(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 08 تـیـر 1392 - شماره 20528

يادداشت خبرنگار
استاندار گيلان: 60 طرح سالم‌سازي سواحل جهت استفاده گردشگران آماده‌سازي شد
ايران در کيهان
اعزام اولين گروه جهادي بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد علي‌آباد کتول
ارتقاي مجتمع آموزش عالي گنبد کاووس به دانشگاه
8 هزار طرح کشاورزي در استان کرمانشاه اعتبار گرفت
تکميل 23 هزار واحد مسکن مهر در گيلان
تجهيز تاکسي‌هاي کرج به کتاب
نکته
سازندگان پل غيرفني بايد محاکمه شوند
در شهر ما
پل تاريخي محمدحسن‌خان بابل در آستانه تخريب
مديرعامل آبفاي شهري مازندران: ساري 350ليتر در ثانيه کمبود آب آشاميدني دارد
مديرکل ميراث فرهنگي استان خبر داد
ثبت ملي 900 اثر تاريخي و گردشگري همدان
تجهيز 90درصد بيمارستانهاي خوزستان به دستگاه امحاي غيرسوز
اجراي 64 کيلومتر خطوط اصلي و فرعي فاضلاب در استان مرکزي
پذيرش 30 طلبه خارجي در حوزه علميه شهرستان بناب
تلفن‌هاي ثابت اعتباري در مازندران راه‌اندازي شد
بي‌سوادان يزد در کانون‌هاي مساجد باسواد مي‌شوند
   


اشتغال پايدار و ضرورت صنايع گيلان
صنايع گيلان نيازمند رسيدگي و توجه بيشتر مسئولان استاني و کشوري است.
حادثه برف سال 1383 به صنعت گيلان خسارت بزرگي وارد کرد به طوري که برخي از واحدهاي بزرگ صنعتي استان تخريب و برخي نيز به دليل عدم حاکم بودن مديريت درست عملا از چرخه توليد خارج شدند.
در دور نخست سفر هيئت دولت به گيلان برطرف شدن مشکلات اين کارخانه‌ها به تصويب رسيد و قرار شد واحدهايي که داراي توجيه اقتصادي هستند وارد خط توليد شوند ولي برخي از آنها حتي نتوانستند به خط توليد برگردند.
البته اين نکته که همه استانها در بخش صنعت با توجه به مشکلات اقتصادي و تحريم‌هايي که کشورمان با آن دست و پنجه نرم مي‌کند داراي معضلاتي هستند، امري انکار نشدني است ولي متأسفانه در گيلان اين وضعيت اضطراري است به طوري که اين معضل باعث شده نه تنها نتوانيم ظرفيت قبلي اشتغال خود را حفظ کنيم بلکه به تعداد بيکاران هم افزوده شده است چرا که بسياري از صنايع بزرگ استان به خاطر وجود مشکلات اقتصادي، تعداد زيادي از کارگران خود را اخراج کرده‌اند.
گرچه در ساليان اخير احداث کارخانه‌هاي جديد باعث اشتغال تعدادي از بيکاران استان شده ولي در عوض چند کارخانه تعطيل شده و نيروهاي جوان اين کارخانه‌ها بيکار شده‌اند. واگذاري کارخانه‌ها به بخش خصوصي بدون نظارت و کارشناسي، ضعف مديريتي و عدم توانايي کارفرماهاي جديد و پرداخت نشدن سهم کارخانجات درهدفمند کردن يارانه‌ها را مي‌توان از مهم ترين علل تعطيلي کارخانه‌ها در گيلان دانست.
درست است که سالانه اعتبارات زيادي به منظور رشد و توسعه صنايع استان براي ايجاد اشتغال پايدار اختصاص مي‌يابد ولي آيا درگيلان همه اين سرمايه‌ها واقعا صرف اشتغال و توليد مي‌شود؟ آيا اين اعتبارات تغيير مسير نمي‌دهندو به همراه تسهيلات بانکي به سمتي برده نمي‌شوند که خروجي آنها توليد و اشتغال نيست؟
و اکنون انتظار مردم از مسئولان ذي‌ربط اين است که از فرصت‌ها استفاده و با نظارت هرچه بيشتر بر سرمايه‌ها و تسهيلات بانکي اختصاص داده شده به بخش صنعت گيلان موجبات سرمايه‌گذاري در راستاي اشتغال پايدار را در استان فراهم سازند.
رشت- خبرنگار کيهان

 


رشت- خبرنگار کيهان:
استاندار گيلان بر اجراي طرح يکپارچه‌سازي سواحل درياي خزر در استان گيلان تأکيد کرد.
کيهان هاشم‌نيا در نشست کميته ساماندهي سواحل و مناطق گردشگري گيلان با اشاره به آماده‌سازي 60 طرح سالم‌سازي در استان گفت: در کنار اين طرحها بايد به طرح يکپارچه‌سازي سواحل که از اجراي آن غفلت شده توجه کرد تا 240 کيلومتر سواحل باقيمانده با ارائه خدمات مناسب در اختيار مردم قرار گيرد.
وي برآمادگي کامل براي پذيرايي از گردشگران در گيلان افزود: در يکپارچه‌سازي سواحل براي استفاده صحيح و مناسب از کيلومتر به کيلومتر سواحل استان برنامه‌ريزي شده که بايد در اين زمينه بيشتر تلاش شود.
استاندار گيلان در ادامه با بيان اينکه دولت زيرساختهاي لازم براي شکوفايي طرحهاي دريا را فراهم مي‌کند گفت: مي‌توان با واگذاري طرحهاي دريا به بخش خصوصي علاوه بر اشتغالزايي بخش قابل توجهي از هزينه‌ها را کاست و رضايت گردشگران را نيز جلب کرد، بنابراين هيچ توجيهي براي مانع‌تراشي در اين زمينه وجود ندارد.
کيهان هاشم‌نيا به گردشگران غرق شده در خارج از طرحهاي دريا نيز اشاره کرد و گفت: حتي غرق شدن يک نفر در دريا براي ما فاجعه محسوب مي‌شود پس نبايد لحظه‌اي در اجراي طرحهاي سالم‌سازي دريا غفلت کنيم.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کيهان: سرتيپ رمضان شعباني در همايش نقش‌آفرينان اصناف و فعالان بخش‌هاي توليد شرق گلستان گفت: مردم ايران اسلامي با پايداري و استقامت از بدو پيروزي انقلاب اسلامي در مقابل آمريکا ايستادگي کرده‌اند. عضو هيئت علمي دانشگاه امام حسين افزود: آمريکا و هم‌پيمانانش در اين سالها به روش‌هاي مختلف عليه مردم ايران دسيسه و نقشه کشيدند تا انقلاب اسلامي را شکست دهند.
بابل- خبرنگار کيهان: معاون عمراني استانداري مازندران و مديرکل ثبت احوال مازندران با مشکلات ثبت احوال بابل از نزديک آشنا شدند. در اين بازديد مديرکل ثبت احوال مازندران گفت: 94درصد از اسناد اداره ثبت احوال به صورت مکانيزه درآمده و 6درصد باقي مانده به علت بازسازي اسناد در دست اقدام است.
چناران- خبرنگار کيهان: همايش بصيرت افزايي با هدف روشنگري بسيجيان چناران در مصلاي اين شهر برگزار شد. سرتيپ نائيني رئيس دانشکده فرهنگي دانشگاه امام حسين(ع) به تشريح نقش و جايگاه گروه‌ها و تشکل‌هاي جريان‌هاي فعال کشور پرداخت. نائيني افزود: حماسه سياسي 4شاخصه مشارکت همه جانبه، سلامت، امنيت و نتيجه خوب را دارد.
اسفراين- خبرنگار کيهان: از سوي شوراي سياست‌گذاري ائمه جمعه سراسر کشور براي اولين بار ستاد نماز جمعه شهرستان اسفراين به عنوان نمونه کشوري معرفي گرديد. علي معراجي‌راد رئيس ستاد نمازجمعه اسفراين گفت: با گذشت 34 سال از عمر انقلاب اسلامي براي اولين بار ستاد نمازجمعه اسفراين با حضور هشتمين امام جمعه در سطح کشور مقام اول کشوري را به دست آورده است.
بهاباد يزد- خبرنگار کيهان: نماينده ولي فقيه در استان يزد، استاندار و برخي از مسئولين ضمن حضور در منازل چند تن از شهداي بهاباد با خانواده آنها ديدار کرد. اين ديدار همراه با استاندار يزد، فرمانده سپاه منطقه، مديرکل بنياد شهيد و مسئولان انجام‌پذيرفت.
بابل- خبرنگار کيهان: مسئول عقيدتي کل سپاه کشور در همايش عاشقان ولايت بابل کنار گفت: ما در نقطه حساسي از تاريخ قرار گرفته‌ايم و استکبار جهاني و شوق و غرب براي به زانو درآوردن ملت عزيز ايران جنگ احزاب به راه انداخته است. حجت‌الاسلام ادياني افزود: انقلاب اسلامي ايران بسترساز تمدن عظيم و نقطه عطف تاريخ است.
طرقبه شانديز- خبرنگار کيهان: همايش تجليل از فرهنگيان پيشکوت و معلمان نمونه در طرقبه شانديز برگزار شد. امام جمعه طرقبه در اين مراسم گفت: علم کليد همه خيرها و خوبي‌هاست و معلمان کليددار تمام خوبي‌ها هستند. حجت‌الاسلام ايزدي گفت: معلمان بايد قدر خود را بدانيد زيرا جامعه به تمامي معلمين فداکار افتخار مي‌کند.
اردبيل- خبرنگار کيهان: فرماندار اردبيل از تصويب 73 طرح جديد در بخش توسعه کشاورزي اين شهرستان خبر داد. کاظم دبير افزود: اين تعداد طرح با تسهيلاتي به مبلغ يکصد ميليارد ريال در کار گروه توسعه کشاورزي شهرستان به تصويب رسيده است. وي گفت: در سال گذشته 350 ميليارد ريال تسهيلات براي 649 طرح کشاورزي پرداخت شده است.

 


گرگان- خبرنگار کيهان:
اولين گروه جهادي درون استاني بسيج دانشجويي استان گلستان به روستاي نصرکان اين استان اعزام شدند.
اين گروه جهادي جهت کار عمراني و سازندگي به مدت 10 روز به روستاي نصرکان از توابع شهرستان علي‌آباد اعزام شدند.
منتظري مسئول گروه گفت: اين گروه شامل 10 نفر از اعضاء دانشجويي بسيج هستند که به منظور ساخت مسکن براي يکي از نيازمندان اين روستا عازم اين منطقه شده‌اند. وي گفت: در بدنه بسيج دانشجويي هر نوع تخصصي وجود دارد از اين رو مي‌توان با به کارگيري تخصص اين دانشجويان در جهت عمران و آباداني کشورمان بهره برد.
منتظري افزود: هدف از اجراي اردوهاي جهادي بسيج دانشجويي تقويت روحيه بسيجي و نهادينه کردن روحيه کار و تلاش در روستاها و استفاده از توان دانشجويان بسيجي در پروژه‌هاي عمراني است.

 


گنبد کاووس- خبرنگار کيهان:
مجتمع آموزش عالي گنبد کاووس به سطح دانشگاه ارتقا يافت.
رئيس دانشگاه گنبد کاووس در اين باره گفت: هم‌اکنون اين واحد آموزش عالي با 45 رشته تحصيلي در مقاطع کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري با مجموع 3 هزار دانشجو و 70 عضو هيئت علمي مشغول فعاليت است.
دکتر علي ستاريان با اشاره به موفقيت‌هاي علمي و توليد مقالات اين واحد آموزش عالي گفت: از لحاظ علمي دانشگاه گنبد کاووس در بين 85 دانشگاه دولتي کشور، رتبه 21 را دارد و سرانه توليد مقاله براي هر استاد اين دانشگاه 2 مقاله است.
هم‌اکنون شهرستان گنبد کاووس با بيش از 325 هزار نفر جمعيت در شرق گلستان حدود 20 هزار دانشجو دارد.

 


کرمانشاه- خبرنگار کيهان:
بيش از 8 هزار طرح کشاورزي در کرمانشاه به تصويب رسيد.
اين خبر را رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان کرمانشاه اعلام کرد و گفت: منابع تسهيلاتي اين طرح‌ها در مجموع 454 ميليارد تومان است که از اين مبلغ 137 ميليارد تومان ابلاغي سال 90 بانک کشاورزي است و مبلغ 37 ميلياردتومان ابلاغي سال 90 صندوق حمايت و مبلغ 264 ميلياردتومان ابلاغي ساير بانکها و منابع متمرکز صندوق توسعه ملي است.
علي اشرف منصوري افزود: هم‌اکنون هم 20 ميلياردتومان اعتبار جديد با سود 7 درصد براي اجراي پروژه‌هاي آب و کشاورزي با عامليت بانک کشاورزي در نظر گرفته شده است. منصوري در خاتمه اظهار داشت: تاکنون بيش از 8 هزار هکتار از اراضي منابع ملي استان به متقاضيان طرح‌هاي توسعه کشاورزي و کارآفرينان اين بخش واگذار شده است و در اين خصوص استان کرمانشاه جزء استانهاي برتر کشور به حساب مي‌آيد.

 


رشت- خبرنگار کيهان:
23 هزار واحد مسکن مهر در استان گيلان آماده بهره‌برداري شد.
استاندار گيلان با بيان اين مطلب اظهار داشت: از اين تعداد 10 هزار واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر، 4هزار و 500 واحد در شهرهاي کمتر از 25 هزار نفر و 8 هزار و 500 واحد نيز در قالب بافت‌هاي فرسوده آماده بهره‌برداري شده است.
کيهان هاشم‌نيا با اشاره به اينکه براي ساخت اين واحدهاي مسکوني يکهزار و 150 ميليارد تومان هزينه شده است، گفت: 690 ميليارد تومان از هزينه ساخت اين واحدها مربوط به وام مسکن است و مابقي نيز مربوط به فراهم کردن زيرساختها و سهم ‌آورده اعضاي تعاوني‌ها است. وي اضافه کرد: براساس مصوبه دور چهارم سفر هيئت دولت به گيلان، ميزان وام مسکن مهر از 25 ميليون تومان به 30 ميليون تومان افزايش يافت ضمن اينکه وزارت راه و شهرسازي با همکاري معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور و استانداري موظف شدند تأسيسات زيربنايي مورد نياز مسکن مهر را از طريق وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو تامين‌کنند. استاندار گيلان در ادامه با بيان اينکه تاکنون 23 هزار و 500 واحد مسکن مهر توسط رئيس‌جمهور ومعاون اول وي در اسفندماه سال 1390 و فروردين ماه سال 1392 به بهره‌برداري رسيد گفت: با واگذاري 23 هزار واحد مسکن مهر درماه آينده در مجموع 72 درصد از 65 هزار واحد مسکن مهر استان به بهره‌برداري خواهد رسيد.

 


کرج- خبرنگار کيهان:
براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته، تاکسي‌هاي کرج به کتاب مجهز مي‌شوند.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان کرج در جمع خبرنگاران گفت: ترويج فرهنگ مطالعه در بين شهروندان و پر کردن اوقات آنان در زمان سفر از اهداف اجراي اين طرح است.
حسين پيرعلي تصريح کرد: در نشست مشترک مسئولان تاکسيراني و اداره ارشاد کرج اين تصميم اتخاذ شد.
وي بيان کرد: اکنون حدود 14 هزار دستگاه تاکسي در نقاط مختلف کرج روزانه حدود يک ميليون و 500 هزار نفر را جابه جا مي‌کنند که تجهيز تاکسي‌ها به کتاب کمک شاياني در ترويج فرهنگ کتابخواني دارد.

 


احداث پل سه راهي هفت‌تير مشکين شهر درسال 1388 توسط شهردار وقت مشکين‌شهر با تخريب فضاي سبز و بريدن درختان زينتي منتهي به ميدان سبلان و پارک جنگلي بدون کارشناسي دقيق و به طور عجولانه شروع شد، اما اهالي محل و دلسوزان شهر از طريق طومار و درخواست‌ها و به دلايل منطقي با احداث اين پروژه مخالفت کردند، در اثر بي‌توجهي مسئولان ذي‌ربط به درخواست‌هاي مردم، اين پل بعد از 80 درصد پيشرفت فيزيکي به دليل ناهمگوني محل احداث و مغايربودن سازه با مبلمان شهري و رعايت نشدن اصول فني و معماري و موارد ترافيکي، توسط استانداري اردبيل متوقف شد که پس از توقف عمليات اين پروژه، مجوز تخريب آن از سوي شوراي عالي فني و عمراني استان صادرشد ولي افرادي در تلاش شدند تا از تخريب آن جلوگيري کرده و پروژه غيرفني را با تغييراتي به اتمام برسانند.
بعد ازچند سال بلاتکليفي و با کسب مجوز لازم از شوراي ترافيک و تامين استان و شهرستان و همچنين تقلب غيرکارشناسي بودن اجراي اين طرح براساس مطالعات مشاوران جديد، تخريب اين پل با استقبال مردم شروع شد و از شهردار فعلي مشکين‌شهر به خاطر تعيين تکليف اين پل ناقص و نيمه تمام قدرداني کردند.
براي احداث اين پل از طريق تبصره 13 و درآمدهاي شهرداري بيش از 6 ميليارد و هشتصد ميليون ريال هزينه شده است.
لازم است مسئولان شهر و مدعي‌العموم، مقصران اين پل غيرفني را به دليل حيف و ميل بيت‌المال، مورد محاکمه و پيگرد قانوني قرار دهند تا درس عبرتي براي سايرين شود و بدون مشاوره، برنامه‌ريزي و کارشناسي، اقدام به هيچ پروژه غيرفني نکرده و بودجه بيت‌المال را هدر ندهند.
مشکين‌شهر- خبرنگار کيهان

 


پل تاريخي محمدحسن‌خان بابل در ابتداي حکومت قاجار همزمان با حکمراني محمدحسن‌خان و به دستور وي روي رودخانه «بابلرود» در سال 1146 يعني 287 سال قبل، از سفيده تخم‌مرغ و ساروج ساخته شد و در حال حاضر به عنوان يک پل تاريخي، محور اصلي بابل به آمل و بخش‌هاي بندپي شرقي و غربي است.
اين پل تاريخي داراي 6 متر عرض و 140 متر طول و هشت طاق چشمه است که پي‌هاي چشمه بزرگ‌تر آن هر کدام 7 متر و بلنداي اين پل تا رودخانه بابلرود 11 متر است. به گفته کارشناسان پل محمدحسن‌خان بابل بعد از سي و سه پل اصفهان دومين پل تاريخي از جهت طول است.
در اصفهان و ساير نقاط ايران و جهان پل‌هاي تاريخي را براي بازديد و صنعت گردشگري مورد استفاده قرار مي‌دهند. اما در شهر بابل روزانه صدها خودرو سنگين و سبک از روي پل محمدحسن‌خان تردد مي‌کنند وتاکنون روي اين پل تخريب‌هاي زيادي صورت گرفته است. حفظ آثار تاريخي براساس قوانين ملي و بين‌المللي يک وظيفه است که رعايت آن براساس قانون اصل مسلم است.
ظاهرا شهرداري بابل درصدد ساخت پل ديگري در کنار پل محمدحسن‌خان است که هزينه اجراي آن بيش از 10 ميلياردريال است که قطعا شهرداري به تنهايي قادر به تامين اين اعتبار نيست و انتظار مي‌رود مسئولان استان مازندران و شهرستان در اين زمينه همکاري‌هاي لازم را داشته باشند، چون پل محمدحسن‌خان يک اثر ملي ومتعلق به ايران است.
بابل- خبرنگار کيهان

 


ساري- خبرنگارکيهان:
مديرعامل آبفاي شهري مازندران از کمبود 350ليتر در ثانيه‌اي آب شرب شهر ساري خبر داد.
محمدتقي حسين‌زاده با اشاره به اينکه از 25 حلقه چاه موجود در ساري حدود هزار و 300ليتر در ثانيه آب تأمين مي‌شود افزود: نياز آب آشاميدني ساري هزار و 650ليتر در ثانيه بوده که در اين راستا 350ليتر در ثانيه کمبود آب داريم.
وي، تنها راه‌حل مشکل کمبود آب شرب ساري را انتقال آب از سد شهيد رجايي عنوان کرد و افزود: اميدواريم با تأمين به‌موقع اعتبارات، شرکت آب منطقه‌اي نسبت به انتقال آب اقدام تا دغدغه کمبود آب شرب مردم ساري براي درازمدت برطرف شود.
حسين‌زاده ادامه داد: يکي از پروژه‌هاي مهم شهر ساري احداث يک واحد ايستگاه پمپاژ با اعتبار 30ميليارد ريال است که هم‌اکنون تجهيزات آن خريداري و درحال نصب پمپ است.
مديرعامل آبفاي شهري مازندران از پيشرفت 70درصدي اين پروژه خبر داد و گفت: اين ايستگاه پمپاژ براي تأمين آب زون دو طراحي شده و درصورت انتقال آب سد شهيد رجايي به مخزن کرماني، آب آشاميدني از طريق اين ايستگاه به شبکه آبرساني منتقل خواهد شد.

 


همدان- خبرنگار کيهان:
مديرکل ميراث فرهنگي همدان گفت: 900 اثر تاريخي و گردشگري از استان، در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.
عليرضا ايزدي در جلسه کارگروه تخصصي ميراث فرهنگي استان افزود: از ميان اين آثار، 5 اثر تاريخي استان براي ثبت در فهرست جهاني نيز معرفي شده که البته به نتيجه رسيدن آن نيازمند زمان طولاني و هزينه زياد است.
وي ادامه داد: از نظر ظرفيت‌هاي خوب گردشگري نيز استان داراي 29 منطقه گردشگري است که تاکنون 2 منطقه شامل ناحيه گاماسياب نهاوند و دامنه شمالي الوند ساماندهي شده است.
وي با اشاره به لزوم ساماندهي اماکن اقامتي غيرمجاز، يادآور شد: سازمان ميراث فرهنگي به تنهايي قادر به مقابله با اماکن اقامتي غيرمجاز مسافران نيست و همکاري ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط نيز لازم است.
مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، جذب سرمايه‌گذار براي اجراي طرح‌هاي مرتبط با حوزه‌هاي اين مديريت را ضروري دانست و افزود: طولاني شدن پروسه و مراحل استعلام در استان، اغلب باعث نااميدي و دلسردي سرمايه‌گذاران مي‌شود که اميدواريم با همکاري ديگر سازمان‌ها و ادارات روند امور بهبود يابد.

 


اهواز- خبرنگار کيهان:
90درصد بيمارستان‌هاي دولتي تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکي اهواز مجهز به دستگاه اتوکلاو دستگاه امحاي غيرسوز است.
مدير گروه بهداشت محيط و حرفه‌اي مرکز بهداشت استان خوزستان با اشاره به خطرات زباله‌هاي عفوني و بيمارستاني اظهار کرد: سوزاندن زباله‌هاي بيمارستاني به لحاظ آلودگي حاصل از آن هرگز مناسب بهداشت و محيط‌زيست نيست.
مهندس مهران معلم افزود: دستگاه امحاي غيرسوز، پسماند عفوني بيمارستان را امحا و به اجسامي بي‌ضرر تبديل مي‌کند و به دليل غيرسوز بودن، گاز يا دودي از آن متصاعد نمي‌شود.
وي افزود: 90درصد بيمارستان‌هاي تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکي اهواز از لحاظ مديريت پسماند و امحاي غيرسوز فعال هستند و چند درصد باقي‌مانده هم در مراحل خريداري و يا نصب دستگاه اتوکلاو هستند.
معلم خاطرنشان کرد: در محدوده شهر اهواز از 34 بيمارستان دولتي و غيردولتي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي اهواز، 30 بيمارستان مجهز به دستگاه امحاي غيرسوز زباله هستند.
وي با بيان اينکه پسماندهاي بيمارستاني، انواع آلودگي‌هاي زيست‌محيطي را به همراه دارند، تأکيد کرد: پسماندهاي بيمارستاني ابتدا بايد بي‌خطرسازي و سپس در محل معين دفن شوند تا براي انسان و محيط خطراتي به دنبال نداشته باشد.

 


اراک- خبرنگار کيهان:
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزي گفت: بيش از 64 کيلومتر لوله‌گذاري فاضلاب در 9 شهر اين استان اجرا شده است.
عبدالرضا خليلي افزود: در شهرهاي اراک، ساوه، خمين، تفرش، محلات، دليجان، آشتيان، آستانه و شازند، بيش از 38 کيلومتر شبکه جمع‌آوري و 26 کيلومتر خط انتقال فاضلاب اجرا شده است.
وي هزينه اجراي اين طرح‌ها را، 77 ميليارد ريال در بخش اجرا و 23 ميليارد ريال در بخش خريد اعلام کرد.
وي با اشاره به احداث تصفيه‌خانه فاضلاب در شهرهاي استان گفت: ساخت تصفيه‌خانه فاضلاب شهر ساوه به روش لجن فعال و تصفيه‌خانه شهر آشتيان با فرايند لاگون هوادهي در دست اجرا و تصفيه‌خانه فاضلاب شهر تفرش نيز با فرايند تصفيه‌MLE با ته‌نشيني اوليه در دست ارتقاء است.

 


بناب- خبرنگار کيهان:
حوزه علميه بناب در سال تحصيلي جديد 30 نفر طلبه از جمهوري آذربايجان پذيرش خواهد کرد.
معاون آموزش حوزه علميه حضرت ولي‌عصر(عج) شهرستان بناب در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود: مطابق تفاهم‌نامه‌اي که بين جامعه المصطفي العالميه با حوزه علميه بناب منعقد شده، از سال تحصيلي جديد 30 طلبه از کشور آذربايجان در اين مرکز علوم ديني مشغول به تحصيل خواهند شد.
وي افزود: به جهت پذيرش اين تعداد طلبه خارجي ميزان پذيرش طلبه ايراني اين حوزه نسبت به سال‌هاي قبل کاهش خواهد يافت. ضمن اينکه امسال براي نخستين بار تعدادي از علاقه‌مندان به تحصيل در حوزه از مقطع سوم راهنمايي جذب شده‌اند که اين مسئله براساس صلاحديد توليت حوزه علميه حضرت ولي‌عصر(عج) بناب بوده است.
معاون آموزش حوزه علميه حضرت ولي‌عصر(عج) بناب خاطرنشان کرد: پذيرش طلبه خارجي در حوزه علميه بناب در حالي صورت مي‌گيرد که پيش از اين طي چند دهه گذشته حوزه‌هاي علميه آذربايجان به ويژه تبريز و بناب همواره ميزبان طلابي از کشورهاي حوزه قفقاز و شوروي سابق بودند.

 


بابل- خبرنگار کيهان:
مديرعامل مخابرات مازندران گفت: تلفن‌هاي ثابت اعتباري در استان مازندران راه‌اندازي شد.
مهندس حسين باباجاني افزود: از اين به بعد مازندراني‌ها مي‌توانند با پرداخت 10 هزار تومان و شارژ اوليه دوهزار توماني يک خط تلفن ثابت را در منزل يا محيط کار خود فعال و با هر بار شارژ از آن استفاده کنند.
مديرعامل مخابرات مازندران درباره هم کدي تلفن‌هاي ثابت در اين استان گفت: در آينده نزديک تمام کدهاي شهرهاي مازندران از بين خواهد رفت و با هشت رقمي شدن شماره تلفن‌ها، شهروندان مازندراني از گرفتن پيش‌شماره شهرهاي اين استان راحت خواهند شد.

 


يزد- خبرنگار کيهان:
براساس تفاهم‌نامه مشترک بين کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد و نهضت سواد‌آموزي 800 نفر در اين کانون‌ها باسواد مي‌شوند.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در مراسم امضا تفاهم‌نامه با آموزش و پرورش استان درخصوص ارائه خدمات سوادآموزي در کانون‌هاي فرهنگي و هنري مساجد با اشاره به ظرفيت عظيم کانون هاي فرهنگي و هنري مساجد استان، گفت: در حال حاضر 460 کانون فرهنگي و هنري مساجد در سطح استان يزد فعاليت مي‌کنند.
بهرام عبدالحسيني گفت: به همين منظور طي تفاهم‌نامه‌اي با آموزش و پرورش استان درصدد ارتقاء نهضت سوادآموزي در سطح استان يزد هستيم.
مديرکل آموزش پرورش استان يزد نيز در اين نشست گفت: يزد استان ششم در باسوادي است و قبل از سرشماري سال 90 قرار شد که پايان بي‌سوادي را اعلام کنيم اما با اضافه شدن اتباع بيگانه، آمار بي‌سوادي در استان يزد افزايش يافت.
محمد کاظم رحيمي‌نژاد با اشاره به حدود 12 هزار بي‌سواد استان گفت: در مجموع باسواد کردن اين ميزان جمعيت کاري سنگين است و راهي جز مشارکت ديگر دستگاه‌ها نداريم.
مسئول کانون‌هاي مساجد استان يزد نيز در اين مراسم گفت: در کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد ظرفيت‌هاي ويژه‌اي وجود دارد که بايد از آن به بهترين نحو استفاده شود.
محسن رستگاري گفت: کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد يزد در جهت محو بي‌سوادي از اين استان گام برداشته‌اند و در اين زمينه تمام تلاش خود را براي کمک به ريشه‌کني بي‌سوادي خواهند کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10