(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 11 تـیـر 1392 - شماره 20531

سياستمدار يمني: حاکم واقعي کشور ما سفير آمريکاست
30 شهيد و 70 مجروح در انفجار تروريستي کويته پاکستان
زد و خورد خياباني با ماموران آل‌خليفه در چند شهر بحرين
دست‌هاي پنهان بيگانه به اختلاف‌ها دامن مي‌زنند
روز تمرد در مصر خونين شد 16 کشته ، 713 مجروح
درگيري مخالفان اردوغان با پليس در مناطق کردنشين ترکيه
ادامه اعتراض‌ها عليه آل‌سعود براي آزادي زندانيان سياسي عربستان
گسترش اعتراض کشورها به جاسوسي آمريکا از ديپلمات‌هاي اروپايي
سلسله انفجارهاي عراق 12 شهيد و 25 مجروح برجاي گذاشت
چند منطقه ديگر سوريه به تصرف ارتش درآمد
يورش پليس برزيل به معترضان در ريودوژانيرو
پرونده
خسارت‌‌هاي جنگ 2 ساله
   


دبيرکل حزب دموکرات ناصري يمن گفت، حاکم واقعي يمن سفارت آمريکا است.
به گزارش خبرگزاري فارس، عبدالقادر سلام با اشاره به تحرکات سفير آمريکا در يمن تاکيد کرد اين تحرکات نشان مي‌دهد در حال حاضر سفارت آمريکا در يمن حاکم مطلق اين کشور است.وي افزود، حاکم واقعي کنوني يمن سفير آمريکا است و همه مي‌دانند که سفير سابق آمريکا چه ديدارهايي از صعده و ذمار و عدن و ديگر استان‌هاي يمن داشته تا در احزاب و نيروهاي سياسي يمن نفوذ کند.عبدالقادر سلام درباره گفت‌و‌گوهاي ملي جاري در يمن اظهار داشت، اکثر شرکت‌کنندگان در اين مذاکرات دو تابعيتي هستند و علاوه بر تابعيت يمني داراي تابعيت‌هاي ديگري از جمله آمريکايي هستند.وي تاکيد کرد، واقعيت اين است که علي عبد‌الله صالح ديکتاتور يمن سرنگون شد اما هنوز حدود يک سوم از افراد و گروه‌ها براي منافع علي عبدالله صالح فعاليت مي‌کنند.

 


گروه تروريستي «لشکر جهنگوي» با انفجار بمب در کويته پاکستان، 30 شيعه را به شهادت رساند و 70 نفر ديگر را مجروح کرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يک انتحاري وابسته به گروه جهنگوي با انفجار بمب همراه خود ميان نمازگزاران شيعه در مجاورت حسينيه «ابوطالب» شهر کويته، 30 تن را شهيد و 70 نفر ديگر را زخمي کرد. سه زن و 9 کودک از جمله شهداي اين حادثه هستند.پليس اعلام کرد در اين انفجار 20 تا 30 کيلوگرم مواد منفجره به کار برده شده است. «ابوبکر صديق» سخنگوي لشکر جهنگوي مسئوليت اين حمله را بر عهده گرفت. در پي اين عمليات تروريستي، اعتصاب سراسر کويته را فرا گرفت و شماري از مردم خشمگين نيز خيابان‌ها را مسدود کردند و لاستيک آتش زدند. مردم مي‌گويند دولت اقدامات قاطعي عليه گروه‌هاي تروريستي انجام نمي‌دهد.

 


نيروهاي امنيتي رژيم بحرين همزمان با برگزاري نشست مشترک وزيران خارجه شوراي همکاري خليج‌فارس و اتحاديه اروپا در شهر منامه با معترضان در مناطق مختلف بحرين درگير شده و اقدام به ضرب و جرح آنها و شليک گاز اشک‌آور کردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الوسط چاپ بحرين، اين تظاهرات در پي فراخوان در شبکه‌هاي اجتماعي براي دور تازه‌اي از اعتراضات همزمان با اعتراضات در تعدادي ديگر از کشورها برگزار شد.
تظاهرکنندگان در حالي که شعارهايي عليه آل‌خليفه مي‌دادند با نيروهاي امنيتي درگير شدند.
معترضان تعدادي از خيابان‌ها را مسدود و با آتش زدن لاستيک با گازهاي اشک‌آور مقابله کردند.
جمعيت الوفاق اسلامي بحرين اعلام کرد، تعدادي از گلوله‌هاي گاز اشک‌آور به داخل خانه‌ها و يکي از مساجد اصابت کرد و اين وضعيت بيانگر ادامه راهکار امنيتي مسئولان بحرين از آغاز اعتراضات است.
اين اعتراضات تا شب گذشته ادامه داشت و نيروهاي امنيتي در تلاش براي متفرق کردن تظاهرکنندگان بودند.
از سوي ديگر، وزير خارجه دانمارک از مسئولان بحريني خواست تا عبدالهادي الخواجه از فعالان حقوق بشر بحرين را که داراي تابعيت دانمارکي است آزاد کنند.
وي به دليل فعاليت‌هاي سياسي و اعتراض نسبت به سياست سرکوب رژيم آل خليفه به حبس ابد محکوم شده است.دولت دانمارک به تاييد حبس ابد وي از سوي دادگاه بحرين اعتراض کرده است.

 


درگيري‌هاي گسترده بين طرفداران و مخالفان «محمدمرسي» رئيس جمهور مصر در روز «تمرد» دستکم 16 کشته و 713 زخمي برجاي گذاشت.
در جريان برپايي تظاهرات، تحصن و درگيري‌ها بين ميليون‌ها نفر از موافقان و مخالفان «محمد مرسي» در روز يکشنبه 30 ژوئن (9 تيرماه) و قاهره، اسکندريه، اسماعيليه، سوهاج و شهرهاي ديگر مصر دستکم 16 نفر کشته و 713 مجروح برجاي گذاشت. سخنگوي حزب مصر دموکراتيک نيز جزو کشته شدگان است. وزارت بهداشت مصر اين آمار را تأييد کرده است. اين افراد به دنبال وقوع انفجار، تيراندازي و درگيري با يکديگر يا نيروهاي امنيتي کشته يا مجروح شده‌اند.
آخرين خبرها حاکي است، با وجود درخواست‌هاي مکرر دولتمردان مصري مبني بر حل اختلافات از طريق مذاکره، رهبران مخالفان با دعوت از معترضان براي ادامه اعتراض‌ها بر خواسته خود مبني بر کناره‌گيري «مرسي» از قدرت، تأکيد مي‌کنند.
پايگاه خبري «البديل» در اين باره نوشت: جبهه 30 ژوئن و اتاق فکر اين جريان از معترضان خواست تا به طور همزمان در نقاط مختلف کشور تظاهرات‌ها عليه مرسي را ادامه دهند.
جبهه نجات ملي به عنوان يکي از اصلي‌ترين مخالفان مرسي نيز با صدور بيانيه‌اي از معترضان خواست تا سقوط مرسي و اخوان‌المسلمين به اعتراض‌ها ادامه دهند. محمد البرادعي، رئيس حزب الدستور و يکي از رهبران جبهه نجات ملي نيز معترضان را به ماندن در خيابان‌ها ترغيب کرد.
حمدين صباحي، از رهبران جبهه نجات ملي نيز با تأکيد بر اينکه مرسي بايد کناره‌گيري کند، از ارتش اين کشور خواست عليه رئيس جمهور وارد عمل شود.
صباحي تأکيد کرد احزاب سياسي مخالف دولت مصر خواستار تسلط ارتش بر اوضاع داخلي هستند و در اين راه مورد حمايت احزاب نيز قرار خواهند گرفت.احزاب مخالف دولت مصر، مرسي را به ناکارآمدي در عرصه سياست داخلي و خارجي متهم مي‌کنند و خواهان کناره‌گيري وي و گروه اخوان‌المسلمين از قدرت و برگزاري انتخابات زودهنگام در اين کشور هستند.
روز گذشته حتي مخالفان اعلام کردند مرسي 48 ساعت فرصت دارد تا از قدرت کناره‌گيري کند در غير اين صورت اعتراض‌ها با شدت بيشتري ادامه خواهد داشت. مخالفان روز سه‌شنبه (امروز) را آخرين مهلت قرار داده‌اند.
در واکنش به اين اظهارات، سخنگوي «مرسي» تصريح کرد، گفت‌وگو تنها راه خروج از بحران مصر است. «ايهاب فهمي» که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود گفت: باب گفت‌وگوي واقعي و جدي از سوي رئيس جمهور باز است و تنها از اين راه است که مي‌توان به توافق رسيد. وي مصرانه از معترضان خواست در جريان اعتراض‌ها خشونت را به حداقل برسانند.
سخنگوي حزب آزادي و عدالت اما با انتقاد از «هرج و مرج‌طلبان» گفت آنها خواستار شعله‌ور کردن آشوب در مصر هستند.
«محمد زيدان» که با خبرگزاري فارس گفت‌وگو مي‌کرد اظهار داشت، حزب آزادي و عدالت به حق آزادي بيان احترام مي‌گذارد اما بايد هشدار رئيس جمهور مبني بر اينکه «در صورت ترک قدرت هرج و مرج کشور را مي‌گيرد» جدي گرفت.
زيدان در ادامه گفت: تجمع کنندگان در ميدان التحرير فقط نيروهاي انقلابي نيستند بلکه در بين آنان تعداد زيادي از سران حزب ملي حضور دارند که به تحريک تظاهرات کنندگان اقدام کرده و در تلاش براي تقويت انقلاب معکوس و ايجاد نظامي شبيه نظام سرنگون شده مبارک هستند.
يوسف قرضاوي، رئيس اتحاديه علماي مسلمان نيز در واکنش به حوادث مصر خواستار حمايت از «مرسي» شد. به اعتقاد قرضاوي، اگر مرسي برکنار شود، فردي بدتر از وي روي کار خواهد آمد. وي با اشاره به «اشتباهات» مرسي گفت مردم حق دارند به خاطر اشتباهاتش او را مؤاخذه کنند و مرسي هم بايد به حرف مخالفان گوش دهد.
گفتني است روز يکشنبه همزمان با مصر در بسياري از کشورهاي جهان نيز موافقان و مخالفان مرسي تجمعات کوچک و بزرگي برگزار کردند.
به نوشته خبرگزاري «يونايتدپرس» مصري‌هاي مقيم اردن، تونس، انگليس، اسپانيا، نروژ، فرانسه، ايتاليا، اتريش، آلمان، آمريکا و سوريه در اين روز مقابل سفارت‌خانه‌هاي مصر تجمعات آرامي را برگزار کردند. در آمريکا اين تجمعات مقابل ساختمان سازمان ملل در نيويورک برگزار شد. اکثر شرکت‌کنندگان در اين تجمعات را مخالفان مرسي تشکيل مي‌دادند.
توافقات احتمالي
به دنبال افزايش فشارها به مرسي که به شکل تظاهرات، شورش، استعفا، تهديد، تطميع و شايعه صورت مي‌گيرد، خبرهاي تاييد‌نشده‌اي مبني بر «رايزني اخوان‌المسلمين با مخالفان براي تشکيل دولت جديد به رياست محمد‌البرادعي» منتشر شده است.
به گزارش شبکه تلويزيوني المنار، در اين رايزني‌ها به دولت پيشنهاد شده با دادن امتيازات ويژه مثل دادن پست نخست‌وزيري به البرادعي (البته با اختيارات گسترده) به اختلافات پايان داده شود. در اين صورت هم مرسي در سمت خود باقي مي‌ماند هم مخالفان در قدرت سهيم مي‌شوند.
اين گزارش مي‌افزايد، پيشنهاد نخست‌وزيري ابتدا به سرلشکر «عبدالفتاح سيسي» وزير دفاع مصر داده شد که وي آن را نپذيرفت.
نقش آمريکا
به دنبال انتشار خبرهايي مبني بر حمايت کاخ سفيد از معترضان، تحليل‌ها پيرامون نقش اين کشور در تحولات مصر آغاز شده است.
برخي کارشناسان سياسي منطقه معتقدند آمريکا با دامن زدن به اختلاف‌ها از آب گل‌آلود ماهي مي‌گيرد.
«ناجي‌الشهابي»، عضو مستعفي مجلس مصر و رئيس حزب «الجيل» در اين باره اعلام کرد سفير آمريکا در مصر براي دامن زدن به بحران در حال ايفاي نقش است.
وي که با خبرگزاري فارس گفت‌وگو مي‌کرد افزود: آمريکا نقش بسيار بدي در مصر بازي مي‌کند.
الشهابي تصريح کرد: ما تاکيد داريم که ملت مصر براي خود و آينده تصميم مي‌گيرد و هيچ کسي نمي‌تواند آنان را تحت تاثير قرار دهد بنابراين گرچه آمريکا کشور بزرگ و قدرتمندي است اما دشمن مصر بوده و به هر مهره‌اي که اميد مي‌بندد شکست مي‌خورد همان‌طور که آخرين و جديدترين مهره آن حسني مبارک رئيس‌جمهور سرنگون شده اين کشور، ناکام ماند.
يادآور مي‌شود دور تازه اعتراض‌ها عليه مرسي از روز چهارشنبه گذشته و پس از سخنراني «مرسي» در اولين سالگرد رياست‌جمهوري خود آغاز شد. با اين که مرسي در اين سخنراني به اشتباهاتش در يک سال گذشته اعتراف کرد و قول داد جبران کند، اما مخالفان وي همچنان خواستار برکناري او هستند.
مخالفان از هفته‌ها قبل روز 30 ژوئن را روز تمرد اعلام کرده و گفته بودند در اين روز تظاهرات گسترده‌اي خواهند کرد. به گفته ارتش مصر در اعتراضات 30 ژوئن حدود 17 ميليون نفر از مردم مصر عليه مرسي تظاهرات کردند. موافقان مرسي نيز در اين ايام در دفاع از وي تحصن و تجمعاتي برگزار کردند. غالب درگيري‌هاي منجر به فوت مربوط به درگيري طرفداران و مخالفان گزارش شده است.
مخالفان معتقدند مرسي در اين يک سال نتوانسته به وعده‌هايش عمل کند و اوضاع کشور مصر را بدتر کرده است. موافقان اما معتقدند اکثر مخالفان طرفداران رژيم سابق هستند و بخشي نيز به دليل شرايط بد اقتصادي و اجتماعي به مخالفان پيوسته‌اند. موافقان همچنين معتقدند بايد به مرسي فرصت داد.
با توجه به موفقيت مخالفان براي بسيج مردمي عليه مرسي و افزايش فشارها به اخوان‌المسلمين از يک طرف و تاکيد مرسي و طرفداران وي به عدم برگزاري انتخابات مجدد، پيش‌بيني آينده مصر کار سختي است اما به نظر مي‌رسد با ادامه اين روند و پافشاري طرفين بر مواضع خود، طي روزهاي آينده طرفين با دادن امتياز به يکديگر براي کوتاه‌مدت هم که شده به نتايجي دست يابند.
ساير رويداد ها
چهار تن از وزراي مصري در اعتراض به سياست‌هاي محمد مرسي و در همبستگي با مخالفان اين کشور، از سمت خود استعفا کردند. به گزارش (ايسنا)، به نقل از شبکه اسکاي نيوز عربي، اين وزرا عبارتند از وزير ارتباطات، وزير گردشگري، وزير محيط زيست و وزير دادگستري مصر که همه از افراد وابسته به احزاب مخالف اخوان‌المسلمين هستند. هنوز دفتر رياست جمهوري مصر و يا اردگان رسمي ديگري در اين کشور خبر استعفاي اين چهار وزير کابينه را تاييد نکرده است و مشخص نيست که آيا محمد مرسي، رئيس جمهوري مصر استعفاي آنها را خواهد پذيرفت يا خير.
ارتش مصر نيز اعلام کرد که به منظور تامين امنيت سفارتخانه آمريکا در تجمعات امروز ميدان التحرير، نيروهاي خود را در اطراف اين سفارتخانه مستقر کرده است.خبرگزاري آناتولي ترکيه نيز به نقل از شاهدان عيني گزارش داد که همزمان با ناآرامي‌هاي مصر، ارتش اين کشور به منظور ممانعت از اقدامات سلفي‌ها در منطقه سيناء، تانک‌ها و خودروهاي نظامي خود را در مرزهاي مصر با غزه مستقر کرده است.

 


حمله نيروهاي دولتي به تظاهرکنندگان معترض در شهر «هرسين» ترکيه 17 مجروح بر جاي گذاشت. تظاهرات در «دياربکر» نيز به درگيري با پليس انجاميد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هزاران معترض در شهر هرسين ترکيه دست به تظاهرات ضد دولتي زدند و عليه «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير اين کشور شعار دادند. در مسير راهپيمايي تظاهرکنندگان، پليس از آنها خواست که به اين تظاهرات پايان دهند، ولي معترضان به آن توجه نکردند. نيروهاي پليس سپس با ماشين‌هاي آب‌پاش، گازهاي فلفل و اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کردند. در جريان اين حمله و درگيري، 14 معترض، دو خبرنگار و يک پليس مجروح شدند. شماري از معترضان نيز به دست پليس مجروح شدند.
شهر کردنشين «دياربکر» هم شاهد درگيري ميان پليس و تظاهرکنندگان بود. شمار تظاهرکنندگان در اين شهر حدود 8000 نفر اعلام شد. در مورد زخمي‌هاي احتمالي اين درگيري گزارشي نرسيده است. اخيرا در پي حمله پليس به تظاهرات ضد دولتي مردم اين شهر، يک جوان کرد کشته شد.
برخي کارشناسان مي‌گويند درگيري در مناطق کردنشين به مذاکرات و توافقات صلح ميان حزب کارگران کرد ترکيه (پ.ک.ک) و دولت آنکارا آسيب مي‌رساند. اين در حالي است که اردوغان به کردها اطمينان داد ناآرامي‌هاي موجود به روند صلح آسيبي نخواهد رساند. دياربکر و هرسين هر دو کردنشين هستند و اعتراضات مردم اين مناطق نيز به دنبال اعتراضات سراسري عليه دولت، آغاز شده است.
از نيويورک هم خبر رسيد شماري از ترک‌هاي ساکن آمريکا مقابل دفتر «سي.ان.ان» در نيويورک تظاهرات و به نحوه پوشش خبري اين شبکه اعتراض کردند. معترضان مي‌گفتند «سي‌ان‌ان» به گونه‌اي تحولات ترکيه را پوشش مي‌دهد که انگار در اين کشور جنگي راه افتاده است.

 


تظاهرات مسالمت‌آميز مردم عربستان‌ در اعتراض به بازداشت فعالان و به ويژه زنان همچنان ادامه دارد.
به گزارش شبکه العالم، جوانان شهر «بريده» در جاده «قناه» تجمع اعتراض‌آميزي برگزار کردند. شرکت‌کنندگان در اين تجمع با سر دادن شعارهايي اقدامات «محمدبن‌نايف» وزير کشور را محکوم کردند.
معترضان با درخواست آزادي زنان بازداشت شده از همه عربستاني‌ها خواستند به اين فعاليت‌ها بپيوندند. در شهر «جوف» هم تجمع اعتراض‌آميزي با شعار «زنان و علما را آزاد کنيد» برگزار شد.
شرکت‌کنندگان در اين تجمع اقدامات خشونت‌آميز نيروهاي امنيتي در شهر «قطيف» را محکوم کردند.
سازمان ديدبان حقوق‌بشر اعلام کرد، يک دادگاه سعودي هفت نفر از جوانان منطقه الشرقيه را به تحمل 5 تا 10 سال زندان محکوم کرده است.اتهام اين جوانان تحريک مردم با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي عنوان شده است.اين سازمان تأکيد کرد که اين جوانان قبل از تفهيم اتهام و محاکمه يک سال و نيم در بازداشت بودند.ديدبان حقوق‌بشر خاطرنشان کرد، به زندان افتادن افراد به دليل استفاده از شبکه اجتماعي بيانگر آن است که در عربستان آزادي بيان وجود ندارد.
تظاهرکنندگان همچنين خواستار آزادي آيت‌الله النمر از رهبران شيعه عربستان شدند.

 


افشاي برنامه جاسوسي آمريکا از ديپلمات‌هاي اروپايي با واکنش‌هاي گسترده و تند مقامات اروپايي مواجه شده است.
پس از اينکه هفته‌نامه آلماني «اشپيگل» با استناد به اسناد محرمانه افشا شده از سوي «ادوارد اسنودان»، مامور سابق سيا گوشه جديدي از رسوايي جاسوسي کاخ سفيد از ديپلمات‌هاي اروپايي منتشر کرد، مقامات اروپا هر يک به طور جداگانه عليه واشنگتن موضع گرفتند.
«مارتين شولتز»، رئيس پارلمان اروپا رفتار آمريکا با متحدين خود را «خصمانه» توصيف کرد و از اينکه اين کشور با آنها همچون يک «دشمن» برخورد کرده ابراز تاسف کرد.
شولتز گفت از سفير آمريکا توضيح خواهد خواست. شولتز يک آلماني است و طبق گزارش‌هاي منتشر شده، آلمان در ميان اهداف جاسوسي آمريکا جايگاه ويژه‌اي داشته است. آمريکا ماهانه 500 ميليون مکالمه تلفني در کشور آلمان را شنود مي‌کرده است! وزير دادگستري آلمان پس از شنيدن اين خبر اين اقدام آمريکايي‌ها را يادآور جنگ سرد دانست و خواستار توضيحات فوري شد.
«ديديه بورک‌هالتر»، وزير خارجه سوئيس خواستار روشن شدن «همه زواياي» اين رسوايي شد و در پاسخ به واکنش آمريکا که گفته است در اين باره به صورت غيرعلني به کشورها توضيح ديپلماتيک خواهد داد گفت: اين کافي نيست.
وزير خارجه سوئيس اين را هم گفت که تا يافتن پاسخ مناسب و قانع‌کننده به تلاش‌هاي خود ادامه خواهد داد.
وزارت خارجه سوئيس پس از آنکه «اسنودان» فاش کرد که در زمان ماموريتش به عنوان ديپلمات در نمايندگي کشورش نزد مقر اروپايي سازمان ملل در ژنو اقدام به جاسوسي از جايگاه مالي سوئيس مي‌کرده با ارسال نامه‌اي به سفارت اين کشور در «برن» خواهان آن شد که آمريکا در اين زمينه بايد توضيح بدهد و ابعاد اين جاسوسي‌ها را روشن کند.
وزير خارجه «لوکزامبورگ» اين اقدام آمريکا را «غيرقابل قبول» توصيف و تصريح کرد، آمريکا با اين کار «آزادي» را به معني واقعي کلمه زير سوال برد.
کميسيون قضايي اروپا هم در واکنش به اين رسوايي تهديد کرد روابط تجاري بين اروپا و آمريکا لغو شود. مذاکرات مربوط به تجارت آزاد ميان اروپا و آمريکا از سال 2011 آغاز شده و هنوز به نتيجه نرسيده است.
«کاترين اشتون» نماينده سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز گفت بلافاصله پس از افشاي خبر اين رسوايي با مقامات آمريکايي تماس گرفته و آنها وعده دادند «پس از بررسي اين ادعا در اولين فرصت» به آنها پاسخ خواهند داد.
وزير خارجه فرانسه از آمريکا توضيح خواست وزير دادگستري اين کشور اما با متهم کردن آمريکا به انجام «اقدامات خصمانه» عليه اروپا آن را «غيرقابل قبول» خواند.
واکنش دولت ژاپن به اين رسوايي نيز در نوع خود جالب توجه است. معاون نخست‌وزير ژاپن پس از اينکه ديد نام کشورش در ليست جاسوسي آمريکايي‌ها است از کاخ سفيد خواست در اين باره توضيح دهد.
وي تاکيد کرد که دولت توکيو از کانال‌هاي ديپلماتيک موضوع جاسوسي از ديپلمات‌هاي خود را پيگيري خواهد کرد.
خبرگزاري کيودو نيز در همين زمينه نوشت: در صورتي که مسئله نظارت و جاسوسي آمريکا از ادارات ديپلماتيک ژاپن تاييد شود اين موضوع مي‌تواند بر روابط توکيو- واشنگتن تاثير منفي بگذارد.
در آخرين اسناد منتشر شده از سوي «اسنودان» که روز يکشنبه از طريق هفته‌نامه اشپيگل صورت گرفت آمده، آژانس امنيت ملي آمريکا از سفارتخانه‌ها و مراکز ديپلماتيک بسياري از کشورهاي اروپايي و غيراروپايي جاسوسي مي‌کرده است.
مقامات فرانسه، ايتاليا، يونان و آلمان بيش از ساير کشورها مورد توجه جاسوسان آمريکايي بوده و به طور کلي مقامات دولتي آمريکا 38 هدف جاسوسي را دنبال مي‌کرده‌اند.
نام کشورهاي ژاپن، مکزيک، کره‌جنوبي و هند نيز در اين سند که مربوط به سال 2010 است، به چشم مي‌خورد. ماجرا از اين قرار است که آمريکايي‌ها با کار گذاشتن ميکروفن در دستگاه فکس دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در واشنگتن و بروکسل و همچنين رصد کردن ارتباطات اينترنتي ديپلمات‌ها در سازمان ملل اقدام به جمع‌آوري اطلاعات مي‌کرده است.
پيش از اين اسنادي که در اختيار روزنامه انگليسي «گاردين» گذاشته شده بود نشان مي‌داد آمريکايي‌ها تنها از شهروندان خود و کشورهاي دنيا جاسوسي مي‌کنند اما پس از افشاي اسناد جديد توسط اشپيگل معلوم شد ماجرا فراتر از جاسوسي از شهروندان عادي است و سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا حتي از مقامات بلندپايه و دولتي کشورهاي هم‌پيمان خود نيز جاسوسي مي‌کنند.
رئيس آژانس امنيت ملي آمريکا پس از مواجه شدن با اين موج عظيم اعتراض‌ها بدون اينکه توضيحي دهد فقط به اين جمله اکتفا کرد که به موقع از طريق مسير ديپلماتيک و غيرعلني به کشورها پاسخ خواهد داد. وي اين را هم گفت که «به هرحال هر کشوري روشي براي جمع‌آوري اطلاعات دارد!»
يادآور مي‌شود پيش از اين که موضوع جاسوسي از ديپلمات‌ها علني شود کاخ سفيد هدف از اين اقدامات را تامين امنيت مردم عنوان کرد اما پس از اينکه معلوم شد ديپلمات‌ها و مقامات کشورهاي مختلف نيز جزو اهداف آمريکايي‌ها هستند، به نظر مي‌رسد کاخ سفيد نتواند «تامين امنيت ملي» را سپر دفاع از رسوايي‌هايي کند که احتمالا طي روزهاي آينده ابعاد گسترده‌تري خواهد يافت!
آمريکا طي هفته‌هاي اخير تلاش گسترده‌اي براي بازگرداندن «ادوارد اسنودان» عامل افشاي اين اطلاعات فوق سري از روسيه کرد اما موفق نشد.

 


تروريست‌هاي فعال در عراق با انفجار بمب ميان تماشاچيان فوتبال در جنوب پايتخت، 12 غيرنظامي را شهيد و 25 تن ديگر را زخمي کردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، تروريست‌ها يکشنبه بمبي را ميان تماشاچيان فوتبال در منطقه «نهروان» منفجر کردند. در اين حمله تروريستي 12 تن شهيد و 25 نفر ديگر زخمي شدند. بيشتر قربانيان و زخمي‌هاي اين حادثه زير 16 سال سن دارند.
تروريست‌هاي بعثي و وهابي طي روزهاي اخير 10 حمله مشابه به ورزشگاه‌هاي عراق انجام داده‌اند. جمع شمار شهداي اين حملات به 50 تن مي‌رسد. اين حملات تروريستي در حالي انجام مي‌گيرد که «نوري مالکي» نخست‌وزير عراق در مسکو به سر مي‌برد و با مقامات روس در مورد مناسبات اقتصادي و نظامي مشغول مذاکره است. عراق اخيراً از شمول بند هفتم منشور سازمان ملل خارج شده است.

 


نيروهاي ارتش سوريه در ادامه پيشروي خود براي پاکسازي روستاها و مناطق مختلف اين کشور چندين روستا و منطقه ديگر را از وجود تروريست‌ها پاکسازي کردند و تعداد زيادي از آنها را به هلاکت رساندند.
به گزارش خبرگزاري‌ها، نيروهاي ارتش سوريه به تعقيب هسته‌هاي تروريستي در محله خالديه شهر حمص ادامه داده و در پاکسازي اين منطقه به موفقيت‌هاي زيادي دست يافتند.
ارتش سوريه روستاي عين عيسي را در استان رقه واقع در شمال سوريه آزاد کردند و به تصرف خود درآوردند.
نيروهاي ارتش پس از درگيري‌هاي شديد با افراد مسلح در محله السويداء در استان ريف دمشق موفق شدند اين منطقه را از وجود تروريست‌ها پاکسازي کنند.
ارتش سوريه به عمليات خود در محله‌هاي قديمي حمص و خالديه همچنان ادامه مي‌دهد و طي آن شماري از ساختمان‌ها را که افراد مسلح در آنها مستقر بودند به تصرف خود درآوردند و ده‌ها تن از افراد مسلح را به هلاکت رساندند و مقاديري سلاح و مهمات آنها را نيز مصادره کردند.
پيشروي‌هاي ارتش در مناطق جوبر، برزه و ديگر محله‌هاي اطراف شهر دمشق ادامه دارد و تروريست‌ها با بمب‌گذاري ساختمان‌ها مي‌کوشند جلو پيشروي نيروهاي ارتش را بگيرند.
گروه‌هاي تروريستي همچنين از شبکه طولاني تونل‌هاي حفر شده در زير شهرها استفاده مي‌کنند.
اين در حالي است که نيروهاي ارتش در استان حمص موفق شدند تعداد زيادي بمب را خنثي کنند.
منابع آگاه نظامي اعلام کردند غافلگيري همه‌جانبه تروريست‌ها در روستاها و شهرهاي مختلف سوريه باعث مي‌شود که ضربه سنگيني به افراد مسلح وارد شود و کنترل مناطق مهم و حساس در اختيار ارتش قرار گيرد.پيروزي‌هاي پي‌درپي ارتش سوريه در شرايطي صورت مي‌گيرد که دولت آمريکا نتوانست در مقابل اين پيروزي‌ها سکوت کند و بار ديگر مجبور به مداخله شد.
دولت آمريکا بار ديگر در مسائل داخلي سوريه مداخله کرد و با انتشار بيانيه‌اي مدعي شد حمله ارتش سوريه به شورشيان در استان حمص موجب کشته شدن افراد غيرنظامي مي‌شود.
سخنگوي وزارت خارجه آمريکا خواستار حضور فوري سازمان‌هاي بين‌المللي از جمله صليب سرخ در مناطق درگيري در سوريه شد. ادعاهاي آمريکا درحالي مطرح مي‌شود که دولت اين کشور رسما از حمايت نظامي و لجستيکي خود از شورشيان مسلح سوريه خبر داده است، امري که به تشديد درگيري‌ها و ادامه جنگ و خونريزي در کشور منجر شده است.
از سوي ديگر، وزير خارجه روسيه طي سخناني اظهار داشت که آمريکا بايد مواضع خود را در مورد سوريه مشخص کند.
لاوروف در آستانه ملاقات خود با جان کري همتاي آمريکايي خود اعلام کرد ايالات متحده بايد مواضع خويش در قبال برگزاري کنفرانس بين‌المللي ژنو2 را مشخص کند.
وي پيش از اين نيز تاکيد کرده بود مقامات واشنگتن بايد بين برگزاري ژنو2 و کمک تسليحاتي به شورشيان مسلح در سوريه يکي را انتخاب کنند.
در همين حال نمايندگان مجلس آمريکا طرحي را ارائه دادند که دولت اوباما را از مداخله در امور سوريه بدون موافقت کنگره باز مي‌دارد.
به گزارش روزنامه هيل، اين سه طرح که هفته گذشته ارائه شد، بودجه مورد نياز براي تامين شبه نظاميان مسلح در سوريه را محدود مي‌کند. اين طرح‌ها همچنين کاخ سفيد را از مداخله در درگيري در سوريه بدون موافقت کنگره باز مي‌دارد.
ساير رويدادها
* ائتلاف مخالفان دولت سوريه اذعان کرد 60 هزار تروريست‌ خارجي براي کمک‌رساني به مخالفان وارد خاک سوريه شده‌اند.
* وزير خارجه عربستان از کشورهاي اروپايي خواست تا تصميم خود در لغو تحريم تسليحاتي مخالفان سوري را اجرايي کنند.
* اتحاديه اروپا و شوراي همکاري خليج‌فارس از همه طرف‌ها خواستند براي بحران سوريه يک راهکار سياسي فوري پيدا کنند.
* معاون دبيرکل حزب‌الله لبنان گفت، حمايت کشورهاي عربي از تروريست‌ها در سوريه سبب خوشحالي آمريکا و اسرائيل است.
* دولت امارات با صدور بخشنامه‌اي همه شرکت‌هاي موجود در کشور را موظف کرد از استخدام اتباع فلسطين، سوريه و شيعيان لبنان خودداري کنند.
* نخست‌وزير سوريه کشته شدن هفت نفر از کارمندان وزارت آموزش و پرورش اين کشور در حمله گروه‌هاي تروريستي به هلي‌کوپتر حامل آنان در اطراف حلب را محکوم کرد.

 


همزمان با برگزاري مسابقه فينال جام کنفدراسيون‌ها هزاران نفر از مردم برزيل در اعتراض به سياست‌هاي دولت به خيابان‌ها ريختند.
به گزارش خبرگزاري‌ها ديروز همزمان با مسابقه فينال دو تيم فوتبال برزيل و اسپانيا و علي‌رغم حضور گسترده پليس ضد شورش هزاران نفر از مردم ريودوژانيرو در نزديکي ورزشگاه «ماراکانا»، محل برگزاري ديدار فينال تجمع کردند و بر ضد دولت اين کشور شعار دادند.
معترضان به سوي پليس سنگ و بمب‌هاي دست‌ساز پرتاب کردند و پليس نيز در پاسخ از گاز اشک‌آور استفاده کرد.
معترضان خواستار کاهش هزينه‌هاي دولت در زمينه فوتبال و افزايش خدمات بهداشتي، درماني و آموزشي هستند.
اين اعتراض‌ها حدود يک ماه پيش و در اعتراض به افزايش قيمت بليت اتوبوس آغاز شد اما به سرعت تبديل به يک اعتراض سراسري عليه سياست‌هاي اقتصادي دولت شد. تاکنون 9 نفر در اين سلسله اعتراضات که با سرکوب گسترده پليس همراه بوده است کشته شده‌اند.

 


جنگ دو ساله سوريه علاوه بر تخريب 9000 ساختمان دولتي 15 ميليارد دلار خسارت برجاي گذاشته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، عمر ابراهيم غلاونجي وزير اداره امور داخلي سوريه اعلام کرد، جنگ دو ساله سوريه 15 ميليارد دلار خسارت به بخش عمومي سوريه وارد کرده و بسياري از ساختمان‌هاي دولتي و زيربنايي تخريب شده‌اند.
وي افزود، اين خسارت‌ها نتيجه حملات تروريستي به ساختمان‌هاي دولتي و تأسيسات زيربنايي است.
به گفته وي حملات تروريست‌ها باعث تخريب بسياري از شهرها، کارخانجات توليدي و تأسيسات شده است و توليد نفت و صادرات را متوقف کرده است. خسارت وارده به منابع انساني اين کشور بسيار شديد است. بيش از يک ميليون تن از مردم سوريه از اين کشور گريخته و ميليون‌ها تن ديگر در جريان جنگ داخلي سوريه بي‌خانمان شده‌اند.
اما عبدالله الدرداري، وزير سابق شهرسازي سوريه نيز نظر ديگري دارد و اخيراً کل خسارت وارده به اقتصاد سوريه را 60-80 ميليارد دلار برآورد کرده است.
وي افزود، اقتصاد سوريه حدود 35 درصد سير نزولي داشته و اين در حالي است که اين کشور در پنج سال قبل از شروع جنگ سالانه، رشد اقتصادي شش درصد را تجربه کرده بود.اقتصاد سوريه 40 درصد از توليد ناخالص داخلي خود را از دست داده و منابع خارجي‌اش به شدت کاهش يافته است.عبدالله الدرداري گفت، پيش از اين بحران 500 هزار تن بيکار بودند اما در حال حاضر اين تعداد به 2/5 ميليون نفر رسيده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10