(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 12 تـیـر 1392 - شماره 20532

عمليات تروريستي عراق 42 شهيد و 48 مجروح بر جاي گذاشت
نتانياهو: خطر حزب‌الله بيش از گذشته ما را تهديد مي‌کند
مردم بحرين شعار«مرگ بر ديکتاتور» سر دادند
اعتماد به غرب کار دست مرسي داد
بحران مصر خبر اول دنيا آيا ارتش کودتا مي‌کند؟
چهار سوي پنج قاره
نظربايف در کنفرانس خبري با ديويد کامرون به ما درس دموکراسي ندهيد!
در واکنش به اعتراض جهاني عليه رسوايي تازه آمريکا
اوباما: کار ما غيرطبيعي نيست
همه از هم جاسوسي مي‌کنند!
امير جديد قطر: مثل پدرم از مخالفان بشار اسد حمايت مي‌کنم
وزير خارجه اسبق فرانسه: نقش اسرائيل در بحران سوريه را نبايد ناديده گرفت
پيشنهادهاي دولت برزيل براي حل بحران تقديم پارلمان شد
اعتراض‌ها عليه دولت اردوغان همچنان ادامه دارد
   


عمليات تروريستي در مناطق مختلف عراق 42 شهيد و 48 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، تروريست‌هاي وهابي دوشنبه دو عمليات تروريستي در شهرهاي مقداديه و بعقوبه استان ديالي انجام دادند. در مقداديه اجتماع شيعيان در يک مراسم تشييع جنازه هدف قرار گرفت. اين حمله شهادت 23 شيعه و جراحت 28 تن ديگر را در پي داشت. عامل انتحاري دوم بمب همراه خود را در کافه شهر بعقوبه منفجر کرد. اين انفجار نيز جان هفت شهروند را گرفت و 18 زخمي بر جاي گذاشت. هشت عضو پيشين شوراي بيداري عراق که با دولت همکاري مي‌کردند، بر اثر تيراندازي در شرق بغداد شهيد شدند.انفجار بمب کنار جاده‌اي نيز جان يک سرباز را در منطقه «حميديه» عراق گرفت و دو تن ديگر را زخمي کرد.

 


نخست‌وزير رژيم صهيونيستي اظهار داشت، حزب‌الله جدي‌ترين خطر براي اسرائيل است.
به گزارش خبرگزاري‌ها، بنيامين نتانياهو در ديدار با همتاي ايتاليايي خود حزب‌الله را جدي‌ترين خطر براي اسرائيل دانست و تاکيد کرد تهديد حزب‌الله هر روز جدي‌تر مي‌شود.
وي افزود، اسرائيل با چالش‌هاي ملموسي در منطقه مواجه است که يکي از جدي‌ترين آنها توان نظامي حزب‌الله لبنان است.اين در حالي است که روزنامه بلژيکي لاليبر نيز به نقل از فرمانده سابق نيروهاي ذخيره‌ ارتش اسرائيل نوشت، حزب‌الله لبنان که قدرتمندتر از ارتش هر کشور عربي است مهمترين مشغله فکري ارتش اسرائيل است.
وي افزود، حزب‌الله قادر است در هر زماني شهرهايي مانند تل‌آويو را مورد هدف موشک‌هاي خود قرار دهد.

 


مناطق مختلف بحرين شاهد تظاهرات مردمي بود که با شعار «سرنگون باد حمد» اقدامات سرکوبگرانه رژيم آل‌خليفه را محکوم کردند و خواستار تعيين سرنوشت خود شدند.
به گزارش واحد مرکزي خبر، تظاهرکنندگان در حالي که شعار «مرگ بر ديکتاتور»، «مرگ بر آل‌خليفه» مي‌دادند بر ضرورت تحقق همه اهداف انقلاب تا براندازي کامل رژيم آل‌خليفه تاکيد کردند.
معترضان همچنين بر حق همه بازداشت‌شدگان براي برخورداري از آزادي تاکيد کردند و افزودند مردم به حق خود براي تعيين سرنوشت و انتخاب نظام سياسي کشور پايبند هستند.
اين تظاهرات در شرايطي صورت گرفت که ماموران امنيتي رژيم آل‌خليفه با استقرار در خيابان‌ها از سلاح‌هاي مختلف از جمله تفنگ‌هاي ساچمه‌اي، گازهاي اشک‌آور و سمي و نيز هلي‌کوپترها براي سرکوب تظاهرکنندگان استفاده کردند.
از سوي ديگر، رئيس بخش تحقيقات ويژه در دادستاني بحرين اعلام کرد دادگاه کيفري بحرين حکم خود درباره پرونده دو افسر که به شکنجه شماري از بازداشت‌شدگان متهم بودند صادر و آنها را از اتهامات وارد شده تبرئه کرد.
اين در حالي است که نهادهاي حقوق بشري بحرين خواستار محاکمه عاملان شکنجه بازداشت‌شدگان سياسي هستند و از مجامع بين‌المللي خواسته‌اند که رژيم آل‌خليفه را به دليل سرکوب و شکنجه مردم تحت فشار بگذارد.
همچنين علماي بحرين امروز در اعتراض به فشار آل‌خليفه براي خروج نماينده آيت‌الله سيستاني از اين کشور تجمع اعتراض‌آميز برگزار مي‌کنند.
در بيانيه‌اي که علماي بحرين بدين منظور صادر کردند آمده است، ما اين اقدام را تجاوز عليه پيروان يک مذهب مي‌دانيم و از همگان مي‌خواهيم مشارکت گسترده‌اي در اين تجمع داشته باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين نجاتي نماينده آيت‌آلله سيستاني از طرف رژيم آل‌خليفه براي خروج از بحرين تحت فشار قرار گرفته است.

 


رئيس‌جمهور مصر ضمن رد ضرب‌الاجل 48 ساعته ارتش تأکيد کرد از قدرت کنار نمي‌رود و تحت هيچ شرايطي اجازه بازگشت مصر به عقب را نخواهد داد.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، رياست‌جمهوري مصر ساعات اوليه صبح سه‌شنبه با صدور بيانيه‌اي مخالفت خود با ضرب‌الاجل‌ 48ساعته ارتش را اعلام کرد.
در اين بيانيه آمده «برخي عبارت‌هاي ذکر شده در بيانيه‌ ارتش ممکن است به ايجاد تنش در صحنه ملي مصر منجر شود.»
رياست‌جمهوري مصر همچنين تصريح کرد که «دولت دموکراتيک نوپاي مصر يکي از مهم‌ترين دستاوردهاي انقلاب 25 ژانويه است و مصر با تمام قدرت از آن حمايت کرده و هرگز تحت هيچ شرايطي اجازه بازگشت به عقب را نخواهد داد.»
در اين بيانيه همچنين مي‌خوانيم: «ما همگي سازوکارهاي دموکراسي را به عنوان تنها گزينه و روش امن براي مديريت اختلاف ديدگاه‌ها انتخاب کرده‌ايم.»
در بيانيه رياست‌جمهوري همچنين به دستور ارتش مبني بر اعطاي مهلت 48 ساعته براي تحقق خواسته‌هاي ملت توجهي نشده و آمده است که «رياست‌جمهوري بر اجراي طرح‌ها درباره آشتي ملي فراگير و متشکل از همه گروه‌هاي ملي، جوانان و گروه‌هاي سياسي به منظور تحقق خواسته‌هاي ملت بزرگ مصر بدون توجه به هر گونه اظهاراتي در جهت عميق‌تر کردن تفرقه بين فرزندان ملت واحد و يا تهديد صلح اجتماعي (بيانيه ‌ارتش)، مصمم است.
در اين بيانيه همچنين تاکيد شده که مرسي همچنان رايزني‌ها با همه گروه‌هاي ملي را به منظور تامين امنيت روند تحول دموکراسي و حمايت از خواسته مردمي ادامه مي‌دهد.
اين بيانيه در نخستين ساعات روز سه‌شنبه و پس از حدود 10 ساعت از زمان تعيين ضرب‌الاجل 48 ساعته ارتش مصر براي گروه‌هاي سياسي به منظور حل بحران کنوني مصر، صادر شد.
از سوي ديگر طرفداران رئيس‌جمهور مصر نيز اعلام کردند «خط قرمز»شان «مرسي» است چرا که وي از طريق انتخابات قانوني به قدرت رسيده است. به اعتقاد آنها اقداماتي که از سوي مخالفان صورت مي‌گيرد «توطئه‌اي» است از سوي بقاياي رژيم حسني مبارک.
حاميان «مرسي» پس از اين موضع‌گيري، سه‌شنبه شب در حمايت از وي تظاهرات گسترده‌اي برگزار کردند.
گفتني است پس از بالا گرفتن ناآرامي‌ها طي دو روز گذشته که به کشته شدن دستکم 16 نفر منجر شد، ارتش که پيش از اين وعده داده بود دخالتي در امور نخواهد کرد، بيانيه‌اي صادر کرد و طي آن به همه جناح‌هاي سياسي 48 ساعت فرصت داد به ناآرامي‌ها پايان دهند.
در اين بيانيه هشدار داده شده در صورتي که در اين مدت اوضاع آرام نشود، ارتش خود وارد ميدان شده و کنترل اوضاع را به دست خواهد گرفت!
اين موضع‌گيري از سوي گروهي از مخالفان مرسي با استقبال گسترده‌اي روبه‌رو شده است. در اين حال برخي مخالفان از جمله جبهه نجات ملي از اين بيانيه استقبال نکردند. اين جبهه روز گذشته با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد به هيچ‌وجه موافق کودتاي نظامي نيست!
در همين رابطه خبرگزاري «رويترز» گزارش داده پنتاگون اعلام کرده در حال بررسي بيانيه «عبدالفتاح السيسي»، وزير دفاع مصر است. وزارت خارجه آمريکا نيز مدعي شد در تحولات مصر بي‌طرف است اما در هر حال از رئيس‌جمهور منتخب اين کشور حمايت مي‌کند. اسکاي‌نيوز نيز از گفت‌وگوي تلفني «اوباما» با «مرسي» و درخواست وي از همتاي مصري‌اش براي «پاسخ دادن به درخواست معترضان» خبر داد. خبرهايي نيز از گفت‌وگوي ژنرال «مارتين دمپسي»، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمريکا با همتاي مصري‌اش «صدقي صبحي» منتشر شده است. هنوز جزئيات اين گفت‌وگوي تلفني اعلام نشده است.
افزايش فشارها به مرسي
در حالي که تحليل‌ها پيرامون آينده مصر و مرسي همچنان ادامه دارد، مخالفان که توانسته‌اند عليه رئيس‌جمهور اين کشور يک بسيج مردمي بي‌سابقه تشکيل دهند، از هر فرصت و روشي براي افزايش فشار عليه اخواني‌ها بهره‌برداري مي‌کنند. استعفاي وزير خارجه به همراه گروهي از وزرا و نمايندگان مجلس در کنار موضع‌گيري‌هاي دسته‌جمعي 90 ديپلمات مصري عليه دولت فعلي از جمله اين فشارهاست که عرصه را براي مرسي تنگ‌تر کرده است. در ميان اين ديپلمات‌ها شماري از سفراي فعلي مصر و برخي مقامات سابق اين کشور ديده مي‌شود. وزير خارجه سابق مصر از جمله اين شخصيت‌ها عنوان شده است. به نوشته خبرگزاري «الشرق الاوسط»، «محمد کامل عمرو» وزيرخارجه مرسي هم به تظاهرکنندگان مخالف پيوسته است. حتي خبرهاي غيررسمي از استعفاي «هشام قنديل» نخست‌وزير منتشر شده است. برخي گزارش‌ها هم نشان مي‌دهد گروهي از نيروهاي پليس به معترضان پيوسته‌‌اند.
«حمد بن صباحي» موسس جريان مردمي مصر نيز خواستار استعفاي «فوري» مرسي شده است.
خبرگزاري فرانسه اما، از صدور فرمان انتصاب دوباره دادستان کل برکنار شده مصر خبر داد. براساس اين گزارش دستگاه قضائي مصر دستور داده «عبدالمقير محمود» دادستان کل اين کشور که در ماه نوامبر با فرمان مرسي برکنار شده بود، سر کار خود بازگردد!
طرح ارتش بعد از ضرب‌الاجل
معاون سابق وزير خارجه مصر طي گفت‌وگويي که با خبرگزاري فارس انجام داده مدعي شد، اگر ارتش پاسخ مناسبي از سوي مسئولان و رهبران سياسي دريافت نکند خود قدرت را در دست خواهد گرفت و طرح و برنامه اين اقدام را هم آماده کرده است.
«عبدالله الأشعل» با اشاره به اينکه نيروهاي مسلح خودداري مسئولان از پاسخ به اين درخواست‌ها را محکوم مي‌کنند، افزود: در صورتي که مسئولان به درخواست‌هاي مردم پاسخ ندهند نيروهاي مسلح در دفاع از مردم واکنش ديگري نشان خواهند داد.
الأشعل افزود: تا آنجا که من با اخواني‌‌ها تعامل داشته و آنان را مي‌شناسم آنها اعلام خواهند کرد که ارتش عليه آنان است و اين تفکر، بسيار محدود و فاقد دورانديشي است و در آن منافع کشور در نظر گرفته نشده است.
يادآور مي‌شود، ناآرامي‌هاي اخير در مصر به دنبال سخنراني روز چهارشنبه (5 تير -26 ژوئن) محمد مرسي به مناسبت اولين سالگرد رياست جمهوري وي آغاز شد. البته مخالفان از مدتها قبل 30 ژوئن را روز «تمرد» اعلام کرده و با هدايت «محمد البرادعي و عمرو موسي» و برخي ديگر از رهبران مخالف عليه مرسي تظاهرات گسترده‌اي را برگزار کردند. حضور همزمان طرفداران و مخالفان مرسي طي روزهاي گذشته باعث بروز درگيري‌هاي خونين بين مردم و کشته و مجروح شدن صدها نفر از آنها شد. در اين بين برخي ناظران سياسي اعلام مي‌کنند نبايد نقش آمريکايي‌ها در اين ناآرامي‌ها را ناديده گرفت. «ناجي الشهابي» عضو مستعفي مجلس مصر و رئيس حزب «الجيل» از جمله اين افراد است که معتقد است آمريکا «نقش بسيار بدي» را در تحولات مصر بازي مي‌کند. در همين راستا شبکه خبري «العالم» به نقل از يک منبع سياسي مرتبط با ارتش مصر گفت کاخ سفيد برخلاف وعده حمايتي که به مرسي داده از ارتش مصر خواسته اداره امور کشور را به دست بگيرد! و مرسي نيز تا زمان برگزاري انتخابات زودهنگام به عنوان «رئيس‌جمهور نمادين» خدمت کند.
به اعتقاد ناظران سياسي، محمد مرسي خود مولود انقلاب مصر است ولي ناتواني وي در تأمين خواسته‌ها موجب شد که انقلابيون رودر‌روي رئيس‌جمهور منتخب بايستند. تا جايي که امروز خواهان برکناري او هستند.
طرفداران حسني مبارک و سکولارها قدرت زيادي در تحولات جاري مصر ندارند بلکه اين اشتباهات پي‌درپي مرسي است که مردم را مأيوس کرده و اکنون در جبهه مقابل اخوان‌المسلمين قرار گرفته‌اند.
طبق گزارش‌‌هاي رسمي منتشر شده، مرسي از يکصد موردي که وعده اجراي آنها در يکصد روز را داده بود، تنها 10 مورد را محقق ساخت، و اين مسئله نيز در نا‌اميدي انقلابيون بي‌تأثير نبوده است.
واکنش‌هاي بين‌المللي
معاون سخنگوي سازمان ملل خشونت‌هاي اخير در مصر را محکوم و از طرفين درگيري خواست در حفظ آرامش و امنيت تلاش کنند. وزارت خارجه چين نيز گروه‌‌هاي سياسي و احزاب مصر را به حل اختلافات از طريق مذاکره فراخواند. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه نيز از مقامات مصري که به «شيوه‌اي دموکراتيک» انتخاب شده‌اند خواست به حرف‌هاي مخالفان گوش دهند. روسيه اما احزاب سياسي مصر را به حذف «روش‌هاي خشونت‌آميز» فرا خواند و اعلام کرد: ادامه چنين وضعي باعث پيچيده‌تر شدن اوضاع خواهد شد.
ساير رويدادها
* اخوان‌المسلمين با صدور بيانيه‌اي اعلام کرد، حمله به تظاهرکنندگان در ميدان التحرير کار اخواني‌ها نيست بلکه طرح دشمنان مصر است.
*‌رئيس‌جمهور مصر طي نشستي با نخست‌وزير و وزير دفاع، تحولات اين کشور را مورد بررسي قرار دادند.
*‌وزير دفاع مصر با اعضاي شوراي نظامي اين کشور ديدار و گفت‌وگو کرد.
* «محمد البرادعي» سخنگويي مخالفان مرسي را برعهده گرفت.
*‌ارتش مصر از مرسي خواست اختياراتش را به دولت نجات ملي واگذار کند.
* حاميان مرسي با تجمع در مناطق مختلف قاهره خواستار جهاد عليه معارضان شدند.
* سازمان ملل خواستار گفت‌وگوهاي ملي در مصر شد.
* القدس العربي: فرمانده ارتش مصر رئيس‌جمهور کنوني مصر است.
* مشاور مرسي: در حال بررسي تصميماتي هستيم که رضايت مردم را جلب کند.
* برخي اخبار حکايت از ممنوع‌الخروج شدن مرسي دارد.
* معارضان البرادعي را براي مذاکره با ارتش به منظور اجراي مرحله انتقالي معرفي کردند.
* معترضان خيابان‌‌هاي منتهي به قصر القبه، محل اقامت فعلي مرسي را مسدود کردند.
* رهبر اخوان‌المسلمين مصر خواستار شهادت و خون دادن براي مقابله با کودتا در اين کشور شد.
* سايت رسمي مخالفان (جنبش تمرد) اعلام کرد اغلب عمليات بانکي مصر تحت اشراف و کنترل نيروهاي مسلح است و همه رهبران اخوان‌المسلمين نيز در حصر خانگي به سر مي‌برند.
* العربيه از ممنوع‌الخروج شدن رهبران ارشد اخوان‌المسلمين از جمله محمد مرسي خبر داد.
* اوباما خواستار برگزاري انتخابات زود‌هنگام در مصر شد.
* رئيس‌جمهور مصر بيانيه ارتش و ضرب‌الاجل آنها را «پراکندن بذر آشوب» در اين کشور خواند و اعلام کرد که عقب‌نشيني نخواهد کرد.

 


خيابان هوگو چاوز
دولت روسيه نام يکي از خيابان‌هاي پايتخت را رسما به نام هوگو چاوز تغيير داد.سفارت ونزوئلا در اين زمينه گفت، اين خيابان به رسم احترام از طرف روس‌ها به نام هوگو چاوز رهبر فقيد ونزوئلا که روابط بسيار خوبي با دولت و مردم روسيه داشت نامگذاري شد.
محکوميت 60 اسلامگرا در امارات
تلويزيون دولتي امارات اعلام کرد حداقل 60 اسلامگرا به اتهام براندازي دولت امارات محکوم شدند.اين افراد به هفت تا 10 سال زندان محکوم شدند و محکومان اعضاي گروه اسلامگراي اصلاح بوده‌اند که گفته مي‌شود با اخوان‌المسلمين ارتباط دارند.
زيرگرفتن جوان فلسطيني
نظاميان رژيم صهيونيستي در شهر الخليل واقع در کرانه باختري يک جوان فلسطيني را با خودرو به شهادت رساندند.شهيد شراونه 19 ساله يکي از دانشجويان آکادمي امنيتي در اريحا بود.
لغو سفر سناتور آمريکايي به لبنان
جان مک‌کين سناتور آمريکايي سفر خود به لبنان را به دليل اعتراضات مردمي لغو کرد. منابع آگاه لبناني اعلام کردند مک‌کين به دليل نگراني از حضور شهروندان معترض لبناني در فرودگاه بيروت تصميم به لغو اين سفر گرفت.
نتانياهو دست به دامن اروپا شد
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي به دليل بي‌نتيجه بودن سفر جان‌کري وزير خارجه آمريکا به خاورميانه از اتحاديه اروپا خواست براي از سرگيري مذاکرات صلح از تلاش‌هاي آمريکا حمايت کند. نتانياهو تاکيد کرد حاضر است آنقدر با فلسطيني‌ها در چادر مذاکره بنشيند که از چادر دود سفيد متصاعد شود.
وقوع انفجار در کابل
در پي انفجار مهيبي در شرق شهر کابل که هدف آن پايگاه نظاميان ناتو در اين شهر بود گروهي از مهاجمان مسلح به اين پايگاه حمله کردند و چهار محافظ و دو غيرنظامي را کشتند.هفته گذشته نيز طالبان به کاخ رياست‌جمهوري افغانستان حمله کرد.

 


رئيس‌جمهور قزاقستان در واکنش به نطق ضد حقوق بشري نخست‌وزير انگليس از وي خواست به کشورش درس حقوق بشر ندهد!
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از رويترز «نورسلطان نظربايف»، رئيس‌جمهور قزاقستان در جريان کنفرانس خبري مشترک خود با «ديويد کامرون» که در کاخ رياست‌جمهوري قزاقستان برگزار شد، به اظهارات وي در خصوص نقض حقوق بشر در کشورش پاسخ داد.
براساس اين گزارش، وقتي کامرون گفت نگراني‌هايي در مورد وجود شکنجه، زنداني کردن منتقدان دولت و سانسور رسانه‌اي در قزاقستان وجود دارد، نظربايف پاسخ داد: هيچ‌کس حق ندارد به کشورش درس حقوق بشر بدهد!کامرون طي سفري کوتاه به اين کشور توافقات تجاري به ارزش 700 ميليون پوند به امضا رساند.نظربايف که در آخرين دفتر سياسي حزب کمونيست متعلق به ميخائيل گورباچف، رئيس‌جمهوري شوروي سابق عضويت داشته گفت که غربي‌ها نگاه درستي به کشورش ندارند.
وي گفت انگليس، کشورهاي پس از شوروي سابق را مثل دوران قرون وسطي مي‌داند که ساکنان آن سوار بر شتر و اسب مي‌شوند. دموکراسي پارلماني انگليسي 600 سال قدمت دارد البته براي ما اين ميزان زمان لازم نيست چرا که ما در حال حرکت به سوي دموکراسي هستيم.

 


رئيس‌جمهور آمريکا در واکنش به انتقادات گسترده اروپا درباره رسوايي جاسوسي کاخ سفيد گفت: همه کشورها از هم جاسوسي مي‌کنند، اين مسئله غيرعادي نيست!
در واکنش به افزايش انتقادها عليه رسوايي جاسوسي سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا از شهروندان و ديپلمات‌هاي کشورهاي دنيا به ويژه اروپا، باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا گفت موضوع جاسوسي کشورش مسئله‌اي عادي است چرا که همه کشورها عليه يکديگر جاسوسي مي‌کنند!
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» ضمن انتشار اين اظهارات نوشت: اظهارات اوباما پس از آن مطرح شد که برخي کشورهاي اروپايي مثل فرانسه و آلمان نسبت به افشاي اين رسوايي خشم خود را ابراز داشتند.
اوباما، در کنفرانس خبري مشترکي با جاکايا کيکوته، رئيس‌جمهوري تانزانيا اظهار داشت: آمريکا درباره گزارش‌ها مبني بر اينکه سازمان امنيت ملي از دفاتر اتحاديه اروپا در واشنگتن، نيويورک و بروکسل شنود مي‌کرده را به هم‌پيمانانش ارائه خواهد داد.
اوباما گفت: «ما بايد تصريح کنيم که هر سازمان اطلاعاتي نه فقط سازمان‌هاي ما سازمان‌هاي اطلاعاتي اروپا و هر سازمان اطلاعاتي در آسيا و هر جاي ديگر جهان که يک سازمان اطلاعاتي وجود دارد، همه آنها يک کار را قرار است انجام دهند و آن اين است که درک بهتري از جهان و آنچه که در پايتخت‌هاي جهان اتفاق مي‌افتد، به دست آورند.
اوباما افزود: اگر چنين چيزي نبود سازمان‌هاي اطلاعاتي چه فايده‌اي داشتند؟
در اعتراض به شنود مکالمات ديپلمات‌هاي اروپايي وزارت خارجه اتريش سفير آمريکا را فراخواند.
به گزارش خبرگزاري فارس وزير خارجه اتريش در مصاحبه‌اي اعلام کرد که «ويليام اکو» سفير آمريکا در اتريش دوشنبه به وي درباره رسوايي جاسوسي از نمايندگي‌هاي اروپا توضيحاتي داده است.
وي گفت که انتظار دارد تا هرچه سريعتر پاسخ روشني درباره جاسوسي آمريکا از اتريش داده شود و اتهامات مبني بر اينکه آمريکا به صورت هدفمند از دفاتر اروپا در بروکسل و واشنگتن جاسوسي کرده است، بايد روشن شود. چرا که چنين چيزي غيرممکن است. وي در عين حال گفت: «ما متعجب نمي‌شويم که باز هم اطلاعاتي در اين زمينه منتشر شود.»
پيش از اتريش مقامات کشورهاي ژاپن، سوئيس، آلمان، فرانسه، ايتاليا، يونان، مکزيک، کره‌جنوبي، هند، لوکزامبورگ به همراه رئيس پارلمان اروپا و نماينده سياست خارجي اروپا عليه اين رسوايي موضع‌گيري کرده و آن را اقدامي «غيرقابل قبول» توصيف کردند. برخي حتي پا را فراتر گذاشته تهديد کردند در صورت اثبات اين رسوايي در روابط خود با آمريکا احتمالا تجديدنظرهايي کنند!
آخرين خبرها از «ادوارد اسنودان»، مامور سابق سيا و عامل انتشار اين رسوايي‌ها حاکي است، وي همچنان در روسيه به سر مي‌برد و تقاضاهايي به برخي کشورها براي پناهندگي داده است. آلمان، اکوادور، اتريش، برزيل، بوليوي، چين، کوبا، فنلاند، هند، ايتاليا، هلند، نيکاراگوئه، لهستان، روسيه، اسپانيا، سوئيس، نروژ و ونزوئلا از جمله کشورهايي هستند که گفته مي‌شود «اسنودان» تقاضاي پناهندگي خود را به آنها داده است.
به رغم اينکه ايالات متحده آمريکا از کشورهاي دنيا خواسته به وي پناهندگي ندهند برخي کشورها اعلام کرده‌اند درخواست پناهندگي «اسنودان» را بررسي مي‌کنند. مقامات قضايي آمريکا اين افشاگر را به «خيانت» محکوم و وي را تحت تعقيب قرار داده است. پيش‌بيني مي‌شود اين مامور سابق سيا طي روزهاي آينده نيز افشاگري‌هايي عليه کاخ سفيد کند. وي هدف و انگيزه اصلي خود از چنين کاري را اينگونه اعلام کرد که وقتي مشاهده کرد تفاوتي بين دولت بوش و دولت اوباما وجود ندارد، دست به چنين اقدامي زد. اسنودان دولت آمريکا را به يک «ماشين بزرگ جاسوسي» تشبيه کرده است.

 


امير جديد قطر در ديدار با مخالفان سوري تاکيد کرد وي نيز همچون پدرش به حمايت از مخالفان ادامه خواهد داد.
به گزارش خبرگزاري‌ها به نقل از روزنامه مصري «اليوم‌السابع»، شيخ تميم بن حمد آل‌ثاني امير جديد قطر با «جرج صبرا» رئيس شوراي ملي مخالفان سوريه ديدار و گفت‌وگو کرد.
وي در اين ديدار تاکيد کرد مسئله سوريه از اولويت سياست خارجي قطر است و دوحه همچنان از مخالفان سوري حمايت خواهد کرد.
گفتني است قطر به همراه عربستان از مهمترين کشورهاي عربي حامي تروريست‌هاي سوري هستند و کمک‌هاي مالي و تسليحاتي اين دو کشور به شورشيان سوريه از کشورهاي ديگر نيز بيشتر است.
تميم بن حمد در زماني که وليعهد قطر بود در 20 فوريه گذشته (بهمن ماه) 100ميليون دلار در اختيار تروريست‌ها در سوريه قرار داد.

 


وزير خارجه اسبق فرانسه فاش کرد اسرائيل و کشورهاي غربي در بحران کنوني سوريه دست دارند و هدف آنها براندازي دولت بشار اسد است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، رولان دوما در مصاحبه با خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) از وجود طرح‌هاي کشورهاي غربي و در رأس آن انگليس و فرانسه براي براندازي نظام سوريه پرده برداشت و تاکيد کرد که دخالت‌هاي اسرائيل در تحولات سوريه امري جدي است.دوما نسبت به موضع فرانسه درباره سوريه ابراز تعجب و اعلام کرد: شيوه‌اي که نيکلا سارکوزي، رئيس‌جمهور سابق و فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور کنوني فرانسه درباره سوريه پيش گرفته‌اند نادرست است و به تحقق صلح در سوريه منجر نخواهد شد. وي افزود: من احساس مي‌کنم ساختار بين‌المللي جديدي در مورد سوريه ايجاد شده است که اين ساختار چيزي جز بقاياي سياستي که از سال‌ها قبل غرب عليه جهان عرب اتخاذ کرده بود، نيست.
وزير خارجه اسبق فرانسه همچنين تاکيد کرد: سياست‌هاي غرب درباره پرونده عراق، ليبي و در حال حاضر ايران سياست صلح نيست بلکه سياست جنگ است. من با جنگ مخالفم و در هر شرايطي به دنبال راهي هستم که به صلح بينجامد.
دوما گفت، دولت قانوني سوريه مناطقي را که گروه‌هاي مسلح بر آن تسلط داشتند پس گرفته است و اين شاخص مثبتي است.
پيروزي‌هاي تازه ارتش سوريه
نيروهاي ارتش سوريه در ادامه موفقيت‌هاي نظامي خود عليه شورشيان مسلح در اين کشور موفق شدند طي روزهاي اخير منطقه مهم «العين» در حومه شهر حمص را آزاد کنند.نيروهاي ارتش طي عمليات سه روزه حلقه محاصره تروريست‌ها را تنگ‌تر کردند.ارتش سوريه همچنين مناطق الخالديه و جوره اشياح در استان حمص را از وجود تروريست‌ها پاکسازي و به عنوان مناطق امن اعلام کرد.
در اطراف حلب نيز درگيري‌هاي شديدي بين نيروهاي ارتش و تروريست‌ها صورت گرفت که بر اثر آن تعداد زيادي از تروريست‌ها به هلاکت رسيده و تعدادي ديگر مجبور به فرار شدند.شبکه خبري العالم در اين‌باره گزارش داد «احمد سخني» ملقب به بن‌لادن رهبر جبهه تروريستي النصره به همراه شمار ديگري از عناصر مسلح در درگيري با يکديگر بر سر تقسيم غنايم کشته شدند. العالم افزود، در اين درگيري از انواع تيربار و بمب‌هاي تهاجمي استفاده شد که به کشته شدن بسياري از تروريست‌ها و تخريب سلاح‌ها و مهمات آنها منجر شد.
در شهر الميادين نيز ده‌ها نفر از تروريست‌هاي جبهه النصره به خاطر اختلاف بر سر تقسيم اموالي که از مردم به سرقت برده بودند کشته شدند.
نيروهاي ارتش سوريه همچنين مسير اصلي ادلب، لاذقيه محل استقرار تروريست‌هاي مسلح را هدف آتش توپخانه‌اي خود قرار دادند.
اين در حالي است که تروريست‌هاي سوري به دليل شکست‌هاي پي‌درپي تهديد کردند در صورتي که حملات بي‌وقفه ارتش سوريه نسبت به تروريست‌ها خاتمه داده نشود مردم روستاها را قتل عام خواهند کرد. در همين رابطه جبهه تروريستي النصره شماري از اهالي يکي از روستاهاي استان الرقه را اعدام کردند.
اتهام اين روستائيان تلاش براي بيرون راندن عناصر جبهه النصره از روستايشان و مقابله با اين عناصر سلفي بوده است. در منطقه کفر سوسه نيز انفجاري رخ داد که به زخمي شدن هفت نفر منجر شد.
اين انفجار ناشي از اصابت خمپاره به نزديکي چايخانه‌اي بود که تعدادي از اهالي اين منطقه در آن حضور داشتند.
ساير رويدادها
* دبيرکل سازمان ملل متحد خواستار تلاش جدي بين‌المللي براي برگزاري فوري کنفرانس ژنو و پايان دادن به خونريزي‌هاي سوريه شد.
* کارشناسان آمريکايي: رئيس‌جمهور آمريکا دقيقا نمي‌داند در مقابل بحران سوريه چه راهبردي بايد در پيش بگيرد.
* تروريست‌ها در سوريه دولت دمشق را تهديد کردند که از سلاح شيميايي استفاده خواهند کرد.
* يک شهروند 70 ساله سوري که 51 روز گروگان تروريست‌ها بود در مقابل پرداخت پول آزاد شد.
* وزارت خارجه روسيه از وضعيت بلندي‌هاي اشغالي جولان و ادامه تنش‌هاي اين منطقه سوري ابراز نگراني کرد.

 


رئيس‌جمهور برزيل اعلام کرد به منظور پايان دادن به بحران داخلي بسته اصلاحات سياسي و اقتصادي خود را براي تصويب به کنگره فرستاده است.
به گزارش پرس‌تي‌وي «ديلما روسف» گفت: اين بخشي از تلاش وي به منظور ارائه راه‌حل‌هاي سريع و عيني براي حل معضلات اقتصادي، سياسي، حمل و نقل، بهداشت و آموزش است.
وي هفته گذشته در ديدار با فرمانداران ايالتي، اعضاي کابينه و شهرداران درخواست همه‌پرسي براي انجام اصلاحات سياسي و اقتصادي را داده بود که با مخالفت کنگره و رهبران معترضان مواجه شد. اعتراضات در برزيل از 11 ژوئن (21 خردادماه گذشته) و در اعتراض به افزايش قيمت بخش حمل و نقل عمومي آغاز شد.

 


مخالفان دولت ترکيه در اسلامبول تظاهرات کردند و يک اتوبوس را به آتش کشيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، صدها نفر دوشنبه مقابل ساختمان دادگستري اسلامبول اجتماع کردند و خواستار آزادي فوري تظاهرکنندگان بازداشتي شدند.
دولت تعداد زيادي از بازداشت‌شدگان را تاکنون آزاد کرده است، ولي ده‌ها معترض دستگير شده همچنان در زندان‌ها به سر مي‌برند. ناآرامي‌هاي يک ماه اخير ترکيه پنج کشته و حدود 4000 زخمي بر جاي گذاشته است.
معترضان مقابل دادگستري مي‌گفتند: اگر شرکت‌کردن در تظاهرات جرم است، پس ما را هم بازداشت کنيد.
همچنين، از بخش اروپايي‌نشين اسلامبول خبر رسيد، شماري از هواداران «حزب کارگران کرد ترکيه» (پ.ک.ک) با پرتاب کوکتل‌مولوتف، يک دستگاه اتوبوس را به آتش کشيدند. اين آتش‌سوزي تلفاتي به همراه نداشت. اين افراد سپس شعارهايي را در حمايت از پ.ک.ک سر دادند و قبل از رسيدن پليس محل را ترک کردند. در همين حال، خبرگزاري فارس به نقل از منابع آگاه خبر داد که اسرائيل براي کمک به سرکوب اعتراضات در ترکيه اعلام آمادگي کرده است. بر اساس اين گزارش، سفر اخير «نامبر پاردو» رئيس موساد به ترکيه نيز در همين راستا صورت گرفته است. پاردو در اين سفر با «هاکان فيدان» رئيس دستگاه اطلاعاتي ترکيه ديدار کرده بود.
خبر ديگر از ترکيه اينکه، دولت ترکيه «حسن محلي» روزنامه‌نگار برجسته روزنامه «آکشام» را به خاطر انتقاد از نخست‌وزير، از کار برکنار کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10