(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 11 تـیـر 1392 - شماره 20531

کوتاه اقتصادي
شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت: برچسب معيار مصرف سوخت خودروها
غيرواقعي است
گزارش کيهان از گرانفروشي و بازرسي‌هاي کليشه‌اي
وزير صنعت و تجارت اعلام کرد
رشد 5/5 برابري صادرات غيرنفتي طي 8 سال اخير
بلومبرگ گزارش داد
بازار سهام ايران پيشتاز فدراسيون جهاني بورس‌ها
رئيس هيات مديره انجمن سي.ان.جي: سازمان حمايت طي يک سال، دو بار قيمت گاز مايع سيلندري را افزايش داد
قيمت سبد کالايي ويژه کارمندان تعيين شد
   


* معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي گفت: مبناي محاسبات بودجه نرخ مرکز مبادلات خواهد بود که مرجع تعيين آن بانک مرکزي است. رحيم ممبيني درباره حذف ارز مرجع اظهار کرد:‌ از زمان ابلاغ بودجه سال جاري ارز 1226 تومان مبناي محاسبات نخواهد بود.وي با بيان اين که تعيين نرخ جديد به عهده بانک مرکزي خواهد بود، تصريح کرد: مبناي محاسبات بودجه نرخ 2450 تومان است و اگر نرخ بيشتر شد بيشتر واريز مي‌شود و بالعکس.
* سعيد عسکري‌ سرپرست اداره کل ارتباطات همراه اول شد. به گزارش روابط عمومي شرکت ارتباطات سيار ايران، مراسم معارفه مهندس سعيد عسکري مدير جديد ارتباطات اپراتور اول برگزار و از زحمات مهندس حميدرضا آقاجاني سرپرست سابق اين اداره کل تقدير شد.گفتني است مهندس سعيد عسکري داراي مدرک کارشناسي مهندسي مخابرات و کارشناسي ارشد علوم ارتباطات اجتماعي است و در 9 سال گذشته در جايگاه رئيس اداره ارتباطات همراه اول، تعاملات گسترده‌اي با رسانه‌ها و خبرنگاران داشته است. همچنين عنوان دفتر روابط عمومي همراه اول ضمن ارتقاء جايگاه به «اداره کل ارتباطات» تغيير يافته است.
* سازمان بهره‌وري انرژي ايران در واکنش به تبليغات فروش تلفني شيرهاي سنسوردار آب مورد تاييد اين سازمان طي اطلاعيه‌اي اعلام کرد: اين توليدات به هيچ عنوان مورد تاييد نيست. در اطلاعيه سازمان بهره‌وري انرژي آمده است: به تازگي افرادي سودجو در تماس تلفني با هموطنان در نقاط مختلف کشور اقدام به فروش شيرهاي سنسوردار آب کرده و در تبليغات خود به منظور جلب اعتماد مردم اين شيرها را مورد تاييد سازمان بهره‌وري انرژي ايران اعلام مي‌کنند.
در ادامه آمده است: به اطلاع هموطنان مي‌رساند سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا) به هيچ عنوان اين شيرهاي آب و عملکرد آنها را تاييد نمي‌کند.
* دومين دوره آيين معرفي و تقدير از سر‌آمدان روابط عمومي با حضور مديران، کارشناسان و صاحبنظران روابط عمومي و ارتباطات برگزار و نشان تعالي به روابط عمومي بانک صادرات ايران اعطا گرديد.
به گزارش روابط عمومي بانک صادرات ايران، در اين دوره روابط عمومي اين بانک به دليل تلاش‌هاي صورت گرفته در راستاي تعالي‌گري و طي نمودن مسير سرآمدي و کوشش در جهت ارتباط مؤثر درون و برون سازماني با مخاطبان موفق به دريافت «نشان تعالي روابط عمومي» گرديد.
*با اجراي عمليات کابل برگردان ارتباط تلفني مشترکين با پيش‌شماره‌هاي 2206 الي 2209، 2211 الي 2214، 2234 الي 2238، 3347، 5524 الي 5528، 7769، 7799، 7725، 7726، 7728، 7781 الي 7784، 2228، 2229، 2280، 2281، 2610 الي 2613 و 4450 الي 4458 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي‌شود.

 


مدير بهينه‌سازي انرژي در بخش حمل و نقل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت گفت: خودروسازان داخلي همچنان برچسب معيار مصرف سوخت غيرواقعي را بر روي خودروها نصب مي‌کنند.
محمدرضا فيض‌آبادي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اينکه برچسب‌هاي معيار مصرف سوخت مورد استفاده از سوي خودروسازان با شاخص‌هاي قيد شده در استاندارد مربوطه منطبق نيست، خاطرنشان کرد: برچسب معيار مصرف سوختي که خودروسازان از آن استفاده مي‌کنند ميزان مصرف سوخت خودروها را کمتر از مقدار واقعي آن نشان مي‌دهد.
مدير بهينه سازي انرژي در بخش حمل و نقل شرکت بهينه‌سازي مصرف سوخت ادامه داد: در واقع رتبه‌انرژي قيد شده در برچسب مصرف سوخت برخي از خودروهاي داخلي برخلاف استاندارد ملي 2-4241 است.
وي افزود: خودروسازان داخلي رتبه‌هاي غيرواقعي را در زمينه ميزان مصرف سوخت برخي خودروها اعلام کرده و اطلاعات غيرواقعي و گمراه کننده به مصرف کنندگان مي‌دهند که اين موضوع برخلاف مقررات است.
فيض‌آبادي در پاسخ به اين که چه سازماني بايد با تخلف خودروسازان در اين زمينه برخورد کند، تصريح کرد: نظارت بر حسن اجراي استانداردها برعهده مسئولان سازمان ملي استاندارد ايران است که بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.

 


در حالي که مدير بازرسي شوراي اصناف از تشکيل 3 هزار و 56 پرونده تخلف اصناف به علت گرانفروشي و... خبر مي‌دهد، دبير اتحاديه بارفروشان مي‌گويد: سيب‌زميني در ميدان ميوه و تره‌بار کيلويي 800 تا 900 تومان به فروش مي‌رسد اما در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر تهران قيمت بسيار بالاست.
به گزارش خبرنگار ما، سازمان حمايت و بازرسي شوراي اصناف معمولاً بصورت 3 ماه يکبار (فصلي) خبر از نتايج بازرسي‌هاي خود در سطح بازار و خرده‌فروشي‌ها مي‌دهند، اما وقتي با مردم گفت‌وگو مي‌کنيم، اظهار مي‌دارند، بازرسي اگر انجام مي‌شود چرا تخلف ادامه دارد. ناظر براين گفته مردم قيمت بالاي سيب‌زميني است که در حال حاضر در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر مردم با آن رو به رو هستند. چند هفته است که قيمت سيب‌زميني در مغازه‌هاي سطح شهر تهران با قيمت بيش از 2 هزار تومان عرضه مي‌شود و اين در حالي است که در ميادين اين محصول با قيمت حدود 1400 تومان عرضه مي‌شود. حال سؤال از بخش نظارتي اصناف و سازمان حمايت اين است که بازرسان در چه بخش از بازار حضور دارند و با متخلفان برخورد نمي‌کنند.
تشکيل 13 هزار پرونده تخلف
مدير بازرسي شوراي اصناف تهران از تشکيل 13 هزار و 56 پرونده در پي 74 هزار و 504 بازرسي از اصناف تهران خبر داد.
داوود اسکندري در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در خرداد ماه امسال ارزش ريالي 13 هزار و 56 پرونده تخلف ثبت شده 25 ميليارد و 19 ميليون و 56 هزار و 726 ريال بوده است.
وي ادامه داد: در کنار 74 هزار و 504 بازرسي صورت گرفته 6983 مورد شکايت مردمي نيز مورد پيگيري قرار گرفته است.
مدير بازرسي شوراي اصناف تهران تصريح کرد: بيشترين تخلفات خرداد ماه سال جاري عدم درج قيمت، گرانفروشي، عدم صدور فاکتور، قاچاق و کم‌فروشي بوده است که صنف صوتي و تصويري لوازم خانگي و تلفن همراه سردمدار قاچاق و صنف فروشندگان مرغ، گوشت و نانوايي سردمدار کم‌فروشي بوده‌اند.
اسکندري افزود: براي ايام ماه مبارک رمضان بازرسي ويژه‌اي از صنوف غذاخوري‌ها، فروشندگان کباب، حليم، جگر، مرغ، گوشت، خرما، روغن، شکر، برنج و زولبيا و باميه تدارک ديده‌ايم.
وي يادآور شد: در حال حاضر در مرحله دوم اجراي طرح شبنم هستيم که اين مرحله تنها مربوط به جنس وارداتي است.
مدير بازرسي شوراي اصناف تهران افزود: تا اين لحظه اجراي مرحله سوم طرح شبنم ابلاغ نشده است و احتمالاً مرحله سوم مرحله آخر طرح نظارت مردمي باشد.
اسکندري در پاسخ به اين سؤال که شنيده مي‌شود برچسب شبنم در سطح شهر به فروش مي‌رسد گفت: اين صحبت‌ها نيز به گوش ما رسيده است و ما با همکاري نيروي انتظامي پيگير اين قضيه هستيم اما تا به اين لحظه خريد و فروش برچسب تقلبي رؤيت نشده است.
وي همچنين درباره خبرهايي مبني بر افزايش حجم قاچاق پوشاک بيان کرد: قاچاق پوشاک آنچنان مقرون به صرفه نيست و حجم توليد داخلي جوابگوي نياز جامعه است و برندهايي هم که مشتري خاص به خود دارند از راه قانوني براي ورود کالا به کشور اقدام مي‌کنند؛ از اين رو تصور مي‌کنم که حجم قاچاق پوشاک آنچنان چشمگير و واقعي نبوده است.
مقاومت بازار در برابر کاهش قيمت سيب‌زميني
در حالي که به گفته مدير کل سبزي و سيفي وزارت جهاد کشاورزي محصول سيب‌زميني استان همدان در حجم زيادي وارد بازار شده و قيمت را در ميادين ميوه و تره‌بار تهران کاهش داده است اما برخي خرده‌فروشي‌ها همچنان در پايين آوردن قيمت‌هاي خود مقاومت مي‌کنند.
با ورود سيب‌زميني استان همدان در حجم زياد به بازارهاي مصرف، قيمت در ميادين مرکزي ميوه و تره بار ميانگين به کيلويي 800 تومان رسيده است. اين در حالي است که خرده فروشي‌هاي سطح شهر در پايين آوردن قيمت مقاومت مي‌کنند و سيب‌زميني در خرده‌فروشي‌هاي تهران تا کيلويي 2000 تومان نيز عرضه مي‌شود.
علي حاج‌فتحعلي دبير اتحاديه بارفروشان اظهار داشت: سيب‌زميني در ميدان ميوه و تره بار کيلويي 800 تا 900 تومان به فروش مي‌رسد اما در خرده‌فروشي سطح تهران، قيمت بسيار بالا است.
وي ادامه داد: براساس قانون، خرده‌فروشي‌ها مجازند تا 30 درصد بيشتر از نرخ ميادين عرضه کنند اما آنها با اين توجيه که خريد قبلي آنها گران بوده است به قيمت بالاتري در بازار و خرده‌فروشي‌ها عرضه مي‌کنند، در اين ميان خرده‌فروشي ها معتقدند قيمت ميادين را نيز دلال‌ها بالا مي‌برند و به قيمت بالاتري دست خرده‌فروش مي‌رسد.
مهدي دستور يکي از خرده‌فروش‌ها به خبرنگار فارس گفت: سيب زميني در ميادين متنوع است و از 800 تومان تا 1600 تومان قيمت مي‌خورد. ما هم مجبوريم کيلويي 2 هزار تومان در بازار بفروشيم.
اما آنچه مسلم است برخي خرده‌فروشي‌ها آسان‌ترين راه را براي خريد محصول انتخاب مي‌کنند و آن خريد از دلال‌ها است که بيشتر درب مغازه هم تحويل مي‌گيرند و طبيعي است که چنين خريدي چگونه است و همه اين اضافه قيمت‌ها را از خريدار مي‌گيرند.
براساس اين گزارش: برخي کاهش سطح زير کشت و توليد سيب‌زميني در سال جاري را عامل گراني مي‌دانند در اين زمينه با حسن خدنگي مديرکل سبزي و سيفي وزارت جهاد کشاورزي نيز گفت و گو کرديم.
خدنگي گفت: آمار توليد تابستانه سيب‌زميني 138 هزار تن مازاد دارد و هيچ نگراني در مورد توليد و عرضه وجود ندارد.
وي ادامه داد: پيش‌بيني توليد سيب‌زميني پاييزه نيز 3 ميليون و 500 هزار تن، تابستانه 820 هزار تن و زمستانه ( طراح استمرار) 180 هزار تن است که به راحتي نياز داخل را برآورده مي‌کند و بخشي نيز صادر مي‌شود.
اظهارات مردم
مردم در گفت و گو با کيهان درباره افزايش قيمت‌ها مي‌گويند: بازار ميوه، گوشت، مرغ و... از اول سال جاري رها شده و مسئولين فقط در حد حرف و ارائه آمارهاي کليشه‌اي عمل مي‌کنند، زيرا وضع بازار به خوبي نشان‌دهنده بي‌عملي مسئولان است. کيهان قبل از به بازار آمدن ميوه‌هاي تابستاني درباره قيمت آنها هشدار داده بود که مسئولان مراقبت کنند قيمت‌ها نوبرانه نماند، اما قيمت ميوه در بازار همچنان بالاست و مشخص نيست بازرسان اصناف و سازمان حمايت از کدام مغازه‌هاي خرده‌فروشي بازرسي مي‌کنند، زيرا قيمت ميوه همچنان نوبرانه است. سيب‌زميني و پياز نيز داستان تمام نشدني است که هر ساله نوبت به يکي مي‌رسد، يکسال کمبود پياز باعث بالا رفتن قيمت آن اعلام مي‌شود و يکسال سيب‌زميني، در حال حاضر قيمت سيب‌زميني در خرده‌فروشي‌ها بالاي 2 هزار تومان است، در حالي که مسئولان ميدان مرکزي نظر ديگري دارند.

 


وزيرصنعت ، معدن و تجارت آمار عملکرد دولت‌هاي نهم و دهم در بخش صنعت و معدن را تشريح کرد.
به گزارش فارس، مهدي غضنفري در همايش روز ملي صنعت و معدن با بيان اينکه قصد دارد برخي صحبت‌هايي که بوي خداحافظي مي‌دهد را در اين مراسم مطرح کند اظهار داشت: ما از همه وزراي صنعت سابق بعد از انقلاب براي حضور در اين همايش دعوت کرده بوديم، اما از بين آنها تنها شافعي در اين همايش حضور يافت.
وي در سخنان خود با مقايسه عملکرد بخش صنعت و معدن در دولت احمدي‌نژاد با دولت قبل از آن گفت: از سال 84 تاکنون 120 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري دولتي و خصوصي انجام شده در حالي که حجم سرمايه‌‌گذاري‌ها تا قبل از دولت احمدي‌نژاد 5/16 هزار ميليارد تومان بود و به اين ترتيب سرمايه‌گذاري در دولت احمدي‌نژاد 6 برابر قبل شد.
غضنفري اين مسئله را ناشي از بالا بودن اميد به فضاي کسب و کار و آينده کشور عنوان کرد و افزود: طي 8 سال اخير 55 هزار پروانه بهره‌برداري براي واحدهاي صنعتي و معدني صادر شده که 7/1 برابر قبل است.
وي با اشاره به رشد 3/1 برابري پروانه‌هاي اکتشاف معدني در دولت احمدي‌نژاد افزود: امسال براي بخش معدن 4 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري در بودجه پيش‌بيني شده که 15درصد آن در بخش اکتشاف خواهد بود.
غضنفري با اشاره به رشد 4/1 برابري تعداد معادن فعال کشور در 8 سال اخير تصريح کرد: در اين مدت ميزان اشتغال در بخش صنعت 5/1 برابر شده است.
وي همچنين با بيان اينکه ظرفيت توليد فولادخام در دولت احمدي‌نژاد بيش از 2 برابر رشد داشته است، اظهار داشت: ظرفيت توليد محصولات فولادي نيز 2 برابر شده و در اين مدت رشد 5/2برابري ظرفيت توليد سيمان را شاهد بوده‌ايم.
به گفته وي، طي 8 سال اخير ظرفيت توليد خودرو بيش از 2 برابر رشد داشته و ميزان استخراج معادن نيز 5/2 برابر شده است.
وزير صنعت با اشاره به 3 برابر شدن توليد خودرو سواري و وانت در 8 سال اخير نسبت به 8 سال قبل از آن گفت: در اين مدت توليد فولاد خام 7/1 برابر، توليد و سيمان 2 برابر و توليد محصولات فولادي نيز 2 برابر افزايش يافته است.
وي افزود: رتبه ايران از نظر توليد فولاد در جهان در سال 84 معادل 22 بود که در سال90 به ‍15 ارتقا يافت.
غضنفري با بيان اينکه رتبه ايران در توليد سيمان در جهان از عدد 14 در سال 84 به 8 در سال 90 ارتقا يافته است اظهار داشت: در اين مدت رتبه ايران در توليد سنگ‌آهن از 13 به 9 بهبود يافته است.
به گفته وزير صنعت رتبه ايران در توليد خودرو در سال 84 نيز 18 بود که به رتبه 13 در سال 90 رسيديم و درحال حاضر به دليل کاهش توليد خودرو دوباره به رتبه 18 بازگشته‌ايم.
وي با اشاره به افزايش صادرات غيرنفتي از 38 ميليارد دلار به 215 ميليارد دلار طي 8 سال اخير با احتساب ميعانات گفت: به اين ترتيب صادرات غيرنفتي در اين مدت 5/5 برابر شده است.
غضنفري ادامه داد: حجم تجارت خارجي تا 8 سال پيش حدود 200 ميليارد دلار بود که در حال حاضر به 635 ميليارد دلار رسيده است يعني 2/3برابر رشد يافته است.
وي همچنين با اشاره به رشد 7 برابري صادرات خدماتي فني و مهندسي طي 8 سال اخير تصريح کرد: صادرات غيرنفتي سالانه 22 درصد رشد يافته است.
وزير صنعت در ادامه با اشاره به کاهش 50 درصدي توليد خودرو در کشور اظهار داشت: مصوبه‌اي براي اختصاص وام به خودروسازان صادر شد که به دليل برخي بدبيني‌ها در نهايت عملي نشد.
وي در ادامه گفت: راه اصلي مقابله با تحريم‌ها توليد صادرات محور است زيرا کشور نمي‌تواند بدون ارز مديريت شود.
غضنفري همچنين در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در نامه‌اي به رئيس‌جمهور براي چندمين بار از وي خواهش کردم تا درخواست‌هاي گذشته وزارت صنعت در مورد صنعت خودروسازي دنبال شود.
وي ادامه داد: در اين نامه از رئيس‌جمهور خواستم تا تسهيلات مصوب شده براي صنعت خودروسازي در اختيار اين صنعت قرار گيرد و علاوه بر اين در قيمت‌گذاري خودروها نيز تسريع شود.
وزير صنعت همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چه اقدامي از نظر شما بايد در بخش‌ صنعت در طول دولت دهم اجرايي مي‌شد که عملي نشده است، گفت: پيشي گرفتن صادرات غيرنفتي از واردات بايد انجام مي‌شد که ظاهرا در2 ماهه اول امسال اين اتفاق عملياتي شده ولي اميدواريم تا پايان سال نيز ادامه داشته باشد.
پاسخ رحيمي به غنيمي‌فرد
در همايش روز ملي صنعت و معدن، معاون اول رئيس‌جمهور طي سخناني به اظهارات رئيس خانه صنعت و معدن پاسخ داد.
محمدرضا رحيمي با بيان اينکه در طول عمر دولت دهم شرايط سختي پيش آمد خطاب به بخشي از صحبت‌هاي غنيمي‌فرد رئيس خانه صنعت و معدن ايران اظهار داشت: صحبت‌هاي ايشان طوري بود که گويي در کشور نزاع عمومي وجود دارد که بايد آشتي کنيم و انگار با مردم جهان قهريم در حالي که ما با همه دنيا آشتي هستيم و روابط خوبي داريم.
رحيمي ادامه داد: شايد وضعيت ظاهري باعث چنين تقاضايي از سوي رئيس خانه صنعت شده است اما در کشور نياز به آشتي ملي نيست و ما در آشتي ملي هستيم که اگر نبود پيشرفتي حاصل نمي‌شد.
وي با اشاره به رشد 11برابري ايران نسبت به متوسط علمي جهان گفت: اين يک اخطار بزرگ به قدرت‌هاي ظالم است چرا که ايران در عرصه رقابت و خيزش قله‌ها را نشانه گرفته و هيچگاه متوقف نمي‌شود.
معاون اول رئيس‌جمهور همچنين با اشاره به بخشي از صحبت‌هاي رئيس خانه صنعت گفت: ايشان اسرائيل و عزرائيل را يکي خواند در حالي که عزرائيل فرشته‌اي بسيار زيبا است که ما روزي او را خواهيم ديد و در کتب الهي آمده که او يکي از فرشتگان زيباي خدا است اما همان قدر که عزرائيل زيبا است، اسرائيل زشت است مثل آقاي غنيمي‌فرد که زيبا است و نقطه مقابل زشت است.
معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به کاهش فروش نفت ايران از 2 ميليون و 300 هزار بشکه در روز به کمتر از يک ميليون بشکه گفت: با صادرات غيرنفتي توانستيم بخشي از اين کاهش را جبران کنيم.
وي همچنين با بيان اينکه قصد داشتيم نرخ بيکاري را تک رقمي کنيم گفت: در دولت نهم و دهم جلسات شوراي عالي اشتغال چند برابر دولت قبل از احمدي‌نژاد بود.
وي افزود: قصد داشتيم نرخ بيکاري را تک رقمي کنيم که با برخي مشکلات متوقف شد.
در همين حال ايسنا گزارش داد: در جلسه اخير اعضاي هيات مديره خانه صنعت و معدن ايران هادي غنيمي‌فرد براساس تصميم اعضا از رياست اين تشکل کنار گذاشته شد.
غنيمي‌فرد پيش‌تر نيز از رياست خانه صنعت و معدن تهران کنار گذاشته شده بود.

 


مؤسسه بلومبرگ با اشاره به عملکرد بي‌سابقه بورس تهران در هفته‌هاي اخير اعلام کرد: بورس ايران در صدر فدراسيون جهاني بورس‌ها قرار گرفته است.
به گزارش بلومبرگ، بورس تهران در مجموع شش ماه نخست سال 2013 ميلادي جزء 10 بورس پر بازده جهان قرار داشت و در بين اعضاي فدراسيون جهاني بورس‌ها (WFE) در رتبه نخست ايستاده است.بنابراين گزارش بورس تهران در دو سال اخير نيز بهترين عملکرد را در ميان بورس‌هاي WFE از خود به جاي گذاشته است.
در گزارش بلومبرگ آمده است: از ابتداي سال 2013 ميلادي تاکنون،‌ تنها بازده بورس مصر با کاهش 2/14 درصدي همراه بود و رشد شاخص بورس‌هاي دوبي، ابوظبي و کويت به بيش از 30 درصد رسيده است. بورس دوبي با رشد 37 درصدي، ابوظبي با افزايش 6/34 درصدي و بازار کويت با رشد 3/33 درصدي همراه بودند.
در اين بين، شاخص 3 بورس بحرين، قطر و عربستان بيش از 10 درصد و دو بورس عمان و اردن هم کمتر از 10 درصد رشد را از آن خود کردند.
اما در هفته‌اي که گذشت، بازارهاي عربي با نوسان رو به رو بودند. در هفت روز گذشته، تنها شاخص دو بورس مصر و قطر رشد اندکي را شاهد بودند که به ترتيب افزايش 3/1 درصدي و 6/0 درصدي را به خود اختصاص دادند.
در حقيقت روند نزولي بازارهاي عربي از هفته گذشته آغاز شد و اين هفته با شدت بيشتري ادامه يافت. بورس دوبي با سقوط 9/5 درصدي، بدترين عملکرد را به نام خود ثبت کرد و شاخص بورس ديگر امارات، يعني ابوظبي هم 5/2 درصد افت داشت. شاخص دو بورس کويت و بحرين بيش از يک و 3 بورس عمان، اردن و عربستان کمتر از يک درصد روند نزولي را شاهد بودند.
پرواز شاخص بر قله 52 هزار واحد
در همين حال بورس تهران در سومين رکوردشکني خود در سومين روز هفته جاري وارد کانال 52 هزار واحدي شد و بازدهي 35 درصدي را براي اهالي تالار شيشه‌اي به ارمغان آورد.
به گزارش ايسنا بورس تهران در يک رويداد بي‌سابقه توانست طي سه روز معاملاتي سه رکورد تاريخي ثبت کرده و از کانال‌هاي 50، 51 و 52 هزار واحدي عبور کند و چهاردهمين رکوردشکني خود را در سال جاري به ثبت برساند.بنابراين بورس تهران با افزايش قيمت سهام شرکت‌ها و هجوم نقدينگي به تالار شيشه‌اي توانست در سومين روز معاملاتي 922 واحد رشد کرده و به راحتي از کانال 52 هزار واحدي عبور کند.با رشد 8/1 درصدي شاخص بورس در معاملات ديروز، ميانگين بازدهي بورس تهران از ابتداي سال تاکنون به رقم بي‌سابقه 5/35 درصد رسيد تا پيشتازي بورس در مقابل ساير بازارها نمايان شود و بورس تهران شاهد هجوم نقدينگي به خود باشد.
بازدهي بازار سهام در حالي از ابتداي هفته 5/5 درصد رشد کرد که ارزش بورس تهران نيز از ابتداي هفته تاکنون معادل هشت هزار ميليارد تومان رشد کرد و در رکوردي بي‌سابقه به 248 هزار ميليارد تومان رسيد.
به اين ترتيب حجم تقاضا براي خريد سهام شرکت‌هاي بورسي طوري شدت يافته است که صف‌هاي خريد سنگين براي صنايع بورسي تشکيل شده و افراد زيادي تمايل دارند که وارد بازار سرمايه شوند.
در بازار ديروز شرکت‌هاي بانک پاسارگاد، هلدينگ خليج فارس، ملي مس، چادرملو، سرمايه‌گذاري اميد، پالايش تبريز، بانک سينا، سرمايه‌گذاري غدير، گل گهر و بانکهاي پارسيان و تجارت بيشترين تأثير را در شاخص بورس گذاشتند و موجب رسيدن آن به کانال 52 هزار و 244 واحد شدند.
در بازار ديروز بيش از يک ميليارد سهم به ارزش 315 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه در بالاترين سطح خود يعني 248 هزار ميليارد تومان ايستاد.
بر اين اساس در حالي تحليل‌گران عبور شاخص از کانال 70 هزار واحدي را پيش‌بيني مي‌کنند که به گفته آنها افزايش سودآوري بنگاه‌ها در سه ماهه نخست سال، تحقق پيش‌بيني سود شرکت‌هاي بورسي، رکود بازارهاي موازي همچون سکه و طلا، تثبيت نرخ ارز و خوش‌بيني سهامداران به آينده موجب رونق بورس شده و سرمايه‌هاي در گردش مردم به سمت بازار سرمايه سوق يافته است.
اما از بازار فرابورس نيز خبر رسيد که شاخص اين بازار حد نصاب 590 واحدي را ثبت کرده است.
اين بازار ديروز شاهد معامله 3/111 ميليون سهم و اوراق به مبلغ 2/817 ميليارد ريال توسط سهامداران بود.
عوامل رشد بورس
در همين حال رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار 6 عامل را دليل اصلي رشد شاخص کل برشمرد و آينده بورس را در بلندمدت روشن ارزيابي کرد.
علي صالح‌آبادي اظهار داشت: افزايش سودآوري بنگاه‌ها در 3 ماهه نخست امسال يکي از مهم‌ترين دلايل رشد بازار سهام است. گزارش‌هاي منتشر شده نشان از سودآوري و تحقق پيش‌بيني سود شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي در مقايسه با سال قبل مي‌دهد.
وي افزود: برگزاري فصل مجامع از ديگر عوامل اثرگذار در بازار سهام است، با توجه به اينکه تا پايان تير ماه جاري مجامع شرکت‌ها برگزار مي‌شود و شرکت‌ها سود محقق شده خود را بين سهامداران تقسيم مي‌کنند.صالح‌آبادي با اشاره به عرضه سهام بزرگترين شرکت اصل 44 قانون اساسي گفت: عرضه سهام بزرگترين هلدينگ پتروشيمي (هلدينگ خيلج‌فارس) که حدود يکهزار ميليارد تومان عرضه اوليه آن انجام گرفت رونق خوبي در بازار سرمايه ايجاد کرد.
رئيس سازمان بورس عقب ماندن بازارهاي موازي را عامل چهارم رشد بازار سهام عنوان کرد و اظهار داشت: بازارهاي رقيب مانند سکه و طلا به دليل افت شديد جهاني، تثبيت نرخ ارز و حتي کاهش آن، سرمايه‌هاي در گردش مردم را به سمت بازار سرمايه و توليد هدايت کرده است.
وي به توسعه زيرساخت‌هاي بازار سرمايه اشاره کرد و افزود: توسعه زيرساخت‌هاي بازار سرمايه مانند ايجاد ظرفيت‌هاي خوب مقرراتي و الکترونيکي، منجر به دسترسي عموم مردم به بازار سرمايه شده است.
سخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به انتخابات يازدهم رياست جمهوري گفت: برگزاري پرشور يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و تحقق حماسه سياسي در اين عرصه، اثر مثبتي را در روزهاي اخير براي بازار سرمايه ايجاد کرده است.صالح‌آبادي در مورد پيش‌بيني خود براي آينده بازار سرمايه بيان داشت: آينده را آينده مشخص مي‌‌کند، نوسان جزء ذات بازار سرمايه است و صعود و نزول در اين بازار طبيعي است اما آنچه در اين ميان مهم بوده نگاه به بازار سرمايه در يک افق بلند مدت است.
وي خاطرنشان کرد: به سرمايه‌گذاران در بازار سرمايه توصيه مي‌شود اسير جو رواني بازار سرمايه نشوند، با ديد بلندمدت به اين بازار نگاه کنند و حتما در سرمايه‌گذاري‌هاي خود سبدي از سهام شرکت‌هاي مختلف را تشکيل دهند.
رونق بازار سرمايه
کليد حل مسائل اقتصادي است
از سوي ديگر يک اقتصاددان کليد حل مسائل اقتصادي ايران را رونق بازار در سرمايه دانست.محمدحسين مهدوي عادلي در گفت‌وگو با ايسنا با تاکيد بر اينکه دولت جديد مي‌بايد درصدد افزايش رونق و بازدهي بازار سرمايه همچنين بالا بردن جذابيت آن براي هدايت نقدينگي سرگردان به اين سو شود گفت: دولت با تعامل بازار پول و بازار سرمايه مي‌تواند ضمن افزايش نرخ سود سپرده‌ها متناسب با نرخ تورم، اقدام به انتشار اوراق مشارکت قابل تبديل به سهام کرده تا سرمايه‌گذار مطمئن باشد که به سود مورد انتظار بالاتر از تورم دست خواهد يافت.به گفته مهدوي عادلي بهبود شاخص تعداد سهامداران بورس به نسبت کل جمعيت و حجم کل بازار سرمايه به توليد ناخالص ملي که با ايجاد جذابيت در اين بازار محقق مي‌شود از مسايل پراهميتي است که بايد مورد توجه تيم اقتصادي دولت آينده قرار گيرد.
او در ادامه با بيان اينکه قيمت سهام تنها شاخصي است که افزايش آن باعث کاهش تورم مي‌شود و نوع نگاه دولت به بورس به عنوان دماسنج اقتصاد مي‌تواند پايگاه اجتماعي آن را در جامعه ارتقا دهد توضيح داد: اين در حالي است که حل مشکل داد و ستد سهام عدالت در بورس موجب افزايش چشمگير تعداد و تنوع سهامداران آن خواهد شد و از سويي ديگر با توجه به اينکه دارندگان سهام عدالت عمدتا اقشار آسيب‌پذير هستند ديگر نگاه به بورس به عنوان جايگاه ثروتمندان و سرمايه‌داران نبوده و تمامي اقشار در اين بازار سهم خواهند داشت.

 


رئيس هيات مديره انجمن صنفي سي.ان.جي گفت: با مصوبه سازمان حمايت از مصرف‌کنندگان و توليدکنندگان، قيمت گاز مايع ال.پي.جي از چند روز گذشته حدود 16درصد افزايش يافته است.
اردشير دادرس در گفت‌وگو با مهر با اعلام اينکه براي بار دوم در يک سال گذشته است که قيمت سيلندرهاي گاز مايع افزايش مي‌يابد، تصريح کرد: بر اين اساس مهرماه سال گذشته هم قيمت اين فرآورده نفتي حدود 11درصد افزايش يافته بود.
اين مقام مسئول با اشاره به افزايش مصرف گاز مايع در خودروهاي ال.پي.جي‌سوز به صورت غيرقانوني و غيرايمن، اظهار داشت: هم‌اکنون قيمت هر سيلندر 11کيلوگرمي گاز مايع به حدود 4500 تومان افزايش يافته است.
وي با تاکيد بر اينکه با وجود افزايش قيمت اما سيلندرهاي گاز مايع براي عرضه به خودروها به صورت غيرقانوني حتي با مبالغ بيش از 4500 هم فروخته مي‌شود، تبيين کرد: سازمان حمايت بنا به درخواست شرکت‌هاي توزيع‌کننده و خصوصي گاز مايع را افزايش داده است.
دادرس با يادآوري اينکه اين افزايش قيمت مشمول ناوگان حمل و نقل در جايگاه‌هاي رسمي و قانوني نشده گفت: از اين رو شرکت ملي پخش در معدود جايگاه‌هاي گاز مايع و در مبادي رسمي قيمت اين فرآورده نفتي را افزايش نداده و اين افزايش فقط در بخش کپسول‌هاي خانگي اعمال شده است.
رئيس هيات مديره انجمن صنفي سي.ان.جي کشور با بيان اينکه با وجود افزايش قيمت گاز مايع، اما کارمزد فروش سي.ان.جي در طول 3 سال گذشته هيچگونه افزايشي نيافته تاکيد کرد: با اين وجود گاز مايعي که 30درصد آن در ناوگان حمل و نقل به صورت قانوني و غيرقانوني عرضه مي‌شود با افزايش قيمت روبرو شده است.
اين مقام مسئول با اعلام اينکه در حال حاضر عمليات تست، بازرسي، تعميرات و تامين قطعات يدکي جايگاه‌هاي سي.ان.جي به دليل پايين بودن کارمزد متوقف شده گفت: به عبارت ديگر در شرايط فعلي هر جايگاهي که خراب مي‌شود به دليل افزايش هزينه‌ها رسما تعطيل مي‌شود.
وي تعداد کل جايگاه‌هاي تعطيل شده سي.ان‌.جي در کل کشور را 150باب عنوان کرد و افزود: با وجود نامه‌نگاري‌هاي متعدد وزير نفت با ستاد هدفمندي يارانه‌ها تاکنون اقدامي براي افزايش نرخ کارمزد سي.ان.جي انجام نشده است.

 


معاون وزير صنعت ميزان و جزئيات قيمتي سبد کالايي کارمندان را اعلام کرد و گفت: تحويل سبد کالاي کارمندان و فرهنگيان براساس وجوه واريزي آنها آغاز شده است.
حسن رادمرد در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: سبد کالايي کارمندان و فرهنگيان به ميزان وجوه واريزي سازمان‌هايشان در حال تحويل است.
وي گفت: در اين سبد 20 هزار تن برنج، 10 هزار تن شکر، 9 هزار تن روغن و 10 هزار تن گوشت مرغ در نظر گرفته شده است.
معاون وزير صنعت گفت: در هر سبد کارمندي 10 کيلوگرم برنج، 5 کيلوگرم شکر، 5 بطري 900 گرمي روغن و 5 کيلوگرم گوشت منجمد داخلي در نظر گرفته شده است.
رادمرد در پاسخ به اين سؤال که قيمت هر کدام از اين اقلام چقدر است، گفت: برنج هندي کيلويي 3650 تومان، شکر کيلويي 1300 تومان، هر بطري 900 گرمي روغن با قيمت‌هاي قبل از افزايش آن 3470 تومان و هر کيلوگرم مرغ منجمد 4600 تومان تحويل داده مي‌شود.
وي در پاسخ به اينکه قانون حمايت از اقشار آسيب‌پذير توسط رئيس جمهور ابلاغ شده است، گفت: بخشنامه اين قانون هنوز به دست ما نرسيده و دستورالعمل‌هاي اجرايي آن نيز هنوز تهيه نشده است.
رادمرد گفت: در صورت طي مراحل فوق به لحاظ ذخاير کالاهاي اساسي هيچ مشکلي در تأمين کالاهاي مورد نياز اقشار آسيب‌پذير که در قانون عنوان شده است،‌نداريم.
بنابراين گزارش: با احتساب قيمت‌هاي اعلام شده هر کارمند براي دريافت سبد کالايي بايد 83 هزار و 350 تومان پرداخت نمايد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از مصوبه ديروز ستاد تنظيم بازار براي کاهش قيمت مرغ خبر داد و گفت: از امروز قيمت مرغ تنظيم بازاري تحويل درب سردخانه 4 هزار و 600 تومان و قيمت فروش آن در بازار زير 5 هزار تومان خواهد بود.
رادمرد با اشاره به جلسه روز دوشنبه ستاد تنظيم بازار گفت: هفته گذشته قيمت مرغ در 5 استان کشور نوسان داشته که به صورت غيرقانوني افزايش‌هايي اعمال شده است که براين اساس ضمن برخورد با خاطيان که موجب برهم خوردن بازار شده‌اند، مصوبه‌اي براي کاهش قيمت مرغ ابلاغ خواهد شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در جلسه ستاد تنظيم بازار مصوب شد که قيمت مرغ که تا ديروز 4 هزار و 800 تومان تحويل سردخانه بود، از امروز به 4 هزار و 600 تومان کاهش يابد.
وي تصريح کرد: از امروز قيمت مرغ تنظيم بازاري در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و مراکز عرضه کالا زير 5 هزار تومان خواهد بود.
دست کارگران خالي است
دولت در حالي بزودي سبد ويژه کالايي را به مناسبت ما ه مبارک رمضان بين کارمندان توزيع خواهد کرد که ميليون‌ها کارگر از دريافت اينگونه کمک‌ها بي‌بهره هستند و تنها 10 درصد کل مشمولان قانون کار، حمايت‌هاي مناسبتي و کمک‌هاي ويژه ساليانه دريافت مي‌کنند.
به گزارش مهر،‌پيش‌بيني و اختصاص سبد ويژه کالا و حمايت‌هاي غيرنقدي از کارکنان در برخي از ايام سال همواره انجام مي‌شود. يکي از اين زمان‌ها ماه مبارک رمضان است که هر ساله به مناسبت آن دولت سبدهاي ويژه و فوق‌العاده کالايي را براي کارمندان دولت در نظر مي‌گيرد و در ايام ماه رمضان و يا قبل از آن بين کارمندان توزيع مي‌شود. با اين حال، بيشتر جامعه کارگري و مشمول قانون کار کشور از اينگونه حمايت‌هاي ويژه و مناسبتي در طول سال محروم هستند. کارشناسان مي‌گويند به دليل اينکه کارفرماي همه کارمندان کشور دولت است و مي‌تواند براساس بودجه‌ها و منابعي که در اختيار دارد براي مناسبت‌ها مزايايي را در نظر بگيرد، اينگونه برنامه‌ها هميشه براي کارمندان اجرا مي‌شود و به دليل اينکه کارگران و مشمولان قانون کار در 3 بخش دولتي،‌تعاوني و خصوصي فعاليت دارند و کارفرمايان بي‌شماري در اين بخش‌ها هستند، هر کارفرما به سليقه خود به اين مسئله ورود پيدا مي‌کند.
البته قانون کار نيز چنين الزامي را براي کارفرمايان و صاحبان بنگاه‌هاي اقتصادي کشور تعيين نکرده است که موظف به تأمين و توزيع اقلام غيرنقدي در مناسبت‌هاي ساليانه براي نيروهاي خود هستند و در اين بخش کارفرمايان بنا به نظر خود و توان مالي قابل پرداخت، عمل مي‌کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10