(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 08 تـیـر 1392 - شماره 20528

تظاهرات ضدآمريکايي همزمان با سفر اوباما به آفريقاي جنوبي
ادامه عمليات ارتش لبنان براي بازداشت سلفي‌ها در صيدا
لايحه پيشگيري از کودتاي نظاميان تقديم مجلس ترکيه شد
تظاهرات عليه رئيس جمهور مصر همچنان ادامه دارد
مرسي: اشتباه کردم جبران مي‌کنم!
شعار «مرگ بر آل سعود» در مراسم تشييع پيکر 2 شهيد عربستاني
عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج شد
در مراسم تشييع پيکر يک شهيد در منامه
مردم بحرين: نمي‌گذاريم آل‌خليفه خون شهدا را پايمال کند
درگيري دانشجويان با پليس شيلي در خيابان‌هاي سانتياگو
ارتش سوريه يک شهر مهم ديگر را از تروريست‌ها پاکسازي کرد
اعتصاب و تظاهرات عليه سياست رياضتي دولت در پرتغال
   


مردم آفريقاي جنوبي با برگزاري تظاهرات اعتراض‌آميز به استقبال «باراک اوباما» رفتند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، همزمان با سفر رئيس‌جمهوري آمريکا به آفريقاي جنوبي، روز جمعه صدها تن از مردم آفريقاي جنوبي با تجمع در شهر پرتوريا دست به اعتراض زدند.
مخالفان اوباما از دولت آمريکا خواستند سياست‌هاي خشونت‌طلبانه‌اي را که باعث ارتکاب جنايت عليه بشريت در افغانستان و عراق شده است متوقف کند.
تظاهرکنندگان همچنين خواستار پايان سياست‌هاي مداخله‌جويانه آمريکا در خاورميانه، مسئله جهاني‌سازي و پديده گرم شدن کره زمين شدند. بر پايه اين گزارش، اين تظاهرات در ميدان ورزشي کالدونيان که نزديک فرودگاه پرتوريا و محل ورود هواپيماي اوباماست انجام گرفت.

 


ارتش لبنان به عمليات بازرسي و پاکسازي شهر صيدا از افراطيون طرفدار احمد الاسير ادامه مي‌دهد.
به گزارش شبکه خبري العالم، نيروهاي ارتش لبنان همچنان سرگرم بازرسي و پاکسازي مناطق مختلف شهر صيدا هستند که در کنترل عناصر گروه تروريستي احمد الاسير بود.در بخش‌هاي مختلف اين مناطق انواع سلاح و مواد منفجره کشف شد و نيروهاي امنيتي 180 تن را دستگير کردند که 35 نفر از آنان پس از بازجويي آزاد شدند.
همزمان با پاکسازي مناطق مختلف اين شهر ساکنان آن به تدريج به خانه‌هاي خود بازمي‌گردند.
نجيب ميقاتي نخست‌وزير مستعفي لبنان نيز در ديدار با ژنرال جان قهوجي فرمانده ارتش لبنان ضمن تجليل از نقش ارتش در حفظ و گسترش امنيت در صيدا و ديگر مناطق لبنان خواستار دور نگه داشتن ارتش از اختلافات داخلي شد.

 


دولت ترکيه از ترس وقوع کودتا در اين کشور، لايحه‌اي را براي تصويب به مجلس تقديم کرد که در آن وظايف ارتش مجددا مشخص و تعريف مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در پي افزايش ناآرامي وتنش در ترکيه و احتمال مداخله ارتش به بهانه آرام کردن اوضاع و سرنگون کردن دولت، مقامات آنکارا پيشاپيش به فکر چاره افتادند؛ «بولنت آرينچ» معاون نخست‌وزير و سخنگوي دولت آنکارا ديروز گفت: دولت با تقديم لايحه‌اي به مجلس ملي ترکيه، وظايف ارتش را دوباره تعريف کرده است تا ديگر کسي به نام حفظ و حراست از نظام جمهوري عليه غيرنظاميان و دولت دست به کودتا نزند و مجلس را منحل نکند.
آرينچ در مورد ماده 35 قانون نيروهاي مسلح توضيح داد که اين قانون تاکنون دستاويز حقوقي نظاميان براي انجام کودتا عليه دولت بوده است و لذا در لايحه مذکور براي آن اصلاحاتي در نظر گرفته شده است تا راه کودتا را در آينده ببندد. اين اقدام دولت با استقبال تقريبا تمامي احزاب سياسي مخالف روبه رو شده است.
سخنگوي دولت آنکارا افزود: در لايحه تدوين شده وظايف نيروهاي مسلح مطابق با اصول قانون اساسي ترکيه دوباره تعريف مي‌شود. نظاميان ترکيه نمي‌توانند فعاليت سياسي داشته باشند، پيام سياسي بدهند و يا گرايشات سياسي از خود بروز دهند.
وي تاکيد کرد که با تصويب اين لايحه، راه نظاميان و نيروهاي مسلح براي چنين فعاليت‌هايي مسدود مي‌شود.
به اعتقاد کارشناسان، ارائه اين لايحه به مجلس در چنين شرايطي، معنادار است و اقدامي پيشگيرانه به حساب مي‌آيد.
منبع مذکور همچنين گزارش داد، پليس و نيروهاي دولتي براي متفرق کردن معترضان در آنکارا، بار ديگر از گاز اشک‌آور استفاده کردند.
معترضان که خواستار کناره‌گيري «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير از قدرت هستند، خيابان‌هاي منطقه «ديمکن» را مسدود کردند. پليس نيز با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشين‌هاي آب‌پاش معترضان را متفرق کردند.
در همين حال، روزنامه «مليت» چاپ ترکيه گزارش داد طي درگيري‌هاي پنج هفته اخير ترکيه، 300 کودک در جريان تظاهرات دستگير شدند. اين کودکان در لحظه دستگيري مورد ضرب و شتم نيز قرار گرفته‌اند.

 


رئيس‌جمهور مصر در نخستين سالگرد رياست جمهوري خود به اشتباهاتش اعتراف کرد و وعده اصلاح داد.
محمد مرسي، رئيس‌جمهور مصر روز چهارشنبه و به مناسبت نخستين سالگرد به قدرت رسيدن خود به سخنراني پرداخت و گفت در دوران اول حکومتش اشتباهاتي داشته که بايد آنها را اصلاح کرد.
«مرسي» گفت: از زمان به قدرت رسيدنش در ژوئن 2011 تلاش‌هايي کرده که برخي مواقع اين تلاش‌ها درست نبوده است اما اصلاح اين اشتباهات ممکن است.
وي در ادامه به «قطبي» شدن صحنه سياسي مصر اشاره کرد و گفت: اين مسئله کل کشور مصر را در خطر بي‌ثباتي قرار داده و دموکراسي را تهديد مي‌کند.
رئيس‌جمهور مصر با اعلام اينکه «هر انقلابي دشمناني دارد و همه ملت‌ها چالش‌هايي دارند» افزود: انقلاب و ملت مصر نيز از اين شرايط مستثني نيستند و آنها هم با مجموعه‌اي از چالش‌ها مواجه‌اند.
رئيس‌جمهور مصر خاطرنشان کرد، برخي از شخصيت‌ها به‌ويژه بقاياي رژيم سابق بر اين باورند که عقربه‌هاي ساعت در مصر به عقب بازمي‌گردد. آنها خود را انقلابي مي‌نامند در حالي که اين‌طور نيست... نيروها و احزاب سياسي از جمله جبهه نجات ملي با اين ادعا که نظام منتخب از همان روز اول مشروعيت خود را از دست داد، از مشارکت در حکومت ممانعت مي‌کنند.
وي در ادامه يادآور شد که از وزير کشور خواسته، يگان‌هاي ويژه‌اي را براي مقابله با اقدامات افراد خشونت‌طلب که باعث رعب و وحشت شهروندان مصري‌ مي‌شوند، تشکيل دهد.
«مرسي» همچنين خواستار تشکيل يک «کميسيون مستقل» با مشارکت همه احزاب سياسي براي اصلاح قانون اساسي شد. رئيس‌جمهور مصر دستور تشکيل يک «کميته عالي آشتي ملي» را هم صادر کرد و گفت در اين کميته نمايندگاني از همه احزاب و گروه‌هاي سياسي فعال کشور مي‌توانند عضو شوند.
رئيس‌جمهور مصر که به منظور آرام کردن معترضان که عمدتا جوانان اين کشور هستند، سخن مي‌گفت، اعلام کرد، همه وزيران و استانداران را موظف کرده است تمامي مسئولاني را که دربروز مشکلات و کم‌کاري‌ها در عرصه خدمات‌رساني به شهروندان مسئول هستند، اخراج کرده و معاونان جوان و کمتر از 40 سال را براي خود انتخاب کنند.
مرسي همچنين تاکيدکرد، مجوز پمپ‌بنزين‌هايي که از دريافت يا توزيع سوخت امتناع مي‌ورزند، لغو مي‌شوند.
مرسي از نيروهاي مسلح مصر به عنوان «سپر محافظ» کشور ياد کرد و خاطرنشان کرد، تمام نهادهاي دولتي به‌ويژه نيروهاي مسلح منسجم و منضبط عمل مي‌کنند.
مرسي به دستگاه قضايي در کشورش هم اشاره‌اي کرد و گفت: «از مسئولان قضايي مي‌خواهم از درگيري‌هاي سياسي (چه به نفع آنها چه عليه آنها) اجتناب کنند».
وي با بيان اينکه زمان برگزاري انتخابات پارلماني مصر نزديک است،‌ افزود: ما خواهان برگزاري انتخابات پارلماني در سريع‌ترين زمان هستيم.
اما برخلاف خواسته مرسي، پس از پايان اين سخنراني درگيري‌هاي گسترده‌اي بين طرفداران و مخالفان مرسي در مناطق مختلف مصر به‌ويژه در شهر «المنصوره» و «الشرقيه» رخ داد که به کشته و زخمي شدن صدها نفر منجر شد.
شبکه تلويزيوني «روسيا اليوم» در اين باره اعلام کرد، در جريان درگيري‌هاي شديد که بين دو طرف در المنصوره به وقوع پيوست 5 تن کشته و 237 نفر نيز زخمي شدند.
منابع بيمارستاني اما شمار کشته‌ها را سه تن و تعداد مجروحان را 467 نفر اعلام کرده است.
يورو نيوز نيز گزارش داد، ارتش با استقرار در مناطق حساس به‌خصوص در مقابل ساختمان‌هاي مهمي نظير راديو و تلويزيون و بانک‌ها، اعلام کرده است با ناآرامي‌ها برخورد خواهد کرد.
دو طرف درگير از وسايل مختلف از جمله چاقو براي حمله به يکديگر استفاده مي‌کنند.
نيروهاي امنيتي نيز از گاز اشک‌آور عليه مخالفان محمد مرسي، رئيس‌جمهوري مصر استفاده مي‌کنند.
المنصوره شهري است که همواره به آرامش و ثبات معروف بوده است ولي اخيرا در ناآرامي شديدي به سر مي‌برد.
خبرگزاري «شرق الاوسط» نيز به نقل از وزارت بهداشت مصر نوشت، در جريان درگيري‌هايي که بين طرفداران و مخالفان «مرسي» در منطقه «دلتا النبيل» استان «الشرقيه» به وقوع پيوست يک نفر به ضرب گلوله کشته شد. در جريان اين ناآرامي‌ها 30 تن نيز مجروح شدند. فرد کشته شده يک دانشجوي 22 ساله و از طرفداران اخوان‌المسلمين است.
هيکل: مرسي
مبهوت قدرت
محمد حسنين هيکل، نويسنده مصري نيز طي اظهاراتي «مرسي» رئيس‌جمهور مصر را به قدرت‌طلبي محکوم کرد و گفت وي مبهوت قدرت شده است.
هيکل گفت: مرسي چندين بار اين جمله را گفته که «من فرمانده عالي نيروهاي مسلح و مجلس عالي پليس و ديگر نهادها هستم.» و مرتب اين جمله را تکرار مي‌کند.
اين نويسنده سرشناس افزود: ادامه سياست‌‌هاي اخوان‌المسلمين اشتباه است و مي‌تواند مصر را به جنگ داخلي بکشاند. وي در ادامه به سخنراني اخير مرسي، اشاره کرد و گفت: سخنراني اخير وي دو دستگي جامعه مصر را تشديد مي‌کند. «هيکل» با اعلام اينکه «محبوبيت گروه اخوان‌المسلمين بسيار کاهش يافته است» نتيجه گرفت: شايد اين کاهش محبوبيت به خاطر اين باشد که آنها غرق در غرور شده‌اند.
آخرين خبرها از مصر حاکي است، شمار زيادي از طرفداران محمد مرسي از روز گذشته با تجمع مقابل مسجد «رابعه» ‌و در شمال قاهره خود را آماده برگزاري يک تظاهرات ميليوني مي‌‌کنند. مخالفان مرسي نيز اعلام کرده‌اند روز يکشنبه (فردا) تظاهرات ميليوني خود را عليه مرسي برگزار مي‌کنند.
آغاز مجدد ناآرامي‌ها
شبکه تلويزيوني عرب‌زبان «الميادين» عصر روز گذشته از آغاز دور تازه تظاهرات‌ها عليه «محمد مرسي» از مقابل دانشگاه الازهر خبر داد و اعلام کرد، معترضان در حالي که شعارهايي عليه رئيس جمهور مصر سرمي‌دهند به سمت ميدان التحرير حرکت کردند.
گزارش‌ها حاکي است اين اعتراض‌ها در واقع مقدمه تظاهرات بزرگ روز يکشنبه است که به دعوت جبهه نجات ملي «ائتلاف اصلي مخالفان» قرار است برگزار شود. مصر طي يک سال گذشته شاهد حوادث و واکنش‌هايي بوده که انتقادها عليه «مرسي» را به شدت افزايش داده است. کشتار شيعيان در روز روشن آن هم در نيمه شعبان از جمله اين حوادث است که اعتراض‌ها عليه مرسي را به شدت افزايش داده است. دوشنبه گذشته (سوم تيرماه) گروهي از سلفي‌هاي تکفيري با حمله به خانه شيعيان چهار نفر را به طرز فجيعي کشته و فيلم آن را منتشر کردند. قطع يکطرفه رابطه با سوريه يکي ديگر از اقدامات مرسي است که تعجب همراه با تاسف بخشي از مخالفان را برانگيخته است. حسنين هيکل، نويسنده سرشناس مصري از جمله اين افراد است که با انتقاد از اين تصميم، آن را اقدامي غيرقانوني توصيف کرد.
بنا بر گزارش الميادين، معترضان روز گذشته شعارهايي عليه آمريکا سر داده و خواستار اخراج سفير اين کشور شدند. ناظران سياسي معتقدند اخوان‌المسلمين به وعده‌هايي که در ابتداي انقلاب داده عمل نکرده است!

 


اهالي القطيف در شرق عربستان با سر دادن شعارهايي عليه حکومت آل‌سعود و درخواست کناره‌گيري اين خاندان از قدرت جنازه دو شهيد خود را به خاک سپردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس ده‌ها هزار نفر از اهالي العواميه و القطيف، در شرق عربستان سعودي پيکر شهيد «علي المحروس» و شهيد «مرسي آل ربح» را در ميان شعارهاي ضد حکومتي عليه آل سعود به خاک سپرد.
تشييع پيکر اين دو شهيد عربستاني به تظاهراتي عليه رژيم سعودي تبديل شد و تظاهرکنندگان شعار مرگ بر آل سعود سردادند. المهدي در منطقه «الخويلديه» آغاز شد و پس از گذر از منطقه «التوبي» در قبرستان «الخباقه» اين منطقه پايان يافت و اهالي اين منطقه شهيد «علي المحروس» رادر اين مقبره به خاک سپردند.
تشييع کنندگان عربستاني همچنين با اعلام همبستگي با مردم بحرين شعار «مرگ بر حمد» و «مرگ بر آل خليفه» و «قضيه مردم عربستان و بحرين يکي است» سردادند.
خبر ديگر اينکه مردم عربستان براي آزادي آيت‌الله نمر راهپيمايي ضد دولتي برگزار کردند.
به گزارش شبکه العالم، اين راه‌پيمايي از خيابان «الثوره» در القطيف آغاز شد و با شعارهايي عليه رژيم آل سعود ادامه يافت.
صدها تن از شرکت کنندگان زن و مرد که پارچه‌نوشته‌هايي با عنوان «اي طغيانگران! شيخ ما را آزاد کنيد» و تصاويري از محمد الفلفل و اکبر شاخوري (از شهداي القطيف) در دست داشتند، خواهان آزادي سريع آيت‌الله نمر شدند.فلفل و شاخوري سال گذشته پس از مجروح شدن آيت‌الله شيخ نمر و ربودن وي، در تظاهرات اعتراض‌آميز مردم القطيف به ضرب گلوله نيروهاي سعودي به شهادت رسيدند.

 


شوراي امنيت سازمان ملل پس از 23 سال،‌ عراق را از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج کرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، شوراي امنيت سازمان ملل پنجشنبه با اتفاق آرا به خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل راي مثبت داد. از سال 1990 ميلادي در پي حمله عراق به کويت و اشغال اين کشور، عراق تحت بند هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفت و در پي آن، اين کشور مورد تحريم جهان واقع شد و در سال 2003 نيز بند هفتم منشور سازمان ملل دستاويز آمريکا براي حمله به عراق شد.
در پي اين تصميم شوراي امنيت، «نوري مالکي» نخست‌وزير عراق اعلام کرد، اين اقدام گامي مهم براي بازگرداندن جايگاه بين‌المللي عراق است.
وي خاطرنشان کرد: عراق امروز از قيدهايي که به دنبال حماقت‌هاي ديکتاتور سابق بر آن تحميل شده بود آزاد شده است و من از کشورهاي منطقه و جهان مي‌خواهم تا دست دوستي خود را به سمت عراق دراز کنند.
مالکي تصريح کرد: بيرون آمدن عراق از فصل هفتم و خروج نيروهاي خارجي از کشورمان بزرگترين دستاوردهاي ما است.
وي با اشاره به تلاش‌هاي بغداد براي خروج از فصل هفتم گفت: از امروز تلاش‌‌هاي ما بايد در جهت سازندگي کشور باشد.
انفجار بمب در سه شهر
تروريست‌هاي فعال در عراق پنجشنبه با انفجار بمب در قهوه‌خانه‌هاي شلوغ شهرهاي بغداد، بعقوبه و جبله 22 غيرنظامي را شهيد و بيش از 56 تن ديگر را زخمي کردند. ديروز نيز در موصل و منطقه «حي الصديق» واقع در غرب رودخانه دجله دو بمب منفجر شد. اين انفجارها هم دو شهيد و هفت زخمي برجاي گذاشتند.

 


سرويس خارجي-
مردم بحرين در مراسم تشييع پيکر شهيد ائتلاف 14فوريه متعهد شدند که تا گرفتن انتقام خون شهدا به راه انقلاب ادامه دهند.
صدها نفر از مردم منامه پايتخت بحرين با برگزاري مراسم تشييع مسئول عملياتي ائتلاف 14فوريه بحرين تاکيد کردند که راه انقلاب ادامه دارد و انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
حسين عبدالله عبدالکريم هفته گذشته در جريان يورش نيروهاي امنيتي آل‌خليفه به خانه‌اش به شهادت رسيد.
تظاهرکنندگان با سر دادن شعار هيهات منالذله و عاملان جنايت قصاص بايد گردند خواستار سرنگوني نظام آل‌خليفه شدند.
جمعيت الوفاق اسلامي بحرين نيز در بيانيه‌اي اعلام کرد نيروهاي رژيم بحرين در طول سه روز 41 شهروند بحريني را بازداشت و به 48 خانه در مناطق مختلف کشور يورش برده‌اند.
مسئول بخش حقوق بشر جمعيت الوفاق اعلام کرد، در طول اين سه روز 47 تظاهرات در مناطق و استان‌هاي مختلف بحرين برگزار شد و مردم به خواست خود براي تغيير نظام و اجراي تحولات دموکراتيک در کشور تاکيد کردند.
در همين رابطه جمعيت‌هاي سياسي مخالف بحرين خواستار اعمال فشار سازمان ملل بر رژيم آل‌خليفه براي توقف جنايت‌ها در اين کشور شدند.
گروه‌هاي مخالف بحريني با برگزاري تجمعي در برابر دفتر سازمان ملل در منامه بر لزوم تلاش جامعه جهاني براي توقف شکنجه زندانيان و نقض گسترده حقوق بشر تاکيد کردند.
فلاح ربيع عضو کانون حقوق بشر بحرين در اين باره گفت، رژيم آل‌خليفه به صورت سازمان يافته انقلابيون بحريني را شکنجه مي‌کند و نهادهاي بين‌المللي و حقوق بشري در برابر رفتارهاي ظالمانه آل‌خليفه سکوت اختيار کرده‌اند.
گروهي از فعالان و بحريني‌هاي مقيم لبنان نيز با تجمع مقابل دفتر سازمان ملل در بيروت با مردم انقلابي بحرين ابراز همبستگي کردند.

 


پليس شيلي ده‌ها دانش‌آموز و دانشجوي معترض به سياست‌هاي دولت اين کشور را بازداشت کرد.
به گزارش خبرگزاري‌ها سانتياگو پايتخت شيلي روز پنجشنبه شاهد زد و خورد شديد دانش‌آموزان و دانشجويان معترض با پليس ضد شورش بود. پليس در اين درگيري‌ها از ماشين‌هاي آب‌پاش و گاز اشک‌آور براي متفرق کردن معترضان استفاده کرد و 120 دانش‌آموز و دانشجوي معترض را نيز بازداشت کرد. دانش‌آموزان و دانشجويان تظاهرکننده نيز با پرتاب سنگ و بطري‌هاي آتش‌زا به مقابله با پليس ضدشورش شيلي پرداختند.
خبرهاي ديگر از شيلي حاکي از اين است که ساير بخش‌ها نيز به تظاهرات دانش‌آموزان و دانشجويان اين کشور پيوسته و اعتصاب سراسري برپا کردند.
رهبر اتحاديه معدن مس درخصوص پيوستن به تظاهرات دانشجويان و دانش‌آموزان اين کشور گفت: ما لازم ديديم تا همانند دانش‌آموزان و دانشجويان شجاع کشورمان در خيابان‌ها تجمع کنيم و علاوه بر تکرار درخواست دانش‌آموزان و دانشجويان بر داشتن خدمات پزشکي رايگان نيز تاکيد بورزيم.
دانشجويان و دانش‌آموزان شيليايي ماه‌هاست که به طرح اصلاحات دولت در نظام آموزشي کشورشان معترض هستند و خواهان ارتقاي کيفيت خدمات آموزشي و دولتي شدن اين خدمات هستند.

 


نيروهاي ارتش سوريه کنترل کامل شهر القريتين در مرکز سوريه را در اختيار گرفته و امنيت و آرامش را به شهر بازگرداندند و با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شدند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، ارتش سوريه کنترل کامل شهر القريتين در استان حمص واقع در مرکز سوريه را در اختيار گرفت و تعداد بي‌شماري از تروريست‌ها را به هلاکت رساند و مجروح کرد.
يگان‌هاي ارتش همچنين تعداد زيادي از تروريست‌ها را دستگير و مقادير بسياري از مهمات، تجهيزات، خودرو و چند دستگاه آمبولانس با پلاک ترکيه را کشف و ضبط کردند.
اين شهر يکي از گذرگاه‌هاي انتقال سلاح براي گروه‌هاي مسلح از مرزهاي ترکيه بود و پرچم‌هاي جبهه النصره در بخش‌هاي مختلف اين شهر به چشم مي‌خورد.
ارتش سوريه از مردم شهر القريتين خواست به شهر بازگردند که با استقبال مردم مواجه شد و دسته دسته بازگشت به سوي خانه‌هايشان را آغاز کردند اين در حالي است که ساکنان شهر تلکلخ در استان حمص نيز پاکسازي اين شهر از گروه‌هاي تروريستي و برقراري امنيت و آرامش در آن را جشن گرفتند و حمايت خود را از ارتش سوريه اعلام کردند. شرکت‌کنندگان در اين تجمع پرچم‌هاي سوريه و تصاويري از بشار اسد رئيس‌جمهور اين کشور را در دست داشتند.
يگان‌هايي از ارتش همچنين گروهي از تروريست‌هاي وابسته به جبهه النصره در شمال اين کشور را هدف قرار داده و چند دستگاه کاميون حامل سلاح آنان را منهدم کردند. در اين حمله 35 تروريست کشته شدند. نيروهاي سوري در حمله‌اي غافلگير کننده در حومه حلب نيز ده‌ها تن از عناصر مسلح را کشتند.
دو تروريست تحت تعقيب به نام‌هاي ابوليث المغربي و ابوجندل السعودي در بين اين کشته‌شدگان بودند.
اين در حالي است که حاميان تروريست‌ها همچنان به انتقال سلاح به مخالفان مسلح ادامه مي‌دهند.
در همين رابطه روزنامه وال استريت ژورنال نوشت، سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) انتقال سلاح به شورشيان سوري را آغاز کرده است. به نوشته اين روزنامه اين سلاح‌ها از انبار‌هاي مخفي و توسط هواپيما به اردن منتقل شده و سپس در اختيار تروريست‌ها قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر، شماري از نمايندگان عضو دوحزب جمهوري‌خواه و دموکرات در کنگره آمريکا در پي تصويب طرحي هستند که به موجب آن باراک اوباما رئيس‌جمهور اين کشور نخواهد توانست بدون موافقت کنگره مخالفان بشار اسد را مسلح کند.
سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه نيز در يک کنفرانس خبري اظهار داشت: ارسال سلاح براي مخالفان سوري با ابتکار عمل ژنو 2 در تناقض است. يک روزنامه يمني نيز فاش کرد نظاميان آمريکايي بر آموزش حدود هزار جنگجوي يمني به منظور اعزام به سوريه نظارت دارند.
ساير رويدادها
* رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا اعلام کرد با توجه به ناآرامي‌ها در سوريه از فرماندهان نظامي آمريکايي خواسته شده است راهکارهايي را براي افزايش کمک امنيتي به لبنان و عراق مورد بررسي قرار دهند.
* رابرت گيتس وزير دفاع سابق آمريکا گفت: آمريکا درباره توانايي‌هايش در سوريه اغراق مي‌کند.
* وزارت دفاع روسيه خروج نيروهاي نظامي روسي از بندر طرطوس سوريه را تکذيب کرد.
* شوراي امنيت سازمان ملل مدت ماموريت نيروهاي حافظ صلح در جولان را براي 6 ماه ديگر تمديد کرد.
* وزارت خارجه روسيه در واکنش به اتهام وزير خارجه عربستان در مورد حمايت مسکو از بشار اسد اظهار داشت، بهتر است برخي کشورها از جمله عربستان سعودي از تأمين مالي و نظامي تروريسم دست برداشته و اجازه دهند تا خود سوري‌ها سرنوشت کشورشان را رقم بزنند.
* تلويزيون سوريه گزارش داد در پي انفجار انتحاري در نزديکي يک کليسا در منطقه باب‌توما در دمشق چهار شهروند سوري کشته و 10 تن ديگر زخمي شدند.
* مشاور اسبق امنيت ملي کاخ سفيد رژيم‌هاي ديکتاتوري قطر و عربستان را عامل حوادث سوريه دانست.
* رئيس‌جمهور روسيه و نخست‌وزير ترکيه در تماس تلفني براي پايان دادن به بحران سوريه اعلام آمادگي کردند.

 


هزاران نفر از مردم پرتغال در اعتراض به اجراي دور تازه سياست‌هاي رياضت اقتصادي در بخش حمل و نقل عمومي اين کشور، دست به اعتصاب و تظاهرات زدند.
هزاران نفر از قربانيان سياست‌هاي رياضت اقتصادي تروئيکاي اروپايي، روز پنجشنبه در ليسبون و پس از آغاز اعتصاب 24 ساعته در يکي از بزرگراه‌هاي اصلي شهر تظاهرات ضددولتي برگزار کردند.
معترضان که غالبا از کارکنان بخش حمل و نقل عمومي اين شهر بودند، خواستار توقف اجراي قوانين جديد رياضتي در حوزه کاري خود شدند.
براساس تصاوير منتشر شده تظاهرکنندگان در حالي که از سوي شمار زيادي از نيروهاي ضدشورش احاطه شده بودند، براي ساعتي اين بزرگراه مهم را مسدود کردند. منابع خبري در پرتغال اعلام کرده‌اند اين اعتصاب بخش حمل و نقل عمومي را به «سختي» با مشکل خدمات‌رساني مواجه کرده و باعث سرگرداني گسترده مردم شده است.
دولتمردان پرتغال همچون بسياري از کشورهاي بحران‌زاده اروپايي براي تأمين بخشي از کسري بودجه سر به فلک کشيده خود دست به اصلاحاتي مثل «خصوصي‌سازي» زده‌اند. اقداماتي که به گفته معترضان، فقط باعث بدتر شدن اوضاع زندگي آنها مي‌شود.
کارکنان کارخانه «بوش» آلمان در شهر «گرلينگن» آلمان نيز روز پنجشنبه در اعتراض به تعطيلي يکي از کارخانه‌ها و اخراج 3000 نفر تظاهرات کردند.
براساس گزارش‌هاي منتشر شده، صاحبان اين شرکت بزرگ آلماني به دليل «مقرون به صرفه» نبودن ادامه فعاليت حداقل دو کارخانه خود در فرانسه و آلمان به دنبال تعطيلي آن و اخراج کارکنانشان هستند. تظاهرات اعتراضي روز پنجشنبه مقابل دفتر اصلي «بوش» در شهر «گرلينگن» برگزار شد.
گفتني است، آلمان قدرتمندترين اقتصاد اروپاست بنابراين تعطيلي کارخانه‌هاي مهم اين چنين کشوري به دليل مشکلات اقتصادي، مي‌تواند درک اوضاع اقتصادي ساير کشورهاي اروپايي را کمي راحت‌تر کند!
پيش از اين و طي ماه‌هاي گذشته نيز در شهرهاي مختلف اين کشور در اعتراض به «کمي حقوق و دستمزد» تظاهرات‌هاي متعددي برگزار شده بود.
مردم «صوفيه» پايتخت بلغارستان نيز در ادامه تظاهرات‌هاي ضددولتي خود عليه «فساد» در حاکميت تظاهرات کردند. به گزارش شبکه خبري دويچه وله، هزاران نفر از مردم اين شهر با تجمع مقابل ساختمان‌هاي دولتي در صوفيه، شعارهاي «استعفا بده» سر مي‌دادند.
در حالي که ائتلاف حاکم سوسياليست‌ها کمتر از يک ماه است که بر سر کار آمده‌اند، مردم بلغارستان خواستار کناره‌گيري اين ائتلاف هستند.
مردم بلغارستان فوريه گذشته نيز در پي افزايش هزينه‌هاي رفاهي به خيابان‌ها ريختند که به استعفاي بويکو بوريسوف، نخست‌وزير بلغارستان منجر شد.
اما اين مرتبه اعتراضات به علت مشکلات اجتماعي در يکي از فقيرترين کشورهاي عضو اروپا نيست، بلکه مربوط به مسئله‌اي است که تظاهرکنندگاني که عمدتا از طبقه متوسط جامعه و افراد تحصيلکرده هستند، آن را وجود «نخبگان سياسي فاسد» مي‌دانند.
اعتراضات زماني بالا گرفت که دولت اين کشور اعلام کرد، «دليان پيوسکي» يکي از منتقدان و ثروتمندان بلغاري را به عنوان رئيس آژانس جاسوسي اين کشور منصوب مي‌کند.اگرچه طي هفته‌هاي گذشته «پيوسکي» برکنار شد اما اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10