(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 05 تـیـر 1392 - شماره 20526

شافعي خبر داد
خصوصي‌سازي 5 هزار ميليارد توماني در سازمان گسترش
کارشناسان: بازار کنوني سکه و ارز
پشتوانه سياسي و اقتصادي ندارد
دريافت اظهارنامه و پرداخت ماليات الکترونيکي شد
از امروز در تهران صورت مي‌گيرد
حضور 20 کشور در نشست استفاده ايمن از پساب در کشاورزي
معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها اعلام کرد
بهره‌برداري از 10 کنارگذر تا پايان سال جاري
12 تا 15 تير ماه در تهران انجام مي‌شود
برپايي نمايشگاه صنعت ساختمان با حضور 917 شرکت داخلي و خارجي
نامه مالباختگان صدرا به رئيس‌جمهور منتخب
از سوي وزارت صنعت و تجارت
برنامه‌هاي تامين کالاي ماه رمضان و سبد کارمندان اعلام شد
مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت رفاه خبر داد
افزايش تعهدات بيمه‌اي بيماران اعزامي به خارج از کشور
   


از سال 69 تاکنون، 5 هزار ميليارد تومان خصوصي‌سازي در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران انجام شده است.
مهندس غلامرضا شافعي رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در يک کنفرانس خبري به مناسبت دهه صنعت و معدن گفت: سازمان گسترش براي ايجاد اشتغال در مراکز کمتر توسعه‌يافته، طرح 300 نقطه را مطرح کرد و اين طرح در مجلس به بحث گذاشته شد. وي ادامه داد: از 213 نماينده حاضر در جلسه مذکور، 106 نماينده به اين طرح راي مثبت و 107 نفر راي منفي دادند که در نهايت اين طرح با يک راي منفي بيشتر حد نصاب لازم را بدست نياورد و ملغي شد.
شافعي با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي اين سازمان در بخش‌هاي مختلف بيان کرد: ايدرو 12 پروژه در حوزه صنايع نوين را در دست اجرا دارد که نيازمند سرمايه‌گذاري 6214 ميليارد ريالي است. همچنين در بحث سرمايه‌گذاري در ساير حوزه‌هاي صنعتي 12 پروژه دارد که کل منابع در نظر گرفته شده براي آن 11 هزار و 280 ميليارد ريال است.
رئيس هيات عامل ايدرو جمع کل پروژه‌هاي در دست اجراي اين شرکت در حوزه‌هاي مختلف را 1933 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: سهم سال 1392 اين پروژه‌ها 671 ميليارد تومان خواهد بود.
به گفته شافعي در فازهاي 14، 17 و 18 ميدان گازي پارس جنوبي حدود 5/9 ميليارد دلار کار از طريق ايدرو در حال انجام است.
رئيس هيات عامل ايدرو تصريح کرد: در زمينه بهره‌برداري از صنايع موجود، ايدرو در 19 شرکت داراي سهم بالاي 50 درصد و در برخي ديگر از سهم کمتر از 50 درصد برخوردار است.
وي ضمن اشاره به عملکرد اين سازمان در بخش خصوصي‌سازي، از واگذاري 205 شرکت زيرمجموعه اين سازمان خبر داد و مبلغ کل واگذاري‌هاي انجام شده از سوي ايدرو از سال 1369 تا 1392 را 3250 ميليارد تومان ذکر کرد و گفت: به غير از اين‌ها 17500 ميليارد تومان نيز رد دين شده است. وي همچنين ارزش کل سهام واگذار شده بابت رد ديون دولت را 19 هزار ميليارد تومان ذکر کرد.
وي در مورد ايجاد شهرک‌هاي فناوري اظهار داشت: يکي از اين شهرک‌ها در شيراز تقريبا به مراحل پاياني رسيده و شهرک‌هاي گرمسار و جهرم نيز در حال انجام کار هستند. شافعي افزود: همچنين شهرکي در بين جاده کرج و قزوين قرار دارد که در حال رفع مشکل قانوني انتقال زمين آن هستيم.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به سرمايه‌گذاري‌هاي اين سازمان در حوزه صنايع دريايي نيز اشاره کرد و افزود: شرکت ايزوايکو از شرکت‌هاي وابسته به سازمان گسترش سال گذشته يکي از سه کشتي را که تعهد ساخت آنها را داده بود به سازمان کشتيراني تحويل داد و کشتي ديگر هم به آب انداخته شده و در حال رفع ايراد است.
وي تصريح کرد: ايدرو طي سال‌هاي گذشته دو قرارداد با شرکت ملي نفتکش ايران داشته است که از پيشرفت مناسبي برخوردار نيست.
شافعي به احداث دو حوضچه خشک در بندرعباس نيز اشاره کرد و يادآور شد: اين دو حوضچه در مراحل پاياني قرار دارد و نيازمند 12 ميليارد تومان براي اتمام کارو راه‌اندازي است.

 


کاهش قيمت سکه و ارز بدون پشتوانه اقتصادي سياسي است و فاکتورهاي ديگري که روي قيمت‌ها تاثيرگذارند همچنان ثابت و به قوت خود باقي مانده‌اند.
غلامرضا محمدزاده کارشناس مسائل پولي بازار در گفت‌وگو با ايسنا ضمن بيان مطلب فوق همچنين گفت: ترس از کاهش ارزش ارز و سکه باعث شد تا مردم سکه و ارز خود را که در چند وقت گذشته خريداري کرده بودند براي فروش به بازار بياورند.
وي اظهار کرد: احساس مي‌شود مقدار زيادي طلا و ارز در خانه‌ها ذخيره شده بود که با تحولات سياسي اخير (انتخابات) برخي نگراني‌ها از ادامه روند نزولي قيمت‌ها باعث ورود اين سرمايه‌هاي ذخيره شده به بازار شد.
وي تصريح کرد: با ورود طلا و ارز ذخيره شده از سوي مردم به بازار حجم عرضه از تقاضا به شدت پيشي گرفته است.
اين کارشناس مسائل پولي بازار در پاسخ به اين سوال که آيا رفع تحريم بانک ملت تاثيري بر بازار داشته است گفت: در حال حاضر اين رفع تحريم آنچنان تاثيري نخواهد داشت زيرا بانک ملت از سوي نهادهاي امنيتي دنيا زير ذره‌بين است تا پول نفت ايران از طريق اين بانک به کشور ورود نکند.محمدزاده بيان کرد: تا زماني که تحريم‌هاي اساسي از ايران رفع نشود رفع تحريم بانک ملت تاثيري نخواهد داشت.
وي درباره صحبت اخير رئيس‌جمهور که گفته بود دولت را با دلار 2400 تومان تحويل مي‌دهد، گفت:» اين کار در کوتاه‌مدت امکان‌پذير نيست و تنها کاري که مي‌توان براي کاهش قيمت دلار در کوتاه‌مدت انجام داد تزريق ذخاير بانک مرکزي به بازار است.
محمدزاده تاکيد کرد: بعيد است دولت ذخاير بانک مرکزي را به بازار تزريق کند زيرا اولويت‌هاي اصلي دولت تامين نيازهاي کشور همچون خريد دارو است.
وي در پايان گفت: پيش‌بيني مي‌شود دولت براي کاهش قيمت دلار تنها بر افکار عمومي و جريان رواني تمرکز کند.
در همين زمينه علي فخر موحدي مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر درباره وضعيت نوسان طلا و ارز در بازار گفت: اين بازار براي کارشناسان غيرقابل پيش‌بيني و کاملا احساسي است و با هيچ معياري جور در نمي‌آيد.
وي با بيان اينکه بخشي از نوسانات بازار طلا به بازار داخل و بخش ديگر به بازار بين‌الملل مربوط است، افزود: بخشي که به بازار داخل مربوط مي‌شود، جو رواني است که از گذشته در جامعه بوده، مردمي که هجوم مي‌آوردند به خريد و قيمت‌ها را بالا مي بردند و دقت نداشتند که قيمت‌هاي داخل بالاي قيمت بين‌المللي قرار دارد، بايد انتظار ضرر را داشته باشند.
فخر موحدي، ضمن اشاره به اينکه قيمت طلا در بازار داخلي بي‌دليل بالا رفته بود،‌تصريح کرد: يکي از دلايل و نکات اصلي بالا رفتن قيمت‌ها، ورود عوامل و شرکت‌هاي اقماري، موسسات و بانک‌هاي خصوصي، شرکت‌هاي بيمه و پولهاي سرگردان داخلي و پولهاي هدفمند خارجي به بازارهاي سوداگري مثل طلا، ارز و سکه است.
اين فعال بازار طلا ادامه داد: سرمايه‌گذاري اين گونه شرکت‌ها که پول‌هاي زيادي در اختيارشان است، به اين صورت است که از آن جايي که توليد از رونق افتاده پول‌هايشان را به سمت توليد نمي‌برند و به سمت کالاي واسطه‌اي و گاهي اوقات ملک و آپارتمان مي‌برند که واسطه‌گري محسوب مي‌شود و سودهاي آني و سرشاري را مي‌توان از آن کسب کرد که در هيچ اقتصاد سالمي موسسات مالي و شرکت‌هاي اقماري به سمت آنها نمي‌روند.
به گفته مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر، چون بحث ورود به بازار سکه طلا، خريد و فروش شمش طلا و ارز نقد است، معمولا در دفاتر مالي کمتر به آن اشاره مي‌شود و کمتر اين‌گونه عمليات ثبت و رصد مي‌گردد؛ به همين دليل است که حضور نامحسوس موسسات مذکور را مي‌توان رصد کرد. در حال حاضر، پيش‌بيني موسسات مالي، سقوط قيمت‌هاي فلزات در بورس‌هاي بين‌المللي نبود و چنين پيش‌بيني نداشتند.
فخر موحدي در همين ارتباط تصريح کرد: من در مصاحبه‌هاي گذشته پيش‌بيني نوسان بين 1200 تا 1400 دلار براي هر اونس طلا طي سال 2013 ميلادي را داشتم. نوسان 100 دلاري در اين برهه از زمان به چندين دليل اتفاق مي‌افتد؛ معمولا طي مدت‌هاي مشابه در ساليان گذشته قيمت اونس جهاني نوساني طبيعي بين 5 تا 20 دلاري دارد، اما براي نوسان به وجود آمده، مي‌توان دلايلي را ذکر کرد.
وي در توضيح دلايل نوسانات جهاني طلا گفت: گزارشاتي که فدرال رزرو ارائه مي‌نمايد، برگه‌هاي اوراق مشارکتي که در عرصه بين‌المللي در بانک‌ها و صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري عرضه مي‌شود و گزارشات اشتغال در آمريکا که بناي آن را دارد تا بيکاري به حدود 7? برسد، قيمت‌هاي جهاني فلزات گرانبها را با کاهش مواجه مي‌کند.
اين فعال بازار طلا و جواهر ادامه داد: وقتي چنين اتفاقي همزمان مي‌شود تا تسويه حساب‌هاي بورس‌بازان بين‌المللي که پشت اين صحنه نشسته‌اند و معاملات را رصد مي‌کنند. (خاطرم هست که بارها به اين موضوع اشاره کرده‌ام) بورس‌بازان بين‌المللي دقيقا رصد مي‌کنند که کدام کشورها بيشترين خريد و کدام کشورها کمترين خريد را انجام مي‌دهند (در زمينه شاخص‌هاي ارزي و نوسانات قيمت‌هاي فلزات گرانبها و نيمه گرانبها) چه گروهي معاملات (فيوچر) در دنيا انجام مي‌دهند و چه گروهي در دنيا معاملات (آپشن) انجام مي‌دهند.
فخرموحدي با تاکيد بر اينکه معمولا موسساتي هستند که وظيفه رصد کردن معاملات و ارائه گزارشات لحظه‌اي را به عهده دارند، تصريح کرد: اين قبيل موسسات چه در خريد به سمت بالا و چه در فروش به سمت پايين، در هر دو صورت برنده هستند، متاسفانه به دليل عدم وجود ساختارهاي برنامه‌ريزي شده و يا بهتر بگويم عدم امکان ارائه اين‌گونه خدمات در کشور ما، مردم بدون حساب و کتاب و بي‌برنامه وارد اين عرصه‌ها مي‌شوند.
وي افزود: به طور مثال امروز مواجه مي‌شويم با تعداد زيادي فروشنده که قريب به اتفاق آنها افراد غيرحرفه‌اي هستند البته افراد حرفه‌اي هم در اين بازار دچار سردرگمي شده‌اند و دلايل عمده آن اين است که عرض کردم که پيش‌بيني سقوط به اين شدت براي آنها قابل تصور در سطح بين‌المللي نبود اما اين هم به دليل تسويه حساب بانک‌ها با صندوق‌ها، بانک‌ها با بورس‌ها و بانک‌ها با بانک‌ها در سطح بين‌المللي است. يعني اين معاملاتي که در سطح بين‌المللي انجام مي‌شود، در ماه 6 ميلادي به سررسيد تسويه‌اش مي‌رسد و همچنين در برج 10ميلادي هم دوباره سررسيد تسويه دارد. يعني حدود 4 ماه آينده ما منتظر نوسانات شديدي خواهيم بود.
مديرعامل صندوق توسعه صادرات طلا و جواهر گفت: اگر شما اين نوسانات را رصد کنيد، نوسانات ارزش دلار در مقايسه با ساير ارزها، نوسانات ارزش طلا و ساير فلزات رنگي در مقابل ارزها و نوسانات شاخص بورس‌هاي بين‌المللي (مثل سهام داو جونز و نزدک و...) و ساير سهام‌ها دچار نوسانات شديد مي‌شود. دليل اين نوسانات، تسويه حساب صندوق‌هاي مالي با بانک‌ها، بانک‌ها با بورس‌ها و بانک‌ها با بانک‌ها است.
قيمت‌ها بالا رفت
قيمت انواع سکه و ارز در بازار غيررسمي افزايش يافت.
به گزارش خبرنگار کيهان ديروز قيمت هر عدد سکه تمام بهار آزادي طرح جديد يک ميليون و 120 هزار تومان، طرح قديم يک ميليون و 60 هزار تومان، نيم سکه 570 هزار تومان، ربع سکه 370 هزار تومان و سکه گرمي 250 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز يکشنبه به ترتيب 80، 80، 50، 20 و 10 هزار تومان افزايش قيمت داشت.
بنابراين گزارش: ديروز همچنين هر دلار آمريکا 3 هزار و 230 تومان، هر يورو 4 هزار و 250 تومان و هر پوند انگليس 5 هزار تومان معامله شد که به ترتيب نسبت به روز يکشنبه 280، 300 و 200 تومان افزايش قيمت داشت.

 


رئيس کل سازمان امور مالياتي از دريافت 100درصدي اظهارنامه‌ها و پرداخت ماليات به صورت الکترونيکي با شروع فصل ماليات‌ها (تيرماه) خبر داد.
علي عسکري در نشستي خبري با اشاره به آغاز تيرماه و فصل ارائه اظهارنامه‌ها، گفت: سازمان امور مالياتي در سال جاري نسبت به سال گذشته اقدامات مناسبي را براي دريافت اظهارنامه انجام داده است.
وي، ارائه خدمات اعتبارسنجي الکترونيکي، ثبت‌نام الکترونيکي براي دريافت شماره اقتصادي، دريافت الکترونيکي صورت معاملات، ارائه الکترونيکي ليست حقوق، امکان ارائه چندين اظهارنامه الکترونيکي به صورت همزمان، اخذ کد فراگير اتباع خارجي براي شماره اقتصادي، ارائه کد رهگيري و دسترسي الکترونيکي به پرونده‌ها را از تسهيلات سازمان امور مالياتي براي موديان اعلام کرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي درباره طرح جامع مالياتي نيز گفت: اين طرح از يک ماه گذشته در تهران آغاز به کار کرده و بزودي پياده‌سازي ملي مي‌شود.وي با بيان آنکه، موضوع طرح جامع مالياتي در دو دهه گذشته آغاز شده است، افزود: فعاليت‌هاي مربوط به اين طرح از 3 سال گذشته شروع شده است.
رئيس کل سازمان امور مالياتي کشور تصريح کرد: مهلت نصب صندوق‌هاي فروش براي اصناف 10گانه تا پايان شهريورماه تمديد شد.
رئيس کل سازمان امور مالياتي درباره دريافت شماره اقتصادي نيز اظهار داشت: مودياني که تاکنون در فراخوان‌ها موفق به دريافت شماره اقتصادي نشده‌اند براساس اعلام سازمان امور مالياتي مي‌توانند براي ثبت‌نام اقدام کنند زيرا اين افراد در صورت عدم ثبت‌نام از تسهيلات قانوني برخوردار نمي‌شوند.
وي همچنين از بخشودگي جرايم بنگاه‌هاي توليدي که در سال 90 و 91 ماليات پرداخت نکرده‌اند خبر داد و ادامه داد: در صورتي که فعالان اين بنگاه‌هاي توليدي اصل ماليات خود را تا شهريورماه سال جاري پرداخت کنند براساس احکام قانون بودجه مشمول بخشودگي مي‌شوند.
وي از معافيت 830 هزار توماني حقوق ماهيانه و 10 ميليون تومان ساليانه از پرداخت ماليات خبر داد و گفت: مازاد اين رقم مشمول ماليات مي‌شود و افرادي که 3 ماهه ابتداي سال براساس قانون کمتر از 10 ميليون تومان درآمد داشته باشند تسويه حساب مي‌شوند.
عسکري تصريح کرد: همچنين 100 هزار مؤدي که براي شماره اقتصادي ثبت‌نام کرده‌اند براي دريافت امضاي الکترونيکي معرفي شده‌اند و به همين دليل اين افراد ديگر نيازي به ارائه اظهارنامه به صورت دستي ندارند.وي درباره عملکرد 3 ماهه اين سازمان نيز اظهار داشت: حدود 5 هزار و 69 ميليارد تومان ماليات مستقيم در 3 ماهه ابتداي سال جاري دريافت شده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 14درصد رشد داشته است.
وي گفت: همچنين در اين مدت 2 هزار و 365 ميليارد ريال ماليات بر ارزش افزوده دريافت شده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل 99درصد رشد داشته است.به گفته معاون وزير اقتصاد در مجموع 7 هزار و 435 هزار ميليارد تومان ماليات مستقيم و غيرمستقيم در 3 ماه گذشته دريافت شده که رشد 32درصدي داشته است.وي به موديان توصيه کرد براي ارائه اظهارنامه قانون ماليات‌هاي مستقيم منتظر روزهاي پاياني ماه نباشند زيرا اين روزها مقارن با روزهاي ماه مبارک رمضان است.

 


مديرکل دفتر نظام‌هاي بهره‌برداري و حفاظت آب و آبفاي وزارت نيرو از برگزاري نشست جمع‌بندي استفاده ايمن از پساب در کشاورزي با حضور نمايندگان بيش از 20 کشور جهان در تهران خبر داد.
علي‌اصغر قانع با بيان اينکه در ايران به منظور استفاده از پساب مطالعات، تحقيقات و پروژه‌هاي زيادي انجام شده و در بحث صنعتي نيز کارهاي فراواني صورت گرفته گفت: سازمان ملل به دليل حساسيت موضوع در کل جهان، پروژه‌اي 10 ساله با عنوان «توسعه ظرفيت سازي آب سازمان ملل» را تعريف کرده که با استفاده ايمن‌پساب در کشاورزي بايد ظرفيت‌سازي در سطوح مختلف از جمله سطوح فردي، سازماني و سامانه‌اي براي استفاده ايمن از پساب با همکاري سازمان‌هاي بين‌المللي طراحي و انجام شود.
وي ادامه داد: تاکنون 5 نشست در کشورهاي مختلف جهان برگزار شده تا اين پروژه‌ها براساس نيازها و تجارب قاره‌هاي مختلف بررسي شود و برنامه‌اي را براي سازمان ملل تدوين کنند.
وي اظهار داشت: نشست نخست در مراکش، نشست دوم در دهلي‌نو هند، نشست سوم در ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي، نشست چهارم در پرو و نشست پنجم در بالي اندونزي برگزار شده است.
قانع با بيان اينکه در اين نشست‌ها تمام پيشنهادها، فعاليت‌ها و اقدام‌ها احصا شده و با حضور نمايندگان کشورهاي هر قاره مستنداتي تهيه شده گفت: در نشست تهران که از امروز آغاز مي‌شود نشست جمع‌بندي قاره اي است، همه اين مستندات بررسي و ظرف 3 روز به سازمان ملل تحويل داده مي‌شود.
وي ادامه داد: اين نشست با حضور حدود 50 نفر از متخصصان و صاحب‌نظران و مديران 21 کشور جهان و مسئولان سازمان‌ها و مراکز بين‌المللي از جمله سازمان بهداشت جهاني (WHO)، سازمان بين‌المللي کشاورزي و غذا (فائو)، برنامه محيط‌زيست سازمان ملل (UNEP)، کميسيون بين‌المللي آبياري و زهکشي (ICID) و موسسه بين‌المللي مديريت آب (IWMI) و موسسه آب و محيط‌زيست و سلامت دانشگاه سازمان ملل برگزار مي‌شود.
مديرکل دفتر نظام هاي بهره‌برداري و حفاظت آب و آبفا اظهار داشت: برگزار‌کننده اصلي اين نشست سازمان ملل است و قرار است در نشست تهران تمام مباحث تدوين شده در 5 نشست پيشين مورد بررسي قرار گيرد.
قانع با بيان اينکه سنگال، مراکش، مصر، الجزاير، تونس، پاکستان، نپال، هند، سريلانکا، آفريقاي جنوبي، موريس، غنا، مکزيک، پرو، اکوادور، بوليوي، فيليپين، چين، ويتنام، اندونزي، و ايران کشورهايي هستند که در نشست تهران حضور دارند، گفت: اين کشورها به دعوت سازمان ملل در اين نشست حاضر مي‌شوند.
وي تصريح کرد: اين نشست در دانشگاه صنعتي شريف با همکاري علمي و معنوي وزارت نيرو، شرکت آب و فاضلاب استان تهران و انجمن صنفي شرکت‌هاي صنعت آب و فاضلاب برگزار مي‌شود.
قانع نشان دادن توانايي‌هاي ايران در برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي کشورهاي منطقه، تعيين جايگاه براي ايران به عنوان نماينده اصلي در خاورميانه، آشنايي شرکت‌کنندگان با توانايي پيمانکاري و خدمات فني و مهندسي شرکت‌هاي ايراني، آشنايي شرکت‌کنندگان با مراکز بين‌المللي که در ايران فعاليت دارند، پيوند اين مراکز در بحث بازيافت پساب با شرکت‌هاي حاضر در نشست، نشان دادن شکست سياست تحريم و انزواي ايران را از جمله اهداف اين نشست عنوان کرد.
وي افزود: در حاشيه اين نشست نمايشگاهي با وسعتي حدود 400 متر مربع و با حضور 17 شرکت در انجمن ايراني برگزار مي‌شود و توانمندي‌هاي ايران در بخش‌هاي مختلف مديريتي، اجرايي، توليدي و مهندسي عرضه مي‌شود.
وي ابراز اميدواري کرد: درحاشيه برگزاري اين نشست، شرکت‌هاي ايراني بتوانند زمينه فعاليت را در کشورهايي که نيازمند اين خدمت هستند، فراهم و اين تجارب و توان فني و مهندسي کشور را به اين کشورها صادر کنند.

 


معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها با بيان اينکه در حال حاضر 69 کنارگذر به طول 1750 کيلومتر در شهرهاي بالاي 100 هزار نفر در حال ساخت است، از افتتاح 10 کنارگذر تا پايان سال خبر داد.
خيرالله خادمي در گفت‌وگو با فارس درباره احداث و توسعه کنارگذر شهرها به عنوان يکي از روش‌ها براي کاهش ترافيک درون‌شهري و سوانح رانندگي، اظهار داشت: هم‌اکنون 69 کنارگذر در شهرهاي داراي بيش از 100 هزار نفر و شهرهايي که سر راه ترانزيت ملي قرار دارند، در حال احداث است.
وي با بيان اينکه طول کل اين کنارگذرها 1750 کيلومتر است، تصريح کرد: ابن کنارگذرها عموما به صورت بزرگراه در حال احداث هستند.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها ادامه داد: اولويت شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌ونقل احداث يک باند از اين بزرگراه‌ها است و در مرحله دوم باند دوم احداث مي‌شود.
خادمي اضافه کرد: اميدواريم تا پايان امسال حداقل 10 کنارگذر ساخته شده و به بهره‌برداري برسد، البته اولويت با پروژه‌هايي است که ترافيک سنگين‌تري دارند.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها اضافه کرد: مشکل اصلي که در احداث اين کنارگذرها وجود دارد، تملک اراضي است؛ براي احداث اين کنارگذرها بايد از حاشيه شهرها عبور کنيم که با موضوع ارزيابي اراضي مواجه مي‌شويم.
وي تصريح کرد: نرخ اراضي بخصوص در شمال کشور و اراضي ساحلي بسيار بالا است، بنابراين با مشکلاتي نظير معارض و کمبود اعتبار مواجه هستيم، به همين دليل سرعت اجراي اين کنارگذرها کمي پايين است.
خادمي ادامه داد: به همين دليل در اجراي اين کنارگذرها اولويت‌بندي خاصي را مدنظر قرار داده‌ايم، شهرهاي بزرگ‌تر و محورهايي که ترافيک بالايي دارند کنارگذر آنها زودتر به اتمام مي رسد.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها تصريح کردا: در اين راستا 6 کنارگذر به بهره‌برداري رسيد و برنامه داريم کنارگذر برخي شهرهاي ديگر را نيز امسال افتتاح کنيم.خادمي يادآور شد: کنارگذرهاي اراک، اهواز، ميبد، يزد و اردکان برخي از پروژه‌هايي است که به تازگي افتتاح شده است.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها درباره کنارگذر ساري که با مشکل تملک اراضي مواجه بود، اظهار داشت: احداث و اتمام بزرگراه کنارگذر ساري يکي از اولويت‌ها در تکميل اين حلقه‌هاي مفقوده است.
وي اظهار داشت: کنارگذر ساري از گره‌هاي اصلي ترافيکي بزرگراه ساحلي خزر است زيرا ترافيک خودروها در مسير گرگان به تهران از وسط شهر ساري مي‌گذرد.
خادمي ادامه داد: عمليات اجرايي اين کنارگذر از 20 سال پيش آغاز شد اما به دليل وجود معارضان احداث ناتمام مانده بود.
معاون ساخت و توسعه راهها و بزرگراه‌ها با تاکيد بر اينکه برنامه داريم تا پايان امسال کنارگذر ساري تکميل شود، گفت: براي تکميل کنارگذر ساري حدودا 50 ميليارد تومان اعتبار لازم است.
خادمي ادامه داد: در اين مسير بزرگراهي حدود 40 ميليارد تومان براي احداث پل 800 متري و بيش از 10 ميليارد تومان براي رفع معارضان نياز است.
معاون ساخت و توسعه راه‌ها و بزرگراه‌ها اضافه کرد: حدود 12 ميليارد تومان صرف تملک زمين، اراضي و ساختمان‌هاي مسير شده است.

 


رئيس اتاق تعاون ايران از حضور 793 شرکت داخلي و 124 شرکت خارجي براي شرکت در سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان خبر داد.
داريوش پاک بين در نشست خبري ديروز خود به تشريح روند برگزاري سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان پرداخت و گفت: امسال هشتمين سال پياپي است که نمايشگاه صنعت ساختمان را برگزار مي‌کنيم و همچون سال‌هاي قبل از رشد و استقبال بالايي برخوردار بوده است.
وي از حضور 793 شرکت داخلي و 124 شرکت خارجي در اين نمايشگاه خبر داد و گفت: امسال 1680 درخواست‌کننده داشتيم که به دليل فضاي کم تنها 60 درصد را پوشش داديم و در نمايشگاه امسال جمعاً 124 غرفه را به بخش خارجي و بيش از 790 غرفه را به شرکت‌هاي داخلي اختصاص داديم.
پاک بين با اشاره به اعلام حضور قطعي 19 کشور خارجي در سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان، از آمريکا، فرانسه، آلمان، ترکيه، اسپانيا، ايتاليا، کره‌جنوبي، ژاپن، سوئيس، چين، تايوان، مالزي، بلژيک، سوريه، فنلاند، امارات و انگلستان به‌عنوان کشورهاي شرکت‌کننده نام برد.
دبيرکل اتاق تعاون ايران به ر شد 8درصدي فضاي نمايشگاه امسال اشاره و اظهار کرد: حداکثر فضاي موجود در نمايشگاه امسال 50 هزار مترمربع است که تا اين لحظه 49 هزار و 200 متر را پوشش داده‌ايم و حدود 14 هزار و 500 متر نيز فضاي رو باز است.
پاک‌بين در بخش ديگري از سخنان خود، رونمايي از تمبر يادبود نمايشگاه، رونمايي از اولين خانه مدرن در ايران، افتتاح نخستين سايت مجازي و سه بعدي نمايشگاه و برگزاري 12 سمينار و 4 کارگاه آموزشي را از جمله برنامه‌هاي جانبي سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان ذکر کرد.
دبير کل اتاق تعاون ايران همچنين از برپايي پايگاه مشاوره رايگان ساخت و ساز، مصالح ساختماني، ويلاسازي و تجاري سازي و معماري و دکوراسيون و ايجاد پروژه سنجش ميزان رضايت مشارکت‌کنندگان و بازديدکنندگان از نمايشگاه به‌عنوان ديگر برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در نمايشگاه امسال نام برد.
بنابراين گزارش: سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختماني به همت اتاق تعاون مرکزي جمهوري اسلامي ايران از تاريخ 12 تا 15 تير ماه جاري در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.

 


جمعي از مالباختگان شرکت تامين خودروي «صدرا» در پروژه نوسازي خودروهاي فرسوده، طي نامه‌اي به دکتر روحاني، رئيس‌جمهور منتخب مردم از وي درخواست کمک کردند.
به گزارش ايسنا، متن اين نامه به شرح زير است:
احتراما با توجه به حضور پرشکوه مردم در انتخابات و خلق حماسه سياسي مدنظر مقام معظم رهبري و با توجه به تاکيدات ايشان در زمينه تلاش دولت جديد براي خدمت به مردم، اينجانبان مال‌باختگان شرکت صدرا که به دليل اعتماد به ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت کشور که متولي جايگزيني خودروهاي فرسوده بوده از طريق دفاتر پيشخوان دولت و ستاد مديريت حمل و نقل سوخت کشور به شرکت صدرا معرفي شديم.
پس از آن از طريق بانک ملت و ارائه پيش فاکتور خودرو به بانک ملت و واريز مبالغ مربوطه و مبلغ 10 ميليون تومان وام مذکور از طريق بانک ملت به حساب شرکت صدرا و جمع پرداختي حدود مبلغ 22 ميليون تومان و برخي هم تا سقف 24 ميليون تومان به حساب اين شرکت واريز شده و تاکنون شرکت صدرا نه خودرويي تحويل داده و نه وجه دريافتي از مردم را مسترد مي‌کند. در اين شرايط مسئولان شرکت صدرا با بهانه‌هاي مختلف مردم را به انصراف اجبار کرده و چک بلامحل به مردم داده‌اند.
از شما به عنوان رئيس‌جمهور منتخب مردم که برآمده از حماسه سياسي مدنظر مقام معظم رهبري هستيد، تقاضا داريم با توجه به آن که روند نوسازي خودروهاي فرسوده زيرنظر نهاد رياست‌جمهوري است، به مشکلات ايجاد شده رسيدگي کرده و حقوق مال‌باختگان را احيا کنيد.

 


مديرکل تامين و توزيع وزارت صنعت در تشريح برنامه‌هاي ويژه ماه مبارک رمضان از جزييات سبد کالايي کارمندان و قيمت‌هاي آن، نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت و ميزان عرضه کالاهاي اساسي خبر داد.
علي‌اکبر پورکاوه در گفت‌وگو با فارس در خصوص برنامه‌هاي ويژه و تامين کالاهاي اساسي براي ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در جدول توزيع ماه مبارک رمضان 150 هزار تن برنج برنامه‌ريزي شده که اين ميزان توزيع برنج بي‌سابقه بوده است.
وي افزود: همچنين توزيع شکر به ميزان 100 هزار تن و بدون محدوديت عرضه براي مصرف‌کنندگان در برنامه کاري است.
پورکاوه گفت: توزيع 100 هزار تن روغن، توزيع 90 هزار تن مرغ، 15هزار تن عدس و 10 هزار تن نخود از ديگر برنامه‌هاي جداول توزيع در ماه مبارک رمضان براي تامين کالاهاي اساسي روزه‌داران است.
وي افزود: هيچ گاه کشور به لحاظ ذخاير کالاهاي اساسي در چنين شرايطي نبوده و مي‌توان به جرات گفت با ادامه روند فعلي تا پايان سال هيچ‌گونه مشکلي در تامين کالاهاي اساسي وجود نخواهد داشت.
مديرکل تامين و توزيع وزارت صنعت در خصوص سبد کالايي کارمندان گفت: کالاهاي اساسي مورد نياز فروشگاه‌هاي تعاوني مصرف اسکاد و فروشگاه‌هاي تعاوني مصرف فرهنگيان تامين و در اختيار آنها قرار گرفته است.
وي افزود: سبد کالايي در سال جاري رايگان نيست اما با توجه به اينکه کالاهاي عرضه شده در اين سبد با قيمت پايه ارز مرجع محاسبه شده نسبت به سطح بازار ارزانتر خواهد بود.
پورکاوه گفت: در سبد کالايي کارمندان برنج 40درصد ارزانتر، روغن 30 درصد ارزانتر و مرغ به قيمت 4800 تومان در درب سردخانه تحويل داده مي‌شود.
مديرکل تامين و توزيع وزارت صنعت در خصوص کالاهاي عرضه شده در سبد کالاي کارمندان و قيمت آن اظهار داشت: برنج هندي پرمحصول تحويل در انبار هر کيلوگرم 1500 تومان، برنج تايلندي تحويل در انبار هر کيلوگرم 1700 تومان، برنج سفيد آمريکايي تحويل در انبار هر کيلوگرم 2050 تومان، برنج آرژانتيني تحويل در انبار هر کيلوگرم 2000 تومان، برنج هندي 1121 تحويل در انبار هر کيلوگرم 3650 تومان، مرغ منجمد توليد داخل تحويل در سردخانه هر کيلوگرم 4800 تومان، گوشت منجمد تحويل در سردخانه هر کيلوگرم 16هزار تومان، شکر تحويل در انبار هر کيلوگرم 1300تومان و روغن تحويل در انبار 25درصد ارزانتر از قيمت فعلي و به نرخ قبل از افزايش قيمت مي‌باشد.
وي افزود: نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت در 400 نقطه سطح کشور برگزار مي‌شود که در استانها از 10 تيرماه و در تهران از 12تيرماه آغاز مي‌شود.
مديرکل تامين و توزيع وزارت صنعت گفت: غرفه‌هاي توزيع کالاهاي اساسي، محصولات لبني، مواد پروتئيني، ماهي و خرما به صورت رايگان در اختيار عرضه‌کنندگان قرار مي‌گيرد و در اين نمايشگاه‌ها اين کالاها 20 درصد زير قيمت توزيع مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال که مجلس به دنبال طرحي بود تا کالاي اساسي مورد نياز مردم از طريق کالابرگ و يا اينکه با شناسايي گروه‌هاي نيازمند جامعه انجام شود گفت: هر تصميمي گرفته شود به لحاظ تامين کالاهاي اساسي هيچ مشکلي در کشور وجود ندارد و اين آمادگي وجود دارد تا کالاهاي اساسي مورد نياز مردم را با هر روشي در اختيار آنها قرار دهيم.
پورکاوه در خصوص مشکل مواد اوليه بسته‌بندي روغن نباتي گفت: کارگروهي تشکيل شده تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌اي بين انجمن روغن نباتي، انجمن پتروشيمي و معاونت توسعه بازرگاني داخلي ماده اوليه بسته‌بندي روغن نباتي با استفاده از ظروف pet در بسته‌هاي 20 کيلوگرمي توليد شود.
وي افزود: 45درصد نياز حلب کشور در داخل کشور تامين مي‌شود و مابقي آن با جايگزين ظروف pet که مورد تاييد وزارت بهداشت نيز بوده تامين مي‌شود.

 


مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي از افزايش سقف تعهدات هزينه‌هاي بيمه‌اي بيماران اعزامي به خارج از کشور تا سقف 11 ميليون تومان خبر داد.
محمدباقر هوشنگي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينکه از ‍11 سال پيش تاکنون تعهدات بيمه‌ها براي افزايش سقف هزينه‌هاي درمان بيماران اعزام به خارج هيچگونه تغييري پيدا نکرده بود، اظهار کرد: با ابلاغ رئيس شوراي عالي بيمه - وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي - سقف تعهدات بيمه در مورد هزينه‌هاي درمان بيماران اعزام به خارج کشور از 3 به 11 ميليون تومان افزايش يافت.
وي در مورد چگونگي دريافت هزينه‌هاي درماني بيماران اعزام به خارج از کشور خاطرنشان کرد: اسناد پزشکي بيمار پس از تاييد توسط سفارت‌خانه به سازمان‌هاي بيمه‌گر ارائه و هزينه‌هاي درمان فرد پرداخت مي‌شود.
به گفته هوشنگي، همچنين کميته‌اي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي وجود دارد که مسئول اعزام بيماران به خارج از کشور است.
مديرکل بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي همچنين به ميزان تعهدات سازمانهاي بيمه‌گر پيش از ابلاغ مصوبه جديد اشاره کرد و گفت: پيش از اين به بيماران اعزامي به خارج از کشور يا ارز تخصيص مي‌يافت و يا نمي‌يافت، در صورت تخصيص، بيمار تا سقف 11 ميليون تومان و در صورت عدم تخصيص تا سقف 3 ميليون تومان توسط سازمان‌هاي بيمه‌اي تحت پوشش قرار مي‌گرفت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10