(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 08 تـیـر 1392 - شماره 20528

کميته امداد اعلام کرد
شرکت 2 هزار جوان در اردوهاي ويژه ماه رمضان
طرح پزشک خانواده در تهران کليد خورد
تخصيص 20 ميليارد تومان براي تامين تجهيزات توانبخشي
سؤال‌پيچي رئيس‌ هيئت نظارت بر انتخابات شوراها در شوراي عالي استان‌ها
جمع‌آوري 1950 معتاد در تهران
ايران چهارمين کشور توليدکننده پلاستيک زيست‌تخريب‌پذير
خط 123 براي گزارش کودک‌آزاري
عرفي: دانش‌آموزان براي دريافت نتايج قطعي امتحانات نهايي تا هفته آينده منتظر باشند
مرگ سالانه 200 هزار مصرف کننده مواد مخدر در جهان
قصور وزارت نيرو در ورود فاضلاب‌هاي خانگي به خليج‌فارس
برملا شدن راز جنايت پرده‌فروش با يک تکه کاغذ خوني
قتل‌عام روستاييان در نيجريه
موج جديد مسموميت در مدارس افغانستان
فارغ‌التحصيلي مادربزرگ 100 ساله!
اعتصاب غذاي صدها آفريقايي در اسرائيل
   


معاون امور فرهنگي کميته امداد امام خميني(ره) از بهره‌مندي 18 هزار نفر از اردوهاي سراسري و منطقه‌اي ويژه دانش‌آموزان و حضور 2 هزار جوان تحت حمايت در اردوهاي 10 روزه ويژه ماه مبارک خبر داد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي و اطلاع‌رساني کميته امداد امام خميني(ره)، اکبر ميرشکار در مراسم افتتاح سي‌ويکمين دوره اردوهاي دانش‌آموزي اين نهاد با اشاره به طرح ساماندهي اوقات فراغت جوانان و نوجوانان تحت حمايت اين نهاد،‌گفت: امسال همچون سال‌هاي گذشته طرح ساماندهي اوقات فراغت در بحث اردوها و کانونهاي فرهنگي و تربيتي با بهره‌مندي از امکانات ساير دستگاه‌ها و برگزاري مسابقات و جشنواره‌هاي فرهنگي، قرآني، هنري و ورزشي به اجرا گذاشته مي‌شود.
وي شعار امسال اردوهاي اين نهاد را «مودت، مهرباني، ديانت، بصيرت، مهارت، خودباوري، مقاومت و بالندگي» عنوان کرد و افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده 200 هزار نفر از فرزندان خانواده‌هاي تحت پوشش امداد و برنامه‌هاي فرهنگي و تربيتي حضور خواهند يافت.
ميرشکار در ادامه به حضور سه هزار دانشجو تحت پوشش اين نهاد در دو اردوگاه مشهد، هفت هزار خانواده تحت پوشش به همراه فرزندانشان در هفت اردوگاه در سراسر کشور، اردوهاي ويژه ايتام، بهره‌مندي 40 هزار دانش‌آموز از اردوهاي يک تا دو روزه، عضويت 20 هزار جوان و نوجوان در 100 کانون فرهنگي و تربيتي کميته امداد و بهره‌مندي آنان از برنامه‌هاي فرهنگي با هدف اصلاح سبک زندگي و برپايي 602 کانون فصلي اين نهاد با همکاري آموزش و پرورش در مناطق دور افتاده و فاقد امکانات آموزشي اشاره کرد.
حضور 70 هزار دانش‌آموز در اردوگاه‌ها
سرپرست کميته امداد امام خميني(ره) از بهره‌مندي بيش از 70 هزار دانش‌آموز تحت حمايت از اردوگاه‌هاي اين نهاد در تابستان امسال خبر داد.حسين انواري در اين رابطه گفت: امسال 21 اردوگاه براي برنامه‌هاي اوقات فراغت دانش‌آموزان تحت حمايت در نظر گرفته شده است و يک اردوگاه نيز از آموزش و پرورش اجاره کرده‌ايم تا فرزندان در برنامه‌هاي مشخص شده در اين اردوها شرکت کنند.
وي با بيان اينکه ما تلاش مي‌کنيم تا فرزندان در اين اردوها از مهارتهاي فني و حرفه‌اي و مهارتهاي زندگي بهره‌مند شوند، يادآور شد: حدود 3 هزار کادر مديريتي و مربيان در اين اردوها با کميته امداد امام(ره) همکاري دارند و به ارائه مشاوره‌هاي فردي و گروهي و خانوادگي و برگزاري مسابقات فرهنگي و هنري و برنامه‌هاي آموزشي در جهت سرمايه‌گذاري براي ارائه سبک زندگي مناسب و تصحيح رفتارهاي نادرست مي‌پردازند.
وي به برگزاري اردوهاي ويژه دختران به همراه مادرانشان نيز اشاره کرد و يادآور شد: در اين اردوها نقش مشاوره‌هاي ديني و روان‌شناسي با بهره‌مندي از روحانيون و اساتيد ورزيده آثار و برکات زيادي در زندگي اين افراد در جهت استحکام نهاد خانواده و رشد فرزندان در خانواده‌اي سالم به همراه داشته است.
انواري با بيان اينکه پرونده سلامت براي افراد شرکت‌کننده در اردوها تهيه مي‌شود، خاطرنشان کرد: کميته امداد امام(ره) بعد از برگزاري اين اردوها با اطلاعات به دست آمده از سلامت روحي و جسمي اين افراد به حل مشکلات آنان مي‌پردازد.

 


وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي آغاز اجراي برنامه پزشک خانواده در تهران را رسماً اعلام کرد.
دکتر محمدحسن طريقت منفرد در نشستي خبري که با حضور معاونان سه دانشگاه علوم پزشکي تهران، شهيد بهشتي و ايران و همچنين معاون وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و نماينده شهرداري تهران برگزار شد، گفت: پيش از اين مقرر بود برنامه پزشک خانواده از ابتداي سال در تهران آغاز شود اما تا منابع مربوطه تأمين نشود به صلاح نبود طرحي آغاز شود.
وي همچنين گفت: با توجه به اينکه الگوي جديد برنامه پزشک خانواده در هفت استان ديگر با موفقيت اجرا شد و به دنبال ابلاغ بودجه مشکل اعتباري برنامه نيز برطرف شد، پزشک خانواده در تهران آغاز شد.
وزير بهداشت درباره چگونگي پرداخت به پزشکان در قالب برنامه پزشک خانواده در تهران، گفت: ارائه خدمت پزشک خانواده در تهران از مرداد ماه آغاز مي‌شود و اين پزشکان بايد شهريور ماه پول خود را دريافت کنند؛ يعني زماني که مصادف مي‌شود با پايان کار دولت دهم براين اساس مقرر شد در تهران هر پزشک اولين بيماري که از طريق پرونده الکترونيک معرفي کرد، طي 24 ساعت پول آن را دريافت کند و به عبارت ديگر مبلغ پرداختي به پزشکان خانواده در تهران به روز است نه به ماه.
وزير بهداشت افزود: در ستاد اجرايي برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، سازمان‌هاي بيمه‌گر، وزارت بهداشت، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري و همچنين در استان‌ها فرمانداران و استانداران عضو هستند اين ستاد، پزشک خانواده را هدايت مي‌کند،‌ بيمه‌ها در اين ستاد نقش پرداخت کننده و ثبت کننده اطلاعات را دارند.
وي گفت: براي برنامه پزشک خانواده تهران در ستاد اجرايي تصميم گرفته شد تا اعتبارات از طريق ستاد هزينه شود، چرا که در حال حاضر بيمه‌ها و همچنين وزارت بهداشت رقم قابل ملاحظه‌اي را بدهکارند به منظور آنکه در تهران مشکل پرداخت پيدا نکنيم، ‌مقرر شد منابع از طريق ستاد اجرايي هزينه شود و همچنين پرداخت‌ها به روز انجام شود.
طريقت منفرد همچنين گفت: براي برنامه پزشک خانواده 10 درصد فرانشيز در نظر گرفته شده است. چرا که تجربه نشان داده هر جا که خدمتي به صورت رايگان ارائه شود، مراجعات غيرضرور بسياري خواهد داشت.طريقت منفرد درباره اعتبارات برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به ايسنا گفت: معمولاً اعتبار برنامه پزشک خانواده همان اعتبار بيمه‌هاست، در مجموع اعتبار اصلي اين برنامه اعتبارات بيمه‌اي‌ است اما از آنجا که در ابتدا يکسري هزينه‌هاي اضافه دارد اين اعتبارات بيمه‌اي نيازمند تقويت است.وزير بهداشت از اعتبارات 2000 ميليارد توماني براي برنامه پزشک خانواده کشور در سال جاري خبر داد و گفت: البته اعتبارات مربوط به سه ماه اول اجراي برنامه پزشک خانواده در هفت استان جديد، سال گذشته تأمين شد و اگر اين استان‌ها بابت اجراي برنامه با کسري مواجه شوند، از محل اعتبارات جديد به آنها کمک خواهد شد.
به گفته طريقت منفرد، اکنون 400 ميليارد تومان از اعتبار 2000 ميلياردي مربوط به اجراي برنامه پزشک خانواده تخصيص يافته و مابقي اين اعتبار نيز در طول سال به صورت ماه به ماه تأمين خواهد شد.وي ابراز اميدواري کرد که اين اعتبار 2000 ميليارد توماني در کنار منابع بيمه‌اي بتواند تا پايان سال چاله‌هاي برنامه پزشک خانواده را پر کند.
چگونگي ثبت‌نام
مردم و پزشکان دربرنامه
پزشک خانواده تهران
معاون فني مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت چگونگي ثبت‌نام مردم و پزشکان را در برنامه پزشک خانواده تهران اعلام و تشريح کرد.
به گزارش ايسنا، دکتر سيدرضا مظهري در اين زمينه گفت: هم‌اکنون 460 سامانه برنامه پزشک خانواده به هم پيوسته در کشور فعالند و پرداخت‌هاي پزشکان خانواده استان‌هاي فارس و مازندران با استفاده از اطلاعات اين سامانه صورت مي‌گيرد.
وي افزود: تاکنون اطلاعات مربوط به 31 ميليون و 928 هزار و 188 نفر از ايرانيان توسط ارائه دهندگان خدمات به اين سامانه وارد شده است.
وي با بيان اينکه فعاليت اين سامانه از حدود يک سال گذشته سرعت بيشتري گرفته است، ادامه داد: تاکنون 9 ميليون و 403 هزار و 703 نفر، پزشک خانواده خود را در اين سامانه انتخاب کرده‌اند.
معاون فني مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت اولين اقدام پس از انتخاب پزشک خانواده را انجام ويزيت پايه عنوان کرد و گفت: ويزيت پايه يک اقدام درماني نيست، چرا که تمام مردم اعم از بيمار و سالم بايد تحت انجام ويزيت پايه کامل قرار گيرند و براساس آن شناسنامه سلامت براي افراد پر مي‌شود.
وي با بيان اينکه ويزيت پايه در هفت سرفصل بايد انجام شود، افزود: تاکنون ويزيت پايه براي 500 هزار نفر در کشور انجام شده است و طي آن 21 ميليون ديتاي اطلاعاتي مربوط به سلامت افراد وارد سامانه شده است.
مظهري افزود: تاکنون بيش از 54 هزار پزشک عمومي با ارائه مدارک و اسناد براي اجراي برنامه پزشک خانواده در کشور اعلام آمادگي کرده‌اند که 2744 نفر از آنها مربوط به شهر تهران است.
وي درباره چگونگي ثبت‌نام مردم در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در تهران، گفت: مطب‌ها و مراکز مجري پزشک خانواده با نصب تابلو يا پارچه‌نوشته بر سردر مطب يا پايگاه مجري پزشک خانواده، ‌براي ثبت‌نام از جمعيت مورد نظر اعلام آمادگي مي‌کنند. همچنين اطلاع‌رساني در زمينه اينکه چه مراکزي مشمول ارائه خدمات پزشک خانواده هستند را از طريق سايت WWW1590.ir خواهيم داشت. پزشکان عمومي نيز مي‌توانند با مراجعه به همين سايت در برنامه پزشک خانواده ثبت‌نام کنند.

 


معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي کشور از اختصاص 20 ميليارد تومان جهت تامين و خريد لوازم توانبخشي خبر داد.
يحيي سخنگويي در گفت‌وگو با فارس در اين رابطه گفت: تامين تجهيزات توانبخشي از سوي سازمان بهزيستي براي معلولان يکي از برنامه‌هاي اين سازمان است به طوري که سال گذشته حدود 9 ميليارد تومان جهت خريد لوازم توانبخشي اختصاص داده شده بود.
وي خاطرنشان کرد: امسال مبلغ 20 ميليارد تومان براي خريد لوازم توانبخشي از جمله عصا، واکر، ويلچر، سمعک و لوازم بهداشتي اختصاص داده شده است که اين مبلغ در فواصل مختلف در اختيار معلولان قرار خواهد گرفت.
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي کشور افزود: يکي ديگر از برنامه‌هاي سازمان در سال جاري حمايت از مراکز روزانه و گسترش آن است که در همين زمينه نيز يارانه‌هاي خوبي براي کمک به مراکز روزانه در نظر گرفته شده است.

 


رئيس شوراي عالي استان‌ها از سؤال‌پيچ شدن رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراها در اجلاس عمومي اين شورا خبر داد.
مهندس مهدي چمران در حاشيه برگزاري اجلاس عمومي شوراي عالي استان‌ها که در محل وزارت کشور برگزار شد علت حضور رئيس هيئت نظارت بر انتخابات شوراها در اين اجلاس را به خاطر سؤالات فراوان اعضاي شورا درباره اين انتخابات دانست.
وي افزود: در اين جلسه سؤالات متعددي از کليوند شد که در نهايت وي نيز پاسخ‌هايي را در اين زمينه ارائه کرد.
چمران به جزئيات اين سؤالات و پاسخ کليوند اشاره‌اي نکرد.
چمران در پاسخ به اين پرسش که چه زماني شوراهاي شهر و روستاها در دوره جديد کار خودشان را آغاز مي‌کنند گفت: براساس قانون شوراها بايد يک ماه پس از استقرار دولت جديد فعاليت خود را آغاز کنند که به نظر مي‌رسد دولت جديد از 12 مرداد مستقر و در نهايت شوراها نيز از 12 شهريور رسما فعاليت خود را آغاز خواهند کرد.
اين منتخب مردم تهران در شوراي چهارم تهران در مورد محل تشکيل شوراي شهر تهران و محل کار شهردار، گفت: هنوز به طور قطع نمي‌دانم در اين مورد در حال فکر کردن هستيم که چه کار بايد بکنيم، البته در محل فعلي با کمبود فضا، اتاق و امکانات روبرو خواهيم بود.
چمران همچنين با بيان اينکه شوراها آمادگي همکاري صميمانه با دولت يازدهم را دارند، گفت: البته اين انتظار هم است که هيئت دولت، بخشداري‌ها، فرمانداري‌ها و استانداري‌ها همکاري متقابل را داشته باشند، چرا که به رغم همه قول‌هايي که در دولت‌هاي گذشته داده شد، هنوز اين امر محقق نشده است.

 


دبير شوراي مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت: در قالب چهار طرح جمع‌آوري معتادان از سطح شهر تهران، بالغ بر 1950 معتاد جمع‌آوري و به مراکز درماني منتقل شدند.
احمد ربيع‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: معتادين متحجر که دره فرحزاد، پارک شهيد هرندي، دروازه‌غار، شوش و هاشم‌آباد تجمع مي‌کنند و به زودي نسبت به جمع‌آوري و درمان آنها اقدام مي‌شود.
وي ادامه داد: از 25 اسفند 1391 تا به امروز چهار طرح بزرگ جمع‌آوري معتادين در شهر تهران را اجرايي کرديم که بالغ بر هزار و 950 نفر توسط نيروي انتظامي جمع‌آوري شدند که از اين تعداد 1523 نفر براي درمان و نگهداري به مکان‌هاي مشخص شده ارسال شدند که پس از درمان ترخيص شده‌اند.
ربيع‌زاده خاطرنشان کرد: از 1523 نفر معتاد جمع‌آوري شده تاکنون 470 نفر طول درمانشان طي شده است و در حال ترخيص هستند.
وي يادآوري شد: يکي از معضلات معتادان نگهداري در مراکز تعيين شده است که اين مراکز با مشکلات عمده‌اي از جمله بودجه و نيروي انساني مواجه هستند. بنابراين بايد علي‌رغم شوراي مبارزه با مواد مخدر ديگر دستگاه‌ها نيز مشارکت داشته باشند.

 


مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: ايران بعد از کانادا و دو کشور اروپايي رکورددار توليد پلاستيک زيست تخريب‌پذير در جهان است.
فرهاد پورسخا افزود: سازمان حفاظت محيط‌زيست با کمک بخش‌هاي خصوصي توانست فرمولاسيون توليد اين پلاستيک‌ها را به دست آورده و با تعيين استاندارد، صنايع وابسته را به توليد آن ملزم کند.
وي ادامه داد: طبق ضابطه‌اي که سازمان حفاظت محيط‌زيست تعيين کرده، اين صنايع بايد طي دو تا سه سال خود را براي توليد پلاستيک‌هاي زيست‌ تخريب‌پذير تطبيق دهند.
به گفته پورسخا، فروشگاه‌هاي بزرگ شهروند، ميادين تره‌بار و شير پگاه گيلان در هفته زمين پاک محصولات خود را با استفاده از اين تکنولوژي به مردم عرضه کرده‌اند.
پورسخا تاکيد کرد: يکي از مهمترين معضلات محيط زيستي، پسماندهاي پايدار در طبيعت است که پلاستيک‌ها نيز جزء آنها محسوب مي‌شوند؛ به همين دليل محققان سال‌ها به دنبال توليد محصولات جديدي به مدت تجزيه کوتاه بودند تا بتوانند براي وسايلي مانند ظروف يکبار مصرف، نايلکس‌ها و ظروف بسته‌بندي که مصارف کوتاه‌مدت دارند، از آنان استفاده کنند.

 


مدير کل دفتر آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي کشور از وجود 23 هزار کودک بي‌سرپرست و بدسرپرست در کشور خبر داد.
ولي‌الله نصر ديروز در نشست تخصصي مراکز حمايتي آموزشي کودک و خانواده که به صورت پايلوت در پنج استان کشور برگزار مي‌شود، دفتر امور آسيب‌ديدگان کشور را مجري طرح اورژانس اجتماعي در سراسر کشور دانست و اظهار کرد: در اين طرح خط تلفن 123 معروف به خط «کودک آزاري» است که همه هموطنان مي‌توانند با اين شماره تماس گرفته و موارد کودک‌آزاري، همسرآزاري، سالمندآزاري و خودکشي را گزارش دهند.
نصر با اشاره به اينکه مددکاران در اين حوزه از دو روش خدمات مشاوره تلفني و اعزام تيم‌هاي سيار استفاده مي‌کنند، خاطرنشان کرد: تيم‌هاي سيار با استفاده از خودروهاي ون به همراه يک مددکار و روانشناس به محل مورد نظر مراجعه مي‌کنند که برخي مشکلات با بررسي ميداني حل مي‌شود و اگر اين بررسي‌ها با مشاوره حل نشد، از طريق مراجع قضايي قابل پيگيري است.
وي ادامه داد: در حال حاضر 200 خودروي سيار در طرح اورژانس اجتماعي در سراسر کشور فعال هستند که از اين تعداد، سه خودرو به استان چهارمحال و بختياري اختصاص داده شده است، از ماه آينده نيز با اضافه شدن 100 خودرو به اين طرح، تعداد خودروهاي سيار به 300 خودرو افزايش مي‌يابد.
نصر در خصوص تحويل کودک به خانواده از طريق مراجع قضايي گفت: در برخي موارد پس از تحويل گرفتن کودک از خانواده، طفل به مراکز نگهداري ارجاع داده مي‌شود و بعد از آموزش خانواده و مناسب سازي شرايط خانواده، کودک به خانواده بازگشت داده مي‌شود.
وي با اشاره به بحث کودکان خياباني و ساماندهي اين کودکان اظهار کرد: کودکان خياباني دو دسته هستند که بخشي از آنها ساکن خانه هستند، اما کار خياباني انجام مي‌دهند، دسته ديگر نيز خيابان محل زندگي آنهاست که اين کودکان با مشکلات اجتماعي از قبيل اعتياد، فساد، سوءاستفاده‌هاي غيراخلاقي، ايدز، هپاتيت درگير مي‌شوند.
نصر، سياست دفتر آسيب‌هاي اجتماعي بهزيستي را توانمندسازي خانواده و کودک دانست و خاطرنشان کرد: سياست، جداسازي کودک از خانواده نيست بلکه هدف، توانمندسازي اين کودکان از طريق حمايت اجتماعي، وام، مشاوره، ارجاع به مراکز فني و حرفه‌اي، مهارت‌هاي پايه و قدرت «نه» گفتن است.
وي اظهار کرد: طرح حمايت خانواده در نيم سال دوم امسال در سراسر کشور بامشارکت بخش غيردولتي و دولتي اجرا مي‌شود.
نصر با اشاره به ايجاد مراکز حمايت کودک و خانواده و تأمين مراکز سرپايي به صورت آزمايشي در پنج استان خاطرنشان کرد: اين پنج استان شامل چهارمحال وبختياري، تهران، البرز، همدان و خوزستان است و هرماه جلساتي با حضور معاون اجتماعي استان‌ها تشکيل مي‌شود.
وي ادامه داد: در هر استان، مرکز ساماندهي کودکان خياباني از قبيل نگهداري شبانه‌روزي، ارجاع به درون خانواده و سکونتگاه غيرمحلي تشکيل شده است.

 


رئيس مرکز سنجش آموزش ‌و پرورش با اشاره به اعلام نتايج اوليه امتحانات نهايي دانش‌آموزان در هفته گذشته تاکيد کرد: نتايج قطعي نيز در هفته جاري اعلام مي‌شود.
عبدالامير عرفي، رئيس مرکز سنجش آموزش ‌و پرورش در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص نتايج امتحانات نهايي دانش‌آموزان گفت: نتايج اوليه در تمام استان‌ها اعلام شده است و طبق قانون 15 روز تا اعلام نتايج قطعي فرصت است.
وي افزود: با اعلام نتيجه اوليه، دانش‌آموزان مي‌توانند در صورت اعتراض به نمره اعلام شده، موارد خود را به مدير مدرسه اعلام کنند تا پس از ثبت اعتراضات، برگه امتحاني دانش‌آموزان معترض، تصحيح مجدد شود.
عرفي با بيان اينکه معترضين تنها شامل دانش‌آموزان تجديدي نيستند، گفت: برخي دانش‌آموزان که معتقدند مي‌توانستند نمره بالاتري کسب کنند، ممکن است به نمره اعلام شده اعتراض داشته باشند.
رئيس مرکز سنجش آموزش ‌و پرورش با بيان اينکه در حال حاضر دانش‌آموزان از نتايج امتحانات خود مطلع هستند، گفت: برنامه امتحاني شهريورماه نيز تا شنبه اعلام خواهد شد.

 


مدير اجرايي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد اعلام کرد: کاهش تقاضا براي مواد مخدر در جهان چشمگير نيست و سالانه حدود 200 هزار نفر در جهان براثر مصرف مواد غير قانوني جان خود را از دست مي‌دهند.
بنابر اعلام گزارش جهاني سازمان ملل متحد مصرف مواد سنتي همچون هروئين و کوکائين در برخي قسمت‌هاي جهان رو به کاهش است، ‌اما مصرف داروهاي تجويزي و مواد روانگردان جديد رو به فزوني است.
از لحاظ توليد، افغانستان همچنان جايگاهش را به عنوان زارع و توليد کننده اصلي ترياک در جهان حفظ کرده است.بعد از افغانستان، ميانمار دومين توليدکننده ترياک است.در ضمن توليد کوکائين از سال 2011 تغيير چنداني نکرده است، اما مصرفش در ايالات متحده همچنان سير نزولي دارد در حالي که در اروپاي مرکزي و غربي ثابت مانده است. اين موضوع در مورد آمريکاي جنوبي هم صدق مي‌کند و نشانه‌ها حاکي از آن است که کوکائين به بازارهاي در حال رشد در آسيا نيز رسيده است.مصرف محرک‌هاي نوع آمفتامين هم فراگير است و قرص‌هاي متامفتامين عمده‌ترين شکل محرک‌هاي نوع آمفتامين در آسياي شرقي و جنوب شرقي است.

 


معاون دريايي سازمان حفاظت محيط زيست از عمل نکردن وزارت نيرو به وظايف خود در رابطه با ورود فاضلاب‌هاي خانگي به درياي خليج‌فارس و آلودگي ناشي از آن خبر داد.
عبدالرضا کرباسي در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: جلوگيري از تخليه فاضلا‌ب‌هاي خانگي به خليج‌فارس بر عهده وزارت نيرو است و اين وزارتخانه بايست با توجه به ميزان رشد جمعيتي در بندرعباس تصفيه‌خانه‌ها را گسترش دهد که در عمل چنين کاري انجام نشده است.
معاون دريايي سازمان حفاظت از محيط زيست ادامه داد: همچنين با توجه به رشد جمعيتي در اين منطقه علاوه بر آن شهرک‌هايي نيز در اطراف منطقه شکل گرفته که تعداد ‌آن‌ها اندک نيست و جمعيت زيادي در آن ساکن هستند که اين امر موجب مي‌شود آلودگي فاضلاب‌هاي خانگي و سرريز شدن آن به درياي خليج‌فارس افزايش يابد که متاسفانه وزارت نيرو هيچ کاري را براي فاضلاب خانگي اين جمعيت انجام نداده است.
وي تصريح کرد: عدم مديريت فاضلاب‌هاي خانگي خطري جدي بر سلامت منابع دريايي کشور است.
کرباسي با اعلام اينکه وزارت نيرو براي ايجاد تصفيه‌خانه در شهرهاي حاشيه خليج‌فارس و درياي عمان کوتاهي کرده است، گفت: سدسازي توسط اين وزارتخانه بر روي رودخانه‌هاي منتهي به خليج‌فارس باعث کاهش گل‌ولاي آب و شکل‌گيري پديده کشند قرمز در خليج‌فارس شده است.
وي ادامه داد: گل ‌و لاي در جذب نيترات و فسفات فاضلاب در خليج‌فارس نقش موثري دارد.
به گفته معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست وزارت نيرو مسئول ايجاد کشند قرمز در خليج‌فارس است.
وي با بيان اينکه در خليج‌فارس آلودگي نفتي و فاضلاب‌هاي انساني و صنعتي داريم، گفت: به دليل حضور آبسنگ‌هاي مرجاني آلايندگي خليج‌فارس در حد استاندارد است.به گفته کرباسي مرجان‌ها قدرت خود پالايي عظيمي به خليج‌فارس و درياي عمان بخشيده است.

 


معاون مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي تهران بزرگ از برملا شدن راز جنايت يک پرده‌فروش و جنازه تکه تکه شده يک دختر جوان با کشف يک تکه کاغذ خوني خبر داد.
سرهنگ آريا حاجي‌زاده با اشاره به جزييات کشف اين حادثه گفت: روز 6 فروردين از طريق مرکز فوريت‌هاي پليسي کشف بسته‌اي مشکوک در خيابان مولوي- روبه‌روي بازار پرده‌فروشان توسط يک رفتگر به کلانتري 116 مولوي اعلام شد.
بنابراين گزارش، کارگر شهرداري بسته پلاستيکي مشکي رنگي را در کنار خيابان به آنها نشان داد که توسط نوار چسب، کاملا بسته‌بندي و پيچيده شده بود؛ بلافاصله ماموران به بررسي بسته مورد نظر پرداخته و با باز کردن آن با قسمتي از بدن مثله شده متعلق به يک زن روبرو شدند.
با حضور تيم بررسي صحنه جرم اداره دهم و عوامل تشخيص هويت پليس آگاهي در محل کشف جسد، بررسي‌هاي اوليه نشان داد که جسد متعلق به زني حدودا 20 الي 25 ساله و فاقد سر است.
کارگر شهرداري در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در حال نظافت خيابان بودم که متوجه بسته پلاستيکي مشکي رنگ بزرگي شدم که به طور کامل با نوارچسب بسته‌بندي و پيچيده‌شده بود؛ قصد جابه‌جا کردن آن را داشتم که احساس کردم در داخل آن جنازه است؛ بلافاصله با 110 تماس گرفتم.
با توجه به کشف جسد در داخل بسته پلاستيکي و احتمال رها شدن بسته مشابه ديگر توسط قاتل يا قاتلين، کارآگاهان به محل بازيافت زباله در منطقه 12 تهران مراجعه و با همکاري عوامل شهرداري موفق به کشف بسته مشکي رنگ مشابهي شدند که دقيقا همانند بسته اول، با نوارچسب بسته‌بندي و پيچيده شده بود؛ بسته مشکي رنگ مورد بررسي قرار گرفت و با بررسي محتويات داخل آن، کارآگاهان موفق به کشف البسه خون‌آلود زنانه به همراه يک کاغذ خون‌آلود در داخل آن شدند.
بر روي اين کاغذ خون‌آلود دو شماره تلفن نوشته شده بود؛ مالک خطوط شناسايي و کارآگاهان اطمينان پيدا کردند که هر دو خط متعلق به محل سکونت و تلفن همراه زن و شوهر جواني است که روز پيش از کشف جسد، با مراجعه به بازار پرده‌فروشان اقدام به خريد پرده و سفارش دوخت آن در يکي از مغازه‌هاي پرده‌فروشي کرده بودند.
در تحقيقات از مالک خطوط تلفن، پس از مشاهده کاغذ خون‌آلود و شناسايي آن به کارآگاهان گفت: به همراه همسرم براي خريد پرده به بازار پرده‌فروشان رفتيم؛ پس از انتخاب پرده، از فروشنده مغازه درخواست کرديم تا پس از آماده شدن آن، با ما تماس بگيرد و به همين بهانه شماره تماس‌ ما را گرفت. فرداي آن روز براي تحويل گرفتن پرده به مغازه مراجعه کرديم اما مغازه تعطيل بود، حتي زمانيکه با تلفن همراه فروشنده مغازه تماس گرفتيم، تلفن همراهش نيز خاموش بود.
مالک خطوط تلفن به کارآگاهان گفت: همسرم قصد داشت تا به محل کارش مراجعه کند؛ به همين علت به تنهايي در بازار پرده‌فروشان مشغول نگاه کردن به ويترين مغازه‌ها شدم تا سرانجام فروشنده، پس از چند ساعت مغازه را باز کرد و توانستم پرده را تحويل بگيرم.
در شرايطي که فروشنده مغازه پرده‌فروشي به نام مصطفي 35 ساله در روز 28 خرداد دستگير و جهت انجام تحقيقات به اداره دهم پليس آگاهي تهران بزرگ منتقل شد.
مصطفي در تحقيقات اوليه منکر هرگونه ارتکاب به قتل شد و مدعي بود که در روز 5 فروردين به همراه اعضاي خانواده‌اش به شهرستان رفته بوده و علت تاخير در محل کارش در فرداي آن روز نيز به همين علت بوده است. اما سرانجام مصطفي که چاره‌اي جز اعتراف نداشت لب به بيان حقيقت گشود و به ارتکاب جنايت اعتراف کرد؛ و بلافاصله روانه زندان شد. پليس آگاهي هنوز اشاره‌اي به علت اين قتل نکرده است.
عامل جنايت در اعترافات خود تاکيد کرد که پس از انجام اين جنايت جنازه را به داخل حمام برده و براي رهايي از اين مشکل قرباني را مثله کرده و پس از بسته‌بندي در کيسه‌هاي مجزا آنها را در خيابان‌هاي مختلف رها کرده است.
سرهنگ آريا حاجي‌زاده در ادامه با اشاره به کشف سر مقتوله در يک کيسه مشکي مجزا در جواديه راه‌آهن گفت به گفته قاتل کاغذ خوني حاوي شماره تلفن نيز هنگام بسته‌بندي لباس‌هاي مقتوله به داخل کيسه افتاده است.

 


پليس نيجريه اعلام کرد مردان مسلحي از نيجر به ساکنان سه روستا از طايفه «تاروک» در ايالت «پلاتو» حمله کردند و پس از کشتار آنها بيش از 100 خانه را به آتش کشيدند.
برخي شاهدان نيز اعلام کردند شمار زيادي کودک و افراد سالخورده ميان قربانيان به چشم مي‌خورند.هنوز آمار دقيق تلفات اين حمله مشخص نيست و جمع‌آوري اجساد قربانيان ادامه دارد.
برخي شاهدان گفتند مهاجمان با موتورسيکلت، افرادي را که قصد فرار داشتند دنبال کردند و آنها را بي‌رحمانه به قتل رساندند.

 


به دنبال موج جديد مسموميت در مدارس افغانستان، 60 دانش‌آموز يک مدرسه در شرق اين کشور روانه بيمارستان شدند.
در اين حادثه که در مدرسه دخترانه «سمين اکبري» واقع در استان «پکتيا» در غرب افغانستان رخ داد، 60 دانش‌آموز دختر روانه بيمارستان شدند.
روح‌الله سمون، سخنگوي دولت محلي، گفت: در اين حادثه 60 نفر دچار مسموميت شدند که 20 تن از آنان پس از دريافت نخستين کمک‌هاي درماني بهبود يافتند.
وي افزود: اين دختران به علت نوشيدن آب از محلي در نزديکي مدرسه که بوي گاز در آنجا به مشام مي‌رسيد، دچار مسموميت شدند.
به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي گلوبال‌پست، فرمانده پليس استان «پکتيا» احتمال مسموم بودن آب را رد کرده و اسپري کردن ماده‌اي در کلاس توسط يکي از دانش‌آموزان را دليل اين حادثه عنوان مي‌کند.
در ماه مي ‌گذشته نيز در حادثه‌اي مشابه 80 دانش‌آموز دختر در مدرسه‌اي واقع در استان فارياب دچار مسموميت شدند. بسياري از تحليلگران اين حوادث را با گروه طالبان مرتبط مي‌دانند اما سخنگوي اين گروه دست داشتن در اين حوادث را تکذيب مي‌کند.

 


مادربزرگي در مکزيک در صد سالگي از دوره تحصيلي ابتدايي فارغ‌التحصيل شد.
به گزارش واحد مرکزي خبر، «مانوئلا هرناندز» توانست در اين سن تحصيلات خود را در دوره ابتدايي با موفقيت به پايان برد.
وي در ژوئن 1913 يک سال قبل از شروع جنگ جهاني اول در ايالت اوآکساکا در جنوب مکزيک متولد شده است.
وي در آن زمان به علت فقر شديد خانواده‌اش و کمک به آنها تحصيل خود را ناتمام گذاشت.
وي گفت: من که با کمک يکي از عموهايم در مدرسه ثبت‌نام و تحصيل خود را شروع کرده بودم به علت فقر خانواده‌ام مدرسه را ترک کردم و ديگر هرگز نتوانستم سر کلاس بازگردم.
وي افزود: ناچار بودم در کارهاي خانه و نظافت منزل و حتي مراقبت از مواد غذايي در برابر حشرات مزاحم به خانواده‌ام کمک کنم.
«هرناندز» در 99 سالگي تحصيل در دوره ابتدايي را بعد از ساليان متمادي شروع کرد و بعد از يکسال توانست مدرک پايان تحصيل خود را دريافت کند.
اين مادربزرگ مکزيکي قصد دارد به تحصيل خود در مرحله راهنمايي ادامه دهد.
مقامات دولتي مکزيک اعلام کردند، بيش از نيمي از افراد بالاي 15 سال در ايالت «اوآکساکا» تحصيلات ابتدايي خود را به پايان نرسانده‌اند.

 


353 مهاجر اهل اريتره در زندان « سهارونيم» در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي در اعتصاب غذا به سر مي‌برند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري شبکه العالم، درخواست اين مهاجران گفت‌وگو با نماينده‌اي از دولت رژيم صهيونيستي است. اعتصاب از روز شنبه گذشته شروع شد و در پي به نتيجه نرسيدن درخواست‌هاي اعتصاب‌کنندگان صدها تن به اين اعتصاب غذا پيوستند.
به گزارش عفو بين‌الملل، مراکز بازداشت و نگهداري پناهجويان در اسرائيل از بدترين مکان‌هاي مشابه در منطقه است و حتي پناهجويان به تلفن دسترسي ندارند.
در دهه گذشته بيش از 55 هزار مهاجر آفريقايي از سودان و اريتره به سرزمين‌هاي اشغالي مهاجرت کرده‌اند. بيشتر اين افراد به کار نظافت در هتل‌ها و رستوران‌ها مشغول هستند و در مناطق حاشيه‌اي تل‌آويو زندگي مي‌کنند در حالي که درخواست پناهندگي آنها به جايي نرسيده است.
از سال گذشته و پس از هجوم آوارگان از مرز مصر به سرزمين‌هاي اشغالي، اسرائيل حدود دو هزار تن از مهاجران را بدون محاکمه به بازداشتگاه «سهارونيم» در صحراي نقب در جنوب سرزمين‌هاي اشغالي انتقال داد.
تاکنون سه تن از اعتصاب‌کنندگان به دليل وخامت شرايط جسماني به بيمارستان منتقل شده‌اند.
بسياري از فعالان حقوق بشري سياست‌هاي اسرائيل در برابر مهاجران آفريقايي را غيرانساني مي‌دانند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10