت علوي»! ياد مي‌کند؟!
ج: سخنگوي دولت گلايه مي‌کند که چرا بعضي‌ها «تلاش احمدي‌نژاد در مسير استقرار حکومت علوي را تنها به يک بشقاب خالي محدود کرده‌اند»! و گفتني است تاکنون تصور مي‌شد ماجراي بشقاب خالي فقط يک شايعه است و اين که مي‌گويند حلقه انحرافي اين بشقاب خالي را براي حضرت صاحب‌الزمان(عج) روي ميز مي‌گذارد، تهمتي است که به آنها مي‌زنند ولي حالا جناب الهام مي‌فرمايند؛ تلاش احمدي‌نژاد براي استقرار حکومت علوي تنها به يک بشقاب خالي محدود نمي‌شود؟! آيا اين سخن را بايد به حساب سهواللسان آقاي الهام گذاشت يا اعتراف به اين که «بشقاب خالي» شايعه نيست، بلکه به قول ايشان تلاش آقايان براي استقرار حکومت اسلامي را نبايستي فقط به اين «بشقاب خالي» محدود کرد!
د: آقاي دکتر الهام در تعريف و تمجيد از آقاي احمدي‌نژاد چنان اغراق مي‌کند که گويي انقلاب اسلامي و گسترش دامنه اسلام همه و همه مديون ايشان است!
در آخرين ساعات ديروز باخبر و خوشحال شديم که آقاي دکتر الهام اظهارات خود را تصحيح کرده است ولي خبر که آمد، متاسفانه خوشحال‌کننده نبود. کاش آقاي الهام با سابقه ديانتي که از ايشان داريم به جاي توجيه آنچه گفته‌اند، در يک کلمه از اشتباه خود پوزش بخواهند.

 


يک روزنامه انگليسي در تحليل انتخابات رياست جمهوري ايران نوشت: هيچ‌کس تصور نمي‌کند تغيير رئيس‌جمهور در ايران به معناي تغيير کلي ساختار است.
فايننشال تايمز مي‌نويسد: عجيب‌ترين نکته در مورد انتخاب روحاني اين بود که آراي وي نزديک 50 درصد بود و حاکميت مي‌توانست اين آرا را تغيير دهد(!!) هيچ کس تصور نمي‌کند تغيير رئيس‌جمهوري در ايران به معناي تغيير کلي ساختار است. قرار نيست روحاني به عنوان نشان دادن‌ حسن نيت به غرب سانتريفيوژها را خاموش کند. وي پيش از اين در اين مورد صحبت کرده و ديپلمات‌هايي که با وي در زماني که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌اي ايران بوده است مي‌گويند بيش از اينکه ميانه‌رو باشد عملگرا است.
اين روزنامه خاطرنشان مي‌کند: رئيس‌جمهوري جديد ايران مي‌خواهد تحريم‌ها را مهار کند اما او نيز يک روحاني است که با ايدئولوژي انقلابي سال 1357 عجين شده است.
فايننشال تايمز با اشاره به اينکه تعيين سياست‌هاي کلي جمهوري اسلامي بر عهده رهبري است، مي‌نويسد: وظيفه اوباما اين است که همه راه‌هاي ديپلماتيک را به کار گيرد. در عين حال بايد توجه داشت حسن روحاني چه عملگرا باشد و چه نباشد، ايراني‌ها تسليم آمريکا نمي‌شوند.
همزمان کريستين کاريل (پژوهشگر ارشد مؤسسه لگاتوم و دبير نشريه فارين پاليسي) در اين نشريه آمريکايي نوشت: ايران قادر به انجام تغييرات و اصلاحاتي که ما مي‌خواهيم نيست. اکنون يک ميانه‌رو برنده انتخابات شده است. ميانه‌رويي که خود را مدافع بلندپروازي‌هاي هسته‌اي ايران مي‌داند. ميانه‌رويي که به کشورهاي غربي هشدار مي‌دهد خود را از جنگ داخلي سوريه کنار بکشند، ميانه‌رويي که از صافي شوراي نگهباني گذشته است که نامزدان مصلحت‌گراتر را از شرکت در انتخابات بازداشت. ميانه‌رويي که از آغاز روشن کرده که با اصل ولايت‌فقيه يا حکومت روحانيون مشکل ندارد؛ اصلي که محور اصلي نظامي ا‌ست که آيت‌الله روح‌الله خميني بنيان آن را پي افکند. و سؤال اين جاست که آيا با اين همه جايي براي خوشحالي باقي‌ است؟

 


مدير موسسه واشنگتن در امور خاورميانه گفت منتخب جديد مردم ايران، از افراد درون حاکميت است و بايد فشارها بر ايران را تا زمان عقب‌نشيني ادامه داد.
مايکل سينگ در واشنگتن پست نوشت: تمرکز آمريکا بايد روي اقدامات ايران باشد و نه اشخاص. برخي مي‌گويند روحاني اصلاح‌طلب است و برخي مي‌گويند نيست. دولت اوباما نمي‌تواند اين احتمال را رد کند که فشار بين‌المللي بر ايران در نهايت نوعي از تغيير را که به دنبالش بوده به وجود آورده است؛‌ اما همچنين نمي‌تواند خطر کند و فشارهايي را که با زحمت زياد عليه ايران تجميع کرده است صرفا به دليل اميدواري و گمانه‌زني تخفيف دهد.
سينگ نوشت با توجه به سخنان و مواضع گذشته روحاني، مي‌دانيم که او نه تنها يک اصلاح‌طلب نيست بلکه از افراد درون نظام است که نقش مهمي در پيشبرد برنامه هسته‌اي، فعاليت‌هاي منطقه‌اي و حتي سرکوب داخلي ايران داشته است. او تا حدي که عملگرايي و ترجيح ديپلماسي از خود نشان داده است، با هدف خدمت به هدف‌هاي رژيم بوده نه در تلاش براي تغيير آنها. با اين حال، اين مساله را نيز نمي‌توان منتفي دانست که روحاني ممکن است با توجه به مشکلات شديد اقتصادي ايران به اين نتيجه رسيده باشد که اکنون تغيير ضروري است.
به نوشته واشنگتن پست: نشانه تغيير از جمله در آزادي بازداشت‌شدگان (!) و تغيير مواضع منطقه‌اي ايران قابل مشاهده خواهد بود. همچنين در تغيير سياست هسته‌اي و تا اين مواضع کلي تغيير نکند، سياست بنيادين آمريکا نبايد تغيير بکند حتي در صورتي که دولت آمريکا دست خود را به سوي روحاني دراز کند و به دنبال گشايش‌هاي ديپلماتيک باشد. در حقيقت تا زماني که ايران نرمش نشان ندهد، سياست آمريکا همچنان بايد محکم‌تر شود؛ در غير اين صورت پيامي غلط به ايران ارسال خواهد شد.
گفتني است ترغيب تندروهاي آمريکا، براي ادامه فشارها به ايران متاثر از مواضع رژيم صهيونيستي است. نتانياهو به تازگي در ديدار کاترين اشتون گفت: آزمون واقعي درباره انتخابات ايران اين است که اين کشور غني‌سازي اورانيوم را متوقف کرده، مواد هسته‌اي را به خارج بفرستد و تمام تاسيسات فردو را تعطيل نمايد.
نتانياهو مي‌گويد: «روحاني طرفدار راهبردي است که من اسم آن را بگو، بخند، مذاکره کن و غني‌سازي کن مي‌خوانم. من سخنان روحاني را در سال 2004 بازگو مي‌کنم که گفته بود «در حاليکه ما با اروپايي‌ها در تهران مذاکره مي‌کرديم، در حال نصب تجهيزات در تاسيسات اصفهان هم بوديم. درحقيقت با ايجاد يک فضاي آرام ما توانستيم کار را در اصفهان تکميل کنيم.» ما نمي‌توانيم به ايران اجازه دهيم چنين بازي را انجام دهد. آنها براي خريد زمان بازي مي‌کنند و به غني‌سازي ادامه مي‌دهند. تهران در عين حال پايگاه برنامه هسته‌اي خود را وسيع‌تر مي‌کند.
به گزارش راديو اسرائيل نتانياهو در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست «به ايالات متحده هشدار داد فريب ظاهر اعتدال‌گراي روحاني را نخورد. روحاني در گذشته نيز ماموريت داشته در مورد برنامه اتمي ايران با غرب گفت‌وگو کند، و همزمان به پيشبرد برنامه ادامه داده است. «هدف از گفت‌وگو با ايران بايد قطع کامل غني‌سازي اورانيوم باشد.» شوراي امنيت خواهان قطع غني‌سازي رژيم ايران است.

 


قاضي دادگاه کهريزک از احتمال صدور رأي متهمان تا پايان هفته قوه قضائيه خبر داد.
سيامک مدير خراساني در حاشيه همايش سراسري هفته قوه قضائيه در جمع خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده در مورد حکم سعيد مرتضوي مبني بر 15 سال حبس و پنج سال انفصال از خدمات دولتي، اظهار کرد: اين حکم را نه تاييد و نه تکذيب مي‌کنم.
وي در مورد پرونده بيمه ايران نيز خاطرنشان کرد: پرونده بيمه ايران هنوز از ديوان عالي بازنگشته است.
به گزارش ايسنا رئيس شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران خاطرنشان کرد: احتمال دارد تا آخر هفته قوه قضاييه حکم پرونده قضات کهريزک را صادر کند.

 

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10