(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 12 تـیـر 1392 - شماره 20532

عضو کميسيون بهداشت: با اختصاص يارانه دولت از افزايش قيمت دارو جلوگيري کند
رئيس کل سازمان توسعه تجارت: کالاهاي اساسي و دارو کماکان ارز مرجع و مبادله‌اي مي‌گيرند
يک فعال بازار سرمايه: طمع سود در بورس بر احتياط غالب شده است
کوتاه اقتصادي
مديرکل غله وزارت جهاد کشاورزي: دولت گندم خارجي را گرانتر از داخلي مي‌خرد
نامي: در پي قطع شبکه‌هاي «پرس‌تي‌وي» و «العالم»
ايران به دنبال طرح‌هاي جديد ماهواره‌اي است
بيکاري در ايتاليا رکورد زد
بانک مرکزي فهرست گراني 42 قلم کالاي اساسي را تأييد کرد
سازمان حفظ نباتات: سلامت انبه‌هاي وارداتي مورد تأييد نيست
رئيس اتاق بازرگاني تهران: گفتمان اعتدال و تدبير بايد در عمل به ظهور و بروز برسد
رئيس سازمان نظام مهندسي: نظارت کاردان‌هاي فني بر ساخت و ساز متوقف شد
   


يک عضو هيات رئيسه کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي معتقد است: اگر دولت يارانه 2200 ميليارد توماني که براي دارو در نظر گرفته اختصاص دهد مي‌تواند از افزايش قيمت دارو جلوگيري کند.
عبدالرحمان رستميان در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به روند افزايش قيمت دارو در هفته‌هاي اخير، گفت: اميدواريم وزارت بهداشت يارانه 2200 ميليارد توماني که براي دارو در نظر گرفته بود به‌گونه‌اي اختصاص دهد تا در زمان مناسب شاهد افزايش قيمت دارو نباشيم.
نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه در نخستين جلسات کميسيون بهداشت، معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت گزارشي را در مورد وضعيت دارو ارائه خواهد کرد، گفت: مقرر شده تا معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت با کار کارشناسي گزارشي را ارائه کند تا روند اختصاص يارانه دارو در آن تشريح شود که اين يارانه به توليدکننده تعلق مي‌گيرد يا مردم و نقش وزارت بهداشت و يا وزارت رفاه براي کم کردن قيمت دارو چگونه خواهد بود.
اين عضو هيات رئيسه کميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: مجلس تاکيد دارد که تکليف يارانه دارو به زودي مشخص شود و در صورت مشخص شدن قيمت داروها، فورا بيمه‌ها نيز قيمت تاييدي را قبول کنند در حالي که بسياري از بيمه‌ها تغييرات را يا به سختي مي‌پذيرند و يا افزايش قيمت دارو را به صورت آزاد پرداخت مي‌کنند.
رستميان تاکيد کرد: از معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت خواسته شده که گزارش کارشناسي شده‌اي را در مورد قيمت‌گذاري دارو به مجلس شوراي اسلامي ارائه کند.
وي ابراز اميدواري کرد که وزارت بهداشت نيز نقش حمايتي داشته باشد تا با برنامه‌ريزي دقيق و کنترل قيمت‌ها مانع از اين شود که شاهد افزايش بيش از اندازه قيمت داروها در کشور باشيم.
نايب رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: با توجه به اينکه ارز 1226 تومان حذف شده طبيعي است که در صورت تورم داخلي، قيمت‌ها نيز افزايش يابد زيرا زماني که ارز تعلق نگيرد بسياري از داروها و يا مواد اوليه از خارج از کشور وارد مي‌شوند که به تبع تاثير مابه‌التفاوت آن در قيمت داروها مشاهده مي‌شود.
نماينده مردم دامغان در مجلس افزود: تاکيد ما به دولت اين است که سريعا يارانه 2200 ميليارد توماني را معرفي کند که به کدام بخش اختصاص خواهد يافت تا بتوانيم با ثبات قيمت دارو از افزايش بي‌رويه آن جلوگيري کنيم.
رستميان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با تاکيد بر اينکه بايد نقش مديريتي بر روي شرکت‌هاي توليدي دارو وجود داشته باشد، گفت: مي‌توانيم نقدينگي شرکت‌هاي دارويي را افزايش دهيم که با حمايت آنها توليدات نيز افزايش خواهد يافت.
وي افزود: ايران توانمندي خوبي براي توليد دارو دارد به‌ويژه اينکه قيمت دارو در کشورهاي منطقه نيز خيلي بيشتر از ايران است مي‌توانيم با حمايت شرکت‌هاي دارويي، بازارهاي خوب صادراتي هم پيدا کنيم.

 


رئيس کل سازمان توسعه تجارت با تاکيد بر اين که هيچ بخشنامه‌اي يا دستورالعملي در خصوص حذف ارز مرجع کالاهاي اساسي به دست ما نرسيده، گفت: همچنان کالاهاي اساسي ارز مرجع و دارو ارز مبادله‌اي مي‌گيرد و هيچ تغييري صورت نگرفته است.
حميد صافدل در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اين سؤال که روز گذشته خبري منتشر شد مبني بر اين که حذف ارز مرجع کالاهاي اساسي و دارو اظهار داشت: ثبت سفارش در سازمان توسعه تجارت براساس سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي صورت مي‌گيرد.
وي افزود: از چند ماه پيش تاکنون ثبت سفارش دارو با ارز مبادله‌اي صورت مي‌گيرد و به بخشنامه اخير ارتباطي ندارد.
رئيس کل سازمان توسعه تجارت گفت: طبق رويه‌هايي که از قبل ادامه داشته است ثبت سفارش کالاهاي اساسي با ارز مرجع انجام مي‌شود و هيچ بخشنامه‌، دستورالعمل و يا دستوري مبني بر حذف ارز مرجع براي ثبت سفارش کالاهاي اساسي به دست ما نرسيده است.
از سوي ديگر معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه جديد دولت مبني بر حذف ارز مرجع کالاهاي اساسي و دارو گفت: ارائه ارز مرجع به بخش خصوصي حذف شده است.
حسن رادمرد در گفت‌و‌گو با مهر گفت: نياز کشور به کالاهاي اساسي تا پايان امسال با ارز مرجع تامين شده و در اختيار شرکت بازرگاني دولتي ايران قرار گرفته است که به فراخور بازار توزيع خواهد شد.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: موضوع حذف ارز مرجع براي کالاهايي همچون گوشت و برنج به تدريج از سال گذشته آغاز شده بود، اما براي تنظيم بازار، تکميل ذخاير استراتژيک و عمل به تکاليف دولت در تامين کالاها همچنان شرکت بازرگاني دولتي با همکاري شرکت پشتيباني امور دام با ارز مرجع اقدام به واردات و ذخيره‌سازي کالا خواهند کرد.
وي تصريح کرد: در حال حاضر نحوه واردات و ذخيره‌سازي گندم، روغن، شکر و نهاده‌هاي دامي با ارز مرجع از سوي دولت صورت مي‌گيرد و تنها ارائه ارز مرجع به بخش خصوصي حذف شده است.
رادمرد توضيح داد: البته بخش خصوصي اگر کالاهاي اساسي وارد کرده و آن را تحويل دولت دهد، مشمول دريافت ارز مرجع مي‌شود.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تکميل ذخاير مورد تکليف دولت و تامين ذخاير استراتژيک همچنان مشمول دريافت ارز مرجع مي‌شود و جاي نگراني براي بازار نيست.

 


يک کارگزار بورس نسبت به افزايش طمع سود در بورس هشدار داد.
اسماعيل فرقي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار داشت: در حال حاضر پول‌هاي مازاد و سرگردان افراد غيرحرفه‌اي تبديل به نقد شده و وارد بازار سرمايه شده است.اين فعال بازار سرمايه با بيان اينکه جو عمومي بسيار خوبي در بازار سرمايه حاکم شده و پيش‌بيني مطلوبي از وضعيت بازار مي‌شود، عنوان کرد: نمي‌توان گفت که اين وضعيت مثبت همواره ادامه دارد زيرا افزايش و کاهش در ذات بازار سرمايه است و پيش‌بيني مي‌شود که در اوايل هفته آينده از رشد پرشتاب بورس کاسته شود.فرقي با بيان اينکه شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري در حال حاضر از زيان خارج شده و سودآور شده‌اند، خاطرنشان کرد: سهامداران بايد به ارزندگي سهام دقت کرده و با ديد بلند مدت‌تري به سهام شرکت‌ها نگاه کنند.به گفته اين کارگزار بورس، متاسفانه در حال حاضر طمع سود بر احتياط غالب شده است بنابراين سهامداران بايد در اين شرايط با احتياط حرکت کرده و با دقت نسبت به خريداري سهم اقدام کنند.
وي شائبه حبابي شدن قيمت‌ها در بورس تهران را رد کرد و گفت: در حال حاضر قيمت‌ها در بورس تهران حبابي نشده و بورس در حال جبران زيان گذشته خود است اين در حالي است که در صورت مثبت بودن اطلاعات سه ماهه شرکت‌ها اين شائبه نيز به طور کامل رد مي‌شود اما اگر اطلاعات دوره‌اي شرکت‌ها مثبت نباشد شائبه حبابي شدن تقويت مي‌شود؛ با اين حال به دليل اينکه هنوز گزارش کامل شرکت‌ها ارائه نشده نمي‌توان در اين خصوص اظهارنظر کرد.
فرقي تاکيد کرد: اين درحالي است که اگر شاخص بورس در مدت کوتاه بخواهد به روند پرشتاب خود ادامه داده و در همين مدت وارد کانال 70 هزار واحدي شود، آن زمان است که مي‌توان گفت رشد بورس تهران غير منطقي بوده و بازار حبابي شده است.
از سوي ديگر شاهين شايان آراني از کارشناسان بازار سرمايه برخي از اقدامات لازم براي تقويت بورس ايران در دولت آينده را تشريح کرد.
وي همچنين بر بازنگري قانون بازار اوراق بهادار تاکيد کرد و گفت: در تجديدنظر در اين قانون مي‌بايد تعريف مناسبي از نحوه تعيين اعضاء سازمان بورس که تحت تاثير ديدگاه‌هاي سياسي نباشند و همچنين اصلاح ساختار حاکميتي و نظارتي مورد توجه قرار گيرد.شايان آراني همچنين به برخي از فعاليت‌ها براي مردمي‌تر کردن بازار بورس کشور اشاره کرد و يادآور شد: بر اين اساس بايد سهام در سراسر کشور در ميان مردم پخش و سرمايه‌گذاري شود که مي‌توان طبق استانداردهاي موجود آن را انجام داد.

 


* معاون سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران گفت: از ميان 6000 بازديد صورت گرفته از ساختمان‌‌‌هاي در حال ساخت 900 مورد دستور توقف و 1200 مورد هشدار گرفتند. رضا حيدريون اظهار کرد: در بازديد از ساختمان‌هاي در حال ساخت در استان تهران که طي پنج ماه اخير صورت گرفت 300 ساختمان کنترل سازه‌اي شده‌‌اند که 40 درصد ساختمان‌‌ها معادل 118 مورد مشکل‌ سازه‌اي داشتند که براي مقاوم‌سازي آنها هشدار داده شد.
* سخنگوي شرکت ملي گاز ايران با اعلام اين که در حال حاضر گازرساني به نيروگاه‌‌هاي گازي کشور از مرز 170 ميليون متر مکعب در روز عبور کرده است، از افزايش آن به 180 ميليون متر مکعب در روزهاي آينده خبر داد. مجيد بوجارزاده افزود:‌ همزمان با ورود فصل گرما و تابستان و اوج مصرف برق، با تلاش متخصصان، گازرساني به نيروگاه‌ها نيز همچون ساير مبادي مصرف گاز بدون کوچکترين محدوديتي در حال انجام است. وي اظهار داشت: هم‌‌اکنون 68 نيروگاه در کشور از گاز طبيعي استفاده مي‌کنند که اين امر اشاره به اهميت نقش گاز در صنعت کشور دارد و با توجه به اين که تعميرات اساسي و دوره‌اي پالايشگاه‌ها و ساير تاسيسات گازي آغاز شده، مشکلي در گازرساني به اين نيروگاه‌ها وجود ندارد.
* مديرعامل شرکت بازرگاني دولتي ايران گفت: ما نمي‌گوييم که کيفيت نان در حد ايده‌آل قرار دارد ولي اگر نانوايي نان بد توليد کند مردم از او خريد نمي‌کنند. عباس قبادي در پاسخ به اين سوال که آيا قيمت نان در دولت دهم تغيير مي‌‌کند بيان کرد: فعلا افزايش قيمت نان در دستور کار نيست.
* سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان امروز با حضور 934 شرکت داخلي و 127 شرکت خارجي از 20 کشور خارجي در محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي افتتاح خواهد شد. در اين نمايشگاه، کالاهايي همچون ابزارآلات، تجهيزات و ماشين‌آلات ساختماني، تجهيزات و لوازم ايمني، در و پنجره، شيشه ماشين‌آلات وابسته، افزودني‌‌هاي عايق‌هاي صوتي، لوازم و تجهيزات الکتريکي، روشنايي، مصالح ساختماني پايه و... به نمايش گذاشته مي‌شود.
* معاون وزير نفت پاکستان گفت: ساخت خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان تا پايان سال 2014 به پايان خواهد رسيد. به گزارش روزنامه پاکستاني نيشن، عابد سعيد معاون وزير نفت جديد پاکستان در گفت‌وگو با راديوي اين کشور افزود: عمليات ساخت خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان در جريان است و تا پايان سال 2012 به پايان خواهد رسيد. وي ادامه داد: پاکستان روزانه 750 ميليون فوت مکعب گاز از طريق اين خط لوله از ايران دريافت خواهد کرد که اين ميزان گاز به اين کشور در غلبه بر بحران انرژي پاکستان کمک خواهد کرد.

 


مديرکل دفتر غلات، وزارت جهاد کشاورزي گفت: دولت گندم خارجي را سال گذشته 214 درصد و امسال 171 درصد گرانتر از محصول داخل خريداري کرد با اين حال نامه وزارت جهاد براي افزايش قيمت هم روي ميز معاون رئيس‌جمهور است.
دلاور حيدرپور در گفت و گو با خبرگزاري فارس، درباره اينکه برخي اعلام مي‌کنند گندم توليدي کجاست که خريداري شود؟ گفت: پيش بيني وزارت جهاد کشاورزي توليد 12 ميليون تن گندم در سال جاري است و هنوز هم تأکيد مي‌کند اين توليد محقق مي‌شود اما به جاي طرح اينگونه صحبت‌ها بايد برنامه‌ها و سياست‌هاي خريد گندم ساماندهي شود.
مدير کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌اي وزارت جهاد کشاورزي با تأکيد بر توليد 12 ميليون تن گندم در سال جاري، افزود: برخي استان‌هاي گرمسير هنوز گندم‌هاي خود را به مراکز خريد تحويل مي‌دهند و بسياري از استان‌هاي سردسير کشور نيز برداشت خود را آغاز نکرده‌اند.
وي با اشاره به توليد گندم در استان‌هاي سردسير گفت: پيش‌بيني مي‌شود آذربايجان‌شرقي 750 هزار تن، آذربايجان‌غربي 600 هزار تن، اردبيل 600 هزار تن، خراسان‌رضوي 800 هزار تن، خراسان شمالي 300 هزار تن، خوزستان 1/5 ميليون تن، فارس 1/6 ميليون تن، کرمانشاه 600 هزار تن، کرمان 220 هزار تن، کردستان 550 هزار تن و گلستان يک ميليون و 100 هزار تن گندم توليد کنند.
حيدرپور مناسب نبودن قيمت خريد گندم را عامل کاهش خريد دولتي عنوان کرد و گفت: در حالي که قيمت تمام شده گندم 820 تا 850 تومان است، نرخ خريد تضميني گندم 720 تومان تعيين شده و اين انگيزه کشاورزان براي تحويل گندم به دولت را کمرنگ کرده است.
وي ادامه داد: حتي نرخ کرايه حمل نيز که از سوي وزارت جهاد کشاورزي کيلويي 40 تا 50 تومان تا مراکز خريد پيشنهاد شده بود را نيز پرداخت نمي‌کنند.
حيدرپور گفت: در چنين شرايطي دلالان هر کيلوگرم گندم را 810 تومان سر مزرعه، بدون افت و بدون کرايه خريده و پول آن را به صورت نقدي تحويل مي‌دهند.
وي افزود: اما خريد دولتي با اينکه با قيمت پايين‌تري نيز انجام مي‌شود 3 روز بعد از خريد (مدت زماني که اطلاعات وارد سامانه شود) پرداخت مي‌کنند.
حيدرپور گفت: کشاورزي که 4 تا 9 ماه با تمام ناملايمات کمبود کود، اعتبار، سرمايه و تحمل گرما و سرما توليد کرده ترجيح مي‌دهد محصول خود را به دلالاني که به صورت نقدي پرداخت مي‌کنند تحويل دهد تازه در اين معامله متحمل زحمت زياد هم در مقايسه با خريد دولتي نمي‌شود.
مديرکل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌اي وزارت جهاد کشاورزي با بيان اينکه دولت گندم را به قيمت بالاتري وارد مي‌کند، تصريح کرد: اين جاي سؤال است که چرا دولت ترجيح مي‌دهد گندم از خارج به قيمت بالا وارد کند اما از کشاورز داخلي خود به قيمت پايين خريداري مي‌کند.
وي ادامه داد: سال گذشته 6/6 ميليون تن گندم با متوسط قيمت 360 دلار در هر تن وارد کشور شد در حالي که در همان زمان از کشاورز داخلي کيلويي 420 تومان (168 دلار در هر تن) خريداري مي‌کردند.
حيدرپور در پاسخ به کساني که مي‌گويند گندم توليدي کشور کاهش يافته گفت: سال 89 حدود 11 ميليون تن و سال 90 حدود 5 ميليون و 300 هزار تن خريد تضميني به دليل مناسب بودن قيمت انجام شد.
وي ادامه داد: اما به يکباره سال 91 خريد تضميني به دليل رها شدن سياست‌هاي خريد و پايين بودن نرخ خريد تضميني به دو ميليون و 400 هزار تن رسيد.
حيدرپور گفت: پايين آمدن حجم خريد تضميني به معني آن نيست که به يک باره توليد کشاورزان کاهش يافته باشد زيرا زمين‌هايي که کشاورزان براي کشت گندم اختصاص مي‌دهند معمولاً ثابت است و در طول سال‌ها نوسان معني‌داري ندارد.
وي تأکيد کرد: پايين آمدن حجم خريد تضميني در طي دو سال تنها دليلش اين است که دولت تدبيري براي خريد تضميني گندم نداشته زيرا حداقل تلاش دولت بايد اين مي‌شدکه گندم توليدي کشاورزان خود را به همان قيمتي که از خارج وارد مي‌کند خريداري کند.
وي گفت: در دو ماهه اول سال جاري 600 هزار تن گندم با متوسط قيمت 411 دلار در هر تن وارد کشور شده که اين ميزان در مقايسه با ميزان خريدي که از کشاورزان داخل مي‌شود 171 درصد رشد دارد.
از حيدرپور سؤال شد وزارت جهاد کشاورزي خودش در تعيين نرخ خريد تضميني گندم نقش دارد و چرا در طول اين مدت تلاشي براي افزايش قيمت نداشته است؟ گفت: وزارت جهاد کشاورزي زماني که قيمت خريد تضميني را 550 تومان اعلام کردند نامه نوشت و قيمت را به 720 تومان افزايش دادند بعد از آن هم قيمت کيلويي 820 تومان را پيشنهاد داديم اما موافقتي از سوي دولت انجام نشد.
وي گفت: حتي در مورد هزينه حمل تا مراکز خريد نيز کيلويي 40 تا 50 تومان را پيشنهاد داديم اما هنوز به کشاورزان پرداخت نمي‌شود.
حيدرپور تأکيد کرد: به دليل سوءمديريتي که وجود دارد گندم‌هاي توليدي کشاورزان به مرغداري‌ها و دامداري‌ها مي‌رود زيرا قيمت گندم ارزان‌تر از نهاده‌اي مانند ذرت است که براي دام و طيور استفاده مي‌شود.
وي ادامه داد: همچنين کشاورزان به دليل قيمت پايين خريد تضميني منتظر هستند تا قيمت بالا رود و بعد به دولت تحويل دهند.
وي گفت: در شرايط معمولي ميزان مصرف گندم دامي در دامداري‌ها و مرغداري‌هاي کشور يک ميليون و 800 هزار تن است، اما از آنجايي که در حال حاضر نهاده‌هاي دامي گرانتر از گندم است ميزان مصرف در اين بخش به 2/5 تا 3 ميليون تن مي‌رسد.
حيدرپور در پاسخ به اينکه چه استدلالي براي اثبات توليد 12 ميليون تن گندم داريد؟ گفت: 2/5 ميليون هکتار مزرعه آبي به کشت گندم اختصاص يافته که در صورت داشتن ميانگين توليد 3/6 تن در هکتار در مجموع 9 ميليون تن از کشت آبي گندم توليد مي‌شود.
وي ادامه داد: همچنين با احتساب 3/5 ميليون هکتار کشت گندم ديم و داشتن عملکرد 900 کيلوگرم در هکتار امسال 3 ميليون تن از زمين‌هاي ديم گندم به دست مي‌آيد که مجموع گندم‌هاي آبي و ديم حداقل 12 ميليون تن خواهد شد.
وي گفت: عاجزانه از دولت تقاضا داريم به‌گونه‌اي خريد تضميني گندم را مديريت کند تا اين محصول به جاي استفاده نامناسب در دامداري‌ها و مرغداري به مصرف انساني برسد و تلاش کشاورزان به جاي خارج در خدمت رونق توليد و اشتغال داخل باشد.
مدير کل دفتر غلات، حبوبات و نباتات علوفه‌اي وزارت جهاد کشاورزي تصريح کرد: نامه درخواست افزايش نرخ خريد تضميني گندم از سوي وزارت جهاد کشاورزي به رئيس‌جمهور داده شده است و اميدوارم به اين نامه که درخواست کشاورزان است پاسخي داده شود.

 


وزير ارتباطات اقدام شرکت خدمات ماهواره اينتل‌ست در قطع شبکه‌هاي ايراني را خلاف مقررات بين‌المللي دانست.
محمدحسن نامي در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: اقدام شرکت خدمات ماهواره‌اي اينتل‌ست در جلوگيري از پخش شبکه‌هاي ايراني از نظر قانوني توجيه ندارد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: طبق اساسنامه سازمان بين‌المللي ارتباطات ماهواره‌اي اين اقدام خلاف قوانين و مقررات بين‌المللي است.
وي گفت: ما اين اقدام را از طريق سازمان ملل پيگيري خواهيم کرد تا جلوي اين قبيل اقدامات غيرقانوني گرفته شود.
نامي تصريح کرد: قطع برنامه‌هاي پرس‌تي‌وي و العالم نشان مي‌دهد که اين شبکه‌ها در جذب مخاطب و انتقال مفاهيم و تاثيرگذاري موفق عمل کرده‌اند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: اکنون ما نيز بايد امکاناتي را به وجود آوريم که محتواي اين شبکه‌ها به دست علاقمندان آشنايي با معارف اسلام و جمهوري اسلامي ايران برسد و در اين رابطه طرح‌هاي جديد ماهواره‌اي در دستور کار است که زمينه انتشار معارف جمهوري اسلامي ايران را بي‌نياز از خارجي‌ها فراهم مي‌کند.
قراردادهاي جديد وزارت ارتباطات و پرسپوليس!
در آستانه اتمام مدت قانوني دولت دهم، وزارت ارتباطات چند قرارداد جديد با تيم پرسپوليس امضا کرد.
واگذاري باشگاه پيام وزارت ارتباطات به پرسپوليس به مدت 3 سال و راه‌اندازي شهرک ارتباطات (ICT) توسط اين تيم فوتبالي از جمله اين قراردادهاست.
همچنين بحث همکاري پرسپوليس در راه‌اندازي اپراتور چهارم از ديگر مواردي است که در رسانه‌ها به عنوان توافق وزارت ارتباطات و پرسپوليس مطرح شده است. البته درباره اين توافقات عجيب و غريب وزير ارتباطات توضيحاتي به خبرنگاران داد.
نامي در پاسخ به اين سوال ايسنا که در شرايط فعلي که اپراتور سوم با مشکلات متعدد مواجه شده و حتي ادامه برخي فعاليت‌هاي آن هنوز در هاله‌اي از ابهام است و در حالي که زمان فعاليت دولت فعلي رو به پايان است چه ضرورتي دارد که با سرعت و عجله قراردادهاي مختلفي با تيم پرسپوليس به امضا برسد و از جمله بخش‌هايي از کار اپراتور چهارم برعهده اين تيم گذاشته شود؟ همچنين در شرايطي که متخصصان بسياري در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات حضور دارند چه لزومي دارد که به يکباره امور تخصصي به يک تيم ورزشي واگذار شود اظهار کرد: براي راه‌اندازي شهرک ارتباطات و فناوري اطلاعات نياز به سرمايه‌گذاري بسيار وجود دارد و اکنون در ميان 15 شرکتي که قرار است در اين زمينه سرمايه‌گذاري کنند، يکي از موارد هم باشگاه پرسپوليس است.

 


آمارهاي رسمي نشان داد نرخ بيکاري ايتاليا به سطح بالاي جديدي در ماه مه رسيد.
به گزارش ايسنا به نقل از موسسه ملي آمار ايتاليا، نرخ بيکاري به 2/12 درصد در ماه مه رسيد که 2/0درصد بالاتر از ماه آوريل و 8/1 درصد بالاتر از يک سال گذشته بود.نرخ بيکاري در اين کشور براي شانزدهمين ماه متوالي بالاي 10درصد بوده و بالاترين رکورد از زمان آغاز ثبت اين آمار در سال 1977 به شمار مي‌رود.
آمار بيکاري جديد، بعد اجتماعي تدابير رياضتي شامل کاهش هزينه‌ها و افزايش ماليات‌ها را بارز مي‌کند.فابريسيو ساکوماني، وزير اقتصاد ايتاليا هفته جاري اعلام کرد: دولت براي تقويت رشد اقتصادي، کاهش هزينه‌ عمومي را از سر مي‌گيرد اما در عين حال هشدار داد چنين اقدامي اعتراضات مردمي در اين کشور رکورد زده را افزايش خواهد داد.طبق آمار منتشر شده، نرخ بيکاري جوانان 15 تا 24 ساله ايتاليا به 5/38 درصد رسيده که اين عدد نشان مي‌دهد از هر 10 جوان ايتاليايي بيش از يک نفر در جست‌وجوي کار است.

 


بانک مرکزي فهرست گراني 42 قلم کالاي اساسي موردنياز مردم در هفته منتهي به 7 تيرماه جاري را تأييد کرد که بر اساس آن قيمت مرغ در يک هفته 3/9 درصد افزايش يافته است.
بانک مرکزي گزارش متوسط قيمت خرده‌فروشي برخي از مواد خوراکي در تهران طي هفته منتهي به 7 تيرماه 92 را اعلام کرد. براساس اين گزارش تغييرات نرخ 42 قلم کالاي اساسي منتشر شده است.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنيات بهاي تمام اقلام اين گروه بدون تغيير بود. قيمت تخم‌مرغ افزايش جزئي يافت و شانه‌اي 740000 الي 93000 ريال فروش مي رفت. در گروه برنج، بهاي برنج داخله درجه يک و درجه دو افزايش داشت. در گروه حبوب، قيمت نخود، لوبيا چشم‌بلبلي، لوبيا سفيد و لوبيا قرمز افزايش يافت و بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بود.
در هفته مورد بررسي، در ميادين زيرنظر شهرداري هلو عرضه نمي‌شد و گوجه‌سبز عرضه کمي داشت ولي ساير اقلام ميوه و سبزي تازه که تعدادي از آنها از نظر کيفي در سطح پايين قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان ميادين ميوه و تره‌بار عرضه مي گرديد.
ميوه‌فروشي‌هاي سطح شهر اقلام مرغوب ميوه و سبزي تازه را عرضه مي‌نمودند که در گروه ميوه‌هاي تازه‌قيمت گوجه‌سبز و هلو افزايش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه کاهش داشت. در گروه سبزي‌هاي تازه‌قيمت کدو سبز و سبزي‌هاي برگي افزايش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه کاهش يافت.
در اين هفته قيمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغيير بود و بهاي گوشت مرغ افزايش داشت. در هفته مورد بررسي، قيمت قند، شکر، چاي خارجي و انواع روغن‌نباتي ثابت بود.
در هفته مورد بررسي، در گروه برنج بهاي برنج داخله درجه يک و درجه دو به ترتيب معادل 1/1 درصد و 1/6 درصد افزايش داشت. در گروه حبوب، قيمت نخود معادل 0/1 درصد، لوبيا چشم‌بلبلي 6/1 درصد، لوبيا سفيد 3/0 درصد و لوبيا قرمز 2/0 درصد افزايش يافت و بهاي ساير اقلام اين گروه ثابت بود.
در هفته مورد گزارش، در گروه ميوه‌هاي تازه قيمت گوجه سبز معادل 4/2 درصد و هلو 2/9 درصد افزايش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين 6/0 درصد تا 9/7 درصد کاهش داشت. در گروه سبزي‌هاي تازه قيمت کدو سبز معادل 5/2 درصد و سبزي‌هاي برگي 1/1 درصد افزايش ولي بهاي ساير اقلام اين گروه بين 4/0 درصد تا 2/6 درصد کاهش يافت.
در اين هفته قيمت گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغيير بود و بهاي گوشت مرغ معادل 3/9 درصد افزايش يافت.
در هفته مورد بررسي قيمت قند، شکر، چاي خارجي و انواع روغن نباتي ثابت بود.
براساس اين گزارش: متوسط قيمت گروه لبنيات در هفته مذکور نسبت به هفته مشابه سال قبل 4/43 درصد، تخم‌مرغ 3/68 درصد، برنج 6/63 درصد، گروه حبوب 3/107 درصد، گروه ميوه‌هاي تازه 1/26 درصد، سبزي‌هاي تازه 8/72 درصد، گوشت قرمز 2/56 درصد، گوشت مرغ 9/1 درصد قند و شکر 8/41 درصد، چاي 5/100 درصد و روغن نباتي 2/58 درصد افزايش يافته است.

 


رئيس سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: محموله‌هاي انبه بدون نظارت اين سازمان وارد شده و مورد تأييد نيست.
رضا فتوحي در اين باره به ايسنا گفت: محموله‌هاي انبه بدون نظارت و ارزيابي سازمان حفظ نباتات به کشور وارد شده‌اند و مورد تاييد اين سازمان نيستند.
به نظر مي‌رسد با توجه به وجود قوانين و مقررات براي واردات و عرضه محصولات کشاورزي در بازار بايد فکري به حال انبه‌هايي کرد که شايد شبانه به کشور وارد شده باشند اما در روز روشن در بازار ميوه فروخته مي‌شوند که ممکن است سلامت مصرف‌کنندگان را به مخاطره بيندازد. گرچه هر سال واردات يا قاچاق ميوه داستان تکراري و پرحاشيه‌اي است که اظهارنظرهاي بسياري به همراه دارد اما امسال تفاوتي اساسي با سال‌هاي گذشته داشت و آن هم اين بود که وزارت جهاد کشاورزي اعلام کرد: به دليل توليد فراوان انواع ميوه، هيچ مجوزي براي واردات صادر نشده است.
مهم‌تر اينکه سالم يا ناسالم بودن محصولات کشاورزي وارداتي يا صادراتي را کشورهاي مبدأ و مقصد براساس قوانين و استانداردهاي داخلي و بين‌المللي ارزيابي مي‌کنند که البته اين موضوع براي محموله‌هاي قاچاق صدق نمي‌کند و نمي‌توان از سالم يا آلوده بودن آنها مطمئن بود.

 


رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران معتقد است: پيروزي گفتمان اعتدال، تدبير و قانونمداري زماني محقق مي‌شود که ترجمه عملياتي گفتمان در عمل به ظهور و بروز برسد و اعتدال در همه ارکان مديريتي، بينشي و رفتاري مشاهده شود.
يحيي آل‌اسحاق ديروز در سي و يکمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران با قدرداني از ملت ايران به دليل خلق حماسه پرشور 24 خردادماه اظهار کرد: پيروزي گفتمان تدبير، قانونمداري، اخلاقيات بر کشور مبارک است اما در عمل بايد تدبير مبتني بر علم، تجربه، واقعيت‌نگري، عقلانيت و اخلاق را در دولت آينده شاهد باشيم.
وي با تبريک به رئيس‌جمهوري منتخب ابراز اميدواري کرد که فضاي تعاملي در داخل و خارج از کشور ايجاد شود و از سوي ديگر حقوق فردي و اجتماعي به طور عملي با انضباط لازم در همه ارکان کشور تسري پيدا کند تا بتوان با يک انسجام، وحدت و همدلي فضاي کنوني را حفظ کرد.
آل‌اسحاق با يادآوري اينکه اتاق‌هاي بازرگاني به ويژه تهران به صورت رسمي و مکتوب آمادگي کامل خود را براي همکاري با دولت آينده اعلام کرده است، گفت: اتاق به مانند هميشه مطالعاتي را در حوزه‌هاي مختلف انجام داده که به زودي و در قالبي منسجم‌تر و به صورت رسمي به رئيس‌جمهوري منتخب ارايه مي‌شود.
رئيس اتاق تهران ابراز اميدواري کرد با توجه به منابع انساني و طبيعي غني و توانمندي‌هاي بالقوه‌اي که جمهوري اسلامي ايران از آن بهره‌مند است، از آنها بتوان در راستاي بالقوه کردن در تعامل داخل و خارجي بهره برد.
در ادامه اين نشست بهادران، کارشناس اقتصادي تحليل کلي از بودجه سال 92 ارائه کرده و گفت: مقايسه درآمدها و هزينه‌ها منهاي درآمدهاي نفتي نشان مي‌دهد که درآمدهاي بودجه معادل 91 هزار ميليارد تومان و هزينه‌هاي آن معادل 128 هزار ميليارد تومان است.
وي ادامه داد: براساس بودجه درآمدهاي نفتي سال گذشته 51 هزار ميليارد دلار و در سال جاري 26 ميليارد دلار پيش‌بيني شده که از اين ميزان 26 درصد بايد به صندوق توسعه ملي، 5/14 درصد به وزارت نفت و دو درصد بابت عيدي سال قبل کسر شود. براين اساس تنها 5/57 درصد بودجه براي امسال باقي مي‌ماند.
اين کارشناس اقتصادي با تاکيد بر اين که در بودجه امسال ابزاري براي مبارزه با تحريم، کاهش بيکاري و رشد اقتصادي تا هشت درصد ديده نشده است بيان کرد: اگر بخواهيم اين قانون را امسال اجرا کنيم کسري بودجه شديدي پيش خواهد آمد و در نهايت ديگر نمي‌شود سياست‌هاي پولي و تورم را کنترل کرد.
مسعود دانشمند ديگر عضو اتاق تهران خاطر نشان کرد: در شرايط ويژه، بودجه نيز بايد ويژه تعريف مي‌شد، تحريم‌هاي جديد قرار است بر ريال ايران عملي شود و اين موضوع به شدت بر شرايط داخلي کشور موثر است.
وي افزود: ارزي که تا الان از طريق صرافي‌ها به صورت ريال وارد کشور مي‌شد هدف تحريم‌ها قرار گرفته و در کجاي بودجه راهکاري براي مقابله با اين تحريم‌ها ديده مي‌شود.

 


رئيس سازمان نظام مهندسي کشور از توقف مصوبه نظارت کاردان‌هاي فني بر ساختمان خبر داد و گفت: قرار شده در مدت يک ماه تا 45 روز اين تفاهم‌نامه تکميل و پس از آن به صورت نهايي ابلاغ شود.
سيدمهدي هاشمي ديروز در نشستي خبري با اشاره به ابلاغ آيين‌نامه گودبرداري و انجام گودبرداري‌هاي خطرناک اظهار داشت: در گودبرداري معضلات و مشکلاتي را پيش رو داشتيم که به دليل عدم رعايت استانداردها و قوانين بوجود مي‌آمد و مشکلات زيادي را ايجاد کرده است.
وي افزود: با تمهيدات سازمان نظام مهندسي استان تهران بازرسي‌هاي فوق‌العاده‌اي از گودبرداري‌ها انجام گرفت، البته براساس قانون اين تعهد سازمان نظام مهندسي نبود و بايد مراجع مربوط به طراحي، مجري ناظر و بهره‌بردار وظيفه خود را انجام بدهند اما سازمان اعلام کرد که بايد قبل از شروع گودبرداري زمان و مکان آن اعلام شود تا سازمان کنترل لازم را داشته باشد.رئيس سازمان نظام مهندسي کشور با بيان اين که اين اقدام به صورت کوتاه‌مدت در دستور کار قرار گرفت، گفت: موضوع تا حدود زيادي موثر بود و شاهد کاهش تعداد تخريب‌ها هستيم و اميدواريم که با اطلاع‌رساني بيشتر و دقت عمل بالاتر کاهش بيشتري پيدا کند.
هاشمي در پاسخ به پرسشي درباره مخالفت نظام مهندسي با حضور کاردان‌هاي فني و نامه به وزير براي لغو مصوبه نظارت کاردان‌ها در ساختمان، اظهار داشت: اين موضوع خواسته نظام مهندسي ساختمان بود که از کاردان‌ها براي نظارت بر ساخت و ساز کمک بگيريم که در اين راستا تفاهم‌نامه‌هايي با سازمان نظام کارداني صورت گرفت اما قبل از اين که تفاهم‌نامه کامل شود وزارت راه و شهرسازي پس از سهميه‌بندي آن را ابلاغ کرد که اين مغاير با برخي از مواد قانوني و ساز و کارهاي اجرايي بود.
وي با بيان اين که اگر مهندسان در نظارت کوتاهي مي‌کنند چطور بايد کار را به يکباره در سطح علمي و تجربه کم، پايين بياوريم، افزود: در اين صورت چگونه مي‌توان انتظار داشت که حوادث کاهش پيدا کند به همين دليل اين موضوع مورد اعتراض سازمان قرار گرفت و از تاريخ 29 خرداد اين ابلاغ متوقف شد.
هاشمي تصريح کرد: قرار شده که با هماهنگي و نظر موافقان در مدت کوتاه يک ماه تا 45 روز اين تفاهم‌نامه تکميل شده و پس از آن به صورت نهايي ابلاغ شود اما در حال حاضر اين ابلاغيه اجرايي نمي‌شود.هاشمي در خصوص ساخت و ساز مسکن مهر، گفت: تا دو سال پيش اشکالات طرح مسکن مهر 15 درصد بود که اين رقم الان به 2 درصد کاهش يافته که اين مقدار هم مربوط به همان 15 درصدي است که هنوز برطرف نشده است بنابراين از ديدگاه ما مسکن مهر مشکلي ندارد و مي‌تواند با اولويت ساخت در بافت فرسوده ادامه پيدا کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10