(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 08 تـیـر 1392 - شماره 20528

کوتاه اقتصادي
سقوط 190 دلاري قيمت جهاني طلا در يک ماه
کره‌جنوبي، هند و ژاپن واردات نفت از ايران را افزايش مي‌دهند
نشست فوق‌العاده کشورهاي صادر کننده گاز در مسکو
هشدار وزارت نفت درباره افزايش مصرف بنزين
يک مقام مسئول خبر داد
خودداري اصناف از ارائه اطلاعات براي تعيين ماليات
تشکيل پرونده تخلف براي20توزيع‌کننده عمده مرغ
توصيه‌هاي امنيتي بانک مرکزي به شهروندان براي استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک
معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد
پرداخت تسهيلات 30 ميليون توماني براي نوسازي خانه‌هاي فرسوده
معاون وزير صنعت و تجارت:اجراي مصوبه نصب 2 کيسه هوا در خودروها به تعويق افتاد
معاون وزير نيرو: مردم صرفه‌جويي کنند آب سهميه‌بندي نمي‌شود
   


بانک مرکزي اعلام کرد: به دليل کندي عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در پاسخگويي به مردم و ايفاي تعهدات صندوق قرض‌الحسنه مهر وطن «بانک قرض‌الحسنه رسالت» جايگزين بانک قرض‌الحسنه مهر ايران شد. بانک مرکزي اعلام کرد: با توجه به کندي عملکرد بانک قرض‌الحسنه مهر ايران در پاسخگويي به مردم و با تصميم بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، «بانک قرض‌الحسنه رسالت» جايگزين بانک قرض‌الحسنه مهر ايران شد. سپرده‌گذاران مي‌توانند از امروز به تدريج به شعب بانک قرض‌الحسنه رسالت مراجعه نموده و نسبت به دريافت کارت شبکه شتاب اقدام نمايند.
* رئيس اتحاديه لوازم خانگي پيش‌بيني کرد، قيمت‌ها تا دو ماه آينده هيچ‌گونه تغييري نداشته باشند و از سوي ديگر بازار نيز به رکود برود. محمد طحان‌پور اظهار کرد: بازار در حال حاضر در رکود به سر مي‌برد و با نزديکي به ايام ماه مبارک رمضان اين رکود تشديد مي‌شود. وي ادامه داد: از مصرف‌کنندگان خواهشمنديم فقط نيازهاي خود را بخرند و بيشتر از آن خريد نکنند.
* رئيس سنديکاي بيمه‌گران ايران گفت: حق بيمه شخص ثالث بايد براساس خودرو سالم و ميزان پرخطر يا کم‌خطر بودن رانندگان تعيين شود، بر همين اساس ستاد معاينه فني خودرو با سنديکاي بيمه مذاکراتي انجام داده تا شرکت‌هاي بيمه قبل از صدور بيمه‌نامه از صحت سلامت خودرو مطلع شوند. غلامرضا تاجگردون با بيان اينکه ريسک خسارت را مي‌توان با خودرو سالم و راننده کم‌خطر پايين آورد، گفت: در قانون بيمه شخص ثالث فعلي متاسفانه توجهي به اين موضوع نشده و بدون توجه به سلامت خودرو و ميزان خطر‌آفرين بودن راننده بيمه‌نامه صادر مي‌شود.
* بازار سهام هفته گذشته علي‌رغم فراز و فرودهاي زياد توانست دوباره به مدار صعود برگردد و بازدهي 30درصدي را نصيب سهامداران کند. بازار بورس تهران که هفته گذشته تحت تاثير کاهش قيمت دلار در سردرگمي قرار گرفته و روند نزولي را در پيش گرفته بود، با ثبات در بازار ارز بار ديگر رکورد جديدي را خلق کرد و در آخرين روز معاملاتي هفته وارد کانال 49 هزار واحدي شد. به اين ترتيب بازار سهام در آخرين روز معاملاتي به کاهش التهابات در بازار ارز واکنش نشان داد و ميانگين بازدهي خود را از ابتداي سال تاکنون به سطح مقبول 30درصد رساند و پيشتازي بورس را در مقابل ساير بازارها به رخ همگان کشيد. اين روند رو به رشد از تداوم خوش‌بيني‌ها در بازار سرمايه همزمان با برگزاري مجامع شرکتهاي بورسي و گزارش عملکرد 3 ماهه شرکتها حکايت دارد و پيش‌بيني مي‌شود که تا پايان تيرماه بورس تهران به پيشتازي خود در برابر ساير بازارها ادامه دهد.
* با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2614، 2630 الي 2632، 2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 6510، 6511، 6519، 6559، 6514 الي 6517، 3961، 3965، 3300 الي 3302، 3367 الي 3369 و 3343 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.
* مديرعامل اتحاديه پنبه‌کاران از افزايش 10 تا 15 درصدي سطح زيرکشت پنبه در سال جاري خبر داد و گفت: امسال حدود 70 هزار تن پنبه تسويه شده توليد مي‌شود که نيمي از نياز کارخانه‌هاي نساجي را تامين مي‌کند. علي مظفري اظهار کرد: به دليل افزايش قيمت‌هاي جهاني پنبه و نياز داخلي به اين محصول انگيزه کشاورزان براي افزايش سطح زيرکشت اين محصول نيز افزايش يافت. وي افزود: سطح زيرکشت پنبه سال گذشته حدود 100 هزار هکتار بود که امسال به 120 هزارهکتار رسيده است. به دليل عدم افزايش عملکرد اين محصول در واحد سطح پيش‌بيني مي‌شود حدود 210هزار تن پنبه‌وش از مزارع کشور برداشت و حدود 70 هزار تن محلوج از آن استحصال شود.

 


اونس جهاني طلا در بازارهاي جهاني وارد کانال 1100 دلاري شد تا طي 30 روز گذشته افت شديد 190 دلاري را تجربه کند، اين در حالي است که بازگشت انس جهاني طلا به کانال 1100 دلاري پس از 3 سال رکورد تازه‌اي است.
به گزارش فارس، طلاي جهاني همچنان طي 30 روز گذشته روند نزولي داشته و ديروز نيز از اين امر مستثني نبود، چنان که در تجربه جديدي نسبت به حداکثر 3 سال گذشته به کانال 1100 دلاري بازگشت.
براساس اين گزارش: هم اکنون هر اونس طلا در بازارهاي جهاني 1194 دلار ارزش‌گذاري شده و در اين محدوده تا 1205 دلار در گردش است.
يادآور مي‌شود، قيمت طلاي جهاني در هر اونس طي 30 روز گذشته 190 دلار و نسبت به يک سال گذشته 342 دلار ريزش کرده است.
پيش از اين، تحليلگران بازار ارز از شکستن رکورد جديد ارزش طلاي جهاني با وارد شدن به کانال 1100 دلاري خبر داده بودند.

 


مسئولان سه کشور هند، کره‌جنوبي و ژاپن اعلام کردند: به دليل نبود جايگزين مناسب براي نفت ايران قصد دارند از ماه آينده ميلادي واردات نفت از ايران را افزايش دهند.
به گزارش خبرگزاري فارس سه کشور کره‌جنوبي، هند و ژاپن که پيش‌تر به دلايلي مانند بيمه نبودن نفتکش‌هاي حامل نفت ايران، خريد نفت خود از ايران را کاهش داده بودند، اعلام کردند با پذيرش پيشنهاد ايران مبني بر بيمه شدن نفتکش‌ها توسط بيمه ايراني، خريد نفت‌شان را افزايش مي‌دهند.
براساس اين گزارش، يک مقام شرکت پالايشگاهي هيونداي کره‌جنوبي اخيرا اعلام کرده مذاکرات اين شرکت با ايران در مراحل پاياني قرار دارد و احتمالا واردات نفت ايران توسط اين شرکت شهريورماه آينده از سرگرفته مي‌شود.
همچنين يکي ديگر از شرکتهاي پالايش نفت در کره‌جنوبي در يک بيانيه رسمي اعلام کرده، پس از توقف خريد نفت از ايران به دليل برخي مسائل بين‌المللي قصد دارد از اول ماه جولاي خريد نفت خود را از ايران از سرگرفته و حتي مذاکراتي نيز با برخي از مسئولان شرکت ملي نفت ايران انجام داده است.
از سوي ديگر، نيز دولت هند اخيرا اعلام کرده، مجوز کشتي‌ها براي حمل نفت ايران به صورت مورد به مورد براساس درخواست پالايشگاه‌هاي دولتي اين کشور صادر مي‌شود و بنابراين ديگر شرکتهاي پالايشي اين کشور نبايد نگران عدم ورود نفت به مجتمع‌هاي خود باشند.
اين مجوز زماني از سوي هند به شرکتهاي خصوصي داده مي‌شود که چند روز پس از اين که يکي از پالايشگاه‌هاي دولتي هند از مشکلات تخليه يک محموله ارسالي از تهران به علت لغو مجوز «سي‌آي‌اف» (هزينه، بيمه و کرايه کشتي) براي کشتي‌هاي حمل‌کننده نفت ايران سخن گفت، دولت اين کشور بيانيه‌اي را منتشر کرد.
در اين بيانيه که از سوي وزارت امور خارجه هند منتشر شده، آمده است: به علت تحريم‌هاي اتحاديه اروپا که از ابتداي جولاي سال 2012 اعمال شده برخي مشکلات به علت عدم وجود بيمه حفاظت و پرداخت غرامت براي کشتي‌هاي حمل‌کننده نفت ايران افزايش يافته در نتيجه يک معافيت عمومي توسط دولت هند براي کشتي‌هاي خارجي حمل‌کننده نفت ايران بر پايه «سي‌آي‌اف» در بنادر اين کشور تحت شرايط خاص صادر مي‌شود.
همچنين برخي از شرکت‌هاي ژاپني اخيرا اعلام کرده‌اند که قصد دارند واردات نفت از ايران را از سر گيرند. در همين زمينه برخي از مسئولان ژاپني اعلام کرده‌اند با وجود فشارهاي غرب به مشتريان آسيايي نفت ايران، شرکتهاي ژاپني به دنبال افزايش واردات نفت از ايران هستند زيرا تاکنون نتوانسته‌اند جايگزين مناسبي براي نفت ايران پيدا کنند.

 


نشست فوق‌العاده مجمع کشورهاي صادرکننده گاز امروز با حضور وزراي نفت و انرژي و همچنين رؤساي جمهور 14 عضو در مسکو آغاز به کار مي‌کند.
نشست فوق‌العاده کشورهاي صادر کننده گاز با حضور وزيران کشورهاي عضو در مسکو برگزار مي‌شود، همچنين قرار است 10 تير ماه نيز همه رؤساي جمهور اين کشورها در مسکو نشستي مشترک داشته باشند که دومين نشست رؤساي جمهور کشورهاي صادر کننده گاز است.
براين اساس قرار است محمود احمدي‌نژاد طي سفر به مسکو ديدار دو جانبه‌اي نيز با پوتين رئيس جمهور کشور روسيه و همچنين ديدارهايي با برخي از رؤساي جمهور ديگر اعضا داشته باشد.
اين نشست با حضور نمايندگاني از 13 کشور عضو که شامل: الجزاير، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه،‌عمان، قطر،‌روسيه،‌ترينيداد و توباگو،‌امارات و ونزوئلا و اعضاي ناظر که شامل: کشورهاي عراق، قزاقستان و هلند است برگزار مي‌شود.
در نشست وزراي انرژي و رؤساي جمهور کشورهاي عضو سازمان صادر کننده گاز مقرر شده تا ضمن فرصت تقويت همکاري ميان کشورهاي عضو درباره بازار و صنعت گاز نيز تبادل نظر شود، از سوي ديگر مقرر شده در اين نشست پيشرفت‌هاي کنوني بازارهاي جهاني گاز، موقعيت صنعت گاز به صورت کلي و جداگانه،‌ديدگاه‌هاي کشورهاي عضو درباره سياست‌هاي انرژي و گاز خود و مصرف کنندگان و وضعيت کنوني و آينده سازمان بررسي شود.
اين گزارش اضافه مي‌کند: اعضاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، 42 درصد از توليد گاز جهان، 70 درصد از ذخاير گازي جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال‌ان‌جي) را در اختيار دارند.
ايران و 14 کشور بزرگ صادرکننده گاز با تشکيل يک دفتر اجرايي شبيه دبيرخانه اوپک، نخستين گام‌ها را براي تأسيس سازمان کشورهاي صادر کننده گاز برداشته‌اند. کشورهاي ايران، روسيه،‌عربستان سعودي، قطر،‌امارات متحده عربي،‌ونزوئلا، نيجريه، مصر و الجزاير اعضاي مجمع کشورهاي صادرکننده گاز هستند.
همچنين هلند، قزاقستان و نروژ نيز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهاي صادر کننده گاز مطرح هستند که عراق نيز به تازگي به اين جمع پيوسته است.
ايران کانديدا
معرفي مي‌کند
نماينده ايران در هيأت عامل اوپک با اعلام اين که کانديداي ايران براي دبير کلي سازمان کشورهاي صادر کننده گاز (GECF) نهم تيرماه اعلام مي‌شود، ويژگي‌هاي کانديداي مورد نظر را برشمرد.
محمدعلي خطيبي طباطبايي در گفت‌وگو با ايسنا در پاسخ به اين سؤال که آيا کانديداي ايران براي معرفي به سازمان کشورهاي صادر کننده گاز براي تصدي دبير کلي اين سازمان انتخاب شده است يا نه، گفت: بررسي براي انتخاب از ميان افراد مورد نظر ادامه دارد اما تا پايان ژوئن (يکشنبه 9 تيرماه) کانديداهاي کشورهاي عضو به سازمان معرفي خواهند شد.
وي با اشاره به اين که همه کشورهاي عضو اين سازمان حق دارند براي سمت دبير کلي کانديدايي را معرفي کنند، گفت: مدت زمان دبير کل فعلي بعد از يکبار تمديد پايان سال 2013 ميلادي به اتمام مي‌رسد بنابراين بايد براي سال آينده دبير کل جديد انتخاب شود.
خطيبي ادامه داد: هم اکنون کشورهاي عضو در حال بررسي براي معرفي کانديداهاي خود هستند که بعد از معرفي آنها در زمان مشخص شده مرحله ارزيابي و مذاکره آغاز مي‌شود.
وي در مورد ويژگي‌هاي کانديداهاي دبير کلي سازمان کشورهاي صادرکننده گاز نيز گفت: طبق اساسنامه اين سازمان اين افراد علاوه بر سابقه فعاليت در شرکت ملي گاز بايد در سطوح بالاي مديريتي داراي سابقه باشند، هم چنين کانديداي مورد نظر بايد با فضاي بين‌المللي آشنا باشد.
خطيبي با تأکيد بر اين که وزير نفت بايد کانديداي ايران براي سمت دبير کلي سازمان کشورهاي صادر کننده گاز را اعلام کند، گفت: تاکنون تعداد زيادي از مديران شرکت ملي گاز براي اين پست مطرح شدند که در نهايت مجبوريم تنها يک نفر را انتخاب کنيم.
نخستين اجلاس سران مجمع کشورهاي صادر کننده گاز 24 آبان 1390 با حضور دوازده کشور به عنوان عضو دائم و سه کشور عضو ناظر در دوحه برگزار شد. دومين اجلاس سران GECF نيز قرار است روز اول ژوئيه (10 تيرماه) در مسکو، پايتخت روسيه،‌ برگزار شود. که طبق اعلام سخنگوي وزارت خارجه محمود احمدي‌نژاد- رئيس جمهوري ايران- نيز در اين نشست شرکت مي‌کند.

 


متوسط مصرف بنزين با ثبت رشدي 15 درصدي از مرز 75 ميليون ليتر در روز عبور کرد و در اين بين معاون وزير نفت نسبت به جهش مصرف بنزين در آستانه ماه مبارک رمضان هشدار داد.
عليرضا ضيغمي در گفتگو با مهر و با ورود نظام سهميه‌بندي بنزين به ششمين سال اجراي خود، گفت: سال 1385 و تا پيش از اجراي سهميه‌بندي و عرضه کارتي بنزين، به طور متوسط روزانه بيش از 27 ميليون ليتر بنزين وارد کشور مي‌شد.
معاون وزير نفت با اعلام اينکه تا پيش از اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين متوسط مصرف روزانه بنزين ايران حدود 5/73 ميليون ليتر در روز بود تصريح کرد: با راه‌اندازي سامانه هوشمند سوخت و مديريت مصرف بنزين، رشد مصرف اين فرآورده‌ نفتي در طول سال‌هاي 86 تا 89 نزولي داشته است.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با يادآوري اينکه از چند سال گذشته تاکنون با اجراي طرح سهميه‌بندي بنزين، حتي واردات اين فرآورده‌ نفتي به طور کامل متوقف شد، اظهار داشت: سال 1389 با اجراي فاز اول قانون هدفمندي يارانه‌ها و اصلاح قيمت‌ها، مصرف بنزين و گازوئيل کشور به نوعي مديريت و رشد مصرف آن مهار شد.
اين عضو هيات‌مديره شرکت ملي نفت با بيان اينکه در حدفاصل سال‌هاي 1389 تا 91 متوسط مصرف روزانه بنزين کشور بين 60 تا 65 ميليون ليتر در روز نوسان داشته تبيين کرد: با اين وجود از ابتداي سالجاري تاکنون مصرف بنزين ايران رشد و جهش غيرقابل پيش‌بيني را ثبت کرده است.
اين مقام مسئول با اشاره به اينکه از ابتداي سالجاري تاکنون متوسط مصرف بنزين ايران حدود 67 ميليون ليتر در روز بوده تبيين کرد: حتي متوسط مصرف اين محصول استراتژيک نفتي در هفته نخست تابستان به حدود 75 ميليون ليتر در روز رسيده است.
ضيغمي با تاکيد بر اينکه در 5 روز نخست تابستان تاکنون متوسط مصرف بنزين ايران در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته رشدي حدود 15 درصدي را تجربه کرده يادآور شد: افزايش سفرهاي تابستاني در آستانه ماه مبارک رمضان علت اين افزايش مصرف در کشور است.
معاون وزير نفت با بيان اينکه به طور ميانگين سالانه بيش از يک ميليون دستگاه خودروي جديد وارد ناوگان حمل و نقل کشور مي‌شود، تاکيد کرد: اما با ورود اين تعداد خودروها نبايد مصرف بنزين ايران شاهد اين افزايش غيرقابل پيش‌بيني باشد.
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي با اعلام اينکه رشد يک تا 5/1 ميليون ليتري مصرف بنزين به صورت سالانه قابل قبول است، گفت: پيش‌بيني مي‌شود در ادامه فصل تابستان شاهد افزايش بيشتر در مصرف بنزين کشور باشيم.

 


معاون سازمان امور مالياتي از درخواست اصناف براي عدم ارائه مشخصات سود و زيان و تکميل دفاتر براي پرداخت ماليات سال 91 خبر داد و گفت: در حالي که سهم اصناف در توليد ناخالص داخلي 30درصد است تنها 6درصد ماليات را مي‌پردازند.
حسين وکيلي در گفت‌وگو با فارس در مورد جلسات سازمان امور مالياتي با اصناف و نحوه اخذ ماليات عملکرد سال 91 گفت: در توافق سال 90 با اصناف مقرر شد اطلاعات هويتي موديان کامل باشد و ترازنامه سود و زيان، حساب درآمد، هزينه و دفتر حساب به صورت کامل ارائه شود و حتي مهلت داده شد که تا پايان آبان 91 و بعد در مهلتي مجدد تا 15 آذرماه براي ثبت‌نام اقدام کنند.
معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي افزود: از 2 ميليون و 800 هزار اظهارنامه‌اي که سال گذشته از اصناف دريافت کرده‌ايم، يک ميليون و 700 هزار نفر براي دريافت شماره اقتصادي ثبت‌نام کرده‌اند که از اين ميزان 890 هزار مودي، اطلاعات غلط داده‌اند.
وي افزود: بنابراين، با توجه به اين مسائل و عدم انجام شرايط توافق که به امضاي طرفين رسيده بود، تعدادي از موديان سال گذشته از طرح توافق خارج شده و مورد رسيدگي مالياتي قرار گرفته‌اند، بديهي است براي آنها برگ ماليات قطعي فعلا صادر نخواهد شد.
وي گفت: اما در جلسات امسال، اصناف تقاضا دارند که ترازنامه سود و زيان و مشخصات هويتي را براي ماليات ارائه نکنند و ماليات با کمي افزايش نسبت به سال قبل دريافت شود.
وکيلي تصريح کرد: انتظار مسئولان مجامع و شوراي اصناف اين است که بدون دادن مشخصات، دفتر، ثبت‌نام براي شماره اقتصادي و حتي جمع درآمد و هزينه سالانه با درصدي افزايش نسبت به سال گذشته، ماليات را پرداخت کنند.
به گفته وي نتيجه اين نوع توافقات از سال‌هاي گذشته موجب شده تا سهم بخش مشاغل که 30درصد توليد ناخالص داخلي را تشکيل مي‌دهند، از کل درآمد مالياتي تنها 6درصد باشد و حقوق‌بگيران بيش از دو برابر کل مشاغل، ماليات پرداخت کنند.
معاون سازمان امور مالياتي گفت: اصناف براي عملکرد سال 91 نه تنها حاضر به ارائه ترازنامه سود و زيان نيستند حتي جمع درآمد و هزينه سالانه را نيز تمايل ندارند، اعلام کنند و خواستار عدم ارائه مشخصات هويتي کامل، دفتر حساب و اظهارنامه الکترونيکي هستند.
وکيلي گفت: با توجه به بروز اين مسائل و مجموع شرايط، سازمان امور مالياتي دستورالعمل خوداظهاري را براي دريافت اظهارنامه و ماليات سال 1391 اصناف را اعلام کرد و موديان مي‌توانند براساس شرايط آن، نسبت به ارسال اظهارنامه و پرداخت ماليات اقدام کنند.
به گفته وي، براساس دستورالعمل 158 سازمان، موديان مالياتي مي‌توانند از طريق خوداظهاري، ماليات پرداخت کنند و تفاوت اين دستورالعمل با سال‌هاي گذشته، نگاه ويژه آن به بخش توليد است. وي ادامه داد: همچنين براي مشاغل غيرتوليدي در تهران و مراکز استان 16درصد و ساير نقاط کشور 14درصد نسبت به سال قبل درنظر گرفته شده است.
وي گفت: سهم اصناف در مجموع ماليات‌هاي مستقيم 8 درصد و از کل ماليات‌ها 6 درصد است؛ اين در حالي است که ماليات حقوق 15درصد و اشخاص حقوقي 69درصد کل را تشکيل مي‌دهند.

 


معاون بازرسي سازمان حمايت مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان از تخلف 20 عمده‌فروش مرغ در ميادين تهران از مجموع 40 عمده‌فروش خبر داد و گفت: طي هفته جاري قيمت مرغ 11 درصد کاهش يافت.
مجتبي فراهاني در گفت‌وگو با ايسنا درباره تخلفات انجام شده طي چند روز اخير در بازار مرغ و افزايش قيمت اين کالا در آستانه ماه رمضان اظهار کرد: روزهاي پنجشنبه و جمعه گذشته تعدادي از افراد سودجو و فرصت‌طلب به دنبال افزايش قيمت مرغ در بازار بودند که بازرسان سازمان حمايت سريعا وارد عمل شدند.
وي ادامه داد: از حدود 40 غرفه‌اي که به صورت عمده در ميدان بهمن مرغ به فروش مي‌رسانند، براي حدود 20 غرفه‌دار پرونده تخلف توسط بازرسان سازمان حمايت تشکيل شد.
فراهاني با تاکيد بر اين که طي اين دو روز سودجويان قيمت مرغ زنده و همچنين مرغ کشتار شده در عمده‌فروشي‌ها را افزايش دادند، گفت: با توجه به روند بازرسي‌هاي انجام شده موفق شديم از آن روز تاکنون 11 درصد قيمت مرغ را کاهش دهيم.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت از حضور بازرسان سازمان حمايت در کشتارگاه‌هاي مرغ خبر داد و گفت: با هر کسي که قيمت مرغ را بيش از 5700 تومان در هر کيلو به فروش برساند برخورد قاطع مي‌شود.
به گفته وي، براي افزايش قيمت مرغ بايد دلايل موجهي وجود داشته باشد اما در حال حاضر به هيچ عنوان دليلي براي افزايش قيمت اين کالا وجود ندارد، زيرا نهاده‌هاي دولتي توليدکنندگان تامين، جوجه‌ريزي‌هاي مناسب انجام شده و ذخيره‌سازي اين کالا از محل توليد داخل نيز نسبت به سال قبل 30 درصد افزايش داشته است.
فراهاني با تاکيد بر اين که حباب قيمت در بازار مرغ طي يک هفته به وجود آمده و در حال حاضر از بين رفته است، خاطرنشان کرد: بر اين اساس قيمت مرغ تا 7000 تومان هم رسيد ولي اين کالا در حال حاضر در حال طي کردن يک سير نزولي و کاهش قيمت است. معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت ادامه داد: در ميدان بهمن حدود 50 تا 60 درصد از پروانه‌هاي تشکيل شده ناشي از افزايش قيمت مرغ بوده است.
وي گفت: با هرگونه تخلفي که در بازار کالاهاي اساسي که مستقيما با مايحتاج مردم طرف است به شدت برخورد مي‌کنيم و به هيچ‌وجه با متخلفان که به دنبال دستکاري بازارکالاهاي اساسي در ماه رمضان هستند، گذشت نمي‌شود.



بانک مرکزي طي اطلاعيه‌اي توصيه‌هاي امنيتي در استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک را در 4 بخش ارائه کرد و از شهروندان خواست تا با رعايت اين نکات، از سوء استفاده‌هاي احتمالي در امان باشند.
اين بانک با توجه به استقبال روزافزون مردم در استفاده از خدمات بانکداري الکترونيک و به منظور تقليل سوءاستفاده از حساب افراد، درخصوص نگهداري کارت و رمز کارت به شهروندان توصيه‌هاي امنيتي را ارايه کرد.
بانک مرکزي به مردم توصيه کرده از کارت بانکي براي انجام مبادلات خرد روزمره استفاده کنند. از اتصال حساب‌هايي که گردش مالي قابل توجه دارند، به کارت بانکي اجتناب شود و براي کاربردهاي تجاري و انتقالات کلان وجوه، ارجح است از وب‌سايت بانکداري اينترنتي و خدماتي نظير ساتنا و پايا استفاده شود.
همچنين آمده است: در انجام مبادلات روزمره مالي، تنها موردي که مي‌بايست به طرف مقابل به منظور انجام تبادل وجه اعلام گردد صرفا شماره کارت، حساب يا شباي مربوط به خود است و تنها کلاهبرداران وانمود مي‌کنند که براي انتقال وجه، مي‌بايست از کارت ارزي خود استفاده و مشتري را ترغيب به استفاده از منوي انگليسي به منظور انتقال وجه مي‌نمايند.
با توجه به مسئوليت شهروندان در حفظ و نگهداري کارت‌هاي بانکي خود، لازم است در اين خصوص دقت کافي را به عمل آورده و به هيچ عنوان کارت خود را در اختيار افراد غير قرار ندهند.
به منظور ابطال نمودن کارت خود در زمان مفقودي کارت، نسبت به يادداشت کردن شماره سريال 16 يا 19 رقمي روي کارت يا شماره حساب متصل به کارت و شماره تماس خدمات مشتريان بانک صادره کننده کارت و نگهداري آن اقدام شود. در صورت مفقودي و يا سرقت کارت در اسرع وقت مراتب به شعب يا ميز امداد بانک صادرکننده کارت اعلام و يا از طريق اينترنت بانک يا تلفن بانک نسبت به مسدودي و ابطال کارت به منظور پيشگيري از هرگونه سوءاستفاده احتمالي اقدام شود. از پذيرش هر گونه درخواست افراد ناشناس به منظور استفاده از خدمات بانکي به واسطه کارت شما اکيدا اجتناب شود. هنگام استفاده از خدمات بانکي دقت شود مشخصات و جزئيات کارت براي ديگران قابل مشاهده نباشد.
در انجام مبادلات روزمره مالي تنها موردي که مي‌بايست به طرف مقابل به منظور انجام انتقال وجه (کارت به کارت) اعلام شود صرفا شماره کارت، حساب يا شباي مربوط به خود است و از اعلام نمودن ساير اطلاعات از قبيل: رمز اول و دوم (اينترنتي) کارت، کد اعتبارسنجي (CVV2)، تاريخ انقضاي کارت و غيره، حتي به بانک خودداري گردد.
از نوشتن رمز عبور بر رو يا پشت کارت و يا نگهداري آن در مجاورت کارت جدا اجتناب شود و توصيه اکيد مي‌گردد رمز کارت خود را صرفا در ذهن خود نگه داشته و از يادداشت آن در محل‌هايي (از قبيل ذخيره در تلفن همراه يا هر حافظه قابل حمل ديگر) که در دسترس افراد غير مي‌تواند قرار گيرد، اجتناب به عمل آيد.
رمزهاي عبور با دقت انتخاب شود و اين انتخاب چندان ساده نباشد که افراد غير بتوانند آن را حدس بزنند. براي مثال تاريخ تولد، شماره شناسنامه، 1234، 2222 و غيره نباشد.
حتي‌الامکان از رمزهاي عبور متفاوت براي کارت‌ها و کاربردهاي مختلف استفاده شود.
تاکيد مي‌شود در مقاطع زماني دلخواه نسبت به تغيير رمزهاي کارت خود اقدام گردد. اين امر به ويژه در مواردي که احتمال مي‌رود اشخاص ناشناس به هر طريقي از رمز عبور آگاهي يافته از ضرورت دو چنداني برخودار مي‌گردد.
پس از دريافت کارت جديد از بانک به سلامت و عدم آسيب ظاهري پاکت رمز دقت نماييد و بلافاصله نسبت به تغيير رمز عبور کارت اقدام شود.
در تماس‌هاي تلفني، پيامکي و نيز ارتباط از طريق پست الکترونيک، از بازگو نمودن مشخصات محرمانه خصوصي کارت بانکي (رمزها، کد اعتبارسنجي و تاريخ انقضاء) براي ديگران خودداري شود.

 


معاون وزير راه و شهرسازي گفت: تسهيلات نوسازي خانه‌هاي فرسوده براي هر واحد 30 ميليون تومان است که به واحدهاي با حداقل 80مترمربع زيربناي ناخالص تعلق مي‌گيرد.
مجيد کيان‌پور در گفت وگو با ايسنا اظهار کرد: تسهيلات جديد براي احياي بافت فرسوده شهري از سوي بانک‌هاي ملي، ملت، تجارت، رفاه، صادرات، مسکن و سپه پرداخت مي‌شود که نرخ سود دوران مشارکت اين تسهيلات 20درصد و نرخ سود دوران اقساطي آن 15درصد تعيين شده است.
وي با اشاره به اينکه امسال براي نوسازي 200 هزار واحد مسکوني در بافت فرسوده تسهيلات درنظر گرفته شده است، گفت: براساس بخشنامه‌اي که به بانک مرکزي ارائه شده اين بانک‌ها بايد 200هزار فقره تسهيلات نوسازي به واحدهاي بافت فرسوده شهري از طريق بانک‌هاي عامل تخصيص دهند.
به گفته کيان‌پور تاکنون حدود 230 هزار پلاک مسکوني تخريب و 780 هزار واحد مسکوني نو جايگزين شده است.
معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره اينکه سال 90 حدود 113 هزار پروانه نوسازي و بهسازي در کل کشور صادر شده اظهار کرد: اين رقم سال گذشته به حدود 140 هزار پروانه نوسازي و بهسازي رسيده است.
وي با اشاره به اينکه ظرفيت صدور پروانه ساخت در کشور سالانه 500 تا 550 هزار واحد است، گفت: 22درصد از پروانه‌هايي که براي ساخت خانه صادر مي‌شوند متعلق به بافت‌هاي فرسوده شهري است.
کيان‌پور، سهميه اختصاص يافته سال گذشته جهت نوسازي واحدهاي مسکوني را 171 هزار و 422 واحد عنوان کرد و گفت: از اين ميزان تاکنون بالغ بر 80 هزار واحد تسهيلات نوسازي دريافت کرده‌اند.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري معتقد است، با مشارکت بخش خصوصي، عمومي و توجه مسئولان، مديران شهري و مشارکت حداکثري مردم مي‌توان در راستاي توسعه دروني شهرها و تامين مسکن مورد نياز جامعه گام‌هاي بلندي برداشت.
وي خاطرنشان کرد: از کل 640 هزار هکتار مساحت شهرهاي کشور حدود 72 هزار هکتار مساحت بافت فرسوده است که تاکنون 9000 هکتار بازسازي شده و 63 هزار هکتار آن باقي مانده است.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: به ازاي نوسازي هر هکتار بافت فرسوده حدود 68 واحد مسکوني ايجاد مي‌شود.
به گفته کيان‌پور براساس برنامه پنجم توسعه سالانه 10درصد از بافت‌هاي فرسوده شهري بايد نوسازي شوند که براي ساخت حدود 420 هزار واحد مسکوني در بافت‌هاي فرسوده شهري بايد برنامه‌ريزي شود.

 


معاون امور اقتصادي و صنايع وزير صنعت با بيان اينکه مجوز توليد 20 درصد خودروها با يک ايربگ صادر شده است،‌گفت: طبق مصوبه دولت،‌ جدول زمان‌بندي نصب دو ايربگ بر روي خودروها توسط وزارت صنعت و با هماهنگي سازمان استاندارد تهيه خواهد شد.
محسن صالحي‌نيا در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در مورد وضعيت اجراي مصوبه دولتي الزام خودروسازان به نصب دوايربگ بر روي توليداتشان اظهار داشت: در برخي خودروها به دليل برخي محدوديت‌ها در تأمين ايربگ، با مشکل روبرو هستيم و در مورد برخي خودروها نيز به دليل تغييراتي که بايد در بدنه و جلوي خودرو جهت نصب ايربگ صورت گيرد، نيازمند تمديد زمان هستيم.
وي افزود: در حال حاضر تأمين برخي قطعات و سنسورها جهت نصب ايربگ بر روي خودرو با محدوديت روبرو است که به همين دليل از دولت خواسته‌ايم تا زمان اجبار نصب دو ايربگ بر روي خودروها مورد بازنگري قرار گيرد.
به گفته صالحي‌نيا، موضوع مهلت‌دهي به خودروسازان براي نصب دو کيسه هوا در جلسه کارگروه حمايت از توليد با حضور معاون اول رئيس جمهور مصوب و قرار شد جدول زمان‌بندي توسط وزارت صنعت و سازمان استاندارد تهيه شود.
وي توضيح داد: براين اساس قرار شد 20 درصد خودروها مجوز داشته باشند تا بدون نصب دو ايربگ و فقط با يک ايربگ توليد شوند.
معاونت وزير صنعت با بيان اينکه مهلت‌دهي به خودروسازان براي نصب دو ايربگ بر روي توليداتشان با تشخيص وزارت صنعت و سازمان استاندارد در قالب يک جدول زمان‌بندي شده انجام خواهد شد، افزود: طبق مصوبه دولت، مهلت جديد خودروسازان توسط وزارت صنعت و با هماهنگي سازمان استاندارد تعيين خواهد شد.
وي ادامه داد: در حال حاضر برخي خودروها با محدوديت تأمين ايربگ از خارج روبرو هستند که تندر 90 از جمله اين خودروها است و به منظور برخي تغييرات در جلوي خودرو قرار شد خودروسازان تا اول مهر يا حداکثر اول آبان توليداتشان را با يک ايربگ عرضه کنند. صالحي‌نيا با بيان اينکه در حال حاضر نصب دو کيسه هواي راننده و سرنشين در مورد سمند، سورن، رانا، پژو 206 و تندر 90 به توليد انبوه رسيده گفت: مجوز تأييديه نمونه براي ساماندهي ساير خودروها نيز صادر شده است.

 


سرپرست معاونت امور آب و آبفاي وزارت نيرو با تاکيد بر اين که به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي شده که کارها مديريت شوند و با سهميه‌بندي آب مواجه نشويم، گفت: در حال حاضر درجه حرارت بيشتر شده و الگوي بارندگي تغيير کرده و 5 درصد از جمعيت کشور با تنش آبي مواجه هستند.
عليرضا دائمي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين که بارندگي‌ها نسبتا نرمال بوده گفت: ميزان بارش‌ها 228 ميلي‌متر از ابتداي سال آبي تاکنون بوده که فقط 2 درصد از ميزان بارندگي‌هاي بلندمدت کمتر است، اما با اين وجود در بخش توزيع آب مشکلاتي وجود دارد.
وي افزود: تمام تلاش ما اين است که تامين آب شرب با مشکل مواجه نشود.
سرپرست معاونت امور آب و آبفاي وزارت نيرو تصريح کرد: کارها به‌‌گونه‌اي مديريت مي‌شوند که با سهميه‌بندي آب مواجه نشويم. کمبودها را شناسايي و سعي کرده‌ايم که کمبودهاي شناسايي شده حاشيه ايمني آب را به مخاطره نيندازد.
دائمي با اشاره به پراکنش و الگوي بارندگي اظهار کرد: در حال حاضر بارندگي‌ها بسيار کوتاه و با شدت کم صورت مي‌گيرد. اکثر بارندگي‌هاي زير 10 ميلي‌متر به منابع آبي تبديل نمي شوند و تبخير مي‌شوند. يکي از اثرات منفي تغيير اقليم نيز کاسته شدن ميزان بارش، افزايش شديد درجه حرارت و تغيير ميزان برف و از سوي ديگر تغيير الگوي بارندگي است.
وي با اشاره به اين که اکنون 9/99 درصد کل شهرهاي کشور تحت پوشش شبکه‌‌هاي آبرساني کامل هستند، با ابراز تاسف گفت: پوشش روستاها و اقشار ضعيف به شبکه‌هاي آبرساني کامل کم و حدود 76 درصد است؛ به‌ويژه روستاهاي دورافتاده تحت پوشش شبکه‌هاي آبرساني نيستند.
سرپرست معاونت امور آب و آبفاي وزارت نيرو با تاکيد بر اين که اکنون 5 درصد از جمعيت کشور با تنش آبي مواجه هستند، به هفته صرفه‌جويي آب اشاره کرد و گفت: ماه رمضان را پيش‌رو داريم، در حالي که کشور کم‌آب است و در خشکسالي به سر مي‌بريم، بنابراين با توجه به افزايش جمعيت به‌ويژه جمعيت متمرکز شهرها براي خدمت‌رساني خوب به عامه مردم نياز است که تلاش کنيم در مصرف آب صرفه‌جويي انجام دهيم.



 

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10