(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 11 تـیـر 1392 - شماره 20531

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مصر در يک قدمي تحول تازه (يادداشت روز)
کيهان و خوانندگان
کلک (گفت و شنود)
احمدي‌نژاد در اجلاس مسکو عنوان کرد
پيشنهادهاي ايران به کشورهاي صادرکننده گاز
آخرين خبرها از تشکيل کميته مشترک مجلس و دولت جديد
درس تاريخ به روحاني اين است دولت ‌آمريکا هميشه خيانت مي‌کند ( خبر ويژه)
اپوزيسيون از اين مستأصل‌تر پيدا مي‌شود؟! ( خبر ويژه)
... خاکت به سر ترقي معکوس کرده‌اي! ( خبر ويژه)
جان کري: دولت سوريه سقوط کند تروريست‌ها روي کار مي‌آيند ( خبر ويژه)
 


مصر در شرايط حساسي قرار گرفته و روند برخورد حکومت فعلي با مخالفان به گونه‌اي است که راه حل‌هاي سياسي را به حاشيه برده و غيرقابل تحقق مي‌کند. طبعا در اين فضا نگاهها به نقطه سومي دوخته مي‌شود که اين روزها به درستي يا نادرستي و بطور واقع يا غيرواقع «بي‌طرف» جلوه مي‌نمايد. با اين وصف مي‌توان گفت مصر طي روزهاي آينده با وضعيتي کاملا جديد مواجه خواهد شد.
روند تحولات طي هفته‌هاي اخير به تشديد تنش‌ها و شکاف‌ها منجر گرديد و برخلاف آنچه تصور مي‌شد، گذشت زمان و ابزارهاي تشويقي و تنبيهي حکومتي نتوانستند فضا را براي تفاهم و يا پذيرش آماده نمايند. محمد مرسي اگرچه بسيار مصمم در محيط کارش حاضر بود و بر جايگاه مشروعيت‌بخش خود تکيه مي‌کرد اما نتوانست ديگران را به پذيرش اين مشروعيت متقاعد نمايد. اظهارنظرهاي او که معمولا توأم با کنايه‌ زدن به رقبا و يادآوري جايگاه قانوني خويش بود، آتش اختلاف را افروخته‌تر کرد و اين نشان داد که مرسي و جريان اخوان‌المسلمين شرايط را درک نمي‌کنند و برگه‌هاي لازم را براي تغيير وضعيت در اختيار ندارند. اين در حالي است که عدم کاهش اعتراضات يک وجه اصلي مديريتي رئيس‌جمهور را برملا کرد: «ناتواني در اداره امور». وقتي هواداران مرسي هم متوجه مي‌شوند که او قادر نيست به عنوان رئيس‌جمهور شرايط را به نفع «رسيدن به راه حل» مديريت نمايد از اطراف او پراکنده مي‌شوند کما اينکه ابوالفتوح، سليم العوا و احزابي نظير الوسط طي ماه‌هاي گذشته به صفوف مخالفان پيوسته و مرسي را با مشکلاتش تنها گذاشتند. مسلما در ميان توده‌هاي راي‌دهنده نيز اين بدگماني نسبت به توانايي‌ها و صلاحيت‌هاي مرسي به وجود آمده است کما اينکه بعضي از خبرها بيانگر آن است که دست‌کم 15 ميليون نفر از شهروندان مصري برگه عدم کفايت مرسي را امضا و حکم به برکناري او داده‌اند.
اخوان‌المسلمين اساسا راه را اشتباهي رفته است. مصر پس از پيروزي نيازمند يک کميته هدايت انقلاب بود به گونه‌اي که رهبران گروه‌هاي اصلي شرکت‌کننده در انقلاب بايد در اين کميته حضور يافته و مسير توافقي حرکت کشور را تفاهم مي‌کردند. اين کميته رهبري مي‌توانست پيش‌نويس قانون اساسي جديد را آماده کند و براي بحث درباره آن تقاضاي تشکيل مجلس موسسان نمايد و پس از تصويب در مجلس موسسان، اين قانون را به رفراندوم بگذارد و پس از تصويب توسط مردم ساختارهاي برآمده از قانون اساسي جديد را با همکاري کميته رهبري انقلاب و در مواردي با راي مستقيم مردم بچيند. مسلما در اين شرايط هم قانون جديد، هم ساختارهاي نوين و هم افراد مسئول از مشروعيت و مقبوليت برخوردار شده و به عنوان «ميراث انقلاب» و «امانت مردم» مورد حمايت ملي قرارگرفته و اين شرايط به وجود نمي‌آمد کما اينکه عراقي‌ها اين مسير را رفتند و امروزه با نهادهاي قانوني بسياري از مشکلات خود را حل مي‌کنند و دخالت غرب و بعضي از دولت‌هاي دخالت‌گر عربي هم نتوانسته به اين نظم آسيب بزند.
مصر مرسي و اخوان متاسفانه از همان آغاز، راه را اشتباه رفت. در يک سال اول پس از پيروزي انقلاب، به جاي آن که رهبران گروه‌هاي شرکت‌کننده در انقلاب نظم نوين را در دست داشته باشند، اداره امور مصر به دست فرمانده ارتش مبارک، «محمد حسين طنطاوي» قرار گرفت. اين فرماندهان ارتش بودند که پيش‌نويس قانون جديد را تهيه کردند و در حالي که فقط تغييرات اندکي نسبت به قانون اساسي قبل داشت، به تصويب رساندند. براساس اين قانون اساسي معيوب، انتخابات مجلس شعب مصر برگزار شد و اساسا معلوم نبود که ماموريت اين مجلس قانون‌گذاري است يا تهيه پيش‌نويس قانون اساسي جديد. از اين رو از همان ابتدا ميان رهبران احزاب پيروز- اخوان‌المسلمين و گروه‌هاي شبه‌سلفي- و شوراي عالي نظامي کشور درباره ماهيت و وظايف اين مجلس اختلاف نظر جدي وجود داشت و زماني که رهبران اخوان مهمترين ماموريت مجلس جديد را تدوين قانون اساسي دانسته و حدود 100 نفر از نمايندگان مجلس را مامور تدوين کردند، شوراي عالي نظامي از طريق «دادگاه قانون اساسي»، مجلس را غيرقانوني خوانده و تعطيلي آن را اعلام کردند اما با اين وجود آن هيئت 100 نفره کار خود را ادامه داد. در اين بين بدون آنکه وضعيت مجلس شعب مشخص باشد، انتخابات رياست جمهوري برگزار شد و کانديداي اخوان‌المسلمين و سلفي‌ها با رأي بسيار شکننده‌اي و با اختلاف حدود 400 هزار رأي به پيروزي رسيد اين در حالي بود که اخواني‌ها قانون اساسي دوره مبارک و قانون اساسي تغيير يافته شوراي عالي نظامي را قانوني نمي‌دانستند! و اين سؤال را بي‌پاسخ مي‌گذاشتند که چگونه از دل قانون نامشروع، رئيس جمهور مشروع بيرون مي‌آيد.
در اين فضا رئيس جمهور دست به اقداماتي از قبيل تغيير دادستان کل و اعضاي شوراي قانون اساسي مي‌زد بدون آنکه بگويد اين تغييرات را براساس کدام اصول قانوني و کدام قانون مشروع انجام مي‌دهد. مرسي در ادامه پيش‌نويس قانون اساسي گروه 100 نفره را به رأي گذاشت و موفق به «کسب رأي شکننده» شد. در واقع در اين همه‌پرسي حدود 25 درصد از واجدان شرايط رأي، به قانون اساسي جديد رأي دادند در حالي که جايگاه پرعظمت قانون اساسي به آراء اکثريت مطلق و حتي دو سوم آراء احتياج دارد! با اين حال اين سؤال حقوقي وجود داشت که مرسي با کدام قانون اين همه‌پرسي را برگزار کرده است.
مخالفان مرسي با تکيه بر رفتار غيرقانوني محمد مرسي و اخوان‌المسلمين و با توجه به رأي شکننده اخوان‌المسلمين به ميدان آمدند و مطالباتي را مطرح کردند که به مرور بر تعداد آنان افزوده مي‌شد و در نهايت، اين مطالبات به ابطال نتايج انتخابات رياست جمهوري و توقف روند برگزاري انتخابات مجلس شعب رسيد. با توجه به آنچه گذشت اخواني‌ها و مرسي بايد اين واقعيت را مي‌پذيرفتند که از پشتوانه قاطع مردمي و از جايگاه حقوقي مستحکمي برخوردار نيستند و راه توافق و گفت‌وگو با مخالفان را در پيش مي‌گرفتند اما اگرچه در فاصله شش ماه گذشته گفتگوهايي ميان طرفين شکل گرفت، توافقي به دست نيامد و اخواني‌ها بخصوص روي نهايي بودن تصويب قانون اساسي و عدم امکان تعويق زمان انتخابات تأکيد مي‌نمودند. کار به جايي رسيد که از حدود يک ماه پيش مخالفان که حالا به يک جبهه گسترده تحت عنوان «جبهه تمرد» تبديل شده بودند روز 30 ژوئن- 9 تير- را به‌عنوان روز تعيين تکليف قرار دادند. در اين فاصله مرسي و اخواني‌ها مي‌توانستند بخش زيادي از خواسته‌هاي معترضين را شامل پذيرش لغو قانون اساسي جديد و موکول کردن زمان و نحوه برگزاري انتخابات به توافق جامع دولت و گروه‌هاي موافق و مخالف بپذيرند و از اين طريق ضمن مهار مخالفت‌ها، از تعداد مخالفين خياباني‌ بکاهند اما اخوان راه مخالفت را انتخاب کرد و بر قانوني بودن قانون اساسي و بي‌شبهه بودن انتخابات رياست جمهوري تأکيد کرد. نتيجه اين عدم پذيرش اين شد که مخالفان در روز موعود شعار «ار حلوا» را عليه مرسي و اخوان سر دادند و بعضي از ناظران گفتند که تعداد افراد مخالف شرکت کننده در تظاهرات 30 ژوئن از 7 ميليون نفر فراتر رفت و حال آنکه افرادي که در اصل انقلاب شرکت کرده و نظام مبارک را سرنگون کرده بودند از 3/5 ميليون نفر فراتر نبودند.
مرسي و اخوان در طول يکسال گذشته اشکالات گسترده‌اي داشتند اما اگر بخواهيم اشتباهات و خطاهاي آنان را در يک سطر بيان کنيم بايد بگوئيم اخواني‌ها سياست خود را بر مبناي «ابهام»، «ترديد» و «تأخير» بنا کردند و در هيچ حوزه‌اي حرف صريح و قابل قبولي نزدند. مواضع اخواني‌ها در حوزه اقتصاد اصولاً معلوم نبود و حال آنکه مرسي وعده داده بود که در 100 روز اول رياست‌جمهوري خود گام‌هاي مهمي در اين حوزه براي کاهش مشکلات اقتصادي مردم به خصوص در بخش‌هاي کشاورزي، حمل و نقل و امور شهري بردارد. اخوان‌المسلمين در حوزه سياست خارجي هيچ حرف روشني ارائه نکرد نه در مسئله فلسطين مواضع ممتازي داشت که کسي بتواند فرق مواضع مرسي و مبارک را در اين مسئله استراتژيک دريابد و نه در موضوع انقلاب‌هاي عربي تفاوتي ميان نگاه مبارک و اخوان ديده شد به‌گونه‌اي که تا امروز هم اخوان با خواسته‌هاي به حق بحريني‌ها و يمني‌ها بيگانه‌اند. موضع مرسي درباره ايران حتي از موضع مبارک نيز عقب افتاده‌تر بود. مرسي هيچگاه جرأت نکرد با صراحت از روابط با ايران حرف بزند و آنگاه که براي حل مشکلات خود به رهبران ايران نامه نوشت نتوانست پاي درخواست کمک خود بايستد. مرسي درمواجهه با موضوع سوريه نتوانست مواضعي متفاوت از مواضع امثال ملک‌عبدالله و شيخ زايد بگيرد و حال آنکه او بر اثر يک انقلاب مردمي بر سر کار آمده بود. موضع ضعيف اخوان در مسائل منطقه‌اي برخاسته از طبع به شدت محافظه‌کار اخواني‌ها از يک سو و عدم درک درست تحولات بود. امروز اخوان و مرسي در حالي غرق در مشکلات سياسي شده‌اند و در آستانه سقوط قرار دارند که هواداران داخلي و پشتيبانان واقعي خود در خارج را سرخورده کرده‌اند و اين در حالي است که عليرغم تقاضا و تلاش فراوان نتوانسته‌اند هيچ جايگاهي نزد دولت‌هاي اروپايي و دولت‌هاي عربي پيدا نمايند.
آنچه مي‌توان با قاطعيت گفت اين است که مصر در آستانه يک تحول بزرگ قرار دارد و ممکن است اين تحول مثبت و سازنده نباشد و محصول آن روي کارآمدن يک دولت نظامي باشد که عنوان «موقت» داشته ولي براي چندين سال عنان قدرت مصر را در اختيار بگيرد. در عين حال در کنار اين نگراني، اين سؤال مهم وجود دارد که آيا مردم بزرگ مصر تا آنجا با هم اختلاف پيدا مي‌کنند و درگير مي‌شوند که بار ديگر به حکومت نظاميان وابسته به غرب تن دهند؟
سعدالله زارعي

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پيام کوتاه 30002323
* سناريوي جديدي که با نام حقوق شهروندي کليد خورده همسو با گزارش حقوق‌بشري احمد شهيد عنصر دست نشانده سازمان سيا است. اين بازي قصد دارد حضور ميليوني مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و هر از گاه با ايجاد چالش در امور جاري و برنامه رفع مشکلات مردم خواسته و تمايلات دشمنان بيروني را بر جامعه تحميل کند.
طالعي
* آقاي روحاني رئيس‌جمهور منتخب کشور با تجربه بيش از سه دهه‌اي از انقلاب و جمهوري اسلامي مي‌داند که بايد بيش از پيش مراقب دام‌هاي شياطين بود. راهش هم اين است که در مسير اصلي انقلاب حرکت بکند و از رهبري اطاعت داشته باشد.
1480---0938
* به نظر مي‌رسد آقاي روحاني رئيس‌جمهور منتخب کشور منظورش از اين بيان که نبايد به هيچ کشوري توهين شود شعار مرگ بر آمريکا و انگليس و اسرائيل نيست. چرا که اعلام نفرت از دشمنان جزء آموزه‌هاي دين اسلام است و همه مسلمانان به ويژه ايرانيان بايد روي مواضع دشمن شناسانه خود بايستند.
1480---0938
* به آقاي روحاني رئيس‌جمهور منتخب کشور عرض مي‌کنيم ما پيروزي‌ها و موقعيت ممتاز منطقه‌اي خويش را با تهديدزدايي بدست آورده‌ايم. توصيه مي‌کنيم ايشان تهديدزدايي را سرلوحه سياست خارجي قرار بدهد. چون تنش‌زدايي که مطرح مي‌شود امتحان خودش را در دوره حکومت اصلاح‌طلبان داده و جز عقب‌نشيني نتيجه‌اي در بر نداشته است.
1062---0915
* فردي از دوستش حال و احوال پدر و مادرش را پرسيد جواب شنيد که هر دو عمرشان را داده‌اند به شما. پاسخ داد اگر عمري داشتند خودشان بهره‌مند مي‌شدند. حال حکايت اصلاح‌طلبان زمان ما شده که مطرح مي‌کنند در انتخابات رياست‌جمهوري موفق به جلب آراء مردم شده‌اند. بايد پاسخ بدهيم اگر راي داشتيد در صحنه انتخابات مي‌مانديد و جا خالي نمي‌کرديد يعني اينکه آقاي عارف را مجبور به کنار کشيدن نمي‌کرديد.
6271---0914
* کوچکترين اشاره کيهان به مسائل سياسي جناح‌ها، در روزنامه‌هاي زنجيره‌اي پاسخ داده مي‌شود اين نشان از آن دارد که شديدا به خبر کيهان حساس هستند و ترس از آينده باعث شده تا به اين رقابت‌ها ادامه دهند. تاکنون مواضع و روشنگري‌هاي کيهان باعث سردرگمي بعضي شده است.
نصيري
* در سخنراني اخير آقاي حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب کشور خوشحال شديم که ايشان دست رد به سينه اصلاح‌طلبان زد در ضمن به عنوان يک برادر کوچکتر به ايشان توصيه مي‌کنيم غير از رهبري که از ارکان نظام محسوب مي‌شود خود را مديون هيچ فرد ديگري نداند و مستقل باقي بماند اين رمز استمرار محبوبيت حقيقي بين مردم است.
عليمرداني
* به آقاي نوبخت عرض مي‌کنم از کدام مطالبات اصلاح‌طلبان سخن مي‌گوييد؟ آيا منظور شما مطالباتي است که واکنش مردمي 9دي 88 را در پي داشت؟
7941---0912
* چند سال پيش در مراسم جشن نيمه‌شعبان در مسجدي در زاهدان عده‌اي به شهادت رسيدند، امسال شيعيان مصر در چنين شبي به خاک و خون کشيده شدند. همچنين صدها شيعه در تاسوعا و عاشورا در پاکستان و عراق و... نشان مي‌دهد که دشمنان با دو بال و عامل پيشرفت پيروان اهل بيت(ع) يعني انتظار و محرم مشکل اساسي دارند. چيزي که قبلا تئوريسين‌هاي آمريکايي مثل فوکوياما به آن اعتراف کرده بودند.
1648---0915
* از دولت منتخب که خود يک روحاني است انتظار مي‌رود نسبت به گسترش و ارتقاي فرهنگ عفاف و حجاب همت گمارد.
3730---0910
* وقتي در اخبار روزنامه خواندم که چند نفر اراذل و اوباش يک محله يک بسيجي را به قصد کشت مجروح کرده‌اند و با گذاشتن وثيقه آزاد مي‌گردند غصه‌ام گرفت. بنويسيد با چنين رويه‌اي در دستگاه قضايي بعيد است عدالت در کشور استقرار پيدا کند.
يک پيام
* از متوليان امر درخواست مي‌شود با فروشندگان فيلم‌هاي منافي عفت خارجي و ايراني و داروهاي کمياب و بعضا تقلبي و آلوده در ميدان امام خميني(ره) برخورد کنند. به عنوان يک شهرستاني وقتي از اين محل عبور کردم از بي‌تفاوتي نيروي انتظامي نسبت به فعاليت علني اين افراد تعجب کردم.
4597---0915
* از مسئولين آموزش و پرورش درخواست مي‌شود که با توجه به تاخير در تحويل کارت طلايي بيمه‌ فرهنگيان نام کارت طلايي را تغيير دهند. متاسفانه بيمارستانهاي دولتي هم اين کارتها را نمي‌پذيرند. آخر فروردين اعتبار کارت بيمه تمام شده و تا 9 تير 92 هنوز تمديد نشده است.
محمدي از شادگان
* استان مازندران يکي از مناطق قطب کشاورزي و منابع طبيعي است و بايد اهتمام ويژه‌اي به آب و خاک سالم آن نمود. با توجه به شرجي و نمناک بودن محيط بوي بد زباله و فاضلاب سلامت مسافرين و مردم بومي را تهديد مي‌‌کند لازم است با در نظر گرفتن مکانهاي خشک نسبت به جمع‌آوري و امحاء و بازيافت زباله‌ها اقدام گردد.
7902---0919
*‌در روستاي جيرباغ و دهنه ‌ سر از توابع لاهيجان در گيلان روستائيان از آب لوله‌کشي بهداشتي محروم هستند. لوله‌کشي گاز نيز نشده مردم هر روز دنبال کپسول گاز و نفت هستند. بنويسيد تا کي بايد اين وضع را تحمل بکنيم؟
7921---0912
* آيا بهتر نبود که براي قشر رانندگان تاکسي مثل کارمندان سبد کالاي مخصوص ماه مبارک رمضان در نظر گرفته مي‌شد تا دلگرم به کار شده و در طول اين ماه بهتر خدمت‌رساني مي‌کردند؟
1667---0919
* جاده سولقان از يک سو در اثر احداث بزرگراه شمال ريزش پيدا کرده از طرف ديگر به دليل لوله‌کشي گاز آسفالت آن از بين رفته به طوري که اين جاده در حال حاضر وضع اسفناکي دارد و خطرساز شده است.
اميدوار
* از شرکت عمران شهر پرديس تقاضا مي‌شود براي صدها کاميون که با تردد روزانه از خيابان شهيد ستاري واقع در انتهاي بلوار خليج‌فارس آسايش را از اهالي سلب کرده‌‌اند فکري بکنند.
قاسمي
* فاصله مستقيم بين نيشابور و مشهد مقدس بيش از 70 کيلومتر نيست. ولي جاده ارتباطي کنوني از گذشته به‌گونه‌اي احداث شده که دو برابر اين مقدار است. غرض اينکه مي‌توان با احداث جاده‌اي جديد و حساب شده در حواشي ارتفاعات بينالود فاصله کنوني را به مقدار زيادي کاهش داد و در وقت و انرژي صرفه‌جويي زيادي کرد.
7902---0919

 


گفت: ماجراي حزب آقاي عارف به کجا رسيد؟
گفتم: دو حزب منحله مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب، گفته‌اند عارف ظرفيت لازم براي تشکيل يک حزب را ندارد!
گفت: منظورشان چيست؟!
گفتم: رئيس ستاد انتخاباتي عارف مي‌گويد، براي تشکيل حزب با برخي از گروه‌هاي اصلاح‌طلب رايزني‌هايي انجام داده‌ايم!
گفت: از کنار هم گذاشتن اين دو خبر معلوم مي‌شود که دو حزب منحل شده مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب قصد دارند در پوشش حزب آقاي عارف دوباره به عرصه سياسي کشور بازگردند!
گفتم: ايول!... دانش‌آموز تنبلي زنگ زد به ناظم مدرسه و گفت؛ آقاي ناظم! پسر بنده مريض شده و امروز به مدرسه نميآد. ناظم پرسيد؛ جنابعالي؟! و دانش‌آموز گفت؛ آقا اجازه! خب! من بابام هستم ديگه!

 


رئيس‌جمهور کشورمان که به روسيه سفر کرده پيشنهادهاي خود را به اجلاس کشورهاي صادرکننده گاز ارائه کرد.
به گزارش ايسنا، محمود احمدي‌نژاد با حضور در اجلاس کشورهاي صادرکننده گاز اظهار کرد: انرژي ارزان و ارائه آن مهم‌ترين عامل اقتصادي در جهان است و تنظيم شرايط و کنترل آن در بحث تنظيم سياست‌هاي راهبردي نقش بسزايي دارد.
وي افزود: امروز گروهي که سابقه سياه برده‌داري را يدک مي‌کشند با تسلط انحصاري به مراکز تصميم‌گيري جهان تبعيض و فقر را به اکثريت کشورها تحميل مي‌کنند و مانع رسيدن جامعه جهاني به رفاه شده‌اند و اصرار دارند که با تسلط بر معادن و منابع جهان قيمت آن را به نفع خود تعيين کنند.
احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: اين کشورها از جنگ ارزي و فشار سياسي نيز براي تحميل خواسته‌هاي خود به بازار جهاني و ملت‌ها استفاده مي‌کنند.
وي خطاب به سران کشورهاي صادرکننده گاز، اظهار کرد: امروز بايد با کمک يکديگر جهان و مديريت بخش‌هاي گوناگون آن از جمله اقتصاد را از انحصار خارج و زمينه مشارکت عادلانه و عمومي را فراهم کنيم.
احمدي‌نژاد همچنين با بيان اين‌که بخش اصلي منابع فسيلي و گاز به ملت‌ها تعلق دارد، خاطرنشان کرد: مي‌توانيم با يک مشارکت جمعي و هدفمند حقوق ملت‌هاي خود را استيفا کنيم. شايسته نيست خريداران انرژي بيش از صاحبان اصلي آن سود ببرند.
رئيس‌جمهور با تاکيد بر اين‌که ما اضافه بر حق و عدالت چيزي نمي‌خواهيم، گفت: قيمت‌گذاري عادلانه بر انرژي به ويژه گاز بسياري از نابرابري‌ها را برطرف و زمينه سلطه‌گري‌ها را از بين مي‌برد.
وي با اشاره به تشکيل مجمع کشورهاي صادرکننده گاز، ضمن اين‌که تشکيل اين مجمع را ابتکاري در جهت مشارکت عادلانه منابع و بازار جهاني دانست، به بيان پيشنهادهاي خود در اين رابطه پرداخت.
احمدي‌نژاد تهيه و تصويب مکانيزم‌هاي روشن براي قيمت‌گذاري عادلانه انواع گاز و اجراي آن از سوي اين کشورها به طور مشترک را از جمله اين پيشنهادها عنوان کرد.
وي همچنين تبادل تجربيات فني و اجرايي اعضا در زمينه پالايش و تبديل به عنوان يک بستر همکاري سازنده و مشترک و گسترش اين تبادل تجربيات را از ديگر پيشنهادي خود به اين مجمع عنوان کرد.
رئيس‌جمهور همچنين در ادامه اظهار کرد: سرمايه‌گذاري و همکاري مشترک، اکتشاف و بهره‌برداري بين اعضا بايد گسترش پيدا کند و همچنين با ايجاد سازوکار معين فرصتي براي کمک به کشورهاي ضعيف و فاقد انرژي فسيلي لازم است تا پيشنهاد شود.
وي در ادامه گفت: زندگي پرشکوه و زيبا و حاکميت عدالت و کرامت و آزادي حق همه انسان‌ها و وعده الهي است و به لطف خداوند انسان‌ها در مسير شکوفايي استعدادهاي الهي و زيبايي‌هاي معنوي در حرکتند و ايمان و عشق به عدالت روزافزون است.
احمدي‌نژاد خاطرنشان کرد: استقرار کامل عدالت در جهان که با خواست و مشارکت جمعي ملت‌ها و در سايه توحيد حاصل مي‌شود، سرآغاز زندگي حقيقي و شايسته بشري است که با حضور صالحان و مصلح کل و انسان کامل و امام عشق و زيبايي محقق خواهد شد.
رئيس‌جمهور همچنين خطاب به سران کشورهاي صادرکننده گاز در اين اجلاس گفت: ‌بياييم با پافشاري بر عدالت و مديريت مشترک جهاني و با همکاري و دوستي سهمي در اين رويداد بزرگ داشته باشيم.
شايان ذکر است: دومين نشست سران جي‌يي‌سي‌اف، فرصت تقويت همکاري ميان کشورهاي عضو را بر مبناي اساسنامه آن، ترويج و تبادل ديدگاه‌ها درباره بازار و صنعت گاز در عالي‌ترين سطح فراهم و جي‌يي‌سي‌اف را به عنوان خط مشي و پايگاهي براي مذاکره با مصرف‌کنندگان در زمينه گاز نمايان و مطرح مي‌کند.
اعضاي مجمع صادرکنندگان گاز 42درصد از توليد گاز جهان، 70درصد از ذخاير گازي جهان، 38 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 85 درصد از تجارت گاز طبيعي مايع شده (ال‌ان‌جي) را در اختيار دارند.
13کشور الجزاير، بوليوي، مصر، گينه استوايي، ايران، ليبي، نيجريه، قطر، روسيه، ترينيداد و توباگو، ونزوئلا، امارات متحده عربي و عمان از اعضاي اين مجمع جهاني به شمار مي‌روند.
هلند، قزاقستان و نروژ نيز به عنوان عضو ناظر در مجمع کشورهاي صادرکننده گاز مطرح هستند که عراق نيز به تازگي به اين جمع پيوسته است.
احمدي نژاد: تعميق روابط با ملت‌هاي مستقل يکي از سياست‌هاي راهبردي ايران است
رئيس‌جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر لزوم انسجام ميان ملت‌ها و دولت‌هاي مستقل در برابر زياده‌خواهان تصريح کرد: گسترش و تعميق روابط با ملت‌هاي مستقل به ويژه ملت‌هاي منطقه آمريکاي لاتين از سياست‌هاي راهبردي و قطعي جمهوري اسلامي ايران است.
محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلي در جريان سفر به روسيه، در ديدار اوو مورالس رييس جمهور بوليوي با بيان اينکه ديدار مسئولان جمهوري اسلامي ايران و بوليوي در حقيقت تجديد تعهدي نسبت به دفاع از ملت هاي مستقل است، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران و بوليوي با يکديگر برادر بوده و اهداف بسيار بزرگي دارند و در اين راستا روابط دو کشور بايد روز به روز تقويت شده و گسترش يابد.
رييس‌جمهور با اشاره به اينکه تحولات بزرگي در انتظار جامعه بشري است و بسياري از مناسبات فعلي موجود در عرصه بين الملل تغيير خواهد کرد، گفت: روابط جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي مستقل بسيار عميق و دوستانه بوده و به سادگي نمي توان در اين روابط خللي ايجاد کرد و در اين راستا دولت آينده ايران نيز حتما در جهت تقويت و گسترش اين روابط فعاليت خواهد کرد. احمدي‌نژاد با اشاره به تحولات منطقه به ويژه جريانات سوريه تصريح کرد: مستکبران و غربي ها علاقمند به ادامه اين شرايط در سوريه هستند، چرا که اين وضعيت باعث انتقال ناامني به ديگر کشورهاي منطقه شده و از سوي ديگر موجبات آسايش خاطر رژيم صهيونيستي را فراهم خواهد کرد.
به گزارش فارس، رييس‌جمهور همچنين خاطرنشان کرد: روابط جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي آمريکاي لاتين، رابطه اي راهبردي و جزو سياست هاي قطعي ايران است که هيچ تغييري در آن ايجاد نخواهد شد.
اوو مورالس رييس جمهور بوليوي نيز در اين ديدار ضمن تقدير از جمهوري اسلامي ايران و دکتر احمدي نژاد به خاطر حمايت هاي گسترده از دولت و ملت بوليوي گفت: ما همواره از جمهوري اسلامي ايران الهام گرفته و اين باعث شده تا بتوانيم در راستاي دفاع از حاکميت و استقلال بوليوي عمل کنيم.
وي تصريح کرد: ايستادگي در برابر زياده خواهان از ارزشهاي اصولي است که هيچ گاه نمي تواند کشورهاي مستقل را منزوي کند و امروز در دوراني که آمريکا و زياده خواهان قصد دارند تا ملت هاي آزاديخواه را تحت فشار قرار دهند، لازم است کشورهاي مستقل مانند ايران و بوليوي همواره در کنار هم باشند.

 


نايب رئيس مجلس با تاکيد بر اينکه چيدن کابينه يکي از حساس‌ترين وظايف رئيس‌جمهور است، آخرين اخبار از تشکيل کميته مشترک بين مجلس و دولت جديد را تشريح کرد.
محمدرضا باهنر نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از ديدار روز دوشنبه خود با حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب خبر داد و اظهار داشت: در اين ديدار ضمن تبريک پيروزي آقاي روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري، بيشتر درباره مسائل کلي کشور گفت‌وگو کرديم.
وي در ادامه با اشاره به کميته‌اي که قرار بود بين مجلس و دولت جديد براي رايزني درباره کابينه يازدهم تشکيل شود، تصريح کرد: هنوز چنين کميته‌اي تشکيل نشده است، البته ممکن است اصلا چنين کميته‌اي تشکيل نشود و اين موضوع به نظر رئيس‌جمهور منتخب بستگي دارد که بخواهد رايزني‌هاي ويژه‌اي با مجلس داشته باشد يا نداشته باشد.
باهنر همچنين با اشاره به انتظارات مجلس از دولت جديد، متذکر شد: مجلس يکسري وظايف برعهده دارد که انجام مي‌دهد، نمايندگان علاقه‌مند هستند که کار براساس تدبير پيش رود و نيروهايي که دولت آينده استفاده مي‌کند، کارآمد و مجرب باشند و خلاصه آقاي رئيس‌جمهور را گرفتار نکنند و کمک حال وي باشند.
نايب رئيس مجلس با بيان اينکه اين موضوع به ميزان مدير و مجرب بودن وزرا بازمي‌گردد، تاکيد کرد: چيدن کابينه يکي از حساس‌ترين وظايف رئيس‌جمهور است که ان‌شاءالله خدا کمک مي‌کند تا بتواند کابينه خوبي به مجلس معرفي کند.
باهنر در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که به احتمال زياد مراسم تحليف رئيس‌جمهور منتخب 13مرداد در مجلس برگزار مي‌شود.

 


«درس طولاني تاريخ به رئيس‌جمهور منتخب مردم ايران اين است که شما نمي‌توانيد به آمريکايي‌ها اعتماد کنيد و آنها اهل خيانتند.»
پايگاه اينترنتي کانترپانچ در تبيين اين ارزيابي خود، به مرور برخورد خيانت‌آميز دولت آمريکا با برخي مقامات سابق ايراني و همچنين سران ساير کشورها پرداخت و نوشت: اکنون که يک ميانه‌رو در ايران به قدرت رسيده، چه تغييري در سياست غرب ايجاد مي‌شود؟ روحاني از حمايت هاشمي‌رفسنجاني و محمد خاتمي دو رئيس‌جمهور سابق برخوردار بود. آن دو در دوره رياست‌جمهوري خود حامي بهبود روابط با آمريکا از طريق نزديک شدن به آمريکا در چارچوب همکاري بوده‌اند. اما هيچ يک در مقابل با هيچ نوع همکاري از سوي واشنگتن مواجه نشدند و همين منجر به احساس نااميدي در آنان و بدبيني فزاينده نزد رهبر ارشد در اين باره شد که آمريکا واقعاً به بهبود روابط يا همکاري با ايران علاقمند باشد.
کانترپانچ مي‌نويسد: هاشمي‌رفسنجاني که در سال 1989 به رياست‌جمهوري ايران برگزيده شد، شروع به بهبود روابط با آمريکا از طريق نشان دادن دوستي ايران کرد. «جرج بوش» پدر رئيس‌جمهوري وقت آمريکا به ايران وعده داد که چنانچه از اهرم خود در لبنان براي کمک به گروگان‌هاي آمريکايي که در آن کشور نگهداري مي‌شدند، استفاده کند، از اين اقدام تا مدت‌ها قدرداني خواهد شد و حسن‌نيت به دنبال خود حسن‌نيت مي‌آورد. بنابراين رفسنجاني با موفقيت مداخله کرد و موفق به آزادي گروگان‌هاي آمريکايي شد. اما بوش در مقابل هيچ کاري نکرد و حسن‌نيت ايران موجب نشان دادن حسن‌نيت متقابل از سوي آمريکا نشد. واشنگتن در مقابل به رفسنجاني اطلاع داد که وي نبايد انتظار قدرداني از سوي آمريکا را براي آزاد کردن گروگان‌هاي آمريکايي داشته باشد. در واقع ايران با آمريکا همکاري کرد، اما آمريکا به ايران خيانت کرد.
نويسنده اين پايگاه خبري آمريکايي، با اشاره به اينکه نايستادن دولت ايران در کنار رژيم صدام در جريان حمله به کويت نيز تغييري در رويکرد خصمانه آمريکا ايجاد نکرد، مي‌افزايد: پس از پايان دو دوره رياست‌جمهوري رفسنجاني،‌«سيدمحمد خاتمي» اصلاح طلب در انتخابات پيروز شد. خاتمي مانند سلف خود خواستار بهبود روابط ايران با آمريکا بود. وي شروع به محکوم کردن هرگونه تروريسم و ابراز تمايل به پذيرش راه‌حل دو کشور در صورتي کرد که مورد درخواست فلسطينيان باشد که به معني به رسميت شناختن ضمني دولت و کشور اسرائيل بود. سپس يازده سپتامبر فرا رسيد و دوباره ايران با آمريکا هم‌سو شد و با آمريکا عليه القاعده و طالبان همکاري کرد. دست‌کم بخشي از ائتلاف شمال که تأمين‌کننده بسياري از رزمندگان ضد طالبان در هنگام حمله آمريکا و همپيمانانش به افغانستان بود، توسط ايران تشکيل شده بود که آن را در اختيار آمريکايي‌ها قرار داد. ايران همچنين اطلاعاتي درباره اهداف متعلق به طالبان و القاعده در اختيار آمريکا قرار داد. نقش ايران در تشکيل دولت پس از سقوط طالبان حياتي بود و به اين کشور براي بازسازي ارتش افغانستان کمک کرد. اما جرج‌دبليو بوش رئيس ‌جمهوري آمريکا در عوض هيچ چيزي به ايران نداد و بوش در مقابل حسن‌نيت و کمک قابل توجه ايران در ژانويه2002 ايران را در سخنراني خود در محور شرارت جاي داد. خاتمي حيرت‌زده شد.
کانترپانچ مي‌نويسد: روحاني در حالي به مقام رياست جمهوري مي‌رسد که در دولت‌هايي خدمت کرده که اين درس‌هاي دردآور را آموخته‌اند. درس تاريخ درباره همکاري براي روحاني اين است که شما نمي‌توانيد به آمريکايي‌ها اعتماد کنيد. درسي که ايران و رئيس‌جمهوري تازه‌ آن از تاريخ آموخته همان درسي است که رئيس‌جمهوري سوريه همپيمان آنها از تاريخ سوريه آموخته است.
اين گزارش تحليلي مي‌افزايد: سوريه در چند سال اخير و پيش از آشکار شدن تمايل غرب به برکنار کردن (بشار) اسد از قدرت، مانند رفسنجاني و خاتمي، مشتاق اجراي آنچه بود که غرب از وي مي‌خواست تا به آمريکا و اسرائيل نزديک شود.
نويسنده کانترپانچ با مرور سوابق تعاملات سوريه با آمريکا و نهايتاً خيانت واشنگتن به دمشق مي‌نويسد: ساير دولت‌ها نيز درس‌هاي تاريخي مشابهي نظير آنچه سوريه تجربه کرد، آموخته‌اند و آن اينکه تلاش‌ها براي همکاري با آمريکا در بهترين حالت با سکوت و در بدترين حالت با خيانت روبرو شده است. کره‌شمالي نيز دست به تلاش‌هايي براي همکاري با آمريکا زد که با پيمان شکني و خيانت واشنگتن مواجه شد.
سايت اينترنتي کانترپانچ در پايان خاطرنشان مي‌کند: اگر حسن روحاني نيازمند درس‌هاي تاريخي بيشتري درباره پيامدهاي همکاري با آمريکا است، مي‌تواند فقط از «معمر قذافي» (رئيس‌جمهوري ليبي) بپرسد چه چيزي در مقابل همکاري با آمريکايي‌ها در دستکم 8 بار تسليم غيرعادي دريافت کرده که شامل همکاري‌هاي گسترده اطلاعاتي با آمريکا و انگليس و همکاري درباره امحاء برنامه‌هاي توليد تسليحات شيميايي، ميکربي و هسته‌اي ليبي مي‌شود. بنابراين در حالي که آمريکا در انتظار آن است که ايران و ديگر کشورها، حکومت‌هاي اصلاح‌طلبي روي کار آورند که خواستار همکاري با آمريکا هستند، ايران و بيشتر کشورهاي جهان در انتظار روي کار آمدن يک رئيس‌جمهوري اصلاح‌طلب در آمريکا هستند که واقعاً خواستار همکاري با آنها باشد.

 


«مگر سکولاريسم (جدايي دين از سياست) کف خواسته‌هاي اپوزيسيون نبود، پس چرا از يک آخوند حمايت کرديد!».
اين مطلب را شبکه صهيونيستي بالاترين خطاب به آن طيف از گروه‌هاي تندرو و اپوزيسيون نوشت با وجود دعوت يک سال گذشته به تحريم انتخابات، پس از مشاهده اوج‌گيري اشتياق عمومي نسبت به مشارکت در انتخابات، فيگور خود را عوض کرده و مدعي حمايت از حسن روحاني شده بودند. بالاترين دراين‌باره مي‌نويسد: نکته تأسف‌بار دعوت شما به شرکت در نمايش جمهوري اسلامي و دفاع از يک آخوند بود. چطور هم شعار دموکراسي سکولار مي‌دهيد و هم ادعاي حمايت از يک آخوند را داريد.
پايگاه گويانيوز- از ديگر رسانه‌هاي وابسته به محافل ضدانقلاب- در تحليلي مشابه نوشته است: در انتخابات اخير، اپوزيسيون برانداز تقريبا يقين داشت که دعوت به تحريم اين‌بار با استقبال گسترده مردم روبرو خواهد شد. نه تنها اين گروه و بلکه حتي اصلاح‌طلبان نزديک به حکومت به هيچ عنوان شرکت مردم را پيش‌بيني نمي‌کردند اما چگونه همان‌ها از کسي حمايت کردند که سالها نماينده و معتمد آيت‌الله خامنه‌اي در شوراي عالي امنيت ملي بوده و به روايت بعضي‌ها حتي از سرکوب دانشجويان در تير 78 دفاع کرده است؟
گويانيوز درعين حال اپوزيسيون را متوهم توصيف کرده و نوشته است: واقعيات تاريخي و تحليل جامعه شناختي جامعه ايران نشان مي‌دهد که هيچ يک از گروه‌هاي اپوزيسيون موجود، چه اصلاح‌طلب حکومتي، چه مذهبي، چه لائيک و سکولار، و چه سلطنت‌طلب نماينده اکثريت مردم ايران نيستند.
گويانيوز درباره علت دنده عقب گرفتن اپوزيسيون و جريان فتنه از تحريم انتخابات نوشت: علي‌رغم تحريم ساليان سال انتخابات در ايران، بخش قابل توجهي از مردم در حدود 70درصد در انتخابات شرکت مي‌کنند.
يکي از عناصر ضدانقلاب نيز در نشريه فرانسوي نوول ابزرواتور تصريح کرد: حسن روحاني هرگز اقتدار جمهوري اسلامي و رهبري را زير سوال نبرده است. او هرگز از خط قرمزهاي جمهوري اسلامي عبور نمي‌کند و به زودي اصلاح‌طلبان را نااميد خواهد کرد که خواستار آزادي بازداشت‌شدگان درگيري‌هاي 4 سال قبل هستند. جمهوري اسلامي آنها را برانداز مي‌داند. روحاني همچنين از برنامه هسته‌اي ايران کوتاه نخواهد آمد.
برخي عناصر ضدانقلاب نيز معتقدند اين هنر جمهوري اسلامي است که در سي‌وچهارمين سالگرد تأسيس خود، اپوزيسيون را مجبور کرده دست از تحريم انتخابات بکشند و در خدمت حاکميت درآيند.
همچنين وبسايت بخش فارسي العربيه در مطلبي به قلم کوروش الف (از عناصر ضدانقلاب) تصريح کرده است: بالاخره توهمات اپوزيسيون نسبت به حسن روحاني فرو خواهد ريخت. اگر گذري به سوابق وي داشته باشيم، متوجه مي‌شويم او در طول سه دهه گذشته در خدمت جمهوري اسلامي بوده تا همکاري با اصلاح‌طلبان. او نقش ويژه‌اي در سرکوب اعتراضات [آشوب] سال 78 و همچنين حصر آقاي منتظري داشت. او ياور حاکميت و رهبري آن است. مواضع برخي از کنشگران مخالف جمهوري اسلامي درباره انتخاب روحاني بسيار کودکانه است.

 


«در ايران دولت تغيير کرده نه نظام! کساني از اپوزيسيون هربار با تنفر از شيخ ياد مي‌کنند ولي حالا در انتخابات تغيير کرده‌اند. چه خوب گفت شاعر که: از دست‌بوس، ميل به پابوس کرده‌اي. خاکت به سر، ترقي معکوس کرده‌اي».
اين مطلب را پايگاه اينترنتي گويانيوز از رسانه‌هاي حامي فتنه‌سبز خطاب به برخي هم‌قطاران سابق خود نوشت که مي‌کوشند پيروزي حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني را به نام خود يا اپوزيسيون جا بزنند. نويسنده اين مطلب مي‌افزايد: شيخ حسن روحاني حتي اصلاح‌طلب هم نيست و اصلاح‌طلبان حتي از ماه‌ها پيش اعلام کردند که در اين انتخابات جايي ندارند.
گويانيوز تاکيد کرده است: برخي مدعيان بعد از 34 سال هنوز نمي‌دانند که به پابوسي شيخ تنزل کرده‌اند.
از سوي ديگر وبسايت بالاترين با مرور اظهارات رئيس‌جمهور منتخب درباره فتنه‌گران نوشت: برخي از دوستان ما خود را به خواب زده‌اند و طبيعتا کسي را که خود را به خواب‌زده نمي‌توان بيدار کرد.
بالاترين اين فراز از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني عليه عاملان تحريک به آشوبگري در 25 بهمن (موسوي و کروبي و خاتمي) را مورد توجه قرار داد که به خبرگزاري ايلنا مي‌گويد: «در روز 25 بهمن عده معدودي به بهانه حمايت از مردم مصر و تونس به خيابان‌ها آمدند که اتفاقا در شعارهاي آنها حمايتي از مردم مصر و تونس به چشم نمي‌خورد و متاسفانه با شعارهاي ضدانقلابي، موجبات خوشحالي و بهره‌برداري آمريکا، رژيم صهيونيستي و ضدانقلاب را فراهم آوردند و موجب ناراحتي قاطبه مردم شريف ايران شدند. در واقع اين حرکت ضداسلامي و ضدملي، از يک سو مي‌خواست فرياد قاطعانه ملت ايران در روز 22 بهمن را تحت‌الشعاع قرار داد و از سوي ديگر وسيله‌اي براي انحراف افکار مردم منطقه از دشمنان اصلي يعني آمريکا و رژيم صهيونيستي و شکست اخير آنان گردد... حرکت 25 بهمن گروهي فريب خورده کاملا محکوم است و قوه قضاييه بايد براساس وظايف ذاتي خود نسبت به اين حرکت ضدانقلابي اقدام نمايد. در اين شرايط حساس منطقه‌اي که خيزش‌هاي مردمي با الگوگيري از انقلاب اسلامي مردم ايران آغاز شده است، هوشياري و وحدت و انسجام مردم شريف ايران و در صحنه بودن آنان و اطاعت از رهنمودهاي ولايت‌امر و رهبري نظام و مراعات نظم و قانون از هميشه بيشتر مورد انتظار است، که بحمدالله مردم مثل هميشه به بهترين وجه با هوشياري و انسجام کامل در صحنه حضور دارند و گوش به فرمان مقام معظم رهبري مي‌باشند».

 


به گزارش خبرگزاري فرانسه از کويت، جان کري وزير امور خارجه آمريکا که در ادامه سفر خاورميانه‌اي خود به کويت آمده بود در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران که پرسيده بود «چرا مانند ليبي در سوريه دخالت نظامي نمي‌کنيد»؟! گفت: براي اينکه سوريه، ليبي نيست.
جان کري در حالي از عدم دخالت نظامي آمريکا در سوريه سخن مي‌گويد که دولت آمريکا با صراحت و به طور رسمي از ارسال سلاح براي تروريست‌هاي اعزامي به سوريه خبر داده است. اما، نکته درخور توجه در اظهارات وزير امورخارجه آمريکا، اعتراف صريح- و شايد ناخواسته- وي به تروريست بودن جرياني است که با حکومت قانوني بشار اسد در ستيز است. جان‌کري در توضيح سؤال ياد شده مي‌گويد: «دخالت نظامي در سوريه براي کل منطقه خطرناک است زيرا ممکن است به نابودي دولت سوريه و سقوط ارتش منجر شده و باعث شود که افراطيون تروريست در سوريه به قدرت برسند، از اين روي لازم است بحران سوريه از راه‌هاي ديپلماتيک و از طريق مذاکرات ژنو حل شود»!
به بيان ديگر، وزير خارجه آمريکا اعتراف مي‌کند که مخالفان دولت بشاراسد، افراطيون تروريست هستند و از آنها فقط بايد براي تضعيف دولت سوريه و وادار کردن آن به امتياز دادن در مذاکرات ژنو استفاده کرد چرا که به قدرت رسيدن آنها در سوريه مي‌تواند براي کل منطقه خطرناک باشد. گفتني است اشاره جان‌کري به ابراز نگراني جدي کشورهاي عربستان و قطر و اردن است که از انتقال قدرت در سوريه به تروريست‌هاي القاعده احساس خطر کرده و در هراس از کشيده شدن دامنه تروريسم به کشورهاي ياد شده‌اند. نگراني و اعلام خطري که مقامات عربستان، قطر، اردن و ترکيه در دو اجلاس موسوم به «دوستان سوريه» به طور جدي مطرح کرده بودند و هم‌اکنون دولت اردوغان در ترکيه با اين خطر جدي روبروست.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10